Molukse Christen Jongeren Vereniging mm ADRIANS GEESTELIJK LEVEN. presenteren zich loc]l ZATERDAG 21 HEI 1960 En Carmiggelt in 't kwadraat Er is in de afgelopen weken ke zijde heel wat te doen geweest Simon Carmiggelt zich veroorloofd heeft visieuitzending. Geestelijke waarheden werden ge bruikt voor goedkope effecten en velen hebben zich er zo aan geërgerd, dat er zelfs in de Tweede Kamer vragen over werden gesteld. We hadden er verder geen aandacht aan geschonken als niet Pharetra, het studentenblad voor de civitas academica aan de Vrije Universiteit, zich deze week op een soortgelijke manier was te buiten gegaan. Dit blad poogt met alle geweld een soort tweede Propria Cures (blad van de studenten aan de Gemeentelijke Universiteit) te worden, dat trots is op zijn hooghar tige geest van leeg nihilisme, een soort „ik-durf-dit- lekker"-houding. In een .kantstudie" schrijft de redactiesecretaris L. Manneke over de herdenking van enkelen „die een trek gemeen hebben: hun bekering". Hij vervolgt: „Nu wordt deze constatering wel gemakkelijk ge maakt. omdat wie bekeert zich niet? De vraag zou hoogstens kunnen luiden: ten goede of ten kwa de?" Na nog een paar schimpscheuten op ds. H. J. Hegger „hij herdenkt zichzelf bij voortduring" meent de schrijver ook nog iets te berde te moeten brengen over de Strijdende Kerk, „een ander krantje" dat eel spreekt over de noodzaak van een nieuw reveil, ons Manneke vervolgt dan: „Eenmaal in de veer tien dagen wordt betoogd, dat het reveil op organi sche wijze vanuit de gemeente moet groeien, hoewel toch ook gebracht door de H. Geest. Zo wordt er ge roepen om een reveil, terwijl eventuele contradicties in dergelijke redeneringen tot paradoxen verklaard (worden. Het tover- cn wachtwoord is reveil en dat reveil is er nu al. Let. zo zegt de Sttrijdende K(erk) op het S.S.K. (waar zoveel rotzooi over geweest is), let op Almelo en Baarn (waarna we dan maar ver der, armpjes ovef elkaar, wachten op de H. Geest). Let op synoderapport over de oecumene (waarvoor tot voortgaande rapportering benoemd Geloof geen aspirientje Een blad voor studenten schijnt in Nederland pas echt een studentenblad te zijn door de Wij-durven-effe- mentaliteit van de kleine jongen die vieze woorden op een schutting schrijft. Het zij zo. Sommige psy chologen schijnen dit zelfs toe te juichen want het is een vorm om af te reageren, waardoor de „persoon lijkheidsvorming" niet in het gedrang komt. Maar als dit Manneke schrijft over heilige dingen als „bekering" en „reveil", die slechts het resultaat kun nen zijn van de werking van de Heilige Geest en van een persoonlijke ontmoeting met God, dan geeft de ze VU-student slechts te kennen door zijn toon en hou ding van de inhoud van deze woorden nog maar wei nig te hebben begrepen. Toen Jesaja God ontmoette riep hij uit: „Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lip pen, en woon temidden van een volk dat onrein van lippen is." Toen God tot Israël in de woestijn sprak vanaf de berg Sinai, riep het volk in ontzetting uit tot Mozes: „Spreek gij met ons, dan zullen wij horen; maar God spreke niet met ons, opdat wij niet ster- Wij hebben van God een gezellige opa gemaakt, van het geloof een geestelijk asperientje tegen alle moge lijke kwalen. Wij menen God gediend te hebben als we naar de kerk zijn geweest en we menen tot God gesproken te hebben als we een „Onze Vader" heb ben afgeraffeld. Maar een bekering is een persoonlijke ontmoeting met God. Bij ons overheerst echter zo vaak de gedachte dat wij geen bekering nodig hebben, omdat wij ge doopt zijn en daarom behoren tot het Verbond. We zien dan over het hoofd dat het woord bekering slechts zelden wordt gebruikt voor heidenen, maar in de bij bel