in CARMEN IN EEN IDEALE UITVOERING BEELDHOUWER AAN DE GRENS VAN ONZE TIJD r HEENGAAN 125 jaar Maastrichts aardewerk Geheimen van 't onzichtbare filmbeeld ontdekt *Isver,os^ s.ncTs^srsr 3Ss ZONDAGSBLAD ZATERDAG 25 JUNI 1960 ■Q.xpreAMonlóme in de kunót ALLEREERST WIL IK een essentiële vraag stellen: Was Rodin <18401917), deze grote beeldhouwer aan de grens van onze tijd, inderdaad expressio nist? Immers wij vinden in de kunstgeschiedenis waardevolle beschouwingen over hem, en daaronder ook zulke, die hem een „impressionist met hart en ziel" noemen. Ze beweren dat niet alleen zijn kunstmiddelen impressionistisch zijn, maar ook zijn doelstellingen en zijn verbinding tob de natuur. Het is moeilijk in een korte stu die te bewijzen, hoezeer Rodin ofschoon hij midc^n in de tijd van de triomf van het impressionisme leefde, met hart eai ziel een ge boren expressionist was. Maar ik. hoop dit toch overtuigend te kun nen demonstreren aan de hand van zijn werken en van zijn eigen woorden. Misschien is juist deze omstan digheid de oorzaak geweest, dat hij in zijn leven aan zoveel hevige kritiek blootgesteld was, die zelfs tegen zijn meest belangrijke wer ken gericht was. en niet slechts tegen de onvoltooide experimen ten. of de mislukte werken. De kritiek betrof ook niet de „impres sionist" Rodin. want in de tijd van zijn rijpe kunst was deze al lang algemeen gewaardeerd en begrepen. Er waren toen al de „post-impressionisten", Cézanne, van Gogh, Gaugin e.a. die het meest miskend en afgewezen wa- ONDER twijfel werkte Rodin "-1 met een soort impressionisti sche techniek, en bovendien was een van zijn hoofdproblemen: de menselijke figuur In beweging. On telbare kleine bewegingsstudies in klei en fijne lijntekeningen getui gen ervan, hoe sterk hem het zich bewegende menselijke lichaam boeide, en hoe onvermoeibaar hij deze bewegingen bestudeerde. In zijn monumentale werken heeft hij dan ook steeds deze bewegingsstu dies verwerkt. Hij beweerde vaak, dat hij nooit zonder model, zonder het natuurvoorbeeld kon werken. Als dan een van zijn geweldige plastische lichamen onder zijn han den verrees, heeft hij die licha men zo vervuld met hevige, dy namische spanningen, dat daar door de grenzen van de beheerste vorm en het statisch evenwicht toe vaak verstoord werden. Het nj tuurvoorbeeld is dus verwrongei ter wille van innerlijk! den en emoties. Denken wij allereerst ZIJN HOOFDPROBLEEM WAS: De menselijke figuur in beweging Borden, horden, borden bij de Sphinx en bij elke band tueei name uit Maastricht geeft ivel de lopende band i mez ren blok ingebouwd, en boven al les de „Hand Gods" (La m Dieu), waar een krachtige, tieve rechterhand een stuk steen vasthoudt, waarin de soepele schoonheid van een menselijk li chaam zich al begint af te teke- Ai dit i hem ent, Burgers in Calais Een van zijn hoofdwerken is de bekende „Burgers van Calais", die ook vaak als impressionistisch ge ïnterpreteerd werden. Het monu ment wil een tragische gebeurte nis uit de Franse geschiedenis ver eeuwigen. De stad Calais gaf in (Van onze kunstredacteur) 1886 de opdracht aan Rodin om dit pETRUS REGOUT was eigenlijk een heel merk- standbeeld op te richten. In 1474 waardig man. Hij werd 23 maart 1801 in Maastricht hebben de Engelsen de stad ver- geboren. Zijn ouders dreven in de Nieuwstraat no. 9 overd, die