Adenauer gelooft niet in oorlog c c Duistere macht op de achtergrond j Charmant Faja Lobbi op Berlinale enthousiast ontvangen Igaéicc/'^ 9 VRIJDAG 1 JULI 1960 Van onze speciale verslaggever Link van Bruggen lllllillill ilïIlliSiïillil Geheime beweging die uit reactie werd geboren JOHANNESBURG, juni "C'EN FOTO-KOPIE van het aanmeldingsformulier en de ■*-i doelstellingen van de Broederbond werd me in een studeerkamer te Johannesburg overhandigd. En de man, die de documenten aan me gaf een Afrikaanstalige professor van de grote universiteit van de Witwatersrand zei, ter wijl hij me fixeerde: „Luister goed, vriend, ik ken u nog maar kort. Dat ik u echter vertrouw, mag uit deze papieren blijken. Ik bind u op het hart nooit mijn naam te noemen. Zo u dit wel doet, brengt u mijn vrouw, m'r „ONS VIR «JOU, SUID-AFRIKA" kinderen en me zelf in gevaar. Ik verlies zeker m'n stoel en ik vrees zelfs, dat ze me van de weg af zullen rijden". Vanwaar die geheimzinnigheid? Waarom die duidelijk uitgesproken angst? De zgn. Belofte van Geheimhouding maakte dit spoedig duidelijk. „Ek, die ondergetekende," staat er te lezen, „verklaar en onderneem plegtig:" „Eerstens, dat ik aan geen geheime of half-geheime internasionale organisatie deur lidmaatskap of medewer king verbonden is nie en onderneem om nie zonder verlof van dit Uit voerende Raad lid daarvan te word nie;" „Tweedens, om alles wat by my instelling aan my medegedeel word en alles wat ek in die toekoms van die amptelike stukke, besprekinge, besluite en werksaamhede te wete kom, tot die dood toe en selfs as ek van my lidmaatskap onthef word, aan geen buitenstaander, ingesluit mij eggenote en die lede van my gesin, te openbaar nie, tensy ek vooraf ver lof daartoe van die Uitvoerende Raad verkry het;" „Derdens, om my ele lidmaatskap slegs in werklik dwingende omstan- dighede te openbaar, die van my medelede nooit sonder hul toestemming „Vierdens, om my aan onmiddelike skrapping as lid te onderwerp in geval ek hierdie plegtige belofte in enig opsig skend." De Broederbond om precies te zijn: de Zuid-Afrikaanse Broeder bond! Een organisatie met een slechte klank in Zuid-Afrika; een organi satie ook, die mede, zo niet voornamelijk verantwoordelijk is voor de on overbrugbaarheid van de kloof tussen Boeren en Britten, en die''wan trouwen tussen de ene Afrikaner en de andere heeft gezaaid. Naar het regle ment worden de doelstellingen van de Brooederbond als volgt geschreven: a. De bewerkstel liging van een ge zonde vooruitstre vende eensgezind heid onder alle Afrikaners, die het welzijn van de Afri kaner nastreven. b. De opwekking van nationaal zelf bewustzijn bij de Afrikaner en de in boezeming van liefde voor zijn taal, gods dienst, tradities, land en volk. c. De bevordering van alle belangen van de Afrikaner- Als leden kunnen alleen protestanten toetreden, die Afri kaans spreken. Ze moeten bovendien „skoon van karakter seis" zijn, ook in de handhaving van het Afrikanerdom, ter wijl ze Zuid-Afrika als hun enige vader land dienen te er kennen. De voornaamste grondslagen luiden: 1. „As doelbewuste Afrikaners glo ons dat die Afrikaanse volk deur God in die suidhoek van Afrika dn aansyn geroep is met 'n eie Christelijke roeping tot eer van sy naam." 2. „Ons aanvaar ons Christelijk-nasio- nale roeping om dit konsekwent in al ons persoonlike en maatskaplike ver- houdings, in al die vertakkings van die volksiewe en in ons verhouding tot an dere volksgemeenskappe uit te leef en te verwesenlik volgens die Heilige Skrif en die gemeenskaplike tradisionele leer- stelldnge wat daarop gebaseer is." 3. „Ons aanvaar die Christelijk-nasio- nale lewensbeginsels van ons volkswese om dit te handhaaf, uit te bou en toe te pas in 'n eie selfstandige Republikeinse staatslewe, 'n eie op die Romeins-Hol