CHRISTFU Uit de portretten de tijd kennen HONING RICHARD Gebedsweek voor eenheid van de kerk begonnen iTelthen Drie vrouwelijke theologen willen bevestigd worden de fhaardolie Presbyteriaanse kerken in Korea herenigen Een woord voor vandaag Kanttekening 2 MAANDAG 18 JANUARI 1960 Een gelaatsstudievan ds. IJ. K. Vellenga Ds. IJ. K. Vellenga, de hoofd redacteur van het Gereformeerd Kerkblad voor Drenthe en Over- ijsel", werd gepakt door de fo to's van de dertien predikanten op de achterzijde van het boek „Hoe vindt u dat er gepreekt moet worden?" Deze portretten hebben hem aan het mediteren gezet en hij schrijft: rR WORDT nog al veel over ..de nood" van de tegenwoor dige tijd gesproken, uiteraard eerst en vooral over die van ,,de Jonge mensen", maar ..onze be jaarden" worden in dit opzicht toch ook niet vergeten, evenmin als de gehuwden, die niet te best met elkaar opschieten, de huis vrouwen, die er zo nodig eena uit moeten, de kleine middenstan ders, die het zwaar te verantwoor den hebben, de boeren in geval de zomer te droog of te nat is, en tal van anderen. Ik doe niets af van deze allerwege ontdekte nood. Maar ik waag toch wel op te merken, dat aan portretten, die gepubliceerd worden van een ge bukt gaan onder de veelvuldige nood in het algemeen niet veel te bespeuren is. Op portretten kijkt iedereen even opgewekt, of het nu gaat om staatslieden, die elkaar ontmoeten, artiesten, die komen spelen of gewone mensen, wier af beeldingen in de etalages van fo tografen uitgestald worden. Wan neer de gehele wereld dit jaar eens in slaap viel, duizend jaar slapen bleef en gaandeweg geheel tot stof verviel, met uitzondering van de portretten, dan zou een na geslacht, dat deze portretten na vele eeuwen zou opdelven, stellig niet anders kunnen denken, dan dat, te oordelen naar de blijmoe digheid, die de afbeeldingen ver toonden, onze tijd een bijzonder opgewekte tijd geweest moet zijn. Die opgewektheid straalt blijkens de portretten in wekblad of om- roepgids ook van menig dominees gezicht. Ze straalt ook van dat van het merendeel der dertien af- gebeelden van het boek. ]VU IS HET stralen van ge- zichten niet eerst iets van onze tijd. Ergens vandaan heb ik eens een bundel ..Mengelstoffen" ver worven, preken van Laurentius Steversloot, in zijn dagen domi nee te Leiden. De bundel is in 1718 aldaar gedrukt bij Hendrik van Damme. Na een zeer uitge breide voorrede en enige „dank- digten" van toegewijde bewonde raars van Steversloots „weldoor- wrogte Kerkreedenen" volgt een uitslaande staalgravure, die het beeld vertoont van de waardigheid uitstralende, gepruikte schrijver, die met onnavolgbaar bevallig gebaar de plooien van zijn toga bijeengaart. De plaat is in mijn exemplaar helaas gescheurd, maar de scheur heeft het gezicht onberoerd gela ten. Overigens heeft een vorige bezitter van de bundel de scheur geheeld met een stuk van een pa pieren tabakszak, die blijkens op schrift eenmaal Fijne Krul, twee een tweede nederl. oneen" tabak uit „De Rookende Moor" te Hee renveen bevatte. Wie wel eens portretten van Wil helmus a Brakel, Theodorus van der Groe of Petrus Broes, allen 18de-eeuwers, onder de ogen kreeg zal zich misschien herinneren, dat ook deze afbeeldingen gelijksoor tige waardigheid uitstraalden. Na derhand vermilderde de waardig heid soms tot blijmoedigheid. Men beschouwe bijvoorbeeld de beeltenissen van Johannes Henri- cus van der Palm en Dirk Moole- naar, die rondom de wisseling van de 18de naar de 19de eeuw leef den en die geen van beiden het lijden ook bepaald gezocht heb ben. Het stralen van een en ander zette zich voort in de 19de eeuw. Alleen de uitgesproken orthodoxie keek de eeuwen door ietwat stroef. Misschien in navolging van Calvijn. Noch de baardige Johannes Bogerman. noch de een ogige Maccovius, noch de kerk- recht-heros Gisbertus Voetius. noch ^de ^stoere Alexander Com- Naar hun afbeeldingen kan men dit ook moeilijk zeggen van H P. Scholte of S. van Velzen, va deren der Scheiding, en wanneer het na zijn dood getekende por tret van Hendrik de Cock enige ge lijkenis