CHRISTELIJK
Enthousiasme van Arjos
is niet gedoofd"
Gereformeerde (vrijgem.)
luisteren naar ds. Jager
Geloof maakt vrij van
vrees voor politiek
Kerkbouwactie
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Waterman's
Amerikaan gaf tractaat
Spanjaard kreeg boete
xd^M.po,rmk;.ii rr* zii ™"durend
ssfcss m ïwaas het be.
RESA HILVERSUM
Zwolse hijeenkomst wekt
talrijke reakties op
der voorzitterschap van de Ge
reformeerde (vrijgemaakte) pre
dikant ds. H. Vogel een bijeen
komst heeft uitgeschreven in
Zwolle waar ds. Okke Jager zal
spreken over de synode-beslui
ten van de synode van Utrecht
Deze bijeenkomst heeft veel
reakties in de kringen van de
Gereformeerde (vrijgemaakte)
Kerken opgeroepen. In verschil
lende bladen hebben een aantal
predikanten zich er tegen ver
klaard. anderen juichen het idee
toe.
De predikant van Kampen, ds
G. Visee, gaat in zyn kerkbode
van deze week uitvoerig in op
de reakties. Omdat het ondoen
lijk is om alle artikelen over te
nemen hebben we zijn artikel
gekozen, omdat het een duide
lijke indruk geeft van de ver
schillende inzichten die in de
Gere/orm eerde vrijgemaakte
Kerken over deze samenkomst
leven.
"TEN VIJFTAL predikanten heeft
per circulaire, over de post aan
de predikanten, emeritipredikanten
en hoogleraren onzer kerken toe
gezonden. dezen uitgenodigd tot
een vergadering, die op maan
dag 14 december a.s. te Zwolle
zal worden gehouden, zo God wil.
Tien anderen hebben zich via
een ingezonden stuk in een blad
tot de predikanten onzer kerken
gewend met de opwekking, ge
noemde samenkomst waar ds. Ok
ke Jager van Almelo over de be
sluiten der Utrechtse synode zal
spreken, niet bij te wonen.
Nu kan men over het houden
van zulk een vergadering, haar
wenselijkheid en noodzakelijkheid
verschillend denken. Schrijver de
zes heeft er voor zichzelf de min
ste behoefte aan. Tegen een be
paald soort van samenkomsten
heeft hij zelfs apert bezwaar Het
lijkt hem het is aan de lezers
van de kerkbode bekend niet
gewenst conferenties als aan de
Theologische Hogeschool Oude
straat i tussen de hoogleraren de
zer inrichting en sommige onzer
predikanten gehouden werden, te
beleggen. O, zo licht worden op
dergelijke samenkomsten kwesties
aangesneden, die niet de zaak van
particulieren, maar van de ker
ken zijn. Het thema van een even
tuele hereniging en onder welke
voorwaarden deze zou kunnen tot
stand komen, is er eer men het
weet aan de orde. Of en in hoe
verre daarover gesproken werd,
is mij niet bekend Maar mijn
hoofdbezwaar is dat op zulke sa
menkomsten met hoogleraren de
ze laatsten maar gestijfd worden
in .de waan dat zij een soort van
..kerkelijke leiders", ongekroonde
bisschoppen der kerk zijn. Dat
zijn ze niet. Ze zijn hoogleraren.
Geroepen om colleges te geven en
examina af te nemen. En in die
waanpositic van ongekroonde bis
schoppen hebben zij in het verle
den bij de totstandkoming, ver
vanging en terzijdestelling van de
leerbeslultcn kwaad genoeg ge-
geheel
andere aard. Het is een voor alle
predikanten, emeriti en hooglera
ren onzer kerken toegankelijke en
in zo verre openbare vergadering
Wat daar gezegd en gesproken,
gedebatteerd en tegengesproken
wordt is voor wie dan ook onder
ons te controleren.
Daar is niets geen geheimdoe-
nerii bij.
Nogmaals: men kan over de
noodzaak van deze samenkomst
verschillend denken.
Maar we leven in een vrij land.
F.n ook in een vrije kerk.
Daarom kunnen we de geste
van de tien. die via het blad op-
Advertentie
ROOKT U VEELT
wekten de Zwolse samenkomst te
boycotten, niet bewonderen.
