1 Geen uitspraak over godslasterlijke taal CETALAC goh/nas Uit welke gezinnen komen onze predikanten? Een woord voor vandaag Prof. Bakker posthuum onderscheiden Kanttekening kerk in wereld Opdracht van dynamische de cjreotóte c/ave Sss£'s"SaffS"ss IPsasil 2 Onze kerken hebben te veel een middenstands gezicht In de „Groninger Kerkbode" vraagt ds. L. Zielhuis zich af uit welke gezinnen onze predikan ten komen. Hij herinnert ons er aan dat eens een van de Tweede Kamer-leden heeft gezegd dat hij de arbeidersstand verstond, omdat hij destijds de zoon was van een werkloze bouwvakar beider. Als een dominee in een boerengemeente kan laten zien dat hij ook een tractor kan be sturen, vinden de boeren dat je goed met hem kunt praten. Ook de sociale sfeer, waarin wij zelf zijn groot geworden, vormt ons voor ons later beroepsleven. alle lagen predikanten uit de maatschappij komen. We moeten onder hen ar beidersjongens en dokterszoons vinden. Er moeten er bij zijn die thuis mee hebben gewerkt op het land en die voor hun vader-krui- denier boodschappen hebben be zorgd. Dan pas kan de predikan tenstand een goede afspiegeling zijn van het gewone leven in de gemeente. Als er uit bepaalde standen en klassen geen dominees komen, ligt er wat scheef. Hoe ligt het daar nu mee in de kerk? Het is altijd goed je aan een ander te spiegelen. Hoe staat het bijv. met de afkomst van de rooms-katholieke geestelijken? Is de Roomse kerk erin geslaagd haar dienaren uit alle lagen van de maatschappij tc rekruteren? Als dat een feit is, getuigt dat van de kracht van het rooms-ka tholieke gezinsleven. Dan is er een goede binding tussen de ge zinnen en de kerk. In ons land mag de Rooms-ka tholieke kerk dankbaar zijn. Dr. Dellepoort, een priester, heeft zich op deze vragen gespeciali seerd. En hij kwam tot opmerke lijke resultaten bij zijn studie. Dr. Dellepoort kwam tot de conclusie dat uit alle lagen van de maatschappij jongens geleverd worden voor de geestelijke stand. De ene laag meer dan de ander, maar toch geen ontbreekt Dat is dus een goed ding in het roomse leven. Maar nu komt het opvallende. De standen blijken wel een uitge sproken voorkeur te hebben. In de Rooms-katholieke kerk kan de jongen immers pastoor worden, maar hij kan ook het klooster in gaan. En bij het monnikenwezen is er een groot verschil tussen de verschillende orden. Een Jezuïet is een totaal andere figuur dan de opgewekte Franciscaan. Een geleerde Dominicaan verschilt sterk van een eenvoudige missie pater van het Heilig Hart Gebleken is dat de hogere stan den kiezen voor de oude bedelor den: Dominicaan, Franciscaan en voor de Jezuïeten. Een broer van de Haagse burgemeester is dan ook provinciaal generaal over de Nederlandse Jezuïeten en onder hen kunt u zoons aantreffen van generaals uit het Nederlandse le ger. De middenstand en de boe ren zenden hun jongens vooral naar de seminaries, waar de pas toors worden opgeleid. En de ar beiderszoons vinden we vooral in de jongere missiecongregaties, die als missionaris overal in de we reld worden ingezet In het bisdom Haarlem heeft men studiebeurzen ingesteld, op dat ook de arbeiderszoons in de pastorieën komen en onder het volk werken. Verstandig! Want een kerk die meest middenstan- derszoons in de pastorie heeft moet aan contact met de mensen inboeten. Reformed Church, zit met een predikantentekort. En het lijkt er nog niet naar, dat dit wordt opge heven. Voor een goede doorstro ming acht men daar een percen tage van 12 procent vacatures nodig. Dan kunnen de predikan ten op tijd van plaats verwisse len. Maar het aantal vacatures blijft groter. Men is er nu op gaan studeren: hoe komt dit? Waar komen onze dominees vandaan en welke soort gezinnen leveren geen predikan ten? Het Is voor ons in Nederland goed ernstig van deze cijfers van onze zusterkerk kennis te nemen. Wie zich aan een ander spie gelt Want het bleek bij onderzoek dat maar enkelen uit de gezinnen met behoorlijk inkomen voor pre dikant studeren. Als vader goed Saat verdienen, dan zoonlief geen ominee meer! Geen enkele zoon van een advocaat of