VELPON
Zending als een
nieuwe afdeling
HONING-
RICHARD
Belijdenisgeschriften en
„historische situatie"
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Heroriëntatie nodig op
middenstaiidsbeleid
'f Huis weer schoon
2
Aan de vooravond van een
nieuw oecumenisch tijdperk
Deze vorm is niet nieuw. Lang voor
de Wereldraad werd gesticht was er
reeds een studiegroep voor „geloof
en kerkorde". Deze is ook als een
afdeling erkend, terwijl er tevens
een ruimere commissie is.
Nieuwe verhouding
Als de IZR in de Wereldraad is op
genomen zal het ook gemakkelijker
worden om een nieuwe verhouding
te vinden tussen de afdeling voor In
terkerkelijke Hulpverlening en deze
nieuwe afdeling. Zou dit niet gebeu
ren dan zullen in de toekomst de
twee afdelingen zeker langs elkaar
gaan heen werken. In zekere zin kun
nen we nu reeds zeggen dat het niet
meer mogelijk is om onderscheid te
maken tussen zendingswerk en evan
gelisatiewerk tussen een zendings
front en een thuisfront.
Bovendien kan de afdeling voor In
terkerkelijk hulpverlening niet ten
eeuwigen dage vluchtelingen blijven
helpen. We leven nog in het vluchte-
lingenjaar en in de komende maanden
van dit jaar zal toch een enorme po
ging gewaagd worden om dit pro
bleem ten minste enigermate op te los
sen. Het ogenblik komt dat alle vluch
telingen een eigen plaats zullen heb
ben gevonden, dat aan de volksver
huizing van de twintigste eeuw een
einde komt.
Samensmelten
Daar kocnt bij dat deze afdeling
tot nu toe haar kracht gezocht
heeft in het getuigen door de daad.
Bij zendingswerk gaat het echter
uiteindelijk om het getuigen door
het woord. Deze twee vormen ho
ren echter bij elkaar. Ongetwijfeld
zal de Derde Assemblee een weg
moeten wijzen, ook al wordt de
juiste verhouding tussen de twee
niet direct gevonden.
Het is echter niet onmogelijk dat
in de jaren zeventig de beide af
delingen zullen samensmelten tot
een afdeling. Het is immers onmo-
gelijk op den duur twee organisa
ties naast elkaar te laten werken,
waarvan de ene de jonge kerken
helpt bij hun evangelisatiewerk of
apostolaat zendingswerk wordt
immers meer en meer evangelisa
tiewerk, d.w.z. het uitdragen van
het evangelie aan mensen van
eigen nationaliteit en de andere
de jonge kerken helpt bij hun pas
toraat.
Van een onzer redacteuren
Als thema voor de Derde Assem
blee van de Wereldraad van Ker
ken, die in 1961 in New Delhi zal
worden gehouden werd gekozen:
Jezus Christus, het Licht der we
reld. Het waren vooral de jonge
kerken die aandrongen op een the
ma dat de nadruk zou leggen op
de missionaire taak van de kerk.
Maar ook zonder deze aandrang
zou dit thema wel gekozen zijn,
want het is een natuurlijke vrucht
van de beide vorige thema's, zoals
ook de integratie van de Wereld
raad met de Internationale Zen
dingsraad eigenlijk een natuurlijk
gevolg is van de ontwikkeling bin
nen de Wereldraad.
Het éerste thema van Amster
dam was: Jezus Christus is Heei
van de wereld. Daarin wilde de kerk
uitspreken dat de boodschap "an ver
lossing niet slechts een Doodschap voor
de kerk, maar voor de gehele wereld
is. Maar wilde de kerk wc.rkeljk tot
de wereld spreken dan mocht men
niet langer naast en va3k tegen elkaar
werken, maar moesten de handen in
eengeslagen wordeii.
Samen doen
Maar toen de kerk dit thema ging
bestuderen, werd zij als vanzelf ge
confronteerd met het feit dat de heer
schappij van Christus ook een zeer
sterke eschatologische achtergrond
heeft. Immers deze heerschappij is
tegelijkertijd een werkelijkheid ook
al zien wij die werkelijkheid niet altijd
en een belofte. Het ogenblik zal ko
men dat alles boven, op en onder de
aarde aan Christus onderworpen zal
zijn. Als vanzelf koos toen de Tweede
Assemblee als haar thema: Jezus
Christus, de Hoop der wereld.
