CHRIST
Het beroepingssysteem
kan zo wreed zijn
Tekort aan waardering
voor de middenstand
„De kerk werd niet door
Petrus gesticht"
fUSl
Patriarch Athenagoras I
zoekt orthodoxe eenheid
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Onder biddend opzien
hebben we gestemd
Het systeem van beroepen van
predikanten houdt nog steeds de
pennen in beroering. In het ge
reformeerde Kerkblad voor
Noordbrabant en Limburg lazen
dat is de gemeente Middel. Mid
del heeft al vijf predikanten. De
zesde zal. als hij het beroep aan
neemt, in het bijzonder herder en
leraar m Kleen zijn. Kleen is
een stuk stadsuitbreiding, waar
straks een kerk wordt gebouwd.
De leden der gemeente van Mid
del hebben zich verplicht voor die
kerkbouw enkele jaren lang een
extra bijdrage te leveren. De in
woners van Kleen doen daaraan
ook mee. omdat voor dit ogen
blik de Klecners nog onder de
kerk van Middel horen. Straks
wordt Kleen echter zelfstandig.
Het beroepingswerk is kerk
rechtelijk verlopen. Namen inge
zonden; tweetal geformeerd na
advies van de hoorkommissie;
rapporten voorgelezen; extracten
uit preken bekend gemaakt;
stemming; beroepingsbrief.
Ik vond het een eer voor de
nog jeugdige predikant, dat hem
verzocht werd herwaarts naar
Middel te komen, om straks in
het bijzonder Kleen te dienen.
Dat
Als straks Kleen als zelfstandige
kerk geïnstitueerd wordt en de
nu beroepen predikant zegt;
..ik wil niet naar Kleen, ik blijf
in Middel", wat er dan kan ge
beuren. weet ik niet. Per slot van
rekening heeft Middel hem beroe-
pen, niet Kleen. Maar: geen zor
gen voor morgen.
Ik vond het teleurstellend voor
die andere predikant, die op het
tweetal stond. Misschien had hij
wel juist graag naar Middel ge
komen. Maar dat weten wij niet.
Wat weten wij eigenlijk wel van
de wensen en verlangens van pre
dikanten. die graag naar Middel
of graag naar Kleen zouden wil
len? Of die het zo moeilijk heb
ben in Zerk en misschien in
Groot best op hun plaats zouden
zijn? Als prediker, als zieken
huispredikant. als predikant voor
ouden van dagen, als jeugdpre-
dikant? En wellicht staat er in
Groot een predikant, die uitziet
naar de dag. dat hij naar Zerk
'tan. Maar Zerk weet dat ook
We hebben overal bureaux
voor. We laten onze kinderen
testen. Als we gaan trouwen
vragen we om voorlichting voor
het huwelijksleven. Als we als
gehuwden moeiten hebben we
ten we een bureau voor huwe
lijksmoeilijkheden. De Ned. Herv.
Kerk beveelt een eigen bureau
aan waar eenzamen eenzamen
vinden en tot een huwelijk ko
men. Er zijn 1001 bureaux, maar
onze predikanten laten we maar
wachten op een bereop. En wie
krijgen een beroep? De besten.
De anderen blijven staan waar
zij staan. Hebben wij wel eens
goed daarover nagedacht hoe
inreed dit beroepingssysteem
kan zijn?
In de kerkeraadsvergadering
van Middel heeft de voorzitter
van de beroepingskommissie de
rapporten voorgelezen, welke han
delen over de op het tweetal
staande predikanten. In het kort
kinderen. Sinds 1958 staat hij in
Krcmel, waar hij met veel zegen
arbeidt. Zijn preken zijn christo-
centrlsch. De jeugd heeft de lief
de van zijn hart. Ook voor de
ouden van dagen blijkt hij een
lemend herder en leraar. De
ngelisatie is bij hem veilig.
Het organiseren is hem een lust.
Er zijn enkelen in de gemeente
die niet zo met de preken van
ds. Yongh weglopen, doch dit is
meer een kwestie van geestelijke
ligging. Voorheen diende ds.
Yongh in IJvoort en Zandhoop.
Dat is ds. Yongh.
Het rapport van ds. Older luidt:
,,Ds Older is geboren in 1910. Hij
heeft twee kinderen, van wie een
gehuwd. Thuis heeft hij dus nog
maar één kind. Sinds 1953 staat
hij te Rommeldam, waar hij met
veel zegen arbeidt. Zijn preken
zijn christocentrisch. De jeugd
heeft de liefde van ziln hart. Ook
de ouden van dagen blijkt
:cn uitnemende herder en le-
Dc evangelisatie is bij hem
veilig Het organiseren is hem
preken weglopen, doch dat is een
zeer klein getal. Ds. Older dien
de de kerken van Visgaten, Ne-
TK kon niet zeggen dat ik genoeg
A was ingelicht over ds. Yongh
en ds. Older. Een der broeders
kerkeraadsleden zeker ook niet,
want hij vroeg de praeses of ds.
