Alle recht past zich aan aan de geest des tijds In Papoea leeft sterke naar het nieuwe drang Sport uitermate belangrijke vorm van cultuuruiting Psychologische aspecten van de emigratie NIEUWE LEIDSCHE COURANT MAANDAG 8 FEBRUARI 1960 voor loeiden ng Maandag en Hotel Central, 8 uur: Ned. Ver. Chr. nt Handelsreizigers, W. Kamp over Verkoop- er techniek, -takitiek. de Dr. A. van Voorthuijsen&ohool, 8 en ouderavond. rg Den Burcht, 8 uur; Jiergearkomste Selskip Fryslan- Den Burcht, 7.30 uur; Feestavond vijf- 11tienjarig bestaan Markt-, straat- en ri vier - ïcr) handeL rs- Oegstgeest, Bovenzaal Geref. kerk, 8 uur; Gerei vrouw'en vereniging, i D. GraaCland-Nijman over; In en o: Jeugdhaven. Dinsdag Stadhuis, 2 uur; Raadsvergadering Schouwburg, 8 uur: Rotterdams Toneel met 'n Hete Zomeravond, voor K. Stadsgehoorzaal, 7.30 uur: Tien jaar Jong en Jolig. Oegstgeest, zijzaal Willem de Zwlj- genkenk, commissie voor buish.- en zinsvoorlichting, Peulvruohtenavond. Woensdag Rehobotih, 8 uur: Ver. tot Bevordering der Belangen van Slechthorenden, mevr 0. D. C. Idenburg Siegenbeekvan Heu- lekom, filmlezing over Centraal-Afrika. Rijksmuseum van Geologie en Minera logie, 8 uur: C. J. Overweel over De vul- canologische geschiedenis van de Vesu- Rij ksmuseum van Volkenkunde, 3 dr. A. A. Trouwborst over Een volken kundig onderzoek in Boeroendi, Centraal- Afrika. Stadsgehoorzaal, 7.30 uur: Tien jaar ire,; Jong en Jolig. Kerkzaal Acad. ziekenhuis, 12.501. ur: Middagpauzebijeenkomst. Oegstgeest Hofidyckschool, Rijnsdorp over Het kind als vader v: de kunstenaar Raadhuis, 7 uur: Gemeenteraad. Endegeest 7-30 i met microcabaret Koldera-do. Donderdag Het gulden Vlies, 8 uur reiking jonggezel zetters Het gulden Vlies, 8 uur ring A.V. Holland. ur: Het Residentie- Kakschool, 8 uur: Cabaret Jan Blaaser. Vrijdag Rijksmuseum voor Volkenkunde, 8 Ned. Bond van oud-strijders, luit. S.D. W. C. Lemaire met praatje over Kon. Marine. Geref. Jeugdhuis, 8 uur: Arjos leden vergadering. Pieterskerk, 7.15—7.50 uur: Avondgebed. Zaterdag Schouwburg, 8 uur; De Plankemiers uit .Naaiden met De geborduurde bal, door |S. I. Hsiung. Foyer Stadsgehoorzaal, 8 uur: Propa- ganda-contactavond reserve-gemeente- politie. Films Casino 2.30 en 8 uur, zaterdag 2.30, 7 915 uur): Het licht aan de overkant (18 jaar); woensdagmiddag: Iedere minuut idertelt. Voorstelling voor scholieren; don- ronjderdag: Paris Canaille. neJ Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): De onzicht bare spion slaat toe (18 jaar); donderdag middag: Iedere minuut telt. Voorstelling ynalvoor scholieren. L d| Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Tempest (14 jaar); woensdagmiddag: Iedere minuut telt Voorstelling voor scholieren. Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Animeer- I meisjes (18 jaar); donderdagm i Iedere minuut telt. Voorstelling (scholieren. l| Studio (2.30, 7 er cents coups (14 ja; 9.15 uur): Les quatre r). 9.15 uur): Slaap- jkamergeheimpjes (18 j Apotheken Geopend apotheek Herdingh en Blam- jken, Hogewoerd 171, teL 20502. Tentoonstel!! ngen Museum voor Volkenkunde: Ook dit sseiis JaPan- 28 februari I960. 