C+4RISTFLIJK Over kerkelijke tucht en kerkbezoek Dr. W. G. Harrenstein in het harnas overleden Chefarine4 ïnplaats van biecht meer persoonlijk contact Een woord voor vandaag Soberheid kenmerk van het protestantisme Wereldraad van kerken voor geboortebeperking Gereformeerde en hervormde visie JN het ..Hervormd Weekblad" schrijft ds. C. Af. Luteijn een serie artikelen over „confes sioneel". In het laatste nummer richt hij zich tot de mensen die zonder biIkken of blozen uit spreken dat onze synode de oorzaak is van alle fouten, ge breken en zonden van de heden daagse kerk." Na er op gewezen te hebben dat het belijden de synode zeer ter harte gaat, schrijft ds. Luteijn over de vraag, wie de belijdenis moet handhaven: helemaal niet ondervangen want in dit alles hebt u nooit de toon beluisterd, dat de synode tucht uitoefent over allen, die van de ze waarheden afweken. U hebt gelijk: dat doet de synode niet. Natuurlijk niet. want dit is niet in de eerste plaats haar taak. In onze kerkorde wordt nauwkeurig aangegeven, wie met het opzicht over de gemeente en haar ambts dragers belast zijn en daarbij zult u zeker niet voorop de naam van de synode vinden. Hoe is het dan wel? In art. X, lid 6 staat: ,.De "kerk weert al wat haar belijden weerspreekt." In de ord. 11 over het Opzicht wordt nu nader aangewezen, hoe men daarbij te werk zal moeten gaan. hoofdstuk over het opzicht de dienst des Woords en de ca techese. Dit opzicht „strekt tot opbouw van de evangeliebedie ning en tot wering uit verkondi ging en kerkelijk onderricht van datgene wat de fundamenten der Kerk aantast, doordat het de ge hoorzaamheid aan de Heilige Schrift uitsluit en doordat het de gemeenschap met de belijdenis der vaderen verbreekt." Zo staat het letterlijk in art 14-1 van Ord. 11. Wie oefenen het uit? Lees lid 2 van hetzelfde artikel: „Ge steund door broederlijke samen- spreking en vermaan, voortvloei ende uit de medeverantwoorde lijkheid van de ouderlingen voor de bediening des Woords en uit de leiding, die de classicale ver gadering heeft te geven aan het leven en werken der classis, wordt dit opzicht gehouden door de pro vinciale kerkvergadering en de Gen. Synode." M.a.w. het begin van alle handelen is bij de pro vinciale kerkvergadering en de Generale Synode is slechts een vergadering voor hoger beroep. Ik zal u niet vermoeien met precies aan te geven, hoe in een voorko mend geval kerkordelijk gehan deld moet worden: wel wijs ik u erop. dat geen predikant tot 1961 toe om afwijkingen in de leer van zijn ambt ontheven kan worden. Dat betekent helemaal niet, dat men voor 1961 niets zou kunnen doen. zoals wel eens beweerd wordt Integendeel staat de moge lijkheid voor een leertuchtproce- dure ook thans voor 100 pet. open en kan de kerk tot een volkomen veroordeling van afwijkende ge voelens overgaan, maar de ..ket ter" zelf mag niet worden afge zet. Uit het bovenstaande volgt, dat u de pijlen van uw verontwaardi ging niet op de Generale Synode moet afschieten, maar als u dan per se wilt schieten, op de pro vinciale kerkvergaderingen. Een andere kerk JN de Leidse Kerkbode schreef de gereformeerde studenten predikant ds. G. Th. Rothuizen onder het kopje: „Een goed idee" over een idee van de pastoor van de Oud-Katholieke Kerk, die zijn rijpere jeugd af en toe eens naar een andere kerk stuurt. Deze jonge mensen hebben ook een dienst van ds. Rothuizen bezocht en later heeft deze predikant met hen een ge sprek over de dienst gehad. Ds. Rothuizen ziet iets in dit idee: HET was kennelijk zó goed, dat inmiddels ook de pastoor bezoek heeft gehad, niet van zijn cate chisanten die zijn er helaas vrijwel niet op zondag maar van die van dr. Von Meyenfeldt. Nu is mijn vraag: waarom be gint u er zelf ook niet eens aan? Waarom zouden