OHRISTFUJ
Jongste en oudste
kerken naar voren
■m
--- -
Russische Joden mogen
geen matzes bakken
Jeugd van Zwolle vraagt
om een universiteit
L (etalac
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Christen-werknemers wezen
liberaal-conservatisme af
v°
ÏÏONING-
RICHSRD
Aan de vooravond van een
nieuw oecumenisch tijdperk
(Van een onzer redacteuren)
De Wereldraad van Kerken
werd gesticht in Europa (Am
sterdam) en vormde direct na
de oorlog in 1948 een ontmoe
tingsplaats van Europese en
Amerikaanse kerken. Dat was
nog steeds zo toen de Tweede
Assemblee werd gehouden in de
Amerikaanse stad Evanston.
Hoewel de invloed van de jonge
Aziatische Kerken belangrijk
groter was geworden, bleek toch
heel duidelijk dat in de theolo
gische kwesties vooral Amerika
en Europa de toon aangaven en
op sommige ogenblikken lijnrecht
tegenover elkaar stonden. Dat
de Derde Assemblee nu in New
Delhi wordt gehouden is geen
toeval. Het wijst er op dat in de
afgelopen zes jaar de invloed van
de jonge kerken belangrijk gro
ter is geworden.
Het werk heeft zich echter ook nog
in een andere richting uitgebreid. Toen
het Centraal Comité besloot om New
Delhi als volgende ontmoetingsplaats
te kiezen, bevond het zich op Ortho
doxe bodem. Het Comité was bijeen
op het eiland Rhodos en voor het
eerst in de geschiedenis was er een
belangrijke vertegenwoordiging aan
wezig van Oosters-Orthodoxe Kerken.
Het is zelfs niet onmogelijk dat
deze kerken, die veel ouder zijn dan
de reformatorische of protestantse
kerken zich officieel bü de Wereldraad
zullen aansluiten. Op het ogenblik is
het Oecumenisch Patriarchaat van
Constantinopel reeds officieel in
Genève vertegenwoordigd, terwijl ook
de Grieks-Orthodoxe Kerk en nog
enkele andere kerken zich reeds offi
cieel hebben aangesloten. De Russisch-
Orthodoxe Kerk houdt zich echter
nog steeds afzijdig, al is er de laatste
twee jaar een vrij regelmatig en
officieel contact geweest.
Synode
Deze Oosters-Orthodoxe kerken zul
len voor het eerst in jaren In juli
bijeenkomen voor een pan-orthodoxe
synode. Dat wil zeggen dat waar
schijnlijk alle Orthodoxe kerken, die
autonoom zijn, naar Istanboel zullen
komen voor een synode. Voor het
eerst zullen dan de Russisch-Or-
thodoxe en enkele andere kerken van
achter het Ijzeren gordijn weer mee
spreken. Deze synode zal zich onder
meer bezig houden met twee oecume
nische vragen, n.l. de verhouding
van de Orthodoxe kerken tot de We
reldraad en tot de Rooms-Katholieke
Kerk.
Vooral de patriarch Athenagoras van
Constantinopel, het geestelijk hootd van
alle Orthodoxe kerken, dringt aan op
een officieel aansluiten bij de Wereld
raad. Een probleem is voor sommige
kerken het feit dat de Internationale
Zendingsraad zich wil integreren met
de Wereldraad. Vooral de Grieks-Ortho
doxe Kerk heeft zich tegen deze komen
de integratie verzet. In Griekenland
werkt namelijk een aantal Amerikaanse
zendingsgenootschappen en de Grieks-
Orthodoxe Kerk vreest hun proselietis
me. het feit dat ze haar leden zal weg
halen.
Integratie
In de per« is wel i
de Wereldraad te Genève, archiman
driet Tlmiades, verzekerde ons dat het
Oecumenisch Patriarchaat ten volle ach
ter de voorgestelde integratie staat.
De patriarch beeft in de afgelopen
maanden verschillende bezoeken
bracht aan patriarchen (hoofden
aartsbisschoppen) van autonome Ortho
doxe kerken. Onder meer heeft hij ge
probeerd hun uit te leggen dat er geen
angst behoeft te rijn voor prosellettem'
van de zijde van de Wereldraad. Het
zendingswerk dat b.v. in Griekenland
wordt gedaan, gaat meestal olt van
zendingsgenootschappen die geen enkel
contact hebben met de Internationale
Zendingsraad.
echter een soort van trait d'union kun
nen vormen.