zich zonder genade een import-, groot- en kleinhandel in Engels aarde- moest overgeven. De Engelse ko- werk en Frans kristal en porcelein. Dat zaakje ging ning Edward III heeft geëist, dat beslist niet slecht, zes van de meest aanzienlijke bur- gers in boetekleed, met touw hun hals. zich aan de over' naars zullen prijs geven. Zes held haftige mannen offerden zich vrij- resseerde hem dit vak, dat hij zich bij de oproeping willig op om de stad voor een voor de militaire dienstplicht door een remplagant massamoord te redden. liet vervangen. In 1825 trouwde hij met Maria Alde- De opdracht was eigenlijk om gonda Hoeberechts, tegen de wil van moeder Hoebe- een figuur, de leider, de oude, rechts, die meende dat haar dochter aldus meldt waardige Eustache de Salnt-Pier- de overlevering financieel beneden haar stand 7lif trouwde. Moeder Hoeberechts wist natuurlijk nog groep van alle fes burgers te ma- niet hoe de weduwe Regout „gepot" had. Dat bleek ken. Hem boeiden vooral de ver- wel bij haar overlijden in 1835toen Petrus ineens schillen tussen deze mannen, die 35.094 erfde (evenals zijn twee broers). Met één hetzelfde lot hebben gekozen, ver- klap was Petrus Regout een vermogend man en met leeftijd, temperament, kapitaal kon hij iets beginnen. het mes van de liefde snijdt aan twee kanten, een slechte kant van leven en een goede kant van dood zo lopen wij naar het einde met de tred van de illusie en laten ver achter ons de voetstap der werkelijkheid tegen een achtergrond van rumoer tekenen wij de bewegende stilte een penseel van rust legt een glimlach in het landschap Onze handen en voeten spreken de duidelijkste taal PIET BOEKESTIJN Jf. JN ROTTERDAMSE KUNSTKRING Hoe Petrus Regout met'n erfenis vanz 'n moeder begon toen vader Regout door 1814 overleed. Moeder Regout- Nijsten was een goede en geslepen zakenvrouw en wist het zo ver te krijgen dat er een familiefortuin werd bereikt. P-etrus ging in 1815 zijn moeder al helpen in de glas- en aardewerkwinkel en zo inte- Een aardige opr schoon t chillen en vooral in hun reaktie, hun psy chische toestand bij hun vrijwilli ge martelaarschap. Het begin was er en wie nu in per dag 65000 kopjes en schotels De figuren zijn in brons gego- Maastricht rondloopt, zal zich gemaakt worden, waaruit u mis ten Rodin koos het moment van verbaasd afvragen of er ook schien thee en koffie drinkt. Per merken? En afscheid, waarbij ze zich allen re- nog andere fabrieken zijn dan die dag 65000 stuks en dan nog het- aliseren, dat het een afscheid van van Regout. Met dat beginkapi- zelfde aantal voor borden, scha- redelijk het leven is. De oudste, de leider taal is het mogelijk gemaakt dat len, etc. Uit het bedrijf dat 125 berustend, naar binnen gericht, er nu ongeveer 4500 mensen van jaar geleden door Petrus Regout hij heeft al afscheid genomen het bedrijf leven, het bedrijf dat is begonnen, dat bij de en is al weg van het leven. De thans de naam heeft „N.V. Kon. 1848 echt op de rand var stoere man met de_ sleutel, naast Sphinx-Céramique, v.h. Petrus grond kwam, dat in 18' HPetrus Regout hield zich 2500 arbeiders telde, dat uiterste geconcentreerd, zodat al Een van de meest expressionis- zijn spieren, tot aan zijn tenen tischc burgers van Calais, de bed- toe in krampachtige spanning ver- keren. Deze merkwaardige ver- aengroep ian