POLAROID Nieuwe leiders komen naar voren Ontmoeting tussen hervormde en gereformeerde kerken Een woord voor vandaag Kanttekening ZIEN IS GELOVEN KONING - RICHARD Kunstgebiuen Aan de vooravond van een nieuw oecumenisch tijdperk (Van een onzer redacteuren) Toen de Duitse bisschop dr. Otto Dibelius aankondigde dat hij zich volgend jaar zou terug trekken uit zijn officiële ambten en ook het voorzitterschap van de Wereldraad van Kerken zou neerleggen, zette hij als het ware een punt achter een stuk oecu menische geschiedenis. Als op de Derde Assemblee, die volgend jaar in New Delhi wordt gehou den een nieuw presidium zal wor den gekozen, zal een nieuwe ge neratie oecumenische figuren de leiding van de Wereldraad van Kerken overnemen. Twee van de presidenten zijn immers al over leden en het is lang niet waar schijnlijk dat de overblijvende leden zullen worden herkozen. De verkiezing van dit presidium houdt meer in dan een eenvoudige bestuurswisseling. De mannen die tot nu toe de leiding in handen hadden waren oecumenische pioniers, die met een geweldige sprong vanuit hun ei gen nationale kerken gestapt waren in een wereldorganisatie. Zij waren als het ware oecumenische specialis ten, die van hun eigen kerken de op dracht hadden gekregen op wereld niveau de belangen van hun kerken te behartigen en een gemeenschappe lijke bodem te zoeken met kerken in andere landen. Specialisten Toen immers de Wereldraad In 1948 te Amsterdam werd gesticht, sloeg de ze beweging als het ware een stap over. De nationale kerken waren niet eerst bij elkaar geweest om elkander beter te leren kennen. De kerken be gonnen meteen van bovenaf cn uitge zonderd in Amerika was er een leem te tussen de Wereldraad cn de kerken zelf. Hij was een synode zonder ..clas ses" en „provinciale kerkvergaderingen". Het gevolg was. en dat was ook natuurlijk dat het werk gedaan werd door enkelen. In Nederland waren het steeds weer mannen als dr. Berkhof en dr. Emmen. die ons land vertegenwoor digden en eigenlijk had ieder land zo zijn eigen specialisten. Maar in het afgelopen decennium Is er veel gebeurd. In wezen zijn er twee belangrijke pijlers opgetrokken die de verbinding zijn gaan vormen tussen de Wereldraad en de nationale kerken. Merkwaardig Is dat de ene pijler ge bouwd lijkt te zijn van boven naar be neden, de andere van beneden naar bo- De eerste pijler wordt gevormd door confessionele wereldorganisaties. Deze bestonden eigenlijk allang. Velen zijn dan opfc veel ouder dan dé We reldraad en sommigen gaan zelfs- te rug in hun geschiedenis tot de vorige of het begin van deze eeuw. Maar het is eveneens waar dat deze organisaties een geweldige stimulans hebben ge kregen door het werk van de Wereld raad Toen de geestelijke leiders op hoog niveau spraken over wat zij gemeen hadden en waarin zij verschilden, zoch ten gelijkgezinden elkaar al spoedig op. Per slot van rekening, als men de ker ken bijeen wil brengen, zal men dat het gemakkelijkste kunnen doen op een niveau waar de kerken al veel gemeen hebben. Zodoende groeide er in de laat ste tien jaar een steeds nauwer contact tussen kerken met dezelfde belijdenis of dezelfde kerkorde. Wereldcongressen De sterkste organisatie Is wel die van de Lutherse Wereld Federatie, die vo rig jaar het grote congres hield in Minneapolis en nu bezig is om het wereldcongres in Finland voor te be reiden. Nog vers in ons geheugen ligt de Wereldassemblee van de Presbyteri aanse en Hervormde Kerken die in Sao Paolo in Zuid-Amerika bijeen kwamen in de afgelopen zomer. Ook de baptis ten zijn bezig om een wereldcongres van de World Baptist Alliance voor te bc- Eeit van onze redacteuren heeft een bezoek gebracht aan het Europese hoofdkwartier van de Wereldraad van Kerken. Deze oecumenische beweging, die twaalf jaar oud is hoopt eind volgend jaar haar derde wereld assemblee te beleggen in New Delhi, die de toekomst van de beweging zal bepalen. Verleden, heden en toekomst van de We reldraad worden in vier artikelen belicht. nele organisaties geen