Wilhelm Furtwangler i tslag van Hei on\ Wij zien van Vlaamse tv „De dans van Waterloo" LANGE AFSTANDS RADAR Schiphol ziet toestellen tot op 300 kilometer Laat mij in de eerste plaats mijn bewondering uitdrukken voor de onverschrok kenheiddoelbewustheid, het verantwoordelijkheidsgevoel en de taaiheid, waar mede gij uwe in april begonnen campagne ter redding van ons concertwezen van de bedreigende vernietiging door de rassenzuiveraars hebt geleid. Wanneer ik aan uw actie de enige in het Duitsland van heden die tot een positief resultaat heeft geleid de daden van Toscanini (het afzeggen van Bayreuth)van Pade- retvski het Parijse hulpconcert) en de gebroeders Busch ter zijde stel, dan bevangt mij een gevoel van trots, ook musicus te mogen zijn." i WILHELM FURTWANGLER „Hij zag de dingen duidelijk, zoals zij waren, maar steeds nam hij het standpunt in, dat hij zijn land en zijn orkest niet in de steek mocht laten." DR. BERTA GEISSMAR. Wilhelm Furtwanglei Albert Schweitzer als theoloog Op donderdag 14 januari dr. Albert Schweitzer 85 jaar te wor den, De AVRO wil hem op die dag gedenken met een speciale radio-uit- Zoals u weet. is Albert Schweitzer niet alleen als arts, maar ook als mu sicus en theoloog zeer bekend gewor den. Het ligt nu in de bedoeling, voor al deze laatstgenoemde kwaliteit van de 85-jarige te belichten. Prof. dr. G. Sevenster. hoogleraar in de uitlegging van het Nieuwe Tes tament, de inleidingswetenschap en de Oud-Christelijke letterkunde aan de Rijksuniversiteit te Leiden, zal spre ken over „De opvattingen van Albert Schweitzer over het leven van Jezus", Brussel, 15 juli 1815: vooravond van de slag bij Waterloo. k^Henfhfi«»nv™ ^Rrimaiw De Hertog en de Hertogin van Richmond geven in Brussel een bal Wrede" later omgewerkt tot Ge- waarvoor 240 officiële uitnodigingen werden uitgestuurd. Men komt, men schichte der Leben-Jesu Forschting". danst, men is vrolijk en onbezorgdmaar terwijl Wellington en zijn Prof. Scvenstern zal ook aandacht wij- generaal de dames van de Brusselse adel ten dans noden breekt Napoleön den aan kritieken op Schweitzers vi- door te Charleroi en enkele uren later staat hij voor de poorten van de sie stad Brussel. Vlaamse hoorspelen alle trage- Dit historische bal m< die daaraan verbonden, Voor degenen die woensdagsavonds viaams-e auteur Eddy Seylaerts graag luisteren naar de hoorspelen derwerp geworden van Brussel Vlaams delen we mede, spei, dat Brussel Vlaams dinsdag dat een wijziging in de avondprogram- avond om 9.10 uur in Eurovisie uit- ma's voor deze zender het hoorspel zendt en dat ook door de NTS wordt van de woensdag- naar de donderdag- overgenomen. geheugen nog Wij in Nederland krijgen een rechtstreekse verbinding met de sa lons van het Concert Noble te Brus sel. waar de opvoering in decors van 9.10 tot wetenschap dat de Nazi-ministers hem niet wil den ontslaan, omdat hij de roem wss van het Duitse muziekleven. QP 25 januari 1933 vertrokken de Berliner Philharmoniker naar 5e^™ik makende Engeland, om, onder leiding van hun beroemde dirigent Wilhelm A" Furtwangler, concerten te geven in Londen. Op 30 januari 1933 was Franz von Papen gereed met de vorming van het kabinet-Hitier. Die twee achtereenvolgende data geven weer de glans en tragedie HET CONFLICT van de dirigentenloopbaan van Wilhelm Furtwangler, die aan het begin van de jaren dertig de nationale grootheid was van het Duitse Maar binnen het jaar scheen het de- maardheid had gekregen