CHRISTELIJK KONING- RICHARD Evangelisch perspectief in een onzekere wereld SSR CONGRESSEERT IN DELFTSE SOCIËTEIT Een woord voor vandaag HOEST UW KIND...? Kanttekening Ds G. iV. Lammens: liefde is een gebod van God Optreden naar buiten als één Leger des Heils kreeg nieuwe commandant organisatie 2 Toekomst der kerk niet somber inzien iet Hervormd Nederland schrijft F. H. L. over de onze kerheid, die op allerlei terrein heerst. Wel zijn er soms dezelfde feiten, die de één optimistisch en de ander pessimistisch stem men. F. H. L. vervolgt: Deze onzekerheid ten aanzien van de toekomst van de Wes terse cultuur wordt trouwens ook nog gevoed door het toene mende besef, dat de machten, wier bestrijding de inzet' vorm de van de volkerenstrijd, waar van we de gevolgen nu zo lang zamerhand te boven zijn geko men, slechts schijnbaar zijn vernietigd. Juist tegen het eind van het vorige jaar verschenen plotseling in de kranten weer uiterst verontrustende berichten over allerlei uitingen van anti semitisme in West-Duitsland. Het begon met beledigende op schriften en hakenkruisen op de muur van een Keulse synagoge. Daarna werden soortgelijke ver schijnselen gesignaleerd in an dere plaatsen. Een gevoel van onzekerheid laat zich ook op economisch gebied waarnemen. Enerzijds een weer toenemende welvaart en een versteviging van de sociale ze kerheid door een steeds vol maakter stelsel van sociale wet ten, anderzijds het besef, dat in een wereld, die hoe langer hoe meer een éénheid van van el kander afhankelijke delen gaat vormen, enorme welvaartsver schillen, als zich thans voordoen op de duur tot catastrofen, maatschappelijk en politiek, aanleiding moeten geven. Geen rust Maar op kerkelijk ter- tein ontmoeten we evenzeer der gelijke tegenstrijdigheden. Aan de ene kant kunnen we opmer ken, dat er een geestelijk naar elkander toegroeien is van ver schillende kerken hier te lande en over de gehele wereld. De oecumenische beweging, hoe verschillend ook nog gewaar deerd, is eenvoudig niet meer weg te denken. Doch anderzijds zijn er ook allerlei verontrus tende verschijnselen. We den ken aan het blijkbaar, althans hier te lande, onuitroeibare neu tralisme op verschillende ter reinen van het openbare leven. En dan zijn er de nog steeds niet afnemende onkerkelijkheid en de steeds ingewikkelder wor dende problematiek die het ge organiseerde humhnisme op- roeptl Maar dit alles zou nog geen aanleiding tot twijfelmoedigheid behoeven te zijn als de kerken, als de Hervormde Kerk, wer kelijk hoe langer hoe meer en hoe langer hoe eendrachtiger zouden blijken te gaan leven uit de oorsprong, waaruit ze zijn voortgekomen en waar in ze hun bestaan hebben: de openbaring van God in Jezus Christus en de belijdenis van Hem, als Hoofd der Kerk en als Heer der -wereld. Het wordt ons hoe langer hoe meer duidelijk, dat de Hervorm de synode in 1958, hoewel ze zich misschien nog niet ten vol le van de draagkracht van de ze daad bewust was, er niette min goed aan heeft gedaan in haar „Verklaring" omtrent het belijden der Kerk, achter enke le, slechts schijnbaar vanzelf sprekende, centrale stukken van dit belijden, nog eens een paar flinke uitroeptekens te zetten! Tot de geesten, die weer rond gaan spoken, zij het in een iet wat andere gedaante, behoort immers ook die van het oud modernisme van de v.°"6e eeuw, waarvoor het christen dom een, door de ontwikkeling van de wetenschap goeddeels achterhaalde, historisch grootheid was, die kan worden herleid tot enkele alge meen menselijke waarden, die zich in de ontmoeting met het humanisme en de andere we reldgodsdiensten misschien nog zullen kunnen handhaven. De ontmoeting Als wij niettemin de toekomst der kerk toch niet donker in zien, dan is dat, omdat wij ho pen en verwachten, dat een, in de goede zin van het woord, „modern", levend en actief, evangelisch christendom zich des te krachtiger zal gaan open baren naarmate de anti-evange lische machten zich weer open lijker trachten te laten gelden. Dit mag niet tot consequentie hebben