I A zet de klok terug «Zwervende heiligen» ZATERDAG 2 JULI 1960 Acht donderdagen achter elkaar Zo herleefde enkele jaren geleden in Schagen de Westfriese klederdracht. Rechts, met bolhoed Ome Gert". En links de boercnkapel „De Uien- hoop". Met de kleding der kinderen uas het torn nog niet helemaal in orde. Want de meisjes dragen tegenwoordig op de bewuste dagen ronde petjes „torsen" net als de meeste vaders. leden van „De Uienhoop" hebben niet alleen stand van uien, maar evengoed van feest- ziek. Hier geeft er een een vrolijk nummertje nog altijd een verschijnsel, C/lVl dat niet helemaal ontraadseld is Als na een hete, drukken de zomerse dag een on weersbui wat koelte brengt en bliksemschichten door het inktzwarte luchtruim klieven, dan leest men de dag daarop toch doorgaans wel een berichtje in de krant, dat het hemelvuur ergens is ingeslagen. Want in deze eeuw van technische vooruitgang heeft de weten schap nog altijd geen kans gezien het raadsel van de bliksem geheel te ontsluie ren. En zo kan het gebeu ren, dat het vuur inslaat vlak naast een plaats, die door een bliksemafleider „beschermd" is. ,,Ds meesten denken", aldus de Amerikaanse Nationale Raad voor de Veiligheid (National Safe ty Council, afgekort NSC) „dat wetenschap en techniek, die vuur pijlen en kunstmanen tot in het wereldruim slingeren, voor zo iets „ouderwets" als de bliksem hun hand niet meer omdraaien". Desondanks weten de geleerden nog niet precies wat bliksem is en nog minder hoe ze hem on schadelijk kunnen maken. Het komt misschien door de toenemende onverschilligheid van de Amerikanen tegenover dit na tuurverschijnsel, maar het aantal slachtoffers van de bliksem is de laatste jaren in de Verenigde Sta ten gestegen. In 1957 verloren 180 personen het leven ten gevolge van blikseminslag en de daardoor veroorzaakte branden. De NSC schat dat er dit jaar zeshonderd Amerikanen ten offer zullen val len aan blikseminslag en de ge volgen daarvan, terwijl er vijf tienhonderd zullen worden gewond. Ontzag In vroeger tijd had de mens een heiliger ontzag voor de na tuurkrachten al lieten dan ook de afweermaatregelen veel te wen- De Romeinse keizer Tiberius zette volgens de overlevering bij het naderen van een onweersbui een lauwerkrans op, omdat hij meende dat de laurier nooit door de bliksem kon worden getroffen. In de Middeleeuwen werden de kerkklokken geluid om de on- weersduivelen verre te houden een gewoonte die menige klokken luider het leven heeft gekost, aan gezien de bliksem bij voorkeur in kerktorens slaat. Maar langzamerhand begon echte kennis de waandenkbeelden te verdringen. Men leerde de bliksem, die volgens de deskundi gen van het instituut voor be scherming tegen blikseminslag (Lightning Protection Institute, LPI) honderd keer per seconde ergens op aarde inslaat, beter naar waarde schatten. Een gene ratie geleden begon de mens zijn woonhuizen en gebouwen alge meen met bliksemafleiders te be veiligen en de gevaarlijkste plaatsen te vermijden. Tegen woordig zijn er nog maar weini- willen echt niet voor eigen standje pleiten wanneer we vast stellen. dat er in Nederland veel meer journalisten met initiatief rondlopen dan men, zelfs als insider, vermoeden zou. En daarmee bedoelen we natuurlijk geen initiatief voor de krant waaraan ze werken zoiets spreekt immers haast vanzelf maar meer direct voor de gemeenschap, waarin ze doorgaans plegen te verkeren. Neem nu Jan van Zoonen (59), redacteur van de Schager Courant, wiens arbeidsveld tussen Alkmaar en Den Helder is gelegen. Als pers man zag hjj maar al te goed, hoe ieder jaar de eens zo beroemde veemarkt in zijn woonplaats minder werd. Want er was een tijd, dat daar donderdags meer schapen werden aangevoerd dan er mensen woonachtig waren. Om nog maar niet te spreken van