!a oecumenisch tijdperk
jakoba mm
GEESTELIJK
LEVEN
nu weer nieuwe blokvorming 1
Pastoraal advies inzake de heilige doop
Beroepingspraktijken
ZATERDAG 2 Jl'LI 1960
Alleen maar vriendelijk
De zetfoutenduivel speelt iedereen wel eens parten,
zelfs de uitgever van boeken. Een dezer dagen kocht
ik op een station een van de detectives die Dorothy
L. Sayers heeft geschreven. Op de achterzijde stond
de levensbeschrijving van deze bekwame vrouwelij
ke auteur.
Toch meende ik dat ik het even niet goed las, toen er
stond dat een serie hoorspelen gebundeld werden als
,,The man born to be kind". (De man, die werd ge
boren om vriendelijk te zijn). En toch stond
het er, ook al heeft Dorothy Sayers nimmer een der
gelijk werk geschreven. Haar hoorspel heette: ,,The
Man Born to be King", (de man die werd geboren
om koning te zijn).
Tussen ,,kind" en ,,king" ligt maar een letter verschil,
maar tussen de inhoud van deze woorden ligt een
wereld van verschil. Er zijn heel wat koningen ge
west, die als tyrannen hebben geheerst en die nau
welijks wisten wat dat woord „vriendelijk" inhield.
„Vriendelijk": We zouden haast denken, dat dat woord
bijzonder goed van toepassing is op Christus. Is dat
waar? Is Hij de eeuwig vriendelijke? Hij is ook de
man van het „Wee u!" Hij is de Rechter van de
eindtijd. Neen Christus kwam niet om alleen maar
vriendelijk te zijn voor de mensen. Hij is niet de
Held van de glimlach. Hij is geboren om Heer te
zijn over u; Hij kwam om te regeren over de gehele
wereld.
THEOLOGISCHE FACULTEITEN IN OPSPRAAK IN DE V. S.
KETTERJACHT BIJ DE BAPTISTEN
faculteiten in de Verenigde Sta
ten in opspraak geweest als in het
afgelopen jaar. In het zuiden werd
de theoloog van het Theologisch
Seminarium te New Orleans, prof.
dr. Theodore R. Clark nntsla&ren.
De oorzaak was de inhoud van zijn
boek, dat onlangs werd gepubli- mimm
ceerd: „Verlost door Zijn leven",
dat handelde over de verzoening.
In Chicago is een oecumenische samenwerking tussen
gische scholen van verschillende kerken onwrikbaar op de rotsen
van dogmatische en practische tegenstellingen gelopen.
In Nashville zjjn de gemoederen tamelijk verhit. De gehele theo-
OECUMENISCH FIASCO IN CHICAGO
RASSENSTRIJD IN NASHVILLE
theolo- blokvorming in de theologie. De
paden, die tot voor kort elkaar
kriskras kruisten, worden opnieuw
afgebakend.
Amerika heeft in de afgelopen
vijftien jaar een kerkelijk reveil
dan ooit i
logische faculteit van de Vanderbilt-universiteit heeft zijn ontslag beleefd. Gingen tijdens de om log tisten.
ingediend uit protest tegen het feit, dat een jonge negerstudent van
school werd gestuurd, enkel en alleen omdat hij deel had genomen de kerk dan ooit
aan de vreedzame sit-in-actie in cafetaria's die niet voor negers
toegankelijk zjjn.
jacht" zoals het blad „Christian
Century" het noemt, doorgang
gaat vinden, betekent dit dat deze
gemeenschap zich nog verder» dan
tot nu toe zal isoleren.
Daar komt bij dat in het ver
leden, eer de drang naar een
heid zo algemeen en zo groot
werd, ook de noordelijke baptis
ten een dergelijke strijd hebben
gekend. Twintig jaar geleden gin
gen er stemmen op om de vrij
zinnige oomars, die vooral in de
theologische scholen en semina
ria zich steeds het eerste open
baart, een halt toe te roepen. Toen
op deze eis niet werd ingegaan,
hebben in 1946 meer dan duizend
kerken zich uit de gemeenschap
teruggetrokken en een eigen unie
gesticht, namelijk de Unie van
conservatieve (Orthodoxe) Bap-
HERVORMDE SYNODE ZOND KERKERADEN
minder
kerk, nu gaan
dan ooit in de geschiede-
dit land is voorgekomen.