Yongh geen vrouw had. Broeder
praeses gaf de vraag door aan
de voorzitter van de beroepings-
commissie die zijn wenkbrauwen
optrok, alsof hij wilde zeggen;
..zou een predikant van de Ge
reformeerde kerken vijf kinderen
en géén vrouw hebben?
Doch zo bedoelde de broeder
het niet. Hij had mevrouw Yongh
niet horen noemen en hij wilde
graag weten of zij in de gemeen
te meeleefde. Welnu, dat de^d
mevrouw Yongh. Een andere broe
der vroeg of de predikanten do-
mini Yongh en Older wel gezond
waren. Blijkbaar was hij bang
voor aanstaande zieke dominees.
Gezond waren de dienaren des
Woords ook.
Nog enkele vragen en antwoor
den kwamen er, doch zij maak
ten mijn wetenschap noch om
trent ds. Yongh noch betreffende
ds. Older groter. In de kerk
wachtte intussen de gemeente
van Middel om te stemmen. De
voorzitter van de beroepingskom
missie las opnieuw de rapporten
voor en daarna extracten uit de
beluisterde preken van ds. Yongh
en van ds. Older. Ik vond de
preek van ds. Older inhoudsvol
ler. als ik het zo mag zeggen.
Onder biddend opzien hebben we
toen gestemd. Met dertig stem
men meerderheid is ds. Yongh
gekozen. Nadat wij daarvoor ge
dankt hadden, ging de gemeente
huiswaarts. Als kerkeraad heb
ben we de beroepingsbrief opge
steld. Ds Yongh is dezelfde avond
opgebeld, dat hij beroepen was.
Ds. Older is ook opgebeld. Hem
is gezegd dat ds. Yongh beroe-
Nog voor de vergadering ten
einde liep, is nog gesproken over
het honorarium van de predikant,
zoals dat in de beroepingsbrief is
genoemd. Ik gebruik het woord
honorarium liever dan salaris.
Prof. Dijk heb ik eens horen zeg
gen: ..honorarium komt van het
Latijnse woord honor, dat eer be
tekent. Het moet ons een eer
zijn onze predikanten zonder zor
gen voor het dagelijks brood te
doen leven. Goed. Ik heb bij dat
Sesprek over het honorarium van
s. Yongh gevraagd, welk hono
rarium hij in Kremel geniet. Nie
mand wist het. Het is ook geen
gewoonte in Middel merkte ik
om in dusdanige gevallen daar
naar te informeren.
stemd heb. Ik heb mijn stem
uitgebracht met een bezwaard
hart. Geadviseerd door een der
predikanten in Middel, een vriend
van mij, heb lk een naam door
gestreept.
Doch vandaag weet ik niet of
lk de goede predikant naar Mid
del straks naar Kleen heb
helpen beroepen. Het merendeel
van de gemeente is afgegaan op
het rapport en op het preekstuk
en op het Inzicht van de beroe
pingskommissie. Ik ook. Maar
het bevredigt mij niet.
Maar alleen op deze wijze kun
nen predikanten van gemeenten
veranderen. Anders niet: Zij kun
nen niet solliciteren, zij kunnen
niet adverteren, zij kunnen niet
protesteren. Zij hebben honderd
bazen onder die ene Opperherder
en Leraar. Hem kunnen zij bid
den om de kracht het Goddelijk
Woord en de sakramenten te be
dienen. Misschien te Groot, mis
schien te Middel of te Kleen.
Maar misschien moeten zij in
Rommeldam blijven. Want al zou
ds. Yongh liever in Kremel blij
ven staan dan wordt ds. Older
niet in Middel beroepen. Dat is
geen gewoonte.
Zou het ook anders kunnen?
Als ik ds. Yongh was...
Maar ik ben
A. C. DE GOOYER.
Ambtsaanvaarding
te Utrecht
Dr. Saskia Ferwerda die onlangs be
noemd is tot lector in de faculteit der
letteren en wijsbegeerte aan de Rijks
universiteit te Utrecht, om onderwijs te
geven in de moderne Scandinavische
talen zal op vrijdag 20 november aan
staande haar ambt aanvaarden.
Beroepingswerk
Aangenomen naar Utrecht (vac. prof.
dr. A. F. N. Lekkerkerkeri: W. L. Jens,
alg. seer. A.M.V.J. te Amsterdam.
Bedankt voor Breukelen: H. Hoekema,
legerpred. te Arnhem; voor Werkendam:
G. Kaastra te Oosthem; voor Luttelgeest:
E. Kempenaar te Nieuw-Leusen.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Schiebroek-Hillegers-
H. J. Bruggema): R.
berg-Centrum
D. Beukema te Doorn.
Bedankt voor Vlaardingen; S.
i Bek-
kum te Monster.