Maar hoe kan de wereld die hoop
zien als de kerk de boodschap van
verlossing niet predikt? Een kerk die
iets weet van de toekomst van Chris
tus kan niet langer stil zijn. En zo
is de Wereldraad van Kerken eigen
lijk in de afgelopen tien jaar uitge
groeid tot meer dan een gespreks-
centrum. Hoewel vele vragen en pro
blemen nog lang niet zijn opgelost
en de verschillen tussen de kerken
enorm groot zijn is langzaam maar
zeker de overtuiging gegroeid dat dc
kerken deze vragen niet eerst moeten
oplossen voor de wereldraad aan de
daad toe kan komen, maar het sa
men praten vergezeld moet gaan
van een samen doen.
Ook de practische ontwikkeling van
de naoorlogse jaren' leidde in d;c
richting. In 1948 bevonden de Euro
pese kerken zich in een reconstruc
tieproces. Zij waren geslagen er.
vaak vernietigd de oorlog uitgekomen
en er moest enorm veel werk verzet
worden. Het gevolg was dat de ker
ken die helpen konden de geslagen
kerken eigenlijk automatisch begon
nen te helpen. Dat werk droeg van
het begin af aan de naam Interker
kelijke Hulpverlening (Inter Church
Aid.).
Maar in de loop van de tien jaar
zijn steeds meer kerken, die eerst ge
holpen moesten worden, helpende ker
ken geworden. Meer en meer is de
geweldige tegenstelling tussen rijke
en arme of verarmde kerken opgehe
ven. En zo groeide de Interkerkelijke
Hulpverlening tot een organisatie die
niet slechts hulpbehoevende kerken
steunde, maar als een soort onofficieel
diaconaat van de kerken" hulp ging
bieden aan de mensen die hulp nodig
hadden. En de miljoenen vluchtelingen
in de wereld smeekten om bijstand.
Dit diaconaat doorkruiste echter op
een onverwachte manier het zendings
werk.
Zending
Na de laatste wereldoorlog meenden
sommige theologen dat het zendings
werk oude stijl geheel zou verfwijnen.
China sloot de zendelingen buiten: In:
donesië deed hetzelfde en ook India, zij niet gelenigd. Gezien de
het in mindere mate. De door het zen- aantal studerenden zullen nog honder-
dingswerk ontstane kerken kregen zelf- den, zo niet duizenden kamers nodig
standigheid en begonnen zelf te evange- -
liseren en zelfs zending te drijven.
Naast de Wereldraad bestond een
veel oudere zusterorganisatie, de Inter
nationale Zerdingsraad. In deze orga
nisatie waren de zendingsraden van ve
le kerken vertegenwoordigd. Toen ae
Interkerkelijke Hulpverlening hulp ging
verlenen aan de jonge kerken op do
ttendingsvelden, die pas zelfstandig wa
ren geworden kwamen de internationale
organisaties op eikaars terrein.
Aan de ene kant zag de Internatio
nale Zendingsraad Zendingskerken
die zelfstandig werken lid worden van
de Wereldraad;
Aan de andere kant zag de Wereld
raad steeds duidelijker een opdracht
voor de kerken die vanuit de diaco
nale sfeer eigenlijk in de evangeli-
satorische en zendingssfeer was te
rechtgekomen. Het bleek dat diaco
naat en apostolaat nauwelijks meer
te scheiden waren.
Beroepingswerk
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Weesp: J. N. Nammens-
na te Roodeschool; te Kootwijkerbroek:
G. J. van den Pol, kand. te Nijkerk; te
Clinton, Ontario, Canada, Christ. Refor
med Church: L Slofstra te Hengelo, O.
Aangenomen naar Lichtenvoorde: Fr.
de Jong, kand. te Dokkum.
Bedankt voor Eernewoude: Fr. de Jong
kand. te Dokkum.
Benoemd tot hulpprediker te Eestrum:
J. Frafe. laatst, pred. te Epe.
CRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Rotterdam-Charlois: T.
Briemen te Mussel
Maastricht blijft
vragen om hoger
onderwijs
(Van een onzer verslaggevers)
Op de jaarlijkse openbare vergade
ring van het Verband van Herv.
(Geref.) Ambtsdragers, waarin
wel „gcreformeerde-bonders"
„confessionelen" zitten, heeft dr. F.
De Graaff te Rotterdam gesproken
over ,,de betekenis van de historische
situatie voor de belijdenisgeschrif
ten". Deze predikant meende, dat bij
de beoordeling van de belijdenisge
schriften teveel uit het oog wordt ver
loren, dat zulke geschriften onlosma
kelijk verbonden zijn aan de histori
sche situatie van haar ontstaanstijd.
Dit geldt overigens ook voor de hei
lige schrift zelf. Er worden grote fou
ten gemaakt door hen, die de bijbel uit
leggen volgens een 20ste-eeuws schema.