bedreiging, maar eerder een steun zijn voor het werk op wereldniveau, aldus ds. House. Regionaal De tweede pijler is eigenlijk meer direct gegroeid uit het werk Wereldraad zelf. Toen de kerken met elkaar in gesprek kwamen, ontdek ten ze dat er niet slechts wereldpro blemen waren, maar ook regionale problemen. Het bleek nodig te zijn om naast de nationale oecumenische raden ook continentale of regionale raden te stichten. De oudste is de Nationale Raad van Amerikaanse kerken. De jongste is de Raad voor Australië. Van deze raden is de Zuidoost-Azia tische Raad wel het meeste op de voorgrond getreden. Toen men op een ontmoetingsconferentie in Prapat be sloot om een regionale raad te stich ten, werd elders in de wereld al spoe dig de vrees geuit dat hier sprake was van een kerkelijk ,&andoeng-blok'' Onmiddellijk hebben de Aziatische kerken op deze beschuldiging gerea geerd door te weigeren een permanente organisatie te stichten. Ds. Francis House vertelde ons dat al zijn colle ga's die de eerste Aziatische conferen tie bezochten zeer sterk onder de in druk kwamen van de geest van gemeen schap met de rest van de wereld. Ook de Europese kerken hebben in het Deense stadje Nyborg een derge lijke regionale raad gesticht. Hoe be langrijk deze nieuwe ontmoetingscentra zijn, blijkt uit het feit, dat op re gionaal niveau kerken meewerken die internationaal niet bij de Wereldraad zijn aangesloten, zo is ook de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk vertegenwoordigd Op de tweede conferentie zullen ook de Gereformeerde Kerken van Nederland rtegenwoordigd zijn. Ook in dit band zien we dat de onderbouw deze oecumenische beweging zich begint uit te breiden. Belofte Deze nieuwe ontwikkeling bergt zo el een gevaar als een belofte in zich. De opmerking is gemaakt dat we te veel oecumenische organisaties krijgen. De kerken zouden niet de krachten be zitten om naar al deze verschillende or- anisaties afgevaardigden te Nederland kent maar één oecumenische kwestie: (Van een onzer verslaggevers) (CONCENTRATIE der belijdenis, een oecumenische opdracht? Deze vraag is aan de orde gesteld op een te Baarn gehouden congres van het Gereformeerd Studieverband voor Oecumenische Vragen. Het woord congres lijkt in dit geval wat machtig, omdat er maar enige tientallen aanwezigen waren, terwijl het bovendien niet ging om het nemen van bepaalde resoluties, doch zoals dr. J. M. van Minnen van tevoren schreef om er achter te komen wat concentratie der belijdenis zou kunnen zijn en wat men daarmee doen kan. Op de samenkomst, geleid door prof. dr. I. A. Diepenhorst luisterde men naar twee referaten, die aangekondigd waren van de hoogleraren G. E. Meu leman en P. A. van Stempvoort naar één referaat, dat onofficieel werd gehouden, en wel door prof. dr. G. C. Berkouwer. Uitgangspunt was het rap port over de oecumene, dat in de ge nerale synode der Gereformeerde Ker ken behandeld is. Bij de bespreking daarvan kwam speciaal de kwestie van de concentratie der belijdenis naar vo- Niet iets nieuws Prof. Meuleman van de Vrije Uni versiteit toonde aan, dat concentratie van de belijdenis niet iets nieuws is. Maagklachten? CHEFAROX a Vormt een genezende laag op de maagwand reiden. Ook kerken cieel bij de 1 ten zijn elkaar gaan zoeken* Zo hebben de pinkstergemeenten een eigen wereld organisatie gesticht die steeds meer van zich doet spreken. En een aantal gereformeerde kerken kwamen bijeen in de Gereformeerde Oecumenische Synode en dan spreken wij nog niet eens over net Internationaal Reformatorisch Ver bond en vele andere bewegingen. In deze confessionele organisaties ontmoeten we dus ook kerken die met officieel bij de Wereldraad zijn aangesloten en hier is dus een oecume nische ontmoeting die aan de bodem veel verder reikt dan de oecumenische beweging in 1948. Bedreiging Men heeft deze herleving van het confessionalisme wel eet bedreiging genoemd voor het werk van de We reldraad van Kerken en de oecume* nische beweging in het algemeen. In ons gesprek met de anglicaanse