Ds. Hubeek besprak vragen over tucht en scheuring ITAIIANO DE FOTO-OPRUIMING de lekkere Engelen praatten tegen Lot hun mond voorbij NIEUWE LEIDSCHE COURANT DONDERDAG 14 JANUARI 1960 Agenda voor Leiden Donderdag Bethlehemkerk, Driftstraat 49, 4.30 u.: Jeugdvoorstelling Rekkense Inrichtingen film De geheimzinnige wildstroper; 8 j uur: Jeugd ontspoord (18 j.) voor Herv wi.ikgemeente Kooiwijk. Schouwburg, 8 uur: Kon. Vlaamse Schouwburg met Miss Ba van Rudolf Besier Gebouw Chr. Sociale Belangen, 8 uur: C. J. van Mastrigt voor Chr. Besturen- bond over Dé vrijere loonvorming. Rehoboth, 8 uur: huishoudelijke verga- derinig veron. Antonius Clubhuis. 8 uur: Een ladder tegen de maan. van Guillaume van der Graft, voor Congres Stiohtóng Verenigde Studenten in de Theologische Faculteiten in Nederland. Restaurant Van der Heyden, 8 uur: dokter H. van der Uuwich uit Bussum over; Genezing van rugpijn en gewrichts- slijtagepijnen door biologische methoden, voor Ned. vereniging voor Natuurgenees- Vrijdag Rehoboth, 8 uur: Ned. Christen-Vrou wenbond, mevrouw A. M. de Moor-Ring- nalda over Christus wordt opnieuw ge kruisigd. Chr. Sociale Belangen, Oude Singel 236, 8—9.30 uur n.m.: receptie t.g.v. 50-jarig bestaan afdeling Leiden van Unitas. Schouwburg, 8 uur: Kon. Vlaamse Schouwburg met Miss Ba, van Rudolf Stadsgehoorzaal, 2 en 3.30 uur: 64ste Jeugdconcert Maatschappij voor Toon kunst, Rotterdams Philharmonisch Or kest. Zomerzorg, 8 uur, Jubileumvergadering Leidsche Vereeniging van Postzegelver zamelaars, lezing over luchtpost. Gebouw Prediker, 8 uur: eV angel is t J. J .Adelmund van Rotterdam, onder- I werp: „Jezus leeft'. Zaterdag Ontspanningslokaal Doelenkazerne, 8 uur: dertigjarig bestaan Kon. Ned Bond I van oud-onderofficieren, afdeling Leiden Den Burcht, 8 uur: Nijjoarsveziede Ons Grunnegerlaand. Antoniusclubhuis, 8 uur: S.R.O.-caba- retavond. Schouwburg, 8 uur: Herdenking 175- jarig bestaan Maatschappij tot Nut 't Algemeen en optreden dansparodiste Cilli Wang. OEGSTGEEST: Willem de Zwijger- kerk, 8 uur: Volle Evangelie-Zending, spr. ds. Langhout A'dam en evang Zegers Haarlem. Apotheken Geopend: apotheek Reijst, Steenstraat 35, tel. 20136. Films Casino (2.30 en 8 uur, zaterdag 2.30, 7 en 9.15 uur): Het complot der 39 stappen (14 jaar); donderdag: Met de dood voor ogen (14 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Hercules de koningin van Lydië (14 jaar). Luxor (2.30, 7ten 9.15 uur): Straat der verleiding (18 jaar) Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): vrijdag tot en met maandag: Geheim agent (18 jaar); dinsdag tot en met donderdag: Hoff manns vertellingen (14 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Orfeu Negro (14 jaar). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Some like j it hot (18 jaar) Tentoonstellingen Prentenkabinet: tentoonstelling foto's P. H. de Goede, tot en met 30 januari Lakenhalaquarellen en tekeningen van S Schroder, tot en met 18 januari Museum voor Volkenkunde: Ook dit is Japan, tot 28 februari 1960. Musea, instituten, leeszalen e.d. Jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio theek Reuvens, Plantage 6: maandag dinsdag en donderdag van 4 tot 5.30 u„ woensdag en zaterdag van 12 tot 4.30 u en vrijdag (speciaal voor de grotere jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur 's avonds. Pilgrimfathers-huisje, Boisotkade 2, elke dag geopend van half 10 tot 12 en Rijksherbarium, Nonnensteeg 1: elke dag geopend van 8.30 tot 12.30 en vaD 2 tot 4 uur (behalve zaterdagmiddag) Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen burg 28: elke dag geopend van 10 tot 4 u Academisch-Historisch museum Rapen burg 72, elke dag geopend van half 10 tot half 1, uitgezonderd op dinsdag en vrij dag van 2 tot 5 uur. Archeologisch tnstituut, Rapenburg 26, elke dag algemene studiezaal en uitleen- bibliotheek tot 