i
Wat houdt een Spaans
predikant bezig?
Vluclitelingeiicollecte
Gereformeerde kerken
CHEFAROX
Op middelbare school
te veel ballast
epeda slapen
de c/rootóte
cfcive
Een woord voor vandaag
Kanttekening
2
Niet alleen dominee
maar ook zendeling
Er is een merkwaardig ver
schil tussen de protestanten in
Columbia en Spanje in hun strijd
voor de vrijheid van godsdienst.
In Columbia wordt iedere aan
slag ran rooms-katholieken op
protestanten gepubliceerd, de
slachtoffers worden met name
genoemd, de aanvallers, of zij
nu politieagenten, of priesters
zijn eveneens.
Al jarenlang leeft het Spaanse
protestantisme in een absolute
anonimiteit. Als er een bijzon
der ernstig verhaal van vrij
heidsberoving en dwang is, wor
den de namen van de betrokke
nen eenvoudig weggelaten,
plaatsnamen worden niet ge
noemd.
Dat viel ons ook weer op in
een artikel in federatie Con
tact" het orgaan van de Chris
ten Jonge Vrouwen Federatie,
waarin „een Spaans predikantF
schrijft over zijn werk en leven.
Het verhaal i* waard om gelezen
en daarom om ondertekend te
worden. Het ware misschien
goed als het Spaanse protestan
tisme in zijn publiciteit het
voorbeeld van het Columbiaanse
ging vormen. Maar dit artikel
willen we toch doorgeven:
ALS men dit onderwerp zou wil
len samenvatten zou men kun
nen stellen, dat voor een functio
nerend pastoraat de Spaanse pre
dikant er op moet toezien, dat er
in zijn leven en zijn werk even
wicht is tussen zijn zeer uiteenlo
pende activiteiten.
Hij moet trouw zijn in de
evangelieprediking; hij moet veel
gewicht hechten aan de christe
lijke opvoeding, zowel van de kin
deren als van de jongemensen en
volwassenen; hij moet een grote
plaats inruimen voor de zielszorg
en heel dikwijls moet hij zijn
mensen leren zich in te stellen
op: „altijd bereid te zijn tot ver
antwoording aan al wie u re
kenschap vraa^gt van de hoop. die
in u is, doch met zachtmoedig
heid en vreze en met een goed
Seweten, opdat bij al het kwaad.
at men van u spreekt, zij, die
uw goede wandel in Christus
smaden, beschaamd gemaakt wor
den." (1 Petr. 3 15—16).
In deze dingen is eigenlijk niets
specifieks of bijzonder karakteris
tieks, dat het Spaanse pastoraat
zou onderscheiden van elk ander.
Evenmin als dit het geval is met
de moeilijkheden die de Spaanse
pastor ondervindt en die elke pre
dikant en waar dan ook werkend,
tegenkomt: zonde, zwakheid, on
verschilligheid van de mensen.
Nee, een Spaanse dominee moet
een predikant zijn als elk ander.
EN toch en toch heeft het
geestelijk klimaat in Spanje
iets heel speciaals en dat vooral
wanneer 't om politieke of gods
dienstige zaken gaat. De opvat
tingen van de Rooms-Katholieke
Kerk bepalen deze sfeer en zet
ten op het godsdienstig leven in
zijn verhouding tot de staat en
in zijn politieke samenstelling een
totalitair, al het andere uitslui
tend, stempel. Dit geldt niet al
leen voor het gehele bestel der
Spaanse samenleving, maar ook
voor het individu in zijn verhou
ding tot de kerk. Deze verhouding
vertoont veel meer het aspect
van de plicht, de gehoorzaamheid,
dan van een vrije geest die bereid
is tot dienen of die van roeping.
Misschien is dit alles gemakke
lijker aan te voelen dan uit te
leggen. Maar in ieder geval is
het van het grootste belang re
kening te houden met het feit,
dat in Spanje het godsdienstig le
ven gecompliceerd wordt door de
politieke situatie. De totalitaire
richtlijnen op het kerkelijk vlak
door de r.k. clerus getrokken, lo
pen dooreen, vermengen zich en
versterken elkaar. Er is geen po
litiek gesprek mogelijk. En een
kerkelijk gesprek al evenmin,
'n Goede Spanjaard zijn impli
ceert rooms-katholiek zijn.
Het bestaan van nist-roomsen
wordt slechts gezien als een ,,ne-
gatieve-werkelijkheid". de zaak
van een dwaze enkeling, die de
realiteit: Spaans-dus-rooms niet
ziet. Hun bestaan wordt nooit be
schouwd als de positieve werke
lijkheid van een gehele groep.
