Eerste kennismaking was GEESTELIJK LEVEN, maar bracht Leger niet van de wijs PROTESTANTEN NOG ALTIJD STIEFKINDEREN VAN DE STAAT MIEBEL 4c(i\Ci/jt4* ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 OKTOBER 1959 Atoombom geen alarm meer Er begint zich een zeer subtiele verandering te vol trekken in het geestelijk wereldklimaat. Tot nu toe kon men de geest van onze eeuw beschrijven met het woord crisis. De betrekkelijke rust in de internationale verhoudingen werd in onze eeuw vol komen verstoord. We rolden van de ene politieke crisis in de andere. Het gevolg was een economi sche crisis in de jaren dertig en een technische cri sis in de jaren veertig. De technische ontwikkeling was tijdens de afgelopen wereldoorlog zo eenzijdig dat het er een tiental jaren op leek dat de mens krachten had losgepeurd, die hij niet meer beheersen kon. Van iedere kansel viel het woord atoombom", het moderne zwaard van Damocles. Petitionnementen werden aangeboden. Kerken drongen er op aan de atomaire bewapening af te schaffen. Het motto was: Geen stap verder op deze verderfelijke weg. Het atoomprobleem dreigde op een gegeven ogenblik William Booth zich de Duitse kerk in twee kampen te verdelen. Bijna werd dit probleem in die kerk een groter twistpunt dan enige theologische kwestie sedert de reformatie. In wezen ging het om een voortgaan met het tech nisch onderzoek of een ophouden. Het Oosten en de Derde-weg-mensen kozen voor op houden (maar het communisme ging onverdroten Het westen koos voor een voortgaan. In de ijskast Reeds sedert enige jaren horen we tussen de alarm kreten, rustiger geluiden. Volgens vele geleerden gaat het allang niet meer om een ..to be or not to be". Integendeel de Amerikanen hebben uitgerekend dat zij met schuilkelders het aantal slachtoffers tot 5 of zelfs 3 procent kunnen terugbrengen. djeejer dez> 70 jaar in de YYlaaó-itad - De Theodore de Beza-school in J Paron heeft zojuist haar tienjarig j bestaan gevierd. Deze school werd. speciaal gest Nederlandse ryk ehrislel slechts FroM Nederlandse houden. De Nederland. „Vri 10 JAAR SCHOOL IN PARON hlyve heslaan. Onder bijeengebracht. Toen op 5 oklohe afgelopen jai root bedrag f Herinneringen oprichtingsjaar 1889 bijdrage zou gaan leveren. Enkele onwetenschappelijke schrij' P_.__ aangetekend tegen deze, wat zij noemen, valse ge ruststelling. Zij bazeren echter hun alarmkreten van het heden op de alarm-kreten van tien jaar geleden, zonder ook maar een wetenschappelijk bewijs aan te brengen. Het ziet er echter naar uit dat de westerse mens zich nauwelijks nog laat opschrikken. De atoombom be heerst de denkwereld van de mens niet meer. Hij is in de ijskast van het westerse denken geplaatst lucht, het naast het gifgas dat eens de mens angst aanjoeg, afwijkend De westerling haalt onbewust zijn schouders op over de man die ons nu nog bang wil maken met atoom splitsing. Hij is voor hij spreekt reeds geplaats T7"ANDAAG is het zeventig jaren gele- den, dat het Leger des Heils van de havenstad Rotterdam ging vestigen en hoewel ze ventig jaar niet tot de officiële jubilea wordt gerekend, kan en mag men aan dit jubileum niet zo maar voorbijgaanu want niet alleen voor de stad aan de Maas, maar voor heel Nederland is het besluit van de leiding, het werk uit te breiden met een vast punt van enorm belang geweest. Het besluit getuigde ook van een grote moed, hoe vreemd dit vandaag de dag moge klinken, en deze moed kon alleen worden opgebracht uit de zekerheid en het besef, dat een opdracht van Gods wege werd uitgevoerd. In de jaren negentig