GEREF. KERKEN (vrijgemaakt)
Aangenomen naar Toronto (Can. Ref.
Ch., voor miss. des Woords;: H. Knigge,
kand. te Groningen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Schiedam: G. Blom te
Meerkerk en J. C. van Ravenswaaij te
Scheveningen.
Bedankt voor Urk: H. van Leeuwen te
Arnhem.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Aangenomen naar Veenendaal: F. Mal-
lan te Bruinisse.
Ds. B. J. Boland terug
naar Indonesië
Ds. B. J. Boland te Bandoeng,
met verlof in Nederland is en die
Indonesië werkzaam is voor de Lec-
tuurdienst, heeft een re-entry permit
gekregen en zal na zijn verlof weer
naar Java terugkeren. Van de hand
van ds. Booland verscheen zojuist een
Indonesische bewerking van het boek
van prof. dr. G. C. van Niftrik, hoog
leraar aan de Gemeentelijke Universi
teit te Amsterdam, getiteld: „Een klei
ne dogmatiek".
Maagklachten?
CHEFAROX
•*Lè LZlZ 1
Voorzitter Chr. Middenstandsbond:
„SER-advies over
bakkersbedrijf
illustreert dit
(Van onze sociaal-economische
redactie)
De voorzitter van de Christe
lijke Middenstandsbond, de heer
H. de Mooy, is van mening dat
de middenstand tengevolge van
een ernstige onderwaardering in
een crisistijd is geraakt, waarin
de ondernemer in zijn bestaan
wordt bedreigd.
Tekenen, die zijns inziens wij
zen op dit tekort aan waardering
zijn onder meer het recente
S.E.R.-advies over de werktijden
in het bakkerij bedrijf en de posi
tie van de staatssecretaris van
economische zaken,
in
rede, uitgesproken op een
bondsraadvergadering van de Christe
lijke Middenstandsbond te Amersfoort,
hekelde de heer De Mooy de zienswijze
van de meerderheid van de S.E.R. in
zake de bakkerijparagraaf van de Ar
beidswet, volgens welke meerderheid
invoering van een drieploegenstelsel ir
md het bakkerijbedrijf moet worden toege-
Duitse professor tot Yale-stiulenten
Christus zocht
geen kerk als
organisatie
ERICH DINKLER, professor in
het Nieuwe Testament en de
vroeg-christelijke archeologie aan
de Universiteit van Bonn, heeft de
vorige week in een aantal lezingen,
gehouden aan de theologische fa
culteit van de Yale University,
betoogd, dat het niet waarschijnlijk
is, dat Jezus Christus Petrus heeft
uitgekozen voor het stichten van
een kerk.
Van Nelle bestellen
Deze mening van de Duitse professor
is in strijd met de leer der Rooms-
Kafholieke Kerk. die op het standpunt
staat dat Christus tegen Simon Petrus
heeft gezegd: „Gij zijt Petrus en o]
deze petra (rots) zal ik mijn kerl
bouwen".
Dinkier, die van 1950 tot 1956 gedoceerd
heeft aan de Yale University,
klaarde voorts dat het gebeente
Petrus waarschijnlijk nooit gevonden
zal worden. Christus had volgens hem
niet de bedoeling „een kerk als orga
nisatie te stichten" en wenste evenmin
een nieuwe godsdienst". „Hij profeteer
de enkel de machtige komst van het
koninkrijk Gods, maar niet in een
omlijnd beeld met apokalyptische
kleuren".
De professor verklaarde dat Jezus de
visser Simon waarschijnlijk niet als
zijn opvolger heeft aangewezen. Het
woord „Petrus" was tijdens het leven
van Christus geen eigennaam, en het
Griekse petros, dat rots betekent,
werd pas na zijn dood een naam.
Dinkier zei, dat een onlangs ontdekt
manuscript, het Evangelie van Tho
mas. aantoont, dat Jezus zyn broeder, I
de apostel Jacobus, noemde, toen de
discipelen zeiden: „Wij weten dat Gij
ons zult verlaten. Wie zal dan groot
over ons worden?"
Volgens Dinkier heeft het archeologische
onderzoek onder de koepel van de St.
Pieter in Rome aangetoond, dat het
Ten tijde van de kruisiging van Petrus
werden volgens Dinkier de christelijke
martelaren gelijk gesteld met gewone
misdadigers en hadden geen recht
behoorlijk begraven te worden. „Er is
geen enkel graf van een christen ont
dekt dat dateert uit de eerste of twee
de eeuw na Christus", aldus Dinkier.
