KAARSENACTIE Joodse volk houdt besnijdenis in ere Sylvia Ursula Laurentia ij ZONDAGSBLAD ZATERDAG 21 NOVEMBER 1959 Catastrofale vergissing I De rector van de Praagse Comenius-faculteit, dr. Hromadka heeft in Frankfort aan de Main een le zing gehouden. Daarin zei hij onder meer: Het zou een catastrofale vergissing zijn het atheïs me met hel communisme gelijk te schakelen, om dat men dan onmiddellijk een front tegen het athe- isme zou gaan opwerpen. We mogen het atheïsme ook niet voor een politieke zaak houden, omdat het door het communisme wordt geleerd. De opdracht van' de christen is niet om tegen de communisten of de atheïsten te strijden, maar met hen geestc- j lijk om de ziel van de mens te worstelen, De Praagse theoloog is van mening dat de christe nen de communisten voor een nieuwe werkelijkheid moeten plaatsen en hun niet door discussies, maar door hun practische levenshouding moeten laten zien dat hun opvatting over de christenen niet met de werkelijkheid overeenstemt, omdat de communisten denken dat christenen altijd reactionairen en obscu- ranten zijn. De heerschoppij van de communisten in Oost-Europa is een gevolg van het falen van de democratie, meent Hromadka en er is geen weg terug. Men moet het communisme welwillend tegemoet treden en mee helpen aan de opbouw van een nieuwe maatschappij. Dan kan men de communisten van hun fouten en ziekten genezen nl het atheïsme en de titanische zelfoverschatting van'de mens. Volgens Hromadka heeft hij onmiddellijk in 1948, toen de communisten de macht in Tsjechoslowakije over namen, ingezien dat het geen toeval was dat zij de macht in handen namen en dat het communis me geen catastrofe was voor de Europese bescha- I ving. maar een bijzonder grote bijdrage aan de ontwikkeling van de mensheid. Het zijn tegenwoor- plossen dii konden oplossen, zegt hij. Hromadka bestreed de gedachte dat het atheïsme tot het wezen van het communisme behoort, ,,Wij moeten hun laten zien dat dat niet zo is, maar dat kunnen we alleen als we positief tegenover hen staan. Als we ons echter voor de politieke wagen laten inspannen", zei de hoogleraar, „zijn we ver- loren. want dan zullen we niet de kracht kunnen I opbrengen om in deze nieuwe werkelijkheid stand te houden." Catastrofale vergissing II Zelden heeft Hromadka zo duidelijk gesproken, maar ook zelden is zo duidelijk gebleken dat niet de I christenen van het westen, maar Hromadka een ca tastrofale vergissing maakt. Hij meent dat we het communisme niet moeten ver eenzelvigen met het atheïsme. Maar kunnen we de ze twee dingen scheiden? Er staat niet voor niets op het Kremlin: Godsdienst is opium voor het voIk. De communistische levensbeschouwing is door en door materialistisch. Wanneer het godsdiensten zelfs in de meest ruime zin van het woord zou erkennen, zou zijn leer schipbreuk lijden, want dan I zou het rekening moeten gaan houden met andere, geestelijke factoren bij de opbouw van een maat- "~l" ffibewust worden daarom zal het kapotbreken op de geestelijke wt den die het verwaarloost. Hromadka ziet de idealen van het communisme. In zekere zin liggen deze idealen- parallel met de christelijke levensbeschouwing. Maar hij vergeet dat niet de bovenbouw uiteindelijk de constructie be paalt. maar het fundament. De grootste vergissing die Hromadka echter maakt, is dat hij het communisme ziet als een roede van God over de