Honoré llaiiiiiitT. E2EEES3 EUGEN SUCHON CLARA HASKIL EN CLAUDIO ARRAU f ZATERDAG 21 MEI 1960 E*,' EXPRESSIONISME IN DE KUNST caricaturist van het huwelijk JTEN groot expressionist, midden in de bloeitijd van het impres- sionisme. Dat zegt opzichzelf al veel. Over zijn leven weet men weinig; hij leefde weliswaar in een politiek zeer bewogen tijd, maar hijzelf was een stil, teruggetrokken mens, die niet veel over zichzelf liet praten. Zoon van een glazenmaker in Marseille, die later naar Parijs trok, bleef hij altijd een man van het volk. Een goed Frans burger, in de beste zin van het woord; een „c it o y e n", geen bourgeois". Want de citoyen heeft de revolutie ge maakt, uitgevochten en de offers gebracht, terwijl de bourgeois ervan profiteerde en rijk werd. Maar als de vrijheid in gevaar Daumier aan zijn vrouw, geschre- kwam, werd de stille Daumier ven bij korte afwezigheid, getui- wild, dan ontzag hij niets en nie- gen van hun warme liefde, mand. dan was hij meedogenloos stralen een diep verlangen en stoutmoedig. het weerzien uit. Zo kwam hij al in zijn jonge jaren in botsing met de politieke machten die hij bestreed, als te kenaar van het blad: „Journal de la Caricature". Met 22 j; hij Slechts de troost Didine en enkele trouwe oude vrienden, zoals Corot, hielpen il bekend door zijn tekenin- uen?; *n Bticrf hij. geest, wiens wereld juist van de ze elementen vervuld was. Mo lière 16221673) stond nader to Don Quichote. nader tot Dau as een voelbare spanning het Nationale Theater van de Slowaakse Donaustad Bratislava. Vóór het begin van de voorstelling spraken de men sen druk met elkaar. Alleen maar over het nieuwe werk dat straks voor het eerst zou wor den uitgebracht. Men giste, men verwachtte, men had vooroor delen, men hoopte. En met vreemde blikken keek men naar het in de zaal uitgebouw de toneel, een uitbouw die zelfs gedeeltelijk de orkest- in heel beginnen i 19 s morgens aan het werk gaan en r vroeg thuis zijn het de on: licht gedoofd werd in die klas- vriena c1- p -li «n ^irio'^nt TïHnr hij de politieke toe- heeft standen bitter en scherp geeselde, en zelfs de Koning niet ontzag. De redacteur, de begaafde lehrijver-politicuj Chartei I-hUlpon Jg IO g,lruu «g» «uta scherpe, .ronrech. De held Don Quichote te paar gewapend met schild en lans m achter hem zijn dikke knecht ..burgerkoning" Louis Philippe, die na de revolutie van 1830 regeerde, als enige troonpre tendent van het Huis Maar er groeide steeds tcgert hem, bittere, tragische tekeningen Sen.felder, in München. in 1114. gemaakt, vervuld met smart over Franknjk w„ deze techniek het lot van Frankrijk. ook in „lt !obnilk. In het 1 Merkwaardig is, dat hij, die begin beheerste Daumier de fines- het lage onpoëtische ezeltje, ter gelukkig getrouwd was, ses& m de mogelijkheden van deze der Don Quichote-verbeeldmger tÖl techniek nog niet geheel. Alles tan Daumier. - te plastisch, Orleai alle kanten. chelijke karikaturen over het hu welijksleven tekende. Maar in zijn ironie zit ook veel medelijden. Hij keek neer op de ontelbare geval len van groteske, teleurgestelde, belachelijke, onhandige. niet vrij en licht zoals later. Maar spoedig vond hij zijn eigen stijl, en die werd steeds volmaakter, steeds meesterlijken Eigenlijk was bedekte, om precies 19 ui mmTsjeehoslowakije ook. Het is 'dan ook geen de voorstellingen toeval, dat Daumier een grieze- daar de lige maar indrukwekkende „Ma- vroeg i lade imaginaire" tekende! D om heeft Greco echter de r-"'"1 <rr\.1Tlbor Wel heeft Daumier dat gedaan, freso de orkestbak binnen- hij. die juist op deze snaren kwam. vergat men te applau- speelde als een meester. Hij, die disseren. De spanning naar de in het belachelijke zo vaak het nieuwe opera van Eugen Su- tragische heeft laten voelen. hij chon was te groot om daar op die in zijn ernst zo vaak belache- le lette„ lijk kan zijn, in zijn spel diep ernstig, en in het kleine, groots, j)je spanning is de gehele 'avond tot aan het