'jjïï JeugaDiDUotneek, leeszalen en bibli ichetlieek Reuveris, Plantage 6: maanda ^jj,dinsdag en donderdag van 4 tot 5.30 u.. va,woensdag en zaterdag van 12 tot 4.30 u eket01 vrijdag (speciaal voor de grotere zo'fleugd) van 6.30 tot 8.30 uur "s avonds, nlel Pilgnmfathers-huisje, Boisotkade Z. „eeielke ^dag geopend van half 10 tot 12 en Legermuseum „Generaal Hoefer", Pest- prlnjhuislaan 7- elke dag geopend vaD ,0—5 u zijn; Rijksherbanum, Nonnensteeg 1: elke ziddag geopend van 8.30 tot 1230 en vao idig|2 tot 4 uur (behalve zaterdagmiddag) uit Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen coüburg 28: elke dag geopend van 10 tot 4 u Academisch-Histonsch museum Rapen burg 72, elke dag geopend van half 10 tot half 1, uitgezonderd op dinsdag en vrij dag van 2 tot 5 uur va. Archeologisch instituut, Rapenburg 26 ;hriielke da8 algemene studiezaal en uitleen- in rerjkhotheek tot 5 uur (behalve zaterdag (geiP'ddaS) ovc Contactbureau voor afgestudeerden eei'Rapenburg op maandag, woensdag en slijkpijdag geopend van 10 tot 12.30 en van 2 rstaf Bibliotheek universiteit, Rapenburg 74, euwielke dag algemene studiezaal en uitleen we ihfdeling, geopend van half tien tot hall men*, op zaterdag tot 5 uur jinelt Prentenkabinet, Kloksteeg 23, elke dag i h«van 2 tot 5 uur sy.' Hortus Botanicus Rapenburg, elke dag Khcageopend van 9 tot 12 en van 2 tot 4 uui cheRna l april tot 5 uur) "j i Geologisch en mmeralogisch museum Garenmarkt lb: elke dag geopend van d2fü tot 12 van 2 'o* uur. Tal Gravesteen, Pieterskerkhof 6, juridisch en ii^udiecentrum, elke dag te bezichtigen hetussen 9 en 1230 en van 2 tot 5 uui heellhefst in de vakanties), concierge: Kolf ig iifciakersteeg 16a en 7 Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree- •treat 27, maandag en woensdag van I van 7 lot 9 uur; dinsdag en )ruri?onc'€rdaS van 1 tot 5.30 uur; vrijdag van ittlnr0 101 530 en van 7 tot 9 uur, zaterdag led*?'40 10 tot 530 uur. en B Inlichtin o kantoor V.V.V., Steenstr bijgflb: elke dag geopend van 9 tot 5 uur, op jkvitaterdag tot 1 uur ^mi» opgaven gelden niet a feestdagen). Dies-oratie Leidse universiteit Prof. Jonkers: Onze eigen bewogenheid vinden wij in het recht terug ELK JAAR WEER, als de Leidse universiteit haar verjaardag viert ei hoogtepunt van deze viering is aangebroken bij het uitspreken va dies-oratie door de rector magnificus, wordt op schrijnende wijze het gemis gevoeld van een auditorium maximum, een eigen, stijlvolle aula onder versitair dak. Een kamer in eigen huis, waarin plaats is voor kleine maar ook grote plechtigheden van de civitas academica. Wanneer men jarig is, viert men dit feest thuis, niet bij een ander. Doch 's lands oudste universi teit moet het hoogtepunt van haar verjaarsfeest vieren in een stijlloze ge meentebehuizing, waarin zelfs geen stoet van getabberde hoogleraren, met en zonder cappa's van ere-doctoraten, enige sfeer van oude glorie en w digheid vermag aan te brengen. In aanwezigheid van curatoren, de Academische Senaat, hoogleraren, vertegenwoordigers van studenten-faculteiten, leden van de wetenschappe lijke staf, studenten, oud-alumni en voorts vele andere belangstellenden, heeft vanmiddag in de Stadsgehoorzaal de rector magnificus der Rijksuni versiteit te Leiden, prof. mr. J. E. Jonkers, de traditionele oratie uitgespro ken, ter gelegenheid van de 385ste verjaardag der Hogeschool. Een oratie, die tot onderwerp had: „Het recht in beweging". Prof. Jonkers begon zijn rede met erop te wijzen dat recht in concrete, d