Voor zo'n groep is eenvoudig geen
plaats in het politieke bestel van
Spanje. In dit bestel Immers,
komt heel scherp naar voren de
binding tussen staat en kerk. zó.
alsof de eenheid van de staat af
hing van de eenheid van gods
dienst
Welnu: bij de uitoefening van
zijn pastoraat moet de Spaanse
predikant het dus stellen zonder
enig» wettelijke erkenning en zelf»
zonder een algemeen gewaardeer
de plaats te hebben in de maat
schappij. Zijn ambt wordt heftig
omstreden. Als predikant wacht
hem overal een koude ont
vangst. zelfs spot en vijandigheid.
Hij leeft in een klimaat van voort
durende scherpe kritiek. Hij kent
dus de verleiding, zoveel moge
lijk de omgang te vermijden met
klein en bestaat bovendien
bijna altijd uit eenvoudtge. weinig
ontwikkelde lieden, waar hii op
het intellectuele vlak geen enke
le stimulans van ontvangen zal
Bezwijkt hij dus voor de verlei
ding „zich maar nergens meer
te vertonen" dan moet dit leiden
tot een steeds verdere verenging
van zijn instelling en ten slotte
zal het hem tot stikkens toe be
en kan slechts
als het om eer
geroepene gaat. Dit
;n roeping
waarachtig
waarachtig
ag vooral
een Spaanse predikant nooit ver
geten. Zou hij dit doen. dan zou
het gaan ten koste van d*
zijn vallen en opstaan, al riin
lijden. Als hij er niet heilig van
overtuigd is. dat hij door G<%s
genade geroepen is en die ro»-
ping in Zijn kracht mag vervul
len, kan hij zioh beter eens gaan
afvragen of het wel helemaal in
orde is met de zuiverheid van
zijn pastoraat.
Een van de dingen waar een
Spaanse predikant voortdurend op
bedacht moet zijn, is. dat hij
zioh nooit gewonnen mag geven
aan de sfeer, die hem omgeeft.
De kracht van het evangelie moet
hem daar niet alleen immuun
voor maken, maar hem ook een
positieve ritihtlijn geven voor zijn
wefk. Hj moet niet alleen om
der wille van zichzelf doordrongen
zijn door de geest van het evan
gelie. maar ook om der wille van
hen die hij wil dienen met over
tuiging, vastberadenheid en vreug
de.
Een vrij groot aantal van hen
die protestant zouden willen wor
den. beseffen niet de werkelijke
betekenis van een dergelijko
bekering. Zij zijn dikwijls alleen
maar door hun tegenzin tegen de
politieke consequenties van het
officiële godsdienstig leven ge
neigd tot een anti-roomse houding.
Een Spaanse predikant heeft toe
te zien, dat dergelijke gevoelens
verdwijnen en moet tracht»n h»t
hart van zulke eventueel toekom
stige protestanten te peilen en na
te gaan, welke geestelijke onrust
hen drijft het koninkrijk Gods te
zoeken. Slechts onder deze voor
waarde kunnen dergelijke „kandi
daat-protestanten" worden toege
laten in de kring der gemeente
om er dan uiteindelijk verantwoor
delijke leden te worden.
EEN Spaanse predikant moet
solidair zijn met de geest van
de reformatie uit de 16e eeuw.
Stel dat hij al het een of ander
bezwaar zou hebben tegen dit of
dat dogmatische punt, dan nog
moet hij zioh vooral één voelen
met de geest van de reformatie.
En wel om twee redenen:
Ten eerste vraagt het Spaans
rooms-katfcolicisme met zijn vol
komen „archaïstische" wijze van
het protestantisme te zien en te
veroordelen een simpel, rechtlij
nig. helder antwoord, dat over de
gehele linie van het Spaanse pro
testantisme hetzelfde moet luiden
wil het gezag hebben.
Ten tweede vraagt het pasto
raat te midden van het Spaanse
volk hierom. Het overgrote deel
van dit volk heeft geen begrip
van de geestelijke, de innerlijke
kant van het godsdienstig leven,
noch van de werkelijke betekenis
van het heil in Christus Jezus.
Het behoeft dan ook geen ver
bazing te wekken dat deze onbe
kende Spaanse predikant ein
digt met de woorden: Een Spaan
se dominee is niet alleen maar
predikant. Hij is ook en vooral:
zendeling. En dit dan zonder
dat hij ooit mag vergeten, dat
hijzelf tot dit volk hoort, dit
volk waarvan het gelaat dikwijls
de sporen draagt van het lijden
en dat eenvoudig is, ontroerend
eenvoudig. Een Spaanse predi
kant heeft te zijn: eenvoudig met
de eenvoudigen, doende de taak
waartoe God hem geroepen heeft.
