CHRISTELIJK Het ene offer" in de waagschaal Een woord voor vandaag Kanttekenini De kerk moet naar de sportvelden Waterman's Christelijk Avondland heeft nog toekomst Als de rijke jongeman vraagt, hoe hij het eeuwige leven moet beërven, wijst Christus hem uiteindelijk op het gebod: God liefhebben boven alles. Als een wetgeleerde hem precies dezelfde vraag stelt (Lucas 10 25), dan wijst de Heiland bovendien op het gebod daaraan gelijk: de naaste liefhebben. Wie werkelijk naar dit gebod gaat leven, gaat beseffen hoe moeilijk, ja zelfs hoe onmogelijk dit is. De wetgeleerde schijnt dit te beseffen. Maar in plaats van dat hij daarom tot de conclusie komt, dat hij zelf moet veranderen, wil hij het gebod veranderen en stelt de vraag: Wie is mijn naaste? Hoe vaak doen wij niet hetzelfde. Als de Heiland iets van ons vraagt wat onmogelijk schijnt, dan gaan wij proberen het gebod zo uit te leggendat we wel in staat zijn er naar te leven. Op die manier hebben we precies de kern van het gebod terzijde gelegd. God geeft ons zijn wet: niet opdat ivij er zo aan zullen schaven, opdat het uiteindelijk met een grote krachtsinspanning wel zal lukken het gebod te houden, maar om ons te laten zien, dat wij het niet kunnen. Daarom wijst Christus er steeds ween op, dat, wat wij niet kunnen, Hij voor ons heeft gedaan en doet. Het is geen schande om te erkennen: Ik kan niet! Dat is het ogenblik, dat Gods genade in ons leven gaat werken. 6tWm<m Wm F f# i V*- ,w A jéi 9? Generale synode geref. kerken Geen aanbeveling, De dominee als scheidsrechter? JN het Doopsgezind Weekblad" wordt aandacht gewijd aan het probleem „Kerk en sport". Na een interessant betoog komt de schrijver tot voorstellen, aie zeker niet iedere gelovige zon der meer als waardevol zal iDil len aanvaarden. Opmerkelijk zijn ze echter wel. De schrijver stelt de vraag welke houding de pro testantse kerken tegenover de sport hebben aangenomen en vervolgt dan: ge. De dienaren der kerken wa ren, principieel ervan doordron gen. dat het lichaam de christen tot last was; voeg daarbij de schending der zondagsrust, het bemoeilijken van kerkbezoek door wedstrijden op zondagmorgen, de excessen van de sport. Minach tend keerden de Protestantse ker ken, overtuigd van de hechtheid hunner organisatie en de perfec tie hunner evangelisatie, steunen de op een eeuwenoude traditie, deze lichaamscultus de rug toe. Zo ging zonder contact ieder zijns weegs zonder dat men aan kerkelijke zijde bevroedde, hoe zeer dit juist tot effect had een versterking van het sportwezen ten detrimente v Christendom. kerkelijk Eenheid SLECHTS zeer enkelen beseften het gevaar; in 1902 b.v. Schreef de welbekende Prof. Dr. J H Gunning Jr. over ..het doen ophouden van de schromelij ke disharmonie tussen lichaam en ziel, die als een kanker aan onze beschaving knaagt". De confessionele sportbonden (de Rooms-Katholieke daargela ten) zijn slechts stroompjes ver geleken bij de brede vloed van de volkssport en tot op de huidige dag toe zijn sport en kerk hetero gene machten, twee werelden, waarbij de sport, mede door de ontkerking en ontkerstening van ons volk uit anderen hoofne, 't pleit voorlopig glad gewonnen heeft en zelfs op de zondagmor gen door zijn wedstrijdwezen meer aantrekkingskracht uitoefei.t dan een traditionele kerkdienst. Wij kunnen dit mijns inziens niet verantwoorden, nog des te minder, daar er duidelijke teke nen zijn, dat in Christelijke krin gen een streven opkomt zich te bevrijden van de scheiding tussen lichaam en geest en wederom de harmonische eenheid van deze beide als goddelijke schepping te erkennen. Men durft weer pre ken over de „wederopstanding des vlezes". M ogelij kheden WANNEER wij hiervan uitgaan, dient ieder Christen het voor een plicht te houden de wereld der sport- en spélbeoefenaars als een wijd en nog onontgonnen zèn- dingsveld te beschouwen. Hij zal wegen zoeken iets van zijn Bood schap te brengen aan hen, die er niet afwijzend tegenover staan om de eenvoudige reden, dat zij