CHRISTFUJK Bediening des Woords ook zaak van de onderling DE Nieuwe zendingsopdracht voor Israël en Kenya Nog geen beslissing over de Zendingsraad Ontsnapt langs Krakatau Eert woord voor vandaag Kanttekening Buiten waait de zomerwind Het gaat om verkondiging van het volle Evangelie schouwing gewijd aan de ambte lijke taken van de ouderling wat betreft het dragen van medever antwoordelijkheid voor de be diening des Woords. Hij zegt daarin om., dat de ouderling geen theoloog' behoeft te zijn, ja zelfs niet mag zijn, maar dat dit voor hem onontbeerlijk is: ken nis van, inzicht in de Heilige Schrift, levend, praktisch geloof en een ernstig, innig gebeds leven. Het zijn voornamelijk twee vra gen, welke de ouderling zich ter zake van de bediening des Woords heeft te stellen, In de eerste plaats: komt daarin het volle Evangelie onverkort en onver- minkt tot zijn recht. En ten twee de: wordt het Evangelie zó gepre dikt als juist déze gemeente dat behoeft. Het is in onze kerk niet slechts theoretisch mógelijk, doch het gebeurt ook feitelijk, dat de prediking naar een bepaalde zijde eenzijdig plaatsvindt. Evenzo kan de prediking aan de waarheid van het Evangelie te kort doen. Waar bijv. eenzijdig hetzij de doenwaardigheid der mens, hetzij de liefde Gods wordtover-geac- centueerd vindt verkorting van de bijbelse boodschap plaats en kan van verminking daarvan worden gesproken. Wanneer de gemeente in de prediking voortdurend voor gehouden wordt, dat zij bepaalde ervaringen, belevingen, bevindin gen moet kennén wil zij met recht van „geloof" mogen spreken, dan wordt het getuigenis der Schrift wellicht onbedoeld evenzeer verduisterd als wanneer wordt ge predikt, dat de opstanding des He ren slechts geestelijk dient te wor den opgevat. Daarom heeft de ouderling de opdracht zowel tegen vereenzijdi- ging als te-gen verminking van het bijbels getuigenis in de prediking te waken. Waar zij blijken is hij mede-verantwoordelijk. Eigen signatuur Er is en dit in de tweede plaats echter ook nog 'dit. Zo wel materieel als geestelijk heeft elke kerkelijke gemeente haar eigen signatuur. Wel behoeven al le hetzelfde Evangelie, doch het moet op verschillende wijzen ver kondigd worden. Immers: predi king. dienst des Woords. is nóóit het aan de gemeente vóórhouden van bijbelse waarheden (waar dat 'het geval is wordt aan het Evan gelie ernstig tekort gedaan! doch verkondiging van Hèm. Die d.e Waarheid is voor hen tot wie de verkondiging komt. Jezus Chris tus i alle de zelfde Heer, doch Hij wil (en moet door het woord van de predikant) in de dienst des Woords tot hen komen en spreken in hun eigen, van andere verschillende, leven en levensproblematiek. De dominee komt niet op de kansel met zijn woord, doch zijn ambt is, hèt Woord, dat is: Jezus Christus en wat Hij te zeggen heeft, te „bedie nen", uit te delen. Daarom worden aan de predi king in de ene gemeente of streek andere eisen gesteld dan in de an dere. En het ligt voor de mede- verantwoordelgkhied van de ouderling of de plataseljjke pre diking aan die eisen inderdaad voldoet. Toch strekt zich de medeverant woordelijkheid nog verder uit en moet ze betrokken worden gezien op nog andere zaken dan de ge noemde, Behalve het materiële is er nl. ook het formele aspect aan de dienst des Woords. Formele tekorten Men kan vrijwel overal in den lande prediking beluisteren, waarop materieel weinig of niets valt af te dingen, doch die for meel desondanks op de ene of an dere manier tekortschiet. Dat is bijv. het geval, wanneer een domi nee zich weinig of geeri moeite geeft zijn preken zó te verzorgen of zó voor te dragen, dat de toe- hoorders erdoor geboeid worden. Het is ook het geval, waar de pre dikant geringe lust toont of zich onvoldoende tijd gunt tot voorbe reidende studie voor zijn kansel werk en er daarom maar op los improviseert. En het geschiedt óók als een dominee de verkondiging van het Evangelie a.h.w. bedelft onder de talrijke verhalen, die hij ten beste meent te moeten geven. Ieder ervaren ouderling kent zulke „verhaaltjes-dominees". En hij kent evengoed de „culturele" of „filosofische", die het nooit ia- ten kunnen, de gemeente rpet de nieuwste romans, toneelwerken en films bekend te maken of hen te vermoeien met verwijzingen naar Kierkegaard, Dostojewsky. Sar tre of Camus. Doch daar het de ambtelijke taak van de dominee is zowel om het Woord goed te be dienen als om het Woord alleen te verkondigen en niet bijv. de cultuur of de wijsbegeerte strek,, de medeverantwoordelijkheid van de ouderling zich ook tot de formale aspecten daarvan uit. Hoe realiseren? De grote vraag voor de ouder ling is, hoe hij zijn medeverant woordelijkheid terzake van de pre diking vermag te realiseren. Niet, laat ons dat allereerst en met nadruk zeggen, door als cen sor of corrector van de predikant op te treden. Hij moet duidelijk beseffen, dat de dominee, van het N.T. uit bezien, eigenlijk een discutabele figuur moet heten en dat dit het geval Is omdat in zijn persoon bekwaamheden, capacitei ten en gaven verondersteld wor den, welke zo goed als niemand alle In voldoende mate kan bezit ten. Doch juist daarom heeft de ouder ling verschillende ambtelijke verantwoordelijkheden met de do minee méé te dragen. En één daarvan is die betreffende de pre diking. De ouderling, die zich aan die plicht onttrekt schiet niet al leen tekort jegens de gemeente, doch ook tegenover de prediikant. Tot het inlossen van die mede verantwoordelijkheid is allereerst onmisbaar een nauwe, open, broe derlijke samenwerking tussen pre dikant en ouderling. Wanneer die er is zal zij de bediening des Woords naar haar materiële en haar formele kanten beïnvloeden, ja mede bepalen. Want dan is ge- dachtenwisseling, samenspreking daarover mogelijk en die is nódig. Waar óf de predikant óf de ouder ling 'haar weigert of. wellicht, slechts nalaat, wordt niet gehan deld overeenkomstig de'Kerkorde. Niet mokken In stede van maar te zwijgen over bepaalde tekorten in de dienst des Woords, in plaats van er onderling over te mokken mo gen ouderlingen hun pastor daar over rustig aanspreken. Moeten zij dat zelfs, willen zij met hun mede-verantwoordelijkheid ernst maken. Wanneer dat dan maar in de geest der begrijpende, broeder lijke liefde geschiedt en met als enig doel, hem zelf te helpen en de gemeente te dienen. Ten slotte: wat heeft de ouder ling te doen, zo hij meent de me deverantwoordelijkheid voor de be diening des Woords zoals zijn pre dikant die verricht in enig opzicht niet te kunnen dragen? In de eer ste plaats wel: een gesprek zoe ken met de dominee. Misschien blijkt dan. dat hij niet goed geluis terd of zich vergist heeft; moge lijk doet de predikant hem inzien, dat zijn opinie onjuist, zijn bezwa ren ten onrechte zijn. Moet de ouderling echter blijven bij zijn aanvankelijk gevoelen, dan is het zijn plicht daarover in de vergadering van de kerkeraad te spreken, met zorg zich tegelij kertijd ervoor hoedend dat hem roddelen of kwaadspreken verwe ten zou kunnen worden. Blijkt ver volgens, dat de kerkeraad zijn ge voelens of bezwaren, deelt dan staan haar de wegen open, in de Kerkorde aangewezen, om daar aan uitdrukking te geven. ■r Christ, geref. synode over zending Ds. Boertien naar Jeruzalem ,E Christelijke Gereformeerde Kerken hebben besloten om nieuwe zendingswegen te gaan. De generale synode heeft gisteren /yan ds. M. Boertien, missionair predi kant van het werk onder Israël toegestaan secretaris te wofden van de United Christian Council in de staat Israël. Bovendien heeft de synode besloten, indien de weg verder geopend wordt, in Kenya een geheel nieuw zendingswerk te beginnen. Tijdens de behandeling van het zendingsrapport werd felle kritiek geleverd op een uit spraak van de gereformeerde prof. dr. H. Bergema op de Gerefor meerde synode. De gereformeerde zendingshoogleraar had volgens een krantenverslag, dat door ds. H. Toorman werd geciteerd gezegd: dat de opleiding, zonder de contacten die de gereformeerde zending heeft nooit die gereformeerde in vloed gehad zou hebben. Hij verwees naar de positie