we niet. alleen, of als gezin 'n enkele keer eens een andere kerk aandoen? Is dat geen goed idee? Of we dan met erg uit de buurt raken op die manier? Het ligt cr maar aan. wat u daaronder ver staat. Verstaat u er o; buurt onder0 Wel. ik bedoel niet dat we onze eigen kerk gang nog slordiger moeten gaan maken, dan deze soms toch al is Juist mensen, die slordig naar hun eigen kerk gaan. moeten vooral niet aan dit avontuur deel nemen, om de eenvoudige reden, dat de werkelijke oecumene niets maar dan ook helemaal niets koopt voor mensen, die met eens weten wat hun eigen kerk waard is aan liefde, offer en trouw. En dan praat ik nog maar helemaal niet over mensen, die echt van kerk tot kerk „zwerven"; zij vor men een kerk ..apart" en breiden het netelige aantal kerken in Ne derland weer met één uit: het eigen geestelijk privégenoegen. roin zouden we het keer of vier per jaar ize wijk- doen? Vooral als predikant van te voi hoogte stellen, zodat aard en achtergrond van „de an der" ietwat zijn ingelicht en mei anderen, die ook zo iets onderna afloop met hem napra- erkelijk zinvol. ten, lijkt t Zo iets doet je vast geen kwaad en het doet de Kerk met een gro te K alleen maar goed en het koffiepraatje na de dienst wordt er bepaald niet minder interessant van! Misschien, dat we van dit alles een pietsje uil onze ..eigen" Christus legde Zijn hand op zijn ogen Verlies voor de Belangrijke vooruitgang bij bestrijding van pijnen! Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en... doen wonderen I De kennis van pijnbestrijding is in de loop stadsprobleem der jaren regelmatig groter geworden. Er is vastgesteld waar en hoe pijn ontstaat en men heeft geleerd pijn te moto/te Daarna heeft men kans gezien de werking van één der oudste pijnbe- strijders belangrijk te versterken door toe- wlluailJ| |jü voeging van nieuw ontdekte middelen, grote-stadsprobleem bedankte hij Deze combinatie werkt bij pijnen en ook bij griep vaak beter dan elk middel afzonderlijk. Gereformeerde Kerken QEHEEL onverwachts is gistermid dag te Amsterdam de zendings predikant dr. IV. G. Harrenstein i leden. De Gereformeerde Kerken liezen in deze voorganger een blijmoe dig christen en bekwaam organisator die onlangs nog in het soldatenblad Reveille dc „bisschop van de Gerefor meerde Kerken" werd genoemd. Het opmerkelijke in het leven van deze bekende predikant was wel dat noch zijn emeritaat noch de plotseling op hem gekomen blindheid zijn werklust hadden kunnen doven. Dr. Harrenstein is in het harna leden. Gistermorgen heeft hi, een vergadering geleid van de Interker kelijke Commissie voor de Geestelijke Verzorging van Militairen. Na de ver gadering had hij een bespreking' met een legerpredikant en toen hij thuis kwam wilde hij nog een aantal brieven dicteren. Terwijl hij bezig was. werd hij plotseling door God weggeroepen uit zijn De overleden predikant, die 73 jaar is geworden, werd in Amsterdam ge boren. Hij studeerde in deze stad aan de Vrije Universiteit .en promo veerde op een proefschrift over: ..Het arbeidsterrein der kerk in de grote steden". In zekere zin was hij toen de kerk minstens dertig jaar vooruit, want de werkelijke belangstelling voor het grote- stadsprobleem is eigenlijk pas in de laatste jaren ontwaakt. Dat zou steeds het kenmerk blijven van ar. Harrenstein Hoewel hij al op hoge leeftijd was. bleef hij actief deelnemen aan het werk van de kerk naar buiten. ZENDING Ondanks zijn belangstelling voor het atzonaerii|K. n en griep. Geschikt voor de gevoeligste mug, rdt beschermd door het bestanddeel Chefaroi. B0. Voordelige gezinsverpakking 100 tabl. 1.3.60 zijn eerste beroep naar 's-Gravenhage en nam een beroep aan naar het kleine Noord-Scharwoude. Maar dr. Harren stein was te ruim voor Nederland. De zending