Moderne ritme wordt gesteld dienst van het Evangelie in Het vluchtelingenjaar gaat Leiden niet voorbij Ook en zelfs met deze hulp getuigen zijn Peek&Cloppenburg Kantonrechter te Leiden heeft het erg druk 59/ NIEUWE LEIDSCHE COURANT Agenda voor Leiden Vrijdag Turk, 8 uur: Kon. Ned. Middenstands bond afdeling Leiden, ir. dr. J. M. J. Kooij over „Enige aspecten van de ruim tevaart". Geref. jeugdhuis, 8 uur: afd. Leiden Ned. Christen-vrouwenbond, huishoude lijke vergadering onder leiding van de gewestelijke presidente, mevrouw J. P. opening tentoon- Engel-Meiji De Lakenhal, 8 uu: stelling Jozef Cantré. Groot auditorium, 4 uur: inaugurele van dr. Th. P. Galestin. Schouwburg, 8 uur: Hoofdstad Operette met Sissi. Geref. jeugdhuis, 8 uur: a.r. kiesver eniging wijk 4. mr. S. H. Attema over „De A.R. Partij en het dirigisme". OEGSTGEEST: zaal Willem de Zwij- gerkerk, 8 uur; commissie voor huishou delijke en gezinsvoorlichting, voorlich ting over katoen. Zaterdag Den Burcht, 3 tot 5 uur: receptie Leidse ren- en tourvereniging Swift-combinatie, ter gelegenheid van 40-jarig bestaan. Rijnsburgerweg, 13.56 uur: vertrek ex cursie Koninklijke Nederlandse natuur historische Vereniging, afdeling Leiden, naar Wassenaar. Stadsgehoorzaal, 8 uur; Zwitsers Jeugd orkest, voor K. en O. OEGSTGEEST: Geref. kerk, 7.30 uur- zendingsavond, spr.: ds. H. van Vliet. Apotheken De avond- en nachtdienst van de apo theken wordt waargenomen door de apotheek Tot hulp der Mensheid, Hooi gracht 48, telef. 21060. Films CASINO (2.30 en 8 uur): Othello (14 LIDO <2.30, 7 en 9.15 uur): Tigcr-Bay (14 jaar); LUXOR (230. 7 en 9.15 uur): Jack de Ripper (18 jaar); TRIANON (2.30, 7 en 9.15 uur): Les cousins (18 jaar); REX (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Gangster vijand no. 1 (18 jaar). Musea, Instituten, leeszalen e.d. Jeugdbibliotheek, leeszaal en biblio theek Reuvens, Plantage 6: maandag, dinsdag en donderdag van 4 tot 5.30 woensdag zaterdag van 12 tot 4.30 en vrijdag (speciaal voor de grotere jeugdvan 6.30 to1 8.30 uur 's avonds. Pilgrimfathers-huisje, Boisotkade z elke dag geopend van half 10 tot 12 er van 2 tot 4 uur. Academisch Historisch Museum Ra penburg 7° elke dag geopend van hap 10 tot calf 1, uitgezonderd op dinsdag en vrijdag van 2 tot 5 uur Hortus 'Botanicus Rapenburg: elke dag geopend van 9 tot 12 en van 2 tot uur (na 1 april tot 5 uur). Prentenkabinet, Kloksteeg 23: elke dag geopend van 2 tot 5 uur. Gravesteen, Pieterskerkhof disch studiecentrum, elke dag te bezich tigen tussen 9 en 12.30 en 2 tot 5 uur (liefst in de vakanties), concierge: Koli- makersteeg 16a. Geologisch en mineralogisch museum Garenmarkt lb: elke dag geopend 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur. Rijksherbarium, Nonnensteeg 1elke dag geopend van 8.30 tot 12.30 en v, tot 4 uur (behalve zaterdagmiddag). Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen burg 28: elke dag geopend van 10 tot Archeologisch Instituut, Rapenburg 2b, elke dag geopend van 9 tot 12 en var tot 5 uur (behalve zaterdagmiddag). Bibliotheek universiteit. Rapenburg 74, elke dag algemene studiezaal leenafdeling, geopend van half 10 tot hall 6, op zaterdag 5 uur. Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree- straat 27: maandag en woensdag van 1 tot 5,3u en van 7 tot 9 uur; dinsdag en donderdag van 1 tol 5.30 uur; vrijdag 10 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; zater- Ds. Julius en zijn band komen in LEIDEN dag i i 10 t Legermuseum „Generaal Hoefer", Pesthuislaan 7elke dag geopend van 10 tot 5 uur. Inlichtmgenkantoor V.V.V., Steenstr. 1- elke dag geopend van 9 tot 5 uur. op zaterdag tot 1 uur. Contactbureau voor afgestudeerden, Rapenburg op maandag, woensdagen vrijdag geopend van 10 tot 12.30 en van 2 tot 4 uur. T~\S. G- JULIUS komt naar Leiden. Mèt zijn band. Voor een zangavond in de Pieterskerk. Dit laatste is niets bijzondersEr worden immers zoveel zangavonden gehouden. En ze trekken altijd wel publiek. Maar die band wekte onze nieuwsgierigheid op. Eerlijk gezegd: we hadden er al eens van gehoord en er soms prijzend, soms laatdunkend over horen spreken. In elk geval leek de combinatie van kerk en band een vreemde zaak. Gedreven door de gedachte aan onze lezers, die misschien popelen van die ongewone, op een af stand ongewisse dingen, het rechte te weten, togen-we naar Rotterdam, waar ds- Julius werkt als één van de achttien Hervormde centrum-predikanten. Hij woont aan de roezige Nieuwe Bin nenweg, vlakbij de tunneltraverse, die daar met een honderden meters lange boog onder de straat duikt. Onafzienbare rijen auto's kropen diepte voort, want we troffen juist de spitsuren en de Maastunnel is dan overbelast. Men kan zich deze dominee niet voor stellen in een rustig dorp, waar het be- n de Kerk nog niet in discussie aar dienaren, ver achter het front, de dagelijkse pastorale gang gaan Ds. Julius staat wel aan het fro'nt. Hij koos zelfs, uit innerlijke noodzaak, de leest naar voren geschoven post. Zijn ierjarige dienst als vlootpredikanf heeft hem niet onberoerd gelaten. Daar groei de in hem de overtuiging, dat het niet /aar is, dat de mensen geen belangstel- ,ng voor het Evangelie hebben. Belangstelling Men klaagt dai geloof er niets v ring is, dat ze e ling voor hebben, véél de Kerk. Ds. Julius erkent, dat'de Kerk ichulddg staat, omdat zij de mensen gevolgd is in hun wereld. Ze heeft nig van het apostolaat begrepen, i: Houdend, meent alleen voor zicjizelf te bestaan. Ten onrechte. Ze .is er juist voor anderen. Nu is dat „de Kerk moet in de wereld staan" vaak verworden lot een modekreet. We kruipen 'er achter weg en doen het toch lekker Onze opdracht is de mensen in eigen* wereld te ontmoeten. De menden moeten" niiet eerst naar de Kerk, maar de Kerk moet hen opzoeken en toespreken eigentijdse stijl en normen. Toen ds. Julius, drie jaar geleden, in het burgerleven terugkeerde, wa: zijn eerste zorg de randkerkelijken en de grote categorie van- tothal ver vreemden te bereiken. Dat zou niet gaan door hen in kennis te brengen met de geijkte vormen. De jongens die afzwaaiden bijvoorbeeldha"dden op de vloot. eep,.2;o.,geh,^e]> andere, wereld gezien, dat ze uiterst moeilijk weer aan de oude vormen kon.d-en Die eerste bijeenkomst in de Schoi burg (december 1957), als een wa stuk opgezet, slaagde tot aller verw dering en blijdschap, boven verwa ting. De twaalfhonderd zitplaatsen ren niet eens voldoende Na die tijd is het werk blijven groe: De band bestaat nu uit acht muzik ten, allen vergevorderde amateurs, r vaak over. (Maar ik in, zegt hij. Mijn zelfs veel belangstel- Talrijke gesprekken met zijn col vlootpredikant ds. J. C. de Bruïne zeer