Laatste zitting Generale Synode 1959
Ds C. v. d. Woude
als praeses
afgetreden
(Van een onzer verslaggevers)
De generale synode 1959 van de
gereformeerde kerken is maandag
avond te Utrecht aan haar laatste
zittingsperiode begonnen. Ver
wacht wordt, dat deze één a twee
weken duurt. Reeds bevond zich bij
de ingekomen stukken een brief
van de kerkeraad van Apeldoorn
welke zich bereid verklaarde de
volgende synode (1961) te ont
vangen.
De praeses, ds. C. van der Woude,
deelde mede dat hij als gevolg van hel
aannemen zijner benoeming tot hoog
leraar te Kampen, ontheffing van hel
praesidium verzocht, gelijk hij ook be
dankt had voor een aantal deputaat-
schappen.
Ds. Van der Woude had bij het over
wegen van zyn benoeming meer gewicht
en waarde gehecht aan de beslissing der
synode, dan aan sommige kritische stem
men in de kerken, naar hij zei.
Eerder had de praeses herinnerd
enige herdenkingen: de vierhonderdste
sterfdag van Philippus Melanchton, die
voor de kerken der reformatie zoveel be
tekenis had, en het eeuwgetij vai
Costa's dood, die in de vorige eeu
kerkelijk opzicht weliswaar niet de weg
ging van de afgescheiden voorouders der
gereformeerden, maar wiens arbeid zo
zeer ten goede kwam aan het geestelijk
leven der christenheid van zijn tijd.
Voorts wees ds. Van der Woude op het
Inzake de verhouding tot andere ker
ken merkte ds. Van der Woude op, dat
reacties van de vrijgemaakte kerken op
de bekende besluiten der synode van
Utrecht niet eerder te verwachten zijn
dan nadat de volgend jaar te houden
synode der vrijgemaakte kerken zich
hierover heeft uitgesproken.
Wel hebben gemeenschappelijke
gaderingen van gereformeerden en vrij-
gemaakten veel belangstelling getrok
ken. Daaruit bleek, dat het verlangen
naar het herstellen van de breuk van
Sion groot is, maar tevens dat het helen
van die breuk allerminst een lichte zaak
Ds. P. D. Kuiper te Sassenheim, asses
sor der synode, vertelde dat het mode-
ramen van de synode een onderhoud met
de Spaanse predikant ds. II. Capo had.
Daarbij kwam vast te staan, dat berich
ten over de vervolging van protestanten
in Spanje niet te zwaar genomen moeten
worden. Al is de positie van de protes
tanten in dit land niet gemakkelijk, mer
schildert hun situatie soms al t<
somber af
Vluchtelingen
Algemene vergadering
commissies van beheer
De achtste Algemene Vergadering van
het Landelijk Verband van Commissies
van Beheer in de Gereformeerde Kerk
zal gehouden worden op woensdag 18 mei
a.s. te Amsterdam in Krasnapolsky.
In de morgen vergadering, welke om
10 uur begint, zullen de jaarverslagen en
andere huishoudelijke aangelegenheden
worden behandeld, terwijl in de middag
vergadering dr. A. G. Luiks, geref. pre
dikant te Amsterdam een referaat zal
houden over het ondenverp „Waarvoor
dient ons kerkgebouw?"
De middagvergadering, die om 2 uur
begint, is ook toegankelijk voor kerke-
raads- en andere belangstellende ge
meenteleden.
Jaarvergadering
„Zwingli"-bond
De ,,Zwingli"-bond heeft zaterdag te
Zwolle zijn twaalfde jaarvergadering
gehouden. In deze bijeenkomst heeft de
voorzitter, ds. H. van Lunze
Odoorn. zijn functie neergelegd,
gens drukke ambtsbezigheden kon hij
zich niet herkiesbaar stellen. Tot voor
zitter van de bond werd gekozen ds. A.
J. Roodzant uit Bellingwolde. De aftre
dende voorzitter werd bij acclamatie
benoemd tot erevoorzitter.
Ds. Van Lunzen hield in de jaarver
gadering een rede over „het principieel
vrijzinnig christendom als geestelijke
voorhoede." Hij stelde daarin, dat de
ontwikkeling van de mens en zijn sa
menleving ook een verdere ontwikke
ling van het christendom meebrengt,
doch dat kerken als de hervormde er
dc lutherse blijven vasthouden aan dog
ma's die volgens ds. Van Lunzen ver
gaan zijn. Het principieel vrijzinnige
christendom heeft volgens ds. Van Lun
zen hier een belangrijke taak, namelijk
leiding te geven aan de verdere ont
wikkeling van het christendom
Jaarvergadering Chr.