5 uur (behalve zaterdag middag). Contactbureau voor afgestudeerden Rapenburg op maandag, woensdag en I vrijdag geopend van 10 tot 12.30 en van 2 I tot 4 uur. Bibliotheek universiteit, Rapenburg 74. elke dag algemene studiezaal en uitleen- i afdeling, geopend van half tien tot half 6, op zaterdag tot 5 uur. Legermuseum „Generaal Hoefer", Pest- huislaan 7: elke dag geopend van .05 u Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree- straat 27, maandag en woensdag van l tot 5.30 en van 7 tol 9 uur; dinsdag en donderdag van 1 tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur, zaterdag j van 10 tot 5.30 uur. 1 Inlichtingen kantoor V.V.V., Steensti lb: elke dag geopend van 9 tot 5 uur, oc zaterdag tot 1 uur Hortus Botanicus Rapenburg, elke dag geopend van 9 tot 12 en van 2 (na 1 april tot 5 uur). Geologisch en mineralogisch Garenmarkt lb: elke dag geopend I 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur. Prentenkabinet, Kloksteeg 23, elke dag Gravesteen, Pieterskerkhof 6, juridisch studiecentrum, elke dag te bezichtigen tussen 9 en 12.30 en van 2 tot 5 uui (liefst in de vakanties), concierge: Kolf- makersteeg 16a Deze opgaven gelden niet voor zon en feestdagen). E ZAAK van professor Smits en de scheuring in de Hervormde Gemeente Hengelo hebben tot verontrusting geleid in de kring van de vrijzinnig-Hervorm den, Het beleid van het bestuur wordt op het ogenblik bepaald door twee belang rijke vragen: „Moeten de vrijzinnigen uit de Hervormde Kerk" en „Wat verstaan wij onder dc gemeente-opbouw?" Ds. Hubeek, vrijzinnig Hervormd predikant te Leiden, belichtte deze vragen gisteren uitvoerig op een gemeente-avond, die in wijkgebouw Rehoboth werd gehouden. De zaak van professor Smits zal, wanneer het besluit in deze vorm handhaaft, diepgaande gevolgen voor de Kerk hebben, is verdrietig, dat beide partijen de zaak niet zo hebben aangepakt, als van hen mocht worden verwacht. Ook de rede van prof. Smits In de Mohammedaanse moskee gaf reden tot bedroefdheid. Een man van zijn allure had meer wijsheid moeten be trachten, aldus ds. Hubeek. Door deze gebeurtenissen wordt de zaak van de vrij zinnig Hervormden onnodig schade toegebracht. Toch zal prof. Smits hier wel zijn beweegredenen voor hebben gehad. •echtzinnigen vinden de vrijzinnigen wel soepel, maar niet zo verschoven als men el dacht. De fout bij de rechtzinnigen is, al dus ds. Hubeek, dat men het vrijzin- nig-protestantisme ziet als een 19-de eeuws verschijnsel. Het vrijzinnig- protestantisme is echter een stroming door de eeuwen heen. Toch is er wel wat verschoven bij de vrijzinnige protestant; bij de één veel, bij de an der weinig. Het vrijzinnig-protestan- tisme is dynamisch, het wil bij de tijd zijn en blijven. De theologie der vrij zinnigen van onze tijd heeft reeds duidelijk gemaakt dat er een ver schuiving bezig is, omdat de wereld verschuift. Het kan niet meer het oud-modernisme zijn van de 19de eeuw, maar het is principiële vrij zinnigheid. Door deze verschuiving kon de Gemeente-opbouw een kans krijgen. Ook bij de rechtzinnigen is wel iets veranderd. Vroeger zei men: „Wij hebben de waarheid der eeuwen, daar zal geen Vrijsinnig-Hervormden Leiden bijeen Eenheid mag niet ten koste van de waarheid gaan DS. HUBEEK Onhodig schade i tweede punt dat de vrijzinnig-Her vormden verontrust, is de scheuring, die in de Gemeente Hengelo is ontstaan. Bij de nieuwe kerkorde worden de Ge meenten onderverdeeld in wijk-gemeen- ten. Deze decentralisatie blijkt goed te functioneren. Vooral in de grote steden dreigde de Hervormde Kerk ha,ar greep op de massa te verliezen door gebrek aan persoonlijk contaot. Aan de andere kant •t woonadres niet bepalend voor de religieuze gevoelens van de mens. Iedere wijkgemeente heeft een eigen vorm, kli er» sfeer. Er zijn mensen, die zich et thuis zullen voelen. Er moet dus