CftRISTFLUK
Taak van de kerkeraad
of van de leden?
Vakantietoeslag gevraagd van
ten minste f 200
Grote erkentelijkheid
voor werk van Kapinga
Een woord voor vandaag
Kanttekening
ifeiihen
Verhouding tot de Geref.
Oec. Synode aan de orde
Wie drijft zending?
vraagt ,,De Wachter"
In het blad van de Christian
Reformed Church ,,De Wachter"
wordt door iemand de vraag
gesteld „Wie doet zendingswerk''
De kerkeraad. de leden der kerk
of samen?" Deze vraag wordt
beantwoord door ds. John van
Har melen die schrijft:
naam weg. Zijn vragen komen
voort uit een plaatselijke situatie.
Hij schrijft n.l Het gebeurt
soms dat een gemeente op zich
neemt het salaris van een zende
ling te betalen, som? geheel, soms
gedeeltelijk.
Mijn vraag is: Kan een kerke
raad dit doen, zonder de gemeen
te te raadplegen, en zonder stem
men? Is de kerkeraad verplicht
de gemeente daarin te raadplegen?
De vraag gaat dus eigenlijk
over de bevoegdheid van een ker-
door de gemeente geko
gemeente te regereh. Défze regeer
macht is van een leidend en die
nend karakter. Een kerkeraad
heeft een verstrekkende bevoegd
heid. Hij kan alles doen wat in
het belang van de gemeente is.
Ik kende in Nederland zelfs een
kerkeraad. die. als er een vaca
ture was. aan de gemeente vroeg
om opgave van namen, doch daar
na zelf uit het door hem opge
maakte tal stemde, en zelfs be
riep. Dat ging in elk geval vlug
ger. en daarom zullen ze het zo
wel gedaan hebben.
U moet nooit vergeten dat de
kerkeraad een regerend lichaam
is, en dus alles mag doen wat in
het belang van de gemeente is.
Is er iemand in de gemeente
die bezwaar heeft tegen een en
ander, dan kan hij op de kerke
raad komen, en zijn bezwaren
daar kenbaar maken.
HET is in ons kerkelijk leven
echter gewoonte om zo af en
toe gemeentevergaderingen te
houden. Dat zijn vergaderingen
van de kerkeraad met de gemeen
teleden. waarop men verschillende
zaken op broederlijke wijze met
elkaar kan bespreken. Volgens de
Kerkenorde is het echter niet no
dig om gemeentevergaderingen te
houden. En in sommige gemeen
ten zijn ze een groot verdriet
Sommige leden beschouwen ze
als een welkome gelegenheid om
hun grieven te uiten, en er zijn
er zelfs gehouden, die bezwaarlijk
met dankzegging konden eindigen.
Als het zo gebeurt, dan kan
men ze beter afschaffen. Een 50
jaar geleden waren ze er op vele
plaatsen niet, en het kerkelijk le
ven was er niet minder om.
Doch ze zijn er nu eenmaal, en
ook al aardig ingeburgerd, zo dat
het onverstandig van een kerke
raad moet worden genoemd om
een belangrijke beslissing b v
op financieel gebied te nemen,
zonder de gemeente te raadplegen
ik: het is met de Kerkenorde niet
in strijd om dit te doen. de ker
keraad is tot veel bevoegd.
Maar...,ik geloof niet dat het ver
standig is om het te doen
In de eerste plaats niet, omdat
de gemeente ten slotte het geld
bij elkaar moet brengen, en in
de tweede plaats niet. omdat dit
een unieke gelegenheid is om het
belang van het zendingswerk on
der de aandacht van de gemeente
te brengen.
Ik meen ook dat er in sommige
staten van de U.S. een wet is.
dat alle financiële beslissingen ge
steund moeten worden door min
stens 2 3 van het aantal leden. In
Canada heb ik er nooit van ge
hoord. Als er zo'h soort wet be
staat, dan zullen we ons er wel
aan moeten houden, maar op zich
zelf beschouwd, heeft deze inmen
ging van de overheid in onze ker
kelijke regering onze instemming
niet.
De kerk,
e kerkeraad
die geld van de leden zendt naar
de Mission Board om zendelingen
uit te sturen.