in Europa en Amerika. Het is noch hem noch één zijner vele medewerkers gegeven ge weest, een stil en gerust leven te leiden, gewijd aan een nijvere beoefening der toonkunst. Stormen gingen over hem heen, conflicten werden uitgestreden. Wat een heroïsch leven had kunnen zijn, werd een tragische loopbaan: Wilhelm Furtwangler is één der sprekendste sik", het officiële orgaan voorbeelden, op welk een wijze Hitier en de zijnen het Duitse cul- tionaal-socialistische „Kuiturgemeh tuurleven hebben beschadigd en voor goed verminkt. Er is tragedie verbod1 die achteraf slechts stille nabeschouwing vraagt nleiding van de uitvoering van de werken van de vermaarde componist Paul Hindemith. Het ver bod van de uitvoering van deze com posities verwekte een ware storm in de gehele wereld. Het novembernummer t toelichting op dit LOOPBAAN Geboren op 25 januari 1886 te Ber lijn, was deze jonge dirigent afkom stig uit een zeer cultureel gezin. Zijn moeder was een niet onverdienstelij ke kunstschilderes, zijn vader, Adolf Furtwangler (18531907), was een ar- chaeoloog van internationale ver maardheid, die de renaissance der Griekse opgravingen volop meemaak te, en in talloze boekwerken vastleg de, om zijn resultaten sinds 1894 te München als hoogleraar aan een en thousiaste jongeren-vakschool van ar- chaeologen bekend te maken. Ook de jonge Wilhelm (zijn oudste zoon) deel de in deze voorliefde van zijn vader, en wel op de gelukkigste wijze: reeds jong reisde hij met zijn vader in Italië en Griekenland, en waar de di rigent Furtwangler in later jaren ook verscheen, altoos zou zijn eerste gang in zijn vrije tijd naar het museum zijn, om er de Oudheid en de kunst te bewonderen. In de kringen in het algemeen gevoelde Wil helm Furtwangler zich thuis: geleer den als Helnrich Rickert, Karl Jas pers en Max Weber behoorden tot zijn vaste connecti zijn grote, en in feite zijn enige harts tocht. Reeds in zijn prille jeugd poog de hij te componeren: op zijn vijf tiende jaar schreef hij een kwartet en was al spoedig een voortreffelijk pianist. Hij werd leerling van de gro te Rheinberger en Max Schillings, en dirigeerde sinds 1905 als theaterdiri gent te Zlirich, Straatsburg en Lü- beck. Zijn eerste grote benoeming vond plaats te Mannheim, in september 1915 als opvolger van Bodanzky, die de Metropolitan-Opera te New York ging dirigeren. Om de betekenis van leze Mannheimse benoeming te verstaan, moet men weten dat gedurende de eerste wereldoorlog het Duitse cultu rele leven ongehinderd voortgang vond, en dat de Duitse Weimarrepu- bliek in cultureel bpzicht een hoogte punt van het Duitse geestesleven be tekende. immer een voorspel van een gelukki ge loopbaan: dat zou aan Wilhelm Furtwangler gedemonstreerd worden. Hij werd meegezogen onder de slacht offers van een boos en overspelig gouvernement, dat evenzeer zijn mis daden binnen Duitsland bedreef als later jegens het culturele leven bulten de Duitse landsgrenzen. DE NAZI'S Nauwelijks waren de Nazi's aan het bewind, of Hitier kreeg een me morandum toegezonden waarin Furt wangler beschuldigd werd, zijn hoge, in het buitenland verdiende honora rium. met behulp van zijn Joodse se cretaresse. dr. Berta Geissmar, in het buitenland te hebben belegd, terwijl zijn orkestleden soms maandenlang op, uitbetaling moesten wachten. De werkelijkheid was. dat Furtwangler vaak zijn honorarium had afgestaan om ten minste het salaris van zijn taire orkestleden geregeld te kunnen