CffRISTF
Heroriëntering tussen
Kerk-Israël is
nodig
Een teleurstellende
beslissing
Maak geen lokartikel
van brood en melk
Een woord voor vandaag
camera
Kanttekening
Burgemeester van Beerta
over nozemprobleem
de grootóte
gave
MOEDER WORDEN...
ZWITSAL
Kandidaat E. M. Top wordt
zendeling-hoogleraar
2
Uitnodiging werd
afgewezen
In zijn blad het „Calvinistisch
Jonge lingsb lad" van 20 mei
schreef de bondsvoorzitter van
de vrijgemaakte jongensbond, ds.
J. A. Vink.
bondsbestuur een uitnodiging
ontvangen om zich te laten ver
tegenwoordigen op de bondsdag
van de Synodale Jongelingsbond
in Barneveld. Ons bestuur heeft
bericht gezonden op deze uitnodi
ging niet te kunnen ingaan.
Een Jongelingsbond is met zijn
werk en met zijn organisatie zó
zeer aan hef leven der kerk ver
bonden dat we de kerkelijke ver
deeldheid tussen de synodalen en
de vrijgemaakten niet moeten ca
moufleren door een afvaardiging
naar eikaars bondsdagen. Zoiets
kan alleen maar verwarring
stichten. Daarom van ons geen
afgevaardigde naar Barneveld.
In ,Jong Gereformeerd" ant
woordde de voorzitter van de
Bond van Gereformeerde Jeugd
verenigingen:
teleurstellend antwoord!
gaan.
kwam van een Synodale Jonge
lingsbond. die ook nooit bestaan
heeft, maar van de Bond van Ge
reformeerde Jeugdverenigingen!
Maar dat is niet zo erg. Ener
zijds kunnen we het bedankje
van de vrijgemaakte bond wel
begrijpen. De vrijgemaakte gere
formeerden maken terecht
grote ernst met de kerk. Ze zeg
gen: Als je samen geen avond
maal kunt vieren, moet je dit
ontzettend conflict niet camoufle
ren door wel in allerlei organisa
ties met elkaar op te trekken,
'k Zou jullie willen vragen om
voor dit standpunt althans begrip
te hebben, ook als je er geen
waardering voor kunt opbrengen.
In ieder geval stelt een dergelijke
houding ons voor de volle conse
quentie van de gesoheurdheid der
kerk. Er wordt geen rookgordijn
geworpen om de opgebroken
avondmaalsgemeenschap. 'k Moet
jullie maar eerlijk bekennen dat
ik mij nooit zo boos gemaakt heb
over dit soort apartheid van de
vrijgemaakten. 't Samen broeder
lijk optrekken in allerlei christe
lijke activiteiten, terwijl men niet
met elkaar het heilig avondmaal
kan vieren, kan er de oorzaak
van worden, dat wij de kerkelijke
conflicten niet zo ernstig meer
nemen. En dan pleisteren we in
derdaad met loze kalk. De chris
telijke organisaties mogen geen
doekje voor het bloeden van
Christus' lichaam zijn.
Er is echter ook een andere
kant aan de medaille. Wij zouden
het antwoord van de Ned. Bond
van Gereformeerde Jongelingsver
enigingen beter verstaan, wan
neer wij bijvoorbeeld gevraagd
hadden om hun en onze bond te
fusioneren. Dan zouden de vrijge
maakten o.i. terecht hebben kun
nen antwoorden: Het jeugdwerk
is zó nauw verbonden met de
kerk, dat we door een dergelijke
daad de verdeeldheid zouden ca
moufleren. Wij hadden echter
niets anders en niets meer ge
vraagd dan een afvaardiging naar
de bondsdag. En daarmee wordt
o.i niets gecamoufleerd. Integen
deel! Alleen al het feit, dat men
aanwezig zou zijn als afgevaar
digden van een èndere gerefor
meerde bond zou het droevig ker
kelijk conflict te meer accentu
eren! Als de afgevaardigden van
het christelijke gereformeerde
jeugdwerk onze toogdagen bezoe
ken en onze afgevaardigden de
hunne, dan camoufleren we toch
niet, dat we tot andere kerken
behoren! Dit elkaar opzoeken
maakt de pijn van de verdeeld
heid juist des te schrijnender. En
dat kan alleen maar goed zijn.
we voelen
nocH,
U ten w
zal
r de vrijgemaak
ten wel een logisch betoog te
vinden zijn, waarmee zij hun be
dankje kunnen argumenteren. Je
kunt met consequente redenerin
gen alle kanten uit. Maar er is
ook zo iets als het gevoel. Het
hart heeft zijn redenen, die de re
de niet heeft, leerde Pascal ons.
