HUGO WOLF DE LAATSTE KANS PELGRIMSTOCHT DER MENSHEID en de vertolkingskunst oK. Nederlandse chansons ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 JULI 1960 ^.Honderd jaar geleden geboren^ „En snode zon publiek, het iverktuig van een snode pers, wil een oordeel uitspreken over de werken van een genie. Een luieren de menigte, die in de con certzaal komt als in een speelgoedwinkel, de edelste goederen der mensheid ver laagt tot tijdverdrijf voor nietsdoeners en. wanneer haar dat niet lukt, zich met een hoogmoedig gezicht van het kunstwerk afwendt en met édele verontwaardiging sistfoei! en nog eens foei! Dat zijn nog eens woorden die recht uit het hart komen. Ze hebben eens zo in de krant ge staan, in het Wiener Salonblatt. Dat was in 1886. Heel veel sym pathie hebben die woorden na tuurlijk niet gewekt. Begrijpelijk, sommige uitspraken kunnen zo onbarmhartig zijn als een spie gel. En bovendien, een criticus mag in de krant nu eenmaal niet altijd precies schrijven wat hij denkt. In onze maatschappij fast dat niet, dat is niet fatsoen- ijk. geeft de zangstem de angst en de opgewondenheid van het meisje weer. terwijl de pianopartij in walsmotieven het heerlijke ver langen naar de liefde symboli- Het lied van Hugo Wolf is dus een totaliteit en de zanger of zangeres die meent een Wolf-lied nu eens echt mooi te gaan zingen, d.w.z. alleen maar met een mooie stem, die begrijpt niets van de kunst van Wolf. Voor mijn gevoel is Hugo Wolf de moeilijkste componist voor liederenzangeressen en -zangers. Elk lied moet vooraf zo grondig bestudeerd en geanalyseerd wor den, dat het studeren voor een liederenavond met liederen van Hugo Wolf enorm veel tijd kost. Wil het althans goed gebeuren. Niet alleen de zanger of zange res moet dit kunnen opbrengen, maar ook de pianist. de liederen geworden, het best denkbaar omdat Irmgard See- fried. Dietrich Fischer-Dieskau en Eberhard Waechter zich zo volkomen hebben ingesteld op het wezen dezer liederen. Ze hebben er nergens een te pathetisch effect geven, 'éam DERNARD HAITINK is J nog maar een vrij jonge f man. H\j werd in 1929 in Am- - sterdam geboren, begon met zijn 11e jaar viool te spelen, f' studeerde aan het Amster- damse conservatorium ver- der, waar hij van Felix Hup- ka ook directieles kreeg, kreeg een plaatsje als violist bij het Radio Filharmonisch Orkest, volgde twee jaar de dirigentencursus in Hilver sum van Ferdinand Leitner en werd na de dood van Paul van Kempen benoemd tot dirigent van het Radio Filh. Orkest. Nu is hij benoemd tot eerste dirigent van het Concertgebouworkest, ons eerste orkest dus. U'EN schokkende levensgeschie- denis heeft Bernard Haitink niet gehad en wie hem in z"n eneci. aan kc- heerlijk gelegen huis in Laren zich alleen laten opzoekt, krijgt ook helemaal be- niet de indruk te doen te heb ben met een bijzonder mens. Hij is heel gewoon, rustig scheiden, zelfverzekerd in zijn r/iffn"' optreden maar beslist niet trots. ressen, die menen loch lnkf vlMe vmw dat en een klein dochtertje Ma- door een mooi melodietji maar hebben naar de werkelij ke uitbeelding gezocht, zonder echter het muzikale verloop rianne. Als je aan hem vraagt waarom hij dirigent is gewor den, antwoordt hij: Ach ik was toneel, een n{et ai ie goed violist". Hugo Wolf. die dit jaar JOi geleden geboren werd en liedkunst nu op enkele i platen is vastgelegd. Drie opnamen De criticus van het Wiener Salonblatt heeft zich daar niet zo heel