Festival geopend met vluchtelingentragiek GEEN VERGUNNING MEER VOOR LOTTO-SPELEN „Dona Diana" - vrolijk zomerstuk van Moreto VPRO brengtSauls dood" met Van Dalsum in titelrol De krant per t.v. in huis? PLEIDOOI VOOR CENTRA TEGEN VERGIFTIGING 7 DONDERDAG 16 JUNI 1960 In Stadsschouwburg Amsterdam Meer handel met Israël De Nederland»® handed met Israël la van f 86,5 miljoen In 1968 gestegen to: f 96,7 min. in 1959. Nederlands udtvoer- saldo vermeerderde van f 29,7 min- tot f47,7 min. Nederland atond als Want van Israël op de vierde plaat» na Amerika, Engeland en West-Duit»land met een invoer van f24,5 (vorig jaar 18,4) min., waarvan f 11 (9,4) min. c+true en als nieuw invoerpro duct f 1,5 min. »oja-olie, terwijl de invoer van kunstmest verdubbelde tot bijna f 2 mlhi. en die van kleding tot f 551.000. Nieuwe produkten waren nog sinaas appelolie, boeken en plasticartikelen. Nederlands uitvoer steeg tot f 72.2 (48,1) min-, waarvan niet-gespecificeerde produkten tot f 43,8 (20,2) min. o.a. f 30 ruwe diamant De uitvoer van zuivel, papier en karton alsmede wollen stoffen toe, die van bloembollen daalde van f 3004)00 tot f 100-000. Kodak fototip nr. z ET HOLLAND FESTIVAL is weer begonnen. De gala-opening Amsterdam met de wereldpremière van de opera „Martin Korda D.P." Henk Badings. In Den Haag voerde de Ned. Comedie „Donna Diana I. Hoe belangrijk dat ook was of geweest zou kunnen zijn, het openings- '.ent lag in de Stadsschouwburg in Amsterdam, waar ministers, burge testers, wethouders, gemeenteraadsleden en kamerleden met alle onder- \eidingen pronkten en waar musici en muziekcritici met heel veel inte- se luisterden naar de muziekdramatische talenten van Henk Badings. isen dat pronken en luisteren is wel een heel verschil en dat maakt juist 'n Holland Festival interessant en tevens belachelijk. Want men gaat th elk jaar weer afvragen voor wie nu eigenlijk dat festival gegev lordt: voor die opgepoetste festival- en cocktaïlparty-gangers, of voor de twone man die er misschien ne€ iets meer van weet maar het zich niet jm veroorloven in rokcostuum op hele dure plaatsen te zitten. Op zo'n peningsavond voelt overigens iedereen zich wel belangrijk en daar laten je het dan ook maar bij. De eeuwen door is dat al zo geweest. pa Stadsschouwburg In Amsterdam R: ondanks alle snobisme (of juist door I snobisme) een feestelijke aanblik, ien het Wilhelmus weerklonk pa-orkest 1 v. Willem van Ötterloo Ie men echit een prettige sfeer in de ■Dat Wiühedlmus was als het ophalen van het feStivaligordijn. ar die feestelijke stemming verdween heel $aiuiw, want toen het po- mgoncliijn was opgehaald bijaon'der goed de opera hou venture gespeeld, wist men ineens midden problemen van deze tijd te zitten. En (problemen'zijn heus niet zo feestelijk, fendeel. Henk Badings, de comopnAst. tb van- Eyk, de librettist, hebben i het vluchtelingenrvraa.gstuk aange- len om er een opera op te bouwen, vluiohtedinigenivraaigstuk heeft natuur vers chiiienda kanten, maar om al dile in te belichten ontbreekt de tijd opera-voonsteilfliing. Dus wend het agstuk aan een bepaald geval opge- gen. het geval van de displaced per- Martin Korda. Die jongeman, aeur. had het niet gemakkelijk. Eerst de intrede van het nieuwe regime had en onvoorwaardelijk ventrouwen, tot de duimschroeven wenden aangezet Ij zelfs moest vluohiten. In het vluch- «enkaimp kreeg hij het ook ween tüijk, eigenlijk alleen maair als gevolg liiefdesaffadre. Per slot moet elke opera lets van liefde i. En toen de zaak bijna voor hem (geld was, stierf hij. voorov. ie tafel in het vluchtelingenkamp. Het sje dat net met hem wilde trouwen alleen nog maar wat