KONING - RICHARD Chr. Kerk van Timor was in synode bijeen MURGUPA' Theologische Hogeschool is geen probleem ZWITSAL Met alabastine zit schroef Geboortegolf overspoelt Engelse scholen Een woord voor vandaag Mr. J. Klaasesz: laat de jeugd mee-organiseren Kanttekening zending is Islam zegt Mank kolonialisme 2 nu Reactie op stemmen in de kerkelijke pers In liet Gereformeerd Week blad heeft prof. dr. Herman Ridderbos gereageerd op twee stemmen in de kerkelijke pers over de plaats en de functie van de Theologische Hogeschool te Kampen. In de eerste plaats reageert hij op het artikel van ds. G. Toornvliet, dat wij on langs uit het blad „De Strijden de Kerk" citeerden. TERWIJL men elders met voor uit) in^it verband ook aan de TheoL Hogeschool positieve aandacht schenkt, zijn er in deze zeilde weken in eigen kring stemmen op te merken, die „Kampen" op een andere wijze in het nieuws bren gen. De eerste is die van ds. Toornvliet, die in „de Strijdende Kerk" in het algemeen zijn mis noegen kenbaar maakt over „het akelige lapwerk in de opleiding van onze predikanten, die de ont wikkeling jaren tegenhoudt". In een ander verband brengt ds. K. Meima in het blad „Enigheid des Geloofs" Kampen ter sprake. Hij noemt daarin een aantal pun ten waarover in onze kerken moet worden gesproken. Deze punten zijn: de positie van onze Theologische Hogeschool, de nieu we kerkorde, de wereldraad van kerken, de gereformeerde zede. de schriltkritiek, de betekenis van Gen. 13 enz. Toen ik deze problemenlijst las en naast we reldraad en Gen. 13 als „pro bleem" ook de „Theologische Ho geschool" zag aangewezen, heb ik mij eerst afgevraagd, wat ds. Meima daarmee toch zou bedoe len. Totdat ik mij herinnerde, dat ds. Meima een der woordvoerders was op de onlangs gehouden ver gadering van „Waarheid en Een heid", waar naar aanleiding van een bepaalde benoeming door hem (of een ander?) gezegd is, dat het geen zin heelt Kampen nog langer in stand te houden nu het toch meer en meer een de wel niet ver van de waarbeid zijn, als wij vermoeden, dat het proble matische van Kampen voor ds. Meima ook daarin gelegen is: Heeft het nog wel een „eigen" karakter, kan men er nog wel in ontdekken, dat het van een an dere oorsprong is dan de V.U. te A'dam? En indien niet, waarom het dan nog in stand gehouden? iet een probleem rijker maar zeer bepaald armer gewor den sinds wij het gepraat over het „eigen karakter" etc. van Kampen niet meer horen; en ik zou wel wat bang zijn als dit weer begon. Als men er mee be doelde. dat wij in Kampen op on- ze eigen manier ons best moeten doen, onze eigen zelfstandigheid moeten bewaren enz. enz., dan kan het vaderland rustig zijn. We halen onze instructies zeer beslist niet uit A'dam, ook trachten wij niet zoveel mogelijk op elkaar te gelijken. Maar een andere zaak is of wij een eigen karakter, in de zin van een eigen geestelijke mo daliteit zouden moeten blijven vertonen om bestaansrecht te heb ben. Als ds. Meima dit bedoelt en ik vrees, dat dit het geval is zou ik hem willen vragen: hebben wij aan één vrijmaking nog niet genoeg gehad? Is dit op zettelijk willen stellen van eigen heden niet doodgevaarlijk in de kerk? Niet omdat alles daar koe- koek-één-zang moet zijn daar hebben we 'ok bepaald nog geen last van maar omdat deze gecultiveerde „eigenheden" op een kwade dag in handen vallen van een partij, die er dat is immers gewoonte in de „gere formeerde" wereld na verloop van tijd wel weer een nieuwe kerk van gaat maken. Daarom zou ik, nu Kampen deze modali teit niet meer oplevert, het om die reden liever van de proble menlijst èf-voeren dan het er op MOEDER WORDEN... Dit Is de titel van het nieuwe boek van Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten geschenke bij aanschaffing van een BABYSET DE LUXE o°& brengen. Laat ons maar liever