een krampachtig terug vallen op en een vasthouden aan oude en verouderde vor men van christelijk geloof en van christelijk en kerkelijk le- Ten slotte heeft zelfs het mo dernisme ons nog wel iets ge- Maar dit betekent wél, dat wij onze kracht, ook als hervorm den, hoe langer hoe bewuster zullen moeten zoeken in een ge loof, dat, in woord en daad, leeft uit dat wat in evangelische zin „geest en hoofdzaak" is: de be vrijdende ontmoeting van God met de mens in Jezus Chris tus. Van zulk een geloof, dat de geesten weet te onderscheiden, zal ook nu troost en kracht uit gaan in de wereld. - O Cl Drie lezingen op eerste dag Advertentie GRIEP dreigt overal! neem vlug „Akkertjes" in huis AKKERTJES helpen direkt (Van een onzer verslaggevers) De Societas Studiosorum Reforma- torum, de Unie van Calvinistische studenten, houdt dezer dagen haar jaarlijkse Unie-congres, ditmaal in de geheel vernieuwde sociëteit van de Delftse afdeling. De lezingen op de eerste dag liefst drie tn getal had het SSR-bestuur onder het algemene hoofd „De Chris tenstudent" gevat. Prof. dr. S. U. Zuidema sprak gistermorgen in de openingsrede over Kerkelijk besef", terwijl 's middags de heer H. A. van Riessen uit Lanteren en de Wagening- se studentenpredikant ds. H. Volten korte inleidingen hielden, resp. over ,Jiekkelijken en preciezen" en „Relaties naar buiten". Een forum discussie o.l.v. prof. dr. H. van Ries sen bracht 's avonds het gesprek tus- sen inleiders en studenten op gang. Prof. Zuidema, die onder zijn gehoor tal van hoogwaardigheidsbekleders uit de universitaire wereld en vele- verte genwoordigers van met S.S.R. bevrien de studentencorporaties had, het begin van zijn rede op dat niet al le kerkelijk besef dat zich als zodanig aandient, ook wezenlijk genormeerd ker kelijk besef is. Als men de Kerk met een hoofdletter schrijft en daardoor Chris tus niet meer achter de kerk ziet, komt men gemakkelijk foi een tyranniek kerk besef. In het kerkelijk besef dient de „vreze van Christus" centraal te staan. Men moet zich steeds willen laten cor rigeren in zijn kerkelijk besef door het Woord van God. De Kerk, aldus prof. Zuidema, ont staat echter ook niet uit een vrijwillig heidsprincipe van de mensen die gelo ven. In dit opzicht is de kerk als stituut in strijd met het moe' besef van de mens. De Kerk de die door Christus is ingesteld en rust in het apostolisch getuigenis. In dit ver band maakt prof. Zuidema enkele op merkingen over de pluriformiteit van de kerk. Die term kan goed gebruikt worden, maar ook in haar gebruik ui ting zijn van een grenzeloos subjectivis- volhoudt dat een kerk kerk is op grond van de overeenstem ming van hen die zich bij elkaar voe gen. Dan voelt men ook niet meer het schrijnende van de verscheurdheid var de kerk. In plaats van een kerkelijk be sef heeft men dan, aldus prof. Zuidema, christelijk societeitsbesef. Men mag de gescheurdheid van de kerk niet fe- nemenologisch wegredeneren, maar moet als gelovige met dit probleem gelo vig blijven worstelen. Aan het slot deze rede, waarvan we slechts enkele momenten kunnen weergeven, wees prof. Zuidema erop dat de kerk in Nederland schijnbaar op een gelukseiland leeft: de kerk kan zelfs kerkbouwsubsidfe krijgen. Maar in wezen is voor het moderne zelfbesef van de mens dé'kerkleen oyer- wijze van méns-zijn,, die men dóór heeft en die men als een ontmen selijking van dé mens ziet. Consequent beleefd en uitgedragen kerkelijk besef betekent al meer zelfverloochening een navolging van Christus,dat eèn delen is in zijn smaadheid. Het geschil tussen: rekkèlijken en pre ciezen, aldus 's middags de heer Van Riessen in een boeiende inleiding, heeft sinds, de Reformatie binnen de gerefor meerde gezindheid in ons land gespeeld. Ten bewijze daarvoor wees hij op een conflict in Utrecht in 1589 tussen ge reformeerden en libertijnen over de pre- B eroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ede (vijfde predikants plaats) E. F. Vergunst te Rijssen; te Zoe- termeer J. Vermaas te Veenendaal; te Scherpenisse P. Alblas te Utrecht. Benoemd tot directeur van de Martha- stichting te Alphen aan den Rijn ds. J. Veen, laatstelijk scheepvaartpredikant te Singapore. GEREFORMEERDE KÉRKEN De classis ,Sneek heeft praeparatoir ge ëxamineerd en beroepbaar verklaard L. van Loo, Noorderhorne, Sneek. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Urk E. Venema te Zwijn- drecht GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Dordrecht: C. Hegeman te Genemuidcn en A. Élshout te Utrecht. De eerste is'berqepen. Tweetal te'Krabbendijke: C. Hegeman te Generrt'uiden en W. C. Lamain te Grand Rapids. De laatste is beroepen. Tweetal te-Véen: M. Blok te Rijssen C. Molenaar te- Leiden. Beroepen te. Benthuizen M. Blok te Rijssen: „Here", vraagt Petrus, ,^egt Gij met het oog op ons dezt gelijkenis of ook met het oog op allen?'[ En misschien onbe wust construeert hij zo een tegenstelling die. de eeuwen door onderwerp van studie is geweest: de tegenstelling tussen hen die dagelijks met Gods Woord geconfronteerd'worden en hen die nooit of nauwelijks daarvan hebben gehoord. Jezus' gelijkenis die onderwerp is van Petrus? vraag en- Ook het antwoord van Jezus zijn wat moeilijk te lezen, want gt beelden de verhouding tussen heer en slaven zijn itie van onze tijd en de zinnen waarin Lucas dit beschreven hééft zijn wat ingewikkeld. Dit wordt echter heel duidelijk: dat wij, die' min ofmee geregeld de Bijbel lezen en zo de boodschap kennen van God heil, daardoor een grote verantwoordelijkheid op onze schou ders gelegd krijgen. In Jezus' woorden gezegd: „Van ons, aai wie veel is toevertrouwd, zal des te meer worden gevraagdl Wat wordt er dan van u gevraagd? Dit: navolger te zijn vai uw Heiland. Christen te zijn: te doen blijken dat ge 'God lie- hebt boven al en uw naaste als uzelve. Dat kan. Als ge er om bidt. VROUWEN-WERELDGEBEDSDAG „Gods medearbeiders" is het thema voor 4 maart Ook kinderen diking, een geschil waaraan de Utrecht se overheid tevergeefs door krachtda dige maatregelen een einde trachtte te maken. Het is, aldus de heer Van Riessen, niet hét conflict tussen de gereformeerden en de humanisten, maar het is het con flict binnen de kerk tussen een bijbel se theologie en ethiek enerzijds en de synthesepogingen tussen christendom en humanisme anderzijds. Het lijkt vaak of dit conflict zuiver ethisch bepaald is. In feite is dit niet zo en gaat het om het willen 'even uit het besef van zon de en genade, om het willen leven bij een Bijbel, waarvan men gelooft dat God daarin duidelijk en verstaanbaar tot ons spreekt. Ook tijdens de Dordtse synode is het hierom gegaan en andere ethisch conflict. -- - - De „preciezen" hebben in het leven' strijd met het moderne zelf- ernst willen maken mét de door God op- or ,c oon f>r-1 gedragen heiliging. Wij willen tegen woordig wel eens graag glimlachen over de wijze waarop zij dat deden. Maar zij hebben de opdracht om het publieke leven onder het beslag van Gods Woord te brengen. Het „Uw wil geschiede" be tekende voor hen de bede dat een ieder die wil zou gehoorzamen. Men mag veel gestruikeld zijn bij het verstaan Gods wet voor het leven, dat houdt in, aldus spr., dat we die weg niet moeten lopen. De intolerantie v precieze, die op het eerste gezient hoog moedig aandoet, hangt samen met een vasthouden aan wat hem van God geschonken is. Dat alles wilde voor de heer Van Ries- n niet zeggen dat de „precieze" ook i het studentenleven, niet aan veel verleidingen J blootstaat. Zijn geloof kan verkillen en tot dogmatisme verworden. Hij kan het getuigenis' van de Zaligma- 'aak doen opgaan in de dingen Advertentie Talm niet langer, grijp dadelijk in' Bestrijd kinderhoest met KINDER HONING SIROOP4 ONDERGRONDSE PROEVEN bélotftén. Ds. H. Volten sprak vervolgens over ..Relaties naar buiten", een betoog dat neerkwam op een pleidooi voor een structuurverandering van S.S.R. Een gereformeerde studentenvereniging moet, aldus ds. Volten, beslist een mis sionair aspect dragen. Het s plitsen tussen het vormende werk in S.Sit. en