tandarts is er onder de tegenwoordige stu denten. Wel komen ze uit de pas torieën: het is de vreugde van ieder die predikant is met hart en ziel, als een van zijn jongens pre dikant wordt. Voor 32 pet. zijn de studenten van nu zoons van boe ren. Prof. Dekker noemt dit een wanverhouding, aangezien de Christian Reformed Church veel en veel minder boeren onder zijn leden telt. Het pleit dus voor de boeren, maar tegen de andere groeperingen, die him kinderen niet geven voor het wondere ambt. Het geringste aantal stu denten komt uit de steden, waar voor de jongens veel andere mo gelijkheden openliggen. gegevens van de gereformeerde predikanten en huidige theologi sche studenten bekend zijn. Toch kunnen we wel iets zeggen. Want een mens heeft nu eenmaal ook ogen, die hij de kost kan geven. Wij slaan stellig de plank niet mis, als wij beweren, dat onze kerk twee standen mist bij de re- crutering voor de predikanten. Wij ontvangen maar zelden een zoon uit de intellectuele kringen (buiten die van predikant). Slechts enkelen van onze predi kanten zijn zoons van artsen, ad vocaten e.d. Dit is een voelbaar tekort in de predikantenwereld. Waar zijn verder de zoons van grote zakenmensen die geen car rière gaan maken, maar God gaan dienen in het evangelie? Ook beslist te weinig! En dan missen wij zeker ook de zoons uit de arbeidersgezinnen. Die zijn ook uitzondering in de pastorie. Dit is zeer te betreuren voor het con tact met de arbeiderswereld. On ze kerken hebben te veel een middenstandsgezicht Ds. Zielhuis schrijft ten slotte: Maar onder de predikanten treft u de domineeszooTis aan. Ze zijn er gelukkig ook onder ons. En u moet op de jaarlijkse predi kantenvergadering in Utrecht eens het vergenoegde gezicht zien van al die vaders, vaak als emeritus, die met hun zoon naar de jaarlijkse toogdag komen. Dan vinden we er zoons van de nieu we middenstand: onderwijzers, kantoormensen en dergelijke. Dat zijn er nog al wat. En ook hebben wij de zoons van de mid denstand en van boeren. Ook in een behoorlijke percentage. Maar het blijft dat onze predikants stand toch te eenzijdig is samen gesteld. Geref. synode behandelt moeilijk vraagstuk (Van een onzer verslaggevers) J^AMENS DE RAAD der Gereformeerde kerk te Winsum-Obergum was aan de generale synode dezer kerken een brief gestuurd met een krantenknipsel betreffende de godslasterlijke uitingen van Simon Carmiggelt in een televisieprogramma. De kerkeraad meende, dat hier voor de Gereformeerde kerken, in synode bijeen, een uitermate bijzon dere taak zou liggen, „om te waken voor de heiliging van Gods naam voor het front van overheid en volk". Advertentie FELISOL écht kleurecht Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Oudshoorn, Opheusden en Lunteren: L. Blok te Capelle a. d. IJssel. Bedankt voor de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Hilversum: dr. J. Kooij, em. predikant te Amsterdam. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Donkerbroek: P. J. Smilde te Nieuwleusen; te Doorn: N. Korenhoff te Appingedam. Aangenomen naar Emden, Did.: B. Heetderks te Cam pen, Oostfr. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Zaamslag: G. Blom te Meer kerk cn E. Venema te Zwijndrecht. UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Zandbulten: J. Ketelaar te Hoogezand. OUD GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Rijssen, lerend ouder ling, H. A. Vosman te Rijssen. Ds. D. J. van de Graaf overleden Op 70-jarige leeftijd is vandaag over leden ds. D. J. van de Graaf, emeritus Sredikant van de Nederlandse Hervorm- e kerk. In 1916 werd hij te Nieuwpoort in het ambt bevestigd. Ds. Van de Graaf diende daarna de gemeenten van Raamsdonk. Ridderkerk. Ede, Schoon hoven, Vinkeveen en Leerbroek. De commissie, die dit schrijven be handelde en namens welke ds. W. H. J. de Boer te Heerenveen als rapporteur optrad, was van oordeel dat hier inder daad een taak voor de synode lag. Te gen dergelijke God-onterende taal dient in heilige verontwaardiging te worden opgetreden, vond de commissie. Zij stel de de synode voor zich, via