CHRISIFI In de koster ontmoet de wereld de kerk Ex-priesters getuigden in overvolle kerk De groep in jeugdwerk verdient bestudering Bouwverenigingen ook in toekomst een taak £eitben Een woord voor vandaag Kanttekening Toekenning nobelprijs Anti-proton-ontdekkers Koster is schoonmaker stoker, gerant en ober In het tweede gedeelte van de lezing, welke ds. J. Vuijst voor de Prot. chr. ver. van kosters heeft gehouden, zegt hij o.a. het vol gende: sommigen lijk onderscheid gemaakt moet worden omdat het in de gemeen te toch in de allereerste plaats gaat om het geestelijke werk. zo als door de ambtsdragers verricht wordt. Het werk van de koster daarentegen is van meer stoffelij ke aard. Het zij u toegegeven: „stoffig" is uw werk vaak wel. Maar die tegenstelling is fout. Want al dat zogenaamde „geeste lijke" werk heeft ruimten nodig, die beatnwoorden èn aan de op dracht van de gemeente èn aan de eisen, die de tijd stelt. Die gemeente moet zorgen, dat ze die ruimten krijgt. Maar als ze de ruimten eenmaal heeft moet ze ze „verzorgen" en voor gebruik gereed maken, voor de menigvul digheid van taken van het moder ne kerkewerk. Dat „verzorgen" legt de gemeente als haar taak in uw handen. Daarom moet u. de koster, goed weten of de ruimten waarover uw gemeente beschikt werkelijk vol doen aan de opdracht, die de ge meente heeft en aan de eisen, die deze tijd stelt. U moet dus zelf een mens zijn, die de opdracht der gemeente van Christus verstaat. BOVENDIEN: u moet uw tijd kennen. U moet iets begrijpen van wat er omgaat in de harten en hoofden van de moderne men sen. Dan weet u dat de mensen niet meer willen zitten in vieze ongezellige, slecht verwarmde hok ken. U moet begrijpen wat de jeugd verlangt ook ten aanzien van lokaliteiten. Want nogmaals: al bent u benoemd door een kerkvoogdij of een commissie van beheer: u bent de gemeente zelf. Daarom is uw werk moeilijk in te passen in een bepaald schema. Daarvoor is het te zelfstandg. U bent schoonmaker en stoker, maar ook gérant en ober. Er zitten zo veel kanten aan uw werk. dat een goede koster bijna het beroem de schaap met vijf poten is. Maar in elk geval: u hebt een bepaal de zelfstandigheid. positie van de koster in de kerk. Uw vereniging heeft een concept regeling rechtspositie kosters ont worpen. Wat u daarin vraagt lijkt me in vele opzichten volkomen billijk, al zullen er wel practische moeilijkheden zijn. Ik geloof, dat we het aldus mo gen stellen: Wil een gemeente haar eigen verzorgende taak ten opzichte van de ruimten der gemeente niet zelf door middel van vrijwilligers ver richten. maar wil ze deze haar eigen taak opdragen als volledi ge of halve dagtaak aan één ha- rer leden, dan moet een gemeen te daarvan de financiële konse- kwenties willen dragen. Of de ge meente doet dit werk zelf of ze geeft de opdracht aan de koster. Maar dan moet ze het ook zo doen. dat de man en de vrouw aan wie de opdracht verstrekt" wordt de mogelijkheid heeft die opdracht naar behoren te vervul- ten al het kosterswerk doet dan dat ze God en de mensen bedriegt door iemand haar eigen werk toe te vertrouwen zonder hem daar voor behoorlijk te belonen. Maandsalarissen en uurlonen, sociale voorzieningen, vakantiere geling en vakantietoeslagen, pen- sioenering op 65- jarige leeftijd en een pensioenregeling dat zijn allemaal zaken die horen bij dit „behoorlijk belonen". j avonds (en overdag) de mensen ontvangt. U moet kunnen uitrusten van een winterlang laat naar bed gaan. medewerker". Dit woord heeft in de kerkorde der Hervormde Kerk een bijzondere klank. Het is de aanduiding van degenen, die werk zaam zijn in een „bediening", d.w.z. die een opdracht hebben meestal in het apostolaat van de kerk. Daarbij kan ik het niet la ten te denken aan de zeer vele nieuwe kosters, die nodig zullen zijn in de talrijke nieuwe kerken en kerkelijke wijkcentra in onze snel groeiende steden en dorpen. Daar waar de koster dikwijls niet meer