ARTHUR VAN SCHENDEL „De Waierman" van Bokma Variatie op het thema kalkoen heet Turki „Op de eerste bladzijde van dit boek staat een kind huiverend in het rijzende donker tot zijn enkels in het nat. Op de laatste bladzijde verzinkt een man gansch en voor eeuwig in den bruisenden stroom. En tusschen die twee momen ten ligt de donkeregeheimzinnige roman van „De Watermanwelke een der diepste, aangrijpendste boeken werd, ooit in het Nederlandsch geschreven JAN GRESHOFF n Schendel, Aanteekeningen over ,Jan s"en „De Waterman"." peg. 65. (1934) „De Watermanis e groot van afmeting, sche kracht". donker, beivogen, brandend schilderij, niet zeer aar ongelooflijk rijk aan samengeperste dynami- JAN GRESHOFF „Arthur van Schendel: Aanteekeningen over „Jan Compagnie" en „De Waterman"." pag. 65. (1934) Er wordt tegenwoordig wel eens over gesproken dat ie Neder- landse romanschrijver Simon Vestdijk een der kandidaten zou zijn - - voor de Nobelprijs. Dat kan wel zijn, maar één ding staat vast: dat de énige Nederlandse romanschrijver die, afgezien van Louis Coupe rus, de Nobelprijs had behóren te ontvangen Arthur van Schendel is! §TAP TEN GOEDE Het strekt de hoogleraren in de Nederlandse letterkunde prof. ir. N. A. Donkersloot Amsterdamprof. mr. P. N. van Eyck Leiden en prof. dr. C. G. N. de Vooys (Utrecht) tot blijvende eer, dat zij i' Kerstviering met de koninklijke familie In een gezamenlijk programma, dat de AVRO-radio uitzendt, kunt u op dinsdag 22 december a.s. tussen 4 en 5 uur luisteren naar de traditionele kerstviering van de koninklijke fa milie met het personeel van de ver schillende paleizen. Ditmaal is het feest in de Kon. Stallen te Den Haag. Orgelconcert in Haagse kerk In tiet AVRO-radioprogramma van dinsdag 22 december a.s. bespeelt Adriaan Engels 's avonds tussen 10.40 en 11 uur het orgel van de Zorgvliet- De programmabladen van de omroepverenigingen 2(jn dit jaar tn kerk te Den Haag. matige kersttooi gestoken. AVRO noch KRO li-ebben zoals zij eerder wel U hoort dan dc Canonische variaties deden een apart kerstblad uitgegeven en de AVRO heeft zelfs een grote over het koraal „Vom Himmel hoch da tegenvaller geboekt. Machinebreuk stagneerde de vervaardiging van een komm' ich her'" van Bach, j2 pagina's tellende „kerstomslag" voor het programmablad en dus ver- werd gebouwd de torna AtaS scheen dit heel laat en bovendien nog met de gewone omslag voor volgende und Brunzema te Leer (Duitsland), week, die gelukkig al klaar was. Voor de feestdagen zal dan het oude- werd op 28 oktober ingewijd. Het aan- jaarsnummer met de dikke kerstomslag nog verschijnen. tal stemmen bedraagt 25. verdeeld over Tussen de kleurige omslagen van binnen- en buitenlandse kerstuitgaven van de programmabladen steekt de be kende bronstint van de NCRV-Om- roepgids wat somber af, maar de keu- de fraaie reproduktie maakt Omroep-programmabladeiiin matige kersttooi gestoken pedaal. TIPS UIT HET BUITENLAND gramma van Brussel Vlaams op 323 n Wat Groen van Prinsterer gedaar heeft voor de oude Afgescheidenen, deed de Leidse hoogleraar H. W. Ty- r- -j i aeea ae ïjeiase uw, januari 1938 Arthur van Schendel daartoe voordroegen, in een schnj- deman (1778—1863) ven waarin te lezen was: „De heer Van Schendel is naar ons oor- go^voor^deze 'doord^o deel de beste Nederlandsche romanschrijver en essayist van dezen