„De onderstelling van christelijke ca
tacomben in de eerste of tweede eeuw,
nog steeds genoemd in handboeken
van kerkgeschiedenis en kunstgeschie
denis. is onhoudbaar en moet worden
opgegeven".
Dinkier wijst erop. dat zijn opmerkingen
betreffende het gebeente van Petrus
geen dogmatische of polemische ten
denties hebben. De R.K. Kerk zelf be
schouwt volgens hem de resultaten
der opgravingen van 1940—1949 en
19531957 onder de St. Pieter niet als
dogmatisch bindend.
Hij noemde dit drieploegenstelsel een
moordend systeem, dat meer dan tien
duizend ambachtelijke bakkerijbedrij-
in hun bestaan aantast en dat hoog-
:in heeft voor een zeventien onder
nemingen, die 500 of meer balen meel
per week verwerken. De S.E.R. heeft
niet aangetoond, aldus de heer De Mooy
dat de industrie beter of goedkoper
brood kan leveren of dat de midden
standsbakker de huidige technische ont
wikkeling niet kan volgen.
Hij geloofde niet dat het bakkersam
bacht een verdwijnend beroep is en
tekende protest aan tegen uitlatingen
van bepaalde zijde als „kleine
kertjes met hun gezellen en hun
ouderde apparatuur", in welke woorden
hij een minachting en een onderwaar
dering voor de middenstand zag.
Eigen aspecten
Onderwaardering voor de midden
stand zag hij ook in de uitbreiding
van de taak van de staatssecretaris
van economische zaken (die ook met
middenstandsaangelegenheden is be
last) en de voorzitter vroeg zich af
of de overheid soms geen perspec
tief meer ziet in het midden- en klein
bedrijf. Terwijl in deze sector ze
ker een miljoen mensen werkzaam
zijn en er meer wordt bijgedragen
aan het nationale inkomen dan bij
voorbeeld door de boerenstand, kan
er voor de middenstand nog niet
een staatssecretaris af, terwijl er voor
de landbouw een geheel departe
ment bestaat.
De heer De Mooy sprak de hoop uit,
dat de overheid een open oog zal to
nen voor de eigen aspectei- van het mid
den- en kleinbedrijf en dat de nieuwe
middenstandsnota de middenstand be
tere perspectieven zal bieden. Voorts
wees hij op het belang van een goede
samenwerking in eigen kring met de
vrije organisatie als belangrijkste mid
del.
Bij de discussie gaf de voorzitter van
de Chr. Bakkerspatroonsbond, de heer
P. Koning uiting van zijn teleurstelling
over de negatieve houding die het Ver
bond van Prot. Chr. Werkgevers en het
C.N.V. hebben aangenomen bij de be
handeling van het S.E.R.-advies. Hij
noemde het onchristelijk en ondemocra
tisch om zo duizend bakkers aan hun
eind te willen helpen en stelde voor
uit protest uit het Convent van chris-
telijk-sociale organisaties te treden,
hetgeen de heer De Mooy, die overi
gens de teleurstelling van de bakkers kon
begrijpen, echter te ver ging.
Advertentie
7cdlivd «usj
BABY ZEPHYR
Van Nelle bestellen (Adv.)
Van Nelle bestellen (Adv.)
Panorthodoxe synode op Rhodos
De Armeense en
Coptische kerken
ook uitgenodigd
FR heerst een ongewone be-
-t-* drijvigheid in de kringen van
de Oosters-Orthodoxe Kerken. De
oecumenische patriarch van Con-
stantinopel Athenagoras I spant
zich in om tussen de verschillen-
Van Nelle bestèllen
JEA.WA OTLKÜAUL-
zij vertellen zoveel akeligs. Zij kletsen
en praten wanneer zij over die jongens spreken, en
,-iJ laten zich door hen aanpakken en zij laten zich
kussen, dat vertellen zij. Dat hindert toch niet, zeg-
g n zij en zij noemen mij een kuiken en lachen
mij uit. Dat kan mil niet schelen, maar als ik zo
naar hen luister is net of alles vuil en walgelijk
wordt
Trouwen jullie met die jongens? vroeg lk. Toen
grinnikten zij en zelden dat zij dat niet wisten, zij
zijn niet verloofd, maar pret moeten zij hebben, als
zj de hele dae in 't gareel lopenEn zo zijn
ze allemaal, alle jongens en alle meisjes, zeggen
zij. alleen ik ben dom. Maar zó wil ik het met.
wat zeg jij moeder.
Marlt zweeg en beet hard op haar onderlip.
En. kind?
Gelooft u nu moeder, dat Karl en Krister zich
zo gedragen tegenover meisjes, daar waar zij nu
tij"?
Dat geloof ik niet, zei Elisabet beslist. Neen.