koster, maar concierge heet. Die kerken en kerkelijke wijkcen tra zijn vooruitgeschoven posten van de gemeente van Christus. Uiterlijk zijn ze het visitekaartje van de kerk. Soms staan ze eni ge jaren in het weiland, voordat de huizenbouw zo ver is gevorderd, dat ze geheel staan ingesloten. Soms is de kerk te laat: dan wordt het kerkelijk gebouw neer gezet als de wijk reeds is volge bouwd. Onze nieuwe kerken en wijkcentra worden lang niet alleen voor het zuiver kerkelijk werk ge bruikt. rPEMIDDEN van al die „verhuur- activiteiten" staat de koster. Wat zeg ik: daar staat de ge meente. Die vooruitgeschoven post wordt niet alleen zichtbaar in het gemeenteleven, dat zich in de nieuwe stads- of dorpswijk af- Ze wordt ook zichtbaar in het gebouw zelf; ook de vormgeving van het gebouw, de architectuur moet een uitdrukking zijn van de opdracht en het leven'van die ge meente. Maar bovenal wordt dit zichtbaar in de figuur van de man, die altijd bij en in dit gebouw te vinden is, die alles regelt en ver zorgt. U spreekt met de mensen. U ontvangt ze. U wordt dikwijls hun vertrouwensman. Een in uw PERSOON: de gemeente van Christus. Practisch betekent dit, dat we ons alleen maar kunnen verheu gen over uw plannen een „kos- terschool" op te richten. Want u moet niet slechter serveren dan in een restaurant. U moet weten om te gaan met mensen. l Tijdens missieiveek in TJtrecht /"NNDER het thema Openbare schuldbekentenis van een priester" hebben de ex-priesters ds. H. J. Hegger en evangelist Wim Kuin zaterdag- en zondag avond in de We^terkerk te Utrecht samenkomsten belegd om te getuigen van hun geloof in Jezus Christus. De bijeenkom sten, die tegen het einde van de roomskatholieke missieweek wer den gehouden, trokken zoveel be langstelling dat beide avonden honderden teleurgesteld moesten heengaan, omdat zij in de over volle kerk geen plaats meer kon den krijgen. De missieweek is een rooms-katholie- ke actie die er op gericht is om rand- kerkelijken te activeren en niet n> katholieken te winnen. De beide priesters, die in het verleden dergelijke missieweken hebben geleid, waarin zij de mensen in het openbaar dingen ge leerd hadden die in strijd zijn met de bijbel en het evangelie, wilden door deze samenkomsten hun fouten in openbaar belijden. Huis aan huis was een uitgebreide folder verspreid, waarin zowel wat zij vroeger leerden als wat zij nu belijden, was opgenomen. Reeds voor de samen- Eerste congres NecL. Gerei. Jeugdraad verslaggevers) Voor het eerst heeft de thans vijf jaar bestaande Nederlandse Gere formeerde Jeugdraad een congres gehouden. Bij deze jeugdraad zijn aangesloten de Bond voor Geref. Jeugdorganisaties, de Bond van Geref. Jeugdverenigingen, de Stichting Evangelisch Herstel en Opbouw en de Geref. Zondags schoolvereniging Jachin. In de praktijk van haar werk komen deze organisaties vaak met dezelfde problemen in aanraking. De direc teur van de N.G.J.R., prof. dr. ir. H. van Riessen, en de wetenschap pelijk medewerker, ds. J. Firet, be studeren de achtergronden van deze vraagstukken en geven richt lijnen, die kunnen leiden tot op lossing van de problemen. Het congres, gehouden op het geref. jeugdcentrum De Witte Hei te Huis ter Heide, hield zich bezig met een bezin ning over de functie van „de groep" in het jeugdvormingswerk. Het was, zoals de voorzitter van de N.G.J.R., ds. W. A. Wiersinga zeide, ditmaal een beslo ten werkvergadering. Zij werd bijge woond door een vijftigtal „topfunctiona rissen" uit de aangesloten organisaties. Er lagen twee uitvoerige verhandelin gen over de groep op tafel, resp. van prof. Van Riessen en ds. Firet. De eer ste had zich geconcentreerd op „de groep", de tweede op het functioneren van „de groep". Een en ander onder het motto „een dozijn is meer dan twaalf", d.w.z. een aaneengesloten groep bestaande uit twaalf mensen, betekent meer dan twaalf individuen los naast elkaar. Prof. Van Riessen besprak de groep