wmi
DE «CACILIEN-MESSE»
- van Joseph Haydn
Dankzij de
LANGS DE HOGE WEG
Avant-garde van nu
in World-Theatre
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 14 NOVEMBER 195<
Experimentele poëzie
DE du.
tel*
dusgenaamde „experimen-
„Ik ben twintig jaar
alles ia pas begonnen
in de spiegel gezien
lijken mijn handen wel die
een meisje of -zo."
Paul Rodenko i
„Het harnas van de zon
Hoe lang heb ik dit zware
harnas
Reeds gedragen?
Hoe lang zal ik het moeten
dragen?
Ztjn alle huizen afgebrandf
Een kaktus staat stijf in mijn
hoofd geplant
Er is geen horizon
De weg klimt moeizaam in
mijn ogen
Ale een tekkel
In zijn mand."
Bij Guus Valleide bespeurt men
vooruitgang, zowel dichterlijk als
technisch, wat natuurlijk niet met
een citaatje van enkele regels te
bewijzen valt. Bij Jan Boelens
constateert men met voldoening het
hanteren van christelijke motieven.
vrijbrief van de
dichter
als de eeuwigheid
(Van onze kunstredacteur)
tien jaar lang aan de gang. Het
revolutionaire, zelfs het nieuwe
i> er af. ,,lk draai een kleine
revolutie af", zei Lucebert; welnu, ze is langzamerhand
gedraaid. Ook 'in de hier behandelde dichtbundels
eigenlijk experiment geen sprake meer. Het is niet meer dan tot hef inslaan
•*n opni.uw door,pelen ven .11. bekend, motieven. Bi( de „„„«h,.ïe„ „l0„, luldl:
long. dichtere, M„ch« de Vreede (geb 1936 te Djakarta) markt poeiU lyrUch, |yrl.
men een nog argeloos en je1:~
een onontkoombaar proces van
verzieking en verwording der
kapitalistische maatschappij. Zij
eisen van de kunstenaars, dat wichtig over te doen.
dezen de grote prestaties van
partij en staat verheerlijken. Dat
is natuurlijk dwaas en fout, maar
vóór alles knap toch beseffen zij waar het in dit
opzicht bij ons in het westen
hapert. Want het is duidelijk dat
het westen niet in zichzelf ge
looft, wanneer het zijn faits et
gestes niet in poëzie weet te
TTOEN we kort geleden eens een
bioscoopdirecteur vroêgen
naar de reden van het mindere
bezoek bij de film, somde hij drie
oorzaken op: „Televisie, brommer
en pocketboek". Je staat dan
r te kijken omdat je zo
weinig verband ziet tussen film
en brommer en pocketboek. Maar
dat verband bleek uit de volgen
de mededeling van de bioscoop
directeur: „De mensen kopen
brommers op afbetaling, dus die
2,50 per week moet op de
bioscoop bezüinigd worden. En
ze leze n tegenwoordig .veel meer
boeken omdat je de beste romans
al heel goedkoop kunt krijgen
als pocketboek". De schouwburg
directeur noemt ook televisie en
pocketboek, maar hij ziet geen
gevaar in de brommers. Die zijn
voor zijn publiek niet zo belang
rijk. En het is eigenlijk opvallend
dat het concertbezoek nog het
minst te lijden heeft van deze
zaken.
Toen we over die dingen eens
lllllllllllllllllllllinillllllllllllllllllllllltllllllttüllllliit
De wereld van hef boel
voor iedereen ontsloten
llllllllllllllllllllllUlllllllllllllllllllllllllllllllllllillllliit.
nadachtenVonden we het toe
eigenlijk wiel leuk. dat het pocke
boek de mfensen tot een bepaald
zelfactiviteit; aanzet. Er zijn gee
schrijvers imeer verborgen voo
massa; mèn kan alles lezen
een heel lJigg prijsje. Het poe...
boek is v.olksvoedsel gewordei
niet alleen het Amerikaanse poe
ketboek met de „moorden in goo:
stenen", de ..ontrouwe echtgeno
ten", de „verleide meisjes"
..vrouwen die van de zonde lt
ven", alles gelardeerd met opwit
dende plaatjes, maar ook het got
de pocketboek dat waardige we;
ken uit de literatuur brengt, he
populair wetenschappelijke pocke:
boek en de kunst-pockets. Er
enorm veel v
aag r
tkunst al dit bereikt, dat
het dode in de traditionele poëzie
heel duidelijk is gaan onderken
nen en het is onmogelijk geworden
in onze dichtkunst de klok terug
te zetten. Een totale wending
een meer objectieve poëzie ver
onderstelt een totale ommekeer in
de algemene geestelijke constellatie,
en die op haar beurt is slechts
mogelijk als er een nieuw alge-
loof komt.
