Tuchtkwestie prof. Smits weer op dood spoor? CftRISTFUJ Ger. Koopvaardij deputaten brengen jaarverslag uit NEDO-MEX Aantal baptisten groeit in tien jaar 28 procent Een woord voor vandaag Kanttekening Gescheiden gereformeerden in Groningen bijeen BH KONING RICHARD 2 Tiveede tvaarschuivin prof. dr. Van Itter: rigvan I zon Weer is prof. dr. Van Itterzon in zijn vragenrvbriek in het ..Hervormd Weekblad De Gere formeerde Kerk" ingegaan op de tuchtkwestie betreffende prof. dr. Smits De schrijver vreest dat de weg die door de commissie is gewezen die de schorsing van prof. Smits vernietigde, ook vast zal lopen: Smits deze weg wèl begaan baar acht en hij deze „meerge noemde lange weg" wèl zal wil len opgaan, zal hij, met de kerk toch straks het bordje „doodlopen de weg" wel tegenkomen. Of het meergenoemde prikkeldraad. Want we lezen door. Art. 15, lid 2, weer: „die die naar des Woords". Lid 4: „de dienaar". Lid 5: ,.de dienaar des Woords* Lid 6. idem. Lid 7: idem. Lid 8: hetzelfde. Art. 16. lid 2: „de betrokken dienaar des Woords". Lid 5: „de dienaar des Woords „de dienaar". En dan opeens: Ord. 11. art. 16, lid 6: „Het eindoordeel der syno de is met redenen omkleed en wordt, alvorens dit ter kennis van de kerk wordt gebracht, aan de dienaar des Woords, aan diens kerkeraad, aan de classicale ver gadering, aan de provinciale kerk vergadering, waaronder hij res sorteert, en aan de raad voor de zaken van Kerk en theologie in afschrift toegezonden". Nu wordt het nijpend. „Aan diens kerkeraad". En prof. Smits is van zijn ambt ontheven en heeft geen kerkeraad meer. De kerkeraad van 's-Gravenhage is toch „zijn" kerkeraad niet? „Aan de classicale vergadering"? Maar daar behoort hij niet toe. Hij mocht er nooit verschijnen en mag dat nog niet. (Gastrecht na tuurlijk uitgezonderd.) Maar lid 8 begint weer stevig met 'e verzekering: „Gedurende dit beraad onthoudt hij zich van het verrichten van de aan zijn ambt verbonden werkzaamheden". En hij heeft geen ambt? Hij is van zijn amht ontheven! Lid 9 stelt het nog pijnlijker: „Indien deze dienaar des Woords om des gewetens wille het oor deel der synode niet aanvaardt of geen stellige verklaring daarom trent aflegt, wordt hem door de Generale Synode verzocht onthef fing van zijn ambtsbediening te Lid 10: Indien hij daartoe niet bereid is, wordt hij door de Ge nera le ^Synode van zijn ambt ont- Dat is toch heus de klap op de vuurpijl. „Ontheffing van zijn ambtsbediening"? En prof. Smits is al lang van zijn ambt onthe ven? Eervol! We kunnen toch niet doen, of dit ten tweeden ma le moet geschieden? Over art. 17 kunnen wij wel kort zijn. Dat gaat over het pre dikantstraktement. Hetwelk prof. Smits niet meer ontvangt enz., IEN werpe ons niet tegen, dat LV1 men dat zelf ook wel weet. Want waarom dan de verklaring, die ds. Landsman, objectief, aan het kerkvolk in „Hervormd Ne derland" heeft doorgegeven? Dat hoofdstuk 4 op prof. Smits van toepassing zou zijn, is met het geen in Ord. 11. art. 14. lid 3 op zettelijk is bepaald, in strijd. En de generale commissie voor het opzicht, die ik hoogacht, is nu toch buiten haar boekje gegaan, als zij mocht hebben verklaard (ik heb het officiële stuk immers niet gezien!), dat Ord 11 zo moet worden gehanteerd, dat de klachten tegen prof. Smits op de zelfde manier dienen te worden behandeld. Dienen? Waarom? Met ds. Landsman ben ik het eens, dat de kerk met haar rechtsregels niet mag „hannessen". Ik zeg niet dat de generale commissie dit heeft gedaan. Ik zeg wel dat wij geen kerkrechtregels mogen ma ken buiten de wettige behandeling m de kerkelijke vergaderingen om Ook niet buiten de Generale Sy node om. Daarom zou ik uiteindelijk de provinciale kerkvergadering van Zuid-Holland, schoon ongevraagd, maar goed bedoeld, willen raden: Hanteer Ord. 11, art. 15, lid 1 in dit geval bepaald niet. In elk ge val: Weet, wat u mogelijk te wachten staat. Begrijpt de lezer nu. waarom wij het een ramp zouden vinden, als onze kerk voor een tweede keer in het wereldnieuws kwam met de