De taak van de christen
de nood van de mens
en
Geen toekomst voor de
apartheidspolitiek
Laurenspenning voor
„film-predikant"
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Rabbijnen in Rusland
schandpaal
aan
de
cle c/rootóte
C/ave
Protestantse journalisten uit
Europa naar Nederland
Conferentie te Noordwijk
Dr. Th. Bot: Christendom
moet wereld een nieuwe
ideologie schenken
(Van een onzer redacteuren)
Op de conferentie van de In
ternational Council for Christian
Leadership te Noordwijk sprak
de Nederlandse staatssecretaris
van binnenlandse zaken, dr. Th.
Bot, als eerste spreker. Hij leidde
het onderwerp: „Christelijke ver
antwoordelijkheid en de nood in
de wereld" in. Dr. Bot begon
met te zeggen dat:
gegeven his
torische situatie nimmer ophoudt
te bestaan, zoals aan de andere
kant de menselijke nood ook even
oneindig is. In de loop van de ge
schiedenis heeft het christendom
Zijn verantwoordelijkheid steeds
duidelijker gevoeld naarmate het
dichter bij eigen doel en opdracht
bleef, namelijk: het uitdelen van
het transcedente, goddelijke ge
heimnis van de waarheid en hei
ligheid aan een steeds verande
rende wereld.
In de middeleeuwen werd de
mens vooral gezien als een schep
sel van God en als de drager van
Gods beeld en gelijkenis. Nu ech
ter wil de mens autonoom zijn,
en zijn eigen leven geheel zelf be
palen. Hij wil meer zijn dan God.
Aan de andere kant ziet hij zich
zelf niet meer als de kroon van
de schepping, maar als een toe
vallige samenloop van omstandig
heden die uit de evoluerende
schepping is voortgekomen, die in
wezen maar weinig verschilt van
plant en dier. Wij moeten echter
wel beseffen dat als God Zijn
plaats verliest in ons leven de
mens ook zijn plaats verliest in
het leven.
In de loop van de tweeduizend
jaar geschiedenis is de wereld
sterk veranderd. Maar het chris
tendom is zijn roeping steeds ge
trouw gebleven en heeft zijn bood
schap bewaard onder alle veran
derende omstandigheden. Ondanks
het feit dat de structuur van een
bepaalde tijd geheel verloren ging
wist het christendom zich in de
loop der jaren steeds te handha
ven. Uit de gang van de geschie
denis kunnen wij dan ook zien dat
het christendom aan de ene kant
de veranderingen in de wereld se
rieus moet nemen; ze niet maar
over zicti heen moet laten vloeien,
maar ze moet aanvaarden als een
realiteit die door God wordt ge
schonken. Aan de andere kant
moet het christendom zichzelf ech
ter weer bij voortduring heiligen
Breuk
diepe breuk gebracht
de geschiedenis van de mensheid.
Vijftig jaar geleden domineerde
Europa nog de wereld. Tegen
woordig echter worden zowel de
politieke gebeurtenissen als de
economische omstandigheden van
honderden miljoenen inwoners van
Azië en Afrika en elders in de
onderontwikkelde gebieden niet
meer bepaald door feiten en ge
beurtenissen die zich afspelen in
andere werelddelen, integendeel.
Wat daar tegenwoordig gebeurt,
wat daar wordt gedacht en wat
daar wordt besloten, begint steeds
meer en meer de loop der gebeur
tenissen ook elders te beïnvloe
de Sow jetrepublie
ken.
Hoewel echter het tijdperk van
de negentiende eeuw met zijn
Europese expansie tén eind schijnt
te zijn gekomen, blijven de poli
tieke. economische en culturele
mactiten, die Europa en de Euro
peanen. de westerse geest bepaal
den, nog steeds werkzaam: zij
hebben in de onderontwikkelde
gebieden het verlangen wakker
geroepen naar een verbetering van
de levensomstandigheden die vaak
in ieder opzicht miserabel zijn.
Het westen werd immers vooral
geestelijk bepaald door het Jood
se en Griekse denken dat het fa
talisme van de oude volkeren en
de almacht van de staat afwees.
