tiSBSlSUSSlSO CMRISTFtlJK Mag een christen zich luxe permiteren Verhouding tot de Nederlands Hervormde Kerk besproken Een woord voor vandaag Kanttekening Lt .-gen. Calmeyer wees de „kruistochtgedachte" af KONING - RICHARD r Zo ja, hoeveel? De kerkbladen van de afgelo pen weken bepaalden zich weelde aan ons geestelijk leven? en in hoever laat zich een leven hoofdzakelijk tot kerst- en nieuwjaarsmeditaties. Daarom grijpen wij vandaag terug op een wat ouder artikel dat door prof. Brillenburg Wurth werd gepubliceerd in het Gerefor meerd Weekblad", (uitg. Kok). in weelde en overdaad rijmen met een leven in de echte gelo vige navolging van Jezus Chris tus? Behoeft alle weelde ons geeste lijk te schaden? Dat zeker niet! Er is ook een weelde, die ik als kind van God dankbaar uit de af hoeveel luxe een christen zich mag veroorloven: Alle luxe is niet uit den boze. Maar vooreerst is die luxe. die wij ons zelf veroorloven, inder daad wel bij ons naar evenredig heid van wat wij „offeren" voor aanvaard en die mij met verwon dering vervult over zijn goedheid over mij, een weelde die ik in de gemeenschap met Christus ge niet en die mij zo ook innerlijk Maar dat zullen wij ons dan ook steeds ^moeten afvragen, in ding of van wat wij bereid zijn af te staan voor anderen, die het nog heel moeilijk hebben? Wij ho ren telkens, hoe er elders in de wereld miljoenen en nog eens miljoenen zijn, die het allernodig- ste missen. En wij weten, dat on- derdaad het geval is. Dót zal voor ons óók een toetssteen moeten zijn om het al of niet geoorloofde ervan uit te maken. Precies afme ten, hoeveel weelde er net nog bij door kan, dat gaat niet; maar te meer moet ik steeds als ik dat die mensen in de zgn. „on derontwikkelde gebieden" terdege ook in concreto steeds meer onze brengt het mij dichter bij Chris tus of verder van Hem af? En laten wij wel begrijpen, voor het laatste bestaat grote kans. Echt die exorbitante weelde van ons hier en dat schreeuwend gebrek bij hen iets dat ons met rust geestelijk leven, ware gemeen schap met de Heiland bloeit door gaans niet in een sfeer van ma- mag laten? En wordt dus die lu xe van ons niet in elk geval ver keerd. als wij nog van die roe ping van „naastenliefde" niet vol doende ons kwijten? Laten wij eens aan het eind van het jaar een rekeningetje opmaken van wat wij aan de kerk en aan behoefti- gen in onze omgeving en elders uitgaven en wat onze uitgaven waren aan dingen die louter een weeldekarakter dragen. En zou den wij dan inderdaad ons daar over kunnen verantwoorden? "pN daarnaast zal ik ook toch mij moeten realiseren; wat betekent het, dat ik een Heiland navolg. Die zelf voor Zich vrij willig de armoede verkoos? Men kan zeggen: dat deed Hij om ons rijk te maken (2 Cor. 3:9). En daar is iets van waar. Maar het zou toch ook weieens kunnen zijn, dat Zijn armoe voor mij een waarschuwing moet zijn. dat het Koninkrijk Gods er toch niet is voor ,.de rijken dezer wereld". Mdere kant aan de zaak: wat zouden de morele en geestelijke gevolgen zijn van dat weeldele- kinderen? 'k Begin met het laatste: onze kinderen, "k Geloof dat het voor tal van onze kinde ren een ramp betekent, dat ze al les kunnen krijgen wat hun hart begeert en dat daarom ook maar volop zich permitteren. Het is voor ouders ook misschien heel Bergrede <Luc. 6 24). Maar weten wij daar in deze tijd van „de welvaartsstaat" nog wel weg In elk geval, het is, dunkt me, niet overbodig, dat wij toch maar eens heel ernstig met die vraag: Hoeveel luxe mag een christen zich veroorloven? ons gaan be zig houden. Het betreft hier, me nen wij. een van de heel belang- wat zij hun graag toestonden, niet kunnen geven, zoals dat vroeger van onze christelijk in deze tijd. levensstijl Maar ik vraag me af, of dat laatste uiteindelijk wel zo erg is. als dat andere, dat kinderen zich zo goed als niets meer behoeven te ontzeggen. Als één ding voor onze jeugd verslappend en demo raliserend werkt dan is het dit Een jeugd, die geen vrijwillige ontzeg ging meer kent en die niet meer weet wat positieve soberheid be