trok hem en in 1918 vertrok hij naar Indonesië waai- hij vijf jaar lang werkte als de eerste gereformeerde pre. dikant onder de verstrooiden in Indië. Pas in 1923 aanvaaró'de hij een beroep naar zijn lievelingsstad Amsterdam. Om gezondheidsredenen werd hij later ge noodzaakt om naar een kleinere gemeen te uit te zien en nam hij het beroep naar Santpoort aan. Prof. Kremer bij rectoraatsoverdracht Maar deze man was ook te ruim voor de Gereformeerde Kerken, hoewel hij altijd in hart en ziel gereformeerd is geweest. In 1940 werd hij benoemd tot leger- en vlootpredikant Ln algemene dienst, zoals het hoofd van de protestant se geestelijke verzorging der strijdkrach ten toen nog heette. PORTRET Nog maar onlangs publiceerde het blad Reveille in de rubriek „sprekende foto's" een geschreven portret van de vroegere „chef", waarin hij getypeerd werd als „In- en ingelovig, wijs, bekwaam met een hart vol bewogenheid voor ieder die het uniform droeg. Hij had de leiding en gaf de leiding. Door-en-door gerefor meerd. maar de ene. heilige, algemene christelijke kerk belijdend. De vriende lijkheid en goedheid zelve, maar onge looflijk fel als iemand de kantjes er af Zo is dr. Harrenstein altijd gebleven in iedere functie die hij heeft bekleed en het waren er vele. Niet lang is hij hoofd van de geestelijke verzorging ge weest. want de capitulatie maakte een einde aan zijn werkzaamheden. In 1941 nam hij het beroep van Weesp aan Tijdens een zondagmiddagdienst. toen hij op de kansel stond, overviel hem plotseling de blindheid. Zelf zei hij daarvan: „Toen heeft Christus Zijn hand op mijn ogen gelegd". DEPUTAAT Toch is hij blijven werken en vooral de zending heeft steeds zijn grote be langstelling gehad. Jarenlang heeft hij deel uitgemaakt van het deputaatschap Juist dit jaar had hij echter te kennen Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Ameide en Tien hoven: S Meijers te Hoogblokland. Bedankt voor Ede: P. de Jong te Kootwijk. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt v Langend ijk. voor Berlikui ®UD GEREF. GEMEENTEN JUNKER RUH gegeven, zich liever te willen terugtrek ken. omdat het werk hem te veel werd. De synode van Utrecht had hem dan ook tot adviseur van dit deputaatschap benoemd, omdat zij zijn adviezen zo bij zonder op prijs stelde. God is geen God van woorden, maar van daden. We lez tenminste in Psalm 65 6 „Met geduchte daden antwooi Gij ons in gerechtigheid." Eigenlijk zeggen we het niet goi God i$ zowel een God van woorden als van daden. Er echter geen tegenstelling tussen deze beide begrippen, wo zij dekken elkaar volkomen. Gods Woord is een daad. sprak en het was er. Daarom is Gods troost meer dan een woordenvloed die tranenstroom moet verdringen. Wij kunnen troosten woorden en toch het gevoel hebben, dat onze ivoorden niet eens een zakdoek zijn, waarmee tranen kunnen woo weggewist. Maar als God troost spreekt, wordt troost o boren. Als God hoop belooft, neemt Hij onze toekomst i Zijn handen. Wij laten ons zo gemakkelijk drijven op ons lot. Wij slikh{ het leven als een bitter drankje, omdat het nu eenmaal mo maar hebben de hoop opgegeven dat er ook maar iets a veranderen. Dat is berusten, maar een heidens berusten, a toekomst staat niet geschreven in de kille wiskundige reeks] van sterren. Het lot is onveranderlijk, maar God vormt et leven en onze toekomst naar Zijn wil. Wij leven midden in geduchte daden van God. Daarop vertrouwen is rusten. VROEGTIJDIGE INVALIDITEIT De begrafenis istgesteld op zater- liegraf te Diemerbrug worden bijgezet. erzoek van de familie zullen er geen toespraken worden gehouden. De rouw dienst zal geleid worden door ds. J. G. Fernhout. predikant te Wolfheze en ger van de overledene. Geref. vrouwen Zuid-Holland bijeen Meer aandacht voor liturgie (Van een onzer verslaggevers) De provinciale toogdag van de bond van Geref. vrouwenvereni gingen afd. Zuid-Holland, die door ruim vijftienhonderd vrouwen uit Zuid-Holland werd bijgewoond in de stampvolle Westerkerk te Delft ondervond grote belangstelling. 