Gisteren.va
ndaag
morgen
is op een
Gjocló archie} op aarden
OQRLOGSVLIEGER
MUZIEK. VAN HAYDN EN
BEETHOVEN
MUSIC IN HOLLAND
DE RESTEN VAN ATLANTIK-WALL
ZATERDAG 5 MAART 1960
,,Er is geen heugenis van de vorige tijden
Prediker 1:11
nis, laat staan v
bewogen tijden
huizing verteld i
i wat er ln de
n de volksver
gedicht is.
AANLEIDING tot dit artikeltje is het januarinummer van
Maatstaf, Maandblad voor Letteren, uitg. Daamen N.V.,
Den Haag en wel het laatste stukje in de reeks „Herinne
ringen uit den Ouden Tijd" van Annie Salomons en het
eerste van een korte reeks „Boek en Gouden Kalf" van
Jacques den Haan. Meer dan aanleiding ook niet, want de
herinneringen aan letterkundigen van Annie Salomons heb
ik al meermalen geprezen om het belang van de stof en
om de verfijnd-eenvoudige wijze waarop zij, die vrijwel
iedere belangrijke schrijversfiguur van haar tijd heeft ge
kend, over deze mannen en vrouwen heeft geschreven.
En wat de „fragmenten uit een ongepubliceerde studie"
van Jacques den Haan betreft hij is een der weinige
werkelijke lettrés van ons land, die tevens heel goed
schrijven kan de fragmenten zijn nog niet geheel af
gedrukt en bevatten zoveel bijzonderheden over de maat
schappelijke en zakelijke kant van het boek als verschijnsel,
dat men toch met een verwijzing en een aanbeveling tot
lezen moet volstaan.
Arm de auteur, die ziel en za
ligheld verkoopt om de literaire
eeuwigheid te verwerven. Hier
worden bepaalde figuren of af- zijn de einden van de mensellj-
zonderlijke werken later inspira- ke cultuur. God houdt er op aar-
tiebron voor lieden die iets der- de een wonderlijk archief op na,
gelijks willen. Is het wel zo heel boven en onder de grond. Maar
anders als in de mode? „Toute „wat móet, dat wordt geborgen",
mode passée est ridicule", elke zei de stervende Jacqueline van
voorbije mode is belachelijk. Het der Waals, die ook al met dit, ons
recent-ouderwetse is onuitstaan- door de wereldlijke cultuur opge-
baar. Maar uit vroegere perioden drongen vraagstuk geworsteld
kiest men afzonderlijke dingen of heeft. God vergeet niets en nle-
détails en doet die tijdelijk her- mand en ln het nieuwe Jeruza-
leven. lem wordt precies alles blnnen-
De symbolisten uit de negenti- gedragen wat daarvoor bestemd
ger jaren wekken elkaar op bijv. Is- En beter dan ln encyclopedie-
over de middeleeuwen te lezen; en of ln bloemlezingen en school-
Ter Braak en zijn vrienden her- boeken tot en met de zoveelste
ontdekken omstreeks 1930 Nietz- eerzuchtige
criticus, lezer, en ook de
geschreven zijn ln de heme-
„Verblijdt u daarover", zei
C. RIJNSDORP
sche. Juli en Benda, Diderot. Ro-
denko zoekt al bloemlezend oude
re verzen bij elkaar die op de ex
perimentele poëzie preluderen. Jezus.
Het is vermoedelijk zo: het werk
van de bovenste plank wordt blij-
vend althans geprézen; het waar- -i-
lijk representatieve werk wordt
nog wel eens her-ontdekt; een I i.
schuchter, zuiver geluid komt nog DlJDêl 111 niGUWG Vertaling
wei oonc in de herinnering terug
Het merkwaardige voor mij
ligt in de verwantschap van het
onderwerp, dat u, lezer van deze
regelen, in de titel van deze
korte bijdrage vindt uitgedrukt.