beta len Sinds het optreden van Hitier heers te een volmaakte chaos in de organi satie van de Duitse orkest- en opera- wereld. Niet alleen werden diverse jongsaf vormde de muziek Joden ontslagen of bedreigd met ont- slag. maar ook bemoeiden allerlei re geringsinstanties zich door elkaar heen met orkestzaken, terwijl de minis ters in hun beslissingen weer gehin derd werden door de maatregelen van verschillende lagere partijgoden^ Ter wijl Göring chef w Staatsopera, stelde Göbbels alle ande re theaters onder zich, om invloed te behouden in het Duitse muziekleven. Al heel snel weigerden internationa le beroemdheden als Adolf Buseh. Lot te Lehmann, Bruno Walter, Yehudi Menuhin. Krelsler en Huberman, diep beledigd over wat diverse Joden was aangedaan, nog langer in Duitsland op te treden. Ook Furtwangler protesteer de waar hij kon tegen de Nazi-terreur in de Duitse kunstwereld, en toen dat niet hielp had hij de moed, op 12 april 1933 een Open Brief te richten tot Göbbels, waarin hij onder meer schreef: „De nationaal-socialistische Kul- turgemeinde weigert principieel ae uitvoering van composities van Paul Hindemith op haar concerten, en ziet ook af van het aanvaarden van uitvoeringen door andere concert verenigingen of instellingen, wcuri neer een werk van Hindemith on .het programma staat. De motive ring van dit standpunt berust op Hindemith's arbeid der laatste tien jaren. Indien Hindemith thans met zijn ,,Matthis der Maler'' al een po sitieve houding aanneemt, dan is daarmee nog niet bewezen, dat hij die in de geest van de wetgeving van het nationaal-socialistisch Duits land niet-Arisch is, zich innerlijk heeft veranderd. Het feit dat hij in het buitenland nog na de nationaal- socialistische revolutie grammofoon opnamen liet maken van zijn pres taties in samenwerking met twee geëmigreerde Joden, toont duidelijk zijn onstandvastig karakter, dat reeds door zijn geestverwantschap met iemand als Bert Brecht het be wijs heeft geleverd, dat hij een Bannertrager des Verfalls" was." Wilhelm In 1920 verliet Furtwangler Mann heim, om naar Berlijn te gaan, waar hij de opvolger werd van Richard Strauss, die van 1908 tot 1920 de Ber- lijnse Staatskapel gedirigeerd had. Te vens aanvaardde hij het leiderschap van het in 1812 gestichte „Gesell- schaft der Musikfreunle" te Wenen In 1922 volgde zijn grootste triomf: hij volgde Arthur Nikisch op als dirigent van de Berliner Philharmoniker. In oktober 1922 gaf hij zijn eerste con- als vast dirigent met het orkest, aan Hans von Bülow en Arthur Nikisch hun leven lang gearbeid had- Tegen het einde der twintiger jaren as de veertigjarige dirigent reeds op het toppunt van zijn roem: hij stond aan het hoofd van de Berlijnse Phil harmoniker, het Leipziger Gewand- hausorkest en de Weense Philharmo niker, welk laatste orkest eens de gro te componist Gustav Mahler onder zijn leiders had geteld. In de loop der jaren dirigeerde hij tevens te Amsterdam, Stockholm, Pa rijs, Milaan, Rome, Londen, New York, Genève, Zürich, Bazel en Ant werpen, en deze lijst zou gemakkelijk te vullen met een minstens even indrukwekkende serie andere namen van Europese en Amerikaanse steden. In Milaan zou tegen het eir de van een uitvoering de impulsieve Toscanini naar het podium snel'en, om hem voor het oog van de ganse 'aal de hand te schudden. In Parijs rou de enthousiaste staatsman Eduard Hcrriot. die een groot muziekkenner fn schrijver van een boek over Beet hoven was, hetzelfde