hoge coloraturen en. Toen was alles uit. i lijkt alles wat ironisch gezegd s er ook niet helemaal vrij van. Maar moet men het niet aillleen als Wen. Het probljeem van de „displaced werd ons in voile real; luidend, muzikaal en tekstueel. Zo fetisoh, dat men zich bij een toneel- stelüng waande waar alle acteurs plaats van spraken. Binnei dcng van oen toneel wil men dan te- heel veel laten gebeuren. Er moest jen aard,ng meisje in een blauwe jas Rnkomen, anders was er geen „plot" te maken. Erna Spoorenlberg was -Sens het ideale type voor dit meisje. Vermoeiend *AR daarmee is de kous nog niet af gebreid. Vooropgesteld dat het ge- werk ons werkelijk .geboeid heeft en vondsten in waren dtie uiterst sug- en dmivenJtief wanen. Maar na die Stelling gingen we ons toch bepaalde sn afvragen. En wel voornamelijk of realiteit .wel in deze realistische als opera gebracht kan worden. Te- realiteit hebben we geen bezwaar, een realiteit die elke inspiratie en muzikale verbeelding mist. een '•eit die nergens tot een bepaalde *>Hek kan komen, een realiteit die speelt maar niet zingt, zo'n realiteit we voor een opera <tooh niet zo op Ern daarmee geloven we dat die als opera dan ook niet een bewijs de operakunst in onze tijd nog le- 'atbaanheid heeft. we hiermee te kennen geen «wing te hebben voor wat Badings Beslist niet. Badings heeft heel Pe dingen gedaan, hij heeft muziek lafct, hij heeft ook de elektronica een S®geven, hij heeft een voorbeeld van roeheensing gegeven. Maar hij vergat componnist van vandaag tooh wer vel door een tekst geiinspiiraerd ijn om tot een .gaaf kunstwerk te En die tekst van Ab van Eijk ■emaal niet inspirerend. Ab van Eyk <te gewone spreektaal genomen, de gewone uitdrukkingen gebruikt, is °P een bepaald niveau gaan werken, ■^tzas zioh zelfs rtie' platitudes te Ween. Akkoord, we hebben er geen tegen. Maar dan als toneelstuk, °is opera. Badings heeft die gewone «taal opgevangen in een spreekme- 1 een soort reeitativische bewerking, I afhoren van d'e gehele opera toch wat vermoeiend wenkt. Tegen die fonolod-e heeft hij een meer verza- orkestklank gezet, die dus afleidt feite niet die eenheid me<t de tekst K die men zou verwachten. Soms was maar som» ortk miste men de noodzaak van heit gezegde en de muziek. Ja, soms miste men zelfs de noodzaak van een enkele figuur die op kwam, zoals b.v. die nieuwe bewoner het kamp. die aan het slot opkomt door Rudolf Kat werd gezongen. Het wark als geheel was eohit wel a grijpend, maar sommige delen waren uitgesponnen en allies wend zra in eenzelf de declamatie-toon gezegd, dat de opera uiteindelijk toch wel wait vermoeiend werkte. Badings heeft werkelijk fantas tische dingen gedaan, maar hij heeft niet kunnen vponkomen dat er net te weinig dramatische eenheid was j,n de muziek en de aritbeeildmg. Het was alles te knap uitgedacht, maar we walden zo graag iets meer innerlijke noodzaak. De opera zelf is en voor het grootste gedeelte wijiten we dit aan de .tekst te weinig echt typerend, zoals b.v. „Pongy and Bess" typerend is. Da.t eT wel eens een Slavisch liedije klink, dat de woorden van de on dervrager m een straf ritme werden ver beeld en dat de (wet wait lange) liefdes scène -iets van lyriek had, doet aan dit feit niets af- De typering van de situatie ont brak en onze vriend Badings zelf weet hoe jammer we het vinden dit te moe ben schrijven. Regisseur Wolf Dieter Lud- wag heeft er veel aan gedaan de zaak tot een 'bevredigend geheel te krijgen en Willem van Otterdoo heeft muzikaal het "geheel op zeer 'hoog niveau geleid. Maar te zeggen van al die langdurige filmprojecties, begeleid door suggestieve elektronische muziek. l\/|"AAiR ondanks die bezwaren geloven we tooh, dat Henk Badings da enige - in ons land is, die in staat kan zijn opera te componeren. Maar dan iets anders dan dit. En dan vooropstellend dat as nou net iets waaraan we twijfe- 1 dat de opera als kunstvorm in ze tijd nog levensvatbaarheid heeft. Zo als Badings het oploste was het eigen- 'k een hinken op twee gedachten. Ma air dat gebeurt overal in de wereld, dus aa-nom niet op muziekgebied. De opvoering? Den zeer hoog peil. 