de paarden, de koeien, de varkens en de geiten! Dat werd echter heel anders. En dit verdroot hem, daar het vijfduizend zielen tellende stadje juist aan die markt zijn bekendheid ontleende, terwijl de neringdoenden er zo onge veer op dreven. Jan van Zoonen ging steeds meer klaagliederen horen, niet al leen van die boeren, die het nog amper de moeite waard vonden bij Schagen ter markt te gaan, maar evengoed van de burgers en buitenlui, omdat ook het vertier zienderogen achteruitging. „Daar moesten we toch eens wat aan doen", zo redeneerde on ze collega. „We kunnen de boeren wel niet dwingen met méér vee naar Schagen te komen, maar we kunnen misschien in het kader van de folklore het vreemdelingen- bezoek stimuleren." Nieuw leven Nadat hij maanden dat denk beeld gewikt en gewogen had, be gon hij een serie reportages te schrijven, waarin hij herinnerin gen ophaalde uit de vorige eeuw. toen de Westfriese klederdracht nog alom in ere was en Westfrie se zeden en gewoonten een geheel eigen stempel op de streek druk ten. ..Als we die tijd nu eens nieuw leven gingen inblazen", zo schreef Jan van Zoonen in zijn blad. „Al was het dan alleen maar tijdens de marktdagen in het zo merseizoen. Die typische kledij, die merkwaardige boerenkarren, die hoge fietsen uit die dagen, die fraai bewerkte kinderwagen.... Zo iets moet toch mensen trekken." In de eerste plaats de ouderen, uit de omgeving, wien dit alles nog bijgebleven was uit hun jeugd. Maar evengoed de jongeren, ver zot als ze zijn op alles wat an ders is dan anders. En mogelijk zou zulk een folklore een welko me afleiding vormen voor de dui zenden vakantiegangers te Ber gen. Schoorl. Egmond, Petten, Bakkum, St.Maartenszee en Cal- lantsoog. Marktmeester Gert Pater, in de wandeling „Ome Gert" genaamd, was terstond enthousiast. „Dat is het", zei hij tot zich zelf, toen hij die reportages las. En zo waren er nog enkelen, die er onmiddellijk wat in zagen. Men stak de koppen bij elkaar, ging op zoek naar oude costuums, die hier en daar nog in kisten en kasten verborgen lagen en het re sultaat was, dat voor het eerst weer in 1954 tientallen Schage- naars in de dracht van hun voor ouders naar de markt togen. Dat was natuurlijk nog wel niet zo indrukwekkend, ja er wart nog maar al te veel. die ei draak mee staken. Doch toen gewaar werd, hoe er in den lan de over gesproken werd. trokken de volgende zomer al veel lieden de stoute schoenen aan. Burgemeester W. J. Wognum was opnieuw van de partij, dokter A. J. Koning die later zelfs uit eigen zak een oude sjees aanschaf te eveneens; voorts direc Smit van Gemeentewerken; Schagens grootste zakenman, de manufacturier Schmals. Costuums Nu kreeg de hele burgerij de smaak te pakken en wel zo he vig, dat de behoefte aan oude cos tuums bijlangena niet meer door de voorraad kon worden gedekt, zodat velen ertoe overgingen, zich een Westfries costuum volgens het oude recept te laten maken. Hoe had Jan van Zoonen kunnen denken, dat zijn idee zulk een vlucht nemen zou. Thans zijn er al meer dan vier honderd Schagenaars, die. te be ginnen met donderdag 7 Juli, acht donderdagen achter elkaar de klok bijkans een eeuw terugzetten, door zich in die ouderwetse kleder dracht op straat te begeven. En dan te weten, dat menigeen zich daarvoor een offer van honderden guldens getroostte. Want een zwart lakens pak met een wit voorschoot en zwarte das. bene vens een lage zwarte zijden pet, heb je tegenwoordig niet voor een handvol daalders. En de kleding de of SZ)e wereld van de JfiZZ Het LPI schrijft echter 37 pro cent van alle branden .buiten de grote steden aan elektrische ont ladingen toe. Uw eigen gedrag beslist er vaak over, of u getroffen zult wor den of niet. ..Gevaarlijkst De gevaarlijkste ogenblikken zijn die voordat de bui