CHRISTELIJK
Studentenverenigingen
vragen de aandaeht
Reizen op zondag door
de militairen
Chr. Geref. synode stelt
commissies aan
Chefarine ,4
^Avondmaalsviering en
kanselruil mogelijk
Ontsnapt
langs Krakatau
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Plannen voor congres over
gezag van de Bijbel
Een deel van het
academisch leven
TN de maand september zwaai-
en de poorten van de univer
siteiten langzaam weer open.
Nieuwe studenten laten zich in
schrijven en de studentenvereni
gingen laten van zich horen.
Hel is vrijwel een traditie ge
worden dat wij van S.S.R. een
artikel ontvangen, waArin deze
gezelliffheidsvereniffing haar
AZ,
-lei inlichtingen en uiteenzettingen
gegeven over het academische le
ven dat hun wacht. Aan één fa
cet daarvan, het studentenleven in
de Societas Studiosorum Reforma-
torum willen wij thans een enkel
woord wijden.
Op allerlei wijze zal u wellicht
reeds duidelijk zijn gemaakt, dat
een studenten-gezelligheidsvereni
ging inderdaad een deel van het
academische leven is. dal iedere
student tegenkomt, en waar hij
goed aan doet. er niet zonder
meer aan voorbij te gaan. U is
waarschijnlijk reeds opgevallen,
dat rectores magnifici en andere
hoogleraren voortdurend wijzen
op het grote belang van de stu
dentenorganisaties. en met name
op dat van uw lidmaatschap van
deze verenigingen. Niet omdat
deze u zo hard nodig hebben,
maar omdat u er niet buiten
Een christen-academicus moet
anders zijn dan iemand die slechts
colleges loopt en vlot studeert.
Een alzijdige intellectuele vor
ming kan hem de universiteit uit
haar aard niet geven, omdat zij
daarvoor niet beslaat. Deze vor
ming verwerft u zich slechts als
actief lid van een studentenvereni
ging als de Societas Studiosorum
Reformatorum. Daaraan werkend
beleeft u als vanzelf het plezier,
waaraan S.S.R. de aanduiding
gezelligheids vereniging ontleent.
Meestal blijft dat plezier onbereik
baar als het om zichzelf wordt ge
zocht; het komt u echter rijkelijk
toe. als het op het werk in de
vereniging wordt veroverd, in de
feesten waarvoor zo menige aan
leiding kan worden gevonden.
Onze naam betekent letterlijk
..Vereniging van Gereformeerde
studentenNadrukkelijk zij hier
echter gesteld, dat S.S.R géén
kerkelijke vereniging is, zij staat
open voor alle studenten der Ge
reformeerde Gezindte, die in Ne
derland onder meer omvat de Ne
derlands-Hervormde-, de Gerefor
meerde-, de Christelijk-Gerefor-
meerdc-, en enkele andere ker
ken. Het karakter van S.S.R. is
dus te omschrijven als z.g. ..in
terkerkelijk'-gereformeerd. het
geen wordt uitgedrukt in haar
grondslag; de Bijbel, opgevat
overeenkomstig de drie Formulie
ren van Enigheid. Elk nieuw lid
ondertekent bij zijn (haar) instal
latie deze grondslag, zich daar
mee verplichtend tot trouw aan
de vereniging, zoals die blijkens
haar uitgangspunt werkelijk is.
S.S.R. wil haar leden vormen
tot Christen-academici. Studie en
bezinning nemen binnen de vereni
ging dan ook een belangrijke
laats in. Doch een tweede, zeer
elangrijk aspect vormt het gezel
ligheidsleven. Woorden schieten
tekort, om de beleving er van te
schetsen.
Door de acht verschillende af
delingen. welke de Societas telt.
wordt dank zij gezamenlijke in
spanning, veel werk verzet, om
aan de openbare universiteit of
hogeschool metterdaad te stude-
Ook de studievereniging Ciui-
tas Studiosorum in Fundamento
Reformato verzocht ons de aan
dacht van nieuwe studenten te
vestigen op haar bestaan.