noam. binding van de geestelijke en li- toestan- chamelijke krachten, werkt onna- de uitgesproken statische Egypti- tuurlijk en bijn^ smartyh jk.Men Sche kunst overheerst. En bij Ro- steen gebonden fi- hard als staal. Hij lijdt, Regout' maar is verbeten, verbitterd, voor- niet alleen aan het glas en het fuseerde bereid op de komende vernede- aardewerk. Hij waagde graag iets, que, is r ring. en zoekt kracht daarvoor in was wat avontuurlijk en specu- groeid, waar o.m. 16 oventunnels 120 meter lengte dag heeft het gevoel dat deze spanning .din ziin de m vt-mmnen n- n zijn vroegere werken De Den- nooit opgelost kan worden, dat de- guren even emotioneel innerliik r Le penseur") uit 188». Titaan nooit zou kunnen „te- evm expresalSÏÏS nvankelnk nntwornen voor de laxeren kerHMPHHPHH •ankelijk ontworpen gevel van zijn groots opgezet pro- jekt, de „Porte de l'enfer", de Hellepoort, die echter nooit vol- T7_ tooid werd en als ruïne bleef ]v~v Expressionist hierin iets anders z zijn „Paolo da Rimini" (ook door Dante geïn spireerd Zo bleef de Penseur dak- dan de expressie van een psy- Pf,n -Moedi chische toestand, die het lichaam, J Prachtige portret deze hoe machtig het ook is, aan zijn Judith dadel, „La pensee" ge- nog grotere macht onderwerpt? Is noemd. hier niet de expressionist aan het Hier groeit het fijne, in zich ge- woord, die de lichamelijke sub- keerde meisjesportret uit een (daartoeTs hijVte"I'}e°k bS s'"n"lok, als diepe tegep- houwer en realist), maar deze stellingen als een symbolische substantie toch geheel in de ban suggestie van de overwinning der i ut idelde menselijkheid boven de dit werk van de ruwe oervorm zonder geest. Hier- het ideaal van de impres- bij hoort ook de vertwijfelde Da- de' poort "vergroeid sionisten, die het voorbijtrekken- „aide, een van zijn mooiste zoekt kracht daarvi chzelf. De anderen zijn meer in leerde ook niet ongaarne. Zo had staat van vertwijfeling, hun leed hij een spijkerfabriek, een ge- ïs heviger, hun afscheid smartelij- weerfabriek, een gasfabriek, een ker. De aangrijpende groep gaat glasfabriek, een kristalfabriek en langzaam vanuit het stadhuis een papierfabriek. Het zakendoen paar het kamp van de verove- had hij van zijn ouders geërfd en raar. wat hij ondernam werd altijd Rodin wilde de groep zonder met succes bekroond. Zo steeg ie week had moeten duren, niet postament voor hot stadhuis laten zijn bekendheid dat hij in 1849 be- alleen omdat de publiciteitsman, noemd werd tot lid van de Eer- de vroegere schilder-beeld! aageiijKse, ste Kamer der Staten-Generaal. pottenbakker Wim Visser, levende herinnering aan deze hel- Met hartstocht kwam hij vaak op allerprettigst heeft ontvangen, •schillende" groe- de" bij bet volk te bewaren. V00r de belangen van Limburg en maar vooral omdat het gehele kind" en boven van - .!ndu.strie- Hij had maar wordingsproces van het aardewerk Ook sanitair RJIEENT u nu niet, dat er bij iVide Sphinx-fabrieken in Maas tricht alleen maar mooi gevorm de theekopjes te zien zijn en sier lijke melkkannetjes. Er is wel degelijk verschil tussen het alge mene goed en het duurdere, meer stijlvolle goed. De massaproduc tie van het algemene goed is er hoog, dank zij de vele magazijnen die Sphinx-serviezen willen heb ben. Bij het ontwerpen van een algemeen product weet men en in vormgeving en