literaire wedrennen tuóóen de bloemen^ Muzikale sprookjesdansen en dissonanten DE WINNAARS IN DE VAN PARIJS DE LAATSTE DER RECHTVAARDIGEN" ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 MEI 1960] Op de J-lorla.de in botterdam TEKEN DES TIJDS BR STAAN BEBIM (Van onet kunstredacteur) kleine vijver doet een naakte tere schoonheid der natuur rijzen grote en kleine stenen en bronzen beelden op. Kracht en ritme is er tussen die slanke bloemstengels, die een kleur rijke schoonheid dragen. Aan ee vrouxo de was, midden in een grasveld dat omzoomd is met trotse tulpen ontdoet een mager jong meisje zich van het laatste kleding stuk, een kaal vereenzaamd koningspaar zit op een bank voor de Koningshof, een naakte langgerekte mannenfiguur ligt voorover in een museumhal, heel kleine danseresjes tonen een charmante bewegingskunst, een man met afgehakte ledematen roept wat huivering op, een hooggelaarsde man draagt een zware vrouw door het toeter, een zittende vrouw tracht met een appel opnieuw een Eva te worden, achter wat lage struiken zit een grote papegaai op een stenen hek en tussen de bloemvelden in rijst een steen omhoog, die het mlied van de vocalen" draagt. Meesterwerken van de jongste vrouw aan de vijver, in de volle beeldhouwkunst kan men tot 25 vormgeving van een kunstenaar september zien op hei terrein van als Renoir, is niet alleen van een de Floriade in Rotterdam. Wie grote puurheid, maar ook van een zo dia korte opsomming hierboven prachtige beweging. Renoir was heeft gelezen zal de indruk krij- een groot schilder, die eerst op gen, dat de beeldhouwers de mens late leeftijd tot de beeldhouw- graag zo in beeld brengen zoals kunst kwam. geholpen door assis- de mens zelf zich niet in het open- tenten, omdat zijn zieke lichaam baar kan vertonen. Het naakt hem tot zelf modelleren niet meer overheerst, het naakt van steen en in staat stelde. Die zittende voor- brons. Ook in het beeld heeft de overgebogen vrouw, die door kunstenaar naar de natuur ge- Maillol als een symbolisering van xocht, heeft hij de menselijke fi- de nacht werd gemaakt, is mild guur in zijn natuurlijke schoon- en verstild in de harmonie der heid willen weergeven, zonder het vormen. Die kleine danseresjes raffinement van de aankleding, van Rodin zijn verrukkelijk speel- zonder de verminking door mode- se beeldjes vol ritme en bewe- maskers, zonder de vertekening ging. de knielende vrouw die ran de onnatuurlijke make-up. slechts om de knieën een kleed En Juist in die natuurlijke gedrapeerd heeft is door de ma- schoonheid mist men het plat-zin- ker Lehmbruck van een haast re- nelijke, mist men de erotische ligieuze wijding voorzien. En zo verkramping, mist men het gla- kan men doorgaan met het con- mour-ratfinement. Zo'n wassende «tateren, dat de beeldhouwers zich bij hun wer kelijke meester- - -werken alleen door de schoonheid en de wijding van de kunst lieten leiden. Zo ook past het naakt zo prachtig tussen de natuur lijke schoonheid van de bloemen. Ritme en kracht temidden van tere kleuren de Franse literaire we reld; de prjjzen zjjn toege kend. Dit jaar is er enige deining geweest om de meest bekende, de Goncourt. De academieleden hebben n.l. hun keus vervroegd, omdat ze te weten waren gekomen, dat de dames-jury van de Prix Femina, die naar vaste gewoonte iets eerder bijeen komt, dezelfde auteur op het oog had. De Franse hoffelijkheid op zijde schuivend, hebben ze ge