Oorspronkelijk leek het, alsof do
grote tegenstellingen doorbroken ^eyaar
Uiterlijk schijnen deze conflic- werden. Aan de fundamentaUsii-
n en spanningen nauwelijks iets séhe kant brak een revolutie -
■meen te hebben. Het conflict jongeren uit. die zich aance
de zuidelijke staten speelt zich den,,,be.t blad „Christianity Tc-
De gedachte had enigszins post
gevat dat dergelijke dingen in
onze tijd niet meer konden ge
beuren, maar het blijkt dat '.iet
heel reëel wordt.
Het gevolg is dus ook hier een
theologische blokvorming, die al-
sl0. les wat niet tot de eigen den*-
day" gingen uitgeven IHMIv,.
listen, die over net algemeen ta- tooien met de naam „evangcli- ter hadden kunnen schrijven: die
melijk fundamentalistisch denken s®*1®11''- Aan de vrijzinnige kant de dogmatiek zuiver tracht te be
en. hoewel zij de grootste kerk- waren-
gemeenschap van de bapti
vormen, geen lid willen zijn
de Wereldraad van Kerken.
C/ir. universiteit
(Van een onzer medewerkers) afgelegd, worden zii gevraagd om
een belijdeniscatechisatie te vol-
Weer heeft de generale syno- gen. De kerkeraad stelle niet als
de der Ned. Herv. Kerk rich tot
de kerkeraden en predikanten voorkomen, dat in een gezin de
gericht inzake de Heilig. Doop,
ditmaal met een pastoraal ad- geloofsbelijdenis (en avondmaals-
vies. Men zal zich herinneren viering)u kwamen hoewel zij in
oprechtheid de doopvragen kun-
hoe in 1947 een rapport ver- nen beamen,
scheen, op verzoek van de Wanneer een der ouders wèl en
tt i j» de ander niet gelooft is de na-
Franse Herv. Kerk, waarin de drukkelijke bewilliging der niet-ge-
kinderdoop, onder afwijzing van lovige partij nodig om het gezins-
de individualistische tendensen '2idS,wefuèlï de ïi°o°v'i
ln de kritiek van Karl Barth partner kan uiteraard de doopvra-
gen beantwoorden.
(1943), breed schriftuurlijk in jn het gevai van een uitgespro-
het raam van de verbondsleer ken afwijzing van het geloof of
„.«-j ook bij volslagen onwetendheid in-
werd geplaatst. zak„ J,eteker,fs bed0eling van
Intussen bleven kerkeraden de doop, dient de kerkeraad eerst
aandringen op richtlijnen voor 35^
de praktijk: sectoïde stromin- loof dient het duidelijk gemagkt
gen, die de kinderdoop op bij- te worden, dat de oorzaak van de
verhindering van de doop niet bij
belse gronden menen te moe- de kerkeraad moet worden ge-
ten verwerpen, oefenen invloed
uit in de gemeente, terwijl in
zake het afgeven van consen-
- veei mogeujK Deiae ouaers aan-
ten voor de doop in andere ge- wezig. Een korte uiteenzetting
meenteji. over de betekenis van de doop
worde gegeven en afgesproken,
Om de praktische richtlijnen wanneer vóór de doopbediening
niet min of meer in de lucht te het gezin zal worden bezocht. Een
laten zweven vat dit Advies eerst goed doopbezoek (waarbij misver-
de Schriftuurlijke Gegevens kort standen uit de weg kunnen wor-
samen (I) alsook de Dogmatische den geruimd) kan van grote
Lijnen (II). Summier komen deze waarde zijn voor de vernieuwing
hierop neer: van de christelijke levensstijl m
huis en van het kerkelijk mee
leven in de gemeente.
De doopdienst kan zo worden i
tikuliere menselijke wijze
beleving en zo het werk va
Geest gelijk te stellen
geloofservaring
gelovige.
Wanneer het geloof eenzijdig
van de individuele geloofsbelij
denis uit wordt benaderd en los
geweekt wordt uit het bijbel
se gemeenschapsdenken, wordt
een wezenlijk element van
Credo veronachtzaamd.
