Brandenburger Tor
POCKETBOEK
SPEL OP DE PIANOTOETSEN
achter de
MUSICA-KALENDER
ZATERDAG 31 OKTOBER 1959
CULTUUR I
SURROGAAT VOOR VRIJHEID
TN Oost-Berlijn wordt een klein mapje met
tien foto's over de Brandenburger Tor
uitgegeven. Op die foto's in de vorm van
ansichtkaarten vindt u de geschiedenis
van de Brandenburger Tor van de oude
stadspoort in 1770 af tot de
vorig jaar in ere herstelde
poort compleet met Quadri-
ga (wagen bespannen met
vier paarden) toe. Het zijn
bijzonder mooie foto's ge
worden en wie eens Oost-
Berlijn bezoekt mag niet na
laten het mapje te kopen. De
kaarten kunnen bovendien
worden verzonden en daar
door is het geringe aantal
ansichtkaarten uit Oost-Ber-
lijn weer wat uitgebreid.
Men vindt er nog niet veel
stadsgezichten of gebouwen
en kerkenfoto's om te ver
sturen.. Zo erg veel is er na
melijk nog niet te fotogra
feren.
De binnenkant met bovenge
noemd mapje geeft een korte
toelichting op de geschiedenis van
de Brandenburger Tor. de poort
die Oost- van West-Berlijn scheidt
En daar las ik aan het slot de
volgende zinnen: „Wie nu van
de Tiergarten-zijde <dat is dus
West-Berlijn) komend door de
Brandenburger Tor gaat. verlaat
het „gisteren" van een maat
schappij zonder uitweg en komt
in het „morgen" van een socia
listisch Berlijn. Eens zullen de
werkkrachten van geheel Berlijn
net doen als hun Victoria fde ge
vleugelde vrouw op de door de
vier paarden getrokken triomfwa
gen» op de Brandenburger Tor.
nl. het kapitalisme de rug toeke
ren en vierspannig naar de over
winning van het socialisme ren
nen. Dan zal dc Brandenburger
Tor voor altijd zijn wat ze oor
spronkelijk zijn wilde een poort
van de vrede".
Het behoeft geen betoog dat
men er in het Wes
ten wel wat anders
over denkt Onze f
maatschappij ls echt
nog niet zo zonder
uitweg als men in
Oost-Berlijn denkt.
- - b,taa
Der
«Rn vongi
e leden van het opera-orkest had ik niet. maar het
woont in_ West-Berlijn en krijgen goed je zoveel mogelijk
t daarna enigszi
altijd
Westberlijnse marken uit
betaald Bij een voorstelling van kunnen commentariëren. Èr wordt
„Der Revisor" van Egk heb ik zo vaak commentaar geleverd zon-
vorige maand kunnen constateren der dat men met de eigenlijke
op welk een behoorlijk peil hier toestand op de hoogte is. Er
gewerkt wordt. wordt in het dagelijkse leven kri
tiek op mensen geleverd, zonder
Komische Oper dat me" dcle mcnscn ken'
En kritiek op het Oosten heb ik
TV7IE DAN van de Staatsopera zeker, ernstige kritiek zelfs. Zelfs
naar de Komische Oper in ondanks het goed georganiseerde
Oost-Berlijn. gaat zal eigenlijk in culturele leven, zelfs ondanks het-
een geheel andere sfeer komen, geen men daar voor de kunste-
De Komische Oper is een beetje naars over heeft. Want het com-
vooruitstrevender nog. is minder munisme is daar nu eenmaal niet
afhankelijk van politieke persoon- weg te denken. Geloof niet dat al-
lijkheden. hetgeen voor het groot- le Oostberlijners communist zijn.
ste deel te danken is aan de ge- Integendeel, in dit opzicht heb ik
niale leider Walter Felsenstein, de heel andere ervaringen. Zelfs bij
man die door de gehele wereld leidende figuren in de culturele
bewonderd wordt om zijn zuivere sector. Maar van bovenaf voelt
inzichten in de muziekdramati- men de leiding van een commu-
sche kunst en zijn organisatori- nistisch regiem, die vrijheden ont-
sche gaven. In mei 1957 bracht neemt waar vrijheden hadden
de Komische Oper in Parijs en- moeten zijn.