haar depu- taten voor correspondentie met de hoge overheid, tot de overheid te richten, op dat herhaling van godslasterlijke taal voorkomen worde. Prof. dr. D. Nauta te Amsterdam vroeg zich af, of de synode inderdaad op zulke dingen moet ingaan, nu zich één geval heeft voorgedaan. Het gesig naleerde symptoom is niet algemeen. Bovendien zijn er in de Tweede Kamer reeds vragen over gesteld. Men mag dus vertrouwen, dat de regering deze dingen niet zomaar laat lopen. Daarboven leek het prof. Nauta on geraden om af te gaan op een kran- tebericht. Daarmee kan een synode toch niet bij de regering aankloppen. Zou zij iets willen doen, dan diende ze met een gedocumenteerde memorie aan te komen, waar in te lezen staat, dat de instanties, die voor zulke uit zendingen verantwoordelijk zijn, falen in haar beleid. Prof. dr. K. Dijk te Driebergen sloot zich hierbij aan. Hij voegde er aan toe, dat er evenveel bezwaren in te brengen zijn tegen een voor de N.C.R.V. nitgezonden televisiespel over Noach, ,,De bloeiende perzik". Ook daarover zijn bij de Tweede Kamer vragen in- gediend. Nn kan de synode wel zeggen, dat haar over dit laatste geval geen brieven bereikt hebben, maar het zou een vreemde indruk maken voor de bui tenwereld, wanneer de synode alleen maar godslasterlijke uitingen signaleer de, die door de televisie van de V.A.R.A. zijn overgebracht. Terwijl men zich in gereformeerde kringen juist ontzaglijk gestoten heeft aan wat ,,Dc bloeiende perzik" te zien gaf. Ds. P. D. Kuiper te Sassenheim m mening, dat de brief van Winsum- Obergum de synode in een moeilijk'par ket bracht Men zou zo'n brief onont vankelijk moeten verklaren, omdat het niet aangaat dat elke kerkeraad die overigens terecht bij een bepaald kwaad de vinger legt, via een brief de synode een synodale uitspraak het kwaad krijgt, maar het is ook n 'ijk voor de synode om er niet op i ;aan, daar men anders de schijn wekt Ie godslastelijke taal niet zo erg te vin- Prof. Nauta kwam daarna met een ander voorsteL Hij wenste, dat de sy node kennis genomen hebbende van het schrijven van de raad der gereformeer de kerk te Winsum-Obergum, haar ver trouwen uitsprekende, dat de verant woordelijke instanties in dezen diligent zullen zijn, het schrijven van Winsum Obergum voor kennisgeving aanneemt" Dit voorstel vond aanhang en werd aan vaard met de stemmen tegen richtte zich als praeses der synode met een woord van dank aan de deputa- ten van wie prof. dr. W. H. Gispen te Amsterdam de woordvoerder was. Vier geleden was het deputaatschap door de synode te Leeuwarden inge steld op voorstel van prof. mr. W. F. de Gaay Fortman. De deputaten hebben er veel werk aan gehad om de gege- is te verzamelen, conclusies te trek- en voorstellen te doen. En al is op hun werk veel aan te merken geweest, niemand»zal kunnen ontkennen, dat het. er met de stand van het gees telijk leven in de gereformeerde kerken niet zo florissant uitziet als het vaak lijkt. Daarom was deze arbeid van be tekenis; wanneer de gemeenten zich in derdaad met deze dingen bezig houden, kan het werk vruchten opleveren. Domineespastoraat Uit het rapport over de stand van het geestelijk leven vloeiden nog twee andere voorstellen voort, namelijk het besluit om een schrijven te richten tot de classis der Gereformeerde kerken met verzoek zich nit te spreken over de wenselijkheid van het instellen van een pastoraat over de dienaren des Woords, en een beslnit om géén depu taten te benoemen voor het ontwerpen ~an een nlenw leerboek ter vervanging an de thans gebruikte catechismus. Met het laatste was de synode gauw klaar. De geschiedenis van de Geref. kerken, in haar generale synodes sinds 1920 heeft bewezen, dat de kans op het welslagen van zulk een ontwerp gering is. Bovendien kan men de vraag stel len, of het op de weg van de synode samen te stellen. De catechismus, zo betoogde prof. Djjk, is een belijdenisgeschrift. Zetten wij hem als leerboek terzijde en ge ven we daarvoor een beter leerboek, dan krijgt dat toch de kracht van een belijdenis, dus weer een soort „vierde formulier". Die kant moet