Over de belangrijkheid van fi
guren en van boeken, het zich
voortdurend wijzigende, weer
sprekende en ten dele in eer her
stellende oordeel van de opeen
volgende generaties, het vele dat
onherstelbaar vergeten wordt,
het verstarren tot een dode naam
in een dood schoolboek dat
is het complex gedachten en
vragen, dat zowel Annie Salo
mons als Jacques den Haan aan-
Annle Salomons doet dat zon
der enige essayistische opzet. Ze
vertelt eenvoudig over haar ont-
en de rest stuift onder. Werk dat
alleen maar zegt wat anderen
zeggen en dat niet eens zo goed,
is onherroepelijk uit de tijd.
Den Haan noemt interessante
onderscheidingen: officiële en of-
ficieuse literatuur, of die andere
verdeling in „high-brow, middle
brow en low-brow" letterkunde.
Bijbel ln nieuwe vertaling met
verklarende kanttekeningen;
deel bevattende Jesaja, Jeremla,
Klaagliederen. Uitgave Bosch
en Keunlng N.V., Baarn.
Weer
i deel a
r huis op de bunker aan
Ruychrocklaan te Den Haag.
(foto Jan Versnel, A'dam)
JACQUES DEN HAAN
tijdsprobleem
de ontgroening de wereld in zijn h®t geprezene wordt lang niet al-
moetingen. Ze roept een voorbije zak, maar in werkelijkheid kan *>Jd gelezen,
letterkundige wereld op. En die hij zijn leven nog niet ordenen 2.) De gedachte
Hij wijst erop dat vooraanstaan- deskundig geschreven populaire
de dichters en schrijvers soms verklaringen van de Schrift die
vreemde voorkeuren tonen, bijv. in deze tijd verschijnen. Hier in
vorm van „kanttekeningen",
i oude beproefde methode, aan-
Zwevende zaak gepast aan dezc üid: zowei wat
betreft de inhoud als de typogra-
RESUMEREND kan men vast- fische verzorging die uitnemend
stellen: is. Jesaja, Jeremia en de Klaag-
1.) Toekenning van literaire lederen werden behandeld resp.
waarde is een zwevende en wisse- door Ds. H. A. Wiersinga, ds. A.
lende zaak. Wel schift de tijd het A.Wildschut en dr. D. S. Attema.
d?Sf.rïrked.r™m hTwl?; W" bijbelverklaring bezit WT]
nog iets als een avontuur. Er is zal haar «tellig gedurig dankbaar TT
geen definitief laatste oordeel
gebruiken.
'E kunnen ons voorstel- le arbeidsuren, die
pen nodig waren,
len, dat de lezer op het den worden gebruikt.
nuttiger kon- ordelijke stadsstraat keurig op e
bijvoeging, „uit den ouden tijd'
met die hier zo aandoenlijke bui-
gings-n hult dat verleden in een
waas van weemoed. Omdat dit
alles onherroepelijk voorbij Is.
Het Is de illusie van Iedere ge
neratie het laatste woord te spre
ken (waarom men meestal begint
met alvast het hoogste woord te
voeren). Men zet zich af tegen de hlilvend
letterkundige vaders en moeders, 8tempel
kan' hij zich" geestelijk aÜeen onsterfelijkheid rekent niet vol-
maar bewegen in de sfeer van doende met rampen en oorlogen,
het apodictische. yan het verleden, bijv. van Grie-
Kritisch is hun pink dikker dan ken en Romeinen, hebben wij
hun vaders lendenen en kastijden maa
zij met schorpioenen. Ondertus
sen bemerken zij niet, hoe zij
juist begonnen zijn kind van hun
tijd te worden en het stempel te
ontvangen, dat zij verder vrijwel
eerste gezicht wel wat
vreemd tegen deze foto zal
aankijken. Trappen in ver-
Schouten en ds. s. de Vries. Uit- schillende richtingen naar
gave j. h. Kok N.v., Kampen, boven en naar beneden, ver-
Vandaar dat men in verschillen
de gevallen getracht heeft, bun
kers te laten staan en ze onzicht-
Avondzegen, door ds. W.
