Symfonieorkesten met 45.000 contribuanten Droeve ervaringen bij reis van Warschau naar Berlijn Festival in de gespleten stad demonstreert samenwerking ir; SUCROSA Opnieuw rumoer om liet Wormer ^ding" eihergoïvèn$ Voor miljoenen geroofd uit Londense winkels DINSDAG 13 OKTOBER 1959 Berliner Festivochen (III) WIE VAN WARSCHAU UIT met de BexJiner-expres naar Berlijn rijdt kan ervaringen opdoen die als het ware de tijd weer even terugzetten. In het vrije Polen, waar de gedachten aan oorlog en oorlogs leed als het ware geheel overwonnen zijn en waar men zelfs de commu nistische dwang niet voelt, krijgt men zo langzamerhand de idee van een vredelievende wereld. Het leed dat Polen heeft moeten ondergaan was verschrikkelijk, erger dan wij ons kunnen indenken. Maar de Polen hebben zich er boven uit weten te werken. Hun energie heeft bergen verzet en slechts het grote en protserige cultuurpaleis roept even de herinnering op aan de Russische bezetting. Het graf van de onbekende soldaat, midden op een groot plein in Warschau, vermeldt de vele namen die tijdens de oorlog met nazi-Duitsland zijn omgekomen. Maar verder wil men alles zoveel mogelijk uitwissen wat het verleden aan on; genarae dingen heeft gebracht, wil men in de toekomst kijken. en ziet men ndet vaak bij deze Rossini- opera. Een samengaan van zang en spel op het hoogste niveau. En dan een Erika Köth als de charmante Rosine, het hoog ste lied kwinkelerend. Martin' Malzer had de muzikale leiding en Ludwig Ber- heerlijk. de iziek Ross hem lid 40 jaa van d In Sibt Kriegsmarine gevangt rië heeft hij moeten winter bomen kappen In Archangel heeft hij gezeten, 17 jaar lang. Daai heeft hij gewerkt tegen een hongerloon Toen hij weggevoerd werd was hij 40 was getrouwd en had twee kleine doch tertjes in Hannover. Eerst in 1955 mocht hij met zijn vrouw corresponderen en toen hoorde hij, dat zijn dochtertjes al waren en kinderen hadden wachtte op hem. Nu keerde hij terug en zal dan zijn vrouw wee zien. „Zullen we elkaar nog kennen Zullen we elkaar nog begrijpen?" He waren grote problemen waarmee d man vocht, de gehele treinreis lang. Die reis was erg lang, want van Archangel tot Warschau had hij met Russische boe meltreintjes 17 dagen lang gereisd. „Zijn er dan nog veel krijgsgevan genen in Siberië?" vroeg ik. En dan sta je toch wel even vreemd te kijken als je als antwoord hoort: „Nog dui zenden. Ik was nummer 17090 zoveel. De SS-ers worden nooit meer vrijge laten. Wel de gewone krijgsgevange nen. Maar wanneer? We hebben zelf voor het reisgeld moeten sparen." Eén coupé daarnaast was bezet door een oude vrouw met twee zoons en twee dochters. De oudste jongen was 24 j; en was met het gehele gezin 17 j: geleden uit Thürlngen naar Rusland ge voerd. Hij sprak nog wat Duits en telde dat zijn vader 2 jaar geleden honger was omgekomen in Siberië. Zelf had hij bevroren voeten door het werken in de sneeuw. Allen waren schamel ge kleed en hongerig. Toen ik vertelde in Holland te wonen, vroeg de jongen ver baasd: „Maar waar ligt dat dan?" Hij kende alleen Rusland, Polen en Duits land, want leren deden ze niet in Si berië. De oude moeder was pas 49, maar zag er uit als 70. En ik moest van alles vertellen over de wereld buiten Rus land. Ze wist niets. Middenweg Dn AT ZIJN TOCH WEL drc oorlogsmisdadigers betrof. Meerdere oor logsmisdadigers lopen al weer vrij rond, maar daar in Siberië zwoegen, zweten, verhongeren en sterven nog duizenden krijgsgevangenen. Hoe kan men dan nog over vrede spreken? Hoe kan dan een Oostduitse communist me in diezelfde trein nog zeggen: „Ach, het zal wel z'n reden hebben gehad dat die mensen naar Siberië zijn gevoerd. De Russen weten heus wel wat ze doen." Maar die zelfde communist had me kort daarvoor verteld tijdens de oorlog in Nederland als soldaat dikke sigaren te hebben ge rookt. „Heerlijk waren