mededeling: Leertucht te gen prof. Smits bleek ook volgens hoofdstuk 4 onmogelijk? Wat een figuur. We kunnen dit voor een tweede maal beslist niet hebben. Daarom mag ik er nog wel eens op aandringen de zaak te be handelen. alsnog te behandelen volgens Ord. 13, art. 29. lid 5. Mag ik het befaamde gedeelte uit de kerkorde nog eens afdrukken? Dan kunnen onze lezers het rus tig overwegen: Het luidt: „Aan hem. die eervol van zijn ambt ontheven is, kan het breed mode- ramen der generale synode op zijn verzoek, het breed moderamen der provinciale kerkvergadering gehoord, de bevoegdheden als van een emeritus-predikant verlenen, wanneer dit in het belang der Kerk wordt geacht, welke be voegdheden hem echter door het breed moderamen der generale synode bij met redenen omkleed besluit kunnen worden ontnomen, indien het voortduren daarvan niet strookt met de waardigheid of de belangen der kerk". LIET weergegevene behoef ik niet nader toe te lichten. Want van tweeën één: Of de weg van Ord. 13 wordt niet ingeslagen on der het zeggen, dat een klacht als deze daar niet onder valt. Dat zou betekenen, dat een hoogleraar, die bij wijze van gunst de rech ten als van een emeritus heeft gekregen, wel kerkelijk onder han den zou kunnen worden genomen, als hij bijv. dronken was geweest jV,een zondige levenswandel had blijk gegeven, maar niet, als hij de kerk tot op haar funda menten zou doen schudden. In dat geval kan men reacties verwach ten, zoals ik die deze morgen van een van onze invloedrijkste en betekenisvolle mannen kreeg die letterlijk schreef: „Een ouderling, die niet deelneemt aan het avondmaal wordt niet beves tigd. Een predikant, die geen kin deren meer kan dopen, wordt ont zet: terecht m.i. Maar een hoog teen/?. Cei theologische facul- L®1t°t Vor kort lid van de Raad arifcf - Cn theol°gje. kan op de grofste wijze het „Agnes Dei" W 9 bestrijden, het ge- den bf Jn6 geiTïeente via optre- EfEi, 1 moskee (terwijl zijn zaak „sub ïudici" (d.i. bij de rechter is), aantasten en blijft rechMiP? h 7,0 ,WOrdt het hoogste recht het hoogste onrecht. Ik vind hetrS Eelijk-'' ••Voor zov" ik het thans kan zien. dreigen we S l"Ug- te Vallen in de "9de ïeuJkh<eM'"red,te,iJk) ónroo- Inderdaad: Als de kerk Ord. 13 De kerfoVr°degehU g'eeï'ênS woorden beslist niet. En de °kerk ,1ch andermaal, Vis hoofdstuk 4 toch hanteren wil. Twee nieuwe benoemingen DE generale deputaten van de Gereformeerde Kerken voor de geestelijke verzorging van de opvarenden ter koopvaardij en kustvaart hebben zojuist hun jaarverslag uitgegeven. Daaruit blijkt dat de deputaten er dit jaar in geslaagd zijn een predikant voor de kustvaart aan te trekken die in Liverpool zal gestationeerd worden. Hij is de vierde gerefor meerde koopvaardijpredikant. De koopvaardij-predikanten zijn gesta tioneerd in Curagao, waar ds. F. D. Kraan in het afgelopen jaar ook de on langs overleden gereformeerde predi kant ds. Wymenga verving en in Rotter dam en New Orleans. Ds. P. C. Jong bloed bracht een dag per week door met het bezoeken van scheper in de Amster damse haven. Alle predikanten getuigen van zegen op hun werk. Ds. Kraan vertelt dat hij een machinist mocht dopen in een van zijn kerkdiensten. Maar zij schrijven ook dat het werk eigenlijk zo uitgebreid is dat ze steeds het gevoel hebben dat het slechts een druppel op een gloeien de plaat is. Behalve ds. Jongbloed voor het kust- vaartwerk kon nog een vaste krachl worden aangetrokken. In Genua kon een kerkelijk of maatschappelijk werker ge plaatst worden in het zeemanshuis van de Church of Scotland. Na lang zoeken werd hiervoor gevonden de heer A. W. de Die, die reeds had medegewerkt aan het werk van de Hervormde Zeemans- raad te Amsterdam. Er is een poging in het werk gesteld met medewerking van de particuliere synodes van Groningen en Friesland- Noord en Zuid te komen tot het beroe pen van een kustvaartpredikant. Alleen de synode van Groningen is echter tot nu toe ingegaan op het voorstel een hal ve collecte af te staan. Ondanks het ge brek aan