van de christ. geref. zending in Toradjaland, waar men, door het ontbreken van die contacten zo te kort moest schieten in de opleiding van inheemse krachten. Ook ds. J. C. Ma- het geheel niet gelukkig met deze uitspraak, omdat zij naar zijn in zicht ver bezijden de waarheid was. Ds. A. Bikker, de bekende zendeling Toradjaland sprak in een uitvoerige uiteenzetting over de zendingssituatie, zijn twijfel uit over de stelling van prof. Bergema. Hij memoreerde hoe tijdens de oorlog de kerken op Java tot eenheid waren gekomen en na de oorlog besloten hadden de zendelingen alleen te aanvaarden binnen de eenheid die bereikt was. De Gereformeerde sy node van Eindhoven (1948) voldeed aar De Christ. Geref. Kerken er de Geref. Zendingsbond kon zich er ech ter niet mee verenigen. Deze beide laatsten hebben sa) tracht een Theologische School te stich- n eigen signatuur, omdat zij de Toradjakerk niet graag wilde drij- naar de scholen die gesticht wa door de Raad van Kerken in In donesië Dat wij er niet in geslaagd zijn, aldus ds. Bikker, om deze school te stichten, ligt vooral aan de moeilijke politieke situatie op Celebes. Er geen levendig verkeer mogelijk tv de Toradjakerk en het vaderland. Het is zeer dé vraag of het gelukt zou zijn om een school te stichten als we wel contact met deze Raad hadden gehad. Zeer waarschijnlijk zou de Raad gezegd hebben: Stuur de jonge mensen maar naar de school in Makassar en als ze een hogere theologische oplei ding willen hebben naar Djakarta. Prof. J- J. van der Schuit voegde hieraan nog toe dat als de weergave van de woorden van prof. Bergema juist is „dit verwijt de Christ. Geref. Kerken een eer is." Ds. Bikker klaag de in zijn toespraak ook over het ge brek aan medewerking van de zijde var de Nederlandse Zendingsraad. Volgens het rapport Van de zendings- deputaten zouden er nieuwe mogelijk heden voor zendingswerk zijn „hier of daar in een vergeten dal" op Nieuw- Guinea, in Brazilië, Nigerië, Transvaal en Kenya. De deputaten waren van mening dat zolang elders onder nog primitieve heidenen gewerkt kan den. geen niei 1 J' gonnen onder behoeft niet te- J De bakermat van onze cultuur. Een archaeologische beschrijving van het ou de Egypte, het Hittitische rijk, Soemer, Assyrië, Babylonië, Griekenland, Israël, Jordanië, door Leonard Cottrell. Neder landse vertaling Ingrid Nijkerk. Serie Phoenix Pocket. Uitgave W. de Haan N.V., Zeist. De sprong in de derde dimensie. Ver leden. heden en toekomst van de ruimte vaart, door E. Franquinet, Serie Phoe nix Pocket. Uitgave W. de Haan' N.V., Zeist. De Romeinse beschaving, door dr. Edith Hamilton. Nederlands.e bewerking van J. F. Nijkerk. Phoenix Pocket. Uit gave W. de Haan N.V., Zeist. een onzer verslaggevers) Grote waardering werd uitgesproken >r het werk van ds. M. Boertien, die jaar gewerkt heeft onder de Joden Hamburg en daar de Jeruzalem- kerk van de Evangelisch, Presbyte- ïse Kerk heeft geholpen. Dit werk bestaat reeds 110 jaar, maar het schijnt dat de Duitse Lutherse Kerk meer meer haar verantwoordelijkheid voor dit werk gaat verstaan. Dit houdt in dat de taak van ds. Boertien in Ham burg is afgelopen. De mogelijkheid doet zich echter nu Dor dat deze nog jonge predikant, die bezig is te promoveren, secretaris ordt van de United Christian Coun- 1 in Israël. Deze Raad omvat onge- eer 18 kerken en zendingsgroepen waartoe de 2000 protestantse christenen Israël, behoren. Op deze manier een lang gekoesterde wens om in Israël te werken in vervulling kunnen gaan. Daar uit de toelichting van de deputaten en ds. Boertien zelf bleek dat deze zijn zelfstandigheid geheel zou blij ven behouden, besloot de synode de de putaten te machtigen hun goedkeuring te geven aan een besluit van de zen dende kerk om in plaats van Hamburg. Jeruzalem tot arbeidsveld aan te wij- n voor ds. Boertien. ZONDAGSARBEID In de ochtendvergadering werd ge sproken over „kerk en industrie". Met grote bezorgdheid ziet men hoe de ge dachte van de „glijdende werkweek" zondagsarbeid veld wint. In het rap port van de