men ze ker niet op. Dat vond de synode ook. De „pastor pastorum" hield de ver gadering veel langer bezig. Ds. Kuiper, tevens voorzitter van de predikanten- vereniging, herinnerde er aan, dat deze Stand geestelijk leven Het rapport over de stand van geestelijk leven in de gereformeerde kerken, dat in de januari-zitting der sy node reeds uitvoerig in discussie geweest, is afgehandeld. De synode was van oordeel, dat dit rapport de aandacht van alle kerken verdient. Zij wilde zich echter niet over de door deputaten gegeven adviezen in bijzonderheden uitspreken. Daarom be sloot zij het rapport aan alle plaatselijke kerken toe te zenden en de kerkeraden in ernstige overweging te geven het rapport te bestuderen en het te behan delen op wijkvergaderingen, gemeente- Verf met gemak en.*.. van Ceta Bever vereniging hierover een enquête had la ten uitgaan. Toen bleek dat de meer derheid van de leden er niets voor voel de. Wèl als men zelf zou kunnen kie- wie de „pastor pastorum" was, r niet wanneer het iemand betrof, die „van bovenaf werd aangewezen. Prof. dr. R. Schippers zag deze af wijzing alleen maar voortkomen uit het feit, dat men niet weet wat zo'n ziele- herder voor dominees precies is. Ouderling A. J. Timmers te Alkmaar verklaarde zich tegen de pastor pasto rum. Met deze figuur „gaan we rooms-katholieke kant op en krijgen een deken". Prof. Nauta weerlegde dat argument aanstonds. Reeds in de geref. kerk te Londen in de 16e eeuw kende men in Johannes a Lasco al een soort pastor pastorum, en de superintendent in buitenlandse gereformeerde en lu therse kerken doet immers óók werk. Ouderling G. J. Wind te Apeldoorn vond de voorgestelde figuur niet nodig. De dominees krijgen toch huisbezoek; zij kunnen aan de ouderlingen hun r lijkheden voorleggen. Dit wérd bestreden door prof. dr. A. D. R. Polman te Kampen. Het buis- bezoek is onvoldoende. Niet alleen om dat de verhouding ouderling-predikant in menige gemeente van die aard is, dat men werkelijk niet kan spreken van biechtvader-biechteling of iets der gelijks, maar ook omdat het toch de voorkeur verdient, dat de predikant spreekt met iemand, die de speciale zorgen van het predikambt er zielzorg uit eigen ervaring kent. Het voorstel om de vraag inzake de pastor pastorum aan de classis te leggen, werd aangenomen. Eindelijk besloot de synode nog om opnieuw deputaten te benoemen inzake de protestantse kerkmuziekschool Utrecht. Tot officiële deelname aa_ iekschool kon nog niet worden overgegaan, omdat de statuten van de stichting, van wie deze school uit gaat niet gereed waren. Wel zal waarnemer in het bestuur worden gewezen door de nieuw te benoemen deputaten. Wat een problemen moeten er worden opgelost voordat een stad eenmaal is herbouwd! Maar Jeruzalem komt gereed, het wordt weer een stad, die spreekt tot elke Jood en die in de verte lijkt op het Nieuwe Jeruzalem, waarin vrede mensen en dingen omstraalt. Nehemia, met toestemming van zijn werk- gever koning Arthahsasta van Perzië leider van de weder opbouw, beschrijft haarfijn hoe het alles in zijn werk is gegaan. U vindt volledige lijsten met namen van de mannen, die muur gedeelten e.d. voor hun rekening namen, in zijn boek. En u leest ook van de enorme tegenstand, die overwonnen moest worden, die het zelfs noodzakelijk maakte, dat de ene helft van het volk troffel en hamer hanteerde en de andere helft het wapentuig. Maar ten slotte is het herstel van Jeruzalem een feit. Dan komt het gehele volk bijeen om het verbond met God te vernieuwen. Het feest van herstel wordt het feest der ver nieuwing: het volk doet boete voor zijn God enzweertdat het nu een nieuw leven zal beginnen, in de dienst van diezelfde God. Dat is de échte vernieuwing, die slechts een mens, een geheel volk, kan redden. En dat is ook nu. Gods wil. De waar achtige vernieuwing is elke dag actueel en wordt nooit ouder wets. En het is een goddelijke eis, die blijft gelden, bij ver drukking èn bij stijgende welvaart. Maar het is tegelijk een gave voor allen, die dwars door de feiten en de omstandigheden van de dag God zien als