CHRISTELIJK LIJK VELPON KONING - RICHARD Vanuit de eredienst naar vergaderingen Vrouwen komen bijeen om te bidden Ook kinderen worden niet vergeten BUISMAN l Benoeming opperrabbijn in politieke sfeer SUCROSA Een robot voor de klas Een woord voor vandaag Kanttekening Ziekte niet voornaamste factor bij ziekteverzuim 2 Pas op voor de clubjesgeest Ds. L. G. Chr. Grabandt heeft in het „Evangelisch-Luthers Weekblad aandacht gewijd aan de verhouding tussen de ere dienst en de andere gemeente lijke activiteiten: dagse eredienst allerlei activitei ten van de gemeente in de week zijn. Jongeren en ouderen, man nen en vrouwen komen dan sa men in verschillende verenigin gen. clubs en kringen. Daarbij mogen wij de koren niet verge ten. Vanwege die vanzelfspre kendheid lijkt de vraag overbo dig: waarom maken wij ons nu druk in de week om al die groe pen bij elkaar te brengen, bij el kaar te houden en het ledental te vermeerderen? Er wordt veel werk verzet om de verschillende groepen aan de gang te krijgen, om ze aan de gang te houden, om steeds weer nieuwe ideeën uit te denken en om leden erbij te De ervaring in de praktijk van de gemeente is, dat veel van dit soort werk slechts zijdelings met de kerk en de gemeente als zo danig te maken heeft. We zien ve len op de verenigingen, kransen, clubs en kringen komen, die met geen stok, maar ook met geen en kel goed voorbeeld ertoe te be wegen zijn de eredienst bij te wo nen. Vergoe:lijkend wordt dan op gemerkt. dat men lid is van een ..christelijke" club, kring of ver eniging, waar ,,op de gebruikelij ke wijze" wordt geopend en ge sloten. Men hoort er dus in elk geval een „goed" woord. Maar dat is nu juist het benau wende. Is het dan geen teken aan de wand, dat de reglementen van verschillende bestaande groepen uitdrukkelijk bepalen, dat in elk geval de bestuursleden belijdende leden van de kerk moeten zijn? Maar wat zegt dat nog over het bijwonen van de eredienst? De geestelijke band met de kerk, als plaats, waar Woord en Sacrament worden bediend, is soms nauwe lijks te vinden. Men gedraagt zich ..neutraal" ta.v. de kerk als plaats van de eredienst. Deze „neutraliteit" wordt niet goed ge maakt door het feit, dat vele vrouwen- resp. damesverenigingen veel tijd opofferen voor bazars, of breien op bestelling e.d., waar van de netto-opbrengst ten goede komt aan de kerk, of voor een bepaald kerkelijk doel wordt af gestaan. HET IS noodzakelijk, dat 1 en vrouwen, jongeren e ren bijeenkomen; dat er een koor is; dat er wordt gewerkt on der 65-jarigen en ouderen. Maar dan blijft de vraag: waarom dat alles? We moeten weer gaan zien, dat het centrum voor het leven van de gemeente in haar geheel gelegen is in de eredienst. Naar de eredienst moeten we toe groeien. In de eredienst worden we aangespreken door God en mogen we antwoorden in gebed en lofgezang. In de eredienst leer ik. wie ik ben voor God; leer ik. wat genade is in Jezus Christus: ledr ik ook, dat ik een opdracht heb in de wereld nl. getuige te zijn van Gods ontferming in Christus. Komend zo uit de ere dienst, gaan wij de wereld weer in naar de plaats, die wij in de maatschappij innemen. Die plaats stelt ons voor bepaalde vragen. De reactie op die vragen is voor ouderen en jongeren, voor man nen en vrouwen soms geheel ver schillend. Daarom is het nodig om samen te komen en die vra gen te bespreken. Nu neme men het niet zo. als of het gaat om alleen praat-clubs. Ook een „ouderwetse" naaikrans, waar tijdens het haken, breien of borduren een goed boek gele zen wordt, heeft recht van be staan. Maar alleen, gezien in het licht van de gemeenschap, die in de eredienst wordt gevormd tot de gemeente van Christus. Het dichtst bij het genoemde uitgangs punt staan de catechisaties, de gespreks- en bijbelkringen. Staan deze niet in nauwe relatie tot dc eredienst, dan schieten ze hun doel voorbij en in hun opzet tekort. De catechisatie wil immers voorbe reiden tot een volwaardig deelne men aan de eredienst. We hopen toch, dat verscheidene catechi santen eens tot lid van de kerk zullen worden bevestigd. De bij belkring staat toch zeker in dienst van het samenkomen van de gemeente, daar de bijbel het boek van de gemeente is. Ook de gesprekskringen. over welke on derwerpen ze mogen handelen, geschieden alleen in de juiste toon, als op de achtergrond, ten minste bij de leider, de eredienst staat. 