Ik zou zeggen: laat uw kerke
raad het maar samen met de le
den bespreken als ze een zende
lingssalaris willen betalen, doch
als uw kerkeraad het beter acht
om het zelf te doen, dan heeft ze
daartoe wel de bevoegdheid. De
verstandigste weg is echter altijd:
m 1' 1 i
mm
Chr. overheidspersoneel vergaderde
Afschaffing werkclassificatie
opgenomen in actieprogram
(Van
sociaal-economische redactie)
Het Bondscongres van de Ned. Chr. Bond van Overheidspersoneel heeft zich
te Rotterdam uitgesproken voor een minimum-vakantietoelage voor het over
heidspersoneel van f200.Voor de laagst gesalaricerden blfolft 4 vakantie
toeslag nog aanzienlijk beneden ƒ200.—. Zij ontvangen op het ogenblik in vele
gevallen een bedrag, waarvan nog de huur van een zomerhuisje van de bond
en de reiskosten niet betaald kunnen worden. Het hoofdbestuur zal in deze de
nodige stappen ondernemen.
Een tweede belangrijke zaak, waarover het hoofdbestuur na discussie in de
vergadering zich uitsprak, was de zo spoedig mogelijke afschaffing van de ver
schillen in gemeenteklassen. Dit punt zal alsnog opgenomen worden in het
actieprogram van de bond.
Met
kwam er een noodkreet i volg hebben dat de ambtenaren uit de
de afdeling uit de Wieringer-
meer. Het werd een schrijnend on
recht genoemd, dat in dit gebied nog
steeds de standplaatsaftrek wordt toe
gepast. Dit betekent minder salaris,
maar ook minder pensioen.
Terwijl de Ned. Chr. Landar.beiders-
bond voor zijn leden wel gedaan kreeg
dat een toeslag werd betaald, heeft bij
de ambtenaren nog een aftrek plaats
van 21.per maand. Dit zou tot ge-
Wieringermeer wegtrekken. Behalve
dat het hoofdbestuur zal streven naar
een afschaffing van de werkclassifi
catie, zal men ook nog nagaan, of er
incidenteel nog iets gedaan kan wor
den.
Het hoofdbestuur verklaarde zich in
principe akkoord met het voorstel
de afdeling Leeuwarden om te streven
naar een pensionering van het overheids
personeel op 60-jarige leeftijd bij 40
dienstjaren iop vrijwillige basis) De
bond staat achter deze gedachte. Op zeer
korte termijn'zal waarschijnlijk ook deze
kwestie in de centrale commissie voor
overleg aan de orde komen, want nog
voor 1 januari a.s. is de aanbieding van
pensioenwet aan de Tweede
Russische aanval
op „rode" deken
Di\ Kriwilof, een van de belangrijk
ste filosofen van de Sowjetunie. heeft
in Kommunist. een Russisch tijdschrift,
dat theoretische vraagstukken over
het communisme behandelt, de ..rode"
deken van Canterbury aangevallen.
Hij verweet dr Hewlett Johnson, dat
hij het feit dat het religieuze en het
wetenschappelijke denken onverenigbaar
zijn, verwaarloosd heeft. Samenwerking
tussen wetenschap en godsdienst is on
mogelijk. aldus Kriwllo". Sommige gees
telijken zijn wat hun openbare activiteit
betreft, progressief .,Wij stellen hun bij
drage voor de zaak van de vrede op
prijs, maar hun activiteit kan nimmer
de principiële verschillen tussen ons en
hen. die de godsdienst steunen, verdoe
zelen en te niet doen. Het dialectische
materialisme kan niet samengaan met
het christendom", aldus Kriwilof.
N.C.V.B.-leden
namen afscheid
(Van onze sociaal-economische redactie)
De leden van de Ned. Chr. Bond
van Overheidspersoneel hebben giste
ren op de laatste congresdag van de
bond in de Rivièrahal te Rotterdam
afscheid genomen van hun voorzitter
de heer P. Kapinga. Volgende week
woensdag zullen ook anderen gelegen
heid krijgen van hem afscheid te ne
men, n.l. op een receptie in hotel
Central in Den Haag 's middags van
3 tot 5 uur. De heer P. van Driel,
tweede voorzitter van de bond, maak
te zich tot tolk van de vergadering,
toen hij grote waardering en bewon
dering uitsprak voor de energie, de
trouw en de beginselvastheidwaar
mee Kapinga de afgelopen jaren de
bond heeft geleid. Hij noemde Kapin
ga de profeet, die alle christen-over
heidsdienaren heeft opgeroepen tot
christelijke organisatie om Gods wil
en om de zaak van ons volk
Namens het gehele dagelijks bestuur
van de internationale van christelijk
overheidspersoneel, dat voltallig aanwe
zig was. voerde de heer T. de Walsche.
het woord. Hij schetste de heer Kapinga
als een man sterk van geest, groot van
hart en diepgelovig.