,,ik", dat in de christelijke
loofsbelijdenis spreekt, -
lijk geheel aan het andere einde
van de lijn. Deze faculteit was
•ii lnei uc verbonden met de Universiteit van
h„ „„trol.» Chicago, een school die door de
UC o. filouIrcAU Tchn TA
besprekingen om tot eenheid
komen en verschillende fusies
zijn reeds aangegaan.
Maar langzaam begint de ker
kelijke expansie wat wee te eb
ben en breekt de tijd
nieuwe bezinning c
een nieuw afbakenen
ander teken dat
eer weerstand*; 1
en al te ruime
nieuwe
r zeker gaat de restauratie van de Oude Kerk van
irt. Op de foto is links onder de gerestaureerde kapel
t an het Heilige Graf zichtbaar.
ni°n£eereVdêgeoDrCSeeD bllt-unlvers.telt zijn de professo-
ns «eer ae ocro.D ren v#n de Theolos,sche Facu,_
telt ln verweer gekomen tegen
70 jaar geleden was deze
mening dat de baptisten behoefte
hadden aan een eigen universi-
t. Op aanraden van bepaalde
It telkens weer de oproep
daarmee geboord om te komen tot een
tfy.yi?""1?.'''.— ..lif.J""1 lelt del een jonge .Indent uil held die"door dê thVoïoien" vrijwel
voor de oer bedankt. Achter deze
geschiedenis staat voornamelijk
Valse leer
Hp V TT tP Amsterdam De nel ,cl1 aal een Jonge sluaem uil
dace kerken hS^T ^SSSTSS- ""d,"
!e houding tegenover de apart-
Het blad „Christiai
orthodoxe kerken
leges, en heel veel bijbelscnoleo,
maar eigenlijk geen universiteit
de veelomvattende beteken"
het kerkelijke adviseurs stichtte hij spreekbuis van de Amerikaanse van dat woord. Gestreefd wordt
een algemene universiteit met oecumenische beweging, ziet dan
J 1 J ook dat deze ontwikkeling de toe-
veggezonden alleen
hij gehoorzaam is aan zijn gewe- gelie.
ten cn meedoet aan de strijd te
gen de apartheid.
veel groter
dat van
zichzelf.
daaraan verbonden een theologi
sche faculteit voor de baptisten.
"iiHpr ik" Han Hoewel de oude Rockefeller -
ljcler ,,1K aan HnnlronH man
enkele mens op
i de zuidelijke baptisten uit zal gaan,
evangelisch denkend
groeide deze school uit
wij tegenwoordig
zal bepalen. De nieuwe pracscs
reeds zouden kunnen
S't o,
i' t:
elost,
i het moderamen heeft in die noemen „evangelische theologie"
de gelovige d. In het beroep op de Schrift i egenwooro.g n
de doopvra- worde naast het bijbelse gege- J»"f« **nt-
venna^mirhjke zèlfen werden ge-
dat van gedoopte huisgemeen
schappen niet verwaarloosd. In
het „wij en onze kinderen" ligt
een krachtig schriftuurlijk ver
weer tegen de individualisti
sche en partikularistische een
zijdigheid, die uitsluitend de
Er werd als zijn opdracht ziet de valse vinistisch
-gr bo- leer te verwijderen
naria van deze unie
i de colleges filosofie dan ten. Onder „valse leer" ziet hij dat het evangelie
het blijkt dat de
iouding van de tien hoogleraren
die ontslag hebben genomen, ge
deeld wordt door velen buiten de
universiteit. Tot nu toe ia het en-
nu «ml- BÏrkSww-xuïwtSi, "S ST'Sri""*"'"
gnmnnn- Knrl Btrth. muur dl. ook nlel. Sï'ed hCJ""«"ïïj?'
Terwijl de apartheid van de
rassen wordt afgewezen, blijkt
Dit conflict is nog lang niet op- dat de fang van de tijd gaat ui
de richting van een theologische
apartheid. Meer en meer wordt
verzet aangetekend tegen een al
te luid geroep om een al te in
clusieve eenheid. Modaliteiten
worden weer richtingen, nieuwe
stromingen worden gekanaliseerd,
het gevaar dreigt ook dat
in de colleges theologie. Deze ook de „nco-orthodoxie
school werd de exponent van een
pure naturalistische theologie.