zag Nederland niet veel heil in het Leger, ook al door de sociale spanningen in het maat schappelijk leven en eerst later werd begrepen, dat juist het Leger des Heils aan het verminderen van die spanningen een belangrijke het podium van communistische agitators." en daar mede voor ons geweten onschadelijk gemaakt. Heel onbewust meent familie Doorsnee-1959 dat de techniek deze angstaanjagers al lang is voorbij ge streefd en dat zij nu nog als malle Don-Quichott'en achter de geiten aanhollen. Het Leger des Heils riep in die jaren bij de massa ontegenzeggelijk weerstanden op. De kleding en vooral de hoed, het zingen op de hoeken van de straten, het brengen van het Evangelie in de open llemaal wat vreemd en zo geheel Ie normale gang van zaken. Men vertrouwde het niet geheel. De sociaal-zwakkeren, om een term uit die tijd. te gebruiken, tot wie het Leger zich in de eerste plaats wendde, zag in zijn optreden niet de helpende hand, doch veeleer een poging van de beter gesitueerden hen te sussen en te doen verzoenen met hun lot. Ander accent Toegang10 cent Deze Maar het Leger, dat nu eenmaal zijn opmars door de wereld was begonnen, liet zich niet meer tegen houden. En het marcheer de ook door Nederland en chting Rotter- •erandering van de geestesgesteldheid houdt in aat we een ander accent zullen moeten aanbrengen in de prediking van bet evangelie. In de vorige eeuw toen kon de mens immers alles lag het accent op de verlossing, omdat de mens zichzelf niet kon verlossen. In onze eeuw van crisissen in het kwa- draat lag het aceent op de verwachting. Johannes 2Pk n Soe ri de Heer predikte het duizendjarige rijk en velen lui- ?oi2* L.P wf1'ap sterden met aandacht. Maar ook de theologen trok- 'n aan" ken in -die richting: eschatologie werd hun mode woord. En de Wereldraad van kerken nam als the ma voor een van zijn wereld-assemblees: Christus, de hoop der wereld. Nu wordt het denken van de mens beheerst door de welvaart. We spreken over ,,de rechten van de mens". Sociale wetten hebben vrije tijd geschapen, die nu wordt opgeslokt door ontspanning. Technische snuf jes maken het leven gemakkelijker, zodat we onze energie op andere manieren kwijt kunnen. En toch. voelt de mens zich onvoldaan. Meer dan ooit moet in de prediking het accent liggen laten de bijeenkomst bij op vervulling. Christus kan door Zijn Heilige Geest te wonen. De toegang, zo wat de welvaart niet vermag, echte bevrediging stond er nadrukkelijk, is schenken. Onze tijd vult ons leven; Christus wil het slechts tien .cent, gere- vervullen. Dit wil niet zeggen dat er- geen plaats serveerde plaatsen een meer is in de prediking voor verlossing en verwach- kwartje. Er- zouden ook ting, maar dat de vervulling sterker naar voren moet Nederlanders spreken, n.l. treden willen wij een boodschap hebben voor de we- de stafkapiteins G. J. reld van vandaag. Govaars en C. F. Schoch, en diens vrouw en doch ter zouden zingen. Dank zij de nauwkeu rige notulering door de toenmalige journalisten is het verloop van deze eerste bijeenkomst, tot in details bekend. Er was een enor me opkomst van nieuws gierigen. die van de samenkomst wel niet veel verwachting hadden, maar de sensatie van het aan wezig-zijn beslist niet wil- Onmiddellijk na het opengaan van de deuren, zo schreef een journalist, stroomde het publiek naar binnen, zodat tegen half acht geen plaats meer was te krijgen. Het gedrang werd- tenslotte zo sterk, dat de politie verplicht was de deuren te sluiten. De aanwezigen werd door verkoopsters, onder wie bevallige, jonge meisjes, brochures, het