Emigratie Centrale
De algemene ledenvergadering van de
Christelijke Emigratie Centrale zal wor
den gehouden op zaterdag 7 mei in he-
Gebouw voor Kunsten en Wetenschap
pen te Utrecht- De aanvang is gesteld op
14 00 uur.
Ds., M. J- J. Bonting en ds. J. Kre-
>er zullen spreken over Australië. Er
zullen twee kleurenfilms vertoond
Algemene vergadering
geref. bond
De algemene vergadering van de Ge
reformeerde Bond in de Ned. Her/.
Kerk zal op woensdag 4 mei a.s. in het
Gebouw voor Kunsten en Wetenschap
pen te Utrecht onder presidium var
prof. dr J Severijn uit De ®ilt wor-
deD gehouden. In de besloten morgen
vergadering komen de huishoudelijke
zaken aan de orde. In de openbare mid
dagvergadering refereert ds. L. Kievit
van Putten over: ..Wat kunnen we van
Calvijn leren over onze huidige plaats
in ie strijdende kerk?" De vergadering
vangt om half elf aan.
seiyke gemeenten te verzoeken op
dag 8 mei. of anders zo spoedig mogelijk
daarna, een collecte te houden in het
kader van het Wereldviuchtelingenjaar.
De helft daarvan wordt bestemd
het doel, waarvoor het nationale c
té werkt, en de andere helft voor
verkrijgen van pastorieën ten behoeve
van twee Hongaarse predikanten, die
in Oostenrijk onder Hongaarse vluch
telingen arbeiden.
Uit naam van deputaten voor de her
ziening der gezangenbundel deelde ds.
Kuiper mee, dat de deputaten hun taak
niet konden voltooien. Tot die taak hoor
de het voortgezet overleg met de her
vormde commissie voor de gezangen
bundel. Dit had geen voortgang wegens
ziekte van de secretaris van die com
missie, ds. A. W. Lazonder te 's-Graven-
hage. Daardoor zijn de consideraties der
hervormde classes, die zich in januari en
februari over de voorgestelde verande
ringen hebben beraden, nog niet be
studeerd.
De synode besliste, dat de opdracht
aan deputaten geoontinueerd wordt en
dat zij op de synode van Apeldoorn
daarover rapporteren zullen.
Ter synode was aanwezig dr. K. Her-
renbrück van de Evangelische Kirche
Noordwest-Duitsland, die als afgeva;
digde van de Reformierte Bund de v>
gadering toesprak.
Advertentie
Maagklachten?
i genezende laag op de maagwand
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Zoetermeer A. J. Wijn-
maaien te Maartensdijk.
Aangenomen naar Driebergen J. J.
Mol te Schoonhoven.
Bedankt voor de benoeming bijstand
te verlenen in het pastoraat te Hilver
sum dr. J. Kooij a.s. em. predikant te
Amsterdam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Nijemirdum en Oudemir-
dum G. J. van den Pol, candidaat te
Nijkerk.
Beroepen te Andel W. de Vries, cand.
te Apeldoorn. Aangenomen naar Clinton
in Canada (chr. Ref. Church) L. Slofstra
te Hengelo O.
BAPTISTEN GEMEENTEN
Beroepen te Groningen-Zuid H. van der
Werf te Emmen.
Bedankt voor Almelo I. N. Bandstra
te Haulerwijk.
GEREF. GEMEENTEN
Algemene vergadering van
prot. chr. werkgevers
De algemene vergadering van net ver
bond van prot.-chr. werkgvers in Ne
derland zal donderdag 9 juni in het Kur-
haus te Scheveningen onder presidium
van de heer C. Borst van Wassenaar wor
den gehouden. Na de jaarrede komt het
vraagstuk van de ontwikkelingsgebieden
aan de orde. Prof. dr. H. Bergma, zen
dingshoogleraar te Kampen en prof. dr.
W. F. de Gaay Fortman, hoogleraar aan
de Vrije Universiteit, behandelen de gees
telijke en politieke achtergronden e
heer C. den Hollander, algemeen
tegenwoordiger der Nederlandse industrie
in het buitenland, de zakelijke facetten
van het desbetreffende vraagstuk.
Wis- en natuurkundeleraren bijeen
Prof, H. J. den Hertog, hoogle
raar in de organische chemie aan
de Landbouwhogeschool te Wage-
ningen, meent, dat de creatieve
jaren voor de academici liggen
tussen de 25 en 60 jaar. Momen
teel, zo zei prof. De Hertog, start
de academicus zijn creatieve ja
ren eerst op dertigjarige leeftijd,
hetgeen hij toeschreef aan de
overbelasting van de leerstof op
de middelbare scholen alsmede
aan de militaire dienst.