die. We hebben daar een prachtige tijd gehad in Neder land." Toen volbloed nationaal-socialist, nu communist, met natuurlijk een heel goede baan in Oost-Berlijn. Ja, dat zijn dan de mensen die men eigenlijk in Si berië zou wensen in plaats van die ge wone dienstplichtigen, die door Hitier als slachtvee werden gebruikt en nu door de Russen als arbeidsvee. Als je met die ervaringen in Oost- Berlijn aankomt, dan is er eigenlijk maar één verlangen: zo snel mogelijk naar West-Berlijn. Dan wordt het min of meer een vlucht naar dat deel van de stad. waar felle lichtreclames aan- en uitflitsen, waar in de mooiste kleren geflaneerd wordt over de Kurfiirsten- damm, waar de nozems op brommers heen en weer racen, waar alle taxi's het Mercedes-merk dragen, waar Amerikaan se films opgeld doen en waar de nacht clubs Amerikaanse en Franse zwoelheid hebben. Dat is dan het andere uiterste, dat misschien te veel vrijheid laat, maai waar men in ieder geval kan ademhalen Wie dan enige tijd in West-Berlijn is zal ook hier excessen ontdekken en gaat zich afvragen, waar nu eigenlijk de middenweg is. Die middenweg vind je in feite altijd weer in de kunst. Natuurlijk, ook op kunstgebied zijn er uitwassen, zijn er afwijkingen. Er ligt een scala van mo gelijkheden tussen het socialistisch-rea- lisme van het Oosten en het nozemisme 'ntelen in het Westen. Maa: irdelin, beoordeling dan. is er tussen Oost West toch altijd een contactpunt. Ei juist bij dat contactpunt is de midden weg, waarnaar je zo ijverig zoekt. He spel van een Beethoven-Kwartet ui Moskou kon men terecht toejuichen on Betere zoetstof ontdekt! Goed nieuws voor hen die geen suiker mogen gebruiken (diabetici, slanke lijn) I In Amerika is een nieuwe zoetstof ontdekt, met zulk een zuivere smaak dat men in de hele wereld enthousiast is. Aanvankelijk was dit nieuwe middel vrij kostbaar, maar door Chefaro wordt zij nu onder de naam Sucrosa voor een billijke prijs beschikbaar gesteld. a deze vier strijkers; „Albert Herring" :n in de Komische Oper was verrukkelijk; de kwaliteit va opvoering van Benjamin Bri-tt in Oost-Berlijn opvoering van Richard Strauss in de Stadtische Opei in West-Berlijn was dal eveneens. In hel Oosten en het Westen kom je dan ook veel van dezelfde kunstenaarsnamen te gen, je ziet dezelfde collega-critici en je zou willen dat het hele leven door de kunst geleid werd en n-iet door politieke heethoofden. Was het wel eoht zo gek toen Polen in 1919 de befaamde pianist Paderewski tot president verkoos? Samenwerking r\E BERLINER FESTWOCHEN in J-' West-Berlijn hebben opnieuw ondub belzinnig die wil tot samenwerking ge demonstreerd. Dat het kleine Parijse „Théatre de Poche-Montparnasse" er mei oen sprankelende opvoering van „Tchin- Tchin" van Billetdoux optrad is even zeer toe te juichen als de medewerking van het Oost-Rerlijnse koor van de St Hedwigskathedraal. En Gustav Gründ- gens, thans wel de grootste toneellei der in West-Duitsland en iemand die men echt niet van communistische denk beelden kan beschuldigen, gaat met zijn Deutsches Schauspielhaus Hamburg een serie voorstelling van Faust I van Goe the geven in Moskou en Leningrad. In West-Berlijn gaf hij de Faust II dn wel zo fascinerend (met een gave vertol king van Amtje Weisgerber als Gret- chen), dat men hier haast van een Faust- enaissance kon spreken. Niet meer de n ernst overtilde Faus-t, maar het le- endige en soms haast speelse stuk. Zo vilde Griindgens het werk ook zien, zo- i als hij me vertelde. „Het is een echt bont stuk", verklaarde hij terecht. En in de Stadtische Oper zag ik dan opvoeringen „Der Barbier van Sevilla" van Ros- ;n „Ariadne auf Naxos" van Richard Strauss. Goed? Ach, dat is te zwak uit gedrukt. Het was hartveroverend. Bas zangers als Hermann Prey en Josef Greindl als resp. Figaro en Basilio hoort Zo ook in de „Ariadne" van Richard