CHRISTFLIJ Milder klimaat voor de hereniging geref. kerken 0 KONING- RICHARD Niet de hoeveelheid maar het hart telt Prof. Dankbaar herkozen als voorzitter Oec. Raad u/if/f/ti/i/u/ie Een woord voor vandaag Kerkbouwactie brengt tussentijds verslag uit Hoop blijft gevestigd op 16 miljoen PHILIPS Kanttekening Het ene offer Ds. J. D. Boerkoel heeft in ,J)e (Kamper) Bazuin" een lang artikel gewijd aan ,Ji et ene offer". Een gedeelte van zijn ar tikel citeren we. Sommigen heb ben voorgesteld een „inzameling" te houden in plaats van te ge wagen van een offer: Wï stellen, dat daarachter de gedach te school, dat onze wekelijkse ge lijks verdienen. Dat horen we meer de laatste tijd. Een „offer" is die naam pas waard, als het een rib uit je lijf ia. Je moet het eigenlijk niet kunnen missen en dan tóch afstaan. Je moet er je iets voor willen ontzeggen; je moet het goed kunnen mérken, dat je gegeven hebt. Deze opvatting wordt bij een buitengewone collec te nog onderstreept, niet als op een extra-offer wordt aangedron gen, maar wel als we worden op gewekt, deze keer eens een offer, een waar offer, een echt offer te brengen. Waarmee dan onze min dere gaven van elke zondag bui ten de categorie „offers" zouden TOT DIE OPGESCHRbEFDE be tekenis van het woord geeft de taalkundig; afleiding geen reden. Letterlijk is een offer iets dat men aan iemand tegemoet voert, dat men hem voor ogen stelt om het hem aan te bieden. Is het God, aan Wie men het opdraagt, dan krijgt het offeren de zin van wijden of heiligen. Alles wat we aan de dienst des Heren beste den, is een offer, ongeacht de om vang of de grootte ervan. Het wordt niet pas een offer als we er krom voor liggen. Elke Israë liet bracht bij herhaling offeran den; maar of het slachtdier nu zijn enige ooilam was. of één uit zijn bezit van tien of honderd of duizend stuks vee, deed niets toe of af aan het karakter van die gave als offer. Natuurlijk sneed het er bij de een meer in dan bil de ander. Maar niet dc veelheid of de grootte van het offer was bepalend voor de waarde ervan; het kwam aan op de kwaliteit, en op de gezindheid van het hart van de offeraar. Waartoe dient Mij de menigte uwer slachtoffers? zegt de Here (Jesaja 1 11). Hil let op de hoedanigheid en vervloekt de bedrieger, die minderwaardige offerspijs op zijn altaar brengt, een blind of kreupel of ziek dier (Maleachi 1). me? Jongens, hebben jullie kerk- geld genomen? En in de kerk: gauw uit de jaszak het muntstuk je opdelven en het nonchalant in de buidel stoppen. Een zinvolle gewoonte, maar die vermoedelijk wel zelden meer in acht wordt genomen, zou het zijn, als in het tafelgebed bij het ontbijt niet alleen de prediker aan zijn Zender opgedragen, maar ook de Gever van alle goed gedankt wordt dat we uit zijn hand iets voor zijn dienst aan Hem mogen teruggeven; en dat, zoals dit voorheen wel gebeurde, voor elk der naar de kerk gaan de huisgenoten Bijbel en Psalm boekje, een schone zakdoek, en het uitgetelde kerkgeld wordt klaargelegd. "TN IN DE KERK, bij het passé- ren van het zakje, ach, we ken nen het „schietgebedje" alleen nog in een plotseling ons overval lende nood; maar zouden we het niet ook op kunnen zenden tijdens het collecteren? Nu dit vóór het zingen afgelopen is, en we dus niet meer door het zakje in ons zingen gestoord en door het zin gen van het zakje afgeleid wor den, onder het orgelspel, is daar gelegenheid voor. Diaconie: Here, wilt U onze behoeftige broeders en zusters zegenen. Theologische Hogeschool of Vrije Universiteit: Here, maak Gij van hoogleraren en studenten bekwame arbeiders in uw wijngaard. Zending: dat allen voor U, o Koning Jezus, de duik van onze hand in de