toond, dat de zaak him ernst was. Het boek had toen al de algemene aandacht getrok ken; sindsdien is de ver koop, sterk gestimuleerd door de onderscheiding, de vierhonderdduizend exem plaren dicht genaderd en zijn vele vertalers aan het werk getrokken. Bruna, de Utrechtse uitgever, kondigt een Hollandse uitgave aan, bewerkt door J. A. Schale- kamp. De Joodse auteur, geboren te Metz in 1928. heeft meegewerkt in het Binnenlands Verzet, heeft het leven in de maquis gekend en deelgenomen als soldaat aan de campagnes 1944-'45. Daarna is voor de eenzame jonge man al de zijnen verdwenen een moei lijk leven van allerlei arbeid om den brode begonnen, samengaande met drukke studie. Ook studie voor dit 'boek, waaraan een uitgebrei de documentatie uit oude en nieu we bronnen ten grondslag ligt. Vier jaar is er aan gewerkt, vier maal is het herschreven. Zijn uitgangspunt neemt Schwarz in de legende, volgens welke in het nageslacht van de rabbijn Tom Levy nooit zou ont breken een „Lamed-Waf", een rechtvaardige, die het lijden van zijn geloofsgenoten op zich neemt, zich er mee assimileert en zo mo gelijk, zich geeft als zoenoffer. De ze keten is nooit onderbroken, hoewel er Lamed-Wafs zijn ge weest die onbeiwust waren van hun betekenis: ze wordt afgesloten met Ernie Levy, die de gaskamer in gaat zonder nakomelingschap. Verwondering Bernard „De fTasvrout scheppingen beeldlioi een der fruoie de schilder r Renoir. .Grote platte vogel" v Meadows (geb. 1915) dit geheel van meesterwerken toch wel aan zeggingskracht, aan in- terrein gaat nerlijke overtuiging. vergelijken, Moet men dan bij een Rodin of is niet mogelijk al die 150 beel- roen taxeren! Bourdelle of een Barlach den te bespreken. Men moet blijven staan? Beslist niet, dat zelf zien. temidden trekken. Men toont deze prachtige tentoonstel- menweelde. inneemt er vervuld is die bloe- de vrije natuur, beelden behoren gaat zich afvragen ling wel. Een Germaine Richier bYSstaanr De Floriade is er des ----- -rr.—. - ---1- son,., iWdhd.i. ,e siaan ue rionaae is er aes 0Vergebleven. Daarbij is te waardevoller door geworden. volk6 Israël zelve 'de Lljdendl i eigenlijk de grote beeldhouwer van de jongste tijd is. Is het Henri Moore of Zadkine, (geb. 1904) heeft de basis behou den en is toch in een eigen taal verder gegaan. Zij werkte .in het atelier van Bourdelle en vond in de beweging, zonder is het Wilhelm figuratief te worden. Een Barbara Lehmbruck of Lu- Hepworth (geb. 1903) is slechts i Minguzzi, is ogenschijnlijk buiten de tradities Rodin en een Ma.llol ge- treden. De wereld der waarneem- of baarheid vindt men bij haar niet terug, maar men voelt in de ruimtelijke suggestie en de plas tische werking toch de band met het Barbara Hep worth of Jacques Lipchitz, is h Marino Marini Germaine Richier, is het Carel Kneul of V. P. S. verleden. (geb. 1889) interpreteerde de men selijke gestalte op klassieke, maar toch niet conservatieve wijze. Vol gratis en beweging danseresje van Rodin. Men kijkt verwondert zich. Verwonderen om dat men de oudste hier vertegenwoordigde beeld- houwers bij die jongste beeld- landgenoot Ernst Barlach is wei houwkunst niet kan missen. Het ücht zijn voorbeeld geweest, al zijn Rodin (geb. 1840), Renoir verschillen beiden toch van el- (geb. 1842), Bourdelle (geb. 1861), kaar. De Italiaan Marino Marini Maillol geb. 1881) en Barlach (geb. 1901) is er weer met een lt (geb. 1870) die eigenlijk