HET blijkt namelijk telkens weer
van welke grote betekenis het
is. dat men van het begin af in
contact komt met deze studie
vereniging. deze gemeenschap
van die studenten, die de Heili
ge Schrift als Gods Woord aan
vaarden en zich dienovereenkom
stig verbonden weten aan het re
formatorisch getuigenis en de be
lijdenis der kerk. Met name ook,
daar ter nadere bepaling kan wor
den toegevoegd, dat de C.S.F.R.
vooral haar leden vindt in de Néd.'
Herv. Kerk iGeref. richting), in
de Geref. Gemeenten, de Chr Ge-
ref. Kerken en in de Oud-Geref.
Gemeenten.
Enerzijds hebbep zich binnen
de C.S.F.R. eigensoortige visies
ontwikkeld, vooral dankzij een in
tensieve bestudering van Calvijqs
werken, terwijl anderzijds steeds
gestreefd wordt naar een zo breed
mogelijke oriëntatie. Zo werd op
de laatstgehouden zomerconferen-
tie hel thema ..De Heilige
Schrift" door diversë anders
georiënteerde sprekers van
verschillende zijden belicht, op
uitermate instructieve. sympa-
thieke .en overtuigende wijze
«waaromtrent in het eerstvolgen
de nummer van het interne or
gaan ..De Civitate" uitvoerig ver
slag zal worden gedaan). De
C.S.F.R. hoopt m de toekomst de
ze weg. de weg van het behou
den van het ..eigene", gepaard
met het kritisch doch open luis
teren naar anderen, verder te
kunnen bewandelen.
Hoewel deze jaarlijkse zomer-
conferentie en enkele algemene
deels openbare vergaderin
gen stellig hoogtepunten vormen
in het Civitasleven. spelen de ac
tiviteiten zich toch voor een zer
ker niet gering gedeelte af in de
plaatselijke afdelingen, aange
zien deze juist het regelmatig en
intensief onderling contact be
ogen te bevorderen. Zo bestaan
momenteel in Amsterdam, Delft
en Utrecht disputen uitgaande
van de C.S.F.R.. terwijl in okto
ber a.s tot de oprichting van een
afdeling in Rotterdam zal wor
den overgegaan, en ook in Leiden
contacten worden onderhouden.
Generale synode geref. kerken
1U
Sfeer en moraliteit
gaan achteruit
(Van
verslaggevers)
Bij de behandeling van het rapport
van deputaten voor de geestelijke
verzorging van zee-, land- en lucht
macht heeft ds. H. Th. van Munster
tè Gorinchem in de generale synode
van de gereformeerde kerken nog
maals aandacht gevraagd voor het
reizen van militairen op zondag. Hij
meende dat ieder, die het vierde ge
bod ernstig neemt, moet blijven stre
ven naar het tegengaan van het ge
bruik van openbare vervoermiddelen
op de dag des Heren.
In antwoord hierop verklaarde ds. W.
M. Ie Cointre te Amsterdam, predikant
in algemene dienst voor de geestelijke
verzorging van militairen, dat geen en
kele militair genoodzaakt wordt op zon
dag té reizen. Wie verlof heeft, behoeft
niet op zondag terug te keren.
Maar wel hebben veel soldaten op
zondag bewegingsvrijheid. Zij kunnen
dan naar huis gaan maar moeten zon
dagsavonds weer binnen zijn. Ook tal
van gereformeerde militairen, vooral zij
die geïsoleerd zitten in het zuiden, ma
ken daar gebruik van.