Wanneer wij niet oppassen, zo zei hij,
is het gezegde „het leven begint bij
veertig" voor de Nederlandse wetenschap
van toepassing. Willen wij in Nederland
op het gebied van de wetenschap iets
presteren en aan de technische wedloop
In de wereld meedoen, dan is het, aldus
prof. Den Hertog, noodzakelijk een fre
quente herziening van het onderwijs te
bevorderen.
De Wageningse hoogleraar, die sprak
op het congres van leraren in de wiskun
de en de natuurwetenschappen dat van
daag in Utrecht is gehouden, constateerde
bij het voorbereidend hoger onderwijs
een overbelasting in de leerstof.
Ballast
Hij vergeleek de studie van de
middelbare scholier met het beklim
men van een hoge berg tijdens een
expeditie, waarbij z'o min mogelijk
ballast moet worden meegenomen en
waar de teamgeest moet worden uit
gespeeld. Naar zijn mening wordt er
op de middelbare scholen nog te
weinig gelet op de voorbereiding van
de keuzevakken. Het is ook mogelijk,
zo zei hij, een oplossing te vinden om
leraren van het voorbereidend hoger
onderwijs bij propadeutische practica
aan de universiteiten te laten assis
teren. Hij meent, dat op deze wijze
aan de training van de toekomstige
student reeds op de middelbare school
gewerkt zal kunnen worden.
Prof. Den Hertog deelde verder me
de, dat het aantal academici in de perio
de 1910—1960 gestegen is van 14.000 tot
55.000. Het aantal beoefenaren
exacte wetenschappen, de „b-r
volgens hem, over deze periode ech
ter relatief gelijk gebleven, namelijk 55
procent.
De toeloop van het aantal studenten
is aanmerkelijk gestegen, namelijk van
6000 in 1910 tot 35.000 in 1960. Percen-
tagegewijs is het aantal „b-studenten"
gedaald van 65 tot 55 procent. Prof.
Den Hertog vroeg aich af, of er in de
toekomst wel genoeg academici zullen
zijn om deze grote aantallen studenten
op te vangen.
Kerkeraad van
Noorden schrijft
Generale Synode
De kerkeraad van de hervormde ge
meente van Noorden (classis Leiden)
heeft aan de Generale Synode geschre
ven, dat hij de synode wijsheid toe
wenst ten aanzien van de uitlatingen
van de hoogleraar Smits, zowelschrif
telijk als mondeling gedaan.
„Vooral dat deze hoogleraar contact
had met de moskee te 's-Gravenhage",
aldus de kerkeraad, ,.is een onveilig
sein. Moge er dan ook door u gewaakt
worden voor het karakter der kerk. te
genover Moskou niet alleen, maar ool<
tegenover Rome en Mekka. Moge er bi;
u de liefde zijn voor de ware stad
Gods."
Conferentie „Internationale
Raad van chr. kerken"
De „Organisatie ter bevordering van
de „Internationale Raad van Christe
lijke Kerken" in Nederland" houdt haar
jaarlijkse bijeenkomst op woensdag 22
juni in het Jaarbeursrestaurant te
Utrecht, onder voorzitterschap van ds.
M. Vreugdenhil, gereformeerd predikant
te Ruinerwold.
Sprekers zijn ds. J. H. Velema te Apel
doorn over „Het eenheidsstreven als tijd
verschijnsel" en de heer A. Warnaar
Jzn., oud-burgemeester van Waddinx-
veen en secretaris van de „Internatio
nale Raad van Christelijke Kerken" over
de vraag: „Wat is en wat doet de
I.C.C.C.?"
Ds. W H. Tutuarima. predikant van
Evangelische Molukse Kerk, zal een
slotwoord spreken.
Adverlentièn
Wagemant It Van Tuinen NV Fabrikanie van Artifort meubelen en Epeda matratten
s-Morgens waren de nieuwe mensen in het lee
staande benedenhuis getrokken en 's middags, in c
mistige, huiverige winterschemering, die de
straat snel met duisternis vulde, had een jonge
-vrouw een klein smal naambordje op de deurpost
vastgeschroefd. De bakkersweduwe uit het winkeltje
aan de overkant was over zoveel haast heel ver
wonderd geweest en ze had dadelijk haar dochter
tje gestuurd om te kijken, hoe de nieuwe bewoners
heetten.