losbarst. Dan hebben zich donkere wolken verzameld, en de elektrische span ning is letterlijk voelbaar. Wanneer u zich in het vrije veld bevindt, en u krijgt het ge voel dat uw haar rechtop wil gaan staan, hebt u een grote kans dat u het slachtoffer van de blik sem zult worden. Ga onmiddellijk liggen zo mogelijk in een grep pel of kuil. Zolang u maar zorgt dat u niet het hoogste voorwerp in uw omgeving bent, loopt u heel Buitenshuis zijn de gevaarlijk ste plaatsen om een onweer af te wachten: Op een open sportterrein, op de heide of in een weiland, op het water (hetzij in een vaartuig, hetzij als zwemmer), op een heu veltop of aan het vlakke strand, onder een alleenstaande boom. in de buurt van een metalen hek werk of een draadafrastering, bij een waslijn, onder bovengrondse leidingen of aan de voet van een toren, op de fiets, op een tractor, een paard of een landbouwwerk tuig. Vermijd in het algemeen vlakke, kale terreinen. Als er een onweersbui komt op zetten, kunt u zich in veiligheid brengen in huizen of gebouwen met bliksemafleiders, in gebou wen met stalen skelet, of in ge sloten auto's waarvan de raam pjes moeten worden dichtgedraaid. Ga anders plat op de grond lig- kanten mutsen, met zilveren gouden spelden aan het kapsel be vestigd. plaatsen de gegadigden voor uitgaven die nog belangrijk hoger zijn. Maar hoe het ook zij, die Westfriese costuums kwamen er, elk jaar nog weer meer, en het ziet er naar uit. dat er nog wel meer bij zullen komen. Dat is Schagen nu haast aan zijn eer verplicht. Want het is reeds zover met de belangstelling van elders ge komen, dat er op die donderda gen in juli en augustus 's och tends om 9.14 uur ook al een spe ciale trein uit Amsterdam ver trekt, de zgn. Schager Markt-Ex- pres, die stopt in Zaandam, Cas- tricum en Alkmaar, om circa een uur daarna zo'n duizend per sonen in Schagen af te leveren. Daarbij gevoegd de talrijke auto bussen uit de kustplaatsen, als ook uit andere delen der provin cie, ja uit het land, en niet te vergeten de vele buitenlanders, is het niets bijzonders meer, wan neer men een 15.000 bezoekers telt. Zelfs de K.L.M. hielp daar toe verleden jaar een handje mee, door een aantal employé's van In huis Dc jazz-muziek zelf mag dan vele aanhangers hebben, niet minder is dat het geval met fo to's uit de jazz-wereld. Het is op vallend hoe de echte jazz-fans verzot zijn op foto's van dc jazz zangeressen, pianisten, trompet tisten, etc. De liefhebber van de serieuze muziek mag dan een foto van Beethoven aan de muur heb ben of een beeldje van Brahms, de jazz-liefhcbber bedekt zijn wan den haast helemaal met zijn ido len. Trouwens niet alleen de jazz liefhebber doet dat, er zijn ook jazz-musici die deze gewoonte hebben. Zoals b.v. de befaamde trom pettist Louis Armstrong, die een kamer heeft waar hij foto's en krantenknipsels bewaart en die niet alleen op de muren plakt, maar ook op het plafond. „Net zoals in de Sixtijnse Kapel" zegt hij. Het verlangen naar jazz-foto's heeft al meerdere uitgevers doen overgaan tot het uitgeven van een fotoboek op dit gebied. Zo'n boek gaat altijd wel. Wie echter een dergelijk boek doorbladert zal toch tot een merkwaardige ont dekking komen. En wel deze, dat foto's van jazz-musici veel wel sprekender zijn dan foto's van „serieuze" musici. In die jazz- foto's zit een verhaal, die jazz- foto's laten bijna de muziek zelf horen. De hele muzikale gedre venheid van de jazz-musici is van die foto's als ze tenminste goed zijn af te lezen. En daar om hebben we met meer dan ge wone belangstelling het nieuwe fotoboek „De wereld van de jazz" bekeken, in de fraaie uitgave van De Bezige Bij te Amsterdam. De foto's werden gemaakt door Dennis Stock en de begeleidende tekst (heel suggestief) werd ge schreven door Nat Hentoff. Mi- chiel A. de Ruyter verzorgde de Ned. vertaling. Men vindt er fo to's van Louis Armstrong, Sid ney Bechet, Turk Murphy. Red Nicholls. Earl Hines, Illinois Jac quet. Anita O'Day, Stan Kenton, Mary Lou Williams. Billy Holi day. Dave Brubeck. Coleman Oscar Peterson, Erroll Garner, Ella Fitzgerald, e.a. in, gefoto grafeerd thuis, op het podium, bij de repetitie en in emotie. De foto's zijn heel suggestief en fo tografisch bijzonder knap. Het zijn er in totaal 130. op groot formaat. Maar ja, het boek kost ook 25.