met hem bij zijn leven vertoont, heeft hij er bepaald on gelukkig uitgezien, heel anders dan zijn grote tegenspeler, de in drukwekkende Hofstede de Groot. Ik bepaal mij nu maar tot theo- vertoon van soberheid, strak heid. stoerheid, waardigheid en blijmoedigheid, maar de monter heid schijnt van onze tijd te zijn. Ik gebruik het woord vertoon, alsof er in de tentoongespreide opgewektheid iets voorgewends steekt. Dat geloof ik namelijk. Niet zo, dat ik mij voorstel, dat men zich ondanks zichzelf door de fotograaf laat aansporen even tjes opgewekt of Vriendelijk te kij ken. Fotografen kunnen ten slotte niet iedereen als kind of half-on- nozele behandelen. Nog veel min der is aan te nemen, dat men zich met een hello-boysachtig voorko men uitbeelden laat, om te la ten uitkomen, dat men niet zo plechtstatig is als men misschien de naam heeft te zijn en moge lijk ook wel eens is. Ik geloof aan de ernst. Ook serieuze men sen kunnen stellig door speelsig- heden bekoord worden, maar de ernst zal de ondertoon blijven. Vanwege voornoemde noden. Hoe het mogelijk is in noden mee te leven en tegelijk glunder de wereld in te kijken, moeten we niet van de tandarts leren, maar van koning Joram van Israël. Van hem wordt in 2 Kon. 6 ver haald, dat hij rondgaande over de stadsmuur van het belegerde Sa maria, aangesproken werd door een vrouw, die hem de gruwel meedeelde, dat zij met een buur vrouw haar kind had gekookt en opgegeten en er zich nu over be klaagde, dat de andere weigerde haar kind gelijk lot te laten delen Toen de koning dat vernam, scheurde hij zijn kleren en toen zagen de mensen tot hun verba zing. dat de koning daaronder een rouwgewaad droeg. WAANNEER ER misschien nog geen tijd geweest is, waarin men zo afstak in en zoveel sprak over de noden der mensen als te genwoordig, maar er tegelijk waarschijnlijk niet eerder een tijd is geweest waarin in conterfeitsels zoveel monterheid aan den dag werd gelegd als nu, moeten we niet denken, dat óf het een óf het ander wel overdreven en dus on echt zal zijn, maar moeten we ons Jorams gedrag voor de geest stellen. Dan kunnen we èn het een èn het ander voor echt blijven houden. En dat moet het toch wat blijven, dacht ik. Van 18-25 januari "IfANDAAG begint de interna- tionale gebedsweek voor de eenheid van de christelijke Kerk. Een oproep tot gebed is uitge gaan van de Wereldraad van Kerken waarin protestantse, Ang licaanse en Oosters-Orthodoxe Kerken elkaar hebben leren ken nen. Bovendien is er een oproep uitgegaan van een rooms-katho- lieke groep. De Wereldraad heeft bewust deze week van het jaar gekozen om samen met de rooms- katholieken te kunnen bidden. In de Rooms-Katholieke kerk lopen twee lijnen door elkaar. Deze week is bestemd om te bidden voor de terug keer van de „afgevallen broeders". De Franse abbé Couturier van Lyon riep echter op tot een gebed dat de eenheid van de Kerk aan de geeste lijke leiding en werking van God over- De Wereldraad voelt zich nauw verbon den met het gebedswerk van deze Franse priester. In de oproep tot ge bed die de Wereldraad dit jaar stuurde aan de kerken die ei Advertentie de meest gevraagde Vrouiven op Zweedse kansel TARIE vrouwelijke theologische kandidaten hebben bij de Lutherse bisschop van Stock holm, Ljunberg, een verzoek in gediend om tot predikante beves tigd te mogen worden. In 1958 heeft de Lutherse staatskerk het voorstel van het parlement aan genomen om ook vrouwen tot de kansel en in het ambtelijk werk toe te laten. De bisschop heeft zyn voorlopige toe- kandidaten neeft gewezen op de bis schoppelijke conferentie, die zich volgende week nog één keer met deze zaak zal moeten bezighouden. De „vrouw in het ambt" heeft in Zweden heel wat kerkelijke bitterheid en bijna een scheuring veroorzaakt Zo hebben de predikanten die zich tegen de het ambt" verzetten een het bisdom Stockholm zich laten Elaatsen naar een ander bisdom van de utherse kerk uit protest tegen de bevestiging van deze drie vrouwelijke theologen. Het ziet er echter niet naar uit dat de kwestie alsnog tot een scheu- Advertentie