Roep om de eenheid van de Geref. Kerken cle c/rootóte c/ave Medewerking van het Rijk is zeer teleurstellend Tijdens „herenigingsvergadering" in Utrecht Eerlijk gesprek en geen verdoezeling van feiten Ook vrijetijdsbesteding moet geleerd worden Zendingsactiviteit bevordert eenheid Een woord voor vandam Kanttekening t Jaarvergadering Zonnehuis - bij bouw van paviljoenen - fpiJDENS de zaterdagmiddag -*• in Utrecht gehouden verga dering van de Christelijke Vere niging tot Verpleging van Lang durig Zieken ,,Het Zonnehuis", heeft de voorzitter van deze ver eniging, de heer H. Harmeyer, zijn misnoegen uitgesproken over de houding van de overheid met betrekking tot de verpleging van langdurig zieken. Het noemen van de langdurig zieken in de laatste troonrede met de uitspraak dat hun verzorging en revalidatie bij de verdere ont plooiing van het stelsel der soci ale zekerheid in stijgende mate de aandacht vragen, deed ons ho pen, aldus de heer Harmeyer, op een meer stimulerende houding van de overheid ten aanzien van de uitbreidingsplannen van de vereniging „Het Zonnehuis". Het is vooral de rijksoverheid zc hij die niet meewerkt en weigert de garanties te geven nodig voor krijgen van geldleningen. Ten van het verlenen van bouwvergunningen wordt bij de rijksoverheid weinig enthousiasme ontmoet hij. Zo wordt de uitbreiding van het ..Zonnehuis" te Beekbergen geheel af geremd door het nu al meer dan drie maanden uitblijven van de rijksgoed keuring. De aanbesteding voor de aan bouw van een nieuwe verpleegafdeling aldaar van zestig bedden werd reeds op 14 maart gehouden maar met de bouw kon nog steeds geen begin den gemaakt. Gereformeerde kerk te Ezinge 125 jaar Op 22 dezer viert de gereformeerde kerk te Ezinge (Groningen) haart 125- jarig bestaan. De gemeente ging in haar zevende levensjaar zelf bouwen: er kwam eerst in Ezinge een kerk. La ter volgden Oldehove en Den Ham. Tot 1875 werd de kerk in Ezinge gebruikt, toen werd zij tot school omgebouwd. In 1850 werd in Aduard een zelfstandi ge gemeente gesticht. In 1863 volgde de splitsing van Ezinge en Oldehove. Het tegenwoordige kerkgebouw da teert van 1875; in 1958 werd de kerk grondig gerestaureerd. De migratie doet haar invloed ook In dit dorp gevoelen: het aantal gezinnen is verminderd van 200 tot 181. De ge meente, die in 1843 haar eerste predi kant ontving, heeft er sedertdien elf ge had. Pastor loci is sedert februari 195: ds. G. de Zeeuw. Geen verkeer op sabbath in delen van Jeruzalem De gemeenteraad van Jeruzalem heeft besloten in vier districten van de stad, namelnk in die waar zeer rel'vlouze Joden wonen he«t weevrkeer on Sabbat uit te ba*>r.«n. Deze wiikeo zullen alleen toegankelijk ziin voor v"-keer van leger en politie. brnnd«">er. diniomaten. art sen en geneeskundige dienst. De gemeenteraad heeft dit besluit ge nomen enerziids om tegemoet te komen aan de vprlancons van dAze tri'®'*" Joden, anderzüds om de veilrgheid I de dl« vaak word»n gemolesteerd als zH in die beouiete willeen de Rabbatwetfen overtr»dn. De woordvoerder van fractie van de Progresaiev® nartii wel ke als enigen tegens+emdon. zei besbót te zien als «en stan om een to +e maken van de hoofdstad var raëL BPTOP niu rtimprk NED. HERV, KERK AanrenoTom naar Rneelr ole Tir^dikant voor buiton&owone werkrnombeden (ar beid onder de verinnig hervormden) J. J. Kalma te T.ekkum. GER. KERKEN Beroenen te Adn«rd J, Brouwer te RPpnon-Wilaunv t» Westerenden J. Ziin caorfirfaat te Delft. Aaneennmm naar Maastricht D. Krone- meijer te Onoenhuizen. BAPT. GEMEENTEN pleeginrichting voor het noorden te Zuidhorn Gr.) in voorbereiding is. Hier zullen ongeveer 140 bedden komen. De bouw werd mogelijk gemaakt door Ge deputeerde Staten van de provincie Gro ningen die de bouwlening voor dit plan tot een bedrag van drie en een half miljoen gulden garandeerde, In overwe ging is dit plan nog uit te breiden met een afdeling voor licht gestoorde bejaar den. Dit laatste Is reeds