-. -fr Gastronomische cijfers in twee vermouth van Parijs naar Londen Afstanden tussen plaatsen worden gewoonlijk aangegeven in kilometers of in „uren gaans"; 'ook in de luchtvaart. De komst van de „Jet" heeft het nodig ge maakt deze afstanden ook te no teren in „gastronomische cijfers". De grote snelheden in het straal- tijdperk stellen gast en gastheer in de lucht voor problemen: een nieuw tijdschema voor het serve ren van maaltijden en dranken is nodig. Dit is natuurlijk in strijd met de goede Franse opvatting, dat men aan tafel de tijd dient te vergeten. De Air France ech ter maakte van de nood een deugd en heeft het allemaal berekend, van de bouillabaisse tot de bran- dy-na. De resultaten werpen een nieuw licjit op het reizen per straalvlieg tuig. Met de Boeing 707 bijvoor beeld doet U ongeveer 80 kilome ter over een kop bouillon, terwijl een boeuf Strogonoff U maar liefst 800 kilometer dichter bij Uw bestemming brengt. Ook de dranken zijn niet verge ten. Kilometerteller en stopwatch hebben uitgewezen, dat een Boe- ing-passagier zijn glas champag ne ledigt in 160 a 200 kilometer, al naar zijn tempo is. Met een kop koffie komt hij minder ver. Een van de reizigers van de Air France stelt nu voor op zin voller wijze dan voorheen de af te leggen afstanden voor straalver- keersvliegtuigen aan te duiden. Twee heeft hij reeds berekend: de afstand Parijs-Londen is twee vermouth en Londen ligt maar tien straffe whisky's van Seattle. Wanneer u zich in een huis of gebouw zonder bliksemafleiders bevindt, blijf dan u^t de buurt van deuropeningen en open ramen. Kom ook niet te dicht bij metalen voorwerpen (zoals de kachel). Andere gevaarlijke plaatsen zijn: bij de gootsteen, de telefoon en het televisietoestel. Een van de voornaamste oor zaken van de stijgende materiële schade en het toenemende aantal slachtoffers als gevolg van blik seminslag, is dat steeds meer Amerikanen buiten de stadscen tra gaan wonen. In de buitenwij ken zijn de woonhuizen de hoog ste opstallen, en daardoor worden ze vaak door de bliksem getrof- In tegenstelling tot wat men dikwijls denkt, vormen televisie antennes geen goede beveiliging tegen blikseminslag. In de meeste gevallen trekken ze de bliksem Eén kilometer De gemiddelde bliksemstraal is ruim een kilometer lang en ver tegenwoordigt een stroom van duizend miljoen kilowatt. Een treffer is bijna altijd dodelijk, of schoon er eens een Fransman, die vijf keer door de bliksem was ge troffen. ongedeerd is gebleven. Kunstmatige ademhaling is de eerste reddingsmaatregel die op bliksemslachtoffers moet worden toegepast. Men kan de slachtof fers gerust aanraken, want de elektrische spanning vloeit onmid dellijk af. Hoe gevaarlijk ze ook voor de niens en zijn bezittingen mogen zijn, toch zouden die drie miljard bliksemstralen, waardoor de aar de elk jaar wordt getroffen, schijnlijk moeilijk kunnen worden gemist. Per jaar worden er door de atmosferische ontladingen in de lucht ongeveerd honderd mil joen ton stikstofverbindingen ge vormd meer dan alle kunst- mestfabrieken op aarde teza men produceren. Elke bliksem straal veroorzaakt een scheikun dige reactie tussen de zuurstof en de stikstof, waaruit de damp kringslucht in hoofdzaak bestaat, en de reactieprodukten worden door regen of