CHRISTFLIJ K KONING- RICHARD A-R. vrouw heeft ook buiten het gezin een grote taak WYBERT Stakingsrecht dient spoedig geregeld Partij wil initiatieven tot praktijk activeren Jonge Kikoeyoes gaan in dorpen evangeliseren Een woord voor vandaag Kanttekening Amerikaan promoveerde aan Vrije Universiteit I 2 Les van wilde actie buschauffeurs In belang van positie van de vakbonden Opnieuw heeft een wilde sta king, ditmaal in het vervoers bedrijf, de schijn gewekt, dat langs deze weg nog de beste re sultaten op loongebied door de werknemers in de wacht kunnen worden gesleept. Ook deze wil de staking is immers gevolgd door aanzienlijke loonsverbete ringen voor de werkers in deze bedrijfstak. In de kring van de Katholieke Arbeidersbeweging heeft deze gang van zaken gro te wrevel gewekt, zo blijkt ons uit het orgaan van de K.A.B., Ruimzicht. Het orgaan schrijft, dat de vakbonden een- en andermaal reeds door resoluties en uit spraken de aandacht gevestigd hadden op de onhoudbare toe standen in de vervoerssector. Maar meer dan een summiere aandacht is er toen nauwelijks aan geschonken. Op 25 januari was dat plotse ling echter heel anders. Pers, radio en televisie waren op eens volop actief, en hoe! Het Kj\.B.-orgaan vervolgt dan: Op dinsdag 26 januari riep de Tweede Kamer de regering reeds tot de orde. Dat klinkt misschien wat kras, maar het kwam er toch wel op neer. Woensdag 27 januari werd er toch wel geconfereerd en zaterdag 30 januari was er al re sultaat. Aan wie en aan wat is dit resul taat te danken? Voor wie op de hoogte is, is dat geen vraag. Maar hoevelen zijn er echt vol doende op de hoogte? Hier schuilt het gevaar, dat een grote massa in en buiten deze be drijfstak weer denkt en zegt: „Zie Je wel! Al dat geconfereer van die vakbonden is larie. De vuist op ta fel, dat helpt, dat zie je nu." De vakbonden zijn ln dit geval correct gebleven. Zij hebben hun best gedaan. Maandenlang hebben zij in moeilijke vergaderingen met hun leden een zware verant woordelijkheid gedragen en zijn niet bezweken. Wordt dit nu gehonoreerd? Neen, ook op dit gebied wordt de deugd in dit ondermaanse niet be loond. Gelukkig is het in het Ne derlandse bedrijfsleven niet overal zo als in deze bedrijfstak. Of de werkgevers in deze sector nu wat geleerd hebben? Misschien, en dat zou althans winst zijn, maar dat moeten we eerst nog zien. Conclusie? Het tegenwoordige overleg is goed, maar het moet efficiënt zijn en mag niet te lang duren. Zeker niet als er duide lijk sprake is van te lage lonen. Daarom ook moet het sta kingsrecht zo spoedig mogelijk duidelijk en afdoende worden geregeld, want nu is er tegen wilde stakingen blijkbaar niets te doen. maar vakbonden kun nen voor de balie worden ge sleept. Maar als het redelijk overleg in een oeverloos en uitzichtloos rekken en trekken dreigt te ontaarden zal de katholieke vakbeweging ook het laatste middel moeten kunnen ge bruiken. Ten overvloede zij nog opge merkt, dat dit noch met geleide, noch met vrijere loonpolitiek als zodanig iets te maken heeft. Onder belde vormen van loonpolitiek kan het perfectionisme zo hardnekkig worden volgehouden, dat men in elk geval de bus misloopt, aldus de K.A.B. Landbouw niet content Het orgaan van de Christelijke Boeren- en Tuindersbond, óns Platteland, vraagt zich af hoe de 4 pet. loonsverhoging voor de landarbeiders, waarover in het landbouwschap overeenstem ming is bereikt, door de boeren gefinancierd zal moeten worden. Behalve de 4 pet. komen ook nog de verplichte compensaties in verband met de huurmaatregelen. Voor de landbouw gaat dit een loonkostenstijging in een jaar tijds betekenen van 10 pet. Het belangrijkste artikel, de melk, wordt hier als voorbeeld genomen. Volgens het landbouw schap is er sprake van een pro- duktiviteitsstijging van 4 pet met een dergelijke stijging van de