met hel hoogste rendement 1 ZUINIG GEEN ROET - MEER WARMTE. Stockholm lijke kandidaten tot op heden soort „wika-werk" verrichtte, heeft zich eenstemmig achter de bevestiging van hun medewerkster verklaard. Hij zal een beroep op haar uitbrengen zodra vaststaat dat de bisschop haar wil bevestigen. Het ziet er niet naar uit dat haar nog iets in de weg gelegd zal worden. Er bestaat zelfs de mogelijkheid dat de primaat van de Lutherse Kerk, aarts bisschop Hultgren, persoonlijk de drie vrouwen in het ambt zal bevestigen. Kerkelijk onderzoek op de Antillen De minister van eredienst van de Ned. Antillen, mr. I. C Debrot, heeft een werkgroep ingesteld die tot taak heeft, een onderzoek in te stellen naar de po sitie van de bedienaren der onderschei den kerkgenootschappen en hierover de minister te adviseren Over deze kwes tie is weliswaar in 1953 een rapport uit gebracht maar er is nog nooit een afge rond. aangepast ontwerp van landsver ordening verschenen. Voorzitter der werkgroep is dr. Ch. de la Try Ellis, leden zijn pater Vrada, ds. Mietes en de heer Moreno. Vragen over bevoegdheid middelbare akten Het Tweede Kamer-lid de heer Kleij- wegt (P.v.d.A.) heeft aan de minister van onderwijs, kunsten en wetenschap pen de volgende vragen gesteld: 1. Kan de minister mededelen of de „aan te wijzen studierichtingen" en „de daarbij aangewezen akten van be kwaamheid". bedoeld in artikel 133bis van de hoger-onderwijswet, nu aan gewezen zijn? 2. Indien vraag 1 ontkennend mocht wor den beantwoord, is de minister dan niet van mening, dat het dringend ge wenst is een einde te maken aan de onzekerheid, waarin vele bezitters van middelbare akten sinds 11 juni 1959 de datum, waarop het in de eerste vraag bedoelde artikel in de hoger- onderwijswet werd opgenomen ver keren met betrekking tot de vraag of zij al of niet zullen worden toege laten tot het afleggen van universitaire zijn aangesloten wordt uitgesproken dat beide motieven openbaar gewor den zijn door de oproep van paus Jo hannes Voor het komend wereldconci lie van rooms-katholieke bisschoppen. Men is zich opnieuw pijnlijk bewust ge worden dat de kerkelijke gedachten betreffende de christelijke eenheid oi derling zeer van elkaar verschillen. Maar het wordt tevens meer en me., duidelijk dat God de eenheid van de christenen wil en dat Hij ons in de ze dagen bijeenbrengt. De Wereldraad legt er de nadruk op dat de eenheid niet iets is wat zich voltrekt op het „hoogste maar de gemeenschap van christenen in een bepaalde plaats betreft. Daar beleven zij in hun samen christen zijn vreugde en teleurstelling, groei en smart, maar dat alles moet ertoe dienen opdat, zoals Paulus schrijft het lichaam gevoed en de eenheid versterkt worde. Twente sticht nu ook plaatselijke comité's voor universiteit Aangezien verwacht wordt dat de mi nister van onderwijs, kunsten en weten schappen eind februari een beslissing zal nemen ten aanzien van de eventuele vestiging van een derde Technische Ho geschool in Twente, is men in de grote steden in dit gewest alsmede in Win terswijk van plan nu ook de bevolking in de pogingen om deze school tot stand te brengen, te betrekken. Nadat enige tijd geleden reeds regionaal actie-comité was gevormd, zul len nu plaatselijke comité's worden sa mengesteld, die de bevolking zullen voorlichten. In Hengelo is reeds comité. Er hebben onder meer leden de gemeenteraad, vertegenwoordigers van grote bedrijven en onderwijsdeskun digen zitting in. Voorzitter is mr. P. J. Jebbink. Het comité zal dinsdagavond a.s. een openbare vergadering beleggen. Zoals men weet heeft de commissie die rapport uitbrengt de minister aangera den de derde T.H. in de Umond te vesti gen en een nieuwe universiteit in het oosten. De meerderheid van de commis- adviseerde Deventer, een minderheid pleitte voor Drienerloo in Twente. Westlandse Uniedag De Westlandse Uriiedag in het belang an het chr onderwijs zal 20 januari in Maasland worden gehouden. In de morgenvergadering zal prof. dr. J. R. d. Fliert van Amstelveen spreken er: „Enkele resultaten van de moder- natuurwetenschappen