Joen, toen deze als minister van onderwijs zijn dank wilde betuigen na een uitvoering van Furtwangler. Bij dit alles heeft men 't bedenken, dat grote orkestreizen in it twintiger jaren nog een zeldzaani- htld waren. Toen de nog jonge iirigent in het htgin der dertiger jaren de Gncthe- "itdaille werd uitgereikt, destijds de hoogste culturele onderscheiding die Duitsland kende, gevoelde een ieder ije het Duitse muziekleven volgde, Juist in die dagen w Furtwangler de uitvoering opera's van Hindemith aan het voor bereiden, en hij kreeg van Göring het verzoek dit werk van zijn programma te schrappen en van deze schrapping géén cause célèbre" te maken. Maar de Duitse het was Wilhelm Furtwangler gegeven dat wèl te doen! Op 25 november 1934 publiceerde Furtwangler in de Deutsche Allge- meine Zeitung" zijn beroemde artikel „Der Fall Hindemith", waarin hij scherp protesteerde tegen deze uitslui ting, en stelde publiekelijk de vraag: „Wat zou er gebeuren, wanneer vage politieke aanklachten voortdurend te gen kunstenaars worden gericht?" Op de beide concerten die Furt wangler die zelfde zondag dirigeerde te Berlijn (waarbij Göring en Göbbels in de loges zaten) vonden bij zijn op treden zulke huldigingen van niet ein digend applaus plaats, dat de aanwe zige Nazi-ministers begrepen dat zo veel applaus vóór alles moest worden opgevat als een protest tegen de Na zi-maatregelen en een bijval voor Hin demith en Furtwangler, die ten bate van Hindemith naar de pen had ge grepen. De Nazipers weerde zich. De „Völ- 'ïer Beobachter" antwoordde in artikel: „Wij betreuren, dat een t Duits kunstenaar als Furt her als zodanig voor Hindemith partij heeft gekozen, en wij hopen, dat hij zal inzien, dat deze houding geen zin heeft gehad". Furtwangler deed aan Hitier weten, dat hij alleen als kunstenaar wilde en leen dirigent wilde blij' „Wanneer deze strijd zich richt tegen de ware kunstenaar, dan is dat niet in het belang van het cul tuurleven. Het moet daarom duide lijk, worden uitgesproken, dat man- nen als Walter. Klemperer, Rein- m hardt en anderen ook in de toekomst kischer Beobachter' in Duitsland aan het woord moeten een artikel: „Wij fc komen. Daarom zij herhaald: laat groot Duits kunstenaar onze strijd gaan tegen de wortel- wangier als zodanig loze, aan stukken slaande, vervlak- partir kende, destructieve geest, niét ech- dat ter tegen de ware kunstenaar, die 8eGjy op zijn manier, hóe men ook zijn kunst moge beoordelen, steeds vor mend is en als zodanig een creatie ve werking heeft. In deze zin doe ik een beroep op U in naam van Hitler met dit standpunt 'de Duitse kunst, opdat geen dingen wenste te gaan. Toen Hitier dit stand- i die misschien nooit meer punt Piirfmanirior meende, dat, nu hij ontslagen was. hij óók „ontslagen" was van zijn verhou ding tot de Duitse regering. Maar het zou anders gaan dan hij gedacht had. Terwijl diverse naaste medewerkers van Furtwangler in de muziekwereld op staande voet ontslagen werden, verzocht de Führer aan Furtwangler heel beleefd niét naar het buitenland te gaan, doch zijn vertrek twee we ken te willen uitstellen, totdat de op winding in het buitenland zou geëin digd zijn. Het was heel duidelijk dat men Furtwangler niet vrijwillig de grens zou laten passeren. De ontsla gen dirigent moest toestemmen en bleef, ontslagen, ellendig, zonder or kest, zonder werk, een gevangene in eigen land. Hiermee voorkwam men. dat Furtwangler direct contacten zou leggen