Evangelie? kerk en historie als politieke wegwijzers HONING— RICHARD Hervormde stem over de apartheid Toto kan geestelijk een schade aanrichten beva BEVA bevalt A u beter N» L 1 1 Een woord voor vandaag Centrale dienst voor vertalingen nodig Hoe komt een pleeggezin aan een adoptiefkind? „Siel van swartman" niet redden en hem toeli vernederen In het hlad Hervormd Ne derland'' heejt de hoofdredac teur ds. F. H. Landsman een hoofdartikel gewijd aan de Zuidafrikaanse apartheid: van Zuid-Afrika in 's-Gravenhage aan haar Nederlandse relaties een gestencild stuk toe ..met die kom- plimente van die Buitengewone en Gevolmagtigde Abassadeur". dat. onder de titel „Ds. Boshoff val Mac in preek aan" een uittreksel bevatte van een preek, die ds. G. J. J. Boshoff op 21 februari uit sprak van de kansel van de Ne derduits Gereformeerde Gemeente te Linden, in de buurt van Johan nesburg gelegen. In deze preek, die blijkbaar zo zeer de instemming van de Am bassadeur had, dat hij meende ze in breder kring te moeten ver breiden. ging ds. Boshoff de En gelse premier Harold Macmillan te lijf. die op zijn grote Afrikaan se reis naar de zin van vele Zuid- Afrikaners blijkbaar veel te veel „begrip" getoond had voor de be tekenis van het opkomende „zwar te nationalisme". Boshoff de toestand in Afrika met het verhaal van Herodes en Johannes de Doper. „Die blanke wat die evangelie in Afrika gebring het, is Johan nes de Doper. De swartman is die onskuldige dogter van Herodes. wat deur die aanhitsers. haar moeder Herodias gedwing word om die kop van Johannes die do per op 'n skotel te eis. Die wereldmening, Herodes. in die persoon van mr. Harold Mac millan. gee aan hierdie eis toe. Die wereldpolitiek staan in die teken van Swart-Afrika. Vergiftig de wereldmenings spoel saam met die stroom van swart nasionalis- me. En as hierdie swart wolk breuk nie bijtijds gekeer en in sij eie weggelei word nie. voorsien „kenners 't sterwende blankedom in Afrika". „Net so onskuldig as die dan sende dogter van Herodias is die dansende naturelle in Afrika. Toe het Herodes. die inmengende we reldmening gepraat Herodes wil wijs hoe goed. groot en rijk hij is. Hij sè aan Swart-Afrika: Vra net wat jij wil in terme van konink- rljke. Terwijl Swart-Afrika nog verbij ster was, het Herodias, die aan hitser op die toneel gekom. Sij sè: Vra die kop van die voorloper van die beskawing in Afrika. Vra die kop van die witman". Nadat ds. Boshoff heeft duide lijk gemaakt dat er verschillen de Herodessen zijn in Frankrijk, België. Engeland volgt de toepassing: „Dit het tijd geword dat elke blanke ongeag tot wat ter partij hij behoort en ongeag watter taal hij praat, die wolk wat dreigend oor die blanke in Afrika hang, onder die ook sal sijn. Ons sal van nou af moet bid vir die behoud van die witman en sij kinders. Drie eeue lang het ons gepoog om die siel van die swartman te red. Ons sal nou net soveel moet doen om die toekoms van die witman te red." EEN ONTSTELLEND staaltje van geraffineerd misbruik van de bijbel! Door middel van een ver warde allegorische exegese wordt hij gespannen voor het wagentje van een politieke ideologie. Dit is één kant van de zaak. Maar anderzijds is het belang rijk te weten dat deze „preek" dus blijkbaar vertolkt wat leeft in brede, ook „officiële" kring in Zuid-Afrika. Ze kan ook duidelijk maken waarom wij als Nederlandse christenen heel beslist moeten zeg- 5en dat wij deze opvattingen over e van Hanir on zwart in strijd achten met het Evange lie van Jezus Christus. Ondanks de vele banden van taal en cul tuur. geschiedenis en, hoe vreemd dit na deze preek ook moge klin ken. ook van geloot De „wereldmening" heeft zich weer gemengd in de strijd die in Zuid-Afrika tussen de „witman" en de „swartman" woedt. We geven dadelijk toe dat er onder hen. die nu luidkeels hun verontwaardiging lucht geven over het bloedbad In „Vereniging" en over het politionele optreden in enkele andere dorpen en ste den. lieden