'TWEE praktische gevolgen van dit A uitgangspunt zijn: 1» De activiteiten komen in de ruimte te staan. De fout van me nige vereniging of club is de ge slotenheid. Zelf merkt men het niet, maar de buitenstaander des te meer. De hokjes- en clubjes geest. die er vaak heerst veroor zaken mede de bloedarmoede, waaraan menige club lijdt. En die geest waait zelfs door tot in de eredienst, waar leden van het zelfde clubje „gezellig" bij elkaar zitten. de eredienst bron voor al onze gemeentear- beid. Bovendien komt er dan een nieuwe kijk op de mens. Nu is vaak de enige zorg, hoe groot kan onze club wel worden. De psychologie heeft allang aange toond. dat het voor echte com municatie voldoende is een groep bijeen te brengen van ten hoog ste 20 personen. Om versnippe ring te voorkomen belegge men meerdere gemeenteavonden. 2) Het stelsel van verplicht lid maatschap en de contributiehef fing moeten verdwijnen. Men zor- ge voor een goede kern, voor en kele personen, die de nodige en zakelijke organisatie ter hand ne men. voor een goed programma. Men heffe geen contributie, maar vrage aan een ieder, die geko men is een bijdrage in de kosten. Men stelle desnoods een mini mum vast. In het algemeen wil men niet gedwongen worden. In de praktijk zal blijken, dat dit vertrouwen op prijs wordt ge steld. evangeli- deze gang in een betere sche gewetensvorming. Men moet niet naar een club gaan vanuit het argument: ik ben nu eenmaal lid en dus moet ik er wel heen gaan. Men behoort te gaan uit verantwoordelijkheid voor de an deren. Men komt immers vanuit de zelfde eredienst? Het is van belang, dat er een trouwe kern is. Maar deze kern mag zich dan wel heel goed be wust zijn van het gevaar, dat haar bedreigt: nl. het gevaar van het verlies van de ruimtewerking van de eredienst. In deze regels is een poging ge daan een weg te wijzen in de ge varen, die ons gemeenteleven niet alleen bedreigen, maar reeds voor een deel hebben verlamd. Wellicht vindt u het wat al te idealistisch gesteld. Van belang is echter, dat onze gedachten over een en ander eens wat op dreef komen. Gebedsdag in 144 landen Prof. H. Bremekamp P- J Prof. dr. H. Bremekamp. oud-hoogle raar in de zuivere en de toegepaste wis kunde en de mechanica aan de Techni sche Hogeschool in Delft, wordt maan dag 7 maart tachtig jaar. Hendrik Bremekamp werd te Dor drecht geboren en studeerde aan de Rijksuniversiteit te Leiden, waar hij in 1905 promoveerde. Nadat hij enige jaren leraar op middelbare scholen was ge weest, werd hij op 26 november 1919 hoogleraar aan de T.H. Hij aanvaard de zijn ambt met een rede over „De praktische en de kritische richting in de wiskunde". In 1950 werd hem wegens het bereiken van de leeftijdsgrens ont slag verleend. Van de hand van Prof. Bremekamp verschenen verscheidene publikaties. TAE eerste vrijdag van de lij densweken is jaarlijks door de christenvrouwen terzijde ge zet voor een gebedsdag. Dan ko men miljoenen vrouwen in 144 landen ter wereld samen om schuld te belijden, de Almachtige te danken en te bidden om de komst van Zijn rijk. Ook morgen zullen de vrouwen van de wereld weer voor een gebed bijeenko men. Voor de korte dienst is een liturgie ontworpen door Canadese vrouwen. De vrouwen-wereldgebedsdag vond zijn