'Guus Hoekman als de vluchteling Josef, Frans Vroon als Martin Korda en Erna Spooren- beng als zijn geliefde Wanda droegen de gehele voorstelling. Dat was formidabel, alle drie. Daarnaast oen Lidy van dar Veen als Wamdia's moeder. Paolo Gorin als Stefan en Ghmis Reumer als „onder- Een der scènes uit de vluchte- lingenopera „Martin Korda D.P." van Henk Badings, waar mee gisteravond in Amsterdam het Holland Festival werd geopend. vrager" waren uitzonderlijk, op de voet gevolgd door Frances de Bossy als Mar tin's moeder en Marilyn Tyler als Mar tin's zusje. Verrassend was ook het op treden van Corn. Schel! als de wat be dronken gevangene Alexis. En vocaal er wat spel betreft had dat allure. Jammer dat daarnaast een Caspar Broecheler als rebellenleider (ondanks zijn mooie stem) zo ontzettend vaal naar de dirigent moesfl kijken, dat de situatie er af en toe be lachelijk door werd. En dat Jos Borelli ~s de kampleider van het begin tot het Inde als acteur belachelijk was. Na afloop van de langdurig toegejuichte voorstelling, waarbij natuurlijk ook de auteurs op het toneel kwamen, was er geanimeerde receptie in het Inter nationaal Cult. Centrum in het Vondel park. En daarmee was weer een begin ge maakt aan een periode, die muziek, toneel te hoeveelheid voortbrengt, houdt gaat u dan toch Minister Beerman antwoordt: (Van pa rl emen t sred ac t-i p TN ANTWOORD op schriftelijke gen van het liberale Tweede-Ka merlid mr. W. J. Geertsema heeft de minister van justitie mr. A. O. W Beerman thans officieel meegedeeld, dat op 11 mei aan de Ned. Vereni ging voor Maatschappelijk Werk „Humanitas" en aan de Stichting Centraal Missiecommissariaat te Den Haag een vergunning ls verleend vom het organiseren van een letterprijs- vraag volgens het Duitse lotto systeem. Uit de afgifte van deze vergunningen moet men echter, aldus de minister, niet de conclusie trekken, dat het ministerie van justitie zonder bezwaar vergunnin- een op basis van de bestaande algemene -egelen zou willen blijven verlenen Reeds aanstonds is uitdrukkelijk vast gelegd, dat de verleende lotto-vergun ningen (die tot 31 oktober gelden) voor het toekomstig beleid niet bepalend zijn. Aan de instanties, die over loterijen advies plegen uit te brengen, is bij rond schrijven van 11 mei meegedeeld, dat geen verdere vergunningen voor loterijen van soortgelijke opzet zullen worden De minister heeft gemeend aan „Hu manitas" voor ditmaal zijn toestemming nnet te mogen weigeren, omdat deze ver eniging in de verwachting, dat tegen een loterij volgens het lotto-systeem geen principiële bezwaren zouden rijzen, ia overleg met de plaatselijke politie eeds voorbereidingen met financiële, consequenties bleek te hebben getroffen. ~elijktijdig is t°en gunstig beslist over de lopende aanvraag van het Missie- commissariaat lister wijst erop, dat in het ver leden ook wel toestemming is verleend loterijacties gedurende een aantal i, waarbij het publiek een zelfge kozen cijfercombinatie moest inzenden (b.v. de radioactie „Wie opent de kluis?") Voor de lotto-vergunningen zijn de ge bruikelijke voorwaarden, gesteld. De n I nister heeft er zich van vergewist, d Corn. BasoskLde