regeerder der wereld en als beheerser van eigen leven. (Advertentie) Pijn-Pijn-Pijn elke minuut is te lang neem vlug Akkertjes AKKERTJES flitsen de pijn weg NAVO EENSGEZIND TJET is verheugend, dat er zulk een tegenover de Duitsers. Maar ook, om- grote eensgezindheid heerst op de dat het vooral de wijze, waarop het gehouden. Dit geldt in het bijzonder heid voor de blijvende verdeeldheid de overeenstemming over de wijze, van Duitsland op de schouders van waarop het Duitse probleem en de Chroesjtsjef zal doen neerkomen. Berlijnse crisis dienen te worden Men moet het de Russische premier aangepakt. steeds moeilijker maken, de plan- Vanzelfsprekend houdt de snelheid, nen, die tot hereniging van Duitsland waarmede de ministers sinds giste- kunnen leiden, zonder meer van de ren te werk zijn gegaan, ook verband hand te wijzen. Het Westen doet dit met de ongeregeldheden die in Istan- thans in zeker opzicht met het voor boel en Ankara hebben plaatsgehad, stel de Duitsers in een volksraadple- Dit neemt echter niet weg, dat de ging de vraag voor te leggen, op wei eensgezindheid onder de deelnemers ke wijze zij hun land herenigd wen- dit snelle afwerken van alle agenda- sen te zien. punten mogelijk heeft gemaakt. Djt alleszins redelijke voorstel zal Men zal zich afvragen, waarom de zcker niet de instemming van westelijke mogendheden op de ko- chroesjtsjef hebben. De wijze, waar- mende topconferentie met de Sowjet- 0p de Sowjetzone van Duitsland unie opnieuw met de kwestie der de collectivisatie van de landbouw Duitse hereniging op de proppen ko- wordt „doorgevoerd" duidt er op, dat men, hoewel zij weten, dat Chroesj- het tegendeel het geval zal zijn. Niet- tsjef daar niets voor voelt, tenzij zijn temin zal het Westen niet mogen na- eigen voorwaarden worden aanvaard. jatcn, de Sowjetunie te blijven her- Toch is het goed, dat het Westen de jnneren aan haar verantwoordelijk- herenigingskwestie centraal blijft heid en haar telkens voor het oog van stellen. Niet alleen, omdat het in dit de wereld in gebreke te stellen. opzicht morele verplichtingen heeft Gereformeerd Contact hield een studieconferentie Een zo uiterst veelomvattend, veeleisend en belangrijk terrein als het kerkelijk maatschappelijk werk beslaat noopt altijd weer tot nieuwe bezin ning op de taak. Daarom had het Gereformeerd Contact, uitgaande van de Bond van Gereformeerden werkzaam in kerkelijke en in maatschappelijke arbeid in een tweedaagse conferentie op de Ernst Sillemhoeve stof genoeg tot bespreking van het centraal thema,, De kerkelijke organisatie en haar functioneren in de moderne samenleving". Crematie op Westerveld Onder zeer grote belangstelling is gisteren in Westerveld het stoffelijk overschot gecremeerd van de kern fysicus prof. dr. C. J. Bakker, di recteur van het Europese centrum voor kernfysisch onderzoek (Cern) te Genève, die op 24 april jl. bij een vliegtuigongeluk in de Verenigde Sta ten om het leven is gekomen. In de aula werd het woord gevoerd door de munister van onderwijs, kunsten en wetenschappen, mr. J. M. L. Th. Cals, namens de Nederlandse rege ring. Minister Cals wees erop dat door het werk van prof. Bakker de Cern te Ge nève tot een waarlijk gemeenschappe lijk centrum van de deelnemende lan den is geworden. Prof. Bakker bracht niet alleen een wetenschappelijke een heid tot stand, maar ook een eenheid onder de medewerkers, die door hun nationaliteit een zeer verscheiden Instel ling hadden. Ook op nationaal gebied is de we tenschap veel dank verschuldigd aar prof. Bakker, aldus minister Cals, die herinnerde aan de reeds twintig jaar geleden gelegde grondslag voor het instituut voor kernfysisch onderzoek 8 Had zij daarvoor haar goede naam en kring prijs gegeven, dat zij nu deemoedig zou m - ten afwachten, op wie Mare zijn keus zou laten vallen. Ze verwachtte sedert kort cen land Hc^ biii was ze daar eerst over geweest, hoe pijnlijk was deze wetenschap haar nu. Mare wist er nog niets van, ze had het hem willen vertellen, op een van hun zeer innige ogenblikken. Nu bleven de woorden haar in de keel steken; ze wilde