Het eertijds gekerstende Europa
vertoont het beeld van smakeloos
geworden zout. Maar zolang God
er bemoeienis mee heeft en nog
medewerkt, ook aan het ontstaan
van kunst, mogen wij niet ver
doemen. alleen maar de ogen open
houden en waarschuwen. Want een
nieuwe religie, die weer algemene
bezieling zou kunnen brengen, zou
in een ontkerstend Europa wel eens
de religie van de Antic
nen zijn. Vérgelen wij
kunstwerken.
el gedichten, tekens zijn
C. RIJNSDORP
Overigens is het allemaal het be
kende geklnag dat de boel in het
leven niet klopt en dat de dichter
op hoop legen hoop probeert een
beetje gelukkig f
poëzie
In dit opaiciit heeft de experi
mentele poerle geen vernieuwing
gebracht. Het blijft een tot het
uiterste toegespitste Ik-lyriek en
men vrsagt slch af of de Neder
landse dichtkunst thans niet defi
nitief In een slop Is geraakt. Von
del besong handel en scheepvaart,
vrienden en begunstigers; hij koos
partij In saken van kerk en poli
tiek; h|J bewonderde de oudheid en
trachtte die te evenaren. Zijn poëzie
ïegt Ja tegen zijn tijd. HU beoefent
alle vormen en soorten van dicht
kunst.
Maar de moderne dichter kent
slecht* één onderwerp: zichzelf
Zijn poëzie is solipsistisch. Geen
dichter komt op het denkbeeld een
nieuwe kernproef te bezingen, een
maanschot, een ontmoeting van
staatshoofden, de opening van een
nieuwe kerk Er is voortdurend
kortsluiting met de werkelijkheid,
en als consequentie daarvan kort
sluiting mei de mensen die zich
in de hedendaagse werkelijkheid
thuis voelen of schijnen te voelen.
Zo wordt de dichter op zichzelf
teruggeworpen. Het is zijn schuld
J. J. Moll, Langs de Hoge Weg,
herinneringen uit een vliegers-
leven. N.V. Uitgave W. van
Een prettig en goed boek. de
ze terugblik van de air-commodore
Jan Moll. De schrijver Ls een van
de pioniers van onze nationale
luchtvaart. Zijn blik dwaalt door
een rijk en sterk verleden, zijn
pen registreert. De blik en de
pen van een gezagvoerder: hel
der. duidelijk, nauwkeurig en ont
daan van vals getrompetter.
Langs de Hoge Weg is een vlie-
gersverhnal /.onder loze franje,
maar met alle geladenheid en
spanning van de echtheid.
Het voornaamste kenmerk van
Langs de H»ge Weg is dal de
schrijver nergens geprobeerd heeft
op het sentiment van het lezend
publiek te wedden Velen vroe-
ijn hen
1~\E Parijse Ne
derlander Kees
van Dongen is een
grip in de kunst-
de Antichrist kun- wereld. Zijn schil-
'""het' duidelijkst deri>" be"
roemd en berucht.
Zo vlak na de eer
ste wereldoorlog
behoorde het Lot
de „bon ton" door
deze in Rotterdam
geboren schilder
geportretteerd te
worden. De Maha-
radja en de koord
danser. de ban
kier en de prosti
tuee. de markies
en de politicus, de
arts en de rijk ge
worden OW-er,
iout geflatteerd. Altijd ongeloof
lijk knap geschilderd. Maar he
laas kon Kees van Dongen een
geeft die beslist lichte afbuiging naar het ietwat
„,r. decadente niet altijd ontgaan.
derlandse luchtva;
in Moll daadwerkelijk betrokken
was verhaalt, dat ook een prach
tige. mannelijke schets
bert Plesman
een verrijking
nis over deze grote luchtvaart-
vader Jan Moll vertelt zijn le
ven. één groot luchtvaart-avontuui
zonder dikdoenerij, zonder valst
bescheidenheid. Een boek dat ook
uitstekend geschikt is voor de rij
pere jeugd.
