c Droomfilm of realistische film RAVEL EN ALBINONI t een schakel in de grote ketting der traditie KUNSTENAARS AARDEWERK ZONDAGSBLAD Expressionisme in de kunst (2) Een band tussen verleden, heden en toekomst ALS WIJ over echte impres- sionistische beeldhouwkunst willen spreken moeten wij niet aan Rodin, maar aan zijn tijd genoot, de schilder Edgar De- gas denken (1834—1917) impressionist bij uitnemend heid. Hij heeft ook enige beel- .1/ <t.n gemaakt (in t.ronsi. die „La beaute eest la caractere et expression zijn twee lievelingsthema's be handelen: paarden en danse ressen! Bij hem is de substan tie licht, zwevend, los, de be wegingen voorbijtrekkend, mo mentaan kleine naakte figuur tjes in verschillende danspas sen buigen en draaien voor ons, als op een toneel. Zijn paard met de jockey springt en draaft voorbij. Zijn brutaal kijkend danseresje staat in balletpas, met haar echte tule rokje (wij bezitten haar in het Ge meente Museum in Den Haag), ze kijkt uitdagend, als bij een flits-opname in de kleedkamer van een ballettroep. Deze beel den leven in een andere wereld dan de strijdende en lijdende Titanen van Rodin, ze blijven in hun eigen wereld van lichte bewegingen en luchtige schijn, en ze hebben niet de minste ambitie om voor ons de emo ties van hun ziel uit te storten. De grootste en meest originele schepping van Rodin is de gigan tische figuur van Balzac uit 1897. geen portret, ïonistisch mor Balzac niet rijke studies voor dit beeld ge maakt. Lang en langzaam rijpte in hem de realisatie van efti gro te symbolische idee. Hier staat een schepper voor ons en het is onverschillig riHMÉÉjyk Hij als boven het alledaagse, haast boven het aardse verheven, in een soort trance; de scheppende kracht neemt hem geheel en al in bezit. Er wordt over Balzac gezegd, dat hij vaak midden in de nacht opstond, zich in een wijde man tel hulde en zo in de stilte en rust die alleen de nacht kan ge ven. aan zijn werk ging. Rodin koos weliswaar dit moment, maar vulde zijn held, met een bove-.- £e 2nn menselijke grootheid die niet k 'gemaakt bepaalde ptwel uiters"t „sti ZATERDAG 2 JULI 1960 In alle plaatst was. De tijd wa opzichten ongunstig v°°r een kunstenaar als Rodin. Zijn formi dabele kracht paste niet in een tijd. die de kunst zonder wetten en grenzen, haast anarchistisch, aan zichzelf overliet. Was hij in een strengere tijd met een algemeen geldende stijl geboren, waarin zijn kracht meer gebonden en getemd was geweest, dan was hij in de grote eenheid opgenomen en een van de zeer groten geworden. Maar hij was niet gebonden, hij was al ie vrij om alles, wat zijn gevoel en fan tasie hem suggereerde, in daad En toch nemen de mislukkin gen en overdrijvingen niets weg van zijn eigen grootheid. Ook hij- zelf voelde een diep verlangen zijn kunst vruchtbaar bleven. Zijn werken aan het Bij hei jubileum van de Sphinx in Maasirichi 11 (Van onze kunstredacteur) 1/ORIGE week vertelden we zo eens iets over het begin van die befaamde aardewerkfabriek N.V. Kon. Sphinx-Céramique, v/h Petrus Regout te Maastricht en over het productieproces. Dit alles ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van deze fabriek. Per dag komen er zo'n slordige 65000 kopjes en schotels per dag uit de 16 oventuTinels. En wellicht hebben we allemaal wel iets van De Sphinx in huis. Dat betreft dan natuurlijk de ge wone massaproductie, want men kan moeilijk veronder stellen dat er ook 65000 kunstproducten of unica per dag worden vervaardigd. Dat zou het kunstproduct ook tot een massaproduct verlagen. grote ketting van traditie" te gen zijn, evenals de twee zame groten: Cézanne en Van voltooien Gogh, daarnaar hebben verlangd. Ook Rodin bleef Wie nu de unica ziet of de ex clusieve serviezen, vazen en scha