monumentale toe! gebleven, tot half elf, toen de Al zijn Don Quichotes zijn iaatste noot was verklonken en grandioos. Eens toont hij ons zijn componist en alle uitvoerenden held te paard langzaam en waar- bee! erg langdurig werden beju- dig. stapvoets rijdend. Zijn spitse, beld Geen moment in die drie en mf?.e^e., vormen, zijn onwaar- half uur hebben de vele luïste- schijnlijk lange benen, het kleine raars het gevoel van een muzika- hoofd met de barbier-schaal-helm. le' inzinking gehad. Geen ogenblik en een veertje daarop, passen zakte de aandacht weg. Ook niet volmaakt bij zijn even mager. bij mij. terwijl ik toch de Slowaak- even onwaarschijnlijk paard, zijn seJ niet spreek en ook verder trouwe Rosinante. Hij is gewa- af sta van het siowaaks histori- pend met schild en lans, en zit he gegeven van het operalibret- in hoogste spanning, als voor een t Hicr voelde men van begin tot gevecht. Zwaar en aperij volgt eind de grootheid van een compo- aoo n_st d-e met zijn nieuwe opera de dikke knecht hem, op zijn onpoëtisch ezeltje (zie afbeel ding). Zoals die twee aohter el kaar trippelen, in ongelijk ritme, als de felste tegenstelling in alle*, is al een diepzinnig symbool op zichzelf: Deze tekening, met wei nig, toch oneindig expressieve, nerveuze trillende lijnen, en don kere schaduwen opgebouwd, be- ikt de grootheid van een teke- „Koning Svatopluk" Boris Godoenow heeft gegeven. De oerkracht van een Moussorgsky is ook bij Suchon aanwezig. Een eeuwenoude sage ligt aan deze opera ten grondslag, een sage mt uit de opvoering in Bratislava van Suchon's opera iitopluk". Links Stefan Hoza ah de jonge Svatopluk, rechts Jan Hadraba ah Koning Svatopluk. de Bourbons op de napartisten een neef van Napo leon, de republikeinen en de vierde stand waren vanzelfspre kend vijandig tegenover deze dik ke. corrupte en geldgierige tiran. Het was zijn minister, die de be kende leuze uitsprak: „enrichissez- vous!", en dat deden allen! Zo kwam het, dat zowel de uit- Philipon, als Daumier, op de ontelba konflikten, sleur, die zo veel huwelijken ka pot maakt. Daumier's instelling ccil luicii MP... H.. al: de man heeft de schuld! Bij- sfeer zjch laten afspelen, icnissez- zonder treurig laat hij het lot van w schilderijen werken, dan ook de vusezel zien, tochf - En toch vind Ik het toppunl zijn meesterschap in zijn „Don reikt de grootheid van een teke- het Groot-Mora- Q u i c h o t e"-voorstellingen. HU ning van Rembrandt. vische rijk Svato- heeft er talrijke van: tekeningen, Een andere is een schilderij pluk Dat Groot- litho's. schilderijen. Niemand heeft (in Amerikaans privé bezit). Moravische rijk scherpe lijnen spreken. "Hij kon ooit deze figuur zo diepzinnig pn In een kaal berglandschap met omvatte indertijd rijk bewogen scènes i ------ s-.i-x uers geworden, dan bij kleine of grote kon schilderachtig zijn. of de moordende SPhprnp liinpn soreken. Hii 1 medelijden, dan dat van de onge- De enige werkelijk kwade, boz» Studiereis door Tsjecho-Slowakije (II) de componist uit Bratislava nooit een Don Quichote heeft ge- ai'aTT.k-k'pr-tot 5 maanden instellin8 had hlJ echter tegenover TAAUMIER was «ebter ook nog eell I de ..Blauwkous", het toen opko- een groot schilder, ofschoon schilderd? Immers. Cervantes veroor- mendg type van dg iigeëmanci- hij weinig schilderijen naliet, en peerde" vrouw, die zich overal ofschoon zijn tijdgenoten, zelfs naar voren dringt. die zijn grafisch werk bewonder- Daarentegen had hij een bijzon- den, geen bijzondere waardering der zwak voor oude. verliefde voor zijn schilderijen hadden, veel mensen, of zulke, die zwelgen in minder dan wij nu. hun herinneringen aan een mooi De meeste ontstonden verleden. Hierbij behoren ook de kritische periode, toen kostelijke Odysseus-Penelope teke- III de censuur ook op te ningen. Zoals alle mythologische invoerde, en het hem moeilijk ge- voorstellingen van Daumier, zijn worden was door zijn grafisch ook deze geestig, vaak diepzinnig, werk