Waar is dat hért, vrijgemaakte
vrienden? Gaat uw apartheid niet
tè ver? U zult óns niet uitnodigen
op uw toogdagen. Maar als u het
zou doen we zouden kómen.
Daarop kunt u rekenen! We zou
den het niet kunnen laten. We
hebben tegen uw kerkelijke han
delingen in het verleden nogal wat
bezwaren. Zoals u ze tegen ons
hebt. Ook wij willen echt niet ca
moufleren. Maar als u ons uitno
digt. komen we. Al is het op No
va Zembla! 't Is misschien niet
helemaal consequent. Maar als de
Héér nu eens op uw én op onze
toogdagen zou zijn, waarom zou
den wij dan een bedankje sturen
bij een uitnodiging om ook eens
binnen te lopen Of dacht u,
dat de Here Jezus ook bedankt
heeft, toen wij baden om zijn te
genwoordigheid op ons feest?
Ds. Lammens eindigt dan met
de woorden:
Onze meisjes en jongens zul
len de teleurstelling voorlopig
moeten accepteren. Maar intus
sen zien we gespannen en bid
dend uit naar wat de vrijge
maakt gereformeerde synode van
Assen in 1961 zal doen! Als daar
een deur zou opengaan, willen
tt-'e als jeugdorganisaties nog
best even wachten...!
&MMH
BSIÊB
Bondsdag Chr. Gerei, vrouwenverenigingen
O GROOT was de belangstelling
voor de in Deventer gehouden
bondsdag van de Bond van Chris
telijke Gereformeerde Vrouwen
verenigingen, dat alle in de Buiten
sociëteit aanwezige stoelen dienst
moesten doen. Vervolgens liet men
tafels aanrukken om als zitplaats
te fungeren. En toen ook die „uit
verkocht" waren, behielp men zich
met hoge barkrukken. Het was
een komisch gezicht daarop juist
een aantal vrouwen in Zeeuws
kostuum te zien zitten
Een en ander kon intussen als
sprekende illustratie dienen van wat
de secretaresse, mevr. A. P. de Ridder-
Verdam te Haarlem in haar jaarver
slag vaststelde, namelijk dat de kring
steeds groter wordt. Bij de nog jeugdi
ge organisatie men hield de twaalf
de bondsdag zijn momentcel hon
derdzeventien verenigingen aangesloten.
Mevr. A. Maris-Van der Vegt te Bloe-
mendaal had als presidente zij was
juist herkozen met vrijwel algemene
stemmen de bondsdag geopend.
Nadat zij in haar voorbede speciaal
VOORZITTER CHR. MIDDENSTANDSBOND.-
Zo nodig minimum
prijsregelingen
Mooij was realist ge-
w?ïen dat het SER-advles
niet bij alle middenstanders een hoera-
stemming oproept. Doch hij geloofde
dat de voorstellen nieuwe kansen en
mogelijkheden scheppen voor de vak-
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Boven-Hardinxveld: J.
van Rootselaar te Delft; te Oostermeer-
Eestrum: dr. K. H. Siecama te Sneek, te
Rijssen (vac. E. F. Vergunst): A. Kool
te Brandwijk.
Bedankt voor Zctten-Andelst: R. de
Bruin to Barneveld.
Benoemd tot vicaris te Beverwijk,
wijkgemeente Oosterwijk: L. A. Nagte-
Bedankt voor Zwartebrock: A. L Kof-
feman te Nijkerk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
(Van onze sociaal-economische
redactie)
Devoorzittei van de Christelijke
Middenstandsbond, de heer H, de
Mooij, wil lot elke prijs voorko
men, dat het kernartikel van de
ene winkelier door de ander zal
worden gebruikt als lokmiddel om
klanten te trekken.
Zoals bekend heeft een commissie van
de Sociaal-Economische Raad een plan
ontworpen voor een nieuw vestigings-
besluit levensmiddelenbedrijven. De
commissie breekt daarin met het oude
systeem van uitputtende branche-om
schrijvingen en wil een groot aantal ar
tikelen vrijgeven voor de verkoop in al
le levensmiddelcnzaken. Zal de commis
sie haar zin krijgen dan zullen bijvoor
beeld produkten als koffie, thee, boter,
brood, melk, suiker, groenten en fruit
zowel in kruideniers- en groentezaken
als door bakker en slager kunnen worden
verkocht. Voor de verkoop van slechts
enkele produkten, zogenaamde kernarti
kelen, zal speciale vakbekwaamheid
vereist zijn, zodat deze artikelen
bepaalde branches voorbehouden blij
ven.
