CHRISTELIJK
Misbruik kansel en
zitplaats niet
Ghanees predikant sprak
over eenheid der kerk
Te dure melkprodukten
in aclit provincies
PRACHTBIJTSÏ
Een woord voor vandaag
Islamitische bruiden
in Israël te duur
Jonge mannen
KONING-
RICHfiRD
Kanttekening
2
De ergernis van het
Evangelie mag niet
vergeten worden
In het blad ,J3elijden en Bele
ven" schreef ds. J. Overduin van
Veenendaal over de preek:
i de week be-
het één of het ander ijdel gebruikt.
Dit mogen wij zeker wel eikel
dag en alle dagen J
denken.
Ik ben vast overtuigd, dat onze
kerkdiensten minder een probleem
zouden zijn, indien prediker en
hoorder dodelijke ernst maakten
om nocii de kansel noch de zit
plaats te misbruiken.
Iets misbruiken is onwettig ge
bruiken. En onwettig gebruiken
is iets gebruiken waarvoor het
niet gegeven en niet bestemd is.
Dat is niet alleen ijdel, zinloos,
omdat het zijn doel voorbijschiet,
het is ook mis-dadig. Het is zo
mis-gedaan, dat het strafwaardig
in Gods gericht is.
Men zegt weieens, dat de eerste
gang van een jong kandidaat naar
de kansel de diepste indruk op
hem maakt, en dat men door het
vele preken gewend raakt en thuis
raakt op de kansel, dat de heilige
schroom verslonden dreigt te wor
den door een meerdere vaardig
heid zelfs een routine. Iedere pre
diker kan slechts voor zich zelf
spreken. Maar ik wil u wel ver
zekeren, dat mijn ervaring anders
is. Toen ik jong was onderschat
te ik de ontzaggelijke ernst van
wat eigenlijk preken is. De woor
den ambt en roeping krijgen steeds
meer diepte. Het zijn woorden,
die een prediker altijd weer op
roepen tot bekering en gelukkig
altijd weer troosten en weer moed
geven.
Het is toch zeker het meest aan
grijpende om met je eigen onhei
lige mond toch de heilige Mond
des Heren te moeten en te mo
gen zijn. In de Evangelieën lezen
wij enkele malen, dat Jezus Zijn
mond opende en zeideMen
zou heel nuchter kunnen opmer
ken: volkomen overbodig om ons
mee te delen, dat Jezus om te
kunnen spreken Zijn mond moet
openen. Dat is nogal vanzelfspre
kend. Met een gesloten mond kan
men niet spreken. Toch wordt op
plechtige wijze aangekondigd het
openen van de mond van Jezus.
Het is gewichtig, het is belang
rijk, het is een wonder, dat God
Zijn mond in deze wereld opent.
Jezus is de geopende mond van
God. Wij hebben geen zwijgen
de nog minder een stomme God,
zoals de afgoden.
Jezus opent Zijn mond. God
spreekt. Als er ooit reden is voor
de massa's om zich te verdringen
dan hier. waar Gods mond open
gaat. Hier behoren wij met open
mond te luisteren. En nu wordt
er telkens veel geschreven over
„hoe moet er gepreekt worden
en nu worden er overal wel be--
langrijke dingen gezegd, die ook
gezegd moeten worden, maar een
ding weegt mij steeds zwaarder,
en dat is de vraag: Ben ik de
mond des Heren, als ik preek.
Gaat de mond van Jezus open of
eigenlijk mijn mond. Dit moeten
wij predikers elkaar onophoude
lijk voorhouden. Dit alleen kan ons
behoeden voor onheilige roekeloos
heid en overmoedigheid maar ook
voor onheilige kanselvrees, men
senvrees en moedeloosheid.
Dit alleen kan ons bewaren voor
valse zucht naar populariteit. Je
zus houdt ons altijd weer. aan
Zijn Woord: Wie u hoort, hoort
mij. Wie u verwerpt, verwerpt
Mij.
DE heilige Woordbediening (om
het even minder juist te zeg
gen) was bij Jezus hiervan hon
derd procent heilig, omdat Hem
alleen Interesseerde en „obse
deerde" of Hij alleen de wil des
Vaders overbracht en deed. Daar
om is Hij onze hoogste Profeet.
En wanneer wij als predikers
ons steeds meer gaan bekomme
ren om het oordeel van de men
sen en steeds minder om het oor
deel van onze Zender, dan zitten
wij zo maar onder de valse pro
feten. die veel meer populair wa
ren dan de ware profeten.