En nu was ik deze week in een
heel klein straatje met heel klei
ne huisjes in Den Haag. waar
een achterneef van Kees van
Dongen woont die ook schildert,
ook portretten maakt. ook een
en hij heeft er ook gewerkt. Wer
ken doet Ed van der Valk trou
wens altijd. Naast de lessen die hij
..om den brode" op school moet
geven is hij thuis aan het schilde
ren. Of hij vertimmert het kleine
huis waarin hij met zijn jonge
donkerogige vrouw li
muur weggebroken, een
bij gemaakt en op zr.1-
der een heel atelier ingericht,
compleet met lichtluik.
Men gaat zich nu afvragen of
die Ed van der Valk. iets -gemeen
heeft met Kees van Dongen. Er
zijn echt wel enkele overeenkom
sten. Beiden schilderen, beiden
houden intens van het leven, bei
den kunnen kinderlijk verrukt zijn.
■beiden zijn uitstekende naaktsehil-
ders. béiden maken veel portret
ten. Maar daarbij is het wezen de
zer beide schilder-s nog niet aan
geraakt. En dat wezen nu ver
schilt hemelsbreed, ondanks de
zeer grote waardering: die Ed
van der Valk voor Kee? van Don
gen heeft.
Zwerver
ij 33
jaar geleden in Schiedam gebo
ren. Heel jong begon hij te teke-
nen en te schilderen. Heel jong
ook ging hij trekken, zonder geld
maar toch heel ver weg. Met zijn
'xpresniuhistisclie portret- schetsboek zwierf hij door België,
in Ed van der I alk. Frankrijk. Italië en Spanje. Dat
wil dan zeggen nadat hij eerst op
de Haagse Academie voor Beel-
bohémienachtig leeft dende Kunsten was opgeleid. In
ens heel erg goed het buitenland verdiende hij met
zijn vak verstaat. Het is de 33- allerlei dingen de kost. Tekenen,
jarige kunstschilder Ed van der bordenwassen, schoonmaken, etc.
Valk. wiens grootmoeder een zus- En in Spanje verkocht hij een
ter is van Kees van Dongen. Ed paar sokken om weer een nacht
van der Valk is in Parijs al eens te kunnen slapen. Maar hij is over
een tijdje bij Kees van Dongen al geweest, heeft overal indruk-
thuis gevyeest. hij heeft de sfeer ken opgedaan, heeft musea be
daar geproefd, hij heeft er wal zocht heeft technieken bestudeerd,
van de techniek kunnenafkijkpn heeft richtingen onderzocht en is
tikkeltje
letter
begi
Carmina Burana
Carl Orff. de Dui
maakte Carmina Burana" tot
een begr.p door zijn gelijknami
ge ..scenische cantate". De Car
mina Burana is een verzameling
uit omstreeks 1200 stammende lan- Want Haydn heeft verschillende koorwerken gesch
del jke studentenliederen, die de schoonheid werkelijk niet onderdoen voor de beide
lente, de liefde en de drank be-
van Dongen
wezenlijke voor hem
was dat hij is teruggekomen met
de vaste overtuiging het niet in de
abstracte kunst te moeten zoeken.
Dat valt vandaag de dag niet
mee. gezien de grote reclame die
altijd voor de abstracten gemaakt
wordt en die het bestaan in de fi
guratieve kunst heel erg moeilijk
maakt. Die moeiten heeft Ed
van der Valk er graag voor over
en is de beurs niet al te vol (die
is trouwens meestal slecht ge
vuld». dan is er nog zijn charman
te vrouw die af en toe als wijk
verpleegster kan inspringen. Zo
kan het echtpaar Van der Valk
nog een "bestaan vinden, niet rijk,
maar gelukkig. Gelukkig met el
kaar en met de kunst. En ook
een beetje met de twee prachtige
katten, van wie de ene juist twee
jongen heeft gekregen. Het kleine
wat zonloze huisje in de Haagse
Spijkermakersstraat 35 is zo toch,
nog een paleisje geworden.