muzikaal man), brachten ds. Juliüs tot de overtuiging, dat de'dynamiek v het moderne ritme, sterk levend-bok de jazz-muziek, in dienst moest worden gesteld van de Woord-verkondiging. Dat zou de jongeren trekken-en. binden. Hij verzocht ds. De Bruïne gedichten en balladen met eenvoudige weergave van J~ bijbelse boodschap te maken en die t een sterk sprekend rit- De vlootpredikanV toog i het resultaat viel naar genoegen van de beide pioniers uit. Nog steedis is ds. De Bruïne de.exclu- het steeds uitdijende moderne evangelische liedererweper- De eerste stap op het in kerkelijk Nederland nog onbetreden pad was Start Het ging er nu maar om, de nieuwe liederen zo getrouw en tegelijk zo at- actief mogelijk te reproduceren. Hier- oor werden jongeren gezocht, uit de emeente en van buiten, die met vol doende bekwaamheid een blaas-, tokkel- slaginstrument konden bespelen. Men artte in oktober 1957 met een piano, :n gitaar, een bas en een drum. De „society-hall" van de Schotse k?erk in tweehonderdvijftig toehoorders ber- :n, maar vijfhonderd werden er bij die gedenkwaardige première ingeperst De nieuwe methode van mo dern-muzikale Evangelieverkondiging sloeg direct in. Het gaat eigenlijk, van buiten gezien althans, simpel toe. Een vaste, groep „Jonge-kerkcrs" leert de liederen bij de band en in de dienst zingen ze voor. Dat blijkt op de aanwezigen zo aanstekelijk te werken, dat ze haast vanzelf gaan meedoen. Zo zal het ook maandag avond in de Pieterskerk gebeuren. Ds. Julius verwacht, dat de Leide- naars even spontaan zullen zingen als de Rotterdammers. Na de Schotse zaal, die de belangstel ling op geen stukken na aankon, werd geprobeerd een kerk te krijgen. Maar dat lukte aanvankelijk niet. Stel je voor, iets extreems in een kerkelijke t. Ds. Julius en de zijnen gaven het echter niét op. Ze bleven zoeken en met uitzondering nog van de saxofooi bespelen. De bijeenkomsten, om de twee maanden in de Schouwburg op zon dagmorgen gehouden, dragen geheel het karakter van een kerkdienst. Alles gaat uiterst correct en waardig toe. Na het votum en de groet wordt er gezongen en „jonge-kerkers" ver zorgen dan de Schriftlezing. Het merkwaardig en verheugend te zit hoe ademloos al die in feite van Kerk vervreemde jonge mensen luisteren, ook naar de preek, die een kwartier tot twintig minuten duurt- De dienst wordt afgewisseld met zingen. De teksten en verhalen uit het oude Boek krijgen een boeiend leven, spreken de jeugd-van-nu op nieuw aan, dankzij het vertrouwde medium van de „ritmische" muziek. Ds. Julius vertelde van de wonder baarlijk grote toeloop op 31 de nogelijk zich over de resul- dit ongetwijfeld zegenrijke werk een ook maar bij benadering juist ordeel te vormen. Dat vele bezoekers ilkens weer terugkeren, zegt toch we) Ma; of gedachten" zijn gekomen, of ze het Evangelie zijn gevangen! Ds, Julius moet zich streng beperken, hij werkt door', zonder omzien. Als hij dit ivèl deed, zou de telefoon dag en nacht Zo werkt deze Rotterdamse predi kant met zijn jonge helpers in het randgebied getuigend van het ko mende Rijk. De Boodschap is oud, de vorm nieuw, aansprekend de schare, die de Boodsohap niet meer kent. Ds. Julius heeft het er op ge waagd, in de stad „waar het leven zo krachtig in bruist", het dyna mische moderne ritme in dienst van de verkondiging te stellen. Velen, in de