Strauss, waarbij ik als enig nadeel on dervond dat de jonge gastdirigent Chris- toph von Dohnanyi veel te weinig reliëf aan deze speelse opera gaf. Maar dan een bezetting die uitzonderlijk genoemd kan worden, met als hoogtepunt de com ponisten-vertolking door de Hamburgse sopraan Helga Pilarczyk. Dit was èn stimmlich èn in voordracht de beste creatie die ik ooit van deze rol zag en hoorde. Gladys Kuchta als Ariadne was eveneens bijzonder mooi van stem, krach tig en dramatisch. En Sandor Konya stond daarnaast als een gaaf-zingende Bacchus, terwijl Erika Köth weer ont wapende door haar lichtheid als Zerbi- Bij zulke opvoeringen vergeet je droe ve ervaringen en geef je je collega uit Moskou een hand omdat hij ook zo en thousiast was. Laat hij dan denken dat Chroesjtsjef het bij het rechte eind lieeft. als hij dan door het oontact met hef Westen maar inziet, dat er verschil van ng mogelijk is zonder vijandschap onder oorlogsdreiging. Wc hoeven toch niet allemaal kaviaar te eten en wodka te drinken en we mogen van de Russen toch niet verwachten, dat ze melkbrigadiertjes worden? Gelukkig dat de kunst nog is waar men elkaar tooh altijd weer vindt, waar men elkaar begrijpt of niet, maar waar er contact i een enorme mogelijkheid tot sa- menwerking. Berlijn leeft letterlijk op de grens van twee werelden kunstfestival daar is rijkste manifesties vai der belang- i Europa. Corn. Basoskl, Nieuw verzoek om huis in Papendreeht op te vijzelen die het huis van de fa- mielie M. de Jong, Vissersbuurt 9 te Pa- pendreoht, een meter zal opvijzelen, heeft inmiddels van een andere inwoner het verzoek gekregen ook zijn huis op te vij- Het huis van de familie De Jong kwam' isteren weer 38 centimeter omhoog em morgen zal de woning nog 24 centemeter opgevijzeld worden. Daarmee is voldaan ïrkrijging van een ver gunning voor verbouwing, die provin- 'ale waterstaat niet wilde afgeven, om it het huis na de ophoging van de dijk laag zou komen te liggen. Het opvijzelen geburt met 48 grote bou rn die langzaam aangedraaid worden, waardoor het huis, dat van de fundamen ten is logebroken langzaam omhoog komt. Een scène uit de opvoering van „Ariadne auf Naxosvan Richard Strauss in de Stadtische Oper te West-Berlijn met vooraan de Ham burgse sopraan Helga Pilarczuk als de componist en links de bariton Thomas Stewart als de muziekleraar Boer ziet gat in het gat (Van c speciale verslaggever.) BEHALVE EEN GAT, een „ding' en een „garnizoen" van zeven militairen, heeft Wormer er sinds gistermidag ook nog iets anders bij- gekregen Het is een meneer, die eerst niet en daarna weer wel zijn nam wilde noemen en die zich als zaakwaarnemer van boer Jongert voorstelt. „Omdat het gat in het weiland van mijn cliënt is geslagen", zei hij in een privé gesprek, „zijn er eigendomsrech- ten in het gedingen omdat de ver tegenwoordigers van de film en het ti.v.- journaal tot een bijzondere categorie pu bliciteitsmedia behoren, moeten zij rech ten gaan betalen om het terrein te kun-' betrdeen Australiëhet zingende land Van onze correspondent in Australië, Leo 't Hart) HET ZAL ONGETWIJFELD voor vele Australiërs, doch in het bij zonder voor de immigranten, een openbaring zijn, dat in Zuid-Italië, Australië het „zingende land" kan worden genoemd. Degenen die dit land als cultuurloosbeschouwen, zullen tot hun verrassing ontdekken, dat niet alleen des werelds meest vermaarde artiesten regelmatigeen tournee door Australië maken, doch dat de symfonie-orkesten 45.000 contribuanten tellen en van Sydney zelfs wordt gezegd dat het 't grootste aantal contribuanten in de wereld bezit. Dezer dagen passeerde ik 's avonds na vijf uur één der talrijke studio-concertzalen welke de „Australian Broadcasting Com mission", (A.B.C.) in Sydney bezit. Er stond een lange rij. grotendeels jeugdige personen op toelating te wachten. Er werd een