mogelijkheid zijn deze mensen niet ïrliezen. In Hengelo had men geen geestelijke bediening buiten zijn eigen wijkgemeente. De wijkgemeen-ter» waren te bureaucratisch. Dit leidde tot een scheuring en tot de oprichting van een afdeling van de Nederlandse Protestanten Bond. Op deze manier komt er weinig terecht van het met elkander éénzijn, al dus spreker Ook in landelijk verband zijn er bij de vrijzinnig-protestanten gevoelens van on behagen. In hogere bestuurscolleges en bij de bezetting van de leerstoelen zijn de vrijzinnig-Hervormden er niet best afge komen. De Kerk is hier niet alleen ver antwoordelijk voor, want ook bij de vrij zinnig-protestanten heeft men tekortko en, zoals het weigeren van een leer stoel. Toch moet er naar worden gestreefd alle modaliteiten in het geheel te betrek ken. Plaatselijk zijn er ook teleurstellin gen. De kerkelijke actie om het proces reïntegratie te bevorderen vond wei nig doorgang. Wanneer plaatselijke predikanten in de diensten niet konden voorgaan, nodigde gast-predikanten uit, terwijl men niet dacht aan de vrijzinnige predikant, is, aldus ds .Hubeek, het eindpunt reïntegratie, ij de vraag: „Moeten de vrijzinnigen de Kerk uit?" hoorde men in Hervormde kringen droefheid en verwijt. Men meen de, dat de gedachte van gemeente-opbouw als richtsnoer door de vrijzinnig-Hervorm den verlaten was; anderen dachten dat de vrijzinnig-Hervormden een bolwerk wilden 6tichten in de plaatselijke Gemeen. De tegenmaatregelen, die de kerk- bouwactie heeft opgeroepen zijn de aan leiding tot deze vraag en die zal het richtsnoer zijn voor het verder handelen der vrijzinnig-Hervormden. Ernst nneer men teruggrijpt op de Ge- meente-opbouwgedachte, de heractivering het kerkelijk leven, dan ziet men dat een oproep is ernst te maken met het Gemeente-zijn van de Gemeente van Jezus Christus. Men had de opdracht te zoeken naar een betere verhouding in de Kerk en in de onderlinge ontmoeting een gesprek samen mogelijk te maken. Zo ont stond het kerkelijk gesprek, de nieuwe koers, die positieve resultaten opleverde Wanneer men de Hervormde Kerk ge neraal overziet, en alles vergelijkt met twintig jaar geleden, merkt men dat de sitie van de Kerk in ons volksgeheel verbeterd. Ook de verhouding van de modaliteiten is beter geworden. De vrij zinnige modaliteit is als legitiem in de kerk erkend. Toch zijn aan deze ontmoeting teleur stellingen verbonden. Men komt tot de ontdekking, dat de verschillen vaak diep gaand zijn. De vrijzinnigen vinden dat de orthodoxen doctrinair denken, de CAFETARIA Stationsweg 7-9 LEIDEN Tijdelijke aanbieding Koffie met room Banketbroodje Vleescroquet. tittel of jota aan veranderd worden. Te genwoordig zoekt de midden-orthodoxie wereld vanuit de rechtzinnigheid te benaderen. Ook van de vrijzinnigheid uit had dit streven kunnen komen. Wij mo de midden-orthodoxie dankbaar zijn dat zij er is en dat zij de wereld de Kerk heeft doen kennen, aldus ds. Hu- Eenheid? Als alles zo ligt, kan men zich af vragen, hoe er eenheid mogelijk is; kun- verschillende modaliteiten wel een heid vinden? Maar wat komt er van de eenheid te bewaren en deze in de wereld gelijke vraag? De Kerk heeft de taak de eenheid te bewaren en deze en de wereld manifesteren. Ds. Hubeek gaf de visie n verschillende vooraanstaande theolo gen op deze vraag weer. Hieruit bleek dat het nooit mag gaan om eigen macht. dat men onbaatzuchtig Christus dienen. De vrijzinnig-protestanten hebben als eigen groep een opdracht e een plaats binnen het bestel van de Hei vormde Kerk. Men ziet echter dat er o bepaalde punten wrijvingen zijn. Eenheid is alleen mogelijk, wannee an bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Men wilde eenheid door het wezenlijke buiten beschouwing te laten. Dit gaat echter niet wanneer er sprake is var geloofsontmoeting. Men verkrijgt geen eenheid ten koste van