vele malen als God spreekt tot Zijn Verbondsvolk. In die ontmoeting verschrompelt onze hautaine houding tot een „Wee mij!" In die ontmoeting ziet de mens zichzelf door Gods ogen, maar mag hij ook weten dat Christus zijn plaats heeft ingenomen in het oordeel Gods. God wil ons nog altijd ontmoeten en het past geen VU-student met die ontmoeting de draak te ste ken. ook al zullen we over dit Carmiggelt-Manneke geen vragen in de Tweede Kamer stellen. DE JEUGD VAN AMBON STUDEERT VOOR DE TOEKOMST heelt gebrek aan leiders en materiaal jonge ren onder onze Ne derlandse vrienden het verlangen bestaat ons de helpende hand te bieden, dan willen wtf. om teleurstel lingen te voorkomen, hun bij voorbaat erop wüzen, dat het ons niet zo zeer gaat om de vraag wélke hulp u ons aanbiedt, als veel meer om de wijze waarop dat gebeurt. Hoe jong wij ook in uw ogen mogen zijn en hoe onervaren wij ook mogen lij ken op het punt van de hantering van westerse levensgewoonten, toch mag u niet vergeten dat wij reeds een pijnlijk verleden achter de rug hebben en dat de geslagen wonden niet gemakkelijk helen door verontrustende berichten uit ons nog steeds bezet en verdrukt vaderland. Daar bij zal veel van uw tact cn geduld wor den gevergd, omdat het ons nog steeds moeite kost ons te realiseren, dat wij wat betreft onze menselijke rechten met u op gelijke voet staan. De oprechtheid van uw christen-zijn zal daarbij van doorslag gevende betekenis wezen. DE P.P.K.M. staat onder voorzitterschap van ds. S. Metiary, die woont in het woonoord Schattenberg te Westerbork. Dank zij een kleine bijdrage van het C.I.O. (Contact In Overheidszaken) voor de geestelijke verzorging van de Am bonezen hier te lande, kan de organisa tie nog werken. Er zijn veel plannen die nog niet verwezenlijkt kunnen worden. De grootste moeilijkheden liggen op het financiële vlak, maar daarnaast kampen wij ook met het gebrek aan jeugdgebou- wen. Allen en alles moet geschieden in het kerkgebouw, dat meestal bezet is van maandagmorgen tot zondagavond. Toch zijn wij trots dat wij als Molukse Christen Jongeren hier in christelijk Nederland onze organisatie konden oprich ten en wij mogen leven tussen onze broe- J. M SAPULETEJ SECRETARIS P.P.K.M. ALS op Hemelvaartsdag de gereformeerde jeugd in ecns iets van de wereld te zien. duizendtallen naar Barneveld trekt, zullen in de bij- jaar,den n™ a^bijnaTuuf^aa^e'n eenkomsten ook een aantal rijen donkere gezichten te he* i'Jkt alsof er aan het verblijf zien zijn. De zwarte ogen zullen stralen, de zwarte mon- nuluee^d^oof^beg^men^n den zullen luidkeels de liederen meezingen. Deze toogdag de Evangelische Molukse Kerk te van de Nederlandse jeugd zal in zekere zin ook hun Am- ren^oor de jeugdetS m°et gebeu" bonese toogdag zijn. En 's avonds zullen deze jongeren weer naar hun kamp terug gaan. Tot laat in de nacht zal Een „jonge kerk" in De Biezen worden nagesproken over het gehoorde. Maar SaPuletej en ds. Metiary Meer dan wat ook, zal deze toogdag de jeugd van Ambon beseften dat al in het prille bê stimuleren om het werk van de eigen Christen Jongeren S"n8^e^tdfrde"SgdvV4"giSns Vereniging Persekutuan Pemuda Kristen Maluku van hun eigen kerk in Makassar met kracht voort te zetten. Semarang. Toen de predi kant naar Nederland moest ver trekken stond Sapuletej er alleen misschien geneigd te den- voor. Reeds toen gaf hij namen n de zending. We verwar- door van jonge mensen die naar nsen met gekleurde gezich- Nederland gingen. Toen dan ook gemakkelijk met heidenen, de Evangelische Molukse Kerk de Molukse Maar deze jongeren zijn helemaal werd^geyormd. zelft toen hij^nog geen heidenen. Toen enkele gen den geleden een blanke i 500 le- Na het gesprek dat wij vorige pen, week hadden