laatste num mer van ..De Heilssoldaat" en het-' liederenboek van het"Leger des Heils te koop aangeboden tegen de prijs van tien, drie en vijf cent. Het verloop van de bijeenkomst was vrij ordelijk. Nu ja, goed. het duurde wat lang voordat de offi cieren de zaal betraden en het publiek ..gaf daarover zijn onge noegen te kennen door het beken de trappen". Maar toen kapitein Schoch het openingswoord sprak was het stil. ,,Hij liet zingen lied 40 uit het Liederenboek: Staat op, staat op voor Jezus" en in de zaal waren er, die deze wijs reeds kenden, want onmiddellijk werd dapper meegezongen". Ook andere liederen, waarvan de melodie in het gehoor lag, werden aanstonds mecgeneuried. De sprekers wisten de aanwezi gen sterk te boeien. Met belang stelling werd naar hun woorden geluisterd en behoudens door wat gestommel van lieden, die voortij dig de samenkomst wilden verla ten. maar de deur gesloten von den, werd de aandacht door niets bijzonders afgeleid. Majoor Hod- der, een Engelsman, wiens toe spraak werd vertaald, vertelde het 1889 verscheel tal Rotterdamse dagbladen een advertentie.., waarin werd meegedeeld, dat op maandag 29 april d.o.v. in hel zo beroemde Verkoop lokaal een bijeenkomst zou worden gehouden waarin o.a. majoor Musa Bhai uit India het woord zou voeren. Voor de prijs hoefde niemand het w<EDe (^Itriót&n? Andere naam voor blad majoor Musa Bha ..een man van opvoeding, di talen spreekt en nu bezig zesde taal, het Nederland; ren" zei op welke wijz het Leger in aanraking komen. ,,De majoor, een bekeer de Hindoe, was gekleed in'een half rood en geel costuum, met een tijgervel over de schouder als sjerp en een gele tulband op het Rijnspoorwegstatioi. 6%_- hoofd. Mevrouw Schoch zong, vlucht, ging het perron op om in maar zij sprak ook. En zij sprak de wachtkamers te kijken. Eerst nn ™r beschaafde toon met een na Pen half V,ür was de gew^P held hadden om in ,een der al- leen versierd met hij met daar posterende huurrijtuigen te stappen en zich in volle vaart langs de Oosterkade, de stad. door naar het Centraalstation te laten brengen. De menigte, in de me- ing, dat de Heilssoldaten in het portret van Zijne Majesteit de Ko ning" in" generaalsuniform". De leiding, berustte weer bij ka pitein Schoch en voorts was er een Engelse gast, die" vertelde over het Leger des Heils in Lon den. Het verloop was ordelijk. Er WIfu deden zich geen wanordelijkhedei t levensgroot liedjesen schimpscheuten dat die eerste jaren aan de orde van "de dag. Het Leger heeft de sympathie en de waardering moe ten verdiénen. En hét heeft beide verdiend door .-.gewoon door te gaan met een taak, waarvan het weet, dat het die heeft te olbrengen. Gewoon door te gaan 'de* toe- tegen alle verdrukking in. glasheldere stem, die de sn van het gemoed deed trillen, dal evenals in een kerk, een uc liail4 lcVOlw pe stilte heerste en de spotters met twee°stenei door haar bezielende taal terug- door een burg» hem gedwonger gesloten werpen. weerge- De bijeenkomst met gebed. Een journalist schreef de volgende dag in een samen vattend woord: ,,In het geheel wa ren op de estrade zes personen, gekleed in het bekende costuum het Heilsleger, onder wi stilte van h keerd. Gehele klinkers werdei de tram gevonden en een jongen. i de hand, werd gepakt en door Wat lige ge Het ziet er naar uit, dat het weekblad van de Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland een andere naam zal krijgen. Zeven en Zeventig - als hoofddeksel. Afgez ------ zirjgen der liederen bi jaar lang heeft dit blad „De Christen" geheten, maar