kele voorstellingen van „Das
schlaue Füchslein" van Janacek Als het onderwijzend personeel
met enorm succes, en ter gele- van een school min of meer „vrij-
genheid daarvan hebben tal van willig- wordt gedwongei
Europese theatermensen gediscus-
sieerd met Walter Felsenstein (IaKs ln
fabriek te gaan
de operaregie. Toen heeft ken. omdat die fabriek wat ach- £renzeii kent, __voelt
Europa begrepen welk terstand heeft, dan is dit een ern
stige vrijheidsberoving, niet al
ten kracht Felsenstein
De Komische Oper wil »i.«.».
ie naam niet zeggen, dat er al- leen omdat de vrije dag van het aeei
personeel daarmee verloren gaat,
gedaan wordt en voor wat er spe
ciaal op cultuurgebied wordt ge
organiseerd.
Hoe dat komt? De cultuur is
hetgene waar men zich in Oost-
Duitsland aan kan optrekken.
Door de kunst, die geen lands-
kent, voelt men zich
het grote geheel van
Europa opgenomen, voelt
verbonden ook met dat
Duitsland, dat door
eigenzinnige mensen is afgesne
den. Dan kan men weer opstijgen
tussen
Oost- cn West-Ber
lijn heen
Waar men zich aan
de kunst optrekt
zal zeker wel
rn constateren
.gisteren'» en .jnorg»
de aangrenzende Apollozaal,
wat ..gisteren'» en .morgen" is. Wie was. Voor het eerst werd er in juweel van een muziekzaal voor
bijv. dc beweging en de bedrijvig- de Deutsche Staatsopcr in het ongeveer 300 mensen. Per seizoen
hnd en de opbouw aan het We-'- Duits gezongen tijdens het welda- geeft het orkest, genaamd Staats-
berlijnse Bahnhof Zoo vergelijkt digheidsconcert voor de weduwe kapelle, 10 k 12
met het centrum van Oost-Berlijn. van Mozart op 28 februari 1796.
Alrxandcrplatz. zal heel duidelijk toen er stukken uit Mozart's ope-
merken, waar cr aan de toekom;
leen maar vrolijke opera'
den opgevoerd, maar het is echt
een muziektheater, dus waar stuk-
ken komen die ook wel gespro- gedrang komt
ken tekst hebben tussen de mu- geloofsvrijheid gerukt wordt. En
ziek door. Eerst na de oorlog is ais jk jn Oost-Berlijn niet meteen wezenlijk belang
f.eWestberlijnse krant mag rondlo- Oost-Duitser, die de vrijheid van
waar ttan! pe». da" da' ook „ijheidsbc- hot Westen mist. devrijheid vóór
eveneens een operagebouw staat, roving. Maar ir
dat aan alle eisen voldoet. Op 23 „,et bllnd z,jn
december 1947 werd de Komische
Oper met „Die Fledermaus" van
Johann Strauss officieel geopend.
Van 1948 tot 1949 heeft Otto Klem-
perer er een aantal voorstellingen
van de „Carmen" van Bizet ge
leid. De chefdirigent is thans Va
clav Neumann.
Het repertoire ls eveneens veel
zijdig. waarbij ook een „Albert
Herring" van Benjamin Britten
behoort, alsmede „Die Kluge"
van Carl Orff, „Was ihr wollt"
van Kusterer. „Die vier Grobia-
ne" van Wolf-Ferrari, „Der arme
Matrose" van Darius Milhaud,
„Die schweigsame Frau", van
kamermuziekconcert In Richard Strauss. „Die verkaufte
Quadri ga, de Romeinse zege
len mei tier paarden, op de
inden burger Tor. de poort die
st en West scheidt in de ge
deelde stad Berlijn.
wordt gewerkt en waar er stilstand
is. Hij zal het ook zien aan de kle
ding in Oost-Berlijn. die aanmerke
lijk slechter is dan in West-Berlijn.