zich en Didine te onderhou- niet alleen belachelijk en grotesk, den. In deze jaren heeft hij zich zoals vaak beweerd wordt. De met hartstocht op het schilderen vergelijking met Offenbach dringt geworpen, meer voor zichzelf, zich op, maar er is een diep ver- -|^ schil tussen de „klassieke" ope ra's van Offenbach en de mytho logische tekeningen van Daumier! Offenbach maakte uitgesproken karikaturen uit de Griekse helden goden. Zijn Olympus gevangenisstraf werden deeld. Maar zodra zij vrij waren, stichtte Philipon een nieuw blad (in 1832). de ..Charivari" dat veel beter was en dan ook tot de 20- ste eeuw bleef bestaan. Daumier was een van de steunpilaren hier van. en dat bleef bijna zijn leven lang de grondslag vari zijn be scheiden existentie. Maar nu te kende hij geen koningen, minis ters cn parlementsleden meer, doch de mensen uit het volk, en vooral de bourgeois, in al de ver schijningsvormen. Eigenlijk heeft ook Balzac In hepping van Cervantes nog on- zijn lans naar voren stotend, zijn het jaar erfelijker gemaakt. schild voor zich houdend. Waar- njng Svatopluk heen? Tegen wie? Men ziet niet sp0ort zijn drie Don Quichote eens de windmolens, die zijn zoons tot eenheid p...i koortsfantasie tot reuzen heeft a,n tevereeefs uroot scniiaer t^aAK HEB ik mij afgevraagd: omgetoverd. Hij rent in het on- echter. De zoons keren zich tegen gen Suchon te spreken te krijgen. hoe komt het, dat Greco bekende, tegen het onzichtbare, de vader en tegen elkaar en er Hij zat in Praag bij een composi- strijden en als het moet om wordt zelfs een aanslag op helle de oude Byzantijnse kunst, het gregoriaans, naar het tie-concours en zijn gezondheid oud-slavische. In 1934 schreef hij te sterven! In de voorgrond, op van"van**Svitopluk gedaan. Het laat de laatste tijd te wense blijft de arme Sandro Pan- gehele libretto speelt zich af in over. Zijn bijzonder intelligente t ouverture „Koning Svato- slechts zijn tijdgenoot maar le rots blijft de armeSandnTParT- «eheir Ubretto^speelt°Vichaf in over. Zijn bijzonder intelligente en pluk" en al die jaren is hij met zoals bekend, een goede vriend sa op zijn ezel staan. Hij wringt ic daeen. Het le bedrijf speelt in charmante vrouw wist het toch die geschiedenis bezig geweest, van hem! (Greco: 15411614, Cer- de handen in wanhoop, haast hui- het slot Velehrad, het 2e bedrijf zo te regelen, dat hij direct na heeft hij studie gemaakt van het vantès 1547—1616). En deze figuur lende van angst en verdriet. Wat in de geheime Slavische offer- zijn terugkeer uit Praag heel even leven uit de 9e eeuw, heeft hij van Cervantes is een van al het doet hij nu? Waarheen gaat hij Diaats in Zemplin en het laatste tijd voor me zou maken. „Per naar authentieke bronnen gezocht materiële gezuiverde, vergeeste- nu? Zijn bekrompen boerenver- hedriif oo de burcht De vin. Na de slot van rekening zie je hier niet en is hij ten slotte tot de conclu- Nanoleon ''jkte personificatie van een idee, stand kan hem niets verklaren. dood van Svatopluk valt het rijk iedere dag iemand uit het Wes- sie gekomen, dat deze geschiede nde nn tekenineen die ei«enlijk heel 8°ed in de we" wat zijn arme, dwaze ridder denkt ineen Het testament van de Ko- ten", was haar motief voor een nis nog volop actueel is, omdat 8„„. re'd van Greco paste. Of mis- en doet. Hij kan gewoon niet nino bevat de zinsnede: „Zo gij onderhoud. ook nu nog liefde en eendracht op schien toch ook niet? Want de fan- mee. zoals het platte alledaagse m Hefde en eendracht volhardt Een avond later zat ik bij Eu- het eerste plan moeten komen c Cervantes plaatst deze versland met de wild-razende fan- zunen uw vijanden u nooit over- gen Suchon in huis en dat „heel sie nooit mee kan. winnen". Deze zinsnede is niet in even" is een hele avond gewor- Er zijn er nog meer. Daumier haar volle betekenis tot de drie den, ondanks zijn zwakte, ondanks doorgedrongen. "mm boeken dezelfde bourgeoisie met al haar zonden en belache lijkheden zonder