onmacht van de democratie. Dat is stel lig niet ten onrechte gezien. Maar hij geeft de roe de daarom een goddelijke opdracht. Hij vergeet dat God in het verleden vaak roeden gebruikt heeft, maar nooit om een nieuwe wereld te bouwen. De roeden sloegen de valse bovenbouw neer, opdat op gebouw zou kunnen wor- Oost-Europa ligt ..i de kerk van Christus. !n nimmer heeft de kerk, of laat ik lieve]1 zeggen de christen, die door God is geroepen tot een. hei lig leven op aarde, het recht gehad om te pr'obe- valse levensbeschouwing Gods opdracht tel tegen wereldlijking van het westen als het materia lisme van het oosten. De kerk moet laten zien dat Christus Heer is en dat is ook de taak van ons al lemaal. Het grote gevaar is dat de kerk achter het ijzeren gordijn doet, waarvan zij de westelijke kerk beschuldigt, zich overgeven aan politieke inzichten die tijdgebonden zijn. Daarmee verliest zij haar eeu wige opdracht uit het oog. r Nog ieder uur een nieuwe tbc-patiënt in Nederland voor 3£erótleeot onnecfloreix^, ^ANNEER DERTIG JAAR geleden in een gesprek de lettercombinatie tbc werd ge noemd, trokken de mensen een rimpel in het voorhoofd. Er werd bezorgd gekeken. Tbc, een ge vaarlijke ziekte, volksvijand num mer één, zei men. Tegenwoordig is dat heel anders. Men veronder stelt dat de ziekte vrijwel overwonnen is. Dat sanatoria over korte tijd overbodig zijn geworden. Maar men vergist zich! Ieder uur wordt in Nederland namelijk een nieuw geval van tuberculose ontdekt. Dit betekent dat per jaar 7000 nieuwe tbc-gevallen de aandacht van de medici opeisen. Aandacht en zorg van artsen en verplegend per soneel. Daarnaast nog zoveel andere dingen, zoals recreatie en arbeids-therapie. Daarvoor is geld nodig. Veel geld! Dit komt binnen bij de sanatoria en daarover vertelde ons de hoer H. E. v. d. Bogaert, een der propagandisten van het prot.-chr. sanatorium Zonnegloren in Soest. „Ja, het geld komt binnen", vertelde ons de heer Van de Bogaert. „Gelukkig zijn er tien duizenden Nederlanders die hun plicht tegenover de met tbc besmette medemens verstaan. Met z'n allen brengen ze een enorm bedrag bijeen, dat gebruikt wordt om de nog steeds niet ver dwenen tbc te bestrij den. Tallozen brengen regelmatig hun offer voor de zieken en het is dus te begrijpen dat wij, van Zonnegloren, af en toe niet meer durven vragen om „nog-es-een- offer". En toch is er steeds meer geld nodig. Zo denken we nu bijvoor beeld aan de komende feestdagen. De patiënten in de sanatoria worden juist in deze dagen sterK aan hun ziekte, aan hun afwezigheid van huis herinnerd. Daarom is het nodig dat de feestdagen, vooral het Kerstfeest, in het 'sanatorium hoogtij dagen worden. En zonder geld kun je dat weer niet bereiken. Dus een beroep doen op de offer vaardigheid van weer diezelfde groep Neder landers? Nee, dat is niet. de bedoeling. Wij berei ken ons doel nu anders. Wij leveren aan iedereen die mee wil werken een of meer prachtige kaar sen tegen de normale loinkelprijs. Een fabri kant verleende ons zijn medewerking en zo is het mogelijk dat de normale winst naar Zon negloren vloeit, i vaar dit geld in veel aange naams voor de zieken wordt omgezet", zo deelt propagandist Van de Bogaert ons enthousiast Vorig jaar is eveneens een kaar senactie gevoerd. Alle kaarsen werden verkocht. Aan de aan vraag kon zelfs tenslotte niet 'en voldaan. Dit jaar is larom grootser opgezet. 