tekent. zo'n Jeugd gaat zedelijk te gronde aan verval van morele krachten. Maar om dat onze kinderen te kunnen bijbrengen moeten wij zelf als ouders hen daarin voor gaan. Wij moeten ook zelf niet maar alleen nalaten bepaalde din gen aan te schaffen, als wij de middelen daartoe missen; maar Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oudeschoot: W. v. d. Wolk vic. te Zeist; te Veen (toez.): GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Schildwolde: A. v. d Zwaag, kand. te Groningen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Leerdam: J. C. van Ravenswaaij te Scheveningen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-Centrum: kunnen veroorloven, moeten wij innerlijk de kracht op kunnen brengen om niet maar direct op alles af te vliegen, wat op de een of andere wijze onze begeerte wekt. Wij hebben het tiende gebod van Gods Wet weieens al te ge makkelijk vergeestelijkt. Maar het betekent toch ook heel nuch ter en concreet, dat wij niet het recht hebben maar aan al onze begeerten toe te geven en alles bendijke: M. Blok te Rijssen. Ds. L. H. Beekamp nestor christ.-geref. predikanten overleden Op 87-jarige leeftijd is te Meppel ovei- leden de nestor van de chr.-gereformeer de predikanten, ds. L. H. Beekamp. Ds. te kopen, zelfs al kunnen wij het betalen. TV TA AR nog belangrijker lijkt ons een ander aspect van het lu xe-vraagstuk; de geestelijke kant ervan, m.a.w. de vraag; wat doet te Apeldoorj geboren en was oorspron kelijk werkzaam als bouwkundige. Daar na werd hij student aan de theologische School in Den Haag, in 1902 werd hij kandidaat en in hetzelfde jaar nam hij een beroep aan naar Delft. Hij diende voorts de kerken van Arnhem. Amers foort, Rozenburg, Harlingen en Meppel. Generale Synode Geref. kerken (Van een onzer verslaggevers) De zitting van de generale synode der gereformeerde kerken te Utrecht van woensdag droeg weer even een internationaal karakter. Ter vergadering waren namelijk aanwezig ds. F. J. S. Rumainim, voorzitter van de evangelisch christelijke kerk in Hieu,w-Guinea, en ds. J. W. Deenik, predikant van de reformed church te Auckland (Nieuw-Zeeland), die zich heiden met een toespraak tot de synode richtten. Overigens hield men zich deze dag bezig met zaken van meer nationale of interne aard. Bij het laatste doelen wij op het rapport inzake verantwoorde gezinsvorming, dat echter in een besloten zitting werd behandeld. Wèl open baar geschiedde de bespreking van het rapport van deputaten voor contact en overleg met de Nederlandse hervormde kerk. De commissie, welke dit stuk beoordeeld had, stelde voor overeenkomstig het advies van de deputaten om het deputaatschap op te heffen en het contact met de hervormde kerk op andere wijze te onderhouden dan tot nu toe geschiedde. Men wil het moderamen van de synode opdragen contact te zoeken met het moderamen van de synode der hervormde kerk, ter uitwisseling van ge dachten en gegevens, waarvan beide kerken ten aanzien van wat haar ge meenschappelijk aangaat, profijt kunnen trekken. Vervolgens stelde de commissie voor ook met andere daarvoor in aanmer king komende kerken zulk een contact te zoeken, waartoe het moderamen de nodige stappen moet doen. Ook worden de plaatselijke gemeen ten opgewekt, waar dat mogelijk is contact te onderhouden met de her vormde kerk (en eventueel andere kerken), evenwel met inachtneming van wat door de synode van Leeuwar den, 1955, uitgesproken is aangaande gemeenschappelijke kerkdiensten. De vragen van kanselruii en inter communie wilde de commissie in han den stellen van deputaten voor pluri formiteit en oecumenlcitelt, met op dracht daarover te rapporteren op de eerstkomende synode. Zoals men zich zal herinneren, ook uit de verslagen betreffende de syno de der hervormde kerk, is het sinds 1948 met de hervormde kerk gevoerde gesprek vastgelopen naar de opvat ting van deputaten. Zij hadden inder tijd opdracht gekregen om de achter gronden van de geschillen tussen beide kerken te bestuderen. Het zoeken naar hereniging met de hervormde kerk be hoorde niet