heid tegengestane en door voiksi tijd en ook van Europepsch standpunt beschouwd een kunstenaar gekweld.Vïum' van groote beteekenis, zoowel door de stoffen die hij gedurende een na deze stap reeds lange en vruchtbare schrijversloopbaan behandeld heeft als ply^>t^°ggnv^guvvjv(,uiigci door den vorm, met name het fijne en voortreffelijke proza waarin reijgieuze opvattingen dat geschied is". mildere bejegening an deze ..rechtelozen", nauwkeuriger schets van e opvattingen en geschie denis zij nogmaals verwezen naar dr uitnemende studie van Quack, maai evenwich- vast staat, dat zowel hun grote kunnen schillen als hun overeenkomsten met ^^KiM SSiffTi=ige behoort Arthur van Schendel tot dc allergrootste Nederlandse roman schrijvers! Mocht Vestdijk ooit de No belprijs ontvangen, dan zou het hem voegen dat de eerste daad die hij vol bracht, na het in ontvangst nemen van de Nobelprijs te Stockholm, \yas: een krans te leggen op het graf van Arthur van Schendel, te Amsterdam, geschreven wordt hoe lan ger hoe onleesbaarder maakt, en dat je ook mij, nu juist weer aan proza het hem bezig, een beetje hebt ontmoedigd." VERHEVEN TOLK mentaliteit achtergrond, een reden meer aandacht verdienen in de offi ciële kerkgeschiedenis dan tot nog toe het geval is geweest. DE WATERMAN' In oer-Hollandse ~T. - alle stilte, slechts begeleid door verbeelding die hij aangeleerd scheen iiaaaie familieleden, in september 1946 te hebben op zijn vele reizen, ging hij begraven werd. voort zijn romans te schrijven over Ita lië, en was in onze letterkunde de ver- I EVEKICI ftftP heven tolk van allen die Italië als hun fcfcwtl»i?LWr tweede vaderland lief hebben vanwe- ge alle daar levende schoonheid en ge- Schendel lukzaligheden. Anders dan de meeste grote schrij- Arthur Frangois Emile werd op 5 maart 1874 te Batavia ge boren. Zijn vader was van rooms-ka- tholieke afkomst, maar hij zelf werd te Batavia in de Hervormde kerk ge doopt, al zou de schrijver zich levens lang tot de Anglicaanse kerk aange trokken gevoelen. Hij ging op de h.b.s. te Amsterdam, deed geen eindexamen, maar volgde enige tijd de lessen van de toneel school. Doch ook van de toneelschool zag hij af. Wel schreef hij in zijn jeugd jaren diverse verloren gegane verzen en toneelstukken. Vóór zijn twintigste jaar voltooide hij zijn eerste roman, „Drogon", in 1896 uitgegeven, waarover hij een der tig jaar later opmerkte: .Drogon was een prul, dat weet ik wel, maar het was onafhankelijk van de stromingen i dien tijd." Lodewijk van Deyssel Het hee' bijzondere van ..De Water man" nu ls, dat dit alles door Arthur van Schendel getekend wordt met als achtergrond en fijn vervlochten daar mee het natuurbeeld der Zuidholland se wateren. Onbevooroordeeld, met eeD scherp oog voor hun religieuze opvat tingen en gewoonten, tekent Van Schendel hun milieu, hun conflicten 1VI„ met de staat en andere godsdienstige bekommerde hij zich nauwelijks opvattingen alsmede wat het kenmerk de omgang met andere literato- J ren. Wanneer Arthur van Schendel ein delijk benoemd wordt tot lid van de Maatschappij van Nederlandse Letter kunde, vraagt hij ln een brief aan zijn vriend Aart van der Leeuw wat dat voor een instelling ls: „Ze hebben mij daar lid van gemaakt, maar ik weet der secte steeds is: het al i werken dier conflicten ook binnen eigen kleine kring. Hoofdpersoon