werk, zoals dat o.m. in de Sermo-groepen geschiedt, achtte spr. Ds. Volten suggereerde daartoe een aantal veranderingen in de praktische gang van zaken binnen de S.S.R. Men moet meer kontakt hebben met de ge reformeerde studentenpredikanten, be paalde „mondige" eerstejaars zouden geen SSR-Rd moeten worden, maar naar de neutrale corpora moeten worden ver wezen. Ook ouderejaars zouden na een aantal jaren, wanneer zij daar voor geschikt zijn, lid van èen neutrale ver eniging móeten worden om daar te kun nen gaan evangeliseren. Momenteel, al dus ds. Volten, gaat S.S.R. op in haar „excercitiefunctie": Dat leidt tot intro- vertie. Men gaa+ de ander niet meer werkelijk te lijf. maar enkel in theorie en via de boeken. Met name over de gedachten Volten werd 's avonds flink gediscussi eerd. Velen hadden bezwaren tegen de gedachten van de Wageningse studen tenpredikant. Het gaat bij dit alles, aldus deze studenten, om het missio nair elan, om het besef van de opdracht tot getuigen. Wanneer men dit verstaat zijn studentenleven met De structurele verwezenlijking van deze opdracht behoeft echter in hel geheel niet via SSR te geschieden. Zij kan veel beter via de plaatselijke kerken plaatsvinden. Wel werd met nadruk gesteld dat SSR geen „gfietto" mag zijn en niet op totalitaire wijze op het Christenstudent zijn beslag leggen. ciaal gebed voor de immigranten in dat land bevat. Het motto is: „Gods medearbeiders" en na de schuldbelij denis is het thema ter overdenking dat van de gelijkenis van de talen ten uit Mattheus 25. Perspectieven Sinds enige jaren tracht men gehele wereld ook de jonge kinderen (zo van 913 jaar) in de Wereldgebeds dag te betrekken, door met hen in de namiddag samenkomsten te beleggen. Aangezien het streven algemeen moet worden gehouden en niet verbonden dient te worden aan bepaalde verenigingen, benadert men daarvoor de prot. chris telijke en openbare scholen. Langza merhand komt er steeds meer belang stelling voor, al concentreert deze zich nog vooral op de grote steden. Maar ook in de kleinere gemeenten zijn de plaatselijke commissies in actie. Voor de kinderen is een aparte li turgie samengesteld, waarin ook wordt vermeld hoe er kinderboekjes met Bijbelverhalen over de gehele we reld worden verspreid. Op het ogen blik worden deze boekjes in 43 talen in 117 landen uitgereikt. Het thema voor de kinderliturgie is steeds gelijk aan dat voor de grote li turgie, zij het in vereenvoudigde trant: ditmaal is het „God wil ons mee la ten helpen". Ook van r.k. zijde bestaat groeien de belangstelling voor de Vrouwen-We reldgebedsdag. In andere landen is er sinds lang een goed samengaan, in Nederland blijft nog de officiële kerke lijke toestemming tot deelneming uit. Toch telt men in enkele plaatselijke commissies reeds r.k. vrouwen. Men hoopt op samengaan in de nabije toe komst. Het aantal Nederlandse vrouwen dal op de grote dag de samenkomsten be zoekt en deelneemt aan schuldbelijde- gebed, stijgt voortdurend. Vóór Advertentie bidden mee Vele duizenden vrouwen van alle rang en stand, van alle huidskleuren ook en verspreid over 144 landen in de gehele we reld zullen op 4 maart a.s._, de eerste vrijdag in de Lijdenswe ken, weer samenkomen om te bidden. Dan is het weer Vrouwen-We reldgebedsdag, waarin het gebed om vrede op de wereld, eenheid onder de volkeren en verbreiding van het Evangelie zal opstijgen tot God. Is het nog nodig, U er aan te her inneren, dat deze mooie traditie dateert uit 1887, toen voor het eerst een groepje Noord-Amerikaanse vrouwen tezamen kwam om te bidden voor de Inwendige Zending? Anderen, werkzaam op dingsterreinen, drongen er op a in dit gezamenlijk gebed ook de noden der Uitwendige Zending aan God zouden worden voorgelegd en zo werd spoedig de eerste vrijdag in de Lijdensweken voor deze samenkomsten vastgesteld. In Nederland werd, op initiatief van mevrouw van Boetzelaer van Dubbel dam-van der Hoop van Slochteren die de Gebedsdag in Jeruzalem had bijge woond, in 1929 de traditie overgenomen en onmiddellijk vond