over de andere door ds. Meima genoemde zaken spreken. Dat le vert stof genoeg op voor eigen meningen. de voorslag van ds. Toornvliet kan ik niet enthou siast zijn. Hij spreekt wel èrg uit de hoogte, maar kent de proble men waarover hij schrijft te wei nig. Het is wel waar, dat een goede opleiding een moeilijke zaak is en dat wij het ideaal niet bereikt hebben. Wie zich er ech ter mee bemoeit, moet liever dan al te laatdunkend te spreken, eens een goed advies geven. Door een scheiding te maken tussen de theo logische opleiding (te Amsterdam) en de praktische (te Kampen), lost men niets op. De vraag is wat praktische opleiding is en hoe zij moet worden gegeven. Daar aan wordt in deze jaren èn in Kampen èn in Amsterdam ernsti ge aandacht besteed, niet slechts door er zo maar wat kreten over te slaken, maar door er experi menteel in bezig te zijn. Ds. Toornvliet moet zich maar eens in verbinding stellen met ds. Pop- ma te Amsterdam of eens een maandagavond in Kampen ko men, waar de hoogleraren Bak ker en Wurth uit de meest uit eenlopende sectoren en richtingen van kerk en wereld mensen uit-' nodigen om met hen en de stu denten de praktijk beter onder schot te krijgen. Daar ligt het probleem. Prof. Ridderbos eindigt dan met de opmerking dat men wel uit maximale hoogte schampere vragen kan stellen en grondige vorming etc. kan verlangen maar dat daarmede nóg niet veel is bereikt. Evenmin door te decreteren dat allen eerst naar Amsterdam moeten om theologie te studeren en dan allemaal naar Kampen voor het semi narium. Want de kunst is juist om de zaak niet uit elkaar te halen, maar om het een met het ander te verbinden. Verantwoordelijkheid voor de jeugd H ET eiland Timor heeft in de afgelopen dagen midden in van de kerk staan. Er lagen 3 voor stellen ter tafel: één om de scholen over te dragen aan het gouvernement, de belangstelling gestaan. Giste- de^tweede^om^een^decl^ van de scholen ren promoveerde aan de Rijks- chHsteluk^Schoien stichtLng^p tlTrich? universiteit te Utrecht de oud- ten voor het beheer van de scholen. zendeling P. Middelkoop op «n proefschrift over de natuurlijke Christelijke beïnvloeding van de leer lingen op gouvernementsscholen. Men voelde bovendien sterk de verantwoor delijkheid van de kerk voor de ont wikkeling van de jeugd. godsdiensten op Timor. In Dja karta wachtte men met spanning af wat de synode zou besluiten die op Timor bijeen kwam. De Theologische Hogeschool van Djakarta en het Indonesisch Bij belgenootschap hadden namelijk gevraagd dr. Abenino af te staan voor een professoraat en vertaal arbeid. Alle zendelingen van het eiland waren als waarnemers ter synode aan wezig, zowel de vertegenwoordigers van de kerkelijke zending als van de geloofszendingen zoals de Chr. and Missionary Alliance en de Pinkster gemeenten. Besloten werd de christe lijke scholen te handhaven en een Raad van Kerken te stichten om meer onderling' overleg te hebben tussen de protestantse kerken. Volgens het verslag in het Zendings blad van de Ned. Herv. Kerk werd een groot deel van de tijd gegeven aan de houding van de kerk ten opzichte van het polygame huwelijk, op het adathu welijk dat zonder burgerlijke registra tie wordt gesloten en op echtscheidin gen. Over verschillende vragen was men het niet eens, maar wel besloot men de overheid te vragen het adat huwelijk als wettig te erkennen. Scholen of spijker „muurvast". alabastine holland n.v. - leidsegracht 6 - amsterdam stelt met een geboortegolf die de scholen dreigt te overspoe len en de plannen voor de ver nieuwing van het onderwijs in ernstig gevaar brengt. Men is het er vrijwel algemeen over eens dat de Britse jeugd een jaar langer dan thans naar school moet, maar het zal voorlopig niet mo gelijk zijn de leerplichtige leeftijd van 15 op 16 jaar te brengen, ver telde de