Dit betekent dat de Wereldraad in
de komende tien jaren meer dan ooit
een gesprekscentrum zal worden, waar
werkelijk alle problemen van de
wereldkerk besproken zullen worden,
zowel de problemen van de zeer jonge,
(Aziatische) als van de zeer oude
(Orthodoxe) kerken, de problemen van
de kerken van achter zowel als van
voor het ijzeren gordijn. Dit zal het
gesprek er niet gemakkelijker op
maken, maar voorkomt dat de raad
eenzijdige besluiten zal nemen en tot
eenzijdige uitspraken zal komen.
Ook hier liggen echter gevaren. Zal
er met de neiging zijn om tot blokvor
ming te komen volgens politieke lijnen?
Wij moeten aanvaarden dat het de eer
lijke bedoeling van de kerken is om sa
men te spreken en waar mogelijk sa
men te handelen. Maar zullen nationale
banden die openheid niet beïnvloeden?
Voordelen
Deze ontwikkeling heeft evenwel
ook voordelen. In de toekomst zullen
meer geestelijke en kerkelijke lei
ders dan ooit elkaar ontmoeten. En
het is een merkwaardig verschijnsel
dat waar mensen samen spreken de
verschillen vaak minder scherp blij
ken te zijn dan zij oorspronkelijk le
ken.
de kerkelijke pers. Een rustige ge-
dachtenwisseling voorkomt een el
kaar verkeerd begrijpen, waardoor
de tegenstellingen of misschien beter
gezegd vele vermeende tegenstellin
gen steeds grotere vormen gaan aan
nemen.
Van enorm belang zal zijn hoe
de politieke toestand zich in de
wereld zal ontwikkelen. De ont
moeting van kerkelijke leiders is
mogelijk geworden, omdat in de
afgelopen maanden politieke lei
ders elkaar hebben ontmoet. Zo
lang de politieke ontspanning
voortduurt, zal het kerkelijk ge
sprek met vrijmoedigheid ge
voerd kunnen worden. Maar dat
wil dan ook zeggen dat naast de
dogmatische (als arminianisme
versus calvinisme en kinderdoop
versus volwassenendoop) en de
kerkordelijke (episcopaals ver
sus presbyteriaans en het gezag
van de plaatselijke gemeenten
versus synodes), nu ook meer de
politieke verschillen zullen gaan
meespreken.
Invloed
len besluiten zich bij de Wereldraad aan
te sluiten. Hij kan hen daartoe echter
niet dwingen, omdat de Orthodoxe ker
ken, hoewel ze een episcopaalse kerkor
de hebben, niet hiërarchisch zijn. zoals de
Rooms-Katholieke Kerk. waar alleen de
paus uiteindelijk beslist. De kerken
moeten zelf beslissen.
Wanneer deze synode echter tot deze
stap zou komen, wordt de Orthodoxe
invloed in de Wereldraad geweldig
versterkt. Dit zal ongetwijfeld een
verschuiving binnen de Raad veroor
zaken. Oorspronkelijk was de invloed
van de Anglicaanse Kerken het
grootste. Deze hebben die positie
echter in zekere zin moeten afstaan
aan de Lutherse Kerken, die een soort
van middengroep vormden tiissen de
kerken met een episcopaalse en een
presbyteriaanse kerkorde.
Tegenwicht
Dit wil zeker niet zeggen dat nu de
invloed van de episcopaalse kerken
weer zal gaan overheersen, want te
genover de grotere plaats van de Or
thodoxe kerken staat dat ook de jon
ge kerken die door het zendingswerk
zijn ontstaan tegelijkertijd een soort
tegenwicht gaan vormen. Het is hele
maal niet onmogelijk dat de centrale
plaats in de komende tien jaren door
deze kerken zal worden ingenomen.
Als de pan-orthodoxe synode zich uit.
spreekt voor aansluiting bil de Wereld
raad. is het niet onmogelijk dat ook de
Russisch-Orthodoxe Kerk zich nu einde
lijk zal aansluiten. Dat besluit zo>
invloed van de kerken achter het ijze
ren gordijn enorm versterken. Zowel
buiten als binnen de Wereldraad van
Kerken bestaat er enige vrees dat de
..democratische" en ..communistische"
kerken tegenover elkaar zullen komen
te staan. Juist de jonge kerken zullen
ÜSBiX
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zoetermeer: A. J. Wijn
malen te Maartensdijk; door de generale
synode als predikant voor bijzondere
werkzaamheden, geestelijke verzorging
van het leger: J. C. Greive, kand. te
Bergen op Zoom.
Bedankt voor Hedel: J. C. Schuurman
te Bleskensgraaf: voor Edmonton, Al
berta, Canada, First Reformed Church:
H. J. van Leeuwen te St. Anna-Parochie.
GEREFORMEERDE KERKEN
Tweetal te Leeuwarden: H. M. Derck-
sen te Baroeveld en C. de Kruyk jr. te
.ddeburen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Klundert: J. C. van R?
venswaaij te Scheveningen.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Passaic, V.S.: A. Ver-
gunst te Rotterdam.