ontstaan in 1887 toen een aantal vrouwen in de Verenigde Staten de eerste vrijdag van de lijdensweken gebed opzij zetten. Zij wilden in bijzonder bidden voor de inwendige ding. Maar reeds op die eerste dag drongen velen, die naar het zendings- veld wilden gaan, er op aan om ook de uitwendige zending niet te vergeten. In Nederland is de wereldgebedsdag te danken aan het initiatief van me vrouw Van Boetzelaer van Dubbeldam van der Hoop van Slochteren. Zij leerde dit werk' kennen in Jeruzalem in 1928 en organiseerde het volgend jaar in Nederland de eerste gebeds dag. Tijdens de bezettingsjaren moest het internationale contact verbroken worden, maar na 1946 werd de orga nisatie van de gebedsdagen weer hervat. De hoofdorganisatie van deze dag be rust bij een comité in New York. Ie der jaar wordt een nieuwe liturgie sa mengesteld. Een dame of een aantal dames uit een bepaald land wordt daartoe uitgenodigd. Ieder jaar wordt een ander land aangewezen. Het aantal deelnemers neemt iedere dag toe. In 1958 werd de dag officieel gehouden in 144 landen. In Nederland kwamen op die dag 115.000 vrouwen bijeen tegen gemiddeld 5000 voor de laatste wereldoorlog. In Den Haag wor den alleen al 50 diensten belegd en in Rotterdam in 20 kerken en gebouwen gebedssamenkomsten gehouden. Kinderdienst Reeds enige jaren worden tevens kin derdiensten beleed. Voor de kinderen is een speclaie liturgie ontworpen. De eerste kinderdiensten werden in een 'paar grote steden als proef belegd. 'Men wilde op deze manier zoveel mo gelijk kinderen inschakelen in de leef- *"1 van negen tot dertien jaar. Ook de- kinderen wordt gevraagd ln hun ei gen diensten te bidden voor het zen dingswerk In de verschillende landen. heeft dit jaar 15.000 liturgieën voor kinderen laten drukken, omdat er vorig jaar reeds meer dan 10.000 nodig waren. Het aantal kinde ren dat meedoet is echter belangrijk groter want in vele gevallen wordt de 'dag georganiseerd in een christelijke school en dan vraagt vaak alleen de onderwijzer een liturgie aan en ver- Werkt die dan met zijn klas. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Huizen NH: (vac. 1 Gerssem: G. H. van Kooten te Gene- muiden. GEREFORMEERDE KERKEN Benoemd door de kerkeraad v Bergen op Zoom voor de arbeid onder de militairen te Ossendrecht: ds. Ph. Stoffels te Rilland-Bath. maar niet voor de pastorale arbeid onder de te Hooger- heide woonachtig zijnde gemeenteleden. (Verb. ber.). CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Sneek: G. J. Buys te Papendrecht; voor Urk en voor Wer kendam: J. Venema te Zwijndrecht. UNIE VAN BAPT. GEM. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Advertentie ifj»v#( KOFFIE hoe ook gezet.\l altijd heter met als 't poederkoffie is) Nieuw godsdienstconflict in Israël Voor de slanke lijnl De huidige schaarste beeldscherm in het kast- m onderwijzend per- je ter grootte van een de briefkaart, een tekening het of diagram. Als de kwestie is uit- soneel heeft knappe technici denken gezet. Waarom zou men de meester niet vervangen door een ro bot? Volgens het chris telijk onderwijsblad „Onze vacatures" zijn de eerste electronische leraren er reeds. Ze on derwijzen de jeugd op een college New York. Het gaat zo. Elke stu- steeds allervriendelijkst „We doen het nog eens over. Wil je nu mis schien met dubbele aan dacht luisteren?" Naar verluidt zijn de resulta- gelegd zegt de stem. „Als je nu denkt dat je ten vier maal zo goed de stof begrepen hebt als met een leraar van druk dan de knop voor vlees en bloed, het proefwerk in en be antwoord de eerste Natuurlijk kon Rus- vraag." land niet achterblijven De leerling steekt een Daar is een robot ge- de staat stift in één van de vier construeerd voor het I bijni antwoordgaatjes. Is het taalonderwijs. H\j con-1 fout dan zegt de stem: troleert de