sneeuw neergesla gen op de grond. Een groep Schagenaars, in de kledij hunner van hun spoorwegstation, naar straks de speciale t zal arriveren, die bekendheid kreeg als de ,JSchi Door de bocrenkapel zullen de vreemdelingen v Boerenwagens van allerlei soort vormen op de folkloredagen een belang rijk onderdeel van de schilderachtige optocht door het dorp. Hiermee plegen die dagen te beginnen. Amerikaanse en Canadese lucht vaartmaatschappijen met de Westfriese folklore in Schagen te laten kennis maken. „Ome Gert" „Dat zegt toch wel iets", zei Gert Pater ons, die zich al van den aanvang af met hart en ziel belastte met de uitvoering van Jan van Zoonen's denkbeelden. ..Ome Gert" riep nl. een stich ting in het leven met de bur gemeester als ere-voorzitter er werd geld ingezameld voor het aankopen van oude voertuigen, er kwam publiciteit en zo groei den de Schager folkloredagen uit tot een evenement. En dat nog wel zonder een cent subsidie, in tegenstelling met bijv. de Kaas markt te Alkmaar, die. volgens de Schagenaar, jaarlijks 40.000 ontvangt en altijd maar heel kort van duur is. Neen, dan Scha gen, waar de eigenlijke veemarkt om 7 uur 's ochtends al een aan vang neemt en pas om twaalf uur is afgelopen. Daar kan men ze dan gadeslaan, de Westfriese boe ren ln groot tenue, schuifelend langs het glanzend zwart-bonte vee, dat ze met kennersblik ta xeren. Met één oogopslag weten ze wat een dier hun waard is. En dan wordt het loven en bie den; hun stemmen klinken luid op; het geroezemoes van praten de mannen en loeiende koeien wordt er nog groter door. Koper en verkoper trachten het met handgeklap over de prijs eens te worden, waarna in een nabu rig café de dikke portefeuille te voorschijn komt. In de nabijheid van de vee markt drentelen de boerinnen in hun kleurige plunje langs kra men en stalletjes. De een betast genietend een lap stof, de ander kijkt keurend naar borden en schalen, die de koopman ook in de bij zijn beroep passendt> Westfriese kledjj haar aan prijst. Ze aarzelt. Ze heft het hoofd wat op. En tegelijk vonkt een zonnestraal in het gouden oor ijzer. In het helle licht flonkeren de edelstenen van de spelden Tenslotte gaat de zwart fluwelen of kralen beurs met zilveren sluiting open Eeuwen her Zo ging dat al eeuwen geleden ook. Reeds van 1402 af, toen Schagen het privilege van een vrije week- en jaarmarkt kreeg, trokken de Westfriese boeren op dat stadje af. En var ouder op kind werd deze traditie voortge zet. Altijd was het een kleurig schouwspel, die Westfriese mark ten in Schagen. En zo'n schouw spel is het dank zij die jour nalist nu nog. Ja, wat de attracties betreft is het schouwspel tegenwoordig ei genlijk grootser dan het ooit in het verleden was. Want nimmer gebeurde het voorheen, dat een stroom reizigers, aangevoerd door een Schager Markt-Expres, voor het station van de spoorwegen werd welkom geheten door een honderd Schagenaars in Westfrie se costuums gehuld. Dat hoort er nu wél bij, evenals een muzi kale begroeting door een boeren- kapel, die luistert naar de naam „De Uienhoop". Zulks omdat haar leden bestaan uit tuinders, die zich in het dagelijks leven met het telen van uien bezig hou- Na deze verwelkoming zet de stoet zich onder de vrolijke tonen van andere muziekkorpsen of drumbands in beweging, een stoet, die uit alle mogelijke voer tuigen is samengesteld. Voor 't merendeel horen ze thuis in West- Friesland, al zijn er ook wel een paar uit Holland bij. Daar rijden dan, door paarden getrokken, twee speelwagens, drie tilbury's, een brik, een dog- kar, een buch, een glazen- of kerkewagen, een sjees, een dos a dos en nog enkele wagens, vol geladen met Schagenaars. de stad door. En tussen die wagens mar cheren andere Schagenaars, mét de louristen, in optocht voort. Tot dat het