om zich zelf gekozen worden, niet om het kind. Langzamerhand kwam ze tot het inzicht, dat Gon- ne haar geluk reeds lang had ondergraven, dat Gonne om het bezit van Mare had gevochten met iemand, die zich niet verdedigde. Anne wilde met vechten, zij vond dit verachtelijk, het zou slechts de heiligheid van haar liefde besmeuren. Gonne's volgende schrijven was één wanhoops klacht Waarom was ze beter geworden, als ze Mare toch verloren had. Wat moest ze aanvangen met haar leven? Mare veranderde zienderogen. Een grote versla genheid lag over zijn wezen, zijn werk was een verademing voor hem. het dwong zijn gedachten in een andere richting. De dag kwam. waarop Gonne schreef, dat ze genezen was verklaard. Hulpeloos vroeg ze Mare om raad; hij wilde werkelijk, dat na deze moeilijke jaren „naar huis gaan" voor haar zou betekenen „onderdak zoeken bij vreem den?" En dacht hij werkelijk, dat ze toe zou stem men in een scheiding, dat ze hem zou afstaan aan de vrouw, die haar zijn liefde had ontroofd? Marc had moeite zijn zelfbeheersing te bewaren. „Anne", zei hjj smekend, een arm om haar heen slaande. „Anne, begrijp je dan helemaal niet wat er in mij omgaat ik houd immers van jullie alle bei. Gonne was zoveel Jaar bij mij. nu is ze on gelukkig. eigenlijk nog ziek en zo eenzaam. Vind je het goed. als ik haar terug laat komen, het huis in Zwolle is immers onbewoond, we kunnen dan misschien met ons drieën een oplossing vinden. Toe Anneke, lieve Anneke". Anne sloot de ogen, haar mond vertrok ln pijn. Dit bleef er over van hun liefde, dit was het roem loze einde van de tocht, die ze met zoveel verwach- WILLY STRUT ting en vreugde was begonnen. Praten met hun drieënWaaróver pratenHet enige, wat ze Gonne te zeggen had, was, dat wat men eenmaal heeft weggeworpen voorgoed verloren is. „Anneke, je weet hoeveel ik van je houd". Zc zat roerloos, ze wist, dat haar maar één ant woord overbleef, te zeggen, dat ze afstand van hem deed, dat ze hem teruggaf en vrij liet. Maar het kind. Moest zij niet alles doen om de vader voor het kind te behouden. Had zij niet de plicht te zorgen, dat het kind opgroeide tussen een vader en een moeder, in een normaal gezinsleven. Wat was beter, later te moeten belijden „ik heb om je vaders bezit gevochten" of „ik heb je vader terug gegeven aan de vrouw, die hem ten slotte toch niet vrij wilde laten". Een andere mogelijkheid kwam in haar op. Het kind was nog zo klein; het was nog niet eens een kind. het was niet noodzakelijk, dat het ter wereld kwam. Er waren dokters, die wel wilden helpen in zulke gevallen. Mare voelde, hoe Anne haar rug strekte, ze hief haar hoofd vastbesloten op. Dat nooit, liever zou ze het kind van Mare en haar alléén opvoeden, het harde oordeel van de mensen zou ze met onver schilligheid beantwoorden. „Zeg eens wat, Anneke". „Je moet maai naar haar teruggaan", zei ze toonloos, „waarom scheiden van de ene vrouw, als de andere je niet dierbaarder is." kerk: De diensten zullen niet langer dan een half uur duren. Zij worden georga niseerd door het comité Blauwkapel, waarin leden van verschillende protes tantse kerken zitting hebben. Borden langs de weg zullen de onder- eg zijnde automobilisten aanwijzingen Hij had haar hand genomen en streelde die. „Ik weet het niet meer," zei hij wanhopig, „je kent Gonne niet, ze is een kind. Ze heeft vrolijkheid no dig, ze kan geen ongeluk verdragen en niet alleen in het leven staan. En bovendien, als ze opnieuw ziek zou worden, dan zou ik me daar verwijten over maken en het mezelf niet vergeven, dat ik haar alleen had gelaten. Anne knikte. „Dat is dus afgesproken." vervolgde ze op dezelfde toon, „één ding weet je nog niet, maar dat is iets, wat geen verandering hoeft te brengen in de gang van zaken." Ze keek hem de ogen, „ik verwacht een kind." „Anne!" Hij was opgesprongen, hij weifelde tus sen schrik en vreugde. Hij had geen kinderen. Aan vankelijk had Gonne ze niet willen hebben, later was er geen sprake meer van, omdat ze ziek „Maar danstamelde hij, „dan... Ze schudde het hoofd. „Nee", zei ze, „ik wil niet bij je zijn uit