fouten, legt Tegenstellingen tussen „kerk" en staat (Van een onzer medewerkers) Nog steeds heeft men in Israël geen methode kunnen vinden tot een vreedzaam met of naast el kaar leven van de staat Israël als moderne, democratisch gere geerde republiek en de Joodse godsdienstige leiders met hun traditionele en eeuwenoude op vattingen en instellingen. Poogt de Israëlische regering steeds weer de invloed van de Joodse religie in het nationale leven in te perken, de religieuze Joden in Israël doen juist het omgekeerde. Zij wensen de grondwet van Israël aan te passen aan de Joodse godsdien stige codex. Zij wijzen er daarbij op, dat het Joodse volk Israël met geen staat ter wereld is te vergelijken. Is raël dient geen land te zijn waar in meerderheid Joden wonen, maar een volwaardige Joodse staat waar gere geerd en geleefd wordt volgens de Jood se geboden. Die geboden dienen bindend te zijn in de Joodse staat, althans voor de Joden, en moeten niet, zoals elders vrijwillig kunnen worden nage leefd. Het gevolg is dat nauwelijks het Mie geschilpunt ls beslecht of het volgende dient zich weer aan. Thans is zelfs niets minder dan de verkiezing van een nieu we opperrabbijn van Israël in het ge ding. Hoewel naar de letter beschouwd deze functionaris alleen het geestelijk hoofd Is van de Joden In Israël, is hU in feite geworden tot de hoogste gees telijke autoriteit van dc Joden in de wereld. Uit tal van landen leggen opperrab- hem problemen voor. Hij wordt dent eeft voor zich op ,Jk ben bang dat je alles uit en weet pre- - zijn collegebank een nog niet alles hebt cies te vertellen hoe het kastje. Daarin zit een begrepen. We zullen met de vorderingen stemband. De leerling de zaak dus nog eens staat. Alleen heeft het Advertentie begint uit te ieggen. Af de leerling en toe verschijnt op een dan zegt de leraar nog zo slecht Iets gebroken? van Ceta-Bever 65 Goede man. antwoordde Richard weifelend, mijn wapens getuigen dat ik de kerk eerbiedig. Maak mij het geheim bekend en ik zal handelen naar mijn geweten mij voorschrijft. Hoe kan ik echter beslissen als ik niet weet waar het om gaat? Mylord, hernam de geestelijke, terwijl hij zich de kap van het hoofd nam en zijn mantel opensloeg, zodat men een ruige geitenpels kreeg te zien. twintig jaar heb ik in Engaddi vertoefd en er mijn lichaam gefolterd om er te boeten voor een zeer grote misdaad. Denkt u dat ik, die in de we reld niets meer te verwachten heb. een leugen zou gebruiken om nu ook nog mijn ziel in gevaar te brengen? Geloof mij dus op mijn woord, want het verbreken van het biechtgeheim zou in mijn oq?a- lig leven nog een misdaad te meer zijn. Wat? vroeg Richard, u bent de kluizenaar van Engaddi, waarover zoveel wordt gesproken? U bent dus de man tot wie men die ontrouwe ridder heeft gezonden om lafhartige voorstellen door te geven aan Sultan Saladin met wie wij de vrede niet wensen? U hebt meegespeeld in een plan dat werd gesmeed terwijl ik hier op het ziekbed lag? Voor waar. uw ridder zal nu nog sneller sterven, al was het maar omdat u het waagt vóór hem te spre ken! Moge God u genadig zijn. riep de kluizenaar met grote aandoening, u staat op het punt onheil aan te richten waarover u later bittere spijt zult gevoelen Maar ik verzeker u. spijt komt te laat! Weg! schreeuwde Richard, bijna buiten zich- dêed en mijn eer is nog u, want ik zweer bij Sint Joris Zweer niet! riep nu de stem van een man die eveneens in de tent was verschenen. Ha. daar is de geleerde Hakim, zei Richard verrast, komt ook hij om onze edelmoedigheid ep de proet te stel'en? Ik kom om een gewichtig gesprek met u te SIR WALTER SCOTT Laat mij u eerst mijn vrouw voorstellen, weer de Richard af, opdat zij de man zou kennen die mij voor haar heeft bewaard. Het is mij verboden, zei de geneesheer, de ogen zedig