met ds. W. H. Tu- ken tuarima besloten we, dat we ook ren graag een gesprek zouden hebben met jongeren uit de Molukse Kerk, want al bijna tien jaar be staat er in ons land jongerenorganisatie, die den telt verdeeld over 25 afde lingen. Zij beseffen zelf, dat dit aantal nog maar hoofdbestuur heeft ma opgesteld, dat moeten resulteren gingen in de 70 kampen. De dere kampen zijn te klein om eigen vereniging te bezitten, n ook voor die kampen wordt er weg gezocht, om de jeugd toch geleden ko: vast te houden. Christus, Geen jonge kerk Een opmerkelijke groei heb ben in de afgelopen tien jaar de zogenaamde „geloofszendingen" doorgemaakt. Zij willen bewij zen dat zij tot een zendingsgroep zijn uitgegroeid waar rekening mee moet worden gehouden door een toogdag die op Hemelvaarts dag gehouden zal worden op het conferentieoord het Brandpunt in Doorn. Minstens zeven geloofszen dingen zullen aan deze dag meewer ken. Het doel is de aanwezigen iets van hun werk te laten zien en de zendingsliefde aan te wakkeren. 't Betreft hier zendingsorganisa ties die naar hun uiterlijke vorm veel lijken op de zen dingsgenootschap- het idee door een bezoek aan de zendingsconferentie van de Ierse stad Bangor, die sinds 1926 j, dag. de rige landers, vaak rand- of. buitenker kelijken tot het geloofswaren ge komen. Zij wilden in de zending, maar hadden geen vooropleiding de deuren naar de theologi- nilla, HCJB in Ecuador en ande re stations zoals het jonge zen dingsstation op Aruba. In Nederland werden in tien den na tijds minstens tien Neder- cal Un Aan de dag werken Africa Inland Mission, die Neder landse zendelingen heeft gen. land werden ge sticht Zij hebben geen kerkelijke binding, maar worden gesteund door gelovigen uit de verschillende kerken van Het woord „geloofszending" is harte konden een letterlijke vertaling van de Engelse term „Faithmissions". De meeste, huidige zendingen zijn dan ook van angelsaksische origine. Oorspronkelijk gaf deze term aan dat de zendelingen uitgaan op geloof, zonder zeker heid van een vast inkomen. Er is geen thuisfront met een straffe organisatie die zorgt dat het jongei ren vijftig i holscholen. Zij werden niet aanvaard door de Nederlandse kerkelijke zendin gen. maar hadden in het buiten land contact gekregen met ver schillende geloofszendingen en in troduceerden die in Nederland, echtparen Tientallen Nederlandse jongeren trokken onder deze zendingen naar de verschillende zendingsvelden. Van hen heeft het opmerkelijke fij werk van Trienske Beimers. een Nederlandse gereformeerde ver pleegster, die in zes jaar tijds in Tanganyika een ziekenhuis, een polikliniek, en een kinderhuis met eigen handen bouwde nog tijd vond tc adopteren ei te van het Oude Testament in de taal van haar gebied over te zetten, het meeste de aandacht getrokken. Vooral de Hervormde Kerk dingen. Maar het gevolg was te- heeft zich met deze groei bezig elen die nog wel lid gehouden. Zij bestudeert nog 1 *--«—« steeds het werk van deze zendin gen, ook al omdat het eerste rap port dat werd uitgebracht nogal veel kritiek heeft opgeleverd. Het grootste bezwaar dat velen uit de kringen van de geloofszen dingen naar voren brachten tegen het rapport is dat n ze zendingen heeft de zendingen van de. pinksterge meenten, die vooral in de laatste twintig of dertig jaar een onge kende groei hebben doorgemaakt. Wisselmeren op Nieuw-Guinea op hemelvaartsdag weer t\ 1 uitzenden. andpunt de verschillende dingen uitgenodigd om op zijn ter rein een gezamenlijke toogdag te houden. Reeds zeven organisaties kinderen hebben hun medewerking toege- slotbijeenkom! groot gedeel- zegd. De heer J. Kits kwam op uur. worden door zendelingen, die verlof in Europa zijn. De komsten worden gehouden