len, zal zich vanzelf afvragen wie dat alles uitdenkt of vervaardigt. smaak van vandaag opgeld doet, is heel vanzelfsprekend. Maar dat heel bijzondere, dat werkelijk kunstzinnige i heen toch met alle grote uol> e.. gangers verbonden bleef. Na het Daarvoor zijn er de kunstenaars, decoratie, dat experimentele hij de mensen die niet in aantallen originele, daarvoor zijn er de kun- zijn Balzac opgelucht en trots: „Ik heb tus- denken 1 de grote verloren traditie en b v dat en tijd een band gelegd, schilder Charles Éyck als schii- een bepaald ontwerp, kunnen zij de dag sterker zal wor- der begonnen is bij de Regout-fa- zich uitleven op eigen aspiraties. deze grote eenheid, hij opgenomen wenste te worden. Ook hij, zoals velen uit deze an archistische periode die aan zich zelf overgelaten waren en hun eigen weg moesten zoeken, snak te ernaar „een schakel in de leerlingen en bewonderaars kon- - den of wilden meestal zijn weg andere grote niet volgen. Zowel Bourdelle als Despieau gingen hun eigen weg, maar zijn invloed bleef en blijft inspirerend en levend. F en wist, dat hij over de tijden En dat is de waarheid, brieken in Maastricht. Tot 1916 Niet altijd natuurlijk, want ook de Ook hij was ten slotte, evenals (hij werd in 1897 geboren) was kunstenaar in een bedrijf moet andere grote eenzame scheppers, bj: decorateur. Zowel de vorm als weten dat hij allereerst voor een toch een schakel geworden in de de decoratie vraagt het inventief zaak werkt en dat die zaak niet eeuwige keten, die de kunst van vermogen van een kunstenaar. 1 Het gewone huishoudgoed b.v. verleden heden en toekomst gH levend. Hij voelde verbrekeluk met elkaar verbindt. vere;st'alleen maar een goed j DR. M. RéVéSZ-ALEXANDER zicht in de praktische bruikbaar- INTERFILM-CONGRES TE HAMBURG (3) .Fleurs du mal" of Fleurs du paradis" CEN TWISTPUNT, dat onder de Duitse filmcritici heel warme natuurgetrouwe weergave der hoofden maakt is de vraag naar DROOM of WERKELIJKHEID, kelijkheid kan zijn. Zij is altij Wat moet de film zijn: een middel om de dromen van hun alledaagse werkelijkheid Drie meesters kunnen draaien als hij alleen maar artistieke experimenten zou uitvoeren en de markt geen „ge- woon" goed meer had. het verschil van smaak de verschillende landen. Om maar enkele voorbeelden te noe- men: in België wil men grote T)E kunstschilder-tekenaar Corst- koppen, in Italië kleine kopjes (zo jens b.v. heeft een heel eigen de idee van mokka-kopjes), in atelier bij De Sphinx. Hij werkt er Zwitserland weer grote koppen vrij en naar opdracht. Hij heeft ïn- maar dan met een scherf die veel zichten in de verschillende sma- dikker is. In ons land worden drie ken van de diverse landen, hij soort kopjes gevraagd, nl. een weet precies of een bepaalde de- laag kopje in de noordelijke pro- coratie „het zal doen" of niet. vincies een middel-groot-kopje in Daarmee heeft hij dus rekening het westen en in het midden van te houden met zijn ontwerpen en ons land, en een grote kop in de als je hem in het atelier opzoekt, zuidelijke provi~ ':I dTbeSje^dl 0« vormgeving kunstenaar, of zoals Ed Spranger ver weg te doen ESS?.,, v, w „n,. een schone wereld, het uiMrUkt: „Kunst 1st nicht geldt, maar de geestelijke schep ping zelf in monumentale vorm vereeuwigt. De opmerking van Rilke: „Rodin heeft Balzac een grootheid gegeven, die misschien ver boven de figuur van deze schrijver uitgroeit" is treffend en steen of brons, beheerst, zonder dynamisch of pathetisch te zijn, zijn ze onmiskenbaar expressio nistisch. Om maar enkele te noe men: de schilder Puvis de Cha- vannes (hoe anders de mens dan zijn kunst en dit is de echte!) of moet de film daarentegen juist het publiek als het ware midden Nachahmung 'der Dinge, sondern ben de schuld nooit