In een gesprek, dat wij hadden met
de heer De Mooij, achtte deze het ge
vaar, dat bijvoorbeeld brood en melk
door anderen dan hakkers en melkhan-
delarcn tegen lagere prijs worden aan
geboden teneinde klanten te lokken, niet
denkbeeldig wanneer het advies i
commissie wordt opgevolgd. Hij
wust is. Vele branches zullen uc
nieuwe ontwikkeling offers moeten bren
gen, doch daartegenover ataatidat'. zij
er ook de vruchten van kunnen pluk
ken als zij bij de tijd blijven.
de
,._de
dit gevaar bezweren door het treffen
van minimum-prijsregelingen. De pu
bliekrechtelijke middenstandsorganen
zouden zijns inziens de bevoegdheid
moeten krijgen die regelingen zo nodig
af te kondigen.
Nieuw e kansen
De voorzitter van de christelijke mid
denstandscentrale bleek in het alge
meen van mening dat in de SER-com-
missie een verdienstelijk compromis is
bereikt tussen de voorstanders van een
algehele parallellisatie en de tegenstan
ders daarvan, welke laatsten slechts
heil zien -n een uitputtende omschrij
ving van het assortiment per branche
Kernassortiment
De CMB-voorzitter toonde zich ingeno
men met de door de SER-commissie
getroffen indeling van het levensmidde-
lenassortiment in A-artikelen (gekop-
Eeld aan speciale vestigingseisen). Hij
erkende in deze opzet het reeds vroe
ger door de Chr. Middenstandsbond in
rapport geopperd plan tot instelling
kernassortimenten voor de verschil
lende branches.
Minder gelukkig bleek de heer De
Mooij persoonlijk met de omstandig
heid, dat nu ook lieden met uitsluitend
het diploma handelskennis een zaak
kunnen beginnen in artikelen, die de
commissie wil vrijgeven. De aanwezig
heid van ongeschoolde ondernemers
achtte hij niet erg bevorderlijk voor het
aanzien van de middenstand.
Het door de commissie geïntroducei
de beperkte levensmiddelenbedrijf
(waarvoor alleen eisen van kredietwaar
digheid en handelskennis gelden) leek
de heer De Mooij in dit verband geen
ideale bedrijfsvorm voor de toekomst.
Bescherming nodig
Minder gewenst vond de voorzitter
van de C.M.B. het vrijgeven van de
brood- en melkverkoop voor alle levens
middelenbedrijven. Ten
broodverkoop achtte hij secundaire
overheidsmaatregelen nodig ter bescher
ming van de bedrijfstak. De verkoop
van het dagprodukt melk in allerlei win
kels zag hij niet als consumentsbelang.
Het geheel vrijgeven van de tabaksharv
del voor ieder die kredietwaardig wordt
bevonden, zou de heer De Mooij betreu
ren. Een beetje meer waardering voor
het specialisme van de sigarenhande
laar leek hem wel nodig en daarom wil
de hij sumiere vakbekwaamheid eisen.
De introduktie van het vleesverkopers-
bedrijf zag hij niet als schadelijk voor
de volksgezondheid mits voor deze be
drijven het hanteren van het slagersmes
verboden wordt.
lichtte zij aan de hand van de gelijkenis
der talenten haar opvatting toe, dat fei
telijk niemand zonder talenten is. Veel
vrouwen denken dat van zichzelf, maar
dan vergeten zij, dat alle gaven talen
ten kunnen worden als het leven gehei
ligd is door de inwoning van de Heilige
Geest.
Hulpvaardigheid. organisatiever
mogen, handigheid, een vriendelijk
gezicht, zij kunnen allemaal als ta
lenten in de dienst des Heren gebruikt
worden, zij mogen in geen geval blij
ven liggen. Eenmaal zal niet ge
vraagd worden hoevéél talenten we
hadden, maar wat we met de ons
geschonken talenten gedaan hebben.
Onbekend terrein
Drs. J. de Wit te Amsterdam sprak
a de morgenvergadering over opvoe-
len in deze tijd. Hij vergeleek de op
voeder met een schipper, die zijn vaar
tuig moet binnenloodsen in een onbe
kende haven. Hij beschikt slechts
verouderde kaarten en weet, dat
vaargeul steeds verandert. Wel beschikt
ij over een goed kompas.
He't is moeilijk om het levensscheepje
an de kinderen veilig de haven bin-
;n te loodsen, vooral omdat men niets
leer heeft aan verouderde eisen en.de
tijd telkens verandert. Maar belangrijk
het goede kompas van Gods Woord,
at voor alle Tijden geldt.