De feiten worden dan voor het gemak
omgebogen, zodat ze voor de mens van
|deze tijd licht verstaanbaar zijn. Maar
De strijd om de nieuw te stichten uni
versiteiten duurt voort. Nauwelijks heb
ben Zwolse jongeren prof. De Quay een
petitie met balletje en blauwvingers
overhandigd of op het bureau van mi
nister Cais komt eer. rapport van Ge-I l
deputeerde Staten van Limbui'g, waar- aan is. Men heeft haar aangepast aan
in ingegaan wordt op enkele punten van de historische situatie van ónze tijd,
het rapport Spreiding Hoger Onderwijs. er een begrijpelijk verhaal
Limburgse vertegenwoordigers
dringen er opnieuw op aan dat In
daarmee haalt men de dingen uit hun
verband.
Dr. De Graaff meende, dat de nieu
we bijbelvertaling hier mede schuldig
samenwerking met de r.k. universiteit
van Nijmegen een gecombineerde prae-
kandidaatsopleiding in Maastricht wordt
gevestigd voor toegepaste en zuivere
natuurwetenschappen.
Bovendien pleit dit rapport voor de
instelling van een basisopleiding in en
kele maatschappij-wetenschappen en
dringt het er nogmaals op aan. evenals
in het eerste rapport van Limburg, dat
het Rijk zal nagaan of op de basis van
de aanwezige economische en socio
logische faculteiten een speciale Euro
pese opleiding te MaastricDt zju kunnen
worden gesticht.
ken. Dit kan" er echter toe leiden, dat
men de diepe zin van het bijbelwoord
niet meer peilt. Wie b.v. het kruiswoord
„het is volbracht" in het hedendaags
jargon overzet en vertaalt met „alles
is oké", slaat de plank volkomen mis,
omdat hij het woord „volbracht" losge
maakt heeft uit de historische situatie,
waarin de schrift het bezigde en waar
bij het om oneindig veel diepere din
gen ging dan het teneinde brengen van
een werk
BELIJDENIS
Zo is het ook met de belijdenis. Be
lijden wil zeggen, dat de kerk in een
bepaalde historische situatie Jezus Cris-
tus als Heer belijdt. Wie het belijden
wil verstaan, moet die situatie dus ken-
Momenteel zijn er ook in hervormd-
gereformeerde kringen wel mensen,
moeite hebben met bepaalde onderde
len van de drie belijdenisgeschriften:
catechismus, Ned. geloofsbelijdenis,
Dordtse leerregels- Dr. De Graaff ver
klaarde, dat deze geschriften aanvaard
baarder worden wanneer men de histo
rische situatie bestudeert. Niet alleen de
situatie in de kerk, maar ook op ander
terrein. Zelf prees hij de bestudering
der wijsbegeerte en der kunstgeschiede-
„Hoe gek het ook klinken mag: de
sfeer van de Dordtse leerregels is mij
duidelijker geworden, toen ik in het
Mauritshuis stond voor het doek Saul
David".
En omdat catechismus en geloofsbe
lijdenis ouder zijn, moet men daarvoor
nog iets verder terug. Zij hebben veel
te maken met het „herfsttij der middel
eeuwen", wat de situatie betreft. De
mens van die tijd hield rekening met
duivels en demonen, maar ook met de
oordeelsdag, met het lijden van Cnstus
als een werkelijkheid in het dagelijks
bestaan. Dat spiegelt zich af in de schil
derkunst van Jeroen Bosch, maar het
is ook terug te vinden in de wijsbegeer-
die tijd, én in de belijdenisge
schriften.
SFEER
Luther zou zijn inktpot naar de
duivel gesmeten hebben, toen deze
zich op de Wartburg vertoonde. Dit
lijkt een sprookje. Wie evenwel dit
verhaal volgfns de psycho-analytische
methode van Freud beoordeelt, zal
Luther alleen maar een neurotische
In twee sobere zinnen schrijft Lucas neer wat een ommekeer
heeft betekend in Petrus' leven. Als deze zo op eigen kracht
vertrouwde discipel tot driemaal toe met steeds krachtiger
ivoorden geloochend heeft dat hij een volgeling is van Jezus
kraait ergens een haan. En dan schrijft Lucas: ,jEn de Here
keerde zich om en zag Petrus aan." En dan Petrus reactie: „En
hij ging naar buiten en weende bitter!"
Er is niet veel over te zeggen. Hoe zeer onze daden dikwijls
in strijd zijn met onze woorden de christen ervaart het
dagelijks. Elke dag opnieuw wordt Jezus verraden, zelfs door
Zijn trouwste volgelingen.