voor het merendeel er noöit van gehoord hebben. Het staat evenwel vast, dat de sportbeoefenaars niet vatbaar zul len zijn voor een kwartiertje cate chetisch onderwijs een trai ningsavond; ook moet ge ze niet meenemen naar een gewone kerk dienst, want ize zullen hun aan- voor ons, ouderen, de traditionele kerkgang dragelijk, ja zelfs stich telijk zijn, als er tenminste niet te lang gepreekt wordt, voor de ze lieden dienen absoluut andere middelen gezocht te worden. Ik heb enige vage voorstellin gen hiervan, die ter zake kundi- gen wellicht kunnen uitwerken. Voor alles moeten wij naar hen toegaan. Haast zou ik zeggen ons aan hen opdringen! Wij moeten contact zoeken daar, waar zij zich thuisgevoelen, dus sportpar ken en veldencomolexen. Dit contact moet in samenwer king met de sportbonden in dier voege tot stand gebracht worden, dat op zondagmorgen vóór de wed strijden een zeer korte eenvoudi ge dienst"', aanvankelijk gedu rende een kwartier of twintig mi nuten hoogstens, wordt gehouden, populai- Pakkend populair DIJ GUNSTIG weer kan dit op ■L* een tribune plaats vinden. Als „voorganger" trede op een stu dent of dominee, die zelf een sport beoefent of beoefend heeft en de mentaliteit van de sportjongen kent. Na de toespraak woont de voor ganger de wedstrijd bij; mooi wa re het. indien hij als scheidsrech ter kon optreden, maar dat is te veel gevergd. De „preek" zal pak kend en populair moeten zijn, niet een succes d'estime, een rhe- torisch vuurwerkje, maar ïe.s, dat onthouden kan worden en thuis verteld. Ik vermoed, dat kampleiders er, oud-veldpredikers en vlootdon.i- nees wel begrijpen, wat ik be doel. Met de voorganger valt of staat de zaak. dit ontgaat mij niet; ik zie het als een groot pro bleem. Wellicht kan een organisa tie als Kerk en Wereld ten deze een soort opleiding of richtlijnen geven. Kerkelijke gezindheid dezer sprekers doet heel weinig ter za ke. want het doel kan aanvanke lijk niets anders zijn dan de luis teraars te laten horen, dat het Christendom werkelijk iets le- r de sportwereld. De president-curator van de Rijksuni versiteit te Utrecht, jhr. mr. dr. M. L. van Holthe tot Echten, heeft gisteren in de Domkerk te Utrecht afscheid ge nomen van dè universiteit,aangezien hij zijn ambt op medisch advies moet neer leggen. Hij werd toegesproken door mr. dr. J. Donner, die namens de curatoren en de senaat van de Rijksuniversiteit getuigde van de dankbaarheid voor hetgeen jhr. Van Holthe tot Echten voor de universi teit heeft betekend. Hij bood hem een door Pieter d'Hont vervaardigd borst beeld aan. Dit borstbeeld van jhr. Van Holthe tot Echten zal een „passende plaats" krijgen in het universiteitsge- geen veroordeling (Van een onzer verslaggevers) Sinds enkele jaren kent men in diverse gereformeerde kerken de praktijk van „het éne offer" in de eredienst. Het begon te Winters wijk en het heeft zich van het oos ten des lands uitgebreid naar de andere windstreken. „Het éne of fer" breekt met het systeem van de drie of vier collecten in de ere dienst. In één rondgang worden de gaven ingezameld voor verschillen de doeleinden of voor één doel, dat dan de volgende weken niet aan bod komt. Dit laatste houdt dus in, dat in ge meenten waar „het éne offer" wordt gebracht, niet elke week een collecte voor de diaconie wordt gehouden, of schoon de herziene kerkorde dit in artikel 75 voorschrijft (waarbij dan niet over diaconie maar over „dienst der barmhartigheid" wordt gespro ken. Van de kerken te Dinxpcrlo, Frane- ker, Nijmegen en Winterswijk, van de classes Arnhem en Franeker, en van de particuliere synodes van Fries land-Noord en Gelderland werd nu het oordeel der generale synode ge vraagd. Handelen de gemeenten van het éne offer in strijd met de kerk orde? De commissie, die deze zaak onder de loep nam, was van mening dat het offer voor de dienst der barmhartigheid een wezenlijk onderdeel ls en moet blij ven van de samenkomsten der gemeen te. Zij vond echter geen vrijmoedigheid om de praktijk van