netto-opbrengst van de lotto-loteriji geheel ten goede zal komen aan algemeen belang in de zin der wet. In antwoord op een andere vraag de heer Geertsema schrijft de uit persberichten te hebben v dat de K.N.V.B. plannen zou hebben om in het nieuwe seizoen de kring der deel nemers aan de door hem te organiseren voetbalpool uit te breiden tot leden en begunstigers van niet bij de K.N.V.B. aangesloten sportorganisaties. De minis ter kan deze berichten bevestigen noch ontkennen. Tot dusver heeft hij van de K.N.V.B. geen verzoek ontvangen om ook voor het komend seizoen een ver gunning voor de voetbalpool te ontvan gen, laat staan een verzoek om de kring der deelnemers uit te breiden. Het komt de minister voorshands bepaald niet raadzaam voor toestemming te verlenen tot een dergelijke uitbreiding. Hij wijst er nog op, dat het de K.N.V.B. niet vrij staat zonder zijn toestemming tot uit breiding over te 'gaan. Archieven in Z.H. Melken zonder voeren EN WATERVAL VAN WOORDSPELINGEN stroomde gisteravond de A-J brede decortrappen af, die Wim Vesseur ontworpen had voor de op voering van Moreto's „Dona Diana" waarmee de Nederlandse Comedie in Den Haag het Holland Festival begon. Al ging het hier niet om een „Nederlandse Toneelmanifestatie", waarmee men het Holland Festival kon „openen", het was toch wel zulk een toneelprestatie, dat men het er mee beginnen kon. Degenen die gisteravond in de Kon. Schouwburg wa ren hebben zich dan ook ten zeerste vermaakt. Han Bentz van den Berg als Don Pedro, Ko van Dijk als Polilla en Ellen Vogel als Dona Diana in het gelijknamige stuk van Mo reto tn het kader van het Hol land Festival gespeeld door de Nederlandse Comedie. De Spanjaard Agustin Moreto y Ca- wia (1618-1669) portretteert m deze co medie het eeuwig bakkeleien der geslach ten voeten uit. Hij doet dit met alle middelen die zijn vlugge geest ter dienste staan; flitsende dialoog, muziek, en dans; zodat men nu eens ballet, dan weer opera of operette, ja zo men wil zelfs cabaret krijgt voorgeschoteld. Het is dan ook stuk, dat hoe eenvoudig van zichzelf ook in het bijwerk tal van mogelijk heden biedt voor een rijke aankleding. De Nederlandse Comedie heeft daar eer gewiekst gebruik van gemaakt en hel stuk een montering meegegeven, die vei boven het eigen bereik uit stak, zodat deze voorstelling toch iets Festivalachtigs verkreeg. Daar was allereerst de verrukkelijke door dr. Anthoai van der Horst gecom poneerde Spaanse barokmuziek. Onder leiding van de componist ten gehore ge bracht door grote mannen op het podium der vaderlandse muziekbeoefening. Daar was voorts een feestelijk ballètje in cho reografie van Albert Mol uitgevoerd door vier charmante dames en vier dito heren. Daar waren de kleurrijke, vorstelijke decors en kostuums van Wim Vesseur: geen overdaad, maar wel een oprechte vreugde in vorm en kleur. Maar het schoonst van al was tooh wel de verrukkelijke verrassende taal deze comedie in 1654 gein ven teerd door Moreto, de laatste der grote Spaanse to neelschrijvers, maar nu met nieuw élan Ln het Nederlands herdicht door Dolf Verspoor, wiens naam door deze talirag" in stralend gouden letters boven het toneel verdiende te prijken. Dit spel, dat ons vertelt, hoe een« onbuigzame vrouwenhart van Dona Diana door A mor op de knieën werd ge dwongen, werd meesterlijk vertolkt door Ellen Vogels als Diana; Han Bentz var den Berg als de zegevierende Don Pedro; Ko van Dijk als de wijze adviseur in liefdeszaken Polilla; Paul Huf als Diana-* trouwhartige vader; Ramses Shaffy en Eli Blom als de mede om Diana's hand din gende ridders; Mienke Sikkema en Petra Laseur als Diana's lieve gezel linnen A