produktiviteit is bij de huidige garantieprijs voor de melk onvoldoende rekening gehou den. ten garantieprijs van 29,65 zou al onvoldoende zijn geweest om de verplichte compensaties op te vangen, laat staan de extra verhoging van 4 pet. Maar de ga rantieprijs voor de melk is boven dien niet vastgesteld op 29,65 maar op 28,90. Tegen deze achtergrond acht de C.B.T.B. een spoedige opheldering op het punt van het garantiebeleid door de regering dringend noodza kelijk. v Droogte-slachtojfers Teleurgesteld is de C.B.T.B. over de beslissing van de minis ter slechts 27% miljoen beschik baar te stellen voor de slachtof fers van de droogte. Ook is men niet best te spreken over de wij ze waarop dit bedrag beschikbaar zal worden gestéld, namelijk aan de hand van een welvaartscriteri um. Wanneer men uitgaat van een zwaar getroffen gebied van 565.000 ha, aldus het orgaan van de C.B.T.B., en men rekent met een gemiddelde opbrengstderving van 300 per ha, dan is de totale schade bijna 170 miljoen, tegen welk bedrag een beslissing van 27% miljoen gulden wel zeer som ber afsteekt. Het door het landbouwschap ge vraagde bedrag van 50 miljoen gulden wordt een uiterst mini mum genoemd. Een dergelijk be drag zou ook niet verdeeld moe ten worden aan de hand van het welvaartscriterium, namelijk het gemiddeld inkomen over een aan tal jaren en de vermogenspositie. Hierbij zouden grote onbillijkhe den begaan worden. Het bedrag zal globaal over de provincies verdeeld moeten worden, omdat men provinciaal het beste Inzicht heeft in de gevallen, waarin dl- rekte hulp het meest urgent is. Alleen zo zal snelle hulp geboden Hf E - sê klein aantal A.R. Advertentie Krimpen van pijn door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- i zenuwpijnen is onnodig. Togal bevrijdt U snel en afdoende van die pijnen. Togal kan baten, waar andere middelen falen. Togal zuivert de nieren, is veilig voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.95, 2.40, 8.88. Jeugdreveil in Kenya Jeugdbeweging nieuwe stijl in Afrika Wood heeft voor de Wereld raad van Kerken een brief over evangelisatiewerk onder de Ki koeyoes dat leidde tot een ople ving van het CJMV-werk. De stam van de Kikoeyoes heeft sterk geleden onder de acties van de Mau-Mau, die het vooral ge munt hadden op de leden van de christelijke kerk, omdat de ge lovigen zich niet bij haar acties wilden aansluiten. De kerk heeft echter op een merkwaar dig sterke manier weerstand geboden aan deze dwang van buiten. Zij putte haar kracht vooral uit de reveil-beweging die haar oorsprong vond in Roeanda in de jaren dertig en zich via Oeganda voort plantte naar Kenya. Deze reveil-christe- nen waren onvermurwbaar in hun stand vastigheid. Zij hielden de kerk die dreig de te verbrokkelen bijeen, hoewel zeer velen van hen als martelaar zijn gestor- Volgens de schrijver behoren de Ki koeyoes tot de intelligentste volkeren van Afrika. Hoewel zij 50 jaar geleden nog in het „stenen tijdperk" leefden hebben zij de westerse beschaving op bewonderenswaardige wijze weten te in corporeren in hun eigen leven. Het volk telt vele academici, al moet worden toe gegeven dat de grote meerderheid con servatief en indolent gebleven is. Deze mensen zien met jaloerse blikken de welvaart van de westerse beschaving maar missen de innerlijke kracht zich op te werken. De kérk is ongeveer zo oud als de nes- t van de predikanten. Zij ziet sterk de taak die op haar schouders is gelegd om evangelisatiewerk te doen onder haar eigen landgenoten. De kerken die uit zendingswerk zijn ontstaan zijn vrijwel allemaal zelfstandig geworden. Het is echter geen wonder dat er binnen deze kerken spanningen zijn. Het christendom is door de blanken gebracht, maar in dt levens van de blanke planters ziet de in- :r van Kenya weinig vruchten var het geloof. Bovendien zijn er