CHRISTELIJK».,,! memo Bisschop Dibelius treedt in 1961 af KONING - Hoogleraar kerkrecht is een vraagbaak Oecumenische samenwerking met r.k. onverantwoord CHEFAROX Een woord voor vandaag iTeiihen Geschrijf in Propria Cures een gevaar Kanttekening 2 DINSDAG 26 JANUARI 1960 Deputaatschap voor advies nodis Ds. Th. Delleman heeft in de (Kamper) Bazuin zitten medi teren over de benoeming van drs. C. van der Woude tot op volger van prof. dr. Den Har- togh aan de Theologische Hoge school: er de benoeming van drs. C. v.d. Woude tot opvolger van prof. Den Har- togh. Die naam hadden we voor deze functie nooit horen noemen. Het curatorium maak ik mijn com pliment voor zijn zwijgzaamheid. En nu komen de tongen los. Ook kwade tongen. Jacobus heeft ons daar scherpe dingen over gezegd. Wij kunnen en moeten uitspraken en beslis singen van de synode onder kri tiek nemen. Er zijn geen onfeil bare synoden, maar onze kritiek zij vanuit de verbondenheid in Christus. Zonder iets te weten van de overwegingen, die curatoren en hoogleraren hebben geleid bij hun voordracht gingen mijn gedach ten direct uit naar de kerkelijke positie, die de hoogleraren in de kerkgeschiedenis onder ons heb ben vraagbaak. SINDS Rutgers zün „kerkrech telijke adviezen" gaf, terwijl ook de andere hoogleraren in het kerkrecht hierin dienden heb ben we in onze kerken de figuur van „dienende bisschop" gekre gen advisor! Deze mannen zijn zeer zwaar belast. Zit een kerkeraad met een kwes tie, die eén kerkrechtelijke kant heeft, dan wordt al gauw op voor stel van de praeses besloter de hoogleraar in het kerkrecht aan te schrijven. Ik heb ook wel eens de eer, dat kerkeraden mij om advies vragen in kwesties, die in verband staan met de huwelijksethiek en dan heb ik er mij herhaaldelijk over verbaasd, dat men nogal wat men sen aanschrijft over een zaak. fANNEER zullen onze kerken deputaatschap voor advies instellen? U zult zeggen: Dat hebben we niet nodig. We hebben toch onze kerkvisitators. Maar ook deze broeders vragen nog wel eens ad- De situatie Is zo, dat de hoog leraren in het Kerkrecht advise rende dienaars zijn en de Synode bij de benoeming van een man voor de Kerkgeschiedenis tevens moet denken aan de positie, die deze man als „vraagbaak" of advisor krijgt. Als ik aan deze dingen denk be grijp ik de benoeming van een man als drs. C van der Woude die zijn kerkhistorische disserta tie nooit heeft kunnen afmaken vanwege zijn dienst in de kerkelij ke praktijk. Dc kans om een man van de leeftijd van prof. Bakker voor Kerkgeschiedenis te benoemen is vrijwel nihil, zolang de tfidige praktijk blijft gehandhaafd. De kerkelijke positie van de kerk recht-hoogleraren eist voor dit ambt mannen, die het kerkelijk leven door en door kennen, die wijsheid hebben enz. Zulk een man is de a.s. hoog leraar in het kerkrecht. Daarom kan ik hem van harte gelukwensen met zijn benoeming. De kerken zullen dankbaar zijn voor zijn adviserende arbeid en het mede vormen van de theol. studenten is hem wel toever trouwd. Dat deze dominee (nog) niet gepromoveerd is behoeft ons niet een gevoel van minderwaar digheid te geven. Aan de Rijksuniversiteit in Gro ningen zijn onderscheiden hoog leraren, die geen „dr." voor hun naam kunnen zetten. Ze zijn er niet minder hooggeleerd om. Prof. Van der Woude zal zijn kerkhistorisch weetje wel hebben! Gaarne zal ik hem namens onze reünisten op de dag van zijn in augurele komen gelukwensen. WA vorming van een wat ik noemde deputaatschap voor advies. Zo sterk als blijkbaar thans heeft meegewogen de kerkelijke verant woordelijkheid van de te benoe men hoogleraar is me nog nooit zo duidelijk geweest. Waarom benoemt men niet en kele mannen, onder wie ook een psycholoog (of-en psychiater) die kerkeraden en ambtsdragers van advies kunnen dienen? Onder deze mannen dient ook een wijs expert in het kerkrecht te zijn Ik bedoel een man, die niet alleen heel goed weet wat kerkrechtelijk goed en