Maar ook: iedere dag opnieuw kijkt Jezus u aan. Zijn ogert
volgen u van stap tot stap, van misstap tot misstap. Plotseling
wordt ge dat gewaar, door een bijbelwoord soms; doordat
woorden van een zonder nadenken uitgesproken gebed u plot-
seling in het hart priemen; misschien door een berichtje in de
krant of door een haast onbetekenend voorval in de dagelijkse
sleur. Zijn ogen dwingen u naar hem te kijken.
En dan? Petrus heeft zijn tranen de vrije loop gelaten. Dat
zullen wij niet zo vlug doen, nuchter als we zijn. Als het: „0
God, wees mij zondaar genadig!" ons maar over de lippen komt.
AFTOCHT GEDEKT
Prettig lijmen!
met de nieuwe dop
Financiering 1600
studentenkamers
bijna gelukt
De Centrale Stichting Studentenhuls-
vesting is er in geslaagd om reeds meer
dan drie miljoen gulden bjjeen te bren
gen, zodat ce financiering van de 1600
dringend noodzakelijke studentenkamers
bijna, maar toch nog niet geheel, is ver
zekerd.
Tot nu toe zijn er 1373 kamers met
steun van het C.S.S. gebouwd en inge
richt. Leiden kreeg er 280, Groningen
162, Utrecht 115, de Gemeente Universi
teit van Amsterdam 151. de V.U. 25, Nij
megen 52, Delft 168, Rotterdam 178, Wa-
geningen 82, Tilburg 15 en Eindhoven
150.
Het Nederlandse bedrijfsleven had toe
gezegd ceze 1600 kamers te financieren.
Daarmede is de nood echter nog zeker
zijn.
Integratie
De logische consequentie is dan 'ook
dat beide wereldorganisaties integreren.
Daarom zal de Derde Assemblee moe
ten spreken over het voorstel om de
I.Z.R. te aanvaarden als een vijfde.af
deling naast de afdeling voor oecume
nische activiteiten, voor internationale
aangelegenheden, voor Interkerkelijke
hulpverlening en voorstudie.
Een moeilijkheid voor integratie van
de beide raden is dat tot de I.Z.R. niet
slechts kerken, die bij de Wereldraad
zijn aangesloten, maar ook onafhanke
lijke zendingsorganisattes en kerken
die zich niet bij de Wereldraad hebben
aangesloten behoren Nu heeft men een
oplossing gezocht door onderscheid te
maken tussen een afdeling en een com
missie voor zending.
In de commissie, zullen de ver
schillende vraagstukken bestudeerd
worden. De resultaten worden dan
voorgelegd ran de afdeling van de
Wereldraad die deze op haar beurt
weer doorgeeft aan de Wereldraad
zelf. Zo kunnen ook de niet aangeslo
ten kerken en de zendingsgenoot
schappen toch meewerken en mee
denken.
A.r. rapport over midden- en kleinbedrijf
Ruimte gevraagd
heeft b.v- prof- Geyl van-
verouderd 19e-eeuws beeld Cal-
vijn besproken. Hij laat van de hervor
mer niets anders over dan een mieze
rig fanatiek mannetje. Hij heeft Calvijn
uit diens eigen tijd gehaald.
In de catechismus vinden wij de
in terug van een goed soort middel
eeuwse theologie. De opstellers hebben
Jezus Christus willen belijden, zoals dit
in die tijd de mensen kon toespreken.
Zij pasten zich aan bij de sfeer, die ie
der kende. Men dient de moeite te ne-
deze sfeer na te speuren. Doet
dit niet en buigt men zich slechts
óver tot de historische situatie, dan
valt men in ketterij, omdat
dingen gaat leren, die
voor nieuwe
bedrijfsvormen
De overheid zal zich moeten
heroriënteren door het midden-
standsbeleid duidelijker te inte
greren in het algemeen sociaal
beleid, zegt een nieuw rapport
van het college van Advies van
de Anti-Revolutionaire Partij.
Volgens deze commissie heeft de
toepassing van de Vestigingswet
Kleinbedrijf-1937 voor de mid
denstander geleid tot een meer
rationele bedrijfsvoering, ge
paard gaande met een groei van
het gemiddelde bedrijf en een
verlaging van het kostenpeil.
Het rapport werd uitgebracht door de
subcommissie voor middenstandsaangele
genheden van Sociaal-Economische Com
missie van het Adviescollege.
Deze subcommissie is als volgt samen
gesteld: H. J. Vermeulen, voorzitter, A.
H. B. Breukelaar, J. van Keulen, H. de
Mooy, dr. J. P. I. van der Wilde, rappor
teur en T. Knecht, secretaris. Over an
dere vraagstukken van het middenstands-
beleid zal afzonderlijk worden gerappor
teerd.