Maar dat de Oostduitse autori
teiten ook door middel
Braut" van Smetana. „Die Wir
von Pinsk" van Richard Mohapt.
enz. Wie in de Komische Oper
een voorstelling bijwoont van
..Hoffmanns Erzahlungen" van
Offenbach met krachten als Hans
Nocker, Irmgard Arnold. Melitta
Muszely en Rudolf Asmus zal be-
Op het repertoire staan natuur-
werden uitgevoerd. Tijdens lijk alle bekende opera's van Mo-
de bezetting door Napoleon in 1806 zart. Beethoven, Verdi, Tschai- seffen, dat er ook achter de Bran-
diende de Staatsopera tijdelijk als kovvsky. Puccini, Gluck, Maseag- denburger Tor goed gezongen kan
broodmagazijn. maar daarna ni Wagner. R. Strauss en Leon-
SDe ólag om het
HET POCKETBOEK heeft in korte tijd zijn tienduizen-1
den verslagen. Het brengt niets minder dan een revo-1
r--lutie teweeg, niet alleen in de leesgewoonten, maar ook I
leen maTrki °ePen°''beplau'Vlak in de vrijetijdsbesteding. Door het pocketboek worden
denkt. Daarom is de kunst van wjj een geletterde maatschappij, een ideaal dat welk on-1
derwijs dan ook nimmer bereikte. Aanvankelijk hebben de
uitgevers in ons land deze liliputverschijning met angst I
in het hart gadegeslagen. Zij vreesden er nadeel vanl
voor het duurdere gebonden boek. Deze vrees is onge-|
grond gebleken. Naast de goedkope pocketboekjes blijftI
menigeen prijsstellen op het „mooie" boek. Met name dei
rijk geïllustreerde prachtuitgaven ziet men in steeds toe-j
nemende mate in de etalages verschijnen, terwijl ook del
oorspronkelijke Nederlandse roman niet verdrongen werd.»
Toch. en een nauwkeurig end verhaal over een kleine sa-B
marktonderzoek heeft dit uitgewe- menleving op een eilandje in del
zen heeft één genre uitgaven Stille Zuidzee, dat door een vul-»
een reuzeklap van het pocketboek kanische uitbarsting vernietigd»
opgelopen: de vertaalde buiten- wordt. Een Ierse pater en dne|
landse roman. Voor een duurde- tot dwangarbeid gedeporteerden!-
re gebonden uitgave van de ver- redden melaatse kinderen uit ri«|
taalde roman is haast geen de- dreiging van de gloeiende lava-»
biet meer. Hier is het pocketboek stroom. Ook dit boek is verfilmd*
de onbedreigde heer en meester met Spencer Tracy in de hoofd»
geworden. rol.
Vele uitgevers beginnen niet Van de vier nieuwe boeken If
meer aan het laten vertalen van echter de voortreffelijke reporta*
een goede- buitenlandse roman. Dit ge die Herbert Schrader schroef
is in zekere zin jammer, want
via de vertaalde roman heeft me
nigeen de weg tot de wereldlite-
hun goed recht. Heel veel invloed Milder-Hauptmann. die op 11 ok-
heeft die reclame niet. noch in tober 1815 de Leonore zong bij de
Oost-Berlijn. noch in West-Berlijn. eerste Duitse opvoering van Beet-
Kn ook niet op de buitenlander, hoven's „Fidelio".
Overigens moet men niet denken Zo zou men heel veel muzikale
dat men slechts met gevaar of bijzonderheden over deze opera
met grote moeilijkheden van West kunnen vertellen, over de vele
naar Oost kan komen, of omge- premières die er gingen, over de
krrrd. Wie per S-Bahn of per U- vele grote dirigenten die er diri-
Bahn gaat zal net zo vaak dc -eerden iSpontini. Meyerbeer,
grens kunnen passeren als hij Karl Muck. Felix Wcingartner.
maar wil zonder enige controle Richard Strauss. Erich Kleiber.
En van die gclcgenhe.d maken otto Klemperer. Joseph Keilberth
met alleen veel Oostberlijners ge- en Wilhelm Furtwangler) en over
bruik. maar ook veel Westberlij- de vele sterren die er zongen. En-
ners. Ergens voelen ze toch Bcr- keie malen is het gebouw in brand
lijn wel als één grote ondeelbare geraakt, maar telkens weer op-
stad cn ze gaan maar wat graag gebouwd. Voor het bombardement
naar eikaars culturele manifesta- tijdens de 2e wereldoorlog werd
ties Wie in West-Berlijn „zwart" ais laatste opera op 31 augustus
Ooitbcrlijnse marken koopt, kan 1944 Mozart's „Figaro" opge-
b.v. heel goedkoop de voorstel- voord. Op 3 februari 1945 werd
lingen van de Staatsopera of de het gebouw volledig verwoest.