tot de taak der deputaten. Dit had tot gevolg dat de samenspre- kingen een min of meer vrijblijvend karakter gingen dragen. Bovendien bleek, dat de eigenlijke diepste verschillen gelegen zijn in wijze, waarop over de aard en de func tionering van de belijdenis ged^ent wordt, inzonderheid ten opzichte Oud-student schenkt vijf miljoen aan Columbia Universiteit De Columbia Universiteit in New York heeft zondag van een oud-student een gift ineens ontvangen van vijf mil joen dollar, bijna twintig miljoen gul- De schenking is afkomstig van Wil liam Black, stichter en president-direc teur van een groot filiaalbedrijf van res taurants. de Chock Full O'Nuts Corpo ration. Het is de grootste gift die de universiteit ooit heeft ontvangen van iemand die nog in leven was. Black verklaarde dat hij geen belang stelling had voor gedenkstenen die hij nooit zou kunnen lezen. ,.Ik wil met eigen ogen de resultaten zien van mijn goede bedoelingen", zei hij. De Columbia Universiteit zal met dit geld de bouw financieren van een 18 verdiepingen tellend universitair me- disch ondrzoek-centrum in Manhattan. I w' BRIEF UIT DEN HAAG Intussen heeft het moderamen van de generale synode gereageerd op het eind rapport van haar commissie voor het hervormd-gereformeerd gesprek, welk rapport in de novemberzitting dezer sy node besproken is. In een brief van het moderamen der synode in Den Haag, verklaart men aan de gereformeerde synode: ,.De generale synode (der herv. kerk dus) is, mede op grond van dit rapport, van oordeel dat het werk voor de hereniging van de gereformeerde kerken en de hervormde kerk met kracht moet worden voortgezet. Zij acht het daarom in de eerste plaats gewenst, dat men in de plaatselijke gemeenten voortgaat met het zoeken naar de mogelijkheden van contact, toenadering en samenwerking en dat ook het vormen van plaatselijke ge spreksgroepen aangemoedigd wordt. Bovendien besloot de synode om de generale synode van de gereformeer de kerken voor te stellen periodieke besprekingen te doen plaatsvinden tussen de moderamina van beide sy nodes. teneinde de ontwikkeling van -- gedachten en bezinning over zaken, die 70-jarige leeftijd met emeritaat ging. j beide kerken gemeenschappelijk aan- Ds. Beekamp was in vroeger jaren on-i gaan. te bevorderen", der meer curator van de theologische school en maakte bij herhaling deel uit Het is duidelijk, dat de commissie de generale synode van deze brief met dankbaarheid ken- op Zoom was er dankbaar voor, dat de geref. kerken niet meer de houding aannemen alsof de hervormde kerk he lemaal niet meer bestaat. Plaatselijk zijn de verhoudingen soms zeer verblij dend, maar dat er wezenlijke blijken van eenheid zijn, zou hij toch graag toe gelicht zien. Prof. dr. D. Nauta, die zelf deputaat is voor het gesprek met de hervormde kerk, verklaarde van mening te zijn dat hereniging met de hervormde kerk waarvan sprake is in de brief der Haagse synode binnen afzienba re tijd niet valt tc verwachten. De ker ken kunnen elkaar echter wel steunen en naast elkaar gaan staan. Daartegen hebben sommigen be zwaar. Ik vind het echter bevreem dend, aldus de hoogleraar, dat nie mand bezwaar maakt tegen het prak tisch overleg met de hervormde kerk inzake de psalmberijming en de gezan gen. Dit zijn toch geen handelszaken. Wan neer de hervormde en de geref. kerk elkaar vinden inzake de kerkliederen, dan is dat niet alleen een praktische aangelegenheid, maar dan geven zij daarin óók getuigenis van haar ge meenschappelijk geloof op een bepaald punt. De konsekwentie daarvan moet zijn, dat de kerken niet slechts zake lijk moeten samenwerken, maar dat zij met hart en ziel samen moeten Jozef en Maria zochten drie dagen lang naar hun Zoon en als zij Hem vinden zegt Hij verwijtend: „Waarom hebt gij naar Mij gezocht?" Is dit de reactie van een God of van een kind? Ongetwijfeld laat deze uitdrukking zien, dat Christus helemaal geen doetje was, geen lieve jongen zoals Hij wordt getekend in de pseudo-apocrieven. Christus toont hier, dat Hij reeds vroeg zelfstandig wilde denken. Vader