's Middags sprak ds. G. N. Lam mens uit Rotterdam over „de kerk in het midden". Gisteren heeft in Apeldoorn aan de theologische school der Christelijk Gereformeerde kerken de rectoraats overdracht plaatsgehad. Prof. W. Kremer droeg daarbij het rectoraat over aan prof. dr. B. J. Oosterhof na een rede die tot titel droeg: „Behoeft ons Gereformeerd pastoraat een biecht?". Prof. Kremer merkte op dat, nu het pastoraat veelal grote aandacht vraagt, daaruit de vraag naar herstel van de biecht voortkomt. Het zou, zo meende prof. Kremer. onjuist zijn de voorstan ders van invoering van de biecht te be schuldigen van klakkeloze navolging van Rome. Bij een betrekkelijke eenheid van doelstelling is er bij de voorstanders van invoering der biecht grote verschei denheid in de motieven waarom en de wijze waarop men de invoering van de biecht wil realiseren. Theologische ach tergronden spelen daarbij een belangrij- Na uitvoerig onderzoek is men tot de conclusie gekomen, dat, hoewel er te waarderen elementen zijn aan te wijzen in de motieven van de voorstanders van de biecht, herstel van die biecht in het Gereformeerd pastoraat noch schriftuur lijk. noch historisch te funderen valt. Bij wederinvoering van de biecht dreigt het gevaar, dat naast de gegeven genademiddelen een derde wijze wordt gezocht voor geloofszekerheid. De refor matie zag het pastoraat in het verleng de van en ondergeschikt aan dc bedie ning van de gegeven genademiddelen. Wat men met een bepaalde biecht- vorm beoogt, aldus prof. Kremer. name lijk contact met de enkeling in de ge meenschap en het leiden tot de blijd schap des geloofs, dient in een priester lijke prediking en een goed toegerust en toegewijd pastoraat te geschieden. Prof. dr. J. T. Bakker voorzitter van „Filippus" Het Gereformeerd tractaatgenootschap „Filippus" heeft te Zwolle haar jaarver gadering gehouden, die een besloten ka rakter droeg en waarin op sobere wijze het zilveren jubileum werd gevierd De vergadering stond, aangezien de voorzi- ter. prof. dr. G. M. den Hartogh te Kam pen. overleden is. onder presidium van ds. H. A. Wiersinga van Baarn. De he ren ds. J. Goris, emeritus predikant te Apeldoorn en ds. E. I F. Nawijn te Kat wijk aan Zee mochten hun 25-jarig be stuurslidmaatschap herdenken. De jaar verslagen van secretaris en penning meester werden goedgekeurd. Tot voor zitter werd benoemd prof. dr. J T. Bak ker. hoogleraar aan de Theologische Ho geschool te Kampen en tol bestuurslid in de vacature van mr. J. P Klaver te Utrecht, ds. W. van Boeijen te Eindho- Het ging hem speciaal om „de Ge reformeerde eredienst". En de vraag wordt dan al gauw gesteld, hebben de ardoor' Gereformeerden een eredienst, 't Gaat er zo sober toe in vergelijk met andere kerken. Toch wilde ds. Lammens een pleidooi houden, voor deze soberheid. Hij is van mening, dat deze soberheid samen hangt met ons geloof. De kribbe was zeer eenvoudig en aan het kruis was geen heerlijkheid, hel tegendeel. Christus sprak tot eenvoudige men sen. Sinds de reformatie is iedere Ge reformeerde bang voor te veel ceremo nieel. Er bestaat vrees dat het kind Jezus er onder bedolven raakt. Er is nog een tweede reden v de dienst sober wordt gehouden hangt samen met de tijd waai sinds de reformatie of feitelijk sinds hemelvaart verkeren. De oud-testamen- tische offerdienst is dan geheel verdwe nen of liever gezegd ontledigd. De li turgie van deze dienst is weg. Ons al taar staat dan in de hemel en onze ho gepriester is daar ook. Door de refor