sluitend, een ongesluierde schone te aanschouwen vooral niet deze. Verwijder u dan, Berengaria. -zei Richard, en u ook. Edith, laat ons alleen. Neen, houd met uw smeekbeden op en waag het niet er op terug te ko men voor het middag is. Ga, zeg ik u! De vrouwen maakten een buiging en trokken zich haastig terug, bang voor de woede die op het punt stond weer uit te breken, zoals bleek uit de fonke lende blik die de koning hun toewierp. Onderweg hield Edith zich recht. Zonder één zucht, zonder één spoor van verdriet deed zij in de tent van de koningin haar werk, terwijl deze, minder sterk van karakter, zich op het rustbed liet neerval len om er zich over te geven aan een hysterische huilbui. andere die Calista heette. Zij dat over zijn lot is beslist en zij huilt er geen traan om, net of het een vreemde betrof. U vergist zich, antwoordde haar m vriendin, want zij maakt deel uit van het trotse huis van Plantagenet en nooit zal zij uiterlijk laten blij ken wat in haar hart orhgaat. Zo zijn ook de nen van dat huis. Zelf mogen ze doodbloeden e zullen ze de schrammen van minder gekwetste mak kers verbinden. Zo is ook Lady Edith, die meer lijdt dan de koningin en haar toch probeert steun te geven. Florisse. wij hebben haar met lig grapje een zeer groot onrecht gedaan en graag schonk ik al mijn juwelen om de gevolgen er\ ongedaan te maken. HOOFDSTUK XVII De kluizenaar volgde noodgedwongen de dames Richard's tent, maar op de drempel keerde hij zich nog eens om, stak waarschuwend en dreigend de hand op en besloot: Wee hem, die de raad der kerk in de wind slaat en liever naar de raad van onge lovigen luistert! Geduld, trotse koning, wij zien el- Goed. trotse priester, antwoordde Richard, in uw geitenpels schijnt u zich hoger te voelen dan vorsten in purper! De kluizenaar verliet de tent en Richard wendde zich tot de Arabier: Zijn in het Oosten de derwis jen even vrijmoedig tegen hun vorsten, Hakim vroeg hij. Een derwisj, antwoordde de geneesheer, moet of een wijze of een gek zijn, er is geen andere mo gelijkheid voor hem. Als hij wijs is weet hij dat hij zich in tegenwoordigheid van vorsten bescheiden moet gedragen en als hij gek is kan men hem voor zijn daden niet verantwoordelijk stellen. Als u het mij vraagt, hernam Richard, nemen onze monniken vooral die laatste houding aan. Maar nu. waarmee kan ik u van dienst zijn, ge leerde dokter? Grote Koning, antwoordde de Hakim, naar Oos terse mode een buiging makend, ik wil u er op wij zen dat u aan grote machten uw leven te danken hebt.. En nu wilt u een ander in ruil, niet? viel Richard hem in de rede. Wordt vervolgd erkend, maar niet vereerd, als de wijs te en meest bevoegde tot het nemer van beslissingen en het geven van advie- Opperrabijnen Boven de plaatselijke opperrabbijnen staan in Israël twee landelijke opper rabbijnen: de een is opperrabbijn vai de Sefardische Joden, die overwegend afkomstig zijn uit Spanje, Italië, de Le vant en de Oriënt, de andere is opper rabbijn van de Askenazische, de wes terse Joden. Samen vormen zij het op perrabbinaat voor Israël, dat eenmaal in de vijf jaar wordt gekozen door college van zeventig mannen. De „leken" van dit kiescollege worden be noemd door de gemeenteraden, de 42 rabbijnen door het Israëlische ministe rie van godsdienstzaken. Deze verkiezingen hadden in februari weer plaats moeten vinden. De thans aftredende Sefardische opperrabbijn Israël, dr. Jitschak Nissim zal bijna ker voor een volgende ambtsperiode worden herkozen er zijn geen tegen kandidaten gesteld. Het zal echter niet zo eenvoudig zijn om een opvolger te vinden voor zijn Askenazische collega die in september is overleden. Als opvolger van dr. I. Herzog zijn drie kandidaten gesteld. De Nationaal Godsdienstige Partij stelde kandidaat de ruim zeventigjarige opper rabbijn van de