het initiatief daar toe weerklank. Er werd ook in ons land een alge meen comité gesticht, dat weer tal van plaatselijke commissies oprichtte en jaar lijks- zorgde (en dat nog steeds doet!) rm^rmenïL^neSu!S°Vur°|S« oorlog brachtme» het met verder gie, welke elk jaar door een ander land f"™®1"*" WOrDit°Pjaarteis' de liturgie afkomstig Ook dit jaar hoopt ------ - uit Canada, vandaar dat zij een spe-1 grote belangstelling over het gehele land. SCHILDEREN Met alabastine een onberispelijk gave ondergrond ALABASTINE HOLLAND N.V. - LEI DSEGRACHT 6> AMSTERDAM Toogdag C.P.J.O. in Zuid-Holland TNE mensheid wacht al geruime tijd Was dit besluit van Eisenhower op een internationaal akkoord een stap, die gemakkelijk verkeeri over een algeheel verbod van proe- uitgelegd zou kunnen worden, dit i ven met kernwapens. Zij weet zich nog meer het geval met het voorste bedreigd door de radio-actieve af- dat hij gisteren wereldkundig hee van stoffen die als gevolg van derge- gemaakt, nl. alle kernproeven te lijke proefnemingen de lucht veront- bieden, behalve die, welke ondei reinigen. En zij hoopt, dat de bespre- gronds geschieden en niet door kingen, welke in het najaar van 1958 del van instrumenten vastgestel in Genève zijn begonnen, zullen lei- kunnen worden en dus ook de luct den tot een definitief verbod. niet kunnen verontreinigen met radii Tot dusver blijkt het echter een ijdele actieve afvalstoffen, hoop te zijn. De Sowjetunie is het in Op deze wijze hoopt de president nit grote trekken wel eens met de Ver- alleen de impasse in Genève te dooi enigde Staten en Engeland, maar wel- breken. Hij tracht tevens te ontkomei gert een werkelijk doelmatige con- aan het gevaar, dat bij het uitblijvei trole mogelijk te maken. En sinds ge- van een internationaal akkoord ove bleken is, dat bepaalde ondergrond- een algeheel verbod van proefnemir se proefexplosies niet met behulp gen met kernwapens de Sowjetuni van instrumenten kunnen worden misbruik maakt van het vrijwillig a! vastgesteld, bevinden de Geneefse be- zien van dergelijke proeven en in ht sprekingen zich in een ernstige im- geheim voortgaat met het uitvoerej passe. van haar plannen. Omtrent de jaarwisseling heeft pre- De beslissing is nu aan de Sowjei sident Eisenhower reeds laten weten, unie. Haar vertegenwoordiger heel dat de Verenigde Staten zich vrij reeds laten weten, dat Eisenhowei achten, de proefnemingen te hervat- voorstel onaanvaardbaar is. Zulks bi ten, als in Genève niet spoedig vor- hoeft niet te verwonderen, want hij deringen worden gemaakt, die een haalt een streep door de rekenitj verder uitstel rechtvaardigen. Terecht van Moskou. Toch zullen de Russtj vreest hij, dat de Sowjetunie de hui- er goed aan doen. het in ernstig dige situatie wil bestendigen, zonder overweging te nemen, of in të sten tot het sluiten van een akkoord ovér men met maatregelen, die het b) te gaan. Daarbij komt nog de moge- gin kunnen zijn van het volledig uil lijkheid, dat de Sowjets hun proef- bannen van alle moderne verniet nemingen ondergronds voortzetten, gingsmiddelen. zonder hierop betrapt te worden. Kolonel Palstra geïnstalleerd (Van een onzer verslaggevers) OP de eerste toogdag van d( Christelijke Plattelands "Jon geren Organisatie Zuid-Holland, gisteren in de grote zaal van Lommerrijk te Rotterdam-Hille- gersberg gehouden, heeft ds. G. N. Lammens, gereformeerd pre dikant in de Maasstad, gesproken over het. onderwerp „Maar de rpeeste van deze is de liefde drukbezochte bijeenkomst werd geopend, door de voorzitter, de heer C. M. Vogelaar olt Melissant, die herinnerde, dat het vorig jaar de C.J.B.T.B. en de C.P.B. in de provincie Zuid-Holland tot fusie hadden besloten. Men treedt dus nu in provinciaal band als één organisatie op, maar plaat selijk werkt men op dezelfde voet voort als vroeger en ook is het topbestuur gesplitst in twee secties, waardoor de specifieke belangen van de meisjes en de jongens afzonderlijk kunnen worden behartigd. De jaarverslagen, uitgebracht door de secretaresse, mejuffrouw