pre dikant Francis House sprak deze ech ter als zijn mening uit dat er in de ze richting geen enkele vrees ge koesterd behoeft te worden. Hij wees op het feit dat verschillende confes sionele organisaties zoals de Luther se Wereld Federatie en de World Presbyterian Alliance reeds eigen kantoor gevestigd hebben het gebouw van de Wereldraad, zo dat het overleg zo gemakkelijk moge lijk kan plaats vinden. ken kunnen worden. Dit betekent dat de Wereldraad wel meer en meer een soort gesprekspodium of een ontmoe tingscentrum wordt voor confessies. Dat wil echter met zeggen dat de Wereld raad dus uiteen gevallen is in een serie riehtlngsblokken. Dat zou alleen waar zijn als de We reldraad In de greep zou komen van de machtsstrijd, zoals dit bet geval is b.v. in de Verenigde Naties. Daar vorm den de landen blokken, maar daar is reldraad een ontmoetingscentrum blijft, waar men gezamenlijk wil doen wat gedaan kan worden zullen de confessio- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Heino: dr. J. D. Pienter, voorheen zendingspredikant te Katwijk aan Zee. Bedankt voor Driebergen, 3de pred. pl.: F. Offerings te Katwijk aan Zee;' voor Amsterdam: W. de Zwijgerkerkge meente B (toez.): M. A. Krop, studen tenpredikant te Groningen. Benoemd tot vicaris te Eefde: mej. S. R. C. van Kempen, secretaris meis- jeswerk van de N.C.S.V. te Eefde. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Andijk (vac. J. Végh): C. Dijkstra te Asperen; te Vlaardingen, 8ste pred.pl.: dr. A. Wind, zendingspre dikant met verlof te Hilversum; te Ot- toland: G. J. van den Pol, kand. te Nij- kerk. Bedankt voor Alkmaar, 3de pred. pl.: van Bekkum te Monster. CHRIST. GEREF- KERKEN TweHal te Huizch N.H>. Nr 'de Jong te Katwijk aan Zee en J. C. van Ra- PL.. venswaaij te Scheveningen; te Rotter- bang dat het werk van de dam-Zuid: D. Biesma jr. te Utrecht en Wereldraad zou gaan leiden onder de dr. W. H. Velema te Eindhoven; te Oud activiteiten van deze regionale i Beijerland: T. Brienen te Mussel en G. raden. Maar ze hebben ook een voordeel. Terwijl lang niet iedere kerk steeds afgevaardigden kan sturen naar de we reldassemblees, is het wel mogelijk om afgevaardigden naar regionale confe renties te sturen. Vele specialisten op wereldniveau zullen het juist op prijs stellen dat de kerken andere afgevaar digden naar de continentale conferen ties stuurt, omdat op die manier een nieuwe generatie leiders, praktisch wordt opgeleid. Kleine kerken, wier stem in de wereldorganisatie bijna niet wordt gehoordkunnen zich hier wel verstaanbaar maken. Ervaring Zowel de confessionele als de continentale organisaties zullen in de toekomst leiders voort brengen van een internationaal kaliber. Dat betekent dat als zij op wereldniveau elkaar ontmoe ten vele minder belangrijke pro blemen reeds doorgesproken zijn, er in de gesprekken minder tijd verloren behoeft te gaan, en het werk dus zakelijker en prac- tischer kan geschieden. En als volgend jaar de Derde Assem blee gehouden wordt dan komen daar niet, zoals in 1948, vertegen woordigers van nationale kerken bijeen, maar afgevaardigden die reeds een grote mate van inter nationale ervaring hebben opge daan, en dat zal ongetwijfeld de conferentie beïnvloeden. J. Buys te Papendrecht. Beroepen te Doeslburg: J. Tijmes Jzn. te Nunspeet. UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Almelo I: N. Bandstra te Haulerwijk. Scharen, bungalows, schuttloger CETA-BEVER BUITENBIJTS Nieuw zendingsveld voor Vrije Ev. Gem. De „Samosir-zending" uitgaande van de vrije-evangelischen in ons land zal binnenkort van naam moeten ver anderen, want het zendingswerk op het „Samosir" gebied is onmogelijk geworden. Maar ook deze zending heeft besloten een nieuw terrein te zoeken. Op 9 en 10 april wordt er in Bussurri een zendingsconferentie gehouden in het kerkgebouw aan de Oud-Bussu- merweg waar de verpleegsters Hetty Fokkema en Henny Polstra zullen worden afgevaardigd naar hun nieu we gebied in Zuidwest-Afrika, waar zij zullen samenwerken met zende lingen van