CHRIST Het beroepingssysteem kan zo wreed zijn Tekort aan waardering voor de middenstand „De kerk werd niet door Petrus gesticht" fUSl Patriarch Athenagoras I zoekt orthodoxe eenheid Een woord voor vandaag Kanttekening Onder biddend opzien hebben we gestemd Het systeem van beroepen van predikanten houdt nog steeds de pennen in beroering. In het ge reformeerde Kerkblad voor Noordbrabant en Limburg lazen dat is de gemeente Middel. Mid del heeft al vijf predikanten. De zesde zal. als hij het beroep aan neemt, in het bijzonder herder en leraar m Kleen zijn. Kleen is een stuk stadsuitbreiding, waar straks een kerk wordt gebouwd. De leden der gemeente van Mid del hebben zich verplicht voor die kerkbouw enkele jaren lang een extra bijdrage te leveren. De in woners van Kleen doen daaraan ook mee. omdat voor dit ogen blik de Klecners nog onder de kerk van Middel horen. Straks wordt Kleen echter zelfstandig. Het beroepingswerk is kerk rechtelijk verlopen. Namen inge zonden; tweetal geformeerd na advies van de hoorkommissie; rapporten voorgelezen; extracten uit preken bekend gemaakt; stemming; beroepingsbrief. Ik vond het een eer voor de nog jeugdige predikant, dat hem verzocht werd herwaarts naar Middel te komen, om straks in het bijzonder Kleen te dienen. Dat Als straks Kleen als zelfstandige kerk geïnstitueerd wordt en de nu beroepen predikant zegt; ..ik wil niet naar Kleen, ik blijf in Middel", wat er dan kan ge beuren. weet ik niet. Per slot van rekening heeft Middel hem beroe- pen, niet Kleen. Maar: geen zor gen voor morgen. Ik vond het teleurstellend voor die andere predikant, die op het tweetal stond. Misschien had hij wel juist graag naar Middel ge komen. Maar dat weten wij niet. Wat weten wij eigenlijk wel van de wensen en verlangens van pre dikanten. die graag naar Middel of graag naar Kleen zouden wil len? Of die het zo moeilijk heb ben in Zerk en misschien in Groot best op hun plaats zouden zijn? Als prediker, als zieken huispredikant. als predikant voor ouden van dagen, als jeugdpre- dikant? En wellicht staat er in Groot een predikant, die uitziet naar de dag. dat hij naar Zerk 'tan. Maar Zerk weet dat ook We hebben overal bureaux voor. We laten onze kinderen testen. Als we gaan trouwen vragen we om voorlichting voor het huwelijksleven. Als we als gehuwden moeiten hebben we ten we een bureau voor huwe lijksmoeilijkheden. De Ned. Herv. Kerk beveelt een eigen bureau aan waar eenzamen eenzamen vinden en tot een huwelijk ko men. Er zijn 1001 bureaux, maar onze predikanten laten we maar wachten op een bereop. En wie krijgen een beroep? De besten. De anderen blijven staan waar zij staan. Hebben wij wel eens goed daarover nagedacht hoe inreed dit beroepingssysteem kan zijn? In de kerkeraadsvergadering van Middel heeft de voorzitter van de beroepingskommissie de rapporten voorgelezen, welke han delen over de op het tweetal staande predikanten. In het kort kinderen. Sinds 1958 staat hij in Krcmel, waar hij met veel zegen arbeidt. Zijn preken zijn christo- centrlsch. De jeugd heeft de lief de van zijn hart. Ook voor de ouden van dagen blijkt hij een lemend herder en leraar. De ngelisatie is bij hem veilig. Het organiseren is hem een lust. Er zijn enkelen in de gemeente die niet zo met de preken van ds. Yongh weglopen, doch dit is meer een kwestie van geestelijke ligging. Voorheen diende ds. Yongh in IJvoort en Zandhoop. Dat is ds. Yongh. Het rapport van ds. Older luidt: ,,Ds Older is geboren in 1910. Hij heeft twee kinderen, van wie een gehuwd. Thuis heeft hij dus nog maar één kind. Sinds 1953 staat hij te Rommeldam, waar hij met veel zegen arbeidt. Zijn preken zijn christocentrisch. De jeugd heeft de liefde van ziln hart. Ook de ouden van dagen blijkt :cn uitnemende herder en le- Dc evangelisatie is bij hem veilig Het organiseren is hem preken weglopen, doch dat is een zeer klein getal. Ds. Older dien de de kerken van Visgaten, Ne- TK kon niet zeggen dat ik