collec- tezak zijn zulke ontzaglijke be langen gemoeid, Bij afzonderlijke Inzamelingen zouden die korte gebedjes voor elk doel apart beter tot hun recht komen dan bij het „éne offer". Discussie op Kamper CSB-conferentie toont: Referaat van rentie is de afgelopen dagen pj*of. RldflerboS r gebleken dat een spoedige I QOK op de Kamper CSB-confe- weer gebleken dat een spoedige hereniging van de beide gerefor- (Van een onzer verslaggevers) meerde kerken in ons land voor band. En zeker, als het hart voor de dienst des Heren openstaat, gaat ook de beurs open. Maar het hart is wel vaak wijder dan de portemonnaic. Want haar vermo gen is afhankelijk van allerlei om standigheden In een tijd van gro te weelde onder Salomo leidde het volk bij de ingebruikneming van dc tempel meervouden van het aantal dieren, dat de verarmde bevolking na de ballingschap bij de inwijding van het herbouwde huis Gods kon aanvoeren, naar het altaar. Wie durft beweren, dat de eerste maal wél. de tweede maal niet geofferd is? Of de tweede keer, van de armoede, wel. en de eerste keer, van de rijkdom, niet? Wat een groot gezin, dat trouw zondags beide diensten bezoekt, aan misschien kleine geldstukjes week aan week in het zakje werpt, is even zeer een offer als het geven van een bankbiljet, dat soma tot bezuiniging op andere uitgaven noopt. De hoofdzaak ls, dat we Gode lof offeren en aan de Allerhoogste onze geloften betalen, ook in het vaststellen van onze geldelijke ga de lijn tn de opbrengst geconstateerd kan worden. Maar of dit nu het gevolg is van de invoering van het ene zakje, is niet te bewijzen. De statistieken van het Algemeen Kerkelijk Bureau in het Jaar boek vertonen in het algemeen een progressie. Onze welvaart spiegelt zich In tal van gemeen ten af in. al is het slechts een graadje, hogere collecten. Grote betekenis werd vooral ge hecht aan het geestelijke aspect van de éénzakje-methode. De aandacht kan zich concentreren op één enkelvoudige daad, en wordt niet verdeelcC en dus ver zwakt, door het twee- of drlekecr verrichten van "4W~ v"> ling. l bewust moeten zijn simpele handbeweging bij het ge ven inhoudt, de nadruk eens is gelegd We offeren vaak zo werk tuigelijk. Bi) de nog net niet ge sloten huisdeur „eventjes" een controle: heb ik nou kerkgeld bij i gelijke hande- lopig nog niet op komst is. Maar tegelijk is ook duidelijk geworden dat de wil om elkaar te vinden steeds sterker wordt. Openhartig en soms fel hebben de CSB-ers in Kampentezamen met en kele reünisten, gediscussieerd. I duidelijkst kwamen de verschillen zienswijze te liggen in de discussie het referaat, dat prof. dr. Herman Ridderbos zaterdagmorgen hield, waaraan o.a. de vrijgemaakt-gerefor- meerde hoogleraar dr. H. J. Jager uit gebreid deelnam. Alleen het feit al dat zulk een publieke discussie tussen twee Kamper hoogleraren weer gevoerd kan worden wijst al op een veranderde situatie en een milder klimaat. Over de Utrechtse synode-besluiten zei prof. Ridderbos dat de gereformeer de kerken inzake de leer over verbond en doop nu zijn teruggekeerd tot voor 1905. Dat is voor velen geen gemakke lijke stap geweest, omdat men jaren lang 1905 als zegenrijk heeft ervaren. Maar de gereformeerde kerken hebben dit gedaan om de vrede in eigen kring te herstellen en de vrede naar buiten In de vrijdag te Utrecht gehou den maandelijkse vergadering heeft de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland prof. dr. W. F. Dankbaar, die periodiek af trad, opnieuw tot voorzitter ge kozen. Tot lid van het modera- men is ds. J. Broertjes, voorgan ger van de baptistengemeente te Utrecht benoemd. De raad besloot in de eerste helft j van volgend jaar een vergadering