matie is het ceremonieel van Rome ge heel teruggevallen. Deze ceremonie ls weggebroken. Er bleef nog niet i Liturgie geestelijken van deze kerk richten zich geheel op het hiernamaals. Gaat dus het ceremonieel van de RK kerk terug op het oude testament en die van de Grieks-orthodoxe kerk op het hierna maals. de reformatie staat tussen het 18 Elisabet kwam weer binnen en ging tegenover hem aan tafel zitten. Zij keek hem een beetje vragend aan. en hij kuchte eens. zette zich terecht op zijn stoel, met beide handen op de leuningen steunend. De kwestie is, zeide hij, dat de loge er over denkt de brouwerij een proces aan te doen. We hebben het natuurlijk in de aanvang in der minne willen schikken, en Simonsson is bij de di recteur geweest om met hem te praten. Zij zijn geneigd vijf honderd kronen per man te betalen, als schadevergoeding aan de families, maar dat vinden wij véél te weinig, en dat heeft Simonsson hem ook gezegd Toen heeft hij geantwoord, dat niemand verantwoordelijk kon worden gesteld voor geluk: de vaten waren allemaal op de ge- i;;i,„ minia- cnVinnn oomaalfl pn hii wilde JEANNA OTERDAHL- Buiten waait (die zomerwind volmaakt onnodig. Een beetje beter nfdenken. wat meer nauwkeurigheid en dit had niet behoeven te gebeuren. In vier gezinnen. En vier goede man- bruikelijke manier schoon gemaakt. geen groter bedrag uitbetalen. Maar het is lijk, dat die som zo goed als niets betekent in dit geval. Allen hadden kinderen en -waren gezonde, sterke mensen met nog vele jaren voor de boeg, en behalve Söderkvist, hadden geen der anderen nog iets kunnen overleggen. En dus zijn wij beslo ten er een rechtszaak van te maken, en willen wij weten of jij je volmacht hiertoe wil geven. Neen. dat wil ik niet, antwoorde Elisabet Eriksson, terwijl zij haar zwager recht in de ogen keek De meubelmaker trok zijn lichte, borstelige wenkbrauwen op zodat zijn voorhoofd diepe rim pels vertoonde Misschien verliezen wij het proces, zeide hij. Maar wij willen een uitstekende advocaat in de arm te nemen En gaat het niet goed. jlan betaalt de loge de proceskosten --■ Daar gaat het niet om, zuster. Maar ik wil op die De meubelmaker zat even toen hij weer sprak, had hij tranen in zijn stem. Het is alles 20 onnodig geweest, «eide hij. Zo Elisabet tekende met haai nauwkeurig een patroon na v: Dat vond ik eerst ook, zei ze. Maar ik weet niet hoe het komt, dat ik er nu anders over denk. Het zal wel zo zijn, dat een mensenleven af gebakend is. Als het eindigen moet, dan eindigt het ook. En ik geloof niet dat Sven nog in leven zou zijn op dit ogenblik, al hadden wij ook naar tante geluisterd of al was er geen spoor drank geweest. Er zijn zov begrijpt wel, Emil. dat het geloven. En je 1 de nabestaanden lopen geen te denken, vager knikte. Dat begrijp ik. Maar toch ja, wat geeft het er over te denken. De deur ging open en Marit kwam binnen met de koffie en twee koppen op een blad. Zij schonk in. ging stil de kamer weer uit en sloot de deur achter zich. Haar oom keek haar na. Dat is mijn lieveling, zei hij goedkeurend en knikte een paar keer. Ik weet niet hoe het komt, misschien omdat zij de oudste is, en de eerste al tijd alle harten verovert, maar ik heb altijd het meest van Marit gehouden. Sven hield geloof ik het meest van Elin. Ik weet niet. antwoordde de moeder dralend. Marit was voor hem ook de eerste en de jongste is zo levendig en aardig. Sven zei dikwijls, dat hij niet begreep boe iemand aangelegd moest zijn om niet van haar te houden. Maar Elin. ja, zij redt zich niet zo gemakkelijk als de twee anderen, dat voel de Sven zeker. Hij wilde haar als 't ware altijd beschermen. Zij keek op naar de foto boven de sofa, waar de arm van de vader het kleine meisje stevig omslo ten hield en toen wendde zij zich gauw