erbarmen s i goede zaak was dat ook i voorstel- Hoe van hem bezitten, ze zijn stuk voor stuk boeiend en meesterlijk De kleur speelt haast geen rol. Alles is meer plastisch, in gedek- 'S!f. meester'heeft lesk?"belachelijk, 'opêrette-achtig. te tinten, met een spel van clair- en de \eel oudere meester nee Kostelijk maar nooit van diepere obscur, en meestal van klein for- de JO"«e v£", k iU betekenis. Daarbij komt, dat de maat. Toch zijn ze vaak Si mA^eo je kerel muziek «elf ook komisch is. en al mentaal, groots. Wat de spon ane uitroep „de kerel operette-achtige. luchtige len is het gewone lev. If-- Michelangelo grapjes onderstreept en harmo- vrouw met ha-ar kind, een kunste- ZiCJ}- nisch begeleidt Daarentegen den- naar voor zijn schildersezel, drin- E4n b;»ob."r»r_v..' hem w.. mscn »e««e.a aando5nfljk.ditp. kers caté. amateu„. ver. 'innige ven Daumier v.n diept in. bewondering voor een ook vriend, zoals dat brief van Michelet aa aantoont.I tert. Èen andere keer Odysseus als burgermannetje met slaapmuts. ideale persoonlijkheid, zonder grof-materialistische omge ving, die in deze held van dromen was va„ de DÖn QUichote-idee en irreële poëzie, slechts het be- en flguur vervuld, cn werd er lachelijke kon zien. Zelfs als ze diep door geïnspireerd, welwillend tegenover hem zijn. ik wil de lezers attent maken, an zijn ziel en zijn dat ook ons land een zeer waar- begrijpen. Maar het dig D0n Quichote-schilderij bezit, tragikomische paste niet in de we- en wel van Jan Sluyters (in het reld van Greco. ook het element stedelijk Museum. Amsterdam), van spel, van het lachen-huilen. Ook hij begreep de grootheid van en huilend-lachen. is niets voor deze ..ridder met het droevige hem geweest! Een latere grote gelaat" en heeft een van zijn neel, mooiste schilderijen aan hem ge- zijn De componist de Daumier bedeesde koketteri, iniooni r wat !"hlke oude Yn^de „Charivari" verschenen Odysseus haa toen oneindige reeksen van gees- An *n -elkte, oude Penelope, die kunstwerk, zanglustigen. Een schilderij van Daumier, voor- stellend Don Quichote langzaam uit een vaag. nevelig landschap wegrijdend. Deze Don Qu grappige teke ningen. waarin de hele toenma lige wereld voorbijtrekt, als in een amusante deformerende spie gel gezien. Deze series waren: „Type* Parlsiennes", „Croquls d'Expresslon" „Meun» conjuga- les", „Les gens de Justices", „Journée de la Céllbataire", „Emotions Parlsiennes", „Hlstoi- xe ancienne", „Les bas bleus", „Actualltés", en nog talrijke an dere. De reproducties ervan vul- meerdere dikke banden, lekker in zijn bed i 3e klas-coupé in de Pa- rijse „banlieue", met de bonte me nigvuldigheid van de reizigers een ware psychologische studie. Een van zijn lievelingsthema's het theater, (al deze onder- ponist zelf. De première van deze opera had zo'n indruk op mij gemaakt, dat ik de componist zelf wilde opzoeken. Niet op het to- liet in het theater, maar in igen huis in Bratislava, een ,JU. _ie grote klassieke herenhui- Boven alles stel ik zelf ech- zen, rondom in een tuin gelegen ;r een schilderij, waar de een- waar het 's avonds heel erg don- ridder voor zich heen sta- ker is. Het is in een van de oude vaag, snurkend, terwijl de oude Penelo- werpen heeft hij herhaalde keren hem vertederd zijn grafisch werk uitge beeld, steeds verschillend en ver rassend!) waarbij hem het pu bliek nog meer interesseerde, dan het toneel zelf. In deze schilderij kan hij grandioos zijn, zodat nog i vakker blijft bekijkt. Of denk eens aan zijn tekening van de trotse, zelfbewuste Athene, met speer, schild en helm, met haar spitse kin en adelaarsneus, die als een tot alles besloten „suf- wij onwillekeurig aan de grootste fragette", uitdagend de wereld in namen moeten denken, aan Rem- kijkt. Zij is even agressief als al brandt, Goya. e.a. de andere „bas bleus" die hij Bijzonder boeiend is het kleine sme tekent. Be- schilderij „Het drama" (in Mün- de fiere maag- chen>. Wij zien een belicht toneel. tragedie