kwaad is, maar die ook weet hoe we er in de praktijk mee aan moeten. Deze man kan eventueel ook lector in het kerkrecht worden, speciaal wat de toepassing van de K.O. in de praktijk betreft. De hoogleraren in de kerkge schiedenis behoeven dan niet lan ger zo veel tijd aan al die prak tische kwesties te geven. We heb ben nog nooit een „kerkgeschiede nis" gekregen van een onzer kerkhistorici. Ze hebben er dom weg de tijd niet voor. DIT waren zo enkele gedachten, die bij een reünist van Kam pen opkwamen toen ik over de be noeming van ds. Van der Woude las. Moge hem nog vruchtbare stu diejaren gegeven zijn. En zij het de kerken gegeven een eind te maken aan de te zware kerkelij ke belasting van deze hoogleraren. Juist vanuit zijn kerkelijke er varing ten bate van onze Theol. Hogeschool. En mogen de kerken besluiten een deputaatschap (met 'n lector voor praktisch kerkrecht) te benoemen. Tegen de tijd dat dit deputaat schap goed functioneert zal de keus voor een opvolger van prof. Van der Woude heel wat ruimer zijn geworden en dan zal de we tenschappelijke beoefening van de kerkgeschiedenis ook ruimschoots aan haar trekken kunnen komen. Maar dit blijft een stiefmoeder lijk geval als de betrokken hoog- viseurstaak. moet worden begonnen met de 4 W\ W® Beroepingswerk Verrassing in Berlijn: Hij zal nauwer samenwerken met raadgevers TDISSCHOP Otto Dibelius heeft tijdens de synode van de kerk van Berlijn-Brandenburg voor een verrassende mededeling gezorgd. Geheel onverwachts kondigde hij zijn aftreden aan. De bisschop die in mei 80 jaar wordt, wil in 1961 met emeritaat gaan. Dibelius is in de afgelopen maanden fel aangevallen door de communisten, omdat hij in een geschrift als zijn me ning uitgesproken heeft dat een rege ring die het recht vertrapt niet als een door God aangestelde regering erkend behoeft te worden. Ook vele Oostduitse gelovigen cn leden van de Westberlijn- se gemeenten hebben hem in de afge lopen maanden sterk bekritiseerd. Van Oostduitse zijde zijn herhaal delijk pogingen ondernomen om een wig te drijven tussen de bis schop en de synode. Zo hebben communistische bladen onlangs ar tikelen gepubliceerd waarin uitspra ken van Dibelius geciteerd worden, die hij gepubliceerd he-ft kort na dat Hitier aan de macht kwam. Dibelius oefende daarin scherpe kri tiek uit op de Joodse invloed in Duits land in de jaren na de eerste wereld oorlog. Tevens had hij daarin als zijn mening uitgesproken dat teveel Joden uit de Oosteuropese landen in Duits land waren toegelaten en al te snel Duitse nationaliteit hadden verkre- poging onder- Op de synode Ds. Hegger in Haarlem Onderwijzers voor Nieuw Guinea In de vergadering van de Raad voor de Zending van de Ned. Hervormde Kerk zijn de volgende onderwijzers aangetrokken voor uitzending naar het onderwijs op Nieuw-Guinea: mej. N. H. v. d. Veen te Vollenhove, de heer IJ. Vellinga te Leeuwarden, de heer J. Lit te Pernis, mej. B. de Boer te Vorden, de heer K. Romkes te Urk en de heer J. de Vries te Assen. Zij zullen gedu rende vier maanden de cursus aan de Zendingshogeschool te Oegstgeest vol- IN een samenkomst te Haarlem belegd door de stichting „In de Rechte Straat" in de gerefor meerde Wilhelmina-kerk heeft ds. H. J. Hegger de vroegere rooms-katholieke priester zich scherp verzet tegen officiële oecumenische religieuze samen komsten waarin rooms-katholie- ken en protestanten samen wer ken, zoals dat gebeurd bij kerst zangdiensten en bij Haarlems dienst die ter gelegenheid van de gebedsweek om de eenheid der kerk werd gehouden. Ds. Hegger erkende dat de samenkomst van de oecumenische beweging met de rooms-katholieke Couturier-kring niet voortkwam uit valse irenische gevoelens en dat men de verschillen niet wilde verdoezelen, maar sprak als zijn overtuiging uit dat de Schrift een dergelijk samenwerken verbiedt. In zijn toespraak zette ds. Hegger uit voerig uiteen waarom deze samen werking niet mogelijk is. Hij wees