radio-jeugdconcert gegeven, waarbij dan een beperkt aantal luiste raars ln de zaal plaats mag nemen. Een dergelijke belangstelling voor concer ten is helemaal niets buitengewoons, men kan die welhaast dagelijks zien voor een concertzaal of tijdens de openlucht concerten welke regelmatig worden ge- Een studie over het concertleven ln Austra lië geeft interessante feiten en cijfers, welke zeer zeker vermeldenswaard zijn, ook terwille van het in het buitenland en bijzonder onder immigranten zo wijd verspreide gezegde „Er is in Australië geen cultuur". ZELF-ACTIVITEIT ieraan moet evenwel een opmerking vooraf gaan. Waar geconstateerd wordt, dat Australië een „zingend land" is zij opgemerkt, dat de „activiteit" van de Australiërs zelf op vocaal- en instru mentaal terrein zeer beperkt ls- Dat wil zeggen, ai bezoeken volgens feiten en cijfers de Australiërs graag concerten, en hebben zij warme belang stelling voor zang en muziek, zij zijn daarom zelf nog geen zangers, zange ressen of musici, tn de hiervoor bedoelde studie trof ik geen enkel gegeven daaromtrent aan, doch zulke zang- en muziekverenigingen als in Nederland zal men in Australië tevergeefs zoeken- Nog sterker, de Australiërs zingen in het algemeen zeer slecht en muziek wordt door hen wei nig beoefend- Dit beeld staat dus eigenlijk lijnrecht te genover hetgeen hiervoor werd opge merkt ten opzichte van de grote belang stelling voor zang en muziek en ook hetgeen hierna nog volgt. -Vaarschjjnlük klinkt het even verrassend als die mededeling inzake het „zingende land", dal het jonge Australië reeds vele kunstenaars en kunstenaressen heeft voortgebraoht. De eerste was Army Sherwln die in 1855 op Tasmanië werd geboren en later de „Tasmaanse nach tegaal" werd genoemd. ZU maakte reld-tournec's en had grote naam opera- en concertzangeres. Ada Grossley uit Glpsland, was een wereld-vermaarde oratorium zangeres. Mclba en kort hem Amy Castles waren ook in Amerika en Europa beroemde artiesten. De planisi Una Bourne, de violisten Florence Hood en Ernest Toy verkregen grote bekend heid. Zo z(jn er nog tientallen andere namen van geboren Australische arties ten te vermelden. Hot was een gevolg van de kleine bevol king van Australië dat velen van her in het cu-Muurtype Europa en Amerika zich een bestaan moesten maken. Zo is het thans eigenlijk nog steeds gesteld, ondanks de uitbreiding der bevolking en toename der belangstelling voor zang CAST-ARTIESTEN Met de toename van die belangstelling groeiden ook de mogelijkheden, niet alleen voor eigen orkesten dooh ook voor gast-artiesten. In de loop der jaren heeft Australië de besten onder 's werelds ar tiesten ontvangen. Van hen noem ik Paderewski. Chaliapne, Moiseivitch, Antonia Dolores, Menuhln, Schnabel, Tauber. Het is voornamelijk aan de A.B.C te dan ken dat in fiinanciëel opzicht deze groten onder de artiesten hier konden optreden. De A.B C. ontvangt financiële steun der regering en beheerst vrijwel het gehele zang- en muziekleven in Australië. Een bepaling is dat van leder zaalconcert een gedeelte per radio moet worden uitge zonden. Entreegelden maken die con certen dan mogelijk. De betekenis van de A.B.C- in deze blijkt ook uit het feit, dat van Iedere 100-uur radiouitzending er 30 aan serieuze mu ziek zijn gewijd. De eerste vaste diri gent in Australië was Eugene Goossens, die het Cincinnatl-orkest verwisselde voor het Sydney-orkest. Er zijn vele gastdirlgenten geweest zoals Willem Kapell, Ma-rjorie Lawrence, Walter Gie- seking, Leon Goossens. Jan SmeterUn, Suzanna Danco, Anton Dermota om en kele te noemen. Melbourne was de eerste stad welke een conservatorium stiohtte. nadat zij de universiteit van Adelaide was gevolgd bij het inrichten van een leerstoel muziek. Men vindt die thans ln vrijwel alle grote steden ln Australië. CONCERT MINNEND In welhaast lijnrechte