rechtspraak, en recht in abstracte, c wetgeving, lang niet altijd absoluut recht zijn. Het geschreven recht, dat van huis statisch is, is niet bij machte het ganse cn in zijn volheid en voortdurende wisseling te grijpen, zelfs niet in heden, laat staan in de toekomst. De rech ter met zijn dynamiek kan hier wel hulp komen, doch ook aan deze hulp zijn grenzen gesteld. Vrouwe Justitia koket teert gaarne met een harer grootste char- de rechtsvinding, maar ook deze i ondanks haar belofte, niet altijd in sta; het recht te vinden. Geen nulliteit :chter heeft weet van zijn geboi denheid. Hij kan er maar niet op los rechtspreken. De wet vermaant hem ook "n dit opzicht. Hij moet volgens de •echtspreken; hij mag in geen geval de innerlijke waarde of billijkheid der beoordelen. Hoewel met begrip heeft de rechter in tspraken zich terecht niet laten degi deren tot een nulliteit, die slechts u in herhaalt de woorden van de Gevoelig voor de geest des tijds, ontdekt hij als kind van zijn tijd nieuwe waarden in geschreven woorden, die hij met dezelfde wet in de hand was voorbijgegaan. Hij is de trait d'union tassen vroeger en nu. Zo gaf hij redenerend en interprete rend een ongekende vlucht aan het kort geding, zonder dat er ook maar één woord in de wet veranderd werd. De aanvankelijke benepen op vatting omtrent de onrechtmatige daad, die aanleiding had gegeven tot vele onbevredigende vonnissen, blies hij nieuw leven in door zich bij de uitleg dezer woorden los le maken van het enge begrip „onwetmatig- heid", en daarin mede een plaats in te ruimen voor het ongeschreven recht. Het ongeschreven recht, dat een filosoof-jurist karak teriseerde als „het ongeschrevene in het geschrevene". De rector magnificus stond vervolgens stil bij het beginsel „nulla poena sine lege", dat een belangrijke mijlpaal is ge- de geschiedenis van het straf recht. Het maakte een eind aan het te recht gehate arbitraire strafrecht, dat leidde tot willekeur en onrecht. Tn het strafrecht gaat het veelal om ons hoogste rechtsgoed: de vrijheid en zelfs het leven. De strijd om de verankering van dit be ginsel in de wet is bloedig geweest ligt derhalve in de lijn der rechts ontwikkeling. dat de uitleg der strafwet afkondiging van dit principe aanvan kelijk eng is geweest. In de loop der tij- j ruimer geworden. De rechter streeft, ondanks het zich gebonden w de wet, naar haar zin en het recht- rdige oordeel. Alle recht, geschr ongeschreven, past zich aan aai geest des tijds. Het recht is evenzec ■tdurende beweging als de samenle- Zo leert de ervaring, dat het he el van art. 1 van het Strafrecht, hoe belangrijk op zichzelf, niet het één en a Algemene beginselen In deze richting heeft zich ook het n; tionale en internationale strafrecht ont wikkeld. In het Verdrag van Rome 1950, geratificeerd in 1953, waartoe vijftien Europese landen toetraden, vindt men de beginselen van art. 1 van het Strafrecht, op internationaal niveau gebracht, te rug. Echter niet in de absolute zin van het Nederlands wetboek. Art. 7 van het verdrag luidt: „Niemand kan worden veroordeeld wegens een handelen of nalaten, dat geen strafbaar feit naar nationaal of internationaal recht uit en tijde dat het handelen of het nalaten geschiedde. Evenmin zal een 'zwaarder straf worden opgelegd dan die, welke ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was. Doch het tweede lid maakt uitdrukkelijk een uitzondering. Immers, het artikel staat niet in de weg het vonnis en de straf van iemand, die schuldig is aan een han delen of nalaten, hetwelk ten tijde da' het geschiedde een misdrijf was overeen komstig de algemene rechtsbeginselen die door de beschaafde volken worden er kend." Hier wordt dus met zoveel woor den uiting gegeven aan de gedachte, dat strafbaarheid ook kan emaneren uit het ongeschreven recht, welke gedachte de grondslag vormde van de berechting der oorlogsmisdrijven. Het is thans een ge schreven regel van internationaal straf recht. Dc rechter hanteert de ruime uitleg niet alleen ten aanzien van de vraag der strafbaarheid, maar evenzeer ten zien van die der onstrafbaarheid. De strafwet somt bepaalde gevallen op, waar in naar het oordeel de sehuld of de straf baarheid vervalt. Er zijn echter nog tal van andere situaties denkbaar, waarin het evenzeer onrechtvaardig zon zijn te straf fen, hoewel formeel de wet is overtreden. Moet de rechter in dergelijke gevallen straffen, omdat er in de wet geen uitzon deringsregel is gegeven, of mag hij voort borduren op de wel uitdrukkelijk ver melde uitsluitingsgronden, en daaruit de conclusie trekken dat de wet niet wil it een onschuldige wordt gestraft? Geleerden getuigen dat het „het recht der onschuld is onstrafbaar te zijn" rechtspraak is, zij het na aarzeling, dit voetspoor gevolgd. De volgende o schreven uitsluitingsgronden hebben cessievelijk in de rechtspraak erkenning gevonden: geen straf zonder schuld, de wederrechtelijkheid is een stilzwijgend element van elk strafbaar feit, en de ver geeflijke of verschoonbare dwaling in het Spelregels Prof. Jonkers betoogde dat elk proces, zowel het civiele als het strafproces, be hoefte heeft aan spelregels. Toch is het spel dat in een proces wordt gespeeld, geen spel in eigenlijke zin. Het gaat niet om het spel zelf, doch om de verwerke lijking van het recht, dat partijen, hetzij ij gewikkeld zijn in een straf- hetzij in en burgerlijk proces, als hun recht zien. Het procesrecht heeft een dienend ka rakter realisering van het materiële ■echt. Daartoe zal nu eens het spelele ment moeten worden geaccentueerd, dan teruggedrongen. Ook in het straf proces zien wij dit gebeuren. De jurispru dentie werkt niet alleen met het in de' neergelegde beginsel van de formele nietigheid (de wet bedreigt niet-naleving bepaalde voorschriften met nietig heid), doch evenzeer met dat van sub- stam-tiële nietigheid, hetgeen wil zeggen dat niet-naleving van bepaalde voorschrif ten. hoewel de wet hier niet met nietig heid dreigt, toch zo belangrijk wordt ge acht, dat het behoort te leiden tot nietig heid. Ten aanzien van beide beginselen worden in de rechtspraak weer modu- ties toegepast. Hierna stond prof. Jonkers stil bij de >rm van het proces. De vraag naar de betekenis van de vorm in het proces is, zoals Rölimg opmerkt, „een typisch mo dern probleem: sociologisch gezien duidt rne wijze van vormbehandeling vergang van de vroegere selec- mocratie naar de massademocra- het ogenblik". Het verzet tegen het onbegrijpelijke in de rechtspraak gaat prevaleren. De autoriteit van de élite verminderd en de massa is min of me spraak- en rechtmakend geworden. Het juristenrecht wordt hoe langer