Marit. stellig niet. Het is niet waar. dat allen zo
ijn. als die losbollen cn hun kennissen. Maar het
is g.-makkelijk dat te zeggen, voor degenen die
ziet» met hoog willen houden.
Marit knikte.
U weet wel toen ik op catechisatie was bij
dominee Engblad, zei de dominee, toen wij bij het
zesde gebod wa-en jekomen: nu krijgen Jullie een
lui!;? bete kan onderwijzen dan ik.
~ngb!ad
Buiten waait
de zomerwind
edasl
i— Engb'ad een paar uur
to fijntjes, moeder u begrijpt i
Jawel, zei Elisabet. Zij had dikwijls met dank
baarheid aan de jonge domm. ïsvrouv» gedacht, voor
wat zij toen getracht had de kinaeren bij te
brengen
Zij vertelde precies hoe alles was. moeder,
hpe de mensen gebouwd zijn en hoe kinderen op
de wereld komen en alles. Al wiat ik natuurlijk
•v'el wat want u heeft nn« altijd op onze vragen
geantwoord.En 't was alles mooi en goed Maar
als Astrid en Viola vertellen, dan wordt het ake
lig... Bah!
Je moet je hiir woorden herinneren Marit.
en je moet niet naar hen luisteren. Het is daar
zo mee gesteld, zie je. dat de dingen worden zoals
men zelf is. en zoals men ze zelf hebben wil. Voor
degenen, die er maar op los leven, wordt alles
lelijk. Maar voor degenert die zich hoog houden,
en eerbied hebben voor de schepping zoals die is,
wor^t alles anders. Zie je...
Elisabet zweeg, maar er klonk iets door in haar
stem. waaruit Marit begreep dat zij over haai
eigen leven wilde spreken.
Het duurde even voordat zij verder ging. Eigenlijk
had zij er iets op tegen over dingen te spreken, die
alleen haar en haar man aangingen Maar zij voel
de dat zli nu het beste moest geven wat zij (e
geven had.
Zie je. herhaalde zij. er is hier op aarde geen
groter geluk denkbaar dan wanneer twee mensen
elkaar als man en vrouw mogen toebehoren en
•Ikaar alles mogen geven wat mensen geven kun-
Maar dan moeten zij ook het geduld gehad heb
ben op elkaar te wachten en niet lichtzinnig zijn
geweest, en aan de een en de ander kleine stukjes
van zichzelf hebben weggegeven. Men moet zichzelf
in ere houden, zowel tegenover het eigen ik als
tegenover de man, aan wie men zich voor 't verde
re leven geven zal. Niets, begrijp je kind. niets
kan mensen zó na tot elkaar brengen als man en
vrouw te zijn. Dan wordt alles gemeenzaam, zo
dat men eigenlijk niet meer twee is. maar één.
En wanneer er dan nieuwe levens spruiten uit je
zelf en de man van wien je houdt, dan heeft men
ook de toekomst gemeenzaam, ook wanneer men
er zelf niet meer is. Geloof me dat het een plech
tig en heerlijk ogenblik was, toen jij geboren was,
en vader bij mijn bed stond en je vasthield.
Toen dacht ik er niet meer aan dat het moeilijk
was geweest, toen voelde ik mij zó gelukkig als
ik niet had kunnen denken dat een mens kon zijn,
en vader zei dat hij hetzelfde voelde. En wees
er van overtuigd, dat wat een nieuw mens doet
ontstaan uit twee die elkaar liefhebben, daarin is
niets lelijks. Begrijp je dat, Marit?
Ja moeder.
Maar het is ook zo, en ook dét moet je in
zien. dat er niets zo verdraaid en verknoeid kan
worden als juist dat. Zeker is het niet gemakkelijk
voor de meesten om vrij te blijven van bezoede
ling; maar als je weet dat het iets is dat in ere
moet worden gehouden en dat men zelf iets waard
is, dan moet dat helpen. Maar arme kinderen,
nd hebben aan wie zij gehecht zijn en niet
an, na afloop van het werk...
zouden er niets van bcgrij-
weten waarheen te
Viola en Astrii
pen, dat u ze „stakkerds" noemt, moeder
Maar houd ji
INeen, natuurlijk t
dig. Marit Je kunt geen invloed op hen uitoefe
nen. omdat je zo veel jonger bent, en bovendien
alleen tegenover hen beiden staat en zij doen je
maar kwaad.
Makkelijk is hei niet. Julia is doof, met haal
kan ik niet samen zijn en zij is ook al zo oud.
Maar nu komt er een meisje bij en misschien wordt
het nu wel beter. Het is trouwens al veel beter nu
ik eens met u heb uitgesproken, moeder.
Elisabet zuchtte.
Het is geen prettige gedachte, dat die twee je
dagelijks gezelschap zijn.
Wees maar niet ongerust, moeder!