de Rheinische Mission. Op zaterdag 9 april wordt er eerst :n vergadering van het dagelijks be stuur gehouden, terwijl de ledenver gadering begint om 7 uur. In de ge meentedienst van zondagmiddag vindt de officiëlé uitzending van de beide verpleegsters plaats. De kerk heeft door de eeuwen heen niets anders willen doen dan uitspre ken. dat zij verbonden is met Jezus Christus, Ja dat dit haar kerk-zljn uit maakt. Dit Is belijden In geconcentreer de vorm: Jezus Christus erkennen als God en Heiland. Deze laatste zin is de grondslag van de Wereldraad van Ker ken. Prof. Menieman achtte die grond slag aantrekkelijk. De grondslag van de I.C.C.C. is zo simpel niet; zij eis. instemming met allerlei waarheden. Dat de basisformnle ..Jezus Christus, God en Heiland" te kort zou zijn, werd door prof. Menieman bestreden. Som migen hebben gewild, dat er bij zou staan „naar de Schriften" of dat de formule meer trinltarlsch zou w< Volgens prof. Meuleman zou men die uitbreiding weinig opschieten. Intussen zal, ook bij instemming met de basisformule, de vraag naar de hand having daarvan niet kunnen uitblijven. Maar ook zonder dat, blijft de vraag naar de interpretatie van de formule liggen. Zowel rooms-katholieken als ge reformeerden stemmen met de formule naar zij zullen toch altijd een dere inhoud, of een ander accent aar ze waarheid geven. Dit vraagstuk is ovorigens veel alge mener dan in de oecumene. Het speelt in elke godsdienstoefening, waarin d geloofsbelijdenis wordt uitgesproken. Ieder legt de woorden van die belijde nis op eigen manier uit, ook binnen de muren van dezelfde kerk! Op grond hiervan meende prof. Meu leman, dat men als kerk niet te gauw een andere kerk ervan moet verden ken, dat zij met dezelfde formule iets anders bedoelt dan er staat. „Wij moeten ervan uitgaan, dat die andere kerk het in beginsel goed zegt". Wan neer men het zo stelt, is het misschien mogelijk om met de rooms-katholieke kerk te spreken, hetgeen in de situa tie van de 16e eeuw niet denkbaar Elkaar leren kennen Prof. Van Stempvoort van de Rijks universiteit te Groningen, die het ge reformeerde rapport ook bestudeerd had, legde er de nadruk op dat met concentratie der belijdenis 'niet bedoeld is het kiezen van een grootste gemene deler maar het veiligstellen van de kern der belijdenis. Hieraan bestaat behoefte wanneer ker ken met elkaar willen spreken. Dat is het geval in de oecumene. Vandaar dus de basisformule van de Wereldraad. Feitelijk speelt de oecumene in Ne derland nog niet, verklaarde prof. Van Stempvoort. Er is wel een Oecumeni sche Raad, maar alles ligt teveel in de sfeer van de liefhebberij van enkelen. Het kan pas iets worden wanneer de gereformeerde kerken erbij komen. Er is, zei hij, in Nederland maar oecumenische kwestie: de ontmoeting van de Hervormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken. En gelukkig gaat het steeds meer de kant van die ontmoe ting uit. Prof. Van Stempvoort achtte dit vooral het gevolg van de moderne communicatiemiddelen: radio en tele visie. Hierdoor heeft men elkaar beter leren kennen. Vóór 1925 kon je een robuste heiden zijn. omdat het christendom in Neder land geheel aan je voorbijging. Sinds dien is de boodschap der kerk via micro foon en beeldbuis in alle huiskamers dobrgedronge.n. Voor de kerken zelf daarvan het gevolg, dat geen gerefor meerde er meer in slaagt om te zeg gen, dat de hervormden nog de oud liberalen van de vorige eeuw zijn; geen hervormde kan meer verklaren, dat het bij de gereformeerden enkel geborneerd heid is wat de klok slaat. Doet men dil wel. dan heeft men niet voldoende ge bruik gemaakt van de moderne comrr nicatiemiddelen. Concentratie kerkorde Prof. Van Stempvoort wilde wel e concentratie, maar dan een concentra tie van de kerkorde. Dit zou zijns in ziens kunnen leiden tot nationale en in ternationale verdieping inzake de belij- Bij kerkorde denkt men vaak meteen aan leertucht. „Ik beschouw de kerkor de als ethiek", zei prof. Van Stemp voort. „Natuurlijk gebruiken wij de kerkorde