de waarheid; er ontstaat dan een troebele sfeer, die bij draagt tot een groeiend nihilisme. T' niet de goede weg, aldus ds. Hubeek, moet eerst het anders-zijn positief vaarden en een gesprek hierover begin- Het gesprek aan de orde stellen was een van de diepste beweegrede nen van prof. Smits. Dit gesprek moet er komen, terwiïle van de Kerk en de wereld. De geestelijke situatie is niet gediend met welwillendheid ten opzichte van elkander. Het moet geen gesprek zijn zoals in het ver leden werd gevoerd met rationali sering van geloofsgoed, maar een zich scharen rondom de Bijbel, in openheid, die alle verschil positief waardeert. De oecumene en de Bar- chem-beweging hebben bewezen, dat dit kan; op grond van hetzelfde fundament weten wij dat wij broe ders zijn. KOU 0 GEVAT 19 cent per rol. Beheer van Leidse jeugdverblijven Tot dc taak van de Stichting Leidse Jeugdverblijven behoort het beheren van jeugdverblijven, waaronder zijn te ver staan gebouwen, gedeelten van gebouwen terreinen, waarvan organisaties op het gebied van het jeugdwerk gebruik kun- maken. Ingevolge artikel 5, lid 1, van de statuten der stichting bepaalt de raad welke jeugdverblijven die in eigendom aan de gemeente Leiden toebehoren, bij de stichting in beheer en exploitatie wor den gegeven en welke voorwaarden aan het in beheer en exploitatie geven wor den verbonden. Momenteel maken organisaties op het gebied van het jeugdwerk gebruik van de volgende gemeente-eigendommen 1. het perceel Caeciliastraat 67; 2. het perceel Pieterskerkgracht 11 (met uitzondering van de benedenverdieping): 3. het gedeelte van het perceel Vrou- enkerksteeg 12 dat thans in gebruik is bij de Stichting „De Sleutelboem"; 4. het perceel Hartesteeg IA; 5. het perceel Middelstegracht 66; 6. het perceel Sionsteeg 15 met de aan grenzende zolder van de voormalige bJ.o.- school Caeciliastraat; 7. de lokalen in het St. Elisabethshof, de voormalige kleuterschool inbegrepen, die thans voor het jeugdwerk worden ge- 8. het perceel Warmonderstraat 18; 9. het terrein, gelegen aan de Haarlem merweg nabij de tennisbanen. Van de genoemde jeugdverblijven zal het perceel Middel&tegracht 66 zeer bin nenkort worden afgebroken, zodat het geen zin heeft dit jeugdverblijf aa stichting in beheer te geven. In verband met de bestaande onzekerheid omtrent de toekomstige bestemming van het St Eli sabethshof is het voorts nodig aan het in beheer en exploitatie geven van de als jeugdverblijf dienst doende lokalen in dit hofje enkele voorwaarden te verbinden, die het mogelijk maken, dat de lokalen op elk gewenst tijdstip aan het beheer wor den onttrokken en die verhinderen, dat de stichting zonder toestemming voorzie ningen aan de lokalen doet treffen. Om administratieve redenen verdient het aanbeveling de overdracht van beheer van de jeugdverblijven te doen in gaan op 1 januari 1960. MORCENOCHTEND 9 UUR begin» onxe grote BIJZONDERE KDOPJES! FOTO-CINE JAN WOLFSLAG Breestnat 123 Haarlemmerstraat 102 Boeiende lezing in Volkenkunde Nieuwjaarsgebruiken in het sneeuwland van Japan IN HET KADER van de winterlezingen in het rijksmuseum voor volken kunde sprak gisteravond de heer C. Ouwehand, conservator van de Japanse afdeling van dit museum, over nieuwjaarsgebruiken in het „sneeuwland" van Japan. Men zal zich herinneren dat de ook nu nog in genoemd museum te bezichtigen tentoonstelling Ook dit is Japan in grote trekken voor hetzelfde onderwerp de aandacht vraagt, onder meer door middel van de bijzonder fraaie foto's van de Japanner Hamaya. Bovendien beschikt het museum over enige films, die, meer dan enig ander middel, in staat zijn ons nader te brengen tot de werkelijkheid van dit winterse gebeuren. De combinatie van het gesproken woord als inleiding, toelich ting, weergave van ervaringen en resultaat van bestudering van de be trokken gebruiken met de foto- en