erg veel van aangetrok ken. Hij heette Hugo Wolf (geb. nauwelijks volgen kan. Het gaat 13 maart 1860» en hij was on- heerlijk". Dan was het echt een verbiddelijk eerlijk, zij het dan ontlading van vaak eenzijdig. Met Goethe zou njng. Dan be hoefde Hugo Wolf zich niet te r\E DEUTSCHE GRAMMO- PHON GESELLSCHAFT heeft dit jaar op heel gelukkige wijze krankzinnig gestorven. Hugo Wolf willen herdenken oorgedragen dan ge zongen wordt. Elisabeth Schwarz kopf doet dat nogal vaak en speelt dan uitmuntend maar vergeet dat het lied an dere eisen stelt. Dietrich Fischer Dieskau heeft soms ook wel eens de neiging gehad wat te veel met de tekst j0nge te spelen, maar in deze liederen klommen is alles zo gaaf, zo volmaakt bekend violist bij van interpretatie, dat Hugo Wolf het radio-orkest hier een schoon monument heeft tot dirigent van gekregen. Hugo wolf is in 1903 ^jet rneest be faamde orkest. En als hij zelf die snelle carrière JN enkele jaren tijd is deze opge- voelsspanning MET ZIJN EERSTE PLAAT beeft bewezen, dat er nog goede worden en vond geen uitlaatklep overziet, huiven gevoelsspan- Wolf-vertolkers zijn. Op gezegd kunnen hebben: ..Oberstes Prinzip in der Kunst ist mir strenge, herbe. unerbitt. liche Wahrheit. Wahrheit bis zur beheersen want Grausamkeit". Wat hem op de dan ,on "U tong lag zei hij of schreef hij. gevoelens vrij Hij draaide er nooit om heen. j .en\ Zonder ook voor zichzelf niet. In 1891 dat hij er op schreef hij aan zijn moeder: aangekeken verschrikkelijk VIA NAALD k «N PLAAT hoes zijn de 46 liederen uit het Italienisches Lie- „Welk lot worden. Als bv. Dostojewski eigen Seefried, de kunstenaar dié niets gevoelsspanning moest ontladen Fischer-Dieskau nieuws meer weet te zeggen. Het dan deed hij het in spel en sexuele ware hem beter dat hij duizend- uitspattingen. Reger en Moussorgs- maal begraven was". Dat had ky zochten het in de alcohol en betrekking op hemzelf, want Hu- Baudelaire in opium. Hugo Wolf go Wolf was niet alleen muziek- ontlaadde zich in het componeren, criticus 'dat deed hij maar drie in het laten spatten van de schep- jaar». hij was componist. En hij pingsdemon, was dikwijls maar al te bang dat hij geen nieuwe ingevingen meer Veelcomponisten zijn daar een wal nare nasmaak achter, de niet zo bang voor. Al hebben ze vlucht in het componeren heeft niets nieuws te zeggen, dan dat bij Wolf nooit gedaan En schrijven ze toch wel. Hugo dat is nu juist het mertcwaardi- Wolf wis anders. Had hij geen 8*- dat Hugo Wolf zich bij zijn ingeving, dan componeerde hij psychische ontlading absoluut niet. En was het pro- het gaan maar nooit dukt niet helemaal volwaardig, beheerste wildeman Wat hij de wereld heeft hij nog wel eenS. achtergelaten is van zulk een „Ik ben nog zo grootheid, gevoeligheid, fijnheid jong en moet nog en schoonheid, dat men altijd Accoord, ma derbuch 'teksten dankbaar zal blijven voor die Paul Heyse) op- vlagen van scheppingsdrift bij een man, die altijd zuiverheid en waarheid heeft gezocht in een wereld van schonè schijn. CORN. BASOSKI kunstredacteur) veel leren", heel hoog genoteerd. Wat hij van Haitink's gevoel voor de dat leren zal nooit zoekt is bovenal muziek echt rom„ntische spanning. Het zijn bovendien: juist muziek. Of die nu uit de klas- genomen tolkingen sopraan Irmgard bariton Dietrich en de pianis- Erik Werba en Jörg Demus. (30 cm platen LPM 18568/69). Daarnaast bracht de D.G.G. een langspeelplaat uit met een keuze