baar te maken en zo mogelijk nog bunker is hier waarschijnlijk
met voortuintjes, die in een gen dit bouwwerk opklimt en in
-1 rijkdom van geuren en kleu-
de constructie overspoelt, dan
Zulk een voorbeeld hebben wij voelt men eerst welk een aan-
hier in dit woonhuis van de Haag- trekkelijk geheel hier verkregen
architect Romke de Vries. De
rij staan.
fragmentarische ken-
Na hat algemene dagboek kwam dtvijnend tussen weelderig
waardoor
dat voor de jeugd en hier is er groen en_ heel. ho?g daarbo-
iets nuttigs te gebruiken. Zo
heeft men hier en daar in een
park of bosgebied een bunker on
der zand én aarde weggewerkt,
waardoor een kunstmatige heuvel met
ontstaan, die nu zij begroeid is kanten open staat
En dit alles heeft een economi-
hoofdzaak kubusvormig geval 8Che achtergrond: het opruimen
van gewapend beton geweest, maar van een dergelijke bunker wordt
de architect heeft dit ingebouwd voor een particulier veel te duur.
het landschap en het bekroond Zq .g dug uit de noodzaak van
bungalow cLie naar alle het zoeken naar een oplossing,
de waarbij de hoge kosten
vindt het een en ander te
deren in sommige artistieke m
grootouders - en voor men het Vrar'de'
zullen vertonen:
stempel van hun generatie.
Sommigen zijn met dertig
twee kinderen in beginsel al
het
'weet is men zelf geschiedenis, in
dien nog maar geschiedenis. De
„zwarte aardlaag van geheel ver
geten", die Van Deyssel ove
door hem afgekraakte voorgan
gers spreiden wilde, komt er door
de verstuiving krachtens de wind
des tljds vanzelf wel overheen.
i het
uitermate moeilijk om na onge
veer het 35ste jaar nog mee te
®r" evolueren, behalve misschien in
de de technische sfeer de knop van
een televisietoestel omdraaien of
een bromfiets berijden. Wie im
een bedrijf zit moet natuurlijk
wel mee. Maar geestelijk (dit
woord in de ruimste zin geno
men) ligt het anders.
In de kunst komt daarbij, dat
de scholen en stijlen elkaar
°U wfi steeds sneller opvolgen. De Mid-
HH deleeuwen waren eeuwen, renais-
barok en romantiek heb-
Leeftijdsoordeel
A JAAR HET is mijn bedoeling
d"k. k^iek te schrijven. De woorden gebruiken
puber kent alleen de uitersten te. cultuurhistorische
van verering en verachting en -- - -
het is de ellende van veel mo
derne pubers dat zij niets meer
vinden om te vereren. Dan blijft
er alleen maar de kreet over van
Mischa de Vreede, of liever van JHH
de Anna uit haar novelle ..Meis- literatoren
jes
de beperk-
de Nederlandse literatuur ver
schilde de generatie van negentig
reeds van die van tachtig; die
van 1910 voelde zich anders,
maar werd weer min of meer
zachtkens gedesavoueerd door de
de eerste
CXJriendócUap
volg je mijn spoor
tot binnen de kring
van mijn gehoor
je ogen
brengen mij een brief
ik die gevlucht ben
als een dief
sta stil in de tijd
nu ik je lees
en vrees alleen nog
mijn vrees
de waarheid die ik zocht
vond ik niet
nu kom jij naar mij toe
PIET BOEKESTIJN
ven achter zich heeft. De schrlj- grote, openslaande ramen. waar de ligging
vers denken bij hun mediteren Neen, dit is niet de normale zich daartoe leende,
licht
lucht en 'zonnestralen en aan de gj~~n Van een restant van de At-
bewoners een uitzicht biedt op de iantik_wau konden worden ont-
de Schrift
de i
wijze, waarop men aan
van deze leeftijd. En zeggen hun Ruychrocklaan in Den Haag
dan veel dat hun goed tal doen. want daar staat dit hujs ruimten
pleegt te wonen.