en moeder hebben niet altijd meer gelijk, zij moeten voortaan de dingen ook vanuit Zijn gezichtspunt gaan zien. Hieruit blijkt wel. dat Christus een „teenager" was als iedere andere. Iedere jongen zou eigen lijk zo gereageerd hebben. Zo in de geest van „Waarom maakt u zich zo druk. Ik loop niet meer in twee sloten tegelijk en u weet toch waar mijn interesse-sfeer ligt?" Sommige ouders zouden zeggen: „Brutale vlerk": andere zouden zichzelf gaan afvragen of ze de jongen misschien niet al te veel aan de lei- band hebben en het tijd wordt hem wat op eigen benen te laten staan. Maar waar bij een jongen de interesse-sfeer iedere week ver andert, wilde Christus reeds toen het enige belangrijke in het leven zoeken: „De dingen mijns Vaders". Dat begrepen Jozef en Maria niet. Christus was honderd procent jongen, maar tevens was Hij honderd procent bezig met de dingen van God. Daarom kan Hij ons voor honderd procent begrijpen en helpen. DE LIEFDE TOT ONZE TAAL INE liefde tot zijn taal, zo heet het, door drs. W. Diemer (voortreffelijk is ieder aangeboren, en wij zijn uitgegeven door Firma J. K. Hertz gedaan worden door de hervormde kerk". Ds. P. N. Kruyswijk te Amsterdam zei, dat hij het met deze dingen erg moeilijk had. Hij achtte het in geding zijnde- vraagstuk de grootste kwestie van het protestantisme in Nederland. Ziende op wat er door de hervormde kerk indertijd aan geestelijke schade is toegebracht, valt het moeilijk om het ,„c gebod elkander lief te hebben te ge- arbeiden, hoorzamen. Maar dit gebod blijft toch Hiernawerden de besprekingen afge staan en in het licht daarvan zien de broken, gereformeerde kerken ook haar eigen gebreken. j Ds. Kruyswijk vroeg zich af, of het! voorstel inzake de samensprekingen tus- sen de moderamina wel juist is. Samen- i sprekingen moeten er wel zijn, maar1 de verhoudingen liggen gelijk. Het ge- i reformeerde moderamen bestaat slechts uit vier man en deze personen hebben ook hun andere werkzaamheden, ter- (in,., D,,- wijl het moderamen der hervormde sy- tfn SSÖL'diïïï! JZiSP?"* node twee vaste scriba. heelt die veel, arlneen vMÏtu iOmLmk beter geïnformeerd zijn uiteraard ove» 1 Hoi»-.— .t... :LL,"riu*. hetgeen aan de orde is. Ds. A. G. van der Stoel te Bergi gaarne bereid het te beamen. Zeker Co, Zuidlaren) is intussen ook, dat met de taal dik- De schrijver is nu wijls achteloos wordt omgesprongen. Wie in de omstandigheid verkeert, reeks van jaren leraar in de Nederlandse taal scholen voor middelbaar onder dat hem vele schriftelijke stukken wijs, en vanuit de praktijk Is hij ge- brieven met name onder de komen tot een systeem van onder ogen komen, zal het steeds weer op vallen, indien hij er zich niet in moe deloosheid aan gewent, hoezeer fout loos schrijven een moeilijke bezig heid schijnt. wijs, waarvan de kennisneming ons in elk geval bevrijd heeft van de ontmoedigende gedachte, dat hier weinig afdoends meer zou zijn te ondernemen. Advertentie Hebt U ook ai reumatiek i reumatiek kent Wie de kwellingen ^'e,e.t hoe een groot deel van zün leven": gald wordt door de vaak zware Dltnen Zodra kna,a' bestrUdt met Kloosterbalsem (Akker-Balsem) was Predikanten uit Ger. Bond bijeen Intussen is een onvoldoend correcte Om een sleutel vroegen wij hierbo- beoefening van ons taalgebruik iels ven. Welnu, bij vele andere goede wat ons allen ter harte dient te gaan. zaken in zijn systeem dat, naar de En dit niet slechts diegenen die, als eis ervan, losbladig wordt uitgege- dezulken in het bijzonder. dig een uitstekende naam heeft, met- Soms bekruipt ons het gevoel, dat terdaad een sleutel, we met onze geschreven taal als in Het is hem in zijn praktijk van jaren een impasse zijn geraakt, waaruit namelijk opgevallen, dat steeds niet dan met volharding dingrijkheid kunnen geraken. Wie, die ons aan de sleutel helpen kan? dezelfde omstreeks vijftig fouten ge maakt plegen te worden, en eenmaal deze vijanden onderkend, kon hij de Hij heeft een bundel preken, een nis nam. Het hierin geuite vraagboek over de gereformeerde ge- ten aanzien van de hereniging loofsleer en een kort overzicht van de de kerken zal ongetwijfeld weerklank kerkgeschiedenis geschreven. In meer in de synode vinden, meende de com- dan een van zijn standplaatsen heeft ds missie. Beekamp een nieuwe kerk gesticht. I .N.n,l.rVt'dtV,;^L0.