et steeds nen- leiders er tien aal. Er is een gevormd vijf onder wie de kerken, toch hun gen zendingswerk niet meer van irte konden steunen en nieuwe mdingsgcnootschappen gingen stichten, die vooral vast hielden «an de inspiratie van de Bijbel cn dus de onfeilbaarheid van Gods Woord in hun vaandel droegen. Ontdekt ZONDAGSSCHOOL benodigde geld bijeen wordt ge- dingsgenootschappen geconcen- 0ok zij doen hun werk bracht. Iedere zendeling zoekt hij naar het zendingsveld gaat zelf zending een aantal gebedsvrienden, die sprak ni tevens beloven hem regelmatig pen. geld te zenden. Ontwikkeling 0... dc boodschap evangelie. Maar toen uit de Dood zocht van het werk bleek dat er on derwijzers nodig waren, en artsen, professoren en journalisten, groei de het thuisfront meestal uit tot een organisatie, die niet slechts bemiddelend werkte en alleen maar de binnengekomen giften re gistreerde en doorzond, de kerkelijk hervormde kerkelijke Vendingen, maar via de •an Oegstgeest. Men geloofszendingsvorm. Maar er is meer van genootschap- over ^et algemeen een sterk on- r van „zendingen' die derschêid cn nauwelijks enig con- jwel allemaal tot kerkelijke tacj tussen de oudere geloofszen- zendingen uitgroeiden. Deze Ne- dingen, die slechts orthodox-bij- derlandse zendingen richtten zich beis wiHpn zijn en de nieuwe zen- echter hoofdzakelijk op Indonesië dingen die vooral de boodschap waar het steeds moeilijker werd van de pinkstergemeenten willen direct zendingswerk te ver- proclameren. :en. Wel hebben vrijwel alle Terwijl de eerstgenoemde zen- kerken in de laatste jaren ge- dingen hoofdzakelijk werken in zendingsvelden. pjoniersgebieden. zijn de laatsten uan rl.» lrorlron neergcstreken jn gebieden Ds. J. Nierop, vrijgemaakt gereformeerd pre- de* dikant van Haulerwijk-Wastemeer in zijn blad „Meeleven" gaf een wel zeer eenzijdige defini- e van de zondagsschool: Dc Zondagsschool is allereerst een Evangelisatie- instituut. Wanneer zy ren bewaarschool wordt voor onze kinderen mist zy het doel. Allereerst is die Zondagsinstelling voor de buitenkerkelyke kinde Dat school i .ch thu dc Here J« dus ook Deze vorm kan worden volge houden zolang de zendingsvisie al. a leen maar bestond uit het bren- richten. Wel hebben vrijwel alle icenomen. Maar dat ALTIJD om om niet-kerkelyke. kinderen te ict Evangelie en niet meer om zyn of omdat toch onze kinder leden van die kerken irin al voorgegaan en t werk van de geloofs- Vruchten reeds zendingswerk verricht ERSTHOOMD wordt door kerkelijke en ook Ds Y h voor Drenthe Veertig jaar gelcdei Door het groeiend contact 5£rfiK!£.' kSiStbSHIlTn.? kenhuizen en wat al niet nodig bleek. De meeste Angelsaksische ge- loofszendingen zijn of ontstaan in le groei hadden doorgemaakt op werk onder de Auca-india de vorige eeuw, b.v. de Chl- dit moment en meer zendelingen Zuid-Amerika (dat net leven kost- na Inland Mission gelijktijdig op de zendingsvelden hebben dan te van vijf jonge zendelingen), het -4 de Nederlandse zendingsge- cte kerkelijke zendingen, die in de blad Africa Challenge dat gesticht !i~" erd door de Sudan Interior Mis- on en een soort kruising is tus- :n De Spiegel en De Open Deur en voor Afrika een geweldige op- Verlangen lage heeft bereikt; voorts vrucht nootschapp het orthodox van de jaren tien en twintig deze eeuw. In de oudere kerken was de vrijzinnigheid steeds ver der opgedrongen en het verzet van de orthodoxie leidde tot het stlch- Internationale Zendingsraad zijn In Amerika georganiseerd, wonnen het interes van velen. ten Daar kwa bij dal Utler» hun dorst naar Schriftverklaring lc uit de veelgeprezen „kanttekenoar" vbii de Sta tenvertaling en uit „Matthew Henry", een hybel- verklnring, begonnen door cn genoemd naar een Schotse