In 1943 ging
die werden aangezocht, hebben richtingen weer partijen worden.
culturele taak geeft. In
-o deze visie nauw verbin-
Deze zuidenjke ^baptisten heb- den met de visie die dr. Kuyper tvti-trk-irfr'tr'ü-ü-tr-irü-ü-ir-b-ü-ü-ü-ü-btrüü-ü-b-ïit-tfirii-irtrü-Cr-birtrir-tr-iriririrtfirü-lr-fri
ben reeds gedreigd dat zij t
gemeenschappelijke
groot-doop overeenkomstig de tussen theologische scholen
bijbel acht te zijn. _i...i. k..k..
Gemeenteleden, die de herdoop
voorstaan moeten met geduld schoolste stichten, waaruit
pastoraal bearbeid worden. On
gewenst is om hen van het lid
maatschap der Kerk vervallen
te verklaren. Zijn het kerke-
raadsleden, dan worde hun ge
vraagd om zich van opzettelijke
verbreiding van dit hun gevoe
len in hun ambtswerk te ont
houden. Het is in het algemeer
zeker niet nodig hen tot tussen
tijds aftreden te nopen. We.
moet het duidelijk zijn, dat zij J,ariSF®
•vink riiöt nnniiinui if pr If i p cha n r Udcnte
tot samenwerking te komen i?®11^®" zjch terug te trekken uit ten Reeds het blad „Christianity
eenheid van de gescheiden chris
tenen moest blijken. In zekere
zin had dit ideaal veel weg van
de Leidse civitas-gedachte, onmid
dellijk na de oorlog, die alle
dentènverenigingen onder
noemer wilde brengen. Zo
>w«r« se o,O- 7" °Pleldi"?
hpt qlpcmeen d® baptisten de
net algemeen innaiis
scholen hun wetenschappelijke
normen op een hoog peil houden.
Dit was eigenlijk de enige plaats
waar deze zeer grote kerkgemeen-
oiu- schap (alleen de methodisten zijn
een groter) leden van andere kerken
ontmoette. Wanneer deze „keiler-
lijke universiteit zal dit nog meer
Apartheid
De moeilijkheden in Nashville
hebben eigenlijk met deze ont
wikkeling bij links en rechts
niets te maken. Aan de Vander-
zich niet opnieuw verkiesba; w ru aaji cyai J u_
kunnen stellen, zolang zij bij rouwtrtkkln'gèblêve'n
hun mening volharden.
.ongregationalisten, van de Disci
pelen van Christus en van de Uni
tariërs. Sinds deze eenheidsge-
als experiment
werd aangevat, is het altijd een
machts
posities.
Vooral toen de theologie r
het gezin i
de Geest bijeen.
In het N.T. is zowel sprake van de ouders dus ook* de andere doop begeert zonder nog
de doop van enkelingen als van kinderen) zich rondom de doop- zijn aan het afleggen van openba-
huisgemeenschappen. Er is geen vont opstelt. Het zal het gezag re geloofsbelijdenis en toetreding
sprake van een tegenstelling tus- der kerk ten goede komen, als in tot het avondmaal, dan kan het
sen de doop van kinderen en die de onderscheiden gemeenten het breed-moderamen van de genen
v»" volwassenen: de probleem- grondpatroon van de pastorale be- synode K:"~
moeilijkheden
stelling, die hierin ligt opgesloten,
ontbreekt ten enenmale.
Steeds wordt de bediening van
de doop nauw verbonden met de
afgelegde geloofsbelijdenis: geen
doop zonder belijden.
1 de brieven
Problemen
IV. WANNEER om redenen van
modaliteitsverschil of van
- -- nart ik ul ie re aard de voorkeur o.-
Paulu, ligt de nadruk op de op- geve„ word, aan ee„ doopbedie-
d. ..h™». k.. i„. J]ng buitan de gemeente
Waar het gemeentelijk leven zo
zeer is ingezonken, dat de doop
praktisch niet meer wordt be
geerd, daar is het verkeerd
Met
i de gedoopte in het lij
den, het sterven en de opstanding
van Christus: de inlijving in
Christus Jezus. De doop is de
„besnijdenis van Christus" (Col.
2: 11, 12); de inlijving in de ge
meente als het lichaam van Chris
tus.