is Maarten Rossaart, van jongsaf bezeten van de liefde voor het water, maar evenzeer hartstochte lijk zoekend naar eigen weg in per soonlijk leven, sociaal en religieus. Hoewel het gehele verhaal in feite slechts één hoofdpersoon beschrijft, worden rondom hem welgeteld nog vijf endertig personen getekend, die stuk voor stuk een beschouwing waard zijn. waarin nij e Via hun optreden dringen wij door tot geeft wat hij >uiajaoiu. een stuk volksreligie, zoals deze in die ken_ heeft. Italië, schreef hij voortaan dagen bekend was, maar alles omge- Plots, in 1930 schijnt een nieuwe pe riode in zijn oeuvre aan te vangen. „Het fregatschip Johanna Maria" ver schijnt, en daarmee vangt de de het water, die „UW VRIEND" Over de bespreking van Van Deys sel schreef de jonge Van Schendel aan Willem Kloos: „Hij wil hebben dat ik zóó zal schrijven dat de wereld het be wondert, u raadt mij zóó te doen dat ik het zelf goed vind.... En zóó als mijn gevoelen geweest is voor uw kunst en die van V.D. zóó is het mij nu ook in dit geval: voor V.D. ontzag en bewondering voor zijn litteraire genie en erkentelijkheid voor zijn welgemeende, leerzame kritiek; u geloof in uw wijsheid - en voor uw zorgzaamheid. Ik heb altijd in u geloofd als in een profeet, nu heb ik u lief als een vader. Wijs dit niet af. Ik heb de vrijheid lief boven mijn le- bewoog en bewo gen had in de laatste honderd jaar. Tot zijn diepste boeken kan gerekend worden de roman „De Waterman" die over twee motieven handelt: het Hol landse water en het protestahts' tegeloof der achttiend de in Zuid-Holland. SUBTIELE ANALYSE Alleen wie de kunst van het langza me lezen verstaat zal met vrucht ge nieten van de scherpe opmerkingsga ven van de auteur, die nooit uitspint, h„rpprrip r spelen- slechts aanduidt, waardoor het alleen w Ar. ^r.„Ar,„lyiir,r. la»r „„oo.roT, ie H r,„r dier III au ZWIJNDRECHTSE gehouden de Utrechtse Rijksuniversi teit op 18 oktober 1951, op gewezen, dat de Afscheiding van 1834, zowel een - dus kan dit gevoel niet onzuiver confessionele als een piëtistisch-mystie- zijn dat ik u aanhankelijk ben als den ke wortel heeft, die de officiële kente- «choonste der menschen. Ik zie u nu *nt met licht in uw oogen dat mij geluk kig maakt, laat mij i de aandachtige lezer gegeven is door te dringen in de subtiele analyse die Van Schendel biedt. Humanistische critici hebben deze en ook latere romans van Van Schendel specifiek calvinistisch genoemd ik NIEUWLICHTERS geloof volkomen ten onrechte! Wél llltUVVhlvniblW heeft Van Schendel in zijn Hollandse romans diverse aspecten en motieven in van het calvinisme, zoals hij het op- de vatte, meesterlijk weergegeven, maar noch hijzelf noch de calvinisten heb ben de qualificatie calvinistisch voor deze romans ooit als juist aanvaard. Geen belijdenis, maar een romantische beschrijving biedt ook dit boek. maar zó imponerend door taal en verheel- lijke geschiedschrijving tot heden nog ding, dat men het zowel een religieuze - -H T- ~en historische en een sociale ro man mag noemen. Maar alles op ge heel eigen wijze, die tegelijk een b'ik Grcshoff schreef over „Jan Compag- De Afscheiding van 1834 is meestal nie" en „De Waterman" een boekje, beschreven door officiële kerkhistorici, r zich rekenschap van door dienaren der geïnstitueerde ker- aan deze auteur te dan- ken, die vooral