van 18 liederen uit het Spanisches Liederbuch, gezongen door Irmgard See beheerst toch niet koel, vitaal. Het is een :iek wordt gelukkig platenbegin geworden. Straks komen nog platen met Mendelssohn, Tschaikowsky en tolkingen typische bewijzen Bartok. Opium, drank of sexuele uit- "bariton'Eberhard spattingen laten echter meestal \yaechter en gespeeld door ~1' A" de pianist Erik W.rba (30 cm plaat LPM 18591). Men heeft hier dus opzet- w.j -.ju telijk rekening gehouden met voïkomen liederen voo liederen voor altijd nog t werk ging. strijdvraag hede- dan verscheurde hij nijdig hei Hij schreef de mooiste liederen. ^^it^ve^^'de vocaljM manuscript. Maar dan was zijn die nooit buiten de perken van ^enrecitah M<o«t de voeimat meestal ineens de artistieke omheining kwamen, er inderdaad rekening mee ineens Dustoch houden? Persoonlijk houd ik niet zo van die Prinzipien- reiterei. De componist en de dichter hebben toch ook de vrouwenliederen geschreven scheppingsdrift meestal ineens de artistieke o: gebroken. En dat duurde dan Het hield alles een hele tijd. Heel neerslachtig beheerst, kon Hugo Wolf dan zijn als er Bij Hugo Wolf vindt men geen invallen kwamen. Dan het mag als bekend veronder- schrecf hij woorden als:,,..te- ,teld worden dat deze Oosten gen mijn leed is geen kruid ge- rijlue componist voornamelijk wassen. Alleen een God kan mij liederen schreef geen goed- weer op de been helpen Geef kope effectjes, geen slechte lied mij weer invallen, wek de slui- teksten, geen imitaties van an- merende demon m mij, die mij deren, geen toegeven desmaken. Integendeel, i de i Aan één stuk MAAR -t'-l schep Hugo Wolf verheid en een hoogheid, die men in het kunstlied niet altijd vindt. Schubert geldt dan als de grote romantische liederencomi toch liever uit de ian" mö- mond van een vrouw hoort, het lied omgekeerd. Daarom is het een zui- goed wat - de D.G.G. hier deed en de scheiding maakte. Het zijn ook de best- denkbare vertolkingen van eenmaal de scheppingskracht. was er eenmaal de mogelijkheid om eigen gedachten in muziek te uiten, dan was er ook geen hou den meer aan. Dan werd er van 's morgens zes tot diep in de melodie, die goed nacht aan één stuk gewerkt. ,,De ligt of uit deze tijd komt, hem niet het belangrijkste. Als het maar muziek is en niet het 'P"""""1 jyu is pas door PHILIPS zijn experiment tot eerste plaat uitgebracht met verhoogd, het Concertgebouworkest, waar- j o o 70 zijn deze eerste plaatver- bij zijn opgenomen de 2e Sym- Ij tnWinne„ ftinivrht, fonie en de Slavische Dansen Op. 46 no. 1, 3, 7 en 8 van Dvorak (30 cm. A 00546 L, stereo 835033 AY). Opnametechnisch is dat alles heel goed. Maar het be langrijkste is, dat de vertolkin gen meer dan goed zijnmuzi kaal gezien dan. Wie die plaat beluistert, zal toch echt wel trots kunnen zijn op Haitink en ons land gelukkig prijzen, dat het dirigentenras nog niet is uit gestorven maar telkens nieuwe talenten nalaat. ABC van de bouwstijlen in de Nederlanden Dr. F. A. J. Vermeulen heeft eerder het bekende „Handboek tot de geschiedenis der Ned. bouwkunst" gepubliceerd en kwam in 1953 met zijn ,,ABC van de bouwstijlen in de Nederlan den" (toen in een uitgave van Boek en Periodiek in Den Haag). Het is een prachtige leidraad tot de kennis van de voornaamste kenmerken der opeenvolgende bouwstijlen in Nederland en Bel gië. Ditzelfde boek is nu door uitgeverij H. J. Paris te Amster dam in een tweede druk gege ven, die typografisch