medewerking Friesland-Zuid Drenthe wezen de hulp af toch een predikant beroepen worden door medewerking van de deputaten geestelijke verzorging van ver bid0 gereformeerden in de omgeving Liverpool en Manchester. De kust vaartpredikant kon het beste gestatio neerd worden in Liverpool en voor dit erk heeft ds. P. C. Jongbloed zich beschikbaar gesteld. Samen met de landelijke Hervormde Zeemansraad werd een contactraad in het leven geroepen, die reeds besloten heeft een speciale prekenbundel uit te geven onder de naam „Zondag op zee". In dit jaarverslag dat de kerken is aangeboden komen de deputaten ook —.et een drietal wensen en wel: dat de kerken zelf, door een per soonlijk schrijven van hun wijkpredi- kant het contact met de varende le den van hun gemeente gaan bewaren. 2. dat de kerken regelmatig aan het Al gemeen Kerkelijk Bureau te Utrecht opgave doen van de adressen van de varende leden, hun kerkelijke staat, de rang waaronder zij varen en de maatschappij bij wie ze in dienst zijn. 3. dat in de kerkelijke radiouitzending het bijzonder ook gebeden wordt ir de zeevarenden. Advertentie Transparante klcurlak van Ceta-Bever Nieuive Unie-statistiek gepubliceerd Aantal gemeenten met 45 procent toegenomen J^OOR het Secretariaat van de Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland is de statistiek van de aangesloten Gemeenten per 1 ja nuari I960 gepubliceerd. Daaruit blijkt, dat er thans 65 Gemeenten bij deze Unie zijn aangesloten (vo rig jaar 62), die op 81 plaatsen kerkdiensten beleggen. Het aantal lidmaten is 8247 (vorig jaar 7934). Nieuwe gemeenten zijn ontstaan in Veendam, Kampen en IJmuiden (IJmond), terwijl de Baptisten Gemeen te te Almelo II (Nieuwstraat) eveneens opneming in de Unie aanvroeg. De Ge meente te Heeg is gefuseerd met Advertentie Maagklachten? CHEFAROX Gemeente te Sneek. In 1959 zijn de snelst gegroeide Gemeenten Amsterdam-West- Noord, Coevorden, Emmen, Hengelo O Hoogezand. In Belg. Congo werken Vergeleken met de cijfers van 1 januari 1950 is de Unie deze laatste tien jaren gegroeid van 45 gemeen ten tot 65 thans en van 6452 lidma ten tot 8247 thans, hetgeen een toe neming betekent van respectievelijk 45 pet. Gemeenten en 28 pet. lidma- De Unie bezit een eigen bureau te Arnhem, twee centra: „Renderloo" te Epe en „De Vinkenhof" te Bosch en Duin (U>, waarin tevens het seminarium tot opleiding van voorgangers is gehuis vest. Voorts is er een diaconessenhuis „Tabitha" in Scheveningen. Voor het pensioenfonds van voorgangers en voor de kerkbouw bestaan er speciale Unie stichtingen. Daarnaast is er een Baptis ten vrouwenbeweging „Zusterhulp" en een Baptisten Jeugd Beweging NBJB, elk met een eigen periodiek. De Voor gangers zijn verenigd in een Broeder schap en de koorleiders en organisten in „Muziek-contact". De Unie geeft een weekorgaan „De Christen" uit en een evangelisatie maandblad „De Zaaier". De Baptisten Gemeente te Paramari- bo-Suriname is bijzonder lid van de Unie Twee niet aangesloten Gemeenten pectievelijk te Amsterdam en Hengelo telden per 1 jan. jl. samen 468 lidmaten. Materialismeverleidingengeloof er is verband tussen. Ook een verband, dat wel voor de hand ligt, maar waar we toch niet zo vaak bij stilstaan. Ieder van ons kent het laatste gebod: „Gij zult niet begerenDat gebod houdt ook in: „Gij zult geen begeerte opwekken Want hier zijn we dus op het punt van de verleidingenGe kent het lijstjedat opgesomd wordt in het tiende gebod: uws naasten huis, zijn vrouw, zijn dienstknecht, zijn dienstmaagd, en zo voort. Dat het woord verleidelijk hier maar al te vaak van toepassing is, weten we. En dat „een verleidelijke vrouw" vele malen oorzaak van zonde geworden is, is ook al niet nieuw! Ge zult geen begeerte opwekkenmoeilijk is dat voor ons, ijdele mensen. En het wordt moeilijker naar mate we meer met het goede dezer aarde gezegend zijn. Daarom komt zo dan het verband tot stand met dat woordje geloof. In een gelovig hart is geen plaats voor ijdelheid. De gelovige pronkt niet met wat hij van God gekregen heeft hij stelt het alles in dienst van God. Hij heeft wellicht grote verstande lijke gaven, grote rijkdommen wellicht zijn leven zal pas echt „rijk" zijn als hij vóór alles vroom is! INVLOED VAN VERKEERDE BEGINSELEN Beroepittgswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zevenhuizen Z.