De heer J. Glerum uit Utrecht, hoofd
bestuurslid van de bond, sprak namens
de groepsraden. Hij typeerde de schei
dende voorzitter als iemand, die in de
organisatie de dienst aan God heeft be
tracht, maar daarbij de werkelijkheio
niet uit het oog heeft verloren. Namens
de afdelingen voerde de Utrechtse voor
zitter. de heer W. de Kam het woord,
waarna de voorzitter van de Leidse afde
ling, de heer W. J. Loeven, de heer Ka
pinga namens de afdelingen een enve
loppe met geld aanbood. Het bedrag i
bedoeld als tegemoetkoming in de kos
ten van de reis. die de heer en mevrouw
Kapinga willen maken naar Australië en
Canada voor een bezoek aan hun ge-
emigreerde zoons.
In een kort afscheidswoord had de heer
Kapinga er de nadruk op gelegd, dat de
sociale strüd alleen goed gevoerd kan
worden, wanneer er sociale bewogenheid
Is. H(j verheugde zich
dat de
oude groepstegenstelllngen, die by dc
fusie van dc vier bonden in 1946 nog
bestonden, thans verdwenen zUn. Als
de taak van een bestuur zag hij het eer
lijk en verantwoord voorlichten van de
leden en niet altüd proberen het ieder
naar de zin te maken. Ook bij menings
verschillen zal men moeten uitgaan van
eikaars goede trouw, daarbü eikaars
standpunten respecterend. Staande
bracht de vergadering daarna de heer
Kapinga een applaus, dat uitgroeide tot
Ambtsjubileum
ds. Brussaard
Kamer aangekondigd.
OUDERWIJZERS
Kritiek werd nogal gehoord op de
weigering van de Prot. Chr. Onderwij
zers Vereniging toe te treden tot het
C.N.V. Uit de vergadering kwam zelfs
het voorstel, dat de Christelijke Centrale
van Overheids- en Onderwijzend Perso
neel (C.C.O.O.P. i, waarin de P.C.O.V.
wel meespeelt, de onderwijzersvereni
ging te verstaan zou geven, dat haar
deelneming aan het overleg
trale niet langer meer op prijs wordt
gesteld, indien men toetreding tot het
C.N.V. blijft weigeren
De voorzitter, de heer Kapinga, bracht
echter in het midden, dat dit een zaak
van de C.C.O.O.P. en niet van d_
N.C.B.O. en dat bovendien het bestuur
van de P.C.O.V. voor aansluiting by het
C.N.V. is, maar dat men hier met een
recalcitrante houding van de leden heeft
te maken. Het P.C.O.V.-bestuur zal ech
ter de zaak van dc aansluiting spoedig'
ncel een commissie is samengesteld (er
bestudering van het vraagstuk der werk-
tydverkorting en de vyfdaagse werk
week.
Het verzoek van de afdelingen Assen.
Bennekom en Renkum over te gaan tot
de benoeming van een tweede bezoldig
de bestuurder voor de groep volksge
zondheid, werd niet ingewilligd. Deze
groep telt 7000 leden. De N.C.B.O. telt
thans in totaal 18 bezoldigde bestuur
ders. Wel zal de werkverdeling herzien
worden, waardoor de situatie voor deze
groep gunstiger zou kunnen worden.
INTERNATIONAAL
In de middagvergadering sprak de
secretaris-generaal van het Internatio-
naal-Christelijk Vakverbond, de heer A.
Vanistendael.
Het werk van het I.C.V. gebeurt thans
nog door vier bezoldigde bestuurders.
De afgelopen jaren legde de heer Vanis
tendael zelf niet minder dan twee mil
joen km af in dienst van het I.C.V. Daar
tegenover telt de christelijke vakbewe
ging in Nederland en België meer dan
1000 bezoldigde bestuurders. Het I.C.V.
is de enige internationale organisatie, die
getuigt van een christelijk levensfunda
ment. De heer Vanistendael noemde het
werk van het I.C.V. daarom ook zo be
langrijk, omdat men nu de kans krijgt
in Azië en Afrika over de sociale vragen
te spreken uit het christelijk geloof. Dit
geluid heeft men hier vrijwel nooit ge
hoord, omdat, zo luidt dan veel de klacht,
aldus de heer Vanistedael. het Westen
ons alleen ongelovigen stuurt, die geen
antwoord geven op onze vragen. Dat er
westerlingen zijn. die zich zorgen maken
over de geestelijke en sociale waarden
in de oosterse samenleving, is voor dc
oosterling veelal een openbaring en een
mogelijkheid tot herziening van het oor
deel over de westerling, wiens instelling
en collectief handelen gezien worden als
strijdig met het christendom, aldus de
heer Vanistendael.