Wij hebben hier
Vijf minuten, door H. Glessen,
gebruikt als onderbouw
bunker omgeving, maar vooral ook op de *~aan" e~en woonvorm tot stand
bunker hemel met zijn blauw en zijn Hol- |ek0men, die wij wel aan de Ri-
doen met
huis op een bunker. Onder
bunker verstaan wij een bom-
landse wolken, als de normale vièra maar niet in een Haagse
woonhuis. Dit huis kreeg daardoor stadsbewoner niet kent. woonwijk mogelijk hadden geacht
Aantrekkelijk Het moet hier heerlijk wonen
Voegt men hierbij de rijke be- Zljn
planting, die naar alle kanten te- Prof. Dr. Ir. H. G. v. BEUSEKOM
markante ligging,
de bunker konden na
de nodige wijzigingen voor kelder
en opslagruimte, soms zelfs voor
garage dienen.
Speels geval
Geluk. Uitgave Boekencentrum de bezetter
N.V., Den Haag.
Weer een dagboek. Het zoveel
ste. Maar het pleit voor de Bijbel
dat al die dagboeken zo kunnen
verschillen. Dit uit het Duits ver
taalde dagboekje laat een zeer fris
geluid horen. Het luistert zó naar
de Schrift dat de lezer er vandaag
houvast aan heeft. Een kort ge- beton met meters dikke
tijdens de oorlogs- Zj de gemeenten in het duinge-
jaren in ons land vele tientallen bied, bunkers die eenmaal een on-
heeft gebouwd, vaak met opoffe- derdeel van de geduchte Atlantik-
ring van waardevol natuurbezit of wall vormden, doch die nu als on-
van gehele stadswijken. derbouw dienen voor een ietwat
Deze bunkers stonden er na de speels geval, waarvan namen als
bevrijding en dienden weer te ,,op de bunker" of ,,'t konnet"
worden opgeruimd. Dit was ech- aan de historie herinneren,
ter vlugger gezegd dan gedaan. Ja, vaak vormt zulk een bijzon-
Vele van deze bunkers vormden der woonhuis een speels geval,
constructies van gewapend omdat de architect bij een derge
lijke markante situatie veel
uit het Frans vertaald
bed staat erbij voor elke dag; èn dje slechts stukje voor stukje gelegenheid krijgt om zijn fanta-
lied. Uitgegeven in handig konden worden gesloopt. Dit was sie te laten werken dan bij
ontzaglijk duur, terwijl ook de
formaat.
T\E VERMAARDE vliegenier
schrijver De Saint-Exupéry
omgekomen in de tweede
Bram Verhagen
du Perron schrijft zijn denigre
rende „Uren met Coster" en de
experimentelen kunnen aan de
hun onmiddellijk voorafgaande
generatie hoogstens alleen histo
rische waarde toekennen...
VIA NAALD
EN PLAAT
Ultgave Holland. Am- Lucebcrts „kleine revolutie'
sterdam. examenvraagje gewordt
Van de hand van de bekende schlen verwart een zen»
schrijver Aart Romijn is een examinandus dan een v
jeugdroman verschenen, die niet berts verzen met dat van e
alleen jongeren van omstreeks genstander, zonder dat hij
zeventien jaar buitengewoon zal zakt.
Bram Verhagen i.
echter een donkere wolk
leven: zijn vader is alcoholist.
Deze zakenman bezoekt vaak een
Le Coq d'Or, waar alleen
son, waar hij zegt (ik geef het
vrij in het Nederlands weer):
J| ..Verschillende scholen hebben op
kauri* hèroi "köüaC'Er worf't verschillende tijden van de lite-
heid, in 't bijzonder al wat lijdt en
verdrukt wordt.
St. Ex was een geestdriftig hu-
- manist van de daad. Aan de top
normale nette woonhui- reldoorlog (31 juli 1944), is nu yan de piramide des levens. die
reeds een klassieke figuur, ge- hij opb0uwt (La CitadeUe), rijst de
tuige de omstandigheid, dat al- idee van God als schepper en dra-
Ie proza van zijn hand, ook van ger van al wat bestaat, maar slechts
persoonlijk karakter, brieven als denk-constructie. De gedachte
aan zijn moeder of aan een verzandt in een vaag deïsme. Er-
Jeugdvriendinnetje, «d als «i- seciteerd,: „d.