Het was een goedkoop bordje van wit email,
waarop een onregelmatig zwart randje ter versie
ring was aangebracht; de schroefjes waren klaar
blijkelijk al te vast aangedraaid, want om beide
heen was het email afgesprongen en de punt ach-
ter de naam A van Velzen was verdwenen. Het
bordje was op zijn plaats in de oude. rommelige
straat in de Amsterdamse binnenstad, het paste bij
de Chr. Midden- de onaanzienlijke woning met het ene hoge, brede
de blauwgroen verschoten deur zonder
Velzenwat onregelmatig ge-
De Bondsraad
standsbond zal op 16 mei te Utrecht in brievenbus.
nietszeggende naam voor de bakkersvrouw, voor
openbare middagvergadering zal het straat, voor de wereld. Duizenden, millioenen na-
j - n, Aa men over hel« aarde en achter alle verbergt
pre-advies van prof. mr. W. F. de Gaay zjch een leven
Fortman over „sociale verzekering en Toen het avond was geworden viel er geen licht
Tün" Kr-handaiH naar buiten uit het pas betrokken huis, een dicht-
zelfstandig ondernemer zijn behandeld feweven gordijn vor^de een scheiding tussen wc-
worden. reld en binnenkamer. Binnen was Anno van Velzen
WILLY
STRIJT
bezig haar bezittingen uit te pakken en te ordenen,
ze lag op haar knieën voor een nog half gevulde
kist en haalde er de voorwerpen uit Toen ze deze
zelfde dingen een paar dagen tevoren had ingepakt,
was ze verbaasd geweest, dat ze zbveel bezat en
hid ze zich afgevraagd, of ze het niet evengoed
buiten die honderden grote en kleine bezittingen
zou kunnen stellen. Hoe weinig had die ballast te
betekenen voor het werkelijke leven van een mens!
Nu, in dit vreemde huis, deed het haar goed alles
terug te zien: met iedere kleinigheid, die ze ccn
plaats gaf in de kasten of in de kamer, nam ze als
het ware bezit van haar omgeving, drukte ze haar
persoonlijk stempel er op.
Ze was blij. dat de electricitelt en het gas direct
's middags al waren aangesloten en dat de haard
goed trok. Het was bijna onbegrijpelijk, dat derge
lijke bijkomstigheden altijd van belang bleven, ja
dat ze het leven zelfs draaglijk of ondraaglijk kon
den maken. Indien dan uw rechteroog u ergert,
trekt het uit en werpt het van u. Op de dag. dat
Anne deze raad in haar leven had toegepast met
alle pijn, die daaraan verbonden was. gaf toch nog
de aangename Warmte van het haardje haar een
gevoel van welbehagen en veiligheid en was ze er
blij om, dat haar meubels zo goed uitkwamen in
de kamer
Vlug bewogen haar handen; hoe eerder ze op or
de was. hoe beter, want dan kon ze beginnen met
het zoeken naar werk. Het denken daaraan
maakte haar zenuwachtig. Ze voelde zich niet meer
thuis in de maatschappij, waarin ze zich toch een
plaatsje zou moeten heroveren. Ze stond alleen in
de wereld en in het leven, maar kon een mens dat
wel dragen, was het niet al te zwaar voor zijn klei
ne. tere ziel, voor zijn hongerend hartDe laat
ste maanden had die vraag zich telkens weer aan
Anne opgedrongen, maar ze had hem genegeerd,
omdat het antwoord toch niets zou kunnen en mo
gen veranderen aan haar besluit. Nu ook stond ze
zichzelf geen zorgelijk gemijmer toe, ze slikte,
streek het haar weg van haar voorhoofd, de kist
was leeg. nu kwam er een met boeken en paperas
sen aan de beurt. Rondom haar bewoog de stad.
Afgunst, jaloezieWat maken zij veel kapot in het leven!
Het is een oude wijsheid, dat je niet moet kijken naar degenen,
die het beter hebben, maar naar hen, die zoveel minder met
aardse goederen zijn bedeeld. Natuurlijk beamen wij dat on
middellijk, maar in de praktijk handelen wij precies andersom.
Wij weten het: afgunst, begeerte, is de wortel van alle kwaad.
Tussen de volkeren en bij de enkelingen, bij u en mij. 't Ge
beurt, dat wij ineens genezen worden van onze afgunst, als
wij eens achter de schermen bij een ander kunnen kijken.
Dan zijn we plotseling genezen van onze afgunst, omdat we
gewoonweg schrikken. Hebt u zich wél eens gerealiseerd wat
de man Asaf, dichter van Psalm 73, ontdekte achter de faqade
van de welgedaanheid, die tot een climax was gekomen? Hij
constateerde, dat er één belangrijk, ja beslissend element
ontbrak: de wetenschap, dat God rekenschap vraagt en dat
alle voorspoed, wanneer die wordt losgemaakt van God, vn
wezen de grootste rampspoed is. Misschien blijkt het niet aan
de buitenkant en op dit moment, maar het ogenblik komt,
waarop de voorspoedige oog in oog zal staan met God.