deze naam voldoet niet meer. dames met de z.g. Kwakerhoeden Kfven ien van het P a?ls mg en der liederen begeleid door "alf at piano en viool, 'waardoor het Pan.va arachtige religieuze karakter e reden van de kwaadwil- indheid jegens de Heilssol- as, ligt nog in het duister, en beweren, dat ontevre- was ontstaan over het uit- Eert nieuw klimaai in Columbia Misschien is dit ook wel een teken van een groeiend oecume nisch besef. De baptisten zien hun congregationalistische „kerk" niet langer als de alleen zalig makende. De Unie maakt deel uit van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland. Het blad heeft een enquete ge houden onder lezers. Een groot aantal suggesties is gedaan van symbolische namen als ..Naar het Licht" tot „Baptist Nederland" toe. De redactiecommissie heeft een j< eigen keuze gemaakt uit dé' laten: verloren ging meer fantastische kleding der voorgangers, maakte het optre den geen slechte indruk. In de zaal liet de orde weinig te wensen i al geen plaats komst blijven. Het Leg< te voet in Rotterdam gekregen, het had, zij het aanvankelijk ook een kleine groep, de Rotterdam mers weten te interesseren voor zijn werk. En die interesse Zou langzamerhand groter worden, naarmate het Leger zich op meer terreinen ging bewegen. Zeventig jaren geleden, begon een kleine-groep met een belang rijk werk. Ër waren geen bloemen herdenkingswoord schreef om het Leger te verwelkomen, er met onverzwakt idealisme op zyn werden ook geen toespraken -ge- weg voort -zal gaan en ook in deze men tegen houden. Een meelijdend schouder: tijd by velen de offervaardigheid rkooplokaal ophalen, een achteloos voorbijlo- zal vinden voor de vervulling van zien, - doch "pén "w'aren de ontvangst.Schimp- zijn schóhè'taak. ;Hct heeft hoon en spot beant woord met bet in de praktijk brengen van het gebod der naas tenliefde. Zonder Leger des Heils zou Rotterdam anders zijn gewor den, maar in geen geval beter. Daarom zijn er vandaag de bloe men. die de Heilssoldaten zeven tig jaren geleden zijn onthouden. En is er de wens, dat zoals burgemeester Van Walsum In een of kr,igen. Majoor Musa Bhai heeft drie vrouwelijke officieren, wie mevrouw Schoch en haar dochter, het Verkooplokaal aan de achterzijde verlaten, waarna ijtuig ongestoord konden [aar buiten was dat anders. In eerste plaats duurde het ge- het Verkoop- lokaal was ontrulmi de deuren had zich nigte verzameld, dii aangroeide en geen voor de vertrekkend! Verontschuldiging Tot l grote t het De eerste Indruk, die het eigen plaats van vergaderen te nieuws uit Columbia geeft is verblijdend. Het getuigt van een nieuw klimaat in de verhou ding tussen de rooms-katholie- ken en de protestanten. In dit land, waar de kleine protes tantse minderheid vaak angst wekkend wordt vervolgd, heeft het rooms-katholieke episcopaat er bij zijn gelovigen op aange drongen om de protestanten die op 3 oktober werden aangeval len en grote schade leden fi nancieel schadeloos te stellen. Dit werd medegedeeld door het Natiohaal rooms-katholiek persbureau van Columbia. Dezelfde bisschop echter, die Aanval hebben. Weaaestuurd In de stad Cali heeft de burge- TT oyycjmuiu j..^ ovei,heid dg prote&tanten be- De kleinzielige plagerijen hou- schermd. In de baptistenkerk den echter toch nog aan. Mariel- werd in de september-vakantie la Ballesteros, die in de tweede een zogenaamde vakantie-bijbel- de Openbare Middel- school gehouden. Dit bare School van Sogamoso, van school gestuurd omdat protestant was. De openbao school is rooms-katholiek en daar- aangevallen door een groep van om mag zij daar niet blijven, ongeveer dertig vrouwen en jon- Het hoofd van de school had in gens, die luidkeels Ave Maria juni reeds geprobeerd om het zongen, met witkalk „Leve de had paus" op de muur klodderden en grote platen van Maria op de vele voorstellen en voelt het „„.v.