Christus stelt zich voor aan de gemeente van Pergamum ai
degene die het tweesnijdende zwaard heeft. Dit zwaard
altijd weer een symbool voor het Woord van God.
Er zijn veel symbolên voor Gods Woord. Het wordt het broo|
des levens genoemd, honing, maar hier ligt de nadruk niet
de voedende maar de oordelende aard van Gods Woord. Hoi
wel er veel goeds van deze gemeente gezegd kan wordet
moet Christus toch ook een aantal harde dingen ultsprekea
Er zijn er in de gemeente die „de leer van Bileam vasthouden
(Openb. 2 14). De Heiland waarschuwt dan dat Hij zal komen
en strijd zal voeren met dit zwaard. God zal dus oordelen!
gaan spreken. "1
De bijbel zegt dat het geloof uit het gehoor en het gehoor u: *"J
het Woord van God is. Maar ook het oordeel is uit het Woor
van God. Als de bijbel niet zegent, straft het en als het nie
het verlossende ivoord spreekt, spreekt het oordelend. Luiste
ren wij naar dit oordelende, bestraffende Woord. Heeft hu
ons in ons leven ook iets te zeggen? ftc
BELANGRIJKE SOCIALE DAG
opnieuw aan de orde stellen. "Een Am" J Beroepen te Rijssen: B. Toes te Alblas-
sterdamse afgevaardigde noemde de serdam.
C.C.O.O.P. gekscherend de christciyke
centrale tot opvoeding van ondërwyzend
personeel.
In een kort woord tot de vergadering
sprak de heer D. P. Bothof, secretaris
zowel van de P.C.O.V. als van de
C.C.O.O P., de verwachting uit, dat de
onderwijzers in de christelijke centrale
zullen kunnen biyven samenwerken.
Een der bekendste gereformeerde
predikanten, ds. JC. Brussaard, eme
ritus predikant te Oegstgeest en de
pastor van radio-Bloemendaal. viert
24 oktober zijn gouden ambtsjubileum.
De gedachtenispreek zal te beluisteren
zijn via „zijn" zender op zondag 18
oktober 's morgens half tien.
Ds. Brussaard werd 26 juli 1884
Dordrecht geboren. Op 17-jarige leeftijd
deed hij eindexamen aan het Stedelijk
Gymnasium. Tijdens zijn studententijd
aan de V.U nam hij een belangrijke
plaats in het studentenleven in. Zo was umm ir„j,..i[. <o
hij voorzitter van de oratorische club 00^ fitting te doen nemen in de Tweede;
Junbo. In 1909 legde hij eum laude het Kamer, he, bestuur dd
doctoraal examen in de theologie af N C B.o. ter kennis worden sebracht v»n
In hetzelfde Jaar. op 24 oktober, werd de ..„bondsraad van het C.N.V.
hij door zijn schoonvader, ds. A. Knoll.
bevestigd als predikant van de Kerk te
Tienhoven. Als opvolger van professor
Ridderbos ging hij in 1912 naar Mep-
pel. Tot 1918 stond ds. Brussaard in de
ze Drentse stad. in welk jaar hij een
beroep naar Bloemendaal aannam. In
maart 1924 begon het toen avontuurlij
ke werk met de zender, die na ver
loop van korte tijd een grote plaats
ging innemen in het leven van zieken,
bejaarden en vooral van afgedwaalden
van de Kerk. Tot 1943 mochten deze
preken worden uitgezonden. Toen werd
de predikant ter verantwoording geroe
pen, omdat hij in zijn preek de on
dergang van het Nazi-Duitsland had
voorspeld. De zender werd gesloopt. Op
21 september 1947 verbond ds. Brus
saard. die voorzitter was geworden van
het Gereformeerd studieverband voor
oecumenische vragen, zich aan de Kerk
van Oegstgeest als evangelisatiepredi
kant In maart 1951 verleende de clas
sis Leiden hem eervol emeritaat. Ds.
Brussaard is in de Gereformeerde Ker
ken een voorstander van de ..kleine"
kerk en enkele Kerken werden door
hem geïnstitueerd.
Ds. en mevrouw Brussaard. die de
ze maand eveneens vijftig jaar zijn ge
trouwd, zullen 23 oktober van half vier
tot half zes in Het witte Huis te Oegst
geest recipiëren. Op 25 oktober preekt
ds. Brussaard in zijn eerste Gemeente,
Tienhoven en op de evangelisatiezondag.