,n Na enige Jaren ln het Admirals-
zijn toch altijd nog palast aan de Friedrichst rasse te
waard Daarwortl opg„„den. ko„ epaem-
aruK georuiic van van dc staatsopera op 4 sep-
tcmber 1955 weer het nieuwe gc-
Staatsopera bouw betrekken Untcr den Lin
i.n «tlolr vnnr do Hi-dwipskathe
der bekende
Anna Blaubarts Burg"
wellicht het
Maar hij zal
meest interesseren voor de unie
ke programmaboekjes, die bij de
operavoorstellingen worden uitge-
ri Bartok. „Der geven. Daarin vindt men letterlijk
/m~"' alles over de opera, èn historisch.
én artistiek. Dit zijn kleine stu
dies op zichzelf. En niet zonder
trots gaf een der dramaturgen
me een aantal van deze waarde
volle boekjes.
Vrijheid
Revisor" van Werner Egk (West-
Duitsland), „Krutnava" van Su-
chon (een Tsjech). „Die Verlo-
bung im Kloster" van Prokofieff.
..Halka" van Moniuszko, „Ario-
dante" van Handel. „Prome
theus" van Wagner-Regeny, „Die
sieben Todsunden" van Kurt Weill.
£ht a^leenJaiiesfemd8op(iOSosteun TTAT WIL het bovenstaande
ropa. Verschillende krachten uit allemaal zeggen0 Heeft mijn
West-Duitsland werken incidenteel bezoek aan Oost-Berlijn
dc Oostberlijnse Staats-
opera, doch de Stadtische Oper
West-Berlijn heeft nu zijn vast-ge-
engageerden verboden aan de
Staatsopera mee te werken. Dit
overigens om zuiver organisato- uju u
rische redenen. Ongeveer 75 pet. angst
alleen
doel gehad het Westen
eens te vertellen hoeveel er aan
cultuur wordt gedaan in dat deel
van Europa waarvan we eigenlijk
zo weinig weten en waar we al-
tiiH m»t een zekere afkeer cn
kijken? Dat doel
de moderne hartchirurgic heil
meest fascinerende. „De slag om|
,JH de hartslag" heet dit 'boek. datl
ratuur gevonden." Ook blijft het de ontwikkeling van de laatslef
bezwaar, dat het pocketboek door tijd op het gebied
uitvoering, omvang en prijs te- derzoek 1
veel als een ééndagsvlieg d| u—
beschouwd, en een boek is «ais
het goed is) altijd iets waarde
vols.
De Utrechtse uitgever De Fon
tein heeft daarom gezocht naar
een tussenweg, waardoor het mo
gelijk is de vertaalde roman in
een meer duurzame vorm tegen
een schappelijke prijs onder het
publiek te brengen. Zijn Fontein-
boekerij brengt uitgavi
handig formaat,
hartchirurgic
ordt schrijft. Sedert de Leidse hoogli
(als raar Willem Einthoven de elek-
trocardiograaf uitvond (hiervi
in 1924 de Nobelprijs) mag
op dit gebied van een waarlijk]
adembenemende vooruitgang spre
ken. Ook ten aanzien van de ziek
te van deze tijd. de „manager
ziekte" licht dit boek zijn lezer»
voor. Het is verheffend te zien,
wat wetenschap en techniek geza-
PKmenlijk weten te bereiken op het
slappe"plas- terrein, waar juist onze;
HmiHRowfl
ticband en typografisch welver- technische eeuw zijn slachtoffer»
z.orgd. tegen een prijs, die zeker fej _,"!.z5n j - >=-"—51»j°Jü j --tl?
de helft goedkoper
Komische
wonen. En
wel de mix
gemaakt.
rekening bleef hij
Oost- Sir1*!!.*0?» T0EN in 1874 door vrienden van de archilKt-schilder Viktor f^*enian gerx&ie daittan,
in oost g*®bouw geworden. waarbij niets. 1 Hartmann een tentoonstelling werd georganiseerd van levenlang de geniale cmeuani.
maar dan niets vergeten is. Wie het nagelaten werk van deze op 41-jarige leeftijd overleden ,,„„m A„.