hoe n mensenrecht. Prof. Jonkers besloot zijn oratie r „Ik houd van de rechter, die door van wijsheid getuigende uitleg het recht weet te realiseren. Ik gaf u kaleidosco- pisch enige flitsen van het recht dat voortdurend in beweging is: onze eigen bewogenheid vinden wij erin terug". Atoomscliepen en hun exploitatie TN DE JURIDISCHE faculteit sprak mr A H. Schadce over Enige juridische as pccten van de exploitatie van atoom- ei andere schepen. Op geestige wjjze schet ste hij het verschil ten aanzien van de aansprakelijkheid tussen goed< voer en passagiersvervoer. ut het Prof. Hoeiiderdaal over „De scheppende mens en zijn Schepper" Prof. dr. G. J. Hoenderdaal sprak zater dagmiddag in de gewelfkamer van het Academiegebouw over „De scheppende en Zijn Schepper". Hij wees erop. dat niet alleen het Oude maar ook het we Testament spreekt van de Schep- Nieuwe echter niet zozeer over d< Schepper als wel over God. Di« hemel en aarde geschapen heef. Ook dc lofprijzing wordt God als Schep- geëerd (Openbaring, waar dc schepping duidelijk in correlatie staat met de dag van het Laatste Oordeel). Het scheppen vam God Is het dm het aan zijn roepen van bet niet tevoren bestaan de, het formeren van het ongevormde, het gehele beeld is afhankelijk het geloof. Op de boog van schepping "tl Koninkrijk Gods is de geschiedenis an de mensheid gespannen. God schopt uait het niet. de i schept uit de materie. God- is moeiteloze Schepper, het scheppen va., mens geschiedt niet zonder moeite. God schept de wereld maar blijiDt God, de transcendeert zichzelf. Maar er zijn ook overeenkomsten, zoals deze dat beide origineel zijn. Nergens liigt de verleiding „Gij zult ais God zijn" zo duidelijk ais -vaar die mens zijn creatief vermogen tot leiding brengt. In het slot van zijn voordracht merkte de hoogleraar op, dat God Zijn genade aanbiedt aan het totale mens-zijn en Zijn gerechtigheid aan de gehele schepping. De kunst verlost bij momenten, duurzame verlossing is daar waar in die creativiteit de relatie met God niet wordt ontbeerd. Bach zette onder al zjjn werken „Sol! Deo Gloria". HU was dan ook een be genadigd mens, een groot man en een vrij kunstenaar. Chr. Geref. Kerk Leiden De vorige week zondag in de Chr Ge ref. kerk te Leiden gehouden kerkbouw- collecte heeft met enkele nagekomen gif ten 900 opgebracht. Leiden had 1200 moeten opbrengen. Zie voor stadsnieuws ook pagina 4 EJke oufomaat kan er over mee„praten".., FIFTY-FIFTY die trekt iedereen! 20 stuks 75 ct Diesvoordracht in Leiden NIEUW-GUINEA als cultureel-anthropologisch studieveld verdient de belangstelling niet alleen van de cultuur-anthropologen zelf, maar ook van ieder die hetzij rechtstreeks, hetzij zijdelings met dit vak te maken heeft. Als veld van onderzoek speelt dit gebiedsdeel al een rol sinds 1898, toen W. H. E. Riffers een methode van onderzoek introduceerde, die ook heden ten dage nog met vrucht wordt toegepast, aldus dr. J. van Baal, de oud-gouverneur van Nieuw-Guinea in zijn Diesvoordracht. De onderzoeker heeft, aildius Riffers, de taak vam elk lid vam de te onderzoeken maatschappij een genealogie op te teke- zodö-t men die famiiddestnuctuuir op bloedverwantschap en alle wederkerig heden leert kemmen. Een tweede maal was Nieuw-Guimea in het beeld, toen Maidmoflsky tijdens de eer ste wereldoorlog volhardend