het éne offer maar te veroordelen. In het voorgestelde besluit wordt dan ook geen oordeel over de praktijk het éne offer uitgesproken, onder i behoud dat ook deze praktijk tot doel heeft om aan de roeping en taak van de gemeente ten opzichte van de dienst der barmhartigheid te voldoen. Is dat laatste niet het geval, dan veroordeelt de synode deze praktijk wèl. PrQf. dr. K. Dijk, oud-höogleraar, bleek geen voorstander van het éne offer te zijn. De gemeente behoort el ke zondag gelegenheid te hebben om christelijke handreiking te doer.. Dat is overeenkomstig de Heilige schrift. Met de bijbel in de hand kwam ds. G. Y. Vellenga te Apeldoorn echter tot een tegenovergestelde conclusie. Pau- lus heeft de leden der gemeenten wél aangespoord om elke zondag thuis iets weg te leggen voor de behoefteen, maar dat houdt helemaal niet de ver plichting van een wekelijkse collecte in de eredienst in. Ouderling K. Tilma te Anjum was van mening, dat de kerkorde rekening dien! te houden met de veranderde tijden. Vroeger noemde men de armen wel eeni de rijkdom der kerk. Maar tegenwoordig moet men de armen met een lantaarn tje zoeken. Vandaar dat de diaconi haar oude vorm met minder geld toe kan dan vroeger. De Genestet dichtte eens: „Zet ze uit de kerk", zo roept gij luid. Zet liever gij uw kerk wat uit!". De heer Tilma wilde dat men op deze manier de kerk orde zou aanpassen bij de praktijk de gemeenten en niet omgekeerd. Wilde de synode de kerkorde ongewijzigd ia- ten, dan moest zij de gemeenten gun nen om de bepalingen der kerkorde „in geest en hoofdzaak" te mogen opvatten. Twèe andere Friezen, de ouderlingen G. Jouwsma te Oppenhuizén en H.H. spoelstra te Loosduinen schaarden zich achter prof. Dijk. Daarentegen nam ouderling B. Geleynse te Doetinchem het weer voor het éne offer op. gestelde besluit feitelijk ruimte geeft voor het nlet-nakomen van de kerk orde. Aan de andere kant vroeg ds. G. Zeyl te Baani om zwart op wit te verklaren, dat het al dan niet invoe ren van het éne offer in de vrijheid der kerken wordt gelaten. Beide heren dienden hiertoe een voorstel in, maar de synode ging op vijf stemmen na akkoord met de besluiten der com missie. De synode geeft dus geen aan beveling voor het éne offer, maar veroordeelt het evenmin. Ouderling Jouwsma nam de zaak hoog op en vroeg aantekening in dë acte, dat hij had tegengestemd. Nog twee weken? Ds. I. J. van der Walt, predikant te Vandèrbijlpark in Zuid-Afrika. sprak de synode toe namens „Die Gereformeerde Kerk van Suid-Afrika", welke kerk hon derd jaar geleden gesticht is door de Nederlander ds. D. Postma. Zijn toe spraak werd beantwoord door prof. dr. K. Dijk. die enkele maanden geleden de eeuwfeestviering in.Zuid-Afrika bijwoon- Vervölgens hield de synode zich bezig met een rapport óver het Algemeen Dia conaal Burau te Utrecht. De behandeling hiervan wórdt volgende week vrijdag voortgezet. De praeses. ds. C. van dér Woude te Leeuwarden, herdacht bij deze gelegen heid de heer A. Hofman, een der pio niers van het moderne diaconaat in de gereformeerde kerken, die vorig jaar plotseling is overleden, maar op wiens werk men voortdurend stuit. Tevens sprak de praeses een woord ter nagedachtenis aan ds. W. E.. Ger- r its ma te Zoetermeer, wiens overlijden tijdens de zitting van vrijdagmiddag bekend werd. Ds. Gerritsma had zitting in diverse 'deputaatschappen. Hij neeft o a. de zendingssynode van Eindhoven als voorzitter van de voornaamste com missie gediend. De praeses spralk als zijn verwach ting uit, dat de synode nog twee we ken zal duren. Daarna wordt zij pas in het voorjaar-1960 voortgezet. De mogelijkheid bestaat, dat a.s. dinsdag de kwestie der hereniging weer aan de orde komt, maar zekerheid kon de praeses niet geven, omdat hieroveT maandag nog een commissievergade ring plaats moet hebben. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogeveen: J. H, J. Hoff- an te Koudekerke Z.; te Houten Utr.: v. d. Pol te Veenendaal; door de rov. Kerkvergadering van Utrecht als pred. voor bijz. werkz. 