- de weg niet weet kan er zelfs kunstenaar, kreeg Moussorgsky de inspiratie tot het schrijven van 1 a^ p^ocyclu& is het nudoor
His Master's Voice op de plaat
ebracht in een vertolking door
Bachauer. als onderdeel
aan dc Untcr den Linden de oud- ^:c'g niet weet" kan er zelfs
ate rechten. Ruim 200 jaar gele- verdwalen. Voor alle solisten is oiano-'cvclus De schilderijen-tentoonstelling", bestaande uit
den werd de Deutsche Staatsopcr Cr behoorlijke ruimte. Er zijn af- omnastukken Hartmann
feboren. Op 7 decembtr 1742 vond zondcrltjk, douchM.U.n, ..gen t.en^no,lukken^ Hart^nn
de eerste voorstelling plaats, nl. repetitiegelegenheden, een grote M°i&org3ky gewieest
VIA NAALD
CN PLAAt
zurka's speelt zijn het echte ma
zurka's. Een kostbaar plaatje,
prachtig opgenomen.
dr op-r, „C.sarSmd Cldopatta - m„
-van Karl Heinnch Graun. de daaro8nder J rnimte om alles
componist die reeds in 1740 ,n recds kiaar tc zetten voor de vol-
opdracht van Koning Fricdrich II *cnde opera. Dc zaal is geheel in
het ensemble voor de opera sa- de oude stijl gebouwd en dc ad-
menstelde. Het nieuwe gebouw ministratie heeft een eigen groet
was eind november 1742 klaar en gebouw,
de koninklijke opzichter meldt De Gencralmusikdirektor is steeds terug
..Het gelijkt op een prachtig pa- thans prof. Frans Konwitschnv wijzigde
leis. het staat aan alle --ijden vrij 'gcb. 1901'
heeft zo veel plaats
het bezoek aan de tentoonstelling.
goede vriend
de pianostukken zijn eigenlijk impressies gin
Die impressies werden met
elkaar verbonden door een
„promenade in Russische stijl",
waarin de toeschouwer van het
ene schilderij naar het andere
loopt. Deze promenade komt
i een ietwat ge-
Na de
die als kapelmeesters promenade horen we muzikale
naast zich heeft Hans Löwlein en vcroeeldingen van: 1. ..Gnomus,
heen dat er gemakkelijk 1000 Horst Stcin. Avond aan avond zijn de kreupele dwerg" (heel rea-
koetscn kunnen stilstaan". de voorstellingen uitverkocht, listisch). 2. ..Het oude_kasteel
De opera van Graun was in het Soms is er om half
Italiaans, zoals toen gebruikelijk kleine opera en volgt
half
De Musica-ka lender 1960 van
Barenreiter Verlag te Kassei is
verschenen. En dat betekent op
nieuw een vreugde
muziekliefhebbers. Want deze ka
lender (met 14-daags kalenda-
rtum) bevat elk jaar weer een
achat van reproducties, die op
muziekgebied betrekking hebben.
De frontplaat Is al direct bijxozv-
drr fraai rn In kleur en stelt
voor „De fluitspeler" van Hen
drik Terbrngghen.
mgsstuk), 3. ..Spelende
on bekvechtende kinderen in
de Tuilerieën" (grappig kinder
stuk). 4. „Bydlo. Poolse ossckar"
(stemmingsstuk). 5. „Dans van
de kuikens in de eierschalen"
look een grappig kinderstuk).
6. „Samucl Goldenberg en
Schmuylc" (raak geschetst dub
belportret van een rijke en een
arme Jood). 7. _De markt in
Limoges'' (getoonzet genre-
een surrealistische stukje». 8. „Catacomben"
net harp" van Woif- verbeelding van een Rom
„Composit.e met harp" van Woit- verbeelding van een Romeins
icm op- Kan8 Lcttl. het portret van Cho- graf, waarvan Moussorgsky
do vete pin f*bruari 150 jaar geleden zejf ze]; fiDe scheppende geest
geboren» van Eugene Delacroix. Van Hartmann leidt mij naar
een balletscène van Edgar Do- de schedels en roept ze aan a
gas. het dodenmasker van de de schedcls beginnen zacht te
Zwitserse componist Willy Burk- gloeien"). 9. „De hut van Baba-
hard. enkele op de muziek ge- ^aga" <cen Russische heks. een
inspireerde schilderijen van Pi- sluk natlonaie sagc( en 10. „De
casso. de prachtig getekende mu- van Kiew" teen visioen van
zicklcs van Auguste Rcnoir. de Heilig Rusland»,
gebeeldhouwde kop van Mahlv
door Auguste Rodin. een fraaie
Perzische miniatuur, de heerlijke L
schets van dc broer cn zuster ten die het uitvoeren moeten
van de kunstenaar Adolf Mcnzel. af behoorlijk studeren Maar het
..Danspaar" van de 50-jarige >s alles zo geniaal door Mous-
Grammophonbouse Klas
sieken (2-5 cm. langspeelplaat
GHLP 1019». Gina Bachauer. die
op 21 mei 1913 in Athene geboren
werd. een oud-leerlinge is van
Cortot en Rachmaninoff en thans
door haar huwelijk met de En-
gclse dirigent Alec Sherman de
Britse nationaliteit heett gekre- debuteerde
gen, is hier echt in haar element.