aanmerke lijk beter is verzorgd dan de eerst druk. Op pakkende en dus zeer leesbare wijze heeft dr. Ver meulen de verschillende bouw stijlen behandeld en aan de hand af kerken een goed inzicht gegeven. Het boek wordt nog gecompleteerd door een ver klaring van vreemde woorden op het gebied van de bouwkunst, in 1954 schreven we over de le druk: „Een boek dat de vakman graag zal hebben, maar ook prachtig is voor de leek". Dat herhalen we graag. Uitgeverij W. de Haan te Zeist der mensheid" (Geïllustreerde deeltjes hebben ruim 200 blad- t>ERNARD HAITINK is on- danks zijn jeugd, niet het type van de agressief-progres- sieve musicus. Hij houdt wel van moderne werken, maar die moe ten dan ook werkelijk goed zijn. De romantiek kan hij geluk kig maar nog niet missen. Beethoven en Brahms en Bruck ner staan bij hem nog steeds steeds op uit iets goeds te wereldgeschiedenis) uitgegeven, brengen in aantrekkelijke vorm. In 1937 verscheen dat boekwerk, De Phoenix-pockets b.v. hebben al in 1940 kwam de 2e druk, in een grote naam gekregen door de 1948 de 3e druk, in 1952 de 4e prachtige verzorging en de pretti- druk en nu is er de 5e druk in ge manier waarop hier allerlei pocketvorm, opnieuw herzien en bijgewerkt. problemen zijn aangesneden. De beste populair-wetenschap- pelijke serie. Nu is .er een nieu we serie opgezet, ook in pocket- vorm en wel de Phoenix Ge- zijden. Als volgende deeltjes ko men dan no. 3 met reformatie, contra-reformatie, absolutisme, rede en romantiek, no. 4 met revolutie, Napoleon, Restaura tie, liberalisme en nationalisme, en no. 5 met de moderne tijd. De gehele wereldgeschiedenis dus zakformaat en prachtig ge- De eerste twee deeltjes zijn al op de markt gebracht, nl. de illustreerd uitgegeven. Oudheid (Egypte, Voor-Azië, Hel las en Rome) door prof dr. D. jt jt w illustreerde Standaardwerken". Cohen en dr. K. Sprey, en Mid- Ter opening van deze serie wordt deleeuwen en Renaissance door nu in vijf deeltjes het grote stan- prof. dr. F. L. Ganshof en dr. daard werk „De pelgrimstocht H. A. Enno van Gelder. Beide zijn werk is inderdaad bijzonder muzikaal-psychologische verbeel ding veel dieper. Hij is niet te vreden met een enkele mooie n het gehoor HHHft 1. haast direct ideccn stromen me in zo'n over- kan nazingen. Hij is ook niet te- vloed toe. dat ik met het fixeren vreden met een goedkope tekst. Hugo Wolf heeft altijd lite- n zijn dichters (voor- Mörike» en voelde 1 innerlijke Uit duizend nerveuze pennekrasjes nieuwste roman van Vestdijk ,NDER AUTEURS treft men zeer uiteenlopende typen •ervers en thuiszitters, stads- en buitenmensen, 5 lichaam het hart het werk komende, overmachtige, op één schap. De tekst vai ge- aristocraten en arbeiders, mensenhaters en mensen- op den duur niet aankon. Dit is enigszins de strijd van Vestdijk. Hij heeft een hart als leder ander, maar in het mense lijk contact (dat leest men al thans in zijn autobiografische wer ken) is er telkens kortsluiting. Eenmaal in zijn leven, door 1 de 1 Vertolkingskunst vrienden, eenvoudigen van geest en complexe naturen, tekende hij de gedachten gezonden en zieken, verbitterden en zachtmoedigen. Dit thans achter het gedicht. js geweest en zal wel altijd zo blijven. Maar het lijkt er op, dat over het geheel genomen een bepaald jeugdliefde, heeft de poort open- schrijverstype op de achtergrond geraakt en een ander ?"j"0"cn"jts su'ndCO«k™ type de voorgrond vult. De heremiet verdwijnt en de