Britse minister van on derwijs, sir David Eccles, in het parlement. De grootste moeilijkheid ls dat er te veel kinderen zijn. Vijf jaar geleden was de schatting dat er tegen 1970 zes miljoen kinderen van de leerplichtige leeftijd zouden zijn. Nu is deze schat ting zeven miljoen, zonder enige zeker heid dat ook dit cijfér juist zal blijken. Een andere factor Ls het gebrek aan leerkrachten. Vrouwelijke leerkrachten trouwen eerder en geven hun baan spoediger op dan in de plannen was voorzien. De 155 kweekscholen kunnen niet meer onderwijzers afleveren dan zij nu doen, en er is daarom grote be hoefte aan meer kweekscholen. Die ko men er ook. maar volgens de Labour partij in een te langzaam tempo. De leeftijd waarop de School wordt verlaten dient naar het oordeel van de minister niet eerder te worden ver hoogd dan wanneer het maximum aantal leerlingen per klas voor lagere scholen verlaagd is tot 40 en voor middelbare scholen tot 30. Verlenging van de leerplichtige perio-1 de is zulk een omvangrijk werk dat de onderwijsautoriteiten verscheiden jaren nodig zullen hebben om de aanpassingen voor te bereiden. De minister hoopte over twee of drie jaar in staat te zullen zijn te verklaren wanneer de stap ge daan kan worden zonder dat het gehele onderwijsstelsel in de war raakt. Britse kinderen moeten op 5-jarige leeftijd naar school tot him vijftiende, maar het aantal kinderen dat een jaa' langer blijft neemt steeds toe. Het zijn er thans 250.000 in Engeland en Wales. De volte wordt erger naarmate de leerlingen ouder worden. Het dichtst be zet zijn de klassen met kinderen van elf jaar op de lagere scholen. Vergelijk kenderwijs ls het nog benauwder op de middelbare scholen. Van de kinderen die de gymnasia bezoeken hopen de meesten naar de universiteit te gaan en die stap omhoog is ook moeilijk. De 22 .universiteiten in het Ver. Ko ninkrijk klagen over het gebrek ruimte en breiden zich zoveel en zo snel ze kunnen uit. Er is ook grote vrqag naar plaatsing op de 550 technische handelsscholen. De uitgaven voor het openbaar onderwijs bedragen in Engélaiid en Wales acht miljard gulden per jaar het ziet er naar uit dat in 1970 een bedrag van 15 miljard gulden nodig zal zijn. Het is misschien voor ons in Nederland een zij het zeer schrale troost dat niet alleen minister Cals worstelt met bijna onoplosbare onder wijsproblemen. pr< WH laatste tien jaar is de kerk geheel los gekomen van regeringssteun. Zij krijgt geen enkel subsidie meer voor de dage lijkse instandhouding van het werk. Maar de salarissen en traktementen zijn erg laag en veel nodig werk blijft ongedaan. De meeste gemeenten kun nen net genoeg opbrengen om hun eigen predikant en hun eigen gemeentewerk te betalen, maar voor de synode blijft er niets over. Toch heeft de synode ieder jaar 120.000 rupias nodig voor het traktement van de voorzitter en de se cretaris, voor drie zendingspredikanten In heidense gebieden, voor twee Indo nesische docenten aan de theologische school en voor de administratie. In het laatste jaar kwam er voor dit alles slechts 39.000 rupias binnen. De synode vergadering deed een krachtig beroep op de gemeenten om hun bijdragen te verdubbelen. Raad van kerken Aan het eind van de vergadering werd besloten een Raad van Kerken op Timor op te richten, waarin allerlei kerken en zendingsgenootschappen zullen samenwerken. Deze Raad is het gevolg van de evangelisatiecampagne die op het eiland werd gehouden door dr. Bob Pierce met zijn team van de geloofszending World Vision. De drie kerken van het eiland hadden voor deze campagne de handen ineen ge slagen. Pierce is een Amerikaanse predikant die evenals Billy Graham, met wie hij zeer bevriend is, voortgekomen is uit de beweging Jouth for Christ. Hij heeft zeer veel gezag in de wereld van de geloofszendingen en een groeiend