1 november, in Oegstgeest.
Beroeni n cswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Sliedrecht: C. den Boer te
Veen (NB.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bowness-Montgomery (Ca
nada). Christian Reformed Church: Joh.
Heule MJzn. te Rotterdam-Zuid (Katen-
drechti
OUD-GEREF. GEMEENTEN
de meest gevraagde
Vandaag slotzitting chr.-ger. synode
Weer waarnemer
naar stichting
Psalmgezang
(Van een onzer redacteuren)
DE christelijk gereformeerde
synode heeft het lidmaat
schap van de Gereformeerde
Oecumenische Synode niet op-
14
De kolonie had een vaste traditie, volgens welke
het Midzomerfeest gevierd moest worden. Eerst
werd de Meipaal opgezet, dan werd er koffie ge
dronken en dan werd de Engelbrechtsmars gespeeld,
terwijl allen in een grote kring gingen staan. Ston
den dan allen opgesteld, oud en jong. groot en klein
door elkaar, dan sprak leraar Engblad o
mer. de zomergenoegens J
driewerf hoera.
Daarna begonnen de gezamenlijke dansen en spe
len altijd op dezelfde manier:
..Zeven mooie meisjes in een kring,
Zeven mooie meisjes in een kring
Nu draaien zij zich om
En kijken naar de anderen,"
Zo ging het toe. en als het niet precies zo was
toegegaan dan was het geen echi Midzomerfeest
geweest En dan kwamen alle andere volksdansspe
len in een onafgebroken rij aan de beurt. Nie
mand was te oud en niemand te jong, zelfs heel
kleine kinderen dansten mee op vaders of moeders
arm. kleine meisjes kozen oude mannen:
i meisje lief
i meisje lief.
en jonge jongens zwaaiden rond met stevige huis
moeders.
Leraar Engblad stond midden in de kring
keek toe dat alles naar behoren ging. Maa
JEA.WA OIIIU1AIII-
dan riepen allen
Buiten waait
de zomerwind
met beide handen beetpakken en haar
dans meetrekken.
Terwijl allen aan het dansen waren kwam Elisa-
bet Eriksson en schoof tussen Elln en Ragnhild in
en zong met de andere mee.
Tante is nu thuis en is na'ar bed gegaan, zei
ze. toen cr een ogenblik pauze was en leraar Eng
blad zijn voorhoofd afdroogde, terwijl Eriksson naar
zijn vrouw toeging, om te horen hoe het was ge
gaan.
Dan vergeet ze wel weer alles in haar slaap
en morgen weet zij er niets meer van, zei hij.
Alnaargelang het tegen de avond lieg, ging de
wind liggen en het werd warmer en warmer. Telkens
moest het spel even onderbroken worden, omdat de
mensen wat afkoeling nodig hadden, of wat konden
drinken. Bij de koffietafels werd nu limonade
appeldrank geschonken en van
wagen, die op het terrein was
uit het vat.
Dat smaakte beter dan die zoetigheid, vond
Sven Eriksson en dat vonden velen met hem en
ook goedkoper. En hij dronk kroes na kroes leeg
Zij hadden dan ook gebakken spek gegeten voor
middageten, dus geen wonder dat hij dorst had.
Toen het al zo laat was, dat de allerjongsten weg
gingen, beval leraar Engblad de opstelling voor het
spel Simon van Salie. Toen moesten de violen rus
ten, want nu zouden de tweelingbroers mee doen
Ditmaal moesten de jeugd en de kinderen toekijken,
dit was de dans van de getrouwde paren, zei Eng
blad. Het was zijn trots, dat al die oudere
goed alle melodieën. 'tfl
het dansen en hij keek op haar neer hij was
zo lang en beantwoordde haar glimlach. Het was
of zij een ogenblik alles en allen om zich heen vet-
gaten en alleen in elkaar opgingen, terwijl zij zich
rustig en mooi op de maat van het lied bewogen.
Marit voelde het met c-en wonderlijk gevoel als
van pijn. Maar tegelijkertijd begreep zij. al was zij
pas twaalf jaar. dat het een groot geluk was zoveel
van iemand te kunnen houden als moeder van va
der hield, en omgekeerd. Haar ouders kwamen te
gelijkertijd zo ver van haar af te staan en toch zo
nabij, en als zij eenmaal trouwen zou, dan wilde
zij het hebben zoals moeder.