af. Eet. Emil. kom neem wat. zeide zij terwijl zij hem de schaal met koekjes aanbood Marit heeft het allemaal gebakken zei zij glimlachend. De meubelmaker dronk zijn koffie en at koekjes en droogde toen zijn mond af met de rug van zijn geweldige vuist. Ja. zei hij dank je wel hoor. Elisabet het heeft geen zin tijd te verknoeien met te trach ten je te overreden, dat weet ik Je weet wat je wil Maar Simonsson is koppig, hij maakt dc zaak toch aanhangig voor het gerecht, en dat moet hij dan doen voor Söderkvist. Bergvall en Skog. Het zaJ hem natuurlijk verbazen dat je niet meedoet, maar daar trek je je toch niets van aan. Och neen. antwoordde Elisabet kalm. Ik heb wel aan wat anders te denken dan mij aan zoiets te ergeren. Steek je pijp aan. Emil! Zeg eens. en de zwager haalde zijn horioge te voorschijn, keek er op, nadat zijn pijp rookte, zou je mij niet eens willen vertellen hoe je er voor staat, en hoe je het denkt in te richten voor je zelf en voor de kinderen. Sven en ik hebben de laatste jaren niet veel over onze geldzaken gespro ken. sedert wij op ons zelf stonden, ik weet cr dus niet veel van. Maar je begrijpt wel. dat ik graag helpen wil, als je met het een of ander hulp nodig hebt. Elisabet knikte, (Wordt vervolgd) verleden en de toekomst. Hier is dus een pleidooi voor soberheid op zijn plaats. Soberheid kan echter ook ont aarden in een smakeloze eenvoudigheid. Aan de „tafel" staat een goed dogma en een goed gefundeerd kerkrecht en daar tussenin is een armetierig zusje de liturgie. Gelukkig, aldus spreker, is er vraag gekomen naar liturgie. Het stiefkind wil aandacht hebben en heeft het gekregen. Om een goede liturgie te hebben moet men eerst weten wat een kerkdienst is. De kerkdienst is een vergadering, maar een van de Heer met de zijnen. Deze gedachte moet leven in de ge meente anders kan er geen liturgie zijn. Het gaat hier niet om de individu, maar om de gemeente. De dienst is een ontmoeting tussen Christus en de bruid. Wij kennen het algemeen priester schap der gelovigen. Bij Rome handelt alleen de priester en is de rest leek. Een dienst moet beginnen met de schuldbelijdenis om te vervolgen met de genadeverkendiging Spreker vroeg zich ook af of het avondmaal niet te ver weggeschoven is. Hoe het avondmaal Als we weten wat een kerkdienst is en moet zijn kan men instemmen met Calvijn, die het had over een dienst „en presence de Dieu et ses anges" (in tegenwoordigheid van God en zijn 's Morgens had ds. Hessen het woord gevoerd over „Oecumene met Rome". Mevr. M. van der Loo luisterde de bij eenkomst op met zang. Arjos-conferentie „De wereld en wij" De A.R.J.O S. jongerenorganisatie van de A.R. Partij belegt op 9 en 10 oktober a.s. in het conferentie-oord „Ons Cen trum" te Driebergen een landelijke studie conferentie over het onderwerp „De wereld en wij". Een tweetal facetten hiervan worden speciaal belicht, n.l.: „De taak en de mogelijkheden van de Europeaan ten opzichte van Azië en Afrika" door dr. J. van Baal en „Christelijke verantwoorde- lijkheid in een wereld van honger en gebrek" door mr. L. J. van der Burg. Na bespreking in discussiegroepen vindt een uitvoerige gedachtenwisseling plaats tussen referenten en conferentiegangers. De conferentie zal worden bijgewoond door ongeveer 80 jongeren uit alle. delen van het land. QP HET departement van sociale zaken en volksgezondheid wordt, blijkens een mededeling der rege ring, gewerkt aan de voorbereiding van een nieuwe invaliditeitsverze- keringswet. Het is wel heel erg nodig, dat deze arbeid met spoed ter hand genomen wordt. De renten krachtens de hui dige Invaliditeitswet zijn, ondanks de daarop gegeven toelagen, te laag. Vele invaliden verkeren in moei lijkheden. Daarbij dreigt bij de uit breiding van de nijverheid het