dominee, die stierf in het jaar 1711. In het begin van deze eeuw werd dat werk in acht of ne gen kloeke delen in het Nederlands uitgegeven en hy het meelevende kerkvolk Makker aan de man gebracht. Sindsdien is echter een ware uitlegkundige drift by de gereformeerde theologen openhaar ge worden. Wy hebben daaraan wetenschappelijke kom- mentaren en meer populaire verklaringen te danken. De delen cn deeltjes vormen een reeks van zeker enige meters lang. Ik weet niet of de doorsnee-gere- »rdig net zoveel van de By- nieuwe kerken en afschei- lei evangelisatiewerk jonge Neder- tern Broadcasting Company in Ma bel afwi ader t ■ootvader, die r tijdpassering nog geen radio bezaten en dikwyls rmde Kerk zich erder de modalit Links de Her ..de Kerk oblei He Protestantse Molukse Kerk heette en bedoeld was als classis hun samenkomsten zei. dal van de kerk op Ambon, was er oor Christus moesten kiezen, meteen een jongerenorganisatie. ;n ze even verontwaardigd als Toen bleek dat de kerk op Ambon gering is. Het sommige Nederlandse kerkelijke in moeilijkheden zou kunnen ko- een program- jongeren, toen Amerikanen in de fnen door de banden met de kerk uiteindelijk zal eerste samenkomsten van Youth in Nederland en een eigen zelf- for Christ vroegen of zij niet tot standige kerk gesticht werd, ont- Christus wilden komen. Wij zijn stond er een afscheiding. Sommi- geen heidenen, zeiden wat denkt hij wel van ons. iderdaad reeds honderden ja de Ambonezen kwaad, gen hechtten zo aan de naam Pro testantse Molukse Kerk dat zij geen andere naam wensten te aanvaarden. De scheiding werkte prompt door in de jongerenorga nisatie en naast de P.P.K.M. ont stond al spoedig een eigen kleine groep. Natuurlijk konden we het niet nalaten te vragen of er ook con tact is met de Nederlandse jon gerenorganisaties. Deze jeugd van Toch beseften wij pas goed, hoe diep geworteld de christelijke boodschap is in dit volk, toen we deze week een gesprek hadden Ambön heeft"veei „JHL met twee leden van het hoofdbc- heden tot contact dan de ouderen stuur van de T.P.K.M. en met omdat zij de Nederlandse taal uit een kcrkeraadslid. Deze laatste dc stekend beheersen. Deze jongeren heer Wattimena vertelde Sn de hebben de ambachtschool gevolgd, loop van het gesprek dat zijn zijn naar de mulo geweest of grootvader zendeling was geweest. zelfs naar H.B.S. of gymnasium. Hij had als evangelist gewerkt on- P11 °ns gesprek was ook het der andere volkeren in Indonesië, hoofdbestuurslid D. E. Tuhusula En de schoonvader van het hoofd- aanwezig, die reeds de middelba- bestuurslid Sapuletej is predikant. landbouwschool van Deventer Neen de Ambonezen zijn aller- heeft afgelopen en nu student is minst heidenen, hun kerk is zelfs f,fn de. Landbouw Hogeschool van geen jonge kerk meer te noemen. Wageningen. Hoewel het misschien in ons ge- Toen de ex-KNIL-soldaten in het sprek niet direct werd uitgespro- begin van de jaren vijftig naar ken. kregen we sterk de indruk. Nederland kwamen, beseften Sapu- dat zowel de ouders als de jon- letej en ds. Metiary dat er ook geren een goede schoolopleiding gezorgd moest worden voor de op zeer hoge prijs stellen. Zij we- jeugd. Voor vele kinderen was de ten dat zij dan straks in hun ei- reis naar Nederland een uitstap- gen land en heel hun leven is je Het zou immers maar een gericht op terugkeer naar Ambon paar maanden duren, cn dan zou den ze weer naar huis gaan' onder de jongeren waren er, die hun ouders op Ambon achtcrlie- Contacten hun kinderen meekwamen, om ook £,e jeden van de jeugdv erenigin- gen hebben eerst contact gekre gen met het werk van de C.J.V. Zij hebben een conferentie bijge woond op de Ernst Sillemhoeve. Later kregen zij ook contact met de christelijke-gereformeerde jeugdbonden. De meeste steun hebben zij echter in de laatste tijd ontvangen van het gereformeerde jeugdwerk. Vooral ds. Firet van Amersfoort heeft hen geholpen en door dit contact hebben zij ook betere methodes gevonden voor i.u u.v S..