filmdocumentatie mag een zeer ge lukkige worden genoemd. nv»rrvn-™iftmvia,air waar- jaamgod. berggiod, de beschermgoden aam dei grens vam 't dorp, de vooroudergoden, de sacrale bezoekers uit het land vam de doden, dart alles ds dm tal vam vormen ben nauwste betrokken bij de verwachtingen voor het nieuwe jaair. Heit gaait hier om »m een sibuk volks- Uitslagen wedstrijden van Leidse Schaakbond EEN PRODUKT VAN KING- EN RANGFABRIEKEN TONNEMA N.V. SNEEK In de 2e klas B is de wedstrijd LSG TV Philidor II nog niet definitief beslist. Een royale zege zal Philidor echter wel niet meer ontgaan, daar Volders Bethc beiden zeer gunstig staan. Pels staat zeer slecht tegen Kanbier. De hang- 1 partijen zullen volgende week worden uitgespeeld. LSG IV—Philidor II; Th v d Oord P Selier 01. J L KanbierG Pels x—x, J H van GeldropJ Koet jr 1—0, A DortlandJ M Volders xx, J JW Bor- leffoW F Wakka o1, W D Wiebes— dr. Bakhuizen van den Brink (res.) 10, P van den Bosch—S Wels 01, R W de WaallC H van den Bosch (res.) 01, A de BatsS Boelsma VzJ. Balke- steinJ G Bethe x—x-, totaal zlh\Vz en drie afgebroken partijen. In dezelfde groep zijn de hangpartijen uit de ontmoeting VTL I— Leithen I uit- gëspeéïd: A 'Spek—M J de Bóck 01, A van Haaster—A Monteba V2, zodat de einduitslag f>—5 is. In groep 2 A zal koploper Philidor III zich nog niet al te behaaglijk voelen: Leiderdorp I vulde namelijk zijn toch al geweldig bordenpuntenaantal met maar liefst 9 punten aan. Mocht Philidor van daag over Alphen II struikelen, dan kan men het kampioenschap wel afschrijven! Leiderdorp IRoelof arendsveen: rec tor De GrootP Th J Olyerhoek 10, P van WijnenH Bakker 1—0, F Teleng— J C van der Meer l0, H S GinjaarG A van Rijn 1—0. W Goedhart-AP van Pelt 10, Chr. Sterk (res)Joh Olyerhoek ViV2. D Braam—L Koppelaar 10, S E WillemsM Nieuwint l—o, P C van dei Leek (res.)L van Berkel l—0, R Mar- busP Seip V<Vz, totaal 91. In klasse III C versloeg Warmond met 7^_3 VTL II. Hierdoor lijkt VTL II geen Volgende maand in Leiden Nooteboom-wedstrijd De jaarlijkse Nootcoom-wedstrijd van het Leidsch Schaak Genootschap zal dit jaar worden gehouden op donderdag 18, vrijdag 19 en zaterdag 20 februari. Zoals altijd zal worden gespeeld in een ere- groep en in een aantal vierkampen, waar iedereen aan kan deelnemen. Voor de ere-groep zijn uitgenodigd de heren C. B. van den Berg, die vorig jaar de beker won, F. J. W. Henneberke, K. Langeweg en C. Orbaan. Gespeeld zal worden in Het Gulden Vlies op donderdag en vrij dag van 1923 uur en op zaterdag van 16—20 uur. Stichting openb. kleuterschool aan Zuidsingel Op 17 augustus 1959 besloot de raad tot stichting van een openbare kleuterschool in Leiden-noord door afsplitsing van de kleuterschool Atjehstraat. Laatstgenoem de school telt thans 172 leerlingen, terwijl 32 kleuters, die in de komende maan den de leeftijd van vier jaar zullen be reiken, plaatsing op de school is gevraagd Het schoolgebouw Atjehstraat bevat 3 klasselokalen en een speellokaal en biedt normaal huisvesting aan ten hoogste 120 kleuters. Gesteld moet derhalve worden, dat de school Atjehstraat thans voor 52 kleuters en binnen afzienbare tijd voor tenminste 84 kleuters geen plaatsruimte heeft. Op grond hiervan is er aanleiding door afsplitsing van deze school een nieu we kleuterschool te stichten, hetgeen kan geschieden door de dependance van de kleuterschool Atjehstraat, die i^ gevestigd in het schoolgebouw Zuidsingel, tot een zelfstandige kleuterschool te verheffen Tot deze stichting kan worden besloten, aangezien blijkt, dat de school zal wor den bezocht door tenminste 60 kleuters. Gezellig filmavondje van Leidse C.P.B. De Leidse afdeling van de Christelijke plattelandsvrouwen- en -meisjesbond hield gisteravond haar eerste ledenbij eenkomst in het nieuwe jaar in gebouw Rehoboth aan het Rapenburg. Na opening door de