speurde naar de functie vam de verschillende verschijn selen. Deze functionele methode is een tijdlang mode geweest, maar op een ge ven ogenblik is men tot de ontdekking ■komen dat er tail van instituten worden gevonden waarvan de functie volkomen onduidelijk is. Ten derden maile speelde Nieuw-Gud- ea een rol bij de ontwikkeling van de ethnologlsche wetensohap en het begrip cultuur door de onderzoekingen van Be nedict en Mead, die aan de hand van Dies Leidse universiteit VOOR de Verenigde Faculteiten van letteren, wis- en natuurkunde en geneeskunde hield de heer C. van Raalte uit Amsterdam een voor dracht over „de volwassene en de wedstrijdsport". In tegenstelling tot wat vaak in intellectuele kringen en kunstkringen wordt gedacht, noemde spr. de sport een uitermate belangrijke vorm van cultuuruiting. Men denkt en spreekt dikwijls denigrerend over sport, omdat men daarbij denkt aan massasport, aan volksamusement, waarbij op ongezonde wijze vaak de gemoederen worden opgezweept. Anderen denken bij sport aan naturisme, nudisme en andere vormen van lichaamscultuur. Doch het feit dat geen dier maar wel de mens sport kan beoefenen, zegt duidelijk dat voor sport iets komt kijken, dat alleen de kroon der schepping, de mens, kan opbren gen. En dat is de geest. De geest, die de vrijwilligheid, het willen, schept. Die ook de vreugde, de (gepaste) trots doet ondergaan. Die aanzet tot moed, volharding. Volgens de heer Vam Raailte lijdt io het bijzonder de academicus van boven de Moerdijk aam een cmderwaarderimig vam de sport door een overwaardering vam eigen wetenschap, vam eigen functie, vam eigen cultuur. Hij neemt een meewarige houding aam ten opzichte vam de sport, dlit komt veelal mede voort unit schaamte om te doen wait die sport hem vraagt: hot bloot geven vam niet alleen zijn lichamelijke doch evenzeer zijn gees telijke habitus. Met zorg heeft hij een goede reputatie im de maatschappij opge bouwd, een (weliswaar miiin of meer ge camoufleerde) superioriteit, cn daar komt hij bij de sport niet vor mee, om de dood- Spreker toonde hierna aan op welke wUze dc sportbeoefening lichamelijk zowel als geestelijk gezond kan zün voor de volwassene. Wat dit laatste betreft, wees hU op het aankweken van sociaal gevoel, (wedstrijd) men taliteit cn andere deugden. Het spreekt evenwel vanzelf dat de wed strijdsport voor de volwassene geen Jesse Owens, Plet Moeskops of Car- nera behoeft op te leveren. Zelfs is het zo, dat dc volwassene In de wed strijdsport speels improviserend te werk kan gaan. waar deze sport voor dc jeugd streng gereglementeerd ts; hU kan de strijd aanbinden, niet alleen tegen zijn rivaal, doch vooral ook tegen conformisme en slenr. In dit op zicht is er geen sprake van zogenaam de edele sport, zoals schaken, cricket, hockey, golf en nog enkele andere, en daartegenover de meer vulgaire als krachtsport, voetballen, wielren nen. enz. Het gaat erom hoe men de sport beoefent en welke waarden men er weet uit te halen. Ten slotte wees de heer Vam Raalte erop dart de meest indirecte vomm van sportbeoefening nog heilzaam kam wer ken, omdat men hierdoor im een ander milieu terechtkomt. Deze meest imdiiirecte vormen zijn bijvoorbeeld: het donateur schap van een vereniging en een functie dmdmiistraiteur, verslaggever of coach. Per slot veldonderzoek