REMONSTR. BROEDERSCHAP
Beroepen te Lochem: mej. da. A. C.
Dorhout Mees te Doesburg.
OUD-GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Kampen: B. Toes te
Kinderdijk.
Jaarvergadering Unie
school met den bijbel
De 81ste jaarvergadering van de Unie
„Een school met den Bijbel" zal dins
dag 19 a<oril in het Gebouw voor Kun
sten en Wetenschappen in Utrecht wor
den gehouden.
Na het huishoudelijk gedeelte zal de
heer J. Wedzinga, leraar aan de Her
vormde Kweekschool te Leeuwarden, een
I voordracht houden over het onderwerp
Bondsdag van Geref.
jeugdorganisatie
De 48ste bondsdag van de Bond voor
Geref. Jeugdorganisatie zal 23 april in
..Krasnapolsky" te Amsterdam worden
gehouden onder leiding van dr. J. L. P.
Brants, directeur van de chr. H.B.S. te
Emmen, die in de morgenvergadering
zal refereren over: ,,Een ernstig spel"
met uitbeeldingsspelen door clubleden.
In de middagvergadering komen de huis
houdelijke zaken aan de orde waarna
het bondsdags<pel: ,.En dit zal het teken
zijn" zal wonden opgevoerd. Bij de bond
zijn thans aangesloten 2179 clubs met
totaal 40.300 leden.
(Advertentie)
Pijn - Pijn - Pijn
elke minuut
is te lang
neem vlug
Akkertjes
AKKERTJES
flitatn da pijn wag
T>IJNA de gehele Jood- ook, met uitzondering mogen de Joden name-
D se gemeenschap van van Moskou cn Lenin- lijk niets eten wat ge-
drie miljoen mensen in grad voor grote Joodse zuurd is: de matzes en
de Sowjet-Unie zal het gemeenschappen en is het daarvoor benodigde
het komende Joodse paos- van een welbewuste meel, worden derhalve
herdenking discriminatie sprake. voor tal van andere
ttocht uit Zo zullen de Joodse etenswaren gebruikt.
A begin van gemeenten in de Oe- Tienduizenden ortho-
hët "joodse volksbestaan kraine waar in vele ste- doxe Joden zullen het
moeten stellen zonder den meer dan tweehon- de acht dagen van het
sreaienst en derdduizend Joden wo- paasfeest hoofdzakelijk
nen van tote velen zeer moeten stellen met aard-
orthodox eveneens van appelen.
feest
van de uittocht
Egypte en het begin
eredienst ev
voedselvoorziening nood
zakelijk matzes, de
gezuurde Joodse paas- de matzes verstoken Hoewel
broden.
Moskou
Evenals vorig
heeft het Kremlin ver
boden deze broden te
moeten blijven. Verleden waar zeshonderdduizend
jaar werd dit verbod Joden wonen en in Le-
jaar voor die plaatsen opge- ningrad waar tweehon-
heven nadat de rabbij- derdenvijftigduizend
ontheffing had- verblijven het verbod tot
bakken. Verleden jaar verzocht. Ditmaal het bakken van matzes
tuas het verbod echter *s aan dit verzoek geen niet van kracht is, waar
alleen van kracht in Opvolg gegeven. sch\jnl\jk omdat deze
kleine Joodse gemeenten De bepaling van het plaatsen relatief veel
hoofdzakelijk in afgele- Kremlin brengt niet al- toeristen uit het Wes-
gen districten toen als leen de Joodse eredienst ten trekken, zijn er tal
argument werd opge- van het paasfeest in ge- van bepalingen uitge
geven dat het transport vaar, maar tevens wordt vaardigd waardoor de
de
Thans geldt de bepaling durende het paasfeest ken.
Petitie met
balletjes en
blauwvingers
"pEN aantal jeugdige vertegenwoor-
A-< digers van de leerlingen van de
middelbare scholen te Zwolle heeft
gisteravond te Zwolle aan de minis
ter-president, prof. dr. J. E. de
Quay, een petitie overhandigd, waar
in wordt uiteengezet, dat Zwolle in
alle opzichten geschikt is als vesti
gingsplaats voor een universiteit.
Otto Kranenborg, een leerling van de
gemeentelijke H.B.S., vertelde in een
toespraakje wat hij op het hart had.
Wij willen u deelgenoot maken
wat de laatste tijd ook erg bij
leeft, namelijk de spreiding van
hoger onderwijs, zei hij.