voor de regel en de orde in de kerk. Maar het werelds rechtsbegrip „orde" is in de kerk doortrokken van de evangelische geest. De kerk bezigt wel de term „recht", maar de ethiek heeft deze term geladen met een gelische inhoud. Daarom zal ieder, die vanuit het hart van het evangelie oo~ deelt, voorzichtig zijn met anathema': ncn schakelt de ketters niet uit." Prof. Van Stempvoort wees er oi dat men in de kerk liefde moet heb ben voor de dronkelap in de goot, maar óók voor iemand, die verkeerd denkt.' Aan dat laatste ontbreekt het dikwijls. Dan worden recht en orde op wereldse wijze gehanteerd. De leer tucht valt echter onder de ethiek, na tuurlijk nadat zij eerst door de dog matici is bekeken. Wanneer een predikant verkeerd denkt en de kerk dit onverdragelijk acht, zal de kerk hem éérst als broe der moeten benaderen. Maar door gaans gebeurt dit niet, en valt aan stonds het anathema. Daarom meende prof. Van Stemp voort, dat de zaak-Smits In de Hervorm de kerk verkeerd behandeld is. Men heeft deze zaak op klassieke wijze ge speeld, d.w.z. vla de verghlerlng. Men had hèt pastoraat voorop moeten zet ten. Ingeval het één dienstdoend predi kant betrof, had men dan in de weg der broederlijke liefde een oplossing moeten zoeken, hierin bestaande dat de „ketter" eerst tot een andere staat des levens was overgegaan, zodat de zwa re last der vervloeking niet levenslang op hem rusten zou. Prof. Berkouwer lichtte, als medesa mensteller, het rapport over de oecume ne nader toe in een uitvoerig betoog. Daarna wisselde men van gedachten over de aan de orde gestelde zaak. Geen mens zal ooit kunnen bevroeden wat Jezus heeft doo» staan in die donkere uren in de donkere olijvenhof. Luc^ beschrijft het in enkele sobere tvoorden:.,,.En Hem ve, scheen een engel uit de Hemel om Hem kracht te geven, ij Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger: En Zijn zwej werd als bloeddruppels die op de aarde vielen Waarop dan, haast als een anti-climax volgt: En 1 stond op van het gebed en ging tot Zijn discipelen en Hij vól hen slapende van droefheid." Dit is de zin van Lucas' beschrijving: in de strijd tussen en satan stonden engelen en mensen slechts terzijde. De er uit de hemel kon het dödelijk-beangst-zijn vart Jezus niet «<x komen. En de discipelen waren volkomen murw in slaap gi1 vallen. Jezus en Jezus alleen. Houd dat toch vast in uw leven, i ieders leven komen ogenblikken dat alle steun wegvalt. Dj ook de sympathiekste medemens niet helpen kan en dat meest welgemeende troostwoorden leeg lijken. En in iedtjf. mensenleven komt hèt ogenblik waarop alles wegvalt: als q 1 poorten des doods voor u ontsloten worden. Als alles wegvalt dan is Jezus er nog. Alleen Jezuss' MEDISCHE ETHIEK "DIJ gelegenheid benutten wij deze niet heeft geschuwd. Het geldt nl*""" rubriek óók om de aandacht te minder het feit, dat hier de probly®1 vestigen op de verschijning van een men benaderd zijn met wijze omzicl qj boek dat die aandacht in het bijzon- tigheid, ronder vertoon, maar rofcde der verdient Zulks is naar onze me- een duidelijke erkenning van de gi ning het geval met een stadie, die zindheid waarmede de medicus bt R) de hoogleraar aan de Vrije Univcr- zield moet zijn en die hem de juls^, siteit dr. G. A. Lindeboom thans in instelling jegens de aan zijn zorgoevi het licht heeft gegeven de ine- toevertrouwde zieke zal ingeven. dische ethiek: „Opstellen over me- Om enkele van dc het diepst ingrij pende onderwerpen te noemen: dL~~ van waarheid of leugen, die rondoq,uj( Wij weten, dat in onze dagen ook de vruchtbaarheid en voortplanting, di K medische wetenschap het uitzonder- van de zorg voor de stervende, di— lijk ver heeft gebracht. Dit mag ons van het juiste standpunt ten aanzley^ stemmen tot oprechte dankbaarheid, van de experimenten op mensen. Wl g Maar er blijven de vragen die be- zich de ernst en draagwijdte vau dtnatl trekking hebben op de medische ze problemen indenkt, voor hem zsDe ethiek. Zij zijn niet de minste vra- een kwestie als van het medisch bt G