afspeelt: schouwde Daumi delijke godin i ichtende veroordelingen of >on maar kostelijke karikatu- geestige opmerkingen over tijd. nelijke geest en verstand, ideaal, of als voorloopster v« voor haar rechten strijdende, de mannen wedijverende, vrouwelijke plichten verzakende. j Maar rust en vrede keerden nog t',ek® lang niet terug. Het grote van de Europese brengt ook geëmancipeerde dames tijd? In ieder geval zijn deze „an tieke" figuren bij hem meer dan slechts lachwekkende karikaturen. evoluties, 1848, Frankrijk de ge- verandering. Louis Phi lippe werd verdreven. maar spoedig door een keiier vervan- gerii Lodewijk Napoleon III, een neef van Bonaparte, in 1852. En hiermede kwam weer een tijd van onrust en geweld, tot de ramp van de ongelukkige verlo ren oorlog met Duitsland, in 1870'71. Daarna pas werd de derde republiek opgericht. \L deze rampen en veranderin gen heeft Daumier, evenals gevoeli Goya in zijn tijd. meegemaakt. Maar zijn eigen leven bleef toch een stille haven van geluk en vrede, buiten de woelige zee. H.j trouwde in 1846 <36 jaar oud) met een charmant naaistertje. Marie Alexandrine Dassy, dat hij. misstanden, fouten zoals iedereen, nooit anders dan „Didine" noemdi Verlossende humor Tp VEN ALS GOYA, heeft ook E Daumier de emoties volutie. burgeroorlog er meegemaakt. En ook hij de deze gebeurtenissen ni met bittere ironie, maar mei "ij- tende kritieken, soms zelfs met wanhoop in zijn werk. Maar toch is er een zeer groot verschil sen het grafisch beide grote deze kunstenaars, het hun meest intieme s en opvattingen zich zo intens weerspiegelen. Want Dau- nier was met de gave van een exlossende humor gezegend, een egen. welke Goya helaas ontzegd Daarom is Daumie Een man ligt dood op de grond een ander wijst met de ene hand hevig op deze figuur, terwijl hij de andere, uitgestrekte hand- n een aanklacht, naar een, in wit. geklede vrouw wijst. De- vrouw is, met een tragische uit drukking van wanhoop én anfest in wilde vlucht Haar kleren wap peren, haar donker losgerukt haar vliegt als door een storm ge blazen. zij grijpt met beide han den naar haar hoofd. Een trage- an re- die van liefde en moord, door het oorlog publiek ademloos gevolgd. In de -volg- schaduw van de zaal zien wij ge spannen gezichten, geschrokken ogen, open gesperde monden, een man springt zelfs op en staart handenwringend naar het toneel Een klein meesterwerk, met onge kend élan e ïslepende werking. rend, lang: velig landschap wegrijdt, staat nog midden in de ruimte. maar men voelt, dat hij door iets geheim zinnigs aangetrokken. stadswijken i Het eg wil rijden. De ontgoochelde omgeving is wazig, en ook zijn gelaat is als in nevel gehuld, onduidelijk te zien- Alleen zijn wapen uitrusting glanst, en zijn oneindige lans steekt agressief in de lucht. Zijn Rosi nante is daarentegen fel belicht, wit. en toch onduidelijk uit gebeeld. het beest lijkt meer op een on werkelijk spookpaard Heel ver weg. duikt iets aan de horizon op, minder nog dan ereld, wars van ntiek. van idealen, van dromen en fantasie. Hij wil liever tegen windmolens vechten, liever voor zijn idealen sterven, dan zich neerleggen bij de burgerlijkheid van zijn omgeving. Hier heeft een groot schilder de idee van een groot dichter zo diep begrepen, als misschien nog nd dat deed. die de wereld der realite :n zo scherpzinnig observeerde n met even scherpe ironie in ijn kunst liet weerspiegelen,, zijn geen ander werk zo lhouet, eerder diep en oprecht uitstortte, als schaduw of een deze sublieme kunstwerken, waar een irreële, door een dichter ge schapen figuur zijn held fantoom. Zou dat de knecht op zijn ezel zijn? (Zie afbeelding). Is het een fantoom vah de realiteit, ver dreven en verdron gen door droom en fantasie? Deze Don Quicho te is aangrijpend, groots en- bizar, niet in het minst belache lijk. Hij is de eeuwi ge idealist, die zich verzet tegen de grove realiteit, die geen kennis neemt van een Want hij heeft de symbolische