Zo hebben de westerse inzichten
ook in de onderontwikkelde gebie
den van de wereld een geweldige
geestelijke invloed gehad, waar
door de fatalistische geest die die
landen tot nu toe beheerste werd
doorbroken.
Nieuwe machten
HET COMMUNISME zegt nu
echter het vaandel van het
westen overgenomen te hebben.
Het heeft wel de terminologie van
het westen overgenomen, maar is
teruggevallen op dat oude archae-
ische inzicht dat zich volkomen
neerlegt bij de omstandigheden
die immers een gevolg zijn van
geheel buiten de mensheid gele
gen oorzaken en bij de almacht
van de staat.
Daar komt ook nog bij dat de
opmerking die vaak wordt ge
maakt, als zou de moderne tech
nische ontwikkeling in het westen
de crisis veroorzaakt hebben, in
wezen de aandacht aftrekt van het
feit dat dit eveneens en zelfs in
veel grotere mate geldt voor de
onderontwikkelde gebieden. Gehe
le volkeren in die streken zijn
plotseling van uit een eeuwelange
statische maatschappij geworpen in
het tumult en de verwarring van
de twintigste eeuwse westerse
technologie en filosofie.
De achterstand die deze meer
dan vijftienhonderd miljoen men
sen hebben is bovendien niet al
leen maar een economische of
technische, maar een totale. Vele
van deze volkeren worstelen op
dit moment met een geestelijke
desintegratie die het resultaat is
van een ontmoeting met de wes
terse dynamische maatschappij.
Nieuwe taak
DE WERKELIJKE taak van het
westen of het westerse chris
tendom in die gebieden is positief
staan tegenover het volkomen uit
eengerukte traditionele levenspa
troon; een nieuwe sociale orde op
bouwen; nieuwe morele waarden
geven; in kort: een nieuwe gees
telijke grondslag leggen.
Nu is het christendom de re
formerende kracht van de wereld,
omdat het tot in de ziel door
dringt van de mens en hem door
de goddelijke verandering verheft
tot een geheel nieuwe orde, die
het en hier ligt de sociale kant
van het christendom moet toe
passen in het dagelijks leven van
iedere dag. De nieuwe wereld die
op het ogenblik in de maak is
moet een vorm krijgen, waarin de
mens werkelijk mens kan zijn, in
een gemeenschap die hem waar
dig is. Hij moet kunnen leven als
mens geschapen naar Gods beeld
en gelijkenis.
Bovendien moet het christendom
,in deze tijd en op dit kruispunt
van de geschiedenis in het hart
van de mensheid het besef van
een fundamentele eenheid opwek
ken. Op dit punt maakt het chris
tendom nog weer eens opnieuw de
tijd door van de val van het Ro
meinse imperium, toen de bescha
ving onderging en het de taak van
het christendom was een nieuwe
vorm te geven aan deze wereld.
Het is nu voor de mens onmo
gelijk geworden om zichzelf op te
blijven sluiten in zijn eigen ge
meenschap of gedachtenwereld,
om er rassenvooroordelen of een
geestelijk kolonialisme op na te
houden. Al deze dingen zijn ob
stakels die de vervulling van de
eigenlijke taak in de weg staan.
De christelijke verantwoorde
lijkheid ten opzichte van de onder
ontwikkelde gebieden moet voort
vloeien olt een pure liefde, die ge
grond is op het vaste besluit zich
niet op te dringen aan de ander,
maar de ander te helpen zichzelf
te ontwikkelen door hem zonder
te zien op eigen voordeel te die-
Het christendom heeft echter
ook een opdracht ten opzichte van
de gestroomlijnde" mens van de
supertechniek van de twintigste
eeuw. Zijn persoonlijkheid moet
beschermd worden, zodat hij als
een onafhankelijk wezen, als een
vrije, zelfstandige man of vrouw
in het grote geheel van het uni
versum kan leven en zijn eigen
verantwoordelijkheid ten opzichte
van het geheel kan aanvaarden.
De heer Bot eindigde evenwel
na deze conclusie met een vraag,
die hij voorlegde aan de confe
rentie te Noordwijk: Hoe komt
het dat wij die in Christus alle
kracht bezitten, evenwel in
enthousiasme en ijver zo ver
achterblijven bij de andere kant
waarmee hij kennelijk op het
communisme doelde. In de uit
voerige bespreking ging niemand
op die vraag in. Wel stelde on
der meer de minister van volks
huisvesting van Kenya, Moesa L.