in* de bijbel". In de middagvérgadering sprééktfle heer H. A. Douma directeur van de Chr. Kweekschool te Gorinchem over:- „Op voeding tot arbeid en vrije tijdsbeste ding" en in de avondbijeenkomst zal ds. C. v. d. Bosch, herv. predikant te Bode graven de unierede houden. B eroepingswerk NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE KERKEN Predikanten-jubilea Een rij van hervormde predikanten vierden in het afgelopen weekend óf vandaag verjaardagen of jubilea: Ds. R. Steenbeek, emeritus predikant van de Ned. Herv. Kerk herdacht zater dag het feit dat hij 50 jaar geleden te Scherpenisse in het ambt werd beves tigd. Deze predikant diende achtereen volgens Driesum, Hoogeveen, Wapen veld, Ridderkerk, Zetten en ging op 1 mei 1947 met emeritaat. Hij was daarna nog hulpprediker te Zetten en te Doe- Ds. W. L. Hermanides eveneens ritus predikant in de Hervormde Kerk herdacht gisteren de dag dat hij 45 jaar geleden het ambt aanvaardde. Hij begon zijn ambtelijke loopbaan in Uitwyk. Hij diende na zijn eerste gemeente sléchts twee, nl. Kleverskerke, waar hij twee Jaar stond en Hulst waar hij van 1920 tot zijn emeritaat in 1949 predikant was. Ds. W. van Limburg vierde ook zyn 45ste .ambtsverjaardag. Hij is eveneens emeritus predikant in de Hervormde Kerk en begon zijn ambtelijk werk in Thamen aan de Amstel, waar hij eerst hulpprediker was. Hy diende slechts twee gemeenten want van Thamen ver trok hij naar Amsterdam in 1920. waar hjj bleef tot zyn emeritaat op 1 mei 1953. Ds. Johs Stehouwer herdacht gisteren eveneens de dag waarop hij 45 jaar ge leden in de Hervormde Kerk predikant werd. Hy werd bevestigd in Nyega en Elahuizen en diende vervolgens Broek op Langendyk, IJsselmonde, Weesp en Alphen. Hy ging in 1954 met emeritaat. Ds. mr. W. Kroese viert vandaag zijn 75ste verjaardag. Ook hy is emeritus predikant in de Ned. Herv. Kerk. Hy werd op 13 maart 1910 bevestigd t< Vrouwenpolder en diende achtereenvol gens Burg op Texel, Velsen, IJmuiden- Oost en Öosterhout, Gelderland. In 1950 ging hij met emeritaat. Ds. B. Peysel viert vandaag het feit dat hy 40 jaar geleden in het ambt werd bevestigd. Hy begon in Ureterp en dien. de vervolgens Woltersum, Beusichem, Uhorst. Wartena en ging in 1956 met emeritaat. Uniecollecte Lijst 13 van de 81e Uniecollecte bevat de volgende bedragen: Aduard 336.75; Siddeburen 1.214,50; Stadskanaal-W. 99.'t Zandt 330,—: Balk 357,07; Drachten 1.513.65. Echtenerbrug 470,50; Hardegaryp 248,—; Hollum op Ameland 275,50; Hommerts 205,Ooster-Nykerk 362,Oudeschoot 340,Paesens 65,86; Rottevalle 206.75; De Tike 219,50; Borger 807,50; Boven-Smilde 298,50; Elim 86,50; Nw. Amsterdam f 550,— Nieuwlande 213,50; Schoone- beek 198,89; Ittersüm 113,70; Ommen (Witharen) 273,25; Schalkhaar 156,29; Haart 330,50. Totaal van 325 locale comité's 199.407,71. Vorig Jaar 176.352,43. Na breuk van zes maanden scheuring in de grootste Pres byteriaanse Kerk van Korea spoedig tot het verleden zal beho ren. Vertegenwoordigers van de beide partijen hebben reeds toe gestemd om te herenigen. De vraag is nu of zij hun groepen mee zullen krijgen. Zoals men weet ontstond de breuk over de verhouding tot de Wereldraad van Kerken. In deze Presbyteriaanse Kerk, die theologische orthodox is en reeds lang met wantrouwen de vrijzinnige invloe- de Wereldraad aanzag, had men ernstige bezwaren tegen de contacten die de Wereldraad probeert te leggen met de Russische Kerk en andere kerken achter het ijzeren gordijn. De Koreancn hebben veel te lyden gehad van de com mimisten en staan zeer wantrouwend tegenover iedere kerkelijke leider die meent dat het mogelijk is om met het communis tisch regime samen te werken. Dit wantrouwen richt zich vooral tegen 26 Op dc avond nu van een bij uitstek warme dag lag Richard woelend op zijn ziekbed, evenveel lij dend door het ongeduld dat hem verteerde als door de pijn die hem kwelde. In zijn helblauwe ogen, die in normale omstandigheden een tintelend, le vendig licht uitstraalden, schitterde een ongeduri ge gloed die door de koorts nog werd aangewak kerd en