zijn die wat de ver houding tot de gekleurde rassen betreft zelf boter op het hoofd heb- We hebben oog voor het feit, dat achter het „zwarte nationalisme", hier evenals elders in de wereld, óók politieke machten werken, die het trachten te gebruiken voor de doorwerking van een anti-christe lijke ideologie, die uiteindelijk de wereldheerschappij op het oog heeft. Wij geven ten slotte ook nog toe dat de situatie veel ingewik kelder is dan allerlei christelijke en niet-christelijke idealisten ons willen doen geloven en dat voor al de voorlichting die uit de An gelsaksische wereld komt over de gebeurtenissen in Zuid-Afrika vaak uiterst eenzijdig is. hebben gebracht, moeten wij onze broeders in Zuid-Afrika óók duidelijk zeggen, dat wij het niet anders kunnen en mogen zien dan dat de ideologie en de poli tiek van de „apartheid" zoals deze thans door de regering-Ver woerd doorgezet wordt en helaas door een deel van de Afrikaanse kerken gesteund, tenslotte juist de vernietiging van de materiële en geestelijke goederen waarvoor men wil strijden ten gevolge zal hebben. Men kan wel alle argumenten tegen deze apartheid terugkaatsen en wijzen op het negerprobleem in Noord-Amerika dat óók niet opgelost is, en op de grote socia le verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen in Europa enz. Maar dan vergeet men dat zowel de Amerikaanse als de Europe se democratieën, zij het dan met vallen en opstaan, bezig zijn deze problemen onder de ogen te zien en, eigen fouten erkennende, door mentaliteitsbeïnvloeding en wet geving trachten de verhouding tus sen rassen en klassen uitgaande van hun gelijkgerechtigheid, leef baar te maken. In dit streven behoren christe- Rassendiscriminatie, d.w.z. een beleid waarbij de factor van het rasverschil de allesoverheersende Men kan zich niet inzetten „die siel van die swartman" te redden en hem tegelijk verne deren en krenken op het gebied van de sociale en politieke orde ning. gevolg zijn dat de waarheid van het Evangelie wordt ver duisterd en de komst van het Ko ninkrijk Gods wordt belemmerd. Maar ook dat in de wereld van nu. waarin Azië en Afrika bezig zijn het koloniale tijdperk te li- auideren en het gevaar lopen on er een nog verwerpelijker heer schappij te geraken, juist die zelf bewuste Aziaten en Afrikanen, die nog. wèl samenwerking voorstaan, onder hun eigen volk onmogelijk gemaakt worden. De Unie van Zuid-Afrika is een volksplanting, geen kolonie. Maar een volksplanting waarin blanken met negers, kleurlingen en Aziaten moeten leren samen leven en samenwerken op straffe van onder te gaan. Ds. Landsman beëindigt zijn artikel dan met de woorden: Als de afschuwelijke gebeurtenissen van de laatste weken blank Zuid-Afrika tot dit inzicht heb ben gebracht, ligt de weg mis schien nog open naar een toe komst van minder angst en meer liefde. C.H.-jonger en kozen nieuw bestuur HP DE jaarvergadering, die zater- OveraCCentliering dag in Zwolle werd gehouden, 1 Jn„ past van onze kant nooit stilstand. Tel- hebben de christelijk-historische V3.ll H6l \C11CO.GI1 kens isheroriënteringnodig. Daarom t t5 1 verheugde spr. zich over het rapport jongeren van de heer L. Bokma te (Van een onzer verslaggevers) Yan de Studiecommissie der chjg over: Halfweg afscheid genomen "1o voorzitter en mr. B. van Haersma Buma te Assen gekozen tot zijn opvolger. In een rede aan het slot van deze goedbezochte bijeenkomst is de nieuwe voorzitter ingegaan op de betekenis van evangelie, Advertentie V00R- JAARS MOE HEID kerk en historie als politieke wijzers, daarbij aansluitend op art. 1 van het C.H. beginselprogram. Het Evangelie wil hier de betekenis hebben, aldus spr., dat ook in onze po litieke keuze de persoon van Jezus Christus steeds meer gestalte in om en ons werk moet krijgen. Dat eist eer lijkheid, zuiverheid en onbevangen heid in ons optreden. In dit verband waarschuwde mr. v. Haersma Buma ervoor om ander somdenkenden niet bij voorbaat vast te zetten in door ons