genoeg A was ingelicht over ds. Yongh en ds. Older. Een der broeders kerkeraadsleden zeker ook niet, want hij vroeg de praeses of ds. Yongh geen vrouw had. Broeder praeses gaf de vraag door aan de voorzitter van de beroepings- commissie die zijn wenkbrauwen optrok, alsof hij wilde zeggen; ..zou een predikant van de Ge reformeerde kerken vijf kinderen en géén vrouw hebben? Doch zo bedoelde de broeder het niet. Hij had mevrouw Yongh niet horen noemen en hij wilde graag weten of zij in de gemeen te meeleefde. Welnu, dat de^d mevrouw Yongh. Een andere broe der vroeg of de predikanten do- mini Yongh en Older wel gezond waren. Blijkbaar was hij bang voor aanstaande zieke dominees. Gezond waren de dienaren des Woords ook. Nog enkele vragen en antwoor den kwamen er, doch zij maak ten mijn wetenschap noch om trent ds. Yongh noch betreffende ds. Older groter. In de kerk wachtte intussen de gemeente van Middel om te stemmen. De voorzitter van de beroepingskom missie las opnieuw de rapporten voor en daarna extracten uit de beluisterde preken van ds. Yongh en van ds. Older. Ik vond de preek van ds. Older inhoudsvol ler. als ik het zo mag zeggen. Onder biddend opzien hebben we toen gestemd. Met dertig stem men meerderheid is ds. Yongh gekozen. Nadat wij daarvoor ge dankt hadden, ging de gemeente huiswaarts. Als kerkeraad heb ben we de beroepingsbrief opge steld. Ds Yongh is dezelfde avond opgebeld, dat hij beroepen was. Ds. Older is ook opgebeld. Hem is gezegd dat ds. Yongh beroe- Nog voor de vergadering ten einde liep, is nog gesproken over het honorarium van de predikant, zoals dat in de beroepingsbrief is genoemd. Ik gebruik het woord honorarium liever dan salaris. Prof. Dijk heb ik eens horen zeg gen: ..honorarium komt van het Latijnse woord honor, dat eer be tekent. Het moet ons een eer zijn onze predikanten zonder zor gen voor het dagelijks brood te doen leven. Goed. Ik heb bij dat Sesprek over het honorarium van s. Yongh gevraagd, welk hono rarium hij in Kremel geniet. Nie mand wist het. Het is ook geen gewoonte in Middel merkte ik om in dusdanige gevallen daar naar te informeren. stemd heb. Ik heb mijn stem uitgebracht met een bezwaard hart. Geadviseerd door een der predikanten in Middel, een vriend van mij, heb lk een naam door gestreept. Doch vandaag weet ik niet of lk de goede predikant naar Mid del straks naar Kleen heb helpen beroepen. Het merendeel van de gemeente is afgegaan op het rapport en op het preekstuk en op het Inzicht van de beroe pingskommissie. Ik ook. Maar het bevredigt mij niet. Maar alleen op deze wijze kun nen predikanten van gemeenten veranderen. Anders niet: Zij kun nen niet solliciteren, zij kunnen niet adverteren, zij kunnen niet protesteren. Zij hebben honderd bazen onder die ene Opperherder en Leraar. Hem kunnen zij bid den om de kracht het Goddelijk Woord en de sakramenten te be dienen. Misschien te Groot, mis schien te Middel of te Kleen. Maar misschien moeten zij in Rommeldam blijven. Want al zou ds. Yongh liever in Kremel blij ven staan dan wordt ds. Older niet in Middel beroepen. Dat is geen gewoonte. Zou het ook anders kunnen? Als ik ds. Yongh was... Maar ik ben A. C. DE GOOYER. Ambtsaanvaarding te Utrecht Dr. Saskia Ferwerda die onlangs be noemd is tot lector in de faculteit der letteren en wijsbegeerte aan de Rijks universiteit te Utrecht, om onderwijs te geven in de moderne Scandinavische talen zal op vrijdag 20 november aan staande haar ambt aanvaarden. Beroepingswerk Aangenomen naar Utrecht (vac. prof. dr. A. F. N. Lekkerkerkeri: W. L. Jens, alg. seer. A.M.V.J. te Amsterdam. Bedankt voor Breukelen: H. Hoekema, legerpred. te Arnhem; voor Werkendam: G. Kaastra te Oosthem; voor Luttelgeest: E. Kempenaar te Nieuw-Leusen. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Schiebroek-Hillegers- H. J. Bruggema): R. berg-Centrum D. Beukema te Doorn. Bedankt voor Vlaardingen; S. i Bek- kum te Monster. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Aangenomen naar Toronto (Can. Ref. Ch., voor miss. des Woords;: H. Knigge, kand. te Groningen. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Schiedam: G. Blom te Meerkerk en J. C. van Ravenswaaij te Scheveningen. Bedankt voor Urk: H. van Leeuwen te Arnhem. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Aangenomen naar Veenendaal: F. Mal- lan te Bruinisse. Ds. B. J. Boland terug naar Indonesië Ds. B. J. Boland te Bandoeng, met verlof in Nederland is en die Indonesië werkzaam is voor de Lec- tuurdienst, heeft een re-entry permit gekregen en zal na zijn verlof weer naar Java terugkeren. Van de hand van ds. Booland verscheen zojuist een Indonesische bewerking van het boek van prof. dr. G. C. van Niftrik, hoog leraar aan de Gemeentelijke Universi teit te Amsterdam, getiteld: „Een klei ne dogmatiek". Maagklachten? CHEFAROX •*Lè LZlZ 1 Voorzitter Chr. Middenstandsbond: „SER-advies over bakkersbedrijf illustreert dit (Van onze sociaal-economische redactie) De voorzitter van de Christe lijke Middenstandsbond, de heer H. de Mooy, is van mening dat de middenstand tengevolge van een ernstige onderwaardering in een crisistijd is geraakt, waarin de ondernemer in zijn bestaan wordt bedreigd. Tekenen, die zijns inziens wij zen op dit tekort aan waardering zijn onder meer het recente S.E.R.-advies over de werktijden in het bakkerij bedrijf en de posi tie van de staatssecretaris van economische zaken, in rede, uitgesproken op een bondsraadvergadering van de Christe lijke Middenstandsbond te Amersfoort, hekelde de heer De Mooy de zienswijze van de meerderheid van de S.E.R. in zake de bakkerijparagraaf van de Ar beidswet, volgens welke meerderheid invoering van een drieploegenstelsel ir md het bakkerijbedrijf moet worden toege- Duitse professor tot Yale-stiulenten Christus zocht geen kerk als organisatie ERICH DINKLER, professor in het Nieuwe Testament en de vroeg-christelijke archeologie aan de Universiteit van Bonn, heeft de vorige week in een aantal lezingen, gehouden aan de theologische fa culteit van de Yale University, betoogd, dat het niet waarschijnlijk is, dat Jezus Christus Petrus heeft uitgekozen voor het stichten van een kerk. Van Nelle bestellen Deze mening van de Duitse professor is in strijd met de leer der Rooms- Kafholieke Kerk. die op het standpunt staat dat Christus tegen Simon Petrus heeft gezegd: „Gij zijt Petrus en o] deze petra (rots) zal ik mijn kerl bouwen". Dinkier, die van 1950 tot 1956 gedoceerd heeft aan de Yale University, klaarde voorts dat het gebeente Petrus waarschijnlijk nooit gevonden zal worden. Christus had volgens hem niet de bedoeling „een kerk als orga nisatie te stichten" en wenste evenmin een nieuwe godsdienst". „Hij profeteer de enkel de machtige komst van het koninkrijk Gods, maar niet in een omlijnd beeld met apokalyptische kleuren". De professor verklaarde dat Jezus de visser Simon waarschijnlijk niet als zijn opvolger heeft aangewezen. Het woord „Petrus" was tijdens het leven van Christus geen eigennaam, en het Griekse petros, dat rots betekent, werd pas na zijn dood een naam. Dinkier zei, dat een onlangs ontdekt manuscript, het Evangelie van Tho mas. aantoont, dat Jezus zyn broeder, I de apostel Jacobus, noemde, toen de discipelen zeiden: „Wij weten dat Gij ons zult verlaten. Wie zal dan groot over ons worden?" Volgens Dinkier heeft het archeologische onderzoek onder de koepel van de St. Pieter in Rome aangetoond, dat het Ten tijde van de kruisiging van Petrus werden volgens Dinkier de christelijke martelaren gelijk gesteld met gewone misdadigers en hadden geen recht behoorlijk begraven te worden. „Er is geen enkel graf van een christen ont dekt dat dateert uit de eerste of twee de eeuw na Christus", aldus Dinkier. „De onderstelling van christelijke ca tacomben in de eerste of tweede eeuw, nog steeds genoemd in handboeken van kerkgeschiedenis en kunstgeschie denis. is onhoudbaar en moet worden