delheid van der Most als haar wufte kamermeisje. Dit bant geheel werd als een feestelijk boeketje bijeengehouden door een vaart en verve bezittende regie van Han Bentz van den Berg. Een feestelijk boeketje, dat wa» het dat de Nederlandse Comedie het Hollands Festival op hartelijke wijze aanbood. Het ds slecht» te hopen, dat de Ned. Co medie het stuk in eigen voorstellingen op het repertoire blijft houden, nog lange tijd als <üt Holland Festival al lang v vergeten 1». want „Dona Diana" i dient het bewonderd te worden door groter publiek dan het beperkte aantal Festivalgangers. Het is een voorbeeld van waarlijk feestelijk toneel, zoals wij j te weinig zien. Ev. Grolle De Hoop na eerste reis in Amsterdam Het hospitaal kerkschip De Hoop is gisteren na de eerste reis in deze haring teelt in Amsterdam binnengelopen. Met schip heeft zestig patiënten behandeld, van wie er 13 in het scheepshospitaal moesten worden opgenomen. Acht patiën ten werden naar een ziekenhuis aan wal gebracht: drie naar Aberdeen en vijf naar Scheveningen. De medische dienst gaf 33 radio-medi sche adviezen. Voorts verrichtte de ra dio-technische dienst 43 reparaties en gaf 24 radio-tcchnische adviezen, de technische dienst voerde elf reparaties uit en de meteorologische dienst ver zond 165 weerrapporten aan het K.N.M.I. Ten slotte werd de Scheveningse logger SCH 412, die water maakte, over een af stand van veertig mijl naar Aberdeen gesleept. Geestelijk verzorger op deze reis was ds. A. L. Bos, Gereformeerd predikant te Rotterdam. In Brielle heeft de vereniging van Zuidhollandse gemeenten woensdag haar algemene vergadering gehouden, welke ook werd bijgewoond door de commis saris van de Koningin in Zuid-Holland. Na het huishoudelijk gedeelte van de vergadering hield de heer J. L. van der Gouw, provinciaal inspecteur van de gemeente- en waterschapsarchieven van Zuid-Holland, een inleiding over de zorg voor de gemeente-archieven in Zuid- Holland. Uit deze rede kwam naar voren, dat het met de zorg voor deze archieven niet zo heol best gesteld is. De heer Van der Gouw, die eerst, een historisch overzicht had gegeven van de ontwikkeling van de geschiedschrijving en het archief wezen zei, sprekende over de toestand na 1900 onder meer; „Ik hoop niet, dat ik een staatsgeheim verklap, wanneer ik hier meedeel, dat al onze wetenschap pelijke instellingen en vooral die waar mee geen geld te verdienen was, na 1900 een halve eeuw hebben geleefd onder de zinspreuk: hoe dankbaar is mijn kleine hond voor kruimpjes en wat Gelukkig is er na de oorlog in hogere regionen wel een kentering in de denk beelden gaande, maar daarbij is de ach terstand nog lang niet ingehaald. De door de archiefwet aan burgemeesters en wethouders opgedragen zorg voor de gemeente-archieven is uitgelopen op een poging een koe te melken zonder haar te voeren." PROF. KRUYT VERLAAT NATIONALE PLAN Met ingang van 1 mei is prof. dr. C. S. Kruijit op zijn verzoek eervol ontslag verleend als hoofdplanoloog in vaste dienst bij het bureau van de Rijksdienst het nationale plan. In het radio-programma van vrijdag- Agag te doden niet heeft opgevolgd avond brengt de V.P.R.O. het voor God, die spreekt door de profeet de microfoon bewerkte drama „Sauls Samuel wijst David als opvolger aan, Dood" van mr. Abel J. Herzberg. Dit maar Saul wil dit niet aanvaarden. toneelstuk wordt gebracht in de oor- Hij beroept zich erop een andere stem spronkelijke bezetting van de Haagse ?it df h^ele^ te ^^ben gehoord en Comedie met in de titelrol Albert 1 Mulder. tast daarmee de De verdere rolverdeling ls: Jonathan - Coen Flink; Agag - Wim de Haas; Ab- ner - Jan der der