ge vaar. dat de invaliditeitskansen gro ter worden. Op een onlangs in Düsseldorf gehou den congres van deskundigen werd medegedeeld, dat thans één derde der werknemers in de Bondsrepu bliek vóór hel bereiken van de leef tijd van 65 jaar invalide wordt. Hun krachten zijn door de inspannende arbeid zó verminderd, dat zij het werk niet meer kunnen volhouden. Misschien werd in de oorlogsjaren ook veler weerstandsvermogen ver zwakt. In de laatste jaren bedroeg het ac cres van de invaliditeitsrente het dubbele van de toegekende ouder domsrente. Van 1951 tot 1957 zijn meer dan een miljoen arbeiders in West-Duitsland beneden de 65 j( -door vroegtijdige invaliditeit troffen. Als voornaamste oorzaken word genoemd: ten eerste mindergoi hygiënische inrichting van fabriek en werkplaatsen, en ten tweede 1 gebrek aan aanpassing van de p duktiemethoden en van het ten) der machines aan de menselijke 1 beidskracht. In Nederland schijnt de toesta minder zorgwekkend dan bij 05 oosterburen. Maar het gevaar drej bij de voortgang der technische o| wikkeling ook hier. Waakzaamhi is geboden. Het toezicht op de richting van de fabrieken moet i tensicf zijn. De arbeidsinspectie v| richt hier sedert lang uitnemei werk. De arbeidsintensiteit neemt toe. j spanning bij het bedienen van machines is dikwijls te groot. All; moet erop gezet worden om invaj diteit zoveel mogelijk te voorkomt; En bij invaliditeit moet een reden minimum-inkomen zijn verzekerd1 Ook is zorg nodig voor de opleidt der kinderen, die in vele gevalj wordt onderbroken, wanneer de der zijn werk vroegtijdig ml neerleggen. VREEDZAME CO-EXISTENTIE J~)E HEER ROMME heeft in de Tweede Kamer, mede namens zijn politieke vrienden, verklaard, dat zij niet geloven in een vreedzame co-existentie van of met het Russi sche regiem. Evenmin geloven zij aan een gewelddadige opruiming van dit regiem van buiten af. Wel geloven zij aan een innerlijk in elkaar storten van dat regiem, hetzij plotseling, hetzij geleidelijk, hetzij na een lange, hetzij na een minder lange lijd, hetzij met geweld van binnen uit, hetzij zonder geweld. De manier waarop en het tijdstip waarop zijn voor de heer Roinme zuiver speculatief, maar het inner lijk vermolmen staat voor hem vast, omdat de strijdigheid met de mense lijke natuur er te dik bovenop ligt. Onze taak is „onze begrippen over vrijheid en vrede zuiver te houden en te verdedigen, te verdedigen, wat het militaire betreft, met een even wicht op een zo laag mogelijk ni- Wat van deze beschouwing te zeg gen? Ook wij kunnen moeilijk geloven aan de mogelijkheid van een „vreed zame co-existentie". In Chroesjtsjef een vredesapostel te zien, valt ons te zwaar, gelet op hetgeen in de loop der jaren is gebeurd. Zijn regering houdt vast aan de winst, die zij in de tweede wereld oorlog op onrechtmatige wijze heeft verkregen. De dictator spreekt wel over de „vrije keus" voor de volken tussen communisme en „kapitalis me", maar die vrije keus mag er niet komen voor de Europese landen, die sedert 1945 in de greep van Rus land zijn geraakt. Oost-Duitsland, Hongarije enz. moeten berusten in hun lot. Chroesjtsjef weet natuurlijk heel goed, dat bij een werkelijk vrije keus in de satellietlanden dc grote meerderheid niet voor een commu nistisch regiem zou kiezen. Met vreedzame co-existentie zou het ook moeilijk verenigbaar zijn om steun te verlenen aan communisti sche pogingen in Aziatische en Afri kaanse landen om zich op alles be halve vreedzame wijze meester maken van de macht. Toch is het wel mogelijk, dat de Ri3 sische dictator thans geen oorlog yt Hij schijnt werkelijk te geloven a de superioriteit op sociaal-ecoq1 misch terrein van het communist) Een oorlog dat begrijpt hij zj1 wel zou grote verwoestingen a^( richten Ook in Rusland. Vooi