Ten eerste om de vorm waarin
het geschiedde: publiek en in de
i nodigden per cir-
t langs dezelfde weg
krant. De
culaire.
Waarom r
gereageerd''
Dat laatste ware wel gewenst
geweest ook om de inhoud van de
reaktie. die zonder meer verdacht-
makend us en onjuist.
a. Waarom zou een samenkomst
voor alle predikanten toeganke
lijk. plaatselijke correspondentie
tussen gereformeerde (vrijge
maakte dus» en synodale kerke
raden doorkruisen?
b. Waarom zou de vraag van
een vereniging alleen op de ker
kelijke vergaderingen en niet ook
op een voor alle predikanten toe
gankelijke samenkomst mogen
besproken worden? De zaak wordt
druk besproken in de pers. Mag
dat dan wel? In tal van gemeen
ten worden vergaderingen gehou
den, door verenigingen belegd
waar over deze zaken gesproken
wordt. Mogen dan predikanten
niet wat leden der gemeenten wei
doen? Niet meten met twee maten
broeders. Maar het schrijven van
de broeders is ook verdachtma
king. Zij schrijven:
c. ..Dat de ambtsbediening van
predikanten, die de Zwolse ver
gadering bijwonen, in het acht
hebben op de kudde des Heren,
met name in betrekking tot de
door God in de Vrijmaking of We
derkeer geschonken eenheid van
die kudde, dreigt geschaad te wor
den." Wat voor een bewijs hebben
zij daarvoor? Als ik nog lezen kan
dan staat hier dat de predikanten,
die naar Zwolle agan, gevaar lo
pen een scheurmakende aktie te
ontketenen. Dat is me nog al wat.
Gaat dat zo maar? In de krant?
We geloven dat dit zaaien is
van wantrouwen. Van broeders
gelooft men alle dingen en hoop'
men alle dingen. Alle goede dip
gen.
waar Okke Jager spreekt. Ik
mij heb aan die Zwolse samen
komst geen behoefte. Maar ik heb
ook geen behoefte om via hel
blad geadviseerd te worden waar
ik wel en niet naar toe mag gaar
zonder gevaar te lopen verdacht
te worden van heimelijke olannen
om synodaal te worden We heb
ben voor 1944 genoeg ellende var
dereeliike verdachtmakingen be
leefd. Laten we toch niet zenuw
achtig zijn. De brede massa var
het kerkvolk is het ook niet. We
moeten de broeders en zusters
maar niet ongerust maken. Wel
waakzaam. Naar alle kanten.
S. SILVIS BIJ DERTIGJARIG JUBILEUM
Prof. Scholten:
houwen aan
toekomst
(Van een onzer verslaggevers)
TAE geleden verkiezingsneder-
lagen van de A.R. Partij heb
ben ons enthousiasme niet ge
doofd. Onverzwakt staan w\j met
de Arjosidee in j^igdland van
1959, omdat wij ervan overtuigd
zijn, dat de antirevolutionairen
niet strijden voor een verloren
zaak. Dit zei de heer S. Silvis,
voorzitter van de nationale orga
nisatie van Anti-Revolutionaire
Jongerenstudieclubs, vanmorgen
in Tivoli te Utrecht op een bij
eenkomst ter gelegenheid van op: »Een Partii d'e leeft, bouwt'
N., haar toekomst". Die noodzaak
dertigjarig jubileum van bouwen aan de toekomst stond
dat politiek het object
dat de democratie ons
JOKVP hebben wij mi
JOK VP kiest met ons
pieel gefundeerde politiek, strijdt met
mm tegen, een ontgeestelijking
:f is. Met de
gemeen. De
De CHJG
ons van de JOKVP scheidt, bindt ons
aan haar, namelijk ons reformatorisch
beginsel. Aan dat beginselhouden wij
vast. In dat isolement zouden wij, ook
in de praktijk, gaarne samen staan en
optrekken met de CHJG en wij hopen
van harte dat de CHJG dat met ons
wenst, zei de heer Silvis. Vanuit dat iso
lement kiezen wij voor samenwerking,
ook met de JOKVP. Daarmee is de rich
ting voor ons contact buitenslands, maar
ook voor gesprek, conferentie en gemeen
schappelijke bezinning in eigen land ge
geven.