1958 zijn er weer prij- In de 32 centimeter (brandtijd „Iedereen heeft toch kaarsen no dig en waarom dus niet bij Zon negloren besteld, tegen de norma- Vorig jaar hebben verscheidene mensen reeds mee geholpen de ac tie te doen slagen. Het was toen een proef die een succes werd en dit jaar hebben deze mannen en vrouwen zich weer geestdriftig voor de kaarsenverkoop gemeld. Seizoenwerk" casseerdcr van het Gemeentelijk Energie Bedrijf en heeft tussen de kwitanties die hij gaat innen, de bouwstenen voor Zonnegloren, die hij maandelijks meeïnt. Toen dc kaarsenactie begon, vroeg hij de mensen die ook een bouwsteen be zaten leen kwartje per maand en dat loopt behoorlijk op, als er ge noeg meedoen» of zij een kaars wilden kopen, Verscheidene men sen wilden dat en zo hoopt hij er dit jaar zeker 500 aan de man te brengen. „Er vielen oen paar prijzen In mijn wijken (Bergsehenhoek en Bleiswijk) en zo kreeg ik al gauiv te horen, toen de aetie afgelopen was. Kon je ons ook niet aan kaarsen helpen? Hel waren rooml.katholieken die dat vroegen. En zij hebben gelijk, want Juist 7.1,1 gebruiken toch meer kaarsen dan de protestanten. Dus dit Jaar: Ook de rooms-katholieken". Gouden bruiloft In Boskoop ontving de presiden te van het plaatselijk comité Zon negloren, mevrouw J. E. Both-v. d. Feyst ons. Met de zeven dames van het comité en een aantal an dere medewerksters verkocht zij vorig jaar in haar gemeente 350 kaarsen. „Maar dit jaar worden het er meer," verzekerde zij ons. Misschien wel duizend. Bij haar gebeurde het dat men 's middags kaarsen kwam halen en dat men 's avonds om nieuwe voorvaad kwam. Zelfs stuurde men kaar sen in kerstpakketten naar Zuid- Mevrouw Both nam ons mee naar hotel Neuf, waar de eigena resse, mevrouw G. Lamorée ver telde hoe zij vorig jaar een aantal kaarsen had gekocht en in een kandelaar bij een gouden bruiloft had geplaatst. Een van de kaar sen ging uit: oen metalen pit en een attractie van Zonnegloren. Achter loket lange gotische kaars acht zitten die gedeeltelijk van metaal is. Op iedere 100 kaarsen is er één met metalen pit te vinden. Treft men zo'n kaars dan ontvangt men naar verkiezing een stel manchet- knopen of een lepelvaasje. Boven dien schuilt tussen iedere 25.000 kaarsen één exemplaar met een wat langere metalen pit. Die kaars brandt dus korter, maar dit ver lies wordt goedgemaakt. De per soon die zo'n kaars treft ontvangt een splinternieuwe' fiets. „Verdeelplaatsen" zijn reeds 25.000 kaarsen en onderweg naar de di- .verdeelpla i hun mening die i dit besteld zul len de volgende 25.000 door dc fa brikant afgeleverd worden. De kaars, gevat In een keurige verpakking met Zonnegloren-op druk, kost... 0.75. '▼VVTVVVTTTTVTVWVZVTTTVTTVTfVVTtfVVTTTTA De eerste was de heer J. Pee reboom i Rozemarijnstraat 19, Rot terdam) die we vonden bij Waal- havenpler 1, waar hij werkzaam is bij het controlebedrijf van de N.V. Globus. Hij bracht vorig jaar 6000 kaar sen aan de man. maar heeft er nu vast 10.000 besteld, want vorig jaar kwam hij tekort. Overal heeft deze vlotte, amikale Rotter dammer zijn relaties en op zijn brommer bracht hij door de hele Maasstad en omgeving kleinere partijtjes kaarsen, die dan weer Werden doorverkocht. Dc kaarsenactie, is maar een bij komstig „seizoenwerk" voor de heer Peereboom („Peer" zeggen zijn vrienden en dat zijn er heel wat», want voor Zonnegloren