*- te voor „Baptistenerf" „De Bap- "Een tl"oeP opgeschoten jongei tist" en „Baptistenweekblad." verkochten allerhande De naam „Baptist Nederland" grappen op de bezoekers wordt afgewezen omdat het de het Heilsleger en nu en dan hoor- vraag is of het zelfstandige naam- de men: „De Heilssoldaat moet woord ..baptist" als een bijvoe- zakjes plakkei gevóeglijk naamwoord gebruikt delijk kw; mag worden, maar ook omdat de "if baptisten geen- volkskerk willen zijn en Nederland nu eenmaal zondagsschool die van 9 tot 12 op niet baptistisch vakantiedagen wordt gehouden. fifi de journalist. Over het optreden van het stel balda- dige jongens was men in Rot-ter akte dam zeer verstoord. Men achtte n nu het in strijd met het fatsoen en d te het recht, dat een ieder heeft om te zeggen wat hij zeggen wil. i juugens Een aantal Rotterdammers staken inaeDaste dan ook de hoofden bij elkaar en ingepaste hi, h: er drie Heilssolda- i uit het Verkooplokaal besloten openlijk het de stad aan het Leger des Heils aan te bieden. Kort na de samen komst verscheen er in de dagbla- Op de volgende Unie-vergade- voorstel in behande- hetzij ingediend door ling komen de redactie- der gemeenten het Centraalstation te bege ven. Onmiddellijk werden zij door de menigte omstuwd. Een ogen blik vervolgden zij met grote pas hun weg, doch weldra ntie de vol- „Het Rotterdam. Ten zeer ste betreuren wij de onordelijkhe den gepleegd bij het uitgaan der bijeenkomst op 29 april. Wij ver- gevolge der bal- bij de massajeugd Het juiste woord ,,En hoe maakt u het.,..?" informeerde ik dus welgezind en enthousiast krachtens gangetje c; toen ik wijkpredikanl. ontmoette. Je kunt dat op allerlei-wijzen vragen, heb ik ont- dekt. Je kunt zeggen: ENhoe maakt u het?" Dan ben je bezig een verantwoord gesprek op te zetten: na dit begin zullen allerlei volgende vragen hun beurt .krijgen. Je. kunt -> ook zeggen: „En HOE maakt u_het?" In dat geval ben je wetenschappelijk aan dè gang; zo zullen artsen het vragen P om vervolgens alle antwoorden nader onder de loep te nemen, terwijl de eerste methode meer die van maatschappelijke s^- werkers en werksters is. zoeken Ued. i zij gedwongen op een draf te lo- dadigheden, gepleegd door meisje weg te sturen, op verzoek van haar moeder haar eerst nog toestemming gegeven om 'haar studiejaar af te maken. In Columbia loopt het febri eind ber. Het meisje werd echter vol komen onverwachts na het augus- tus-rapport van school verwijderd. Hoewel Mariella protestant was oest zij toch de rooms-kafcho- godsdiensWessen volgen. begonnen ;en het huis binnen itudie- beerden de klas te verstor ten vernielden zij de auto predikant ds. Hoke Smith plakken. Zij i tot i pen. Ziende dat hun positie m een nieuwe houdbaar zou worden, wanneer zij De Unie-verga- de Goudsesmgel zouden bereiken, namen zij voor de Goudseweg de vlucht in de tram, die van de Delftse Poort kwam. Enige jongens volgden hen. de werd omsingeld, men plaats- Uit de VOLKSWIJK zich het - veept gi dunk te krijg» vredelievende Rotterdamsche bui gers, die in tegendeel voor uw zaak zeer veel sympathie gevoi len. Gaat voort met uw werk te onzent, het zal niet onge/.egen zijn! Hoogachtend, Eeuige Bezoi m.et dit voorstel is gekomen cuiMct de aanval op grond PM het feil da de ..openbare