landse reg gefundeerde regspraak, 'n eie moedertaal-onderwysstelsel, 'n eie kuns en wetenskap, 'n eie gesonde samen- lewingsverband en 'n eie selfstandige volkshuishouding tot versekering van 'n menswaardig bestaan vir elke volkslid." Vaag en bitier Over de Broederbond wordt in Zuid- Afrika alleen maar in vage en bittere termen geschreven en gesproken. De doelstellingen, de grondslagen en het werkprogram zijn nu eenmaal geheim, waarbij nog komt, dat elke Broederbon- der is geïnstrueerd de organisatie tegen over geen buitenstaander te verdedigen. Algemeen wordt de Broederbond echter beschouwd als de schakel tussen de ver schillende fronten van het nationalis- tiseh-ddeologische Afrikanerdom waarop de Nationale Partij, de drie Afrikaanse kerken (Nederduits Gereformeerd, Ne derduits Hervormd en Gereformeerd) en vooraanstaande Afrikaners in het onderwijs- en zakenleven samenwerken om de groep6idealen en van de „Boere- nasie"' te bevorderen. Deze reputatie heeft de Broederbond niet door valse aantijgingen gekregen. De voorwaarden, waar een adspirant- lid aan moet voldoen, spreken in dit op zicht een duidelijke taal. Op het aan meldingsformulier wordt hem boven dien nog gevraagd, of hij zich met het Afrikaans sprekende Afrikanerdom ver eenzelvigt, of hij de Afrikaanse taal in zijn huiselijk leven, zijn beroep en in de samenleving handhaaft, en zelfs of hij in het zaken- en in het beroepsleven voorkeur aan een volks genoot geeft. De Broederbond telt thans bijna ze venduizend leden, of wel vierduizend meer dan gedurende de Tweede Wereld oorlog. Het inschrijfgeld bedraagt hon derdvijftig gulden; de contributie drie gulden per maand. Alle Broederbonders bekleden invloedrijke functies in het politieke, kerkelijke of maatschappelijke leven. De leden van de huidige rege ring zouden er lid van zijn, de parlemen tariërs die tot de Nationale Partij be horen, twaalfhonderd van de tweedui zend predikanten-van de drie Afrikaanse kerken, de meeste hoogleraren van de Afrikaanse universiteiten en honderden onderwijzers, sportleiders en zakenlie- De president staat aan het hoofd van de Uitvoerende Raad, welke twaalf leden telt. Onder directe controle van dit lichaam staan de Nationale Partij (vol ledig beheer) en de drie Afrikaanse ker ken (overwegend beheer). De Algemene Raad, samengesteld uit de afgevaardig den van de Streekraden werkt door middel van cellen in vrijwel het gehele maatschappelijke bestel. De drie Afri kaanse keiken oefenen door middel van kerkeraden en schoolraden weer invloed op de ouders en de kinderen uit. De feitelijke stichtingsdatum van de Broederbond is 9 december 1919. Aan de geboorte van de organisatie zijn enkele vergaderingen voorafgegaan, waarin over de noodzaak van een geheime or ganisatie is gesproken „om die verbroe dering van die Afrikaanse volk te soek" en een hecht front tegen de „assimile rende Britten" te vormen. Dr. Daniel F. Malan, toen nog predikant, behoorde tot de oprichters, en ds. Naudé van Roo- depoort (Nederduits Ger.) werd als eer ste president gekozen. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, was de Broederbond wijd en zijd ge penetreerd. Hij had de stichting en/of uitbreiding van de Volkskas bevorderd als tegenwicht legen het Britse bank wezen, die van de Zuid-Afrikaanse Spaarbank, die van Sanlam, een mach tig verzekeringsconcern, en die van bouwgenootschappen, industrieën en financiële instellingen. Tegelijkertijd was hij doorgedrongen in vrijwel alle faculteitsraden van de universiteiten van Pretoria, Bloemfontein, Potchefstroom en Stellenbosch. Verzet In de oorlog doorleefde de Broeder bond een moeilijke tjjd, als gevolg van het verzet, dat hij bood tegen het bond genootschap van Zuid-Afrika met Enge land. Had Hertzog in 1935 al verklaard, dat de Broederbond een