e" Jva1f,rocof5:,. s«doo„"=iddevjrrau,ehaofe niet alleen begrepen. maar door zijn eigen scheppend vermo gen tot geheel nieuw leven kun nen wekken. En hierin heeft de grote vechter, de scherpe criti cus. de intuïtieve psycholoog, meer dan ooit, de diepste, verbor gen kern van zijn eigen fascine rende en beminnelijke persoon lijkheid geopenbaard. vrede te bewaren. Bovendien hanteert Suchon hier een spraakmelodie zoals Janacek zijn vermoeidheid. Zelden heb ik in zijn opera's deed. Maar eigen een dergelijk geestrijk mens on- lijk doet Suchon het sterker, daar der de componisten meegemaakt hij in die spraakmelodie nog meer muzikale spanning weet te leggen en minder met dat declamatori sche effect coquetteert. Zoals al het werk van Suchon is ook deze opera van een grote kracht en ex pressie, zonder enig experiment en toch modern. Zijn taal doet soms denken aan een Honegger, maar is er niet identiek mee. Su- chons muziek is oorspronkelijk en gebouwd op de beste elementen van de Slowaakse volksmuziek. Een enkele keer heeft zijn werk de suggestieve kracht van een Wagner, maar dan zonder de te opzichtige pathetiek. Uit elke noot voelt men een muzikale gedreven heid, een geladenheid. Door de fantastische beheersing van de compositietechniek weet Suchon zijn gedachten direct in de juiste vorm te gieten. Vermoedelijk was dat ook zo belangrijk voor het vasthouden van de aandacht bij de opvoering van „Koning Svato pluk", groots gebracht door het Nat. Theater van Bratislava en met een keur van Slowaakse zan gers. In het westen Hoe is het nu in het Westen, in Nederland, met de moderne muziek? Wordt er daar veel geëx perimenteerd en hoe staan de jon- als Suchon. In de oud-ingerichte geren nu tegenover allerlei ,,se- kamer, waar alle meubelen nog riële" composities en „musique uit een voorbij maar schoon ver- concrète?" Het waren vragen leden stammen, waar vele foto's waarmee Eugen Suchon een heel van kunstenaars op de vleugel gesprek uitlokte. Want dan plotse- prijken, waar kleurrijke linten de ling blijkt dat de afstand met het huldebetuigingen voor Suchon de- Westen toch wel erg groot is. Wat weten wij hier eigenlijk van een land als Tsjeehoslowakije en wat heb ik met weet men daar van het huidige Suchon enkele uren lang gepraat, muzikale leven bij ons? Wij den- heb ik samen met hem aan de ken vaak dat er in het Oosten al- vleugel partituren „doorgenomen", leen maar in de stijl van Tschai- heb ik van gedachten over de mo- kowsky, van de late Richard derne muziek kunnen wisselen, heb Strauss of van de „bekeerde" ik begrip en karakter gevonden. Schostakowitsj wordt gecompo- De nationale drank Slivovice heeft neerd. En in het Oosten denkt r „.i volkomen gelukkig huwelijk. Ze hoorden bij elkaar, ze hadden elkaar nodig, en bleven 32 jaar lang eikaars steun en vreug de Men weet weinig over hun le ven, slechts enkele brieven van in staat de zonden der met een begrijpende glimlach te bekijken, en steeds „ai te jnselijke" e kan hij ook ons tot een begrijpende of vergevende glimlach bewegen. Wij weten echter precies, hoe hij over de mensheid dacht, want daarbij ook dienst gedaan. Wat ik bovenal gevonden heb is een groot mens en een grote vriend. Eugen Suchon werd op 25 sep- DR. M. RéVéSZ-ALEXANDER tember 1908 in Pezinok (West- Slowakije) geboren. Zijn vader was organist en zijn moeder, een pianiste, zijn eerste lerares. Aan vankelijk was ils componist dat het Westen alleen maar experimenten op muziekge bied voorlbrengt, zoals b.v. een Krenek, een Nono, een Stockhau- sen, een Schaeffer of een Berio. „De jongeren in Nederland zoe ken weer naar vaste grond onder de voeten. Het al te erge experi- Suchon autodidakt menteren is een puberteitsver- richtte zelfs op schijnsel, is een zucht naar iets VI A N AALD «N PLAAT kracht dat i fLARA HASKIL en Claudio Arrau, twee pianisten van wereldformaat, twee zeer grote kunstenaars, maar ook twee ge heel eigen persoonlijkheden. In leeftijd verschillen ze maar 8 jaar