De gedachte was een ogenblik later weer verdwe
nen en was geweest als een vlinder,die zo dicht
langs haar wang had gestreken, dat'zij de koelte
van de vleugelslag had gevoeld, maar die dadelijk
En ^ij lachte luidkeels met de
deren om het volgende paar. de bakker-meester Sö-
derkvist. Semmelkvist bijgenaamd, die kort en bol
rond in de dans trad met zijn nog kortere, nog
rondere wederhelft
Even later zag zij vader weer naar de brouwers
wagen rennen, om een kroes van het dunne bier te
drinken. Wat moest hij een dorst hebben!
Toen het tien uur wend nam Elizabet Eriksson af
scheid van haar zwager en schoonzuster om naar
huis te gaan met de kinderen. Het was nog licht,
en er waren verscheidene kinderen. die nog langer
ïï?CAtCS.,bli)fne.n'wï,."r,rmR,;g;>i!^WvaA Ook de predikantstractementen kwa-
Mam en Euï ouden hrt niet prettig gevonden héb- £?dfoKeld"
- - al ha.» tuin nadden een uitvoerig rapport opgesteld.
waaruit bleek dat de tractementen
QISTEREN was het voor sociaal
Nederland iets anders dan
socialistisch Nederland een be
langrijke dag: de dag van de invoe
ring der wet. die het lot van wedu
wen en wezen in materieel opzicht
moet verzachten.
Er is lang op deze wet gewacht
Reeds in het verleden werd zij in
het uitzicht gesteld. Maar steeds ble
ken de technische moeilijkheden aan
een afwerking van het wetsvoorstel
in de weg te staan. Of het overigens
zo lang moest duren als het in wer
kelijkheid hééft geduurd, wagen wij
te betwijfelen.
Intussen heeft de invoering van de
wet dan nu voortgang gevonden.
Een belangrijke gebeurtenis, ook
daarom omdat het hier voor heel
ons volk niet minder gold dan een
erezaak. Niet langer mochten wedu
wen en wezen gerekend worden tot
de vergeten groepen: een behande
ling. die langzaamaan pijnlijk ging af
steken naast de voorzieningen, ge
troffen voor andere, minder verge
ten groepen.
De wet heeft, zo men weet, het ka
rakter gekregen van een dusgenaam
de volksverzekering. Het type is voor
ons land niet nieuw, sinds enkele ja
ren geleden de voorziening in de
eerste materiële behoeften der be
jaarden op dezelfde leest werd ge
schoeid.
Aan de blijdschap omdat gisteren,
op hiet daarvoor vastgestelde tijdstip,
tot invoering van de wet kon wor
den overgegaan, mag de erkentelijk
heid zich paren jegens al diegenen
die zich de laatste maanden hebben
gezet aan het wegnemen van de
technische problemen en probleem
pjes.
fiet
Dat gisteren tot het bijwonen vi|
de eerste uitkeringen ook de out De
minister Suurhoff was uitgenodigpot!
was een elegant en sympathiek gtaar
baar. maar het was tevens iets w^"1'
hem toekwam.
Twee opmerkingen zouden we willeCai
maken. De eerste: Het zal welhaaC5!
onvermijdelijk zijn, dat deze wrd
nog niet op altijd even bevredigen^,
dc wijze voorziet in de gevallen, dtan]
om voorziening vragen. De matertors
is moeilijk, en het aantal gevalWPSe
waarin de wet had te voorzien vrij^rs
wel legio. Re;
Nu de wet er is, zal een eerste, e:atu
naar wij veronderstellen voorlopfTri
wel enige tijd een blijvende taak zij*
om leemten en tekortkomingen q
te sporen. Daarin dient dan met b«Bre
kwame spoed in redelijkheid en bilels
lijkheid te worden voorzien. De
En de tweede opmerking: Men men m
niet, dat door deze wet, hoe verdieiMu
stelijk op zichzelf, alle materiële b# 5
hoeften van weduwen en wezen zif
verdwenen, Het lijkt er niet op en hl
kon ook wel niet anders. De zorge^i
zijn verminderd, zij zijn echter nife1,
weggenomen. Meer dan een, op zici^
zelf prijzenswaardige, onderbouw kaj v
het niet zijn, wat deze wet heeft gugc
bracht.
