is ook
aposio'aire arbeid
VEERTIG JAAR,.ZOEKLICHT"
op grammofoonplaat herdacht
Op hel graf van vader Emde lagen verse bloemen
f Sylvia Ursula Laurentia f
Frisse B.K.V.-dagkalender
2 '<i
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1959
Tijdschema en tram
Het is me deze week twee maal overkomen in twee
verschillende steden van ons land. Een niet geheel
gevulde tram reed de halte voorbij zonder passa
giers op te nemen, omdat hij ver 'over tijd was
De wachtende reizigers, die in beide gevallen naar
het station moesten, hadden met geen woord ge
klaagd over het lange wachten. Zij begrepen dat
in de spitsuren een tijdschema niet altijd kan klop
pen. Zij mopperden wel toen de bestuurders zo dui
delijk te kennen gaven het tijdschema te stellen bo-
I ven de dienstverlening.
I Doen we in de kerk niet heel vaak hetzelfde? Chris
tus kwam in de wereld om te dienen en de kerk
is in de wereld om te dienen. Maar vaak zijn we
I zo vastgegroeid in onze schema's, dat we de men-
j sen zich in laten stellen op ons en onze denkbeelden
l en ze zo letterlijk in de kou laten staan.
In de kerkgeschiedenis moesten daarom telkens weer
mensen opstaan, die met de gang van zaken durf-
I den te breken en zich voor alles bekommerden om
het leven, de ziel en de toekomst van de mensen
Iedere eeuw heeft weer een Franciscus van Assisi
Welstand en welvaart
En dan weet je dat de
kerk springlevend is
Het is nog niet eens zo lang geleden, dat we spra
ken over iemand, die tot een bepaalde welstand was
opgeklommen. De man had iets bereikt. Hij zat als
het ware op een podium. Nu spreken we veel meer
over welvaart. Dat woord is dynamisch. Er zit be
weging, vaart in. Ej zit ook een zekere mate
l^kE straat is hoog en eentonig. De huizen, bestaande uit drie woon-
lagen, lijken koud en onaandoenlijk. Maar in veel van die hui
zen wonen vele gezinnen, die bezocht moeten worden voor de her
vormde kerkbouwactie. Op een lijst staan de namen en straatnum
mers. Tevoren hebben deze gezinnen reeds een brief over de kerk
bouwactie ontvangen.
Het is een gigantisch plan van de Nederlands Hervormde Kerk
om binnen enkele maanden een bedrag van maar liefst 16 miljoen
gulden in te zamelen, zonder daaraan een of andere gokactie of lote
rij te verbinden. Als medewerker aan de huisbezoekcampagne denk
je daar niet zo aan. Je vraagt je meer af, wat het resultaat uit je
geen genoegen ejgen wijk zal zijn. Hoe de mensen, die je nog nooit gezien hebt, zul-
I ben.
In de laatste jaren hebben we er nog een schepje
I bovenop gegooid en spreken we over welvaartsstij-
I ging. Diep achter dit woord staat het ongeremde en
j ongetemde verlangen van de mens naar meer. Be
vrediging van behoeften schept steeds weer nieuwe
behoeften. Naar mate onze omstandigheden zich ver-
I beteren, groeit onze ontevredenheid. Naar mate we
meer ontvangen, wordt de leegte van ons leven gro
ter.
len reageren op het verzoek.
f\E bel klinkt nadruk-
kelijk door in het
eerste huis. De deur
blijft gesloten. Zouden ze
me niet gehoord hebben?
We houden maar bar weinig rekening met deze le- Nog een keer proberen.
venswet. We vechten verbeten door om het paradijs Ja. het lukt. Ergens van-
weer op aarde te brengen en vergeten dat na de Ult driehoog, aan het
zondeval Adam en Eva in het paradijs op de vlucht hnn* tmn
waren voor God De mens moest toen het paradijs e «P'
verlaten, omdat God wist dat de volmaakte welvaart ™°?dt de deur °Pen0e-
zonder God slechts een volmaakte leegte in de mens
zou scheppen. De christen zoekt daarom het para
dijs niet, maar God.
voren al heb gerepe
teerd.