eerst vanuit principieel gezichtspunt, om vervolgens de groep als feit en norm te bezien; daarna duidde hij de bete kenis van de groep in het jeugdwerk aan, terwijl hij ten slotte een beschou wing gaf over de structuur van de groep. Een groep is een samenleving. Maar een groep op zichzelf biedt nog geen ga rantie voor een goede samenleving. Ver storende factoren zijn er wanneer een enkeling in de groep zichzelf zoekt, ook wanneer een groep doel reformeerde antwoord" van vroeger is dwenen. Tu is er een wisselwerking tussen het geestelijke en het sociale. Verzwak king van het geestelijk leven tast de samenhang der groepen (bijv. gezin, jeugdvereniging) aan. En aantasting van het sociale (dus van de gemeen schap in gezin en vereniging) leidt weer /erzwakking van het geestelijk le- Maar ook het omgekeerde is waar: wanneer de groep goed functioneert, krijgt het geestelijk leven meer elan. Zodat studie inzake de weg tot sane ring van de groep alleszins gewenst is. DS. FIRET. In de toelichting op zijn referaat over het functioneren van de groep zei ds. Firet, dat het werken in groepsverband niet een toevallige bijkomstigheid maar een wezenstrek voor het jeugdwerk is. In het jeugdwerk staan de leden in een levendige wederkerige relatie tot el- Door deze relatie is de groep ^en „veld", waarin allerlei krachten wer ken. Elk lid heeft zijn eigen achter grond, ambities, mogelijkheden, sympa thieën. De beweging, die door deze krachten in de groep ontstaat, groepsproces. De leiding heeft tot taak dit proces reiken. In de verschillende vormen van gere formeerd jeugdwerk berust de leiding grotendeels bij mensen, die geen vak kundige beroepskrachten zijn. De lan delijke beleidsorganen zijn verantwoor delijk voor het trainen van deze lei ders; deze training moet er vooral op gericht zijn de leiders inzicht te geven in de groepskrachten en het groepspro- Vervolgens moeten volgens ds. Fi ret de organen de methodiek var het werk doordenken onder het as peet van het groepsmatig bezig zijn. Hierbij kan men dankbaar gebruik maken van het resultaat van bezin ning en onderzoek op dit terrein bui ten de gereformeerde kring, speciaal in Amerika. wordt in zichzelf. Juist daarom is een nadere beschou wing van de groep van zoveel belang voor het gereformeerde jeugdwerk. Vroe ger had de „gereformeerde groep" een concrete doelstelling: de vorming tot ge reformeerd mens in het volle leven. Dat is veranderd. Men zit met het jeugdwerk in een malaise, die een dui delijke geestelijke kant heeft. Het „ge- komsten begonnen stond de telefoon niet stil bij de contactadressen. De telefoni sche boodschappen een „Waarom moet len rijden?" tot de ergste verwensingen godslastering toe. Niet reactionair Op zaterdagavond gaf ds. Hegger korte inleiding. Hij legde er de nadruk op dat het niet in de bedoeling was om een rel te ontketenen, maar dat hij en zyn collega wel graag, waar zij in het openbaar mensen misleid hadden nu hun schuld in het openbaar wil den belijden en wilden getuigen van de centrale boodschap van Jezus Christus. Sterk legde hy er de nadruk op dat „het vervullen van de plichten" niet vol doende is en dat als wij zeggen zelf nog verzoenend werk van Chris tus te moeten toedoen uit te boeten wy de eer van Christus verduisteren. Hoewel het gevaar in dit soort sar komsten groot is dat het getuigenis sterk reactionair karakter krijgt, bleek niets van een scherp afzetten tegen de Rooms-katholieke kerk. Op eenvoudige wijze vertelde evangelist Kuin hoe hij tien jaar behoord heeft tot de orde van de Trappisten en tien jaar zwijgend door net leven is gegaan op zoek naar heilig heid. Eerlijk vertelde hij hoe hij er niel geslaagd via de genademiddelen die de Rooms-katholieke kerk aanprijst ook maar een stap verder te komen; hij getuigde van zijn teleurstelling en van zijn besluit om dan de kerk maar als ka pelaan te gaan dienen. Eerlijk Toen hy een afgevallen lid ging op- toeken om