Haar kracht ligt namelijk niet bij
Chopin of Debussy, maar in de
Russische werken. Het is dan ook
een prachtige muzikale en tech
nisch goed-beheerste vertolking ge
worden. waarbij ook de piano
klank heel mooi is gebleven. Al
leen de binnengroevcn vertonen
enige neiging mm
En verder bevat deze kalen
28 prachtige platen met voorstel- een „Danspaar" van de 50-jarige »s alles
l.ngen u t heden cn verleden. Een kunstenaar Hans Erm. een por- sorgsky gedaan, dat
unieke foto van Johann Joachim tret in kleur van dc 6-jarige Mo- moeite graag
Quantz (dc bekende fluitist »n zart, enz. «leren de bladen van Moussorgsky
'9 ln deze kalender, die eer I
500 schenk kan zijn voor i
n er le vriend of vriendin.
die
heeft.
Cina Bachauer, die t oor H.M.V.
de schilderijententoonstelling tan
Moussorgsky speelde.
hier is zijn verbeelding zeer sterk
te noemen. Later heeft Maurice
Ravel het pianowerk georkes
treerd en heeft er werkelijk een
zeldzaam mooi orkestwerk
gemaakt. Vermoedelijk
KEN ANDERE pianist, over wie
ik kort geleden met enthou
siasme schreef, is de 27-jarige
Poolse musicus Adam Harasic-
wicz. In 1955 won hij de eerste
prijs op het Internationale Cho-
pinconcours te Warschau. Fonta-
na heeft nu een klein plaatje van
hem opgenomen met vier Chopin-
werken. nl. Etude Ges-dur Op. 25
no. 9. Mazurka a-moll Op. post-
hume. Mazurka b-moll Op. 24 no.
4 en Polonaise cis-moll Op. 26 no.
I (45-tocrenplaat 495021 CE). Wie
alleen al die stralende Etude van
Harasiewicz hoort zal er al van
overtuigd zijn. dat hier
de grootste pianisten
tijd speelt. Harasiewicz
dc kunst Chopin te ontdoen
het al te romantische waas en
hem toch niet te verstarren. In
tegendeel. zijn spel is geheel
geniet, nl. Margrit Weber.
jonge Zwitserse pianiste, die op
14-jarige leeftijd al een prijs op
een jeugdconcours won, waaraan
door 300 jongeren werd deelgeno
men. Zij is een oud-leerlinge van
Max Eggcr uit Zürich. trad al op
Dij dc Münchener Festspiele en
?buteerde in 1956 in Amerika.
De Deutsche Grammophon Ge-
sellschaft heeft van haar een
nieuwe plaat uitgebracht met het
Pianoconcert in A-dur KV 414 van
Mozart, welk werk begeleid wordt
door de Festival Strings Lucerne
onder aanvoering van Rudolf
Baumgartner. (25 cm. langspeel
plaat LPE 17182). Dit door de
26-jarige Mozart in Wenen ge
schreven Concert is licht en bril
jant. speels
kend en bij uitstek geschikt
bekend te worden als componist
anuitgave be
taald moet worden. Reeds zijn er
verschillende werken in deze boe
kerij verschenen, die terecht een
goede naam hebben (Zuster Luc,
Christus wordt weer gekruisigd.
De dag, dat Lincoln werd doodge
schoten, enz.).
Nu opnieuw is deze reeks met
een viertal delen aangevuld, aller
eerst de aangrijpende autobiogra
fische roman* van Eva Müthel
„Voor jou bloeit geen boom": het
verhaal van twee Oostduitse stu
denten. die in botsing zijn geko
men met het regiem. Reeds eer
der is de aandacht op dit mees
terlijke werk gevestigd.
yOORTS TWEE zeer interes-
santé ontspanningsromans: Si
mon Kent „Veerboot naar Hong
kong". waarin de lotgevallen en
avonturen verteld worden van een
door de oorlog ontspoorde Ameri
kaan. uit Hongkong uitgewezen en
in Macao niet toegelaten, die nu
gedoemd is op een veerboot tus
sen deze plaatsen heen en weer
te varen. Arthur Rank heeft deze
stof vprfilmd met in de hoofd
tijd ondanks
koude en andere oorlogen de slag
om de hartslag wellicht de voor-]
naamste zal blijken te zijn.