Voor de hervormde
kerkbouwactie. Verleden
week al een brief in de
bus. Nu antwoord halen.
Het
160 i
trokken.
zeggen, dat ik
lesje op-
kerken en van iedere
Hervormde wordt een
bijdrage gevraagd van
een h pet. van het jaar
inkomen."
De dame boven hoort
me zwijgend aan. Dan
schudt,ze haar hoofd en
mompelt iets onverstaan
baars. Als ik een paar
treden de trap oploop
om haar beter te ver
staan, wenkt ze me bo
ven te komen. Haar man
is niet thuis, vertelt ze.
de kame
vijst.
Ontspanning en overgave
stad Sheffield. Binnen
clubs voor jonge mensen worden opgeheven.
omdat de jeugd uit de buurt, de nozems, zoveel on
heil stichtten dat verder gaan niet mogelijk leek
De laatste club was de wekelijkse dansclub voor jon-
j ge mensen, die in de hal van de anglicaanse kerk
van de industriewijk werd gehouden. Nozems draaiden
de lichten uit en staken voetzoekers tussen de dan
senden af. Toen de politie op een avond opruiming
had moeten houden, kwam de volgende week een twee
maal zo grote groep, niet om te dansen maar om
de dansers een beetje ,.op te jutten".
De kerk heeft zijn best gedaan de jeugd ontspanning
i te bieden. Meer en meer blijkt echter dat de bui
tenkerkelijke jeugd van deze geleide ontspanning he
lemaal niet zo gediend is. Dat geldt ook in Neder-
land. waar een overweldigend groot percentage jon
geren zich afzijdig houdt van het georganiseerde
I jeugdwerk.
Hoewel ontspanning een legitieme plaats inneemt in
het leven van de christen zouden we er toch goed
aan doen te beseffen dat de taak van de kerk niet
I is ontspanning te bieden, maar de boodschap van
overgave te prediken.
f
Het succes van de hervormde kerk
bouwactie is vooral te danken aan het
legertje van 45000 vrijwilligers, die
er in hun vrije tijd op uit trekken om
huisbezoek te doen. Avond op avond
bellen zij aan. En wat er achter de
deuren schuil gaat, werelden van ver
driet soms, maar ook van vreugde,
kan voor de kerk misschien nog be
langrijker zijn dan de stroom van gif
ten. Want dat is de ervaring van de
huisbezoekers, zoals uit deze impressie
blijkt, dat de kerkbouwactie pastoraal
en apostolair van grote betekenis kan
zijn.
En als de kamerdeur achter
ons dicht is, breekt ze opeens
uit: Hij is nooit thuis, altijd
ben ik alleen.
Het wordt een triest verhaal,
onderbroken door huilbuien,
over de huwelijksellende, waar
in ze al jaren verkeren. Een
grauwe historie, schijnbaar zon
der oplossing. Nee, in de kerk
komt ze nooit meer. Ze is op
standig. Ze heeft zoveel moeten
doormaken.
Het wordt een gesprek van
uren. Een gesprek, dat in de
volgende weken door de predi
kant van de wijk zal worden
voortgezet.
Dus dat is ook kerkbouwac
tie, denk ik. Hulp bieden aan
mensen, wie in eerste instantie
wordt verzocht, de Kerk te
helpen bij het volbrengen
huisbezoekers zullen
zijn die een zelfde
hebben opgedaan.
O ET IS een spannende bezig-
heid om voor de Kerkbouw
actie te lopen. Iedereen, ook
die nog maar enigszins of in
feite helemaal niet meer tot de
kerk behoort, moet worden be
zocht. Wanneer je aanbelt, heb
je geen flauw idee wat de
reactie zal zijn. Vaak is het
ontmoedigend door de vele uit
eenlopende weigeringen om
mee te doen.