besloten ten aanzien van het „Zonnehuis" dat te Amstelveen zal verrijzen. zieken (170 bedden) komt een afzonder lijk paviljoen (80 bedden) voor deze bejaarden voor wie tot nu toe weinig of niets kon worden gedaan. Voor de uitvoering van dit plan wordt veel medewerking ondervonden van de ge meente Nieuwer-Amstel. Deze mede werking is er ook bij de gemeente Vlaardingen voor de bouw van een „Zonnehuis" aldaar (2000 bedden) ter vervanging van het Schiedamse huis (54 bedden) waarin te weinig ruimte is fysische therapie en het toepas- an de nieuwere inzichten bij de verpleging van langdurig zieken. Ten aanzien van dit laatste merkte de heer Harmeyer op dat de vereni ging in haar tehuizen een aktieve me dische sfeer wil behouden en versterken. De verleden jaar in het leven geroepen centrale medische dienst onder leiding van de arts J. D. Meerwaldt verricht reeds thans belangrijk werk en voor ziet in de noodzakelijke medische voor lichting bij en toezicht op de verple- gingsarbeid. De „Zonnehuizen" zullen wat de ver- pleegtechnische mogelijkheden en de algemene hygiëne betreft niet onder mogen doen voor ziekenhuizen. In ver band hiermee komt 15 augustus aan staande de eerste geneesheer-directeur in funktie en wel te Beekbergen tot nu toe het grootste huis der vereniging. Verpleegsters nodig De jaarvergadering werd bijgewoond door de afgevaardigden der plaatselijke afdelingen die de ruim 40.000 leden en begunstigers der vereniging vertegen woordigden. Hen werd door de voorzit ter in het bijzonder de personeelsbe hoefte der tehuizen op het hart gebon den. De personeelsvoorziening is het zwakke punt in de uitbreidingsplannen. Ledenwerf- kalender en kollekte-akties hoeveel geld ze ook opbrengen worden nutteloos wanneer zich geen jonge vrouwen en meisjes melden voor de verplegingsarbeid in de tehuizen zo zei de heer Harmeyer. Aan het einde van zijn openingstoe spraak deelde de heer Harmeyer mede dat drie om ouderdoms- en gezondhels- redenen afgetreden afdelingsbestuursle- rfor, rfïo jarenlang bijzonder aktief wa- 'an wie een grote stimulerende werking uitging door het hoofdbestuur tot lid van verdienste zijn benoemd. Het zijn mejuffrouw J. Bergstra te Leeuwarden en de heren D. Prins te Leiden en R. van Rheenen te Hilversum. (Van een onzer redacteuren) TIVOLI in Utrecht was zaterdagmiddag zo goed als geheel bezet door leden van de synodale en vrijgemaakte Gereformeerde Kerken, die gehoor hadden gegeven aan de oproep om door middel van dit samenzijn wegen te vinden, die naar hereniging van de gescheiden kerken leiden. Het uitgangs punt van deze vergadering was het feit, dat de synodale Gereformeerde Kerken door de besluiten van de Utrechtse Synode zijn teruggekeerd tot vóór 1905 en dat er geen bindingen meer bestaan, omdat de veelbesproken Ver vangingsformule inderdaad terzijde is gesteld. fJET is zaterdagmiddag tot een eerlijk en open gesprek gekomen. Er was geen neiging om het verleden maar te vergeten. De feiten werden niet verdoezeld. En ook was er in de vergadering een bewogen roep om de eenheid van de Gereformeerde Kerken. Dit alles bleek uit de toespraken, die de hon derden aanhoorden, en uit de discussie. „God is bezig", zo constateerde een vragensteller, „de breuk te herstellen." De besluiten van de synodale ker keraden van Overschie en Zwijndrecht noemend, zei de voorzitter van het organiserend comité, drs. O. Jager uit Haarlem, dat er geen enkele re den is de moed te verliezen. We zijn al gevorderd. En we moeten verder. Het is kleingeloof geen grote dingen meer te verwachten; het is kleingeloof om niet te durven samenspreken. Waarom wel T\S. C. van Ommen, vrijgemaakt pre- dikant te Hattem, die als thema had „Waarom heb ik mij vrijgemaakt", bracht de verschrikkelijke dagen var het ontstaan van het schisma in herin nering, toen er ontzettende dingen wer den gedaan en gezegd onder aanroeping van Gods naam. Dat waren de dagen van verdachtmakingen. Het is te dwaas om te zeggen, dat wij ons vrijmaakten, omdat we verkapte remonstranten wa ren, of omdat we een Schilderiaanse kerk wilden. Advertentie Last van zenuwen? Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen Nederlands Gesprek Centrum Van onze sociaal-economische redactie) Voor alles moet de wijzewaarop de mens zijn vrije tijd wil besteden, als een zeer persoonlijke zaak wor den beschouwd. Maar wil die be steding zinvol zijn, dan is toch een zekere leiding of beter begelei ding noodzakelijk. Aldus het unanieme oordeel van honderd deelnemers aan de conferentie over de vrijetijdsbesteding, die het Ne derlands Gesprek Centrum vrijdag en zaterdag op de Pietersberg in Ooster beek had belegd. Uit deze en reeds eerder gehouden conferenties blijkt dat dit onderwerp meer en meer de aan dacht krijgt, nu steeds meer bedrijven overschakelen op de 45-urige werkweek. Inleiders op deze conferentie, die werd gepresideerd door prof. dr. J. H. Ba- vinck, waren mej. dr. A. de Waal, ka merlid en oud-staatssecretaris van on derwijs. prof. mr. I. A. Diepenhorst, kamerlid en hoogleraar aan de Vrije Universiteit en de heer P. A, Pols, lei der van de buitenkerkelijke geestelijke verzorging der gedetineerden. Mej. dr. D e Waal (rooms-katho- liek) achtte opvoeding tot een zinvolle vrijetijdsbesteding een belangrijke zaak. Zij pleitte voor de vorming van een kader in alle milieu's en wilde een goe de accommodatie binnen en buiten de woning. De heer Pols (humanist) zag in de vrije tijd vooral de mogelijkheid om in dit jachtige leven tot rust en ontspanning te komen, met daarnaast gelegenheid tot bredere oriëntering en meer creatief handelen. Maatschappe lijke verbanden en massa-communica tiemiddelen kunnen hiertoe bevorderend werken. Prof. Diepenhorst (anti revolutionair) wilde de vrije tijd ener zijds besteden aan de noodzakelijke ont spanning na gedane arbeid en ander zijds bestemmen voor de verdere ont plooiing van mens en maatschappij. Om dit laatste te stimuleren achtte hij een binding nodig tussen particulier initia tief en overheid, bijvoorbeeld in een overlegorgaan. Uit het debat bleek dait er moeilijk criteria zijn aan te leggen voor een zinvolle vrijetijdsbesteding. Wat voor de een op een bepaald moment zinvol is, behoeft dat voor de ander niet te zijn. Opgemerkt werd dat zelfs niets doen op een gegeven ogenblik heel zinvol kan zijn als dat nuttig is voor een ver dere ontplooiing. Doch in alles moet een levensverrijking worden beoogd. De mening, dat gezin en school bij de opvoeding tot zinvolle vrijetijdsbe steding een belangrijke taak hebben, werd door ieder gedeeld. Men vond ook dat radio, televisie, film en krant zich voor dit doel moeten inzetten en dait de overheid een gunstig klimaat heeft te scheppen, onder andere door recreatie- voorzieningen en subsidies. Er bestond geen eensgezindheid over de vraag of werktijdverkorting is toe te juichen uit het oogpunt van vrijetijds besteding. Nee. zei een deel van de conferentiegangers, verkorting van de werktijd is nog wat prematuur nu niet alle mogelijkheden voor een goede vrije tijdsbesteding zijn uitgebuit. Het zou bij velen de verveling maar in de hand werken. Anderen geloofden dat de vrije zaterdag evenwel tot een zinvolle vrije tijdsbesteding kan bijdragen. Wij wilden niet scheuren en een van ellende over de gezinnen uitstor ten. Maar wij moesten ons vrijmaken, omdat de Synode verlangde, dat er niets geleerd werd, dat niet in overeen stemming was met haar uitspraken. De wering van candidaat Schilder, zei ds. Van Ommen, bracht dan ook principi eel de breuk in de Gereformeerde Ker ken. Wij moesten ons vrijmaken, volgde hij, omdat we dezelfde Gere formeerde Kerken wilden blijven; om dat we de katholiciteit van de kerk wilden bewaren, waar ruimte zou zijn. Tot slot kwam ds. Van Ommen tot een oproep om samen te spreken. Hij waarschuwde: Voor de schrik van de vrijgemaakten voor samenspreking kan alleen plaats zijn als de