De Fonteinboekerij is inmiddels
bezig een andere slag te winnen:
die om de kwaliteitsverbetering
van de door het pocketboek be
dreigde boekenmarkt.
EV. GROLLE
Filmproductie
door
S. I. Van Nooten
pianist. Daarvoor had Mozart Haas en Ulrich Klever. Dit bf-'t-
het ook geschreven: de muziek- je is thans in een Ned. verta-
stad Wenen zou hem nu eens goed ling van Frits Versteeg versche
leren waarderen cn dus schreef nen bij Uitg. Nijgh en Van Dit-
hij in die tijd drie Pianoconcer- mar te Den Haag. Het is een
ten. die hij zelf uitvoerde. gids voor de platenliefhebber.
Margrit Weber speelt de solo- ^a_ar'__^?e. .een ®'8en
partij verrukkelijk geheel
1/OOR al diegenen, die een
grote interesse hebben voor
de technische kant van de film
heeft de heer S. 1. van Nooten
de reeks Cinegrafia. een publi
catie van het Nederlands Film
instituut welke wordt uitgegeven
Curd Jür- door J. Muusses te Purmerend,
een buitengewoon instruerend
boekje geschreven geheten
„Filmproductie, een beknopt
overzicht van de technische cr
organisatorische aspecten van hei
filmproductieproces".
Het is een lange weg van sta
tische projectie tot de ingetoik-l
fcelde techniek van de moderne I
filmproductie. Men zou vanwege!
alle techniek gaan vergeten, dat I
er ook nog een mens in de /ilm-l
productie werkzaam is, daaroml
t wijdt de schrijver het voorlaat-1
samengesteld door"Walter ste (vijfde) hoofdstuk speciaal!
ollen Orson Weles i
gens. Het andere boek is van
Max Catto „De duivel op klaar
lichte dag". Een verbazend boei-
Voor wie de
plaat draait
In het Ullstein Taschenbücher
Verlag te Frankfurt am Main is
direct aanspre- enige tijd geleden verschenen een
u.i.* .Schallplattenbrevier". geschrc-
t de 1
het filmproduc
tieproces: producent, productie-!
leider, regisseur, filmcutter, chef-
cameraman, operateur, architect.
geluidsingenieur, grimeur en dl
U[ v die anderen, die medewerken aan\
"de verzameling grammofoonplaten de totstandkoming van een /iim.
echte speel,. Moiartstijl, pergen, Sn'rJK"tS,,S?- de h",T V,°"!
cetrokken. nergens met drsma- Me„ vindt heeI wete„s;
tische accenten, nergens geroman- waardigs in. zowel over de pla- 1 j j
tiseerd. Altijd klaar en nobel, met tenfirma's en de kunstenaars. matographtques heeft gestudeerd,
een prachtige toonvorming. Het over het „inblikken" van geluid
kleine kamerorkest van het Fes- »-
de I
tival van Luzem sluit zich hier- ais ovcr.fl( vervaardiging
deze 1» «T
verstaat de klcin«; bezetting zo helder vi
reofonische weergave wordt
klank. Er
lezetting zo helder van der d, ioupe gcn°men. Dc oesieKz,
is geen vertroebeling. vcn van de grammofoonplaten is afbeeldingen
buitengewoon rijk en origineel
geïllustreerd. Zelden zagen wt
i kort bestek zoveel interessan-
op projectiege-
lekenaar Moussorgsky het zelf ook
heeft gesteld op de Poolse aard |P Ri
1 in Chopin e. ook op jie romantische hofkringen uit Mozarts tijd denkt,
Een bijzonder goede plaat.
ook had hij wel
last. Per worden. Zoals Harasiewicz de r
Technisch kan
ter orkest denken.
tolking van dit orkest is zodanig naar een zo objectief mogelijke vakman voor de vakman; onder
zich als het ware in de opsomming. Het een en ander is wie jn geval ook de ge'inte-
?r resseerde filmamateur „erekeed
ge leidraad aan. (pocketformaat, vu,0 worden.
CORN. BASOSKI 176 blz.).
EV. G.