|US jaa.- .het verenigingswerk. Hun ver- iks wordt gehouden. Vandaar ook 'an?cn ?aal vooral uit naar goe- de schetsen, zodat de jongeren zelf aan het werk gezet kunnen inleidingen te verzor- Een vraag die als het ware van zelf in het gesprek naar voren kwam, was welke problemen de Nederlandse samenleving heeft op geleverd voor deze Ambonese jon geren. Merkwaardig Is dat deze hoofdbestuursleden er vast van overtuigd zijn met goede leiders negentig procent van de jongeren te kunnen bereiken. Maar natuur lijk zijn er ook dingen die de jeugd van de verenigingen aftrekken. In wezen zijn de problemen niet anders dan bij de Nederlandse jeugd. Al kennen de Ambonezen nauwelijks een nozem-probleem, toch heeft de rock en roll de be langstelling van velen tot groot verdriet van de ouders. De meis jes vooral hebben zich la ten verleiden door de wijze waar op sommige Nederlandse meisjes gekleed, of misschien beter half ontkleed gaan. Met verdriet den ken de ouders in dergelijke geval len verlangend terug aan hun ei gen eiland, waar een meisje er niet aan zou denken om half naakt rond te lopen. Het kerkeraadslid Wattimena klaagde er over dat zijn kinderen de oudste kruist op i jonge men: gen er ove zo streng worden. Öp Ambon zou geen jon gen er aan denken om vader of moeder, als zij in gesprek zijn. te onderbreken en daar past het niet voor een jongen van nauwe- met zijn benen ge- n stoel te zitten. De n van hun kant kla- dat hun ouders vaak zo orthodox zijn. Gitaar Evenals wij Nederlanders heb ben ook de Ambonezen hun ker kelijke adat Zoals bij ons het or gel bij uitstek het kerkmuziekin- strument is geworden, zorgt op Ambon het fluitorkest voor de ker kelijke begeleiding. De gitaar is daar het wereldse instrument. De Bij feestelijke gelegenheden late. de kinderen zien, dat zij de trad tionele Ambonese folklore ook hie heer Wattimena vertelde hoe hij als kind graag gitaar had willen leren spelen. Er was zelfs een ogenblik dat hij een gitaar had geleend en zijn eerste schreden op deze muzikale weg had gezet. Maar toen zijn vader er achter kwam, was het prompt afgelopen. De gitaar die op Ambon vooral gebruikt wordt voor de krontjong- muziek moest de deur uit. Dat instrument bespelen alleen straat jongens en daar hoor je niet bij, zei hij. Sommige ouderen klonk het dan ook bijna als heiligschennis in de oren toen ze voor het eerst een plaat hoorden van de Zingende Zusjes, die geestelijke liederen zingen begeleid door gitaar en uke- lele. Maar bij de jongeren sloeg die muziek in. Het contact met de Nederlan ders wordt door degenen die onze taal machtig zijn. zeer op prijs gesteld. Vader Wattimena vertel de vol trots dat zijn kinderen wa ren uitgenodigd om bij eenvoudi ge mensen in de mijnstreek van Limburg de vakantie door te ko men brengen. „Weet u," zei hij, „op Ambon was het nog altijd de „toean blanda", mijnheer de Hol lander, maar hier worden wij vol komen als gelijken aanvaard." En hij vervolgt! „Nederland is een goed land." Als hij dat zegt, stroomt er een gevoel van dankbaarheid door me heen. In zijn kringen leven veel verwijten tegen onze politiek van de eerste jaren na de oorlog. Wij kunnen een nutteloze discus sie opzetten of deze kritiek ge rechtvaardigd is. Maar in dit ge sprek van christen met christen zijn de muren weggevallen en als ik opsta en hen de hand druk ten afscheid, weet ik dat ik er een paar vrienden bij heb gekregen. vergaderingen worden enigs zins anders ingericht dan wij van oudsher gewoon