Dank bracht de heer Silvis aan de
heren R. GoSker en E. van Ruller, die
na de jongste oorlog belangrijke bijdra
gen hebben geleverd tot het herleven
van de Arjos.
TOEKOMST
Prof. mr. L. W. G. Scholten, die van
1935 tot 1940 voorzitter van de Arja is
korte toespraak
geweest, merkte In t
deze organisatie.
Sprekend
initiatiefnemer van de landelijke Arjos-
organisatie, dr. Joh. Sehreurer. duide-
de discussie omtrent "jk voor °&en- D*t had twee oorzaken.
erking tussen K V.P..
C.H.U. wierp de heer Silvis
r de vraag op. voor hoe lang
erking wordt beoogd. ..De
politiek wordt o.i. gekenmerkt door
duidelijk opportunisme en de vraag
overbodige) of
ïei opporf
Er zijn protestanten die voor een nau
were samenwerking met de rooms-katho-
lieken beducht zijn. Wij moeten echter
wel bedenken dat de machtspositie die
de K.V.P. allengs heeft weten te berei
ken een aanklacht is tegen het verdeel
de protestantisme, aldus de heer Silvis.
Voor de Arjos blijft de allereerste eis:
principiële vorming. Maar er is geen
reden om in het raam van die princi
piële vorming de ontmoeting te vrezen
of te schuwen met aan ons verwante
politieke jongerenorganisaties, waarmee
een gespreksbasis te vinden is. Met de
socialistische Nieuwe Koers en de libe
rale JOVD hebben wij slechts gemeen
In de eerste plaats bergt elke orga
nisatie ik zeg het ter waarschuwing
ook met het oog op de tegenwoordige
Arjos een conservatief element in
zich, aldus prof. Scholten. Hoe beter de
organisatie, hoe meer men op ordening
gaat vertrouwen. Daar komt nog bij dat
er in elke organisatie een oligarchische
tendens is, een streven om toch vooral
het zo uitstekende verband van de hui
dige leiders te*bewaren.
Dit algemeen voorkomende verschijn
sel zag men dertig jaar geleden ook in
de A.R. Partij. De gemiddelde leeftijd
van hen die actief aan het werk der
partij deelnamen, lag ver boven de vijf
tig jaar. Vooral dr. H. Colijn zag dit
met bezorgdheid. Voor de komende ge
neratie was er weinig emplooi. Van
daar dat veel jongeren zich van de po
litiek afwendden. En vandaar ook dat
het harde noodzaak was om een frisse
jongerenorganisatie in het leven te roe
pen.
Wanneer men thans ziet dat de partij-
vergaderingen bezocht worden door per
sonen die gemiddeld 15 a 20 jaar jon
ger zijn dan vóór de oorlog, dan kan
men dit gerust voor een groot gedeelte
op rekening van de Arjos schrijven.
Ook zij die thans in de partij de lei
ding hebben, zullen vallan onder de wet
van de conservatie tendens in elke orga
nisatie. Daarom is de Arjos ook thans,
evenals dertig jaar geleden, noodzakelijk
aldus prof. Scholten. Waar
bij de ouderen lichtelijk binnensluipt,
t de jeugd vooral de aandacht rich-
op de actualiteit.
PIONIEREN
betoogde dat de Arji
pionieren. Zij moet in haar werkwijze
blijven zoeken naar nieuwe vormen,
naar nieuwe mogelijkheden om haar op
dracht te vervullen.
„We leggen in onze a.r. kring
schien wel eens wat teveel het accent
op het verleden. Al heeft ook de Arjos
eerbied voor dat verleden, al acht zij
kennis daarvan voor de politieke vor
ming van groot gewicht, haar taak ligt
toch in het heden en in de toekomst.
Wij willen bepaald niet traditioneel
Na 1945 is er een sterke begeerte
naar een ontmoeting met een chris
telijke politiek, waarin men een ge
lovig christenhart voelt kloppen. Het
is de taak van de Arjos voor de jon
geren die ontmoeting mogelijk te
maken, d.w.z. die niet te bemoeilij
ken door een overmaat van traditio
nele vormen, zei dr. Veerman.
De opbrengst van de Her
vormde kerkbouwactie heeft gis
teren de negen miljoen gulden
overschreden. Naar de organise
rende commissie mededeelt is de
stand gisteren geworden 9.000.801
gulden.