In verband met de omstandigheid, dat
de koop- en levensgewoonten zich voort
durend wijzigen pleit het rapport voor
een zodanige buigzaamheid in het vesti
gingsbeleid. dat er voldoende ruimte is
voor nieuwe bedrijfsvormen en methoden
van bedrijfsuitoefening, die zich aanpas
sen bij de gewijzigde technische en
nomischc mogelijkheden.
Opleiding
De opleiding dient zich niet uitsluitend
te richten op de minimumeisen va
vestigingswet. Gepleit wordt voor ee
bredere vormingsmogelijkheid voor mie
denstanders, die is opgenomen in het N<
derlandse onderwijsstelsel.
Voor de detailhandelsvakscholen be
pleit het rapport een vierjarige cur
sus, terwijl de mogelijkheid voor een
vervolgcursus met een of twee leer
jaren voor degenen, die reeds in het
bedrijf werkzaam zijn, dient te wor
den opengehouden. Het onderwijs op
deze scholen moet, evenals dat op
de scholen voor lager en uitgebreid
technisch onderwijs, op christelijke
grondslag kunnen worden gegeven.
Voorlopig zal de subsidiëring van deze
scholen moeten geschieden op basis
de nijverheidsonderwijswet. Bepleit wordx
echter een eigen status van deze scho
len, waardoor zij minder afhankelijk zul
len worden voor het vaak uiteenlopende
inzicht der gemeentebesturen.
Voor wat betreft het ambacht wordt
eenzelfde gedachtengang gevolgd. Het
commerciële aspect van dit onderwijs
zal een zwaarder accent moeten krijgen.
De moderne ambachtsman dient tevens
ondernemer te zijn.
Met betrekking tot de kredietvoor
ziening wordt gewezen op de speciale
positie van de Nederlandsche Midden-
standsbank. Daarbij wordt de vraag ge
steld in hoeverre het monopolie var
deze bank te verdedigen blijft, indien
en voor zover gemaakte winsten op
de middenstandskredieten niet mede
aan het middenstandsbedrijfsleven ten
goede komen.
In het kader van een inleidende be
schouwing over de ruimtelijke ordening
wordt in het rapport gepleit voor een
tere organisatie van de voorlichting
de individuele ondernemer, alsmede
de intensivering van'het overleg tussen
vertegenwoordigers van de plaatselijke
middenstand en de gemeentebesturen
langs de weg van instelling van perma
nente commissies van overleg.
Het rapport besluit met een paragraaf
over de structurele ontwikkeling en de
Integratie. In deze paragraaf wordt erop
gewezen dat het ondernemerstype in het
midden- en kleinbedrijf meegroeit met
de verhoging van het welvaartsniveau
tot een geheel andere persoonlijkheid dan
de traditionele middenstander. Bij de be
leidsvoering dient daarmee rekening te
worden gehouden.
De overheid zal zich moeten heroriën
teren door het middenstandsbeleid dui
delijker te integreren in het algemene
sociaal-economische beleid, terwijl het
midden- en kleinbedrijf zich moet reali
seren dat de middenstander in de huidige
maatschappij goede kansen heeft.
Geplëit wordt ten slotte voor een
danige soepelheid in het algemene
ciaal-economische beleid dat het midden-
en kleinbedrijf ook binnen dit algemene
kader tot zijn recht zal kunnen komen.
niet staan.
Dit hebben de remonstranten gedaan.
Zij hebben de belijdenis omgebogen
naar een bepaalde situatie in plaats
uit te gaan van die situatie.
De vergadering, geleid door ds._L.
Lagerwey van Den Haag, heeft zich
in het huishoudelijk gedeelte bezig ge
houden met de vraag of men als Ver
band op de goede weg is, organisato
risch gezien. Sommige leden zouden
graag wat meer activiteit wensen,
maar dan zou een strakkere organi
satievorm nodig zijn. Dit wil het in
1953 opgericht Verhand juist niet. Lie
ver dan een organisatie naast de be
staande verenigingen te worden, wil
men een beweging blijven.
Advertentie
en dank zij HAMEA-GELEI,
handen nog gaaf als bij 't begin
Utrechts nieuwe
universiteitsstad
kost 400 miljoen
De Utrechtse universiteit is weer ei
stap verder gekomen met haar bouw
plannen. Het departement van o., k. en
w. heeft de boerderij „De Uithof" aan
gekocht die op het terrein van de ge
projecteerde „universiteitsstad" ligt.