Amalemba. dat we onderscheid
moeten maken tussen christen
dom en christen-zijn. Het westen
moet Afrika en Azië geen chris
tendom brengen, maar Christus.
Ï.C.L.-conferentie te Noordivijk
Dekaan van Durban
verontrust over de
kerkelijke kloof
(Van een onzer redacteuren)
die hun geloof vaak zeer ernstig uitble-
Toch riep deze Anglicaanse predi
kant zijn gehoor op niet al te bezorgd
te zijn over de toekomst van Zuid-Afri
ka. Hij zag deze gebeurtenissen en de
gehele apartheids-politiek als een voor
bijgaande zaak, die onmogelijk volge
houden kan worden.
Persoonlijk was hij van mening dat
men aan regeringszijde al lang niet
meer eensgezind Meer en meer
worden verschillen openbaar die het
doordrijven van deze politiek onmoge
lijk zullen maken.
Aan de andere kant vroeg hij de span
ningen in Zuid-Afrika niet te overschat
ten. Hij vertelde dat hij nog maar zeei
onlangs bezoek had gehad van vrienden
Kenys. Nadat zij de toestanden
Durban hadden gezien spraken zij als
hun mening uit dat het wel leek alsof
de twee rassen in Durban gemoedelijker
vertrouwder met elkaar omgingen
i in hun eigen land. Ds. Wade vertel
de ook dat zijn vrouw tweemaal per
week naar de markt gaat. waar geen
apartheid heerst, en waar vertegenwoor
digers van de kwart miljoen Indiërs, de
kwart miljoen negers en de half miljoen
„Het uitdrukkingsmiddel van onze tijd
nal Council for Christian Leadership
te Noordwijk kwam ook de apartheid
ter sprake. De dekaan van de Angli
caanse kerk van de Zuidafrikaanse
stad Durban sprak over de verhoudin
gen tussen de rassen in zijn stad en
land. Hij legde er de nadruk op dat
sommige persverslagen, vooral in de
Engelse kranten, de moeilijkheden
sterk hadden aangedikt, maar wees
toch de regeringspolitiek geheel van
de hand. Hij zag voor deze politiek
geen blijvende mogelijkheden en sprak
van een voorbijgaande fase.
Er is een geweldige kloof tussen de
Nederduits Gereformeerde Kerk en de
andere kerken. Zowel de Rooms-ka-
tholieke. Anglicaanse als de zogenaam
de vrije (Methodistische Baptisten e.a.)
kerken verzetten zich sterk tegen de
regeringspolitiek. Hij herinnerde zijn
gehoor er aan dat de Anglicaanse
aartsbisschop van Kaapstad reeds eni
ge jaren geleden, toen de zogenaamde
Bantoe-wet werd aangenomen, de pre
mier van Zuid-Afrika schreef dat hij
en zijn kerk zich aan deze wet, die de
apartheid tot in de kerken doorvoerde,
niet kon aanvaarden en deze wet zou
moeten overtreden.
Voor hem was dit een dermate moei
lijke beslissing, da tzijn hart het niet
verwerken kon en hij een dag later
door een hartverlamming werd getrof
fen en stierf.
De apartheid houdt in dit land de ge
moederen bezig. Nog maar enkele dagen
geleden leidde ds Wade een kerkelijke
vergadering, die een zeer eensgezind er
rustig verloop had, toen plotseling eer
resolutie ter tafel kwam die de rege
ringspolitiek veroordeelde Onmiddelijk
raakten de gemoederen verhit en ont
stond er een opgewonden sfeer, die de
besprekingen niet ten goede kwam Het
onderwerp roept direkt allerlei emoties
op.