in decoratie al di rect bij welke firma dat product in de smaak zal vallen. En bij het stijlvolle porcelein weet men wel ongeveer welke landen hier voor interesse hebben. Eigenlijk weet men al tevoren of een bepaald product het „doen" zal of niet. Maar naast die theekopjes, of beter naast het huishoudelijk- en hotelservies- vies va® onze grootouders. Er goed Zijn er nog veel meer pro- heus wel wat verschil op te ducten, zoals closets, wastafels, rir^n- En m, hnt 7aau- fonteinen> gootstenen, urinoirs, enz. die bij de Sphinx gemaakt 'oldoet, worden. Daarmee hebben we een als het gebruiksaardewerk goed export-artikel gekregen en is t Hot »n Qn gggg^ voorkomeili dat alle sanita^. ar tikelen uit Engeland moeten w^- den ingevoerd, zoals dat vroeger het geval was. Juist bij het sani- tair-aardewerk is het van het grootste belang, dat het voor 100 pet. gegarandeerd wordt tegen impel Sphinx- is moet het èn praktisch en artis tiek verantwoord zijn. Die prak- de af- tische bruikbaarheid moet niet al weer leen in de vorm uitkomen, maar _n 1958 ook in de kwaliteit van het ma de Société Cérami- teriaal. Als de scherf het een- wereldconcern ge- maal gebakken product hard HVii- m„„, dan zai het bovendien ook niet haarscheuren. Een twintigtal ja- Ve hebben zo eens een rond- ng gemaakt door de fabriek, rondgang die eigenlijk zo gauw breken. De Sphinx le vert alleen maar hard aardewerk en dus geen kalk-aardewerk. Onafgebroken controle HET proces begint dus als de vrije. Daarbij denken onstpiipn wii san -/iin Psnln on Eronooeo, OpSieUen. geleden is men begonnen dit aardewerk Cotreous China te gebruiken, dat een veel grotere stootweerstand heeft dan gewoon aardewerk en bovendien ondoor dringbaar is voor vloeistoffen. Wat de moderne vormgeving in het serviesgoed betreft en ook wat bij de Sphinx door kunstenaars De idee en de opzet poort verraden dat Rodin in deze tijd sterk onder de invloed van zijn Italiaanse reis, en in de eerste plaats onder die van Michelange lo stond. Ook het lezen van Dan te heeft zijn ziel doordrongen en zijn fantasie bevrucht. De poort bleef een fragment, maar De Denker was voltooid. Een reus, in een toestand van uiterste span- ning, die zo diep met de idee f inhoud was, dat ze nergens goed opge steld kon worden. Na veel veran deringen is het eindelijk in Meu- don. op het graf van Rodin te rechtgekomen, als waardig graf monument voor zijn schepper. Bij deze figuur kan ik mijn eerste vraag herhalen. Kan i zelfs vervormt? de belangen van Limburg de industrie. Hij had m; De psychische inhoud van deze weinig tijd zich met zijn tien kin- zo bijzónder interessant figuren is zo overweldigend dat deren te bemoeien, maar die wa- gaat namelijk niet alleen T ren in goede handen bij zijn routineus vervaardigen van de ge- w gi g van de vrouw. in 1875 trok hij zich ge- wone aardewerkproducten, zoals groep, dus het enig „impressionis- heel uit het openbare leven terug theekopjes, koffiepotten, schalen, tisch" moment onbelangrijk is. en g'nê hij met zijn vrouw wonen vazen, toiletbakken, badkuipen Ze trekken ook „iet voorbij, ze bet landgoed Vaeshartelt enz. maar juist waar hij op 18 februari 1878 ling die de pro staan naast elkaar, geïsoleerd, en overleed. In hetzelfde jaar (no- goederen in de loop der ja: zijn alleen door hun innerlijke vember) stierf ook