zijn bij onze de Congo, de Evangeli- J.V.'s en M V.'s. Zij volgen op het of South America (Ne- ogenblik een cyclus van vier we- sche faculteiten opende. Minstens landse comité's gesticht. De be- derlanders in Peru en Argentinië), ken. In de eerste week wordt er honderd, maar waarschijnlijk kendste geloofszending is waar- de Europese Evangelische Zen- een bijbellezing gehouden, meest- trokken in de ja- schijnlijk wel de Christian and ding (Spanje), de Livingstone Me- al door een oudere leider, een pre- buitenlandse bij- Missionary Alliance, die een vrij morial Mission 'Taganyika1, de dikant of een kerkeraadslid. De groot aantal zendelingen, onder- Unevangelized Fields Mission tweede vergadering is geheel ge- wijzers en verpleegsters en zelfs (Nieuw-Guinea), de Wereld Evan- wijd aan organisatorische en huis een dokter uitzond naar de Ba- gelisatie Kruistocht (Zuid-Am er i- houdelijke zaken. Problemen wor- liemvallei en de streek rond de ka en Verre-Oosten) en de Zak- den dan doorgesproken en plan- bijbelbond, terwijl nog enkele s~ Jril orden gemaakt dere commissies ook hun mede- komst. De derde week staat in werking hebben toegezegd. het teken van de sport, omdat men de jeugd niet slechts geeste- Tooqdaq ^et terrein zal een kleine lijk maar ook lichamelijk wil vor- 3 3 tentoonstelling worden opgebouwd men. de vierde vergadering wordt te laten zien wat deze waar de verschillende organisa- gewijd aan een bepaald onderwerp zendingen doen, heeft de direc- ties een eenvoudige stand kunnen dat van alle kanten wordt door- teur van het conferentieoord het Inrichten, terwijl gesproken zal gesproken. Het grote probleem is Étt het gebrek aan goede t E „Mijn kind gaat naar de stad „Ja, meester, ja!" heeft de moeder gezegd, toen het school- <j hoofd voor zich en voor ieder besloot dat Jakoba Adriana naar de stad zou gaan; dat ze op het gymnasium zou be- g landen; dat ze bij zijn broer en schoonzuster in huis zou komen. In een flits dacht hij haar toekomst te zien: tussen <j plannen en verwerkelijking lag nog wel 'n zekere afstand. ALS meester naar huis loopt, c over de voorjaarsachtige dijk op een van die zeldzame zomerdagen die de lente bren- gen kan, fluit hij 'n lustig lied. Het verbaast hem als hij zich realiseert dat hij dit doet; het J verbaast hem nog meer als hij beseft wèt „Nooit kan 't geloof te veel verwachten des Heren wachten zijn bergen vlak het tekort aan materi- dan ook een commissie vaarin drie predikanten, ds. Firet, zitting heb- zijn brein opkwam: voor hen, die 't heil PB „...JHPPn droog!" In het dorp fluiten bovenmeesters-ouderlingen niet: dat hoort niet. En hoe ter wereld valt hem nu juist dit gezang in de gedachten? Maar belt hij meteen zijn broer op. „Je Ti. t-.i- ui. t meisje op school, I'ROni.KLM Ds. H. C. Touw in Wending, geciteerd in de „Rotterdamse Kerkbode": Het is duidelyk, dal, i als hij thuis gekomen moet me helpen", zegt hij. „Ik heb hier dat zo uitzonderlijk begaafd is, dat ze verder moet leren. En jullie moet haar in huis nemen. Neen, zeg nog niets. Het is een wonderlijk kind: ze is zo gesloten als een vis, en bovendien hebben ze bij haar thuis geen rooie duit over om kostgeld te betalen. Ik zal wel proberen om daar wat op te vinden, maar ik garandeer je niet dat het lukt. Maar je weet dat ik hier nu f-warteeuw bezig ben. en zo'n geval heb ik nooit eerder hij weifelt kennelijk. Het is hem i> meegemaakt „Tsja!'