Of in wat voorts nodig is nu ook do£e
wetten moet worden voorzien? MiP
schien blijkt het onvermijdelijk. Matb
dat zal dan vooral aan onszelf, oo t(
als gemeenschap, liggen. Beter wai v
het, indien hier, voor leder gevP°
afzonderlijk, oplossing kon wordelë 1
gevonden in een geest van een, zit,
niet opdringende, maar dienendf/'
liefde. E
Ontbreekt het daaraan, dan moet m^cb
straks over verdere wetten maar nifen
al te zeer mopperen. ef£
HET WAPEN DER STAKING
Ge
AfJ
nieuw afgewezen, maar besloten
om pas over drie jaar te beslui
ten of de Christ. Geref. Kerken
zullen toetreden. Bovendien be
sloot de synode om samen met de
Gereformeerde Kerken en de Ge
reformeerde Gemeenten een on
derzoeksopdracht te verstrekken
aan het Gereformeerd Sociolo
gisch Instituut voor het Delta
gebied en de Randstad-Holland.
Zeer uitvoerig ging de synode in op
de instructie van de Particuliere Syno
de van het Noorden om deel te nemen
aan de Geref. Oec. Synode (G.O.S.). De
commissie, die deze instructie had be
studeerd raadde aan dit niet te doen.
Het bleek echter dat velen bijv. de pro
fessoren dr. B. J. Oosterhoff, dr. J. van
Genderen en W. Kremer meenden dit
commissiebesluit te moeten verwerpen.
Enige anderen zoals ds. J. C. Maris
en prof. J. J van der Schuit meenden
daarentegen dat net niet aanbevelens
waardig was om tot aansluiting over te
gaan.
Na een langdurige discussie hakte ds.
J. II. Velcma dc knoop van tegenge
stelde meningen door. Hij stelde voor
de Synode van 1962, die bijeenkomt
voor de volgende zitting van de G.O.S.
van 1963, de uiteindelijke beslissing te
laten nemen, opdat dc deputatcn de
verhouding tot de G.O.S. eerst nog eens
uitvoerig kunnen bestuderen.
De P.S. van het Noorden kon zich
wel achter dit voorstel van ds. Velema
Stellen, mits haar instructie op de vol
gende synode in behandeling zou ko
men Aldus werd besloten.
Tractementen
Elin zouden het
ben alleen achter te blijven, al werd het hun ook
gevraagd Sven Eriksson zelf zou nog blijven met
alle
ook de woorden
verschillende toeren kenden.
De kinderen Eriksson waren hijeen gekropen en
zij keken met rode wangen en tintelende ogen naar
vader en moeder, die tussen de twee langen rijen
mannen en vrouwen doordansten. De drie dochter
tjes vonden dat er geen paar bij was, dat er zo
aardig uitzag als hun ouders. Beiden waren bloots
hoofds, het warme avondlicht viel op zijn bruin ge
zicht met het achterover gekamde haar en de blijde
ogen en op haar stille, zuivere trekken Zij had het
hoofd naar hem opgeheven en uj glimlachte onder
zijn viool tot twaalf uur, tot het feest afgelopen
Toen de kinderen in bed lagen, nam de moeder
een boek van de boekenplank en nam plaats op de
bank onder de berk. Het gebeurde niet dikwijls dat
zij zich de tijd kon gunnen om te lezen. Van de
vroege ochtend tot de late avond waren haar da
gen met handenarbeid bezet en zelfs 's zondags had
:ij zelden tijd eens alleen te zijn, met wat. haar be
lang inboezemde. Daarom was het voor haar een
waar feest, wanneer zich een enkele keer de gele
genheid voordeed.
(Wordt vervolgd)
afgelopen jaren zeer uiteen hadden gelo
pen. Zonder de gemeenten enige dwang
te willen opleggen besloot de synode een
streefminimum te stellen van 6000 gul
den plus een kinderbijslag van 200 gul
den per kind. plus a.o.w. en vrij wonen
Televisie
Velen hebben met spanning gewacht
op een mogelijke synodale uitspraak
ovor de televisie. De P.S. van het Oos-
zeevarende natie heeft Neder
land groot belang bij wat zich
in buitenlandse havens afspeelt.
Zodra de arbeidsvrede ergens wordt
bedreigd en stakingen in het goede
renverkeer dreigen te ontwrichten,
voelen wij er ons rechtstreeks bij be
trokken.
Dit is in het bijzonder het geval, nu
de havenarbeiders aan vrijwel de ge
hele Amerikaanse Oostkust met New
York als voornaamste haven, het
werk hebben neergelegd. Nu al zijn
er ook enkele Nederlandse schepen,
die zonder lading naar Rotterdam cn
Amsterdam moeten terugkeren.
Het is echter niet alleen het verlies,
dat de scheepvaartmaatschappijen
zullen lijden, dat reden tot bezorgd
heid geeft. Ook de uitwisseling van
goederen zal stagneren en het be-
drijfsleven voor moeilijkheden plaat
sen, wanneer de Amerikaanse haven
staking een langdurige kwestie gaat
worden.