Askenazische Joden Tel Avlv, Iser Untermann en de kende Joodse geleerde rabbijn Josef So- leveltchik, die als Amerikaans staats burger in Boston werkzaam is. Uit andere kringen is kandidaat ge steld de opperrabbijn van het Israëli sche leger, de nog jonge Salomo Go- ren. Deze wordt in rabbinale kringen in Israël echter beschouwd als een enfant terrible, doch onder de jeugd heeft hij een grote aanhang. Hij is meer prakticus dan geleerde. De kans dat hij zal worden benoemd door het kiescollege moet echter gering wor den geacht. De Israëlische regering zou zijn benoeming echter graag zien. Pressie Opperrabbijn Mosje Toledano. die zit ting heeft In de raad van opperrabbij- in Israël, heeft zich echter In zijn functie van minister van godsdienstza ken herhaaldelijk tegen deze raad ge keerd. Thans doet hij pogingen om de sympathisant van de Israëlische rege ring op de zetel van Israëls opperrab- jn te plaatsen. Toen duidelijk werd dat de kans van Salomo Goren gering geacht moest worden verklaarde de minister niet te zullen gedogen dat in Israël een opper rabbijn wordt benoemd die een andere dan de Israëlische nationaliteit bezit. Hij achtte dat misplaatst omdat deze opperrabbijn zich nimmer volkomen zou kunnen vereenzelvigen met Israëlische problemen en immer het oog gericht ou houden op het land waarvan h taatsburger is. Hij verzocht daarom de ópper- rabbinale raad van Israël een bepa ling aan te nemen, waardoor ae verkiezing van een buitenlander geen doorgang kon vinden. De opperrab- binale raad dacht er echter niet aan kandidaat Soleveitchik te laten vallen. Ook tegen de benoeming van de be jaarde opperrabbijn van Tel Aviv de minister stelling. Hij zei het absurd te achten dat tot opperrabbijn var raël iemand wordt gekozen voor vijfjarige periode die de zeventigjarige leeftijd is gepasseerd, hoewel in Israël rabbijnen op hun 75ste verjaardag met emeritaat gaan. Ook hiervoor wenste de minister een bepaling opdat dit niet zou kunnen geschieden. Afwijzend Dan zou alleen opperrabbijn Goren overblijven, zoals de Israëlische rege ring wenst. De raad van opperrabbijnen in Israël reageerde echter scherp af wijzend op de voorstellen van haar delid en minister. Zij zei nimmer te len gedogen dat invloed op de benoe ming wordt uitgeoefend. Ongeacht leef tijd en nationaliteit zal de geschikste kandidaat worden gekozen, want de Joodse godsdienst staat boven leeftijd en boven nationaliteit. Ook de suggestie van minister Tole dano werd verworpen hem de voorzit- Het is niet toevallig, dat Lucas onmiddellijk achter de gelij kenis van de Farizeeër en de tollenaar beschrijft hoe moeders met hun kleine kinderen tot Jezus komen „opdat Hij ze zou aanraken". Niet om het (dikwijls al te sentimenteel vertelde) gebeuren zelf, maar om de conclusie die Jezus eraan verbindt: „Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan." De wereld van het kind is anders dan de wereld van de volwassene: in die kinderwereld bestaan nog vaststaande gegevens, waaraan niet getornd kan worden. „Vader kan alles en weet alles" is in menig kinderleven een wet van Meden en Perzen pas later dringt in die kindergedachten door, dat vader ook maar een mens is! Ook: een kind weet heel goed, dat ondeugend-zijn en straf bij elkaar horen. Het néémt die straf en is blij met de vergiffenis die daarop volgt. Die tollenaar was als een kind:, heel scherp zag hij wat hij had misdaan en onomstotelijk stond voor hem vast, dat God, de hemelse Vader, hem hiervan zou kunnen verlossen. En dat God het ook wilde doen en zo keerde hij blij als een kind naar huis terug. Terwijl die Farizeeër misschien ook blij was maar blij als een groot mens! Dat is precies het verschil! COMMUNISTISCHE METHODEN TN Amsterdam heeft dr. Buskes le contacten gehad met nisten. Er waren discussieavonden, waarop