uitzichtloos, - - - eine Nachahmung (dh willkürli- want DE SCHULD IS REEDS che Erzeugung asthetischer Er- VERGEVEN De Middeleeuwer lebnisse". ziet onze werkelijkheid als een af- Toch streeft de realistische film schaduwing, een figuratie- de alledaagse werkelijk- Goddelijke Op het Hamburger congres vlo- eis. dat de film met de werke- gen de Duitse deelnemers elkaar lijkheid moet te maken hebben. daarover heftig in de haren; de Zijn we echter zo gelukkig met heid uit t wat ver- de realistische film? Hoe makke- zijn psyci 1 Duitsland lijk wordt zo'n film niet verkeerd ken, zijn sociale bindingen, tegen Z1J felle discussie gaande onderwerp naar aanleiding boeken van Ludwig Gangho- dit begrepen. Maar al te veel wordt hier het nihilisme getoond, wereld zonder God. Boven- fer vervaardigde droom- of Hei- dien is het verboden te dromen? ijn politiek-economische achter- Zij herinnerde eraan eens in negerkerk in Amerika de ge- werkelijkheid. Van moderne filmkunstenaars is deze te verwachten, ten- Frederico Fellini, die zich deze zin zeer positief heeft uit gelaten: „Ik kan niet niet-katho- liek zijn". matfilms. Deze produkten schij- Laten we niet vergeten, dat God meente tot de dominee te hebben 1 niet geëxporteerd te worden, ook de slaap heeft ingesteld. l Falquièi Rodin zelf voelde dit werk als zijn grootste en rijpste schepping. Zo voelen wij het ook. Het is een laatste stap van zijn kunst, ver der gaat hij niet. De vroegere krarftpachtige strijd tussen 1' chaam en ziel is verdwenen. He is één geworden, gesublimeerd, en wij mogen misschien zeggen: het is een klassiek expressionis tisch monument. «f,n* oneindig rijke variaties. Bijzonder indrukwekkend staat Rodin sprak zeil vaak e het beeld als het in een park. :n het groen, tussen bodem en plan- tén opduikt, zoals in 1955 in het park Sonsbeek in Arnhem opge- Het is moeilijk voor te stellen, pressie 1. Sprekende Laurens Dan koppen, (vaak gracieus, met voor het vrouwelijke. Lge strijd tussen 11- beeltenissen openbaren karaktei ziel. IS verdwenen. Het temperament, ziel, - nooit cor ventioneel en nooit slechts lijk zijn ze openbaringen v£ psychische persoonlijkheid in te opmerkingen, eigenlijk fijne vrouwen- artistiek „credo", uit t_ manner), teder j^n. geeft hierbij analyst., diep begrip demonstraties over beeldhouw- ■Aldeze kunst, over oude en nieuv meesters, en oprechte, diepgi wat slaap an de droom, aldus Pfarrer Hess. Duitse critici deelden mee, Soms hebben dat zij te vergelijken zijn met dig en ook iets bijv. „En eeuwig zingen de bos sen" of „Sissy". De ernstige cri- tici van de Evangelische Film- bij de Duitse deelnemers Beobachter spraken denigrerend storm ""*1 ugg de Ganghoferei, horen roepen: „Teil us the truth". Dat is de wichelroede, waarmee men het probleem van het realis- de film kan onderzoeken. Wichelroede van de waarheid Men begrijpt, dat zijn woorden In tegenstelling tot Klassieken e Rodin" sprak zelf vaak en graag ste over het portret en wat hij zegt tenissen is de bekentenis vai sionist. „La beauté ractèrc, et l'expression. schoonheid is: karakter de bekentenissen over zijn eigen y,™?® 1 intenties en scheppingen. Dit 00" 7"* "n p pn boek behoort tot de zeldzame do- vuij ^iiuuui cumenten, waaronder de rijk- droomfilm. In deze vertechnVseeT- verontwaardiging ont- al ketenden. De Duitsers, die na de steld. Niet dit suikergoed fel af. Naar hun oorlog zijn wakker geschud zijn de Bijbel zelf ng moet de film de mens nergens zo benauwd voor als vo zichzelf ontdekken. Pfarrer de slaap en de droom. Het Eva gelische „Zijt nuchter en waakt! de Renaissance waren de Middel- de laatste ernst laten doorklinken. op de werkelijkheid inge- Dat betekent niet, dat wij ieder maar omdat filmwerk hiernaar moeten meten, boek