geheime, sec- tarische organisatie was, die zich erop richtte de Afrikaanse en de Britse volks groep voor altijd uit elkaar te houden. Smuts ging aan het eind van de oorlog heel wat verder. Hij verbood regerings ambtenaren lid van de Broederbond te worden en hij dreigde zelfs Broeder bonders uit overheidsdienst te ontslaan, als zc hun activiteiten niet onmiddellijk staakten. Smuts, zelf Afrikaner en eens aan voerder van een Boerenkommando, dat tegen de Britten vocht, beschouwde de Broederbond als een van z'n grootste vijanden. Hij kon moeilijk verkroppen, dat de eenheid, waarnaar hij streefde, door de Broederbond werd vernield en wel door de prediking van apartheid en onverdraagzaamheid. Bovendien be schouwde hij het als een belediging voor het Afrikanerdom, dat het de Broeder bond is geweest, die in 1940 een een heidsfront tussen de Nationale Parlij, de Federatie van Afrikaanse Kuituur verenigingen, de fascistische „Ossewa- brandwag" en de even fascistische „Nieuwe Orde van Pirow" tot stand heeft gebracht, „teneinde de stichting van een christelijk-nationale republiek te bevorderen." Doordat Smuts de geheime vergade ringen van dc Broederbond door middel van verborgen microfoons liet aftappen, beschikte hij over de volledige notulen van het doen en laten van de Uitvoe rende Raad. Uit deze stukken blijkt, dat premier Verwoerd, Conradie, (voorzit ter van de Volksraad), Dönges (minister van financiën). Hertzog (minister van het postwezen en van de volksgezond heid), Diederichs (minister van econo mische zaken) en Swart (gouverneur- generaal) al in de oorlog tot de leider» van de Broederbond behoorden. Ook zou zijn komen vast te staan, dat de Trekmaats (een door Verwoerd opge richte studentenorganisatie), de Calvi nistische Bond, de Republikeinse Bond en de Handhavers Bond „mantelorga nisaties" van de Broederbond zijn. In 1958 werd ook nog de Ruiterwag feilloos opgevangen. Dit blijft het moeilijke punt, vooral bij zaaluit voeringen. Kostuums en decors droegen veel bij om van deze opera voorstelling een Ivendig en boeiend kijkspel te maken. Een bij zonder compliment verdient het feit zo duidelijk werd gezongen ~".elfs de koorzang was het hoVpj'crh'nn Forum" heeft ais- uitstekend te verstaan. Will Har- teravond een heéi charmante/zithet tinosveldt voerde verdienstelijk de ook niet grootse voorstelling gege- cameraregie, ven van Lotgerings vrolijke opera „Der Wildschiitz", welke, met veel parlando, lichtelijk naar de operet- Een groot publiek in de Twentse schouwburg toonde zich zeer dank baar en in menige huiskamer zal dat enthousiasme weerklank hebben gevonden. De NCRV-televisie zorg de voor uitstekend beeld. Helaas den. Het betreft een reportage uit Earls werd het geluid weer niet altijdh Court te Londen van demonstraties door de Britse strijdkrachten. Ari» vanavond Circus groupe gestrand (Vervolg van pagina 1) de groteren waren er aardappelen en groenten. Ze konden weer even vooruit! De heer Knol vertelde ons, dat hij bewogen is met het lot vam deze men sen. Dagelijks, van minuut tot minuut, zie ik de ellende voor me. Ik doe wat ik kan doen en hoop maar dat anderen ook een beetje zullen helpen. Het gaat niet om geld, maar om goederen in na- tura en vele kleintjes maken een grot» 's Avonds nodig ik de mensen weieens bij me thuis in de zaak. Dan zijn ze eens in een andere omgeving en kunnen ze naar de televisie kijken Och, er zijn er wel die hulp bieden, zei de heer Knol. Vorige week belde ik de hervormde predikant van Wou- drichem, ds. Jac. de Vries, op en vroeg hem of hij daar in het agrarische Land van Heusden en Altena niet wat stro. hooi of haver te pakken kon krijgen. Laat het nu lukken ook. De predikant telefoneerde mij, dat ik op verschillende adressen iets kon ophalen, in totaal 40 pakken stro en hooi. De Club