Linden; Samuel - Cas Baas; Eliab - Wim de Rooy; Abi- nadab - Gerard de Groot; Michael - Ca- worpenheid". mille de Vries; een schildknaap - Jules Royaards en Ahinoam - Annie Leen- De auteur spreekt vooraf een inlei dend woord, waarin hij een toelichting zal geven op het door hem geschreven Om deze uitzending mogelijk te ma ken heeft de V.P.R.O. een half uur van de zendtijd der VA.R.A. „geleend". groeit diep Indrukwekkende is de slotscène, wan neer hij voor zijn sterven vrede en rust vindt in zijn „koningschap der ver- Mensen zijn wij, echte ware mensen En in deze woorden vindt de Koning zichzelf terug. Niet de verwerping van Saul door God. maar de problematiek van zijn Koningschap is in de eerste plaats het onderwerp van Herzberg's drama. Al- bert van Dalsum heeft van Saul die achtige, twijfelende Koning gemaakt, heeft gevoeld. zoals de c Mr. Abel J. Herzberg volgt in zijn drama tamelijk nauwkeurig het eerste boek Samuel uit het Oude Testament. Hier en daar heeft hij zich bepaalde afwijkingen veroorloofd. Het werk bezit een strak dramatische lijn en vertoont een sterke »am] in de verscheidene taferelen, berg's Saul ia allereerst de men» Saul, slachtoffer van eigen krachten en te genkrachten en met een diepe gemoeds gesteldheid. De grote Koning wordt verscheurd door innerlijke twijfel en conflicten, omdat hij God's gebod om Koning Met „Sauls Dood" vierde Albert van Dalsum zijn 50-jarig toneeljubileum ais toneelspeler In Nederland, en door hem door middel van dit stuk voor de mi crofoon ie brengen, wil de V.P.R.O. Albert van Dalsum eren. In de uitzending van vrijdagavond nhang moesten helaas twee scènes uit het MM stuk worden geschrapt. De zendtijd is niet toereikend om het gehele drama uit te zenden. Lex Karsemeyer poetst vanavond weer de plaat vanavond Vanavond begint 9 „Romeo en Julia in Berlijn" is de titel van het televisiespel, dat de KRO van avond op het scherm brengt. Dit door Gerd Oelschlegel geschreven drama is oorspronkelijk een hoorspel.. Het werd 17 juni 1953 in Hamburg voor het eerst uitgezonden. Later heeft de auteur dit hoorspel herschreven als toneelstuk. Lex Karsemeyer dat bekroond werd met de „Literatuur- sober, maar niettemin bewogen relaas van twee vijandige Oostduitse een huis vlak bij de zonegrens wonen. De vertaling van het stuk is van Jan Velzeboer, de televisie- half tien bewerking en regie is in handen van met zijn Frits Butzelaar en Fokke Duetz ont weer aan zijn rubriek „Wij poetsen de prijs Bremen 1957". Romeo en Julia is plaat". Op 1 oktober '59 verdween deze rubriek uit de ether, tot verdriet van vele liefhebbers van de lichte muziek, families, die De muziekafdeling van de NCRV heeft geluisterd naar de wensen van de stuk vele briefschrijvers e start Lex Karsemeyer populair programma. Het is vooral zijn wierp het decor, bedoeling de jeugd niet te vergeten. Hij voelt niet voor de zogenaamde teen- ager-muziek, maar wil de smaak van de gemiddelde luisteraar op het gebied van de goede ontspanningsmuziek ver hogen. Vele muziekliefhebbers zijn im mers nog bevooroordeeld ten opzichte van zogenaamde lichte muziek. Lex Karsemeyer is van mening, dat zij, die van klassieke muziek houden, heel goed ook de lichte muziek kunnen waarderen en omgekeerd. En het is vanavond helemaal fout te denken, dat de klas- sieke muziek voor 't intellectuele be- volkingsdeo' is en de lichte voor minder ontwikkelden. Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Bond van Christelijke Oranjeverenigingen zendt de NCRV vanavond het feestconcert uit, dat ge wordt door de Kon. Militaire Kapel, onder leiding van majoor R. "*1 van Yperen, in de Rotterdamse Ri- Vièrahal (89 uur). Opnamen van het Internationaal Or gelconcours Haarlem 1959 zijn na 11 uur in het NCRV-programma te be luisteren. 