veront- fegenhcia gezoch't werd WaarHioinn pmriplnk tnt int,hars- waardiging" eindelijk tot uitbar ting kwam. Bovendien zouden er in La Plata zo weinig protestan ten wonen, dat zij eigenlijk geen rechten op een eiger kunnen la-ten gelden, In La Plata wonen ongeveer tachtig tot honderd protestanten. Volgens deze bisschop is dit getal staat w school te sturen, steeds goede cijfers, was uitstekend beschuldigd Twee van de leidsters gingen naar de politie, die echter me dedeelde geen hulp te kunnen bie den omdat geen agenten beschik- een ge- baar waren, 's Middags werd bij 7" de bur&emeester dr- Guillermo gedrag Jordan protest aangetekend tegen dan ook de in onge- dal Het Legei Jr. komen op 'het gebied van radio- wilde de Heilssoldaten dwingen de en televisie-uitzendingen. tram te verlaten. Hun positie was De pers-organisatie Literatura hachelijk. Gelukkig kwamen eni- Evangelica para America Latina ge politie-agenten, die in groot door de (LEAL), die zorgt Voor de lec- aantal bij het Verkooplokaal ston- Rotterdi tuurverspreiding in Zuid-Amerika den, toegesneld om de tram te en de steun heeft van vrijwel alle ontzetten en de belhamels, die in endingsgenootsdhappen kreeg de tram waren, en de Heilssolda- had verkregen Elke avond Een derde methode is dm te 5 zeggen: „En hoe maakt U met •{t alle nadruk' op dat U het?" ■h Het is de aanbevolen manier voor r een vrijblijvend praatje tegen iemand die je in lang niet gezien -5 hebt. Ik passeerde al die vormen. die me pasten noch lagen en zei: „En hoe MAAKT u het?" Met al de hartelijkheid in mijn intonatie die ik maar opbrengen -ft kon. Zo echt geïnteresseerd in het welwezen :van de baas, En óók -£ 'n beetje met de zekerheid dat je in dit geval gangetje c moest benutten, als u nog begrijpt wat ik bedoek T-JET volgende moment werd- het me duidelijk dat wijkpredi- ji lJ- kant niet begreep wat ik bedoelde. Hij keek me vanachter g de schrijfmachine met ontzette blikken aan. Niet dat hij zijn schrijfmachine -hanteerdè, want zo -ver is hij nog op geen stukken na, dan hoogstens voor een formele brief aan een uit subsidte'téchnisoh oogpuht noodzakelijk te verwittigen instantie. :s Heils liet zich kennismaking van van rfo m|i, ij 'Y" ,,UUV■baiwrujR. ie vei WJUUgeil instantie. fin 1fi „tint™ loao -tt terwijl ik het neerschrijf, vermoed ik dat niemand snapt wat het b?ke„d dS he, f bedoel Ik snab het telt óók met en „iemand doet net bekend dat het een gebouw zj dat: vandaar dat de baas er formele brieven heenpent op een 3- de Eendrachts- -h moment dat hij beter niets kon doen. Maar dat allemaal daar- indacht vestigen op de ontzette blikken het gevoel gaven 3- lopig zal de Weekavonden 5 zijn eegekregen voorzitter. Gekozen ten te lijf wilden, werd de Boliviaan Walter Monta- wijderen. Toen de tram vrij was, v,r.to,ln» r>„. „f f-h'ooste'-broeder die reed ai) met de politie op het s "zondag» zelfs viermaal."'JvööC diï'S töëhïói*^nTêt~dé'ju5tê'matter, van benadërrn eekozën veistonug. Deze gaf toe protestant geworden is en enkele:: voor- en achterbalcon en de Heils- lopig zal de Weekavonden 5 cent had Tu" --"gekozen godsdienstvrijheid moest onderscheidingen heeft gekregen soldaten er in, in volle draf langs toegang zijn en 10 cent Zondags- beloofde de noodzakelijke van zÜn regering voor zijn werk- de Gedempte Vest, het Oostplein, avonds". 