Het verschil
rN nu het verschil met Kees
van Dongen. Dat wordt al di
rect duidelijk in de' vele portretten
van Ed van der Valk. De mens-
verbeeldingen van deze jonge
schilder zijn doortrokken van een
sterke bewogenheid me' de mens,
terwijl de portretten van Kees van
Dongen meer op het raffinement
werken, op het verrassend knappe
samengaan der kleuren specule
ren en vaak een wat decadent
mensbeeld geven. Ed van dei-
Valk stelt tegenover die decaden
tie zijn pure menselijkheid, die
soms aan een Vincent van Gogh
doet denken. Het wat mondaine
karakter van het werk van Kees
van Dongen is aan het werk van
Ed van der Valk volkomen
vreemd.
Ed
VIA NAALD
EN PLAAT
Hij peilt
ff IE in de koorwereld
Ilaydn spreekt roept
stond en vaak alleen mo
herinneringen op aan de oratoria
..Die Jahreszeiten" en „Die
nponiït, Schöpfung". Dat zijn zo de grote kasstukken onzer zangvereni-
ia" tot f)in9€"- werken die na ruim 150 jaar nog steeds populair zijn
in datzelfde verband dan andere koorwerken van Haydn
mt wordt vaak met vreemde ogen aangekeken. Ach. dat kun-
loch nooit zulke mooie werken zijn als Jahreszeiten fanctoP<sri
Schöpfung. Die reactie is begrijpelijk, maar niet verstandig. gte fuga
leen zijn ze missihien minder spectaculair
ai-
iet
Geen zingen
zeer dat de moder-
poëzie zwijgt over de grote
dingen van de dag, als wel dat zij
ervan flardsgewijze. scherfsge wijze
spreekt. Spréékt: want van z i n-
g e n ia er helemaal geen sprake
meer Het zingen heeft plaats ge
maakt voor constateren en het
constateren vaak voor een luste
loos aanduiden. Het is een wissel-
in het r
zelf in het r
e zijn. en omgekeerd.
zingen. Deze zgn. Vagantenliede
ren zijn in oud-Duits, in een soort van
potjeslatijn en in het provengaals
geschreven. Men kan niet zeggen
dat het geen openhartige poëzie
is. De handschriften werden ge
vonden in 1803 in het klooster Be-
nediktbeuren ir
rij Boucher heeft een buitenge- nen een „Cacilien-Bruder-
,n «oede vertaling tan mr W. schaft" die elk jaar de 22,te
november als de naamdag
v Elden uitgegeven, een kleine van de Heilige Caecilia vier-
bloemlezmg uit deze middeleeuw- de. met enige pronk en met
sc vagantenliederen. Hiervan is V®*1 muziek. Caecilia. van
nu .1, 1 a rad, druk
die belangrijk is uitgebreid. en haar broer Tiburtius tot
het Christendom bekeerde,
te benutten dan
iziek. Ze kan ook
van dienst zijn - voor het leren
van een vreemde taal. Daarin
bewijst ze uitstekende diensten.
alend. jubelend Uitgeverij Littera Scripta Ma
lt" te Zutphen is, gekomen met
ancto spiritu" een der schoon- een Terrafoonreeks voor vreem-
uit de gehele koorli- de talen. Als eerste is verschenen
„Hoor en spreek Italiaans" van
A. hodolfi. Een handig leerboekje
n groter boek
werk geworden, uitzonderlijk knap
i het Credo de
ipraan in twee inleidende rr
de koorwoorden ..Credo
i Deum" heeft overgenomt
deze prachtige
i wel de „Missa
Caeciliae". in het
s Cacilien-Messe genaamd,
werk is door Haydn tus-
1769 en 1773, waarschijn
lijk op bestelling, geschreven,
Uitgeve- sinds 1725 bestond i
buitenge- nen een „Cacilie
Het is een goedé gedachte van
het theatertydschnft World-
Theatre (uitgave Elsevier) om
het Herfstnummer '59 te wijden
aan de avant-garde der toneel
schrijvers. Als men het nummer
doorneemt blijkt er werkelijk
beweging te zitten in het toneel
N'.et altijd ten goede, maar toch
van een ^xinuige allure, dat het
aspect van het toneel er ingrij
pend door gewijngd wordt.