Zijn grote verontrusting sprak ds Wade
_Jt over het feit dat de kerk, waarvan
vrijwel alle ministers van het kabinet
lid zijn. en de andere kerken elkaar in
dit opzicht totaal niet begrijpen. Hij
sprak zijn waardering uit voor het vele
werk dat de Nederduits Gereformeerde
Kerk verricht. Zij doet meer voor de
zending dan enige andere kerk in Zuid-
Afrika, meer dan 90 procent van het bud- T _.,0
get van het Bijbelgenootschap wordt door' (Nederlands Talencentrum) - Tel. 5432
deze kerk gegeven. Maar tegelijkertijd I Vraagt ons prospectus
gaat zij uit van bepaalde inzichten die EnoelsLO en
een zeer Oud-Testamentisch karakter Talen* n>d.bran:i, Duits, bngibIiiUu. en
h»Kh.n M.O.A.-OnderwiJzersakte-WlskundeL.O.
Ds. Wade vond deze verhouding bijzon- en M.O.A.-MULO Aen B H.B.S. en Gymn.
der moeilijk omdat hij en de zijnen niet Praktijkexamens: Boekh., Ned., Frans,
staan tegenover een communistische j QunJt Engels en Hoofdcorrespondent,
groep maar tegenover mede-christenen.
Beroer)'" wwerk
NED. HERV. KERK
Benoemd voor het verlenen van bij
stand in het pastoraat te Eldcn (bij Arn
hem) A. C. Hildering, emeritus zendings
predikant te Oegstgeest.
Aangenomen naar Oudelande (Zee
land) D. R Jonker, vicaris te Berkel
Rodenrijs.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te 's-Gravenmoer, cand. P.
Koekkoek te Zwijndrecht. Boerepen te
Dinteloord J. W. Broersma, cand te Gro
ningen.
Aan de V U. slaagde voor het candi-
daats-examen theologie mej. T de Jong
te Ouderkerk aan de Amstel en de he-
P v. d. Beukei te Delft, P. C. Meyer
te Leiden, P K. Pilon te Hilversum
Zijp te Delft.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te De Krim A. W. Drechster
te Vlissingen.
Benoemd tot leraar-ouderling te Nieuw-
poort C. G. Ouwerkerk idem te Gorin-
chem, die deze benoeming aannam.
Hardnekkigheid kan een deugd zijn, maar ook een ondeugd.
En dat laatste wordt het, wanneer die hardnekkigheid op een
verkeerd doel is gericht of wanneer halsstarrig wordt vast
gehouden aan opvattingen of gewoonten, die verkeerd zijn.
't Klinkt misschien allemaal een beetje theoretisch, maar het
wordt al vlug concreet, wanneer u in de Bijbel het boek
Exodus bijv. leest, dat het volk Israël een hardnekkig volk
is. Dat betekent dan heel eenvoudig gezegd, dat dit volk niet
wil luisteren naar wat God zegt. De nek wordt niet gebogen,
maar wordt hard en het lijkt, alsof de Israëlieten God willen
tarten. Precies als kleine kinderen, die elke waarschuwing in
de wind slaan en doen, alsof zij het véél beter weten. Hard
nekkig, dat is: je zeer bewust niet willen onderwerpen aan de
wil van God. En nu is het zo, dat het regelrechte verbond
tussen overtreding en straf bij het volk Israël duidelijk aan
wijsbaar is en bij ons zeker niet er blijft voor ieder mens
een uiteindelijke verantwoordelijkheid, een onherroepelijk
rekenschap afleggen. Durven u en ik te beweren, dat wij dat-
elke dag, die God ons geeft, beseffen?
TE TRAAG
Advertentie
Huidgenezing
PUROL
Puistjes verdrogen door Purol-poeder
blanken gezamenlijk hun inkopen komen
doen. zonder dat er van wrijving of n
lijkheden ooit sprake is.
FRANSE predikant ds. H. de
Tienda is gisteravond in de slot
bijeenkomst van de Oecumenische
Filmdag in De Heuvel te Rotter
dam onderscheiden met de Lau
renspenning. Ds. De Tienda, die
hoofdvlootpredikant is van de
Franse vloot, ontving deze onder
scheiding voor zijn vele verdien
sten t.a.v. de ontmoeting van Kerk
en Film. Hij behoort tot de oprich
ters van het Int. Oekumenisch
Filmcentrum en leidt in Frankrijk
Advertentie
Geslaagd dank zij
RESA-HILVERSUM
Middeleeuwse straf
Blijkens een verslag in de Sowjet-Moldavië, het dagblad van de commu
nistische partij in de Sow jet-republiek Moldavië is in het plaatsje Faleschi
in die provincie een straf uit de middeleeuwen opnieuw ingevoerd. Twee
rabbijnen en twee voorgangers van de Joodse gemeente zijn aan de schand
paal genageld ter bespuwing en bespotting van de bevolking. Tot deze straf
heeft een rechtbank samengesteld uit „kameraden" de rabbijnen veroordeeld.