zijn weduwe, heeft doorgemaakt, emoties met elkaar verbonden, kinderen zetten voort wat de jjet gebruiksaardewerk is ituurlijk bij de nptte klei, die absoluut wa- tervrij wordt gemaakt. Ook de ir'Eèï- de'vroeg'êrT schilder-"beeidhouwer: lucht wordt er uitgeperst, want de 1 lucht kan barsten veroorzaken. u Met die klei wordt geenperimen- *"e Bëë| ër hier Mg fvën op te teerd, „et zolang tot de goede „f, at£"op°Pb.v gevonden is. En dan komt jjgt de lopende band er aan te pas. Bij een dergelijke grote fabriek worden gemaakt, tSd'natuuriïjk 5?ïï,en door niet verwachten, dat elk kopje met de' hand gedraaid wordt. Er nj k 1 zijn machinerieën gekomen, die 1 V - -- ue lolugicuie een oeiaiigi -ïtifj speelde. Om de producten .pressionistisch kunst- Pressi-onisten werK noemen? Hier is een gewei- dig lichaam uiterlijk in ee tuurlijke rust gedwongen, lijk echter door een storm de, veranderlijke leven voor een moment willen vasthouden, die J e naakten, adaequate vormen en kleuren zoe ken, voor dat. wat Baudelaire zo m. m. m. m. mooi „la fugitive beauté" noem- de! Voor de lichte, zwevende weerspiegeling van het leven, niet het leven zelf! Ook de im- ak di aar ieder leeft en lijdt alleen. (wordt vervolgd) DR. M. RéVéSZ-ALEXANDER vader had opgebouwd. vorm en decoratie Dvontiinnpk de tijdgeest afhankelijk als welk uveiiiuiiiieii ander product ook Beziet u maar GELOOFT u het als we zeggen, eens een 'modern thee- of koffie- dat er thans bij de Sphinx servies en zet dan daarnaast het wille ,n de verschijning, Rodin ter VIA NAALD EN PLAAT psychische inhoud geestelijke inspanning vervuld. Ro- "is.cne Kracht din gaf hem pas later de i h,,il*'n rtr,n" De Denker, zoals dat bij meeste figuren van hem gebeurde. Zijn opvatting was, dat een beelc in 't geheel geen naam moet heb ben. Maar het publiek wil een naam, en zo gaf hij zijn beelden binnen naar pressionist buiten dringt. zoekt het fenomeen, de sensatie van onze ogen, _dat vergankelijk, beeld veranderlijk achteraf titels, toen ze voltooid ®'Sen „Het wezen van de vrouw is sssx.skcssjsM randering. In de gelukkigste Rodin wflTéïfs'he't ogenblikken staat het even dicht nderlijke blijvend, stabiel ma- bij de liefde als bij de dood". ken! Wat een verschil! Deze uitspraak van Palladas Men beroept zich ook op de dient als motto voor de novelle Hij veranderde deze nog al vaak. Ook deze naak- heette eerst „De Dich- hem als impressie ter", „Vader der Mensheid' pas laatst De Denker. Een Hera cles, die geen daden i verricht, maar geheel nen gekeerd, geabsorbeerd is door duistere visioenen en gedachten. U1 A Zowel zijn lichamelijke, als zijn ,e ko^,werkM. 0( ceostplnke krach pri ï.nn tnt hpt j. bulten daarbij dacht hij. die de Griekse ,r m" kunst boven alles bewonderde, eerder aan de Antieken, aan een fragmenten van geestelijke krachten'zijn tot het kuns^tw*erken^Cwaar de ^pze^ zo grandioos is, dat de uitvoering de Rafw,;1Si„Teern Prosper de Me n- e qu'il y a de mee- F,n naar d,e novelle heeft piusbèaü "qu'une belle chose, c'est de Frhnse componist Georges belle chose". (Nog Bizet zijn gelijknamige opera ge- n mooi< ding |s de maakt. Het motto is voor dit werk niet zonder zin, want de Carmen geeft wel heel duidelijk blijk dit volkomen vrouwelijke wezen te bezitten en de opera laat ook liefde en dood zien. „La Pensée", het portret va