De heer De Wit tekende de verande
ringen in gezin en maatschappij, waar
na hij enkele paedagogische aspecten
gaf. Een oplossing wilde en kon hij
niet geven, maar wel sprak hij de hoop
uit. dat alle opvoeders zich werkelijk
intensief in deze dingen wilden verdie
pen. tot heil van hun kinderen.
Eerste eis is, dat men als christen
de taak heeft om te letten op wat er
in de wereld gebeurt. Wie in gunsti
ge zin zijn tijd niet bijhoudt, ver
vreemdt gemakkelijk van zijn kinde
ren. die immers kinderen van hun
tijd zijn.
Israël
Ds. Joh. Prins te Groningen srak
3 middags over de toekomst van Isra
el. Hij zette uitéén, dat het wonder van
Israëls herrij zing na het hitleriaanse
tijderk dekerk aan liet denken heeft
gezet.
De y.crvx^orridiiig was eeawen pwl
Het coficiliè vari Nicèa droég'agar/reeds
het zijne toe bij, en gedurende de mid
deleeuwen, - ook -na^de reformaties had)
de kerk geen oog voor Israël. -
Men las de bijbel met een gekleurde
bril. Alle zegeningen incasseerde men
zélf, alle vervloekingen werden voor Is
raël overgelaten.
Ds. Prins achtte een radicale her
oriëntering der kerk ten aanzien van Is
raël nodig. In de toekomstverwachting
der kerk behoort Israël een plaats te mHB
hebben. Wie denkt, dat de beloften voor bbbi
Israëls herstel alleen betrekking hebben
op de tijd na dc babylonische balling-1 |mp j-ijj,
schap, begrijpt Paulus verkeerd inzake
wat hij over Israëls toekomst zegt in
Romeinen II.
Naar de uitleg van het hoofdstuk vol
gens ds. Prins goochelt men met woor
den, als men zegt, dat het hierin gaat
over de kerk. Paulus bedoelt Israël.
De kloof tussen Israël en de kerk zal
gedicht worden. Eens zal men sa
luisteren naar Messias Jezus.
Of wat thans in Israël gebeurt
bewijs is van het in vervulling gaan
der profetieën? Daarop durfde ds.
Prins niet volmondig ja te zeggen. Wel
wilde hij het met prof. Berkhof zier
tenminste een voorteken.
Tegenover Israël zal de kerk zich
ootmoedig moeten gedragen en niet op
dringerig. Zij dient zich te realiseren,
dat de christenheid het de joden nooit
makkelijk heeft gemaakt. Ze hebben het
in de Wereld van de islam vaak beter
gehad dan in de wereld van het kruis.
De christenen zullen Israël moeten
bijstaan, ook in materieel opzicht.
Zij dienen voorts .te beseffen dat de dag
van Israëls volheid naderbij komt,
dra de kerk echt kerk is, d.w.z. eer
meenschap, waar liefde heerst en offer
bereidheid wordt getoond. Het koele re-
deneerchristendom, dat de kerk nog
veelszins te zien geeft stoot Israël af
en staat het naderbij komen van Isra
els toekomst in de weg.
Uiteindelijk komt Paulus in zijn brief aan de Corinthiërs waar
hij wezen wil: hij bezingt de liefde als het geheim van alle
christelijke leven. Alle fouten en tekortkomingen die hij tot
dusverre fel gehekeld heeft of waarover hij vaderlijk
vermanend heeft gesproken, verdwijnen naar de achtergrond
als die liefde aanwezig is.
Liefde het is een woord van alle eeuwen en van alle plaat
sen. Het lijkt of het te ver gaat als men dit begrip in verband
brengt met christelijk leven kent ook de godloochenaar dat
woord niet? En dan behoeft men nog niet eens te denken aan
de liefde die opbloeit na verliefdheid tussen jongen en meisje,
man en vrouw. Ook niet aan de liefde tussen moeder en kind,
kind en moeder. Gelukkig bestaat er ook in niet-christelijke
kring een hartverwarmende liefde tussen mens en medemens.
Het „hebt uw naaste lief als uzelve" is ook het devies van
menig humanist!
En toch liefde is vóór alles een uiting van het christei>
zijn. Het liefhebben van de naaste is niet los te maken van d$
liefde tot God de liefde waarvan Paulus zingt is een begrip
uit drie: geloof, hoop en liefde. De liefde is van die drie de
meeste maar alleen niet voldoende om een kind van Ge^
te zijn!
voor hen die iets
bijzonders zoeken
.VISCOUNT Q-Coral 2.8 245.-
'viSCQUNT H-Corul 1.9 285,-
yïSCOÓrif M>.8 =295.-
met ingebouwde bolichlingsmeter
PENTA 35 Q-Coral 2.8 3SÖ.-
PENJA 35 H-Coral 2.0 i 380.-
35-V H-CoraM.8 425.-
35-V S-CoraM.5 j 475.-
rijzen zijn inclusief lederen paraatlas.