classis Apeldoorn over de ze materie .werd de gedachte „dat alle arbeid op zondag zonder meer wordt afgewezen" als een wel zeer goedkope ier verworpen. De technische ont- KENYA De synode aanvaardde het advies van de commissie om zo mogelijk een nieuw werk te beginnen in Kenya. Hier werkt reeds de Independent Biard of Presbyterian Foreign Missions van de Bible Presbyterian Church. Het bestuur van deze zending heeft aangeboden als sponsor op te treden. Eventueel zou een christ. geref. zendingsarts direct in het ziekenhuis kunnen worden ingeschakeld en er zou een predikant verbonden kun nen worden aan de opleidingsschool voor inheemse krachten. Maar ook lig gen er mogelijkheden' zelfstandig eigen werk op te bouwen. Ds. J. C. Maris drong er nog op om de deur open te Houden om e' tueel ook Die Gereformeerde Kerk Transvaal in haar zendingswerk te gaan helpen. Dit kan op het ogenblik nog niet omdat er nog geen officiële cor respondentie bestaat met deze kerk. Reeds eerder had de synode hetJ[aP- port van deputaten ------ De synode besloot de deputaten voor de correspondentie met de hoge over heid op te dragen er bij de regering op aan te dringen dat christen-arbei ders. die zondagsarbeid weigeren, niet als arbeidsonwilligen zullen worden be schouwd. Tevens zal voor de komende drie jaar het deputaatschap voor diaconale ar beid uitgebreid worden om deze moei lijke materie verder te bestuderen.. In de avondvergadering werd een vrijwel geheel nieuwe redactie voor het blad „De Wekker" benoemd, omdat drie redactieleden wegens gezondheids redenen of te drukke werkzaamheden zich terug moesten trekken. Hoofdre- redacteur werd prof. dr. B. J. Ooster- hoff. waarnemend hoofdredacteur ds. J. H. Velema van Apeldoorn, terwijl ook de Rotterdamse pastor ds. I. de Bruyne in de redactie werd gekozen. De vroegere hoofdredacteur prof. W. Kremer, die eveneens om gezondheids redenen deze post niet langer kan be kleden, blijft lid van de redactie. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Langezwaag Fr.: kand. C. Nieboer te Hoogezand. GEREFORMEERDE KERKEN CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwaagwesteinde: L. Floor jr. te Almelo. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Werkendam: W. C. Lamain te Grand Rapids. Bedankt voor Haledon. Avenue, Pa- terson (Nw Yersey U.S.A.) M. Heerschap te Borssele. Generale synode Geref. kerken Spoedig nieuwe voorstellen DE„ BESLISSING over de vraag welke houding de gereformeerde kerken zullen aannemen wanneer de integratie van Internationale Zendings raad en Wereldraad van Kerken een feit wordt, is nog niet gevallen. De generale synode, die er jl. vrijdag mee bezig was, maar niet klaar kwam, heeft er opnieuw een dag aan besteed. Nog voor het eind van de besprekin gen was duidelijk geworden, dat ei van eenstemmigheid over deze zaak geen sprake was. De synode besloot toen om een commissie ad hoe te be noemen, samengesteld uit deputaten, adviseurs, leden van de rapporterende commissie en enkele andere synode leden. Deze commissie zal in een dei eerstkomende zittingen van de synode nadere voorstellen doen. Men weet dat de rapporterende commissie had voorgesteld om toe te treden tot de nieuw te vormen com missie Wereldzending en Evangelisa tie, welke deel uitmaakt van de We reldraad van Kerken, doch zonder eni ge verantwoordelijkheid te aanvaar den voor al wat verder in de Wereld raad gebeurt en onder voorbehoud van de volkomen zelfstandigheid van de nieuwe commissie, gelijk de Interna tionale Zendingsraad ook geheel zelf standig is. Bij de hervatting der discussies bad de praeses gewaarschuwd tegen het naar voren brengen van onzuivere ele menten. De zendingsdeputatcn hebben beslist niet de bedoeling om de gerefor meerde kerken via een achterdeurtje toch de Wereldraad binnen tc loodsen. Ook is het onjuist om tc zeggen, dat 130 Prachtig." Voor het laatst keek Nicolson nog eens rond in het vertrek. Dan is er geen enkele réden meer om hier nog langer te bh]ven. Laten we dus maar gaan." „Waar wilt u ons