-H.: W. F. v. d. Staat te Bierum. Bedankt voor Brakel (toez.): E. F Vergunst te Rijssen. Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Roden: J. P. van Veen te Nieuw - Amsterdam, die deze benoeming ook GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Ferwerd: A. Corporaal te Edam; te Dunedin, Nieuw-Zeeland: P. H. Pellicaan te Melbourne, Australië, voor heen te Maassluis, die dit beroep ook aannam: te Eernewoude: D. C. Firet, kand. te Bergambacht: te Dirkshorn: W. Bakker, kand. te Amsterdam; te Munne- kezijl: J. v. Loo, kand. te Smeek; Zwartebroek: C. v. d. Giessen te Tzum. Aangenomen naar 's-Graveland: H. Th. v. Reenen te Lichtenvoorde. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor St. Catharines, Ontario, Canada: C. Hegeman te Genemuiden. Aangenomen naar Hendrik Ido Am bacht: D. Visser te Rotterdam-Zuid; naar Velp Gld.: H. F. Huson te Musselkanaal. Bedankt voor Gouda: H. F. Huson te Musselkanaal. UNIE VAN BAPT. GEM. Tivee predikanten over hereniging In herenigde kerk moet vrijheid zijn (Van een onzer medewerkers) "TiE oproep van een aantal ge scheurde Gereformeerde Kerken te Groningen om zich een openbare bijeenkomst sarr te bezinnen op de vraag ,,Hoe maken wij gezamenlijk een nieuw begin?" heeft een zeer grote weerklank gevonden. Niet der dan 2500 mensen uit de drie noordelijke provinciën waren terdagavond in de Harmonie te Groningen bijeen om te luisteren naar wat ds. W. Borgdorff, ge reformeerd predikant (vrijge maakt) te Baarn en ds. E. J. Wassink, gereformeerd predikant (syn.) te Zwolle, hierover te zeg gen hadden. De opkomst was zo groot, dat de grote zaal van de Harmonie voor deze bijeen komst te klein bleek te zijn en ook de ruime serre in gebruik moest worden ge- nomea Zelfs de wandelgangen pn het podium waren tot de laatste plaats bezet. Aan enkele tientallen personen kon geen toegang meer worden verleend. Na gemeenschappelijke zang en gebed :i ds. Borgdorff in zijn toespraak, dat de vrijgemaakten hebben geweigerd de hals te buigen voor een verklaring waarvan nooit is aangetoond, dat zij gedekt is door het gezag van het Evangelie. Het zal duidelijk gemaakt moeten worden, dat zij, Vrije universiteitsdagen in Deventer De jaarlijkse Vrije Universiteitsdagen zullen voor het eerst in de geschiedenis van de tachtigjarige universiteit in venter worden gehouden, en wel op 6 en 7 juli a.s- in de Stadsschouwburg aldaar. Advertentie De 23 genezende bestanddelen van Abdijsiroop (Akker-Si roop) jagen die gevaarlijke griephoest weg uit uw gezin. ABDIJSIROOP 63 De koning lag op zijn rustbed en in een hoek stond een rnan, wiens beroep men direct raden kon. Hij droeg een korte wambuis van rood laken en daarover een rok zonder mouwen, enigszins gelij kend op die van een heraut en gemaakt van stie- renleer. hier en daar overdekt met donkere spatten van gestold bloed. Zijn gestalte was kort, sterk en gedrongen, want hij had de nek van een os, onge meen brede schouders, veel te lange armen en een plompe, vierkante romp op dikke, kromme benen. Zijn harde gelaatsuitdrukking getuigde van wrok en moeilijk bedwongen haat, die kennelijk memand m het bijzonder gold. Deze vervaarlijke man leunde op een zwaard, waarvan de kling bijna even groot - was als hijzelf, terwijl het gevest was voorzien van loden banen. Zwijgend stond hij in de tent, als wachtte hij op verdere bevelen. Bij het binnentreden der twee dames kwam Ri- chard met een snelle beweging iets meer overeind, liet zich direct daarna op zijn zijde vallen en keek hen misnoegd en ontevreden aan. Hij keerde als het ware de koningin cn haar gevolg de rug toe, waar na hij de deken wrevelig iets meer over zich heen- De mooie Berengaria echter wist hoe ze haar echt