opgegeven". Dinkier wijst erop. dat zijn opmerkingen betreffende het gebeente van Petrus geen dogmatische of polemische ten denties hebben. De R.K. Kerk zelf be schouwt volgens hem de resultaten der opgravingen van 1940—1949 en 19531957 onder de St. Pieter niet als dogmatisch bindend. Hij noemde dit drieploegenstelsel een moordend systeem, dat meer dan tien duizend ambachtelijke bakkerijbedrij- in hun bestaan aantast en dat hoog- :in heeft voor een zeventien onder nemingen, die 500 of meer balen meel per week verwerken. De S.E.R. heeft niet aangetoond, aldus de heer De Mooy dat de industrie beter of goedkoper brood kan leveren of dat de midden standsbakker de huidige technische ont wikkeling niet kan volgen. Hij geloofde niet dat het bakkersam bacht een verdwijnend beroep is en tekende protest aan tegen uitlatingen van bepaalde zijde als „kleine kertjes met hun gezellen en hun ouderde apparatuur", in welke woorden hij een minachting en een onderwaar dering voor de middenstand zag. Eigen aspecten Onderwaardering voor de midden stand zag hij ook in de uitbreiding van de taak van de staatssecretaris van economische zaken (die ook met middenstandsaangelegenheden is be last) en de voorzitter vroeg zich af of de overheid soms geen perspec tief meer ziet in het midden- en klein bedrijf. Terwijl in deze sector ze ker een miljoen mensen werkzaam zijn en er meer wordt bijgedragen aan het nationale inkomen dan bij voorbeeld door de boerenstand, kan er voor de middenstand nog niet een staatssecretaris af, terwijl er voor de landbouw een geheel departe ment bestaat. De heer De Mooy sprak de hoop uit, dat de overheid een open oog zal to nen voor de eigen aspectei- van het mid den- en kleinbedrijf en dat de nieuwe middenstandsnota de middenstand be tere perspectieven zal bieden. Voorts wees hij op het belang van een goede samenwerking in eigen kring met de vrije organisatie als belangrijkste mid del. Bij de discussie gaf de voorzitter van de Chr. Bakkerspatroonsbond, de heer P. Koning uiting van zijn teleurstelling over de negatieve houding die het Ver bond van Prot. Chr. Werkgevers en het C.N.V. hebben aangenomen bij de be handeling van het S.E.R.-advies. Hij noemde het onchristelijk en ondemocra tisch om zo duizend bakkers aan hun eind te willen helpen en stelde voor uit protest uit het Convent van chris- telijk-sociale organisaties te treden, hetgeen de heer De Mooy, die overi gens de teleurstelling van de bakkers kon begrijpen, echter te ver ging. Advertentie 7cdlivd «usj BABY ZEPHYR Van Nelle bestellen (Adv.) Van Nelle bestellen (Adv.) Panorthodoxe synode op Rhodos De Armeense en Coptische kerken ook uitgenodigd FR heerst een ongewone be- -t-* drijvigheid in de kringen van de Oosters-Orthodoxe Kerken. De oecumenische patriarch van Con- stantinopel Athenagoras I spant zich in om tussen de verschillen- Van Nelle bestèllen JEA.WA OTLKÜAUL- zij vertellen zoveel akeligs. Zij kletsen en praten wanneer zij over die jongens spreken, en ,-iJ laten zich door hen aanpakken en zij laten zich kussen, dat vertellen zij. Dat hindert toch niet, zeg- g n zij en zij noemen mij een kuiken en lachen mij uit. Dat kan mil niet schelen, maar als ik zo naar hen luister is net of alles vuil en walgelijk wordt Trouwen jullie met die jongens? vroeg lk. Toen grinnikten zij en zelden dat zij dat niet wisten, zij zijn niet verloofd, maar pret moeten zij hebben, als zj de hele dae in 't gareel lopenEn zo zijn ze allemaal, alle jongens en alle meisjes, zeggen zij. alleen ik ben dom. Maar zó wil ik het met. wat zeg jij moeder. Marlt zweeg en beet hard op haar onderlip. En. kind? Gelooft u nu moeder, dat Karl en Krister zich zo gedragen tegenover meisjes, daar waar zij nu tij"? Dat geloof ik niet, zei Elisabet beslist. Neen. Marit. stellig niet. Het is niet waar. dat allen zo ijn. als die losbollen cn hun kennissen. Maar het is g.