ZUID-AFRIKA EN WIJ
TAE gang van zaken in Zuid.Afrika een juiste en rechtvaardige saraen-
houdt onder de volkeren der leving tussen de onderscheidene be-
wereld niet het minst van ons volk volkingsgroepen, gaat men in Zuid-
de belangstelling gaande, een be- Afrika daar, voor wat betreft het
langstelling die veelal met bezorgd- eigen land, tegen in.
heid gepaard gaat.
Het zal onze lezers gebleken zijn,
dat wij als krant het nattig hebben
goordeeld, een van onze gewaar-
Na zijn wetenschappelijk onder
zoek, dat het bestaan van de dis
criminatie helaas duidelijk aantoont,
is dr. Roskam scherp in zijn ver-
deerde en vakbekwame medewer- oordeling van die discriminatie. Hij
kers herwaarts te zenden, opdat hij
zich ter plaatse een oordeel zou
kunnen vormen. Hij is thans doen
de, in de krant verslag uit te bren
gen van zijn bevindingen, en ook
de door hem opgedane ervaringen
doen bepaalde gevoelens van be
zorgdheid onvermijdelijk voorkomen.
Niet te verwonderen behoeft het,
dat eveneens de wetenschap zich in
teresseert voor wat in Zuid-Afrika
acht haar in strijd met wat de mens,
geheel ongeacht zijn huidskleur,
toekomt.
In plaats daarvan bepleit hij ook
voor Zuid-Afrika een ongedeelde
natie, die alle burgers op een basis
van gelijkheid omvat, met absolute
uitbanning van verschillen vanwege
het ras. Daartoe zal ook de wetge
ving, die immers zovele sporen van
discriminatie vertoont, grondig moe-
gaande is. Ook dat is iets, waarover ten worden herzien.
ieder, gezien juist de aard van de
problemen waarmede men daar
te maken heeft, zich verheugen
mag. Hoe gemakkelijk immers
gaan hier de sentimenten overheer-
Blijft de vraag, of daartoe thans
nog de tijd is. Te betreuren valt,
dat diegenen die een andere poli
tiek voorstaan als thans in Zuid-
Afrika beoefend, zo spoedig vijand-
In zulke omstandigheden heeft schap jegens land en volk van Zuid-
een wetenschappelijke benadering de Afrika verweten wordt. Uit de stu-
van die van dr. Roskam blijkt intussen
wel, dat hij zelf, ook in het trek
ken van zijn soms scherpe conclu
sies, gedreven is door motieven, die
aan die van vijandschap geheel te
gengesteld zijn.
Al met al eenbelangrijke studie,
waarvan, dunkt ons, speciale ver
melding verdient dat zij aan de
Vrije Universiteit tot stand geko
men is.
Muzenstraat 37 Den Haag
Baptistenvrouwen in Arnhem bijeen
OUDERS:
slecht voorbeeld
JONGEREN:
te veel geld
De achtentwintigste nationale con
ferentie heeft de Nederlandse Bap
tisten Vrouwenbeweging „Zuster-
hulp" gisteren gehouden in Arnhem
onder leiding van de nieuwe presi
dente, mevrouw H. Tyma-Schroeder
uit Stadskanaal. Tijdens deze sa
menkomst heeft burgemeester E. de
Haan van Beerta, die ook voor
zitter is van de Unie van Baptisteu
56
Door de tuin naderde dokter Mees; hij kwam
door de openstaande deuren Letje's kamer bin
nen en bleef bij haar stoel staan. ,,Je hebt be
zoek gehad, zag ik, was het gezellig?"
,,Nee," zei Letje hard, ,,ze hoeft niet meer te
rug te komen, ik zal het haar schrijven."
,,Wie was het dan?"
..Mama."
De oude dokter legde het boek. dat hij in zijn
hand had neer en ging zitten op dc stoel, waar
een half uur tevoren Letje's moeder had gezeten.
Hij wist altijd alle dingen, zonder dat ze hem te
voren waren verteld. ..Heb medelijden met haar."
zei hij zacht met een warme klank in zijn stem.
..ze is niet wijzer, ze weet niet, waarin de waarde
van het leven ligt Wie niet leert medelijden te heb
ben met zijn medemensen, die zet de deur open
voor de haat en dan is hij verloren."