veilige beslotenheid, zeggen: „niet met déze hulp". Maar zij, die met de tegenstanders en onwetenden moeten spreken in de poort, ant woorden de beduchten: „ook en zelfs met déze hulp Joh. van Wolfswinkel. zijn hij i thui DS. G. JXJL1US n zo gelukkig op de Schouwburg beslag te kunnen leggen. Die stond nog de „wijk" ook. oor'^-alTes^p voelt. Ook het werk die zich ui scholieren bs dit pioniers\ „oudere" jon de dertig, pi king. weten, dat ds. Julius zich istor van zijn eigen wijk ril hij beslist niet treden /an zijn collega ds. Schoch, sluitend met middelbare sighoudt. Hij richt zich in erk voornamelijk tot de [eren tussen de twintig en alle lagen van de bevol- och kan ieder, die het vraagt, altijd ij hem terecht. Zangdienst Natuurlijk wilden we weten of deze muziek identiek is met jazz. Dat is helemaal waar, al bestaat er wel van-tschap. De liederen hebben de van blues, ook wel van Schotsi balladen. Zo worden vefhalen, bijvoor ïrioren zoon", bezon •dt het ngdie» Tussen 16 oktober en 4 november Internationale weekbazaar collecte en tentoonstelling tandagavond beeld gen. In Leiden wo: van dr. Schoonheim zullen de b; de johge-kerkërs liederen uit hui pertoire uitvoeren. Hier en daar t men het Rotterdamse voorbeeld te teren. Dan wordt advies gevraagd, een „experimentele" dienst in te ten. Ds. Julius verzet zich daar kracht tegen. Wat men in Rotterdam doet,, is ndet maar een stunt, het is alles doelbewust voorbereid en eerst n jaar van voorbereiding in toep; gebracht. Wie in en voor Gods Konink- wërkt, doet niet ondoordacht er erantwoord. Spirituals blijven ge ird. We kunnen de negerzang zc ir niet overnemen, meent ds. Julius Kerk speelt géén „leentjebuur". He' t erom, iets eigens te brengen. Wan- Dr. vort Meyenfeldt voor PCOV Beslissende dingen gebeuren er thans niet meer.... stateerd, dat de Leidse kantonrechter gisteren een extra-zitting heeft moeten inlassen. Een 47-jarige automobiliste uit Den Haag had bij het in halen op de rijksweg onder Oegstgeest vier auto's geraakt. Zij kon zich nog maar weinig van het gebeurde herinneren. „Ik meende, dat ik het nog best kon halen." Zij wist niet meer, hoe hard zij had gereden. Na een eis van 200 subsidiair twintig dagen, veroordeelde de kantonrechter haar tot 150 subsidiair tien dagen. Een 35-jarige automobilist had te Sas- senheim onvoorzichtig het portier van zijn auto geopend, waarvan een brom fietser de dupe was geworden. Hij ver weerde zich met de verklaring, dat de bromfietser erg hard reed. De eis luidde f 40 subs, tien dagen, het vonnis f 35 subs tien dagen. Onvoorzichtig Een 29-jarige chauffeur had te Sassen- heim geen voorrang verleend aan een bromfietser. De bromfietser was tegen de vrachtauto gebotst en had ernstig let sel opgelopen. De verdediger zei, dat zijn cliënt goed had opgelet. De situatie ter plaatse is nogal onoverzichtelijk. Uit de getuigenverhoren bleek echter, dat de chauffeur onvoorzichtig had gereden, waarna de kantonrechter hem tot f35 subs, tien dagen veroordeelde. De eis was f45 subs, tien dagen. Een 52-jarige importeur uit Heemstede was tegen een voor hém' rijdende auto, die plotseling stopte, gebotst. Hij zei tegen de rechter: Het was maar een klei nigheid. Wij regelden de schade onder ling met betaling van f 15. Later is de man toch naar de politie gegaan en moest ik f 144 betalen, welk