Jezus heeft juist in dit verband
niet voor niets gezegd: ..Wee u,
wanneer alle mensen wèl van u
spreken: immers, op dezelfde wij
ze hebben hun vaderen met de
valse profeten gehandeld".
Er is niet alleen een preeknood,
omdat vele mensen zich onder de
preek vervelen of het niet de moei
te waard vinden om te komen luis
teren. Over deze nood wordt al
tijd maar weer gesproken en ge
schreven.
Ik zie een andere preeknood, die
veel ernstiger is. De nood. dat zo
weinig of misschien geen men
sen weglopen, omdat de prediker
onmachtig of onwillig is de erger
nis van het Evangelie te brengen.
Men voelt niet, dat bekering in
derdaad bekering, afsterven inder
daad afsterven, zelfverloochening
inderdaad zelfverloochening is.
De hoogste lof voor een predi
ker is niet, dat hij zo ontzettend
veel mensen trekt en bij elkaar
houdt, maar dat hij ook vele men
sen aanstoot geeft en verliest.
Maar dan puur om het Evange
lie. Zuiver en alleen, omdat Jezus
zijn mond opendeed.
Misbruik de kansel niet. Na
tuurlijk moeten wij dankbaar
zijn, wanneer predikers vele men
sen bereiken. Hoe meer, hoe lie
ver. Jezus trok de schare, mede
door wonderen en tekenen. Maar
die schare werd niet een afgod
voor Jezus. Die Hij tegen elke
prijs bij Zich wilde houden. Hij
had de heilige moed zo het Woord
Gods te brengen, dat er scheiding
kwam. En toen velen weggingen,
omdat ze het Woord van Jezus
niet verdroegen, omdat zij zich
niet wilden bekeren, heeft Jezus
niet „met kunst en vliegwerk"
van alles geprobeerd de mensen
toch bij Zich te houden. Hij heeft
geen water in de wijn van het
Evangelie gedaan. Hij heeft Zich
niet aangepast aan de smaak en
de wil van het publiek.
Hij zegt zelfs tot de enkele dis
cipelen, die overgebleven zijn:
„Gij wilt toch ook niet heen
gaan?" Gij zijt toch niet van de
zelfde geestesverhouding als de
schare? Als dat zo is, dan moet
gij ook maar weggaan. Gelukkig,
dat Petrus niet zou weten, waar
hij het dan wèl zou moeten zoe-
/ÏISBRUIK ook uw zitplaats in
de kerk niet Kritiek op de
preek is niet alleen geoorloofd,
zelfs geboden. Maar dan geen
kleinzielige kritiek over bijkom
stigheden, noch even of erger
kleinzielige lof om bijzaken. U
mag en moet maar éen belang
rijke maatstaf ter beoordeling heb
ben: Wanneer de prediker zijn
mond opent, opent dan Jezus zelf
zijn mond? Wanneer u terecht of
ten onrechte overtuigd is, dat dit
niet geschiedt of ver beneden de
maat geschiedt, dan moet u daar
over met de prediker ootmoedig,
beslist en biddend spreken. An
ders misbruikt u uw zitplaats.
Maar indien de prediker de bood
schap zuiver overbrengt, zodat het
Woord van God op u afkomt en
dringt tot beslissingen, tot keuze,
tot bekering, tot geloof, dan mag
u daaronder niet vrijblijvend luis
teren. alsof u stokpaardjes van
een bepaalde dominee ziet berij-
Bij een gehoorzame opening van
de Schriften, waardoor de bood
schap tot u komt, moet u „amen"
zeggen. Dan is er geen sprake
van verveling. Niemand kan zeg
gen. Ik verveel me bij de tand
arts of bij een behandeling van
een dokter. Er gebeurt wat. U
kunt wel zeggenr Het deed pijn,
maar'het is ceri gezegende pijn
M
Uitvoerend Comité Wereldraad bijeen Beroepillgswerk
Derde Assemblee
18-25 110 v. 1961
te New Delhi
Comité van de Wereldraad
van Kerken bijeen geweest x
een winterconferentie waarbij de
lopende zaken geregeld worden,
Gedurende de vijf dagen van de
besprekingen werden er avond
samenkomsten gehouden in de St.
Andrew's Church. Meer dan 1500
mensen vulden het kerkgebouw
om te luisteren naar de prediking
van de Ghanese predikant ds.
Peter K. Dagadu.
Ds. Dagadu is secretaris van de
Christelijke Raad van Kerken van
Ghana. Hij legde er de nadruk op dat
sectarisme een hinderpaal is voor de
voortgang van het christendom in Afri
ka en op andere continenten.