Hij stond op. „Ik moet een paar brieven schrij
ven, die vandaag nog weg moeten; maar vanavond
zou ik wel wat willen schaken; heb je zin?"
„O ia." zei Letje, haar stem klonk al minder
gespannen en ze deed haar best om vriendelijk
naar dokter Mees te kijken. Ze was bezig, opnieuw
de luiken toe te sluiten voor de binnenkamer van
h«ar ueL HOOFDSTUK XX
Zo ging de zomer voorbij. De pruimen waren ge
plukt, de bramen begonnen te rijpen en de appels en
peren groeiden en groeiden aan de steeds dieper
neerhangende boomtakken. De gasten hadden het
huis verlaten, de schuld aan Van 't Hof was albe-
laToen de rust over het huis was gevallen, merkte
Anne eerst goed. hoe moe ze wel was geworden.
Uit zichzilf besloot ze. het dagmeisje te houden; het
was haar eenvoudig onmogelijk geworden Letje te
<i11en Nu kon ze 's middags een uur gaan rusten
en reeds vóór de koffietafel verlangde ze soms al
naar die rust Stil vergleden de dagen Oktober met
zijn vlammende najaarstinten. zijn avondgeuren van
vochtige aarde en rottend eikenblad, zijn barre,
strakke eenzaamheid onder de hoge, koude sterren-
WILLY
STRUT
hemel. November was grauw en oat, de grijze da
gen hingen laag over de mensen. Het was Anne. of
ze wegdoezelde of ook zij langzaam in een lome win
terslaap verzonk. Eén ding echter drong krachtig
binnen in die lome sfeer: Paultje's houding werd op
nieuw koel en onverschillig cn zijn ogen ontweken
de hare weer. „Paultje. scheelt er wat aan, lieverd?"
vroeg ze hem eenmaal dringend. „Als er iets is,
waar je over piekert, zeg het dan."
Maar hij beweerde, dat alles heel gewoon was en
zijn houding veranderde niet. Ze kon ook niet we
ten. hoe een van de dorpsjongens tegen Paultje had
gezegd: „Is jouw vader weggelopen bij je moeder?
Dat doen mannen alleen als hun vrouw hen op de
kop zit"
Het liefst was Paultje dc jongen aangevlogen,
maar inplaats daarvan was hij zwijgend weggelopen
had op -ï-i-sis- j- """"J
clusie gauw getrokken. Er waren ogenblikken, dat
Paultje terugverlangde naar vroeger, toen hij nog
gewoon tegenover moeder stond en niet nadacht
over het feit. dat hij geen vader had. Hij probeerde
dikwijls om dit onderwerp uit zijn gedachten te ban
nen, maar dat lukte, hem niet. Het getob maakte
hem stil en nadenkend en dikwijls zat hij met een
rimpel in zijn voorhoofd voor zich uit te staren.
„Paultje. pieker je over Iets, kun je het me heus
niet vertellen?"
..Och nee, er is niets," antwoordde hij dan geprik
keld en liep weg.
Anne suskelde de wiD*er door. Er heerste influen
za in het dorp en het dagnr»'sje bleef veertien dagen
thuis. Dokter Mees lag een maandlang te bed met
rheumatische pijnen cn dat bezorgde Anne veel ex
tra werk. Maar hoewel ze zelf heel goed inzag dat
cr verandering in haar gezondheidstoestand moest
komen, als ze haar taak wilde blijven vervullen,
merkte haar omgeving hiervan wein.g. Dokter Mees
:e er sle
zag wel, hoe
slechter en slechter uit ging
i Letje.
it helpt
Natuur-
eenzaam plekje zijn tranen de vrije
niet gewoon thuis was? In het dorp waren geen ge
vallen van echtscheiding, althans niet onder de men
sen met jonge kinderen. Paultje voelde zich niet op
zijn gemak; in zijn leven was „iets geks" en cr
ontbrak de trots van het kind om de vader, die
iets belangrijks had gedaan of iets aardigs voor hem -niet"
had gemaakt of gekocht. Dat dit ci aan ontbrak,
te jong om veel aandacht to besteden aar het uitér-
lijk van een volwassene. Letje had eens gexperkt, hoe
Anne mét een pijrtlijk gezicht naar .haar zij' gréep.
„Hebt u pijn?" had ze angstig gevrapgd. ,Ja 1
wei een beetje, maar praat er niet over, dat
immers niet, dat weet jij zelf bet beste *T
lijk had Letje toen gezwegen.