gen, zoals zij aan de orde komen In roepsgeheim, hoe belangrijk op zielig het contact tussen zieke en arts, en zelf, nog nauwelijks meer zijn da jj het vertrouwen van de zieke in zijn een probleem van tweede orde. 4.30 arts, een onmisbare voorwaarde im- Een dagblad leent er zich niter »an O mers, is aan een krachtig ontwik- niet toe, dat diep wordt ingegaa-i ojJ1*1 kelde medische beroepsethiek wel een studie, die in het bijzonder voo°Vp nauw gebonden. de vakmedicus is besterad. Dit vernm De studie van prof. Lindeboom me- hindert ons niet om met erkentelijkKn nen wij te mogen bestempelen als een held vast te stellen, hoezeer, blijken' G zeer waardevolle. Dit geldt reeds de niet het minst dit thans verschenei^ omstandigheid, dat hij de probic- boek, in medische kring met de me men, zoals deze op het terrein van dische ethiek ernst wordt gemaakt 0 dc ethiek voor de medicus rijzen, iiin KRACHTIGE PERSOONLIJKHEID kijken-alleen-al is verrukkeli|k Hier staat geen woord te veel. Let eens op die natuur, maar nu met Polaroid sunglasses op uw neus. Amerikanen bouwden de Polaroid sunglasses, de polariserende 'zuiver zien' licht lenzen, vederlicht en vrijwel onbreekbaar. Sportsmen zien beter- helderder. Iedereen ge niet van prettiger kij ken. Hinderlijke schit tering - nare reflectie» zijn afgekapt. Alleen 'zuiver zien' licht be reikt uw oog Bescherm die kostbare ogen, zongenieters. Polaroid sunglasses absorberen ultra-violet licht Met Polaroid sunglasses gecnvermoeideogcn, wtT 100% kijkgenot Voor brildragers - zelfs met zware uiïebrillen is er de lichte dip-over, nu ook met de 'wijde hoek' lenzen nr. 171. Kies Polaroid sunglasses. U ziet er meer en beter mee. Zie het verschil morgen reeds! Polaroid zonnebrillen, nieuwe flatteuze dellen voor haar, krachtige ontwerpen voor hem, f 16.-— tot f25.--. Qip-overs - vederlicht r brildragers - ook 'wijde hoek' len- f 14.—. I Polaroid sunglasses uitsluitend bij de opticien, de vakman voor het beter zien. SUNGLASSES (3D and POUUKMD, registered trademarks of Polaroid Corporation, Cambridge, Mass., TJ.S.A. EEN krachtige persoonlijkheid, oud- haar de roede niet gespaard heeft. .on minister Weiter, mag morgen de Zulk een partij is eveneens de K.V.PjPai leeftijd van tachtig jaren bereiken, die ruimte schiep mee op aappo. En nog is hij sterk en neemt hij on- dringen stellig van de geestelijkheir^ der ons een positie in. opdat een man als Weiter, vooj.h Men zegt wel, dat de democratie ge- dien voorman van een eigen partij r lijkmakend werkt en dat zij aan ster- tot haar zou kunnen toetredendt>er ke figuren geen gelegenheid biedt K.V.P. heeft er zichzelf een dienrfar om naar voren te komen. De werke- mee bewezen. s* J lijkheid is anders. En de heer Weiter Door hem, de mi tachtigjarige, to. G is daar een van de bewijzen van. de haren te kunnen tellen eert dy^. Mits uiteraard de democratie gezond K.V.P. zichzelf. Maar dan toch ii H Is en niet enghartig. En mits de po- het bijzonder omdat de dankbare «»30 litieke partijen de ruimte kennen, zo- kentelijkheid voor alles toevalt aa^ dat ook diegenen zich er thuis en de man zelf. [us op hun plaats kunnen gevoelen, die, In zijn leven heeft de heer Weltei met onderschrijving van de algeme- zijn land op vele en hoge posten mo ne lijn, niettemin geheel zichzelf gen dienen, zowel hier als in onj^ wensen te blijven. voormalige Indië. De gedachten zul^, Bij ons is de C.H.U. zulk een partij, len zich morgen in hem vermenigint. Zulk een partij is ook de A.R., niet vuldigen. Hij mag zich daarbij vat 1 het minst blijkens het erelidmaat- de dank van zeer velen, ook schap dat zij onlangs heeft aange- de kring zijner geestverwanten r boden aan iemand als oud-minister- engere zin, overtuigd weten. Ro president Gerbrandy, hoezeer deze ROOD CHINA i 92 Na deze woorden werd de rest van het gesprek fluisterend gevoerd, zodat Sir Kenneth er niet lan ger iets van verstaan kon. Ongeveer een minuut later voegde Neville zich opnieuw bij hem en gaf hem een teken te volgen. Ze verlieten de tent