heenbrengen? Telak heeft me verteld dat uw persoonlijke bar kas het beste en snelste vaartuig is dat binnen de honderd mijl te vinden is. We zijn Straat s"n<ja uit, en een flink eind de oceaan op eer het licht wórdt." Wat?!" Kiseki schuimbekte van woede. ..wax u 'zich van mijn barkas meester maken? Dat zal niet gebeuren, Engelsman, daarmee gaat u er met vandoor." Opeens zweeg hij: een andere, nog veel afgrijselijker gedachte kwam opeens in hem op. en hij wierp zich languit op de grond, de beide anderen in zijn val meeslepend, terwijl h-ij m ra zende woede naar Nicolson schopte. „U wilt my meenemen, u wilt mij meenemen!' ,T. „Natuurlijk! Wat dacht u anders? vroeg Nicol- ■egende zonder ophouden, Alistair MacLean s nieuwste boek DE LAATSTE GRENS is verschenen bij N.V. Uitgeversmaatschappij Elsevier te Amsterdam. Deze ongelooflijk spannende avonturenroman, spelend in het Hongarije van na de oktober- opstand van 1956, zult U ongetwijfeld willen bezitten! Uw boekverkoper kan het U uit voor raad leveren. De prijs bedraagt 8.90, gebon den in linnen. Andere boeken van MacLean: Zr. Ms. ULYSSES. DE KANONNEN VAN NAVARONE en ONT SNAPT LANGS KRAKATAU. door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) son ijzig. Hij deed een paar stappen achteruit om buiten het bereik van de trappende voeten te ko men, terwijl hij Kiseki met de loop van zijn ge weer een tamelijk onzachte por gaf m het mid denrif, vlak onder zijn borstkas, zodat deze hele maal razend werd. „U bent onze enige waarborg dat we ongedeerd weg komen. We zouden gek zijn wanneer we u hier lieten!" „Ik wil niet", hijgde Kiseki. „Ik ga niet mee. U kunt me voor mijn part afmaken, maar mee gaan doe ik niet. Naar een concentratiekamp^. Als krijgsgevangene -~óit. Dan m „jja\. w toch immers helemaal niet nodig," con stateerde Nicolson laconiek. „We kunnen u toch immers vastbinden, knevelen en desnoods op een draagbaar leggen, wanneer het niet anders gaat. En met een knik in de richting van de vestiaire voegde hij eraan toe: „Goedkope arbeidskrachten genoeg! Maar dat zou de zaken nodeloos gecom pliceerd maken. U kunt meelopen, of we nemen u op een draagbaar mee, met een paar kogelgaten in uw benen om u wat te kalmeren." Kiseki keek eens naar het onbarmhartige ge- gezicht van Nicolson. koos toen de wijste partij en kwam weef overeind- Op weg naar de pier kwamen zij geen enkele Japanse soldaat tegen. Het was een bladstille nacht, wde straten van Bantuk "waren totaal verlaten. Óp het a allerlaatste ogenblik was het geluk hun eindelijk gunstig. Vannier en de anderen waren reeds aan boord van de barkas. Er was slechts een bewaker ge weest, en de mannen van Telak hadden geruisloos hun werk gedaan. Van Effen lag beneden in een kooi te slapen en Walters wilde net. beginnen met seinen. De barkas, die een kleine vijftien meter lang was, een mast had van vier meter hoog, en zelfs in de regen en de duisternis glom en glin sterde, lag gereed voor het vertrek. Willoughby ontfermde zich over de machineka mer en was de koning te rijk met de prachtig onderhouden twee motoren. Gordon en Evans sta pelden een zestal extra blikken stookolie op het achterdek, terwijl McKinnon en Vannier reeds een inspectietocht ondernamen langs de grotere vaartui gen, die achter de dam lagen, om na te gaan of soms bij waren met een eigen radio-zendinstal- latie; de motor van de enige andere barkas ir J~ haven maakten zij onbruikbaar. Precies om tien uur inde avond vertrokken zij en puften in een kalm vaartje de haven uit, een spiegelgladde zee tegemoet. Nicolson had Te lak verzocht met hem mee te gaan, maar deze had geweigerd: hij vond dat zijn plaats bij zijn dorpsgenoten was. Hij was de lange pier weer af gelopen zonder ook maar één keer om te kijken, en Nicolson wist dat zij hem nooit zouden weer zie11- j 3 Toen zij in het donker verdwenen, gmgen de vier nog altijd aan de brancard vastgebonden Japanse soldaten als bezetenen te keer op de pier, en hun schrille, hoge stemmen weerklonken luid door de stilte. Maar opeens werden zij overstemd