A. Breughem uit Bleiswijk de algemeen secretaris, de heer A, Boers uit Oud-Alblas, Grootse plechtigheid in Krasnapolsky Mannen en vrouwen knielend aan de zondaarsbank, de wapperende vlag van het Nationale Hoofdkwartier op het platform, honderden geüniformeer de Heilsoldaten en welhaast evenveel vrienden van het Leger, die door het zingen van het lied van de stichter hun leven opnieuw toewijden aan de zaak van Christus, dit was het onvergete lijk beeld dat generaal Wilfred Kitching aan het slot van zijn bezoek aan Ne derland met zich meenam nadat hij gisteravond de installatie had verricht de nieuwe territoriaal leider vdn Nederland It-commissioner William F. Palstra en de nieuwe chef-secretaris lt-kolonel Frederik Holland en zijn echtgenote had verwelkomd. Morgens vroeg was de generaal ont vangen door de burgemeester van Am sterdam, mr. G. van Hall, die in warme 48 De baron wist het juiste bedrag niet te noemen. Het doet er ook niet toe antwoorde Ric!hard. maar hoeveel het ook is. ik wil dat de hele wordt overhandigd kruis op te de geleerde vriend die mij, •r Ui Staat stelt de dienst voor het tien. Is het minder dan duizend by- er dan voldoende juwelen bij om waarde te bereiken. - Ik verkoop mijn wijsheid niet, antwoordde ech- de geneesheer. Allah heeft mij de kunst geschon- ik 7on alle begaafdheid verliezen als ik e. SIR WALTER SCOTT Hoon u aai, luuiiiiw -*-rjr„ _i- heugd u die een goed ridder bent en moedig als geen,'hoor dat ik deze Moor een V00J^f'd n2p£_ voor allen die ooit de waardigheid van edelman heb ben ontvangen. en Dc Saraceen vouwde de handen voor de borst en zei waardig: Dit is de mooiste beloning die men mij kan geven. Een groot koning als Richard sJ£eekt mij toe en dat is mij meer waard dan goud of edelste nen. Maar. indien het mij geooriopfd is u nog een raad. te geven Sir. ga dan weer liggen. Weliswaar geloof ik niet dat wij de behandeling moet®^ len. doch een voorbarige inspanning zou misschien nadelig kunnen zijn, aangezien uw krachten nog niet geheel zijn weergekeerd. schoon mijn borst bevrijd is uu.» -het verterende v.» -O lang In heeft gewoed. Weldra.. Maar wat is dat? Wat Tetekcnt dat geschreeuw en dia muziek? Ga eens kijken, de Vaux en kom mij ver tellen wat er aan de hand is. Het is de Aartshertog van Vaux even later in. toen hij n_ heid terugkeerde. Hij houdt met zijn drinkebroers een omgang door het kamp. Dronken dwaas! nep Richard, kan hij zich in Wat zegt gij daarvan, Heer Markies? wendde hij zich tot Koenraad van Montserrat die op dat ogen blik net in de tent zijn, intrede deed. Laat mij eerst zeggen, geeerde Vorst, antwoord de deze, dat ik blij ben u al zo goed hersteld te vinden en dat is een veelbetekenende uitspraak voor iemand die pas de gastvrijheid van Leopold van Oostenrijk heeft genoten. Hebt u met dat wijnvat aan tafel gezeten? Dat bad ik van u niet venvacht. Maar goed vertel mij welke vrolijke invallen hem tot zoveel luidruchtig heid inspireren. Wat de Aartshertog doet, antwoordde de Mar: kies, lijkt mij van weinig belang, vooral daar hu zelf niet goed schijnt te weten wat hij uitricht. Maar toch is het een grap die ik niet graag Hij hèeft namelijk de banier de heuvel van Sint Joris "">«r •n de plaats- te stellen. Wat? riep Richard in een opwelling TTUTil Haastig kleedde hij zich aan, greep zijn zwaard en rende de tent uit. zonder andere wapens mee te nemen o£ zonder iemand te wenken hem te vol gen. De Markies stak de handen omhoog en wilde iets zeggen, doch reeds schoot de Vaux hem voor bij en rende op zijn beurt naar buiten, tot een der stalmeesters roepend: Vlieg naar het kwartier van Lord Salisbury cn zeg hem zijn manschappen te verzamelen en mij te volgen naar de heuvel van Sint George. Zeg hem dat de koning geen koorts meer heeft in het bloed, maar dat het hem nu in de hersenen zit! t Nauwelijks enkele ogenblikken later heerste ih het kamp der Engelsen een opgewonden bedrijvigheid. Niemand begreep wat er eigenlijk aan de hand was en de wildste geruchten deden de ronde. Spm-? raigen riepen dat de Saracenen waren .yersch^neni anderen zeiden dat een aanslag op Richard .'