wanneer deze gevoerd zou wort met atoomwapens. Daarom moet „ontwapening" komen. Zelfs de ci ventionele strijdmiddelen moeti verminderen. Maar hoe moet de cd tróle geregeld worden? Op die vrif is nog altijd geen duidelijk antwod gegeven. Beperking van de bewapening 4 overeenkomsten zal houden. Sty zetten van atoomproeven toei juichen! Maar ook weer onder t mits van een deugdelijke contra indien deze uitvoerbaar is. 11 „Topbesprekingen" kunnen nut hl. ben. Mits het Westen ogen en oi- maar goed openhoudt en ervó waakt, dat zijn defensieve kraf niet verzwakt wordt in verhoud» tot hetgeen Rusland eventueel i zake -de beperking der bewapenl presteert. f- Steeds moet men voor ogen houd dat de Russen een „apostolisch roeping gevoelen om vele landen 1 lukkig te maken met hun beschavii Dat was zo onder de Tsaren. En I is thans, in nog veel gevaarlijl vorm, zo onder het communisme. Voor hetgeen de heer Romme zei over het innerlijke vermolmen het communisme, zoals dit in R; land in praktijk wordt gebracht, stellig enige aanwijzingen. Men d ke aan het opkomen van „de nieu[ klasse". Maar het kan een heel lang pro| worden. Waarbij men net mag v geten, dat vanuit China invl wordt geoefend om aan een, „ort dox' communisme, met de daar passende methoden, vast te houd Overbevolking gevaar van de toekomst TAE Wereldraad van Kerken -L' heeft zich vandaag in een of ficieel rapport uitgesproken voor alle middelen van geboortebe perking als „onderdeel van het antwoord op de explosieve groei van de wereldbevolking". In het tijdschrift van de Raad werd een rapport over de gezins- opbouw gepubliceerd dat opge steld was door een uit 22 leden bestaande commissie van kerke lijke ambtsdragers, doktoren en sociologen. Het rapport was bedoeld om leiding te geven aan christelijke echtparen. De aanbevelingen van de commissie zijn rechtstreeks in tegenspraak met de leer van de Rooms-Katholieke Kerk. De enige vertegenwoordiger van de orthodoxe christelijke kerken in de commissie heeft het rapport niet onderschreven. Hij gaf als zijn me ning dat het enige toelaatbare mid del voor gezinsbeperking onthou ding is. De overige leden van de commissie waren het er eenstemmig over eens dat de ouders moreel gerechtigd zijn van alle preventieve middelen ge bruik te maken. In strijd met het christelijke geweten werd slechts de abortie genoemd. Volgens het rapport neemt de wereld bevolking jaarlyks toe met vijftig miljoen mensen. „De sociale, econo mische en zelfs religieuze weersla gen van deze bevolkingsexplosie zijn verstrekkend en ernstig", aldus het rapport Hieraan werd toegevoegd, dat geboor-i De rijmende door, door Alfred Kc mann. Salamander-serie. Uitgave Qu do. Amsterdam. Nachtelijke cavalcade. Twaalf onge 11e vertellingen, door B Jessurun Lo Salamander-serie. Vertaling Lydia T tante. Uitgave Querido, Amsterdam. teregeling slechts ten dele een 1 woord op dit probleem beteke krachtige economische en ontwikkeling is volgens de c sie evenzeer noodzakelijk. De christelijke leer en traditie laat geen twijfel aan bestaan, aldus rapport, dat iedere man en vrc in het huwelijk geheel vrij is voor zichzelf te beslissen of en w neer ze gezinsuitbreiding wens „Gemeenschap in het huwelijk zit intrinsiek een door God gegev goedheid, zelfs al bestaat er g« mogelijkheid of rechtstreekse l doeling om kinderen te verwekk aldus de commissie. De afwijkende mening van de chimandriet Timiades was gebasei op de overweging dat oudi niet het recht hebben het scht pingsproces tijdens de gemeensch te verijdelen, daar „God hen d< verantwoordelijkheid voor h wereld brengen van kinderen he geschonken in het volle vertrouw dat zijn voorzienigheid vo riële en andere behoeften zal zor dragen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2