door een ander geluid: toen de barkas de punt van de pier voorbij v/as. sloegen de beide motoren op volle kracht aan, en de boot zette met volle kracht koers naar Krakatau. Het was half drie in de morgen, toen zij in de nabijheid van dit eiland de .Kennmore" ontmoet ten, een Engelse torpedoboot jager van de Q-klasse SLOT door het naar voren brengen Ut voorstel de afscheiding en de doleantie verloochent. Laat men toch niet vergeten, dat wij heden in een an dere tijd leven. Aan het principe van afscheiding en doleantie wordt in geen enkel opzicht tekortgedaan. Aldus ds. Van der Woude. Dr. W. G. Harrenstein, die het laatst als voorzitter van de zendingsdeputa- ten een voorstel verdedigde, sprak de hoop uit dat bij deze laatste keer de kroon gezet zou worden op een 34-jarige activiteit voor de zending. Want zó zag hij het, wanneer de sy node een gunstige beslissing zou nemen. Gedurende al de jaren, dat hij meewerkte voor de zending, had dr. Harrenstein zich verblijd over het ver trouwen van het gereformeerde volk. Hij geloofde daarom ook niet, dat dit volk thans kopschuw zou zijn. Geen isolement Naast de ouderen staan de jonge ren. Uit hun naam verklaarde dr. Harrenstein te mogen zeggen, dat zij niet begrijpen waarom de gereformeer de kerken niet veel meer de wereld inspringen dan zij tot nu toe doen. Eén van de mogelijkheden ligt hier. De zending treedt niet toe tot de Wereld raad maar komt er toch zoveel dich terbij te staan om daar te kunnen la ten doorklinken wat Christus aan zijr kerk als opdracht heeft gegeven: pre dik het evangelie. Door zich te isole ren en apart te blijven staan, dient men de wereld niet. Dr. J. C. Gilhuis te Amsterdam-Oost. die secretaris van de zendingsdeputa- ten is, maakte de synode erop attent, dat het gaat om een zuivere en prin cipiële positiebepaling. Reeds nu werken de gereformeerde kerken samen met vele andere kerken. Vaak gebeurt dit echter op een minder officiële manier. Zo doceren Theologische Faculteit te Djakarta de gereformeerde hoogleraren Sudarma en Verkuyl. Zij zijn uitgezonden door de Javaanse kerken, maar de gereformeer de kerken stellen de Javaanse kerken daartoe financieel in staat. Feiteiijk ii deze morele ruggesteun clandestien! Doch de kerken achten de s? king confessioneel verantwoord. Precies zo staat het met de zegenrij ke arbeid van de lectuurdienst in Indo nesië, waarin prof. Verkuyl een 1 name rol speelt en waardoor het gelijk is, dat ook allerlei geschriften uit gereformeerde kring onder het volk ko men. Men zou kunnen wijzen op dc Theologische School te Makassar met twee gereformeerde docenten, op de le raarsacademie enz. enz. De gerefor meerde kerken juichen het toe, dat het Licht en waarheid zijn twee woorden, twee begrippej die heel vaak in één verband worden gebruikt. Dat doet q I' Bijbel ook. Psalm 43 is er een voorbeeld van. U weet he, tegenover het licht staat de duisternis, tegenover de waarhè staat de leugen. Twee werelden, waartussen de afstand onovel brugbaar is. Is het waar, dat vanwege de ingewikkeldheid van het leven die werelden dikwijls zo moeilijk te onde, - scheiden zijn? De dichter van Psalm 43 ziet dat licht en d| a waarheid niet op zichzelf, maar in verbinding met God. B vraagt nl., of God hem licht en waarheid wil'zenden, opdat d| hem mogen brengen naar Gods heilige berg en naar Goq woningen, waar God zelf aanwezig is. Dat is het dus: j functie van licht en waarheid, op zichzelf goddelijke gave\ bestaat in het dienen van Hem. Dat is de grote achtergroij van twee woorden, twee begrippen, die wij vaak gedachteloi uitspreken. Vergeet nooit, dat licht en waarheid, zodra ze ni| op God betrokken zijn, in de diepste zin verworden tot duistè, nis ep leugén. Hoe verlicht de mens ook is en hoe eerlijk q l oprecht, het zijn slechts holle frasen, als hij niet zich met *ij hele bestaan richt op God. WAT HEEFT HIJ IN DE ZIN de zijnen; hij maakt er een geztyIe week van. Q Nog een derde troef heeft hij; 1 heeft zich niet omgeven met pcjbc tici en militairen, maar hij heeft