Hij sprak zijn blijdschao uit over
het werk van de Wereldraad van Ker
ken in Afrika, die de kerken tot gro
ter eenheid had samengeroepen. Hij
riep de Raad dan ook op om de Afri
kaanse problemen te blijven bestude
ren. Speciale aandacht moest geschon
ken worden aan de plaats van het ge
zinsleven, de vrouw en de nationale
verantwoordelijkheid.
raad vertelde de aanwezigen dat de
Wereldraad gelooft dat het Nieuwe Tes
tament leert dat de kerk een eenheid
Onze Here Jezus Christus heeft een
Kerk geïnstitueerd", verklaarde hij.
„Hij roept ons op tot eenheid en tot
de waarheid. Wij moeten beide in ons
leven laten blijken."
New Delhi
Het Uitvoerend Comité heeft onder
meer besloten om de Derde Assem
blee van de Wereldraad in New-
Delhi te houden en wel van 18-25 no
vember 1961. Men kan beschikken
de Vigynan Bhavan Conference
Hall die door de Indiase regering
gebouwd werd voor de Unesco. Dit
besluit moet nog goedgekeurd wor
den door het Centraal Comité dat
van 16-24 augustus van dit jaar in
St. Andrew's, Schotland bijeenkomt.
Zij lachte
Toen hij sprak over de noodzaak
christelijke eenheid vertelde hij
een vrouw die christin wilde worden.
Zij ging naar zijn catechisatieklas
voorbereid te worden op de doop. Toen
hij zijn catechisanten de Apostolische
Geloofsbelijdenis wilde leren, die zegt
„Ik geloof in een heilige algemene
christelijke Kerk," schoot deze vrouw
ln do lach. Toen hij haar vroeg wat
zo belachelijk was in deze geloofsbe
lijdenis vertelde ze dat in haar dorp
alleen al vijf verschillende secten
kerken werkten.
Dr. Franklin Fry, de voorzitter
het Uitvoerend (dat twaalf leden -telt)
en het Centraal Comité van de Wereld-
Advertentie
Maagklachten?
CHEFAROX
ïczende laag op de maagwand
Rapporten wijzen uit:
RAPPORTEN van de algemene
inspectiedienst van het mi
nisterie van landbouw hebben uit
gewezen, dat alleen in de provin
cies Drente, Noord- en Zuid-Hol
land en Utrecht de prijzen van de
melk door de leveranciers juist
worden berekend. In de overige
delen van het land zijn de melk
produkten 1 tot 6 cent te duur.
In de stad Groningen en onmiddellijke
omgeving is de prijs van karnemelk
en yoghurt in plaats van twee, met
drie cent per liter verhoogd.
Verder is gebleken, dat in de hele
provincie Friesland een cent te veel
is gevraagd voor een halve yoghurt.
Men verhoogde de prijs niet met een,
maar met twee cent.
Te hoge prijzen voor pap, yoghurt en
vla zijn verder berekend in de Achter
hoek, de Veluwe, de Betuwe, het land
van Maas en Waal, Tiel, Buren en de
Bommelerwaard. In de Achterhoek
waren ook de karnemelkprijzen te
hoog. Voor pap werd hier zelfs 5 tot
6 cent per liter te veel gevraagd.
In Overijssel kwamen te hoge prij
zen voor in Tubbergen, Den Ham en
Oldenzaal.
Het ministerie van economische za
ken heeft de rapporten doorgestuurd
naar het produktschap voor zuivel.
Morgen zal het produktschap de
rapporten in een openbare vergade
ring bespreken.
Aan de algemene inspectiedienst is
gevraagd na te gaan of de prijzen
reeds in overeenstemming met het
maximum toelaatbaar prijsniveau zijn
gebracht.
Advertentie
BINNEN YJl UUR....
Uw griep kwijt!
Advertentie
Beits zelf nw meubelen
van Ceta-Bever
NED. HERV. KERK
J. Ponne,
Benoemd tot leervicaris te Schevenin-
gen: J. Mostert, kand. te Loosduinen.
Bedankt voor de benoeming tot gods
dienstonderwijzer te Wageningen: D. Os
kam, godsdienstonderwijzer te Culem-
borg.
Beroepbaarstelling: de heer J. Ponne,
Floralaan 2a te Bussum, is beroepbaar.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen, te Leeuwarden (twee vaca
tures): A. Broek te Groningen-Noord en
J. Oomkes te Schiedam; te Wasse-
lar: H. Tien te Nijkerk.