„Nu zult u wel zeggen: waar bemoeien
zij zich mee, maar een professor is
ook eens als middelbaar scholier be
gonnen en ten slotte heten wij poten
tiële studenten" aldus Otto Kranen-
.borg, die de minister president hier
na het door 1500 middelbare scholie
ren ondertekende petitionement aan
bood.
Met een blik op het verzoekschrift merk
te prof. De Quay op: „Dit zijn zeker
de punten die het provinciaal en
meentebestuur hebben vergeten".
De minister-president kreeg hierna
Otto Kranenborg een fotoboek
Zwolle, Zwolse balletjes en blauwvin
gers, wat de bewindsman de ontboe
zeming ontlokte, dat hij het gezelschap
zo imponerend vond. dat, mocht
daardoor de universiteit nog niet
Er zijn bijna 2000
kweekschoolleraren
In april 1959 telde het kweexschoolon-
derwijs 1.978 leraren tegen 1.152 in sep
tember 1950, aldus blijkt uit een recente
publikatie van het Centraal Bureau
voor de Statistiek. Het opledingsniveau
van de leraren is sinds 1950 aanzienlijk
gestegen, vooral dat van de leraren in
opvoedkunde en Nederlands. In 1959
gaf 63 procent van de leraren bevoegd
les, waaronder 52 procent op grond van
universitaire graad, m.o.b. akte of spe
ciaal diploma. De leraren in de moder
ne talen geven veelal bevoegd les op
grond van het bezit van meerdere m.o.-
A akten. 80 tot 90 procent van de
leraren in de daarvoor in aanmerking
komende vakken bezit ook zelf de on
derwijzersakte.
Studieconferentie
Europese beweging
De Europese Beweging in Nederland
houdt van 19 t.m. 21 april in het Evert
Kupersoord te Amersfoort een nationale
studieconferentie onder de titel „Opvoe
ding tot Europa". Aan drie inleiders is
verzocht de besprekingen in algemene
"n te leiden, nl. prof. dr. H. Brug-
nioiis over „Europa en het onderwijs
C. Kleywegt over „Politiek op school'
en mr. H. R. Nord over „Tien jaar
Europese integratie'.
Op de tweede dag zullen enige werk
groepen zich bezig houden met „Euro
pa in het v.h.m.o. en kweekschoolonder-
wijs en „Europa in opvoeding en
derwijs, taken en mogelijkheden".
Door nog onbekende oorzaak is
teravond brand uitgebroken in de boer
derij van de heer W. Hanssen in het ge
hucht Egchel (gemeente Helden).
Vierduizend kilo roggestro, brandstof
fen en pootgoed, alsmede landbouwma
chines gingen verloren. Tien varkens
kwamen in de vlammen om.
Uniecollecte
Lijst 23 van de jaarcollecte voor d«
Scholen met de Bijbel de zg. Uniecol
lecte bevatte de volgende bedragen:
1959 Wekerom 615. IJzerlo 462.50. Zalt-
bommel 42,82. Westbork 148.65, Zegveld
213,36, Amsterdam 90, Bennebroek
525,10, Bussum 3.087,55, Asperen 380,
Zuid-Beijerland 720, Bodegraven 1.690,25,
Bodegraven (De Meye) 150, Den Bom
mel 1.312, Gouda 1.130.29, Gouderak
559, 's-Gravenhage 2.793,06, 's-Gravenha-
ge (Laakkwartier) 652,42, Hellevoetsluis
290. Hendrik Ido Ambacht 377, Leerdam
1.124,60, Rijnsaterswoude 28, Stad a. h.
Haringvliet 473, Gapinge 166, Oostburg
505.50, Zwingelspaan 403. Totaal van 57f
locale comité's 340.124,61; vorig jaar
302.188,76.
Verf
met glans en
met gemak
Verf het zelf met
de superieure
plasticverf van
CETA-BEVER
Zwolle komen, de Zwolse balletjes ze
ker de doorslag zouden geven.
De minister van economische zaken, de
heer J. W. de Pous, die prof. De Quay
op zijn werkbezoek aan Overijssel
vergezelde, werden eveneens een fo
toboek van Zwolle en Zwolse balletjes
aangeboden.
Het petitionement werd voorts
handigd aan de Commissaris der Ko
ningin in Overijssel, ir. J. P. G. M.
Ridder de van der Schueren, die de
bijeenkomst bijwoonde.
De delegatie van de scholieren ging
hierna naar het huis van burgemees
ter J. A. F. Roeien, aan wie zij een
baksteen overhandigde als eerste steen
voor de universiteit.
in politiek
De federatie van Christelijk Histori
sche Jongerengroepen is toegetreden tot
de Nederlandse Equipe van de Interna
tionale Unie van Jonge Christen-Demo
craten. Thans werken in deze equipe
samen, bovenvermelde organisatie. De
Arjos en de Katholieke Volkspartij Jon
gerengroepen.