de tegen stellingen tussen rijken en armen, tussen jongen en ouderen. Toch zien de gelovigen steeds mee persoonlijke opdracht die hun ls geschon ken. De jonge Kikoeyoe die eigenlijk op groeide ln de dagen van het Mau-Mau conflict verlangt in het geheel niet terug het leven van zijn ouders. Zijn schoolopleiding heeft hem een blik doen werpen op nieuwe en grotere mogelijk heden. De grote moeilijkheid Is dat een veel groter aanbod is van men: voor hogere posities dan er dergelijke posities zijn. Als hy klaar Is met zijn studie is er vaak geen plaats voor hem. Dit veroorzaakt vaak een geestelijk con flict. JEUGD Reeds in de dagen van het Mau-Mau conflict zocht de kerk naar een moge lijkheid om de jonge mensen tot daad werkelijk evangelisatie-werk aan te zet ten onder de jongeren, omdat men ge loofde dat het evangelie een antwoord was op de vele vragen die de jeugd moest oplossen, In de verschillende dor pen begonnen gelovige jongeren zich aaneen te sluiten tot christelijke ver enigingen. De beweging, die snel groeide, ont stond in de Anglicaanse Kerk, maar verspreidde zich al spoedig over de andere gezindtes zodat binnen een jaar de beweging interkerkelijk geworden was. Al spoedig begonnen deze groepen zich te vereenzelvigen met de YMCA en de YWCA, die in Nederland zijn symengesmolten in het werk van he' Christelijk Jongeren Verbond (CJV) i samenkwam, Met de bedoeling, het werk door en voor antirevolutionaire vrouwen te stimuleren en intensiveren heeft het Centraal Comité van A.R. kiesvereniging een „vrouwen-conferentie" belegd, welke gisteren in Utrecht werd gehouden. „Niet uit emancipatiedrang, maar uit overtuiging dat wij de voedende en stimulerende kracht van de vrouw, vooral ten opzichte van de opvoeding der kinderen, niet kunnen missen in ons gemeenschappelijk streven", zei dr. W. P. Berghuis, voorzitter van het Centraal Comité, in zijn openingsrede. Dr. Berghuis legde er de nadruk op, dat het niet als „ouderwets" moet wor den gezien dat de ARP nog altijd een zekere aarzeling kent ten opzichte van het optreden van de vrouw in het open bare leven. Niet alleen plaatst de Bijbel de vrouw op de tweede plaats maar de gehele geaardheid van de mens is hier op gericht. Dit betekent geen misken ning van de vrouw, want dikwijls is de stimulerende figuur op de achtergrond belangrijker voor de openbare activitei ten dan de spectaculaire figuur op de voorgrond. Wanneer de partij nu haar vrouwelijke leden gaat activeren is het juist van dit gezichtspunt uit, en ook met het oog op haar taak- in het gezin. De partij heeft man en vrouw beiden, elkaar aan vullende, nodig voor de christelijke po litieke zaak, waarin het eerste doel is, God te dienen. Wereld en kind Mevrouw dr. F. T. Dlemer-Llndeboom, presidente van de landelijke A.R. Vrou wencontactcommissie, sprak er haar voldoening over uit, dat de partij, die 12 jaar geleden toen voor het eerst haar plaats in de gelederen nauwelijks erkende, nu zoveel goed begrip toont i-activiteit. Zij betreur de het, dat dag-vergaderingen de wer kende vrouwen feitelijk beletten deze mee te maken, temeer daar ook haar daadkracht zozeer nodig ls. Daarna hield mevrouw Diemer eerste inleiding tot de discussie het onderwerp ,,De wereld van vandaag i het kind". Zij beschreef de „wonderlijke wereld" 3n het heden, waarin de dromen uit het verleden meer dan werkelijkheid zijn geworden. Daardoor is de eens zo grote wereld belangrijk kleiner ge>vor- J—aangezien de belangen van lan- volkeren steeds dichter met el kaar worden verweven is alleen al uit eigenbelang samenwerking op wereldni- "ïau hard nodig. In deze wereld, waarin naast wel vaart nog zo enorm veel honger en ge brek voorkomt, groeien kinderen op en in de unanieme aanvaarding van de Ver klaring van de Rechten van het Kind door de Algemene Vergadering V.N. ligt wel