tegenstelling tot het feit dat in het algemeen de Australiërs zelf weinig aan zang en muziek „doen'" staat de grote belangstelling voor con certen, waaromtrent ik reeds een vooi beeld gaf. In 1830 werden, met de En gelsman Vincent Wallace als dirigent, de eerste concerten ln Australië ven, waarbij o m. de gedeeltelijk op Tas manië geschreven opera „Maritana" werd uitgevoerd. Het is sindsdien min of meer een „komen en gaan" van orkesten geweest, melijk als gevolg van financiële moei lijkheden. Toen de radio haar intrede deed en daarmee tevens de A.B C-, kwam het ailles op beter financiële basis te staan. Een belangrijke stap vooruit wai dat ln 1946 het Sydney-symfonie orke- een State-subsidie van rond 500.000 gul den per jaar ontving. Hierna volgden alle vijf staten van Australië dit goede voorbeeld en dit heeft het Australische concertleven financieel verstevigd- Sydney wordt nu momenteel door Nederlandse onderneming een groot Operahuis gebouwd. In Melbourne en Sydney waren omstreeks 1936 de concertzalen, die elk 2000 be zoekers konden bevatten, nauwelijks tot de helft gevuld; thans moeten de con certen voor stampvolle zalen vier of vijfmaal worden herhaald. In 1953 ver zorgde de A.B.C. reeds 710 concerten, namelijk 134 op het platteland, 140 kos teloos voor de schoolkinderen, 56 jeugd- en 3 openl-uehtconcerten. Thans worden plm- 900 concerten per Jaar verzorgd. De zes „State-orkesten" ge ven gezamenlUk 700 concerten per jaar en deze orkesten tellen 45.000 contribuan ten, waarbij Sydney het grootste aantal oontrlbuanten voor een orkest ter we reld bezit- In het kader van „Breng de muziek tot de kinderen" wonen jaarlijks 175.000 schoolkinderen de kosteloze jeugdconcerten b(| en 12 000 van hen zjjn contribuanten voor deze concerten- Openluchtconoertcn trekken in steden als Melbourne en Sydney soms meer dan 100-000 luisteraars. Het is te begrij pen dat in dit land van de afstanden het vervoer van de artiesten soms aan zienlijke kosten met zich brengt. Het zijn feiten en cijfers welke te denken i Al eerder was er onder de mensen ,dle door de zaakw Het Wapen van Wormer bijeengeroepen waren, een ware revolutie uitgebroken. Meneer stelde namelijk zijn cliënt voor, dat voor het eerste betreden van het wei land een bedrag van vijftig gulden ver schuldigd was en vijfentwintig gulden voor elke keer daarna. Hij zei dit alle maal met een matte stem, glimlachend en gezeten onder de papieren guirlandes, die van een gehouden bruiloft overgebleven waren. „Nou ja", zei hij, „over de prijs valt misschien nog we lte praten maar er zal betaald moeten worden, an ders komen de heren het weiland niet meer op...." „Chantage", riep een verbolgen film man. „Discriminatie tegenover de schrij vende en fotograferende pers", zei een ander. „Waarom zet u er geen kassa neer?" vroeg een derde. „U zou bij de inning van het entreegeld nog eens in de war kunnen raken Meneer bleef onverstoord en geen ar gument vermocht hem aanvankelijk te lurwen. Hij bleef ook glimlachen en zijn grijzende haar weerspiegelde zich in de prijzenkast van de hengelsportvereni ging van Wormer, die met tientallen zil veren trofeeën gevuld is. Toen het rumoer compleet was en er woendend geschreeuwd en gescholden werd, greep de Legervoorlichtlngsdienst op niet malse wijze in. Als gevolg hiervan ging de zaakwaarnemer ten slotte door de knieën, of beter: hij beloofde dat er niet dinsdag, maar pas woensdag sprake van actie van zfjn kant zou zijn. Later hadden we nog een apartje met meneer. „Nee, zei hij, de rechten, welke mijn cliënt wil heffen, z(jn niet bedoeld om de kosten te dekken, welke als ge volg van het lopen in zijn weiland zijn ontstaan.... Deze schade betaalt het rijk. Boer Jongert heeft echter ook arbeidsbe- let gehad en dat moet ook betaald wor denIk vind noch het principe, noch de discriminatie onredelijk Fel wees de zaakwaarnemer onze sug gestie van de hand, dat de veehouder een weiland of een paar koeien aan het gat wilde overhouden. Wel gaf hij toe, dat de achtergrond van zuiver commerciële aard was en dat men mocht verwachten, dat het film- en t.v.