haar tc vragen waar haar geloof verloochend had, kw zo onder de indruk van haar geloofs getuigenis dat hij met andere ogen zijn bybel is gaan lezen. Zo kwam hij to< het geloof dat het evangelie alleen Jezu- Christus en niet de kerk centraal stelt. Onder intense aandacht werd door de vele aanwezigen naar zijn uiteenzetting geluisterd. Achter in de kerk stonden een aantal opgeschoten jongens, kénnelijk ge komen om deel te nemen aan een rel, de bijeenkomst stonden ook zij buiten de kerk ernstig over het getui Kuin te discussiëren. Vervolg Zondagavond was de opkomst zo weldigend dat alle gangpaden als volle tram opgepropt stonden en noj_ geveer 500 mensen naar huis moesten worden gestuurd. Het organiserend mité heeft besloten om aanstaande ig een extra samenkomst te beleggen een van de Utrechtse kerken. In aansluiting op deze actie zullen het vervolg op donderdagavond :n zijzaal van de Christelijk Geref. Kerk te Utrecht speciale contactsa menkomsten worden gehouden rooms-katholieken die meer van bijbelse boodschap en het protestan tisme willen weten. Deze samenkom sten zullen afwisselend geleid worden door ds. Hegger en evangelist Kuin. Beroepingswerk NED. HERV. KERK roepen te Houten, U.: T. Langerak te Vinkeveen; te Joure: J. v. d. Beek te Urk. Bedankt voor Waddinxveen: J. van der Velden te Dordrecht. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zwijndrecht-Groote Lindt: N. Korenhoff te Appingedam; te Rutten, N.O.P.: P. Sytsma, kand. te Amsterdam; te Schiebroek-Hillegers- berg-Centrum: R. D. Beukema te Doorn. Bedankt voor Oegstgeest: L. G. Pley- int te Leeuwarden-West. Benoemd tot ziekenhuispred. te Gro ningen: H. A. Starrenburg te Kantens. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Urk: H. van Leeuwen te Arnhem. Int. congres van chr. onderwijzers Het Internationaal Verband van Chris- telyke Opvoedings- en Onderwysorgani- saties houdt van 31 oktober tot en met 2 november te Brussel een internatio naal congres. Het openingswoord wordt gesproken door de tweede voorzitter van het In ternationaal Verband, de heer J. W. Hulst, in de Hervormde kerk te Brussel. In de middagvergadering houdt prof. dr. E. Lichtenstein uit Munster een verhandeling over Luther en d school". De volgende dagen spreken di Stückelberger uit Bazel (Bedreigd schoolwerk in een bed-eigde wereld) prof. dr. A. J. Bronl.'.iorst uit Brus sel 'Bijbelse boodschap, Bijbelverhaal Bijbelse roman). De vergaderingen worden gehouden in de Bcneluxzaal v het Congrespaleis. Onderwijsbenoemingen Benoemd tot onderwijzer aan de Eben Haëzerschool te Sneek: S. Tuinenga te Kollumerzwaag; aan de Chr. Nat. school te Oude-Biltzijl: D. Muller te Utrecht; aan de Geref. Gemeente-school te Rilland-Bath: R. H. Kieskamp te Oene; aan dc C.V.O.-school te Welsrijp: C. B. van Putten te Utrecht; aan di Herv. school te Rouveen: J. Termaat te Putten: aan de Herv. school te Vollen hoven: Verschoor te Dordrecht; aan de Petrusschool te Nijmegen: J. Berg kamp te Arnhem en W. Volaart te Nijmegen; aan de Christ, school te Sid- derburen: P. Vermaas te Groningen. B. en W. van Veendam hebben bezwaren B. en W. van Veendam hebben een adres aan de Tweede Kamer gericht, waarin zij een aantal bezwaren uiten tegen de „mammoetwet", zoals deze bij de Tweede Kamer aanhangig is maakt. Toepassing van deze wet tot gevolg kunnen hebben, dat de ge meentelijke gymnasiale afdeling van het Winkler Prins-lyceum te Veendam opge heven moet worden. Deze afdeling werd in 1947 aan de Rijks-h.b.s. toegevoegd voorziet volgens b. en w. in een dring' de behoefte. Minister Van Aartsen: Subsidieregeling Advertentie BABY ZEPHYR de zachtste voor van nu ongezond (Van onze correspondent) De woningbouwverenigingen zullen ook in de toekomst een be langrijke taak behouden, al is die taak misschien anders dan thans. De minister van volkshuisves ting en bouwnijverheid, mr. J. van Aartsen, verklaarde dit za terdag in Enschede tijdens de