zijn blik leek daardoor even hard en scherp als de laatste stralen der zon, voor ze on dergaat achter een wolk van naderend onweer. De ziekte had hem vermagerd en door zijn gezicht liepen scherpe rimpels, terwijl de nu onverzorgde baard niet alleen zijn kin maar ook een flink deel van zijn lippen bedekte. Naast hem stond Thomas de Vaux, groot en sterk als een reus, met het bruine haar, in tegen stelling tot de koning, zeer kort geknipt, zodat het volledig onder zijn helm kon schuilga a a Zijn ogen waren groot en donker en het licht dat er uit op sprong deed onwillekeurig denken aan een herfsti ge morgen, meer dan aan de gloed van de zon, zoals bij Richard het geval was. Zijn gelaatstrek ken hadden onbetwistbaar iets sterks en misschien zou men hem zelfs schoon hebben kunnen noe men, als niet al te veel littekens zijn wangen en voorhoofd zouden hebben ontsierd. Boven zijn krachtige lippen prijkte, naar Normandische mode, een dikke, bruine knevel die zo lang was dat de punten zich vermengden met zijn golvend, hier en daar grijs wordend haar De tent waarin de twee mannen zich bevonden feuzat weinig of niets aan koninklijke praal, doch was moer die van een onvervaard krijgsman. Overal in het rond lagen wapenen, waaronder som mige van een heel nieuw maaksel, terwijl de grond was bedekt met de behaarde huiden van oleren, die men op de jacht had geveld. Op een van die huiden lagen in een hoek drie wolfshon- den, ongemeen groot en wit als sneeuw, wier ster ke koppen talloze sporen droegen van verwondin gen. toegebracht door klauwen en slagtanden cn wier wijdopen ogen onafgebroken op de zieke ko ning bleven gevestigd, met een uitdrukking van doffe smart, die men welhaast menselijk kon noe- Op een tafeltje, dicht bij het ziekbed, zag men verder een driehoekig schild van glimmend staal, versierd met drie stappende leeuwen en daarnaast een kleine gouden kroon, omgeven door een tiaar van purper fluweel, het voornaamste waardigheids teken van de Engelse souverein. Vlak daarnaast lag een enorme strijdbijl, het beroemde en ont zaglijke wapen van Richard dat hij overal met zich voerde en dat zo groot en zwaar was. dat geen andere arm dan de zijne het zonder moe te worden kon zwaaien. Eens te meer dus. zei de koning na een lan ge en onrustige stilte, tijdens welke de Vaux hem af en toe een verfrissing toereikte, kunt gij mij mets anders dan slechte tijdingen brengen. Onze ridders zijn vrouwen geworden en onze dames lij ken wel nonnen. Nergens vindt men nog één vonk van dapperheid of galanterie. De beste ridders van Europa bevinden zich hier bij ons en wat blijft van hun eerzucht over? De wapenstilstand, Mylord, antwoordde de Vaux op een geduldige toon die er op wees dat hij ditzelfde al ettelijke keren had gezegd, de wa penstilstand belet ons daden te stellen en wat on ze dames betreft. Uwe Majesteit weet dat ik mij zelden met hen ophoud. Mijn kuras van buffelleer cn mijn schild van staal zijn mij liever dan goud en fluweel. Voor zover ik weet zijn onze mooiste vrouwen echter voorlopig afwezig, want ze verge zellen de koningin en de prinses op een bedevaart naar het klooster van Engaddi, waar ze bidden voor Uwe Majesteit's genezing. Het is een belofte die ze hebben gedaan en daarom.... Hoezo? onderbrak Richard eensklaps geprik keld, laat men toe dat koninklijke vrouwen en maagden zich buiten wagen, terwijl ongelovige hon den door het land zwerven, even onbetrouwbaar ten overstaan van mensen als ten overstaan van de Heer onze God? Neen, Mylord, antwoordde de Vaux, Saladm zelf heeft beloofd dat geen haar hen zal worden gekrenkt. Dat weet ik. hernam Richard bitter, en Sa- tadin houdt zijn woord. Ik heb hem onrecht ge daan door daar aan te twijfelen. Ha, waarom is het mij niet gegund hem dat persoonlijk te zeg gen. ergens op een kampplaats tussen mijn en zijn leger in? Terwijl hij zo sprak ontstak hij ln woede cn oalde de vuist, de arm heffend cn zwaaiend als lield hij zijn bijl omvat en als bewoog hij die dreigend boven de met juwelen versierde tulband «ran de Sultan. Doch de Vaux kwam één stap dich ter bij hem, greep hem bij de arm cn dwong nem opnieuw neer te liggen, waarna hij het de ken terug over hem trok, als een moeder die een ongeduldig kind sust. Zonder zich om het morren .