Voor Frankrijke is het woord
nnn Eugene lonesco de schep
per van het anti-toner^ die
een oratio pro domo houdt. Voor
Engeland wijst Charles Landstone
op de grote veranderingen, die
daar sinds 1956 (Osborne's Look
hack m anger) gaande z\ji<
Henry Hewes noemt Amerikaan
se foneeli'emieuu'ers op Het
rait telkens op. hoezeer de Ne
derlandse toneelgezelschappen
on* publiek op de hoogte hou
den van wat er internationaal
op het gebied dér toneelvernieu
wing gaande is.
Het nummer is op de gebruike
lijke wijze nik voorzien van il
lustraties en kronieken.
Ontmoeting
Het ,'ktober-nummer van ..Opt-
moeting" Letterkundig en alge
meen cultureel maandblad, uïte
Bosch en Kmining te Baarni opent
met een afscheid, nl het afscheid
van de ijverige redactie-secreta
resse Inge Licvaart. die deze func-
t.c niet langer op zich kan
ziek. In de middeleeuwen
golden nog Tubalkain en Da
vid al* de personificatie van
de muziek. Later vervulde
Caecilia deze rol. Behalve de
meer algemene attributen als
een palm. een boek. een kroon
en een zwaard, draagt zij in gj
latere tijd vaak een persoon
lijk attribuut, nl. een orgel
In de baroktijd wordt zij
meestal voorgesteld terwijl zij het
orgel bespeelt. Op het befaamde
schilderij van Rafaèl in Bologna
tuit 1515» wordt ze afgebeeld met
een draagbaar orgeltje in de hand
en in het Aartsbisschoppelijk Mu
seum te Utrecht is een houten
beeldje uit 1500. waarbij het
orgeltje, geplaatst
van Caecilia. door
speeld wordt.
/EER
komt deze solostem in het ver- meest
dcre verloop van de credo-tekst V
lelkens maar weer terug met het kingen. L
ene woord: ..Credo" als de stem foto's uit
van de gelovige, die in het ge- tenen;
heel van de stemmen steeds het i f
geloof als het 1
Zo
tal
betekenisvolle
werk te noeme
..Domine Deus.
waar slechts dri
den; alt, tenor
bas
deel een heel bij-
JN de
•kLuïiiiS
de voeten
'/EER vermoedelijk heeft Haydn
v«n de Weense Cicilien-Bru-
derschaft opdracht gekregen voor
de viering van Caecilia-dag een
mis te componeren. Zoals in alle
kerkmuziek van Haydn voelt men
tijd ook hier. zoals dc Haydn-bio-
'publiceren. graaf Joseph Fröhlich het eens
Verdei zijn er opgenomen gedich- treffend uitdrukte. ..die Freude.
ten van Coert Poort. Jan H. de der Jubel des in Gott entxUckten,
Groot Frederic Kalmijn en Wim auf Gottes Vaterhand vertrauen-
Gijsen. Roger Pieters schreef het den, kipdiichen Herzens taervor-
kort verhaal De hond is dood" treten. wie es der eigene Geist
en C. Rijnsdorp gaf een zeer in- seines Glaubens mit sich brach
dr.nzen ic b**ehoavring o*tr de te". De bijzondere ontstaansgrond
cultuur onder de titel Een wor- zal voor Haydn aanleiding zijn
Stri-.rc" Ten -lotte bevat het geweest, dat hij hier is «fgewe-
kritieken. ken van het normale vormsche-
meer pronkerige Cantaten-r
de Napolitaansc school,
de koordelen als hel
lelin
de
het ..Ordin;
men. nl. Kyrie. Gloria. Credo,
en Agnus Dei. Door de
de lengte is deze Cae-
eigenlijk wel wat buiten
rgtsche kadci
Sanctus
het zuiver liturgische kader ge
komen. Vermoedelijk was dat
aanleiding voor dc eerste uitge
ver itijdens Haydn's leven» het
werk drastisch te bekorten. Eerst
in 1951 werd het volledige werk
door het Haydn-Genootschap op-
indschriften vond in hot Mi
door aan dit
zond ere wijd
•spronkelijke, dus
■erkorte vorm. heeft
DEUTSCHE GRAMMOPHON GE-
SELLSCHAFT de CaecUia-mis
doen opnemen door koor en or
kest van de Beierse Omroep o.l.v.