Deze boerderij zal worden verbouwd ten
behoeve van ce diergeneeskundige fa
culteit. Deze verbouwing is een onder
deel van het plan in de Johannapolder
ten oosten van Utrecht de gehele Rijks
universiteit te concentreren. Deze uit
breiding en vernieuwing zal meer dan
400 miljoen gulden kosten.
De universiteit groeit uit haar hui
dige gebouwen. Het aantal studenten
bedroeg in 1938 nog geen 3000 terwijl
het nu reeds verdubbeld is. Tegen 1970
verwacht Utrecht minstens 10.000 stu
denten. Reeds nu kampen de veterinaire
faculteit en de instituten voor de fysica
en de tandheelkunde met ruimtegebrek.
Begin volgend jaar wordt de eerste steen
gelegd voor het nieuwe instituut \oor
de fysica dat ruim 28 miljoen gulden
zal kosten. Het ligt in de bedoeling voor
lopig alleen de betha-faculteiten in de
Johannapolder onder te brengen.
De biologische afdeling van de uni
versiteit zal in de toekomst de beschik
king krijgen over het fort Hooftdijk dat
defensie zal overdragen aan o., k. en w.
Rond dit fort zal een nieuwe hortus
(tuin) worden aangelegd.
94
Richard keek haar aan. Dat is een vergissing, want
de Sultan zal ons ongetwijfeld een stuk grond aan
bieden om onze strijd met Montserrat te beslechten
en ik twijfel er niet aan of hij zal eraan houden daar
zelf bij aanwezig te zijn. Ook Berengaria brandt van
begeerte om hem te ontmoeten. Maar kom, laten wij
afscheid nemen en geef mij verlof u te omhelzen.
Na die woorden sloeg hij de armen om haar schou
ders, drukte de lippen liefdevol op haar voorhoofd en
stapte peinzend terug naar zijn tent. Daar aangeko
men haastte hij zich de berichten voor Saladin klaar
te maken, waarna hij ze de Nubiër overreikte, met
het bevel bij het aanbreken van de dageraad terug
de Sultan te vertrekken.
HOOFDSTUK XXV
dit gesprek deelde de Fransman zijn Engelse broe
der hoffelijk maar onomwonden mee, dat hij, reke
ning houdend met vraagstukken die hij in eigen land
moest oplossen, het besluit had getroffen naar Euro
pa terug te keren, daar hij thans geheel en al aan
een gunstige uitslag van de gezamenlijke onderne
ming wanhoopte. Richard deed nog vergeefse pogin
gen om Filips op dit besluit te doen terugkeren,
maar alle gepraat bleek nutteloos. Niet zodra had hij
trouwens de tent van de Fransman verlaten, of ook
de Aartshertog van Oostenrijk en verscheidene an
dere vorsten riepen hem bij zich om hem hetzelfde
voornemen kenbaar te maken.
Voor Leeuwenhart betekende deze houding van
zijn bondgenoten een zware slag en tranen liepen
hem, toen hij terug in zijn tent zat, over de wan
gen, terwijl hij in machteloze woede de vuisten bal
de en in luide en schampere bewoordingen zijn drift
uitte. Doch er was niemand om hem te troosten.
De woede en de spijt van de koning waren zo groot
en tevens zo duidelijk zichtbaar, dat de trouwe dc
SIR WALTER SCOTT
1TOE staat het met de achterblij
vende groepen bij de gedifferen
tieerde loonvorming? Er kunnen in- onder de geleide loonpolitiek met
derdaad bedrijfstakken zijn, waar haar loonronden geen achterblijvers
de produktiviteitsstijging dermate bestonden. Iedereen kreeg immers
beperkt is, dat het hier moeilijk zal een vast percentage. De groepen,
zijn tot loonsverhoging .e komen die van een vaste rente moesten le-
zonder prijsverhoging. Aan werkne- ven, werden meestal maar buiten
merskant zal hier begrip voor be- beschouwing gelaten,
staan naarmate ook aan de vakbe- Maar was toen een loonronde
weging meer inzicht wordt geboden van 4 pet. ook inderdaad een reële
in de economische gang van zaken loonsverhoging van 4 pet., kon er
in de bedrijven en de bedrijfstak, ook 4 pet. meer gekocht worder door
Een loonsverhoging heeft immers al
leen zin, indien zij ook een loons-
verbetering is en dus een toeneming moest voor bepaalde moeilijk zit-
van de koopkracht betekent. Loons- tende bedrijfstakken prijsverhegin-
verhogingen, die economisch nood- gen meebrengen en werkte daar-
wendig gepaard moeten gaan met door altijd inflationistisch.
prijsverhogingen (denk aan de tijd De 4 pet. loonsverhoging betekende
van de loonronden!), houden geen
vergroting van de koopkracht van
het loon in, en daarom zijn de werk
nemers met zulke loonsverhogin
gen niet gebaat.