is, dat Wij leven tussen Schepping en oog heeft voor de levenswerke- Wederkomst en zo kan een kunst- lijkheid. Klassieken en Renaissan- werk nog iets hebben van de maakten onderscheid tussen de heerlijkheid van het Paradijs. Wei diepzinnigste beken- neergelegd zijn in •en expres- de brieven van Vincent van est la ca- Gogh aan zijn broer Theo, die wij later zullen behan delen. Maar in de gesprekken 1 dat dit beeld een storm ontwaardiging opwekte en Rodu tot de bittere uitlating noopte „Hier houdt de grens op tussci het geloof, dat het publiek in mij ]een moet hebben, en de concessie, die ik het niet behoef te maken" Nooit was hij zekerder dan bij dit werk dat hij iets blijvends, iets buitengewoons schiep. fysionomische gelijkenis SfcSSïïSSX nis bij een portret gelijkenis va/een fotografie, niet openbarên^Hij'wil, dat de^un? Het portret "DALZAC is geen portret, eerder f-' een symbool Maar Rod.n heeft ook portretten gemaakt en die zijn alle meesterlijk. Meestal zijn het tijdgenoten, vrienden, col lega's realisaties van zijn grote mensenkennis, zijn diep inzicht in het karakter van zijn modellen. .,1a ressemblance de stenaar zich lame, c'est celle la seule qu'im- diepe kennr porte.celle la, que le sculpteur ou le peintre doit aller chercher, a travers de la masque." De ge lijkenis van de ziel, dat is het enige waarop het aankomt, dat is wat beeldhouwer en schilder moe ten zoeken door het masker heen! En verder, „un bon bust une biographie... époque, race. profession, caractère personnel, tout y est indiqué." (Een goed portret is meer dan een biogra fie: tijdperk, ras. beroep, ka rakter en persoonlijkheid, alles is daarin uitgedrukt). de eerste plaats fii 1 beheersing van mer)! het menselijke lichaam eigen bun maakt, voordat hij zich verheven doel waagt. Hijzelf was een meester van de eerste rang in dit opzicht. Hoe U1 komt het dan, dat t hem toch tische werking uitgaan. „,«U1 20 vaak niet lukte zijn hoogste bon buste vaüt doel te bereiken-> Het lag niet zo- ereld heeft de werkende schuld doet vergeten mens behoefte de grauwe eento- merkbaar nigheid van alledag te ontvluch- tot een n ten. De mens wil ontglippen uit dat de me zijn eigen bestaan en de droom- se mens, film geeft hem hierbij een op- heeft om rechte ontspanning. Natuurlijk derkennen voelde deze filmpfarrer niet conventionele droomfilm, wel zag hij den! 1 goedgeregisseerde droom- niet een liefdevolle daad. De zijn. n tegemoet te komen in _.gen dromen, die in hun on- Ij' cu onderbewuste leven. Van zo'n film zou niet alleen een ontspan nende, maar ook een bevrijdende, hun wachtwoord geworden. Zij humilitas (het alledaagse, dat echter moet de Evangelische filnv de droom, die zo licht de geen voorwerp van kunst kon zijn) kritiek de wichelroede van de n en zo on- en de sublimitas (het verhevene, waarheid bij de hand hebben. Aan kunnen leiden dat alleen waardig was in en door de ene kant zijn de „fleurs du ieuwe roes. Zij willen, de kunst behandeld te worden), mal" soms moeilijk te onder- ns, en speciaal de Duit- De Bijbel echter roept op tot een scheiden van de „fleurs du para- beide ogen wijd open onder het oog zien van de men- dis", maar aan de andere kant sijn ware situatie te on- selijke werkelijkheid, waarbij het kunnen wij ook in menige film werkzaam te zijn lelijke, het onwaardige, het zieke, noir, die ons de mens in zijn met zijn schuld (speciaal de Duit- het nederige en gewone niet wordt naakte bestaan toont, de honger schuld van het jongste verle- overgeslagen. (Mevrouw Boersma en dorst naar de gerechtigheid J Wat wij evenwel Duitsland wil De modellering van het serv is een uiterst belangrijk facet de produktie, daar het model keuing moet houden met smaak van deze tijd. de dorst dit niet, maar in