vervaardigde schema's. Hij dacht daar bij aan de vele KVP-jongeren, die ir een oecumenische gezindheid die ons dankbaar mag stemmen, hunkeren naar een doorbreken van oude fron ten. Onhoudbaar Het oordeel van de chr. kerk heeft voor velen in de CHU in de naoorlogse Jaren aanleiding gegeven tot pijnlijke onzekerheden. Er zijn innerlijke conflic ten geweest, omdat men met name de Herv. Kerk niet vermocht te verstaan. De Savornin Lohman oordeelde nog: „De kerk verdeelt, het evangelie ver enigt", maar dit is in wezen een onhoud bare leus. De kerk vormt geen tegen stelling tot het Evangelie, doch maakt deel uit van de bijbelse verkondiging. De CHU zal de gedachtenwisseling in de oecumene dan ook veeil meer in het oog moeten houden dan tot nog toe gebeurd is. Ze zal er ook veel meer zelf bij be trokken moeten zijn. Doet zij dat niet, zo betoogde spr., dan blijft zij in het na tionale treintje voortboemelen en mist zij de aansluiting op de grote wereld. Het woord historie noemde mr. V. Haersma Buma een zwaar beladen en overbelast woord en daarom eigenlijk niet op zijn plaats in de naam van een partij. Het is niet onjuist, maar geeft gemakkelijk aanleiding tot misverstand. Bij het woord historie moeten we echter C.H.U. over brandend vraagstuk ben. i ook toe dat wij hie We ge in Neder blanken maar moet wonen in een land dat overstroomd wordt door Bantoe negers die enerzijds onmisbaar zijn als werkkrachten in de mij- maar anderszijds Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Oudshoorn, toez. (vac. A. J. Jorissen): J. den Besten te Dirksland. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Amsterdam-Slotervaart: D. van Swigchem te Kampen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Dordrecht: J. W. Kersten te Scheveningen en A. Vergunst te Rot terdam-Centrum. Beroepen te Gorinchem en te Oost- kapelle: C. Hegeman te Genemuiden. (Van een onzer redacteuren) Als gevolg van de wens van enkele leden, reeds vorig jaar naar voren gebracht, hield de Kamerkring „Dor drecht" van de Christelijk-Historische Unie zaterdag in het Groothandelsge bouw te Rotterdam een bijzondere jaarvergadering, waarop twee spre kers hun licht lieten schijnen over het vraagstuk „toto". De heer Kikkert, lid van de Tweede Kamer voor de C.H.U. en ds. A. Oliemans, Ned. Herv. pre dikant te Dordrecht behandelden het pro en het contra. De eerste was een voorstander van een wette1 ijke rege ling ten aanzien van de toto, de twee de wilde zelfs van een wettelijke re geling niets weten. Pro Beide sprekers stonden in principe af wijzend tegenover de toto. De heer Kik kert echter meende, dat door een wet telijke regeling het gevaar voor uitwassen bij de toto kan worden ingedamd. Als men eens een lootje neemt, zo zei hij. is dat niet verontrustend. Wel verontrus tend echter is het. als ons volk zich over- Beva, betere vakkleding voor alle beroepen blijft in de maat door krimpvrij Sanfor GED.MERK dcn. Om die reden adviseerde hij: doe niet meer aan de toto. Het gevaar is nl. niet denkbeeldig, dat als men steeds zijn bijdrage levert en geen prijs wint de stemming bijv. in het gezin er niet beter op wordt. Men heeft dus, concludeerde hij, afwijzend te staan tegenover de toto. Maar aan de andere kant heeft de over heid de plicht de schade, die ten gevolge van de goklust, aan de geestelijke volks gezondheid ontstaat, te beperken om was hij vr Contra Ds. Oliemans stelde, dat het in or samenleving uiteindelijk gaat om e christelijk-zedelijke houding. Men ziet onze dagen, dat de mens zich tracht te verrijken om het levenspeil omhoog te brengen. Er is een drang om op te klim men op de ladder. Hoe dit gebeurt geeft voor velen niet Op alle mogelijke ma nieren heeft men de toto verdedigd. Men heeft gezegd: zon vaart zal het niet lo pen, maar geld. aldus ds. Oliemans, een gevaarlijk ding. Het geld, door de toto gekregen, heeft ook iets te maken met het begrip arbeid. Zijn er geen be zwaren in te brengen tegen het