bedrag na protest werd teruggebracht tot f99. Het was echt de moeite niet waard. De schade kan nooit f 99 zijn. De kantonrechter geloofde blijk baar niet veel van het verhaal. Hij veroordeelde de importeur tot 20 subsidiair vijf dagen en betaling van de 99 schade. Zichtbaar veront waardigd verliet deze de rechtszaal. het referaat, dat dr. F. H. von Meyenfeldt gisteravond voor de protes tants-christelijke onderwijzersvereniging (P.C.O.V.) heeft gehouden. Dit onderwerp hangt samen met het vertellen van de bijbelse geschiedenis, dus het ligt ook in de pedagogische lijn, aldus de predikant. Dr. A. Kuypér maakte in zijn tijd bezwaar tegen het bijvoeglijk naamwoord bijbels. Het woord bijbels is te formeel en duidt op de oorsprong van de geschiedenis met op de soort. Kuyper sprak liever over heilige geschiedenis. Heilig betekent echter zonder zonden, zodat men dan een heilige en een profane geschiedenis krijgt en dit kan men ook niet zonder bedenkingen aanvaarden. Het ruggemerg van alle geschiedenis de „heilsgeschiedenis", het willen door dringen tot God. Men spreekt ook wel van verbondsgeschiedenis. Dit woord echter te weinig afgebakend. Het vi bond is immers nog niet ten einde. Ook is verbond een te zwakke uitdrukking, die de grandioze afloop niet aangeeft. Al deze benamingen missen echter iets Beste benaming "Dr. von Meyenfeldt voelde veel voor het woord herscheppingsgeschiedenis, het weer beginnen met Gods werk. De beste benaming is" echter de handelingen des Heren. In deze aanduiding belijdt men geheel zijn geloof. Er is eenheid tussen het oude en nieuwe testament. Een naam is niet zonder belang. Men hoort hieruit, hoe men de historie beschouwt. Uitvoerig ging de predikant in op de christocentrische opvatting van het vertellen uit de bijbel. Christus is hierbü niet het midden, maar het middel. Men mag het oude testament niet allegorisch of typologisch opvat ten. Elk feit en elke periode heeft zyn eigen zin. Men wachte zich ervoor alles Messiaans te vertalen. Wanneer men op de juiste wyze vertelt, dan vertelt men met werkeiykheidszln. Herscheppingsgeschiedenis is de totali teit van alle gebeuren. De algemene ge schiedenis is er een zeer klein onderdeel van, namelijk het laatste uur. God heeft grote dingen gedaan, in een voortschrij dend proces heeft Hij de wereld overwon nen, de gebeurtenissen van tegenwoordig vallen hierbij in het niet. Er gebeuren nu geen beslissende dingen meer. Men wacht op Jezus wederkomst. Deze wetenschap geeft hoop. Voor de kinderen komt het er op aan of zij meeleven met de verhalen uit de Bij bel. Zij moeten weten, dat de belang rijke dingen gedaan zijn, dat het vol bracht is.Alleen in deze spanning "PVE CIJFERS tonen aan, dat het vluchtelingenvraagstuk nog steeds acuut A-' is. Europa telt nog 130.000 vluchtelingen, in het Midden-Oosten zijn er naar schatting twee miljoen (Arabische), het aantal Algerijnse verdre venen kan op 200.000 worden gesteld en in Hongkong leven nog 10.000 Wit-Russen. Dat zijn zo maar enige cijfers, die een indruk geven van de uitgestrektheid dezer problematiek. De algemene vergadering van de Verenigde Naties heeft in december van het vorige jaar besloten, de periode van 1 juni 1959 tot 31 mei 1960 tot „wereld-vluchtelingenjaar" uit te roepen. Men is overtuigd van de nood zaak van een voortgaande en wereldomvattende