'geestelijke ver zorging Diaconessenhuis te Utrecht): Iv. Koopmans te Austerlitz, Bedankt voor Breskens' F. J. Veldman Colijnsplaat. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Rotterdam-Schiebroek- Hillegersberg-Centrum: A L. Janse de Jonge te Oostvoorne; te Eindhoven (5e pred.pl.): G. H. Harms te Blokzijl. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Beroepbaarstelling: mevr. E. Franken- Liefrinck. Hobbemalaan 85 te Bilthoven, voorheen pred. te Nieuw- en Oud-Niedorp, stelt zich opnieuw beroepbaar. Het Noorden en de mammoetwet De colleges van Gedeputeerde Staten van Groningen, Friesland en Drenthe hebben zich gezamenlijk tot de Tweede Kamer der Staten-Generaal gewend met een brief over het ontwerp van wet tot regeling van het voortgezet onderwijs, de zg. mammoetwet. In de brief wordt gewezen op de geva ren die het wetsontwerp inhoudt voor dunner bevolkte gebieden in de drie noordelijke provincies. De op de leer lingenaantallen gebaseerde nonnen waarvan oprichting van nieuwe, dan wel handhaving van bestaande scholen voor voortgezet onderwijs volgens het wetsontwerp zal afhangen, liggen voor de bovenbedoelde gebieden veel te hoog. In de brief wordt gesteld dat hierdoor een vermindering van de opleidings mogelijkheden in het Noorden dreigt te ontstaan, welke een averechtse en funeste uitwerking zou hebben op alle pogingen die mede van de kant van de regering worden gedaan om de po sitie van deze gewesten te versterken. De wet op het voortgezet onderwijs, in ongewijzigde vorm aangenomen, zou een volledige doorkruising betekonen van het beleid op dit stuk, aldus de brief. Aan de Tweede Kamer wordt verzocht bij de behandeling van het ontwerp aan dit aspect ernstig aan dacht te schenken. Advertentie Schuren, bungalows, schutting» CETA-BEVER BUITENBIJTS Denken aan de onderontwikkelde gebieden (Van een onzer medewerkers) In de Waldenzer Communauté „Agape" in de Italiaanse Alpen vond het Zomercongres der Internationale (Christelijke Vredesbeweging plaats. Thema van dit congres is „Geef ons vrede". Op de eerste dag spraken pasteur ■Carlo Brütsch uit Bern en Pfarirer A. Baaserack uit Oost-Berlijn over de gedachte die de Bijbel geeft over dit ■thema. Des avonds spraken enkele medewerkers van Danielo Dolci, de Jeider van het hulpwerk in Sicilië, hun werk in het onderontwik kelde gebied van Zuid-Italië. Op de tweede dag refereerde dr. H. Mliller-Ganglof. directeur van de Evangelische Academie te Berlijn over het onderwerp ..idee en werkelijkheid van het christelijk Avondland". Hij zei dat hoe poëtisch het woord „Avond land" ook moge klinken het in wer kelijkheid maar al te vaak misbruikt wordt voor een politieke ideologie als een stellingname tegenover het communisme. Het is niet van zin ont bloot, zoals vele Duitsers ten onrechte menen de geschiedenis van het avond land na te gaan. Vele Duitsers verdringen namelijk hun geschiedenis. Voor hen, en voor de Westeuropeaan in het algemeen, is het JEANNA OTERDAHL- Wij zoeken werk, zei de donkere, terwijl hij de kweker recht in de ogen zag. Zo, zei Sven Eriksson. Hoe oud zijn jullie tien jaar? Wij zijn twaalf, bijna dertien, kwam het er uit met een zeker gevoel van eigenwaarde. Het was nóg steeds de donkere jongen, diè het woord voerde. Wat zeg je mé daar, dus dan zijn jullie geen broers? Jawel neen, ja, wij zijn bijeen gebrachte kinderen, zoals men zegt. Want zijn móeder was ge trouwd met mijn vader, maar mijn vader was tevo ren ook al eens getrouwd geweest, maar daar wa ren geen kinderen geweest, en toen namen zij mij als pleegkind aan, en toen zijn möèdèr en mijn va der stierven, kwamen wij bij zijn grootmóeder, en toen waren wij drie jaar, en hu vinden wij.. Stop, stop, zei Sven Eriksson. Zeg dat alles nog eens, maar langzaam of wacht, zeg net maar niet meer, dat komt wèl eens een andere keer. Hoe heten- jullie? Karl en Krister Videberg. Luister eens, is diè róodgekuifde doofstom"? Nééé, antwoordde nog steeds dè zwarte. Nou, laat