spreidt hij tal van activiteiten ten toon. Aan het Soester sanatorium bewaart hij overigens goede herin neringen. Hij kuurde er tien maan den, vier jaar geleden. „Het valt vooral de eerste tijd niet mee. Maar je weet nu dus wat kuren betekent en daarom weet je nu hoe belangrijk het werk is voor het sa- Verschillende andere mensen hadden we kunnen bezoeken, maar we moesten een selectie maken. Zo was de heer D. Roos de laat ste. Hij is kassier bij de gemeente 's-Gravenhage en zetelt ergens in het enorme nieuwe stadhuis. Aan zijn collega's en via, via allerlei familieleden verkoopt hij zijn Zon- neglorenkaarsen, die aan zijn lo ket te pronk staan. Ruim 400 wa ren het er voTig jaar, maar ook hij zei: „Het worden er nu meer!1' „Ik kan wel een paar uur ach ter elkaar over de kaarsenactie Opneming In verbonden tussen God en vat'er Abraham j (Van onze Joodse medewerker) de kenn: ten en v I Dezer dagen hebben wij een besnijdenis meegemaakt. Dich ter waren wij erbij betrokken dan gewoonlijk. Formeel juis- I ter gezegd hebben wij een be snijdenis verricht. Het was on ze (eerstgeboren) acht dagen oude zoon die wij hebben opge nomen in het Verbond tussen God en Abraham gesloten. In Genesis 17:9-12 staat het be schreven het Verbond der be snijdenis. dc Beriet-haMilIa ,.Gij nu zult Mijn Verbond hou den, gij, en uw zaad na u, in hunne geslachten. Dit is Mijn verbond, dat gij houden zult. tussen Mij en tussen u en tus sen uw zaad na u: dat al wat manlijk is u besneden wordt. En gij zult het vlees uwer voor huid besnijden en dat zal tot een teken zijn van het verbond tus- ituele voorschrif- medisch college dc medische kant aangaat Operatie :elf de dat, zoals zovele, door het Jood se volk in ere wordt gehouden Vroeger vond de besniidenis plaats in de synagoge: dat is niet meer. Doorgaans wordt zij thans verricht in het huis waar de geboorte plaats vond. Bij onze zoon was dat te Amsterdam het Centraal Israëlletische Ziekenver pleging. Daar kwamen op de acht ste dag de genodigden bijeen om Ïetuige te zijn van de opneming i het Verbond. Daar ook ver scheen de Mohél, de man die de besnijdenis zou verrichten. Oor spronkelijk dient de vader Beriet-haMilla te verrichter nigen echter zijn hiervoor be kwaam genoeg. Want niet ieder mag de besnijdenis uitvoeren. Hij moei deskundig zijn. Een examen dient hij afgelegd te hebben voor het Opperrabinaat wat betreft Antwoord i De Lutherse predikant ds. E. W. Albright van Miami heeft zich afgevraagd of zjjn boodschap wel de harten raakte. Deze week krepg hij een telefonisch antwoord. Een dief helde op die uil de kerk een bandrecorder had gestolen. Dc dief'had naar de opname, een r bekering, geluis mg. Een medicus behoeft de Mohél echter niet te zijn. Van dc vijf in Nederland aanwezige Mo- helliëm. van wie vier in Amster dam en één in Rotterdam, oefe nen er echter drie praktijk als arts uit. Ook de besnijder van on ze zoon is medicus. Het was de voorzitter van het kerkbestuur van het Portugees Israëlietisch Kerkgenootschap dr. E. A. Rodri- gues Pereira die het oude gebod voltrok. Het wordt als een eer be schouwd de uitnodiging te ontvan gen een kind te besnijden. Im mers de Mohél neemt de plaats van de vader in op dat moment. De vader staat naast hem om hiermee tot uitdrukking te bren gen dat de besnijder handelt als zijn gemachtigde. Toen orlze acht dagen oude zoon uit zijn wiegje