Op een avond in januari, direct na het middag
maal, viel Anne flauw. Ze nad de hele uag veel
pijn gehad, maar ze was daar zo aan gewoon ge
raakt. dat ze er geen aandacht meer aan besteedde.
Toen, bij het opstaat ran de tafel, tcho.«t er eens
klaps zulk een stekende, gloeiende p;j'n door haar
heen. dat het haar de adem benam en ze duizelend
raar de leuning van haar stQel greep. Haar ogen
staarden in een zwarte leegte, een angst om te stcr-
bcving haar, „Paultje!" dacht ze, „het kan
(Wordt verhol gd:
Gemeenten in Nederland en bekend
is door zijn pogingen om in zijn ge
meente de onderlinge afstanden tus
sen werkgevers en werknemers te
overbruggen, gesproken over het on
derwerp „Is ons kind een nozem""
Ons beeld, zei hij, wordt te zeer be-
invloed door berichtgeving in de pers
over extremiteiten, die in het geheel
niet slaan op alle jongeren. Een min
derheid onder de jeugd die door bepaal
de gedragingen opvalt heeft altijd
bestaan. Belangrijke facetten van
het jeugdprobleem zijn het feit dat in
vele gezinnen te weinig bescherming en
emotionele steun aangetroffen wordt er
de botsing tussen de waarde van het ge
zin en die van de maatschappij.
Ook in de toeneming der welvaart
schuilt gevaar. De jongeren krijgen veel
geld. in hapden. De ouders, vervolgde
de heer De Haan, geven maar al te
vaak het slechte voorbeeld, tonen zich
Slhp en gemakzuchtig. Het gedragpa
troon van de ouders wordt dan vanzelf
sprekend overgedragen op de jeugd, die
nog liet stempel van de naoorlogse tijd
meekrijgt: ontnuchtering en ontmoedi
ging-
De samenleving is onoverzichtelijker
geworden en de voorbereiding op de toe
komst moeilijk. Zo legt de diplomabar
rière jongeren aan banden en prikkelt
tot verzet, "evenals de talloze regle
menten op ieder gebied. Men moet niet
te ongerust zijn als het kind een
zem is, als het maar positief wordt op
gevangen.
Voorts sprak mevrouw Van Luyk tij
dens deze bijeenkomst nog over de te
lefonische hulpverlening in Den Haag
en zuster Luyken over het Baptisten
diaconessen Huis te Scheveningcn, waar-
zij besturend zuster is.
Dit Is de titel van het nieuwe boek van
Dr.W. de Kok. Alles oyer zwangerschap,
geboorte, babyverzorging en kleuter
opvoeding. Dit waardevolle boek (184
pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten
geschenke bij aanschaffing van een
BABYSET DE LUXE -4
waarde van een correctie,
méér dan dat.
Daarom is er voor ons alle reden,
melding te maken van het feit dat
vandaag aan de Vrije Universiteit,
en wel door de heer K. L. Roskam,
over de Zuidafrikaanse problema
tiek een belangrijk proefschrift
verdedigd is (verkrijgbaar bij A.
W. Sijthoff N.V. te Leiden). Het is
verdedigd onder mevrouw prof. dr.
G. H. J. van der Molen als pro-
motor, en de omstandigheid dat het Zuid-Afrika door Nederland,
in het Engels is gesteld garandeert het bijzonder door vele próTestant-
Onze indruk is, dat men zich in
wat ruimere verspreiding dan Se christenen in Nederland, tarne-
in de regel met oüze proefschrif- lijk in de steek "gelaten acht.~Ge-
heel ten onrechte, menen wij. Lie
ver ware het ons, zo het aan ZÏild-
Afrika te denken geeft, hoezeer
juist ook vele protestantse christe
nen in Nederland tot deze kritiek
reel niet aanvaardbaar en boven- menen te moeten komen,
dien practisch niet uitvoerbaar. De En waarom komen zij tot deze krl-
apartheid wordt gekenmerkt door tiek? Omdat zij in discriminatie,
discriminatie en zij is gebaseerd hetzij toegepast op grond van het
ten het geval
spreiding verdient het.
De heer Roskam laat niet in het
onzekere, hoe hij de apartheidspo
litiek beoordeelt; hij acht haar i
op een rassentheorie, die er een is
van vooroordeel en onverdraag
zaamheid. Apartheid moet om ve
ras, hetzij op welke grond ook, een
miskenning moeten zien van de
mens als zodanig, méér echter nog
lerid -edenen worden^ verworpen, omdat rij erin moeten zien een lie-
i. - j-i iemmerjn!r voor de ongeremde en
wereldwijde voortgang van het Evan
gelie.