Congres van Geref.
studenten (vrijgem.)
Voor de studenten van de Geref. kei
ken (vrijgemaakt) zal van 1922 apr
een paascongres worden gehouden i
„De Ark" te Nunspeet. Als referenten
zullen optreden de heren prof. dr. W.
H. Gispen, hoogleraar aan de Vrije Uni
versiteit, met het onderwerp: Het Oude
Testament en de toekomst van Israel,
prof. dr. H. Dooyeweerd, idem, onder
werp De betekenis van de wijsbegeer
te der wetsidee voor de toekomst der re
formatorische beweging; ds. D. K. Wie-
lenga, Geref. predikant (vrijgemaakt)
te Rotterdam, onderwerp: De toekomst
de zending; prof. dr. J. P. A. Mek-
van 's-Gravenhage onderwerp Be
vestig mijn treden in uw spoor, drs. J.
Faber, geref. predikant (vrijgemaakt)
te Schiebroek-Hillegersberg; onderwerp;
„De sporen van K. Schilder" en drs. G.
Puchinger van 's-Gravenhage, onder
werp; „Colijn".
Advertentie
Textiel stoffen met
hetFELISOL-etlket
zijn kleurechtI
Let U dus voortaan
op FELISOL.
FELISOL
écht kleurecht
Judas verraadt zijn Meester en hij doet dat schijnheilig. Hij
loopt voor de handlangers der overpriesters uit en als Jiijj
Jezus ziet, begroet hij Hem op de gebruikelijke wijzeTnetl
een kus. Afgesproken teken voor de soldaten die Jezus gevan-J
gen moeten nemen.
Jezus zegt: „Judas, verraadt gij de Zoon des mensen met een:
kus?" Niets méér, slechts die ene vraag waarin nauwelijks
verwijt doorklinkt. Het is meer verwondering dat een men«J
zich op deze wijze laat gebruiken om de Zoon des mensenij
dat is: de Verlosser der mensen, ter dood te brengen.
..Vader, indien Gij wilt, neem deze beker van Mij weg
Van Mij, de mens Jezus. In die gebedsstrijd heeft dodelijke
angst doorgeklonken. En nu, nu Judas gekomen is, nu spreekt
Jezus niet meer over Zichzelf. Hij vraagt niet: Verraadt gij
Mij met een kus?", maar: „Verraadt gij de Zoon des mensen
met een kus?" De mens Jezus, die zoeven nog dodelijk beangst
was, is de Zoon des mensen geworden. Gesterkt door de kracht
van het gebed.
Welk een perspectief openen nu die woorden van Jezus:
„Waakt en bidt opdat ge niet in verzoeking komt!" voor ieder
die zich in het gebed aan God wil toevertrouwen!
HOGERE VERSNELLING
regering heeft besloten voor Is het dan te betreuren als Nieuw-
wat de ontwikkeling van Nieuw- Guinea op een tijdstip dat minder
Guinea betreft over te schakelen op ver weg ligt dan men wel eens ge-
een hogere versnelling. Men is tot dacht heeft, de zelfstandigheid krijgt?
de conclusie gekomen dat het mo
ment waarop de Papoea's zelf moe
ten kunnen beslissen over de toe-
Neen als Nederland tenminste i
de tijd die het nog gelaten wordt, al| He:
zijn krachten inspant om het rij- ove
komst van hun land en volk, niet pingsproces tot zelfbestuur te ver- P
meer generaties ver weg ligt en zelfs snellen. Op een hogere versnelling t®?
generatie ver weg overschakelt dus.
niet meer
dat moment kan en zal spoediger Dit zal
aanbreken dan men denkt.
Nederland offers vragen, bol
inderdaad. Financiële offers in de
Men heeft wat dat betreft lessen ge- eerste plaats. Maar men kan niet c
trokken uit de gebeurtenissen in de praten over „Nederlands zedelijke filr
Belgische Kongo en uit de ontwik- taak" in dezen als men niet bereid 1
keling die nu Zuid-Afrika dreigt te is de consequenties daarvan te aan-
verscheuren. Over heel de wereld is vaarden. Het zal ook geldelijke offers s
het gekleurde ras in beweging ge- vragen van de christen. Want ook de cor
komen. Een bewegeing die sneller zending, ook de christelijke vakbe- Pa:
en sneller wordt het verlangen weging, ook het christelijk onderwijs no.
naar vrije zelfstandigheid heeft op zullen op een hogere versnelling moe-
hen de uitwerking als de aantrek- ten overschakelen. In het tien jaren- uu
kingskracht van de aarde op een plan dat de regering heeft ontwik- SCj
steen die, omhooggeworpen, sneller keld, worden voor zending, vakbe- ve,
en sneller naar de aarde terugkeert, weging en onderwijs grote taken aan- pa.