Samensprekingen in
Arnhem beginnen
De kerkeraad van de Gereformeerde
(vrijgemaakte) Kerk van Arnhem heeft
antwoord gegeven op het verzoek
de Gereformeerde Kerk om te komen tot
samenspreking. Deze kerkeraad stelt
voor, dat ze in de vergadering van
Gereformeerde kerkeraad zullen worden
toegelaten om een aantal vragen te mogen
stellen. Het verzoek is ingewilligd.
Beroenin.omwerk
NED. HERV KERK
Beroepen te Breukelen: L. J. Baljé te
Vijfhuizen; te Elspeet: A. J. Timmer
te Huizen (N.H.
Beroepen te Eindhoven, pred.
bijz. werkzh. (arbeid onder studerenden
en academici, toez.): dr. J. Sperna Wei
land te Rotterdam.
Bedankt voor Waddinxveen: J. T.
Doornenbal te Oene.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Lekkerkerk: P. S. Veld
huizen. kand. te Sliedrecht.
..Zolang Ik in de ivereld ben, ben Ik het licht der wereld",
zegt Jezus in Johannes 9:5en Hij geneest de blindgeborene.
Hij opent zijn ogen echter niet door een woord, maar neemt
slijk van de aarde en stuurt de man naar het badwater Siloam.
Ter aanvulling zegt Johannes er nog bij, dat dat woord „gezon
den" betekent.
Johannes geeft al deze bijzonderheden niet, omdat zij interes
sant zijn, maar omdat hij ze gebruikt om iets te illustreren.
Christus is niet meer in de wereld, Is er dus ook geen licht
meer? Toch wel, want de Heilige Geest heeft de gemeente
geschapen tot het Lichaam van Christus en de Heiland is in
Zijn gemeente in de wereld om nog altijd ogen te openen.
Maar de Heiland doet dit slechts middellijk. Hij gebruikt het
gewone natuurlijke, het aardse en Hij gebruikt Zijn gezon
denen in de wereld. Deze twee samen wassen de schellen
van de ogen af, zodat de mens weer gaat zien.
Dit wonder wordt nog iedere dag herhaald. De vraag is alleen:
zijn wij ons er van bewust, dat God ons in de wereld geplaatst
heeft om gebruikt te worden als Hij mensen de ogen wil
openen? God heeft ons nodig, u en mij.
TOT IN HET DIEPST GESLAGEN
W/AT kan het leven hard zijn, ook kunnen vormen rondom deze in het
zoals het in de krant verschijnt, diepst geslagen mensen.' Maar wat
fJET democratisch stemrecht leeft
bij de gratie van hen, die er
niet in souvereiniteitswaan gebruik
van makenmaar die zich in hun
geweten gebonden weten aan het
Koninkrijk Gods en Zijn gerechtig
heid. De tijdgenoten die voor het
goed recht van de post-christelijke
(na-christelijke) mens opkomen,
mogen hiertegen gaan steigeren en
van farizeïsme beschuldigen. Zij
weten niet waar zij het over heb-!
ben, omdat zij lichtvoetig heendra- het niet zou impiicer.
ven over de diepe zin vnn „de vreze j ook"™!
uan Christus". Dit zei prof. dr. S. U. mens, is hiermede ee
de baan. En daarmee ook de Idee
esterse democratie, belichaamd
zichzelf verteerd. De noodza
kelijke voorwaarden er voor zijn afwe
zig zodra de democratie zich reduceert
tot het mathematisch narekenbare van
,,de helft plus één". Die helft plus één
garandeert allerminst een verantwoord
politiek bestel. Zodra de autonome of
souvereine mens ten tonele verschijnt,
ontstaat willekeur.
Het Westen leeft voor een groot deel
bij de souvereiniteitswaarn en het gaat
te gronde, als het tegenover eigen volks-
souvereiniteitsdogma geen tegenwicht
vindt.