Een jonge, keurig geklede
vrouw vertelt, dat zij en haar
man al jaren met de kerk ge
broken hebben; een ander
heeft een r.k. man getrouwd.
Zij ..doen er nu beiden niets
meer aan", een stereotiepe uit
drukking die je nogal eens
hoort. Dan word je ook ten
volle weer geconfronteerd met
het groeiende aantal onkerke-
lijken in Nederland.
Maar vaak zijn er ook ver
blijdende reacties. Een huisva
der uit een groot gezin met
weinig inkomsten, die het
eigenlijk niet missen kan. ,,Ik
moet deze week nog een nieu
we bril kopen en het kan er
niet af. Maar hier hebt u een
gulden."
Het is niet veel, zeker niet
tegenover de gift
zijn buurman schonk. Maar bij
beiden was het wel gemeend
Twee oudjes, levend van de
A.O.W., maar willen beslist nog
7,50 geven. En dan weet je
opeens, hoe springlevend de
Kerk is. Ondanks de kritiek,
ondanks onverschilligheid bij
velen, staat die Kerk nog m.d-
den in ons volk.
De vragen die je gesteld
worden, zijn talrijk. E'
Het evangelische blad ..Het
Zoeklicht" bestaat veertig jaar.
35. die De lezers hebben dit feit deze zo
mer al gevierd mei een grote
toogdag, maar ter herinnering aan
de dit feit is bovendien zojuist nog
schien is dat juist de reden dat
de liederen zo ongedwongen en
spontaan klinken. De plaat nodigt
als het ware tót meezingen en
velen die de bijeenkomsten heb
ben bijgewoond zullen met
gaan blijkt wel uit de titel van
een van de tractaten: Nozem,
rspeel-grammofoonplaat dankbaarheid aan die dag terug
uitgekomen onder
ranatha, Jezus komt"
Op deze plaat zijn liederen sa
mengebracht die op 15 juli door
de menigte in de Ahoy'-hal te
oude Rotterdam zijn gezongen. De lie-
heer wil weten wat dc Anglo- deren, die vrijwel allemaal in de
titel „Ma- denken. Anderen die
ren proeven uit de liederen
van de geestelijke sfeer die
herdenkingsdag kenmerkte.
Presbyterian Church in Austr;
ngbundel van Johannes de Heer.
neiperi dij nei voiDrengen va
haar bouwplannen. En hoeve
lië precies inhoudt. Zijn ge- de hoofdredacteur van ..Hel Zoek-
emigreerde zoon had gescliru- ncht
ven, lidmaat te zijn gewerden.
Ik ken de kerk niet, vertelde
hij, maar ik schreef terug
..Jongen, je hebt mijn zegen."
In de tropen leerde hij, dat zijn exegese verkeerd was
i iedere stad c
verborgens bij dearmen voèl'k i
gekozen, dat
zij tevens de boodschap die dit
blad door de jaren heen heeft wil
len brengen uitdragen.
Natuurlijk begint de plaat met
een aantal liederen die spreken
van de wederkomst, maar er zijn
ook getuigende liederen opgeno-
Heilands lief-
ust"
„Een vriend van God", de grondlegger van de Oost-Javaanse Kerk
de mensen los. Dat
van de belangrijkste aspecten den
van de actie. Dat er zoveel geld
binnenkomt, is prachtig. Maar
dat al die mensen vanwege de
kerk bezocht wordei
van veel belang.
pasgetrouwd
i veilig i
..Ja. ook mij, zoals ik
naakt zijn bloed van zonden
De plaat eindigt zoals ook
het blad doet. met de uitno-
1 diging .Vrede wordt u aangebo
den". De meeste liederen zijn nog
eerder op een plaat vastge-
R.K. psalmen
op de plaat
De vernieuwing van de psalm
zang leeft ook bij de rooms-katho-
lieken. Donderdag jl. hebben een
groot aantal jongeren onder lei
ding van pater Herman Meindcrs
in de rooms-katholieke kerk van
weer een nieuwe serie tractaten uitgave van 30 psalmen en anti
uitgegeven die voor kostprijs Tf°nen bewerkt en getoonzet door
Herman Meinders. De berijming
«orden verkocht om jo,neren rn is van de bekc„dc dichter Gnbriel
ouderen te helpen daadwerkelijk Smit.