van de koningin en begaven zich naar een andere, iets verder opgericht en blijkbaar die van Lady Edith. Een van de Koptische slavinnen nam bij de ingang de boodschap van Neville in ontvangst en lang duurde het niet of de Nubiër werd binnen geroepen terwijl zijn geleider zich hoofs terugtrok om buiten op hem te wachten. De slavin, die de zwarte tot voor Lady Edith leidde, verliet op een teken van haar meesteres eveneens het vertrek en zo bleven de mooie jonk vrouw en de slaaf alleen. Bevend van angst en schaamte en het lot verwensend dat hem dwong in deze vermomming voor zijn geliefde te verschijnen liet Sir Kenneth zich op de knieën vallen en boog het hoofd, de hemel biddend dat zij hem niet zou herkennen. Doch in deze hoop werd hij spoedig be drogen. Het oog van de vrouw die hem liefhad zag scherper dan het oog van al wie haar omringde en één blik was haar voldoende om direct te zieD wie daar in werkelijkheid voor haar zat. Even bracht ze de lamp die ze van een tafeltje nam dicht bij zijn gelaat keek hem aandachtig aan, zette dan met een zucht de lamp terug, stond op en keerde zich om, waarna ze zich één stap voor hem plaatste en op kalme, doch treurige toon begon te spreken: Bent u het werkelijk? Gij, de dappere ridder van de Luipaard? Gij, de moedige Sir Kenneth van Schotland? Zijt gij het, zo slaafs vermond? Waagt gij u opnieuw te midden van het gevaar? Toen de ridder zo opeens de klank van haar SIR WALTER SCOTT stem hoorde op die medelijdende en tegelijk bijna tedere toon, opende hij instinctief de lippen en veel scheelde het niet of woorden welden hem uit de mond. Slechts op het laatste nippertje schoot hem Richards bedreiging te binnen en met een uiterste krachtsinspanning slaagde hij er in het zwijgen te bewaren. Ik weet dat ik mij niet vergist heb, vervolg de Lady Edith op dezelfde toon als daarnet, ik her kende u reeds daarstraks op de heuvel, toen ik u met de hond zag naderen. Maar hoe kan het ook anders? De trouw en de eer die u mij hebt bewezen en nog bewijst gaan mij ter harte en hoe zou ik mij dan door een masker of een vermom ming laten misleiden? Ja, ik ken u. Sir Kenneth, spreek dus zonder vrees tot Lady Plantagenet, zij weet het ongeluk van een ridder te eerbiedigen «n voor moed die te harer ere werd betoond is zij nooit ongevoelig Wat? Gij blijft zwijgen? Waar om? Uit vrees of uit schaamte? Vrees kent gij niet en gij hebt geen reden om u te schamen. Eens te meer moest de ridder van de Luipaard een grote inspanning doen om zijn zwijgzaamheid te bewaren. Tot zijn wanhoop merkte hij immers dat het uitblijven van enig antwoord zijn geliefde scheen te ontstemmen. Ze week iets achteruit zei, min of meer geprikkeld: Wat is dit? Wilt u niet spreken? Dit t wachtte ik niet. Veracht u mij omdat ik mij i laagde uw trouw te aanvaarden? Neen, doe dat niet, want Edith Plantagenet kent haar plaats en zal die niet verlaten. Of.Even zweeg ze en vervolgde, opeens verblekend: Of bent u werkelijk stom? Heeft men u zo wreed behandeld dat u spraakvermogen hebt verloren? Goddank, u schudt met het hoofd. U weigert dus mij te antwoorden? Maar goed, als gij u stom houdt kan ik dat ook. De vermomde ridder maakte een wanhopige be weging. als wilde hij haar verzoeken het stilzwij gen niet kwalijk te nemen, waarna hij baar de brief van de sultan toestak, die als naar gewoonte in een stuk fijn goudlaken zat verborgen. Lady Editb keek hem nu misnoegd in het aangezicht. U waagt het zelfs mij Iets aan te bieden zon der te spreken? Die koppigheid grenst aan schaam teloosheid! Vertrek, ik heb al te veel woorden ver spild aan iemand die weigert mij antwoord te ge ven. Vertrek of spreek. Als u mij iets hebt te ver wijten maak het mij dan bekend. Zelf ben ik een willoos en nietsvermoedend werktuig geweest en dat men u van uw post weglokte kunt u mij niet verwijten, aangezien ik er niet van op de hoog te was. Meent u dat ik ooit zoiets zou hebben goed gekeurd? Terwijl ze dit uitriep verborg ze het gelaat in de handen en scheen diep ontroerd. Sir