in het ziekenhuis werd gehaaid huilde hij. Zoals alle kinderen voelde hij dat het niet de handen waren van zijn moeder die hem beeipakten Zijn grootmoeder bracht hem naar hel vertrek waar de Beriet haMilla zou plaatsvinden. Zij was de zen. Gevatterin, een erefunetii die doorgaans door een grootmoe der wordt verricht. Evenals alle andere aanwezige mannen had de kleine het hoofd gedekt. Ten slot Ie is ook hij een Joodse man. Zijn snikken vertederde vooral de da mes onder de aanwezigen. Zo >s hel bij iedere besnijdenis. Dc moeder is er zelden bij. is de stoel voor de profeet Eli Immers volgens Maliachi 3:23 zal ben Mordecha de profeet Élia de komst van het Maurits Messiaanse tijdperk (dat zoals kend volgens de Joden nog nie aangebroken» aankondigen. Zou sle Kreeg het dan niet mogelijk zijn dat Niet veel. hij juist op het moment dat een Joodse jongen met het Verbonds- teken getekend wordt zou ver schijnen? Dan als alles gereed is. onze zoon gedeeltelijk was ont kleed en zijn grootvader de been tjes uiteenhield, enige gebeden door de Mohél waren gezegd, werd het mesje in zijn voorhuid gezet. Onze zoon liet het niet on- straft toe. Hij zette het op een het Hebreeuws. Als Uri Philip zoon van het Verbond op genomen. De Mohél zei de zege- preuk over de wijn. En als ons nog na: „Doe me een plezier en zet mevrouw Roodenburg in de krant. Dat is een vrouw uit dui zenden. Ze 16 al in de 80, maar verkocht vorig jaar maar eventjes ruim 200 kaarsen." We beloofden het. Tussen kwitanties Een heel andere methode van kaarsenverkoop houdt de heer Jac Mangert (Soetendaalseweg 32 b. drinken. Rotterdarr praten", zei de heer Van de Bo gaert. Een paar voorbeelden noem de hij nog. In de Eerste Chr. Huishoudschool in de De Ruyterstraat in Den Haag ging hij een middagje bab belen. Aan 100 meisjes gaf hij kaarsen mee. Het was voor do herfstvakantie. In drie dagen tijd hadden de meisjes voor 2100 be stellingen gezorgd. Dat gaat hij nu ook in Rotterdam doen en. wie weet, hebben de Rotterdamsp meisjes wel net zulke businessca- paciteiten als de Haagse. Assistentie nodig Er zijn nog plaatsen, waar de heer Van de Bogaert nog geen contactadressen heeft voor de kaarsenverkoop. Dat zijn o.m. Lei den en Delft en een groot aantal kleinere plaatsen. Voor een tele foontje „Brengt u er maar wat bij mij. dan komt het wel in orde" is hij daarom altijd ontvankelijk. Wil men helpen de kerstviering in Zonnegloren tot een onvergete lijk feest te maken en het ziet er wel naar uit dat dit gaat ge beuren dan kan men contact opnemen in Den Haag en omge ving met de heer H. E. v. d. Bo- wijk. tel. 982231. Voor Den Haag Moerwijik en Morgenstond: de heer D. Roos. Genemuidenstraal 431, tel. 661440. Voor Rotterdam: de heer J. Peereboom. Rozema rijnstraat 19, R'dam. Voor Dor drecht: mevr. G. van Eyk-van Zutphen, Rozenhof 12, Dordt. Voor Leiden en andere plaatsen Voor lopig nog de heer Van de Bogaert Denkt u nu allemaal eens aan liet nuchtere feit dat de statistici hebben vastgesteld: Ieder uur een nieuwe tbc-patiënt. En bel dnn op naar dc dichtstbijzijnde rontacl- inan of -vrouw, of schrijf een kaartje. Kaarsen heeft u met Kerstfeest tóch nodig en heel veel patiënten zult u gelukkig maken, daar in het sanatorium ln Soest. Tweede conferentie Europese kerken Voor de tweede maal zal vol gend jaar een conferentie van Europese kerken worden gehouden en wel van 