de erkenning van het be sef van verantwoordelijkheid jegens het kind over de gehele wereld. Mevrouw Diemer schetste in den brede de principes, waarop de Verkla ring steunt en een van de belang rijkste daarvan is, dat het kind „over al waar mogelijk zal opgroeien in de zorg en onder de verantwoordelijk heid van zijn ouders en in elk geval in een atmosfeer van genegenheid en veiligheid". Hierin, zo toonde mevrouw Diemer an, ligt voor Christenouders een spe ciale taak, want waar „het beste" vooi het kind wordt gezocht is dit zeker ii de eerste plaats de kinderen in kennii te brengen met de liefde van God, want alleen het evangelie kan de ontkerste ning der volkeren tegengaan. Dit brengt vanzelfsprekend ook op politiek terrein een opdracht me het leven van het kind kunnen den meegeweven draden, welke het grondpatroon vormen voor een bewust- christelljkc politieke verantwoordelijk heid in de jaren van de volwassen heid. Róeping lot steun Dat er afgezien van de betékenis van de opvoeding der jongere generatie ook een roeping voor de vrouw bestaat tot het geven van krachtige steun door de christelijke politiek maakte mejuffrouw J. van Leeuwen in de tweede inleiding duidelijk. Zij titelde haar rede „Schou- schouder". antirevolutionaire volksdeel draagt de hoge verantwoordelijkheid, voor heden en toekomst het licht van het evangelie te mogen laten schijnen in alle staatkundig bedrijf, dat samenhangt met alle levensterreinen. Bij het uitvoeren van deze dure roe ping, aldus spr., mag geen man, vrouw of jongere worden gemist. Nagaande hoe de taak van de vrouw in deze ligt, kwam mejuffrouw Van Leeuwen tot de conclusie dat tot deze taak behoort veel lezen van de christe lijke pers en partij-voorlichting, een open oog hebben voor de vorming van de kor mende generatie die met name kan worden gerealiseerd in de ARJOS, het meeleven en -werken met de partij-acti viteiten en het zoeken naar wegen en middelen om de AR-visie steeds meer gestalte te geven. En dit alles natuur lijk onder voortdurend gebed, dat eer essentieel onderdeel is van het vervul len der politieke roeping. Er zullen ook goede contacten moeten bestaan om een open oog te kunnen houden voor de concrete situaties. Bij het onderhouden van contacten kunnen vrouwenclubs mogelijk Tenslotte aanvaardde de vergadering een aantal conclusies betreffende de activiteiten van de vrouw in de par tij. Ook hierin wordt gezegd dat neer het ergens niet mogelijk is dat vrouwen partijvergaderingen bijwo nen, de oprichting van een vrouwen club onder auspiciën van de kiesver eniging gewenst is. Voorts is het gewenst dat vrouwen zich opgeven om in bijeenkomsten spreken, helpen bij het organiseren voorlichtingsavonden voor vrouwen of jongeren en bijdragen tot publicaties Advertentie GRIEP! Gebruik regelmatig Alleen in dozen met Wybert-beeldmerk EVANGELISATIE De verenigingen begonnen echter van het begin af aan sterk naar buiten te treden. Het waren geen studiegroepen maar jeugdevangelisatiekringen. vormden koren en quartetten die stellingen gingen geven en vormden trek bleken bij de ouderen. De geest van deze jongeren wordt mis schien het beste geïllustreerd door jonge Kikoeyoe, die net zijn middelbare schooldiploma had behaald. Hö bracht een groep van zestig schoolvrienden, die nog niet zo ver waren, bijeen en begon een evangelisatiecursus van twaalf les sen. In de vacantie stuurde hy deze jon ge mensen die van zendingsyver ver vuld waren naar huis om daar op aller lei manieren te vertellen dat Christus ook in hun leven werkciykheid was ge worden. Zo plant de jonge Kikoeyoe zyu kerk. De gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus zo noemen we dit stukje van Jezus' onderwijs. Het is geen in drukwekkende naamgeving, want de tegenstelling rijk-arm is j niet het meest typerende in deze gelijkenis. Eerder