Van Talma is het woord dat de de
mocratie niet veilig is dan aan de voet
oord is zinloos, als
Waterman's n
ffrwXvwL peMs
i het kruis. Dit
het Bijbelse
Een volslagen
i de politieke
is en voorgoed
Zuidema vandaag in een rede over\ J" Ir1
Vrees voor en vrees in de
tiek" op de bijeenkomst ter gele- ten" van „vrijheid, gelijkheid en brne-
genheid van het dertigjarig jubi-h*u,cIJ*Pw' 2? ,vüeïe 7a? Chr,stus„ke"
FNIGE TIJD geleden hebben we
voorwaardelijke binding aan Christus' j J-J in onze kranten vermeld dat
gezag inhoudt. De vreze van Christus Lip
ontslaat ue
Wonderlijke rechtspraak in Spanje
doet het met een objectiviteit, die de dan moeilijke vertroosters, zoals de-
woord van mededogen ook, niet ach- uit Wiens hand hij bezeten had als
terwege laten.
Vandaag moeten wij
van een echtpaar, in het zuiden
niet bezittende,
elding doen Een smart als thans van deze twee
mensen het deel is geworden lijkt
ons land, dat bij een brand ai zijn niet te verwerken. Alles is voor het
meer weerklinken zullen dan in het zinloosheid van ons bestaan, niet de
lege hart van vader en moeder. zin van ons leven en van ons ster-
Wat zouden we hier anders kunnen ven? Van ons en van onze kinde-
doen dan in ontzetting zwijgen. We ren?
zouden een haag van genegenheid En zwijgen wij dan eerbiedig stil.
VERBLIJDENDE OFFERZIN
"i ISTEREN hebben wij op deze echter ook geen vooruitgang, tenzij
fermateriaal mogen doorgeven vt
uit de Gereformeerde Kerken in c
terblijft bij de groei van onze be
volking. Ook dit vertellen de cijfers
met openhartige eerlijkheid.
Er kon uit blijken, dat binnen de Cijfers als deze hebben waarde, maar
Gereformeerde Kerken het kerkelijk men overtrekkc de betekenis ervan
ordelijk leven is. Het zegt toch niet. Het geloofsleven zelf laat
telken jare weer zich niet in een cijfer uitdrukken.
Of zijn er cijfers, die ook in dit op
leven
iets,
een groot aantal statistische gege-
de openbaarheid brengen zicht iets kunnen laten blijken?
kan. Zoiets moet men kunnen.
Wat dan treft, is hoe deze becijfe-
ook in dit opzicht niet met
onbevangenheid midden in ons le
ven zóu gaan staan. Haar roeping
grote gen van een verblijdende voorzie
ning in de noodzakelijke financiën.
Van 1953 tot 1958 een groei in de
iets te verbergen, ook niet opbrengst „per ziel"
zichzelf. Haar roeping
der dan vijftig procent. En zulks
Kerken een opmerkelijke stabiliteit berichten, dat de kerkbouwactie van
vertonen. Weinige zijn de verschui- de Nederlandse Hervormde Kerk de
vingen. Er is, de cijfers op zichzelf negen miljoen heeft gepasseerd?
genomen, geen achteruitgang. Er is
GEPRIKKELD EN NERVEUS
I leum van de nationale organisatie I kc
I van A.R. Jongerenstudieclubs in
Utrecht.
Wij
I ten der medemenselijkheid en der alge-
1 mene mensenliefde, zei prof. Zuidema.
I Maar dit neemt niet weg dat wij men-
I sen bang zijn voor elkaar en dat een
der machtswapenen ir
te wedden op de
Als de Arjos is, wat zij heet te zijn,
zij dat er jongeren zijn die,
I wanneer zij naar de stembus worden
j geroepen, er niet als vrij gevochtenen
heen gaan, maar wel in een verant-
de politiek is woordelijkheidsbesef dat van meer
die in de]dan westerse waarden weet. In de
j knng der tegenstanders aanwezig is. mate waarin zij is, die zij zegt te zijn,
I 's ulfl* °1S er,van b«wust hebben wij hier met jongeren te doen
maat ja een wijze-van-mens-zijn veron-maakt worden van de vrees voor
gevaar wordt. In Frankrijk heeft de de- litiek, aldus prof. Zuidema
predikant van Puertol-
lamo een boete heeft gehad van
5000 pesetas ongeveer 400 gul
den wegens het uitdelen van
tractaten, die hij in werkelijkheid
niet had uitgedeeld. De redactie
van de „Zendingsbode" heeft nu
een brief van deze predikant ge
had die weer eens een bijzonder
licht werpt op de Spaanse recht-
treft:
twe
zijn wij dai
- Wie zijn twee?