vergadering van het Verbond van Christelijke Woningbouw verenigingen en -stichtingen in Nederland. Zijn woorden werden met applaus begroet. De minister wees de aanwezigen op, dat 97 percent van de na de oorlog gebouwde woningen tot stand kwam met een of andere subsidie. Dat vond de minister ongezond, afgezien nog van Maar in de loop van het jaar waren er nog meer feestdagen: Kerstmis werd zo veel mogelijk op de zelfde manier gevierd als in de goede jaren. Alles wat niets kostte werd met de grootste nauwgezet heid nageleefd: zo'en niet anders moest het zijn. En het merkwaardigste was, dat zoveel van het oude bewaard kon blijven. Karl en Krister waren vaste gasten gedurende de feestdagen, natuurlijk, zoals zij het vroeger thuis waren geweest. Op Charlottendaal hadden zij nooit gekleurde paas eieren gehad. Nu herinnerde Elisabet zich daar eens van gehoord te hebben, en de eerstvolgende Pasen wikkelde ieder twee eieren voor zichzelf en drie voor Krister en drie voor Karl in bonte lapjes, voordat zij ze in kokend water legden. Het resul taat was prachtig. Mooi gemarmerd in alle kleuren van de regenboog kwamen de eieren uit hun om hulsel te voorschijn en werden met gejubel begroet. Marit had narcissen van vloeipapier in een papier winkel gezien. Zij gaf het niet op, alvorens zij ze had nagemaakt, haast mooier dan die in de win kel van Sundberg stonden,- beweerde Ragnhild, en alle drie hielpen mee de keukentafel te dekken, die nog nooit tevoren zo prachtig was geweest. Karl en Krister waren bepaald onder de Indruk. Zij hadden echte narcissen uit de kassen van Char lottendaal meegebracht, en berkenloof dat zij zelf tot uitbotten hadden gebracht.^ Maar het wonderlijke va de bloemen van „thuis", den zien zonder tranen in verlangden toch altijd JEAANA OTERUAHL- Buiten waait langzamer er geneigd graag flink vrolijk als Ragnhild, zij treurde over haar .i bloemen en vooral van was dat zij ze niet kon- i de ogen te krijgen. Zij 1^6"=" -er naar dat wat groeide geurde. Het gaf niets planten in potten te kwe ken De duisternis en de gaslucht doodden de plan ten na korte tijd. Eigenlijk vreemd en leeg zo zel den bloemen om zich heen te zien, waar zij tus sen bloemen waren opgegroeid. Zij konden het alle drie goed samen vinden Marit was misschien een beetje overheersend met haar hevig verlangen alles zo goed en zo gauw mogelijk te doen Eigenlijk geleken ze anders zo veel op elkaar, maar toch voelde een van hen zich soms pijnlijk minderwaardig. Elin dan de andere twee. verlegener en over zichzelf na te denken. Zij wilde zijn als Marit, vlug ei voelde dat zij het niet tekort. Toen zij pas op school was, ging het slecht en langzaam. Maar na de eerste twee jaren kreeg zij een andere onderwijzeres, die onder de acht-en- itwintig leerlingen in de klas Elin dadelijk begreep, ien inzag dat het noodzakelijk was geduld met haar ite hebben. Zij liet haar merken, dat zij in 't geheel geen haast had, terwijl de vroegere juffrouw altijd haast had. Zij trachtte uit het kleine verlegen meis je te halen wat er in zat, en dat was meer dan een van allen had gedacht. Toch bleef zij alleen onder haar klasgenoten. Het was alsof zij er niet bij hoorde, alsof zij een vreem de was uit een ander land. waar zij voortdurend naar terug verlangde. En dat was ook wel het ge val. Zo was het, dat zij de atmosfeer van hun vroeger tehuis, waar de zon scheen, waar de zomerwind waaide en alle vogels zongen, met zich meebrach ten. Die lucht vormde als een lichtkring om hen heen, die hen vrij deed ademen en hen onvatbaar maakte voor het vele lelijke en slechte van die we reld, waarin zij nu verplaatst waren. Maar Marit en Ragnhild voelden zich thuis in de nieuwe wereld in tegenstelling met Elin. Die we reld was zo vol opgaven, zo rijk aan mogelijkhed voor hen, dat zij geen tijd hadden om achterom kijken en te treuren. Maar Elin treurde. Alhoewel zij evenals haar zi ters altijd bezig was en zich daarom