van Cir cusvrienden gaf 300 voor aankoop van voedsel voor de paarden en diergaarde Blijdorp te Rotterdam zond een halve koe als voeder voor de leeurwen. Van melkfabriek kreeg de heer Knol veertig liter melk met eieren, dat aan vleesetende beesten wel geeft als noodrantsoen. Kleywegt geeft commentaar. Na de t tualiteitenrubriek waarmee dan de t VARA de avonduitzending opent, i» er kort muziekprogramma j waarin het Salomon-trio een compositi» i Geza Frid speelt. Om 9.20 i De documentaire over Suriname „Faja Lobbi" van Herman van der Horst is op het Filmfestival te West- Berlijn met groot enthousiasme ont vangen. Van der Horst en zijn vrouw namen na afloop vanaf het toneel een hartelijk applaus in ontvangst, geflankeerd door Surinaamse en Hol landse meisjes, die tevoren witte, roze en rode anjers onder het publiek hadden uitgedeeld. De 49-jarige Van der Horst vertelde een verslaggever van Associated Press achter de schermen dat hij zeven maan den aan zijn film gewerkt had met als enige assistente zijn vrouw. Haar voor naamste taak was de zorg voor het ge luid, „en ik kan je verzekeren dat dat een heel moeilijk karwei was", zei der Horst. Het geluid bestaat uitslui uit de inlandse muziek en taal en u geluiden van het oerwoud, er zijn geen onderschriften bij de film. noch wordt er in een Europese taal uitleg bij gege ven, zodat het geheel in volledige har monie blijft met het beeld. Van der Horst staat onder filmexperts als perfectionist bekend. Zijn korte do cumentaires ,,'t Schot is te boord", „Houen zo", en „Vieren maar" hebben internationale onderscheidingen gekre gen en zijn „Prijs dc zee" werd vorig jaar op het Berlijnse festival de beste korte documentaire genoemd. „Faja Lobbi" heeft dit jaar concur rentie van twee natuurfilms van Walt Disney, die in Zwitserland zijn opge nomen: „Jungle Cat" en „Mandara" en van de Turkse film „Op de wegen van Klein-Azië". opgericht: een jeugdorganisatie, die ge leid wordt door professoren cn leraars, zomede door topfiguren uit de Natio nale Party en de Federatie van Kul- tuurvercnlglngen. Maar voordat deze onderafdeling aan haar eerste taak: het veroveren van de leidende functies in de sportwereld, kon beginnen, werd z|j door de „Rand Daily Mail" openbaar gemaakt. De inwijding van een Ruiter, die in een AVagpos, een cel. dienst moet doen. ge schiedt, evenals die van de Broederbon- der. in een sfeer van verheerlijking en pathos. Het aspirant-lid moet beloven God en z|jn volk trouw te dienen, zon der eer of beloning te verwachten. Hij dient instructies van mensen, die boven hem z|jn gesteld, onverwijld uit te voe ren, en eerlijk, trouw en hartelijk met andere Ruiters samen te werken. Het streven naar eenheid onder „alle recht denkende, jonge Afrikaners" moet een van de doelstellingen van z'n leven wor- Op hun eerste jaorcongres werden de Ruiters gewaarschuwd tegen het hui dige, ziekelijke en sentimentele gehuil voor menselijke rechten, dat bij wijze van protest opklinkt tegen elke maatregel, die in het belang van het volk wordt genomen." De gelofte, die een Ruiter moet afleggen, luidt: „De strijd, die onze vaderen begonnen, zal. voortduren tot we zijn gedood of hebben overwonnen. Dat is de eed van jong Zuid-Afrika Er is veel kritiek op de Broederbond en zijn „mantelorganisaties", kritiek, in gegeven door vrees, en beslist niet alleen komend uit de Britse bevolkingsgroep. Een peging, ondernomen door profes sor Ben Marais een theoloog, die zich na de oorlog als een felle tegenstander van het ideologische apartsheidsbeleid heeft ontpopt om de Broederbond officieel door de kerk in de ban te laten doen, werd door de Synode va Nederduits Gereformeerde Kerk 1957 verhinderd. De voorzitter stond niet toe, dat over dit onderwerp gesproken werd. Hij beriep zich op vorige uitspra