Niemand hebbe de illusie dat die be- gegeven. Het is onze plicht die op-
weging halt houdt bij de grenzen van roep van de overheid te volgen. Niet té
Nieuw-Guinea. Ze zal binnen niet al slechts uit gehoorzaamheidsbesef,
maar omdat wij het als onze roeping i
voelen tegenover de medemens, ook
al is hij anders gekleurd, op Nieuw-
Guinea. 3-
Hopenlijk wordt ons nog enige tijd fu
gelaten om die roeping zo goed moge
lijk te vervullen. Juist de christen ui
dient hier het voorbeeld te geven.;
Hij kan niet tegelijkertijd Zuid-
Afrika veroordelen en laks zijn In K
Nieuw-Guinea. I ke
te lange tijd ook deze bevolking in
haar baan meeslepen.
Is dit te betreuren? Wie de reporta
ges van onze verslaggever Link van
Bruggen over de Kongo gelezen
heeft en het zal ook uit zijn
verdere verhalen blijken is ge
neigd die vraag bevestigend te be
antwoorden. Hier wordt aan een land
zelfbestuur gegeven dat hiervoor bij
lange na nog niet rijp was. Die uit
spraak houdt geen enkel verwijt aan
de Belgen in: niemand heeft kunnen
voorzien dat het alles zo snel zou
gaan. En wat de Belgen voor de in
heemse bevolking van de Kongo
hebben gedaan, verdient alle respect.
Advertentie
Koop nu iVOROL
Dubbele tuben: Voordeliger prijs.
Uw tanden vragen het beste.
Chr .-sociaal congres in Keulen
OOR de eerste maal sinds de
oorlog sinds 40 jaar eigen
lijk hebben de christelijke (en
in West-Duitsland betekent dat
zowel de protestantse als de
rooms-katholieke). werknemers
organisaties een gemeenschappe
lijk congres gehouden. Het vond
eind vorige maand plaats in de
jaarbeurshallen van Keulen.
Aanwezig waren rond 350 rooms-
katholieke en 250 protestantse
gedelegeerden uit de gehele
Bondsrepubliek, plus een 400
hoogst-geïnteresseerde gasten,
onder wie bondspresident dr.
Heinrich Lübke en verschillende
ministers.
Meer dan vijf jaren hebben de voor
bereidingen van dit „Christelijk-Socia-
Ie Werknemerscongres 1960" geduurd.
Jaren geleden opperde de toenmalige
minister voor Duitse Zaken, Jakob Kai
ser (zelf een christelijk oud-vakbonds
leider), die in de steeds machtiger ge
worden C.D.U.-C.S.U.- regeringspartij
de „sociale commissies" stichtte het
Idee van een congres van christelijke
werknemers, die sociaal voor verbete
ring van hun lot strijden, doch politiek
de biconfessionele christelijke regerings-
93
Sir Kenneth keek naar de brief als wilde hij
haar te kennen geven dat het onderhoud nog niet
ten einde was. Ze rukte het papier uit zijn han
den, las gehaast de inhoud van de boodschap en
riep dan spottend: O Ja. dat had ik vergeten, de
slaaf brengt mij een voorstel van zijn meester!
Maar dit gaat alle perken te buiten! Geen goo
chelaar kan in zo korte tijd een zo volslagen ver-
Jering bewerken. Een goochelaar verandert dui-
i in konijnen, doch wie kon een dapper ridder
nauwelijks enkele uren omtoveren tot een ver
achtelijke slaaf? Maar neen, het heeft geen zin u
nog iets te zeggen. Ga, ga, zeg ik u, en meld uw
euwe meester dat Edith Plantagenet de hulde
»n een ongedoopte heiden versmaadt.
Met deze woorden keerde ze zich om en wilde
weglopen, doch als in wanhoop stak de ridder de
hand uit en waagde het de zoom van haar kleed
nemen om haar te weerhouden.
Laat laat! riep ze nu driftig, u hebt gehoord
wat Ik heb gezegd! Vertrek, domme slaaf! Zeg
uw meester dat ik zijn aanbod veracht met even
veel verachting als de knieval van een slaaf die
slechts een afvallige is! Vooruit vertrek!
Op hetzelfde ogenblik rukte zij zich los en verliet
ijlings de tent de bedroefde ridder als versteend
achter latend.
Enkele uren later stond in dezelfde tent koning Ri
chard voor zijn nicht nadat hij zich door Thomas
de Vaux. die inmiddels van zijn tocht was terugge.
kcerd. bij haar had laten aanmelden.