«ie boodschap van Christus uit te D«* psalmen zijn bedoeld voor
r. eenstemmige volkszang, maar zij
d g n. at de redacteur nog al- kunnen O0(< meerstemmig dooi
tijd met zijn tijd mee weet te een koor worden gezongen
:>*********************☆*********************-** *j£
Recht op geluk
lJET was op zondag 12 decern- len. zolang de aarde bestaat.
her 1943. dat ik in de gewin- '-"""8 W. kPude h,«t'
gems Boeboeton te Soerabaja SS'ophouden Omdft "j.v"."
winter, dag
i een jufiileumpreek hield voor tl eenmaal ook tot de aarde be-
m-jn medegevangenen. Met heel hoort, moest het ook daar
de geestelijkheid van Soerabaja
hadden de Japanners ons daar
sedert 4 september van dat jaar
aeïnterneerdterwijl vele ande-
I ren er nadien nog bijgekomen
I tsaren. In de goedang van mijn
achterhoofd lag die datum vast.
l want het was honderd jaar gele-
dolgelukkig met dit eerste stukje
Bijbel in het Javaans, schreven
dit enige malen over. cn op een
dag gaf Emde's dochter deze aan
hef van Markus' Evangelie op de
pasar aan een willekeurige voor-
Zo meende hij. bijganger. Jarenlang hoorden zij
maar uitgedaagd om zelf te gaan er niets van. Hoe gaat het met
zien. liet hij zich als matroos een traktaatje, dat iemand In de
aanmonsteren en zag zijn vader- hand wordt gestopt!?
land nooit meer terug
Maar in de tropen leerde hij De ontvanger was Kjai Midah.
verstaan, dat zijn exegese niet uit de desa U'ijung. 15 km ten
juist was. Jaren zwierf hij, voor- westen van Soerabaja
namelijk op
Wat een oogst
Zo ontstond te Wijung de aller
eerste javaanse christengemeente,
en in mijn jubileumpreek kon ik
melden, dat in een eeuw
35 verduizendvoudigd wa
gegroeid tot 35.000. Nu zijn or.
bij het gedenken van Emdes
dood in 1859. al meer dan 50.000.
een snellere oogst, ondanks dc
oorlog on revolutie, dan ooit te
n(en met Midden- en
..„v kV»» oorlogsbodem. avonds overhandigde aan Pak West-Java een inheemse kerk
den. op 12 december 1843. daf d? wateren van de Indische Dasimah, de mudin of moslimse 100.000. de grootste van alle zen
daar te Soerabaja de allereerste !»Ji,nliWwi leider van de desa. Deze begon dingsvclden ter wereld waar di
■15 Javanen van heel Java de een landsman die er horloeema le lezen: Begin van het Evange- Islam heerst. Het is een klein<
Heilige Doop ontvangen hadden, ker was Beiden huwden met een "e van Jezus Christus, de Zoon minderheid te midden van 5'
i De Zending was toentertijd nog Javaanse prijaji. twee zusters uit van God. Verder kwam hij niet, milhoen die Javabevolken.
vroeger actief meegeleefd met de ^e8d
Kerk. vertelt, dal haar man niet De
wil hebben dat ze iets geeft. Ze
is in verwachting en maakt zich
zorgen hoe het allemaal moe:.
i wemneer de baby e? is. Of het di'e zjjn hoogtepunt had
tijds die kindje gedoopt kan worden, ooc
•en. aan- aj ;s haar man buitenkerkelijk u
zij alleen dooplid. Z\j zou zo
graag met de dominee een ge
sprek hebben over al die zaken.