in het buitenland. Men liet hem liever als een banneling rondzwerven binnen het vaderland, welks regeer ders hem uit zijn werk hadden gesto ten. Vervallen in een diepe melancho lie, zuchtte de eenzame kunstenaar wat hem te doen stond, welke toekomst voor hem open stond, of hij juist had gehandeld, welke de weg was die hij ZWAKHEID Men liet hem maanden lang beroofde, iet 1 dit als De Open Brief maakte in de ge hele wereld diepe indruk, maar de Na zi's, begrijpende dat Wilhelm Furt wangler té belangrijk was om naar het buitenland te jagen, lieten hem begaan, en stonden niet alleen de pu blicatie van deze Open Brief toe, maar betuigden hem zelfs „hun be- Daarbij deed zich nog de khcid voor, Göbbels grote waren, die deden wat ze konden om Furtwangler in hun netten te vangen, door hem in persoonlijke ontmoetingen welwillend te behandelen. Als bewijs van „vertrouwen" benoemde Göring Furtwangler zelfs tot lid van de Prui sische Staatsraad, een benoeming die Furtwangler later in het buitenland zeer kwalijk is genomen. Wat voorts zo lang gehoopt was in de loop der jaren, geschiedde plots op 26 oktober 1933: de zorgen over het Berlijns Phil- harmonisch Orkest werden door de Staat overgenomen, die voortaan sa larissen en pensioenen garandeerde terwijl men beloofde dat de Ariërpa ragraaf niet op de leden van het or kest van toepassing zou zijn. Inmiddels, kon de wat wereldvreem- welverdiende bekroning op de Furtwangler niet geloven, dat de Göbbels dreigde, wangier nog langer i was het besluit van Furtwangler afwees, het geval Furt- erzet zou plegen, Furtwangler ge- HET ONTSLAG Op 5 december 1934 verzocht Furt wangler aan Göring ontslag als direc teur van de Berlijnse Staatsopera. Göbbels ontslag als leider Philha Beide ministers aanvaardden het slag, en weinig publicaties hebben in r'nS de kunstwereld in Europa en Amerika 'eden op zoveel indruk gemaakt als de ontslag name van deze begaafde Duitse diri gent. Wat velen in die jaren niet meer voor mogelijk hadden gehouden, ge schiedde: omdat Furtwangler weiger de de Nazi-politiek ook in zijn kunste naarsarbeid te verdisconteren. had hem zijn arbeid onmogelijk ge welke weg hij Onder die omstandigneden lokte de propagandaminister Göbbels lar zijn departement. Eind fc- trad Furtwangler opnieuw in indeling met Göbbels. en deze maakte hiervan gebruik om door de radio rond te zenden: „Rijksminister Göbbels ontving heden Staatsraad dr. Furtwangler". Het bericht werd gr- volgd door een verklaring, waarin ge zegd werd, dat Furtwangler bet con flict betreurde, en uiteraard niet had willen treden in bevoegdheden lie iot de Rijksregering behoor de gepubli- Göbbels ge- datgene, wat van het eeuwige Duits land tuas overgebleven, smartte het mij ten zeerste, dat hij zich ook uiterlijk niet van een systeem kon losmaken, dat verraad pleegde aan ons vaderland en aan zijn geestpbjk leven." Zullen wij Furtwangler deze houding kwalijk nemen? Bewónderen kunnen wij zijn latere houding niet, maar wij hebben bij het opmaken van ons eindoordeel wel te bedenken dat Engeland hem onder het Hitlerrcgime rustig bleef uitnodigen om in Londen te dirigeren, terwijl de zozeer anti Hitier gezinde Sir Thomas Beccham eveneens onder de Nazi's in Duitsland bleef dirigeren, en dat met de zelfde argumenten die Furt wangler aanvoerde om in Duitsland te blijven dirigeren: dat kunst niets met politiek te maken had! Kunnen wij Furtwanglers latere houding niet bewonderen, het zou onjuist