De twee rabbijnen. Simcha Teper en Rachmil Drazninbenevens de twee voor
gangers wier namen niet werden vermeld, stonden terecht en werden schuldig
bevonden aan „het onderwijs in gebeden, het houden van gesprekken van
dubieus politiek karakter, het onrechtmatig toeëigenen van gelden en vele,
vele andere duistere zaken". Het blad schrijft dat de rechtbank niet is voort
gekomen uit antisemitische bedoelingen, maar een gerechtvaardigde zaak is
tegen „parasieten die de ontwikkeling van de Sowjet-Unie willen tegengaan"
De Sowjet-Moldavië voegt daar aan toe dat de Joodse religie niet alleen reac
tionair is maar ook nationalistisch en zekere Joodse gebruiken zijn barbaars
en onverenigbaar met het socialistische humanisme en de moraal".
het werk van de Service Cinemato-
graphique d'Evangélisation Film
et Vie, de organisatie, die de con
tacten legt tussen de Franse protes
tantse kerk en het filmwezen.
Ds. De Tienda, die binnenkort vijftig
jaar wordt, is geboortig uit Lunèville
en studeerde te Montpellier en te Parijs
theologie en kunsi (in het bijzonder
chitectuur). Reeds als jong predikant
nog voor de oorlog in Pontoise ging het
hem ter harte, dat de kerk zo weinig
middelen en mogelijkheden bezat om de
buitenkerkelijken te bereiken. Hij zocht
het toen via de weg van de film. Hij
heeft daartoe een eigen methode ont
wikkeld: na een filmvertoning een dis-
is hij aanvankelijk in eigen ge
meente begonnen; later na de oorlog
breidde hij dit werk via de organisatie
Film et Vie landelijk uit. In 1949 orga
niseerde hij de eerste internationale cc
ferentie voor kerk en film, waaruit s
dert een vijftal jaren de Interfilna,
ontstaan, welke zojuist in Hamburg
een driedaagse conferentie (heeft gehou
den.
Ds. De Tienda is er ten zeerste
in overtuigd, dat de film het uit
drukkingsmiddel is van onze tijd. Als
de kerk dit uitdrukkingsmiddel niet
weet te benutten, laat zij de kans
contact te komen met de buiten
kerkelijke mens voorbijgaan.
testant voor zijn belangrijk werk willen
onderscheiden, omdat zij van mening
is, dat hij zeer zeker in zijn artistieke
bemoeifngen de geestelijke waarden in
onze samenleving weet te stimuleren en
af te wijzen al wat deze waarden be
dreigt. Op hem is de zinspreuk van de
Laurenspenning ten volle van toepas
sing: ..ardens ipsa fides alios incendit
in ignem", het geloof, dat zelf brandt,
zet ook anderen in vuur!.
Advertentie
23
ongeluk zijn gebeurd,"
„Dan moet ei
op besliste toon.
De broer, een lange, hoekige jongen
en jaar
lachte
aal, die
of twintig, trok het voorhoofd in rimpels i
ongelovig. „Die meid is zo glad
krijgt maar zo geen ongeluk."
„Maar waar zou ze dan moeten zijn?"
..Tja cr kwam een vage onrust in zijn ogen,
„zie jc, dat zou 'k toch niet graag willen," bekende
hij.
..Informeert u eens bij een politiebureau, ik moet
naar mijn werk, maar dan kom ik vanavond in
ieder geval nog even horen."