ongeli miteerd betalen van rente? Het is toch niet Gods bedoeling, dat we de rol gaan spelen van de dwaze jongeling? Arbeid is een theologische bezigheid, een bezig heid met een doel. Als we arbeid ver richten moeten we voor ogen houden, dat er verband bestaat met het doel. We zijn niet om de toto verlegen. Er zijn vol doende manieren, waarop ons volk zijn goklust kan bevredigen. En als men een middel zoekt om ons volk o.m. aan sport accommodatie te helpen, laat men dan de belasting vrijwillig verhogen. Ik zou het op prijs stellen, aldus ds. Oliemans, als onze Kamerleden tegen een wettelijke regeling van de toto een principieel nee lieten horen. Er zijn praktische overwe gingen te over. De vergadering, die stond onder leiding van mr. H. K. J. Beernink. was druk be zocht cn had een geanimeerd verloop. externe situatie der CHU. Overaccentuering van het verleden heeft er helaas ook toe geleid, dat de gemiddelde leeftijd in sommige 1 ganeD wel erg hoog ligt. Ouderen en jon geren neboen elkaar nodig om tot evenwientig geluid te komen. Maar ïang bejaarde vertegenwoordigers in i CH-blad worden vermaand met de gels: „Gedenk dat wij niet rusten n gen tot ons de Heer ten rust geleidt" was spr. daar niet gerust op.... Samenwerking Willen de drie richtlijnen het van CH-be- ginselprogram vrucht dragen, dan moe ten we voor alles de feiten onderkennen, zo hield de nieuwe voorzitter de c.h. jon geren voor. Vaak wordt teveel aandacht besteed aan vraagstukken, die niet wer kelijk wortelen in onze situatie. De par tijen blazen appèl met verouderde sig nalen. De arbeidersklasse moet nog steeds worden opgeheven, de emancipa tie van het roomse volksdeel blijft het grote doel en de schoolstrijd wordt on verminderd voortgezet. Zo speelt iedere groep het spel van de permanente emancipatie tot in de uitzichtloosheid van de put van het ganzebord! T.a.v. de verhouding tussen a. c.h. meende spr. dat deze bepaald wordt door twee polen: Enerzijds zijn zij in vele opzichten met elkaar v bonden, anderzijds bestaan cr reële onoverkomelijke bezwaren. Aan beide zijden moet men er rekening mee hou den, dat het evenwichtspunt niet bij één van de polen zelf ligt. Dan zijn er mogelijkheden. In Eur. verband nauw contact noodzakelijk. En op landelijk niveau evenals in de meeste provincies lijkt verbinding van lijsten een reële mogelijkheid om over te pra ten. In het slot van zijn betoog wees mr. v. Haersma Buma op het gevaar, dat de CHU te vaak binnengekeerd bezig is, met een bezinning op het typisch eige ne en ondefinieerbare, dat alleen intuï tief wordt aangevoeld. Daardoor treedt de C.H. te weinig naar buiten. Hiermee te breken achtte hij mede zijn taak. Want, zo zei de nieuwe voorzitter, we moeten ook als organisatie in deze tijd wagenwijd openstaan. Bestuurswisseling Behalve van de heer Bokma, werd za terdag óok afscheid genomen van de bei de vice-voorzïtters, de heren T. Tolman te Oldeholtpa en H. Fokke te Vriezen- veen, alsmede van de secretaresse mej. A. W. Peelen te Utrecht. Hun allen werd dank gebracht voor het vele werk, dat zij voor de landelijke organisatie hebben verricSit. dagelijkse bestuur bestaat 3 van Haersma Buma te Assen (voorz.), A. M. de Boo te Am sterdam en D. Baarda te Menaldum (vice-voorz.), W. Jongeneel te Waddinx- veen en mej. D. Huizing te Smilde (secr.), drs. D. W. Hoonacker te Am sterdam (penn.) en mej. G. Makklnga te Ommen (alg. adj.). Namens de CHU heeft 's-middags de secretaris, mr. J. W. van Gelder, een korte toespraak gehouden. De CH Vrouwengroepen waren vertegen woordigd door de presidente jkvr. mr. C. W. I. Wttewaall van Stoetwe gen. Ook de andere politieke jonge renorganisaties gaven van hun be langstelling blijk. Zo was aanwezig de voorzitter van de ARJOS, de heer S. Sillevis. 