dith Cladd, waarbij Rodin fijne in zich gekeerde me kopje uit een zuaar steer originele idee nooit zou kunnen Het bereiken, en zo het onvoltooide toen 1 nog mooier is dan het voltooide veile isjps- ZQU kunnen zijn. Hierbij dacht hij te ga; blok misschien ook aan de „non fini- volutii to's" van Michelangelo, die vaak maar zigeuners, bandieten en an- zijn al te geweldi- deren, die door ,,de nette lieden" ge plannen niet ge- veracht worden, op het toneel te was wel een hele daad zet in 1872 besloot de no- an Merimée op het toneel i brengen, het was een re- heel uitvoerde, of brengen. Op hetzelfde toneel zijn figuren gedeel- edellieden, legendarische goden telijk in het steen en Bijbelse figuren de rollen had- liet zitten. den gespeeld. Bizet heeft alle raad- Ook Rodin laat eevingen in de wind geslagen en vaak zijn figuren zo met de tekstschrijvers Meilhac sterk met het steen en Halévy de opera klaar ge- vergroeien, dat de- maakt in de herfst van 1874. In ze in amorphe. ee maanden een bovenmen- vormloze steen- sel'jke inspanningwerd de mu- blokken gevangen Zl.e'{ °P *200 pagina's muziekpa- blijven. Dan maken P'er geïnstrumenteerd, ze de indruk, alsof Het verhaal van Merimée is de menselijke ge- wel enigszins verzacht. De Car men van Merimée was een echte furie, een duivelin van wreedheid en haat, een prachtige zigeuner meid, maar een dier in harts tocht. Bizet heeft dat beeld wat verzacht in zijn opera, wetend dat hpt andere een gechoqueerd men werkelijk ten voeten uit ge tekend, hier staat ze in volle wer kelijkheid voor ons: de tempera mentvolle zigeunerin, de jonge zwarte canailleuze. die innerlijk isschien toch wel meer echt- deze dan dat de hand het alles altijd nog vast moet houden. De men selijke hand is ook in dit proces onmisbaar. Na elk stadium is er een con trole. Dat maakt het zoeken naar de oorzaken van fouten ge makkelijker. Die controle is uiterst streng en het is haast uit gesloten, dat het eindproduct een fout vertoont. Die fouten kunnen al direct bij het begin gemaakt worden, zowel met de ongebakken klei als met de eenmaal gebak ken klei. Dat bakken geschiedt in de bovengenoemde 16 oventunnels van 120 meter lengte. Elk uur verdwijnt er een wagen met kop pen of borden of schalen of scho téls vóór in de tunnel eh die wa gen komt er 2 x 24 uur later aan de achterkant uit. De tempera tuur in de oven is in het begin het laagste en wordt geleidelijk opgevoerd tot circa 1300 graden. Dit eenmaal gebakken, doffe en poreuze product, biscuit genaamd krijgt na die twee dagen oven- verhitting de glazuur, zowel door bespuiting als door onderdompe ling. En dan verdwijnen de pro- het de hand tar ook door (schablone) worden aangebracht ook door de zgn. screentech- waarbij de ontwikkeling van fotografie een belangrijke rol elde. Om de producten van on- jubilerende aardewerkfabriek goed te kunnen zien, moet u na maandag a.s. eens even langslo pen in de Rotterdamse Kunst kring aan de Witte de Withstraat, waar een zeer uitgebreide exposi tie wordt gehouden van het pro duct in de loop der jaren en in het gehele ontstaansproces. (wordt vervolgd). de - - BS te smelten tot «u ideaal bezet. Gedda heeft keihard glaslaagje. Dat glazuur echt het stemtype deze par- kan natuurlijk verschillend werkelijke evocatie wezen van Don José L 0H| BRH |||HH den. Als