nog steeds ruiter en een krijger te paard. I r N» wiiflflA VPPi de toon aangeven. Zij hebben de Zijn ruiterbeelden zijn suggestie!. sg. I L n», WljUUC TCtri nchting bepaald van de latere hebben kracht, maar valt hij ten ji. n .1. groten. De jongeren die hiermee slotte niet in een cliché. Uit 1943 aandacht aan Drazma wilden afrekenen raakten verlo- is er nog een ..Pomona" van hem. ren in eigenwillige experimenten, een staande vrouw die met grote Met het Ingewikkelder worden Een „Turmoil" van Gust Romijn plastische gevoeligheid is gemaakt v£T«e LmeiJevüTr. IlUrt dë <geb. 1922). een „Maanlandschap" en veel minder deformerend is v.. h« pU». viSd.l'r vin T.Jlz, (geb. 19231 of Mo Kan 20 doorgaan, maar het dat in dit nummer speciaal de schijnwerper valt op deze plan- nlng. Ook vroeger was het plan onmisbaar, maar werd de waar de en de kracht niet <o geabso- luteerd. Het plan is tegenwoordig wet. De verantwoordelijkheid van de plannenmaker is daarom in evenredigheid gestegen en nu blijkt alom dat hierop nogal wat kritiek wordt geleverd. VIA NAALD iisii EN RIAAï CAINT-SAËNS, de Franse com- ponist. was op concert vloed zal gaan uitoefenen op het Ontrenriik levensmilieu van alle dag. Het is tournee door Oostennjic eensdeels een verheugend ver- tussen de bedrijven door schreef schijnsel dat de belangstelling hij een muzikale grap, die hij p„ri;c„ voor het plan bij de burger is „Grande fantaisie zoologique noemde. Hij had de Fanjse cellist ontwaakt. De polemieken en kri- £,ebouc een grap beloofd voor carnavalstijd. zo maar voor een tieken kuimen vruchtdragend vrivé-uitvoering ten huize van Lebouc. Saint-Saëns. die tot dat werken op de planoloog, mits de- organist ivas van de Madeleine te Parijs, wilde die S ïï^r«°Ctt:kemÏÏnopT"ï humor alleen maar voor besloten kring houden. Maar hij had niet plaats, want in de regel is de ge- op het succes gerekend en ook andere musici gingen die dier- boorte van zo'n |an niet gezond kundige fantasie spelen. In 1922 werd het werkje zelfs uitgegeven en uit het leven gegroeid. Het nu genxet het werkelijk een wereldvermaardheid onder de titel problem wprdt tome™ ««teld Le Cbm«ppl des ahimaux" lCarnaval der dieren). Het is ge- dS, Jl rén gïcodlronfeerd schrepen ™or 2 piano's. 2 violen, nltpiool, cello, contrabas, fluit, met de visie van een enkeling, klarinet, harmonica en xylofoon. met de onfeilbare planoloog." Dat is het begin van het voor- In veertjen korte stukken te- laaf ieder die zich uit wil j reS- J® /Yi" JK" kent Saint-Saëns de verschillende vieren SSffl-SttfiSa«T-SÖ ?JKE: ^olS^'JdSÖlS - teren. jaar.6 Er wordt in het blad. dat otfënhlreli's^Oroheus Cfn°dp on- gevind, gevederd of behaard dan ook veel aMdacht^Mchon- derwereld-)f 'olifanten (fluitmelo- Ruil uw neurose voor een ïnïïrJt?.. 5krhit de die ^gen een contrabas), kan- staart architect W^^^Couwefaar) uft- ^zel°^balkwd°td<mMuo*?Ckoekoêk JJE achterzijde van de plaat v^rrLrgefa?nUStSoordeeeenSPraert!keRi JtudeTende S^SSi" (fiS&de kaleTekling ge^Vrh%tTer- over de president van Brazilië, oefeningen), etc. Het is een kos- haal van tipeter en de Wolf" van Juscolino Kubitschek de Oliveira. telijke persiflage geworden van Serge Prokofieff. Dit in 1936 ge- Vanzelfsprekend wordt daarbij al die diet Lh f "1 schreven muzikaal sprookje ook betrokken de ligging van de ten. Heel begrijpelijk dat deze heel nieuwe scheepswerf van Verolme fijne humor niet m besloten kring spreeKsiem aan de Baai de Jacuancanga. bleef. Verder is er een zeer instructief FONTANA heeft het^werk op artikel over „Ideaal projecten" de plaafgebracht aanleiding van het curieuze jes t Ned naar aameiaing vm .