91 Eens te meer antwoordde de Nubiër met een hoofdbuiging, gevolgd door een korte knieval. En nu een ander punt, vervolgde Richard, op eens haastig, hebt u Edith Plantagenet al gezien? De stomme keek op en als automatisch bewogen zich zijn lippen tot het woord „neen". Er kwam ech ter geen geluid uit de mond, tenzij een diepe, on welluidende keelklank. Hé. kijk eens. riep Richard spottend, de klank van die naam alleen schijnt een stomme al bijna de kracht tot spreken te geven. Wat gaat er ge beuren als u haar te aanschouwen krijgt? Voor waar, die proef wil ik nemen, vriend slaaf. U zult de mooiste vrouw van ons hof zien. De Nubiër schonk de koning een dankbare blik. Laat mij u echter voor één zaak waarschuwen, vervolgde Richard, hem ernstig de hand op de schouder leggend, zelfs als het zien van deze schoon heid uw tong uit haar verstijving mocht losmaken, biit u dan od de lippen en vermijd het ook maar één woord te laten ontsnappen. Moest zij u de kracht tot spreken verlenen cn moest u zich niet beheersen, ik zou uw tong met wortel en al kun nen laten uitrukken. Wees dus verstandig en spreek geen woord. Richard trok de hand van de schouder weg en eens te meer boog de slaaf het hoofd en drukte de lippen schroomvallig op de vingers van de vorst, ten teken van stomme gehoorzaamheid. Het spijt ons, hervatte de koning, dat wij u met zo'n barbaarse straf moeten dreigen. Was u ridder of edelman, wij zouden slechts uw eer als pand vragen, maar u bent slaaf en dus is er geen andere straf. Direct daarna wendde hij zich tot Sir Neville, die eveneens in de tent aanwezig was en zei: Ga. Neville, en leid deze slaaf naar de tent van onze koninklijke gemalin en zeg haar dat wij SIR WALTER SCOTT wensen dat zij hem binnenbrengt in het geheim bij onze nicht Edith. Hij heeft een gewichtige boodschap voor haar. U kunt hem de weg wijzen, ofschoon ik mij afvraag of dat wel nodig is. Hebt u tot uw verwondering nog niet gemerkt hoe deze zwarte zo snel van begrip is dat hij in onze leger plaats reeds zeer goed alle paden kan vinden? Ik ben ontdekt! dacht Sir Kenneth angstig toen hij die laatste, enigszins spottende woorden gehoord had. hij houdt mij voor de gek ik begrijp niet wat hil thans in zijn schild voert. Het vreemde is. dat hij zich toornig noch driftig aanstelt Wat kan hij met zijn verzoek om in het kamp van Saladin een vechter te vinden, anders bedoelen dan mij zelf de ze taak in handen te geven? Maar nog vreemder is dat hij mij thans dwingt een bezoek aan Lady Edith te brengen. Voor een slaaf is zoiets ongepast en voor de ridder van de Luipaard past het nog minder. En waarom vergunt hij mij haar de brief van Saladin te bezorgen? Voorwaar, koning Richard is een vreemd man. Zolang drift en woede hem niet onredelijk maken, toont hij zich mild en edel moedig. Wat kan ik dus anders doen dan hem ge hoorzamen? Hij geeft mij wel een uitzonderlijke kans om mij in mijn eer te herstellen. Alleen... Hoe kan hij van mij eisen als bemiddelaar op te treden tussen de Sultan en zijn schone nicht Edith? Hoe wil hij mij vernederen door mij bij haar te sturen als slaaf met zwart aangezicht? Maar neen. ik mag mij tegen hem niet verzetten, ik heb daar niet langer het recht toe. Ik kan hem slechts dan ken voor de kans die hij mij biedt. Terwijl hij zo dacht had hij, voorafgegaan door Sir Neville, de ingang bereikt van de tent der ko ningin. Dadelijk verleenden de wachten hen toegang. De slaaf werd in een klein nevenvertrek geleid en on middellijk daarna hoorde hij zijn geleider met Be- rengaria spreken, haar mededelend wat Richard van haar verwachtte. Een vrolijk gelach volgde op die woorden en Sir Kenneth hoorde de koningin vragen: En hoe ziet de slaaf er uit die zo'n boodschap van dc Sultan brengt? Het is een neger, nietwaar, Neville? Welnu, u staat altijd klaar om vrouwen die zich vervelen ontspanning te brengen, laat ons die minnebode aanschouwen. Turken en Moren heb ik al heel wat gezien, maar nog nooit een neger. Zoals uwe Majesteit verlangt, antwoordde Sir Neville, ofschoon ik niet weet of dit Richard's wens is en ofschoon ik haar moet waarschuwen dat ze iets heel anders zal te zien krijgen