ken, o.m .van de „Raad van die Ker ken" (het niet bindend adviserende lichaam, waarin de drie Afrikaanse kerken samenwerken), dat de Broeder bond „heilsaam en gesond' Een andere hoogleraar. Afrikaans sprekende theoloog, een man ook, die zich, met enkele predikanten, achter prof. Marais heeft geschaard, verklaarde: „De kerk kan zich oorloven door een andere organisatie geïnfiltreerd te worden, wat de om schrijving van de laatste ook zijn moge. De kerk is geroepen te getuigen inzake de gang van de staat; zij moet vrij zijn om, als dit moet, de regering te kritise ren. Als ze echter, zoals het kabinet, gecontroleerd wordt door de Broeder bond, bevindt zij zich niet in een positie zich van deze opdracht te kwijten. De Broederbond beschouw ik als een kan kergezwel in het lichaam van de kerk Het grootste gevaar, dat de Afrikaanse kerken bedreigt, is. dat zij verhinderd worden in hun taak een universele ge tuigenis tegenover de universele God af te leggen door hun banden met locaal nationalistische en partijpolitieke doel stellingen." Weer een andere Afrikaner, prof. dr P. V. Pistorius (oude talen) zegt in zijn studie „Die Trek is Verby": „Suid- Afrika is 'n demokrasie en geen totali- tariese staat waar wettige en konstitu- sionele oogmerke en metodes strafbaar sou wees nie. Dit is baie moeilijk om aan redes te dink waarom die beweging geheim hoef te wees. Dit is nog moei lijker om te dink hoe daardie redes so sterk kan wees dat selfs die bestendiging van die kloof tussen die twee blanke groepe nie 'n te grote prijs is om daar voor te betaal nie." Professor Pistorlus beschouwt de Broederbond „as 'n on-Christelijke cn verderflike beweging, uiters skadelik vir die welvaart van die land wat dil voorgee dat dit leefhet en dien. cn vol kome teenstrijdig met die godsdienstige boodskap wat deur die Kerk verkondig word en wie se predikante lede van daardie beweging is. Die Broederbond Is die finale bewys van die oorwegende rol wat groepsnaslonalisme in Suid- Afrika speel." Een Transvaler, een gematigde na tionalist, zei het al even duidelijk: ,.De Broederbond vecht niet langer voor het welzijn van het hele Afrikaanse volk. Vandaag de dag discrimineert hij tussen de ene en de andere Afrikaner. Degenen, die erbij horen, worden beschermd en aan macht, invloed en banen geholpen. Zij, die er niets mee te maleen willen hebben, worden behandeld als tweede rangs Afrikaners." De laatste opdracht aan de cellen van de Broederbond luidt inmiddels, dat er vijftigduizend pro-republikeinse stem men bij moeten worden gewonnen. Deze aanwinst wordt noodzakelijk geacht om zekerheid over het komende referendum te krijgen. de i Zo scharrelen e andere en doen we wat mogelijk is ■n deze ongelukkigen aan voedsel te helpen, zei Jo Knol. Maar het is niet voldoende. Er zal nog meer hulp gebo den moeten worden. Daartoe hoopte hij, nen uit Gorkum en verre omgeving de helpende hand zal bieden. Het gaat nensen en dieren in nood en het is toch onze taak onze medemens te hel pen, riep hij uit. Kathe Nock-Raab is nu in Worms. Dit kleine tengere vrouwtje zit niet bij de pakken neer. Ze doet alles om de moeilijkheden het hoofd te bieden en tracht nu bij familie geld voor de cautie of terugkeer naar West-Duitsland bijeen te krijgen. Dat ze weieens moedeloos is, zoals ze was toen wij haar in baar wagen opzoch ten, is begrijpelijk. De toekomst ziet er somber uit.... Tlburgs Textielmuseum. Tegen i okto ber tot directeur benoemd d e heer J. C. Sloekers te Schiedam. vanavond 0 Over Hilversum II zendt de NCRV om 8.15 uur het hoorspel „Een kopje koffie voor oom Hans" van Carrie Rens uit. Om 9.15 uur concerteert het Omroeporkest onder leiding van Ma- rinus Voorberg. De trombonist Mauri ce Suzan is solist. U hoort hem in een concert voor trombone en harmonie orkest van Rimski-Korsakof. Om 10.10 uur hoort u een reportage van het gala diner in Huis ten Bosch in Den Haag, dat Koningin en Prins aanbieden aan dr. Arturo Frondizi, president van Ar gentinië. 