«i vui.cu« j« .-n kies Stip. die gerefd boek „Architectuur die niet werd den door Ted^ Logeman. Het ^in gebouwd" - - orkest is een sym fonische vertelling voor alle men sen die nog in sprookjes geloven. In dit stuk hoort u Peter, een dap per jongetje, dat er in slaagt „het boze" schaakmat te zetten. Dat Manuel de Falla, van wie Decca op een klein stereo-plaatje hel Concert voor clavecymbel en en kele andere instrumenten op- Jozef Ponten, se- strumentaal ensemble I bet Or- ^oze",heeft Mer le «e;Ulle illustreerd door enkele projecten chestre des Concerts Lamoureux die alleen maar op papier wer- o.l.v. Jésus Etcheverry ifa den gegeven. Architect B. Bakker langspeelplaats 680011 iLi wolf. De voornaamste figuren ]V^ dat sprookje zijn: Peter, de vo- 1 Het gel, de kat, de wolf en de eend. beetje in de den gege^n.ArcmieciB^Baxxer ^ngspeeipm.» «worden Elke figuur kreeg een eigen ka- rije en Griekenland, nl. "tïïE rabtrrlstiek. waarfoor dc luiste- uit G.lanta" van de Ho, ens systeem Baco. zoals die met verrukkelijke versjes in Zwljndrecbt zijn gebouwd. Stip. Zo b.v. bij D- De heer G. Hietbrink schrijft meest bekende deel over verlichtingsprojecten en na mens de Geref. Organistenvereni ging schreef D. Milo „Dansen i de Hongaar Zol- staat gesteld wordt niet tan Kodaly (geb. 1882) en „Tien BB„Ruim- "voor het orgel alstublieft". Corn. Basoski schreef een be schouwend artikel over „Kunst is zelf leven", waarin hij de vrijheid van de kunstenaar bepleit. slotte is er het nieuws v; Ned. Architecten Genootschap op genomen. Alles is typografisch weer fraai verzorgd door Ei Engels uit Rotterdam. ^Saint-Saëns vergoedde aan de zi wat Wagner haar had Szymon Goldberg. (PHILIPS. 25 cm. langspeelplaat S 06208 R). Op een van zijn vele reizen door Hongarije ter de dissonanten klinken. Een werk je dat u meerdere malen moet horen en dan gaat u er van hou- Edwin t gei l* B" de suite)' alleen thema's te leren onthouden, schetsen voor strijkers' maar ook instrumenten te leren Griek Nikos Skalkottas (1904-1949) kennen. Hobo voor de eend. fagot uitgevoerd door het Ned. Kamer- voor grootvaders stem, fluit voor orkest o.L de vogel, klarinet voor de kat en aangedaan, drie waldhoorns voor de wolf. Een Hij schiep een zwaan die geniale verklanking KÏeenInns nliidt haal- dat met hel WerK Van ffjJSaint-Saëns ideaal is voor scho- ».i 1""1 °e len. Vooral ook door de tekst die Galanta. Reeds tijdens zijn jeugd Ataulfn Arceta Het is Of zo.., d. slotconclusi. vn Kees Stip is: Jjn nu een kosteloos advies: tisch. Te" over de vijver van de tijd". weest en genoot hij van die prach tige Magyaarse volksmuziek al daar. Op de basis van die volks- 0 Prix Goncourt: André Schwarz - Bart, Le Dernier des Justes. (uitg. Ed. du Seuil) 0 Prix Femina: Bernard Privat, Au pied du mur. (uitg. Gallimard) f Prix Renaudot: Albert Palle, L'expérience. (uitg. Julliard) van Mardochée, de grootvader v?in de laatste, en van zijn zoon Benjamin. De Levy's wonen dan in Polen, waaruit de po groms, zowel als de moeilijke sociale om standigheden hen in de dertiger jaren ver drijven. Ze vestigen zich in Duitsland, waar Ernie wordt ge boren, in wie al vroeg vooral door de invloed van de stoere Mardo chée, het bewustzijn