1"*' --V-- J" 1 J-~ *i bijeenkomst van het i of daar ia nomo„ Alo '-aamheden op literair en cultu- heeft geen brief 1 e der8e" reel gebied. Möntano publiceerde omschreven üjke aanvallen zouden voorkomen, enkele jaren geleden zijn biog: dus eigenlijk nog te klein c Zij wilden meer Dezer dagen las ik in een bio grafie John Mott, de bekende man van de zending, de studenten beweging en de Y.M.C.A. H\j sprak eens in Kanton (China) in een schouwburgzaal. De gouverneur van de provincie presideerde. Het was in 1905. Anderhalf uur lang sprak hy voor een gehoor van meer dan 2000 nict-christenen. Toen de toespraak geëindigd was ging Mott zitten. In de zaal heerste volkomen stilte; geen ooglid werd bew ;ot de Mott wendde neur: „Wat willen ze?" «Nog een toespraak", gouve weggestuurd heeft ook geen puntenlijst ont vangen, zodat zij zich niet kan laten inschrijven aan een andere middelbare school. Hoewel mevr. Ballesteros een aantal brieven heeft gezonden aan het ministerie van onderwijs heeft zij geen en kel antwoord op haar klachten ontvangen. Arrestatie Op 24 september is de leken- evangelist José Bandera ie mand die in zijn evangelie uitdraagt Evangelische Unie van Zuid-Ame rika in liet dorp Mamoncito ge arresteerd en 24 uur vastgehou den, omdat hij het evangelie had verspreid. In de gevangenis werd zijn bijbel afgenomen. Toen hij de volgende dag ontslagen werd, kreeg hij zijn bijbel niet terug, omdat deze vernietigd zou wor- Inderdaad, toen twe ter opnieuw een groep schreeu wers" een aanval op het huis wilde wagen en ds. Smith het ge meentehuis opbelde om assisten tie. kwam binnen enkele minuten een politie-vvagen om de orde te herstellen. Kort daarna kwam de rooms-katholieke priester Mera Paz de mensen tot rust' manen. Daarna hebben zich geen onge- egeldheden meer voorgedaan. ..c „..der de titel „The monk who *a" lived again." (De monnik, die edergéboren.). onder ophouden tot het Rijn- spoor. De kwaadwillige menigte eerste Rotterdam!... -ülc. - kon op deze lange uitgestrektheid gehouden op donderdag 17 okto- 5 predikant op- eenmaal tegen de tram niet bijhouden, zodat aan ber. Het zaaltje, dat aan ruim het^Rijnspoorwegstation gekomen personen een zitplaats bood ttstaanplaats, was had. Ik keek nog i_uaaj nav beurde dat deze ontzetting teweeg bracht je hóópt in •t3 u 6eva,1 alti^d nog dat het bi! het verkeerde eind Maar achter me stonden de boeken, streng en rechtvaar- ij boven rij. En voor -ine..,'ach voor me voer wij le de Heilssoldaten nog de gelegen- Een v de i de r KIIAMPACHTIG Ds. F. H. L. Landsman c visieverenigingen Het komt ons 'voor, dat t r de radio- en tele- -katholieken in de stad ijd het Cali heeft de priester, die de orde- an de verstoringen op touw had gezet openlijk aangevallen. In een open brief schreef hij „Het feit dat u tot priester bent gewijd geeft u nog niet het recht om de wet te overtreden en te doen alsof we nog leven- in dagen van de in quisitie, waardoor er een smet geworpen wordt op onze natie en in het bijzonder op onze plaats die altijd bekend heeft gestaan als allee l'HEDIKIXG Prof. W. Kremer in derne prediking: By dergelijke picdikit de stryd om hun be -5 „MIEBE^!" Ze' k'J'. als jij" nou oók nog begint tégen ■h me *-e praten of ik een zuigeling ben van drie maanden-, "5 n,et u'1 de kinderstoel gevallen is.." Ik wilde zéggen dat ?,uige*ingen van die leeftijd niet in kinderstoelen zitten, maar ik kreeg er de kar.s niet toe. ;Ik ,2al i° één ding z.eggen" zei hij ver-der „Ik weet natuurlijk met wat ik vroeger.