De vraag is nu maar zei ds. Le
Cointre wat zwaarder weegt: een
hele dag rondhangen in een rooms-
katholieke omgeving, met alle gevaren
daarvan, of met de trein naar huis
gaan. „Ik zou daarop niet zo gemak
kelijk een antwoord geven, dat hst
reizen op zondag verbiedt. Beseft men
wel dat vrijwel bij elke lichting enige
gereformeerde militairen rooms-ka-
tholiek ivorden, omdat zij in het zui
den een meisje van die kerk hebben
MORALITEIT
Ouderling B. Gelynae te Doetinchem
vroeg zich af of de gereformeerde kerken
niet iets moesten doen om te voorkomen,
dat de sfeer en de moraliteit van de
troep achteruitgaat. Zeker achtte hü dit
de taak van de Iegerpredikanten.
Bij de oefening La Courtine werpen
bijv. vliegtuigen plaatjes van mooie!
meisjes boven de troep uit. Bij wed
strijden gaat men er al meer toe over
om flesjes bier enz. als prijs uit te loven.
In de mess wordt sterke drank geschon
ken e.d.
Ds. Le Cointre meende niet dat de
kerken of de Iegerpredikanten een taak
hebben op dit gebied, althans indirect.
Een veel voorkomend misverstand is, dat
de Iegerpredikanten er zouden zijn om
het moreel van de troep hoog te houden.
Hun taak is echter om het evangelie te
brengen. Dat heeft ook zijn consequen
ties voor de moraliteit, zoals reeds dik
wijls gebleken is. Maar het accent ligt
beslist met op de moraliteit, al menen
vele commandanten dat, die zelf geen
christen daarom graag een legerpre-
dikant aan de troep toegevoegd zien.
Prof. v. d. Schuit:
Kerkbouwsubsidie
aanvaardbaar
(Van
r redacteuren)
pjE generale synode
Prof. J.
dat hij de voorstellen
om tot kerkbouwsubsidie te komen op
bepaalde voorwaarden aanvaardbaar
achtte. Hij meende dat de kerken er
verstandig aan zouden doen met het
besluit van de minister mee te gaan.
Persoonlijk was hij niet van mening dat
er dan het gevaar zou bestaan dat de
kerken de weg op zouden gaan van vol
ledige staatsbemoeiing, omdat de mi
nister geen enkele voorwaarde verbindt
de Christelijk aan de voorgestelde subsidie van twin-
Gercformeerde Kerken, die in Rot- tl_§ Procent,
fprdam hiiepn is peknmen heirnn "is- Het moderamen stelde acht commissies
terdam bijeen is gekomen, begon eis die ,eder een afgeronde opdracht
teren haar werkzaamheden door een k,.ege„ j„ de oomml,Jf, v00r de .Theo-
achttal commissies te benoemen en j0gjsc]le School en het algemeen beleid"
twee kleinere rapporten aan te nemen. werd d3. s. van der Molen tot
Uit het rapport van de deputaten J zitter en ds. J H. Velema tot rappor
voor de correspondentie met de hogei teur benoemd. In de commissie ..Kerk
overheid bleek dat sedert de vorige Jen het werk naar buiten" werd ds. A
svnode nieuwe gemeenten geïnstitu- Sikker voorzitter en ds. K JVelema
eerd zijn ih Haamstede, Noord,* Schot. werd XXrlaTdelom-
Bennekom. Kerkwerve, Nijkerk, Goes mjSSie Kerk en het werk naar binnen'
en Amsterdam-Nieuw-West. Tevens waarva'n ds. A. Hilbers rapporteur werd.'
werden de gereformeerde gemeenten
van Veenendaal (Hoofdstraat) en
Westzaan in het verband van de ker
ken opgenomen.
4-voudige werking...
extea geneeskracht!
4 middelen tezamen werken sneller
krachtiger en langduriger.
In de hele wereld wordl iegen pijn en
griep meer en meer een combinatie van
middelen gebruikt. De 4 middelen van
Chefarine „4". elk op zichzelf al beroemd
helpen elkaar en werken daardoor bij
der Schuit deelde mee j zonder weldadig.