Met een hart, dat onrustig bonsde en een bang
voorgevoel, dat de blijde lente versomberde, ver
liet Anne de armoedige buurt. Er bleef niets an
ders over. dan Paultje nog eens naar de bewaar
plaats te brengen. Zc nam dc tram, die op dit uur
bijna leeg was en sloeg haar arm om "het kind
heen. Hoe hulpeloos waren zij beiden, hoe overge
leverd was Paultje aan de goedheid van vreem
den. Zou er nog eenmaal een tijd komen, dat zij
werkelijk samen zouden zijn, dat hij. als alle ande
re kinderen, wist, dat zijn moeder thuis was, hel
huis van alle vertrouwde, geliefde dingen
Een motor passeerde de tram in snelle, roekeloze
vaart. Anne dacht aan Marietje. Wat was er met
haar gebeurd? Ze zag de grauwe, fletse ogen in
het witte gezichtje, waaromheen het dunne haar
peikte.
de derde verdieping, bedacht
toen. dat de mensen achter woonden. Een vrouwe-
stem riep vanuit het donkere trapgat, of ze boven
wilde komen en tastend zocht Anne haar weg om
hoog.
In de kleine, benauwde kamer zat het gezin bij
een. grote, grove mensen met bonkige schouders
WILLY
STRUT
als Marietje. Ja,
gegrepen, toen z<
ken. Een been
avond mevrouw H. Hudig-Heringa de
bronzen legpenning aan pasteur De
Tienda. Zij schetste hierbij de beteke
nis van het werk van deze „Aumoinier
Général", nadat tevoren mr. F. J. Bre
vet de doelstelling van de onderschei
ding had uiteengezet. Mevrouw Hudig
kon tot haar vreugde de eervolle onder
scheiding gepaard doen gaan van een
enveloppe met inhoud. Ds. De Tienda
sprak in zijn dankwoord zijn vreugde
erover uit, dat hij in ons land in korte
tijd zovele vrienden had gemaakt.
Voor de plechtige uitreiking was
korte film over het vierde eeuwfeest
van de Eglise Reformée vertoond,
welke documentaire door ds. De Tien
da zelf was vervaardigd
roerend beeld gaf van de bewogen
historie der Franse kerk en van haar
ongebroken kracht in het heden.
Met de film „Grazige Weiden" werd
deze avond en daarmee tevens de
Oekumenische Filmdag te Rotterdam
besloten.
TN „Onze Banier", het orgaan van
de christelijk-sociale onderofficie-
van defensie opgenomen, die enig eenkomende verbeteringen in de mi-
inzicht geeft in de opvattingen van litaire bezoldigingen tot stand te
de regering met betrekking tot het brengen. Zonder ten deze echter
rapport van de commissie-Van Voorst, enige toezegging te kunnen doen,
Deze commissie heeft in overwe- teken ik hierbij aan, dat daaraan in
ging gegeven om ernstig te streven ieder geval geen verder terugwer-
naar een verkorting van de dienst- kende kracht zal kunnen worden
tijd met twee maanden per medio verleend dan tot 1 januari 1960".
1962, door zo spoedig mogelijk te Gelukkig is er dus op het departe-
beginnen met de werving van de ment besef, dat er in de toekomst
vereiste zeven duizend vrijwilligers,
doch uiterlijk op 1 januari 1960.
Thans schrijft de minister aan
anders opgetreden moet worden.
Dat is ook wel nodig, omdat het
er juist om gaat grotere aantallen
de C.S.O.O.V., aan St. Martinus en jonge beroepsmilitairen van lage-
de Militaire Belangenvereniging re rang aan te werven.
Beroepsschepelingen bij de Zee- Ten slotte schrijft de minister, dat
macht, zulks naar aanleiding van hij niet op het voorstel in kan gaan
een op 23 februari jl. verleende
een extra premie aan militai-
arbij een memorandum ren te geven bij het aankopen van
over de onderbetaling van de be
roepsonderofficieren werd overge
legd:
,Een algehele herziening der mili-
woning. Ondanks het feit dat on
der militairen de woningnood het
grootst is, vanwege de vele over
plaatsingen, zulks ondanks onderbe-
taire bezoldigingen, mede gezien in taling,
het licht van het rapport van de Een dergelijke premie zou het re-
Commissie Werkelijke Diensttijd geringsbeleid „doorkruisen". Ter
ging. De daaruit voortvloeiende litairen, ook volgens de Nationale
maatregelen zullen evenwel niet Raad Welzijn Militairen, waarvan
Naast burgers uit het bedrijfsleven beoefenaars van wetenschap leden
(o.a. A. Borstlap, secretaris van zijn. Dus ook weer buitenstaanders,
het C.N.V., en drs. R. Zijlstra, se- burgers, die dit zeggen zonder enig
cretaris van de - C.B.T.B.) hadden persoonlijk belang bij de zaak te
ook enkele hoge ambtenaren, als hebben.