niet-Fransen beheersen of dierenfiguurtj Ni- product Victoria de Los Angeles colai Gedda de Franse taal treffelijk. Vanzelfsprekend wordt J- opera in het Frans uitge- ten wil los wringen, en alsof wij de meta morfose, het omto veren van de leven loze materie tot le- schandaal zou worden' zoud'en'0 bele- opvoeringen van dc op, de kent. .Carmen" heeft nermeid nog wat bad gedaan, waardoor Carmen stuk rustiger wordt, impressionisme? Niets is stabieler, olulw luai, C1 wuiui ue- blijvender dan de schaafder ook^'üa't past^an be steen, waarin deze ter [n onze samenleving, die op ieven d- figuren vast zitten. netheid is ingesteld en uiterlijk verbaasd' Hebben de oude beschaving veronderstelt. De eeh- man Egypte na ren soms te Carmen is echter canailleus. a niet hetzelfde ge- briljant, gezond, sterk. Daarom daan, toen ze hun moest het ook nog wel even du- figuren geome- ren voor de opera succes had. trisch gebonden Maar de echte kunstenaar ont- componeerden ais dekte heel snel het onvoorwaarde- in een steenblok lijke meesterschap van Bizet. gevangen? Alleen Tsjaikowsky kreeg vlak na de is Rodin zó dyna- première een klavieruittreksel mlsch, dat hij veel en schreef terstond aan zijn vrien- meer het schep- din Nadesjda von Meck: „Gister- pingsproces zelf avond heb ik, om even een beet- laat voelen, dan de je ontspanning te hebben van gebondenheid die in mijn eigen werk, Bizet's Carmen van a tot z doorgespeeld. Het is een meesterwerk in de beste zin van het woord. Ik ben er van overtuigd dat over tien jaar „Carmen" de populairste opera van de gehele wereld zal zijn". Heel erg mis heeft Tsjaikowsky ^et niet Sehad. want inderdaad i tro"noy_ j0armen" een uiterst POPU- laire opera geworden. Mede ook dank zij het feit, dat Bizet kans uit een klein boekje wijsjes enkele wijs jes te bewerken, o.a. een Haba- elk beschaafd mens Thomas Beecham, links van n Janine Micheau, rechts Vic ia de Los Angeles. Achter de igent de tenor Nicolai Gedda. >rgd beschrijvingsboekje met voerd. Een grote creatie ook die van Janine Micheau als Mi- caela, het boerenmeisje, terwijl Ernest Blanc (bariton) de Es- camillo-partij goed gestalte geeft. Blanc heeft een mooi getimbreer- de, wijde stem. net als de so praan Denise Monteil, die de partij van Frasquita zingt. Ook de kleinere partijen zijn prachtig bezet, waardoor deze opname wat het solistische gedeelte betreft wel heel bijzonder is. Eigenlijk kan men wel zeggen: de meest ideale bezetting van de „Car- Maar die bezetting alleen is natuurlijk niet voldoende een ope rauitvoering te doen slagen. Dat hangt in de eerste plaats af van de muzikale leider. Sir Thomas Beecham, de 81-jarige Engelse dirigent, was de juiste rr de juiste plaats. Hij heeft muziek volmaakt aangevoeld, hij 'ist de juiste kleuren en de juis- het gedecoreerd worden, dus krijgt gewor- het bord bloemetjes of streepjes Jrtjes, dan gaat het de derde maal in de oven bij een temperatuur van 700 graden. En telkens weer zit- die de producten nauwkeurig bekij- Met behulp van electronen-mi- heid van 1000 stoten per seconde croscopen, licht- en stroomstoten en de kristallen tegelijkertijd zijn de geleerden van de East- stroomstoten te geven van 4000 man Kodak Company doorgedron- volt. Hierdoor is het voor het gen in de totale duisternis, waar- eerst mogelijk geworden de be weging van de clcctronen in de het latente fotografische -0—e beeld, zoals dit bij de belichting kristallen te bestuderen wordt gevormd, zich omringt. Dr. C. J. Staud, vice-president Welk een biine onmneelilk, ,.