dan zij ver- Wat? schaterde de vrolijke Berengaria, nog le lijker dan ik vermoed? Is het zo'n monster. Maar wat heb ik gehoord, is hij bovendien ook nog stom? Inderdaad, Uwe Majesteit, antwoordde de rid der. Onze Oosterse zusters mogen zich wel ver heugen lachte de koningin, door zo'n slaaf bediend te worden. Zij tenminste kunnen in hun vertrekken vrijuit spreken, zonder te moeten vrezen dat Iemand hun ondoordachte woorden zal verder vertellen. Laat uwe Majesteit dan nu niet vergeten, antwoordde Sir Neville waarschuwend, dat onze die- naren wel kunnen spreken, terwijl wij ons slechts tussen linnen muren bevinden. Wordt vervolgd. Gethsémane, de olijvenhof. De strijd tussen God en satan, dj in de hof van Eden in satans voordeel leek te verlopen, is tl een punt van beslissing gekomen. De eerste mens Adam hei de duivelse verleiding niet kunnen weerstaan?iu staat i mens Jezus aan die verzoeking bloot. T Zo vindt ge in die olijvenhof drie partijen: Jezus, de satan i de discipelen. En zo beschrijft Lucas de situatie: „En toen 3 j0 aan die plaats gekomen was zeide Hij tot hen: Bidt, dat J niet in verzoeking komt. En Hij zonderde zich van hen 3 ongeveer een steenworp ver, knielde neder en bad deze woq den: Vader, indien Gij wilt, neem deze beker van Mij ioej doch niet Mijn wil maar de Uwe geschiede!" Dit blijkt duidelijk: het gebed is het enige doeltreffende way in de strijd tegen satan. De discipelen wordt aangeraden A bidden en Jezus zelf grijpt naar dat wapen. In dit donker uur zoekt de mens Jezus steun bij Zijn Vader in de hem\ Steun om gehoorzaam te kunnen blijven nu de verschrikkingj s Steun om gehoorzam te kunnen blijven nu de verschrikking Ma van de helse dood op Hem aandringen. R<£ Bidt, dat gij niet in verzoeking komtkunt ge zo bidde\ coi Geleerden en de spraakverwarring -G TN Leiden hebben academici zich bezonnen op het pro bleem van de vele talen, waar door de wetenschappelijke ont moeting van geleerden sterk wordt bemoeilijkt. Onder het thema: „Wetenschappelijk con tact in de toren van Babel" was men in het Kamerlingh Onnes Laboratorium bijeengekomen om naar praktische wegen te zoe ken. In de middagvergadering sprak H. G. Quik, directeur van de Nebh. Uni versity Foundation for International Cooperation over „het vertalen van tenschappelijke publicaties". Hij wees er op dat volgens een Unesco- rapport tenminste 50 procent van wetenschappelijke literatuur geschreven wordt in talen, die meer dan de helft van de wetenschappelijke werkers niet kunnen lezen. Nederland bevindt zich ;n gunstige positie, omdat onze demici de publicaties in het Frans, Duits en Engels kunnen lezen, die 70 tot 80 procent van het totaal uitmaken. Tegelijkertijd is de Nederlandse onder zoeker echter weer in een naoelige po sitie omdat het gebruik van onze taal hem in een wetenschappelijk isolement brengt en zijn kennis van de vreemde talen over het algemeen niet voldoende m zonder vertaalhulp onmiddellijk ;n vreemde taal te publiceren. Zwolse jeugd vraagt prof. De Quay om een universiteit Een groep van ongeveer veertien jon gens, die de leerlingen van het Zwols Gymnasium, het Christelijk Lyceum, het R.-k. Lyceum, de Rijks-HBS, de Gemeentelijke HBS-A en de Hervorm de Kweekschool in de Overijsselse hoofd stad vertegenwoordigen, zullen dinsdag in hotel Wientjes te Zwolle minister president prof. dr. J. E. de Quay een petitie aanbieden, waarin tot uitdruk king wordt gebracht dat Zwolle in alle opzichten geschikt is als vestigings plaats voor een universiteit. De minister-president brengt 5 en 6 april tezamen met de minister van bin nenlandse zaken mr. E. H. Toxopus n de minister van economische zaken drs. J. W. de Pous een werkbezoek aan Overijssel, waarbij ook Zwolle op het programma staat. De middelbare scho lieren in deze 6tad hadden reeds gerui me tijd het plan deze gelegenheid aan te grijpen om op enigzins spectaculaire wijze de aandacht van de gasten te richten op Zwolle als mogelijke univer