j te houden waartoe de moderamina en dagelijkse besturen der partici-1 perende kerken zullen worden uitge nodigd. Het onderwerp zal zijn: Hoe houden de kerken bij hun beleid met de anderen rekening? Mr. R. W. Kijlstra, secretaris van de Interkerkelijke Hulp Nederland, deed mededelingen over de dezer dagen te Bazel gehouden conferen tie tussen vertegenwoordigers van Interkerkelijke Hulp en van de Eu ropese Zendingslichamen. Men kwam te Bazel overeen in ieder ge val op internationaal niveau meer contacten met elkaar te leggen. Ter vergadering brachten als gasten ds. A. J. den Tonkelaar en A. J. de Haas verslag uit 1 menische werk resp. in Voorburg. Binnen 24 uur GRIEP VERSLAGEN door te dienen. Men moet van ons, aldus prof. Ridderbos, echter niet verwach ten dat wij ook nog „excuus" gaan ma ken voor de inhoud van de vervangings formule. De eerlijkheid verbiedt ons dat. Over de inmiddels zo bekend gewor den stipulatie van de Utrechtse beslui ten over verbond en doop zei prof. Rid derbos dat deze enkel wil aanduiden dat men nu niet zomaar alles over ver bond en doop kan gaan zeggen. Hier zijn door de synode enkele waarschu wingsborden en richtingwijzers ge plaatst Als een kerkelijk-bindende leer- uitspraak kan en zal deze stipulatie echter niet gaan functioneren. Dat doen enkel de drie- formulieren van enigheid. De vorige avond had Ds. E. G. van Teylingen, die meedeelde de auteur van de in de stipulatie gebruikte formu leringen te zijn, al veel over de achter gronden van deze wijze van zeggen ver duidelijkt. Veel bezwaar was er van vrijgemaakte zijde tegen deze uitspraak dan ook niet meer, al bleef men wel het gebruik van historisch belaste ter- len bijzonder betreuren. Over de kerkrechtelijke verschillen :i prof. Ridderbos dat hem uit vele gesprekken gebleken was dat hier mo menteel vooral de knelpunten liggen Het gaat hierbij bij de vrijgemaakten enerzijds om, zoals drs. G. Puchinger het in de discussie formuleerde, het „recht van oppositie" binnen de kerk. (vooral ten aanzien van een nieuwe synodale leeruitspraak) anderzijds om de daarmee verband houdende schor singen en afzettingen uit de oorlogstijd. Rotterdammer machine 18 nacht „Half bekeerd" Prof. Ridderbos zei dat men niet moest verwachten, dat hij zou gaan pleiten voor een opheffen der schor singen etc. Diegenen die denken dat de synodalennu half bekeerd zijn en dat de hele bekering spoedig zal volgen hebben het, aldus spr., bij het verkeerde eind. Het verst dat wij als synodalen kunnen komen is te zeggen dat wij er niet meer over zullen pra ten. De overtuiging dat in de oorlogs- Philip Noel-Baker, de Brit, die de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen, heeft tn een vraaggesprek voor de tele visie te New York verklaard ervan over tuigd te zijn dat de Sowjetunie bereid is tot volledige ontwapening, gepaard gaan de met een afdoende inspectiesysteem. 7/tidj/ Gouden ambtsjubileum van ds. G. M. v. Renners Ds. G. M. van Rennes, te Beetster- zwaag, emeritus-predikant van de Ge reformeerde Kerken vierde zaterdag j.l. zijn gouden ambtsjubileum. Ds. Van Rennes, die in de Gereformeerde Ker ken een bekend figuur is geweest op het terrein van de zending, werd 22 novem ber 1879 te Amsterdam geboren. Hij stu deerde aan de Vrije Universiteit en werd in 1909 te Dussen in het predikambt bevestigd. Ds. Van Rennes maakte o.m. deel uit van het college van generale zendings- deputaten en was lid van de generale synode van Den Haag—1949. Ds. Van Rennes is ridder in de orde van Oranje-Nassau. jaren door Schilder c.s. onkerkelijk is gehandeld zit bij ons diep, aldus prof. Ridderbos. In de discussie met de zelf indertijd als predikant