Ik ben gekomen, begon Richard na de begroe-
u te vragen welk antwoord ik de edele sul-
doof
SIR WALTER SCOTT
ting, t
ning, laat het dan door een verdrag zijn. Doch mijn
kans om dit doel te bereiken is helaas afban,
kelijk van de grilligheid van een vrouw. Welnu, welk
antwoord moet ik hem sturen?
Zeg hem. antwoordde Edith toonloos, dat de
armste der Plantagenet's liever de ellende tot ge
maal zou nemen dan het ongeloof.
Wil ik hem zeggen, liever een slaaf? vroeg Ri
chard. niet zonder spot Het komt mij voor dat het
dat is wat u bedoelt
U hebt geen enkele reden, sprak de jonkvrouw
boos, voor de argwaan die u zo tactloos laat blij
ken. Met de slavernij van het lichaam kan men me
delijden hebben, doch die van de ziel moet men ver
achten. U moest u schamen, koning van het vrolijke
Engeland, want u hebt zowel het lichaam als de ziel
van een ridder tot horigheid gedwongen. En wat voor
een ridder dan nog!
Wie kan mij dat kwalijk nemen? vroeg Richard
wrevelig. Mag ik mijn nicht niet beletten vergift
te drinken? En mag ik daartoe de beker niet bezoe
delen. als blijkt dat mij geen ander middel ter be
schikking staat?
Thans komt u mij zelf vragen aader vergift te
drinken, weerlegde Edith, en u biedt het aan in een
gouden beker!
Edith, hernam de koning, ik kan u niet dwingen
instemmend op het aanbod te antwoorden. Maar
hebt u het recht de deur van de hemel te sluiten,
als die voor u opengaat? De beroemde kluizenaar
van Engaddi heeft in de sterren gelezen dat uw hu
welijk mij met een machtig vijand zal verzoenen en
dat uw echtgenoot christen zal zijn. Wij hebben dus
alle grond te hopen dat Saladin zich, door u daartoe
gebracht, in de schoot der kerk zal laten opnemen.
Begrijpt u niet hoeveel goeds u zodoende kunt ver
richten? Komaan, u moet een kleine opoffering ge
troosten om zoveel geluk mogelijk te maken.
Geiten en schapen kan men offeren, antwoord
de Edith, maar niet het geweten. Een dergelijke
schande...
Noemt gij het een schande, keizerin te worden?
riep de koning verbaasd.
Ik noem het schande en smaad een christelijk
sacrament te ontwijden door mij met een heiden in
de echt te laten verbinden. Ik begrijp niet dat u.
Leeuwenhart zelf, mij dit kunt vragen.
Het zij zo, nicht, hernam Richard na een stil
te. ik mag met u niet twisten, ofschoon ik van uwent-
wege meer gehoorzaamheid had verwacht
Mijn koning, antwoordde de jonkvrouw, u toont
zich een waardige telg uit de stam van Plantagenet,
want u bent moedig en trots. Misgun dus uw bloed
verwante niet dat zij iets van die trots overneemt
Op mijn woord, zei Richard verzoenend, u '^ebt
het juiste gezegde gekozen om mij uit het zadel te
lichten. Laten wij dit gesprek dus vergeten en laten
wij elkaar in alle vriendschap omhelzen. Ik zal dade
lijk uw antwoord aan Saladin zenden. Of willen wij
het antwoord uitstellen tot u hem gezien hebt? Men
zegt dat hij ongemeen knap is.
Er bestaat geen kans toe dat wij elkaar zullen
ontmoeten, antwoordde Edith.
(Wordt vervolgd)
Onbehagen ten
opzichte van
de C.D.Ü.
(Van onze correspondent in Bonn)
partijen (en niet de socialisten) na
staan. Zijn beweegreden was destijds
tegenover de dreigende radikalisering
van de Westduitse eenheidsvakbeweging
te weerstaan.
Jakob Kaiser heeft de verwezenlijking
van zijn idee nog mogen beleven, al
heeft hij het eerste door hem voorge
stelde congres niet kunnen bijwonen.
Hij heeft jaren geleden in verband met
zijn gezondheidstoestand het ministers
ambt moeten neerleggen en ligt al ve
le maanden ziek in Berlijn.
TABOE
Eén thema moest op dit congres ta
boe blijven, nl. de positie der christe
lijke werknemers ten opzichte van de
Westduitse eenheids-vakcentrale, de
„Deutsche Gewerkschafts Bund",
D.G.B. wier voorzitter Willy Richter
(als gast) ook aanwezig was.