daarbij op de beeldenverering, de vol strekte onderwerping aan de paus, de protestantenvervolgingen in Columbia en Spanje. Hij wees op het feit dat protestanten en rooms-katholiekgn in wezen niet dezelfde grondslag voor hun geloof hebben omdat de eersten nimmer kun nen aanvaarden wat de rooms-katho- liek prof. Schillebeek schreef: „Wij moeten voor ogen houden, dat godde lijke verlossing van mensen toch een menselijke vrij-aanvaarde en aldus Advertentie Maagklachten? i gtnezendt laag op do maagwand een voor ons verdienstelijke verlos sing is." De tweede spreker was de evangelist W. M. A. Kuin, die sprak over ware vrede voor Christus en bij zijn gehoor er op aandrong om zonder de werken der wet maar uit geloof alleen vrede te vinden bij God. De kerk was zo vol dat een zeer groot aantal stoelen moes ten worden bijgezet. Franeker kerkeraad stuurt protest aan Waarheid en Eenheid De kerkeraad van de Gereformeerde Kerk van franeker heeft bü het bestuur van de persvereniging „Waarheid en Een heid" geprotesteerd tegen de uitspraken die op de jaarvergadering zijn gedaan over de benoeming van ds. C. van der Woude tot hoogleraar te Kampen. Vol gens de brief zijn ze krenkend zowel voor ds. Van der Woude als voor de synode, wat erger is omdat elk bewijs ontbreekt en naar de vaste overtuiging van de kerkeraad ook niet geleverd kan worden. De hoop wordt uitgesproken dat „Waar heid en Eenheid" niet in deze fijn verder Henk Prins benoemd tot directeur Bijbel- kioskvereniging De Bijbelkioskvereniging heeft naast haar directeur de heer H. J. Heule een tweede directeur aangesteld de heer Henk Prins uit Rotterdam. Het is nodig gebleken de verantwoordelijkheid voor het sterk gegroeide werk van de chris telijke lectuur-verspreiding te verdelen. De lieer Prins is in het land bekend geworden als een van de leiders van de Rotterdamse Interkerkelijke jeugd Evangelisatie, de zogenaamde I.J.E. Hij is een van de jongeren die vooral streeft naar een brede vorm van samt werking op jeugdevangelisatie-gebied. nomen worden om de bisschop, die be kend staat om zijn rechtlijnig denken en zijn felle uitspraken, tot matigen, VERDEDIGING Ter synode verdedigde de bisschop zich tegen de communistische aanval dat hij anti-semitisch heeft geschreven. „Ik was nimmer een nationaal-socia- list", zei hij. „Ik heb nooit de Hitler groet gebracht en nooit het Horst Wes- mee ingestemd had werken met kerkelijke raadgevers ge durende de rest van zijn ambtstermijn. In het verleden sloeg hij de raad van de jongere geestelijke leiders vaak in de wind, omdat hij hun al te voor zichtige, tactische houding vaak te zeer als een vorm van compromis zag. Bisschop Dibelius die bisschop is van de Kerk van Berlijn-Brandenburg die zowel gemeenten in West-Berlijn als in Oost-Berlijn en de D.D.R. om vat, is tevens titulair hoofd van de Duitse Evangelische Kerk. Het is nog niet bekend of bisschop Dibelius zich ook uit dat ambt zal terugtrekken. VRIJWILLIG Hoewel het aftreden van bisschop Dibelius samen valt met de commu nistische poging om hem terzijde ge steld te krijgen, mag niet geconclu deerd worden dat dit dus inderdaad is gelukt. De ambtstermijn van de bisschop loopt volgend jaar af. Ken neüjk wil hij zich dan los maken van al zijn functies en zich uit het openbare leven terugtrekken. Gezien zijn zeer hoge leeftijd behoeft dit geen verwondering te wekken. Zelf verklaarde hij „Heb ik er mer aan getwijfeld dat ik mijn: post als bisschop op dit ogenblik zou neerleggen". De bisschop heeft wel Tier in het openbaar gezegd dat hij in 1961 wilde aftreden, maar waarnemers geloven dat hij zinspeel de op gesprekken met vrienden. De bisschop kondigde zijn komend eme ritaat aan toen hij het jaarverslag las, dat in de komende dagen zal worden besproken. Onderwijsbenoemingen Utrecht; aan i irmalsen: mi om (tijd.); te Culemborg: G. e Pr. Marijke-school vr. C. v. Bosheide an de Chr. Schooi t< iran Eyk te Gouda; Bijbel te Opperdoes NED. HERV. KERK Benoemd tot vicaris te Heeze: P. Land weer, kand. te Ammerzoden. Bedankt voor Veen: P. de Jong te Kootwijkerbroék. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Aduard: W. J. de Ruiter te Idskenhuizen. Benoemd door de deputaten voor het Caraïbisch gebied voor de tijd van een jaar om de gemeente op Curasao te die nen: ds. A. L. Janse de Jonge te Oost- voorne, die deze benoeming heeft aan genomen. Hij zal aan zijn gemeente ver bonden blijven. De gemeente van Cura cao werd vacant door het overlijden van ds. W. A. Wijmenga. Ds. Janse de Jonge zal ds. J. Wilschut opvolgen die door zijn gemeente van Zeist voor een half jaar was uitgeleend. CHRIST. GEREF. KEKEN Aangenomen naar 's-Gravenmoer: C. v. d. Zaal te Harlingen. Preekconsent werd verleend aai. L. W. Deenik, predikant van de Ref. Churches van Nieuw-Zeeland en voor dien van de Geref. Kerk van Portugaal die met verlof in Nederland is, Nairac- straat 11 te Barneveld. Het verlof werd verleend door de deputaten voor de heid onder de geref. belijders en co pondentie met buitenlandse kerken. UNIE VAN BAPT. GEM. Aangenomen naar Leeuwarden: G. Brongers te Groningen-Zuid. Universiteit geeft eremedaille aan de heer F. Lugt Tijdens de zitting van de Senatus Amplissimus der Rijksuniversiteit te Utrecht, op de Dies Natalis, 25 maart a.s., zal de eremedaille der Rijksuni versiteit te Utrecht in goud worden uit gereikt aan de heer Frits Lugt, op grond van de vele verdiensten die hij zich in de loop der jaren op het gebied van de Kunstgeschiedenis in het alge meen en voor de Rijksuniversiteit t e Utrecht in het bijzonder heeft verwor ven, met name ook met betrekking tot het Kunsthistorisch Instituut te Floren- BOEKENHOEK Het geslacht Bjorndal, een verhaal uit de jaren omstreeks 1760 tot 1810, door Trygve Gulbranssen. Complete filmedi tie. Boek I: En eeuwig zingen de bossen, boek II: Winden waaien om de rotsen, boek III: De weg tot elkander. Uitgave Ad. M. C. Stok Zuid-Hollandsche Uitgeversmij., Den Haag. Zelfs de duivel komt onder de indruk van de bestrijdings- methode van de duivel. Iedere keer als hij de Heiland in de woestijn wil verleiden antwoordt Deze: „Er staat geschreven" (Lucas 4). Als de duivel voor de derde keer komt, meent hij zijn les geleerd te hebben. Hij zegt: Werp uzelf naar beneden, want er staat geschreven: Aan Zijn engelen zal Hij opdracht geven aangaande U om U te behoeden. Als de duivel ons niet tegen God kan opzetten komt hij ons met godsdienst verleiden. Als wij niet naar zijn zoete stem willen luisteren komt Hij met de bijbel in zijn handen. Paulus zegt zelfs dat hij er niet voor terugdeinst om zich voor te doen als een engel des lichts. Toch is er een verschil in het bijbelgebruik van de Heiland en de duivel. Christus citeerde de Schrift in het gehele ver band van de openbaring van God. Hij haalde geen tekst uit haar verband. De duivel daarentegen komt niet met de bijbel- boodschap maar met een geïsoleerde tekst. Hij moet zelfs de tekst nog veranderen, want helemaal kan hij haar niet ge bruiken. Als u psalm 9111 opslaat ziet u dat de duivel de woorden „op al uw wegen" weglaat. De belofte geldt voor de mens die gehoorzaam de weg, die God verordineerd heeft, wil gaan, en niet voor eigengereide wegen. Advertentie School I te Ouderkerk a.d. IJssel (do Brouwer te Ouderkerk a.d. IJssel Beekman te Rotterdam: aan de Ch School te Terneuzen: L. Wijn te Zaam aan de Pr. Juliana-school te Goudf de meest gevraagde Goedgekeurd door de Ned. Ver. van Huisvrouwen President Amsterdamse rechtbank Uitspraak kort geding Elsevier op 1 februari Onder grote belangstelling heeft gisteren voor de president van de rechtbank te Amsterdam een kort ge ding gediend dat het Amsterdamse studentenweekblad Propria Cures aanhangig had gemaakt tegen Else- viers Weekblad. Aanleiding hiertoe was een reactie van Elsevier op een ingezonden stuk de student H. Plas. Propria Cu res had dc meest stotende passage uit hit stuk in haar rubriek corres pondentie opgenomen voorzien van een redactioneel naschrift: Bent i nu de beloofde zoon van Hitier? Hei land Plas 't klinkt niet onaardig. 