we- n speie„ vail reldreiziger staat vooraan. Zich ergens opsluiten en af- Hugo Wolf ife zonderen en als persoon versterven, om alleen in het ge drukte werk te leven, is niet meer geheel van deze tijd. Het is een figuur die past bij een wereld die voornamelijk leefde bij het gedrukte woord. En voorzover het woord ge punt geconcentreerde gevoelens Alleen zulke emoties kunnen hem gesproken voor een ogenblik gen gevoel van evenwicht, harmonie, rust geven. In de episode (hoofdstuk 5). die de verhouding met de 38-jarige verpleegster Marie Klaassen be schrijft en waarin de wat bloed- schrijfwijze bladzijden lang 1 Willem Fre- Sterven... en dan? De auteur antwoordt op de titel van zijn boek dat de doden die in de Here gestorven zijn. nu sla pen in het stof der aarde; zij ge nieten niet als „zielen" een voor lopige zaligheid in de hemel, maar rusten in hun graven tot dat ze de stem van de Zoon des mensen zullen horen en zullen op staan, onvergankelijk derik Hermans leest, die literair felijk, ten eeuwigen leven. De De Laatste Kans heeft «"es uit voortkomt." n w„ HÏÏcó sproken werd, was het 't woord van de redenaar van de reui van Doorn de z.g. Aoton Wachter respectievelijk de melodie In ^hter een of andere catheder, in een gewjjde of onge- Wachter-,erie van ach, deieo vol. !™f- 2»KS?. aangén tijdverdrijf, is maar niet een zich laten gaan „auf Flügeln des Gesanges", maar is mu ziek en tekst volledig door Wolf deed pianopartij. De liederen1-»». Hugo Wolf zijn niet ..met Wijde ruimte, pianobegeleiding", maar zijn voor een zangstem en piano. Die pianopartij is e< standige partij, met gen zegging, een eigt ;en verbeeldi „Prometheus" Goethe, waar de zangstem ze\j de trots prin- tot een graad van voortreffelijk- cipe toen tot stand gekomen, dan heid stijgt, wordt de lezer door zou in dit opzicht het leven het de volgende uitspraak getroffen: gewonnen hebben van het werk. ^en mens moest cen cel zijn dacht hij, een klompje dat zich VoltOOid in tweeën splitst. Dan was er niets aan de hand. Meercellig- TyjET DE onlangs verschenen ro- heid is de grote zonde, Wat vensadem, die de mens ontving door een bijzondere rechtstreekse inwerking van God. cn die de geest of werkzame kracht is wel ke 's mensen lichaam levend maakte, keert dan terug tot God. Dan is de mens geen levende ziel meer, maar is hij een dode ziel geworden. De Schrift, zo voornamelijk betreurt merkt de auteur op, spreekt heel oomzegger Vestdijk zou kunnen hetcp. deze veel meer een indruk geven van knarsende kracht, waartegen Vest- dijks werk aandoet als bleek en ontstaan uit duizend pennekrasjes. o-romantiek voorkeuren. Tegenover de millioenen zelf- schreven en gedrukte letters moest n ei- de levende stem zich wel hand- ----- - w ta3^' haven door redenaarskunst De Enkele voorbeelden: Flaubert, eigen ^verbeelding. Zo schrijver waseen soort medicun- Van Schendel. Vestdijk. Dit schrij. weliswaar geen toch was het represen- zijn grote heimwee tooid. Vier delen; Sint Sebastiaan, zjjn een eenheid te vormen, 1 Surrogaten voor Murk Tuinstra, één stuk te zijn. Ten diepste daaraan Terug tot Ina Damman en De An- dit heimwee van religieuze aard. is natuurlijk het volstrekt begin selloze, het geestelijk nihilisme, dat in zijn praktische beleving on vermijdelijk als cynisme aandoet. Men vraagt zich af of zijn histori sche romans, ofschoon ook die een verwante grondstemming verra den, niet langer leven zullen dan de min of meer