krachtsinspanning om het vluchtelingenvraagstuk naar een oplossing te leiden. Teneinde de hulp voor de mensen con-| het project Friedrichsfeld vraagt 350.000. creet te maken, heeft het Nederlandse 0ok het Leidse comité doet comité zich het lot van de ontheemden de Duitse kampen Ohmstede drichsfeld aangetrokken. Voor deze kam- pen is minimaal een bedrag van f 1.100.000 nodig. De kampbewoners verkeren hulpbehoevende omstandigheden, niet leen materieel maar ook psychisch. Het is zeker niet zo, dat onder de vluchtelin gen een grote mate van ongebrokenheid wordt aangetroffen. Velen zijn de apathie nabij of leven daar al in. Niet alleen woning Het Nederlandse comité wil proberen, een verticale oplossing voor deze sen te vinden. Met een woning alleen zijn zij niet geholpen; dat zou slechts verplaatsing van de moeilijkheden bete kenen. Er moet worden gewerkt sociale rehabilitatie. Er moet een zodani ge werkgelegenheid worden gecreëerd, dat zij zich in hun nieuwe omgeving, het zich laat aanzien, lange tijd zullen verkeren, kunnen simileren en intregreren en straks zelf de huur van de nieuwe woning kunnen opbrengen. Voor het project Ohmstede is een be drag van 750.000 nodig ter dekking van de onrendabele top van deze woningen: Leidse huisvrouwen hadden een filmmiddag inging fdeling Leiden van de ,,Ned. vi rouwen" had gisterm Het Gulden Vlies een filmbije; ;omst, verzorgd door Pepsi-Cola. Na; inige reclamefilm nder „De Herman van der Hors ver het Yellowstonepark te bijeenkomst was goed bezocht. De gezinsverzorgsters van de Interkerkelijke Gezinszorg aan de Rijnsburgerweg vormden gistermiddag een erehaag toen het echtpaar Henzen om half 5 de Maranathakerk aan de Lage Morsweg verliet. Voor deze huwelijksvoltrekking bestond grote belangstelling. Johannes Henzen is organist van deze kerk en Cobi Tegelaar is bij de gezins- verzorging geweest. Het huwelijk werd ingezegend door ds. H- J. van Achterberg, predikant van de Hervormde wijkgemeente Morskwar- tier. Organist was de leraar van Jan Henzen, Adriaan Blankenstein. Na afloop van de dienst had in het bijgebouw van de kerk een receptie plaats. De I.K.G. was uiteraard royaal vertegenwoordigd. Foto N. van der Horst roep op de burgery. Van 26 tot 31 ok tober wordt hier een collecte voor de vluchtelingen gehouden. Collectanten kunnen zich aanmelden, liefst vóór 19 oktober, by mr. C. J. de Vogel, Cobetstraat 22 Leiden, telefoon 31354, of bij de dienst voor sociale zaken, Steenschuur 21 Leiden, telefoon 31941. Bovendien wordt op 30 en 31 oktober in het Volkshuis aan de Apothekers- dyk een bazaar gehouden, die op vrü- dag 30 geopend is van 2 uur tot half 12 en op zaterdag 31 van 11 uur tot half 12. Programma dit jaar voor de vierde maal in Leiden wordt gehouden, vooraf. Deze gaat uil van de speciale Leidse commissie er staat geheel In het teken van de vluch telingen. De commissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van de Europese Beweging in Nederland, de Vereniging internationale Rechtsorde, het Euro pees Jeugdwerk, de Ned. studentenvere- iging voor Wereldrechtsorde, de Poli tieke Jongeren-contactraad, het plaatse lijke Unesco-comité, de Leidse Jeugd- Actie en voor deze week bovendien de Stichting voor Vluchtelingenhulp Leiden. Van deze stichting is prof. mr. J. C. "ven voorzitter. Op vrijdag 16 oktober