gezag in de nationalé kerken in Azië. Door zijn werk begint er in vele Aziatische landen een band te komen tussen het werk van de orthodoxe geloofszendingen en de kerkelijke zendingen, die bij de Interna tionale Zendingsraad zijn aangesloten. Van de Theologiscne Hogeschool in Djakarta en het Indonesische Bijbelge nootschap was het verzoek aan de sy node van Timor gekomen om de voor zitter dr. Abenino af te staan voor een professoraat en .vertaalarbeid- in Dja karta. Dr. Abenino-heeft veel gezag, en de synode zag hem maar zeer node Men heeft nog getracht op deze gadering een opvolger te benoemen, maar dat lukte niet. De vraag wie nu de leiding moet geven aan de kerk van Timor houdt vele gelovigen daar be zig. Er is waarschijnlijk niemand die met hetzelfde gezag hem zal kunnen op volgen en daarom is het nog niet zeker dat hij zal vertrekken. Advertentie Pleisterwerk repareren?* van Ceta-Bever Advertentie Blijf meester over Uw zenuwen. Neem Mijnhardt's Zenuwtabletten Zij schenken de rust tot herstel ^lanEEEiEiaïEa Oud-zencleling promoveert te Utrecht Talloze zendingsmansen waren giste ren naar Utrecht getrokken om de promotie bij te wonen van de oud zendeling P. Middelkoop, die reeds 35 jaar zendingspraktijk achter de rug heeft. Ondanks zijn gevorderde leeftijd wilde hij door zijn studie toch de jonge Indonesische kerken nog dienen, met name die op Timor. Hij promoveerde op een proefschrift getiteld: „Curse Retribution Enmity as Data in Natural Religion", dus over de vloek, het oordeel en de vijandschap h natuurlijke godsdiensten van eiland. Tegenover de oude volksvoorstellingen die met de vloek (vervloeking) verbon den zijn. vooral die van een kosmische vijandschap, een wrekende goddelijke gerechtigheid, een rechtlijnige vergel ding, plaatste zendeling Middelkoop de bijbelse prediking, die de vijandschap ontdekt niet aan Gods kant, maar aan die van de mens. Het „bezoeken" der zonden is niet zozeer een vergelden, als wel een willen vergeven, zegt hij in zijn proefschrift. In een slothoofdstuk gee't hij een aantal richtlijnen omtrent de weg waarlangs de oude voorstellingen "verwonnen kunnen worden. De promotor prof. dr. H. W. Obbink prees de promovendus dat hij zich nog na zoveel dienstjaren tot de studie van de promotie heeft gezet. Er volgde een drukbezochte receptie waar ondermeer dr. J. van Baal, oud-gouverneur var Nieuw-Guinea, prof. dr H. Bergema, zendingshoogleraar te Kampen, prof. dr. L. Onvlee van de V.U., prof. dr. H. Kraemer, ds. J. H. Sillevis Snrtt, hoofd- vlootpredikant de secntaris van het Ned. Bijbel Genootschap mr. T. L. S. F. baron van Tuyll van Serooskerken, de nieuwe hoogleraar te Leiden dr. H. Berkhof en de voorzitter van de syno de van de Ev,- Chr. Kelk op Nieuw- Guinea, ds. Roemainoem aanwezig wa- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen le Leeuwarden (vac. F. H. Bruins): O. Elseman te Bergen op Zoom; te Drachten, 2de pred.pl.: S. de Roest te IJmuiden-O.; te Solingen, Duitsland: J. van Dok te Noordwijk-Binnen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Almelo (vac. Okke Jager) en te Zuidland: dr. A. Wind, zendings predikant met verlof te Hilversum. GERÉF. KERKEN (vrijgemaakt) De satan tégen Jezus. Met als inzet de mens. Elk mens, u en ik, Zo is het met Judas gegaan: samen met Jezus heeft hij nog het Pascha gevierd, maar de satan is overwinnaar gebleven. En niet minder fel woedt de strijd om de andere discipelen. Nauwelijks heeft Jezus hun het toekomstbeeld getekend: En gij zult zitten op tronen om de twaalf stammen Israels te richten", of Hij richt zich tot Petrus. Of liever: tot Simon. Met deze woorden: „Simon, Simon, zie de satan heeft verlangd ulieden te ziften als de tarwe, maar Ik heb voor u gebederi dat uw geloof niet zou bezwijken. Het ziften van tarwe: alles valt door de