autobiografische. Het laatste woord over de figuur te ondersteunen. Óok gaat hij gewoon van gestorvenen als dode zielen. We mogen niet zo maar zeggen: „geest" betekent hetzelfde als „ziel" en beweren dat als de gelovige sterft zijn li chaam in het graf gaat en zijn ziel naar de hemel. Dit is een visie die heel wat afwijkt van de gebruikelijke op vattingen. Ds. Telder is zich dit bewust en bespreekt tal van bij belse passages om zijn uitspraken actc-^occn,. d,„-5chool behandelen de sch00l. tijd, terwijl De Beker van de Min, ook vermomd aan de dag treedt ten zijn die dat doet. óf de De Vrije Vogel en zijn Kooien, ln Vestdijks zich bezighouden met manente wijsheid, De Rimpels van Esther Ornstein astrologie. Prometheus objectiviteit kwaï 1 het 1 „Erstes Liebeslied eines Madchens" geestelijke wereld hield verband Mei zulke roze Met zulke roze as op jouw wange zou ik me kamer wille behange. Dat gaf wat kleurigs en wat fleurigs an me leve. Voor zo'n patroon zou ik me weekloon wille geve. Met zulke roze as op jouw wange zou ik me kamer wille behange. Het deed me niks al had 'k geen riks meer voor 'n gordijn. Want het behang zou om te zoem zijn. Ik hou niét van 'n strepie of een ruitje op de muur. E11 ook niet van 'n stippel al staat 't nog zo duur. Ik krijg gewoon de kriebel van een bloemmotief... Alleen dat ene patroontje dat heb 1 k toch zo lief. TOM MANDERS „Voor mij is het chanson geen literatuur, tenzij bij toeval. Waar het chanson begint de mond open te doen (en dat doet het, want het behoort te worden gezon gen), daar heeft de letterkunde er al een poosje het zwijgen toe gedaan. Het chanson is thuis op een klein toneeltje onder een lage zoldering, waar liefst een blauwe tabaksmist tegenaan built; het publiek dat ik daarbij wil zien, besta voor niet meer dan een heel klein deel uit quasi- of echte hoogbrauwen". Dat is iets uit de voorrede die Jaap v. d. Merwe schreef voor zijn verzameling Nederlandse chansons, een kos telijk boekje dat door De Arbeiderspers te Amsterdam is uitgegeven. Men vindt er chansons in van Adama van Scheltema, Eli Asser. Wim Kan, Rinus Ferdi- nandusse, Guus Vleugel, Jan Wit, Dirk Witte, Jelle de Vries, Eduard Jacobs, Willem van Iependaal, Wim lbo, Louis Davids, Jules de Corte, Brammetje. e.a. En daarmee is dan het overtuigend bewijs geleverd dat er toch nog wel iets is tussen het ,,'s Heren goed heid kent geen palen" en „Dat we toffe jonges zijn", zoals de inleider opmerkt. Weliswaar mist men de aan sluiting aan het volkslied en ook vaak het pikante en spottende van de Franse chansons, maar de bundel heeft 1 rijke keur op dit gebied. tatief voor de tijd. Dat meer zo. De radio heeft de leven de stem herontdekt, de televisie de levende verschijning. De com binatie van die beide is de leven de mens. die zich gemakkeliik. snel en veelvuldig over de gehele aardbol verplaatst. Schrijvers uit deze tijd zijn internationaal ge oriënteerd. Natuurlijk kwamen de ze figuren ook vroeger voor, maar nooit zijn zij rechtstreeks repre sentatief geweest, zoals nu. Kortsluiting ■\7ESTDIJK heeft welbewust het V schrijven boven het leven ge steld. In zo'n geval blijft er voor een romancier alleen maar de keus over tussen de historische roman en de licht of zwaar ver momde autobiografie. En wan- De Laatste Kans de studenten tijd tot het afstuderen als arts tot onderwerp hebben. Het laat ste boek beschrijft de tijd van zijn praktisch werk in ziekenhui zen als