de officiële bronnen en feiten vermelden in wat zij schrijven; Braak prees in een uit- maar de weg van Arthur van Schen- voerige boekbespreking ,.d.e zachte hu- del is die van de volkshistorie, die ech- maniteit van Van Schendel" en „het ter van niet minder gewicht is, en als zelfbedwang van de echte aristocraat, eigensoortige geschiedbron niet ter zij- wiens afkeer van het marktgeschreeuw de.gelaten mag worden, is belichaamd in het aanduiden met Veel dat in de geboortestonde van de korte en tekenende details. Dit is de Afscheiding van 1834 qua mentaliteit en mannelijkste vorm van romantiek, die levensimpuls een vaak onbewuste rol zich denken laat; het is de romantiek, speelde, komt in dit boekwerk zijdelings die zich terugtrekt in de soberheid als maar scherp belicht, indirect maar een toevluchtsoord." En Marsman pu- daarom juist op de plaats waar het bliceerde na het verschijnen van „De vandaan komt, ter sprake, zijn gedicht „Herinnering Prof. dr. F. C. Gerretson heeft wijsheid en' liefde zijn rede „Onbekende factoren - -AfscheidingJ" secte der „Zwijndrechtse Nieuwlich- NAAM ALS ROMANCIER hun leider, de schipper Stof- gunt Ook wanneer men deze uitspraak niet vrij ziet van jeugdromantiek, kun nen diegenen die vandaag bezig zijn met Willem Kloos neer te halen, van wege het vele waarin zijn leven ge faald heeft, zich aan de hand van dit - brieffragment nog eens herinneren wat WUlein Kloos desondanks voor de Jon geren van zijn dagen betekend heeft! fel Mulder. Het is deze secte, daarmee in geest en mentaliteit de Af scheiding van 1834, die Arthur van Schendel in zijn roman „De Water- bespreekt. voorgoed voorbij zijn als op menselij ke typen en verhoudingen die van alle tijden zijn. NIET VAAG EN SOMBER Niemand minder dan de hoogleraar II. P. G. Quack (1834—1917) heeft in zijn „Beelden en Groepen" (1892) Broederschap, P. J. Bouman ix sociaal erfdeel' Inmiddels was Van Schendel leraar Frans en Engels geworden er der meer les in Engeland. Met de publikatie van zijn „Een zwerver verliefd" (1904) zwerver verdwaald" (1907) vestigde hij voor goed zijn naam als romancier, en opende hij zijn serie boeken die Quack wijst erop, en het is een punt dat in onze kringen aandacht verdient, dat de opkomst van het socialisme in ~Ëen Nederland een nationale eigenaardig- Vaag en somber heeft men ook dit boek van Van Schendel genoemd, doch de Zwijndrechtse ten onrechte voor de nauwkeurige le- dr. zer. Wie de feiten nagaat die Van rie „Ons Schendel verwerkt in deze roman, ont- herdrukt dekt dat de auteur de historische ge gevens in zijn boek heel precies ver werkt heeft. Om slechts één voorbeeld te noemen: de Zwijndrechtse Nieuw lichters, die nauwelijks in staat wa ren werk te vinden in de maatschap- wel „dat dit socialls- pij, die ze vanwege hun godsdienstige n studie die prof. dr. 1955 in de gelukkig l Holland" Denkend aan Holland zie ik breede rivieren traag door oneindig laagland gaan, rijen ondenkbaar ijle populieren als hooge pluimen aan den einder staan; en tTi de geweldige ruimte verzonken dc boerderijen verspreid door het land, boomgroepen, dorpen, geknotte torens, kerken en olmen in een grootsch verband; de lucht hangt er laag en de zon wordt er langzaam in grijze veelkleurige dampen gesmoord, en in alle gewesten wordt de stem van het water met zijn eeuwige rampen gevreesd