dat dan eens horen. Ben je Karl of Krister? Karl. Het antwoord was eenlettergrepig, maar volmaakt voldoende. Het ging gepaard met zulk een helde re blik, dat de tuinman met een vriendelijk greep de gekrulde rode pruik beetpakte en de haren door een woelde. Goed. Nu, Karl, wat voor soort werk willen jullie hebben? Karl keek eens naar Krister, maar op datzelfde ogenblik legde Sven Eriksson zijn grote hand op de praatzieke mond. Wieden, zei hij. Zo. En gieten zouden jullie ook kunnen, met, en met allerlei kleinigheden helpen ja, hier is misschien wel wat te doen voor zo'n stel jongens. Buiten waait de zomerwind En, hoe denken jullie dè verdiensten te gebruiken? Pepermuntstokken en bioscoop of misschien si garetten? Nèe, vöor grootmoeder, kwam het plotseling één De kweker knikte vergenoegd. NOU, geef er dan de handslag maar op, zei hij. Ik zie wel, dat ik met echte kerels te doen héb, al is het soort nog klein. Maar vertel eens, hoe heb jullie 't bedacht, om hier te komen? Dat heeft onze onderwijzer ons gezegd. Kris ter scheen van mening te zijn, dat Karl nu be wezen had niet doofstom te zijn meester Engblad, hij zei dat hij u wel kende, én dat, als wij hier éen baan kregen, dan was het voor ons nét zo goed als in een vakantie-kolonie te komen, zei hij, want dit jaar konden wij niet mee komen, want teres van de fabriek, de personeel-cönsulent noe men zij haar, was van 't voorjaar eens bij ons en zij vónd dat grootmoeder er slecht uitzag, zéide zij, en toen hebben Karl en ik afgesproken om werk te zoeken, en toen hebben wij het aan onze onderwijzer gevraagd.. Goéd, onderbrak de tuinman hem. en nu be ginnen we. Jij neemt dal bed, en jij dat hij wees. En als je klaar bent, dan ga je ginds naar de dille en jij gaat naar de worteltjes daar. Kijk goed uit èn maak flink voort. Zo! Jullie krijgt vijf kroon per weck, als 'je je best dóet. Vijf kronen elk of vijl kronen samen? vroeg Krister, diè vónd dat de som duizelingwekkend klonk. Vijf kronen ieder. Zo, zijn jullie daar! Marit en Elin kwamen tussen de groentebedden aangelopen, hand in hand, zoals hun gewoonte was, èn zij bleven met grote ogen staan kijken toen zij dé vreemde jongens zagen. Elin had nog bovendien haar duim in haar mond gestoken. De vader legde zijn gtötè bruine handen om hen heen. Dit zijn mijn kleine meisjes, daar moeten jullie vriendelijk voor zijn, jongens. Groet Karl en Krister, kinderen. De meisjèS reikten hun handjes Elin de lin ker, maar zij verbéterde dat vlug, na een duw van haar zusje en zij negen deftig. Karl en Krister bogen even plechtig en zij voel den zich, Zónder daarvoor een verklaring te kun- geven, opgenomen in een familie waar zij zich ker, Als je vingers met dezelfde vaart werken tong, dan word je geen slechte hulp. Ja, Engblad ken ik. Nu, en grootmoeder, wat doet grootmoe der, Karl? Zij werkt op de fabriek, antwoordde Karl, dit maal bracht hij het tot een hele volzin. Zijis werkzaam aan de Verenigde Katoenfa- brieken, en zij is oud, ja, niet zo erg oud, maar toch over de zestig en erg moe, en haar opzich- prettig voelden. de kwe- Zö. nu is dé kennismaking achter dè rug. En nu vooruit. Mars, jongens! Wil jullie nog het een of ander weten, vraag het dan aan Antonsson diè daar ginds werkt, ik moet even naar de stad. Karl en Krister Videberg. twaalf jaar oud en bijna dertien, bogen hun spichtige, ondervoede fi guurtjes elk over eèn groentebed en legden de be lofte af, dat als het van hen afhing, dan zou al leen dè dood hen kunnen scheiden van de kweker Sven Eriksson van Charlottendaal; (Wordt vervolgd) noodzakelijk een soort politieke psy cho-analyse toe te passen. Alleen door eerlijk het verleden te zien en schuld te bekennen daar waar schuld bekend moet worden, kan men het verleden onder ogen zien, en toekomst hebben. De spreker wees op de oud-testamen- tische profeten die levend uit hun ge schiedenis toekomst zagen. Overzien de de geschiedenis van het avondland sprak hij met een zeker heimwee over de grote geslotenheid