De Amerikanen zouden heel spoedig
de gevolgen van een dergelijke sta
king aan den lijve ondervinden. Zij
waren reeds vertrouwd geraakt met
de staalstaking, die nu al ongeveer
twee en een halve maand aan de
gang is. Een oplossing is nog steeds
niet in zicht, omdat beide partijen
menen, het nog wel even te kunnen
volhouden.
Wanneer de stakingen in de Ame
rikaanse havens zullen voortduren,
verandert de situatie ingrijpend. Dg
staalverwerkende industrieën in d*?1
Verenigde Staten hebbèn totdusv^
gebruik gemaakt van enorme voor
raden staal, die zich in hun eig^r
land bevonden. Verder vormden <ke
leveranties uit het buitenland 4 I
vooral uit West-Europa een weBil
kome aanvulling van deze snel slii» e
kende voorraden. j??'
Nu de toevoer van buiten wordt g»
staakt, valt te voorzien, dat de staa^
verwerkende bedrijven spoedig j
grote moeilijkheden zullen gerakeind
Massale werkloosheid zou hiervan
het gevolg zijn en niet alleen in de#6
bedrijven: ook andere industrieiP0
zouden binnen korte tijd worden lan^
gelegd: Joi
Het is voor de Amerikanen zaalLe
dat zij snel een einde maken a^stl
deze stakingen, die het economise!) tc
verkeer in de Verenigde Staten gdnl
heel zullen ontwrichten. Ook de ai
beiders zowel in de staalindustrf z
als in de havens moeten bcsel®
fen, welke grote verantwoordelij#
heid zij dragen. Want zij zullen zë
het meest door de gevolgen van hl
lamleggen der economie worden gi
troffen. a
Gelukkig zijn er tekenen, die er <^a
wijzen, dat een oplossing zal word^t.
gevonden voor het conflict in die
Amerikaanse havens. Het zou ee^(
aansporing voor de partijen in hf
staalconflict kunnen zijn om ook snij
op een oplossing aan te sturen. >ko
ten had een uitvoerige instructie opge
steld over de levenshouding van de
christen in deze tijd, waarin werd aan
gedrongen op bestrijding van een ma
terialistische levenshouding. Met name
werd gesproken over de gok- en loterij-
zucht en de gevaren die via lectuur, ra
dio en televisie de huizen binnendrin
gen.
De synode was zeer sterk verdeeld.
Een aantal leden wilde niets liever dan
de televisie uitbannen, maar anderen
waren van mening dat de instructie al
te wettisch was. Zij zagen de materia
listische levenshouding op geheel ande
re terreinen. Ds. C. van der Zaal wees
in dit verband met name op het neu
traal georganiseerd zijn en het lezen
van de neutrale pers. Over deze zaken
wordt echter met geen woord gerept.
Het bleek onmogelijk om tot een ge
zamenlijke uitspraak te komen en het
gevolg was dat de P.S. van het Oosten
haar instructie uiteindelijk introk, zodat
de synode niet tot een officieel „her
derlijk schrijven" zal overgaan. De sy
node moet zich nog uitspreken over een
Instructie van de P.S. van het Zuiden
die speciaal handelt over de televisie.
Psalmberijming
In dc avondvergadering kwam de
psalmberijming aan de orde. De depu
tatcn hadden geadviseerd om een offi
ciële vertegenwoordiger te zenden naai
de Interkerkelijke Stichting Psalmge
zang De commissie kwam echter met
een tegengesteld advies. Een amende
ment om toch het voorstel van de de-
putaten te aanvaarden werd verworpen
door een staken van dc stemmen.
n ALABASTIEk
1B01MUCHT I AMSTTtOlC
Er werd toen een tweede amend1
ment ingediend dat tot doel had ei
waarnemer te sturen. Dit amcndemei
werd met 27 stemmen aangenomen, z'
rlat dc toestand van 1953—1956 (ds.
Bikker was toen de waarnemer) wel
hersteld is. De synode sprak met 4
gemene stemmen haar verlangen d
naar één psalmberijming voor het pi
testantse kerkvolk in Nederland die
dicht mogelijk zal aansluiten bij de b
rijming van 1773.
De zitting duurde tot bijna kwa1
voor elf en zou vanochtend om ha
negen worden voortgezet. Het modi
remen sprak gisterenavond nog <i
hoop uit dat het mogelijk zal zijn 01
voor twaalf uur vanmorgen klaar
komen-