-makkelijk dat te zeggen, voor degenen die ziet» met hoog willen houden. Marit knikte. U weet wel toen ik op catechisatie was bij dominee Engblad, zei de dominee, toen wij bij het zesde gebod wa-en jekomen: nu krijgen Jullie een lui!;? bete kan onderwijzen dan ik. ~ngb!ad Buiten waait de zomerwind edasl i— Engb'ad een paar uur to fijntjes, moeder u begrijpt i Jawel, zei Elisabet. Zij had dikwijls met dank baarheid aan de jonge domm. ïsvrouv» gedacht, voor wat zij toen getracht had de kinaeren bij te brengen Zij vertelde precies hoe alles was. moeder, hpe de mensen gebouwd zijn en hoe kinderen op de wereld komen en alles. Al wiat ik natuurlijk •v'el wat want u heeft nn« altijd op onze vragen geantwoord.En 't was alles mooi en goed Maar als Astrid en Viola vertellen, dan wordt het ake lig... Bah! Je moet je hiir woorden herinneren Marit. en je moet niet naar hen luisteren. Het is daar zo mee gesteld, zie je. dat de dingen worden zoals men zelf is. en zoals men ze zelf hebben wil. Voor degenen, die er maar op los leven, wordt alles lelijk. Maar voor degenert die zich hoog houden, en eerbied hebben voor de schepping zoals die is, wor^t alles anders. Zie je... Elisabet zweeg, maar er klonk iets door in haar stem. waaruit Marit begreep dat zij over haai eigen leven wilde spreken. Het duurde even voordat zij verder ging. Eigenlijk had zij er iets op tegen over dingen te spreken, die alleen haar en haar man aangingen Maar zij voel de dat zli nu het beste moest geven wat zij (e geven had. Zie je. herhaalde zij. er is hier op aarde geen groter geluk denkbaar dan wanneer twee mensen elkaar als man en vrouw mogen toebehoren en •Ikaar alles mogen geven wat mensen geven kun- Maar dan moeten zij ook het geduld gehad heb ben op elkaar te wachten en niet lichtzinnig zijn geweest, en aan de een en de ander kleine stukjes van zichzelf hebben weggegeven. Men moet zichzelf in ere houden, zowel tegenover het eigen ik als tegenover de man, aan wie men zich voor 't verde re leven geven zal. Niets, begrijp je kind. niets kan mensen zó na tot elkaar brengen als man en vrouw te zijn. Dan wordt alles gemeenzaam, zo dat men eigenlijk niet meer twee is. maar één. En wanneer er dan nieuwe levens spruiten uit je zelf en de man van wien je houdt, dan heeft men ook de toekomst gemeenzaam, ook wanneer men er zelf niet meer is. Geloof me dat het een plech tig en heerlijk ogenblik was, toen jij geboren was, en vader bij mijn bed stond en je vasthield. Toen dacht ik er niet meer aan dat het moeilijk was geweest, toen voelde ik mij zó gelukkig als ik niet had kunnen denken dat een mens kon zijn, en vader zei dat hij hetzelfde voelde. En wees er van overtuigd, dat wat een nieuw mens doet ontstaan uit twee die elkaar liefhebben, daarin is niets lelijks. Begrijp je dat, Marit? Ja moeder. Maar het is ook zo, en ook dét moet je in zien. dat er niets zo verdraaid en verknoeid kan worden als juist dat. Zeker is het niet gemakkelijk voor de meesten om vrij te blijven van bezoede ling; maar als je weet dat het iets is dat in ere moet worden gehouden en dat men zelf iets waard is, dan moet dat helpen. Maar arme kinderen, nd hebben aan wie zij gehecht zijn en niet an, na afloop van het werk... zouden er niets van bcgrij- weten waarheen te Viola en Astrii pen, dat u ze „stakkerds" noemt, moeder Maar houd ji INeen, natuurlijk t dig. Marit Je kunt geen invloed op hen uitoefe nen. omdat je zo veel jonger bent, en bovendien alleen tegenover hen beiden staat en zij doen je maar kwaad. Makkelijk is hei niet. Julia is doof, met haal kan ik niet samen zijn en zij is ook al zo oud. Maar nu komt er een meisje bij en misschien wordt het nu wel beter. Het is trouwens al veel beter nu ik eens met u heb uitgesproken, moeder. Elisabet zuchtte. Het is geen prettige gedachte, dat die twee je dagelijks gezelschap zijn. Wees maar niet ongerust, moeder! Neen. dat geeft niets, dat weet ik wel. En ik moet er maar van overtuigd zijn. dat je hun praat jes langs je heen laat glijden. Ik heb eens horen