Beroepingswerk
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Hem- en Venhuizen
(N.H.): H. W. de Knijff, kand. te Am
sterdam (toez.i; té Grijpskerke Zeeland
(toez.): P. L. J. Wapénaar, vik. tè i
Loosdrecht.
Aangenomen naar Amsterdam (Elthe-
to-kérkgemeente B): J. Hoogerifcamp te
Leeuwarden.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen tè Ede vak.) B. Slingen-
berg): J. A. van der Peppel te Lochem;
te 's-Graveland: K. Snoey te Dmteloord:
te Knijpe (Fr.i; kand. A. C. Langedijk
te Den Haag.
Aangenomen naar Zuilichem: P. W
Martijn. woonachtig te Leiden.
Tweetal te Leeuwarden (vak. J. C.
Hagen): J. van Leeuwen te IJmuicfen
en S. van Bekkum te Monster.
Bedankt voor Vriezenveen: P. C. L. de
Jager te Raamsdonk.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
CHR. GEREF. KERKEN
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Tweetal te Rotterdam-C.; M. v
Ketterij te Alblasserdam en F. Mallan
te Bruinisse.
Vierde moskee van
Europa komt in
Frankfort
Zaterdag 12 september zal in Frank'
fort a. d. Main een nieuwe moskee wor-
den geopend. De openingsplechtigheid"
zal worden verricht door Sir Muhammad
Zafrullah Khan, vice-president van
Internationale Hof van Justitie te
Haag. Zij zkl verder worden bijgewoond
door de imams van de moskeeën in Den
Haag, Hamburg en Londen en door af
gevaardigden van de islamitische ge
meenten in verschillende Europese lan-
Deze moskee is de vierde, die door de
Ahmadiyya Moslim Beweging in Euro
pa is gebouwd. De imam. Abdul Shakur
Kunze, is een tot de Islam overgegane
Duitser. Hij heeft na zijn opleiding in
het hoofdkwartier van de be\Veging in
Rabwah. Pakistan, enige jaren als zen
deling in Chicago gewerkt.
Kerkelijke hereniging
De Free and Old Christian Reformed
Churches van Canada lieten hun mede
leven telegrafisch blijken, evenals de
kerken van Makassar. De synode zelf
zond haar traditionele telegrammen aan
koningin Juliana en prinses Wilhelmina.
De synode aanvaardde het voorstel van
het moderamen om de kerkeraden van
Amsterdam-Zuid en Drachten te verzoe
ken hun predikanten zoveel mogelijk
vrij te stellen van ambtelijke werk
zaamheden, zolang zij hun werk als eer
ste en tweede scriba moeten verrichten.
RAPPORTEN
De rapporten van de deputaten voor
correspondentie met de hoge overheid
en de verzorging van het Jaarboekje
werden na een korte bespreking zonder
meer aangenomen. Verzocht werd om
in het vervolg weer in het Jaarboekje
een volledige necuologie van de predi
kanten sinds 1834 op te nemen.
Glanzend, gezond en goedzittend haar
-haarcreme
Bij de commissie „Kerk en diaconaat'
Werd ds. G. Bilkes voorzitter en ds. M.
Baan van Dordrecht rapporteur. De
„Verhouding tot andere ker
ken" zal worden geleid door ds. M. W.
Nieuwenhuyze. terwijl de predikant van
Lisse, ds. D. Biesma zal rapporteren.
Ds. W. Heerma zal de commissie
Christelijk leven en eredienst" leiden;
.apporteur werd ds. H. Toorman v'an
's-Gravenhage. De financiële aangele
genheden zullen besproken worden door
een commissie onder voorzitterschap
van ds. D. Henstra van Delft: rappor
teur is ouderling J. L. Floor. De voor
zitter van de synode, ds. De Bruyne,
zal de commissie gaan leiden die hel
rapport „Echtscheiding en tweede hu
welijk" zal behandelen. In die commis
sie werd ds. A. C. Noort benoemd tot
rapporteur.