genoot moest behandelen en maakte gebruik van haar typisch vrouwelijke eigenschappen om zijn toorn enigszins te bedaren. Te dien einde liet ze zich naast het bed op de knieën vallen, schoof de mantel van haar schouder en toonde de volle schoonheid van haar lange, gouden lokken die als een waterval langs haar jong gelaat vielen Onder wijl greep ze de rechterhand van de koning, trok de deken opnieuw iets meer van hem weg en slaagde ei in haar dunne arm onder de zijne te schuiven. Met een bevallige glimlach drukte ze vervolgens de lippen op zijn sterke handen. Waartoe dient dit alles. Berengaria? vroeg Ri chard. het hoofd nog half afgewend, maar geen po ging doende om zijn hand terug te trekken. SIR WALTER SCOTT Stuur eerst die man weg, hij jaagt mij schrik aan. zei de koningin zacht. Vertrek, kerel riep Richard zonder de beul nog een blik waardig te keuren, waar wacht je op? Dit is geen toneel voor mannen als jij! De beul glimlachte op een geniepige manier die zijn aangezicht zo mogelijk nog afschuwelijker maakte cn trok zich dan ijlings terug. En nu, kleine gekkin, wat wenst u? vroeg Ri chard. zich half onwillig naar zijn gade wendend. Terwijl hij zo sprak bewonderde hij eens te meer, en eigenlijk zonder het zelf te willen, haar stralen de schoonheid. Want inderdaad, niet voor niets stond zijn echtgenote, dochter van koning Sanchez van Navarra. bekend als een der mooiste vrouwen van haar tijd! Zij was klein van gestalte en haar ge laat had iets kinderlijks, zo innemend en tegelijk zo zorgeloos, dat niemand er onverschilling voor kon blijven. Onwillekeurig liet hij zijn gespierde arm stijgen en voorzichtig streelde hij haar over de glanzende lokken. Het was een ongewoon en te vens ontroerend schouwspel, deze onvervaarde en ruige man, in zijn bed van huiden, in bewondering voor een nietig, vrouwelijk schepseltje dat naast hem geknield lag. Een beeld van grote sterkte en fragiele bevalligheid in één oogopslag. Nogmaals, wat brengt u hier. dame van mijn hart. Op dit ongewone en vroegtijdige uur? U ziet er verschrikt en ontdaan uit en u hebt niet een tijd genomen om uw staatsiegewaad aan te trek ken. Wat wilt u? Vergiffenis, mijn genadige koning, vergiffenis sprak de koningin, opnieuw ten prooi aan een aan val van schrik, die haar het spreken bijna onmoge lijk maakte. Vergiffenis? Waarvoor? vroeg Richard. Eerst en vooral omdat ik het waag in uw tent te dringen zonder daartoe geroepen te zijn. Moet ik u daarvoor vergiffenis schenken Vraagt de zon vergiffenis omdat ze haar stralen door de vensters in het huis van een edelman werpt U weet dat u welkom bent. maar ik was bezig met een werk dat voor u minder geschikt was, lief ste, en bovendien wilde ik niet dat u uw gezondheid in gevaar bracht door u in het gezelschap te gen van iemand die koorts heeft. Maar u bent toch hersteld! riep Berengaria hoopvol. Inderdaad! In ieder geval voldoende om strijd aan te binden met ieder die zou weigeren de schoonste vrouw van de hele Christenheid te nc Dan moogt u mij het geschenk niet weigeren dat ik kom vragen, haastte de koningin zich de ge legenheid te baat te nemen. Ik vraag slechts één gering leven! Wiens leven? vroeg Richard, de wenkbrauwen fronsend. Dat van de ongelukkige Schot, zei zijn vr nauwelijks hoorbaar. Spreek niet van hem, mevrouw, antwoordde Richard stug, hij gaat sterven, over zijn lot ii slist! Neen, mijn koninklijke en lieve gemaal, wat hij verwaarloosde was slechts een zijden banier en ik zal u een andere schenken, met eigen hand geborduurd en schoner dan al wat ooit boven een legerplaats wapperde. Alle parels die ik bezit zal ik gebruiken ter versiering en bij elke parel zal ik een traan van dankbaarheid voegen. Wordt vervolgd toen zij de leerbeslissingen verwierpen, niet in strijd kwamen met de enige norm: het geloof in Jezus Christus. Het is van het hoogste belang, aldus ds. Borgdorff, dat wij allen inzien, dat de strijd van de vrijgemaakten in de grond der zaak een worsteling om de eenheid der kerk is en niet om de