zijn ooit te vergeten op welk een wijze hij in het openbaar geprotesteerd heeft tegen al het onrecht dat Hitier ook de kunstwe reld heeft aangedaan. En zo hij niet de heroïsche houding can i n i, die niet enig compro mis wist aan te gaan met Musso lini cn zijn fascisten, dan blijft Furtwangler toch de tragi- zullen de uitzending voor later op de telerccording opnemen. De uitzending duurt frissen, de volgende bijzonderheden 9.55 uur. over het verloop van het bal. Het nieuws van Napoleons doorbraak te Charleroi bereikt Wellington tijdens 1 het banket. Uiterlijk onbewogr maar innerlijk verschrikt door as nieuwe tegenzet van Napoleon moet Wellington, temidden van zang en dans bevelen geven aan zijn gene raals en ervoor zorgen dat zij, zon der paniek te zaaien, op discrete wij- Hein Jordans dirigeert het Brabants ze verdwijnen om zich onmiddellijk orkest dat tussen 7.3i" >nd hun hoofdkwartieren te begeven en de troepen in bloedige strijd te brengen. Wat u nu te zien krijgt Is géén krijgsgewoel: het gaat immers al leen maar om de wonderlijke voor avond van de vermaarde slag. Neen, het wordt een historisch-wclenschap- pelijke reconstructie van het be roemde bal, waarop verschillende prinsen, hertogen en baronnen voor de laatste maal hun bevallige part ners naar de dansvloer geleidden. de KRO optreedt. Uitgevoerd wor den werken van de Nederlandse componist Van den Booren, solist is Dick Vos, alt-viool. Om 8.30 uur be gint de maandelijkse musical „Een hart zoekt het geluk" en om 9.20 uur het amusementsprogramma ^Tierelantijnen". om 9.15 uur het spel „Wie is het?" uit. Om 9.40 uur voortzetting van het hoorspel „De Z 69" cn daarna allerlei amusementsmuziek. Deze reconstructie is tot in de uit- gevoerde dansen nauwkeurig gemaakt, r rogrammo VOOT TïïlOrgetl dat betekent een krachtproef 11.45 De de sectie Culturele en Educatieve pro gramma's van Brussel Vlaams. Niet minder dan 137 personen her scheppen voor u de sfeer van deze GewljdeJ historische feestavond en onder hen ziet u een schaire van Vlaamse ac- teurs en actrices in de rollen van de ai belangrijkste personen. Strfjkork: ~i2. Stella Blanchart speelt de hertogin hand aan d van Richmond, Fik Moeremans de «'adders, hoo hertog. Jackie Morel zult u zien als Vd Wnd: 14 S0 Kamermuz; 15 00 Kamer- de Prins van Oranje die ook op het Hollander, praatje): feöo Sport; l« A i vezig was en Piet Bergers als profeet van de nabijheid Gods. - Dit zijn CONVENT VAN KERKEN: 17.00 I 402 m. KRO: 8.00 Nws; 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 rst; 9.45 Gram. 1KOR: 10.00 10.15 Inl Kerkdienst: 10.30 Kerkdienst: 11.30 Vragenbcantw; .ilcgel van de pers. NCRV: 12.00 Gram KRO: 12.15 problemen, lezing: 12.30 Act; 13.00 Nws; 13.05 De ploeg, praatje; 13.10 3.30 Lichte 14.00 „the duke of Wellington", uiteraard maar enkele de' mede- Evt 16 30 De czlng; Vrij- 18.30 i t, 19.00 Nwg uit de kerker :ang; 19.30 Doe aan mij ee goede, lezing. KRO: 19.4 20 15 Gevar progr; 20.45 U VARA: 8.00 Nw 9.45 Geestelijk i Commentaar: Niet te klagen TT/F hebben deze week niet te kla gen gehad over de televisie-pro gramma's. Er was veel goeds en ijTób^'cösmi vooral veel afwisseling. De NCRV 12.35 Orgel heeft daarvoor gisteravond ook ge- Meded^of10 zorgd. Misschien had u meer ver- Soid; 14.00 wacht van de jacht op het Afrikaan- 15.10 Tonec se wild dat door het water in nood vara - 'nc was gekomen en nu door handige ja- mot de ge gers in veiligheid werd gebracht Nwb. spor