«S,A'nyïn'nh1/, DADEN GEVRAAGD stoffelijk overschot zal zaterdagmiddag OREDIKANTEN uit de Gerefor- meerde Bond in de Ned. Herv. Kerk waren op 6 en 7 janu ari op Woudschoten bijeen voor hun jaarlijkse predikantenconfe rentie. Zij luisterden naar een toespraak van Lt.Gen. M. R. H. Calmeyer over „Zwaardmacht in de atoomtijd" en van ds. G. Boer over „het geloof bij Calvijn". Volgens de H. Schrift heeft de overheid een eigen taak en beschikt zij over de zwaardmacht om in dienst van God het goede te belonen en het kwade te wreken, aldus staatssecretaris Calmeyer. Dit is thans wel bijzonder moeilijk, nu de macht van het kwade zeer groot is geworden. Geen enkele overheid kan meer zelfstandig handelen. De overheden der vrije landen zien tegenover zich een van de grootste uitdagingen van alle tijden: de vervlechting van de pseudo-religie van het communisme met het Russische imperialisme In zijn rede legde hij er de nadruk op dat de Navo oorspronkelijk was gesticht om een sterke westerse defensie op te bouwen voor de Russen over een atoom bom beschikten Dat is mislukt. De wes terse wereld stond toen voor de keus om ..schrikdraad-beveiliging" aan te erlangen ;brengen. zodat bij een eventuele Russische agressie aanstonds geantwoord kon wor den met een atoomaanval, of een andere oplossing te vinden. te Mcppcl geschieden, na afloop een rouwdienst in de chr.-gereformeer de kerk die om haL" twee zal beginnen Voor de slanke lijn! Dat laatste gevoelen der commissie Een beter stelsel ontstond: de huidige strategische positie van „schild en zwaard": als een beschermend schild wordt een verdediging opgebouwd met daarachter als het dreigende zwaard de bleek echter nog geen gemeengoed van strategische luchtmacht met raketten de synodeleden te zijn. atoomwapenen, die echter in handen Ds. H. Th. van Munster te Gonn- I b,Üven van Amerika en Engeland. Daar- chem kon niets bespeuren van mogclij- j "aas* °°K d* conventionele wapenen, die ke eenheid Inplaats van toenadering te door d« kernwapenen niet overbodig z()n tonen, zwaait de hervormde kerk steeds «morden, doch waarmee men geen verder van ons af aKrcS8ie kan keren. De verantwoordelijk- Ds B. Wentsel ie Ridderkerk meen- hHd v0<ï h,el *fbru,k van wapengeweld de. dat deze zaken zich blijkbaar ai. wordt geheel gedragen door de eventnele leen in hogere regionen afspelen. ..Onsa&ressor- volk staat hier helemaal buiten. Ik De overheden staan niet voor de keuze: merk in Ridderkerk en omgeving wi i begeerte tot eenheid. Dan mc eerst andère dingen gezegd nig atoomoorlog óf Russische bezetting is te simplistisch geredeneerd doch voor de keuze: de mogelijkheid van de 17 Direct daarna liet hij hen alleen en trok naar de kapel. Sir Kenneth dronk een slok van de wijn cn schudde het hoofd. Een zekere onrust maakte zich van hem meester terwij', hij dacht aan de vreemde ontmoeting die hem meer in de war had gebracht dan hij voorlooig wilde weten. Hoe was het mogelijk, vroeg hij zich af. dat deze krankzin nige danser en vechter zoveel achting genoot in de hele wereld der Christenheid'' Want vooraleer zich in eenzaamheid terug te trekken was Theodo- rik van Engaddi niets minder geweest dan corres pondent van pausen en kerkvergaderingen en zijn brieven getuigden in die dagen van zoveel welspre kendheid en heilige beschaving dat zijn naam ook nu nog in de hoogste kringen met een zekere eer bied werd genoemd. Mocht men niet zeggen da' hij als een der grondleggers van deze kruistocht moest worden beschouwd" Maar hoe was dit alles in overeenstemming te brengen met de dwaze vertoning die hij ten overstaan van de Saraceen had ten beste gegeven? Sir Kenneth moest toege ven er bitter weinig van te begrijpen en dus aar zelde hii de klo'ionapr de hoogte te brengen van de belangrijke mededeling die hij hem, od las' van