vroege middeleeuwen, waar werkelijk sprake was van een christelijk Avond land- Door een kettingreactie van revoluties zijn expansie en macht de tekenen ge worden van het avondland. De kruis tochten, de Jodenvervolgingen, het ko lonialisme voerden tot het grote Wij dat de wereld niet op christelijke wij ze wil dienen maar slechts heersen wil. Het is deze handelwijze die de uitdrukking christelijk Avondland tot strijdleus gemaakt heeft die geen christelijk Avondland geen toekomst meer heeft. Europa heeft echter alleen toekomst als het niet in zichzelf ge keerd blijft, maar met de anderen het léven wil delen. Er is alleen toekomst te verwachten als Europa niet aar steeds maar verhogen van zijn le vensstandaard denkt, maar als het zich voor anderen, onderontwikkel de, gebieden verantwoordelijk weet. Ds. Müller-Ganglof wijdde belangrijke gedachten aan de huidige situatie van het gespleten Duitsland. Een schei ding die zowel tussen Noord en Zuid loopt als tussen Oost en West. Het zijn deze scheidingslijnen die een kruis vormen dwars door Duitsland. Een kruis dat echter teken is van eer lofte. In 1945 is namelijk iets gebeurd dat Duitsland iets moet zeggen. Deze noodsituatie moet vrucht dragen. De christenheid moet tot nieuw verstaan komen van haar werkelijke waarde. Het zal alleen gaan in de weg die dé vroege christenen ons getoond hebben. Zij droegen een andere signatuur dan de hén omringende heidenwèreld. Het teken van het kruis. Zendingsarbeiders Geref. kerken op oriëntatiereizen Mej. dr. Joke Bouma, die binnenkort haar werkzaamheden in de kraamkliniek Panti Wilasa in Semarang hoopt te vangen, is zondag van Schiphol trokken. Maandag jl. vertrok dr. J. Blauw op verzoek van generale zendings- dëputaten voor een oriëntatiereis naai Ruanda Urundi in de Congo, om na te gaan, of hier mogelijkheden liggen vooi zendingswerk van de Geref. Kerken. Om streeks 7 oktober komt hij in ons land terug. Dinsdag vertrokken nlr. dr. D. C. Mulder en dokter J. Bol naar West-Pa kistan, waar zij onderzoekingen zullen doen naar zendingsmógelijkheden. Het is de bedoeling, dat dokter Bol na 14 dagen naar Indonesië doorreist, om eveneens naar Semarang te gaan. Dr. Mulder keert terug, teneinde mondeling rapport uit te brengen over zijn bevin dingen. Generale zendingsdeputaten zul len op 16 oktober kennis nemen van alle rapporten, die over de drie mogelijk heden in Zliid-Amerika, Afrika en Azië zullen worden uitgebracht en daarna hun aanbevelingen aan- de generale synode opstellen. OP DE PROEF STELLEN MINISTER LUNS heeft be grijpelijk fel gereageerd op de „vredesvoorstellen", die de Rus sische premier Chroesjtsjef gisteren aan de Verenigde Naties heeft voor gelegd. Propaganda noemde hij de inhoud, die onmogelijk verwezenlijkt kan worden. Het zou echter niet verstandig zijn, het bij deze ontboezemingen te laten en te doen, alsof de rede van Chroesjtsjef slechts een onvermijde lijk iets is geweest, dat nu maar zo vlug mogelijk moet worden ver geten. Chroesjtsjefs woorden waren niet in de eerste plaats bedoeld voor de afgevaardigden in de VN-Assemblee. Over hun hoofden heen sprak de Rus tol vele miljoenen mensen «n Oost en West, die na twee wereld oorlogen nog slechts één groot ver langen kennen: dat een nieuwe massale vernietigingsoorlog zal wor den voorkomen. De New York Times wijst erop, dat Chroesjtsjefs voorstellen verdacht veel lijken op die, welke Litwinof in 1927 heeft gedaan. Op een bijeen komst van- de communistische inter nationale in 1928 werd het doel ervan onthuld, nl. dat de „imperia listen" gedwongen moeten worden, PARTIJVORMING ze van de hand te wijzen. En dat te kunnen bereiken, moet ei een uitspraak worden uitgelokt. Propagandistische voorstellen, j niet verwezenlijkt kunnen word zijn schering en inslag' bij cle co munistcn. Ook nu is dit weer geval. i I De inhoud ervan is echter zo vaarlijk, dat de westelijke mogej heden het zich niet kunnen v, oorloven, ze zonder meer naast i neer te leggen. Zij zouden dan het