3—8 oktober 1960. Op nieuw zullen de verschillende de legaties elkaar in de Deense stad Nyborg ontmoeten. Het organiserend comité rekent er op dat vele Europese kerken aan deze conferentie zullen deelne men. Hel patriarchaat van Moskou en van Constantinopel heeft reeds medewerking toegezegd, 'en ook de Gereformeerde Kerken in Ne derland hebben op hun synode van enkele weken geleden besloten het contact te handhaven. Slechts in Engeland is kritiek ge komen op deze nieuwe vorm van samenwerking en contact. Dc En gelsen zijn van mening dat het werk in de Wereldraad van Ker ken door deze regionale conferen tie te kort gedaan zal worden, omdat de kerk niet over voldoen de oecumenische leiders beschikt om beide zaken goed te doen. Zoals men weet heeft in het uit voerend comité ook de algemene secretaris van de hervormde sy node dr. E. Emmen zitting, sa men met aartsbisschop Kiïvit van Estland en dr. Lllje van Hanno ver. De beslissing werd genomen door het centrale comité dat op de eerste conferentie werd be noemd en uit elf leden bestaat. ü-Crtrü-trtrir-trtrtrirCi-irtr-irii-trCrCi-Crtrlrtrirtrü-h-trtTlrlr-k-trtrfrtftrk-tr-liirfrirtctriiirtt ..Brie ven onder letter XYZ bureau deses*f Wat moet een man beginnen, die een drukke werkzaam- heid^heefl èn een dochter maar geen vrouw? Hij zoekt iemand, die de plaats van de moeder kan innemen. Maar het is de vraag of zo iemand gemakkelijk te vinden is! In het. geval van Sylvia's vader bleek het heel moeilijk. Natuurlijk, j er was personeel te over toen de kleine Sylvia thuis kwam li- In de dertiger jaren ouderen onder ons herinneren rich dat nog roei kreeg men voor zijn gave guldens gemak- kelijk huispersoneel. Een keukenmeisje. Een kamermeisje, Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER theeie- Maa: Lofzegging Hij Is nog klein. Twe< peltjes wijn kreeg hij. Het zou hem de pijn doen vergeten. Hij zou er van in slaap doezelen. Maar evenals de meeste acht da gen oude jongetjes wist hij hel al niet meer. Zijn huilen was reeds over. Geen erg had hij er er in, dat hel kussen waarop hij lag een paar druppeltjes bloed had opgezogen. De plechtigheid was ten einde. Gefeliciteerd wer- ONDANKS DRUK VAN DE STAAT Evangelisatie-campagnes in Oost-Duiisland corden geknipperd besnijdenis verricht. Wij zeiden To« de lofzegging: „Geloofd Gij Eeu- j0n wige onze God. Koning der we reld die ons door Zijn geboden geheiligd en bevolen heeft, hem 'de jonggeborene» in het verbond van onze vader Abraham te d-oen intreden". Nog een lofzegging zei den wij in het Hebreeuws, Wij brachten God dank dat Hij ons in staat had gesteld deze dag te beleven. Philip heet onze zoon. wij het mogen beleven dat wij onze zoon Bar Mitswa (de dertien-jarige kerkelijke meerderjarigheid) zien worden en dat wij onze zoon en ischoon)dochter onder de clioepa, het bruidsbaldakijn mochten lei -Ion. Uri ben Mordeohai had het leken van zijn Jood-zijn gekregen zoals dat aan Abraham was ge boden. Uikhcden land leven, deze herfst weer begoi evangelisatiecampagnes. tot zeven dagen en wc houden onder auspiciën „Evangelischen Allianz" zowel de officiële Duitse ïaamde vrije kcrki n Vrije Evangelis Een' van deze campagnes werd rln en druk waar- gehouden in de Nikolai-kerk van ïen in Oost-Duits- Stralsund. waar de bekende predi- veel kerken toch kant van Magdeburg Fritz Hot listen zijn irdigd. Grote eer rdoor onder de