Eugen Jochum en m.m.v. Maria
Stader isopraan», Marga I-Iöff-
gen ialt», Richard Holm (tenor)
en Josef Greindl' ibas». De opna
me omvat twee langspeelplaten
130 cm. platen LPM 18545-46».
Wat de uitvoering betreft heb ik
hier niets dan lof. Zoals het Om
roepkoor uit München zingt is er
sprake van een fantastische zang-
technische training, terwijl Eugen
r Jochum de muzikale beleving en
het zuivere stijlgevoel aanbrengt.
Het is alles zo echt stralend en
n zo echt doorzichtig gehouden, zo
volkomen naar de geest van
Haydn. Eugen Jochum. die toch
als een groot vertolker der roman-
de tische muziek bekend staat, heeft
an hier geen moment de klassieke
bij geest van Haydn's kunst verbro-
warc legen- ken en zo een klinkend monu-
andelde solo- ment gemaakt voor Haydn's koer
een rijke af- muziek. En dan heeft hij nog de
rijf delen van beschikking over een prachtig spe
lend orkest. De solisten zijn stuk
voor stuk grote kunstenaars, waar
bij ik speciaal noem de onverge
telijke vertolking van het „Domi
ne Deus" door de alt Marga Höff-
gen. Ook opname-technisch is al
les bijzonder mooi gedaan, ruim
telijk vooral. Wellicht had ik per
soonlijk een iets hogere opname
meer op prijs gesteld. Niettemin
een grote kostbaarheid.
JLS aanvulsel dit keer een
iogelijke reisuitdruk-
En bij dal boek vier grote
it Italië en die foto's zijn
grammofoonplaten. Die
door een duidelijke meis-
tige'en jesstem horen hoe u het Italiaans
in dit moet uitspreken. Dat is dan de
lelestis"1 Pedagogische kwaliteit van de
i oplre- 0''ommofoon. Het is alles prachtig
Het ge- uitgegeven en er komen ook
seeft daar- boekjes met platen voor Spaans.
Frans. Duits en Engels. In de
m. wintermaanden heel goed om u
dp op de volgende vacantiereis voor
der Valk bouwt zijn
anuit het innerlijk op.
maar Wil niet haar het
tale of het zwoeie, doch
naar de psychische spanning. Ed
van de»- Valk heeft zich niet vast
gebeten 'op de details, m<
totaalbeeld, dat hij mei
pressionistische kracht v
Soms doët zijn werk aan
Beckmann denken, soms aan een
Permeke. Breed en stoer is zijn
toets, sprekend zijn kleur. Als hij
een groepsportret maakt (een der
moeilijkste opgaven voor een
schilder» dan is er niet het pose
ren dc figuren, maar de innerlij
ke samenhang van de los naast
elkaar staande mensen, die ergens
mee bezig zijn individueel en toch
in gemeenschap. Zo'n werk doet
denken aap een „Aardappeleters"
van Van Gogh wat de psyche be
treft. Het is gezonde, krachtige en
bewogen kunst van Ed van dei-
Valk, kunst met een enorme be
weging ook. Hij verdient-hel dat
er even een schijnwerper wordt
gezet op het werk. dat geboren
wordt in dat kleine Haagse huisje.
1 bereiden.
CORN. BASOSKI.