geschorste prof. Jager bleek nog eens hoe existentieel diep vele vrijgemaakten door hun schorsing ge troffen zijn. Nog steeds klinkt er een gevoel van nart in hun stem door wanneer zij daarover spreken. Prof. Ridderbos gaf toe dat de „synodalen" soms te wi begrepen hebben van de smart var ze geschorste mensen. Men heeft teveel gedacht: het is verdiend, te weinig: wat moet dit voor deze mensen erg zijn. Maar de rechtmatigheid van de schor singen was voor prof. Ridderbos c twistbaar. Dat wilde voor hem echter niet zeggen dat hij de geschorste pre dikanten niet graag weer op de preek stoel van de gereformeerde kerken zag, maar schorsingen opheffen is niet gelijk, ook al niet omdat men niet i in het verband van de gereformeerde kerken leeft. Over de soms zo felle polemieken tus sen leden van beide kerken, merkte prof. Ridderbos in zijn referaat nog op dat deze felheid vaak juist een uiting is van een niet van elkaar los kunnen komen. Wij schrijven feller tegen elkaar dan tegen prof. Smits, en dat zegt toch wel wat. Er kan in dezen ook vriendelijkheid ontstaan die een vr delijkheid der vervreemding is. Op de jeugd deed prof. Ridderbos hartstochtelijk beroep om samen de weg naar de hereniging op te gaan. Laat de jeugd de gescheidenheid die. de ouderen veroorzaakt hebben niet langer nei Nu kan het nog en is de vervreemding nog niet volkomen. De conferentie, die door de heer H. A. van Riessen voorgezeten werd. werd naast de reeds genoemde nog bijgewoond door dr. J. Schel haas, de hoofdredakteur van „Waar heid en Eenheid", ds W. G. Raven, vrijgem.-geref, predikant te Almelo prof. dr. J. T. Bakker te Kam pen. De bijbel tekent de levens van de mensen precies zoals ze zijn. Ondanks het feit, dat Rachab opgenomen is in het geslachts register van de Heiland lezen wij, dat Jozua zegt tegen de verspieders, als de stad Jericho is gevallen: „Gaat het huis van de hoer binnen en brengt de vrouw en allen die haar toebehoren naar buiten". Rachab en haar familieleden, de enige overlevenden van de stad, krijgen een plaats aangewezen buiten de legerplaats van Israël. God had haar gered, omdat zij in de overwinning van God geloofde, maar voor Israël blijft zij een vreemdelinge. Maar voor God is zij geen vreemdelinge meer. Zij trouwt met Salmon en wordt de moeder van Boaz, die later met de Moabi- tische Ruth trouwt. Zo krijgt zij een plaats in de rij der geslachten waaruit de Heiland is geboren. Een buitengeslotene in de wereld, een buitengeslotene in Israël wordt de groot moeder van Christus. Van haar kan gezegd worden, dat, ondanks het feit dat zij in het leven alles tegen zich had, het geloof haar heeft behouden. Mensen schamen zich soms voor hun ouders die van „lage komaf' zijn, maar God niet en Hij schaamt zich ook niet voor kinderen die hun leven verzondigd hebben, maar in geloof zich aan Hem willen overgeven. ^OiFlKFNlFfOFlk Mary-Mary, door Joan G. Robinson. Vertaling Toos Blom Uitgave V. Kramers, 's-Gravenhage. Broertjes zijn onbetaalbaar, door M. Z. Thomas. Vertaling M. en F. Koens. Uitgave V. A. Kramers, 's-Gravenhage. Hervormden gaven gemiddeld 2.73 ■JVTOG voor het einde van het jaar heeft de Commissie Hervormde Kerkbouwactie 1959 een tussentijds verslag gepubli ceerd waaruit blijkt dat in elf we- Advertenti* jffSk ZICHTBAAR GEZOND HOOGTEZON Neen, hernam de noorderling, ik ben geen Fransman, zoals u schijnt te denken. Die snoeven er inderdaad maar op los en ik begrijp dat u daar door argwanend zijt geworden. Ik echter heb waar heid gesproker al zie ik nu in boe dwaas het was iets van mijn vaderland tc vertellen tegen iemand die d nodige ervaring mist om zich die verschijnse len voor te stellen. Niettemin