zeggen, dat men de vogels niet kan verhinderen te vliegen, maar wel kan verhinderen hun nesten te bouwen. En als jij moet horen wat zij zeggen, tracht er dan geen plaats voor in te ruimen, maar denk aan wat anders. (Wordt vervolgd) I de onafhankelijke Orthodoxe Ker ken weer nauwere betrekkingen aan te knopen. Hij wil een poging ondernemen om een einde te ma ken aan de scheidingen die reeds sedert eeuwen bestaan. In tegenstelling tot de Rooms Katho lieke Kerk vormen de Orthodoxe Kerken geen eenheid. Zij zijn gescheiden naar nationaliteiten in o.a. de Russisch-, Grieks-, en Baltisch Orthodoxe Kerken. De patriarch van Constantinopel is niet het hoofd van deze kerken, maar geniet wel het aanzien van geestelijk leider. Vandaar ook dat hij de naam van oecu menisch (omvattende de gehele Ortho doxe wereld) patriarch heeft gekregen. Een patriarch is een aartsbisschop, het geestelijke hoofd van een autonome Orthodoxe Kerk. De vertegenwoordiger van het Oecu menische Patriarchaat van Constantino pel, archimandriet Timiades, b(j de Wereldraad van Kerken in Genève heeft medegedeeld dat Athenagoras 1 „Commissie voor panchristeltfke gen" heeft ingesteld die dc bezwaren cn moeilijkheden, die een hereniging van de Oosters Orthodoxe Kerken in de weg staan, moet bestuderen. Voorsynode De commissie heeft ook tot opdracht gekregen om wegen te zoeken om tot een betere verstandhouding te komen met de Coptische en Armeense Ker ken. Om- de weg te banen zal Arthe- nagoras een reis naar Antiochië, Jeru zalem en Alexandrië maken om daar met de orthodoxe patriarchaten be sprekingen te voeren. Voor het eerst in lange jaren zal de Patriach Constantinopel zijn stad verlaten. Bovendien zal in het voorjaar volgend jaar een panorthodoxe v synode worden gehouden op het Griekse eiland Rhodos. Naar het zich laat aan zien zullen voor het eerst in de moderne Met enige stille verbazing beginnen wij te zien dat de on heilsprofetieën van kort na de oorlog weinig steekhoudend zijn geweest. We zitten midden in coëxistentie in plaats van in een atoomoorlog. De wereld begint weer iets te krijgen van de optimist die jubelt over de dorens omdat dan zijn leven ook over rozen gaat. In de kerk zijn wij sterk onder de indruk geweest van de toekomstloosheid van onze eewW. We hebben geprobeerd om naast de mensen te gaan staan en dat de mooie naam „soli dariteit" gegeven. We hebben geprotesteerd tegen atoom bewapening en wat dies meer zij. En opeens slaat de geest van de tijd een andere richting in en zitten we nog druk te confereren over de problemen van gisteren. De bijbel waarschuwt tegen een al te grote soli dariteit. Wij moeten aandacht schenken aan Gods Woord, „opdat wij niet afdrijven" (Hebr. 2 1), dat .wil zeggen ons laten meesleuren door de geest van de tijd. Zullen xue ons nu weer laten beheersen door de welvaartsmentaliteit? Uiteinde lijk hebben we slechts één boodschap: Verkondigt het evan gelie aan wanhopigen en verzadigden. Daar ligt onze taak. SPAARKLIMAAT EN SPAARPRIKKELS patriarchaat van Moskou, dat - deze eeuw vrijwel steeds afzijdig ge houden heeft, zal zich laten vertegen woordigen. Aan de hoofden van de Armeense en de Coptische kerken zijn ook uitnodigin gen gestuurd om vertegenwoordigers te zenden. Deze kerken hebben zich reeds In de 5e en 6e eeuw afgescheiden en 7-iJn door de eeuwen heen steeds zelf standig gebleven. T\E regering heeft de reeds in de worden gestimuleerd en aangemoe- Troonrede toegezegde nota over digd. de bezitsvorming thans bij de Twee- Aan beide kan een regering het no de Kamer ingediend, en haar komt dige doen. Tot de negatieve elemen- waardering toe, zowel om de hier- ten behoort stellig het tegengaan van bij betrachte spoed als om de in- factoren die het algemene spaarkli- houd van haar voornemens. maat ten nadele kunnen beïnvloeden. De nota geeft een duidelijke indruk Onzekerheid omtrent de waardevast van de richting, waarin de regering heid van het geld bijvoorbeeld