- raderen van het uurwerk zijn ge-
aantekeningen m zakboekjes, broke„, de Klokkemnaker is weg."
aan de druk|,ers wordt toeV"- Het boek „Oorlogsvlieger" geelt
7~)E twaalf Londense symfonieën I J I I I I I f L^aar later werd het uitSegeven trouwd. Het geheim van deze het relaas van een verkennings-
kan men als hoogtepunten j) II JV \J P" e|"d°]i d,5ach' aa" rèfL'Suï aantrekkingskracht schuilt, be- tocht boven Noord-Frankrijk in
Haaans oeuvre tien Maar JIII V LI y tog Rudolph van Oostenrijk het voorjaar van '40 met drama-
tevens rhn re fundamenten "oor Beethoven's leerling en vriend, halve in atjn literair talent, in tlsche momenten, maar een geluk-
'en j J"j Het imposante karakter van dit «ijn warme menselijkheid en in kige afloop. Het geeft echter veel
..ils- de verdere ontwikkeling van de werk wordt al direct gedemon- z«Jn warme mensenjKneia en m «ge «"mop. em
uchtiec symfonie. Tussen de jaren 1791 en 1795 heeft Haydn eigenlijk dante) Beide werken zijn zo vol streerd in het krachtige hoofdthe- zijn mannelijke levensaanvaar- schouWingen over leeer en volk in
i Luce- geheel nieuwe indrukken opgedaan. Hij zag Engeland, vierde er vreugde en zo vol schone lyriek. ma van het eerste dccl. Opval- ding. de ontreddering van die dagen.
- triomfen, kreeg opdrachten werken te schrijven en de 60-jarige daj ."J1u «»n le1d is.verder, de grote verwant- Meer dan een mdjtair is het eeri
voelde zich opnieuw jong worden. In Engeland wist men wat Vjnden En vooral alc wofrtpn ff^aP d® verschillende de- Wie prjjs stejt op onderscheidin- psychisch rapport. Vooral de laat-
goede muziek was en de eer voor Haydn voelde hij dan ook als rspéêidrïaJsTp'deÏÏ&s"^" ËSU"-1 them"UCh JfS
Inspiratiebron een ^bbeleejr.Hvg,n_g hetbeste sehrvuen ™t_hVkon_enna Zpwjddoor Louis Martin aldoor Dit wonderschone werk^ook JedeeM» «er^!-
voeten uit getekend. Beide
^"*UCltijd~'zijn "geweest",."
die 12 symfonieën
Engeland was zijn symfonisch
veel strijd geleverd: de steeds
weer mislukkende strijd i
der en Bram om vader
drank af te helpen en het ge
vecht van vader tegen zichzelf,
om van die ellendige gewoonte
verlost te worden. De schrijver
heeft Bram getekend als een
jongen van deze tijd, een jongen,
die ondanks vele moeilijkheden
de weg naar zijn vader terug-
verschillende dingen
agd: eenheid, symmetrie.
de versaliteit, oorspronkelijkheid, vi- yjL a
inspiratie, vreemdheid, sug-
p vprhPtprinp van Hp mora- Vr.eU«a!
gestie, verbetering
liteit. socialistisch realisme
Hij had zich symfonisch geheel
uitgezegd. Terug in eigen land
zou hij slechts kamermuziek, kerk
muziek en oratoria schrijven,
geen symfonieën meer. De vreug
de van het abstracte muziekbele-
verdiept worden in de
van bet uitzingen van
zijn geloof.
In totaal heeft Haydn minstens
Een letterkundige richting komt 104 symfonieën geschreven.
nooit als zodanig terug,
wel thans dit aantal heeft hij het na
geslacht nagelaten. Van die 104
symfonieën zijn de 12 Londense
symfonieën eigenlijk het grootst
van verwerking en gedachten.