Verbond
willen
Toelaten. Men wordt gedoopt in een
herv. gemeente en daardoor doop
lid van de Ned. Herv. Kerk in haar
11 J" d;,„ge5t',°.trï?S',dlDeCHerv. Kerk erkent een doop
,,d), bijbelse gege- buiten haar voltrokken als geldig.
vens ingebouwd in de leer van wanneer dez, geschied u {lnne»„
geen"«ndusief pritillg" vm^ vob een kring' die zichjel' als eemeen-
w.«.n™ li <Kd ajtol d?t ver- te van Christus beschouwt en door
bond met Abraham en zijn zaad. d.S'rtof'h^iSïiS
Schrift'jièen00^' d*« iS'Ï.SS'SS
On dp achterffrond van het Ver- onderdompeling of besprenging,
bond komen ook de genade (die tarlsche formufp LMatth ^oa^ui')"
steeds voorop gaat) en het geloof ®.c.ne.
in Hp luistp nndprlinse verhou- wanneeer door ouders of getui-
ding te staan. Het heil komt tot dn?HPVragen bevestigend is
de mens langs de weg der ver- h» „an h-
kondiging en roeping, die in het
geloof wordt aanvaard. Vandaar °uders of van de hervormde va-
dat een doopsbediening zonder be- h" ir,
antwoording van enkele centrale huwelijk) b.v. in een rooms zieken-
geloofsvragen in de lucht hangt. dat instemming of
Voor reformatorisch geloofsbesef medewerking werd gevraagd aan
zijn de sacramenten teken en ze- de.her.v Partner) een doop werd
gel van het Evangelie der gena- «diend. dan kan een herv kerk
de: de doop is het waarmerk van raad deze moeilijk als wettig er-
het Verbond. Wie het heil van de kennen en zal wanneer dit wordi
oüc? srrpt'haaIt het 00t'iee,
De geloofsbeslissing is een per
soonlijke doch wordt in gemeen-
pastorale bemoeienis e
ISSH -cc. door een „fantasievolle' J.-_
woonachtig is. ga de kerke- laire werkwijze, gepaard gaande zelfde spanningen, die in Chicago
raad zo ver mogelijk in de erken- met een duidelijk onderricht, ontstaan zijn doordat^de theologie
ning van deze beweegredenen en moet allereerst de gemeente
weigere een consent alleen, wan- worden gebouwd Uit kracht
neer hij ook in eigen gemeente het het werk van de Geest zal in
gezin niet tot de doop zou willen een gemeente een ge.zond veris
-- iwnwiin een naar de doop bij enkeling
ln gezinnen gaa ontwak"
Als een dominee juist een H>- Reenen. Zonder dit te merken en
roep heeft aangenomen en weel zonder nadere in/ormalies. pin
da! de hoorcommissies zich in de !cha'lc" Dordrechl en
belden vandaar met de vraag,
bij het benoemen van theologen eerstkomende jaren verre van j,oe iaai >s middags preekte.
en ontbrandde er binnenskamers zijn kerk zullen houden, kan hij En toen kwam hun misverstand
een felle strijd die ook buiten een soms wel eens iets uit de beroe- voor de draad. Resultaat: hoorn
felle rookontwikkeling te zien gaf. pingsschool verklappen. Het ar- op df haak- zonder verder com-
A-i mentaar. Later kwam ik toeval-
tikel, dat ds. G. van Loenen aan de weet welke kerk 't
zijn gemeenteblad was geweest.
heeft opgenomen, werpt wel Soms vertrekken
een schril licht op de praktijken
van bepaalde hoorcommissies
die naar zijn mening, in alle stil
te stad en land afreizen:
j UKei, aat
Verband tenminste
Vermist
JYIEMAND weet waar Jeanette's vader gebleven is, die dag
waarop hij naar de markt gingom nooit terug te keren.
Er zijn die middag nog al wat slachtoffers gevallen: de Duitse
pers heeft lekker ophef kunnen maken over een terreuraan- £-
val van Engelse vliegers. De meeste doden zijn geïdentifif
ceerd, maar ef waren ook getroffenen waarvan niets meer
viel vast te stellen. Zo gaat dat in een oorlog, in een mo-
derne oorlog. Dan zijn er niet alleen meer de onbekende sol-
daten, maar ook de onbekende burgers, die hun leven laten.