dr. ir. D. R. Mansholt en prof. P. Indien boven aangehaalde brief de
de Wolff, zitting in de commissie- geest van de komende defensienota
Van Voorst, en ook Jaatstgenoem- juist weergeeft, moeten we vrezen
den zullen.^en begin per 1 januari dat °<>k onder het zittende kabinet
tekent, dat weer omstreeks tachtig aanwijzing, hoezeer het ons allen
duizend jonge mannen hun beroeps- ernst moet zijn met de handhaving
keuze hebben gedaan, zonder dat van vrede en recht,
op hen het speciale beroep vanuit Wanneer België voor eenzelfde le
de betere voorwaarden is gedaan, gergrootte als Nederland ruim vijf-
zoals de commissie-Van Voorst no- tig duizend vrijwilligers weet te
dig had geacht.
werven tegen wij slechts ruim twin-
Uit de brief van de minister blijkt, tig duizend, dan hadden de bakens
dat er op Defensie te traag wordt verzet moeten worden en had niet
gewerkt om een goede naam als te traag moeten zijn opgetreden,
werkgever te krijgen. De burger- Git een en ander blijkt overigens,
ambtenaren kregen in april 1958
salarisverhoging, de beroepsonder-
dat de C.S.O.O.V. in het belang van
de strijdkrachten een gefundeerd
officieren echter niet, omdat een geluid heeft doen horen. Een vori
ge kanttekening op deze plaats zou
namelijk ten onrechte een andere
indruk kunnen hebben gewekt.
-jl i rondvaart gemaakt door de grachten en
Jok bezoek aan havens-. waar?a ataa»sraad m b™*"
De Rotterdammer
klein
e was dood. Door een vrachtauto
achter een tram over wilde ste-
afgereden. Drie en een half uur
nog geleefd. Als mevrouw haar wilde zien,
ze lag in het Wilhelmina Gasthuis.
Anne haalde moeilijk adem. Op de schoorsteen
stak tussen de vergulde spiegellijst een klein kiek-
e van Paultje. „Ik heb veel van haar gehouden",
:ei ze zacht, de ogen neergeslagen.
..Kan ik u dienen met een kopje thee'.'" vroeg de
moeder met een stem. die ze niet in haar macht
rad.
Anne wilde het aanbod niet afslaan om de men
sen niet te grieven, maar de keurende ogen van
Vlarietje's jongste zuster hinderden haar. De andere
zuster zat een kous te stoppen, ze zweeg en keek
niet eenmaal op. Toen de vader, die de hele tijd
met starende ogen een pijp had zitten roken, haar
later uitliet en bijlichtte met een zwakke, elektri
sche lantaarn, zei hij: „Toen m'n oudste dochter
een juffer van plezier werd, heb ik gedacht, dat ik
haar liever dood voor m'n voeten zou willen zien
liggen. Maar dit van vandaag is toch nog erger."
Anne gaf hem de hand. „mijn zoontje zal haar
missen." zei ze zacht, „ze was zo lief voor hem."
Voor de derde maal zette Anne een advertentie
en voor de derde maal moest ze Paultje aan
vreemde toevertrouwen. Ditmaal kreeg ze een jong
meisje, dat de fröbelacte bezat. Van huishoudelijk!
werk had ze niet veel verstand, maar ze zou haar
best doen.
Toen Anne haar de eerste morgen bij Paultje
achterliet, was het laatste, wat ze zag, de aandach
tige ogen van Paultje, die keken, hoe juffrouw Jos
een aantal lucifers omtoverde tot huizen, schepen,
poppetjes en wat niet al. Hij vergat, dat hij altijd
gewoon was geweest, zijn moeder aan de deur na
te zwaaien, tot ze de straat uit was.
Met een gerust hart ging Anne naar kantoor. Juf-
frouw Jos had er slag van om met kinderen om
te gaan. Maar naast deze gerustheid lag een ge- i
voel van bitterheid, ze had medelijden met de klei-
ne, magere Marietje. die zo gemakkelijk te vervan
gen was geweest, ondanks haar overvloed aan lief
de.