Neen. dat geeft niets, dat weet ik wel. En ik
moet er maar van overtuigd zijn. dat je hun praat
jes langs je heen laat glijden. Ik heb eens horen
zeggen, dat men de vogels niet kan verhinderen te
vliegen, maar wel kan verhinderen hun nesten te
bouwen. En als jij moet horen wat zij zeggen, tracht
er dan geen plaats voor in te ruimen, maar denk
aan wat anders.
(Wordt vervolgd) I
de onafhankelijke Orthodoxe Ker
ken weer nauwere betrekkingen
aan te knopen. Hij wil een poging
ondernemen om een einde te ma
ken aan de scheidingen die reeds
sedert eeuwen bestaan.
In tegenstelling tot de Rooms Katho
lieke Kerk vormen de Orthodoxe Kerken
geen eenheid. Zij zijn gescheiden naar
nationaliteiten in o.a. de Russisch-,
Grieks-, en Baltisch Orthodoxe Kerken.
De patriarch van Constantinopel is niet
het hoofd van deze kerken, maar geniet
wel het aanzien van geestelijk leider.
Vandaar ook dat hij de naam van oecu
menisch (omvattende de gehele Ortho
doxe wereld) patriarch heeft gekregen.
Een patriarch is een aartsbisschop, het
geestelijke hoofd van een autonome
Orthodoxe Kerk.
De vertegenwoordiger van het Oecu
menische Patriarchaat van Constantino
pel, archimandriet Timiades, b(j de
Wereldraad van Kerken in Genève heeft
medegedeeld dat Athenagoras 1
„Commissie voor panchristeltfke
gen" heeft ingesteld die dc bezwaren
cn moeilijkheden, die een hereniging
van de Oosters Orthodoxe Kerken in de
weg staan, moet bestuderen.
Voorsynode
De commissie heeft ook tot opdracht
gekregen om wegen te zoeken om tot
een betere verstandhouding te komen
met de Coptische en Armeense Ker
ken. Om- de weg te banen zal Arthe-
nagoras een reis naar Antiochië, Jeru
zalem en Alexandrië maken om daar
met de orthodoxe patriarchaten be
sprekingen te voeren. Voor het eerst
in lange jaren zal de Patriach
Constantinopel zijn stad verlaten.
Bovendien zal in het voorjaar
volgend jaar een panorthodoxe v
synode worden gehouden op het Griekse
eiland Rhodos. Naar het zich laat aan
zien zullen voor het eerst in de moderne
Met enige stille verbazing beginnen wij te zien dat de on
heilsprofetieën van kort na de oorlog weinig steekhoudend
zijn geweest. We zitten midden in coëxistentie in plaats van
in een atoomoorlog. De wereld begint weer iets te krijgen
van de optimist die jubelt over de dorens omdat dan zijn
leven ook over rozen gaat.
In de kerk zijn wij sterk onder de indruk geweest van de
toekomstloosheid van onze eewW. We hebben geprobeerd om
naast de mensen te gaan staan en dat de mooie naam „soli
dariteit" gegeven. We hebben geprotesteerd tegen atoom
bewapening en wat dies meer zij.
En opeens slaat de geest van de tijd een andere richting in
en zitten we nog druk te confereren over de problemen van
gisteren. De bijbel waarschuwt tegen een al te grote soli
dariteit. Wij moeten aandacht schenken aan Gods Woord,
„opdat wij niet afdrijven" (Hebr. 2 1), dat .wil zeggen ons
laten meesleuren door de geest van de tijd. Zullen xue ons nu
weer laten beheersen door de welvaartsmentaliteit? Uiteinde
lijk hebben we slechts één boodschap: Verkondigt het evan
gelie aan wanhopigen en verzadigden. Daar ligt onze taak.
SPAARKLIMAAT EN SPAARPRIKKELS
patriarchaat van Moskou, dat -
deze eeuw vrijwel steeds afzijdig ge
houden heeft, zal zich laten vertegen
woordigen.
Aan de hoofden van de Armeense en
de Coptische kerken zijn ook uitnodigin
gen gestuurd om vertegenwoordigers
te zenden. Deze kerken hebben zich
reeds In de 5e en 6e eeuw afgescheiden
en 7-iJn door de eeuwen heen steeds zelf
standig gebleven.
T\E regering heeft de reeds in de worden gestimuleerd en aangemoe-
Troonrede toegezegde nota over digd.
de bezitsvorming thans bij de Twee- Aan beide kan een regering het no
de Kamer ingediend, en haar komt dige doen. Tot de negatieve elemen-
waardering toe, zowel om de hier- ten behoort stellig het tegengaan van
bij betrachte spoed als om de in- factoren die het algemene spaarkli-
houd van haar voornemens. maat ten nadele kunnen beïnvloeden.