gaat het hier over „Gods maatregelen tegen de menselijke sleur" deze naam zou een betere typering zijn. Menselijke sleur. Dag in dag uit ligt dié bedelaar op zijn vaste plaatsje bij het voorportaal, voedt zich met wat valt van de (dag in dag uit rijk gedekte) tafel'van de rijke man. Welke maatregelen neemt God? Geen enkele. De bedelaar sterft in armoede en de rijke man sterft in rijkdom. Dan is het decor veranderd. De rijke man vraagt nu om gun sten. Hij vraagt of Lazarus naar de aarde mag gaan om zijn vijf broeders ernstig te waarschuwen. „Neen", zegt vader Abraham, ,zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren." Die vijf broers leven in onze tijd overgebracht hun nette, christelijke leven, compleet met bijbellezen, kerkgaan en zo voorts. Maar het zegt hun niets ze leven in een sleur. De rijke (nu arme) man wil dat God maatregelen neemt om die sleur te doorbreken. Maar God neemt géén maatregelen! Zegt deze gelijkenis u zo iets? DE MIDDENSTAND EN DE WELVAART 60 HOOFDSTUK XV Het eerste licht van de dageraad begon aan te breken toen met langzame, zware tred iemand de tent van de Koning naderde. De Vaux die trouw al& een waakhond naast het bed van zijn meester in een lichte sluimer lag, werd dadelijk wakker, sprong overeind en sloeg de hand aan de dolk. Nog voor hij echter de tyd kreeg pen, trad reeds de ridder Eén oogopslag volstond v hoe het gelaat van de bezoeker gëtekend was door „Werda?" de Luipaard binnen, dé Vaux om te zien SIR WALTER SCOTT zwaarmoedige en tegelijk berustende trek. Hoe waagt u het hier ongevraagd binnen te dringen? vroeg de Baron op een ernstige toon. even wel zacht genoeg om de koning nfet te wekken. Stil maar, de Vaux, zei Richard, die op dat ogenblik net ontwaakte, Sir Kenneth komt als goed soldaat rapport uitbrengen van zijn wacht. Voor zo'n man staat mUn tent altyd open. Welnu spreek, heer Schot, komt u mij vertellen dat tijdens de nacht alles rustig is gebleven? Wie zou het trou wens gewaagd hebben Engeland's banier aan te val len, zolang die werd bewaakt door een dapper en eervol krijgsman? Dapper en eervol ben ik niet langer, antwoord de Sir Kenneth somber, want mijn wacht is noch waakzaam, noch trouw en toch zeker niet eervol geweest. De banier van Engeland werd geroofd! En u leeft nog om mij dat te komen vertel len? riep Richard half lachend en op een ongelo vige toon. U hebt niet eens een schram in uw ge zicht. Weet u met dat het verboden is met ten ko ning te schertsen? Ik wou dat ik i m i Sir Kenneth verbeten. Wat ik i waarheid. Bij Sint Joris! schoot Richard nu uit, de Vaux ga zelf kijken. Het lijkt of de koorts opnieuw in mij is gekropen, want ik hoor dingen die niet waar kunnen zijn. Sir Kenneth's moed ls bewezen en dus spreekt hij wartaaL De koning werd op dit ogenblik in de rede geval- Maar wie" staat hier? onderbrak Neville zich zelf, met grote ogen naar Sir Kenneth starend. Een verrader! riep Richard, van zijn bed op springend. Een verrader die de dood zal sterven die hij verdiend heeft. Terwijl hij dat riep, greep hij de strijdbijl die naast hem lag en hief die in de hoogte. Bleek, doch roerloos stond de Schot voor hem, het hoofd onbeschermd, de ogen neergeslagen. De lip pen bewogen zich nauwelijks merkbaar, als was hij bezig een gebed te prevelen. En vlak tegenover hem, op ae juiste afstand om de slag toe te brengen, stond Richard. Eén ogenblik leek hij gereed om het verschrikkelijke wapen met volle geweld te laten val len op het hoofd van de ridder, doch opeens aar zelde hij, liet de arm zakken en zei: Maar er lag bloed, zegt u. Nevüle? Welnu, heer Schot, eens was u een moedig man, dat heb ik met eigen ogen gezien. Zeg mij dat u twee van de aanranders hebt overwonnen, of maar één zelfs, en ik zal u uit het kamp laten vertrekken met uw leven én eerloosheid. U hebt mij eeh leugenaar