Aangenomen naar Hallum: A. Schip
pers te Colijnsplaat.
Bedankt voor Medicine Hat, Christian
Reformed Church: J. H. Binnema te
Lemmer.'
Beroepbaarstelling: de heer J. Noord
hof, theol. kand. t-e Wildervank, die door
de classis Stadskanaal beroepbaar werd
verklaard zal gaarne een eventueel be
roep terstond in overweging nemen; zijn
adres is Raadhuiskade 20, Wildervank,
tel. 05987-2423. Kand. Noordhof is reeds
geruime tijd werkzaam in de evangeli-
satiearbeid van de kerken van Zuid-La-
Wildervank, Veendam en als cate
cheet in de kerk van Oude-Pekela.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Huizen NH: G. Blom te
Meerkerk en D. Slagboom te 's-Graven-
zande.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Scherpenisse
„Ik ben nu eenmaal zoals ik ben!" is een veelgehoord excuus
bij onaangename voorvalletjes. Het moet gezegd: het klinkt
bijzonder logisch. Maar de christen moet zich toch wel af
vragen of hij zo niet met het woordje .„bekering" in de
knoop komt!
Die twee jongens uit de gelijkenis van de verloren zoon waren
ook twee „karakters" de een lichtzinnig, de ander'bekrom-
pen en jaloers. En alle twee verwend door hun vader. De,
jongste, varkenshoeder geworden en gekweld dpori liongeri
komt tot inkeer. Hij ziet zijn fouten in èn hij gaat de moeilijke
weg terug. Men kan tegenwerpen dat hij weinig keü's had eft
dat is zo. Maarhij belijdt zijn zonde voor God. Hei is
geen ommekeer om den brode maar een ommekeermit schuld
besef. En men mag aannemen dat hij de rest van lijn leven
besteed heeft om te strijden tegen de fouten in zijn karakter.
Aldus niet de oudste zoon. Hij „bleef zoals hij eenmaal was":
een jaloers man die over zijn broer spreekt als „die zoon van u"
en niet bereid is tot bekeringtot ommekeer: 'b.
Achter Jezus gaan is: strijden tegen uzelf. Niet „blijven zoals
u nu eenmaal bent", maar „pogen te zijn zoals Jezus van u
vraagt". Met de zekerheid dat de Almachtige u daarbij helpt!
willen een
eenheidsprijs
DE, Islamitische jongemannen in
Israël zijn ontevreden. Onder
aanvoering van Salam Massarvé,
een 24-jarige student in de politie
ke wetenschappen, hebben zeventig
Islamitische jongemannen zich ge
organiseerd ten einde actie, te voe
ren om hun vrijgezellenstaat te
kunnen wijzigen in de huwelijkse
staat. De Arabieren in Israël die
dochters bezitten hebben namelijk
de wet van vraag en aanbod zeer
goed begrepen: er zijn meer Isla
mitische jongemannen dan jonge-
vrouwen in de huwbare leeftijd.
De Arabische vaders hebben der
halve in de loop der jaren de prijs
die een jongeman volgens de Koran
dient te betalen aan dé vader van
de bruid aanmerkelijk verhoogd.
Het bedrag dat betaald moet worden
varieert al naar gelang de schoon
heid van het meisje van niet min
der dan zesduizend tot twintig
duizend gulden, een bedrag dat de
meeste Islamitische jongeren niet
kunnen opbrengen. Enige jaren ge
leden hebben Islamitische jonge
mannen zich reeds gewend tót het
Israëlische ministerie van gods
dienstzaken om de prijs opdrijving
ongedaan te maken. Dit ministerie
legde de zaak voor aan de Islami
tische rechtbanken in Israël die be
paalden dat volgens de Koran de
bruidsprijs niet de waarde van een
ring te boven mocht gaan.
De Arabische vaders die dochters
bezitten stoorden zich echter nie
aan die uitspraak. Integendeel, dt
prijs steeg nrtg steeds. Blijkbaa
waren zij de mening toegedaan, dat
de prijs voor de bruid overeen
komstig een ring bezet met edel
stenen moest zijn.
De Islamitische jongemannen zijn nu
in Israël een actie begonnen om de
prijs te verlagen. Kennelijk willen
zij niet tot een „kopersstaking" over
gaan. Hun actie voeren zij met de
mocratische argumenten. In de over
tuiging dat de Arabische vaders
nimmer overeenstemming zullen
bereiken over een vastgestelde prijs
van een ring, wensen zij de prijs
57
Op hetzelfde ogenblik klonk achter hem
die hem zei: Tegenspoed is als regen in de win
ter, koud, onvriendelijk en hard voor mens en dier.