33 Korte Inhoud van het voorafgaande: Sir Kenneth, de Ridder van de Luipaard, maakt als kruisvaarder deel uit van het gevolg van Ko ning Richard Leeuwenhart. Op één van zijn toch ten heeft hij bij een oase een gevecht geleverd met een voorname Saracecnse krijgsman. De strijd eindigt onbeslist cn belde mannen gaan gezamen lijk de woestijn in, waar Sir Kenneth de kluizenaar van Engaddi ccn boodschap moet brengen. Daar heeft hij dan een wonderlijke ontmoeting in een klooster, dat met alle pracht en praal van de toen malige kerken Ln de rotsen is gebouwd. Tussen de vrouwen die daar lopen, ziet hij zijn geliefde, die hij in Engeland waande en die hem tot tweemaal toe een teken geeft door een bloem voor zijn voe ten te laten vallen. Sir Kenneth keert terug naar het kamp van koning Richard, die ziek geworden Is en brengt een 8araceense geneesheer mee, die de koning wil genezen. Toch blijft het een dwaasheid, hernam de Vaux, zich tegen de voorschriften van een koning te verzetten. Dus wil ik u helpen en u een ver gunning sturen hét dier te houden. Dank u, zei de Schot koel, ofschoon ik man genoeg ben om binnen mijn eigen kampplaats mijn eigen recht te verdedigen. Hij wachtte even en veranderde dan opeens van toon. Veel hartelij ker liet hij er op volgen: Neen zo mag ik niet spreken, want ik zie dat uw vriendschap oprecht is. Mijn dank is even oprecht, Mylord, want een hond is geen mens en de stalknechten van de ko ning zouden hem kunnen verschalken en hem leed dnen. En voor de gevolgen zou ik niet instaan. Mocht iemand Roswald iets in de weg leggen, ik zou in staat zijn mij te wreken en misschien zou ik te ver gaanGij hebt mijn armoedige legerplaats gezien, Mylord, cn dus zult u begrijpen dat Roswald mijn voornaamste helper is wat het vinden van voorraad betreft. Ik hoop dus maar dat onze Leeuw Richard zich niet zal gedragen als de leeuw uit de fabel, die met minder sterke dieren op jacht SIR WALTER SCOTT .ging en de hele buit voor zich alleen opeiste. Ik kan niet geloven dat hij een arm ridder, die hem vrijwillig en trouw volgt, een uurtje jachtvermaak en een stuk wild zal misgunnen, vooral nu ander voedsel voor een arm man heel moeilijk te krij gen is. Op mijn eer, riep de Engelse Lord, u spreekt de waarheid, maar ik weet dat Schotten gemakke lijk het hoofd verliezen als ze van jacht spreken. Is het niet zo? Hebben wij niet gehoord? antwoordde Sir Ken neth niet zonder leedvermaak, dat uw vogelvrij verklaarde yeomen in de graafschappen Kent en Nottingham grote benden hebben gevormd, aange voerd door de beruchte boogschutter Robin Hood en zijn luitenant. Kleine Jan? Zou het dan niet beter zijn dat Richard zijn jachtwetten in Enge land veranderde, liever dan ze met zoveel stren- heid te willen toepassen in het Heilig Land? Dat is een moeilijk probleem, zei de Vaux, schouderophalend en kennelijk niet geneigd een zo netelig onderwerp aan te pakken, wij leven in een gekke wereld. Sir. Maar kom, thans moet ik afscheid nemen, want de koning verwacht mij in zijn tent Straks, als de avond valt, zal ik, met kwartier terugkomen het mijne bij te dragen tot de genezing i uw schildknaap? U is wel vriendelijk, antwoordde Sir Kenneth, maar voorlopig is dat niet nodig. Roswald heeft mijn voorraadkamer voor enkele weken gevuld. De brandende zon brengt ons wel koorts, doch ander zijds helpt ze ons het vlees te bewaren. De twee ♦krijgers namen nu afscheid, veel vriend- schappelijker dan ze elkaar daarstraks hadden be groet. De Vaux kreeg nu ook nauwkeurig bericht in verband met de zending vun de geneesheer en de Schot aarzelde thans niet meer hem de geloofs brieven te overhandigen, die hij uit naam van Sala- din, voor de koning van Engeland had meege- HOOFDSTUK VIII Dat is een