Vooral als er bommen inslaan op 'n druk kruispunt van we- ü-
gen, pal bij 'n tramhalteEn de pers dringt er nog eens op 5-
aan om foch vooral dekking te zoeken bij luchtalarm en
staat er maar niet bij stil dat ook 'n schuilkeldertje 'n vol-
treffer kreeg, zodat niemand pan de inzittenden er iets van
na kon vertellen.
heeft gemaakt
van rechts, en die in het zuiden zijn
zulk ontstaan omdat men beslist de
rJan- seminaria wil zuiveren
zinnige leer. In wezen
in beide gevallen om et
F)E eerste commissie kwam op
de eerste zondag, dat ik in
militaire dienst was. nu bijna
toch
broeders,
jaarboekje staan, en onze brave
post brengt dan de post bij mij,
althans als die vertrokken broe
der die brief in zijn kerkelijke
kwaliteit ontving. Zo kreeg ik
soms vragenlijsten te zien van
informerende kerken. Ik heb ze
nooit ingevuld, maar 't geeft
te denken als een goede
kerk in 't goede Friesland als
eerste en dus belangrijkste vraag
stelt: hoeveel kinderen heeft uw
predikant?
/JAAR i
tussen allerlei gebeurtenissen'
MA
Niet op de dag van de aanval
zelf dat staat als een paal
■t boven water. In de eerste plaats
omdat kinderen van haar leef-
J tijd toen door een luchtalarm
ii geraakt behoefden te worden, ei
gevoel van intense bevrijding die dag overheerste: ze was voor
haar besef langs de rand van de afgrond gegaan, maar haar
vader had haar niet herkend. Verbeeld je dat hij het wel gedaan
had! Afschuwelijk om opeens openbaar te worden als het kind
van zo'n half aangeschoten, stoppelbaardig. zwartgejast man. iC
y Om het te bestèèrven! Want kinderen van haar leeftijd worden
wel ten diepste getroffen door de werkelijke of vermeende
Bjgjfhun ouders
OP SnVGULIElXE GAVEN
De persschouwer van „De Reformatie"
journalist A. P. de Gooyer, die meewerkt aan het doelt te bellen
kerkblad voor Noord-Brabant en Limburg:
GEEN OPWINDING
Dr. J. J. Buskes
val Eichmann:
Wat mij betreft.
i de rechtsschendin
besef
volUni
besluiten. Geldt het voogdijkinde
ren, dan kunnen dozen door de
pleegouders voor de doop worden
gepresenteerd, wanneer een
durig verblijf in het pleegge
de inrichting verwacht mag wor
den, zodat deze kinderen werke
lijk beschouwd kunnen worden tot
de gemeenschap van het gezin of
TTT T van de inrichting blijvend te be
lli. In de praktische toepas- horen. Met het trekken van leef-
sing moet een bijgelovig-me- tijdsgrenzen zij men soepel,
Toepassing
het kinderen betreft, die uit i
elke li
van de afschuwelijk!
wanneer ik Argentinië hoor protest
aan het woord van Jezus tot de fi
gij een beker water drinkt, zet gg
een mug uit de beker te verwijder
hele kameel inslikt. Wat zou m
heTfei" d.it bemand" om "een kind
huis te redden, bij zyn huurman
Natuurlijk mag men by zijn buu
inslaan Dat staat liet rerlit niet tt
rechtmatige daad. Die protesteren
dus gelyk Zy heeft erhter tegelykei
ongelijk. Niet ten onrechte zegt
i „Tijd en Taak" over het ge-
k moet eerlijk erkennen, dat ik
:em niet kan opwinden. Wat
t van Israël noemt, valt voor
■n in liet niet tegenover dc
ai dc berechting vnn een
jodenmoordenaars dat ik,
chanische doopopvatting
worden vermeden als ei
tisch-partikularistische. Enerzijds optreden van een doop'getuige ZELFVEItltltANDING
is het onverantwoord alles maar heeft alleen zin. indien (zii het
te dopen, wat zich aanbiedt. An- van terzijde) een zekere opvoe-
derzijds moet in onze doopprak- dingsrelatie tussen deze getuige
tijk iets zichtbaar worden van de Cn de te dopen kinderen ook voor
royaliteit van Gods bemoeienis de toekomst verwacht mag wor- ln het blad „In de reel
met de wereld en van de stijl van den. leeeen tu«en voormalige
Gods Koninkrijk. Tussen deze - - -
Herdoop
Onder invloed van sectoïde stro
mingen doet zich nog weieens
voor, dat gemeenteleden en zelfs
kerkeraadsleden de zg. „groot-
doop" aan zich lieten bedienen. LIEFDE
twee uitersten moet het pastoraat
zich bewegen om van geval tot
geval een verantwoorde weg tc
zoeken.