zeef, alleen de echte volle tarwekorrel blijft over. Als de satan zich met een mens bezighoudt, valt alle uiterlijke schijn weg. Dan gaat het niet over de vraag hoe keurig die mens wel leeft, of hij hele hoofd stukken van de Bijbel uit zijn hoofd kent, of hij een voorman is in welke christelijke organisatie ook dan gaat het alleen maar over het geloof. Het geloof in Jezus Christus, de Zoon van God. Dat is het enige waarvoor de satan het hoofd moet buigen, k Maar als alles wegvalt staat Jezus naast u. „Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet zou bezwijken...." Zo is Petrus staande gebleven; en zo blijft u, christen, staande in dit leven. DE CONSUMPTIE KON GROEIEN verklaard de heer W. L. Kurpershoek, kand. te Rotterdam, Van Oosterzeestraat 38B, teL 01051510, die terstond beroep baar is. CHRIST. GEREF. KERKEN te 's-Gravenzande. Vijf jaar Provinciale Jeugdraad de provincie Zuid-Holland, mr. J. Klaassesz, is donderdagavond geïn stalleerd tot ere-voorzitter van de Provinciale Jeugdraad. Dat gebeur de in een vergadering, die ter gele genheid van het vijfjarig bestaan van deze jeugdraad in gebouw „De Heuvel" te Rotterdam werd gehou den. De bijeenkomst werd o.m. bijge- 89 Wat? schoot Montserrat uit. beschuldigt u een vorst van een diefstal die wellicht door een ge- dief werd bedreven, alleen maar om het glaten aan- Önder de soldaten steeg een gemompel op en dus haastte Filips van Frankrijk zich tussen beide te komen. Vorsten en edelen, zei hij. vergeet niet dat u hier spreekt in aanwezigheid van manschappen die straks met elkaar een veldslag zullen beginnen als zij hun aanvoerders zo horen twisten. Laten we de soldaten wegvoeren en in geheime zitting bijeen komen, over één uur. in de tent van de raad, om in deze geschiedenis klaarheid te brengen. Goed antwoordde Richard, ofschoon ik die ellendeling liever hoor spreken nu zijn kleed nog met zand besmeurd is. Maar mijn broeder van Frankijk heeft gelijk. Zo gebeurde dus. De soldaten werden opnieuw op gesteld cn keerden naar hun onderscheiden kwar tieren terug, uiterlijk kalm en onverschillig, doch innerlijk aanvoelend dat iets bijzonders op til was en daardoor opgewonden ?n hopend op herrie. Een uur later kwam de raad in vergadering bij een. Koenraad had Intussen zijn besmeurd gewaad afgelegd en verscheen nu. gekleed als een prins, in 1 de Aartshertog Tem de orde van Sint Jan, alsmede van ver scheidene andere groten, die zich bij hem voegden, deels om staatkundige redenen, deels uit persoon lijke wrok tegenover Richard. Deze blijken van sympathie ten opzichte van de beschuldigde schenen Leeuwenhart echter geenszins uit het veld te slaan. Hij trad in de vergadering met zijn gewone onverschillige houding en nog in dezelfde kleren waarmee hij zopas te paard bad gezeten. Eén voor één keek hij de aanvoerders aan en herhaalde dan kalm en bedaard do beschuldi- SIB WALTER SCOTT ging, Koenraad verwijtend dat hij Engelands ba nier had gestolen en de hond van de bewaker ge- Wbnd. Koenraad stond direct daarna op en bleef volhou den niets van de diefstal af te weten. Met luide stem verklaarde hij zich onschuldig en met boze woorden gaf hij uiting aan zijn toom. omdat een vorst het gewaagde hem een gemene hond op het lijf te sturen. Broeder van Engeland, sprak dan Filips, die in de vergadering graag de taak van bemiddelaar op zich nam. dit is alleszins een ongewone aan klacht Uw beschuldiging steunt niet op persoonlij ke bewijsgronden, doch slechts op het gedrag van een hond. Het woord van een ridder lijkt mij ge loofwaardiger dan het geblaf van een dier. Koninklijke broeder antwoordde Richard, u weet hoe de Almachtige ons de hond heeft geschonken om ons tot metgezel te zijn op de jacht cn in de nood. En ook weet u dat de hond is begiftigd met een bij uitstek trouw en eeTlijk