.be raamd werd. weer anderen schreeuwden, daj de.jco* ning aan dc koorts was bezweken. De trompetten, schalden ondertussen luid geschreeuw: Bogen strijdbijlen! liet zich delen. Engeland van eggehaald Bfi de zijne n woede. Uwe Hoogheid hoeft zich dat niet aan te trek ken, suste de Markies, een gek -handelt immers naar zijn wijsheid. Zwijg, riep Richard, van zijn bed opspringend en snel zijn kleren aantrekkend. Zwijg. En gij ook de Vaux, ik beveel u uw mond te houden.. Gij ook, Hakim! aanhoudend"c- trijdbijlep ;bogen XDiueni uei Hen v«n kwartier, tot kwarUeij ho- telkens beantwoord door de andere «trijdkr,eet: Sint Joris voor het vrolijke Engeland! Het alarm verspreidde zich automatisch naar an dere delen van het kamp en .weldra renden met, alleen Engelsen, maar ook manschappen, van an dere nationaliteiten in de aangewezen richting even wel zonder te begrijpen wat er nu eigenlijk aan de hand was. Slechts met moeite slaagde de graaf van Salisbury er in het grootste deel van het En gelse leger enigszins in alagórde op te stellen en onder de wapens te houden, teneinde Richard de nodige steun te kunnen, verlenen, zodra, mocht Düj- ken dat dit nodig was. - Intussen rende Richard Sn één adem voort de heuvel van Sint Geórge, zonder acht te, .slaan óp het geschreeuw en geraaszijn kleding nog in wanorde en het zwaard ..ontbloot onder axrm, sléchts gevolgd-door do Vadx «r«.kelé buishédlon-. pehningmeester, de heer W. Roodenburg uit Nieuwkoop, getuigden van een goed verenigingsjaar. Het ledental en het aan tal afdelingen groeide. De heer Boers merkte op, dat het Westland nog steeds moeilijk te bearbeiden is. De organisa tie had aan het einde van het jaar een nadelig saldo van 1732,12, dat hij in verband met de fusie echter niet veront rustend noemde. Ds. G. N Lammens, die hierna sprak over „maar de meeste van leze is de liefdevertelde zijn jeugdig en aandachtig luisterend- auditorium eerst wat. liefde pre,ci.es is en stond daarna uitvoerig stü bij de drie onderscheidin gen:, de Iithamëlijke zijde of de sexuali- teit, de psychische kant of de erotiek "3 de geestelijke zijde: De diepste laag der liefde zei li'&üimens, is de geestelijke zijde. Het is de liefde, waaroVey'Paulus in 1 Corinthe 13 spreekt „Maar de meeste van deze is de liefde". Deze liefde is dienst óffer en betekent: „Er zijn voor een Wordt vervolgd 1 Als Dit is een .gebód en deze diepste van liefde is; .bereid tot. geven, het welk ook-de wortel moet zijn van alle 'xualiteit ep -erotiek. Een groot':déél'.van de misdadigheid, aldus sprekèr, is: toe te schrijven aar de in West-Europa meest voorkomende ziekte'neurose, die hoofdzaxelijk -r- yolg is van gebrek aan liefde. Na betoogd te hebben, dat er zonder de Bijbelse liefde geen liefde mogelijk is, schetste ds. Lammens de taak van kerk in een - wereld; waarin de lief de rrjeer en. meer verkilt en daarna stel de bij de vraag „Is er iemand in de zaal, die nooit liefde heeft gekregen? Het antwpord van de predikant een wijzen-op de doop als teken en vi.} van Je uitstorting van Gods lie n dat meer zou bedenken in de Tuindorp-Oostzaan had verricht. Na dat de generaal in de middaguren de kadetten van de William Boothkweek- school in Amstelveen had ontmoet, leid de hij een besloten samenkomst voor de officieren van het Leger des Heils in Nederland in de Congreszaal te Amster- De officiële installatieplechtigheid vond avonds plaats in de grote zaal van hotel Krasnapolsky. Vele honderden die nog gehoopt hadden een plaatsje te kunnen bemachtigen, moesten worden teleur- INSTALLATIE Tijdens de installatie plechtigheid herinnerde de generaal aan het feit dat dit de tweede maal was dat een Neder, lands officier als bevelhebber Nederlandse territoir werd aangesteld (de eerste commandant Bouwe Vlas) en zei: „Ik geloof dat in de dagen die nu voor ons liggen de wereld zal horen hoe het Leger in dit land voorwaarts gaat", maar. zo citeerde hij generaal