verzoek Ik u mij op mijn woord te geloven De kleine oase met de pahobomtm en de bron. die ze intussen hadden bereikt, kon in de barre, ver- schneide omgeving niets meer of minder dan een paradijs warden genoemd. De lange strepen scha duw onder het geruis der bladeren er. het kalme ge klater van het koele water, dat eerst In een marme- rer bekken neerkwam en vervolgens de stammen ier Somen besproeide, vormden een scherp contrast met de onvriendelijkheid en de doodse verlatenheid van de rest van het landschap, zodat de reiziger, die Mer uitrustte, er door de aanwezigheid van het kleine, vervallen bouwsel aan werd herinnerd dat anderen hier reeds vroeger waren aangeland, na op hun weg ongetwijfeld evenveel moeilijkheden te heb ben doorworsteld als hij. Dit laatste was genoeg om de drukkende eenzaamheid voor enkele ogenblikken minder zwaar te maken en hem opnieuw te verzoe nen met het lot dat her- naar deze streek had ge bracht. Tussen de bomen was de grond zacht en vochtig en kon men zich uitstrekken op een tapijt groen, fluweelachtig SIR WALTER SCOTT i zich bij de ge in. Als hij sprai i zijn stem de ondertoon van iemand die ge wend is te bevelen of zijn gevoelens moedig beschroomd onder woorden te brengen. Hij levend model van de Frankische ridder, krijgshaftig en min of meer zorgeloos in beweging en omgang. Naast de bijna reusachtige gestalte van dc noor derling leek de Saraceen klein en mager. Als beiden rechtstonden reikte het haar van de Muzelman nau welijks tot aan de borst van de Europeaan en zijt ranke leden, zijn magere armen en beenderige han den lieten in het geheel niet de sterkte vermoeden die hij even tevoren in het tweegevecht J-~ D« twee krijgers ontdeden hun paarden tel. zadel en bekleding en lieten de d een lager gelegen Dekken. dieren drinken zelf hun dorst gingen lessen"bij de hoofdbron, waar het water fris cn helder was Daarna heten ze zich naast el kaar op het grastapijt neer en haaldon de mond voorraad tc voorschijn die ze voor onderweg hadden meegenomen Terwijl ze daar mee_bezig waren kre- dat zijn voormalige vijand er sterk en edel uitzag. In het helle licht van de middag, dat door het bladerdek gezeefd over hen neerviel, leken ze twee "afgezanten van totaal verschillende rassen. De Frank maakte een indruk van kracht en gezondheid, met een hoekig gelaat onder een weelderige, diepbruine haarbos die krullend zijn schedel bedekte. Zijn ge laat was tanig en gebronsd door de zon, doch de delen van hals en armen die minder aan de stralen werden blootgesteld getuigden nog van zijn oor spronkelijke blanke, bijna witte huidskleur. Zijn ogen waren blauw en onder de rechte, Griekse neus prijk te een blonde knevel, terwijl hij naar Normandische mode de kin gladgeschoren hield. Verder had hij was in verhouding tot de rest klein, doch stond recht en fier op de schouders. Op het eerste gezicht kon men hem zowat dertig Jaar oud schatten, doch aangezien vermoeienis en ont bering zijn trekken verscherpten, mocht men aanne men dat hij minstens drie tot vier jaar jonger was. Zijn houding was die van een edelman, zijn lichaam taal en gespierd, tegelijk sterk en lenig. Nu hij de stalen handschoenen had uitgetrokken bleek hij lange, goed verzorgde handen te hebben met soepele vin- en pezen goedmaakten wat hij aan vlees en vet mis te. Ongetwijfeld lag hij bij de ridder onder waai het kracht en zwaarte betrof, doch even zeker ook was hij deze de baas zodra het op snelheid en uit houdingsvermogen aankwam. Ofschoon hij natuurlijk al de uiterlijke kentekens van zijn ras vertoonde, kon men hem niet lelijk of wanstaltig noemen, zodat wie hem aankeek eens te meer de be maken dat de christen-minstreels