feite is dit onderkennen, dromen, het wil waakzaam werkelijkheidsbewustzijn verbon- zonder meer moeten afwijzen is dan geeft hij precies i den met de Incarnatie: God werd °e schildering van het Boze zon- kelijk hélemaal vrij werk is en vlees en daalde in tot onze--he- ^fr_dat_de tegenkrachten vrij ko- wat er min of meer naar opdracht Boersma achtte in 0f smaak is gemaakt. Hij steekt buitenlandse deelnemers laas al te geschonden stonden enigszins buiten deze werkelijkheid). Tussen het realis- dit verband Chabrols typische Duitse problematiek. Dat me der Middeleeuwen kwam wel zeer sterk uit in het derne realisme is echter psychotherapeu- boeiende referaat, dat de voorzit- enorm _4de Oecumenische Stich- hebben - fdnr dat werkelijk niet onder stoelen e.i wsriÜ1 1 soufflc verderfelijk, banken. Maar bij dat werken vol- n Evenwel, en hier wees spreek- gens zakelijke inzichten, probeert verschil. De Middeleeuwers sta erop, dat de tegenstelling; hij ,och steeds de kwaliteit hooe Tegenwoordig houdt geschonden werke- „droom-werkelijkheid" niet abso- te" houden Ordinair snul komt er ting Filmcentrum, mevrouw H. W. lijkheid altijd verbonden geweten luut^ genomen mag worden, ook niet uit zijn handen. Maar het ie„i„vi j k„ a 1.1 liefst is hij bezig met heel vrij het Boersma-Smit hield 1 liever bij het harde brood der listische film. Zij begon met erop De dogmatiek en stelt de kerkelijke te wijzen, dat de kunst nooit een Gods raadsbesluit, daarom zijn machtigste por- nbarmhartig!1 r^ENT u die tere liefdesgeschiedenis van Daphnis en Chloë, zoals heid maakt JY djg vertei4 geu:0rden door de Griekse schrijver Longos, die te brengen Zijn portret meer de indruk vastberaden. taai en scherpzinnig de 4e eeuw leefdeDaphnis en Chloë waren te vondeling gelegd als twee heel kleine kinderen. Hij werd gevoed door een geit, Chloë door een schaap. Ze werden beiden gevonden door herders. En eeuwige werkelijkheid, bij de droomfilm moet de Evan- J!?.»!.. vArbond™ ™el Sf?e„S11"kri,iek,de werk en als hij 's avonds thuis i 30dromen, reageert hij zich nog wel eens af keliikhfiH n ik iHUnnen ee" wer" met puur abstracte kunst. «SiS"^c'ï .?iepe- Een heel aparte verschijning bij DikiS kanC een rirooï De Sph,nx is dc kunstschilder een droom (of een Guülaume Serpenti, een iets ou- gelijkenis of symbool) onze alle- dere man met een klein artistiek nifïerSSehnr'S-IS ger congres door deze inleiding dccoratie-aldeling en in zijn vrije Si™?' de partituur tot klank oude muziek toch eigenlijk maar een NederlandseTeelneme^'nuch1- fethandei^it e^n aJÏÏchtle 1 en hoe knap voeren taai is, vergist zich deerlijk. Als ter verklaarde, dat voor hem kusthandel uit met een eigen ex- koor het werk uit. Het die oude muziek maar goed ge- droom en werkelijkheid niet jn'n poA is een standaardvertolking van speeld wordt, als er maar de juis- dilemma vormden Dat deze ^uillaur"e Serpenti heeft ook de „Daphnis et Chloé' geworden, te accenten worden gegeven. Dat slechts middelen waren waarvan ?teüer en met t VIA NAALb ÉN PLAAT geest. Iemand niets zonder over leg doet maar dan ook niet toegeeft. Een trek van fana tisme maakt dit eigenaardige, unie ke gelaat wel wat angstwekkend. Ro din kende hem ze ker goed enmaak- iro,e herderinnen. Een van die herderinnetjes, de kokette Lycenion, wil Daphnis verleiden. Het heeft geen succes. Later ontvoeren - AL: tegenstelling ot Ravel _w.. plaat met ers Chloë en Daphnis, uitgeput van verdriet, valt slapend neer muziek van Tommaso Albinoni, de nymfengrot. De nymfen beloven hem de bijstand van god de Italiaanse componist die leef- fana- Pan. Inderdaad, door Pan wordt Chloë uit de handen van de zee- de van 1671 tot 1750, niet m rorers bevrijd. En dan is er het terugvinden van elkaar, van twee dan 55 