•an de vorst te bekommeren, sprak hij hem on derwijl toe: (Wordt vervolgd Hromadka, de Tsjechische theoloog. Tijdens de generale synode kwam het vorig jaar tot een geweldig tumult. Een zeer kleine meerderheid wilde, het con tact met de Wereldraad handhaven, de anderen wilden dit verbreken. Het was onmogelijk om de synode verder voort te zetten. Het bleek dat de minderheid op de synode een meerderheid bezat in de kerk. Reeds in november organiseerde deze groep een eigen synode, waar besloten erd om de Wereldraad te verlaten. Zendelingen van de Noordelijke en Zuidelijke Presbyteriaanse Kerken var de Verenigde Staten en van de Austra lische Presbyteriaanse Kerken probeer den de kloof te helen, maar slaagden Een nieuwe poging werd ondernomen door twee vertegenwoordigers van Amerikaanse Presbyteriaanse Kerk de voorzitter van de Zendingsraad dr. S. Hugh Bradley en de redacteur var orthodox-evangelische blad „Christianity Today" dr. L. Nelson Bell. de schoonva- van de bekende Amerikaanse t geilst dr. Billy Graham. Zy vergader den met vertegenwoordigers van beide groepen en slaagden erin hen weer by elkaar te brengen. De vraag is nu nog of de vertegen woordigers van de groep die zich van de Wereldraad wilden losmaken de predi kanten Song Kil Yi en In Sik Yi, hun gehe le groep mee kunnen krijgen om w< tot hereniging over te gaan, omdat de zes maanden door het wederzijdse modderslingeren reeds heel wat predi kanten ten onrechte in een bepaalde hoek zyn gedrongen. Op vrijdag 22 januari zal in de rol zaal van het Binnenhof te 'saGraven- hage de postuum aan dr. A. Plesman toegekende Edward Warner Award Me dal officieel uitgereikt worden aan me vrouw S. J. Plesman-Van Eijk. De pre sident van de International civial avia tion organisation, de heer Walter Bi- naghi, zal de onderscheidingstekenen aanbieden. Maandblad voor accountancy en drijfshuishoudkunde, Limpergnummer, december 1959. Uitgave J. Muusses. Purmerend. Suriname. Foto's en tekst van Willem van de Poll. Uitgave N.V. W. van Hoe ve, 's-Gravenhage. Dokter mag ik.. Gerechten voor suikerpatiënten, door J. J. C. Montx. diëtiste Voorlichtingsbureau voor de Voeding te 's-Gravenhage. Voorwoord van dr. F G. Schlesinger, medisch ad viseur Nederlandse Vereniging van Sui kerzieken. Uitgave G. J. A. Ruys N.V., Bussum. Dokter mag ik Een keur van ge rechten voor het zoutloze en zoutarme dieet, door J. J. C. Mantz, diëtiste Voor lichtingsbureau voor de Voeding te 's-Gravenhage. Inleiding F. H. Wolt huis. internist Amsterdam. Derde druk. Uitgave G. J. A. Ruys N..V, Bussum. Atlantis, de wereld na dc oorlog, door F. C. Spits, met medewerking van dr. J. C. Ramaer. Inleiding H. Baudet. hoogleraar te Groningen. Uitgave Van Gorcum Comp. N V., dr. H. J. Prakke H. M. G. Prakke, Assen. Vandaag begint de internationale gebedsweek en zullen de protestanten, anglicanen en oosters-orthodoxen, die bij de Wereldraad van Kerken zijn aangesloten en de rooms-katho- lieken bidden om de eenheid van de Kerk. Er zijn mensen die zich afvragen waarom wij daarvoor zou den moeten bidden. Is de eenheid niet veeleer een opdracht van God aan de gelovigen, een eis? Moeten wij bidden voor een eenheid, die verscheurd is door onze eigen zonden? Zeg gen wij dan niet in zekere zin: Heer, wij hebben moedwillig de boel stuk gemaakt. Nu moet Gij maar weer genezing schenken? Reeds Christus bad voor de eenheid. Maar dat was niet in de eerste plaats een eenheid van verschillende kerken, maar een eenheid van gelovigen, van discipelen. Christus bad „dat zij één zijn, zoals Wij." Tussen de Heiland en Zijn Vader was sprake van een eenheid van gevoelen, een eenheid van wil len. Wat God wilde, wilde de Heiland. Dat is een eenheid die niet te bereiken is door alle kerken onder een overkoepelend orgaan op te vangen. Dat is niet de grootste gemene deler van de eenheid zoeken. Dat houdt in volkomen overgave aan God. Dat is alleen mogelijk als wij Gods openbaring verstaan, zoals God haar ons wil duidelijk maken. 