lva zijn gezelschap gekozen schrijvq r'HROESJTSJEF is in Amerika aan gekomen, en van de foto's waar op hij samen met Eisenhower zou komen te staan schijnbaar een hartewens zijn de eerste gemaakt èn gepubliceerd. Een tretfende ontmoetint; van de en andere kunstenaars. Stellis is i' twee belangrijkste mannen in de méé een weloverwogen beslissing., hedendaagse politiek; van de twee Ook dit laatste zal^ machtigste landen; van twee onder ling zeer uiteenlopende politieke sys temen. De ontmoeting zelf, en het feit dat zij mogelijk blijkt, is op zichzelf een gebeurtenis. Daaraan doet niet af, dat zij voorshands in Amerika zelf tueren. nog met bijzondere reserve wordt gevolgd. Eisenhower heeft zich van de aan- eigen sfe| moeten scheppen. Men kan spottqzu dat Chroesjtsjef geen politici en 4d(' litaire deskundigen behoeft, omi| hij, als de diktator, toch zelf en a afhankelijk zijn beslissingen neenj8*' Maar wij vermoeden, dat hij nietL bedoeling heeft gehad dit te accq De kunst is het terrein van de mqte selijke vrijheid. Amerika acht zijbIi het land van de vrijheid. Chroesjts) vang beijverd, aan de gevoelens van hecht eraan, in Amerika de indir onbehagen, levend in zijn eigen te vestigen, dat zijn land de vrijh(pr land zowel als bij zijn bondgenoten, kent. En de kunstenaars gaan tegemoet te komen door de verze- i dit te bewijzen. Tb kering, dat het een ontmoeting zal Alsof echter in zijn land ook I kunst niet is verambtelijkt i op wat men noemt het menselijke van de grillige willekeur op het vLu vlak. Zat het komen tot een werke- van d« P°liü"*, wa" m Rusllnd lijk gesprek? Zal er uit deze ontmoe ting iets groeien dat van waarde is voor de wereld? Daaraan zal een politiek, altijd de beslissingen vallen, ot)i voor wat betreft de kunst. Chroesjtsjef is nu in Amerika, nf6 moeting van twee machtige m$p nen, van twee machtige landen, v, dtlk;»_ï tot «Ibm^xeiudheM. En ,wee machlife ay5temen. De werf" j v j van oost en van west ziet gespann toe. Want met de ontmoeting zelf is Chroesjtsjef heeft aan zijn bezoek geen enkel probleem opgelost; hier was de verwijdering zo breed geworden als de oceaan die dan nu is overvlogen, al wel degelijk een eigen stijl propaganda gegeven. Hij is in Ame rika aangekomen als het mannetje van-de-maan. Zijn raket, compleet met Russische wimpel van sikkel en hamer, is hem als het ware vooruit problemen zijn er ook nü, stuk vtp stuk, en daaraan in overtrokken «a timisme voorbij te zien, is allé11 maar gevaarlijk. Op deze ontmoeting met Eisen! heeft Chroesjtsjef met duideF3 gesneld. En zijn propagandistisch geduld en met ononderbroken schot op de maan is een voltreffer harding aangewerkt. Hij heeft h< bereikt. Wat had hij ermee vófel Wil hij toenadering? Wil hij evj 1 wicht in de verhoudingen? Wil 1° langs de weg van de ontmoetf nieuwe voor hem gunstige resultak. geworden. Tenzij tegenover deze wat tè duide lijke propaganda het Amerikaanse volk, toch al koel zakelijk van in- stelling, sichi nog wat weerbarstiger ,|jn vorlge 8ucceB( gaat tonen. Want het wil met ontler Mn mu„r van Amerikaa„M vastl druk worden gezet, vooral niet onder radenheid hadden opgeworpen? !h die druk van een Russische propa- Za| de k„me„de dagen van d«o ganda. De raket was de éne troef in Chroesj tsjefs propagandasysteem; het feit ning. Het is immers nauwelijks s dat hij zijn gehele gezin mee heeft te nemen, dat Chroesjtsjef deze o| gebracht is een andere. We leven in moeting met Eisenhower alk de tijd van het menselijke, en maar bedoeld heeft als een goj Chroesjtsjef komt als de gewone burgerlijke visite. Zelfs al heeft I i met kinderen, er, naar goed-burgerlijke trant, i re een uitje met gehele gezin voor meegebracht. sluier een tipje worden opgelicht!61 De wereld let erop in grote spi evangelie door haar dienaren wordt ver- duidt: voortgai kondigd op al die belangrijke posten, maar rechtstreekse verantwoordelijk heid dragen zij daarvoor niet. Zou niet toetreden tot de com- Wereldzending en Evange lisatie, waarin de Indonesische kerken door haar