Jullie natuurlijk, jij en Karl.
Wy zijn twee.
Zwijg. Krister, je brengt mij helemaal in de
w»r, dat /ijn er zes, en oom Emil en tante Oliva
en Torbjörn, dat is negen, en juffrouw Falk er.
haar broer, dat is elf. cn juffrouw Gabriels, dat
is twaalf, het dozijn vol. Neen. Malmberg kon niet
komen, hij was bezet. Ja. ik heb precies twaalf
koppen meegenomen, moeders beste koppen, haal
ze eens uit de mar.d. Karl, alsjeblieft. En een do
zijn schoteltjes voor de taart
Trouwt
dat eigenlijk 1
XX
Nu zaten allen rond de grote tafel geschaard, die
op het gras voor het vroegere huis van Sven Eriks
son en zijn vrouw stond Ragnhild zat er met haar
nieuwe grijze schoolmuts op en een roos op haar
schouder, ik weet wel dat het eindexamen niets
bijzonders is. zei zij. maar het is toch zo leuk
en naast haar zaten haar goede vriend de leraar
en zijn zuster, die met vrolijke ogen rondkeken,
en de dingen herkenden, die zij zo menigmaal hadden
horen beschrijven De meubelmaker zat er hij
was de laatste tijd wat zwaar geworden, de goede
oom Emil. maar zeker uit pure tevredenheid en
zijn vrouw, die een grote, pas gemangelde kinder
slab uit haar tas haalde die zij Torbjörn voorbond,
die natuurlijk tussen hen in zat.
Torbjörn had een wit matrozenpak aan met een
lange broek en hij was zo vol bewondering voor zijn
eigen benen onder de tafel, dat hij nauwelijks merk
te v --
op L
op uitdrukkelijk verzoek van Malmberg en i
Buiten waait
de zomerwind
Ennl. maar tot tante Oliva's grote vreugde golfde
net haar toch nog over zijn voorhoofd
Daar zat ook Marit naast Krister natuurlijk, en
Elin naést Karl, die aan zijn andere zijde juffrouw
Gabriels had, plechtig afgehaald met al haar ba
gage En daar zat tenslotte, naast hel oudje. Elisa-
bet Eriksson zelf. zij. die meer dan een der an
deren op deze plaats thuis hoorde
Zij was cr helemaal bij. wat er voorviel ontging
haar niet. zij sprak met haar buurvrouw en kreeg
te horen, hoe het in het grote huis was en wie er
nog woonden van degenen die zij gekend had. Juf
frouw Kempendaal was dc laatst» geweest, die ge
storven was. Ja. dat wist zij. want zij had haar
begrafenis nog bijgewoond Zij was altijd erg aar
dig voor hen allen geweest Maar tegelijkertijd dat
zij bij dit alles tegenwoordig was. was het haar of
het verleden om haar heen herleefde. Zij zag haar
man en zich zelf, toen zij voor de eerste keer de
drempel van hun huis overschreden onder kransen,
door de oude Antonsson gebonden. Zij zag de kin
deren om haar heen spelen, tussen bloemen en
gras, zij zag de oude tante die laatste avond, toen
zij kwam waarschuwen. Maar meer dan enig an
der zag zij haar man: het was alsof hij niet ver ver
wijderd kor. zijn. Ondertussen gonsde het gesprek
om haar heen, en zij luisterde ook en deed mee
aan het ..Lang zal zij leven" ter ere van Ragnnild.
en allen zongen te zamen. Marit liep rond en schonk
dc lege koffiekoppen weer vol. en Ragnhild mocht
zelf de grote taart aansnijden. De jongens hadden
het royaal aangelegd.
Alleen oom Emil scheen niet tevreden. Hij draai
de onrustig op zijn stoel heen en weer. wierp zo nu
en dan een blik naar zijn vrouw, hetgeen met een
krachtig hoofdschudden werd beantwoord.
Waarom zit u niet stil, oom Emil? vroeg
Torbjörn. toen dit voor de derde maal herhaald
werd.
Stil. Torbjörn. zei tante Olivia streng.