vrijmaking een onbezonnen daad zou zijn geweest. Dat was de vrijmaking niet. Het recht en de noodzaak staan nog buiten twijfel, al wordt over de consequenties verschil lend gedacht. Naar aanleiding van de besluiten de Utrechtse Synode vroeg ds. Van Ommen zich in zijn toespraak nog af, of er zo maar terzijde kan worden ge steld. Waarom was er geen eenvoudige verklaring over de leernitspraken? En waarom was de „staart" nog nodig? Waarom is er niets gezegd over de schorsingen en de tuchtmaatregelen? Er zijn toch vonnissen geveld? Waarom niet slissingen hem niet hadden geschokt beschaamd gemaakt. De kerkverscheu- rende tendenzen waren immers ook aanwezig in de overwegingen en be slissingen. En al was de weg van de vrijgemaakten verkeerd en kerkver- scheurend, de Gereformeerde Kerken (synodaal) mogen wel de laatste zijn, die het „schuldig" daarover uitspreken. Nee, ds Appelo maakte zich niet vrij omdat: 1. De Gereformeerde Kerken door de leerbeslissingen van 1942 geen valse kerken werden. De Bijbel reserveert deze naam alleen voor een vergade ring van boosdoeners. 2. Er niet gebonden is aan een valse leer. Wel was er de schijn, dat bond aan een bepaalde, van zekere eenzijdigheid niet vrij te pleiten be schouwing. En de theologie heerste in de kerk. Dat is nu niet meer zo. Nu wordt slechts gebonden aan de Drie Formulieren van Enigheid. 3. De vrijmaking als reactie op de leer beslissingen op zichzelf een groter kwaad was, want zij trok een grote scheur in de gereformeerde gezindte. Afscheiding is alleen geoorloofd als de gehele kerk vervalt van de leer. Het is beter de pink af te hakken dan te wrikken aan de eenheid van de kerk. Het gebrek aan kerkelijk besef heeft in de dagen van de vrijmaking zijn werk gedaan. 4. Door de vrijmaking de verdeeldheid van de kerk naar buiten werd ge bracht en de naam des Heren gelas terd. De vrijmaking is door het volk niet als een heilig moeten verstaan. Het schisma is nooit begrepen. De beide synoden, besloot ds Appelo, zullen moeten samenspreken, zij zullen samen moeten bidden en ook schuld- belijden en strijden voor de eenheid. Het herstel GROTE Indruk maakte het betoog van dr. A. G. van Omme (vriie-emaakt) arts te Bennekom, die uiteenzette, waar om hij het herstel van de kerkelijke breuk begeerde. Door een zondig synodebesluit, zei hij, is mij een kruis opgelegd; het kruis van de kerkelijke gescheiden heid. Dat kruis wil ik geen moment langer dragen dan nodig is. Daarom snak ik naar de kerkelijke hereniging. Wilt u daaraan meewerken? De Waarheid, vervolgde dr. Van Omme, is geen abstractie, geen denk systeem. De Waarheid, waarin we allen één zijn, moet geloofd worden met het hart en beleden met de mond. De eenheid moeten wij zichtbaar maken voor de wereld, opdat de wereld gelove. Daarom ook snak ik naar de hereniging. Dr. Van Omme, die nog wees op de mondigheid van de gemeente (waar in de praktijk helaas weinig van terecht komt) en kritiek leverde op de domi- nocratie (die rich openbaart in de af vaardiging naar de meerdere vergade ringen) deed tot slot deze oproep: Ga aan het werk om de hereniging, biddend. Tot de „synodalen" zei hij: Overstroom de kerkeraadsvergade- ringen, die volgens de Dordtsche Kerkorde openbaar zijn, zodat de schorsingen verdwijnen. En tot de „vrijgemaakten": WIJ hebben niet gebroken met de Gereformeerde Kerken, maar met de schorsingen en bindingen. Als deze worden weggenomen, weest dan con sequent.... Het is verleidelijk om het woord van Prediker, dat er „nim nieuws is onder de zon" van toepassing te verklaren op J vermaning die Paulus in het eerste hoofdstuk van zijn een brief aan de Corinthiërs geeft. „Mij is namelijk omtrent medegedeeld, dat er twisten onder u zijn", zo schrijft hij e het zit hem blijkbaar hoog, want hij heeft tegen zijn gewoon in de inleiding van zijn brief maar kort gehouden en valt r meteen met de deur in huis. „Ik bedoel dit zo schrijft hij dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van