(dat „vroeger" - zei hij -k wfifhr^' een mensenleeftijd geleden was gebeurd, ter- wijl hc-t nog maar hoogstens drie maanden terug dagelijks t -U,"n ilk vroeSef tegen de patiënten heb gezegd 5 h'u bezocht. Ik zal het wel allemaal volmaakt verkeerd e6" gedaan" Maar lk heb hen tenminste geprobeerd als vol- wassen en^ normale mensen tc behandelen. Nou. dan -zie ik niet mijn geval iedereen doet alsof hij met 'n vol- r>"* 1 de hele lieve dag slagen dwa ,De Wekker" over i irden beschaafde stad. Congres Ring t deel Ier wereld", en ïn. Het grootste r bleef opnieuw onbewegelijk zitten. „Wat willen zc nu?" vroeg Mott „Nog een toespraak", was bel lakonicke antwoord. En weer sprak Mott, nu over hel Christelijk leven. (De Christen) de grondwet. Intussen heeft de burgemeester van 13—18 september werd in in het dorp een verbod uitge- Columbia een congres gehouden T-digd voor protestantse gods- van protestantse pers-, radio- en dienstoefeningen en huissamen- televisie-mensen. Er werd komsten. De arrestatie van Ban- nieuwe radio-t.v.'-organisatie ge- dera is door de Evangelische Unie sticht die de naam kreeg van van Columbia doorgegeven aan Diffusions Inler-Americanas de gouverneur van het district en (DIA). Franklin Cabezas van het aan de minister van justitie, om- zendingsradiostation TIFC in Cos- dat de arrestatie in strijd is met ta Rica werd president van de nieuwe organisatie,-, die zal pro- op de flitsende gedachten - ijn visie geeft. Ik weet dat e aarnc alzo hebben, maar wal liet brood der kinderen. HART EN VERSTAND Ds. J. D. Boerkoel in ,,De (Kamper) Bazuin": De controverse in de Christelijke Gereformeerde Kerken over de nieuwe vertaling echter is louter uit verschil in ligging geboren, waarbij het hart der iderlingen in verzet opsprong tegen de argumen ten der noordelijken. Ds, M. Groenenberg in „Hervormd Utrecht" „Ach," zegt ds. Groenenberg, „eigenlijk nioestei allen die de eeuheid van de kerk begeren op die da gen samenstromen in de kerk zodat alle strain versperd raakten door de menigte, die maar ééi hartstochtelijk verlangen had; weg met deze inuur herstel van de eenheid. En als de synode der vrij gemaakte geref. kerken later bijeen kwam zon zelfd< manifestatie. Maar wc doen het niet. Dat vinden wt gek. Zo doen wy kerkelijke mensen niet. Dat gebeur: alleen als er een filmster komt of een sportkam pioen. Maar als de eenheid van de kerk van Jezu> Christus ter sprake komt en op het spel staat, raaki ons dat niet diep O, zei ik. is onze reactie om roei Leonard Huizinga te spieken." maken heeft. Dat gaat .i mueilsen- Mensen komen je 'bezoeken! "Men sen- bellen je op. En het is almaar door dat ene lieve refrein maakt u .htt",! Dacht je dat ik zoiets uit kon hou- k1!" op ,zlc!lz,elf 1S al erg genoeg. Maar hier wordt een mens helemaal ziek van..!:". Ik wilde weer wat zeggen doch ik kreeg opnieuw de kans niet. Hel was trouwens maar 1lk_7ond- deze reactie noch volwassen, noch beter voor je houden. normaal, maar zoiets kun j v n- ëeestelijke broodheer. „Dan moet je naar de dokters gaan t rv8 hIk allamaal tabellen aangelegd van dit en van dat' 1 ïf g lsche vorstellingen van me gemaakt. Die heb- 5 5-- gewogen, en geprikt, en gedit en gedat- Hij stopte opeens. Mat, als iemand, die zich te veel odbg- 2 he,e" en Wdet dat hii dat niet doen moet; „Ik-geloof" - f - k besehe.den, „dat het verschrikkelijk moeilijk is om met i Ze!g6n ,"me Zleken te graten", maar bet leek me •S Psychologisch niet verantwoord om dat woord te gebruiken 5 Hij snapte het overigens toch wel. „Er móet maar een com- 5 te kieheil hoe ze ons behandelen moe- i) „Maar het is beter dat ie er niet 15 over hun kop.5 liet het ware, S MIEBEL. P komen .ten", zei .hij glimlachend, komt. Dan gaan er nog mei. In elk geval blijkt gangetje

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 17