karakter. Hij kent vriend en vijand en heeft een scherp geheugen. Een hond kan men bovendien niet omkopen, zoals met mensen wel het geval is. Nooit zal een hond een mens aan vallen. tenzij wanneer deze zich schandelijk tegen over hem heeft gedragen. Het is niet de eerste keer dat misdadigers door honden worden ontmaskerd en het zal nog vaker gebeuren. Daar is niets vreemds aan. Gebeurde het niet in uw eigen-land dat in een dergelijke zaak een tweegevecht tussen een hond en een man werd bevolen en weet u niet meer dat de hond overwon, waarna de man schuld bekende en zijn straf onderging? Zulk een tweegevecht heeft inderdaad plaats gehad, koninklijke broeder, zei Filips. onder de re gering van een onzer voorgangers. Maar dat gebeur de lang geleden en sindsdien zijn onze zeden veran derd. De verdediger in dat geval was trouwens een eenvoudig man van weinig aanzien en als wapens beschikte hij slechts over een knots en een lederen wambuis. Kunnen wij een vorst met zulke verde digingsmiddelen een zo smadelijk gevecht opleggen? Dat bedoel ik ook niet, hernam Richard, want ik wil niet op mij nemen het leven van een goede hond op het spel te zetten tegen dat van een mein edige verrader als Koenraad is. Maar hier ligt onze handschoen. Persoonlijk dagen wij hem uit voor de strijd om te bewijzen dat onze beschuldiging grond heeft. Een koning is een betere partij voor een mar kies. Koenraad aarzelde en bleef staan, zodat Filips ruim de tijd kreeg nog iets te antwoorden, alvo rens hij vooruit kwam om de handschoen op te ra pen. Een koning, sprak dus Filips, is een partij die voor een Markies evenzeer te hoog is als een hond te laag. Op uw voorstel, koninklijke Richard, kan niet worden ingegaan. Twee christenvorsten zullen niet tegen elkaar in het strijdperk treden zolang deze kruistocht duurt. Ook ik, riep nu Willem met het Lange Zwaard, graaf van Salisbury, ook ik protesteer er tegen dat mijn koninklijke broeder zijn leven waagt. Hij moet tegen elke prijs gespaard blijven voor Engeland's welzijn. Dus, edele Richard, raap de handschoen weer op en vergeet dat u die hebt geworpen. In de plaats wil ik mijn handschoen werpen. Een ko ningszoon. hoewel met de balk op zijn schild aan de linkerkant, is een waardige partij voor een Mar kies. Wordt vervolgd woond door vertegenwoordigers van de afdeling jeugdvorming van het ministe rie van onderwijs, van de statencom missies voor sociale', voor culturele gelegenheden en voor recreatie, vai Nederlandse Jeugd Gemeenschap verschillende instellingen voor maat schappelijk werk. Nadat mr. Klaasesz door voorzitter ds. G. van Veldhuizen in zijn nieuwe functie was geïnstalleerd, zei hij, be halve veel waardering, ook kritiek hebben op het werk van de het mend jeugdwerk in Zuid-Holland over koepelende raad. „Ik mis in deze ver gadering de jeugd", aldus mr. Klaa sesz. „Laten wij ouderen toch niet te veel willen organiseren in jeugdzaken. De jeugd heeft het recht en moet de kans hebben zelf aan het woord te komen" Het argument van ds. Van Veldhui zen, dat wanneer iemand een goed aquarium wil bouwen, hij dat toch niet aan de vissen overlaat, weerlegde de commissaris van de Koningin met: „Neen, want de vissen zouden de vrij heid verkiezen..." Ds. Van Veldhuizen had tevoren ge memoreerd dat de Provinciale Jeugd raad Zuid-Holland op 21 januari 1955 werd opgericht met het doel een goed mogelijk klimaat te scheppen i het werk van de jeugdorganisaties in de provincie. Bij de raad zijn thans een zestig instellingen aangesloten en via deze een half miljoen jongeren. Als voorzitter van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap bood ds. N. Steenbeek de jubilerende afdeling de pas geïnstalleerde ere-voorzitter ge lukwensen aan. t>-> avond werd beslo ten met een voorstelling van de pan- tomimegroep „Kruimels" van het jeugd- en jongerencentrum „Ruimte". Advertentie Wordt U gekweld door rheumatiek, spit, ischias, hoofd en zenuwpijnen, neemt dan Uw toe vlucht tot Togal. Het middel dat kan baten, waar andere falen. Laat U dus niet langer kwellen, maar gebruik Togal. Togal zuivert de nieren en is veilig voor hart en maag Bij apotheek en drogist 0.95, 2.40 en 8.88. 