vreemd verhaal, Sir Thomas, zei de zieke koning, toen hij van de Baron de hele geschie denis had gehoord. Gelooft u dat die Schot een eer lijk man is? Dat is moeilijk te zeggen, Mylord, antwoordde de grensbewoner, ik heb met Schotten heel wat er varing en soms bleken ze eerlijk als goud, soms echter volkomen onbetrouwbaar. Maar wat deze be treft, moet ik naar eer en geweten zeggen dat hij een eerlijke indruk maakt. En zijn gedrag als ridder, de Vaux? Daar kan uwe majesteit^ beter over oordelen dan ik, zei de Lord bedachtzaam, ik ben er van overtuigd dat u het gedrag van de ridder van de Luipaard al eens hebt gadegeslagen. In ieder geval heb ik veel goeds over hem gehoord. Met reden, Sir Thomas, knikte de koning, dat mag ik u zeggen. Zelf streed ik vaak genoeg in de voorste rangen om te weten hoe mijn volgelingen zich daar gedragen. En zo heb ik mij inderdaad meer dan eens kunnen overtuigen van de manier waarop de ridder van de Luipaard zijn plichten ver vulde. Mijn commandostaf zou weinig waarde heb ben als hij niet herhaaldelijk mijn aandacht had ge trokken en graag zou ik hem dan ook meer goed heid bewijzen, als hij niet aan zijn moed en dap perheid meer trots en verwaandheid paarde dan mij lief i Wordt vervolgd Elsevier had het fragment als anti semitisch gesignaleerd en eraan toe gevoegd dat voor de schrijver en voor degenen die het stuk opnamen niet Amsterdam maar Cairo de aan gewezen universiteitsstad is. Op 9 januari jl. verscheen in Elsevier een hoofdartikel over de recente vlaag van anti-semitisme, waarin werd gesteld dat de primeur voor Nederland gesteld kan worden op naam van Propria Cures. De redactie van dit blad achtte zich ii eer en goede naam aangetast en vorder de rectificatie, stopzetting van de speiding van de betreffende nummers en een verbod aan Elsevier zich in de toekomst opnieuw in die zin uit te la ten en publikatie van het vonnis, alles op straffe van vele duizenden guldens. De raadsman van Propria Cures mr. H. R. Eyl, betoogde uitvoerig dat Elsevier te kwader trouw heeft gehan deld door het blad te beschuldigen van anti-semitisme. Hij wees op het vernietigende onderschrift waarmee de redactie zich van het ingezonden stuk had gedistancieerd. Bent u zo zeker van het vernietigen de karakter van dit onderschrift? Het is moeilijk te begrijpen en ook Else vier zal een vraagteken plaatsen, in terrumpeerde de president, die van mening was dat de redactie het stuk beter niet had kunnen opnemen. De president heeft een brief van dent Plas ontvangen, die schreef dat de redactie zijn vertrouwen heeft be schaamd. De student had verzocht het stuk op te nemen, eventueel na schrap ping van te felle passages. Het blad heeft juist het meest beledigende frag ment opgenomen. Een aantal adverteer ders heeft na het gebeurde het contact met Propria Cures verbroken. De raadsman van Elsevier, mr. van Dal, deelde tot zichtbare verbazing van de eigende partij mede, dat de in de dagvaarding genoemde passages over de droevige primeur van Propria Cures inzake het anti-semitisme, niet sloeg op het ingezonden stuk, maa in 1958 geplaatst artikel: Israel de in? De raadsman citeerde het arti kel uitvoerig, evenals een groot aantal andere fragmenten' in oude jaargangen van PC, waarmee hij het nihilistisch ka rakter van het blad wilde aantonen. Hij bestreed de beschuldiging van lediging op juridische gronden en toogde dat wie zich beweegt op het pre caire terrein van openbare meningsui ting en publiciteit, niet moet beginnen zich, met totale miskenning van de op dit gebied geldende regels, buiten dit terrein te plaatsen. Dc president van de rechtbank acht te dergelijke schrijverij van nog nauwe lijks in de maatschappij opgenomen jon gelui een gevaar. Het is eenvoudig lachwekkend dat u zich met dergelijke zaken bemoeit, zei hij tot de talrijke studenten onder de toehoorders. Op 1 fe bruari volgt de uitspraak. STAKING VAN BUSCHAUFFEURS (ANJUIST is de