In de zitting van-vandaag hebben de
drie afgevaardigden van buitenlandse
kerken, namelijk ds. Y. van der Woude
namens de Reformed Churches of Aus
tralia. ds. Jac Overduin namens de Old
en Free Reformed Churches en ds. H.
G. Mackay namens de Free Church of
Scotland de groeten overgebracht.
Jaarvergadering van
christen-officieren
Op 29 oktober zal de Nationale Chris
ten-Officieren Vereniging in het centrum
van de protestants christelijke
ging der strijdkrachten te Beukbergen
"Huis ter Heide) haar 59ste algemene
ledenvergadering houden. Ds. mr. C
Brouwer uit 's-Hertogenbosch zal tijden:
de vergadering een rede houden ove;
het onderwerp: „De christen-officier et
de atoombewapening".
Vervolg van pag. 1
Struikelblok
Inzake de met de leer uitspraken
samenhangende tuchtmaatregelen
overweegt de synode, dat dit een tere
is. ..Voor de vrijgemaakte broe
ders, omdat dezen zich daarin aange
tast achten in hetgeen zij als hun recht
:er als ambtsdragers in Christus'
kerk beschouwen. Teer voor de gere
formeerde kerken, omdat zij daarin
herinnerd worden a,an hetgeen zij als
een pijnlijke aantasting gevoeld heb
ben van de kerkelijke trouw, waarmee
de thans vrijgemaakten eens met haar
verbonden waren en tot onderhouding
waarvan met name de predikanten
onder hen zich in het ondertekenings
formulier verplicht hadden."
Waar deze overtuigingen zozeer te
genover elkander staan, acht de synode
het niet mogelijk in dit opzicht
het verleden van één zijde zodanige
algemene uitspraken te doen, die aar
de waarachtigheid met tekort doen er
tevens de onderlinge toenadering kun
nen bevorderen.
Na de bovengenoAnde voorgestelde be-
sluiten en uitspraken, volgt nog een uit
spraak betreffende de pogingen tot sa
menspreking en toenadering
De synode verklaart met droefheid
kennis te hebben genomen van de wei
gering der generale synode van de vrij
gemaakte gereformeerde kerken te Bun
schoten-Spakenburg (1958) als antwoord
op het van de gereformeerde kerken tot
haar geuite verzoek om samenspreking.
De thans genomen beslissingen wor
den aan de eerstkomende vrijgemaak-
124
Hij drukte zich plat tegen de achtermuur aan en
hield het hoofd scheef, terwijl hij ingespannen luis
terde. Eerst hoorde hij niets maar langzamerhand
drong een geroezemoes van stemmen tol hem aoor,
af en toe onderbroken door gerinkel van aardewerk.
Blijkbaar dus de keuken en de vertrekken van
het personeel. Wanneer de heren achter die dub
bele deuren dus zaten te eten. hetgeen best het ge
val kon zijn. aangezien het ongeveer de tijd was
voor een laat diner, was de kans groot dat er elk
ogenblik iemand de lange gang at en de vestibule
door zou komen. Geluidloos gleed Nicolson een paar
stappen vooruit en waagde het een snelle blik om
de hoek in de gang te werpen. Deze bleek een
meter of zes lang te zijn en was flauw verlicht.
Aan weerskanten ontdekte hij twee gesloten deu
ren. terwijl de deur in het verlengde van de gang
openstond, zodat er een rechthoekige lichtplek in
deze laatste viel. Nicolson stapte de gang in. voel
de achter de deur. vond een sleutel, haalde deze
uit het sleutelgat, keerde weer terug naar de ves
tibule, trok deze deur voorzichtig achter zich dicht
en deed haar op slot.