het gymnasium een eigen school- orkest op. dat ook werken van hem uitvoerde. Eerst in 1928 ging hij naar de Muziekacademie in Bratislava, waar hij piano, compositie en directie studeerde. Vooral de componist Frico Kafen- da (geb. 1883) is van veel beteke- hem geweest op de demie. Van 19311932 studeerde dat Suchon aan de meesterklasse zal nemen. Het experiment i_ tig, is nodig ook wel, omdat de kunst altijd nieuwe impulsen no dig heeft. Maar het experiment mag geen dogma worden, moet alleen maar als een overgangsfa- worden gezien. En ik geloof Nederland grote expressionist dat doen kan. En deze gedachten zijn zeker niet zachtzinnig. Hij maak te zich geen illusies, hij zag de dingen vaak even scherp en wrang als Goya. Denk slechts angrijpende schilderij '!s at^jeiï tot dezelfde generatie behoren. Beiden kregen ook kan dus zeggen, dat ze prijs voor pianospel: Clara Haskil in 1910 aan het Parijse Conser vatorium. Claudio Arrau in 1927 bij het internationaal muziek- het hoogste, zowel voor het spel s voor de opname. Als ik de- p. zou ik er zonder restrictie ecmaal vijf sterren bij schrij- Cla „Rue Tran Zo de doi uitgemoorde familie, de 'ö3p Haskil werd op 7 januari Fischer) en de. Op 6-ja dio Arrau Boekarest (Roemenië) ge- Iluuolu 'i studeerde eerst bij Ri- „ij in zijn tekeningen chard Robert in Wenen daarna ne. slome, lelijke, of bru- aan het Conservatoire Nationale tuit v.. geldgierige bourgeois, de de Paris bij_Alfred Cortot. De onrechtvaardige of onverschillige ste prij: rechters, de slimme, omkoopbar" ff" hun naaktheid kerd. Maar daarnaast stelde hij de arme ..duvels", de onderdrukten, de bedelaars, de romantische zie len, de melancholieke oudji een zo'n teder begrip Een der hincelijkscaricatur Honoré Daumier. Ah onder heeft dit icrrk: „Metro l charmant, licht l kunnen 1 er is alles - i gracieus. - kreeg ze dus al op 15-jarige leeftijd, bij haar eind examen. Al heel jong trad ze op met de groten der kunstwereld: met de violist Eugène Ysaye, met de cellist Pablo Casals en met de violist-componist George Enesco (Enescu). Als soliste in recitals en bij orkest begon ze o, .„«,4 haar loopbaan in Engeland en gevoel Amerika en nu reist ze de gehele kind te doen te wonderkind is ni ter van het klavi hebben. Uit dat een grootmees- er gegroeid. Het is wonderlijk hoe gaaf Cla- a Haskil speelt, maar bovenal ioe zuiver ze de niet-geschreven ccenten aanvoelt. Zonder ergens °P en ook maar even iets te nadrukke- wonder- [jjk te worden. Geen seerde Schubert, geen tige Mozart, maar a juiste muzikale proporties. Hel spel van Clara Haskil is zeer ge voelig, helder en volkomen afge wogen. Altijd levend echter. ons Zondagsblad van 20 februari jl. heb ik dat.standpunt nog eens opnieuw bestreden. Chopin was mm o«rVChoom L'ïEeftta'sm ™«°?av5ovL .oompositie) kerzoete pastelt.nten. 'onbestemde <-'< zelf''Zt,etser™" kleurtjes. Chopin was innerl.jk werd hn zelf orote.sor veel sterker dan men hem veelal wil zien. En ook dan die salon vrouwen in het Parijs van zijn tijd hem zagen. Chopin-spelen be tekent dan ook het uitvoeren van muziek, die geschreven is door een Pool met de uiterlijke manie ren van een Fransman. Maar de Poolse aarde blijft geuren. ....j.. H8Ü 6twöeS kïkhïch Wil dat zeggen dat Chopin hard Suchon uitgevoerd in Rotterdam) zijn. Goddank dat er iets *Ys*"dat erd hij zelf professor voor compositie aan de academie in Bratislava. Zijn werk VANZELFSPREKEND ging ons gesprek over het werk van Suchon. Slechts een heel enkele Op deze conclusie van mij was er weer de blijdschap bij Suchon, de blijdschap die culmineerde in de uitroep: „Maar waarom komen wij dan muzikaal niet veel meer bij elkaar? En dichter tot elkaar? Mimi (dit is Suchon's vrouw), hoor nu toch eens: dit is een stem rwich- gespeeld moet worden? Integen in de deel. maar nooit sentimenteel en nooit met al te nadrukkelijke ru bati. Het rubato (d.i. het wat vrij interpreteren van de maat of het piaat zijn „Psalm des Karpaten