presidente, mevrouw J. van Schievan der Berg, droeg mevrouw N. Griffioen—Hogervorst een drietal ge dichten voor, die veel bijval oogstten. De 90-jarige mevrouw S. KoningKoster, die kortgeleden van een bezoek aan haar zoon in Californië is teruggekeerd, bracht twee filmpjes over dit prachtige land mee, die na de pauze werden gedraaid. Een van de films speelde in het huis van de oud-presidente, mevrouw C. Koning—Tolk. Daar er vele bekende ge zichten op het witte doek verschenen, werden de films met veel enthousiasme bekeken, waardoor de avond tot een ge zellig onderonsje werd. Theologen in Leiden dam was de eerste der vier sprekers op het congres van de Stichting „Verenigde Studenten in de theologische faculteiten in Nederland", dat gisteren is begonnen en drie dagen zal duren. Het onderwerp van zijn voordracht was: „Demonologie in de Talmud". Hij begon zijn voordracht met een bespreking van de zondeval. De Talmud spreekt niet over de ge vallen engelen. Waar in Gen. 6 vers 1 tot 4 wordt gesproken over de „zonen Gods" als engelen, wijst de Talmud deze interpretatie af. Wat de demonen aangaat, de Talmud heeft deze geesten van hun verschrik kelijke achtergrond ontdaan. Er zijn eenmaal geesten engelen en demonen en evenzeer als de verschrikkelijkheid van de demonen ln de Talmud wordt af gezwakt, wordt dit gedaan met de goed heid der engelen, waarover lang niet al tijd goed gedacht wordt. Zo hebben vol gens de Talmud de engelen bij Lot hun mond voorbijgepraat, toen zij ove verwoesting van Sodom en Gomorra spraken en op nog meer plaatsen wordt laatdunkend over de engelen gesproken. Ten aanzien van de Satan zei rabbijn Soetendorp dat deze figuur niet als eer boze wordt beschouwd, zoals in de Chris telijke godsdienst, doch als een dienaar Gods met een onaangename rol, o.rr engel des doods. In de Talmud wordt de macht van de satan niet overschat Hij is slechts een dienaar Gods en kan zelfs in dienst van het goede worden gesteld. Concluderend, zei hij dat de Talmud geen demonische machten kent. Zij er kent uitsluitend de macht Gods. Daarom is de maoht van satan niet opgenomen in de dogmatiek, hetgeen wel het geval is bij de christelijke dogmatiek, waarin het gevaar schuilt van overschatting. Heksen Vanmiddag sprak pater dr. H. J. J. Zwetsloot S.J. over „Heksenprocessen, met terugwijzing naar het Nieuwe Testa ment, onder aspect van de demonologie". Na een korte inleiding, waarbij hij stil stond bij de begrippen „demonisch" en „demonologie", schetste hij een summier beeld van de heksenvervolgingen; de locale aspecten, de verschillende perioden en de tegenstelling tussen roomse en protestantse landen. Hieraan lag ten grondslag een uitgewerkte heksenleer bij de wetenschappelijke wereld en een beter te ^typeren heksenwaan bij het gewone Pater Zwetsloot gaf hierna een kort overzicht van de groei der duivelsleer b\j de theologen der. eerste eeuwen, vooral ln de strjjd tegen bijgeloof, tegen kette rijen en misbruiken binnen de kerk. In de Middeleeuwen geeft de scholastieke systematiek aan deze traditionele dui velsleer een hechte samenhang, waardoor een speciale dulvelsllteratuur. weten schappelijk en literair, ontstaat en de aan dacht voor dc als demonisch geziene ver schijnselen magie, bezetenheid sterk toeneemt. Concluderend, zei spr. dat de nii testamentische vijandschap van Christus en demon in de heksentijd wordt gecon centreerd in een strijd van de kerk, in casu het christelijk staatsgezag, tegen de ketters en heksen. Hierbij mag niet voor bijgegaan worden aan het feit dat de theoretische demonologie of heksenleer lang niet altijd alleen verantwoordelijk te stellen voor de gruwelen der hek senvervolgingen: het levend heidens bij geloof, hang naar occulte praktijken, sociaal-psychologische factoren in die revolutionaire tijden, de gebruikelijke strafrechtelijke bepalingen en zelfs poli tieke en economische factoren speelden vaak een rol. Het waarlijk demonische van deze aber raties van „christelijk" denken en on christelijke praktijken blijkt vooral in de demonie van de blinde hoogmoed, van de der aardse macht, van de angst, van de haat. De heksenprocessen openbaren veel diepere demonie dan de tijd zelf zich bewust was. rol van betekenis meer te zullen spelen. VTL IIWarmond; C G v d Voorst M D Bergman 01. G Roozendaal—Th de Bruin sr 01, J BeijP Wassenaar 1—0, P J PiketK W v d Willik l—0, A Momberg (res.)