Indien de gedifferentieerde loonvor-
daarom in de praktijk niet een toe
neming van de koopkracht met 4
pet. Het aantal werknemers, dat
toen achter bleef (in reëel loon ver
geleken bij de economische positie
de betrokken bedrijfstak) was
ming slaagt, zal zij inhouden, dat veel groter dan nu.
een halt wordt toegeroepen aan de Bovendien nam ten tijde van de ge-
inflatie, aan de geldontwaarding leide loonpolitiek het aantal klaeh-
tengevolge van prijsstijging. Dat zal ten over de lage lonea schrikbarend
dan ook het einde kunnen betekenen toe, omdat de enige garantie voor
van de verdere achteruitgang van het inkomen van de zwakke groe-
de zogenaamde vergeten groepen. pen de sterk achterblijvende loon-
Tegengaan van geldontwaarding be- richtlijn was.
tekent voorts winst voor iedereen,
voor elke categorie, ook
groep, waarvoor op dit moment wei-
Zo was men in de bouw enkele ja
ren geleden nog gedwongen een zes
de groep in de loonregeling oj te
licht nog geen reële loonsverhoging nemen, waarbij de aian in de vijf-
mogelijk is. de gemeenteklasse 1.02 per uur
Wanneer de socialisten zo gemakke- verdiende,
lijk het woord achterblijvende groe-
ACHTERBLIJVERS?
UET is nog maar ruim een half zenlijke punt, waar het de socialis-
jaar geleden, dat de socialists ten altijd om gegaan zou zijn bij
binet een onding was en bovendien punt. Want het valt natuurlijk niet
een stuk sociale onrechtvaardigheid, mee, zich tegen een oonvormini te
Persoonlijke aanvallen op bepaalde blijven verzetten, wanneer de groe-
regeringspersonen werden zelfs niet pering waarom het gaat, de werk-
van de geleide loonpolitiek te win
nen.
We zijn nu nog geen jaar verder,
maar het is interessant om de stem
men uit het socialistische kamp nu
takken zijn de schriele 4 pet. loon
ronde, die de socialisten voorston
den, ver te boven gegaan. De be
drijven en bedrijfstakken met de ho
ge dividenden kunnen nu ook de
tiek blijkt men toch wel te willen een gedifferentieerde loonvorming
aanvaarden, maar het gaat nu meer slikken, maar begrijpelijkerwijze
om de methode van differentiatie, moet er dan nog een voorbehoud bij,
Bij de optrekking van de lonen in en dat is dan dat men het achter-
Op het ogenblik geldt dit als het we- de aftocht gedekt.
Vaux een zucht van verlichting slaakte, toen hij
enige verstrooigng kon brengen, door zijn meester
de komst van een nieuwe gezant van de Sultan te
melden.
Deze nieuwe gast was een emir die hoof in de
gunst van Saladin stond en wiens naam Abdallah
el Hadgi was. Deze hooggeboren Saraceen, die te
vens als een wijs en vroom man bekend stond,
bracht Richard het nieuws, dat Saladin graag op
zijn verzoeken inging en dus de nodige hulp wilde
bieden bij het inrichten van het tweegevecht-
De kleine oase. die men „Diamant der Woestijn"
noemt, werd door de Sultan voor dit doel aangewe
zen, om de goede reden dat deze ongeveer halver
wege tussen het kamp der kruisvaarders en dat der
Saraceneo was gelegen. Koenraad van Montserrat,
zo werd overeengekomen, zou zich naar de plaats
begeven, samen met zijn secondanten, de Aartsher
tog van Oostenrijk en de Grootmeester der Tempe
liers, met honderd gewapende strijders. Richard
Leeuwenhart en zijn broeder, de graaf van Salis
bury, die de beschuldiging staande hielden, werden
eveneens uitgenodigd met een zelfde aantal soldaten.
Van zijn kant gaf de Sultan als wens te kennen het
gevecht bij te wonen en ter vermijding van inciden
ten vijfhonderd uitmuntende ruiters mee te brengen.
De personen van aanzien die door de verschillende
partijen werden u—tgenodigd, zouden geen ander
wapen mogen dragen dan hun zwaard, terwijl het
voeren van een schild werd verboden. De sultan zou
persoonlijk zorg dragen voor het in gereedheid bren
gen van de arena en tevens zorgen voor verfrissin
gen voor de aanwezigen. Zijn brief besloot met de
woorden dat hij niets onbeproefd zou laten om zijn
gasten terwille te zijn, terwijl hij er zich op ver
heugde eindelijk persoonlijk met de grote Richard
te kunnen kennis maken.