odium op i laden, dat zij het bereiken van duurzame vrede in de weg staan. De Amerikanen en Britten hcbl dit terdege beseft. Zij hebben h j voorzichtig op de rede van de R| sische premier gereageerd. Inplaats van de voorstellen vani hand te wijzen moeten zij alles s het werk stellen om wegen s vinden, langs welke de Sowjetuj kan worden gedwongen, haar s lof ten waar te maken. Dat zal niet gemakkelijk zijn, rei s een andere mogelijkheid om i werkelijke bedoelingen van de S<j jetunie aan de kaak te stellen isl niet. En mochten de Russen li beloften willen nakomen, dan i dat spoedig genoeg blijken. o de vorming van christclijk-politieke partijen, het stichten van christe- lijk-sociale organisaties, het optre den van personen uit deze groepen in Kamers, Staten en Raden, de voortgang van het Evangelie in ons volksleven belemmert, aan de Kerk schade toebrengt, de uitbreiding van het Koninkrijk Gods in de weg staat. De christelijke politiek, de christe- lijk-sociale actie irriteren velen, wordt gezegd. Het isolement, het zich opsluiten in eigen organisaties, verhindert contacten met andere groepen en doet mogelijkheden voor christelijke beïnvloeding verloren gaan. Is deze mening juist? Is zij op goe de gronden te handhaven? Hebben zij gelijk, die vooral na 1945 een plaats zijn gaan innemen in „alge mene" organisaties, terwijl zij op politiek terrein kozen voor de Par tij van de Arbeid? Hebben hier te lande de onkerkelijkheid, de ontker stening, ernstiger afmetingen aan genomen dan elders, waar althans geen christelijk-politieke partijen be staan? Voordat wij een antwoord op deze vragen trachten te geven, willen wij enkele meer algemene opmerkingen maken over partijvorming. In een hedendaagse constitutionele staat is het bestaan van partijen een vanzelfsprekendheid. Zij danken haar ontstaan aan de ontwikkeling van parlementen, waarin de invloed van het volk op de regering zich kan doen gelden. Dan komt aan het licht, dat over vele principiële en praktische vragen verschillend ge dacht wordt. Naarmate de volksont wikkeling toeneemt, het kiesrecht wordt uitgebreid, wordt het partij wezen van meer betekenis. Er wordt dan gestreden over de geest, waar in het regeringsbeleid gevoerd be hoort te worden. Ook in vroeger eeuwen, toen men nog geen waarlijk constitutioneel staatsleven kende, zijn er „partij schappen" geweest. Maar deze kan men niet vergelijken met een par tijwezen, zoals wij het thans kennen. Het waren in hoofdzaak coterieën, die één bepaald belang, dikwijls zelfs familie- of dynastieke belan gen, poogden te dienen. Een partij, zoals wij bedoelen, treedt echter op met een program, waaruit men kan afleiden uit welk beginsel zij leeft en wat zij op grond daarvan acht te zijn in belang van het gehele volk in al zijn schake ringen. Men heeft ook in ons land wel zien opkomen zg. „partijen", die zich slechts ten doel stelden de speci fieke belangen te bevorderen van één bepaalde categorie, van platte landers, caféhouders, kunstenaars, enz. Maar het is hun nooit gelukt, een blijvende positie in ons staat kundig leven te verkrijgen. Voor him speciale wensen hebben zij niets van betekenis bereikt. De kiezers besef ten, dat deze belangengroepen in het staatkundig leven niet thuis behoor den, dat zij de invloed van de ver tegenwoordiging des volks op het regeerbeleid eèr verzwakten dan versterkten. Wij hebben eveneens voor onze ogen gezien, waartoe de één-partij-staat van nationaal-socialismc, fascisme en communisme leidt. Immers tot geestelijke dwang, tot onderdruk king van allen die niet denken als de partij en haar leider. Wanneer een volk zich in vrijheid kan ontwikkelen, vormen zich ver- Schillende partijen. Er is in deze tijd onder de hoger ontwikkelde lan den geen natie, die over de mij belangrijke vragen geheel eensti pe mig denkt. Op religieus en kerf lijk terrein gaat men uiteen. W zijn verschillende wijsgerige s eij mingen. Over de grondslag" vanf^ gezag der overheid, over haar 1 d€ ten aanzien van het