Maar na elke winter komt een lente en na elke
tegenspoed het geluk.
Sir Kenneth keerde zich verrast om en herken
de de Arabische geneesheer die zonder enig lawaai
te maken de top van de heuvel bereikt had en
dicht bij hem op de grond was gaan zitten, de
benen gekruist. Znn stem klonk waardig, doch het
kon een goed luisteraar niet ontgaan dat er toch
iets van medelijden en erbarmen uit opklonk.
Beschaamd, omdat iemand hem, verraste terwijl
hij weende, droogde Sir Kenneth met de rug van
de handen de tranen en knielde opnieuw naast de
hond, zonder de geneesheer van antwoord te dienen.
De dichter heeft gezegd, hernam de Arabier
op dezelfde rustige toon, dat de os voor het veld
is en de kameel voor de woestijn. Laat ieder zich
bij zijn taak houden en de hand van de genees
heer is wellicht beter dan die van een krijgsman
om wonden te helen.
Deze patiënt, waarde Hakim, antwoordde nu
de ridder van de Luipaard, kan door niets gered
worden. Bovendien is hij volgens uw wet een on
rein dier.
Allah heeft hem leven en gevoel geschonken,
vervolgde de Hakim, hoe zou een geneesheer dan
weigeren hem de hulp te bioden die hij juist door
Allah's hulp kan verstrekken? Voor een wijze
SIR WALTER SCOTT
redeloze hond of
en de geneesheer kwam naast hem zitten en behan
delde de wonde van de kreunende Roswald met
zoveel geduld en nauwkeurigheid als boog hij zich
over een mens. Met een handige beweging trok
hij het stuk van de werpspies uit de borst en stelp
te het bloed door middel van speciale geneesmid
delen cn een verband. Het dier hield zich roer
loos, als begreep het dat de onbekende het goed
met hem voorhad.
De hond kan genezen worden, zei de Hakim
na enige tijd, als u mij tenminste wilt helpen hem
in mijn tent te brengen. Ik beloof u hem mijn
beste zorgen te wijden en intussen kan ik u zeg
gen dat Allah het mij vergunt, evenveel kennis
te hebben van de kwalen van dieren als van de
ziekten die mensen treffen.
Neem hem mee, sprak Sir Kenneth, en als u
hem geneest mag u hem houden. Ik ben u nog
ter geven dan mijn trouwste bezit? Zelf zal ik tóch
nooit meer ter jacht gaan.
De Arabier antwoordde niet, doch klapte in de
handen, waarna onmiddellijk twee donkere slaven
verschenen, die uit het niets schenen te komen.
Deze namen na een kort bevel het dier in de ar
men en droegen hem weg. De hond stootte een kla
gend gejank uit en keek naar zijn meester, maar
was te zwak om weerstand te bieden.
Vaarwel. Roswald. zei Sir Kenneth, vaarwel
laatste vriend. Je bent te edel om iemand tot mees
ter te hebben die zijn eer verloren heeft. Wat rest
mij nog dan zo spoedig mogelijk te sterven?
Er staat geschreven, antwoordde de Arabier,
ofschoon de ridder eigenlijk niet tot hem had ge
sproken, dat alle schepselen de mens dienst moe
ten bewijzen en dus past het niet een dier te be
nijden.
Een hond die sterft door het vervullen van
zijn plicht, antwoordde Sir Kenneth, is meer waard
clan een man die zijn post verlaat. Laat mij alleen,
Hakim. U bezit grote kracht om mensen en die
ren te genezen, maar de wond die mij verteert
kan door u niet geheeld worden.
Er zijn geen wonden waar geen zalf voor be
staat, hernam de geneesheer, als de lijder maar
de wil heeft zich aan een dokter te onderwerpen.
Laat mij dan zeggen, riep de ridder, dat
nauwelijks enkele ogenblikken geleden Enge-
lands banier op deze heuvel wapperde en dat
de vaandelstok thans gebroken op de grond ligt,
terwijl de vlag zelf verdwenen is. Ik was aan
gesteld als bewaker.
Wat?, vroeg tde Hakim verbaasd, uw wa
penrusting is ongeschonden en er kleeft geen
bloed aan uw wapens. Naar men mij heeft ver
teld bent u er de man niet naar om zonder'
tegenstand zoiets te laten gebeuren. Hebt u u.
van uw post laten weglokken door een van de
vrouwen waar u als Nazarener meer eer aan
bewijst, dan volgens de Koran is toegestaan?