een van ziln aanvoerders, kenbaar moest maken In zekere zin was het overbrengen van die mededeling het hoofddoel van zim moeilijke pel grimstocht. doch nu hij hier eindeltlk was aange land zetten de jongste gebeurtenissen er hem meer dan ooit toe aan enige voorzichtigheid aan de dag Teneinde meer klaarheid te krijgen wendde hij zich tot de Saraceen en verzocht deze hem alles te vertellen wat hij in verband met hun gastheer had gehoord Veel wist Sheerkohf doch gelukkig liet hij zich ~mm H ste datgene te vertellen wi was ter ore gekomen. Uit bet verba»' van de Saraceen bleek dat de kluizenaar destijds een dapper en onversaagd de hoop t Het i i de wijze dingen over de toekomst te krijgsman was, verstandig in het verschaffen van raad en gelukkig op het slagveld. Op zeker ogen blik echter was hij naar Jeruzalem gekomen, niet om er te strijden, doch uitsluitend om er de rest van zijn leven door te brengen in boetedoening en eenzaam gebed. Weer enige tijd later vestigde hij zich op de plaats waar hij nu woonde, geëerbie digd door de Latijnen om zijn opperste vroomheid en door Turken en Arabieren om de tekenen van krankzinnigheid die hij vertoonde en die zij be schouwden als sporen van goddelijke invloed. Van de Turken had hij de bijnaam Hamako gekregen, wat zoveel betekent als gek. Sheerkohf streek zich met de hand langs het voor hoofd en scheen niet goed te weten welke per soonlijke mening hij over Theodorik moest uitspre ken. Nu eens. zei hij, gaf hij blijk van grote wijs heid en verdraagzaamheid, dan weer stelde hij zich aan als een onverbeterlijke vechtjas, ofschoon hij hem nog nooit zo kwaadaardig en wild had gezien als vandaag. In ieder geval was het zo. dat zelfs Saladin. de grote Sultan, een bijzonder bevel bad uitgevaardigd volgens hetwelk de kluizenaar moest worden beschermd en gespaard. Deed het gerucht bovendien niet de ronde dat Saladin en andere Mohammedaanse hoogwaardigheidsbekleders meer dan eens deze plaats hadden bezocht, kennelijk in namelijk een feit, besloot de Saraceen, gastheer een zeer hoge sterrenwacht heeft gebouwd van waaruit hij de loop der sterren be spiedt en zowel Muzelmannen als Christenen gelo ven dat daardoor bepaalde dingen kunnen worden afgelezen. Nu hij dit alles hoorde begon Sir Kenneth zich af te vragen of de krankzinnigheid van de beroem de Theodorik in feite wel bestond? Had men hier te doen met een geesteskwaal als gevolg dreven ijver of wendde de wijze de waanzin slechts voor, ten einde zodoende met rust te worden gela ten door hen die er iets van de hemel in zagen'. Indien dit laatste het geval was, dan kon men niets anders dan de man in de geitenpels om zijn schran derheid bewonderen. Om de anders zo dweepzieke volgelingen van Mohammed tot kalmte te manen had hij dan immers een bij uitstek afdoend mid del gevonden en bovendien speelde hij zijn rol met zoveel kennis van zaken dat een toneelspeler het hem niet verbeterd zou hebben. Niettemin besloot jhet uiterst moeilijk ter kennisneming aanval inzetten. Dat velen hem daar- voorgelegét een methode in het onder- bij terzijde willen staan, is onze op- nieuwsgierig gemaakt, belangstellend gedragen methode, die zijn gaan inzien, om echter, al lezen de, terstond geboeid te geraken: „Waarop letten bij het schrijven (of verder proberen alleszins waard, doen schrijven) in het Nederlands", NIET OVERBODIG de ridder op zijn hoede te blijven en zijn gastheer enige tijd nauwkeurig in het oog te houden voor dat hij over zou gaan tot het toevertrouwen van de mededeling die hij bij zich had Er is nog iets wat ik u vragen wilde, wend de hij zich na enige stilte opnieuw tot zijn gezel. Gij hebt mij gezegd Sheerkohf te heten, doch als ik mij niet vergis noemde de kluizenaar, die u nog al goed schijnt te kennen, u bij een andere naam. Toen ik in de tenten van mijn vader woonde, antwoordde de Saraceen. werd ik Ilderim genoemd »n velen doen dat nu nog. Op het slagveld en bij de krijgers sta Ik bekend als de Leeuw van de Berg. zoals ik u heb gezegd. Die naam heb ik verworven door de kracht van