Torbjörn zuchtte: hij had zo vreselijk veel lek
kers gegeten. Hij legde zijn lepel neer en keek dc
tafel eens rond. Tenslotte bleven zijn ogen od Ma-
rits gezicht rusten. Dat gezicht was hem zo wel
bekend, zolang als hij leefde had hij haar steeds
gezien, maar od 't ogenblik herkende hij het niet
helemaal. Hij had haar nooit zo stralend gezien,
en zoiets mocht niet onopgemerkt voorbij gaan.
Waarom ben je zo blij. Marit?
Maar toen had hij er toch een verklaring voor
en zuchtte tevreden.
Je dacht zeker aan mijn lange broek hè?
Verschrikkelijk jong. riep Marit uit. toen tien
paar ogen haar aankeken. Nu lachten zij allemaal
en tante Oliva zei nog eens: Stil. Torbjörn. terwijl
zij zijn slab afdeed en hem van zijn stoel hielp.
Ga maar spelen en kom niet terug voordat ik
je roep
De jongen ging er dadelijk van 'door, hij had ge
leerd te gehoorzamen.
Nou. Ragnhild, zei mijnheer Falk, wat ga jij
nu beginnen0
Onrustig draaide oom Emil weer op zijn stoel.
Bijna iedereen kwam in de verleiding om te vra
gen: waarom zit je niet stil, oom Emil? Maar tan
te Oliva bracht hem weer tot bedaren
O dat weet ik niet, antwoordde Ragnhild. Ik
weet het helemaal niet. Misschien typen en steno,
maar van 't zomer ga ik bij Ann-Charlotte logeren.
Zij is al buiten, anders was zij cr ook bij geweest.
Lieve kind. zei hij, terwijl heel zijn ronde
persoontje afkeuring uitdrukte. Steno en typen zijn
op zich zelf heel goede dingen, maar niet voor jou.
juffrouwtje, niet voor jou!
Ragnhild keek vlug om zich heen
Wordt vervolgd
Het gebeurde dateert al van februari
toen de gemeente in Puertollamo be
zoek kreeg van enige predikanten uit
Catalonië, vergezeld van twee Noord-
Amerikaanse zendelingen. Een van die
zendelingen was in een grote auto met
een Amerikaans nummerbord. Zij hiel
den daar twee avondsamenkomsten. De
kapel was stampvol.
deze evangelisten
in Puertollamo een
i gaan maken, om
en de predikant
tochtje met de
o.a. de mijnen buiten de stad
moderne wjjk met allemaal tuinen tel
bezoeken. Terwijl drie van hen met
de plaatselijke predikant de tuinen
gingen bekijken bleef de eigenaar van
de auto bij zijn wagen achter. Toen
ze een poosje later van hun wandeling
terug kwamen, zagen ze een paar
kleine jongens elk met een traktaatje
lopen, die ze dus van die Amerikaan
moeten hebben gekregen, vant de an
deren waren in de tuinen. Dat was de;
27e februari.
De 25e aprü. bijna 2 maanden later,
werd de predikant op het commissa-]
riaat van politie ontboden orn ver
hoord te worden over het toen ge
beurde. Hij vertelde de ware toedracht.
De politieagent zei echter dat men zei
dat hy liet geweest was. waarop hij
antwoordde dat ze hem dat niet konden
bewijzen en ze hebben het hem ook
niet bewezen. Maar in mei werd hem
een officieel stuk van de burgerlijke
gouverneur van de provincie bezorgd,
waarbij hij met 50Ü0 pesetas werd
beboet, omdat hij de Spaanse grond
wet had overtreden.
De Amerikaanse zendeling was al terug
in de Verenigde Staten en kon niet
komen getuigen. Toen hij echter van
de zaak hoorde heeft hij de boete be
taald en de predikant geschreven dal
het hem erg speet, dat de predikant
door zijn toedoen in moeilijkheden was
geraakt en dat hij als hij in Spanje
geweest was hem te huip zou zijn
gekomen.