PaulusEn ik vi Apollos! En ik van Cephas! En ik van Christus!" Ziet ge hoe verleidelijk het is hier andere namen te gaan ii vullen? Namen van kerkgenootschappen waarmee we ue) regels kunnen vullen. En binnen die kerkgenootschappen hj men dan nog pro of contra de Wereldraad zijn, pro of conn de I.C.C.C., pro of contra Karl Barth, pro of contra bioscoé en televisie „Is Christus gedeeld?" vraagt Paulus. „Is Paulus soms uoorj gekruisigd of zijt ge in de naam van Paulus gedoopt?" En a slot van deze vermaning: „Gij zijt van Christus en Christ\ is van God!" Dat is verreweg het voornaamste ook al is er misschien nil aZïes mee NIEUWS OVER NIEUW-GUINEA T~)E INDIENING door de regering Wij achten dit toekennen van det van een wetsvoorstel om te ko- wel zeer ruime bevoegdheden belai» men tot een Nienw-Guinea-raad is rijk. Want hiermee laat Nederla wij aarzelen niet het zo te noe- zien, dat het ernst is met zijn go( men een historische daad. bedoelingen jegens Nieuw-Guin« Zeker, niet het minst in het eigen be- Het laat dit zien aan de bevolki^ lang van dat gebied zon men Nieuw- van het land zelf, het laat het echti Guinea een langzamer ontwikkeling tevens zien aan de wereld. Het lal toewensen dan waarvan deze Nieuw- het óók zien aan Indonesië, waan guinea-raad het resultaat wil zijn. de regering geheel iets anders De bevolking daar moet in het be- Nieuw-Gninea vóór heeft, namelij stek van luttele jaren een gang ma- om dit gebied bij het eigen gebied k ken, waarover alle andere volken te lijven, hoe weinig het daarmej enkele tientallen van eeuwen moch- ook uitstaande heeft, ten doen. Nu dan de weg gewezen is waarlanj een niveau waarop men zelfstandig hopen wij, dat de ontwikkeling, ij beslissingen nemen kan, beslissingen moge dan onvermijdelijk snel zij; ook over eigen toekomst, bergt risi- niettemin een verantwoorde zal kui co's in zich. nen zijn. Maar de mogelijkheden zijn al niet Wij hopen het, en zonder hoop zijl anders dan zij vandaag zijn. Onze wij niet, ook niet voor wat betrej tijd kenmerkt zich door een enorme het goede resultaat waai stuwing. Zie naar Afrika, waar het gaarne uitzien. Want er moge aan ene gebied na het andere tot zelf- ontwikkeling van Nieuw-Guinea i standigheid geraakt. Ook daar zou zijn bevolking nog uitzonderlijk vei men die gebieden gaarne een wat te doen zijn, hetgeen tot dusver al l> langzamer tempo toewensen. Maar zien werd gegeven, wettigt zekeij het zit er niet in. En elke waar. verwachtingen, schuwing tegen een te snel tempo Daarbij denken wij aan de wij#' wordt spoedig uitgelegd als een po- waarop reeds vele inheemsen ging om toch maar het oude bewind korte tijd een opmerkelijk peil te bestendigen. ontwikkeling hebben bereikt. Nu dit zo is, zijn wij bereid het thans dienen hun land op tal van poste; door onze regering ontworpen voor- Hanteerden hun vaders nog stenc^ stel positief te waarderen. Risico's bijlen, voor hen zelf heeft het bh. blijft hij behouden, deze als het ware heersen van de meest ingewikkeld, geforceerde Overgang naar de he- machines nauwelijks geheimen meei, dendaagse democratie. Maar het Of anders dienen zij hon land ar zij zonder enige verhovaardiging ambtenaar of binnen het onderwijsj' gezegd Nieuw-Gninea heeft het Wie zou hier trouwens niet met voordeel, dat het deze overgang ma ken kan als het ware van een land als het voelens van dankbaarheid den! de hand aan het belangrijke werk, ook ter dtj dat, bij mocratisering van dit gebied, gebreken die het wellicht hebben het is verricht door de mannen zal, toch de kenmerken van een ge- vrouwen van de zending? Er zonde democratie vertoont. Bij het streken van Nieuw-Guinea, waar 1 maken van deze snelle overgang wil kiesrecht geen vreemde zaak met Nederland Nieuw-Guinea van harte gaarne begeleiden. Een overgang is het zeker, en temeer meenten de raden der kerken, wanneer men kennis neemt van de Temidden van zoveel onrust, wai bevoegdheden, die de