—A van Bladel 0—1, A SmitW Landman 0—»1» J H Klein-Gun- nenrick—P Schakenbosch 01, Chr de Laaf—H A Heivoort 0—1, A C Teleng— A Warburg 01. C J Verbiest (res.)—P C Zandbergen 10 .totaal 3—7. In de 3e klas B boekte SPW een m steroverwinning op Voorschoten III. SPWVoorschoten III; L Groenendijk Q Kouwenhoven 10, J van Oosten— n.o. 1—0; J Vink—P van der Marei 1—0. E v d Veenn.o. 10, H van OsB H van Boekei FiA van Lunteren (res.)J van den Burg 1—0, H Bonnet— T Bavelaar (res.) l—0, J VerkuylG van der Wiel l—0<>J W v d Horst—P van'der Geer 1—0. C Visser—E van Dijk l0, to taal 914-%- Ten slotte zijn de hangpartijen uit de wedstrijd Voorschoten IISPW uitge speeld: M G Segaar—L Groenendijk Va—Va, N Segaar— J Vink L Ku- nekenJ W van der Horst l0. totaal 4%, Fossielenavond in het museum vau ie Mej. G. E. de Groot, conservatrice van het rijksmuseum van geologie en mineralogie te Ledden, sprak gister avond in de collegezaal van het museum over fossiil isaitde. Zij merkte op, dat er over het algemeen weinig loans is, dat afgestorven organismen, zoals planten en dieren, bewaard Mijven; dit geldt zowel voor o-rganismen in de zee als op het land. Onder bepaalde omstandig heden is dit echter wel mogelijk; in dit geval moeten de organismen zeer kort na het afsterven op een of andere wijze worden geconserveerd. In water kan dit gebeuren als de af gestorven organismen worden bedekt met een laag sediment (bezinksel), dat de lucht afsluit en het water uit het be dekte voorwerp perst. Bij snelle be dekking kunnen ook de weke deden van de afgestorven dieren en planten worden geconserveerd. Er kunnen zich in de loop der eeuwen versohillende processen voordoen zoals verstening en verkdezeling. Verder worden onder meer fossielen gevonden in ijs, asfalt, hars (barnsteen) en in grotten. Na deze korte lezing werd de film „Paleontologie" vertoond, vervaardigd door Bert Haanstra, waarin eveneens aandacht wordt geschonken aan de fossi- lisatie. Ten slotte maakten de aanwezi gen onder leiding van mej. De Groot een rondwandeling door de afdeling fos- Opheffing van openbare kleuterschool aan de Rijnsburgersingel Aangezien het gemiddelde aantal kleu ters van de openbare kleuterschool aan de Rijnsburgersingel (voorheen Elisa bethshof) over de jaren 1957, 1958 en 1959 onderscheidenlijk 53, 37 en 24 be droeg en het aantal kleuters derhalve gedurende drie achtereenvolgende j; is gebleven beneden het voor deze ge meente voorgeschreven minimum aantal van 60, zal deze kleuterschool moi worden opgeheven, tenzij de minister onderwijs, kunsten en wetenschappen be paalt dat de school in stand wordt g< houden. Deze kleuterschool werd op 1 december 1959 bezocht door slechts 14 kinderen Daar het niet is te verwachten, dat dit aantal binnen afzienbare tijd zal toe nemen, zijn B. cn W. van mening, dat er geen aanleiding bestaat een verzoek om instandhouding der school aan de minister te richten. Burgemeester van Warmond spreekt in Leiden -. mr. L. M. E. von Fiserme, burge meester van Warmond, hoopt op 28 januari te spreken op een lunchbijeen- komst te Lelden van het Nederlands Ver- keenslnstltuut over Waterhuishouding en binnenscheepvaart in het Hoogiheemra ad- schap Rijnland. Hij zal ingaan op de vraag in hoeverre aanleg en verbetering van waterwegen tevens de ontwatering en watervoorziening