„k A?JL-reJse?rcJ>" bii Ko" o„ Hi, i, WjM.onmogelijke iaek dak, veïkiaïrtï dat de ëxpe.i? dë H?t h' mo,ge Jben uil bet feit- menten hebben aangetoond, dat de dat hoewel elke gevoroerde ama- het latente beeld de beweging van teur wel iets vertellen kan over de electronen in de Sa!!! de chemische samenstelling van vol^t kïe m«hóSnbe"aant°f-.EeH™..'iE: .Moordt gedemonstreerd door maanden -van de hoogste kwaliteit b e st'e z et - ken ne r s van" deze' tijd* d°eCnh Alle s^s^ ven kïeurriik ïaaf Lichtin? Anw emiiisie plaatsheb- analyseerd naar een zijde van de 5ir Thomas Beecham, heeft de en geheel van het wpreï fn' Zlc£tbaar lc makcn of langs lichtgevoelige broomzilverkorrels mlSalCH lei2ings e" niemand ™uz^ek uit gedirigeerd! Di? is een aangezien6 het' latere 3lS 'et ^^trischeTeld de SeJ- minder dan de Spaanse sopraan enorme DreAtatie h^i 1 ,^i i latente beeld bij tronen in die richting trekt s ZO vox verve, zo vo. ^al ^elM "mtawhim bHSlr Thomas Beecham in appa- tigd wordt. V° °men V6rn,e' ,..?°dra dez,e materie volledig bc- ,r"sSt."1.,sS I Ste" &£&£&- Téifiis™ Is Bizet wist te bore,- de barmen t* 7,in nani^nnH.tyT Franca.se en het knapenkooi u-mee tevens zijn eni- CE ^cimgeKunaiga. „Les Petits Chanteurs de Ver t,nHiriiynvprirnrri.i! orr,„l - esterwerk schreef. Drie Meestal zijn het mezzo-sopranen sailles" wel heel erg goed mate. ^ela^ ^hPnA hT H! en eer- 5teu" zÜn bij het onder- °1 aAl!nfiaal vond. Daarom zou ik maar stelfinf ilk S zoek naar fotografische materia- heeft .kale tekening van Span je gegeven zonder ooit verder te zijn geweest dan de Pyreneeën. o-sopranen SfÜÏ™ YfJ" de b^omaUv&SreTs dan nog wel dramatische stem- n. Bovendien had Victoria de dooë Los Angeles de partij nog „ooit Goiraud is voltotid op de meest "f hel '?nee e»sPe»ld Wie de stijlvolle wijze. "-,n" h""r' H.. .Carmen" stierf Bizet, nog be ug om recitatieven bij zijn werk chrijven. hetgeen later opname hoort Victoria de Los Angeles die par- In deze recitatief-versie heeft tij ook eens in ons land kwam HIS MASTER'S VOICE de brengen, want wat zij èn muzikaal, gehele opera op drie langspeel- èn stimmlich, en dramatisch platen gebracht, in fraaie doos doet is van een ongekende kwa- en met een uitzonderlijk mooi liteit. Hier wordt de Bizet-Car- advies willen geven: en dus niet al die routine-uitvoe ringen in onze grote steden koop dan deze set van His Mas ter's Voice. Dan hoort u de Car men zoals die gezongen en ge speeld moet worden. apparatuur voor speciale stelling aan het licht. Het bewijs van deze verandering moet der- dnpiPinden gevonden''5 mdirec,c 'ves "'ordm Mot dit'vermogen 8 schillende stadia in dit proces te De methode volgens welke de bestuderen zal het Kodak-onder- geleerden van de Eastman Kodak zoekingswerk „het begrip van de Company het probleem van het fundamentele eigenschappen van „latente beeld" benaderen is, de het fotografische beeld hebben be- kristallen halogeenzilver te onder- vorderd tot een veel grotere om werpen aan lichtstoten van een vang dan dit nog 10 jaar geleden snel- het geval was", aldus dr. Staud.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22