indruk icn, dat lifj onmiddellijk br sloot zijn diefstal te belijden, i u. I— Time Want ook al is de ingreep aan de kleine gering van omvang, huilen doet het toch. En weinie moeders „zijn er die dat kunnen weerstaan Onze zoon werd in het vertrek waar het gebod zc>u wor den verricht op de met kussens bedekte school gelegd van zijn grootvader. Op zijn benen zou de besnijdenis plaatsvinden. Zijn be nen zouden het altaar vormen Ook dit is een erefunctie. Zou het geen grote eer ziin te worden uit genodigd altaar te vormen waar op een van God-s geboden wordt verricht. Sandck heet de man die hiervoor wordt uitverkoren en ook hij is doorgaans een der groot vaders Gehuld is hij in de Tal- liet, het gebedskleed. Maar niet alleen voor hem staat een stoel klaar. Naast hem staal een die onbezet zal blijven. Het 4£&iei/6b. De inzichten die in de eerste jaren oorlog binnen de kerken de toon aai worden steeds meer door jonge mense gevochten. Deze week noteerden we et van die gevallen. <>ES< 'III I.I.K.V Ds. Ab van der Heuvel, de jeugdpredikant die leiding geeft aan het jeugdwerk binnen de Oecumenische Raad van Kerken in Neder land in het blad „Jeugd en Evangelie": Ee. flirt l'ü sOI.I I) All ITKIT P M. Riemeus artikel over Jazz „De Waagschaal": Wanneer .Ie kerl tijden verbaal, zal J. L. van der Baan in een i jeugddiensten in het blad I.MEHIEI It In hetzelfde blad schrijft J. Viss middelbaar scholierenwerk „Ichtus" in Den Haag: Isprak over het thema: De sa- wij fis christenen niet kunnen op- :slal vijf geven." ■den ge- De kerk werd in staat gesteld van de niet slechts de mensen persoon- waarin l'jk uit te nodigen, maar ook kerk als door raambiljetten. Het bezoek groeide iedere avond, ln het bij zonder kwamen er buitengewoon veel jonge mensen naar de sa menkomsten, en iedere avond kwamen velen van hen naar de consistoriekamer om een per soonlijk gesprek te hebben met de evangelist. Ook in Dresden werd een op merkelijk grote evangelisatiecam pagne gehouden, die geleid werd door de Oberkirchenrat dr. Dc Boor van Schwedin. Dc samen komsten werden gehouden in dr Martinskerk die meer dan 2500 zitplaatsen bevat. Dr. De Boor sprak avond aan avond over het thema „Wij willen leven." Er was een opmerkelijk grote be langstelling voor deze diensten Niet slechts protestanten kwa men naar de samenkomsten maar ook zeer veel rooms-katholieken Op verschillende avonden was de kerk zo vol dat zelfs velen nop naar huis moesten worden gezon- Een hitlepetit voor de bel en de kleine bestellinkjes. Des noods een huisknecht-chauf feur, want in die dagen van de gave guldens lagen de betrek kingen niet hoog opgestapeld en de werkzoekenden waren al- derkomen hadden gevonden. Alleen, de onderlinge verhoudin gen waren ook toen niet zo bijster goed. Het personeel leefde 4 in een andere wereld dan de werkgever of werkgeefster. Het personeel kende de ellende van werkloosheid en de zorgen van thuis waar de vader misschien in de steun liep. Het personeel in voelde iets van jaloezie en van wrok tegenover de heer en de mevrouw des huizes, die zich schijnbaar in weelde konden baden, terwijl men elders gebrek had. En die jaloezie met die L- wrok zijn nu niet bepaald de gevoelens om met de anderen in die warme relatie te treden waarover Luther sprak toen hij „knechten en meiden" tot de familie rekende Familie-gevoe- sa lens? Geen sprake van! En dat betekende