reld." „Maar ik ga meest bekoorlijke vormen te den, en de op zichzelf lelijke liteit met een fijne sluier van po- de grammofoonplaat de Grand ezie te omhullen en verzachten. Prix du Disque. platen van Clara Haskil en Claudio Ar rau uitgekomen. Clara Haskil speelt de Sonate Bes-dur Op. posth. van Schubert en de Sonate Chopin-jaar "verschijnen no, 10 in C-dur KV 330 van Mo- wat Chopin-platen, goede zart <33 cm. plaat A 00484 L). der goede, oude "n nlgri wereld door en heeft met alle gro- Hier zijn twee werken die volko- daarbij ook Arri Agenten gespeeld. Ze woont men in hel muzikaal-geestelijk te verwonderen Clara klimaat van deze pianiste liggen rau's Chopinspel kent, zal weten De romantiek van een Schubert dat hij op dit gebied een groot de wijze sprankeling bij Mo- herschepper is. Heel anders Haskil zo geniaal dan Clara Haskil. Ik vorig jaar hoorde ik op het ons kan binden." Suchon Praagse muziekfestival zijn opera gestaan van zijn grote fauteuil Krutnava". Bovendien kende ik om met meer nadruk te kunnen de Supraphon-grammofoon- praten. En op dat moment voelde "salm des Karpaten- ik de tragiek van Oost en West, dimes vooi gemengd koor, te- voelde ik de eenzaamheid van de norsolo en orkest, een werk in de kunst die aan politieke idcologic- stijl van Kodaly's „Psalmus Hun- cn gebonden is. Of die als reactie garicus". Als dank voor mijn en- hierop alle houvast wil verbreken thousiasme over dit werk (in 1938 om in eigen vrijheid omhoog te heel bezondigt zich daar gelukkig nicl voltooid) schonk Suchon me zijn vliegen. Maar vaak zijn de vleu- Hij speelt de 24 Preludes partituur met opdracht. Grote gels dan niet sterk genoeg en is :l" u~* dc val omlaag dodelijk. melodisch verloop) moet bij Cho pin heel voorzichtig worden toe- uitgeko- gepast om niet in die sentimen zoetgekleurde filmverteke- Chopin. Natuurlijk in dit ning te vervallen Claudi Vevey (Zwitserland de Haskil munt vooral uit als Mo le- zart-, Schubert- en Schumann-pia- In 1951 kreeg haar spel op Cla technisch formidabel behoeft niet tijd het wezen van deze tot klank te brengen. Zijn rubato is soms zo geraffineerd, dat men nauwelijks merkt, dat Arrau iets rubato neemt. Men voelt alleen het verloop van de muziek zelfs angkoren zou ik het willen ziek bevelen. Het schildert met sugges- tieve kleuren de schoonheid van het Karpatenland tegen de tragiek van het arme, uitgebuite volk. Bijzonder blij was Suchon klank te realiseren, dat deze niet zo goed een ideaal Chopinspel bepaalde expressie. Als zo veel grote kunstenaars heeft ook Daumier zijn eigen techniek uitgewerkt, tot die een gewillig en soepel instrument van expressie in zijn handen werd. D* lithogT»phle. of steendruk, bepaald Claudio Arrau werd op 6 febr. treft een ereplaats in uw disco- len. Daarvoor is een andere 1903 in Chilian (Chili) geboren. Na theek verdient. Het enige Ned. on- taliteit nodig, minder vrouwelijk- eerst les te hebben gehad in San- afhankelijke grammofoonplaten- sensitief. de opname be- bij Clara Haskil kunnen voorstel- accent. Daarbij houdt hij de maat <jan zjjn vorige opera „Krutna- Suchon gelooft niet in syste men, gelooft niet in berekeningen, gelooft niet in buiten-muzikale 'n opmerking, dat ik de opera spitsvondigheden in de muziek. Hij Koning Svatopluk" beter_ vond gelooft alleen maar in de muziek streng mogelijk vast, doch weet in de melodie die kleine sub tiele schakeringen aan te bren- Het klinkt wellicht wat vreemd gen. Ook deze plaat r hen, die in Chopin nog altijd <aar hij studeerde bij Martin allen kennen geeft bij geoorde- dat verwijfde bleke jongetje zien. aanwinst. plaat G 035121) R<-i- ,r «-X, x" de muziek die èn Tsjecho- Ook hij heeft natuurlijk te- genstanders en die zweren nu bij Slowakije, en Nederland heeft „Krutnava" waarschijnlijk omdat groot gemaakt. Eeuwen en eeuwen daar meer volksmuziek in ver werkt is. In „Koning Svëtopluk" is dat maar bescheiden verwerkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22