en -schilders in hun uitbeelding der Oosterse heidenen wel erg dreven. Zijn gelaat was enigszins schraal, welge vormd en verbrand door de zon. met de kin verbor gen ir een donkere, krullende baard waar hij ken nelijk veel zorg aan besteedde. Boven de rechte neus schitterden de ogen zwart en fel, diep in hun kassen, terwijl zijn kleine tanden even wit en glan zend waren als kostbaar ivoor. De gebaren en woorden van de Oosterse krijger getuigden van ernst, eerlijkheid en een goede opvoe ding. ofschoon hij tevens een zekere terughoudend heid aan de dag legde, eigen aan mensen n licht ontvlambaar karakter die zich bij voorkeur achter zwijgzaamheid verschuil' derlijke warmbloedigheid te v® ken tijds meer dan negen miljoen gulden bijeen is gebracht. Van dit bedrag is 38 procent bijeenge bracht via de gemeenten terwijl procent persoonlijk werd geven. Van de 1433 gemeenten hebben 1268 gemeenten aan de actie deel genomen. De actie is nog niet ten einde en de organisatoren hebben volgens het verslag nog altijd de goede hoop dat het gevraagde van 16 miljoen gulden bij een komt. De grootste bedragen kwamen binnen in de eerste drie weken van oktober. In de derde Week werd zelfs anderhalf miljoen gegeven. Het élan is echter nog lang niet gedoofd. Gedurende de laatste vier weken is gemiddeld een kwart miljoen gulden per week binnen gekomen. Volgens het voorlopige ver slag is de bezoekactie ln de gemeenten die medewerking hebben toegezegd nog bij lange na niet ten einde ge komen. Ds. H. J. F. Wessendijk herinnert het verslag er bovendien aan dat sloten is om een groot aantal bedriji aan te schrijven. Dit is nog maar dele geschied. Voorts zullen zjj die t_.„ niet tot storting van een bijdrage kwa° men nog eens extra aan hun voorne men worden herinnerd. Ook heeft meer dan één reeds verklaard nogmaals een extra bijdrage te zullen geven opdat de 16 miljoen zal worden gehaald. Zo heeft een lidmaat uit Leeu warden reeds toegezegd om van üei bedrag dat aan de 16 miljoen zou ont breken een tweeduizendste deel te geven. Een uitvoerig overzicht wordt gegeven van de gemeenten die aan de actie hebben deelgenomen. Deze gemeen ten omvatten 3.156.794 leden van het totaal van 3.291.247 hervormden dus 95,1 procent. De gemeenten van de provincies Drente. Overijssel, Zee land en Utrecht hebben het beste mee geholpen. Wat het aantal zielen betreft staat Overijssel aan de kop gevolgd door Utrecht, Zuid-Holland en Noord- Holland. De berekeningen strekten zich ook over liet gemiddelde bedrag per ziel. Hierbij kan alleen nog maar gebruik worden gemaakt van de cijfers tot 21 november. Van de classes gaat Sneek hier aan de kop met 4.F" ziel, gevolgd door Breukelen 4.09 per ziel. Hoorn staat onderaan met 0.79. ln het kader van de provincies prijkt Utrecht bovenaan- op de lijst met ge middeld 3.04 terwijl Drente met bet gemiddelde bedrag onderaan staat, hoewel relatief het grootste aantal ge meenten ln die provincie hun mede werking verleenden. Voor de gehele kerk bedraagt het gemiddelde bedrag per ziel 2,40. Er waren veertien ge meenten waar de opbrengst per ziel het gemiddelde van tien gulden te bo ven ging. Inmiddels is het gemiddelde bedrag voor het gehel» land in BLIJVENDE ONTMOETING J^LLJKBAAR wordt 1960 het jaar van de topconferenties. Als de Russische premier instemt met de voorstellen van de Westelijke mo gendheden, zullen er niet minder dan vier in de onderscheiden hoofdsteden worden gehouden. Reeds lang werd door vrijwel alle regeringsleiders beseft, welke bezwa ren er verbonden kunnen zijn aan een enkele topconferentie. Niet dat deze zou beslissen over oorlog of vre de, maar wel, omdat zij bij gebrek aan