dat men voor de zorg 'V voor een babytje lang niet altijd mocht rekenen op al dat per- H" soneel. Ja, dat ook meneer en mevrouw zich niet verzekerd konden houden van de warme sympathie van hun huisgenoten. IK MAG niet generaliseren. In die dagen waren er nog dienstboden met een grote liefde voor „hun" gezin. Ik heb er in de loop van mijn vooroorlogse practijk velen leren ken- nen: jongere en oudere vrouwen, die de hele dag Ln touw wa- i> ren opdat alles maar netjes en prettig marcheren zou. Ver- grijsde „booien", die zichzelf onmisbaar gemaakt hadden en die op den duur de intieme vriendinnen geworden waren van J;. dc dames bij wie ze het huishouden verzorgden. Vermoedelijk ti- zuilen velen hunner nog in leven zijn: ze wonen nu m vrien- delijke hofjes en ze krijgen zo af en toe maar wellicht tc weinig bezoek van de kinderen die ze mee hielpen groot j:. brengen. Maar in hel geval van Sylvia's vader waren derge- i> lijke vertrouwde en betrouwbare dienende Reesten niet aanwe- zig. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de houding van g in dr aanvang van h.-t huwelijk wel personeel maar die niet de mensenkennis bezeten had en ii- ndacbl en de oplettendheid om de juiste krach- nr ten aan te trekken. In zekere zin had het haar toen al geen klap kunnen schelen wie bij haar over dc vloer kwamen. Zij yr betaalde een goed loon en de mensen hadden goed werk te P presteren Een zakelijke aangelegenheid en daarmee uit, Hetgeen betekende dat er een zakelijke mevrouw moest nan- wezig zijn om al dat personeel goed te drillen on tc comman dren. Maar toen Sylvia's moeder er vandoor ging, viel luist P die opperbevelhebstcr weg. En hel gevolg was een chaos, waar- 'P' in ieder deed wat haar gned dacht, en dus niemand aan zijn trek kwam. Allerminst dc kleine Sylvia, die boven in haar wiegje lag. P \/OOR SYLVIA's vader zat er toen niets anders op dnn te adverteren naar een toegewijde kracht, die voor bezet ga de moederlijke zorg voor li- gehuurd had, de leiding van het g<', jong kind op zich kon ner m dit blad Hulp i het pla; In Dresdei gehouden. H .Het hiihrls. :erk - i onder lettei allo huishoudelijke ■tenties schijnen al lus in overvloedige erder mate beantwoord. Men kan dat wel begrijpen. De annonce verscheen Immers -I gebrek heerste En die toekomstbeeld" De ze hiieenkomsten trokken gemid- deld duizend bezoekers per sa menkomsl. In de laatst" dagen waren or zoveel mensen die ron persoonlijk gesprok met de leiders van deze vangelisatiecampagne wilden heb ben. dat besloten moest worden tepo-n om persoonlijke gesprek In ri annonce deed alom tróuwlustigi voor mij geen kansje in. Zo'n nelijk rijk. want hulp denken: ..Wie weet. enman met één kindje. Ken- huishoudelijk werk in ruimeamnte aanwezig. Laat ik eens proberen of ik er niet wat wijzer door r kan worden En van heinde cn verre kwamen de brio- 1 -fc ven „In antwoord op uw advertentie heeft ondergetekende de V eer of de vrijmoedigheid Of wat andersEn Svl- vla's vader is geschrokken bij het openen van al deze brie- ven. Die met de grootste taalfouten en raarste uitspraken gooi- !-' de hij maar meteen weg En de gunstigste ontbood hij maar p p eens ter nadere kennismaking. Zij het met een bang h.-rt. WIJKPREDIKANT. p tr lüïiüüüïzTJÜtffr'h-izirü'tflrtffr'fr-ti-leüttirtrü-tztiiiüüiiifbtilflziririiüti üüüt&f,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19