Hier heeft Haydn zich op de top
van de Parnassus begeven. Enke
le van die symfonieën hebben bij
namen gekregen, zoals b.v. „Sym
fonie met de Paukenslag", Wond er-
symfonie. Londen-symfonie, Klok-
symfonie, etc. Die bijnamen heb
ben werkelijk met de muziek zelf
niets te maken. Maar in die veel
heid van symfonieën zoekt men al
gauw naar een herkenning en die
gesugce-
i pau-
reerde klok-imitatie of i
kenslag.
De muziek van Haydn is altijd
buiten elke literaire inmenging ge
bleven. Netzomin als Mozart heeft
Haydn zich in zijn symfonische
oeuvre „bezondigd" aan een in
brengen van buitenmuzikale ele
menten. Men kan hoogstens
Haydns stemming aflezen in de
symfonieën, daar Haydn minder
Dit wonderschone werk i
vóet™"ua"t ®°etLW„ddB57edndS "dfS ïaad«"Te'n""eersS de m geen plaat, was voor de-
genten weten de luiste maat te i°P 8 kinderjaren, die voor hem een heer- faitisme en nihilisme, noch voor
En 7. II1 n .1. vastgelegd en wel in een vertol- lijke tijd zijn geweest, waarnaar onvruchtbare verwijten aan het
noot «vaar hff^Havdn) pS «nelen t R cTi n® BlarC' NVIS°i hiJ later terugblikte als naar een adres van hen, die faalden. Zijn
p^Mpnni4 7nalf hrt nnk wprL mann "/oa ade!" Verloren Paradijs. Nooit heeft hem constructieve geest wijst af wat
htk eesDeeld moet worden Daar- r» la*>KsPeel- in het diepst van zijn ziel het ge. verdeelt en zoekt aanstonds mede-
bii /even ze Ten volkomen ^oor- P MMS—78) Deze drie instru- VQel van eenzaamheid losgelaten, bouwers. De vertaling is vlot en
bij geven ze een volkomen door mentalisten spelen prachtig. Hier DIMIvi4 ,-iiver, behoudens enkele vlekjes.
aar veel goede vondsten tegen-
ver staan. De uitgave is Donker
•aardig.
DR. M. C. v. d. PANNE
itzon- TewerkeUjk spÏÏke Tan^demo^ra- Bevri)din* zocht hij in de kame-
ver- raadschap, die, in de heldentijd
tkaij een volkoTen op "ftaar inge" ^«r aviatiek, bij .amea doorge-
W™
Haydn wel eens de
genoemd, Beethoven kreeg
naam „apostel van de Franse re
volutie". AUe vergelijkingen en be
titelingen zijn natuurlijk relatief.
Haydn heeft echt wel meer ge
daan dan genoeglijk gecauseerd.
Hij was de voorloper van Beet
hoven, die in de muziek mense
lijke en sociale factoren ging
projecteren. Maar ook Beethoven
zocht niet altijd naar de mense
lijke spanning van een Vijfde sym
fonie of naar de psychologische
verdieping van zijn laatste strijk
kwartetten. Zijn Pianotrio's b.v.
zijn veel meer absolute muziek,
zijn minder belast met diepzinnige
een volkomen op elkaar ingi
speeld zijn. Het is echter al een
oudere opname en de plaat is dus
niet ruisvrij. Daardoor mist men
wel eens iets van de glans der
instrumenten. Maar muzikaal
wordt er gaaf gespeeld.
maakte sensaties,
winningen, rijk opbloeide en zich
uitte in ongereserveerd hulpbetoon.
Deze kameraadschap verbreedt
en verdiept zich in vriendschap en
liefde. Daarin betrekt St. Ex zijn
vaderland, voor hem een levende
CORN. BASOSKI persoonlijkheid, ja, de ganse mens-
„Oorlogsvlieger" door An-
tolne de Saint-Exupéry. Ver
taald door A. Viruly. Uitg. Ad.
Donker, Rotterdam.