INDUSTRIËLE ONTWIKKELING
een land waarin de nijverheid de be
langrijkste plaats inneemt. Vooral
na de tweede wereldoorlog is de uit
breiding van onze industrie in een
snel tempo gegaan. Maar men mag
toch niet vergeten, dat reeds tijdens
de oorlog van 1914 tot 1918 voor de
latere ontwikkeling de basis werd ge
legd. De nood dwong tot het zelf ma
ken van allerlei industriële produk-
ten, die voorheen werden ingevoerd.
Van stimulerende betekenis was ook
de vestiging in 1924 van een eigen
staalindustrie in IJmuiden.
De bijzondere aandacht verdient het
feit, dat zich in de latere jaren tel
kens meer Amerikaanse ondernemin
gen hier te lande vestigden. Dezer da
gen kon men weer lezen van een ves
tiging in Dordrecht. Men heeft ver
trouwen in ons land en in de be
kwaamheid van Nederlandse technici
en arbeiders.
Onze industrie heeft dan ook een
goede naam in het buitenland. Zoals
nog onlangs werd gedemonsteerd
door een Duitse order van 740 mil
joen gulden voor de bouw van vlieg
tuigen.
Het spreekt vanzelf, dat de in gang
zijnde ontwikkeling hoge eisen stelt
aan mannen van de wetenschap, aan
technici, ondernemers en arbeiders.
Reeds nu moet geklaagd worden over
een tekort aan geschoolde arbeiders
In het Westen des lands. Alles moet
erop gezet worden om dit tekort op
te heffen.
De voortgaande integratie van Euro
pa verscherpt ook voor onze industrie
de concurrentie. Wij moeten extra
ons best doen om de verworven plaats
te behouden, kon het zijn deze zelfs
nog groter te maken. Onze volksgroei
eist dit reeds. Er is behoefte aan
nieuwe kapitaalinvestaties, die ook
tot modernisering van bedrijven in
staat stellen.
Met de groei der nijverheid moet ge»
paard gaan uitbreiding met name van
het technisch onderwijs, ook van het
hogere, verbetering van de verkeers
wegen, velerlei aanpassing aan de
nieuwe toestanden in de steden en
dorpen waar de industrie haar in
trede doet. Uitbreiding van het zg.
maatschappelijk werk zal in verschil
lende plaatsen geboden zijn. De ker
ken mogen daartoe opwekken!
Hoe groot de betekenis reeds is van
de industrie voor de werkgelegenheid,
kan men afleiden nit het feit, dat in
1959 niet minder dan 2.250.000 Ne
derlanders dat is 43 procent van de
beroepsbevolking werkten in de
nijverheid. De rest is nog werkzaam
in de landbouw, de scheepvaart, de
handel enzovoort. Maar het is in het
geheel geen gewaagde veronderstel
ling, dat straks meer dan de helft
der beroepsbevolking werkzaam zal
zijn in de industrie.
Zal dit groeiproces gepaard gaan met
voortgaande ontkerstening? Of zul
len de kerken en alle belijders zich
aangorden om in Gods kracht velen
te winhen voor het oude Evangelie,
dat ook de weg wijst voor de rechte
arbeidsgemeenschap en ons kan be
waren voor geestelijke ondergang bij
toenemende stoffelijke welvaart?
Het oude Evangelie, de in wezen
oude boodschap, moet gebracht wor
den. Daarvan mag niets worden af
gedaan. Maar bij de verkondiging
zal men aan de huidige geestelijke,
zedelijke en sociale problemen niet
zonder meer voorbij mogen gaan.
EEN NIEUW ELEMENT
T)E Russische premier Chroesjtsjef
probeert met de topconferen
tie in zicht de westelijke mogend
heden langzaam maar zeker in een
dwangpositie te brengen.
Vorig jaar, toen hij naar de Ver
enigde Staten reisde, was Eisenho
wer nog tegen het houden van een
dergelijke bijeenkomst. En zijn voor
naamste bezwaar gold het feit, dat
Chroesjtsjef telkens met een ultima
tum dreigde.
Pas nadat de Russische premier er
in Camp David van had afgezien,
een nieuwe tijdslimiet te stellen in
verband met het oplossen van de
door hemzelf veroorzaakte Berlijnse
crisis en het bereiken van overeen
stemming over een vredesverdrag
voor de beide delen van Duitsland,
stemde de Amerikaanse president in
met het houden van een topconferen
tie, die op 16 mei a.s. te Parijs zal
beginnen.
Uit de rede, die Chroesjtsjef gisteren
in Bakoe heeft gehouden, blijkt dat
de Russische premier sinds enige tijd
bezig is, het Westen systematisch
onder druk te zetten. Weliswaar stel
de hij niet opnieuw een ultimatum
en gaf hij slechts een reprise van zijn
oude dreigementen. Niettemin voeg
de hij er een nieuw element aan toe.