9 Van vijf over 8 tot kwart over 10, met een pauze van 25 minuten, zendt de AVRO in het kader van het Holland Festival i960 het in gebouw De Ver eniging te Nijmegen te geven concert uit, door het Radio Filharmonisch Or kest, onder leiding van Bernard Hai- tink. De medewerkenden zijn de so praan Wilmy de Zwaan, de alt Wilhel- mina Matthes, de tenor Cornells Kalk man, de bas Paul Hofstede en het Groot' Omroepkoor. Op het program ma staan Bruckners „Te Deum Lau- damus" en Gustav Mahlers Symfonie nr. 5 in cis kl.t. 0 In AVRO-rubriek „De inkt is nog de toe- in huis. ra tech- Mogelijk komt uw krant i: komst via de televisie bij u Deze voorspelling van dit nie nische wonder, dat misschien jaar werkelijkheid zal zijn, jaarvergadering van het Persgenoot schap van het Britse Gemenebest in Londen gedaan. Beweerd wordt, dat het zeer eenvou dig zal zijn het gedrukte woord via de telefoonkabels naar de huizen te leiden. De telefoongesprekken behoeven dan na.1doet Willem Brandt morgen- niet gestoord te worden. Ook kunnen middag van half drie tot tien voor drie de televisiekanalen worden gebruikt weer een keus uit proza en poëzie in om een complete krant over te brengen. d« zojuist verschenen Nederlandse, Het belangrijkste bezwaar is echter, Vlaamse en Zuidafrikaanse letterkun- dat de kosten van de ontvangst- transcriptiemachines nog zeer hoog zijn. Maar over tien jaar kunnen deze ma chines tegen een redelijke prijs wor den gemaakt. dige tijdschriften. Programma voor morgen Arts staat vaak machteloos De voorzitter van de Koninklijke Ne derlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie, de heer A. A. Martens, heeft op de algemene vergadering van de maatschappij in Utrecht medegedeeld, dat de moderne plantenziektenbestrij- dingsmiddelen en de toepassing technische chemicaliën, tot gevolg heb ben dat er regelmatig acute vergiftigings verschijnselen optreden, hetzij bij de ar beiders, die met deze plantenziektenbe- strijdingsmiddelen werken, hetzij bij kin deren die betrokken middelen drinken er mee spelen. Het betreft hier een grote groep van vergiften die vallen buiten het kader, in de klassieke werken over de toxicologie beschreven wordt. Bij deze intoxicaties moet snel en ef ficiënt worden ingegrepen, om het leven de betrokken persoon te redden. Vaak, aldus de heer Martens, weet medicus nauwelijks wat er eigenlijk genomen is en tijd voor een grondige toxicologische analyse ontbreekt. De heer Martens deelde mede, dat de medische wereld een dringende behoef- an zogenaamde vergiftigingscentra Afrikaanse conferentie in Addis Abeba De Afrikaanse conferentie te Addis Abeba, waaraan 250 afgevaardigden uit twintig Afrikaanse landen deelnemen, heeft gisteren de agenda voor de confe rentie vastgesteld. Op deze agenda staat hulpverlening aan vrijheidsstrijders in Afrika en aan de Algerijnse opstandelingen. Andere agendapunten zijn onder meer apartheid rassendiscriminatie in Afrika, kern wapenproeven in Afrika en bevordering economische samenwerking tussen linnVclHke Afrikaan-P ®+at»n bestaat, die niet alleen snel Inlichtingen over de noodzakelijke therapie kunnen geven, maar die ook gegevens verzame len over recente verglftigingsgevallen. De heer M artens deelde mede, dat de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Pharmacie reeds begonnen ls met het verzamelen van ge gevens en het gereedmaken van docu mentatiemateriaal voor de apotheker, om deze in staat te stellen de arts van de meest urgente gegevens te voorzien. De maatschappij is voornemens