het vraagstuk vam dc een heid van de cultuur, zo men wal vam baar sitijl, onderzochten. Het vraagstuk vam struotuur en ethos speelt weer een rol im het nieuwe mate riaal dat thans wordt uitgewerkt, aldus dir. Vam Baal. Het is ter sprake gekomen door da behoefte temidden vam de ver schrikkelijke verscheidenheid vam de cul- Tclkens valt weer op het ontbreken van een strakke regel, die bindend is voor grote Papoea-groepen. Deze losse structuur leidt tot een opvallen de variabiliteit. Echte geïnstitueerde hoofden zUn zeldzaamheden. Mis schien is hier sprake van een merk waardig individualisme, hoewel dit begrip raocilUk past blf het begrip Stads 1950 is im hot Nederlandse ge deelte van Nieuw-Guimea veel ethnogra- fiisch wenk verricht. Dr. Vam Baal gaf een levendig beeld vam de ontstellende gevarieerdheid vam het beeld der sa menlevingen dm diiit gebied, lopende vam culturen die een duidelijk geïntegreerd beeld vertonen tot culturen, die diaair Juist het tegenovergestelde vam zijn. Hij kwam daarbij tot de uitspraak, dat de vaak waargenomen opvallende dramg naar bet nieuwe bij sommige Papoea- groepen wel eens zou kunnen samenhan gen met een weinig geïntegreerd cultuur beeld. Prinses Wilkelmina 35 jaar ere-doctor Morgen is het 35 jaar geleden, dat aan prinses Wilhelmina. toen Koningin, in de Pieterskerk te Leiden het ere-doctoraat in de rechten werd uitgereikt. De ere promotie werd geleid door prof. mr. Blok, reetor-magnificus. De uitreiking geschied de ter gelegenheid van het 350-jarig be staan van de Leidse universiteit. nij DE EMIGRATIE wordt de mens teruggeworpen op zichzelf, hij lijdt aan contactuele ondervoeding, ziedaar één van de kemachtigfc uitspraken van dr. L. J. Menges in zijn Diesoverdracht onder de titel Enkele psychologische aspecten van de emigratie. Als natuurlijke reactie op de nieuwe toestand ontwikkelt de emi grant een paranoïde reactie, een poging om het evenwicht te herstellen. Men heeft dit wel eens gezien als een vluchtreactie, maar het is in werkelijkheid een typische actieve daad van de mens die herstel van het contact wenst. Hij wil liever het negatieve onderwerp van de belangstel ling zijn dan worden uitgebannen. Dan kan de mens zijn eigen angst pro jecteren op de omgeving en heeft hij het „recht" anderen te beschuldigen. Dit is volkomen bevestigd door het emigratie- onderzoek, dat dr. Menges heeft ingesteld. De paranoïde reactie lijkt te behoren tot de geestelijke bagage van de emigrant. De emigrant is losgeraakt van de oude wereld, hoewel hij aan die wereld emotio neel is gebonden. Hij is zich ervan be wust dat hij zich moet aanpassen aan de nieuwe wereld, maar hij kan dat niet omdat hij zich daaraan voorlopig niet emotioneel gebonden kan voelen. Soms neemt de paranoïde reactie ern stige vormen aan. Dit is dan het mani fest worden van latente desintegratie, zo dat de emigratie hier aanleiding is, geen Er kunnen verschillende aanleidingen zijn tot het optreden van een verscherpt» paranoïde reactie, namelijk een conflict tussen de huwelijkspartners, een conflict in de gezinssfeer, de leeftijdsfactor en ten 6lotte de intelligentiefactor. Naar dr. Menges meende heeft emigra tie uit ideële motieven verreweg de beste kans van slagen, dan komt men over d* eenzaamheid heen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 3