om 3 uur opent prof. Van Oven in het museum kenkunde aan de Steenstraat toonstelling onder de titel „Ontheemd, ongebroken". Deze is dagelijks te bezoeken van 10 tot 5 uur. Zij duurt tot november. Op maandag 19 oktober om 8 uur con certeert in de Stadsgehoorzaal het Sla vische ensemble „Kazbek" onder leiding Efgeni Travin; de opbrengst is ooi de vluchtelingen. Kaarten bij me- w Gosses, Hoogerbeetsstraat 10, te lefoon 31150, mevrouw Kriest, Tesselscha- destraat 12a, telefoon 20249, mr. Vogel, Cobetstraat 22, telefoon 31354, bureau L. J. A., stadhuis, telefoon 20041, toestel een bijéénkomst voor taire gemeenschap en andere belangstel lenden zal op woensdag 21 oktober om ir in het museum voor volkenkunde de Steenstraat dr. P. H. Pott, direc- spreken over „Oost en West als partners en als tegenspelers in deze reld". Vertoond wordt dan een film „Man and his culture". Menselijk leed half 3 in het stedelijk museum. Mevrouw dr. H. Verwey-Jonker, lid van de S.E.R., spreekt over de na-oorlogse vluchte lingen en hun inschakeling in het eco nomische en sociale leven. Op vrijdag 23 oktober om 8 uur is er een filmlezing in de foyer van de gehoor zaal, georganiseerd door K. en O. De heer J. H. Elffers, vertegenwoordiger in Ne derland van de Hoge Commissaris voor de vluchtelingen, heeft zijn lezing de ti tel „Menselijk leed in een wereld van sociale vooruitgang" gegeven. Voor de jeugd is er pp zaterdag 24 ok tober om 8 uur een bijeenkomst gepro jecteerd, en wel in de aula van het gym nasium aan de Fruinlaan, mede ter her denking van de Dag der Ver. Naties. - Spreker is mr. Hans Velu; onderwerp: „Jeugd aan weerszijden van het IJzeren Gordijn." Er worden films gedraaid over de school, de jeugdbeweging en het leger in Oost-Duitsland. Deze lezing is met name bedoeld voor leerlingen van het v.h.m.o., de kweekscholen, het u.l.o., de vakscholen, de politieke jongerenorga nisaties en het jeugdwerk. Voor maandag 26 oktober om 8 uur is een bijeenkomst uitgeschreven te hou den in de Burgerzaal van het stadhuis (speciaal voor genodigden). Dr. C. L. Pa rijn, voorzitter van de Ned. Federatie voor Vluchtelingenhulp, voert daar het woord na een inleiding door de burge meester. Leidse accordeonisten voor de radio Het Hohner Accordeonorkest Neerlan- ia te Leiden, leider de heer Lauw Boellaard, is zaterdagmiddag van 3.10 35 uur te beluisteren via Hilversum 2. Uitgevoerd worden drie delen uit de suite Südlich der Alphen van E. Fischer en het Concertino voor piano, accordeon orkest en slagwerk van Henk Brièr. Elektroniumsolist is het orkestlid F. Geertsma, pianosolist de componist. In november volgt een uitzending ir rubriek Actueel accordeonallerlei va NCRV. Morgen loopt U als een vorst in Uw sportieve, hypermoderne, geklede winterjas. De prachtige stof m mohair-effect, de onberispelijke coupe en afwerking maken deze jas verrassend n Zie voor stadsnieuws ook pagina 9 119.75, laken deze jas tot Coster' herfstsensatie, want één dag e geen dag langer betaalt U voc. deze schitterende Winterjas, vol gens de laatste mode in het gedis tingeerde antracietgrijs, de tionele prijs van JW y j lang d Telefonische of schriftelijke orders ïn niet worden uitgevoerd, LEIDEN Haarlemmerstraat 25 ROTTERDAM: Korte Hoogstraat 11 Meent hb, - -ndr.LagediJk hJt,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 3