van het Lamed- Wafschap ontwaakt. Uitvoerig schildert Schwarz-Bart al wat een joods kind had te verduren te midden van de blonde kleine Germanen, zoveel ver nederingen, plagerijen en spot, zelfs over gaand in lichamelijke kwellingen. De jon gensgenegenheid voor Ilse, die beurtelings aanhaalt en afstoot, brengt alleen nieuw verdriet en de onhan dige hulp van een liberaal-voelend on derwijzer maakt de situatie nog moeilijker. Bij ai wat van buiten af op hem aanvalt voegt zich vopr Ernie de innerlijke noodzaak zich voor te bereiden op het wachtende marte- kampfiguren en vlot-vertelde anec- laarschap, dat hij aanvaardt als dotes. Het leven in een gesloten mee de Prix Femina verdiende? Daarover wordt zeer verschillend geoordeeld! die ln een afgelegen dorp quête gaat instellen betreffende een geval van zelfmoord, dat veel opzien heeft verwekt. Maar hij komt weinig te weten, de monden blijven gesloten. Zo gaat hij het mijmeren. In de jonge die geen uitweg zag dan in de dood, ziet hij zichzelf terug. Zijn jeugd en een groot stuk van zijn verder leven trekken hem voorbij. Romantische strandwandelingen; later veelvuldige bezoeken aan vermaakgelegenheden van het minste allooi; journalistiek werk aan een plaatselijk blad, het her leeft alles in breed-uitzwaaiende flash-backs. Zijn oude vader, scheidene vrouwen en vrienden verschijnen op het scherm zijn geest. De oorlog heeft zijn leven dooreengesohud. Duitse en later Engelse bombardementen hebben zijn woonplaats bedoeld is hoogstwaarschijnlijk Le Havre, de geboortestad van Palle ge teisterd. Door een toeval is hij in het verzet gekomen, dat hem re volver en handgranaat toever trouwde. In dit alles is hij meer passief dan actief geweest. „De wereld heeft mij een vage luchtspiegeling, een permanente vernietiging toe geschenen. Misschien zijn mensen en dingen zoals ik ze he'b gezien, ondoorzichtig, onwezenlijk, grijpbaar. Misschien moet doen alsof, en met gesloten herhalen, dat alles simpel ei delijk is. „Ik heb het niet ge kund". Plaatsbekledend lijden 'oude legende in schemering de het plaatsbekledend de mozaïsche cere- o belangrijke plaats at voor de Christen de Heiland, terwijl r de Israëliet alleen en Messias, die door vinning en zegepraal een era vrede en voorspoed inluidt, is I I mdan het Zo levert Palle verslag van een stuurloos, normloos leven in een triest boek zonder glimlach of zon- nestraak Schrijven kan deze Pa- rijse journalist; er zijn suggestie ve stukken in zijn verhaal, maar de compositie is verward en het het door de Eeuwige voor hem gemeenschap biedt daartoe over- geestelijk klimaat benauwend. De bestemde lot. In wanhoop doet hij vloedig materiaal. Het boek is bekroning mag beschouwd worden een verdienstelijk staal geworden aIs een teken des tijds. van een literair genre, dat de Fransen goed ligt. Of het daar- DR. M. C. V. D. PANNE. gemeenschap biedt daartoe over- laatste een poging tot zelf moord, die mislukt, maar u- twee jaar ziekenhuis kost. In 1938 krijgen de Levy's "MAAST de bespreking die dr. M. C. v. d- Panne op deze pagina geeft van het bekroonde boek van de Franse schrijver André Schwarz-Bart, plaatsen we ook een bespre king van de heer C. Ouboter over de Ned. uitgave. Dit ter vergelijking met elkaar. Knecht des Heren geworden, zoals Jesaja die tekent. In kleurige bij zonderheden doet de auteur de verschillende typen uit de reeks Lamed-Wafs voor ons leven, tot hij een