genoemd, mijn Ko ning, antwoordde Sir Kenneth, en dat is het enige waarin gij mij onrecht doet. Ter verdediging van uw standaard is geen bloed gevloeid, tenzij dat van een dapperej hond die meer trouw betoonde dan zijn meester, aahgezien deze- zijn post heeft verlaten. Bij Sint Joris, riep de Koning nogmaals en weer ging zijn arm met de bijl de hoogte in. Doch tegelijkertijd sprong de Vaux voor hem, roepend: Neen, Sire, dit kunt u niet doen! Niet hier! Dit is geen werk voor u! Een koning vecht niet met een verrader en het was al dwaas genoeg de wacht aan een Schot toe te vertrouwen. Heb ik niet altijd gezegd dat zij een mengsel van valsheid en eerlijkheid zijn? Gij hebt gelijk, riep Richard, ik had hem be ter moeten kennen. Ik had er aan moeten denken dat ook Willem me al eens misleidde. Mylord. zei Sir Kenneth, Willem van Schot land heeft nooit bedrog gepleegd. De omstandighe den dwongen hem Zwijg, onbeschaamde, onderbrak Leeuwenhart, u hebt niet meer het recht- de naam van een ko ning uit te sprekenMaar het 'is zonderling, de Vaux. Die man is een lafaard of een verrader. Maar toch wachtte hij onvervaard de slag van mijn bijl af. als wilde ik hem slechts een klopje geven om hem tot ridder te slaan. Waarom toont hij geen vrees? Hoe kan ik toeslaan als er schrik nooh tegen stand is? Er ontstond een stilte. Mylord, hernam Sir Kenneth. Ha. gij hebt tenminste de spraak weergevon den, riep Richard. Maar gebruik uw tong niet om mij genade te vragen, want Engeldnd is door uw schuld onteerd. Voor zoiets schenk ik geen vergiffe nis, zelfs niet al was u mijn bloedeigen broeder. Wordt vervolgd contactbladen of andere periodie ken verzorgen. Graag staat de partij open voor initiatieven. De discussie op de interessante voor drachten die reeds zoveel hadden duide lijk gemaakt leverde niet zoveel vragen op. Aan mevrouw Diemer werd voorna melijk gevraagd naar evangeliserende acties in het buitenland door emigratie- uit-roeping en het daadwerkelijk steu nen van de hulp aan onderontwikkelde gebieden. Zij antwoordde dat het ei emigratie toch ook om gaat hoe den vreemde als kind van God zegen voot anderen kan zijn en door blikverruiming via de organisatie het persoonlijk initiatief tot daadwerke lijke hulp kan worden gestimuleerd. Na de rede van mejuffrouw Van Leeu- en informeerden vele dames naar richtlijnen voor gezamenlijke vrouwen- activiteit. Een veel voorkomende klacht is, dat vrouwen niet graag naar de mannenvergaderingen van de Kiesver eniging gaan. Ook voelt men mét de partij niet zoveel voor nog een wenorganisatie, temeer, omdat de vrouw niet al teveel uit het gezin weg mag zijn. De in de ochtendvergadering medé aanwezige mevrouw prof. dr. G. H. J. van der Molen com plimenteerde mevrouw Diemer als eerste vrouwelijk AR ge meenteraadslid. Het verheugt haar in het bijzonder, dat juist mevrouw Diemer deze pioniers functie vervult aangezien deze taak bij haar in voortreffelijke handen is. Geref. predikanten nodigen vrijgemaakte voor conferentie Het bestuur van de Vereniging var Predikanten van de Gereformeerde Ker ken in Nederland heeft besloten ook de vrijgemaakte collega's uit te nodigen voor de jaarlijkse predikanten-conferen tie. Het hoopt op deze manier een bij drage te leveren tot de pogingen om toenadering te zoeken tussen beide Ge reformeerde Kerken. ergaderingen worden op woens- en donderdag 21 april gehouden. Zoals wij reeds berichtten zal op woens dagmiddag ds. R. H. Bremmer vrijge maakt predikant van Enschede spreken over „Om het evangelie". Op donder dagmorgen 21 april zal dr. Udo Schmidt, superintendent van de Lippische Lan- deskirche spreken, 's Middags zal ds. W. G. Scheeres een referaat houden. Tevens zal dan de uitslag bekend ge maakt worden van een enquête gehou den onder predikanten over de verwis seling van standplaats. Geref. toenadering „Vrijgemaakten" en „synodalen" in Zwolle bijeen Door 21 personen uit de Gereformeer de Kerken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), waaronder 18 predikan ten, werd een gemeenschappelijke ver gadering uitgeschreven op zaterdag 12 maart in de Zuiderkerk te Zwolle. Zij zullen zich beraden over wat gedaan kan worden ter bevordering van de toenade ring tussen beide kerkgroepen. Als spre kers zullen optreden de heren ds. O. Ja ger, gereformeerd predikant te Almelo, ds. W. G. Raven, vrijgemaakt gerefor meerd predikant te Almelo en ds. M. Vreugdehil, gereformeerd predikant te Ruinerwold. TNE sterke verbetering in het eco- Toch zit er naar onze mening een nomische leven is niet onge- verdere omzetvergroting in het vet, merkt aan de middenstand voorbij en wel naar mate de loonsverhogin gegaan. Het totale inkomen is ge- gen meer om zich heen grijpen. Wei- stegen, en aangezien 65 pet. van dit iswaar worden deze ten dele opgc- nationale inkomen naar de midden- vangen door prijsverhogingen, maar stand vloeit, kan hij van een stijging er blijft toch een brok welvaartsver- j van dit inkomen behoorlijk profite- hoging over. ren. Deze groter wordende koopkracht Aardig is in dit opzicht een here- zal zo leert de eifvaring voor-S kening, die prof. dr. L. H. Klaassen namelijk terecht komen in de sec- uit Rotterdam enkele maanden ge- tor van de duurzame consumptie- leden heeft gemaakt. Bij een natio- goederen. Wij denken dan wellicht, naai inkomen van 35.000 miljoen alleen aan allerhand elektrische ap- j wordt er 23.000 miljoen geconsu- paraten, bromfietsen en televisietoc- meerd. Dat wil zeggen, dat elke stellen, maar in de groep vallen ook inwoner gemiddeld rond 2000 per textiel, schoeisel, meubilair. Ook zul- jaar en bijgevolg ƒ38,50 per week len de zakenlieden die voor ontspan- zou uitgeven. Hiervan gaat 12,50 ning van de mens zorgen, aan hun aan voedingsmiddelen weg, 3,50 trekken komen, aan genotmiddelen, 10 aan duurza- in de sector van de duurzame con- me consumptiegoederen en 12,50 sumptiegoedcren werken echter aan overige goederen en diensten. nog een paar andere trekpaarden. Deze bedragen vormen uiteraard De verkoop op afbetaling heeft na- een gemiddelde, omdat zij slaan op melijk in een tijd van hoogconjunc- i en vrouw, tuur de neiging, toe te nemen. De en rijk. De warenhuizen, maar vooral de postor- werkelijke uitgaven van de gezinnen der bedrijven, zijn hier een sprekend liggen daarom een stuk hoger; zij zijn afhankelijk van het gezinsinko- voorbeeld van. Laatstgenoemde za gen hun omzet in 1959 met bijna 30 men en de grootte van het gezin. pCt. stijgen. Anderzijds geven zij een aardige in- Het kopen zonder vooraf gespaard druk van de enorme stroom gelds, te hebben wordt evenwel ook ge- die naar de gezamenlijke midden- prikkeld door de kredieten van de stand gaat en ook van de ruwe ver deling van de uitgaven. Wij kunnen ook aannemen, dat de hogere omzetten in geld van de win keliers ook een verkoop van grotere hoeveelheden betekenden. De prij zen toch zijn pas in het tweede half jaar van 1959 omhoog gegaan, en dan alleen nog van een aantal le vensmiddelen. volkskredietbanken, de particuliere geldschietbanken en de handelsban ken met haar persoonlijke leningen. De volkskredietbanken b.v. gaven in 1959 bijna 15 pet. meer kredie ten. Hogere geldomzetten betekenen! voor 1959 betere bedrijfsresultaten,j omdat in het afgelopen jaar alge-; mene loonsverhogingen in de mid-l In het zo juist verschenen verslag denstandszaken nog niet i de nomen van de stijging van de geld- voor winkelbedienden loonsverho- omzetten in diverse branches. Zo gingen, en deze mogen in het al- heeft de detailhandel in aardappe- gemeen gesproken niet worden len, groenten en fruit in de periode doorberekend. De winkelier kan de januari tot en met