De nota geeft een duidelijke indruk Onzekerheid omtrent de waardevast
van de richting, waarin de regering heid van het geld bijvoorbeeld ani-
denkt. Zij wil het sparen ook bene- meert tot sparen zeker niet. Ook zal
den een lagere inkomstengrens een niet aflatende stijging in de
krachtig bevorderen. prijzen op de bereidheid*om te spa-
Voor het sparen, zo stelt zij met eni- ren alleen ontmoedigend kunnen in-
ge klem, is niet alleen het op zich- werken.
zelf reeds zo noodzakelijke „spaar- En wat de positieve kanten betreft,
klimaat" voldoende, neen, daaraan kan de regering ter bevordering van
dienen nog zekere „spaarprikkels" het sparen zo het een en ander doen
te worden toegevoegd. Welnu, ten met behulp van het middel der be-
aanzien ook van deze laatste laat de lastingpolitiek. Het vooruitzicht van
regering zich in deze nota, die van belastingfaciliteiten., zelfs zoals in
haar voornemens mededeling doet, deze nota aangekondigd van belas-
niet onbetuigd. ting vrijstellingen, maakt het sparen
Sparen is op zichzelf reeds een tot een des te aantrekkelijker bezig-
nuttige bezigheid, in het belang van heid. Want het betalen van belasting
de betrokkenen zelf, doch eveneens geen zaak, die ons met een blij
voor de volksgemeenschap als ge- hart pleegt af te gaan.
heel. De waardevastheid van het j)e belastingpolitiek, dit middel in
geld, dit belangrijke goed in elk eco- ,je hand der overheid, is onder om-
nomisch bestel, zal tot sparen aan- standigheden wel voor minder aan
moedigen; aan de andere kant werkt vaardbare doeleinden gebezigd dan
de spaaractiviteit van een volk gun- nu> ten dienste van de bezitsvor-
stig op de waardevastheid van het ming;, geschieden gaat.
geld in. Dat daarbij de regering een bepaal-
Er zijn overigens nog méér goede de inkomstengrens zich voor ogen
kanten aan het sparen verbonden. Het stelt, is begrijpelijk. Het gaat hier
leidt immers tot enig bezit adn eigen- om diegenen onder ons, die in be-
dom, en al mag men zeker niet te gircel niet minder dan wie ook in
zeer hechten aan aards goed, aan de de gelegenheid moeten zijn hun
andere kant is het menszijn niet wel menselijke verantwoordelijkheid te
te denken zonder enig eigendom, beleven, maar die daaraan, mee door
dat toch de menselijke verantwoor- de maatschappelijke omstandighe-
delijkheid, dit wezenskenmerk van den waarin zij verkeren, nauwelijks
het menszijn, alleen maar kan aan- of niet toekomen. Want, al is er dan
scherpen. onder ons volk als geheel een ver-
Hierin ligt het goede element van Mijdende klimming in de besparin-
de eigendom, en daarom zal wie de gen op te merken, dit neemt niet
waarde van de eigendom erkent en weg, dat, zoals de regering zelf ook
inziet, ook voorstander zijn van een opmerkt, er nog veel te velen zijn,
redelijke spreiding ervan. Ophoping die in de afgelopen tien jaren, af-
van eigendom bij weinigen moge gezien van bepaalde duurzame con-
voor die weinigen aangenaam zijn, sumptiegoederen, niet in de vorming
zulk een ophoping heeft geen zede- van enig noemenswaard persoonlijk
lijke waarde, ons dunkt ook nauwe- duurzaam bezit geslaagd zijn. Veel-
lijks voor de begunstigden zelf. al was dit geheel onmogelijk.