en gehoord. Men vraagt zich af of dit gedicht ooit geschreven was zonder de lectuur van „De Waterman". In ieder geval geeft het treffend het landschap weer, waarin Maarten Rossaart zijn al zamer leven sleet. Hoezeer Marsman onder de indruk moet zijn geweest van dit boek, blijkt wel uit zijn gedicht „Brief VAN INVLOED Geen predikant, ouderling of gemeen telid zal dit boekwerk geheel zonder vrucht lezen, temeer omdat zij er tref fend in getekend vinden het klimaat waarin de Afscheiding van 1834 méde werd voorbereid en de mentaliteit die in die dagen heerste, en zéker aan het grensgebied der Afgescheidenen van 1834 invloed heeft uitgeoefend. De grotere kerkgemeenschappen ken nen deze mentaliteit en dat klimaat vandaag nauwelijks meer Vooral door Abraham Kuyper en zijn werk werd veel van deze mentaliteit overwonnen en een ander klimaat voorbereid. Maar wie de kleinere kerkgemeenschappen kent met hun goede en minder goede eigenaardigheden, zal daarin bepaalde trekken vinden, wier óórsprong hij in deze roman vindt aangeduid, en dat op een wijze die een enkele maai nieuw licht werpt op veel dat ook vandaag nog bestaat. Dat ls dc blijvende, actuele, kerkhis torische betekenis van „De Waterman" van Arthur van Schendel ook voor vandaag! daarbij veel goed. Het is een fragment van „De aanbidding der koningen" van Dirck Bouts en we betreuren het eens temeer, dat kop en datum van het blad weer op de reproductie zijn afge drukt, of Liever: in wit uitgespaard. Dit schaadt de voorstelling en maakt het minder aantrekkelijk om te bewaren. Toch zou de afbeelding van dit schilderwerk het bewaren zeker waard geweest zijn. Het bevat verder als „extraatje" alleen een kort kerstverhaal door Lud- vig Karlfeldt, uit het Noors vertaald en wat ticrlantijntjes van dennetakjes en -appels, getekend rondom de pro gramma's voor de feestdagen. De KRO-gids heeft een zeer mooi getinte reproductie van een merkwaar dig schilderij van Geertgen tot St. Jans als voorplaat. Ook hier de drie konin gen: op de voorgrond in aanbidding voor het Kind, op de achtergrond aan het hoofd van hun gevolg naderbij rijdend. Verder vertoont de gids als elk jaar weer tal van bijzonder fijne schilderij-reproducties, al of niet ge- Het blad is wat groter dan anders en heeft behalve een kerstvertelling ook weer een grote prijsvraag: ditmaal moet men tien ouderparen en hun kin deren via foto's bij elkaar zoeken. Een reproduktie van de linker vleugel van de Brugse triptiek „De geboorte", toegeschreven aan Ge rard David de Oudewaterse schil der, die in de 15e eeuw in Brugge werkte, siert in opmerkelijk diepe kleuren de voorpagina van „Vrije Geluiden", het programmablad van de VPRO. Dit schilderij, be waard in het Frans Hals Museum te Haarlem, wordt maandag a.s. besproken in de cursus Openbaar Kunstbezit". Met hier en daar nog wat kleur in de illustraties heeft ook dit programmablad een apart kersttintje. De VARA-gids, met een soort knip- prent.ies-plaat op de omslag, ziet dan plotseling de programma's van Tweede Kerstdag (in Engeland de vrolijke Boxing Day met eetpar- tijen en cadeaux) omlijst door mo derne, maar al éven stijve, buite lende elfjes Bepaald vreemd en niet erg te prij zen i$ de in rood en zwart uitgevoerde moderne tekening van Hug Oké op de voorpagina van de Belgische „Radio en Televisie Week": tegen de