En die voortgang is iets wat de
christenmens, méér dan iets anders
niet het minst ook omdat zij
weg staat aan de doorwerking van
de godsdienstige overtuiging.
De samenstelling van de bevolking
Zuid-Afrika wordt door dr. Ros-
kam gezien als een verkleind beeld op üczc aarfl^ ter harle dient tc
gaan.
Voor Morgenlandzending naar Beiroet
^OALS wij dezer dagen reeds
hebben gemeld, is de heer E.
M. Top, theologisch kandidaat te
Wemeldinge (Z.), door de gene
rale synode der Ned. Herv. Kerk
beroepen als predikant voor bui
tengewone werkzaamheden, voor
de arbeid ten behoeve van de
Morgenlandzending. De heer Top
is nl. vanwege de te Straatsburg
gevestigde Action Chrétienne
Oriente (dezgn. A.C.O.), waarvan
de stichting Morgenlandzending
te Utrecht de Hollandse afdeling
vormt, benoemd tot docent
met de titel van zendeling-hoog
leraar in de geschiedenis van
de oude Oosters-Orthodoxe Ker
ken, aan de Near East School of
Theology te Beiroet (Libanon).
De N.E.S.T., die aanvankelijk te Athe
ne gevestigd was, doch later is overge
plaatst naar Beiroet, is gelieerd met de
Amerikaanse universiteit en beoogt, theo
logische studenten (thans ongeveer der-
in getal), afkomstig uit een reeks
landen, waarvan Perzië het meest
noordelijke en Egypte het meest zui
delijke is. op te leiden tot predikant
voor de Evangelische Kerken in het
Nabije Oosten. Tot dusver werd deze
theologische vorming uitsluitend behar
tigd door Amerikaanse zendingsgenoot
schappen. Omdat echter de A.C.O. nu
reeds sedert pl.m. vijftig Jaren op maat
schappelijk en godsdienstig terrein in
het Nabije Oosten werkzaam is, heeft
men thans het verzoek tot haar doen uit
gaan, ook van harentwege een docent
an de theologische school te Beiroet
an te wijzen.
De thans benoemde hoogleraar, Evert
Marinus Top, is 1 maart 1916 te De Bilt
(U.) geboren. Hij bezocht daar de School
met de Bijbel en ontving zijn nadere op
leiding aan de Hervormde ulo te Zeist,
alsmede aan de Hervormde Jan van
Nassaukweekschool te Utrecht, waar hij
de ondérwijzersactc cn de hoofdakte be- worden geboekt.
haalde. Na het staatsexamen, studeerde
hij theologie aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht.
Omdat de heer Top een loopbaan bij
het onderwijs prefereerde boven de pas
torale arbeid, diende hij het onderwijs.
Zo was hU achtereenvolgens werkzaam
als onderwijzer aan het Chr. Blindenin
stituut „Bartimeüs" te Zeist en als gou
verneur aan het Chr. lyceum aldaar.
Vervolgens was hij nog werkzaam aan
de Stichting Hoenderloo en aan het
Zeehospitium „De Duindistel" te Oost-
kapelle (Z.). Thans is kand. Top enige
jaren als leraar verbonden aan de schip-
persschool te Wemeldinge.
Omdat de voertaal aan de universiteit
van Beiroet het Engels is, hoopt de heer
Top in augustus a.s. naar Engeland tc
vertrekken, waar hij aan de universiteit
van Oxford zal worden Ingeschreven als
gasl-student. Na verloop van ongeveer
een jaar denkt prof. Top dan zijn hoog
leraarsambt in de Libanon te kuimen
aanvaarden.
Eind juli as. (de juiste datum is thans
nog niet bekend) vindt zijn bevestiging
in het ambt plaats in de Grote Kerk te
Vriezenveen. waar de voorzitter van de
Stichting Morgenlandzending. ds. H. Pol.
dfent rV°rmde gemeente als Predikant
„Kerk en Wereld"
vraagt Z.-Holland
om subsidie
rif»M^o^or5'b w®reld" heeft een brief ge-
Provinciale Staten van
sldiA Tn rfn mKe ,een vfrzoek om sub-
dadt"
bfédt"TMh2JUe)f0j geen ""««'Utheld
Sai Jfn u d? vaag voorgelegd
omdat een belangrijk deel van de cur-
namelHk arT provi"ci£ afkomstig is.
nm «ii 37.5 procent. Gevraagd wordt
Jaar"j£se subsidie gezien het
'"'i?8,' .vcJ°r he,1 volksontwikkelings
werk in internaatsverband vorig jaar-
meer dan 15.000 moest