Ja. zo zal het wel zijn, want zo heb ik heel
wat van uw rasgenoten hun verderf tegemoet zien
Laat het zo zijn, hervatte Sir Kenneth, en
u zult toegeven dat er geen middel is om mij
te helpen.
De mens, vermaande de geneesheer, is niet
als een boom aan één plaats gebonden. Uw eigen
christelijke boeken geven u de raad. van de ene
stad naar de andere te vluchten wanneer u ver
volgd wordt. Ook Mohammed sloeg eens op de
vlucht, toen hij uit de heilige staa Mekka ver
jaagd werd en toevlucht vond te Medina.
Wordt vervolgd
voor een bruid in alle gevallen op
tweeduizend gulden gesteld te zien,
opdat niet de vaders met dochters
schoon van aangezicht bevoordeeld
worden boven hen die dochters be
zitten die 1 minder het aankijken
waard zijn.
Maar nog meer wenst het actiecomité
van Islamitische jongemannen. Zij
achten het onjuist dat een vader
met vele dochters in totaal meer int
tegen de tijd dat zijn dochters huw
baar zijn, dan de vaders met maa'
enkele dochters. Ook hierin willen
zij gelijkheid brengen niet door
iedere vader ongeacht het aantal
zijner dochters in totaal evenveel
te laten ontvangen, maar door hen
in. feite niets te geven.
De Islamitische jongemannen -ijveren
ervoor, dat er enerzijds een eenheids
prijs van tweeduizend gulden kermt-
voor iedere bruid, doch dat ander
zijds de vader van de bruid dit geld
schenkt aan 'zijn dochter. In feite
blijft dan het. geld. in het pas
huwde gezin.
Er zal echter nog heel wat water door
de Jordaan moeten stromen, eer de
Arabische, vaders de wensen inwil
ligen,want niet zij hebben het nodig
dat 'debruidsprijs wordt verlaagd.
Zij zijn niet bevreesd dat hun doch
ters ongehuwd dienen te blijven. Er
zijn nog altijd Islamitische jongeren
die het bedrag dat zij vragen willen
betalen, omdat er een tekort is in
Israël aan Islamitische meisjes in de
huwbare leeftüd. En waar tekort is
stijgen de prijzen
Advertentie
Formitrol
...formidabel)
voorkomt keel
aandoeningen
en griep!
Formitrol tablet
ten op basis van
formaldehyd wer
ken sterk antisep
tisch en desinfec
terend!
Formitrol,
een produkt vanDr.
A. Wander A.G.
Bern
Joden te Alexandria"
gearresteerd
Vier en zestig Joden zijn dezer dagen
te Alexandrië gearresteerd op beschul
diging contacten met Israël te onderhou
den. Deze Joden zouden naar Israël
brieven hebben geschreven met onzicht
bare inkt, zo bericht „The Jewish Chro
nicle". Een van de gearresteerden Was
dr. Fritz Katz, de eerste chirurg van
het Joodse ziekenhuis te Alexandrië,
die reeds sinds 1934, het jaar dat hij
Duitsland ontvluchtte, in Egypte woont.
Door interventie van de Westduitse am
bassadeur is dr. Katz vrijgelaten doch
hij moest het land verlaten.
Aangenomen wordt dat de Egyptsiche
politie de arrestatie van dr. Katz heeft
verricht om een voorwendsel te heb
ben het Joodse ziekenhuis te Alexan
drië tot staatseigendom te verklaren,
zoals zij hebben gedaan met het Jood
se ziekenhuis in Kaïro. Volgens de
Egyptische regering zou dit ziekenhuis
een bron zijn van zionistische activitei-
In de zeven Arabische landen is de
Joodse gemeenschap sinds de staat Is
raël werd uitgeroepen met een kwart
miljoen zielen gereduceerd. De meesten
hebben, de Arabische landen verlaten
wegens de vijandige houding van de Ara
bische bevolking.
BELONING VAN SPAREN
/ANDER, maar ondanks, de socia
listische kritiek gaat de rege
ring moedig voort met haar gedif
ferentieerde loonpolitiek, en allengs
heeft het er méér van, dat zij met
deze loonpolitiek slagen zal. Reeds
hebben vele „loontrekkenden" een
betere loonsverhoging verworven dan
zij bij een, door de socialisten voor
gestane, algemene loonronde zou
den hebben gekregen.