achter- dë pagina grond, een dorpje voorstellend, staat een raar soort engel te draaien aan een draaiorgel-op-een-slee dat een kerk toren voorstelt, met in een open raam de drie koningen en meer van die merkwaardigheden, alles in kladboek- van-Jantje-stijl. Zo blijft dan alleen nog de AVRO- uitgave een mogelijke verrassing. vanavond Internationale artisten werken mee aan het honderdste programma „Tiere lantijnen", dat de KRO vanavond om 9.20 uur uitzendt. Daarvóór om 7.30 uur een concert door het Concert gebouworkest o.l.v. Rafaël Kubelik. U hoort de 5e symfonie in Bes van Schubert en het celloconcert in a (solist Tibor de Machula) van Saint- Saëns. Om 8.30 uur d(* quiz „Blij-spel" voor amateur-toneelverenigingen. In het VARA-programma is het om 8.05 uur „Week uit-week in" met de bekende amusementsrubrieken, om 9.15 uur het spel „Het hangt aan de muur en het tikt", om 9.40 uur het vervolghoorspel „De Z 69" en daarna nog veel gevarieerde ontspannings- muziek. Programma voor morgen Hilversum I. 402 m. NCRV: 8.00 Nws en Mlsv 11.45 Gods ster inkb; 12.15 Actuele gele de buitenkant voornamelijk vrolijk uit. Het fraaie cn kunstzinnige vindt men Nws: 13.05 De hand i binnen in het blad, o.m. in een pastel- Jy-1® y® kleurige, uiterst gevoelige, pagina-grote ork i.,.. tekening van Otto Dicke, met Maria en het Kind in het front. De buitenlandse programmabladen 17.00 Gerefco stellen qua kerstuitvoering dit jaar 19 os samw bepaald teleur. teken ten g< Het Duitse „Hör Zu", dat anders 20.00 De Ka zulke mooie reprodukties toont in de praatje: 20.1 kerstweek, heeft nu een domme, kleu rige kerstman-prent en de speciale illustraties van dit altijd zeer vrolijke tijdschrift (waarin de programma's haast schuil gaan) zijn in dezelfde Het Engelse „Radio Times" blijft zichzelf gelijk: als elk jaar een on nozel stijf tekeningetje van een hulsttak over de hele voorpagi „aar het huis des He- nkb. CONVENT VAN KERKEN: kerkd. NCRV: 18.30 Iws uit de Kerken: var progr; 20.45 U bent partij?, praatje; 20 55 Avondget 8.18 Gevi toespr. V_ tje: 10.05 22 25 Boekbes muzik lezing: 23.55—24.00 Nws. IX. 298 m. VARA: 8.00 Nws; .telijk leven, ronóom de programma-aankon- "ft MeXd "fï™- Vjo" digingen heel ouderwets, stijf- Gram v d sold; 14.00 Boekbcspr: 14 20 Mo- Egltto, opera: 18.05 Film praatje: getekende randjes van bloemen blaadjes die aan de illustraties Dickens-romans herinneren. '.irt 1, ij rr rnalistenfor Rotterdammers gaan weer samen zingen Op woensdag 30 december a.s. Is er avonds weer samenzang in de Sint rtuitsl; :et. AVRO: i >gr; 20.35 Cabaret: 21.05 Lichte 10 Wandelingen met Cllo, klankt var muz: 22.15 Journ; 22.30 Nws tportultsl; Nwe Frani .15 New York Laurenskerk te Rottcrdai dan opnamen gemaakt vooi ding op zondag 3 januari 1 de uitzen- an 7.05 tot AVRO: 20.00 De IKOR: 17.00—18.00 Wie mee wil zingen, moet om 7 45 in de kerk komen, want de zang be gint om 8 uur. Willem Mudde heeft de leiding, George Stan begeleidt op het orgel en Harry Sevenstern op de vanavonc 'ereld, lezing; 20 10 Progr over kunst; 0.35 Gevar progr; 21.20 Verhaal over dé sestdagen; 21.35 Kerstimpressies. NTS: I J5 %u,z»vAVR0- KRO- VARA ®n VFfiO: 2.00—22.30 Sportact; 22.35—24.05 Eurovisie: Programma voor maandag 7.10 Grai NCRV: 7 00 Nwi 7.30 Een woorc I Een luchtig zaterdagavondprogram ma van de KRO, dat na het NTS journaal begint met „Anno", voor dc- laatste maal beelden uit de eerste wereldoorlog. Om 8.35 uur finale van een amateur-cabaretwedstrijd in Eind hoven en om 9.05 uur de Hitchcock- N\v film „Theevisite''. Tot slot „Music Box" en de epiloog door pater Leo pold Verhagen. voor dc dag; 7.40 Gewijde 8.15 Radiokrant: 8.35 Grom; 9.