-jornaal over fondsen beschikten „Ik heb toch niet gefraudeerd, jongens' verklaarde boer Jongert een paar uu later op z'n donkere achterplaatsje. „I heb via mijn bond bij een advocaat in Hoorn rechtskundig advies ingewonnen en dit voorstel ls ten slotte uit de bus gekomen HILVERSUM NOG OPGEWONDEN OVER DE FOTO-KWESTIE Het woord „koude oorlog" dat hier en daar is gevallen in verband met de televisiefoto-kwestie mag wat dik aandoen, maar toch doet de hele narigheid zich voor als een onbloedige guerilla met trekken om het langste eind en niet helemaal recht voor de zaken uitkomen. Daarbij is het een typisch Nederlandse kwestie, die ten nauwste samenhangt met ons unieke omroepbestel, hetgeen alles nog verwarder maakt omdat er daardoor juist om dat langste eind moet worden getrokken door de omroeporganisaties. stof dan noodzakelijk is en dat heeft altijd ongewenste gevolgen. Intussen leggen de leiders van de omroeporganisaties zich nog niet bij het besluit van staatssecretaris Schol ten neer: zij gaan morgen, woensdag, vergaderen over de kwestie en zullen dan hun standpunt bepalen. Hopelijk zullen zij inzien dat, hoe meer zij een bepaald blad willen boy cotten, hoe meer aandacht er tevens op wordt gevestigd. En er zijn altijd protest van de heethoofden, die bereid zijn van zulke gewend zijn hun situaties profijt te trekken. Daarom NTS (waarin zij samenwerken) de or der uitgevaardigd, dat persfotografen niet meer vrije toegang mochten heb ben tot de televisiestudio's, maar dat slechts één fotograaf zou worden toe gelaten met de restrictie, dat hij al leen aan dagbladen en bepaalde perio dieken foto's mocht verkopen. Motivering: „er lopen veel te veel fotografen rond bij de repetities en dal stoort de gang van zaken." Gevolg: stormer zijde van bladen, eigen fotografen te zenden en tweede openlijk overleg en vredige samenspre- gevolg: mr, Y. Scholten, staatssecre- kingen kunnen veel meer resultaat taris en speciaal belast met radio- en hebben dan dit achter de schermen te televisiezaken, verklaart dit NTS-be- trekken om het langste eind. sluit nietig. Intussen hadden de leiders van alle omroepverenigingen die wij persoon lijk naar de juistheid van de motive ring vroegen, ons verzekerd dat het inderdaad om rustverstoring in de studio's ging. Lezen we nu de commentaren in de verschillende omroepbladen over het besluit van mr. Scholten, dan blijkt toch wel dat het bekende ad dertje onder het gras zit: het draait ln feite weer allemaal om de publi- katies, die in het Weekblad TV wor den gedaan. Niet dat deze publika- de a.s. televisieprogramma's, maar dat is juist de zere plek. Al van het begin van het verschij nen van dit weekblad voor televisie kijkers af hebben de omroeporganisa ties TV als een concurrent voor de eigen programmabladen gezien, want, zo redeneerde men, al verwijst het blad voor sommige details wel naar onze bladen en al neemt het geen dioprogrf WètVtöè /anavond Het gehele gezin kan vanavond laar het NTS-programma kijken, want Let is de onschuld zelve. Eerst om 8 mr het'journaal, dan tussen 8.20 en 9 iur een drietal korte filmpjes o.a. ver Buiten-Mon-golië en over een een- ame o-ude man en ten slotte de hoofd- vanavond opzeggen op, toch zouden wel Spie ntal televisiekijkers hun op de omroepbladen kun- TV Dit nu kan onder het Nederlandse omroepbestel nadelig worden voor de omroeporganisaties, want dit be stel erkent de status lid-abonné en .TTJ'^Ï'SFL 0 Na een uurtje vrolijke grammo- foonmuzdek treedt; om 8.30 uur in het KRO-programma op de harpiste Rosa die, alvorens een recital van composities te geven, vertelt