iedere apotheker in de komende jaren van het noodzakelijke materiaal te voorzien, zo dat de medicus zich tot de dichtstbijzijn de apotheker kan wenden, als hij inlich tingen wil hebben over de therapie, die hij in bepaalde vergiftigingsgevallen kan toepassen. Echtelijke promotie in Groningen In de aula van de rijksuniversiteit te Groningen zijn gisteren achter elkaar twee echtelieden, beiden longarts, ver bonden aan het sanatorium Beatrixoord Appelscha, tot doctor in de geneeskun de gepromoveerd. Promotor was in beide gevallen prof. dr. J. K. Kraan. Het betrof hier de promotie van de heer Renke Jan Mulder, geboren te Oud- Beyerland en zijn echtgenote mevrouw Martje Tetje Mulder-de Jong geboren te Groningen. Allereerst moest mevrouw Mulder haar proefschrift getiteld „Over de tubercelbacteriën in gereserceerde longdelen", verdedigen. Daarna was de beurt aan baar echtgenoot met zijn proef schrift „Resultaten van de chemotherapie bij longtuberculose". De echtelieden wa ren voor eikaars promotie paranimf, ge secondeerd door twee collega-longartsen dr. B. van Dijk en dr. W. Berg. De beide proefschriften maken deel uit 7 00 Nwb 7 10 Gram 7 30 Een 1 Gram 8 00 Nws 8 15 Radio 9 00 V d zieken 9 3f krant 8 35 Gra 9 35 Waterst 9-10 V d -v ;0 30 Morgendienst 11 00 Gra 10 15 Gra ludere luistei ties 12 30 Land- en tuinbouwmeded 12 33 Gram 12 53 Gram of act 13 Oo Nws 13 15 Musette-ena en sol 13 40 Gram 14 05 Schoolradio 14 25 Kamerork en soliste 15 00 Gram 15 10 Voordracht 15.30 Kamermuz 16 00 Lichte mui 16 30 Kamermuz 17 00 Voordracht 15-30 Kamermuz 16 00 Lichte mui 16 3o Kamermuz 17 00 Voordracht 17 20 Vocaal ene li7 40 Beursber 17 45 Gram 17 55 Fanfare-ork 18 20 De hangmat 18 50 Regeringsuitz Van oud op nieuw B M van Griethuy- 6en. chef afd vrijetijdsbesteding van het Ministerie van O, K en W, spreekt over recreatiemogelijkheden langs de randme ren 19 00 Nws en weerber 19.10 Huismuz 19 30 Radiokrant 19 50 Holland Festival 1960; Martin Korda, DP., opera (±20 50 Kunstrub) 22 30 Nws en SOS-ber 22 40 Gram 22.45 Avondoverdenking 23 00 Kunst rubriek 23-20 Gram 23.55—24 00 Nws. Hilversum II, 298 m. 1007 kc/s. VARA: Nws 7 10 Gym 7 23 Gram 8 00 Nws kggBa 9 00 Gym v d vrouw 9.10 Gram 1 VPRO: 10 00 Tijdelijk ig 10 05 Morgenwijding a 18 Gr; 9 40 Schooiradl. uitgeschakeld 100 V c VARA: 10 20 V d 11.1,15 Cello-duetten 11 35 Gram AVRO: 12 20 Regeringsuitz: Uiti 12 00 Lichte r voor de landb 12 30 Land- en tuinbouw meded 12 33 Sport en prognose 12 50 Piano spel 13 00 Nws 13 15 Meded en gram 13 25 Dansmuz 13 55 Beursber 14 00 Sopraan en piano 14.30 Voordracht 14 50 Gram 15 05 Gevar progr VARA: 16 00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing 16 30 V d zieken 17 00 Roemeens ork 17 25 Voor de toeristen 17 5o Act 18 00 Nws 18.15 Po! lezing 18 25 Lichte muz 18.50 De puntjes op de 1. lezing 19 00 V d kind 19 10 Lichte muz VPRO: 19 30 Nws 16 35 Saul's dood. hoorspel 21 ".5 VPRO-nws VARA: 2130 Vakantieprogr ~isia In 22 30 Nws VPRO: gesprek. VARA: /sperar 23 55—24*00 ïvlsleprogr. NTS:' 20 Oo Weckoverr. 20 30 Gesprek aan de schrijftafel. Cover de 4e lUn! Vrijdag 17 Juni 1960 van iacomo Puccini: ..La Bohèm bedrijven op tekst van Lulgi Illlca naar ..Vie'de 1 Henry Murger Plaats en handeling: Parijs omstreeks 1830 Rolverdeling: Rudolf. dichter. Jussi Björ- •hilder. Robert Mer- Giacosa Bohème" 18-20 uur: bari Reardon. baritor Tozzi bas nando Corer Sohai John Collin, phllosoof. Gior- ■SSti-K bariton: bariton Verdei sopraan; Musette Lu- ian: Parpignol. Wïllian u»ne-beambtc. Thom.' Servant. George del RCA Victor Or- ehestra and Ohnurua. The r.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 7