maar u kreeg prettig in uw huiska- mer gezeten toch maar weer iets heel avro"T aparts te zien. U weet nu, hoe dat 20.35 Logboek 19: daar in het Zambesi-gebied allemaal spM^ltal^l.455 Redt een kind gevar is toegegaan. progr; 23.55—24.00 Nws. Ook de kennismaking met de Ame rikaans-Deense zanger-conferencier Televisieprogramma's. AVRO. KRO, Freddy Albeck had iets aparts door ^n^rf wedsT^Rturnen7'°te~KrefeldEurvPRO' het grappige Nederlands dat hij dooi 20.00 Gesprek aan de schrijftafel, praat- zijn Engelse tekst strooide, al viel ^e; 20.10—21.45 Redt een kind, gevar pro- de telerecording niet zo bijster goed gr Programmo voor maandag espr: 10.00 16.30 Sportrevue. :r: 17.30 Het huis VPRO: V d Jeugd; 19.30 De 21.20 Theaterork; Peter van Campen had verschil lende interessante dingen in zijn ac tualiteitenrubriek, o.a. flitsen van en" het bezoek dat ds. en mevrouw Ra- voo moeng uit Nieuw-Guinea aan Rot- Nws- 815 R« terdam brachten. Tenslotte hoorden v ^trouwf i?ïs we deze papoease predikant in de theologische etherleergang; 11.00 Lichte studio nog eens zijn wensen voor de muz; 11 30 Qulz: 1200 s°Pr cn gitaar-, kerk in rijn elpen land kenbaar ma- £"^{"„55: TLfuSK. mü \KerlPraatje: 13 00 Nws; 13.15 Meir-poicnrk i koor; 13.40 Gram; 14.05 Schoolradio; .30 Gevar progr; 15.45 Gram; 16 00 BIJ- I 402 m. NCRV: 7.00 Nwi 7.10 Gram; 7.30 Een woon dag; 7.40 Gewijde muz; 8.0i 8.35 Gram: 9.00 9.35 Watorst: 9.41 was een niet onaardig filmpji over Finland en een best gezellig bXvi weerpraatje over voorspellingen or v d lange termijn, waarbij ons nop eenG"m „een zachte winter" werd beloofd. snktng; I6.3i 17.41 7.15 V Tip*: ultzRijksdelen C in Suriname II d Eelconc; 18.30 Gra er; 19.10 Op de 17.45 Reger 16.00 17.30 uil het buitenland 20 20 De 21.05 Gram v koperbla? Bij Brussel Vlaams is het tussen 8 tai. en 9 uui (op 324 m.) weer radio- Gram; 22 45 cajbaret. Daarna gevarieerde ont- derne muz spanningsmuziek. Hilversum Een Adventsuitzcnding voor jonge- ren wordt tussen 8.10 en 9.45 via de 9 10 Gram Duitse zender 309 m. of 971 kHz in VARA- 1021 de ether gebracht. Het programma Clavecimbelr bevat liederen en gedichten uit de flanni!" 1e-n,„tu gehele wereld. Onder de medewer- middenstand kenden zijn de organist Gerhard Wikken en 2115 Lichte VPRO Gran ecltal; 12. Hlnton, hoorsp; muz; 21.35 Muz 2200 Parlemen- am; 22.30 Nws; 22.40 verdenking; 23 00 Mo- 23.5524.00 Nws. m. VARA: 7 00 Nws; Jw; 7.23 Gram; 8 00 35 Gram; 9.00 Gvm; 10.00 Morgenwijding. 17.00 Plannduo; 17 20 Utrechts Stede- Zestig minuten 'tig; 16.45 Oude liedjes; de taak den. Hij had lang ceerde verklaring met streden, en in feite kan klaring zo lezen, dat het standpunt Furtwanglei dat gehandhaafd werd. )r de publieit.'it hel Het voornaamste ande voet zijn ontslag had .„ngeboden. Het valt te verstaan, dat, én in Duitsland én in het buitenland', velen daarover teleurgesteld waren cn deze gang van zaken Furtwangler hebben kwalijk genom.-n. Op 10 april lO'JS -.an Göring meI had Furtwangler snelle als schitterende loop- Nazl-maatregeien tegen Joden dere burgers, die door de Nazi' Maar bepaald gevleid door al deze haat werden, definitief baan. Fur» «rbewijzen gevoelde Furtwangler zich wangier bleef weigeren fascistische 1 «iet: hij was en bleef jongeman, die nooit „een man «an de wereld" zou worden, waardoor bij des te meer was voorbeschikt 'oor de tragische situatie waarin hel ütler-regime hem bracht. Daarbij, een snelle opkomst is niet Nazi-liederen