IE afgelopen
in België voor het eerst' d
Vlaamse pockets verschenen, poe
kets die samengesteld zijn uit he
beste van de Vlaamse literatuur
Voor een land met een zo.jong
uitgeverij (tot het begin van d
20ste eeuw was de Vlaamse uitge
verij vrijwel onbestaanbaar)
dat heel wat. Eerst na de ee
wisseling zijn er uitgeverijen
Vlaanderen opgericht, waar
Lannoo, De Sikkel. De Standaard
e.a. de nog gevestigde firma's zijn
In 1932 werd de eerste Vlaamss
Boekenbeurs gehouden in de Ant
werpse feestzaal. Alleen met c
derbreking van de oorlogsjaren
die boekenbeurs elk jaar gehou
den. Het is een jaarlijks culturen
evenement voor Vlaanderen. L
1958 had de Vlaamse Boekenbeur
niet minder dan 43.000 bezoeken
En het is echt niet alleen di
„gegoede" man die komt kijken e:
kopen. Het boek heeft het grot
publiek bereikt: de kleine bedien
de, de kruidenier, de ambachts
man. de fabriekswerker. interesse
ren zich voor het boek. Tijdens d
dit jaar gehouden Vlaamse Boe
kenbeurs kwamen de
Vlaai
ogend de verspreiding
waardige werken onder de
Zo heeft ook Vlaanderen zijn le
zerskring uitgebreid en werkt ook
Vlaanderen mee aan een ontvol
king van de bioscoop. Dat is
zo erg. want de -mens leert
een boek vaak meer dan bij
film. Uitgeverij Heideland te Has
selt zorgt er voortaan voor. dat he:
publiek voor 25 Belg. fns.
land voor 1,95 goede lectuur it
handen krijgt.
Het is een uitstekende start ge
worden. Een prachtige keur uit hel
werk van Hugo Verriest en Guide
Gezelle, de plezante historie
..Mijnheer Snepvangers" van Lode
Baekelmans (geb. 1879), het
haal over de levensgenieter
Bolleken" van Cyri-el Buysse i
—1932», de ernstige roman „Daar
is een méns verdronken''
Claes (geb.
Griese", een keuze'
verhalen van August van Cauwe-
laert (188519451 onder de titel
„Vertellingen van de rechter"
een keuze uit de novellen en schet
sen van Lode Zielens (1901—19441
onder de titel „De wereld gaat
stralend open". Prachtig uitgege
ven pockets zijn het geworden, dit
nu ook in Nederland verkrijgbaar
T^N de Uitgeverij W. de Haan te
L-i Zeist (die- ook samenwerkt mei
de Standaard-Uitgeverij te Antwer
pen) heeft haar Phoenix-pockets
weer uitgebreid met vier belang
wekkende deeltjes, die de prijs
hebben
deeltjes in deze populair-weten-
schappelijke serie zijn
nen de „Wereldatlas", waarin menl
kaarten, statistieken, gegevens,
enz. enz. uit de gehele wereld kanf
vinden, „De bakermat van onze!
cultuur' 'door Leonard Cottrell mei
een archaeologische beschrijving)
van het oude Egypte, het Hittiti-|
s'che rijk. Soemer. Assyrië, Baby-
lome. Griekenland, Israël en Jor-I
.danië. „De Romeinse beschaving"!
door dr. Edith Hamilton, waarin
heel duidelijk wordt uiteengezel
hoe de erfenis die de Romeinen
ons nalieten tot in onze tijd toe
doorwerkt. „De sprong in de der
de dimensie" door mr. E. Fran-
quinet, waarin verleden, heden en|
toekomst van de ruimtevaart vvor-l
den beschreven, „Leven in de mid-[
deleeuwen" door Joan Evans,
waarin alle wezenlijke aspecten
van die lijd worden onderkend.
„Spiegel der Chinese beschaving"
door H. van Praag, een overzicht
van 50 eeuwen cultuur. „De
in maatschappij, techniek ei
tuur" door mr. S. Slagter. \v
actuele vraagstukken worden be
sproken vanuit een humanistische
visie en ..De wereld van het dier
ontsloten" door J. Bokma
Penkala. tot stand gekomen door
de samenwerking van een di
psycholoog, een dierentekenaar
een dierenfotograaf. De serie
Phoenix-pockets is nog steeds de
mooist verzorgde (innerlijk cn
uiterlijk) pocketserie on populair-
wetenschappelijk gebied. Elk boek
je is verlucht met bijzonder fraaie
illustraties.
buiten-v\
ntenklooster te We
het grammofoon i