overeenstemming licht zou kun nen leiden tot een verslechtering in de relaties tassen Oost en West. Bovendien zijn de problemen, die aan de orde gesteld zullen worden, zo gecompliceerd en omvangrijk, dat zelfs wanneer een grote mate van eensgezindheid zou bestaan men van een dergelijk gesprek geen won deren mag verwachten. Voor Chroesjtsjef is dit gebaar van westelijke zijde een tegenvaller, om dat de Russische premier voorstan der is van een enkel topgesprek, dat hij met zijn overrompelingstactiek zou kunnen beheersen. Het zal dan ook interessant zijn, zijn reactie te vernemen. De snelheid, waarmee de westelijke Grote vier overeenstemming hebben bereikt over het gezamenlijke voor stel aan de Sowjetunie is enerzijds verheugend, omdat zij als een de monstratie van eensgezindheid kan worden gezien. Aan de andere kant duidt zij erop, dat zij geen nauwkeurig uitgewerkte plannen hebben opgesteld. Ongetwij feld zal hieraan in de komende we ken op diplomatiek niveau aandacht worden besteed. Hetzelfde geldt voor het Frans-Amerikaanse meningsver schil, dat zijn scherpe kanten lijkt te hebben verloren. Het is bemoedigend, dat in deze Kerstweek overeenstemming moge lijk bleek over bestendiging van het contact tussen Oost en West, dat kan uitgroeien tot een blijvende ontmoe ting, hoe moeilijk ook de problemen zijn, die al zo lang om een oplossing vragen. NAAR DEFINITIEF VERBOD MEDEDELING, dat de minister van defensie, na het jongste ern stig ongeluk, waarbij wederom vijf doden te betreuren zijn,, besloten heeft tot een voorlopig vliegverbod voor.de Martin Mariner-vliegtuigen, zal allerwegen met instemming zijn begroet. Onzentwege moge het door een definitief verbod worden ge volgd. Dit ernstige ongeluk, hoe aangrij pend op zichzelf reeds, is immers niet het eerste. Het is integendeel het zo veelste in een reeks, en bij verschei dene van de voorgaande ongevallen, die steeds met zich brachten de dood van aantallen jonge mannen, hebben wij de vraag opgeworpen, hoe het eigenlijk met deze toestellen gesteld was. Het moet, zo schreven we nog op 12 juni van dit jaar, het moet niet maar komen tot een revisie van deze toe stellen; veeleer nog moet het komen, voor wat betreft het gebruik van deze toestellen, tot een dieper ingrij pende revisie van het regeerbeleid. Wij schreven dit naar aanleiding van het gebruik om deze toestellen, ge stationeerd op Nieuw-Guinea, voor reparatie van enige omvang en voor revisie tochten te laten maken, de halve aardbol om, naar ons land. Tij dens deze vlochten alleen al zijn bin nen de loop van één jaar twee toe stellen neergestort. De revisievluchten waren omslachtig, en de vraag drong zich op, of dan op Nieuw-Guinea niet betere voor zieningen voor reparatie en revisie te treffen waren. Maar ook de vluch ten met deze toestellen boven Nieuw- Guinea zelf waren riskant. Ernstig* ongelukken zijn niet uitgebleven. Na de val in juni van dit jaar acht doden is van hoger hand het makeh van de revisievluchten ge staakt. Is het bij dat verbod geble ven? Welke voorzieningen zijn sinds dien getroffen? De vluchten op Nieuw-Guinea zelf hebben kenne lijk voortgang gevonden. En daar is het ook, dat het nieuwe smar telijk gebeuren bij de reeds zo lange reeks van ongevallen zich heeft ge voegd. Daarop is nu opnieuw een voorlopig vliegverbod uitgevaardigd. Het zal, vermoeden wij, wel In een definitief verbod moeten overgaan. Het. leven van de mens immers be hoort ons dierbaar te zijn. LEEUWEN OP DE WEG WANNEER iemand leenwen en beren op zijn weg meent te zien, duidt dit op ontmoetingen en belevenissen, waarop weinig prijs wordt gesteld. De moderne mens beschouwt leeu wen en beren als dieren, die