- zegt zijn broer e.. JU H waarschijnlijk ook niet onmiddellijk glashelder. Maar als vrouw erbij gekomen is en als het schoolhoofd het allemaal opnieuw en uitvoeriger verteld heeft, dan is het juist zijn schoon zuster, die de knopen doorhakt. „Stuur haar", zegt ze, „Ik heb t dochter verlangd..." En dat was juist wat mees zijn hele plannetje altijd r |P.. ter al in de gaten had gehad: daa: op gebaseerd. i déze jaren steeds i tc verdedigen. Enerzyds in ernsl leertuchtmaatre- ld komen. Anderzyds is narig klaar zyn met de Irreformrrrde Bond, die nl, zowel in de kerklei- niversiteit, sleli hier aan NAAM Ds. G. Visee over de naam van Gereformeer de Kerken (vrijgemaakt) die bij de a.s. volks telling moet worden opgegeven: De zaak is voor het ogenblik dat de overheid een volkstelling houdt. Zy verlangt van haar onderdanen prerirse gegevens Ook t.a.v. dr godsdienst van haar onderdanen. En we zyn schuldig haar die te ver schaffen. Dat is christenplicht. F.n er is niets op tegen om onder „Godsdienst" in le vullen: „Gerefor meerd. Vrygemaokt". Daarby heb ik niet de naam van myn kerk opgegeven. Naar waarheid. Ik ben Gereformeerd. En Vrijgemaakt En de overheid is er mee gediend dat precies te weten. Zy heeft er geen belang by straks in Kampen pl.m. 3600 mensen ten onrechte te tellen by de leden van de niet-vry- gemaakte Gereformeerde kerk. Daar hebben ook wy vrygemaakten geen belang by. Ik tenminste wil daar niet bygetcld worden. Als de znak van de naam onzer kerken eens offi cieel en in burgerlyken rechte aan de orde moet komen cn deze znak in rechte moet worden uitge- knobbcld dan geschiede dat. Officieel. Dat is: door de kerken zelf. Maar niet individueel door de kerkleden. Niet via het biljet voor de volkstelling. Daar schryve ieder: Gereformeerd. Vrygemaakt. avonds bij de lamp i„ cc«» v«u zijn oude schrijvers zit te neuzen 't is niet meer don neu zen: je kunt het niet eens studeren noemen, want hij zoekt enkel maar wat in zijn kraam te pas komt en de kinderen naar bed zijn, zegt de moeder plotseling: „Jakoba gaat naar de stad op school!" De man kijkt vrij verwilderd op uit zijn dikke folianten. Hij is niet gewend om door zijn eigen vrouw aangesproken te den; in feite bestaat hun huwelijk uit e ken. Hij is nog minder gewoon dat zijn en die doodkalm aan hem meedeelt. ze(ft hij ten antwoord. „Mijn dochter naar de stad! Hij zet zich in postuur: nu zullen de zinnen denderend, donderend van zin lippen rollen. „Mijn dochter gaat naar de stad naar school!" zegt de S"*?" tc" anlaoord en snijdt 's mans beloog bij voorbaat at. Voor wie^ goed luisterde, is er nog iets anders opvallend: de -UT-jj. de Vrouw Qp Klemtonen, die r gesprek haast onopgemerkt wordt gevoerd. Dat gebeurt in de wereld: heel veel mensen zeggen de dingen waarom het gaat niet in ronde woorden, maar verstoppen ze tussen bijkom stige opmerkingen in. Hoort de man het. of hoort hij het niet? „De stad begint hij, „De stad is de poel des verderfs'" Zijn stem zwelt weer aan: hij zal dat wel eens eventjes uit de doeken doen. „Jij kunt dat weten", zegt de vrouw en er ligt een stroom aeschuldigingen in haar toon; vage beschuldigingen waarop 'f lp.1?1!1- n'et eerder ingaat. „Maar mijn kind gaat naar de stad. Ze beschikt niet over veel variatie in haar woordkeus, 'Su- j nod,g- ze is duidelijk genoeg. Dan herhaalt ze. „Mijn kind gaat naar de stad, en jij vindt dat goed. En anders ga ik zondag terug naar de grote kerk en ik laat jou je schuur! En de kinderen gaan met mij mee!" „Ja", zegt de man, alsof hij nu pas bemerkt wat er allemaal gezegd is, „JJ met jouw dochter, hè..." En hij voegt er een scheldwoord aan toe. Daaraan weet de vrouw dat ze het Dleit gewonnen heeft, dat hij bang is geworden. Ze laat 't scheld woord langs haar koude kleren afglijden, ze staat enkel maar op om zich klaar te makn voor dc nacht. Bij dc deur zcet ze voor de zoveelste maal, triomfantelijk nu: „Mijn kind gaat naar --- eerste triomf na jaren van nederlaag. WIJKPREDIKANT. de stad!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 21