formatie van een club van gelijkge zinden met eenzelfde krant, eenzelfde vcrbondsbcschouwing en eenzelfde levensstijl. De vrijgemaakten die zulks meenden i eerst dan de synodale broeders de hand zouden willpn reiken als deze de dogmatiek van Kuiper hebben afgezwo ren, als ze applaudisseren voor de vrijge maakte school en organisaties en ze de vrijgemaakte levensstijl hebben aangeno men. zijn niet alleen bedrogen uitgeko men, maar zij werden ook gedreven door sectarische motieven. VRIJHEID Bij ons kwam, aldus ds. Borgdorff, langzamerhand een sectarische ontwikke ling in die zin, dat men een bepaalde verbondsopvatting, een bepaalde levens stijl en bepaalde organisaties moest a: hangen om echt vrijgemaakt te zijn. V( de zichtbare kerk is er echter geen der kriterium dan de gemeenschap des geloofs in Jezus Christus. Ik wil, aldus spreker, ook in een her enigde kerk de vrijheid hebben oir Gereformeerd Gezinsblad te lezen, ei bepaalde verbondsbeschouwing op r houden en tot bepaalde organisaties te behoren en ik weiger ook in mijn kerk het wezen dier kerk om zeep te brengen, als dat tot conditie wordt gemaakt voor goed-gereformeerd zijn. Ds. Borgdorff betoogde dat er in de Geref. Kerk ruimte moet zijn voor ieder, die zich het eigendom van Christus weet or zijn bloed. Anderzijds moeten de ijgemaaktcn eindelijk eens de broeders n de andere kerk op hun woord gi /en, dat de genomen tuchtmaatregelen et werden toegepast wegens een afwij king van de leer, maar enkel ter hand having van de orde. De predikant zei voorts nog een wegend bezwaar te hebben tegen de synode van Utrecht en wel tegen de uitspraak dat de vervangingsformule rechtmatig was. „Ik verlang niet de uit spraak dat zij on-gereformeerd was, maar wel dat zij een binding was, die uitgaat boven de enige norm van het Evangelie." VERHORING Ds. Wassink die hierna sprak zei o.n dat het zijns inziens een ware geestelijke verkwikking zou zijn als de generale synode der Gereformeerde Kerken rond uit zou verklaren de vervangingsformule, die niet kerkopbouwend is geweest, weg te nemen en evenzo elke schorsing en afzetting die daarvan het onjuist® gevolg „Laten de vrijgemaakten echter de eerste stappen tot het wegnemen van dit struikelblok niet onderschatten", zo zei de predikant, die het terzijde stellen van de Vervangingsformule een verhoring noemde van veel gebed in de synodale kerken. Mij kon zich echter best voorstellen dat dit voor de vrijgemaakte broeders nog allerminst bevredigend is. Niettemin zag hij hierin een stap op de weg hereniging, omdat de binding is c heven. Hij drong erop aan de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien, temeer als we ons samen buigen onder het woord van Christus. In de protestantse kerken erkennen we alleen het gezag van de Bijbel, maar daarnaast, aldus ds. Wassink, dient er ruimte te blijven voor verschil van inzicht, mede bepaald door wat de kerk belijdt en de kerkenorde Beide predikanten beantwoordden m de pauze nog tal van schriftelijk inge diende vragen. Uniecollecte 59.50; Middelslum 457, 13.—; Deinum 232.— Hantu ïettens 131.29; Sexbierum f 40 244,40; Totaal van 500 locale cot 291.616,98, vorig jaar 259.869.92. De Zuidelijk Baptisten gaan hun bureaus in negentien Noordamerikaanse steden verbinden door een telexnet. Het zal het eerste telexnet z;jn dat ter beschik king wordt gesteld van een kerk Prof. dr. William F. Albright de beken de protestantse archeoloog heeft een eredoctoraat ontvangen van rooms-katholieke universiteit, nl. Loyola universiteit in Chieag.o Op de Philinpijnen zal deze maand in de Methodisten Kerk de eerste vroi welijke predikant bevestigd worden. Het is de 22-jarlge Amelia de Leon die kandidaat in de theologie is. TTERHAALDELIJK spreekt men nog, vooral in socialistische krin gen, van het „kapitalistische stel sel". Dit spraakgebruik schijnt ons echter minder juist. Bij het woord „stelsel" is men geneigd te denken aan een systeem, door mensen ont worpen en in elkaar gezet, waarbij gewerkt wordt naar een