ook nooit vi veelde, was er altijd in haar een pijnlijke plek een groot verlangen. Het verlangen naar huis naar vader. Eigenlijk was dat een en hetzelfde. Het gebeurde wel, dat zij 's avonds voor het slapen, er over lag na te denken waar hij nu v was. Kon hij hen zien? Wist hij wanneer het hen goed ging? Leed hij onder hun tegenspoeden' wat deed hij daar boven? Was daar ook een waar hij werken mocht of werd er in de hemel wel gewerkt? Ja. vader werkte zeker, anders kon hij zich niet gelukkig voelen. Zij trachtte zich voor te stellen, hoe die bovenaardse tuin er uit zou zien, waar hij, die op aarde de gewone naam Sven Eriks son had gedragen, nu bezig was om lichtgevende bloemen te kweken en bomen met vruchten van zil ver en goud. Maar hoe zij zich ook inspande zich iets voor te stellen dat mooier was dan al het aard se. toch werd die hemelse tuin aangelegd volgens het voorbeeld van de oude tuin van Charlottendaal. Bloemen en bomen waren dezelfde als daèr, en vlak bij het hek stond een klein geel huis met klimro zen en een wit gordijn dat uit het - «-j - zoals op de aquarel Elisabet Eriksson zat met de handen in haar schoot, alleen in haar keurig gepoetste keuken. Zij had de kinderen naar buiten gestuurd C" delen: het was de eerste zondag in juni, mooi weer. Zij had een zware arbeidsweek achter de rug. twee dagen was zij uit wassen geweest, de andere vier dagen had zij volop te doen gehad met de fijne was en het strijkgoed. Het was een zegen, dat zij werk had. werd er moe van, een moeheid die zij op Charlot tendaal nooit had gevoeld. Maar dat was ook e groot verschil, daar leefde zij zo goed als altijd de buitenlucht, en hier kwam zij bijna nooit buiten. Nou ja, het zou wel weer beter worden, men went aan alles. Zij zat met haar rug naar het licht: (Wordt vervolgd) budgettaire overwegingen. Hij begreep wel dat een deel der woningen niet ongesubsidieerd tot stand kon komen ook dat de vermindering der sub sidie geleidelijk moet gaan. Over hoe zijn werk zal gaan wilde de nister zich niet uitlaten. Minister Van Aartsen was van mening dat het Nederlandse volk er aan i, wend te weinig voor de huur van woning uit te trekken. Hij achtte het funest dat de mensen maar gewend blij- m aan de subsidie voor woningen. Tenslotte pleitte de minister voor laging van de bouwkosten, hetgeen niet inhoudt dat de woning slechter moet worden. Spr. zag hier een taak voor ge- ïeente, woningbouwverenigingen, archi- icten en aannemers gezamenlijk. De voorzitter, de Amsterdamse wethouder A. in 't Veld, stelde de vraag wat er in de toekomst van de woningbouwverenigingen terecht zal komen, wanneer de subsidies steeds minder worden. Toekomst Dr. W. Albeda, economisch adviseur an de Ned. Chr. Bond van werknemers i de hout en bouwnijverheid, sprak yer „Woningbeleid voor deze tijd". Het •oningprobleem is een vraagstuk inkomens en produktie. De mensen de lage inkomens moeten een te groot deel daarvan besteden aan huur. soms is dit wel een vierde deel. Industrialisatie de bouw zou leiden tot verlaging der De kardinale vraag van het christelijk geloof is: „Wie is Jezus Christus voor u?" Is Hij voor u iets bijzonders, een uitzonde ring dus onder de mensen, of staat Hij boven de mensen In Lucas vier lezen we dat er „een roep van Hem uitging naar alle plaatsen in de omtrek". Voor deze mensen was Christus de buitengewone mens, die dingen deed die geen ander kon doen, die sprak zoals ze nog geen ander mens hadden horen spreken. Voor velen is Christus dit nog. Hij is de grote leraar, die een uitstekende plaats inneemt onder de grote geestelijke leiders. Hij is voor hen de Nobelprijswinnaar van de eerste eeuw, de hoogste sport van de menselijke ladder. Zo gezien kan Christus ons niet redden. De hoogste sport is niet hoog genoeg voor God. Hoe hoog de mens in eigen kracht ook opklimt, nooit zal hij hoog genoeg kunnen reiken om de hand van God te pakken. Babylonische torens brengen