1 DE MENS BLIJFT NAAR GOUD HAKEN r>OUD heeft de mens altijd op magische wijze aangetrokken. 700 jaar vóór Chr. wentelde ko ning Croesus zich al in goud, in de middeleeuwen probeerden de al chemisten goud uit hun retorten te toveren, in de 16de eeuw plunder den de Spaanse conquistadores het pas ontdekte Midden- en Zuid- Amerika, in de 19e eeuw droom den de Amerikaanse gouddelvers dat zij een grote goudvondst zou den doen. En thans acht menige Fransman zijn met veel zorg bij eengegaarde spaarpenningen pas veilig, als hij ze in de vorm van goud bezit. De mens heeft een ongeschokt ver trouwen in goud. Hij ziet dit gele metaal als de beste beschermer te gen de waardedaling van het geld. Vandaar dat velen in de wereld goud kopen. Vandaar dat de prijs op de vrije markt stijgt, als er po litieke of economische onrust ont staat. De huidige politieke moeilijk heden in Frankrijk doen dan ook op de Parijse goudmarkt de gou den frank, de Zwitserse Louis, de Engelse sovereign en de Ameri kaanse eagle in prijs stijgen. De bittere ervaring leert, dat de waarde van het geld heel lang zaam maar toch heel zeker daalt. Vergeleken met vóór de oorlog heeft onze gulden thans nog maar V* van zijn koopkracht van toen. Maar ook na de oorlog is «r aan de waardedaling geen eind geko men. Sedert 1951 toch zijn de kos ten van levensonderhoud ruwweg met 25 pet. gestegen, waardoor de gulden sedertdien V# van zijn koop kracht is kwijt geraakt. Zij die hun inkomen zien oplopen, hebben de kans dat zij de wedloop met de prijsstijging winnen, zij ho pen in elk geval niet achter te ra ken. Maar niet ieder is zo gelukkig: pensioentrekkers, obligatiehouders, bezitters van een levensverzekering allen die geld op de spaarbank hebben staan, zij krijgen guldens die op het tijdstip van betaling minder waard zijn dan waarop zij in het begin gehoopt hadden. De man die in 1935 een verzekering sloot voor een uitkering van 20.000 in 1960, ziet thans heel wat illusies die hij in 1935 had, in rook vervliegen. De overheid onderkent dit gevaar. Zij heeft de uitkering van de A.O.W. dan ook aan de stijging van de kosten van levensonderhoud gekoppeld. Er is ook al een ver zekeringsmaatschappij in ons land, die de verzekerden een steun tegen waardedaling tracht te geven door de premiegelden in aandelen te be leggen. Overigens kunnen wij ook in ons land goud kopen, zij het dan alleen in de vorm van munten. Goud in ba ren is voor ons nog altijd taboe. De prijs van een gouden tientje is momenteel ongeveer 29. Wil men een exemplaar met een bepaalde beeldenaar of uit een bepaald jaar dan moet men echter méér neertel len. In het buitenland is men minder streng. In verscheidene landen al thans mag men gouden baren be zitten. Maar zij die deze gouden staafjes in huis nemen, zullen er voortdurend op bedacht moeten zijn, dat dieven niet de lucht van het goud krijgen. Om dit gevaar uit de weg te rui men, heeft vorig jaar een Zuidafri- kaanse bank een overeenkomst ge sloten met een Engelse, Canadese en Duitse bank voor de uitgifte en onderlinge verwisselbaarheid van goudcertificaten. Eind 1959 werd bekend, dat een andere Zuidafri- kaanse onderneming, International Gold Corporation, eveneens goud- certificaten wil uitgeven. De eigenaar van zulk een certifi caat bezit dus een stukje goud, dat de bank echter voor hem bewaart. Het risico van diefstal is hierdoor zo goed als verdwenen. De prijs van dit certificaat zal met de prijs van het goud op de vrije markt op en neer gaan; in die prijs zit ech ter wel een kleine vergoeding voor de bank. De koper van zulk een goudcertifi caat kan te allen tijde zijn goud op vragen, maar dan haalt hij zich weer het probleem van het veilig op bergen op de hals. De koper kan zijn certificaat ook verkopen, waarbij hij alleen het risico loopt, dat hij op een gegeven ogenblik minder ontvangt dan hij heeft betaald. Het stelsel heeft iets weg van de goldsmith's notes van dc Engelse goudsmeden die in de 18de