bepaald, te voren bedacht plan. Maar wat men het kapitalisme noemt, is gegroeid, zij het ook voor een belangrijk deel onder de invloed van verkeerde be ginselen. De groei is bevorderd door de toe passing van de vele technische vin dingen der achttiende en negentien de eeuw, die de mogelijkheid schiep voor een snelle ontwikkeling van de industrie. Hetgeen weer stimuleerde tot het leggen van een eenzijdige na druk op de kapitaalvorming. Bij de invloed van verkeerde begin selen denken wij aan het individua lisme, dat sinds de Renaissance zich liet gelden en in het midden der achttiende eeuw al meer terrein won. Eveneens aan de, daarmede verbandhoudende, ideeën der Fran se revolutie, die alle organisatori sche banden verscheurde. De mis standen die er ongetwijfeld waren, leidden tot een geroep om „vrij heid". Df. autonoom verklaarde mens behoefde noch in de weten schap noch in de staatkunde noch hij het economisch handelen met hoger gezag rekening te houden. In de zeventiende en achttiende eeuw zien wij een economische we tenschap opkomen, die ook stond on der de invloed van de zogenaamde „Verlichting", van een deïstisch godsbegrip. De fisiocraten zagen de mens slechts als individu, niet als persoon met verantwoordelijkheid ook voor anderen. Zij gingen uit van een individualistisch natuurrecht, zagen de zedewet als een natuurwet, en huldigden de opvatting, dat de mens altijd goed zou handelen, wan neer hij op „de natuurlijke orde der dingen" vertrouwde. De macht der zonde werd ontkend, althans in sterke mate onderschat. Van de goe de mens koesterde men de verwach ting, dat hij steeds een uitnemend gebruik zou maken van zijn indivi duele vrijheid. Andere dwalingen, als bijvoorbeeld de eenzijdige ver heerlijking van de landbouw, laten wij thans buiten beschouwing. Grote invloed op de gang van za ken heeft de liberale economische school geoefend. Ook hier sprak een harer tolken over „de natuurlijke wetten, die de voortbrenging en de verdeling van de rijkdommen op de nuttigste wijze beheersen". Men moet die wetten dan ook in acht ne men, de hinderpalen, die hun wer king in de weg staan, verwijderen en er vooral geen kunstmatige hin derpalen aan toe voegen. Bij die „hinderpalen" werd vooral gedacht aan overheidsmaatregelen en bemoeiingen van organisaties. De Molinari betoogde dan ook dat zijn boodschap saamgevat kon worden in vier woorden: „laissez faire, laissez passer". Laat maar begaan. Laat alles maar aan zichzelf over. Dan zullen de „natuurlijke wetten" heil zaam kunnen werken. Weg daarom ritet de gilden, weg ook met allerlei mercantilistische voorschriften. Dat deze leuzen ingang vonden, was niet alleen het gevolg van de ontaarding van het gildewezen of van het dik wijls al te zeer drukkende mercan tilistische juk, maar hield verband met de algemene geestesrichting, die in de achttiende eeuw in de lei dende kringen de toon aangaf. De liberale school van Adam Smith heeft een aantal jaren grote invloed op economisch terrein uitgeoefend. Zij heeft ten tonele gevoerd de „ho mo economicus", de economisch handelende mens, die zich daarbij alléén door zijn eigen belang laat leiden. Wel erkenden enige liberale economen, zij het soms zeer zwak, dat bij het economisch hande len ook hogere drijfveren een rol kunnen spelen, maar bij de opbouw van hun economische theorie lieten zij die drijfveren geheel buiten be schouwing. Zo kwamen velen tot de conclusie, dat het heel normaal was om alléén eigen belangen na te stre ven en zich om de eisen der ethiek niet te bekommeren. Smiths opvattingen zijn in verschil lende landen in praktijk gebracht. Ten aanzien van de naamloze ven nootschappen heeft men haar ech ter niet gevolgd. Hij concludeerde uit zijn algemene beschouwing over het eigen belang als dè drijfveer van het economisch handelen, dat deze bedrijfsvorm geen aanbeveling verdiende, omdat het persoonlijk be lang der bestuurders daarbij in te geringe mate was betrokken. Men heeft al vrij spoedig ontdekt, dat hier een te haastige conclusie was