Niet voor niets was reeds onder het \yat dit betreft, mag het nauwelijks
oude Israël het systeem van de toevallig heten, dat de regering voor
eigendomsverdeling gericht op een de aankondiging van haar voorne-
voortdurende spreiding ervan over mens juist dit tijdsbestek gekozen
de volksgenoten. Het is wel duide- heeft. De vrijere loonvorming is im-
lijk, dat dit geheel iets anders is dan mers reeds ingegaan. De eerste loon-
het gemeenschapsbezit, zoals dit, stijgingen hebben zich reeds voor-
vooral in het verleden, door onder- gedaan, in ruimere mate bovendien
scheidene socialistische stromingen dan onder de oude gebonden loon-
is voorgestaan. vorming voor waarschijnlijk geacht
Van haar kant dan bepleit de rege- moest worden. Er komt meer geld
ring, op maar al te goede gronden, onder de mensen, tot een totaal zelfs
haar voornemens tot bezitsspreiding dat het hier en daar al weer enige
juist vanuit de erkenning der men- reden tot beduchtheid schijnt te ge-
selijke verantwoordelijkheid. Dit ven. Welnu, dan wordt het sparen,
pleidooi is bepaald geen overtollige behalve de waarde die het heeft voor
daad in een tijd als de onze, waarin, de spaarders zelf, tot een extra be-
zoals de regering trouwens zelf vast- lang voor onze volksgemeenschap,
stelt, op velerlei gebied, ook in het Wij achten het verder een zaak van
economische, concentratie en een- betekenis, dat de regering de door
tralisatie hoogtij schijnen te vieren, haar bevorderde activiteit van het
Dan is het de roeping temeer van een sparen voorts leidt in de richting van
regering om erop toe te zien, dat een meer eigenhuisbezit en van bezit aan
redelijke bezitsspreiding zich over effecten. Hierop zijn alweer belas-
zo mogelijk alle leden van de volks- tingfaciliteiten doelende, en wij aar
gemeenschap kan voltrekken. zelen niet, ook hiervan de bijzonder
Als bij zovele aangelegenheden be- aantrekkelijke kanten te erkennen,
staat de taak van de overheid dan Zo zien wij In deze nieuwe voorne-
in een tweeledige: in een negatieve mens van onze regering een prettige
zowel als in een positieve. De nega- aanvulling op andere spaarregelin-
tieve is, dat belemmeringen tot de gen zoals de jeugdspaarregeling
beoefening van de spaarmogelijkheid en de ambtenarenspaarregeling
worden weggenomen, de positieve waartoe reeds eerder besloten werd.
is, dat voorts de spaaractiviteiten
Van Nelle bestellen! (Adv.)
Duitse vertaling
van de Koran
Binnenkort verschijnt in Nederland
een nieuwe Duitse vertaling van de Ko
ran (uitgegeven door de n.v. Zuidhol
landse boek- en handelsdrukkerij. Den
Haag). Tijdens een ceremonie woens
dagavond 11 november in de moskee
aan de Oostduinlaan zal het eerste
exemplaar van deze vertaling door de
directeur van de uitgeversmaatschappij
de heer A.D.M.C. Stok. worden aange
boden aan de leider van de Ahmadiyva
Muslim Beweging in Zwitserland, dc
heer N. S. Ahmad. Dc Ahmadiyya Mus
lim Missie in Nederland, die aan he
tot standkomen van deze vertaling de
nodige medewerking verleende, herin
nert er aan dat kort geleden eveneens
met haar medewerking een vertaling
van de Koran in het Nederlands, En
gels en Duits verscheen.
Dr. R. B. Evenhuis
met emeritaat
Van Nelle bestellen
(Adv.
Dr. R. B. Evenhuis, predikant bij de
hervormde gemeente van Amsterdam
heeft, wegens doofheid eervol emeritaat
aangevraagd. Hij zal nu door de Cen-
itrale Kerkeraad van Amsterdam be-
|noemd worden tot archiefhistorlcus
van de hervormde gemeente in de hoofd
stad Dr. Evenhuis werd in 1899 gebo
ren en in 1923 kandidaat in Gelderland, 'nekamp.
Op 30 november 1924 werd hij voorgan
ger van de hervormde evangelisatie te
Winschoten. Hij diende voorts gemeen
ten van Noordhörn, Zaandam en Scheve
ningen. Op 27 april 1947 deed hij zijn
intrede te Amsterdam.
Uniecollecte
Lijst 4 van de 81ste Uniecollecte bevatte
de volgende bedragen:
Transport lijst 3: 41.003,99. Winsum
611.17, Zijldijk 300,—, Anjum 421,—,
Bolsward 489,50, Dronrijp 311,90, Eng-
wierum 255,Gerkesklooster f 344,
Heeg 287.95. Oosterzee 201.70, Opeinde
430,25, Klazienaveen 416.45, Ossenzijl
103,25, Culemborg 428,75, Doesburg
514.90, Lanteren f 2240,—. Rheden
229,22, Den Dolder 130,Opperdoes
235.50, St. Pancras j 800.—Maasdijk
508,96, Monster 1522,60. Zwammerdam
693,36, Zwijndrecht 899,91, Haamstede
340,15, Middelburg 1437.—.
Totaal van 100 locale comités 55.156.51
(in 1958: 45.694,57'.
ONDERWIJS
Benoemd tot hoofd: aan de Chr. La-
;re School te Uithuizermeden: Th.
.eruma te Zandeweer; aan de Eben
Haëzer-school te Klaaswaal: J. J. Ver-
hoole te Hoedekenskerke; aan de Ds.
Fortgens-school te Voorschoten: B. Dijk-
n te Doetinchem; aan de Pr. Bea-
:-school te Treebeek: A. v.d Roo-
irt te Tilburg; aan de C.< O School
te Harpel VlagtweddeiJ Tn.W Jan-
ius te Grijpskerk; aan de Hervorm
school te Beilen: F. Strijker te D«-