Onder en ondanks de socialistische
kritiek ook gaat de regering voort
met haar politiek van bezitsspreiding
en bezitsvorming. Het jongste bewijs
van de regeringsactiviteiten op dit
terrein vormt de in het uitzicht ge
stelde spaarregeling voor rijksambte
naren, zoals deze thans openbaar is
gemaakt en volgende week reeds in
werking zal treden.
Sparen is een bezigheid, zowel in het
eigen als evenzeer in het algemeen
belang. Heel velen hebben lange tijd
niet aan sparen kunnen toekomen.
De loonvorming was overwegend ge
baseerd op de eerste en voornaamste
levensbehoeften. Wij willen niet be
weren, dat er nu voor ieder de „ruim
te" is gekomen die hem ware toe te
wensen. Maar er zitten toch toene
mende mogelijkheden tot sparen in
dc lucht. De ruimte geeft hier en
daar zelfs al reden tot bezorgdheid
voor overbesteding. Welnu, onder
zulke omstandigheden is, meer dan
ooit, sparen een bezigheid, waarmede
behalve het eigen belang ook het al
gemeen- belang ten zeerste is ge
diend.
Het zijn, zoals gezegd, de socialisten,
die zich de laatste tijd krachtig te
gen bezitsvorming afzetten. Het is
duidelijk, dat zij de voorkeur geven
aan gemeenschapsbezit, Maar dan
komt de enkeling er niet of-< nauwe
lijks aan te pas.
Van socialistische kant komt men in
onze dagen nogal eens aandragen
met de bijbelse waarschuwing, dat de
mens toch op zijn bezit zijn hart niet
zetten zal. Wij nemen deze bijbelse
waarschuwing ernstig. Maar er ligt
nog wel enige afstand tussen het heb
ben van enig bezit ter bevordering
van eigen verantwoordelijkheid èn
het zetten van het hart op het bézit.
Reeds in het oude Israël was door de
goddelijke wijsheid aan een ieder
enig bezit gegarandeerd, in die zin
dat het aan zekere perken gebonden
was, maar tevens dat het door wet
telijke voorzieningen was beschermd.
Daarom menen wij reden te heb
ben, onze regering te prijzen om
haar voorzieningen, die beogen enige
bezitsvorming te bevorderen.
Bij deze voorzieningen zijn thans de
rijksambtenaren aan de beurt. Van
de uitgedachte regeling hebben wij
met belangstelling kennis genomen.
Elders in ons blad van vandaag
vindt ook de lezer en lezeres nadere
bijzonderheden.
Wij zijn getroffen door de bepaling,
krachtens welke men premie kan
ontvangen, niet slechts voor het op-
zijleggen van gelden, maar onder
omstandigheden óók voor bepaalde j
periodieke betalingen, die men heeft
te verrichten. Het betreft hier overi
gens uitgaven, die al evenzeer een
bezitsvormende strekking hebben.
Een regeling van het. beloond spa
ren voor ambtenaren aldus. Wij heb
ben even de gedachte voelen opko
men: worden bier de ambtenaren
niet bevoorrecht? Krijgen de ambte
naren hier niet uit 's rijks kas, dus
uit de algemene kas, een uitbetaling
die aan anderen wordt onthouden?
Het was even een gedachte. Want
bij enig doordenken werden wij ons
bewust, dat de overheid, door deze
regeling voor haar ambtenaren, te
gelijk een voorbeeld en een.stimu-
lans geeft.
Zij gaat voorop met haar eigen, om
vangrijke, personeel. Maar zij zal het
doen in de hoop. en de verwachting,
dat in het particuliere leven velen
zullen volgen en dat ook daarin de
gespreide bezitsvorming meer eri
meer gestalte zal krijgen.
NAAR NIEUWE VERHOUDINGEN
IJET gesprek tussen Kongolezen en
Belgen is geëindigd. Kongo wordt
op 30 juni a.s, onafhankelijk. Van die
dag af zullen beide volken eigen we
gen gaan. Dan zal blijken, of Kongo
een uitzondering maakt op de regel,
dat de leiders van jonge staten hun
vroegere meesters, de rug toekeren.
En of zij blijven erkennen, dat de
Belgen ondanks alle tekortkomin
gen de basis hebben gelegd voor
een gezonde nationale economische
huishouding, zonder welke politieke
onafhankelijkheid niet mogelijk is.