gesproken werd over het christelijk geloof. De leiding van de Communistische partij heeft echter een verbod uitgevaardigd tegen het bijwonen van dergelijke avonden door partijleden. Men was blijkbaar van oordeel, dat hier „gevaar" dreig de. Welke strijdmethoden de commu nisten er op na houden, blijkt uit het volgende verhaal. In „De Waarheid" waren artikelen over dr. Buskes verschenen onder de opschriften „Ds. Buskes liegt" en „Ds. Janus Buskes". Dr. Buskes, verontwaardigd over deze beschuldiging, sprak erover met een vooraanstaand en invloedrijk Am. sterdams communist: „Jullie mo gen me gerust fel bestrijden, maar jullie weten heel goed, dat er geen sprake van lie gen is, maar uitsluitend van ver schil in waardering van de feiten". De man, een intellectueel, reageer de: „Waar maak je je eigenlijk druk over, niemand van ons gelooft na tuurlijk dat je liegt, maar zo moeten we wel schrijven, om je invloed op de Amsterdamse arbeiders te bre ken. Dat woord liegen heeft niets met onze persoonlijke waardering van je te maken, het is uitsluitend een nood zakelijk woord in de klassenstrijd, de arbeiders moeten in jou de klasse vijand zien en je bent nu eenmaal gevaarlijker voor ons dan Koos Vor- rink". Ziedaar nu een staaltje van de com munistische methoden. In de klassen strijd wordt alles geoorloofd geacht, ook leugen, verdachtmaking en be drog. Het doel heiligt de middelen. Vroeger is ook van socialistische zijde wel eens in die geest gesproken. Nu echter het echte Marxisme door wei nigen meer wordt aanvaard, is men in de kringen van de Partij van de Arbeid wat afkerig geworden van dergelijke strijdmiddelen. De goede trouw van de tegenstander wordt, ook bij felle bestrijding, minder in twijfel getrokken dan voorheen. Een reden tot verheuging. Het peil van de politieke discussie wordt erdoor verhoogd. Maar bij de communisten, ook bij de machthebbers in Rusland, blijft de leer gehuldigd van het doel dat de middelen heiligt. Deze leer doet ons weinig vertrou wen stellen in communistische ver zekeringen over vreedzame coëxis tentie. Zij veroorzaakt ook, dat wij „de derde weg", die dr. Buskes ken nelijk wil bewandeld zien, niet wil len gaan. De Russische dictator kan vriendelij ke woorden spreken. Maar de daden harmoniëren daarmede niet. Geen der met de hulp van de bondgenoten ver overde gebieden wordt van het dwangjuk bevrijd. En in Azië en Afrika wordt stelselmatig gepoogd om de positie van het Westen te on dermijnen. Verantwoordelijkheidsbesef is zoek (Van onze correspondent) ,,Geef de mens een waardig levensdoel en breng hem weer verantwoordelijkheidsbesef bij Dat was het dringende advies van de heer A. F. J. Gentis, me disch adviseur van de Bedrijfs vereniging Textiel te Enschede. Door de innerlijke leegte neemt de mens een fatalistische houding aan; deze houding èn de finan ciële zekerheid van de sociale verzekeringen nemen de rem mende factoren bij de geneigd heid tot ziekteverzuim weg. Met sprekende voorbeelden en sta tistische cijfers toonde dokter Gentis dat niet de ziekte, maar de sociaal psychologische factoren het toenemen de ziekte-verzuim beïnvloeden. De artsen staan machteloos hiertegenover, omdat zij niet te doen hebben met simulanten en bovendien kunnen zij de neiging tot het verzuim niet be- invloeden omdat de ziekte niet de overwegende factor is. Met klem waarschuwde dokter Gentis tegen het fatalisme en het collectivis me. dat steeds meer de overhand gaat krijgen. Hij waarschuwde zijn toehoor ders in de toespraak over de achter gronden van <iet ziekte-verzuim, welke rede hij hield op uitnodiging van de Stichting Textielvak (fabrikanten, per- soneelchefs, leraren aan textielscholen, akbondsmensen) dat slechts het op- »ieuw aankweken van het verantwoor- Restauratie Lutherse Kerk te Delft De Lutherse kerk