staking van een aantal buschauffeurs hier en daar in 't land. Onjuist echter was óók de wijze, waarop men er van rege ringszijde op heeft gereageerd. Het zijn stakingen die slechts een deel Binnenskamers worden dan moeizaam en volhardend besprekingen gevoerd, berekeningen opgesteld, statistie ken ontworpen en bestudeerd, nota's overgelegd, en wat dies zoal méér zij. Daar is het geschermutsel. Maar hui- de Nederlandse buschauf- ten de kamer staan de mensen óm feurs betreffen. Het zijn bovendien stakingen, waarvan de vakbonden zich hebben losgemaakt. Niettemin wie het gaat en vóór wie het gaat. Zij willen weten, waaraan zij toe zijn. En onder het wachten rijst de heeft de regering in de stakingen aan- spanning. Moet men er zich over ver leiding gevonden om niet langer met bazen? de vakbonden te praten. Zoals de stakingen onjuist zijn zo is ook dit onjuist. Men zou de indruk kunnen krijgen, dat het loonbeleid van de regering op bepaalde punten zekere tekenen van een al te grote doortastendheid gaat vertonen. Wanneer de Rotter damse gemeenteraad in een wat laat Wij vragen ons af, of het onvermij delijk is, dat het zo lang duurt. Waarom moeten besprekingen zich over maanden uitstrekken? Neem nu de kwestie van de lonen der bus chauffeurs. Het schijnt hierop vast te zitten, dat werkgevers loonsverho ging willen doorberekenen in de ver- voersprijzen, terwijl de regering zich geworden vergadering een besluit daartegen keert en van oordeel Is, aantal bus- Nu yan tweegn ggn; hej kan niét of het schort. Wanneer chauffeurs, tegen de vakbonden tot «n tijdelijke etektoj besluit, is wy de regering van oordeel, dat de vak- bonden méé gestraft moeten worden. Een en ander betreuren wij. Wij kan wél. Wij hopen zeer, dat het wél rede lijke loonsverhoging mogelijk is zon der dat deze nu maar dadelijk ?n de vervoersprijzen moet worden doorbe doen dit in het bijzonder, omdat wij „.U T m T V„u ,1„ v.rrtpiii.pp. ppn rekend' Mlar "J" hl« van de aanvang verdedigers vrijere wijze van loonvorming zijn geweest. Wij nog. Maar wij zijn ons bewust, dat voor het welslagen van deze loon vorming spelregels getoden zijn, deels liggende in het vlak van de menselijke betrekkingen. Dat de regering niet wénst te onder standpunten Is het dan onmogelijk, dat vandaair dat de een de ander overtul8*? Moet j.f dan altijd een afmattingsschermutse ling de oplossing brengen? Dat kan dan lang duren. En het wachten is voor de betrokkenen. Dat de lonen van de buschauffeurs naar boven moeten, is daarbij buiten in ons steeds weer dichter bevolkte landje met zijn steeds Ingewikkelder verkeerssituaties steeds meer ge vergd. Men dient respect te hebben voor de wijze waarop zij, onder vaak handelen onder enige druk van bui- kW- Er wordt van deze ten, is begrijpelijk en goed. Zij zou te laken zijn, indien het anders ware. Maar zij kan ook wel eens te spoe dig de aanwezigheid van deze druk veronderstellen. Zeker, wij weten dat de vrijheid een moeilijke omstandigheden, hun plicht moeilijke zaak is. Men moet de vrij- vervullen. We zijn daaraan gewend heid ook waard zijn. De ervaring geraakt, maar juist daarom mogen heeft al geleerd, dat de sfeer van het ons wel eens indenken. Juist vrijheid niet altijd een vlot overleg we eraan gewend geraakt zijn, - - zegt iets voor de wijze waarop hier de diensten worden verricht. garandeert. Het loonbeleid is voorwerp van besprekingen en on derhandelingen geworden. Soms Opschorting van de besprekingen als, hebben wij de indruk, dat betrokke- waartoe nu door de regering is be nen daarbij als het ware in een sloten, brengt niemand een stap ver schermutseling gewikkeld zijn, waar- der. Het geeft bovendien aan deze bij de ene partij de andere tracht door de vakbonden niet gesteunde uit te putten. Hoe anders te verklaren, dat som- mige besprekingen zich over zulk sultaat in de besprekingen geboden, een lange tijdsduur uitstrekken? stakingen onnodig relieëf. Veeleer is het