Sedert Anne hulp in haar huis had en ze niet
iedere avond tot over negenen bezig was met ko
ken afwassen en ander huishoudelijk werk. vroeg
ze zo nu en dan een van haar vrouwelijke collega s
op de thee. Ze deed dit om niet uit de toon te vallen
immers van het begin af aan had ze kunnen mer
ken. dat er iets dergelijks van haar werd verwacht
Zijzelf hechtte niet aan deze bezoeken; Tine de oud
ste. praatte over kleren, critiseerde andere vrouwen
hield van haar gemak en was nieuwsgierig; de bei
de anderen waren naar Anne's mening nog bijna
kinderen. Bellie had veel belangstelling voor Paul
tje en luisterde graag naar alles, wat Anne over
hem vertelde. BeUie zelf praatte soms over haar
verloofde, maar in zulke bewoordingen, dat het voor
Anne geen twijfel leed. of ze hield niet van hem
Eens, toen Bellie weer bij haar was. vroeg Anne
oaar op de man af: „Waarom heb je hem eigenlijk
genomen, Bellie?"
„Och", antwoordde Bellie onverschillig, „ik be
dank er voor om m'n hele leven op een kantoor te
verkniezen, en hij is even goed als een ander".
(Wordt vervolgd)
Ds. H. de Tienda bewondert de
Laurenspenning, die hem zojuist
door mevrouw U. Huding-
Heringa (rechts) is overhandigd.
De Werkgemeenschap voor pro
testantse informatie in Europa
houdt ditmaal haar jaarvergade
ring in Nederland en wel van 16
tot 19 september a.s. voornamelijk
in Amsterdam.
Vrijdag 16 september a.s. zal de
gadering na een ontvangst van de deel
nemers in het gebouw van het Neder
lands bijbelgenootschap officieel worden
geopend in de Engelse kerk op het Be
gijnhof met een rede van prof. dr. H.
Berkhof over actuele problemen van dc
oecumene. Daarna zullen de regering er
de gemeente Amsterdam de congressis
ten ontvangen in het Rijksmuseum.
Zaterdag 17 september a.s. wordt een
referaat houdt over „sociaal leven
in Nederland thans". Daarna gaan de
deelnemers naar Hilversum, waar ze de
gasten zijn van de N.C.R.V. Zondag
daarop wordt een bezoek gebracht aan
een z.g. open-deur-dienst in theater Car
ré en aan het Eykmanshuis van „Kerk
en Wereld" in Driebergen. Hier houdt
dr. A. Th. van Leeuwen een kort refe
raat over „nieuwe wegen van de Neder
landse zending in Afrika" en over het
werk van Kerk en Wereld. Vervolgens
gaan de deelnemers naar het nationale
park „De Hoge Veluwe".
Maandag 19 september Is men te gast
in Rotterdam. Men maakt een rond
vaart door de havens en bezoekt het ge
bouw van het dagblad „De Rotterdam
mer", waar hoofdredacteur dr. E. Die-
mcr zal spreken over de christelijke
pers in Nederland. In de middag wordt
een vraaggesprek gehouden, ingeleid
door dr. Stlckelberger. directeur van de
Evangelische persdienst uit Ziirich.
Dinsdag 20 september is men in Den
Haag voor het bezichtigen van de tradi
tionele stoet op „Prinsjesdag".
Westduitse jeugd
helpt Israël
Meer dan honderd georganiseerde
groepen Westduitse jeugd met inbe
grip van groepen jonge onderwijs-;
krachten hebben de Israëlische rege-1
ring aangeboden gedurende de va
kanties in Israël te komen werken in|
nederzettingen, bij de wegenbouw of
in de Negew. Zij hebben verklaard
dit te beschouwen als een persoonlijk
zoenoffer voor de wandaden die de
nazi's aan de Joden hebben misdre
ven.
Reeds hebben vier groepen jongelui
in Israël gewerkt. Mede hierdoor
worden de Westduitsers de grootste;
groep onder de toeristen in Israël.!
Onder de Westduitsers, die naar Is
raël komen, bevind?.: zich ook vele
technici.