mijn zwaard. Maar stil nu, de Hamako komt hiernaar toe om ons onze rustplaats te wijzen, dat is zo zijn gewoonte. Hij wil dat wij gaan slapen, want hij houdt er niet van bespied te worden tijdens zijn nachtelijk gebed. (Wordt vervolgd) handhaving van vrede en vrijheid door een gebundelde zwaardmacht der vrije wereld óf een waarschijnlijke bezetting de Sowjet-Unie Zou men kiezen voor deze laatste mogelijkheid, dan zou den de overheden hun van God gegeven taak neerleggen en dienst weigeren! De keuze voor de eerste mogelijkheid brengt verantwoordelijkheden mee: f- al is het met bloedend hart, wij die nen afstand te doen van iedere „kruis tochtgedachte" tot bevrijding van de volkeren achter het IJzeren Gordijn. Pogingen tot bevrijding nü zouden ver delging van de bevrijders zijn. 1 de overheden moet enhet aandurven om de nodige personele en financiële offers van hun onderdanen te vragen, hoe moeilijk dit in een democratie ook is. Rusland kent een 3-jarige dienst plicht. Wij vertrouwen al te gemakke lijk op de grote kernwapenen. het streven naar een wereld-rechts orde, waarin hef geweld alleen in dienst van het recht staat, mag niet verzwakken, ook al is dit een doel, ver de voortdurende voorbede voor de overheid. (- de overheid steeds voor te houden, dat zij Gods dienaresse is om het kwade te wreken Hiertoe dient zij de han delingen van de overheid nauwlettend te volgen. i- te getuigen van het Koninkrijk, dat niet van deze wereld is en dat in Chris tus gekomen is en voortgaat te komen, ook achter IJzeren Gordijnen, totdat het bij Christus' wederkomst in heer lijkheid geopenbaard zal worden. Als tweede referent sprak ds. G. Boer van Lunteren over ..het geloof bij Calvijn". Calvijn legt sterk de nadruk op geloven als kennen van de waarheid: I in dit kennen komt het geloof tot zich zelf. Heftig keert Calvijn zich tegen de scholastiek met haar ..ingewikkeld ge loof". De levende en practische geloofsken nis besluit een affectief element in zich: vrees van en eerbied voor God. Wat betreft -de verhouding geloof-wederge- boorte, wees ds. Boer op Calvijns Schriftuurlijke dialectiek, waarin hij nu eens de wedergeboorte vrucht van het geloof- dan weer het geloof vrucht van wedergeboorte noemt. Ds. Boer acht het onze taak het geloof in zijn wortel en vrucht aan de gemeente te prediken. Door de strijdpositie tegen de Re monstranten spreken de Dordtse Leerregels op een bepaalde wijze over deze dingen, doch liet is onbil lijk hier te spreken van een verleg gen van het zwaartepunt in de mens. Zij zijn zeker calvinistisch, ook al vinden wij er de gehele Calvijn niet Weinig spreekt Calvijn over de voor bereiding tot-, veel over het begin van het geloof, nooit echter over voorberei ding op de genade Het eerste is: het reeds aanwezige geloof ontdoen van windselen en belemmeringen. Zeer vaak is echter sprake van voortgang en oefe ning des geloofs. Er zijn duidelijk sta dia of fasen in de roeping Gods tot bet geloof. Wij kunnen het werk van de H. Geest niet naspeuren In de zielszorg is moeilijk een grens te trek- het algemene en het bijzon- PEN dezer dagen hoorden wij de te, invaliditeit, ouderdom enz., die mening verkondigen, dat de dia- zelfs niet voldoende gelenigd wordt konale arbeid der kerken almeer door de sociale wetgeving. En het- de wei vaartsperiode, die ons volk de behoeften op behoorlijke wijze te thans beleeft. En in de tweede plaats voorzien. dank zij de sociale wetgeving, het Broederlijke hulp van de diakonieën, door de overheid gesteunde „maat- waarbij ook geestelijke steun kan ge boden worden, blijft onmisbaar. Daarvoor bestaat dan ook volle ruimte. De diakonieën kunnen en moeten schappelijke werk" en de uitgebrei de hulpverlening door de gemeente lijke sociale diensten. Inderdaad moet worden toegestemd, dat door hel optreden der overheid zeer in het bijzonder zorgen Het zgn. „maatschappelijk werk", de verpleging van invaliden, van waarmede zich gelukkig ook vele bejaarden, waarbij de geestelijke steun een voornaam punt blijft. Wan neer een diaken in zijn gemeente