getrokken. Op grond van zijn theorie ontwik kelde Smith ook bezwaren tegen het staatsbeheer der domeinen. Hier vond hij dikwijls gehoor en werden domeingronden tegen lage prijzen verkocht. Later heeft men daarover wel spijt betuigd. De meeste verwoestingen evenwel werden door de toepassing der libe rale theorie aangericht op het ter rein van de arbeid, in het bedrijfs leven. De individuele arbeider, die zich niet mocht organiseren, kon niet de geringste invloed op de in houd van zijn arbeidscontract uit oefenen. Van zijn afhankelijke posi tie werd grof misbruik gemaakt. Velen zagen dat ook wel. Maar zij waren van oordeel, dat men toch de „vrijheid" moest handhaven en geen beperkende maatregelen be hoorde te nemen. Er zou allengs floor de stijging van de welvaart wel verbetering komen. De koude manier, waarop sommigen over de vreselijke misstanden spraken, laten wij nu maar buiten behandeling. Men moet uiteraard bij vergelijkin gen tussen de toestanden in de eer ste helft der negentiende eeuw en het heden rekening houden met het feït, dat de maatschappelijke rijk dom veel geringer was dan thans. Er was inderdaad behoefte aan ka pitaalvorming, wilde men, dat de industrie in een snel tempo haar vleugels zou kunnen uitslaan. Maar ook al stemt men dit toe, daarme de zijn niet gerechtvaardigd de meer dan schandelijke toestanden, die in Engeland en elders geconsta teerd zijn geworden. De wetten der menselijkheid zijn in het bedrijfsle ven en ook in de koloniale practijk op ernstige wijze geschonden. Dr. Banning heeft wel gelijk, wan neer hij wijst op de grote verande ringen, die vooral sedert de ja ren zeventig der vorige eeuw zijn tot stand gekomen. Maar welke invloeden hebben zich daarbij doen gelden? Hier zal wel diversiteit van gevoelen openbaar worden. En dat zal dan weer leiden tot een uiteengaan in de practijk van het heden. Althans ten aanzien van enkele belangrijke punten. Dat de wijzigingen, die zich in de socia listische kringen reeds voltrokken, de principiële verschillen zonder practische betekenis hebben ge maakt, geloven wij niet. „Vrouwenthuisfront" der geref. zending opgericht Na lange tijd van voorbereiding is op 24 februari j.l. een „Vrouwenthuisfront" van de zending van de Gereformeerde Kerken opgericht. Op deze vergadering waren aanwezig afgevaardigden van verschillende dames-comités uit de Ge reformeerde Kerken, die het zendings werk al vele jaren op allerlei manieren hebben gesteund. Vanuit het contact-lichaam van vrou welijke werkers in de Midden-Javaanse Christelijke Kerk en de Chinese Ker ken werd aangedrongen op de vorming van zo'n vrouwenthuisfront. Men ge voelde de behoefte aan een dergelijk contact met de Nederlandse christen vrouwen, teneinde door materiële en vooral ook geestelijke hulp het vrouwen werk in Indonesië zoveel mogelijk te steunen. Het landelijke comité Vrouwenthuis front bedoelt coördinatiepunt en ge- spreksplaats te ziin van al die bestaan de organisaties, die zich al met derge lijk werk bezig houden, zodat men er varingen kan uitwisselen, elkaar kan adviseren, helpen waar mogelijk is en elkaar stimuleren, Het ligt dus niet Reisbeurs voor drie jonge ontwerpers Op verzoek van een firma, die twee of drie jonge ontwerpers in de gelegen heid wil stellen een studiebezoek van ongeveer een week aan de Triënnale 1960 in Milaan 16/74/11 te brengen heeft het Instituut voor Industriële Vorm geving een studieprijsvraag uitgeschre ven. Gevraagd wordt daarin een ont werp voor een klein massa-artikel in kunststof, van een karakteristieke vorm. Gedacht wordt aan bijv. een wasknijper, een klerenhanger, een wastafelbeker, e.d. Een jury zal uit het ingezondene maximaal zes ontwerpen kiezen, waar bij meer op creatieve belofte dan op ervaring gelet zal worden. in de bedoeling c touw te zetten. Als presidente mité werd gekozen grote actie op Klapwijk, te Laren N.H. taresse voor de correspondentie met In donesië mejuffrouw Louise Goemaat te Groenekan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2