het harpconcours in Jeruzalem de en Tel Aviv, waar zij eregaste was. Om 9 uur voert het Telemann Trio een sonate van Bach uit, om 9.55 uur geeft Jan Schmitz een orgelconcert in de St. Jacobuskerk te Den Haag en om 10.40 uur wordt het hoorspel „Dr. Zjivago" naar het boek van Boris dus ook een verloren lid. De omroep organisaties moeten echter een be paald aantal leden hebben om aan spraak te maken op een part van de zendtijd en leden-inkrimping zou dus, indien dit althans op belangrijke schaal gebeurt, vermindering van zendtijd kunnen opleveren. U ziet, dat de omroeporganisaties Aan de andere kant komt het Week blad TV, gesteund door de al evenzeer geldende persvrijheid in Nederland, voor zijn rechten op. Inderdaad gaat het niet aan, dat de omroeporganisa ties op eigen houtje maatregelen ne- orar men die tal van bladen treffen, alleen pad, om dat ene weekblad te boycotten. Grat Ener dan niet recht voor uitko- 1,720 men, dat het juist die boycot geldt. Beurfifoer 17 Punt twee is echter, dat de hoofd- redacteur van het Weekblad TV be halve zijn wens om de televisiekijkers te dienen met een prettig televisieblad, wel degelijk van alles tegen heeft o-p Amusementsavond bij de AVRO: om 8.05 uur begint „Uit ben je" met allerlei muziek en om 9.05 uur de quiz „Wie komt er in zijn hobby?". Om 10 uur hoort U liederen en pianowerken van Ernest Chausson door Naan Pöld tenor en Hans Schouwman, piano. Programma voor morgen WOENSDAG 14 OKTOBER 1959 Hilversum I. 402 m. 746 kc/s. NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber 7.10 Oram 7.30 Een woord voor de dag 7 40 Gewijde muz 8 00 Nws 8.15 Radiokrant 8.35 Gram 9 00 V d zieken 9 30 Gram 9 35 Waterst 9.40 V d vrouw 10 15 Gram 10.30 Morgendienst 11 00 Gram 1110 Alarml.... ml)n aangespoeld, hoorspel 12.10 Muaette-muz 12.30 Land- en tuinbouwmeded 12.33 Jeugdkoor 1253 of act 13.00 Nws 13 15 Met Pit op ca-us 13.20 Operafragmenten 14.00 15.25 Accordeonmuz ifi.00 V d jeugd -scholair Jeugcltoernooi 17 40 ",45 Spectrum van het Chr en verenigingsleven, cause- 16,00 Leger des Heile-kwartier 13.15 oekibespr 18 30 RVu: Mogelijkheden en okomstmogelijkheden voor de hartchi- irgle, door dr C L C van Nieuwemhuizen vechten en dat in de strijd l... MU1„„OIIl t°]s duidelijk heeft laten merken. 21,00 Het gc zijn inderdaad guerilla-ele- de dokter, menten. Aan de ene kant spreekt van „rustverstoring", aan de andere kant van „recht op vrijheid"maar waarom niet openlijk de kwestie uit gevochten op de punten, waar het wer kelijk om gaat? Door de zaken op deze 3.50 Hetnrloh Sohützfeest prek van_ de_ patiënt met Nader nieuws goud in het gat ziet schitteren. perconferentie van kapitein J. J. Blom maart, commandant van de explosieven- opruimingsdlcnstschool, bijna geheel op de achtergrond geraakt. Veel nieuws had deze ook eigenlijk niet te vertellen. Van daag, dinsdag, zou de driepoot boven het de1 p! stelling worden ggebracht, waar- .prikker", acht buizen met een geza menlijke lengte van 24 meter, met zijn werk zou beginnen. De mogelijkheid be stond, dat reeds vanavond de betonharde zandplaat zou worden bereikt, die zich op een diepte van twintig meter bevindt en waraop men hoopt het „ding" aan te Met bijzondere apparatuur, zoals een stethoscoop en een bom-detector, zou de bodem tot op een diepte van bijna dertig meter kunn enworden afgetast. Indien men inderdaad op het ding zou stuiten, zou een stalen damwand moeten worden geslagen, om het eruit te krijgen, doch een beslissing in dezen was nog niet ge- „Het kan van alles zijn", verklaarde kapitein Blommaart, die het gat als een aardig oefenobject voor zijn school zag", Maar we houden het voorlopig op een door mensenhanden vervaardigd voor werpAls het aan mij ligt beginnen we hierna ook aan het gat, dat in het weiland van boer Grevers geslagen is, maar orders hiervoor heb ik nog niet ge kregen. Juwelendiefstal zonder weerga Quebec: eindstation Europa, klank beeld 22.15 Planorecital 22.30 Nws 22.40 Zaalsportultsl 22 45 Avondoverdenki'ng 7 10 Gym 7 20 Gram 800 Nw mw 9 00 Gym t VPRO: 10 00 School- 8 18 Grar vrouw 9.10 Gra radio. VARA: 10.20 V d vrouw 11.00 Ge- var progr 12. Oq Lichte muz 12 30 Land en tuinbouwmeded 12 33 V h platteland 12.38 Orgelspel 13 00 Nws en tentoon- stellingsagenda 13.20 Hammondorgelspel 13 45 Radioportret 14 00 Jeugdconc 14 45 tondorgelspel 17. 