1/16 uitmaakt van alle uitga ven per jaar voor de consumptie. IJEEL moeilijk kunnen wij ons deel gezakt tot 25)4. tor een voorstelling maken van de Nu is de klap vooral bij textiel en dei geweldige bedragen, die er dagelijks kleding aangekomen. Het percen- we voor de comsumptie worden uitge- tage daalde van 18 naar 13, maar de S geven. uitgaven voor huishoudelijke arti- Sta Een voorbeeld: alleen al aan krui- kelen (baarden, elektrische appara-; deniersartikelen is dat gemiddeld ten, meubelen enz.) stegen van 61 (de zondag niet meegerekend) een tot 9%. Deze tegengestelde ontwik- vier miljoen gulden, want bij elkaar keling illustreert enerzijds, dat de wordt er per jaar door alle huis- grote achterstand pal na de oorlog u moeders tezamen ca. 1300 miljoen op het gebied van textiel en kleding lu naar de kruidenier gebracht. Een tien jaar later is ingehaald en an- jai reusachtig bedrag, dat echter nog derzijds dat het gestegen inkomen zich op de huishoudelijke appara- ten heeft geworpen, die het leven bai I het Centraal Bureau voor de Statis- Nu komt als „Dritte lm Bunde" de tiek van de consumptieve bestedin- verzamelgroep „Overige goederen en ha gen in de jaren 1949 t/m 1958. Het diensten". Deze uitgaven eisten in i is een interessant overzicht omdat 1949 34)4%, maar in 1958 36 !4% van Dl wij nu kunnen zien, hoeveel geld alle uitgaven op. i er naar alle mogelijke soorten win- Ook hier kunnen wij de vinger op keiiers, huiseigenaren, vermakelijk- enkele typische veranderingen leg- heidsbedrijven, ambachtslieden, ge- gen. De haren stegen van 5'/i% van 20 meentebedrijven enz. enz. stroomt, de totale uitgaven in 1949 tot 6)4% Wij kannen natuurlijk pas geld uit- in 1958. maar de bestedingen in ho- geven, als wij het eerst verdiend tels, café's en restaurants liepen te- thi hebben. Die verdiensten nu zijn, rug van 4'/5% naar 3%. dii als één geheel gezien, in ons land Uit het teruglopen van diverse per- w( behoorlijk gestegen: Het totale in- centages moeten wij overigens niet komen van alle mensen was 15)4 opmaken, dat de betrokken groep miljard in 1949 en 32% miljard in van winkeliers haar debiet heeft zien ke 1958; het is in die tien jaar dus iets teruglopen. In tegendeel, in absolute meer dan verdubbeld. bedragen genomen, is de consumptie De uitgaven voor de consumptie He- zelfs toegenomen, alleen niet in de- hu pen in die jaren op van 11)4 mil- zelfde mate als de totale consunip- da jard in 1949 (75% van het nationale tie. 2 inkomen) tot 21)4 miljard in 1958 Gedetailleerde cijfers over 1959 zijn (65% van het nationale inkomen), nog niet bekend. Wel weten wij, e11 Hieruit blijkt dus, dat de consump- dat de totale consumptie in geld 5* tie, hoewel zij sterk steeg, toch het uitgedrukt in het afgelopen jaar tempo van de stijging van het natio- bijna 5% hoger was dan in 1958. nale inkomen niet kon bijhonden. De middenstanders die voedings- en Wij kunnen natnnrlijk ook zeggen, genotmiddelen verkochten, zagen j dat de behoefte aan consumptie- met elkaar hun verkoop met 3% toe- artikelen in de eerste naoorlogse ja- nemen. In de verzamelgroep „overige ren zó groot was, dat de besparingen goederen en diensten" was de voor uitgang 4'/j%, maar in de sector van de duurzame consumptiegoederen sprong de gezamenlijke verkoop hierdoor in de verdrukking kwa men. Die achterstand zat niet bij de voe- dings- en genotmiddelen. Want in 6)4% "naar boven. 