november 1959 extra last dus alleen opvangen door 6 pet. verkocht dan in dezelf- een nog grotere omzet, een betere de periode van 1958. De detailhan- bedrijfsvoering en een snelle aanpas- del in boeken verkocht 8 pet. meer, sing aan nieuwe ontwikkelingen, die in gouden en zilveren werken Dit laatste kost in de regel geld. ook 8 pet. meer, de winkeliers in Kan de middenstander niet zelf het, schoeisel 9 pet. meer, die in alco holhoudende en alcoholvrije dran ken 4 pet. meer. Het bakkers-, benodigde geld op tafel leggen, dan zal hij bij de Nederlandsche Mid- denstandsbank moeten aankloppen Advertentie MEENK'S POEDERS helpen! Er zijn Meenk's Poeder^fci hoofdpijn, kies pijn, hoest, griep,^■arrhee. influenza, rheumatiek, koortsj^cid bij gevatte kou, periodieke pijnen uz. enz. Verkrijgbaar act 6 reders t een handige plastic HUISAPOTHEEK (met 6 verschillende etuis a 6 poeders), zonder prijsverhoging. Vraag uw drogist. schoenherstellersbedrijf voor een langlopend krediet. Menig-' ging evenwel slechts 2 pet. In om- een heeft deze weg in 1959 gevon- zet vooruit; de meubelwinkels moes- den. Uit het jaarverslag van deze ten daarentegen een omzetdaling bank blijkt namelijk, dat de mid- van 3 pet. incasseren. Deze percen- denstandskredieten toenamen van tages zijn gemiddelden, zodat ze van 95 miljoen in 1958 tot 135 mil- bedrijf tot bedrijf anders kunnen zijn. joen in 1959: door de gunstige con- Door het Centraal Bureau voor de junctuur had de middenstander Statistiek zijn er voor enkele bran- meer geld voor zijn zaak nodig, ches cijfers over de ontzetten in ja- maar er konden ook meer relaties schoenwinkels als in de warenhuizen denstand een goed jaar. Op het lo de geldomzetten gelijk zijn aan die pende jaar is thans nog onvoldoen- daling is de peil te trekken. Advertentie Met alabastiné zit schroef of spijker „muurvast". ALABASTINÉ HOLLAND N.V. - LE I DS EG R ACHT 6 - AMSTERDAM Proefschrift over gewadenstrijd in Anglicaanse kerk Aan de Vrije Universiteit te Am sterdam promoveerde vandaag de' heer J. H. Primus tot doctor in de theologie op een onderwerp dat zeer actueel is in de Engelse Kerk, na melijk de waarde van de kerkelijke gewaden van de geestelijkheid. Dr. Primus bestudeerde het „gewaden- conflict" in het midden van de zes tiende eeuw. De promovendus ls een Amerikaan die studeerde aan het Calvin College en Calvin Seminary in Grand Rapids. Zijn doctoraal examen legde hij aan de V.U. af. In zijn dissertatie behandelt hij de historische strijd over de geestelijke ge waden in de Anglicaanse Kerk geduren de de regering van Edward VI en Eli zabeth. De strijd werd geopend door John Hoo per toen hij benoemd werd tot bisschop van Gloucester en in 1550 bezwaren in bracht tegen de liturgische gewaden, omdat deze overgenomen waren van de Rooms-Katholieke kerk. Na de regering van koningin Ma ry werd de strijd opnieuw geopend en in de jaren van 1550—1570 heeft de gewadenstrijd een belangrijke rol gespeeld. Hij bracht aan het licht het eerste principiële verschil binnen het Engelse protestantisme, waaraan de naam van de puriteinen is verbonden. Dit proefschrift is bijzonder actueel omdat van hoogkerkelijke zijde een nieu-j we poging is ondernomen om de gewa den officieel erkend te krijgen terwijl dei- evangelische-anglicanen zich opnieuw fel verzetten. Beroepingswerk j' NED. HERV. KERK T Beroepen te Boskoop: W. J. Heij-f mans te Oudelande; te Ee, Fr.: J. Smit,1' vic. te Oosterbeek. P Aangenomen naar Heino als pred. voorE buitengew. werkz. (vormingsleider Deno Alerdinck): H. Kuylman, voorheen pred.fc) te Zuidzande. n GEREFORMEERDE GEMEENTEN *r DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Beroepen te Meppel: ds. J. P. Mat- thyssen, prop. te Amsterdam, die dit beroep ook aannam. UNIE VAN BAPT. GEM.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2