regering aan ook ter wereld, rondom jonge stal* de nu zeer binnenkort tot stand te ten die naar zelfstandigheid streven* komen raad wil geven. Het zal niet kon zo de aankondiging door de Ntfc maar een adviserend college-worden, derlandse regering van deze Nieuwï neen, het zal een taak van medewet- Guinea-raad nieuws van belang hei; geving en van een medebepalen van ten, en nieuws waarmede voor het beleid krijgen. dag te komen is. Broedergemeente versterkt handen met thuisfront (Van een onzer verslaggevers) Een groep leden van de christelijke reisvereniging maakte onlangs een bui tenlandse trip. Op de zondag in een plaats, waar geen protestantse kerk stond, belegde het gezelschap zelf een kerkdienst. Er waren hervormden, ge reformeerden, luthersen en doopsge zinden bijeen. Er werd ook een collec te gehouden. Men besloot de opbrengst te bestemmen voor de evangelische broedergemeente (hernhutters) te Zeist. Ds. S. O. Meeuwes, predikant van de broedergemeente, maakte met dank baarheid gewag van deze gift, toen hij 46 „Prettige dag gehad?" vroeg ze en toen hij ge antwoord had, vertelde ze hem haar goede tijding. Ze had de onderwijzeres gesproken, die Jannie zo lang had vervangen en deze had gemeend, dat het waarschijnlijk wel goed zou worden gevonden, als Paultje direct in de tweede klas werd geplaatst. „Dat zou aardig zijn." Dokter Mees hoorde zelf. hoe hartelijk zijn stem klonk, hartelijker dan hij ooit tegen Jet praatte. „Wilt u nog iets gebruiken?" vroeg Anne, toen ze in de huiskamer waren, „koffie of thee, of iets an ders?" „Niet-s, maar ik moet even iets met je bepraten, kind. heb je tijd?" „Zeker, dokter." Ze zag hem verwonderd aan. „Wat bent u plechtig." zei ze, terwijl ze ging zitten en wachtte. De stilte duurde even; een ogenblik overwoog hij, of hij er haar niet liever helemaal buiten.zou laten en, zeker van zijn zaak als hij was, de lasteraars de mond zou snoeren. Toen zag hij haar vragende blik, ze wachtte, op wat hij haar wilde zeggen „Mevrouw Van Vclzen," begon hij, „ik ken u nu al ruim een jaar en ik geloof wel, dat ik u goed ken. Wat ik nu ga zeggen, moet u niet verkeerd begrijpen, ik wi' u slechts waarschuwen." Anne was aandachtig geworden, ze keek hem strak en onrustig aan. Haastig vervolgde dokter Mees: „Er wordt hiei in het dorp verteld, dat u nooit getrouwd bent ge weest Ik wou nu enkel, dat u mij even het tegen overgestelde verzekerde, dan zal ik verder wel zor gen, dat xe heel gauw hun mond houden en anders zullen ze met de politie kennis maken." Anne had het hoofd afgewend, ze was bleek ge worden. Een ogenblik later had ze baar ontroering bedwongen, ze keek hem rustig, hooghartig aan. hij had nog nooit zulk een koele, afwijzende uitdrukking den. kalm, „ik bèn niet getrouwd, WILLY STRUT nooit geweest ook. Ik weet alleen niet, waar de men sen zich mee bemoeien. Ik ga m'n eigen weg, doe niemand overlast, en zorg voor mij en m'n kind Welk recht hebben ze om over mij te praten, ik doe het ook niet over hen!" „Maar kind!" Hij staarde haar ongelovig aan ,Hoe ben je daartoe gekomen?" Dit had Anne niet venvacht. Dus hij was al even bekrompen als alle anderen. De bitterheid wies aan; ze stond bruusk op en zei met een bijtende minachtig ln haar stem „Hoe ik er toe gekomen ben om me aan een man te geven? Omdat ik hem liefhad. Daarom ook heb ik een kind van hem. Daai is niets slechts ln en niets om te verachten. Ik ver acht de vrouwen, die, als ze nun man allang niet meer liefhebben, hem toch toebehoren, omdat het nu eenmaal hun taak is en omdat ze er anders ru zie over krijgen. En die anderen, die trouwen om getrouwd te zijn en een kostwinner te hebben: die dóèrvoor hun lichaam in ruil geven. Als ik zo een kind had gekregen, zou ik me schamen, nu niet." Haar wangen gloeiden; ze wendde zich van hem af en liep naar het raam toe. Dokter Mees dacht aan zijn vrouw. Hij bleef hij voor zich uit zitten kijken. De liefde, die hijzelf had bezeten, alle veertig