De rondetafelconferentie heeft een
ander resultaat opgeleverd dan men
er in België van heeft verwacht. Toen
de besprekingen werden geopend,
scheen er nog reden te zijn om aan
te nemen, dat de souvereiniteit ge
leidelijk aan de Kongolezen overge
dragen zou kunnen worden. Dan zou
het mogelijk geweest zijn, de toekom
stige relaties tussen beide volken har
monisch te laten ontwikkelen. Het
heeft echter niet zo mogen zijn.
De Kongolese leiders eisten volle
dige onafhankelijkheid op 3d juni, en
de Belgische regering moest al spoe
dig tot het besef komen, dat zij er
verkeerd aan zou doen, zich tegen
deze eisen te blijven verzetten. En
onder leiding van de zeer bekwame
minister De Schrijver is ten slotte
een regeling, uitgewerkt, die deze
harmonische ontwikkeling niet uit
sluit. Alles zal afhangen van de hou
ding, die de nog onervaren Kongo
lese leiders na de dertigste juni zullen
aannemen.
Koning Boudewijn heeft op de af
scheidsreceptie behartigenswaardige
woorden gesproken. Hij verklaarde
op hun loyaliteit te rekenen en herin
nerde hen aan hun enorme verant
woordelijkheid met de waarschu
wing: „Nu zult u dit erfgoed moe
ten beveiligen, ook tegen begerig
heid van vreemdelingen, die onder
voorwendsel van hulpverlening mis
bruik zouden kunnen maken van uw
onervarenheid".
Het overhaaste vertrek van Kasavoe-
boe en de wijze, waarop hij na zijn
terugkeer in Kongo te werk is ge
gaan, wekken de indruk, dat deze
waarschuwing volkomen op hpar
plaats is.
Er is alle reden om een volk geluk
te wensen met de verworven onaf
hankelijkheid. We zullen dit wat Kon
go betreft echter pas kunnen doen,
als de vrees wordt weggenomen, dat
de onervaren leiders van deze staat
niet of onvoldoende doordrongen zijn
van de verantwoordelijkheid, die zij
op zich hebben genomen.
Evangelisatie-actie
in Janan
lil Japan worden plannen uitgewerkt
om een grootse evangelisatiecampagne
te beginnen, die gebruik zal maken van
alle moderne middelen om het evangelie
op het zendingsveld uit te dragen. De
campagne staat onder auspiciën van de
Japanse' Raad van Christelijke Kerken.
De campagne zal beginnen op het
noordelijke eiland Hokkaido. Als proef
wil men zich in de periode van 92C
maart concentreren op twee dorpen.
Er zullen radiouitzendingen verzorgd
worden, films worden vertoond, openba
re samenkomsten gehouden terwijl ieder
huis bezocht zal worden om een trac-
taat dat speciaal voor deze campagne
is ontworpen, af te geven en de men
sen uit te nodigen. In deze twee dorpen
wil men ervaringen opdoen die men in
een veel grotere campagne, die bègin
april begint kan gebruiken.
Geref. kerkbouw
De Gereformeerde Kerken in ons va
derland hebben in 1959 25 nieuwe kerk
gebouwen doen verrijzen tegen 15
1958. In 1958 kwam dit gemiddeld op
795 per zitplaats en in 1959 op 885.
In 1958 hebben de Gerèf. Kerken een
totaal bedrag van 7.400.000 aan kerk
bouw besteed cn verleden jaar
12.500.000.
Ds. Bremmer spreekt
op conferentie van
geref. predikanten
De predikant van de Gereformeerde.
Kerken (vrijgemaakt) ds. R- H. Brem
mer is uitgenodigd om te spreken óp
een bijeenkomst van gereformeerde pre
dikanten, dié jaarlijks in de paasweek
voor een predikantenconferehtie bijeen
komen. Ds. Bremmer zal spreken óp
woensdag 20 april over de vragen rond
om de vrijmaking en de terzijdestelling
van de Vervangingsformule onder de ti
tel: „Om het evangelie".
Ambtsaanvaarding
Dr. M. W. van Weel, die onlangs be
noemd is tot buitengewoon hoogleraar
in de faculteit der genesekunde aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht om onder
wijs te geven in de algemene heelkunde,
zal op maandag 29 februari zijn ambt
aanvaarden.
Onderwijsbenoemingen
Benoemd bij het ulo: aan de Christ:
Nat. Ulo te Roden: de heren W. Ou-
denampsen te Zevenbergen en A. Schel-
tenS te Een; aan de Chr. Ulo te Schie-,
dam: de heer Joh. Schipper tc Baarn;
aan de Tweede Christ. Ulo te Eindho
ven: de hoer J Roubos te'Eindhoven;
aan de Christ. Ulo te Leeuwarden.