breder schildering geeft i waken als kans Duitsland te verwisselen voor Frankrijk, waar ze een paar goe de jaren doormaken. Maar dan komt de oorlog: Ernie meldt zich aan als vrijwilliger, maakt de in storting mee en de Duitse over weldiging. Het sarren en vernede ren, waaraan ook Fransen deel nemen, begint opnieuw. Deporta ties volgen. Verbitterd schudt de jonge man de Lamed-Waf gedach te van zich af, trekt naar de vrije zone in het Zuiden en leeft in on gebondenheid. Maar zijn slapend roepingsbesef ontwaakt als een oud-soldaat hem. zonder speciale bedoeling, vertelt van het lijden der joodse kinderen, angstige ogen hem i in dromen volgen. Dan trekt Ernie weer naar Pa rijs. waar hij nog enkele rasgeno ten v.ndt Hier vlecht de schrij- Jn --n (el De ii(erajre Getuige" (Uitgevers Mij. Daamen, het joodse meisje Gofda. Hifhelpt 1959) schetst prof. S. Dresden de moeilijke situatie waarin dej en steunt, waar de kans daartoe schrijver van oorlogsromans verkeert. Steunt zijn re.aas op eigen zich voordoet. Zijn hoogtepunt be- ervaring, dan geeft het hem de gelegenheid, het gemoed te luchten reikt hij, als hij zich vrijwillig als en j,et doorledene te verduurzamen. Tevens herstelt het verhaalI Jood meldt om een gezelschap enigermate het contact met de anderen, van wie de auteur door dérftóden°ASr*i6end de°rfs° l,e' lVden afscheiden was. Zodra het geschrift echter succes heeft woorden de wordt de zaak zelf vertroebeld. Lijden is onmededeelbaar, is apart, dodentocht, de aankomst te Ausch- is heilig. Succes is heiligschennis. witz en de intree in de „badin richting". Tot op het laatste mo- zijn er van de kant van de au- kruis van Christus, een Joodje, ment had Ernie als valide man teur dus restricties, ook de lezer een Rechtvaardige, hebben orage- de mogelijkheid aan de gaskamer zal bij de kennismaking met der- smeed^tot het zwaard, waarmee; deren, die, in hun nood, zich te- Heeft hij de juiste vervolgd. Een ieder onderzoexe an moet hij een ze- zichzelf. Er zijn ook zwaarden,! r bewust, welk een onze schuld, al zouden wij persoon-' geestelijke zuiverheid én zelfbe- lijk vrij uitgaan. Er is een diepe verwantschap tussen het Joods pnl het Christelijk geloof. Deze "Toen André Schwarz-Bart in no- wantschap ligt echter op een meta- vember '59 de Prix Goncourt fysiek vlak, en zij sluit een prin- i7"scJryrfL"s™s" kreag voor rijn romandebuut „Le dansen schreef hij in 1933 zijn Suite van vijf dansen, geniaal ver werkt. Het slot is een regelrechte snelle czardas. De Suite van Skalkottas bevat tien korte delen. o.m. een Passa- caglia, een Ragtime, een Capri- cio. een Serenata, een Rondo en een Notturno. Skalkottas hanteert een moderner idioom dan Kodaly, maar toch behoudt Skalkottas de vaste muzikale basis. Het zijn meesterlijk geconcipieerde en soms bijzonder stemmingsvolle stukken, dansant en lyrisch. Ook dit werk wordt door het Ned. Kameror kest prachtig uitgevoerd. Als het Ned. Kamerorkest altijd zo speelt als op deze plaat, dan kan men er met recht trots op zijn. werk van de Spanjaard Manuel de Falla (18761946), nl. zijn Con cert voor clavecimbel, fluit, ho bo, klarinet, viool en cello, ge schreven tussen 1923 en 1926. De Falla had reeds in zijn opera „El retablo de Maese Pedro" (Het poppenspel van Meester Peter) het clavecimbel gebruikt. Bij de eerste uitvoering van deze opera speelde de befaamde claveciniste Wanda Landowska de clavecim- belpartij. Ze vroeg