Ó0 V d zie ken; 9.30 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 V d vrouw; 10.15 Rondom het Woord, theolo gische etherleergang; 11.00 Gram; 11.33 Quiz; 12.05 Kamerkoor en orgel; 12.25 Voor 3ÓV ,lul2.der: 12 30 Land' en '"inb me- ied; 12.33 Gram; 12 53 Zo leeft en werkt urlname. praatje- 13.00 Nws; 13.15 Llch- c muz; 13.45 Gram; 14.30 Gevar progr; rw 1600 Bijbeloverdenking; 16.30 Om de kribbe, Kerstcantate; 17.00 V d lcle.u-teIf: 1715 v cl Jeugd: 17.30 Gram; 17.45 Regerlngsult: Rljks- logelljkhec Legénc ds. J. J. 19.30 Radiokrant; heid vertoont, me. waar het tot uitdrukking kw geheel en al ontsproot uit een gods- nog steeds lar het Iets pij. uie ze vanwege uuii guusuieuauge ouder opvattingen uitwierp, verdienden hun worden beschrijft, en opmerkt trek van ons volk, dat, voelde, het dat godsdienstig (Bouman, pag. 135) Italië handelen. Met zijn mysterieuze dienstige opvatting. Het Sfeeraanduiding, de door dromen beze- J" ten figuren die hij tekende en zijn weergaloos strakke stijl uitte hij in de ze romans zijn liefde voor de natuur, de steden, de kunst en de inwoners |M rQMplirT van Italië. In die zelfde stijl schreef v hij ook een biografie over Shakespeare (19101 en Verlaine (1927), terwijl hij in 1919 een toneelstuk „Pandorra" pu bliceerde. brood met het verkopen van zelfgefa- briceerde zwavelstokken, waarom ze door het gewone volk als bijnaam de spotnaam „zwavelstokken" kregen. In hoofdstuk VI vermeldt Van Schendel hun handelsbedrijf nauwkeurig: Van Vliet had wat geld gezonden om hout te koopen, daar wilden zij zwavelstok ken van maken en cr mee uit ven ten gaan." Steeds blijkt dat de auteur mSSTEKT-tTS1 dan" wel P«*f thJ(« «?5S"d» staatkundig georganiseerd, kinderlijk aan de feiten van het historisch «n. „BLIDM0NDE" Op 10 oktober 1909 schreef zijn gro te vriend, de auteur Aart van der Leeuw hem. na de ontvangst van „Blidmonde": „Dank je wel voor Blid- monde. Ik heb er van genoten, ik vind het prachtig. Wat een innigheid en kracht. Aldebrand die zijn zwaard zijn eigen naam geeft Eigenlijk elke rijk Ik lees het t weer over. en telkens wordt het cr. Zoo is het met al je werk, je kuni het niet genoeg herlezen. Dit voelde ik nu pas ook weer bij de Zwerver ver dwaald, ik vond er weer nieuwe schoon heden in, het gaf een breeder rustiger den geluk dan de Zwerver verliefd, het edeler en menschelijker dunkt me, gelovig, maar in conflict georganiseerde kerk als met de geor- uv mvi„m, ganiseerde staat, openbaarde zich sinds boek js doortrokken 1816 deze Broederschap der allcreen noodlotsgedachte, dw voudigsten, die deels gekenmerkt werd sent ten onrechte heeft door een overgegevenheid aan God Zijn Woord, die het diepste respect in boezemt, deels door een zo individua listische Schriftuitlegging, dat men door eigen pantheïsme in strijd kwam met de kerkelijke leer, door dienstweige- ring met de landsoverheid. Levende in 'nVchat rijk Ik'leeë"het" telkens de spanning van een extreme gods diens'tbeleving en een stil mijmeren wat men in Gods Woord