co-assistent en semiarts, tot het slagen voor het doctoraal examen. Hij verkeert met colle ga's, heeft te maken met profes soren, patiënten en verpleegsters. Tegen deze laatstgenoemden, spot tend het blauwe gevaar genoemd, is Anton Wachter niet zo best be stand. Hij heeft zich vast voorge nomen nooit te trouwen, hangt geen enkele religie, stelsel van ze delijke normen of een of andere Document betekenis. zodat De Laatste Kans de uitgeefster is N.V. Uitgeverij Nijgh Van Dit- hage-Rotlerdam) zeker niet kan worden genoemd medische wereld of iets dergelijks. Niets wordt geob jectiveerd buiten de hoofdfiguur om. Men moet de- ijgend keuren op blijvende waarde, het ongemerkt op de voorgrond of ter zijde schuiven door de geheim zinnige Tijd. C. RIJNSDORP uitwendige gebeurteni er uit die gebeurtenis worden wat er in zit en wat er niet in zit. Natuurlijk blijft er altijd de schrijvende mens, in zijn Einmaligkeit. met zijn zielsgehei- -diepten, zijn kinderlijk- zijn relatie tot en na neerkomt op vrije verhou- moet dinge" ,van een min ot ^er- gehaald gaar>d karakter. Gebrek aan ini tiatief kan hem daarbij niet wor den aangewreven. één 1 t als menselijke docu menten. Vestdijk representeert niets cn niemand behal ve zichzelf. waardebepaling moeten luiden? De kritiek tegenover Vestdijk uit zich uitzonderlijk begaafd met de jonge medicus Wachter op zoek gereserveerd, uit 'is naar geestelijke impulsen en ontzag voor zijn gevoelens van een dergelijke inten- kwaliteiten en re- siteit, dat zij een tegenwicht kun- putatie en uit on- nen vormen voor zijn men zou zekerheid, of men zeggen monsterachtige, ver- zelf als criticus alles wat op de geest betrekking heeft. Een man van zeldzame, veelzijdige en diepe in telligentie. Weinig mensen besef fen dat intelligentie boven kere grens uitermate hanteren is. Het moet wel lijken te standelijke begaafdheid. Het is niet beneden de dergelijk maat blijft. Hier en daar wordt openlijk van ver- terblijft. De reus van Rotterdam ter wil overrompeld worden door veling gesproken. )f is jong gestorven, omdat in zijn uit «en geheimzinnige diept* op- Zeker is dat, als inzichten i__. belangrijke en boeiende onder werp, dat ieder mens raakt, stu die wil maken, zal dit boek met veel belangstelling lezen. Het is voor ieder begrijpelijk geschre ven. Waarmee allerminst is ge zegd dat er niet veel vragen over blijven. Dit kan trouwens niet anders, want wat met de dood en het leven daarna samenhangt zal voor het grootste deel hier voor ons een mysterie blijven. Wat des te meer dient aan te spo ren om wat er in de Schrift over geopenbaard, met grote aan- eerbied te onderzoeken. dacht e SIMON VESTDIJK Roman over Urk De roman „De bakens verzet" van K. Norel speelt zich af op Urk in de tijd, dat het nog een eiland was, maar spoedig een deel van de Noordoostpolder zou worden. De Urkers beleefden toen een bewogen periode. Enerzijds waren er de moeilijkheden met de visserij en anderzijds de ge varen. die dreigden als de bevol king in contact zou komen met de moderne maatschappij. De schrijver geeft de geschiedenis weer van een volk met een eigen levensstijl, met eigen gewoonten en een eigen opvatting van de godsdienst, dat voor grote veran deringen komt te staan. „De ba kens verzet" is verlucht met der tien foto's en het boek is door de interessante inhoud en de pretti ge manier van vertellen het lezen zeker waard.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22