van de aanliggende ge bieden ten goede komt, dan wel ln hoe- bestaande wateren met geringe kos- voor scheepvaart geschikt kunnen worden gemaakt. Men vindt deze n ken ln geheel Japan terug, zij het dat zij plaatselijk afwijkingen cn verschil len vertonen. Dc getoonde filmfrag menten en de toelichting dio dc heer Ouwehand daarbij gaf, stelden ons ln staat die verschillen, naast de sterke overeenkomst, te constateren voor ver uiteengelegen gebieden als Centraal-Japan (de provincie Naga no) en Noord-Japan (de provincie Akita en Niigata). Het maiken en gebruiken van de nieuw jaars vensieniogen en anders voorwerpen dóe bij de feesten een bepaalde rol epe- ien, het zgsn. „slaan vam de bruiden" en de hoogoplaadende raiieuwjaairsvuren, waarmee afscheid wordt genomen vam de betrokken godheden, zijn im bedde ge bieden hoogtepunten van de feestviering. Em met deze nachtelijke vuren namen we ook afscheid van dit verre „sneauwland", dat op de een of amdiere manier deze avoind zeer naibij was geweest. Opvolger ds. P. Sierat Als opvolger van onze stadgenoot ds. *P. Sierat, die niet zal terugkeren als predikant van de Nederlands sprekende Gemeente van Manokwari op Nieuw- Guinea, zal zaterdag 23 januari daarheen vertrekken ds. A. H. Roscam Abbing, tot voor kort predikant te Biggekerke in Zeeland. Ds. Roscam Abbing zal zondag als predikant in buitengewone dienst van vde Hervormde Kerk worden bevestigd in de dienst in gebouw Bethel in Den Haag. Bevestiger zal zijn ds. E. Durkstra van Koudekerke Zld.die als zendingspredi kant heeft gewerkt in Indonesië en op Nieuw-Guinea. Ds. Roscam Abbing zal in deze dienst worden uitgezonden door ds. J. van Barneveld, praeses van de classicale vergadering van 's-Gravenhage. Gemeenteraad van Leiden Aan de agémda van de maandag om 2 uur te houden vergadering van de ge meenteraad zijn de volgende voorstellen toegevoegd: tot opheffing van de open bare kleuterschool aan de Rijnsburger singel (voorheen Elisabethshof), inzake stichting van een openbare kleuterschool aan de Zuidsingel, inzake het in beheer en exploitatie geven aan de stichting Leidse Jeugdverblijven van gemeente lijke jeugdverblijven, inzake het toe kennen van een uitkering ineens over het eerste kwartaal 1960 aan het gemeen- tepersoneel als voorschot op de te ver wachten salarisverhoging. Filmavond Vola Gisteravond is de Vola, de vereniging van oud-leerlingen van de Leidse am- baohtssohool, weer bijeen geweest in Zomerzorg. Eerst werd 'n kleurenfilm vertoond over een reconstructie van bet leven op aarde vele jaren geleren („mil joenen jaren geleden", 7.0 stond heel wijs op de uitnodiging te lezen). Daarna za gen de leden hoe in Schoonebeek, Rijs wijk en Pijnaoker olie naar boven wordt gehaald. Een duidelijk antwoord op soms moeilijke vragen. Van de winplaats ging het maar de raffinaderij, waar uit de verwerking van de olie allerlei pro- dukten worden verkregen. Ten slotte een film over het werk van de Shell- tankervioot. Burgerlijke stand van Leiden Geboren: Alida Elisabeth Johanna, d. v. W. Ravensbergen en W. Bol- stier; José Maria Andrea, d. v. A. F. Verhoosel en M. A. C. Prince; Catherina, d. v. J. R. Zweerus en H. P. Vink; Andries, z. v. W. F. Beij en E. RijsbergenCornelis Jacob, z. v. T. W. de Haan en A. QuartelNicolaas, z. v. J. Snatersen en G. Giesesteijn. OVERLEDEN: J. Varkevisser, 79 j., man; G. Remmelzwaal, 86 j.. wedu we v. C. van Duijn; L. Oudwater, 77 j-, man. PROMOTIES TE LEIDEN DE schrift getiteld .Ruimtelijke bouw enige broomcyclohexaanden- thans wonende te Eind/hoi Den Helder Gepromoveerd tot doctor in de leerdhcid op proefschrift getiteld „Die fi< r F H Strosskopf .gdboi van vorderingsreg" ACADEMISCHE EXAMEN» LHIDEN, 13 Januari, Rijksuniversiteit eslaagd voor het doet ex Ned. reöht: de heer D J Buter te Wormer,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 3