TAE socialisten hebben deze week schoven kon worden dat een minder
in de Tweede Kamer nogal extreem standpunt over de loterij
luidruchtig van ontstemming blijk inneemt dan een ander K.V.P.-lid
gegeven, omdat de Kamervoorzitter (Blaisse), dat eveneens reeds van
in de Kamercommissie die de be- die staatscommissie deel had uitgc-
handeling van de loterijwetgeving maakt.
moet voorbereiden andere socialisten We willen er twee dingen van zeg-
had benoemd dan zij zelf op het oog gen. In de eerste plaats, dat we in
hadden gehad. Hun candidaten had- het algemeen en niet alleen bij
den echter al deel uitgemaakt van dit onderwerp geporteerd zijn
een staatscommissie over hetzelfde voor een scheiding van functies. Wie
onderwerp. reeds in een staatscommissie van
Wat hiervan te zeggen? De Kamer- een mening blijk gegeven heeft, ne-
voorzitter had voor zijn voorstel me men bij voorkeur niet nog eens
goede argumenten: nieuwe leden weer in een Kamercommissie op.
zouden allicht onbevangener tegen- Anders wordt bovendien de schijn
over deze materie staan. gewekt, alsof men andere fractiege-
Of het overigens nodig was, juist noten niet capabel genoeg acht om
bij deze zaak naar scheiding van een wetsontwerp mee te helpen
functies te streven, is een punt voorbereiden.
waarover men verschillend denken Het tweede is: Met betrekking tot
kan. De combinatie van functies is de loterij (de toto) gaat zich kenne-
ook binnen onze democratie nu een- lijk in toenemende mate vooral van
maal niet ongebruikelijk; ze neemt de socialisten een wat nerveuze
onder omstandigheden zelfs vormen stemming meester maken. Over de
aan, waartegen op goede grond be- gehele linie reeds spoedig geprik-
denkingen zijn in te brengen. keld, zijn ze het bijzonder bij dit
Weshalve het voorstel van de Ka- onderwerp. Ze worden binnen eigen
inervoorzitter tot enige achterdocht gelederen kennelijk door uiteenlopen-
bij de socialisten bleek te kunnen de gevoelens beheerst. Hetgeen
leiden Vanuit hun gelederen is zelfs straks bij dc openbare behandeling
de veronderstelling geopperd dat van de zaak zelf nader zal kunnen
onder gelijk -motief nu tevens een uitkomen,
lid van de K.V.P. naar voren ge-
GESLAAGDdank zij
(Bekende Schriftelijke Cmrtua)
H.B.S., Gymnasium. Onderw akte,
Middelbare akten. Fr.. D Eng. en Ned. M O
Tolk-Vertaler, Hoofde., V.T H -diploma.
DAAR NIET OP ZIJN PLAATS
DE
Nederlandse Sportfederatie
heeft, na het overlijden va
heer Lotsy, deze week in jhr.
A. Fcith, tevens burgemeester
nieuwe voorzitter ge- gezag van zijn functie.
Wij
Voorburg,
kregen
Wij moeten betwijfelen, of het korte
woord, waarmede de nieuwe voor
zitter zijn functie aanvaard heeft,
een gelukkig woord is geweest. Hij
heeft namelijk, van de omstandig-
istandigheden gaat
de het nie» aan, dat de voorzitter zijn
nr. eigen standpunt naar voren schuift
an en het als het ware omgeeft met het
an, dat de sport-fede-
ratie een democratische organisatie
is. Daarop kunnen zowel de be
titeling „sport" als de betiteling
„federatie" wijzen. Maar dan moet
j de besluitvorming ook langs demo-
licid dat hij ais voorzitter sprak, j
t cratisehe weg tot stand komen.
gebruik gemaakt om te laten uit
komen, hoe hij over een actueel
vraagstuk, als dat van de voetbalpool
denkt.
Men zou een woord van de voorzitter
nog Kunnen waarderen, wanneer er
Een voorzitter is er om vanuit zijn
funelie een besluitvorming te be
vorderen. Hij is niet de organisatie
zelf. En wanneer hij een woord
spreekt waarvan hij mag aannemen
buiten doorklinkt, zal
zekerheid was, dat hij het onver- he
deelde, althans duidelijk geformu- hu e,k.c schijn moelen vermijden
leerde standpunt van zijn organisatie a'so* zÜn oordeel niet weet te
weergaf Maar het is ons bekend, 5cheWe» van ziJn spreken namens de
dat er ook binnen de wereld -van de orSaniï>atie-
sport over een probleem als de In elk geval zullen tegenstanders
voornamelijk nadelen zien.
dc sport zelfs hun recht op
onverlet is gebleven.
eigen oordeel