Even zacht als hij was gekomen, liep hij nu
weer naar de overkant van de vestibule en voeg
de zich bij de andere twee bij de witgeschilderde
dubbele deur. Beiden keken hem aan, toen hij bij
hen kwam McKinnon nog altijd even grimmig
en onverzoenlijk; hij beheerste zijn woede welis
waar volkomen, maar deze kon ieder ogenblik tot
een uitbarsting komen. Telak zag er uit als een
geest m het felle licht; hij zat van onder tot bo
ven vol bloed en zijn donkere gezicht zag asgrauw
van vermoeidheid. Maar zijn wraakzucht kon hem
nog ^en flinke tijd op de been houden. Nicolson
fluisterde hem een paar instructies in het oor. ver
gewiste zich dat hij hem goed had begrepen, en
wachtte tot hij was verdwenen en zich had ver
borgen achter de trap rechts.
-acht rumoer van stemmen
door ALISTAIR MAC LEAN
(vertaling Bob Limburg)
door gelach. Een ogenblik luisterde hij met eén
oor aan de reet tussen de twee deuren, en daai-
na drukte hij uiterst voorzichtig met een onderzoe
kende wijsvinger tegen beide aan. Ze gaven alle
bei heel even mee. en tevreden kwam Nicolson
weer overeind, en knikte tegen McKinnon. Beiden
schouderden het geweer, zodat de lopen het witge
schilderde houtwerk voor hen juist raakten. Daar
na schopten zij de deuren wijd open en stapten te
gelijk naar binnen.
Het was een langwerpig vertrek met een lage zol
dering; de muren met hout betimmerd, en de par
ketvloer deed denken aan die in de vestibule, ter
wijl er muskietengordijnen hingen voor de brede, uit
gebouwde ramen, Recht tegenover de ingang be
vond zich nog een kleiner raam, en tussen de twee
deuren links stond eep -groot buffet. Andere meubels
stonden er niet langs de muren.
Het grootste gedeelte van het ruime vertrek werd
ingenomen door de hoefijzervormige tafel en de
daaromheen staande stoelen, waarin veertien man
nen zaten. Sommigen praatten en lachten nog. of
dronken uit de grote glazen die zij in hun handen
hielden. Blijkbaar hadden zij de binnenkomenden
nog niet bemerkt, maar de plotseling intredende stil
te viel hun gauw genoeg op zodat ook zij weldra
de een na de ander verstomden: Het duurde dan
ook niet lang. of men kon een speld horen vallen,
terwijl iedereen naar de deur staarde.
Voor iemand die zo bedroefd heette te zijn over
de dood van zijn zoon. slaagde Kiseki er wonderwel
ui zijn leed te verbergen Want het was onmisken
baar Kiseki, die aan het hoofd van de tafel zat in
de grote, fraai bewerkte stoel met de hoge rugleu
ning. Kiseki bleek een kleine, gedrongen man van
een geweldige Lichaamsomvang te zijn. Zijn dikke
nek puilde boven de nauwe uniformkraag uit. en
zijn kleuie varkensoogjes waren haast niet meer te
vinden tussen de geweldige vleesplooien op zijn ge
zicht. Zijn bijkans gemillimetèrde zwarte haar, aat
aan de slapen reeds begon te grijzen, stond recht
overeind op zijn schedel, zodat deze veel weg had
van een harde borstel. Hij zag vuurrood van het
drinken, en om hem heen stond een heel regiment
ledige flessen, terwijl het witte tafellaken vol vlek
ken zat van de gemorste wijn. Hij bulderde juist
van het lachen en leunde achterover in zijn stoel,
toen Nicolson en McKinnon binnenkwamen. Maai
nu zat hij wat voorovergebogen, terwijl zijn handen
de armleuningen van zijn zetel omklemden, en de
lach op zijn gezicht langzaam maar zeker bevroor
tot een grijns van stomme, ongelovige verbazing.