0 De VPRO herdenkt het feit dat Gustav Mahler een eeuw geleden werd geboren. Tussen 8..15 en 8.35 uur zingt de mezzo-sopraan Nan Merriman bij het Concertgebouworkest vier liederen van de componist. Daarna spreekt drs. W. van Strik in de serie „De mens en zijn werk" over textiel. 0 Het veertiendaagse vrijdagavondre tourtje van de VARA brengt u van avond tussen 9.10 en 10.05 uur in Ber- gen-Binnen. Om 11.10 uur: werken van Liszt in „De Muz» vertelt". Programma voor morgen ZATERDAG 2 JULI 1960 Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. VARA: 7 00 Nwb 7 10 Gym 7 23 Gram 8 00 Nws 818 Gram 8 5o V d vrouw 9 00 Gym v d vrouw 9 10 Gram VPRO: 10 00 Samen thuis, lezing 10 05 Morgenwijding VARA: 10 20 Gevar progr 113 2Fagot cn piano 12 00 Lichte muz 12 30 Land en tuinbouw- meded 12 33 Gram 13 00 Nws 13 15 V d teenagers 14 15 V d jeugd 14 50 Koorzang 1505 Het socialisme in deze tijd. lezing 15 20 Kamerork en sol 16 15 Boekbespr 16 35 V d toeristen 17 00 Janzmuz 17.30 Weekjourr 16 00 Nw MuziekkloL WB Binnen en bulten de grenzen lezing 19 40 Crhastus, zijn leerlingen cn de mensen le zing 19 55 Deze week. lezing VARA: 20 00 ar muz 21 25 Soc conun 31 40 22 05 Sportuitz 22 30 Nws iet Interviewe 23 10 Gram 7 15 Rep 7 30 Gram 7 45 Morgen- r?bed en overweging 8 00 Nws 818 Gram 55 Inl hoogmis 9 00 Hogmie 1015 Gram 10 30 Ben Je zestig? 11 00 V d zieken 12 00 Middagklok-noodklok 12 03 Prom orkest (12 3012 33 Land- cn tuinbouwmeded) '2 50 Act 13.Oo Nws 13 15 Zonnewijzer 13 20 13 30 Lichte muz 13 50 V d Dameskoor 14 20 Kunstkron RCatennie jeugd :4 0 14 SO Greg 15 5o Metropolo-ork (Tussen 13 50—17 3< Rep Tour de France) 16 30 Instrum octet 50 Rep Wimbledon 17 00 V d jeugd 18 00 Lichte muz 18-15 Joum 25 Lichte muz 13 19 00 Nws 19 10 Act 30 Radlo-kamerork en solist 20 15 Hol- lando-Festlval 1960: Capriccio, opera (In pauze: 31 30—22 00 Lichtbaken, godsd ring 22.00—22 20 Gram ?2 20—22 30 Tour France) 23 00 Nws 23 10 Gram 23 55— 00 NWs Televisiepro gr. NTS: Eurovisie: 14 30— mbledon KRO: 17 00 V d KRO NTS: 20 00 TV-spel 21 00 Amusprogr 22 00 Hiteh- - Eventueel filmvers!ag oefc-film NTS (Advertentie) Wordt U gekweld door rheumatlek, spit, ischias, hoofd en zenuwpijnen, neemt dan Uw toevlucht tot Togal. Het middel dat kan baten, waar andere falen. Laat U dus niet langer kwellen, maar gebruik Togal. Togal zui- de nieren en is veilig voor hart en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40 1 f 8.88. (Van een onzer verslaggevers) BONN, donderdag „Ik geloof niet, dat de Russen oorlog willen. Ten eerste zou dat de verwezenlijking van hun zeven-ja ren-plan waaraan zij bijzonder veel gewicht hechten onmogelijk maken, en ten tweede weten zij heel goed, dat een moderne oorlog geen overwinnaar zal opleveren". Dit heeft de Westduitse Bondskanselier dr. Konrad Adenauer dezer dagen verklaard tegenover een internatio naal gezelschap oecumenische jour nalisten, dat een bezoek aan de Bondsrepubliek heeft gebracht. Dr. Adeauer moest overigens bekennen, dat de houding van de Russische rege ringsleider Chroesjtsjef reële gevaren in zich bergt. „Chroesjtsjef* zo zei hij, „heeft de mentaliteit van een uitgespro ken dictator. Zo iemand ziet dc wereld niet zoals die werkelijk is, en het is deze blindheid, die ten slotte toch nog tot een plotselinge catastrofe kan leiden". De Bondskanselier zei de Sovjet-premier te hebben leren kennen als een /eer strijd baar en zeer schrander man en tevens en van de beste toneelspelers van deze tijd. „Er zijn vele toneelspelers in de politiek, maar h ij is stellig dc beste. Ik geloof, dat wanneer Chroesjtsjef deze houding