Het komt op mijn lijst te staan,
die de predikant krijgt. Want
kerkbouwactie betekent niet al
leen werken voor de kerkgebou
wen. maar vooral ook pastoraal
en apostolair bezig zijn.
grote belangstelling op de
toogdag en de uitgave van een
dergelijke plaat wettigt de conclu-
dat de ..Maranatha-beweging",
ren twintig een nieuwe toekomst
tegemoet gaat.
De plaat is onder betrekke!uk
moeilijke omstandigheden ge
maakt. De liederen zijn opgeno
men precies zoals ze g.-zongen
oefend. Trouwens de
wisten zelf helemaal n
gezang werd opgenoi
erboden op Java, uit i
de Islam. Maar de Heilige Geest
stoort zich niet aan verbodsbepa
lingen van welke regering ook.
f» blaast als de wind waarheen
Hij wil. Deze eerste oogst van
Java waren leerlingen
„Hemeldragonder"
woonhuis
d7 Duitse horlogemaker Johannes kregen, vele j;
bis bij de
Kali Mas. waar Emde en zijn
met hun dochter, die zij
Nooit vai
en riep
dorpsbewone
van dachten.
verbazing slaakte hij
heeft Allah ee
gehoord! Hij stond op
Emde.
Een vriend van God
•dere zondag naar oud-europese
ijl met een grote geklede jas
hoge hoed op ter
Kort voor mijn vertrek uit Soe
rabaja. medio 1952. bezocht ik
"og eens het graf van deze merk
waardige man. die onbewust de
grondlegger was geworden van aan en
de Oost Javaanse Kerk Zijn graf kerke
nfi wP de oud^ begraafplaats Pe- Thuis had hij naar het
p.K icr! I0P s,een staan dc beeld van de Sunemitische
h£*Jkell,$e ie«ren». Xai? -Profetenkamertje". waar hij
oorte en dood. Maar in het mid- doorreizende zendelingen te loge-
en prijkt daar met grote letters ren ontving, wat zijn huisgemeen-
de inscriptie; Een Vriend van te geestelijk ten goede kwam
bod. Reeds honderd jaren lang 0 ctraat werd hii geschimpt
draagt deze steen nog het getul- a)s ..hemeldragonder" Maar er-
dat de kerk zich tegen
Maar toch. wat een oogst. Nu.
werden Nooit van gehoord! Hij stond op honderd jaren na het sterven van
Emde. mogen wij dankbaar ge-
bijeen. las hun dit denken, dat de eerstelingen wer-
vroeg wat zij er dcn aangedrajreni niet door een
dominee of ambtsdrager, niet door
Hoe boeiend ook. het verhaal een officiële beroepsaendeling.
SR, werd het middelpunt van te ««b®1 bier in sün maar rtoor cen P(.Ilvoud,g am.
een evangelisatie-arbeid, die dc klvam een der mannen van bachtsman. een horlogemaker dlc
aandacht trok. Ouderwets van «wam een aer mannen van
aard en aanleg deerde het hem Wijting met groenten aan Emdes de erenamen droeg
niet, dat het altijd zo smoorheet
Soerabaja. maar trok h
Si Dios No Edifica La Casa
Zijn mooie namen een lust of een last? Als je heel
klein bent. interesseert die vraag je met. Je hebt alleen
maar liefde nodig. Kan het zijn de liefde van vader en
moeder. Daar zijn alle psychologen het wel over eens: een p
kindje behoeft in de min of meer beslissehde eerste levens- J
jaren veel rust en veel toegewijde, wijze liefde. Geen ver- 5
wenner'u - die dient nergens toe en maakt van 't jonge
mensje een kwaadaardige tiran. Geen vlagen van belang-
stelling naast vlagen van onverschilligheiddie scheppen
onetviiu'ichtio? volwassenen, die niet weten waar ze aan
toe zijn Maar de liefde die gelijkmatig en rustig onder alle
omstandigheden dóórgaat. Zo raakt een mens thuis in het
leven. Maar heeft Sylvia Ursula Laurentia die liefde geno-
ten?