Aan de doop van (volwassen)
enkelingen gaat een belijdenisca-
techese vooraf. Bij de Doop in ge- Dlt verschijnsel stelt ln sommige
zinsverband staat centraal de (rerneenten de kerkeraden
vraag naar de plaats, die het ge-
loof in het gezin inneemt: schrift
lezing. levensstijl, kerkgang
Wanneer niet-meelevende gezin
nen de doop voor hun kinderen
begeren, wordt het ontraden eerst
een kerkgang van enige weken
verplicht te stellen. Wel spore
aan op regelmatig kerkbe-
mvkatholirken. schrijft
ly herinnerd heeft aan
stond: „Calvyn heeft
Calvyri".
a. „Her"-doop is in strijd met het
karakter van de doop als inlij
ving in het lichaam van Chris
tus. Dit laat zich niet over
doen.
A. A. Klusener in „De Waarheids-
n de liefde tot God als de
dc liefde tot de naaste te
erkennen. Deze laatste arhl men blijkbaar in dc mens
zelf voldoende verankerd. Maar in deze rolot-actie
speculeert men op de liefde-tot-ziehzelf (het grote
egoïsme) om gelden ten hate van de naaste te ver
krijgen. Wy kunnen onmogelijk wensen dat deze
actie slagen zal.
In het (syn.) Kerkblad voor Noo
Limburg, schreef ds. A. C. de Gooyer
Is dit dc dank als journalisten domino,
met hun kerkbladen?
INVLOED VAN DE VROUW?
Iielpe
Uiteraard ontbreker
da synodale vergadrrii
vrouwelijke ambtsdragers, 'k Heb
ogenblikken, vooral by de bespreki
hebbe
op bepaalde
ng van het boeien-
vraagd of onder de adviserende leden dc vrouw als
prodiicente van liet kind niet ook linnr woord had
moeten meespreken? We ontvingen hierbij wel me
dische voorlichting, alweer van een man als medi
cus, maar hoorden dc stem van de nnast er bij be
trokkenen niet
'k Zou hierover verdei
voordragen Zou b.v. ku
en evangelisatie bij well,
meente, zowel op het thi
"'Mgcscliakcld.
jyOG gemakkelijker is het als
gemeentelid be-
en dan per ver- <i
gissing mijn nummer draait met
J.Brabant en de vraag hoe laat en waar ds 5
raag: Van Loenen die zondag preekt -f1
En als 't dan 't slachtoffer zelf
bleek te zijn, die ze belden, ging
de hoorn weer op de haak. Een h
vraag: zijn er werkelijk nog
mensen, die menen, dat je een
mooiere en betere en weet-ik- <j
op wat-al-niet-meer voor preek kan
maken omdat je hoorders ver- <r
wacht? Waarom niet gewoon en
normaal en beleefd de betrok- -j*
ken predikant de vraag gesteld?
Mas
er.de instanties liaur plat
•elfs
mannen dc tolk! By niet
zover mij bekend, hel
•n. Is hier óf mannelyke
p grote vrouwelijke hesrh
ItlTMLSCn ZINGEN
Ds. A. Vroegindeweij in „De Hervormde Vaan":
rnstig ritmisch
nisch. r
wij z
Rome, dat toch
ook de moderne vaart a
zang? Het ritmisrhe zingo
en het zal wel verder do
wordt het niet anders gel.
de dor
jyOG mooier was een
sie, die besloten had in vol-
strekte anonimiteit te gaan ho-
ren. Maar helaas vergat één der <x
broeders een bijbel met de naam
i'an een vrouw (zijn vrouw?)