geen redding. Christus is de laagste sport van Gods ladder. Hij is God, neergedaald tussen de laagstgevallen mensen. Hij kwam niet in de eerste plaats voor de groten der aarde, maar voor de gevallenen om hen de hand van God te reiken en de ladder naar eeuwige rust op te dragen. Hij kwam voor u en mij. Willen we ons laten redden? k VERWARRING AAN DE TOP J^E SOWJETUNIE heeft in de af- deze indruk te wekken en heeft zich conferentie met de westelijke mo gendheden gewijzigd. Aanvankelijk leek Chroesjtsjef reke- ficieel de voorkeur ning te willen houden met het die daar tussenin ligt. standpunt van De Gaulle, dat een Het moeilijkst is thans de positie indt hij te vroeg en die van De Gaulle te laat. Daarom geeft hij of- datum, dergelijk gesprek pas in het voorjaar kan plaatsvinden. Nu de Verenigde Staten en Enge land, land. de Verenigde Staten. Het plan en topconferentie te beleggen, tenslotte vaste vormen aan in ooral ook West-Duits- het gesprek, dat Eisenhower en bereid blijken, de Franse Chroesjtsjef in Camp David hebben president een eindweegs tegemoet te gevoerd. De Amerikaanse president komen, is de politiek van het Krem- is in zekere mate dus reeds gebon- lin er plotseling weer op gericht, de den aan een overigens vaag ge- onenigheid tussen de westelijke houden afspraak met de Russische bondgenoten te doen toenemen, door premier. met grote klem aan te dringen op Maar wat belangrijker is: hij moet i spoedige topconferentie. ook rekening houden met de opvat- De meningen zijn zeer verdeeld. De tingen, die Engeland en Frankrijk c maar moet aan de andere kant reke- westelijke Grote Drie tegen elkaar ning houden met het standpunt zijn bondgenoten in het Westen. Dit is in het bijzonder het geval met uit te spelen. De Gaulle neemt getwijfeld een krachtige positie in, ook die van Macmillan is be de gedragslijn, welke generaal De langrijk versterkt, nu de Russen elkaar en van de houding van landen het onderling met elkaar e ér straks aan het langste eind zal blijven verzetten en wellicht het trekken. Dat neemt echter niet weg, Frankrijk zich in een sleutelpositie bevindt, van waaruit het zijn bond genoten nog voo den kan plaatsen. Wat West-Duitsland betreft: kanse lier Adenauer, die ieder uitstel Westen opnieuw onder druk zetten, dat Voor de Verenigde Staten geldt nog extra moeilijkheid: hoe langer topconferentie uitblijft, hoe moei- grote moeilijkhe- lijker het voor Eisenhower wordt, krachtig beleid te voeren tegen- de Sowjetunie. Want volgend jaar moeten in de Ver. topconferentie, waarvan het doel Staten presidentsverkiezingen niet vaststaat, toejuicht, voelt het den gehouden en die werpen nu meest voor het standpunt van De reeds haar schaduwen vooruit Gaulle. Hij wil echter vermijden, kosten en dus tot vermindering van huur, aar dit lijkt niet erg reëel. Nu kan men proberen een oplossing te zoeken in het verlagen van het woonpeil. dat is geen oplosing, aldus dr. Albeda. In de eerste plaats omdat het woonpeil al laag is cn in de tweede plaats moet rekening gehouden worden met het feit dat een huis voor de komende vijftig jaar bewoonbaar moet zijn. Als men be denkt dat de welvaartsstijging gemiddeld 2 pet. per jaar is kan men wel nagaan dat de wooneisen over enkele tientallen jaren aanzienlijk hoger liggen. Ook kan men een oplossing zoeken in de subsidie van de woningen, maar dan stuit men op de moeilijkheid dat de hui dige regering de subsidielasten wil ver minderen, hetgeen dr. Albeda overigens begrijpelijk vond. Hij achtte subsi- .