IN zekere zin wel. want dc
vader gaf al zijn vrije tijd
en al zijn aandacht aan zijn
dochtertje. Alleen, hij had een
verantwoordelijke betrekking
en die banen laten een mens
niet zo erg veel vrije tijd.
Wanneer je op een post staat,
waar je met honderden mennen onder je te maken hebt en
waar te tevens moet rekening houden met je eigen meerderen
èn met allerlei buitenstaanders, dan is je dag druk bezet. Voor
een kind blijven dan alleen de avonduren over. plus wat va-
cantie weken.
Uit de praktijk van een
MAATSCHAPPELIJK
WERKSTER
contact
het uitgegeven
traktaat. Het gevolg was. dat 35
Wijungers bij Emde catechisatie
liepen en na strubbelingen van
dc zijde van kerk en overheid,
op 12 december 1843 de Heilige
Doop ontvingen.
Als de Hcerc het huis niet omdat hij in zijn eigen kerk hel
bouwt Si Dios No Edifica La Evangelie verkondigen wilde, toch
..Vader zo begint de maandka- vindt de verbreiding van de Bllj-
Vriend van find" lender hi de Spaanse taal, die ook de Boodnrhap ook In Spanje door-
en ..een ne.id \an uoct y##r ,960 wee|> aan ^en fr##1 KanK
1st en maakte waar. wat aantal particuliere adressen In
die Christus' Naam belijdt Spanje verzonden wordt door de De Bijbelkioskvereniging wil op
weten en waar maken: ieder Bijbelkioskvereniging
angelist
•nPpre
Spanje gevangen gezet
•- bescheiden wijze door de maand
_e kalender Spaanse mede-gelovigen
idlkant dienen. Dit is echter
•rd. klein aspect van het totah
van de B K.'
In dit verband zij
-vangelist.
I hoogst merkwaardig trof ik op
I zijn grafsteen verse bloemen aan
I Tot op dc huidige dag wordt dit
graf nog bezocht en uit wat
I voor motief ook als het graf
I van een heilige vereerd.
hem keerde.
Toen hij geregeld in aanraking
kwam mei Javanen cn onder de-
/c evangeliseerde, heeft de nre-
dikant van de Protestantse Kerk
hem aangeklaagd en bewerkt,
dat hij in de gevangenis kwa
EVANGELISATIE
ties weer enkele
kelijke folders ont'
tra aandacht die
worden op de
In het maandblad van de jubilerende lande
ijke gemeenschap Jeugd en Evangelie schrijft kioskvereniging uitgege'
tb van den Heuvel de volgende ontboezeming landse dagkalender
ld. dBt
iande Kerstac-
euwe aantrek-
gevestigd tr
l.refl de kerk
r. oai mij in ut- gtvdiiKtin
Altijd zomer Zending onder de Java
immers verboden. Doch ook in
In zijn jonge jaren was de Wal- de gevangenis getuigde hij en
decker Johannes Emde in aan- zong Gods lof.
raking gekomen met een matroos. Op wonderlijke wijze was hij
teruggekeerd uit d" Oost. die met d* Javanen in geestelijk con-
kleurige verhalen wist te vertel- tact gekomen. Ds. Bruckner was
en over Java. waar de prach- de eerste die de Biibel vertaal-
I 'igste planten en vruchten groei- de in het Javaans.
GESCHOTEN
H. M. M. schrijft in het ,,Ge
blad";
De beer i. geschoten. De j.»g-
onze kerken op bekwame wyze i
en zij hebben recht op een I
Ruim 1', miljoen i» geen kle.