erin. Prompt kreeg de scriba
maar dat was ik weer) een
brief van een dame van die
naam met de mededeling, dat ze
zondag in onze kerk geweest
was en haar bijbel had verge
ten. Of de scriba hem maar wil
de opzenden. En dan te weten,
dat je op 70 kerkgangers echt
geen vreemde vrouw (niet in de
zin van Spreuken 7) over het
hoofd ziet
Overigens moesten hoorders
eens voor hun vertrek appèl
minderwaardigheden i
TV/IISSCHIEN was het de volgende ochtend, dat dit gevoel
-'A van bevrijding onverwachts plaats maakte voor een vleug- P
je onzekerheid? Ze hadden weer dezelfde tramwagen en dezelf-
de conducteur. „Man, praat er niet van!" zei de conducteur tt-
en hield dus niet op om er breedvoerig over uit te wijden, j
„Het heeft geen straat gescheeld gisteren! We waren net langs
dat kruispunt heen, toen 't luchtalarm kwam en ik zeg tegen
m'n maat: „Jan, zet 'm op, de hoek om..!" want ik had zo'n
voorgevoel, hè!.." zoals iedereen achteraf voorgevoelens tt-
placht te hebben en zich daar nog op liet voorstaan ook. „Nou
goed. we zijn amper de hoek om, of daar beginnen ze te gooien
cn wij de wagen uit en dekking gezocht en dat was maar
geluk ook, want bij de voorgaande halte hadden ze een voltref
fer gekregen. Je wordt er koud van, als je er aan denkt, maar
zo is het leven nu eenmaal. De mensen, die net bij ons inge
stapt waren hebben geboft, en de lui, die d'r daar uitgegaan
waren, zullen wel pech hebben gehad... 1"
En dan zegt een van de kinderen: „Gunst!" en vraagt daar
na: „Die gekke zwarthemd van gisteren, weet u wel ,nr
dat boertje, is dat d'r levend afgekomen? Hij nam 'n
stapje...." Het is overigens niet Jeanette, die dat vraagt; het is
het meisje van die schaterbui.
Heeft
kgezang nogal klassiek i».
ingebracht in zijn kerk- houden
^doorgedrongt n ZOnd in de loop der tijden on
der meer op: een hoed. een bril,
nlfingen. Op dc
'k Kan het, ondanks de talent
sommige organisten, voora
en ben altyd weer blij als
nte oud-ritmisch hoor zinge
eens wat breed uit.
stuur. verschillende bijbels en psalm-
olie wijze van doen boeken, en een pijp.
("in "ln E" d"
ook al haalt men mond boos wordt.
Waarom zouden ze?
DE weet geen bescheid. „Meid", zegt hU,
„dacht je dat ik tegenwoordig precies weet wie er in- en
uitstapt? Ik ben al blij als ze de vracht betalen. Ik kan ner-
gens het oog meer op houden Maar nou je het vraagt: we
hebben wel 'n uur stilgestaan, want de stroom was uitgeval-
len en de passagiers zijn verder maar gaan lopen... Vlug, vei-
lig en voordelig!", grapt hij wat na.
Vader denkt Jeanette vaag Is vader óók gaan lopen.
Of stond hij op dat kruispunt? Of was hij al veel verder uit-
gestapt? Maar ze schuift die overwegingen meteen naar de tt-
g achtergrond van haar denken.
Een week later duiken die gedachten dan opnieuw op. Een g
"if brief van haar moeder, 'n wat aarzelende brief. Dat ze thuis tt
5 in 't onzekere verkeren over vader, die op marktdag naar
?de stad was gegaan en niet weer teruggekomen. Dat hij de
laatste tijd wel eens vaker een of twee dagen wegbleef, maar
dat hij voor zondag altijd weer op kwam dagen. „Om te pre- g
ïen" heeft ze er oorspronkelijk achtergeschreven, maar dat tt
-s is weer doorgekrast. In elk geval is hij nu al 'n week weg.
■tt „Vermist" zegt de politie later. Geen mens weet wè&r. Al-
hun spullen. Ik g leen Jeanette weet dat zij de laatste was van zijn gezin, die tt
- hem zag en dat zij zich toen diep over hem schaamde. Maar
dat heeft ze pas jaren en jaren later aan iemand durven ver-
tellen. Niet aan haar moeder en evenmin aan haar pleegouders.
Want dit geheim was te groot om met iemand gedeeld te kun- S
nen worden. 5
WIJKPREDIKANT
ü-trtrtrlrti trtrtrtrtrtr-trCrtrti A ütrtrtrü-erfrtrtrtt
trCt-CrirtrirtrCrii-üit