ani- denkt. Zij wil het sparen ook bene- meert tot sparen zeker niet. Ook zal den een lagere inkomstengrens een niet aflatende stijging in de krachtig bevorderen. prijzen op de bereidheid*om te spa- Voor het sparen, zo stelt zij met eni- ren alleen ontmoedigend kunnen in- ge klem, is niet alleen het op zich- werken. zelf reeds zo noodzakelijke „spaar- En wat de positieve kanten betreft, klimaat" voldoende, neen, daaraan kan de regering ter bevordering van dienen nog zekere „spaarprikkels" het sparen zo het een en ander doen te worden toegevoegd. Welnu, ten met behulp van het middel der be- aanzien ook van deze laatste laat de lastingpolitiek. Het vooruitzicht van regering zich in deze nota, die van belastingfaciliteiten., zelfs zoals in haar voornemens mededeling doet, deze nota aangekondigd van belas- niet onbetuigd. ting vrijstellingen, maakt het sparen Sparen is op zichzelf reeds een tot een des te aantrekkelijker bezig- nuttige bezigheid, in het belang van heid. Want het betalen van belasting de betrokkenen zelf, doch eveneens geen zaak, die ons met een blij voor de volksgemeenschap als ge- hart pleegt af te gaan. heel. De waardevastheid van het j)e belastingpolitiek, dit middel in geld, dit belangrijke goed in elk eco- ,je hand der overheid, is onder om- nomisch bestel, zal tot sparen aan- standigheden wel voor minder aan moedigen; aan de andere kant werkt vaardbare doeleinden gebezigd dan de spaaractiviteit van een volk gun- nu> ten dienste van de bezitsvor- stig op de waardevastheid van het ming;, geschieden gaat. geld in. Dat daarbij de regering een bepaal- Er zijn overigens nog méér goede de inkomstengrens zich voor ogen kanten aan het sparen verbonden. Het stelt, is begrijpelijk. Het gaat hier leidt immers tot enig bezit adn eigen- om diegenen onder ons, die in be- dom, en al mag men zeker niet te gircel niet minder dan wie ook in zeer hechten aan aards goed, aan de de gelegenheid moeten zijn hun andere kant is het menszijn niet wel menselijke verantwoordelijkheid te te denken zonder enig eigendom, beleven, maar die daaraan, mee door dat toch de menselijke verantwoor- de maatschappelijke omstandighe- delijkheid, dit wezenskenmerk van den waarin zij verkeren, nauwelijks het menszijn, alleen maar kan aan- of niet toekomen. Want, al is er dan scherpen. onder ons volk als geheel een ver- Hierin ligt het goede element van Mijdende klimming in de besparin- de eigendom, en daarom zal wie de gen op te merken, dit neemt niet waarde van de eigendom erkent en weg, dat, zoals de regering zelf ook inziet, ook voorstander zijn van een opmerkt, er nog veel te velen zijn, redelijke spreiding ervan. Ophoping die in de afgelopen tien jaren, af- van eigendom bij weinigen moge gezien van bepaalde duurzame con- voor die weinigen aangenaam zijn, sumptiegoederen, niet in de vorming zulk een ophoping heeft geen zede- van enig noemenswaard persoonlijk lijke waarde, ons dunkt ook nauwe- duurzaam bezit geslaagd zijn. Veel- lijks voor de begunstigden zelf. al was dit geheel onmogelijk. Niet voor niets was reeds onder het \yat dit betreft, mag het nauwelijks oude Israël het systeem van de toevallig heten, dat de regering voor eigendomsverdeling gericht op een de aankondiging van haar voorne- voortdurende spreiding ervan over mens juist dit tijdsbestek gekozen de volksgenoten. Het is wel duide- heeft. De vrijere loonvorming is im- lijk, dat dit geheel iets anders is dan mers reeds ingegaan. De eerste loon- het gemeenschapsbezit, zoals dit, stijgingen hebben zich reeds voor- vooral in het verleden, door onder- gedaan, in ruimere mate bovendien scheidene socialistische stromingen dan onder de oude gebonden loon- is voorgestaan. vorming voor waarschijnlijk geacht Van haar kant dan bepleit de rege- moest worden. Er komt meer geld ring, op maar al te goede gronden, onder de mensen, tot een totaal zelfs haar voornemens tot bezitsspreiding dat het hier en daar al weer enige