opera's schreef, vele vondelingen die van het begin af „„JHBSHISHelkaar bestemd 1 tweeskinderen die angsten doorstonden, verkeerd terecht kwamen, orkestwerken. uiteindelijk 1 verder konden gaan. Een tegenstelling omdat Albinoni 1 impressionistische kleuren Een oude herder vertelde, dat dit van de meest ex- terugvinden het gevolg was van pressieve beelte- het wonder van Pan. die dit won nissen die wij der verrichtte als herinnering kennen. Het por- aan zjjn voormalige geliefde, de tret stamt uit 1911. nymf Syrinx (fluit), die hem ver smaadde. In het verhaal van Dnrumpntpn Daphnis en Chloë wordt nu ook uocumenien nog even de liefde tussen Pan en Hï-t Tivvi n Hat Syrinx ingelast. Longos heeft die ET BEELD dat liefdesidylle geschilderd tegen wij hier van een verrujckelijk Ionisch land- Rodins kunst wil- schap en tekent een gelukkige en len schetsen onvolledig zijn. indien we twee scheppingen van hem niet zouden vermelden. De ene: zijn boek „Les zonnige wereld. Maurice Ravel heeft dit lief desverhaal gekozen voor een bal let, of beter voor een „sympho- n.e choréographiqe". door de Ballets Russes :n 1912 in Parijs voor het eerst opgevoerd. Het is helemaal niet verwonderlijk dat Cathédrales Ravel zich tot deze tere idylle dat aangetrokken gevoelde. De na tuurlyriek heeft hem altijd gele- :ocht steeds zijn grote liefde H)»ePFr^^»iPeoth?ek ^ne impressionistische schüderin- de Franse goiniex nagr soberhejd eenvoud. verheid en verfijning. Reeds hoorde hij muziek toen hij voor rste maal het verhaal las in een volmaakte sfeer zijn heeft hij de idylle in klank gezet, met elk fragment uit het Griekse ver haal met een grote nauwkeurig heid uitwerkend en met een ver fijnd kleurenpalet schilderend. weerspiegelt, andere een door Paul Gsell in 1911 de uitgegeven boek gesprekken de kunstenaar on der de titel „L'art" samenvat te Gsell wa3 zijn Eckermartn. die zijn gesprekken dacht, niet raffinement zocht geen muziek „met een inhoud' schreef. Bij Albinoni vindt men de muziek om de muziek, vindt men het onbezorgde, blijde musi ceren, waarbij alles heel logisch trots zijn op op elkaar volgt. Het is een speels 1 spel van noten, een zich gewoon voort laten gaan op de gang van de muziek zelf. Bij Albinoni was de muziek nog eerlijk amuse ment. zonder enige buiten-muzi kale gedachten. dt-ueuieu woraen gegeven. Dat siecnis middelen waren, waarvan t, is bij deze opname echt wel het de film zich kon bedienen, maar Blauw^Delfts h t Lt® gevaL dat het in wezen hierom ging zo- Delfts, b v-, °ok- Hll bezit Verrassend is hierbij het feit, als de heer p. J. yan Muilcm beheersing*1 vanechte vakman' de naar- die met een onuitputtelijk een geduld bloem-, vrucht- en bladmo- een tieven schildert, ett in En om er tot slot n°S één te 1 Hat noemen: de graveur Alphons Son- j. neville is al jaren en jaren ver- fün? rTeds* bonden aan dit Maastrichtse aar- ai^og veel dewerkbedrijf. Het vak is van va- Hoe prachtig speelt hij op deze meer te doen valt, en dat Inter- cfIn°P fn°n u^er^e^aaii en "^lphons plaat de hobo-partij, hoe muzi- film die het volgend jaar in Y blJ behoort opk niet technisch-gaaf. We kun- 1 J ring een jonge Nederlandse ho- muleerd had. dat de film 1671 tot 1750, niet minder boist heeft gevraagd om de solo- is „Door een mens, vo. partij in het d-moll concert te mens en over een mens!" spelen. Evert van Tright is 30 Het Hamburger congres heeft jaar oud, solo-hoboist van het drie overvolle dagen bew Brabants Orkest en dirigent van er op het gebied harmonisch het Brabants Kamerorkest. Hij is ting tussen kerk bovendien een oud-leerling van Jaap Stotijn. veel gedaan wordt, dergelijk ta- bij de uitwisseling van"dè ërva- da8°°S °P,dc graveursafdeling. In ook op het feit, dat hij ringen uit de