eeuw goud en zilver in bewaring gingen nemen, omdat zij hiervoor beter waren uitgerust. De ontvangstbe wijzen die zij afgaven, burgerden in en zij werden de voorlopers van onze bankbiljetten. De Intern. Gold Corp. verwacht veel van haar systeem, ook al is introductie in verschillende landen door de bestaande deviezenvoor- schriften onmogelijk. Zij prijst ze aan als garantie tegen een infla tie en als een belegging bij een eventuele verhoging van de officiële goudprijs. Naast de prijs op de vrije markt (die hoger is) bestaat er namelijk een officiële prijs, ontstaan door de oprichting in 1944 van het In ternationale Monetaire Fonds door een vijftigtal landen. Hierdoor is er een vaste band gevormd tussen het geld van de aangesloten landen en het goud. Zou nu die officiële prijs verhoogd worden, dan zou dit tot gevolg heb ben dat de waarde van de dollar zakt, dus een devaluatie van deze valuta. De Ver. Staten willen hier niets van weten. De goudproducen ten hameren echter voortdurend op dit aambeeld omdat een hogere prijs een grotere opbrengst vormt. Wij behoeven ons in deze strijd niet te verdiepen. Momenteel ziet het er nog niet naar uit, dat de Ameri kanen zullen zwichten. Maar dat wil weer niet zeggen, dat dit ogen blik niet eens kan komen. Onze Ne- deriandsche Bank tracht in elk ge val eventuele risico's zo klein mo gelijk te honden: 84 pet. van de to tale voorraad goud en deviezen bestaat uit goud. De Nederlandse grens is voor de goudcertificaten gesloten, omdat de Nederlander geen ongemunt goud mag bezitten. Ieder die dus toch goud wil hebben, zal het met Ne derlandse of buitenlandse munten moeten doen. En inderdaad wor den die regelmatig gekocht. Maar de kopers weten, dat dividend of rente er nu niet meer bij is. Dat is het offer dat zij moeten brengen, om zich volledig tegen een waarde daling van het goud te dekken. Opnieuw twee getuigen voor Anastasia Opnieuw hebben zich getuigen ge meld, die verklaren te kunnen bewij zen, dat Anna Anderson Anastasia, de jongste dochter van tsaar Nikolaas de tweede van Rusland is. De ene getuige is een handelaar, die thans in het Zwarte woud woont maar tot 1918 te Sint Petersburg (Le ningrad) was gevestigd. Volgens hem wist iedereen in de zomer van 1918 Sint Petersburg, dat Anastasia aan het bloedbad waarbij de overige le den van het gezin van de tsaar om het leven kwamen, was ontsnapt en met de hulp van een soldaat van het rode leger was ontkomen. Dc tweede getuige, een arts, wil de rechtbank te Hamburg die de zaak-An- derson behandelt, de foto's voorleggen die hij tijdens het bezoek van het ge zin van de tsaar aan Hessen voor de eerste wereldoorlog heeft gemaakt. Intussen heeft het Deense conservatie ve blad „B.T." bekendgemaakt dat be paalde documenten waaruit zou kunnen blijken dat Anna Anderson inderdaad Anastasia is, verbrand zijn, toen Deen- militairen in opdracht van de Duit- ■s op 19 december 1945 het gebouw van de Deense scheepvaartmaatschap pij „Oost-Azië" te Kopenhagen in brand hadden gestoken. Deze stukken waren eigendom van prins Axel van Dene marken, een van de directeuren van genoemde maatschappij. Volgens „B.T." waren de stukken waarschijnlijk de pa pieren, welke de advocaten van Anna Anderson sinds lang langs diplomatieke weg m handen trachten te krijgen Er zou een rapport bij zijn van de toen malige Deense ambassadeur te Berlijn, Herluf Zahle, die op verzoek van de Deense koninklijke familie de kwestie heeft onderzocht. Tevlers genootschap Het Teylers Godgeleerd Genootschap te Haarlem heeft een nieuwe prijsvraag uitgeschreven, waarvan de beantwoor- .d'"g ™°et PIaats vinden voo, 1 januari 1962. Het genootschap vraagt een verhan deling over de methode en de dogma- tisch-theoretische implicatie; van de phaenomenologie van de godsdienst Op de prijsvraag die in 1958 werd uitgeschreven „Welke is de beteke nis van de „entmythologisierung" voor het kerygma in hc' Nieuwe Testament" kwamen drie antwoorden binnen, die geen van alle voor bekroning in aan merking kwamen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2