bereiken van een spoedig re- KONGOLEES INTERMEZZO J)E rondetafelconferentie over Kon- ter De Schrijver, bekend om zijn on- go, die enkele dagen geleden in kreukbaarheid, had toegezegd, met Brussel is begonnen, is van grote be- grote voortvarendheid te werk te zul- tekenis. Het is niet zo maar een ge- len gaan en het lot van de regering te sprek tussen vertegenwoordigers van zullen gaan en het lot van de rege- een koloniale mogelijkheid met lei ders van onafhangelijkheidsbewegin- gen. De bedoeling ervan, is, de grond- ring te zullen verbinden aan aanvaar ding van de nodige wetsvoorstellen in het parlement. slagen te leggen voor een nieuwe Kasavoeboe heeft geheel onverwacht, Belgisch-Kongolese samenleving, zelfs zonder medeweten van de an- waarvan twee landen op voet van ge- dere Kongolese delegatieleden, roet volking va nKongo onafhankelijkheid eisen, die hij puntsgewijze stelde. Die toegezegd, en sindsdien heeft het zouden toch ter sprake zijn gekomen, bewezen, dat deze belofte geen leeg De moeilijkheden, die Kasavoeboe gebaar is geweest. De regering te veroorzaakte, waren het gevolg van Brussel wil echter met grote voor- de verklaring, dat hij aan het resul- zichtigheid te werk gaan, omdat er taat van de conferentie een bindend voor beide volken veel op het spel karakter wilde geven, staat en de ervaring in andere delen Deze mededeling was volkomen in van de wereld geleerd heeft, welk strijd met de gemaakte afspraak, een onheil kan worden eneenvonx De Belgische regering wil niet bij een onheil kan voortkomen uit een te voorbaat gebonden zijn aan het re- snelle, slecht voorbereide, overdracht sultaat van de conferentie, ofschoon van de souvereiniteit. zij bereid is, en in zekere mate ook Even begrijpelijk is het verlangen wel genoodzaakt zal zijn, er terdege van degenen, die zich als de leiders rekening mede te houden. Op die van de Kongolezen beschouwen, om wijze wilde zij trachten, het gesprek de overgangsperiode zo kort moge- in een rustige sfeer te houden, lijk te doen duren. Dit verlangen Niettemin zal het gesprek naar alle vloeit echter voort uit wantrouwen waarschijnlijkheid normaal worden in de bedoelingen van de Belgische voortgezet, ondanks het door Kasa- regering, en een gebrek aan vertrou- voeboe veroorzaakte intermezzo. Pas wen is nu eenmaal een slechte basis wanneer Loemoemba gelegenheid Toen de conferentie op gang was blijken, of de rondetafelconferentie gekomen, leek het wantrouwen gro- een voor beide partijen gunstig ver- tendeels te zijn weggenomen. Minis- loop zal hebben. Sociale Interacademiale te Utrecht en Zeist Op 9, 10 cn 11 maart zal te Utrecht Zeist het negende congres van de Sociale Interacademiale, de Nederland- Federatie van Universitaire Studie verenigingen in de Sociale Wetenschap pen, worden gehouden. Het onderwerp van het congres ,zal zijn: isolatie en comminicatie. Get congres begint woensdagmiddag 9 maart officieel met plechtige openingszitting in de aula de Rijksuniversiteit te Utrecht, tij dens welke, na een toespraak van de praeses van de sociale interacademia le, prof. dr. R. C. Kwant, sociaal fi losoof te Eindhoven, een rede zal hou den over Wijsgerige beschouwing over isolatie en communicicatle. Na een ontvangst ten stadhvize door de burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz, wordt het congres voortgezet in het conferentie centrum Woudschoten te Zeist. Inleidingen wor den gehouden door prof. dr. E. J. Lee mans. socioloog te Nijmegen over En kele sociologisch beperkende factoren in de communicicatie, waargenomen in een grote stad", door dr. J. Ex, so ciaal psycholoog te Nijmegen over het onderwerp: „De overgang van commu nicatie naar isolatie", belicht vanuit een sociaal-psychologische gezichtshoek, een kwalitatief en metrisch onderzoek" en door de heer G. J. van den Berg, soci- 'eograef over: „De situatiespanning :n ,Hier en gunter'."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2