siteitsstad. De petitie, die ongeveer tweeduizend handtekeningen bevat, zal ook aan de der koningin in Overijssel Nog steeds ontbreekt organisatie Al is in 1956 de adoptiewet na jarenlang dokteren een feit geworden, toch blijven er nog vele wensen. Dit kwam duidelijk uit in dc algemene ledenvergadering, welke de Ned. Vereniging van Pleegouders (N.V.P.) zaterdag in Utrecht hield. Het bestaansrecht van de vereniging is mede daardoor nog altijd urgent. punten werd hiermede in het licht ge- Voomamelijk hierover sprak de voor zitter. mr. A. Stempels uit Rotterdam, in zijn openingswoord. Er blijven nog steeds een aantal problemen over, wel ke het bestaan en het nut van de ver eniging van pleegouders rechtvaardi gen. Dat is ten eerste de aan de pleeg ouders gebleken onvolkomenheid van de wet, o.m. is de voogdijvoorziening vol gens inzichten van de vereniging op onevenwichtige wijze in de wetgeving geregeld. Ook de kwestie van a.s. pleegouders ie een kindje zoeken levert voortdu rend moeilijkheden op door gebrek aan de juiste regelingen en het openstellen an wegen daartoe. Mr. Stempels pleitte voorts voor „na zorg" in de zgn. adoptief-gezinnen. Het is niet goed dat er na de adoptie geen bemoeienis meer met deze gezinnen is. want de pleegouders zien zich dikwijls voor allerlei vraagpunten geplaatst. Zo bijv het vraagstuk van de vermelding in de doopboeken van een geadopteerd kind. Maar ook psychologische problemen doen zich voor. Hoe en wanneer moet het kind inlichten over zijn ge boorte? Dikwijls ook komt tiet voor dat pleegouders krampachtig verstoppertje spelen met het feit van de adoptie. Dit r- onjuist. Laat men er toch open voor uitkomen. Is er niemand die de pleegouders over deze en andere zaken goede des kundige raad kan geven, dan kan de vereniging ook een belangrijke rol spelen. Binnen dit verband ontmoet men elkaar cn het zou juist zijn, wanneer de leden de vereniging ook als een soort gesprekcentrum gaan beschouwen. Op de vergadering werden een aan tal huishoudelijke zaken afgedaan en tenslotte hield mr. Stempels nog een over „Hoe komen wij aan adop- inderen?" Een van de moeilijke steld. Mr. Stempels zei, dat er in Neder land waarlijk genoeg adoptiefkinderen zijn, maar vele gevallen komen niet tot hun recht, omdat de bemoeiing van de adoptiewet niet gepaard is gegaan met invoering van actief beleid dat ook ge richt is op de pleegouders die een kind wensen te adopteren. Men weet de weg niet en er ontbreken de nodige instel lingen om de pleegouders en -kinderen tot elkaar te brengen. Bij de leiding van de vereniging doet zich daarom de vraag voor, of het geen zin zou hebben de organi satie uit te breiden met een sectie adoptie-pleegouders, welke zich spe ciaal Inspant voor actief adoptiebe- leld, ev. in nauwe samenwerking met andere instellingen voor kinderbe scherming. Het behoort niet tot de taak kinderbeschermingsinstanties, adoptiege zinnen op te bouwen. En, aldus mr. Stempels, zonder enig verwijt te ma ken aan deze instellingen, zij voorzien niet in de behoefte aan plaatsingsorga nen die naar de adoptie toe werken. Het is eigenlijk in strijd met de aan vaarding van de adoptie als rechtsin stituut. dat er geen plaatsingsinstellin gen bestaan anders dan op zeer be perkte wijze door zelfstandig optreden gen, enkele kinderbeschermingsverenigin- Hegger-comité in Canada gesticht Voor de zesde maal wordt een confe rentie gehouden van ex-roomskatholieken, ditmaal in het conferentieoord „Brand punt" te Doorn. Sprekers zullen zijn de Er zijn lijsten opgesteld van ven Iers, maar vaak zijn de kosten te ho 7~ om van hun diensten gebruik te rrj ken. De heer Quik stelde voor om e centrale dienst in het leven te roep ter bevordering van het publicei 1 van Nederlandse werken in vreem j" talen. Een belangrijke tank van e J dergelijke dienst zou zijn het opspor dei op een basis van continuïteit van I Ne mogelijkheden die in en buiten NI k0 derland aanwezig zijn voor het vet