aan de Oude Delft te Delft, een historisch gebouw dat vroe ger de St. Joriskapel heette, wordt ge restaureerd. Het ministerie van O.. K. en W. heeft zijn goedkeuring aan de plan nen gehecht en een subsidie van 50 pro cent in de kosten toegezegd. De pro vincie en de gemeente Delft zullen resp. lo en 10 procent bijdragen, zodat 25 pro cent of 30.000,ten laste komt van de kerkelijke gemeente. Daar het Rijk pas over vier jaar het subsidiebedrag zal uitkeren zal de Lutherse gemeente vorm van voorfinanciering moeten den door het sluiten van een lening. van het kiescollege te laten benoe- n en deze tweemaal het stemrecht verschaffen. De raad verklaarde In dien het haar moeilijk werd gemaakt nieuwe opperrabbijn voor Israël tc :en, zij zou wachten tot met minis- Toledano deze is ruim tachtig geen rekening meer behoeft te worden gehouden. Voorlopig heeft de Israëlische rege ring goedgevonden dat de opperrabbina- le raad van Israël in haar huidige in complete samenstelling nog vijf maan den aanblijft. In die tijd hoopt men een compromis te hebben gevonden, zoals die evenzovele malen zijn gehanteerd bij vorige meningsverschillen tussen Is raëlische regeringen en de Joodse gods dienstige leiders in Israël. delijkheidsbesef hierin verandering kan brengen. Hiermee moet men al bij de jeugd beginnen en wel op tweeërlei wijze: op de scholen en door het goede voorbeeld van de ouderen. Dokter Gentis was zelfs bang dat onze democratie in gevaar komt, om dat wij wel voor betere levenscondi ties hebben gezorgd, maar niet voor geestelijke bewustwording. Vooral de jeugd belijdt en verkrijgt passief de sociale zekerheden. Retraites van de Ned. Herv. Kerk Ook dit jaar worden door de Raad voor de Herderlijke Zorg van de Ned. Herv. Kerk weer een groot aantal re traites gehouden. De eerstkomende vindt plaats in het Eykmanhuis te Driebergen van 13 april. De leiding zal berusten bij ds. A. F. L. van Dijk en ds. J. v.d. Wiel De Duinoordgemeente van Den Haag organiseert op 23 en 24 april een retrai te onder leiding van ds J. Kwint en ds. A. M. Nertier. Diezelfde gemeente gaat op 29 april en 1 mei naar het Eykman huis. In het Limburgse Valkenburg wordt van 1316 mei een retraite ge houden. op het conferentieoord de „Hoorneboeg" van 79 juni, op „Den Alerdinck" bij Zwolle van 2526 juni, in het Eykmanhuis op 1 en 2 oktober en een speciale retraite voor Amster dammers in het Eykmanhuis van 28 tot 30 oktober. Ger. Zendingsbond zoekt ook nieuw zendingsveld Na de officiële hervormde zending in Oegstgeest, en de zending van de gereformeerden, de vrije-evangelischen, baptisten en christelijke-gereformeer- den heeft ook het hoofdbestuur van de Gereformeerde Zendingsbond in de Ned. Herv. Kerk besloten om uit te zien naar een nieuw zendingsveld. Tot nu toe werkte deze Bond vooral op Celebes. Volgens een bericht in het „Gerefor meerd Weekblad" heeft het hoofdbe stuur zich laten voorlichten over de mogelijkheden en moeilijkheden van een nieuw zendingsterrein in Zuid-Afrika. In de eerste helft van deze maand vertrekt ds. A. Meyers en de direc teur ds. J. de Lange daarheen om besprekingen te voeren en zich op de hoogte te stellen met de feitelijke situatie. In hoeverre er mogelijkheden zijn in dit land is nog niet duidelijk. In de af gelopen weken zijn in bepaalde bladen berichten verschenen als zou de Zuid- Afrikaanse regering van plan zijn het aantal buitenlandse zendelingen te be perken, omdat zij over het algemeen niet de juiste (bedoeld is de Zuidafri- kaanse natuurlijk) visie kunnen opbren gen tegenover het rassenvraagstuk Naar verluidt zouden in de toekomst al leen die zendelingen van buitenlandse organisaties een verblijft; vergunning krijgen die de plaats innemen van twee zendelingen die het werk neerleggen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2