Stichting Donemus te Am- Wouter Paap schrijft over
sterdam heeft in samenwerkius e°mP°nisten, dr. Jos Wouters
Sir Adrian Boult, di
MMS de Symfonie no. 1
Haydn dirigeerde.
de orkesten, kamermuziekensem-
gedachten, zijn meer geschreven met uitgeverij j. M. Meulen- bles en andere musici. dr. Johr
e geest van Haydn. hoff een boekwerk voor het bui- Daniskas over de muzikale opvoe-
Die Pianotrio's van Beethoven ,enia„d nitgeeeven in de Engel- ding, mr. Evert Brautigam over dt
vertonen een volkomen gelijkwaai
organisatie van het muziekleven,
drie instrumenten: se taal onder de titel „Music inclusief radio en bibliotheken en
piano. Er is niet j„ Holland". Het is een boek Aat Swart over de lichte muziek,
ïverheerst of die t f f Het boek wordt ingeleid door prof.
„Meiding zou dienst met -47 pagina s en tal van lo- Ar 7^v..i
doen. In deze kleine werken var
volmaakte de-
diplomaat der ge- MUZIKALE MEESTERWERKEN
dan Mozart
voelens I
eerlijk, ongecompliceerd, verborg Symfonie no. 101 (De klók)
iets. Er is eens geschreven dat dur door het Pasdeloup Orkest uit Havdn
f n aan ff 111 - Pvrli. a 1 if T mtia Mvviin an rl O
digheid
viool, cello
één stem die overheerst of die
slechts als begeleiding zou dienst met 247 pagina's
die Londense symfo- B°eethoïen is^er'ieïtoSïï.'dï to's waardige les
Haydn zijn door de mocratie. Van die Pianotrio's is presentatie van het Nederland- natuurlijlf de persoonlijke v™-
gppcTrDiiiu-DVTv ,a" U1C ^wiiumo s is keur van de schrijvers zich wei
Men kan zich voorstellen
de gen te maken, zoals b.v. het feit
dat bij het Radio Filh. Orkest de
naam van Paul van Kempen
dr. John die l°ch eigenlijk dit orkest heeft
groot gemaakt werd vergeten.
Dat ook het Rotterdams Kamer
orkest niet is genoemd, evenmin
als de Kon. Bond van Chr. Zang
en Oratoriumverenigingen, in te
genstelling tot de Bond van Arbei-
boek^ vinden, waarbij derzangvereniging, die wel enkele
regels kreeg. Bij de beroepskoren
is het NCRV-Vocaal Ensemble
vermoedelijk vergeten en ook werd er geen aan-
dr. Eduard Reeser. Zo kan n
i dirigentenorganisaties. Maar
kan niet direct alles bij de
land. Het is uitgegeven ter dan die schrijvers
Mozart's melodi.éa ,en Blij- Parijs 0.1.v. Louis Mirtin au da °°^ompl.ceerd- herdenking van wijlen Eduard dacht bes,eed d*
vlucht hebben gelijk een spieden- Symfonie no. 104 (Londen) in D- "e'? Beethoven'hmpmi^k ?n van Bemum en geeft 'n VIif worden, dat onze naam in het bui
de adelaar en Haydn s melodieën dur door het Londens Filharmo- bem zelfs s d eerste hoofdstukken een bijna compleet 'enland goed zal doen. Zoiets mis-
overzicht l- - SS***? 1
typeert ook wel goed. En mis- 2151). De hijnaam „De klok" S iiL e° bJ2arre
schien is daardoor Mozart alleen kreeg de symfonie door het re-
maar in de opera de meerdere ge- gelmatige tik-tak-effect van fagot- Het Pianotrio Op. 97 voltooide
weest van Haydn. tan an bassen in het 2e deel (An- Beethoven in maart 1811 en vijf seerd is.
i wat er in Neder- vrienden
land op muziekgebied te bele- geven ov
ven valt pn wat er eenrean!. dit boek van J 10-0V een Pra«»ilg leiuana en o
cu wai. cr gcuigouj geschenk vinden. Er zijn natuurlijk kenkast, als onmisbaar naslag-
altijd wel enkele kleine opmerkin- werk.
muziek-
eigen boe-