verschillende landen. beeft hij_ de kans kreeg met I Musici op De is een belangrijk cultuur- j 1 4- •- moderne we- achterblij- de plaat te komen. De violist Ro- verschijnsel 1 PHILIPS heeft een viertal in strumentale werken van Albino ni op de plaat uitgebracht in een vertolking door het befaamde Italiaanse kamermuziekensemble I Musici, waarbij als solisten optreden de Ned. hoboïst Evert van Tright en de Italiaanse vio list Roberto Micbelucci. Het zijr Concert voor hobo, strijkers ei continuo d-moll Op. 9 no. 2, Con certen voor viool, strijkers en con tinuo A-dur Op.9 no. 4 en E-dur Op. 9 no. 10 en de Sonate voor strijkers en continuo g-moll Op. 2 no. 6. (30 cm. stereo-opname 835029 AY». Wie zo'n fraai opgenomen ver tolking hoort, ondergaatplotse ling de volle schoonheid van de ze barokke muziek. In een volko men openheid en klaarheid is er sprankeling van muziek. Naast berto Michelucci speelt voortreffelijk de beide vioolcon certen. Beide platen zijn ook mo 1 4- krijgen. CORN. BASOSKI nauraal t reld, de kerk mag ven zich dienaangaande grondig te bezinnen, bij voorkeur inter nationaal, want wij kunnen veel 1 elkander leren. Joost van den Vondel ge sneden en het bord dat hiernaar gemaakt is, is nog steeds de trots van Sonneville. Ook dat werk eist een enorm geduld. Voor een druk- elk lijntje apart in Uit het gehele ballet zijn twee stereo-opname SXL 2164). Wie milde lyriek zijn er ook de orkest-suites samengesteld, meestal worden gespeeld. Goethe als complete ballet, waarbij ook documen- koor hoort, staat vrijwel dit genie het programma. En als ballet maal toe dirigent beter deze muziek aanvoelen lijke, soms haast ondeugende Het dan de thans 85-jarige Franse dansritmen die door I Musici op een dirigent Pierre Monteux. eens een ideale wijze tot klinken worden op groot vriend van Ravel en tot drie- bewaarde overleverde. is Gsell heeft tref- het fende vragen ge- heeft het ballet speeld gebracht. Deze kleine groepering niet alleen volstrekt homogeen dus geheel op elkaar inge- stgelegd door het Lon- steld en daardoor dens Symfonie Orkest en het Rodin de gelegen- koor van de opera Coveiit Gar- nplete ballet op de plaat leidde op 8 juni 1912. Hoe geni aal heeft Monteux bij deze opna- ook deze oude muziek in een absoluut stijl vertolking te brengen. Het gewerkt, hoe subtiel wist hij is springlevende muziek gewor- de verfijnde plastische schoon- den en hij die meent, dat die Voor een koperdrukdecor moet elk lijntje apart in worden gestoken en daarvoor werkt aan de Sphinx Alphons Scnneville. décor een koperen plaat gestoken Ev. GROLLE ?erï; D?t ook b'erbij niet alleen techniek maar ook artistiek in- Lzicht te pas moet komen, is wel haast vanzelfsprekend. Zo werken er tal van kunste naars bij dit grootste aardewerk- bedrijf van Europa. En die kun stenaars zorgen er voor dat de Nederlandse ceramiek internatio naal beroemd wordt en prijzen krijgt. Dat er uit alle delen van de wereld opdrachten aan De Sphinx worden gegeven, opdrach ten voor wandborden of serviezen met koperdrukdecor of in pastel tinten. Opdrachten ook voor bij zondere vormen van het servies goed. Ook wat de vorm betreft zijn er eigen ontwerpers, maar de mensen van de verschillende ate liers kunnen zelf eveneens vorm- ontwerpen inzenden. Die worden zeer ernstig onderzocht naar ar tistieke waarde en bruikbaarheid en zo kan elke werker bij de Sphinx, ook de jongen die de he le dag niets anders doet dan met een grote virtuositeit oortjes aan kopjes zetten, iets betekenen voor deze industrie. De expositie in de Rotterdamse Kunstkring laat veel schoons zien en zal ons zeker met enige trots stemmen, dat de in dustrie in ons land ook een be drijf als De Sphinx kent.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 20