verliest, hij zichzelf zal verlie- zo meende Adenauer. De Bondskanselier verklaarde voorts, an het begin af aan weinig vertrouwen te hebben gehad in de (slecht voorberei de) topconferentie Hij was echter ge schrokken van de weerslag die de mis lukking van het Parijse topgesprek heeft gehad op de politieke situatie in Japan. Door de jongste ontwikkelingen in Japan hij zeer geschokt Tijdens zijn bezoek dit land was hem gebleken, dat de traditionele godsdiensten, het Boeddhis- n het Sjintoïsme, de Japanse jeugd meer aanspreken. Dit religieuze ver val (waaraan de Amerikanen niet on schuldig zijn) is helaas niet opgevangen door een bekering tot het Christendom en er in Japan een gevaarlijk geeste- acuüm ontstaan. Gevaarlijk, naar de mening van de Bondskanselier, omdat in deze situatie het communisme een kans heeft gekregen, getuige o.m. de duidelijke sympathie van de Japanse socialisten voor Rood-China. „Als het meer dan 90 mil joen zielen tellende volk van Japan munistisch zou worden, dan zou da ongewoon grote versterking van munistisch China betekenen", zo schuwde Adenauer. Hij meende, dat name voor de Europese landen een taak is weggelegd om, door een intensiever handelsverkeer met Japan, dit land (dat overwegend op im- en export is aangewe zen) uit de handen van Mao Tse Tung de zijnen te redden. In ander verband zei Adenauer het te betreuren, dat niet in alle kerken men zich van net gevaar van het communisme voldoende bewust blijkt te zijn. Gevraagd naar zijn mening ove Europese integratie en over de verhou ding tussen de Zes van de EEG e Zeven van de Europese Vrijhandels As sociatie, legde de Bondskanselier e nadruk op, dat de bestaande Europese organen niet om economische, maar namelijk om politieke redenen in het le ven zijn geroepen. Dit betekent, dat de EEG op economisch gebied slechts aan di wensen van de EVA-landen kan tegemoet komen voorzover dit politiek toelaatbaar en wenselijk is. Adenauer betreurde het. dat Engeland nog niet de vrijheid heeft gevonden zich bij de EEG aan te sluiten, hij was er van overtuigd, dat het op den duur toch zover zal komen. Antisemitisme er het antisemitisme in de Bonds republiek bleek de Westduitse regerings leider zich geen zorgen te maken. Hij meende, dat het antisemitisme in West- Duitsland bepaald niet zo sterk is als in ele andere landen. Het is er in Duits land door het nationaal-socialisme inge stampt en met de val van bet Nazidom ook praktisch weer verdwenen. De oecumenische journalisten hadden behalve met de Bondskanselier ook nog een gesprek met o.m. de voorzitter van de Bundestag, de protestant dr. Gersten- r. Deze gaf als zijn mening te kennen, dat de positie van president Eisenhower nog vóór zijn aftreden in het komend najaar vrijwel onhoudbaar is geworden. De problemen-Duitsland en -Berlijn kun- aar bet inzicht van dr. Gerstenmaier slechts worden opgelost óf door een oor log, óf door een compromis. „De hereni ging van Duitsland is een zaak van de grote mogendheden en het getuigt van een enorme zelfoverschatting wanneer partijen of personen denken, dat die her-1 eniging van één persoon afhangt, of die nu Willy Brandt of Konrad Adenauer heet", aldus dr. Gerstenmaier. De minister van buitenlandse zaken, mr. J. M. A. H. Luns is gistermiddag op Schiphol teruggekeerd van zijn officiële bezoek aan Zuld-Slavië, dat 6 dagen in beslag heeft genomen. Wat 'n vondst! Met één Van Nelle's groot formaat theebuiltje zet u 'n héle pot krach tige .Afternoon" thee voor nog geen vijf cent! In 'n paar minuten bent u er klaar mee. Zó gemakkelijk, zo modèra proper. Geurige, krachtige „Afternoon** thee van Van Nelle, die overal in Nederland zo ,in trek* is! VAN NELLE's Afternoon theebuiltjes (groot formaat) doos van 20 stuks 98 a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 9