7.50 Regeringsuitz: Jeugduit De brievenbus aa^ open correepondentieclub olv. Regi- 18 00 Nws en comm. Daarna: Aot 18.30 'iritte muz 19.00 V d kind 19 10 Moet en Katholiek socialist worden? caus 3 25 Varft-Varla. VPRO: 19.30 V d Jeugd 'ARA; 20 00 Nwb 20 05 Dansmuz 20.40 Dit Sportpraatje muz 22.2U Keure 22 30 Nw* 22.40 23 00 Tuee 23.15 Muz caua 23 55—24.00 Nws Televisleprogr. AVRO: 17 00 V d kind NTS: 17 30—17.40 Int JeugdJourn 20 00 TKRO: 20 20 Film- "C'EN bijzonder vermetele dieven- -"-i bende heeft in de nacht van zondag op maandag in het Londense West End roofovervallen gepleegd op vier juwelenzaken. De buit heeft waarde van ongeveer 2.600.000 gulden. Deze grote juwelenroof werd gepleegd in de vroege morgenuren van maandag In vier filialen van dezelfde firma, Gold smiths en silversmiths association, werd tgebroken door middel van valse sleu tels. De bende moet precies op de hoogte zijn geweest van de winkels en hun be veiligingsmethoden. In de zaken werden alle artikelen ringen, colliers, broches 1 horloges meegenomen. Er werd geen lank en geen vitrine overgeslagen Gisterochtend om ongeveer vier uur, toen de late nachtclubbezoekers naai huis waren en de binnenstad vrijwel uit gestorven was, moeten de dieven hun slag hebben geslagen. Nachtwachten hebben niets gemerkt, ook al omdat er door het gebruik van valse sleutels niets behoefde te worden geforceerd. Toen de diefstallen enkele uren la ter werden ontdekt, heeft Scotland Yard onmiddellijk alle wegen naar de stad afgesloten en alle vliegvelden speciaal laten bewaken. Ook in de havens werden speciale wachten uit gezet. Het gaat hier vermoedelijk om de grootste juwelenroof die ooit is ge pleegd. Scotland Yard heeft Interpol ingeschakeld. In maart werd de Britse politie even eens opgeschrikt door een grote juwelen- diefstal. Uit een in Southampton gepar keerde auto van de Dockers werden toen juwelen gestolen ter waarde van circa anderhalf miljoen gulden. (over de 4e l«n) Woensdag 14 oktober 1959 van 18—20 uur: Ton sourire est dans mon coeur (Chaplin), Georges Jouvin; Ces petites choses lè (Gasté), Orkest Hubert Ro- staing; Mea culpa (Giraud), Georges Jouvin: Black blues (Gosseiain), Les Bass Harmonlstes; L'amour est deux pas (Magenta), Georges Blanès; Vied He rue d'Ajaccdo (Trass), Domingo Ramon; Tol l'olseau (Bécaud). Chanson de Ger- vaisa (Auric), Les yeux d'Elsa (Ferm). Orkest Franck Pourcel; Constantinople (Carlton). Contlental (Conrad), Les Trols du Rhythm; Mélancolde (Romans). Jacqueline Francois; Fleur de mon coeur (Bravardj. Lucienne Delyle: Mandr" (Les Paul). Domani (Mdn Franok Pourcel; La cigale (Trenet). L'ame des poètes (Trene Charles Trenet: Bell bottom blues (Cai Pam-pou-de (Gasté). Orkest Hub< Idnucci), Orkest mi Lynn. Moonlight e softly Vait for (Arnie), (Mülle Billy The (Bayes). Blue moon (Rodgers lughn; Flamingo l'amore (Ande Gaylords; Olé guapn (Malai do), A media lux (Dom Orkes lando: No The Plattere: Midnight cha cha cha (Vv- 1 (Ellinj your Plattere; Adios muriw cumpareita (Rodriguez), Orkest Malando; (di Capua), The Gay- (Buck), -Jia (V igton), Chaqui (Kern; (Sander ords; Oh; guro ((C •ag (Mot ■lito), Chaquit. nito). El i Hiawatha (WaUeiHH I Patterson: Old rugged cross (Benna I Monty Sunshine: You don't underst. i (Williams), Chris Barber's Jazzband

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 7