jaar van zijn hu welijk, werd tot een caricatuur naast deze andere liefde, waarvan hij het bestaan niet had vermoed. Langzaam werd het donker in de kamer. Toen dokter Mees zich eindelijk naar Anna toekeerde, stond haar roerloze, tengere gestalte zwart afgete kend tegen de verblekende avondhemel. Een klei ne, eenzame wereld leek ze hem in de pratende, luchthartige wereld der anderen. „Kind", zei hij bijna teder, „ik ben van Je gaan houden, dit jaar, en ik zal wel van je blijven houden tot aan mijn dood. Als je mijn dochter was, zou ik niet meer van je kunnen houden. Ik vind niet verkeerd wat je deed, maar ik vind verkeerd, dat je inbreuk hebt durven maken op de instellin gen van de maatschappij. Dat had je niet mogen doen." „Waarom niet?" vroeg ze zacht Zijn hartelijke toon was door haar pantser van hooghartigheid heen gedrongen. „Ach, arm kind. De maatschappij gedoogt niet, dat haar wetten worden overtreden, dat zul je la ter wel merken, als Paultje groter wordt." Hij zag niet hoe Anne's handen zich tot vuisten oalden, hij dacht een ogenblik na en vervolgde toen: .Als ik jou was. ging ik hier weg uit het dorp; culke praatjes sterven nooit helemaal, ze zullen telkens weer opduiken. En het kind moet naar school Op een goeie dag heeft een van zijn ka meraadjes iets gehoord en werpt het hem ruw naar het hoofd. Waarom zou je dat riskeren, het land is groot genoeg, niets bindt je hier." „Nee," zei Anne wanhopig, „hier had ik u, u hebt zelf gezien, hoe moeilijk het is huurders te vinden. U weet niet, hoeveel moeite het me heeft gekost, voor ik me hier goed en wel had gevestigd, hoeveel onkosten een verhuizing meebrengt en hoe ik het hele jaar heb moeten toveren om behoorlijk rond te komen." (Wordt vervolgd) zaterdag te Zeist de jaarlijkse collec tantendag van de Surinamezending opende. Merkwaardig, dat men op reis zo ge makkelijk elkaar vindt als leden van verschillende kerken en dat er dan zoveel eensgezindheid is, die in Neder land niet wordt bespeurd. Komt dat misschien, zo vroeg ds. Meeuwes, omdat wij ons veel te weinig door onze Heer Jezus Christus op de grote zendingsreis laten sturen? Want zendingsactiviteit brengt altijd eenheid. Dit blijkt o.a. door de ijver van de ruim vierduizend collectanten der Suri namezending in Nederland. Zij behoren op een enkele uitzondering na niet tot de broedergemeente, maar zij geven, naast het offer voor de zending hunner eigen kerk, graag hun krachten aar de werving van gelden voor de Suri namezending. Hiervan legde één der collectanten, mej. Ellerkamp uit Assen getuigenis af. Bijna vijfentwintig jaar verzorgt zij in deze stad de incasso van het geld voor de Surinamezending en steeds zijn de opbrengsten gestegen. Dit komt, aldus mej. Ellerkamp, om dat collectanten niet alleen geldophaal-: sters mogen zijn, maar omdat zU óók een opdracht hebben. Het is thans méér zendingstijd dan het ooit geweest is. Daarom moeten er steeds meer mensen aangespoord worden tot het geven voor de zending. Zoals steeds komen op de collectan tendag ook verlofgangers aan het woord. Ditmaal spraken mevr. L. Krüger-van Bergen, die sinds 1945 in de hindoestaan- se zending te Paramaribo arbeidt, en ds. J. C. Kolk, directeur van de melaat senkolonie Bethesda nabij Paramaribo. Mevr. Krüger gaf een indruk van het moeizame werk dezer zending, spe ciaal nu de maatschappelijke vooruit gang van de hindoestanen in Suriname de mensen onverschillig maakt ten op zichte van hun eigen godsdienst en var het evangelie. Ds. Kolk, die vijf jaar aan het hoofd van Bethesda stond en die in november weer daarheen zal vertrekken, vierde precies op deze dag de gedachtenisvie ring van zijn 25-jarig zendelingschap. Aanvankelijk arbeidde hij in Indonesië, later verbond hij zich aan de broeder gemeente. De melaatsheid ls een vreselijke ziek te, omdat zü niet alleen het lichaam, maar ook het gestel van de lijders aan tast. Het werk is er zwaarder dan in een psychiatrische