las, vorm den ze in zóverre een pre-réveil var de Afscheiding van 1834, dat zij één der eerste ons nog bekende voorbeel- nen van een groep die terwil- godsdienstige overtuiging de Schendel gegrepen werden. Zij moed had buiten de gangbare maat- overweldigd door deze roman. berte betreft, ook dit Griekse noodlotsgedachte, ■MÉÉBlhBMriKMMHI de gereformeerde predestinatiegedach te. Maar vanuit het humanistisch grondmotief heeft Van Schendel op de ze wijze de psychologische achtergrond van deze gemeenschap, die Inderdaad vaak meer beheerst werd door de duts- tere Griekse noodlotsgedachte dan door de Vaderlijke predestinatiegedachte van de Bijbel, niet alleen dicht bena derd, ma riÏHNi geproefd Het is opmerkelijk, dat juist de meest critische jongeren van vijfen twintig jaar geleden door Arthur van dan zitten wij 's nachts bij het vuur en ik lees u voor uit een boek, dat ik dan heb geschreven, een boek als „De Waterman", of lacht ge, dat dat niet kan? waarom niet, ik ben immers nog jong; kent gij de verborgen wegen het roer kan nog zesmaal om! KERKHISTORISCHE ROMAN beoordeeld, maar de vraag entwintig jaar gewettigd, of dit boek niet tevens als sociologische analyse binnen onze orthodox-protestantse kring om beoordeling vraagt. Juist nu de vragen omtrent éénheid en gescheidenheid van het gerefor- -ellicht ook op zijn scherpst meerde Christendom méér dan vijfen twintig Jaar geleder op dc voorgrond staan, kan het nuttig zijn dit boek, dat op grondige studie berust, opnieuw tc lezen, temeer daar het speelt tijdens het voorspel van de Afscheiding van Jan 1834. Oude genever Bessenrood it Citroen jenever De huis ■ariërend dit Kerstfeest haar kilogram iet kalkoen te ver- is vrij kan het zich ge makkelijk maken door eer panklare dicpvrieskalkoen te kopen. Amerik pluimveefokkers zijn in twee tot tien de handel zijn, □voudig. Vóór het braden de stoppeltjes verwijderen, even wassen, en de vleugeltoppen af- Amerikaanse snijden. Wanneer de. kal- ja koen bij lage temperatuur boekje, dat is uitgegeven door het Nederlandse kan- loor van het Institute of American Poultry, Mathe- nesserlaan 341, Rotterdam Het boekje is verlucht met ■eel foto's. Tenslotte deze waar- -chuwing: gebruik voor het ■ntdooien nooit warm wa er. De smaak van de kal W^ÊÊÊi koen gaat dan verloren. De allerlei manieren worden beste ontdooiingsmethodc 1 de kal- geroosterd, gegrilleerd, ge- is de kalkoen een etmaal in aoheton 1 de ijgkast te zetten, niet laams progr; 21.10 Vocaal en»; 2 ermuz; 22 00 Parlementair comnr 2 n; 22.30 Nws; 22 40 Gram; 22.45 Ave lenking; 23.00 Klas» muz; 23 30 Gre 23.55—24.00 I 18.15 PSP: Mei 9.00 Schotse volksliedje»; 19.1. mï?„.be5rlp: 19 45 v d W»; 20 05 Gevar progr; 22 3C ourn; 22.50 Knipperlicht, pros ruUcer»; 23.20 Gram; 28.35 GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA DR Granimofoooplatenprogramma draadom- FamaiuT^n Ta' 'ai*1? Bruch: Sch"1,e 6; Adagln cantabile; Alle- SIAndante »o«tenuto; Allegro guerriero Michael Rabin, viool. PhUharmonl.i r>rk..« ("ÜGLiS? de botten. In verpakking HH koenen, ..Turki's" geheten. ïmMi^"enzovoort sinds korte tijd ook in Nederland verkrijgbaar. Vele nuttige De bereiding nachtje op kamertempe ratuur te houden; beestjes, die in gewichten koen geeft een recepten- smaakt hij het fijnst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 9