Kenneth wilde iets dichter bij haar komen, doch onmiddellijk stak ze de hand uit om hem te weerhouden. Blijf daar, want uw lafheid van thans ontzegt u het recht u in mijn omgeving te vertonen. Niet alleen uiterlijk bent u een slaaf geworden, maar ook uw ziel schijnt in die toestand te berusten. "Waarom blijft gij zitten? Vertrek, zeg ik u! TAE ontwapening, althans de oe- van mei ...uiucr «a». D perking der bewapening, is het half miljoen man. Het *e*crVeI*JV onderwerp van vele besprekingen omvat reeds thans enige honderden tussen de leidende staatslieden, miljoenen mannen en vrouwen. Wei Over een verbod van atoomwapens, iswaar hebben dere reserv.st« s over de mogelijkheden om daartoe sleehts een beperkte opleiding onl-Ch te komen, confereert men. Er vangen, maar lij kunnen toch mei wordt door velen gepleit voor een teweer en mitrailleur behoorlijk om-,,, internationale politiemacht, die on- faan' middellijk kan ingrijpen, wanneer Z'J "enals das"'ds. *VS ergens de vrede dreigt verstoord te rea, in een oorlog gebruikt wor Ie» worden. Maar hoe «terk moet dere als stoottroepen Met ware doods- j macht wel zijn. en over welke verachting trokken z.j steeds voor-,,, machtsmiddelen moet rij beschik- waarts, ondanks grote verliezen. D. i keno troepen der Verenigde Naties be-tg Een' gewichtige vraag. Waarbij schikten over superieure wapens,*-»' men rich onmiddellijk ook geplaatst "J moesten terugtrekken. u riet voor hetgeen in communistisch Een mensenleven schijnt men, wan China aan de gang is. Dit reusach- eenmaal een oorlog ontbrandt tige land, met een bevolking van weinig te tellen. Volgens een cynii, meer dan 600 miljoen, staat bulten "he uitspraak rullen er toch wel de besprekingen welke men voert. s,«ds Paar honderd nuljoe» Maar men wil in een later stadium Chmeren overblijven. J contact met Peking opnemen. Me" '"M,en P"*"1' s,raks ookdo! China gevoelt zich krachtig. Zijn he- d« Chinezen in eventuele ontwape- volking neemt voortdurend toe. Som. «nabesprekingen te betrekken, üe-t», migen verwachten, dat over een 'ukt het nlet °m accoord te 1 kwart eeuw de 1000 miljoen bereikt koI"en' waarvan de naleving op°^ rallen worden, indien niet overschre- rech' verzekerd is, dan nen wij ink den. De communistische regering Internationale politiemacht wei- legt het volk een zwaar juk op. Er °lf Men hilar 'ocl^ wordt een actie gevoerd onder de ™°.ealik ku"nen opvoeren tot hel leure „Iedereen soldaat". Iedere niv"u- man, elke vrouw moet met wapens '5 0"» opwekkend beeld, dal kunnen omgaan en eventueel aan <«e<mwoordige wereld hiedt, oorlogshandelingen kunnen deelne- W"r'n. *r» f volkcn hl de greep' men. China, zegt men, moet zich va" het mi'ltante communisme rijsJ' wapenen, nm aan „imperialistische fekomen. De positie van het Wes- rovers" het hoofd (e kunnen bieden. 'en,ls °°.k mlnder s'"k dan Alsof zulke „rovers' zouden liggen, om het machtige volk te bespringen. Maar de propa- op je loer denken Het voor een deel ont- .t maehtiv. k«stend. Het leeft niet uit eeej' krachtig beginsel, maar vergaaptVl, ganda neemt het met de waarheid' aich da» aa» niet zo nauw. tr ls echte*" een grote troost: God China heeft een staand leger, dat re*e*rt- Zi>n K<rainkrük komt. Geen Na I Malaria blijft Indonesiës gevreesde ziekte. Jaarlijks sterven er 120.000 men sen aan en 30 miljoeD van de 90 mil joen inwoners zijn er meer of minder door aangetast. De regering wil de ziekte in tien jaar uitbannen en denkt daar totaal 1868 miljoen roepiab's voor nodig te hebben. In vier-en-zerentlg VN'.-landen wor den donderdag speciale postzegels uit gegeven ter gelegenheid van het we- reldvluchtelingenjaar. Men denkt, dat de zegels een miljoen dollar zullen op brengen. DENTOFIX houdt stevig op hnn plaatst ikt niet meer loc. wanneer weinig DENTOFIX op de plaat üw gebit morgen» ei •Irooit. U heeft d'an de gehele'dag'! heerlijk gevoei van zekerheid eD welbe gen, want DENTOFIX doet zijn plichtl Dit moderne, antiseptische poeder w< t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2