inrichting, daar me laatsheid besmettelijk is, zodat de zieken geïsoleerd moeten leven. Gelukkig daalt het aantal gevallen van melaatsheid in Suriname. Werd vroeger de ziekte zelden tot stilstand gebracht, tegenwoordig gebeurt dit vaak. Of ge nezing mogelijk is, staat niet vast, maar men kan de kwaal wel localiseren en de COMPROMIS IN KONGO? lement dan Loemoemba, wiens partif0 in tegenstelling tot die van Kasa|n voeboe nationale aspiraties heeft. L Maar zelfs Loemoemba veroverd^ lementszetels en ook hij was di aangewezen op de medewerking val de kleinere partijen, die haar aan hang in andere delen van Kong< hebben. Het lag voor de hand, dat de Bel' gische minister-resident het eerst PJOE gecompliceerd de toestand in Belgisch Kongo in de afgelopen maanden is geworden, blijkt thans wel uit de moeilijkheden, waarvoor zowel de Belgen als de Kongolezen nog geen derde van het aantal parjü zich geplaatst zien. Voordat de rondetafelconferentie ln Brussel werd gehouden was reeds een concentratie van krachten waar neembaar rondom twee omstreden figuren, Kasavoeboe en Loemoemba. een concentratie, die ook de aard rijkskundige verdeling van Kongo aan Loemoemba duidelijk aan het licht bracht. Het optreden van Kasavoeboe en de vorming van een Kongoles^ regering. En het verbaasde dan ooi! niemand, dat Loemoemba tot infor mateur werd benoemd Minder voor de hand liggend was d^£ opdracht tot vorming van een regef ring, die na het informatieve op-^ treden van Loemoemba aan Kasajn Loemoemba, die elkaar de leiding van de te vormen onafhankelijke staat Kongo betwistten, beheerste de rondetafelconferentie in Brussel en verhaastte het proces der soeve reiniteitsoverdracht. De moeilijkheden waren hiermede echter niet opgelost. Zij werden voeboe werd verstrekt, een feit, dal- slechts naar een later datum ver- v<>or Loemoemba aanleiding 'wasf schoven en het was In het voorjaar fe,,e kritiek uit te oefenen op ich tegen de Belgische minister-resident. ri al duidelijk, dat zij zich tegen tijd, dat een Kongolese regering moest worden gevormd ten volle zouden doen gelden. Helaas zijn de Kongolese leiders c. - in de periode tussen de rondetafel- derheid In het parlement kan rekê] conferentie en de souvereiniteits- nen- Het zou dus onverstandig zijnt overdracht niet ln geslaagd, de als de Belgische minister-resident tegenstellingen te overbruggen. De desondanks Kasavoeboe gelegenheii r-resident. Naar het zich Iaat aanzien zal Kasavoeboe er onder de huidige omï; standigheden niet in slagen, een re^ gering te vormen, die op een meerj rivaliteit tussen Kasavoeboe Loemoemba werd steeds groter zou geven, met een ministersploeg voor het parlement te verschijnen. en de kans op samenwerking steeds De voorwaarden voor kleiner. zijn nog steeds aanwezig Het zou bef Kasavoeboe, wiens aanhang voor- treurenswaardig ziin als de mo™*' nameliik geeoeeentreerd fa in Leo. liikheden die .LTiii» n.e. zS»,, po'dstad ra omgeving, behaalde b^j worden aangegrepen. Een nicuwrt de verkiezingen, die onlangs werden gelegenheid gehouden minder zetels in het par- meer voordoen. zich wellicht niet iatiënten mogen naar huis. Een nieuwe moeilijkheid geeft de zorg. Plaatsing in de maatschappij hen, die eenmaal aan deze ziekte leden, valt niet mee. Daarom is een apart orgaan voor de nazorg ln het leven geroepen, waarvan ds. Kolk de leiding heeft Op dc collectantendag gaf voort9 ds. 3. Wilschut, gereformeerd predikant te Zeist, indrukken van zijn bezoek san Curasao en Suriname. Er werd mede werking verleend o.a. door „The Suri- Gospel Singers", een groep van v|jf Surinaamse stndenten. die de aan wezigen zeer wist te treffen. Rnhifi 29 v.an. de„ jaarcollecte voor deid de 8libe] de vol'5 gende bedragen: Bedum f949 80 Sebal-n De 'wilD 5 BW Wilder»80/841 -/ 70, Dalfsen f oord 3:758,90*! Veenetfdaa!611- S°«' 3,440.53, Helder 650 4a land f Zrt fiv ^.ImVlden 103,10, Otto V"V„7r%

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2