Slechts een minderheid (circa ander
half miljoen) van de werknemers in
de Bondsrepubliek behoort tot de on
derscheidene protestantse en rooms-ka
tholieke vakbonden, de „Christliche Ge-
werkschaftsbewegung Deutschlands"
(C.G.D.) en de ..Katholische Arbeiter
Bewegung" (K.A.B.) of de vele andere
confessioneel ingestelde organisaties.
De meerderheid is de 16 bij de D.G.B.
aangesloten (grote) vakbonden (met zes
miljoen leden) trouw gebleven. al
wordt het gezien de toenemende socia
listische invloed in de D.G.B. hoe lan
ger hoe meer de vraag, hoe lang nog
dechristelijke werknemers in de
D.G.B. kunnen blijven.
Op het ogenblik is de verhouding
der christelijke werknemers in de
Bondsrepubliek jegens de eenheids
vakcentrale onoverbrugbaar verdeeld.
Een poging dit onderwerp ter sprake
te brengen, zou de mislukking van
het congres hebben betekend, dat
overigens ook niet ten doel had om
de christelijke werknemers te be
wegen uit de D.G.B. te treden en zich
bij de confessionele bonden aan te
sluiten. Deze verdeeldheid jegens de
eenheids-vakcentrale is overigens het
enige, wat de christelijke werknemers
scheidt.
Het was verstandig, dat men de
controversen, die op dit punt be
staan, thuis had gelaten en zich er
eerst eens op concentreerde vast te
stellen, wat men dan wel gemeen
had. En dat was naar de gede.
legeerden met vreugde konden vast
stellen heel wat
„Het Christelijke-sociale Werk
nemerscongres 1960' in Keulen kon
een programma opstellen, dat zeer
zeker in de vier toonaangevende po
litieke partijen in West-Duitsland (de
C.D.U., de C.S.U., de S.P.D. en de
liberale F.D.P.) met aandacht zal
worden gelezen.
Het heeft getracht het standpunt van
de christelijke werknemers te bepalen
zowel tegenover de C.D.U.-C.S.U.
(„Haar economie der vrije markt is
voor ons geen dogma", „Een al te
sterke concentratie van economische
macht is een kwaad", „Christelijke de- j
mokratie kan men niet vervangen door
conservatisme", aldus enkele van de
critische opmerkingen, die aanwezige
C.D.U.- en C.S.U.-partijleiders moesten
aanhoren), de S.P.D. („Het Bad Godes-
bergse partijprogramma bindt haar tot
niets, de socialisten kunnen er alle kan
ten mee uit") en de liberale F.D.P.,
die het wel het zwaarst te verduren
kreeg, daar zij de partij is, die het
openlijk tegen de werkgevers aanleunt
(„Het neoliberalisme heeft de christe
lijke politiek reeds ondermijnd", heet
te het onder andere).
EISEN
Het congres liet het evenwel niet
bij kritiek naar links en naar rechts.
Het formuleerde een lange reeks
sociale eisen, die het komende C.D.U.-
partijcongres in Karlsruhe (einde
dezer) ongetwijfeld ernstig zullen
bezighouden. Niet ten onrechte noemde
de (vooral sociaaldemokratischepers
de in Keulen verzamelde christelijke
werknemers „de linkervleugel van de
C.D.U.", hoewel de „Union"-partijen
Het bestaan van zulk een vleugel altijd
hebben ontkend.
De C.D.U. zal er goed aan doen de
redevoeringen en resoluties Van het
„Christelijk-Sociale Werknemerscon-I
gres 1960" in Keulen goed te bestude-:
ren, nog vóói het a.s. partijcongres-
Want die congressisten, die ook leiden
de funkties in de C.D.U.-organen bekle
den en-of Bondsdagleden zijn, zullen
zich op dat partijcongres gaan roeren,
ook wanneer hun dat de bijnaam
„C.D.U.-socialisten" zou bezorgen.
Het valt niet te ootkenncn dat er
een zeker onbehagen jegens dc
C.D.U. Is ontstaan, omdat men
vreest dat er een zich versterkend
liberaal-conservatisme Is binnenge
slopen en zij haar oorspronkelijk
christelijk karakter ten gunste van
een conservatieve oriëntering gaat
prijsgeven.
Het Keulse congres heeft dui
delijk gemaakt, dat de christe
lijke werknemers een conserva
tisme dat streeft naar handha
ving (tot elke prijs) van de be
staande sociale en politieke ver
houdingen als onverenigbaar met
de christelijk-socii.le opvattingen
van de hand wijzen. Geen „sta-
tus-quo", ook niet als die van de
C.D.U.-C.S.U. uitgaat. Dat is ook
voor de Adenauer-partij duide
lijke taal.