te spelen, eens het verzoek af. op de Neuron- berger Partijdagen en op de begra fenis van Von Hindenburg te dirige ren, maar meende op zijn post te moe ten blijven, wAér hij kon zich ver zettend tegen de Nazi-invloed, daarbij maakt. In Berlijn veroorzaakte het ontslag van Furtwangler de zoveelste chaos: de abonné's van de door Furtwangler geleide concerten eisten hun ged te rug. Reeds de eerste dag na het ont slag moest een bedrag van 180.000 Mark worden terugbetaald, tot .voede van Göbbels, die deze terugbetaling had willen verbieden. Bloemen, telegrammen en brieven werden aan Furtwangler gezonden om hem te danken voor zijn moedige houding, maar na zijn bijna twee jaar lange, uitputtende strijd tegen de Nazi's, wenste de vermoeide Furt wëngler slechts één ding: rust. Hii had het plan daartoe een reis naar Egypte te maken, mair oonieuw had hij de Nazi's onderschat. Furtwangler 1935 (de Emmy Sonnema een onderhoud gematigd was, bereid Van dinsdag 22 december af i ken waarmede de vliegtuigen tot op zal de afdeling luchtverkeersbe- 55"af,stan<? van Schiphol Hitlei veiliging op Schiphol van rijksluchtvaartdienst officieel de beschikking hebben over de zgn. lange-af standsrad ar. R'dammer machine 28 nacht De eigenlijke antenne met reflector is geplaatst op een in het Amsterdamse bos gezet gebouw. De reflector van de antenne is zestien meter lang en ruim vijf meter hoog. Het gewicht bedraagt zeventien ton. De constructie is be rekend op windsnelheden tot honderd- PUPPP i, Dcze radarinstallatie zal het de ver trekken. verklaarde" hij "zich bereid Ikeersleiders moÊeUik moeten maken weer enkele losse concerten te geven he' luchtverkeer op het radarscherm veertig kilometer per uur Dit om keerde w^etm_Furt»iing„tot op een afstand van driehonderd yangrijke gevaarte ral normaliter het .wentelingen per terug in het Duitse mu-1 kilometer - wMtwu mu-1 'v„wi„v.,ui von Schiphol en tot op een luchtruim m^t ta ziekleven Dat hij een vijand was van! hoogte van ongeveer vijftienduizend mjnUut afzoeken Sa, rV\deJ b,!ke"d' maar, meter te observeren. Tot nu toe be- Ut afzoeken' ven 'onnr HrfC j d gebo--i schikte de rijksluchtvaartdienst op hit rich bevond, wa'a" óók'glblcke""" s,'h'P.h°l °ver een rondroek-radar met fealf, rijn trouwe secretaresse, dr een, bm' bU"a honderd kilo- Berta Geissmar, die later optrad als meter en tot op Gen hooPtG van onge- De Algemene Vergadering van de secretaresse van de beroemde Engel-1veer drie duizend meter. |V.N. heeft voor het vierde achterecn- se dirigent Sir Thomas Beccham. Nu het straalvliegtuig ook in het1 volgende jaar besloten niets te doen ten schreef in haar mémoires over dr- Nederlandse luchtvaartgebied geen ?,anz'en vaT\ gelo°T8brieven van de '.e houding van Furtwangler: onbekende meer is. was het. als gevolg sluü «tem'(HmürlUi' bnfr"dn V".' r T f-'1" V,n, d' "TT VA hu «n «SÓS'TSo'^nl^o'p".^: haar duider van hei uazi-rcqvmrgrotere vlieghoogten, noodzakelijk beveling van de commissie voor de ge- zijn oorzaak had in zijn trouw 1i1.,,. een radar-installatie te beschik- loofsbrieven. ïïun7„; „18'?° Openbaar kunstbezit, lezing; K0VCr' 1!U5 Rcscrlngsultz: De Gestrüpp auf Iri Vision - Neh< i dem Bnche - Am Was ing nAuf hlumigo Wie- i'egen - Auf d< A'ic; igenbllcke igen auf - Die lehllch Elegie komt vanavond het NTS-journaal. om uc. gint de VARA met „Je neemt er' wat °m 9,5 uur de sh°w „Publieke Tribune

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 7