geheel een uur later op het Laanplein ontbonden wordt. Intussen heeft zich op het gezel lige Kerkplein, in de schaduw van de machtige toren der Her vormde kerk, een folkloristische Westfriese dansgroep verzameld, die om half twaalf op een groot houten podium oud-Hollandse dan sen ten tonele voert. Ook een kin- derspeelgroep in klederdracht doet van zich spreken. En als dan het middaguur is aangebroken, wordt enige tijd gepauzeerd, om de in wendige mens te versterken Aan café's en restaurants is er allerminst gebrek. Van oudsher had men die immers hard nodig, als er zo'n paar duizend boeren naar Schagen trokken om er za ken te doen. En thans, nu het aantal boeren wel minder ge worden is. maar het aantal vreemdelingen des te groter, voorzien ze nog altijd in een ware behoefte. Boerendag Men wordt er natuurlijk uitsluitend bediend door dames en heren in Westfriese kledij; de vitrage gordijnen zijn op don derdagen vervangen door Bra bants bont; op alle tafeltjes lig gen kleedjes van dezelfde stof; en de koffie is er niet duur, maar doorgaans best. Zó alleen wenst de Stichting Westfriese Folklore haar gasten ontvangen. Men wil ze een echte boerendag laten be leven, gespeend van alles wat ruikt naar toeristenindustrie. Wanneer het tegen drieën loopt en ook de Westfriese openlucht koffietafel voor de jeugd is opge heven, kan men zich laten amu seren door een gezelschapsspel, dat als „De strijd om de man en om de vrouw" wordt aangeduid. Het is te vergelijken met een stoe lendans. En als een uiting van gastvrijheid worden er ook altijd enige tientallen vreemdelingen voor uitgenodigd. „Ze zijn er wild op", vertelde „Ome Gert", „zodat men het ze maar eenmaal behoeft te vra- Er is voorts gelegenheid om het oude kantklossen en spinnen ga de te slaan; al wandelend langs dc i tig kra i tal van standwerkers op de lachspie ren laten werken; men kan de kerktoren bestijgen, het Westfrie se Museum bewonderen, en ken nis nemen van de resten van het oude Slot van Schagen, waar om streeks 1200 de heren van Scha gen hun zetel hadden. Die resten bestaan uit twee torens van 30 meter hoogte en vermogen nog altijd veel kijkers te trekken. namiddag begint de het fraaie park van het stadje. De Schagenaars spreken echter nooit van park, maar hebben, het altijd over „de muziektuin", waar ,De Uienhoop" concerteert en kan worden gedanst. „Alles ver loopt er net en ordelijk", zo ver zekerde „Ome Gert" ons. „Want dronkenschap wordt streng ge- „En weet u wat zo mooi is", zo voegde hij eraan toe, „dat die folkloredagen heus geen zaakje van de middenstand alleen vor men. Ook de notabelen en arbei ders die er beiden geen enkel financieel belang bij hebben geven zich voor honderd procent. Ik ken zelfs een arbeider van een melkfabriek, die elke donderdag in juli en augustus als snipper dag opneemt, om in historische kledij te kunnen meefeesten met de feestvierenden." „Als het maar even mogelijk is, ben ook ik steeds present", liet Jan van Zoonen erop volgen. Dan loop ik net zo goed in het zwarte laken en met een zijden petje op. Neen. niet met een bol hoed, zoals de burgemeester en „Ome Gert". Ik hoor bij het ge wone volk en dat uiterlijke teken van standsverschil mogen we bij de folklore niet verwaarlozen. Dat bestond nu eenmaal, zowel voor de mannen als de vrouwen. Wel gestelde dames droegen een grote kanten muts, doch andere vrou wen bedekten het hoofd met een klein strak kanten dingetje, dat huiletje werd genoemd en waar op een zwart boerenhoedje of „stuitje" troonde. De nauwe jak ken, hetzij zwart of bruin, groen of gebloemd, waren ongeveer ge lijk. En de wijde rokken, met aan de achterkant een keu, lie pen ook niet ver uiteen. De hoofd tooien echter verschilden opval lend." Dat alles zal men dus volgende week al met eigen