-oor woningen van mensen, die het wel kunnen betalen, niet juist. Dr. Albeda achtte een systeem nodig, waarbij subsidie wordt gegeven waar dat noodzakelyk is in verband met de toe komst In de eerste vyftig jaar, terwyl tevens rekening wordt gehouden met de huidige mogelykheid om de huur te be talen. Volgens hem dnidt het Scandina vische systeem aan dat dit mogelijk is. Tenslotte zag spr. het woningbeleid meer dan tot nu toe het geval is geweest als onderdeel van het sociaal economisch beleid, waarbij met de toekomstige komensontwikkeling rekening moet v den gehouden. Naar een Europese N.V.?, door prof. mr. P. Sanders. Inaugurele rede Rotter dam. Uitgave N.V. W. E. J. Tjeenk Wil link, Zwolle. De publiciteitsleer omschreven en twee harer objecten geschetst, door G. de Bruyn. Openbare les Utrecht. Uitgave Van Gorcum, Assen. De ontdekkers van het anti proton, reeds vorige week ge noemd als de meest waar schijnlijke kandidaten, werd vandaag de Nobelprijs voor na tuurkunde toegekend. De ont dekkers zijn: dr. Emilio Segre en dr. Owen Chamberlain, bei den Amerikaan. De Nobelprijs- 1959 voor scheikunde is voor professor Jaroslav Heyrovsky uit Praag. Hij ontdekte de po- larografisch-analytische me thode in de toegepaste schei kunde. Het anti-proton werd in septem ber 1955 ontdekt. Het bestaan er van werd reeds dertig jaar lang vermoed, maar het kon pas worden geconstateerd nadat in 1955 de Be vat r on versneller te Berkeley Californië in werking werd gesteld Toen werd de theorie bevestigd, dat materie uit deeltjes en tegendeel- tjes bestaat die eikaars spiegelbeeld zijn. Deze bevestiging werd getypeerd met de woorden: „Een nieuwe anti wereld op het gebied der natuur kunde." Dr. Segre werd in 1905 in Italië geboren. Het fascisme dreef hem voor de tweede wereldoorlog de Verenigde Saten. Dr. Chamber lain werd in 1920 in San Francisco geboren. Professor Heyrovsky, directeur van het polarografische instituut van de academie te Praag, werd in 1890 in Praag geboren. Prijs Nederlandse Letteren voor Roland Holst „Het feit, dat de jury eerst na rijp beraad de dichter en prozaïst Adrianus Roland Holst aan de regeringen van België en Nederland heeft voorgedra gen voor de prijs der Nederlandse Let teren (1959), vindt zijn oorzaak in de verheugende omstandigheid, dat de letterkunde van de Nederlanden in het bezit is van meer dan één auteur, totale werk een zo indrukwek kend en karakteristiek geheel is, dat het een bekroning zou wettigen". Met deze verklaring begint het rapport van de jury voor de prijs der Nederlandse Letteren 1959 ten bedrage van 75000 francs en nu voor de derde maal ver leend. In het rapport verklaart de jury voorts, dat de keus op Roland Holst eenstemmig viel. In haar beschouwing over de ideeën an Roland Holst, zoals deze zich in zijn werk gemanifesteerd hebben, zegt de jury, dat Roland Holst de mens geroepen acht tot een groots, door ziel- kracht bewogen bestaan. Hij ziet bei den echter vervallen en ontaard. Krach- leze visie werd Roland Holst tot nklager van de verwording der mensheid. „Weinig dichters wisten zo dwingend hun poëtische, artistieke vormkracht aan hun ontroeringen en verbeeldingen op te leggen als Roland Holst dit ver mocht te doen. Zijn stijl is zo markant, dat iedere bladzijde van zijn werk er aan herkenbaar is. Daarom kan hij aan het volk der beide Nederlanden worden voorgehouden als een der grootste dichters onder de levenden, een waarachtig poëet in de aloude zin van maker, maar ook van ziener en profeet." De prijs is gisteren door Tconing Bou- dewijn in Brussel uitgereikt. Gedich t van Hugo in standbeeld van Napoleon Franse werklieden hebben zaterdag in Boulogne sur Mer een nooit gepu bliceerd gedicht van de Franse schrij ver en dichter Victor Hugo ont dekt in een groot standbeeld van kei zer Napoleon, die over het Kanaal uitziet. Het standbeeld, dat tijdens de ge vechten in de tweede wereldoorlog zwaar werd gehavend, werd wegge haald om plaats te maken voor een ander standbeeld van Napoleon, op last van president De Gaulle. Het gedicht, geschreven op perka ment en in een loden pijp gesloten, moet 118 jaar in het standbeeld heb ben gezeten. Volgens Franse geschiedkundigen moet het de bedoeling zijn geweest het gedicht voor te lezen bij de ont hulling van het standbeeld in 1841.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2