«lelijk, «lal .Ie huid van hel bee,
Vele jaren
B K V -kalendei
slechts een p
schild, waarde
de kerk zelf Er
de Bijbcl-
1960
'ordt.
linkende feliei
ligheid. Het i.
I erkochl kan
het altijd
j Altijd zomer, dat kan niet. zo
I reageerde de vroom en bij de
I Biibel opgevoede Johannes
Er staat immers in het slot
vers van Genesis 8: voortaan zul-
Weinig en veel
Toen Talnia na zyn aftreden
J al» minister weer dorpsdominee
werd, bevestigde ds. Jonker hem
met de tekst: Wel gedaan, gij
goede en getrouwe dienstknecht,
over weinig zyt gü gel
daai
Er kui
ULO-sel.olieren be- dl
rugschild vier bladen met in fris
se. vrolijke kleuren gehouden
aquarellen aangebracht, voor elk
kwartaal dus een andere plaat,
welke steeds weer de belangstel
de kalender verleven-
Maar 's avonds slapen babytjes. Daarom behoeft een kind
naast de vader dc altijd aanwezige moeder. Maar dc moeder
-h van Sylvia is niet echt thuis gekomen na de bevalling. Ze
heeft nog wel een tijdje in haar woning vertoefd, maar toen is
dat huwelijk helemaal misgegaan In de volkswijk kennen we
>r dergelijke drama's bij dozijnen. Daar heet het: ..mijn vrouw is
er vandoor met een ander....!" Het is wel goed dat we besef-
fen dat zulke kortsluitingen zich ook in andere, betere kringen
voordoen. Oók daar kan men het samenleven ervaren als een
permanente verschrikking en er eigener beweging een einde aan
meende ..recht op geluk"
luk" opzettelijk tussen aanhalingstekens. Het is een gedachten
gang. die voor de tweede wereldoorlog nog al eens voorkwam,
al kan men niet zeggen dat ze totaal uitgestorven is. Echter, te
genwoordig redeneert men minder. En zeker zoekt men heden
ten dage minder naar een rechtvaardiging van iets. dat toch
iltijd een misstap cn een verraad blijft We leven gemakkelijker
in de dertiger jaren nog beslist niet
nog sterk onder de invloed van al-
het oneindige werd uit-
teleurgestelde jonge vrouw, die bemerkt dat z.e
naar leven vergooid heeft en die nu. koste wat het kost. zich
alsnog schadeloos probeert te stellen. En die daar recht op
-; heeft Er zit cen hele theorie achter: dat mensen op de wereld
zijn om ie genieten. Dat het leven cen lust moet zijn en niet
een taak. En dat we niët aansprakelijk gesteld mogen worden
-f voor de stommiteiten die we uithaalden
en Jichtva;
hel geval. We
lerlei romans, waarin dat thema
de leleuri
het genoemde verbod van zending
ek hij uit van Semarang naar
ramnore. het beroemde station «at doen.
n William Carev. met een druk-
rcn dn ar eine het Javaan- PAHTIJKN'
ig hcrfl al gcklonkri
al
In het ..Hervormd Weekblad" lezen we deze
scherpe kritiek op de ..partijen" in de kerk
In liet bijzonder i« ook binnen Je hervormde kerk I
«Ie partyschap ren benauwend ».,ref..r.nat..ri«. li ele-
inent. Onder de naam xan gr reformeer,I iree.li in onze
kerk een groep op als een partij, '^r z'r'' tracht
degelijk gebruikt? En
GEEN IIOOGI Eli\HE\
gemaakt
kc dia-opnamen in
ra el. Het land. dat met zijn
volking overeenkomstig de Bij-
lse waarheid, wee midden in
wereldbelangstelling staat,
.or elke plaat heeft ds .1 van
Heide, die Israel uit eigen
nschouwing kent. cen toelich-
\VER Sylvia
yJ Ze verdwe.