De Falla ook eens een afzonderlijk werk voor clavecimbel te schrijven en zo ontstond het Concerto in de klei ne bezetting, waarin De Falla zich deed kennen als iemand die ook in de harde klanken van een Strawinsky kon componeren, soms bijna zelfs atonaal. De Falla had oliilt mrt diSSen u^t°Hm dl'VlavedmbaSyi® "™!carïaJ plaaj met dansen uit Honga- (in 1757 in Madrid'gestorven). Het werk is zeer transparant en heel direct van expressie. In een vaak speels ritme laat De Falla benadering, dan moet hij kere tegenzin overwinnen, zie.. confronteren met het leed-in-lite- teerd. der aarzelen brengt hij zijn hoog- raire vorm terwijl hij aan de Zolang wij, Christenen, met glo- ste offer. andere kant zich niet door sensa- baal vrij zijn van hun bloed in Zo is de nervatuur van dit boek. t:ezucv,t wil laten leiden In deze meer dan één betekenis zul- S,arh;f0k ■&teZZr. dagen van herdenking worden wij len wij alle vervolging zien als dan het ..wat Het gehele ver- eeng te meer bewust welk een onze schuld, al zouden wij persoor-1 derstrfmn van'«terke rasverbon" geestelijke zuiverheid én zellbe- lijk vrij' uitgaan. Er is een diet Se.dTn beheerste vLÖntwa™ Jteersing de confrontatie met het verwantschap tussen helroods diging, die een enkele maal uit- óJ schiet in bittere ironie of felle spot. Overal voelt de lezer de "nar- trekt^eei^vleugje ïumor6dooreet deafer'"des "justes"* - in NedTr"- alieen in het bewogen gesprek c verhaal: ze speelt om de figuur landse vertaling verschenen bij ?»-,¥^ssias'..°oIi,Aie^..za.1 de van Mutter Judith met de scherpe Bruna onder de titel „De Laatste MiddelaEir zijn. Wie dit ter harte tong en om de oudjes van Pools- der Rechtvaardigen" deed zich £aat, kan dit boek met overslaan, joodse afkomst, die in hun Parijse de door Dresden beschreven im- Br is nog een tweede punt in schuilhoekje zorgvuldig waken passé compleet voor. De auteur dit getuigende boek, waarvoor ik over de gebedsattributen zowel als verborg zich in de bossen, om zich de aandacht zou willen vragen: over de rituele regels. Toegege- zo aan alle publiciteit en reclame J}?t; lot van de laatste rechtvaar-] ven, er zijn doffe plekken in het te onttrekken. Ondanks alle pu- dlff- boek: beknopter, zou het nog blicaties en daar komt een ro- 5e auteur is een kind van zijn sterker zijn geweest. Maar ook zo man op neer is het lijden on- tijd hierin, dat hij zijn laatste als het zich presenteert, is het mededeelbaar, en onaantastbaar, rechtvaardige met al te orthodox een machtig getuigenis tegen ras- Nu het boek voor ieder verkrijg- ^aakt. Nadat de auteur eerst een senwaan en nazi-wreedheid en rijst baar is en, zoals alle boeken, om kroniek van de Rechtvaardigen het uit boven alle literaire crite- een beoordeling vraagt, gevoel ik an Y.an ,hu" .Vervolging geschreven ris. de machteloosheid van dit oordeel, ,5e d'e hij laat beginnen in de dat aan het lijden niet durft te 1Ze eeuw en doet uitmonden in de raken en dat daar toch voortdu- roman van °e laatste geslachten| Wtp rend mee te maken krijgt. Cri- ^.aar> vreemd genoeg, de vervol- IE rnU Demlcr drf Juslm Hek hee[t di, veld gingen even pauseren, beschrijft het boek van Privat grijpt, of stem 6 hij zeer uitvoerig het lot van de maakt een volledige klimaatsver- desondanics voorop laatste Levy, die, met de miljoe- andering mee. Op gemoedelijke Laat "f«D e Sïtstïder SS "en van ziin volk. zijn leven ein- toon geeft de auteur herinneringen ^llra dat „De UittK der Kecnj. m de gaskamers van Ausch. aan het Duitse interneringskamp, ^a®rdigen eeni romani is, een n witz waar hij als reserve-officier vijf varin| en verb^idmTen dit het Grootvader Mordechai vertelt doorgebracht Wijsgeri- ^k gdaar^n gelukkig ook de aan zi>n kleinzoon wat het bete-i H ™SPieSelmgen en sc'nerpzinm- ^en draaet' Het heelt m a w kent, Rechtvaardige te zijn. Het ge opmerkingen worden af gewis- jjorena.w. moment van dit verhaal valt sa. geestige portretten van zekere onevenwichtigheid. Wat het ^en_met het eerste toeslaan van boek alleen maar menselijker en de. Nazi s Smdsdien is het lijden aantrekkelijker maakt. hat kind centraal geworden en „Rechtvaardigen" heeft in dit «verheerst alles, ook het orthodoxe boek een eigenaardige betekenis, gVj-? iJ ziet niet op onberispelijkheid of gerechtigheid, maar op het Jij- Interneringskamp - met Robert Veyron-Lacroix aan ,rïïï,mïfl!ï; Ï25ÏÏ het clavecimbel en met leden van het Nat. Orkest van Spanje o.l.v. Ataulfo Argeta. Het is een kleine L".K: «.toeren stereoplaat, die subliem klankverhouding is. (SEC 5025) CORN. BAOSOKI. Herinneringen aan een lied Er waren wel woorden maar alleen voor hen die hoorden anders geen Als ik luister naar het lied het zachtjes fluister anders niet Dan hoor ik het gezang van binnen natrillen lang en beginnen Nieuwe akkoorden die mij zomaar aanreiken de woorden pasklaar Klankkleurige kralen zich rijgen een nieuw lied gaat dalen en stijgen. SIPKE VAN DER LAND op de een of andere Uu uc s.j- T vertrouwd, deze Er- de wereld. Een ny Levy. Tegelijk is hij aan God citaat moge dit verduidelijken: °ok,zeer veemdbijna koud, ge- Volgens de oude Joodse oveile- ®.ok dat is velen van ons vering rust de wereld od zesen- u :tt' dertig Rechtvaardigen, de Lamed. ,CbÜ,E£gd£m wofc m mets te onderschei- il-naar.Kincieren, op weg is r één Lamed- Wafs, die i den zijn 1 gen... Als e Waf zou ontbreken, zou het lijden - der mensen tot zelfs de ziel van rnjer'and wa"h«en de kinderen vergiftigen en de 1 mensheid zou verstikken in één Een vrouwelijke arts bestraft la-eet". hen}.- 0rn"at zij merkt dat hij nau- De bron voor deze overlevering welijks gelooft in zijn eigen ver- wie zijn bijbel kent voorvoelt halen. Zijn antwoord is: hier is| het reeds is te vinden bij de 8ean plaats voor de waarheid, profeet Jesaja, het 53e hoofdstuk. In dJe scePüsche zin zouden wij Daar ligt ook het geschil met het kunnen herkennen. Dan christelijk geloof, dat één Recht- bhjft de vraag, hoe het staat met; vaardige kent. Pns scepticisme ten aanhore van Het zou onbillijk zijn, tot dit Pet gezang van de stervenden in grote, wezenlijke, geschil alles >-ADONAI terug te brengen. De Heer m de ELOHENOU ADONAI EH' C)TH: Hemel heeft misschien verrassin- tu,?te5 de Eeuwige enze gen voor ons in petto. Ook wel God- de Eeuwige is Een", onaangename, die dit aangrijpend Ik heb wel eens aan Europa ge- joods verhaal ons helpt ontdekken, twijfeld, vooral na 1933-'45. Of wij I Er zijn b.v. Christenen die po- °°k aan die God zullen twijfelen? - groms hebben willen verklaren Y°°«r. on? ^eeït Hij immers reeds wat dicht komt bij verontschuldi- de Messias gezonden. Waarlijk ge- gen door de verwerping van zonden? Christus. Wie hiermee bezig wil zijn, leze De schrijver van dit boek ondermeer dit aangrijpende boek. spreekt van Christenen, die het C. OUBOTER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22