gunst Je hebt me niet gekozen orr mezelf, je kunt me niet kiezen ter wille van he' kind, dat heeft geen waarde." Ze bleef wonen in het witte, verborgen huisje; achter het hek van de grote, wilde tuin scheen de wereld niet door te dringen. Anne was blij, dat zulk een veilig plekje had om de geboorte van haar kind af te wachten en haar leed te leren dragen. Mare kwam tamelijk veeL Hij was zacht en vrien delijk tegen haar en hij zei meermalen, dat hij zich ongelukkig voelde. Anne geloofde hem niet. Eens op een avond, een van ontelbare in eenzaamheid doorgebrachte avonden, waarop de herinneringen haar kwelden, was ze, door een onweerstaanbaar verlangen gedreven, naar Zwolle gegaan. In een buitenlaan stond de villa, die Marc met Gonne bewoonde. Voorzichtig had Anne het hek geopend, aan de achterzijde van het huis waren de ramen verlicht, daar was Marc, Marc, die bij haar hoor de. Onbeweeglijk staarde Anne naar de lichtschijn, die naar buiten viel; het was stil daarbinnen. Toen hoorde ze stemmen, Mare lachte, daarna klonk een vrouwenlach. Anne kneep haar handen ruw sa men, haar hart bonsde. Een marteling was het, die stemmen te horen. Dat was dus de manier, waarop hij ongelukkig was, zoals hij tegen haar beweerde.... o (Wordt vervolgd) Mexico naar Suriname.' en aan prof. Bakker's taak in de stich ting voor fundamenteel onderzoek van de materie. In een persoonlijk woord tot mevr. Bakker en haar kinderen deelde minis ter Cals mede dat de Nederlandse re gering in de afgelopen maanden had be sloten bijzondere vorm te geven aan haar erkentelijkheid jegens de verschei den geleerde. Het lag in dc bedoeling het verlenen van de koninklijke onder scheiding: Ridder in de orde van de Nederlandse leeuw, op de verjaardag der Koningin bekend te maken. Maar menselijke berekeningen blijven steeds feilbaar en zo kan ik, daartoe door H.M. de Koningin gemachtigd, de ze hulde aan een groot Nederlander, die zich door leven en werk zo bijzonder heeft onderscheiden, slechts brengen, nu zijn leven hier op aarde is afgesloten. Vervolgens spraken de heer Frangois de Rose voorzitter van het bestuur van de Cern en prof. dr. J. de Boer namens de vrienden van de overlede ne woorden van deelneming en af scheid. Drive-in dienst te Blauwkapel Op 15 mei a.s. worden de eerste drive- in diensten voor automobilisten gehouden in de voormalige fortkerk Blauwkapel aan de rijksweg Utrecht-HUversum. Er zijn die dag drie diensten: om negen uur 's morgens (voorganger ds. J. H Baas te Den Haag) om tien uur en om elf urn- (voorganger ds. G. P. Kleijn van Open Deur) te Driebergen. De naam drive-in dienst herinnert aan de drive-in theaters welke in Ver. Staten bestaan. Het verschil is, dat automobi listen daar in hun auto's kunnen blijven zitten, doch dat zij hier hun wagens zul len moeten verlaten om de dienst bij te wnnpn Er is parkeergelegenheid bij de De conferentie, geleid door dr. W. Ot- tow uit Den Haag, luisterde met belang stelling naar de benadering van het on derwerp van twee zijden. Op de eerste dag beschouwde drs. C. Boekestijn, sociaal psycholoog te Am sterdam, het onderwerp uit het gezichts punt van de moderne samenleving, op de tweede dag bezag dr. J. C. A. van Loon meer de interne organisatie en de ambtsgedachte. "De inleidingen waren slechts kort en werden door stellingen ondersteund. De bespreking ervan in discussiegroepen was het voornaamste element van de conferentie. Drs. Boekestijn stelde, dat de bezin ning op de taak welke de kerk in de wereld heeft te vervullen eerst leidt tot het bepalen van de betekenis van .de kerk op zichzelf. De Bijbel geeft daar op verschillende antwoorden. Maar de opdracht van de kerk blijft door de eeu- Ledenvergadering van de Hervormde Vrouwengroep De Hervormde Vrouwengroep, d.