later officieel,
hij bedroog haai
toevlucht bij eet
was de liefde n«i
ware haar ontr
toen haa
moeder zal hier verder niet veel sprake zyn. r,
uit het leven van haar kind. Eerst officieus en •->
fon met die nieuwe vriend le volgen, maar
iet haar in de steek Ze zocht daarna haar
tweede, een derde. Tijdens haar eerste avon-
n nog blijven hopen op een terugkeer. Bij hem
altijd niet gedoofd en zijn trouw deed alshet-
uw teniet Maar ze kwam met terug. Toen. h
rhoudingen talrijker en meer open-
scheiden. Nog i
an Sylvia veilig te stellen.
Zij deed zelfs geen poging
zij taalde niet naar Sylvia.
ste Javaanse Bijbeluitgave
makei
elke
nlieiil «Ier kerk
Vos
tel zal Ik i
he
•telles
f Jonker
p in een kleine dorpsgemeente
belangryker dan bet minister-
P-
(Doopsgez Weekblad l
En toch niet, want de Geest
«aat wondere wegen. Tevoren had
Bruckner enkele met de hand ee-
conieerde stukken van ziln verta-
tint toegezonden
stuk
Emde met
Emde. die het eerste
Markus ontving.
rrin sebynt te zoeken, dat de geln-lr kerk aan deze
groep gelijk wordt gemaakt. Daar Maat naast, dat
ook «le r,g. midden-nrthodoxie Mer<J? meer moet be
schouwd worden als een party, terwijl ook «le Ver
eniging van Vryziunig Hervormden nog «leed» een
welgeorgani«eer«l partijblok vormt in «Ie kerk. Be.
denkelyker eehter i.. «lat deze parlyindeling een min
of meer „kerketyk" karakter heeft kregen en b.v.
in de vorm van benoemingen, waarbij rekening wordt
gehouden mei een verdeling van fnnr.ie., zoal. elke
party aan haar trekken komt, erkenning verkrygl.
Over dc rol van de hoogleraren als pre-ad-
viserende lt-den op dc generale synode der gere
formeerde kerken, schrijft ds. G. Visee in de
(vrijgemaakte) Kamper Kerkbode:
retgrn .Jiet kwaad
Maar jui't, omdat h
Het rugschild vermeldt ook
..Verkoop verboden", omdat de
B.K.V. haar kalender bedoeld
heeft voor gratis verspreiding
door middel van haar leden:
evangelisatie-commissies en ande-
Zlj kunnen deie kalender als
hulpmiddel In hun arbeid tegen
blj«iracc In de kosten versprei
den. Bovendien worden elk Jaar
grote aantallen op verzoek uitge
geven aan sanatoria en inrlchtin-
■verden liet hij zich
bitterheid. Meer om het bestaa
j: want het kind werd hem tocgcw<
om er nog contact mee te krijg,
Voor haar was dit kind een ding; een levend-d«xie her
aan een voorbije periode Er werd niet eens een afspraak ge'
■- maakt dat het kind van tijd tot tijd de moeder nog eens bezoe-
ken zou. De moeder wenste dat niet. De moeder wenste alleen
- maar haar recht op geluk.
J Geluk is overigens te vluchtig om er r^cht od te hebben. Ge
luk Is genade, dTe onverhoeds geschonken wordt. Misschien nog
alleen geschonken wordt ln de volhardende volvoering van een
ijj— ~a^ ik niet zeggeo: het geluk lijkt
levenstaak, maar zelfs dat i
dan toch weer te veel op
goed En geluk is en blijft onverdiende gave Gods ln elk ge
val heeft Sylvia's moeder het nooit gevangen. Tenzij je onder
gehik bontmantels en kostbare siera«len verstaal. Of grote re.-
zeit naar luxe oorden Maar in dat geval heb je er geen benul
van wat geluk werkelijk is
WIJKPREDIKANT
r*Aft***6*ftft6*00*****0 ftft666