hu: talen van werken en het verlenen ui I bemiddeling voor het vervaardigi—l van vertalingen die aan alle eisi voldoen. Vo Maar bovendien legde de spreker ook de nadruk op dat we ook aandac De moeten schenken aan ons taalonderwj opdat het zich zal aanpassen aan zich wijzigende behoeften van het m derne verkeer. Het moet zo ingeric minder afhankelyk v1 He Bondgenote boi De laatste spreekster was mevrou M. van Emde Boas tolk-vertaalster Amsterdam, die speciaal aandacht scho: aan de simültaan ver taling voor wete schappelijke congressen. Zij drong er i - aan dat men alleen gebruik zou maki i van werkelijk bevoegde tolken, dat r tijdig de contacten met tolken zou le «i' gen en vooral dat men reeds een d< voor het congres met de tolken zou gai werken. 1 Namens de tolken vertolkte zU od- enige goede raadgevingen aan het adrj van de sprekers. Zy meende dat de»uu. hun tekst niet moeten lezen, maar rust} moeten spreken, niet te snel. maar oq 1 niet te langzaam. Wanneer het lezen vaTjr een tekst absoluut noodzakelijk is, mo| deze van tevoren worden ingezondéH-3 By tijdsgebrek-moet de spreker bepaald 1 gedeelten liever weglaten of samenvat ten dan haastig afraffelen. Zij was vsfu: mening dat spreker en tolk op deze mi nier bondgenoten zouden kunnen zijn i de „toren van Babel". Ki Predikanten komen |,kne in Utrecht bijeen j Opraaandag 25, dinsdag 26 en woeni dag 27 april worden te Utrecht de jaaJR< hjkse predikantenvergaderingen gehoi den onder auspiciën van de generale sfCl node der Ned. Hervormde Kerk, den Hervormde Predikantenvereniging d m d^Vereniging van Vrijzinnige Hervorm Maandagavond, dinsdagmorgen «9" dinsdagmiddag vergaderen de Hervorm de Predikantenvereniging en de Vei eniguig van Vrijzinnige Hervormden ei combineerd, terwijl dinsdagavond d woensdagmorgen de bijeenkomsten uit Cl „aan van de Hervormde predikante» M vereniging. Maandagavond 25 aprüj ®en onhTiöetingsavond. waar ds. U be preek hSrtt Ar"hein dc d™me»W Dinsdagmorgen spreekt dr. A. •Riv van Leeuwen, lid van het directoriia 7n 6- Wereld" over „De ker»m m de spiegel van de Islam". Die mii dag bespreekt een forum het onderwenns „Hoe zoudt u handelen?" Moeilijkhedd püaktiik van het kerkelijk wertl f j behandeld door dr. A. Abc Koolhaas, dr. E. Emmen. da. P G van den Hooff. prof. dr. H. Jonke' Ei r»r°^' ij-r' H Berkhof en ds A. Fabe*1 AL Groenenberg!6berUSt blj di vPnw1Sd,agan?nd wordt de film ..Het uk< te nnV/f ,ve^toond- terwijl ten slot J a mG wg.' woensdaS 27 aprL r ti,„ i Weterman zal spreke! r „Theologie nouvelle." Diakonale wasmachines De hervormde diakonie van zaandam krijgt herhaaldelijk te maken met gezinnen, die afbe- tahngsmoeilijkheden hebben. De diakenen hebben daarom be sloten een aantal wasmachines aan te schaffen ten gerieve van sommige gezinnen, die anders wellicht zich in al te riskante afbetalingsavonturen zouden storten, omdat ze in de gegeven gezinssituatie aan dit huishoudelijk gebruiksvoorwerp werkelijk behoefte hebben. De wasmachines blijven bij de diakonie in eigendom. Zij worden ter beschikking van de gezinnen gesteld, zolang dit nodig is. ,Y' J' de Craene, de gerefoi meerde predikant ds. H. J. Hearer t3 d<ür8d.l"57"SSen.l!'!êeven aoor de ex-priester-arbeider G. Verlo UntSïf6 wek"l eeIcden tot het prot« tantisme overging en de voormalii Ï-Sff-I- "1 de dezuletenorde 1 déi^op 28^n^29<mejerentie W°rdt 8ch™' Deze conferentie wordt georganiseer door de stichting „In de Rechte Straal die ontstaan is uit samenkomsten die doo -i H®sgerr?n w- NL A. Kuin wer den gehouden. Deze Nederlandse mili tante actie om rooms-katholieken het evangelie van Jezus Christus te nen en ex-pnesters te helpen een nieuw toekomst op te bouwen is reeds overge slagen naar Canada. Daar is een Canadee comité gevormd dat voorlopig de naan draagt van ./Hie Hegger Comité Canada' Hun doel is het werk te steunen en gek den bijeen te brengen voor het fonds vooi cx-priesters.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2