men, veilig staande voor een barrière van ijzeren staven, kan bewonderen, maar zonder die ijzeren staven voelt men zich op zijn minst onzeker. Wij zijn geen Simson, die, dank zij de hem geschonken bijzondere krach ten, een leeuw, welke hem onver hoeds tegentrad, alleen reeds met dc macht van de blote hand de baas kon. We hebben wel even opgekeken van het bericht, dat in een van de die rentuinen in ons land maar eventjes vier leeuwen erin geslaagd zijn uit te breken. Eerst was het er één, maar bij nadere beschouwing bleken het Nu menen deskundigen wel ons te kunnen voorhouden, dat een uitge broken leeuw in het gemeen geen kwaad wil; hij moet onder zulke om standigheden. zo tracht men ons ge rust te stellen, te beduusd zijn. Nu, wij willen bekennen, dat zich ook van ons, bij de ontmoeting met een leeuw, waarschijnlijk enige beduusd heid meester zou maken, zodat we daarmede betrekkelijk weinig op schieten. Waarmede we zeggen willen, dat het antwoord niet dan betrekkelijk bevredigend is. Blijft het feit, dat leeuwen kunnen uitbreken. De leeuwen en andere wilde dieren „leven onder ons", en in toene mende mate. Het houden van die renparken blijkt een aantrekkelijke bezigheid, er komen er althans steeds meer. Maar hoe staat het met de voorzieningen? Met die voorzieningen zal het in veruit de meeste gevallen heel wel in orde zijn. Toch gebeurt er nog wel eens iets. Zoals in dit geval, waarin een heel leeuwenkwartet zich op pad begeeft. Het heeft iets van een kwartet van „de sterke vier"', hoewel wij ook dan aan een ander kwartet de voorkeur geven. Respect hebben wij voor degenen die erin slagen om ontsnapte leeuwen terug te brengen binnen de afgren zing waar ze horen. Waardering ech ter hebben wij eveneens voor wie erin slagen, hen daar te honden Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Houten, Utr.: P. J, Dors- ïan te Staphorst; te Winterswijk (vac. s. J. H. Hartzhelm): W. Bloemendaal Zevenhuizen. Aangenomen naar Lemele-Lemeler- veld: H E. Smid, kand. te Haarlem. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Haarlem-Noord (3e -ed. pl.): O. Jager te Almelo; naar Huizum bij Leeuwarden (vac. G. Mor- sink) B. Berends te Beetsterzwaag. Bedankt voor Wassenaar: O. Jager te Almelo; voor Scheemda: R. Petersen te Oudemirdum. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Werkendam: P. Honkoop te Yerseke en A. Vergunst te Rotterdam- Centrum. Beroepen te Boskoop: A. Elshout te Utrecht. Bedankt voor Ridderkerk: M. Blok te BOND VAN VRIJE EV. GEM. tcroepen te Velp Geld.: H. C. Leep te otterdam-Centrum. Benoemd tot onderwijzeres aan de Christ. B.L.O.-school te Leeuwarden: G. P Tdrensma te Leeuwarden; aan de Christ, school te Delfzijl: I. van Dam te Groningen: aan de Kon. Juliana- school te Rotterdam: mevr Emous- Hardon te Rotterdam; aan de V G.L.O.- school te Rotterdam: N Remmers te Oud-Beijerland; aan de Prinses Julia na-school te Gouda: mevr. A. Barmont- lo-Polet te Gouda; aan de De Visser- school te Sassenheim: W Gravestein te Heemse. aan de Christ School te Kla- zienaveen-Noord: A. Kleine te Bever wijk: aan de Christ Nat School te Maarssen: L. H. Elfferich te Ouderkerk a. d. IJsscl; aan de Christ. Nat School te Nieuw-Lekkerland" W, Bakker te Oud-Alblas; aan de Eerste Vreewijk- school te Rotterdam: mevr. J. Willems- Schuurman te Lekkerkerk; aan de Christ School te Brummen: D. G. te Rietstap te Bergentheim: aan de Christ. Lager School IJsseloord te Capelle a. d. IJssel: C. J. Brouwer te Ouderkerk a. J. IJsscl; aan de Eben Haëzer-school te Sneek: G. Miedema te Coevordcn; aan de Joh. Calvijn-school te Den Haag: A. Th. van Baal te Voorburg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2