lidmaatschap van de Wereld raad automatisch zitting zullen hebben, dan zal allerlei werk, waarvoor men nu zo blij is dat het in Indonesië nog ver richt kan worden, komen te vervallen. De medewerking van gereformeerde zendingsmensen zal dan niet verder mo gelijk zijn. Tenzij men de onwaarachti ge houding aanneemt om tegen de In ternationale Zendingsraad neen te zeg gen wanneer deze aan de Wereldraad als commissie wordt toegevoegd, t ondershands toch te blijven deelnemen aan de samenwerking in Indonesië. De rapporteur, ds. A. Mout te Kollum, toonde aan, dat de commissie en de de putaten in geen enkel opzicht zijn afge weken van de door de synode van Zwol le (1946) aangewezen weg. Destijds is onder vele restricties besloten om lid tc worden van de Ned. Zendingsraad. Thans wordt,- onder nog méér restric ties het lidmaatschap van de commis sie Wereldzending en Evangelisatie mo gelijk gemaakt, tenminste van de zijde der gereformeerde kerken. Men zal moeten afwachten of onder zoveel behoud de toetreding mogelijk is. Juist wanneer men zich nu terugtrok, zou de yjn van 1946 worden verlaten. Er is inderdaad een proces van voor- uitschrijding in deze dingen te bemer ken. Dat komt omdat de tijd niet stil staat, Niet meedoen betekent: terugval len in het isolement. Wél meedoen be- Ons nieuwe feuilleton: Jeanna Otcrdahl is een schrijfster, die het gezinsleven op het Zweed se platteland met een gevoelige pen weet te beschrijven. Zij kent de mensen en hun fouten en gebreken en ze kan een verhaal vertellen. Daarvan geeft zij blijk in „Buiten waait de zomerwind", de beschrijving van het leven van het gezin Eriksson, met de moeder en haar drie doch ters in het middelpunt. Het is een vaak ontroerend verhaal, waarin Jean na Oterdahl ons de wensen en verlangens, de vreugden en de moeilijk heden, de hoogtepunten en de dieptepunten en het leven van alledag in dat Zweeds dorp in een uitstekende stijl weet te schilderen. Vooral de dames zullen „Buiten waait de zomerwind", dat wij met ingang van morgen als feuilleton zullen publiceren, ongetwijfeld met grote belang stelling lezen. op de eens ingeslaj weg. Het zendingswerk moet zich be in de internationale werkelijkhj vandaag. j Maar zal men daardoor de toenaL ring tot bijv. de christelijk gereformij? de- en de vrijgemaakte kerken nietja de weg staan? Ds. Mout ontkende q Hij drong erop aan, dat leen rekening zal houden i de vrijgemaakte kerken gen zullen zeggen, maar dai men uij, eerste plaats luistert naar de broedr in eigen kerken, die in de wereld f' mohammedanisme en heidendom onvf kort het evangelie willen brengen. ,Pt gaan in onze dan moeten z< hebben." geestelijke sta Zestien sprekers gaven zich voor repliek op. De tegenstanders van voorstellen bleken na de klemmende! togen van de voorstanders toch «- den. Prof. dr. K. Dijk achtte dc Werl raad van Kerken een dergelijk groot!] vaar voor het christelijk leven, dat er zelfs geen enkel contact mee wt] hebben. j Ds. G. Y. Vellenga te Apeldoorn klaarde zich pro. maar alleen wannl. bij het besluit nadrukkelijk vermeld E worden, dat deze beslissing niets pre diceert ten opzichte van de houding!' gereformeerde kerken tegenover de reldraad. Hierin kreeg hij bijval t prof. dr. H, Bergema te Kampen, j nog uiteenzette dat de gereformee kerken wel administratief en organ torisch maar niet principieel dichter J de Wereldraad komen. Voor uitstel was prof. Bergema alle! anneer een commissie, samengestl; uit deputaten, leden van de commisli Mout en enkele andere synodeleden i tijdens de thans zittende synode met mogelijk tussenvoorstel zouden koméi Na beraad in klein-comité stelde Mout voor, om een dergelijke conin" sic in tc stellen. Van de overige beslissingen, die I synode nam noemen wij het besluit een deputaatschap voor de public» te benoemen. Dc vijf personen, hie benoemd, krijgen opdracht zich te be1 den over de beste wijze, waarop rc^ matige en objectieve berichtgeving o< en namens de gereformeerde kerl^ verzorgd kan worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2