Eisenhower, „Ik geloof ook dat geen generaal veldslagen kan winnen, ten zij hij de volle medewerking heeft zijn soldaten." Honderden handen den opgeheven toen de generaal de Heilssoldaten vroeg door dit simpele gebaar hun loyaliteit aan het Leger en zijn leiders tot uitdrukking te brengen. Na deze installatieplechtigheid wj het eerst van al een groep jonge Hei) soldaten die zich presenteerden als h Leger van de toekomst. Heilsmuzika Tom Breed veld van Rotterdam Congit Zaal bracht de vreugde tot "JitdrukkiJ van de Nederlandse Heilssoldaten Óv deze benoeming en brigadier Harm, Lahuis, hoofd van de kweekschool, dej een welkom toeroepend aan „een lj ditzelfde namens de officieren, daarf der met een duidelijke visie op de ro gelijkheden van het Leger des Hej in deze moderne wereld'. Mevrouw Holland, de echtgenote de niéuwe chef-secretaris, sprak verlangen een getuige te zijn vai tus. Namens de leden van .de gezinsbo Van het Leger des Heils werd zij met| traditionele Nederlandse bloemenhof begroet. Lt.-kolonel HoEand zei tij te zijn te 'mogen dienen m dit interna» nale leger strijdend onder de eerste t ternationaie vlag iri de wereldgeschi» Nederlandse wapen „Je Maintiendii denis. Hij citeerde de woorden van i en zei dat ook hij wilde handhaven, melijk de principes en de strijdlust het Leger des Heils. Maar hij wüde ij alleen handhaven, doch daarbij ook xi waaxts gaan. nieuwe commandant, lt.- Palstra, die met een ovationeel plaus ontvangen werd, sprak dankbaarheid tegenover God, tegeno* het Leger, en vooral ook tegenover a het verleden in het Leger strea x wie wij dit prachtige heden de hoopvoüe toekomst mochten i „Voor het aangezicht van God f de tegenwoordigheid van officieren soldaten beloof ik ales te doen watj mijn macht is om de zaak va te dienen in ons geliefde en in de christelijke organisaties, zou er niet die Innerlijke vertering zijn, die men nu zo vaak kan Zonder de liefde is de kerk en elke organisatie waardeloos, zo besloot de Rot terdamse predikant zijn bezielende rede en hij wekte daarbij de jeugd op de mil joenen, die ze aan liefde van God ont vangen hebben, in de wereld uit te rei- In de middagvergadering, welke on der leiding stond van mejuffrouw M. Dijkshoorn uit Maasland, bracht „De Vriendenkring bestaande uit leden van de afdeling Alphen aan de Rijn en om streken, het Tyxoler bhjspei In drie be drijven „In het Witte Paard" op ver dienstelijke wijze over het voetlicht en leverden „De Vuurvlinders" uit Pijnac- ker, „De Klaprozen" uit Oud-Alblas er „De Nelja's" uit Kouderkerk aan dc Rijn bijdragen. Ds. J. W. van der Lin den, hoofd-gevangenispredikant te Den Haag, eindigde deze geslaagde toogdag met een opwekkend slotwoord. Heils." In zijn slotwoord drong de generaalf op aan, de zeven lampen brandende houden, die in het leven van elke i Christen Heilsoldaat brandende De lamp van de evangelisatiedï (er zijn nog duizenden mensen in derland die Christus niet kennen) De lamp van Gods waarheid (lj er een nieuwe Eefde komen 1 woord). De lamp van het internationalii (Wij geloven dat het naar Gods w3 dat allen één zijn in Christus) De lamp va nhet getuigenis (l de persoonlijke vraag: hoeveel maal bè "e*1? n'euwe ^aar uw getuigenis De lamp van het geven dl godsdienst niet het goedkoopste zijn uw leven) De lamp van het dienen (Het 8 merk van het ware discipelschap) j De lamp van het geheiligde lef (Meer dan ooit is daaraan behoefte)' De samenkomst, die besloten wj met een ontroerend samenzingen ij het stichterslied, werd geleid doorl vcldseoretaris, lt.-kolonel Philip li Dalen. Het Leger des Heils in Netf land gaat vandaag een nieuwe perifj in. Vol vertrouwen in zijn leid maar boven alles vertrouwend in C| die dit Leger eeixs verwekte. Advertentie Bevrijdt U van rheumatiek, spit, ischias, hoJ en zenuwpijnen. Neemt daanj Togal, het middel bij uitnemend® dat kan baten, waar andere fal Togal zuivert de nieren en is va voor hart en maag. Bij apotheek drogist f 0.95/ f 2.40, f 8.88.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2