maatschappen leven, zijn diepgaande verschiu st Dit moet vanzelf leiden tot het m staan van meerdere partijen. D De vrijheid tot partijvorming, georganiseerde samenwerking j dc geestverwanten, behoort onverl v< aan allen gelaten te worden, li zij natuurlijk zich stellen op de] sis van grondwet en wet, en all met wettige middelen naar verai ringen willen streven. Op zichzelf zal het wel zijn te vej d'J digen om bijv. fascistische en Cf Ve munistische partijen, wanneer h, deze. basis niet aanvaarden, te bieden. Maar het kan om praktij k' redenen toch onwenselijk zijn om een verbod te besluiter. Immers n daarvan het gevolg zijn een on( grondse activiteit, die gevaarlij d is dan openlijk optreden, dat ij v kan controleren. In Nederland en eveneens in kele andere Europese landen ui partijen gevormd op princip christelijke grondslag. Dit is n een gevolg van de revolution denkbeelden, die vooral sedert Franse revolutie werden verkon o en, althans voor een deel, in nj zi dan één land werden toegepast. Dat de toestanden vóór de revltc tie van 1789 veel te wensen ovei 81 ten, wordt ook door ons volmol c; erkend. Veel riep om veranderin) h die echter niet tijdig tot stand i den gebracht. Groen van Prinst( kon dan ook terecht zeggen, daj h het oordeel ook een zegen lag. I is wel waar, dat onder Lodej XVI in Frankrijk een begin maakt werd met enige hervorr gen. Maar de meest geschikte i r had men voorbij laten gaan. Tj z, kwam de revolutiestorm. De vende krachten waren de reeds I J tevoren gepredikte ongeluksbegil f* len. Het gezag van Gods Opei z; ring over het gehele leven u door de mannen der zg. „Verl ting" ontkend. Men maakte staa! maatschappij los van God. De ni p werd autonoom verklaard. Hij je hoefde noch in de staatkunde, s in de wetenschap in het algemj met hoger gezag rekening te houj De Engelse staatsman Burke hj v voorspeld, dat de toepassing van gepredikte beginselen zou leiden revolutie en ten slotte tot een sch bewind en een dictatuur. Deze vi 3 spelling is uitgekomen. Toen de storm had uitgewoed, p Napoleon de nederlaag had gelei wilde men gaan restaureren. 1)1 n Op staatkundig en economisch bied kreeg in feite liet liberalil de leiding. Het liberalisme, dat, j v gens mr. Cort van der Linden,1 het vasteland van Europa „vooif k komen is uit de Franse revolutj Zij is, naar het woord van deze v hoogleraar-staatsman, „in haarl zen een tak van de brede strj van het rationalisme". „Naar I tl rale beginselen heerst de rede| perinachtig". Helaas was in de tijd der restai e tie het calvinistisch volksdeel zwak, om zich tegen de heersé t richting met elan te Verzetten. z Maar er is toch een reactie gi men tegen het liberalisme, wat leid heeft tot partijorganisatie E principieel-christelijke grondslaj 1 Directeur Vlaams evangelisatiewerk Het Silobèstuur te Brussel, het uitvoe rend orgaan voör het evangelisatiewerk van de Protestants-Evangelische Kerk van België, heeft tot directeur van het Vlaamse evangelisatiewerk benoemd ds. C. A. F. van Stipriaan Luiseius te Gent. Advertentie STAATSEXAMEN (HBS Gymn.) Ds kortste en voordeligste opleiding RESA-HILVERSUM (Beleende Schtlitalijke Cursus) Het is de bedoeling, dat ds. Van riaan èen belangrijk deel van zijn zal geven om de leiding van het ii vorige eeuw door onze landgenoot, w ds. N. de Jonge te Brussel, gèsti Silowerk op zich te nemen. Ds. Van riaan, die in 1914 geboren werd, isj dert 1949 aan zijn tegenwoordige meente verbonden. Hij is reeds ji de Vlaamse régio) voorzitter raad van dc Protcstants-Evangeli^ Kerk van België. Verder is hij als doj de protest! België. het apostolaat i theologische faculteit te Brussel i den. Na ovèrleg met en met instemnj van zijn kerkeraad heeft hij zijn bei' ming aanvaard. Het is de bedoeling, I hij per 1 januari 1960 in functie treden. Ds. Van Stipriaan was, vóóq' naar Gént vertrok, hulpprediker bij' Herv. Gemeente van Zandvoort en I dikant te Bergeijk (N B.) en te DiS (Geld.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2