En zo gabeurde dus. Op de morgen van de vast
gestelde dag verlieten Koenraad van Montserrat en
zijn vrienden bij het aanbreken van de dag de le
gerplaats cn even later volgde Richard hun voor
beeld, om zich eveneens naar de plaats van samen
komst te begeven. Beide partijen volgden echter een
verschillende weg, zoals werd voorgeschrevn, ten
einde alle onregelmatigheden zoveel mogelijk te
voorkomen.
Het vooruitzicht op het naderende gevecht scheen
richard in zoverre op te monteren, dat hij voor eni
ge tijd alle zorgen van zich afzette en zich gedroeg
als een vrolijk en opgeruimd man Licht gewapend
en rijk grkleed, reed hij, lachend en pratend naast
de draagstoel van zijn gemalin, eerst over een vlak
je. vervolgens door kloven tussen rotspunten en ein
delijk door de dorre woestijn, zich uitsteekkend langs
dc oevers van de Dode Zee.
De reis verliep zonder hindemissen en de uren
verstreken zonder dat iets gebeurde om het gezel
schap tegen te houden. Eerst tegen de avond za
gen zij in de verte één enkele Arabische ruiter, her
kenbaar aan tulband en lange lans, die als het wa
re over de rand van een kleine hoogte scheerde, als
een havik die zich in de lucht beweegt om bij het
verschijnen van de koninklijke stoet direct te ver
dwijnen.
(Wordt vervolgd)
CHRISTELIJ K-SOCIAAL
staatssecretaris van sociale zaken,
een belangrijke principiële daad ge-
achterblijven van bepaalde catego- steld. Aan de gemeentebesturen is
rieën tegen te gaan. Een van de namelijk mededeling gedaan, dat
uitgangspunten van iet nieuwe ka- voortaan de uitkering aan bedoelde
binet voor de loonpolitiek is daar- werkloze werknemers zoveel moge-
Zo is afgerekend met het oude stel
sel van uitkeringen, dat nog {.edccl-
In zijn kwaliteit van secretaris van telijk was gegrond op het beginsel
het Chr. Nationaal Vakverbond ver- van uitkering naar behoefte. Dit
klaarde de heer B. Roolvink in mei is ook een maatregel ir het kader
van het vorig jaar op een kaderbij- van de gedifferentieerde loonpolitiek
eenkomst van het verbond, Fat er die wij van harte toejuichen,
aan het systeem van de geleide Onlangs namen wij kennis van
loonvorming zoveel bezwaren waren een uitspraak over wat nu eigen
gaan kleven, dat een langer voort- lijk christelijk-sociaal Is. Het ant-
gaan op deze weg, onverantwoord woord hield ongeveer in, dat lij een
werd geacht. Vooral meende hij, dat christelijk-sociaal beleid de gering
de zwakke groepen
maat- ste lasten op de zwakste .u houders
schappij onvoldoende garantie heb- dienen te drukken. Het was
ben, dat hun inkomen op een rede
lijk peil komt.
Dat juist deze groepen
de garantie krijgen voor
uitspraak in een vergadering van
de Partij van de Arbeid. *n het ge-
voldoen- noemde voorbeeld zijn inderdaad
redelijk de lasten die drukken cp zwakke
inkomen is een christelijk-sociale schouders verlicht. 'lisschien dat
plicht. Een plicht die in de eerste
plaats op de schouders var het be
drijfsleven zelf rust.
men ook van socialistische zijde ten
opzichte van het zittende kabinet
nog eenj de lonclus'es zal durven
De regering zal daarbij, als het trekken uit eigen woorden.
gaat om sociale regelingen
Misschien dat het daD ook nog dui-
voor zij de verantwoordelijkheid delijk wordt, dat, wanneer de ene
werknr meer verdient dan de
andere, dit nog geen „achterblijven"
van de sociale voorziening B, de
G.S.W.-rege'ing en de S.W. I.-rege
ling. Hier beeft de overheid op
haar terrein getoond haar christe
lijk-sociale plicht te verstaan. Het
Wie niet kan hebben, dat de een
meer verdient dan de ander, moet
zich verzoenen met een s.erk centra
listisch loonbeleid, gespeend van el-
verantwoordelijkheid
gaat hier om de groep, die getrof- eigen bedrijfsgemeenschap, waarbij
fen is door werkloosheid en voor iedereen te weinig krijgt. Want
de een eenheidsloon betekent dat ieder
een tekort komt: - ;n dergelijk
Voor deze groep heeft de heer Rooi- loon is de christelijk-sociale bewe-
vink, maar nu in zijn kwaliteit van ging onwaardig.