juist vanuit de erkenning der men- reden tot beduchtheid schijnt te ge- selijke verantwoordelijkheid. Dit ven. Welnu, dan wordt het sparen, pleidooi is bepaald geen overtollige behalve de waarde die het heeft voor daad in een tijd als de onze, waarin, de spaarders zelf, tot een extra be- zoals de regering trouwens zelf vast- lang voor onze volksgemeenschap, stelt, op velerlei gebied, ook in het Wij achten het verder een zaak van economische, concentratie en een- betekenis, dat de regering de door tralisatie hoogtij schijnen te vieren, haar bevorderde activiteit van het Dan is het de roeping temeer van een sparen voorts leidt in de richting van regering om erop toe te zien, dat een meer eigenhuisbezit en van bezit aan redelijke bezitsspreiding zich over effecten. Hierop zijn alweer belas- zo mogelijk alle leden van de volks- tingfaciliteiten doelende, en wij aar gemeenschap kan voltrekken. zelen niet, ook hiervan de bijzonder Als bij zovele aangelegenheden be- aantrekkelijke kanten te erkennen, staat de taak van de overheid dan Zo zien wij In deze nieuwe voorne- in een tweeledige: in een negatieve mens van onze regering een prettige zowel als in een positieve. De nega- aanvulling op andere spaarregelin- tieve is, dat belemmeringen tot de gen zoals de jeugdspaarregeling beoefening van de spaarmogelijkheid en de ambtenarenspaarregeling worden weggenomen, de positieve waartoe reeds eerder besloten werd. is, dat voorts de spaaractiviteiten Van Nelle bestellen! (Adv.) Duitse vertaling van de Koran Binnenkort verschijnt in Nederland een nieuwe Duitse vertaling van de Ko ran (uitgegeven door de n.v. Zuidhol landse boek- en handelsdrukkerij. Den Haag). Tijdens een ceremonie woens dagavond 11 november in de moskee aan de Oostduinlaan zal het eerste exemplaar van deze vertaling door de directeur van de uitgeversmaatschappij de heer A.D.M.C. Stok. worden aange boden aan de leider van de Ahmadiyva Muslim Beweging in Zwitserland, dc heer N. S. Ahmad. Dc Ahmadiyya Mus lim Missie in Nederland, die aan he tot standkomen van deze vertaling de nodige medewerking verleende, herin nert er aan dat kort geleden eveneens met haar medewerking een vertaling van de Koran in het Nederlands, En gels en Duits verscheen. Dr. R. B. Evenhuis met emeritaat Van Nelle bestellen (Adv. Dr. R. B. Evenhuis, predikant bij de hervormde gemeente van Amsterdam heeft, wegens doofheid eervol emeritaat aangevraagd. Hij zal nu door de Cen- itrale Kerkeraad van Amsterdam be- |noemd worden tot archiefhistorlcus van de hervormde gemeente in de hoofd stad Dr. Evenhuis werd in 1899 gebo ren en in 1923 kandidaat in Gelderland, 'nekamp. Op 30 november 1924 werd hij voorgan ger van de hervormde evangelisatie te Winschoten. Hij diende voorts gemeen ten van Noordhörn, Zaandam en Scheve ningen. Op 27 april 1947 deed hij zijn intrede te Amsterdam. Uniecollecte Lijst 4 van de 81ste Uniecollecte bevatte de volgende bedragen: Transport lijst 3: 41.003,99. Winsum 611.17, Zijldijk 300,—, Anjum 421,—, Bolsward 489,50, Dronrijp 311,90, Eng- wierum 255,Gerkesklooster f 344, Heeg 287.95. Oosterzee 201.70, Opeinde 430,25, Klazienaveen 416.45, Ossenzijl 103,25, Culemborg 428,75, Doesburg 514.90, Lanteren f 2240,—. Rheden 229,22, Den Dolder 130,Opperdoes 235.50, St. Pancras j 800.—Maasdijk 508,96, Monster 1522,60. Zwammerdam 693,36, Zwijndrecht 899,91, Haamstede 340,15, Middelburg 1437.—. Totaal van 100 locale comités 55.156.51 (in 1958: 45.694,57'. ONDERWIJS Benoemd tot hoofd: aan de Chr. La- ;re School te Uithuizermeden: Th. .eruma te Zandeweer; aan de Eben Haëzer-school te Klaaswaal: J. J. Ver- hoole te Hoedekenskerke; aan de Ds. Fortgens-school te Voorschoten: B. Dijk- n te Doetinchem; aan de Pr. Bea- :-school te Treebeek: A. v.d Roo- irt te Tilburg; aan de C.< O School te Harpel VlagtweddeiJ Tn.W Jan- ius te Grijpskerk; aan de Hervorm school te Beilen: F. Strijker te D«-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2