~ aangesloten is bij de Christen Jonge Vrouwen Federatie (C.J.V.F.) komt op 1/ mei in de Rotterdamse zaal Odeon bijeen voor de veertiende ledenverga dering. De voorzitster van de Hervorm de Vrouwen Groep da J. H. Stegeman zal het openingswoord uitspreken. Op het programma staat een huishoudelij ke vergadering. Voorgesteld wordt bij acclamatie te benoemen tot i presidente mevrouw mr. A. Honnef-Ben- der van Leiderdorp. In de middagver gadering zal jonkvrouwe J. A. Wttewaal Stoetwegen spreken over „Van Advertentie Alléén een landarts reinigt Uw tanden beter dan SUPERWHITE TANDPASTA Terugkeer van twee zendingsarbeid ers Enkele dagen gelegen arriveerde ln ons land dokter M. Timmer die als arts verbonden was aan het chr. ziekenhuis „Bethesda" te Jogjakarta. Dokter Tim mer zal niet meer naar Indonesië te rugkeren. Met het vliegtuig uit Israël landde vrijdagavond dokter C. A. van Walra ven, die door de Gereformeerde Zen ding was uitgeleend aan de Zending van de Schotse Kerk voor het hospitaal te Tiberias. Het is de bedoeling, dat dokter Van Walraven zal uitgaan naar West-Pakistan, waar de Gereformeerde kerken in het kader van de nieuwe zei dingstaken hopen te gaan werken. Zendingsdag van de geref. gemeenten In de kringen van de Gereformeerc Gemeenten in ons land is de laatste ty_ een verhoogde zendingsactiviteit te con stateren. Men zal nu donderdag (bevrij dingsdag) een nationale demonstratie houden in de Julianahal van het Jaar beursgebouw te Utrecht Op deze zendingsdag. die om half elf aanvangt zullen het woord voeren de he ren ds. H. Rijksen van Gouda, ds. G. A. Zijderveld van Capelle a. d. IJssel, A. V. Bochove, docent aan de Theologische School te Rotterdam, ds. A. Elshout van Utrecht, ds. Chr. v. Dam van Rotterdam- Z„ P. Kuyt, directeur van de chr. kweek school „De Driestar" te Gouda, J. Nijs- se, zendeling te Middelburg en ds. W. Ha- ge te Middelburg. wen heen dezelfde, ook al kan deze m verschillende sociaalculturele situaties ook geheel verschillende activiteiten en opzet vorderen. De wellicht meest karakteristieke trek van de moderne samenleving is de dynamiek en de sterk sociale dif ferentiatie, welke de kerk een insti tuut naast tal van andere instituten dreigt te maken. Niettemin zal de kerk haar eigen speciale opdracht die nen te vervullen en dat met een open oog voor de maatschappelijke ontwik keling. opdat zij losrake uit haar iso lement. Dit zal dan o.m. leiden tot een nieu- e vorm van samenwerking met maat schappelijke organisaties, maar ook tot een nieuwe vorm van interne samen werking bijv. tussen ouderlingen en dia- Door de toeneming van overheidshulp heeft de taak van de diakenen een gro te verschuiving ondergaan en daarom is in het ambt een her-afbakening van ta ken noodzakelijk. Kerkelijke „efficien cy" kan de taak van de predikanten verlichten. Ook hulp van „specialisten" worde dankbaar aanvaard en bij het in dienst nemen van kerkelijke functiona rissen (evangelisten, jeugdleiders, maat schappelijk werkers e.a.) schenke men grote aandacht aan de toekenning en bepaling van hun plaats in de kerkelijke organisatie. De kerkelijke gemeenschap moet er echter voor waken, niet de taak van an dere organisaties over te nemen. Weelde Dr. van Loon ondersteunde zijn be toog met tal van citaten terwijl hij aan toonde, hoe het instituut van de kerk een voorloper is van de komst van Gods eeuwig koninkrijk en hoe het de roeping van de kerk is, door woord en daad de ze komst te prediken. Harmoniërend met de weelde van dat koninkrijk moet zij daarbij echter zo functioneren, dat geen starheid of wülekeur haar belem mert haar taak te vervullen in de zich zelf telkens wijzigende wereld. Wat de „interne organisatie" van de kerk betreft dient op verschillende aspecten te worden gelet, o.m. op de toepassing van noodzakelijke continuï- telt en onmisbare soepelheid, op de volwaardige dienst van de vrouw bin nen de gemeente, op het karakter van verdeling dC pIannine en de laak- 5us: b"üm"iS OP alles, wat ae kerk "J. de wereld onderneemt. d'scussie werd nog eens de klacht geuit, dat de kerken dikwijls het verricht3 nfp/iikK* Werk door vrouwen ?™1: "{et echt accepteren. Ds. van ariD tfrH.if tP' dat dit aa„ be" p P, terdege kan worden overwonnen* Botterdam heeft daarvan een ïcreS 3TweeerL,in ea'1 k"ksl'ik-ntaatschappl? trouw gewerkt. dit alles wordt l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2