ogen kunnen aanschouwen, mits men er een reisje naar Schagen voor over heeft. Volgens de Schagenaars zelf zal niemand daar spijt van hebben. En ook wij geloven dat niet. Veeleer nemen we aan, dat hun slagzin juist is wanneer ze zeggen: „Als uw vakantieplan wil sla gen, kom dan een donderdag naar Schagen!" HELPEN BIJ ONTWIKKELING VAN INDIA De zwervende heilige krijgt de centra voor gemeenschapsont- een taak in het kader van In- wikkeling door heel India. Ze kun- dia's vijfjarenplan. Dit is de nen- 20 meent de regering onder strekking van een programma anderc. bijdragen tot verbetering w>rdt°eesteundVerheid offic,eel Stra%nTX;anrtS0rdSS'eU|' inHi, uit u hct €enheidsbesef tussen de vele India telt naar schatting een min of meer gewestelijk-nationa- miljoen „heilige" mannen (in le groeperingen in het land bevor- sanskriet: Sadhoes), die deren, plaats naar de an- Zowe -de reg*.u.Bvi. len het werk van het genootschap A— Zowel de centrale overhéid als ««.*-»■ V.CMCCU ui lan- de regeringen van de staten zul- ge saffraankleurige gewaden, if" Ï5,VTer,lt va" het eeï°°;;chaP maar ook wel zonder graden. !ullen dc geldmfadnlm val "le Van oudsher bekleden de Sad- Samaj echter moeten komen van nes een belangrijke plaats in religieuze organisaties en collec- 'p-nricriienct aio vnn* tes door de Sadhoes zelf. de Hindoegodsdienst, die oudere gelovigen verzaking van wereldse dingen voorschrijft, daar het echter een ieder vrij staat zich tot Sadhoe uit te roepen, is hun broederschap ge ïnfiltreerd door misdadigers en bedelaars, en zelfs dc titel Sad hoe heeft daardoor veel van Vegetariërs De Samaj staat open voor allen die boven de achttien zijn, en de gelofte willen afleggen. onge trouwd te zullen blijven, geen dierlijk voedsel te zullen nuttigen, °n al zijn krachten aan onzelf- jijn oude eerbiedwekkendheid zuchfi^^An^ïwi!;'1 «aan „onzelf" verloren. den dienstbetoon te zullen wij- Dc Akhila Bharatiya Sadhu Sa- gChoJtsSaD<'i'; d^t"1..",.8 w,.™ hf.t Sn' ff...SS ,n verandering brengen. er "l g ««woon. SS.» aangelegd ffdfft «M* 2™ ge"r„d"rr„^eked„tr°,eWv°.rr' breidln en mee te werken aan de a" .essen 'eel element van de In- ontwikkeling van Irnfia Eén van Cultuu,r JS- en 2eer bevor. de vooraanstaande beschermheren mikte/0** geestell'ke vervol- J^^vorming er, /dl ,.er m ae Samaj geen plaats zijn. De organisatie staat Hoofdkantoor ,voor,.aanhi,n«ers van eik geloof, niettegenstaande dc Sad- Het genootschap van „heilige" °es 2ver hot algemeen Hindoes mannen heeft zijn hoofdbureau jJil1' 9"Seveer 80 procent van de gevestigd te midden van de nieu- miljoen Indiërs zijn aanhan- we marmeren en glazen ambas- gc£? van hot Hindoeïsme, sadepaleizen in de gedistingeerde ,n anderf, voorwaarde en diplomatenwijk van New Delhi 2 ?er* zullen sommige kandi- President Rajendra Prasad heeft i-a2«f^el bezwaar maken de eerste steen gelegd. Later leden van de Samaj lan- heeft premier Nehroe de verga- j of andere kleding dering van Sadhoes toegesproken oc'en dragen, en gezegd dat ze dienden te leven Een woordvoerder van de orga- naar het grote voorbeeld van Mo- nisatie verklaarde dat „de hoge handas Gandhi, wiens vroomheid graad van geestelijke volmaakt en toewijding zo veel hebben bij- heid" van de mannen en vrou gedragen tot de verheffing van die behalve andere wereldse het Indische volk. ken ook de kleding hebben De Sadhu Samaj heeft afde- zaakt „hen alleen geschikt m lingsbureaus gevestigd in de voor een leven van eenzaan alle vijftien In- en meditatie." streeft naar on. ..D,t ls niet de vorm hoofdsteden dische staten, derafdelingen subdistricten. De leden i 250 districten i dienstbetoon die wij beogen", het genootschap voegde de woordvoerder eraan zullen worden gestationeerd in toe,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 15