Chroesjtsjef verklaarde namelijk, dat
als de Sowjetnnie een afzonderlijk
vredesverdrag met het regiem in de
Sowjetzone van Duitsland zou slui
ten, de westelijke mogendheden de
toegang tot Berlijn zal worden ge
weigerd.
Voorheen was het nog zo, dat de
Sowjetunie in dat geval van plan
was, haar bevoegdheden over te dra
gen aan de leiders van het commu
nistische regiem in de Sowjetzone.
De westelijke mogendheden zouden
daardoor genoodzaakt worden, zich
aan controlemaatregelen van de
Oostduitsers te onderwerpen.
Gisteren is Chroesjtsjef nog een stap
verder gegaan, toen hij verklaarde,
dat het Westen de toegang tot Ber
lijn zal worden geweigerd, omdat het
het recht verliest, troepen te sta
tioneren in West-Berlijn, dat dan de
finitief deel zal uitmaken van de zo
genaamde Duitse democratische re
publiek.
Bij al het gepraat van Chroesjtsjef
over de bevredigende internationale
toestand is dit een ontwikkeling, die
de toch al niet hoge verwachtingen
van het komende topgesprek zeker
niet zal doen toenemen.
Antivoord aan Kamerlid:
Commissie-Stijkel
niets nieuws
De op 24 maart door staatssecretaris
Stijkel ingestelde adviescommissie voor
Europese vervoeraangelegenheden is
wezen een voortzetting van de reeds
gen jaar bestaande adviescommissie, die
werd ingesteld bij de oprichting van de
EG.K.S.. zo hebben minister Korthals
en de staatssecretarissen Stijkel en
Schmelzer het Tweede-Kamerlid Van den
Heuvel (kath.v.) geantwoord. Het aan
tal ambtelijke leden is verminderd, het
aantal vaste vertegenwoordigers van
niet-ambtelijke zijde is aanzienlijk uit
gebreid.
De vernieuwing van de commissie
moet inderdaad mede worden gezien in
verband met een bij de werkgevers en
werknemersorganisaties bestaande be
hoefte aan een contactorgaan. De aan de
orde zijnde aangelegenheden lenen zich
krachtens hun aard niet steeds tot een
openbare behandeling.
Het is de bedoeling de onderwerpen,
die daarvoor in aanmerking komen, aan
de S.E.R. dan wel aan de commissie voor
internationale sociaal-economische aan
gelegenheden van de S.E.R. voor te leg
gen
Westland wil met
velen naar het
onderwij sappel
Begint er een verandering te komen
in de onderwijslethargie ten opzichte
van dc mammoetwet, die door vele
onderwiisspecialisten uit de prot.-christ.
sector als een gevaar wordt gezien?
Als het aan dc Westlandsc onderwiis-
isen ligt wel. Zij hebben besloten
zoveel mogelijk mensen op de been
Chr. Soc. Convent
belegt conferentie
voor predikanten
Het Convent der Christelijk-Sociale
Organisaties, waarin samenwerken het
Verbond van Protestants-Christelijke
Werkgevers in Nederland, de Neder
landse Christelijke Boeren- en Tuin-
dersbond, de Christelijke Middenstands
bond en het Christelijk Nationaal Vak
verbond in Nederland, heeft besloten op
16 en 17 mei a.s. een predikantencon
ferentie te organiseren op het Conferen
tieoord „Woudschoten" te Zeist. Voor
deze conferentie worden alle predikan
ten in Nederland uitgenodigd.
Gesproken zal worden over het onder
werp „Zondagsarbeid", waarbij het rap-
porj „Zondag en Zondagsarbeid", dat
een commissie van het C.N.V. onlangs
heeft uitgebracht, als documentatiema
teriaal aan de deelnemers zal worden
toegezonden.
De discussie over dit onderwerp zal
te IJmuiden en ds. E. de Vries,
predikant te Amsterdam. De eerste
spreker hoopt het desbetreffende vraag
stuk van de praktische zijde te bena
deren, de tweede spreker van de ethi
sche zijde
Een dezer dagen zullen alle predikan
ten in Nederland een uitnodiging ont
vangen.
te brengen om het appel over de mam
moetwet, dat op zaterdag 7 mei in het
Concertgebouw te Amsterdam wordt ge
houden bij te wonen. Het comité voci de
Westlandse Uniedag en het bestuur van
de afdeling Westland van de P. C. O V.
hebben de handen ineen geslagen en
zijn een actie begonnen om besturen en
onderwijzers op te wekken de vergade
ring bij te wonen. Er zijn autobussen
gecharterd om gezamenlijk de reis naar
Amsterdam te maken.