rondziet, zal hij ontdekken, dat er vele gevallen zijn, waarin hulp moet worden geboden aan mensen, die men niet bepaald „arm" kan noe- maar die toch door ziekte of kerkelijke stichtingen bezighouden, bedoelt niet in de eerste plaats di recte financiële hulpverlening, maar beoogt vooral morele steun en lei ding te bieden aan personen en ge zinnen, die daaraan behoefte heb ben en zonder deze bijstand in een aantal gevallen tot armoede zouden andere omstandigheden achterop zijn vervallen. Zo gezien, kan men zeg- geraakt. gen, dat ook dit werk armoede De sociale diensten geven wel - fi- Nog wel meer ware te noemen. Er elk geval geen enkele reden te veronderstellen, dat de dia- nanciële hulp, als het goed is, ook opheffende ar beid te verrichten. Al deze, veelszins te waarderen ac tiviteiten maken echter de diako- nale arbeid niet overbodig. Ondanks de welvaartsperiode is er nog zoveel nood, ontstaan door ziek- pogen daarbij, konale werkzaamheid eerlang over bodig zal worden. Zij blijft langrijk stuk van de dienende ar beid, die de kerk ingevolge Christus' opdracht in deze wereld moet ver richten. Wanneer de kerk hier nala tig is, zal ook het geestelijk leven ernstig schade lijden. NAAR LAGERE PRIJZEN VAN de trits prijsverhoging-loons verhoging-prijsverlaging vol trekt zich, naar de ervaring leert, staat blijken. Welnu, zo is het stand punt van onze regering, wanneer deze ondernemingen in zulk een ma de laatste het moeilijkst. In een tijd te de lonen kunnen verhogen, kun- nood ertoe dringen mocht, haar weer beid vinden zijn de s dere werk. des Geestes. Onderwijsbenoemingen Benoemd bij het ulo: aan de Christ. Ulo te Zevenbergen: J. de Zoete te Grave; aan dc Centrale Ulo te Amster dam: mevr. W. S. Snmmer-Rante te Amsterdam en mej. H. Blanksma te Gorinchem; aan de Christ. Ulo te Sur- huisterveen: M. Vonkeman te Nijkerk Benoemd tot hoofd van de Ds. Van Hasrlen-school te Rotterdam: C. Visser te Veenendaal. Benoemd tot onderwijzeres aan de Dr School te Wezcp-HaUemerbroek: A. Kuyper-school te Ridderkerk: A. j Minderhout te Ridderkerk; a Mandersloot te Veenendaal; aan de Da Christ. School te Loenen a. d Costa-sehool te Hilversum: A. M. Scho- C. G. A Kraaii te Utrecht; tanus te Hilversum. de uitkomen in prijsverlagingen. Zo is er een toenemende neiging tot prijsverlaging, waarbij zich een merkwaardig verschijnsel voordoet, dat even doet denken aan soortge lijke ervaringen bij prijsverhoging. Zoals prijsverhoging en loonsverho ging gemakkelijk op elkaar inwer ken, zo zien we dat het vermoeden van prijsverlaging, door bepaalde ondernemingen toe te passen, al sti- i het laat zich mulerend werkt op andere onderne- bereikt of aan mingen, die, mee uit concurrentie- overwegingen wellicht, nu eveneens tot prijsverlaging besluiten. Ook hier gen. een op elkaar inwerken dus, maar Voor de besprekingen beschikt de ditmaal naar beneden, regering over een krachtig argu ment. In deze tijd van vrijere loon vorming zijn er ondernemingen, die volle sympathie tot nogal forse loonsverhogingen in Benoemd tot onderwijzer aan d. Oran-j len te Groningen; aan de Christ, school e Nassau-school te Kampen: B. J te Opheusden; P. v d. Woestijne te hipper te Tubbergen; aan de Herv Bruinisse; aan de Geref Gem School .1i tt_„1L A j te Waardenburg: A. van Delen te Ede; an de aan de Prinses Beatrix-school te Roo- Vecht: sendaal: J. Klaaijsen te Dinteloord. aan de de Herv. School te Ermelo: C. van ziet er een volksbelang in eerste orde. Prijsverhoging en loons verhoging zullen immers gemakke lijk op elkaar inwerken: prijsverla ging echter is ten slotte het wezen lijke wat effect sorteert. Vandaar ook dat de regering inten sieve besprekingen met het bedrijfs leven voert met prijsverlaging als doel. De resultaten mogen voors hands aan de bescheiden kant zijn zij zijn er niettemin, aanzien, dat hetgeei gekondigd is een begin mag heten, waarop nadere resultaten zullen vol- WÊÊ^m raaij JH....PQHIP.-. ww..ww Christ, school te Groningen J. v. d. Meu-i Vliet te Bunschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2