1958 bestond 38% van de totale con- Dank zij het feit, dat het nationale sumptie uit kruidenierswaren en inkomen in de loop der jaren opliep, zuivelprodukten, vlees en banket, hebben wU met elkaar meer geld sigaretten en drank, brood en groen- voor de consumptie kunnen uitgeven, ten, fruit en vis. Maar in 1949 was Maar dit wil beslist niet zeggen, dat het ook 38%. Merkwaardig is, dat die onbeweeg- wij ook werkelijk zoveel meer heb ben kunnen kopen, dat de reële con- lijkheid niet alleen geldt voor de 6umptie even sterk toenam als de hele groep van uitgaven maar ook aankopen in geld. voor de kruidenierswaren, de zul- Het beeld yan de totale consumptie velprodukten, de aardappelen, groen- is nl. te fraai geworden, doordat de ten en fruit, de tabakswaren, de stijgende prijzen de omvang van het dranken. Maar wij hebben naar ver- totaal hebben opgeblazen. Zo is het houding in de loop der jaren veel prijspeil van de consumptie van meer vleeswaren gekocht: in 1949 1950 t/m 1959 met 30% opgelopen, ging 4% van alle uitgaven naar de De reële consumptie, de consumptie fr en 111 4958 bijna 8% De ban- in hoeveelheden dus, steeg daarom ketbakkers en chocolateriezaken van 1950 t/m 1959 geen 73%, zoals kregen verhoudingsgewijs een klei- de omzetten in geld zonden doen 7an e koek: 4% in 1949 vermoeden doch 36%, een vooruit en 3% in 1958. Ook de uitgaven voor gang die er overigens nog best mag brood konden het tempo van de to- z(jn. tole uitgaven voor consumptie niet Zij weerspiegelt op treffende wijze «houden. 34% in 1949 en 2)4in de vooruitgang, die wij in ons land 0 6edert het eind van de oorlog wisten up het terrein van de duurzame te bereiken. Een vooruitgang waar- eren de Ter' aan ae,ukkle seen halt is toegc andennsen nor opvallender. In 1949 roepen, want het Centraal Planbu- bestond 27H van alle uitgaven uit reau verwacht voor dit jaar een aankopen van textiel, kleding, schoei- stijging van de reële con- sel, rijwielen en huishoudelijke ar- sumptie, en wel, vergeleken met tikelen, maar in 1958 was het aan- 1959. van 5V^%. D Mohammedanisme en nationalisme hand in hand Mohammedanisme is een ge vaar voor de christelijke zending in Afrika, schrijft de journalist C. L. Sulzberger in de New York Times. Omdat het de nationalis ten suggereert dat het christelijk geloof te vereenzelvigen is met de politiek van de verdwijnende blanke bestuurders. Hij bespreekt de thans weer opgevatte actie van het mohammedanisme van Egyptische signatuur ten zuiden van de Sahara. Dit gedeelte van Afrika is nog altijd in de ban van oude stam tradities, maar het christendom heeft er ingang gevonden. De moslimzen- dehngen leggen er nu echter de na druk op dat het christendom identiek is met het blanke kolonilisme. 'et Engelse blad de Daily Telegraph schrijft dat zending en missie in Afri ka voor een crisis staan nu de Isla mitische leiders hun apathie nebben afgeworpen. „Een herboren de bewoners tot d. islam te bekeren gaat gepaard met een zucht naar politieke onafhankelijkheid eigene 6tCrke leru£keer tot het stam- ,d't blad boeken slechts de Ze vendedagadventisten en het rooms-ka- tholicisme vooruitgang in Afrika, maar lang niet zo sterk als het mo hammedanisme. Het Theologische Moslimcentrum In Kaïro heeft aan zijn Internationale Zeridingsrard op gedragen een plan voor Afrika op te stellen. De pers en de radio worden hierbij ingeschakeld. RECTIFICATIE In ons kader van gisteren vermeldden we dat in het blad Uitzicht een artikel opgenomen stond over „Student en oecu mene" van wijlen de heer A. Hofman. De uitgever bericht ons nu dat in het blad een fout gemaakt is die niet meer ach terhaald kon worden. Dit artikel was niet van de hand van de directeur van het Centraal Bureau van de Gerefor meerde Diakonieën. maar van de hand van de Arnhemse predikant ds. F. A. Hofman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2