Niemand zei wat. en geen mens bewoog zich
Men kon de stilte snijden. Langzaam en op hun
hoede stapten Nicolson en McKinnon de zaal in,
ieder aan een kant van de tafel, Nicolson links, en
McKinnon aan de raamkant. Het zachte geluid van
hun stappen deed de lugubere stilte nog slechts in-
teiiser worden. En nog altijd zaten de veertien man
nen onbeweeglijk, als aan hun zetels genageld, en
alleen hun ogen bewogen zich langzaam doordat de
ze de beide gewapende mannen volgden. Halverwe
ge de tafel gekomen, bleef Nicolson staan, verge
wiste zich ervan dat McKinnon het gehele gezel
schap goed in het oog hield, en draaide zich ver
volgens om teneinde de eerste deur aan zijn lin
kerhand te openen. Terwijl deze langzaam open
zwaaide. keerde hij zich dadelijk weer o
een stap in de richting van de tafel
(Wordt
te synode toegezonden, met het drin
gend verzoek om op grond van deze
beslissingen met de gereformeerde
kerken in contact te willen treden;
welk contact dan gericht dient te
zijn op de hereniging van beide kerk
gemeenschappen. Zou er zo vraagt
de synode van Utrecht uitgaande
van de Drie Formulieren van Enig
heid. niet een gemeenschappelijke weg
gevonden kunnen worden naar
nieuw begin?
Hoewel de synode al wat in het
leden gebeurd is. ten volle ernstig wil
nemen en bereid is hiervan aan de vrij
gemaakte kerken rekenschap af te leg
gen, ls zij er toch van overtuigd dat
het verschil in beoordeling van de din
gen, die in het verleden geschied zijn,
het samengaan in de toekomst niet blij
vend mag verijdelen. Daarover zouden
beide kerken, in het bewustzijn
beider tekort, met ootmoed het oordeel
aan God dienen over te laten,
De synode van Utrecht vr;
twee door haar aan te wijzen afgevaar
digden toegang tot de vergadering der
vrijgemaakte generale synode (die
1961 te Assen bijeenkomt. Red.),
haar brief aldaar persoonlijk te mogen
overbrengen en aanbevelei
De synode beschouwt bovenvermelde
beslissingen als antwoord op de talrijke
ingekomen stukken betreffende de her-
enigingspogingen. Zij spreekt haar dank
uit voor het hartelijk meeleven. de
waardevolle voorstellen en het vertrou
wen. dat zij hierin uit de kerken mocht
ontvangen.
Niet, overhaasten
Heeft men zo in grote trekken
overzicht betreffende de voorstellen
de generale synode van Utrecht,
aanvulling nog het vólgende.
De opwekking aan de plaatselijke ker
ken om de herenigingsgedachte te be
vorderen. komt voort uit de blijdschap
der synode over de toenaderingspogin
gen. die op sommige plaatsen in het
werk zijn gesteld, en die niet zonder
resultaat gebleven zijn (Almelo, Baarn
b.v.).
Gaarne betuigt de synode haar
stemming met een bij haar ingekomen
brief van de Vereniging tot herstel van
de kerkelijke eenheid der gereformeer
de belijders, welke brief ook uitgegaan
is tot de synodes der vrijgemaakte- en
christelijke gereformeerde kerken. Deze
brief dringt er op aan. dat men contact
met elkaar zal zoeken en niet mag be
rusten in het feit. dat in het verleden
geen resultaten werden geboekt.
Intussen maant de synode de ker
ken aan om niet te overhaasten, maar
om met bezonnenheid te werk te gaan.
Geforceerde beslissingen en eenzijdi
ge uitspraken bevorderen de eenheid
niet. Het komt er op aan de bevreem
ding en het wantrouwen tussen beide
kerken geduldig te overwinnen.
Wat dé leeruitspraak van 1946 be
treft, meent «Je synode dat deze uit
spraak in vele opzichten zegenrijk en
samenbindend heeft gewerkt. Ander
zijds heeft de uitspraak in dc kerken
niet een zodanige erkenning gekregen
als men had mogen verwachten. Ook
blijft de leeruitspraak een struikelblok
vormen voor de hereniging met de
vrijgemaakte kerken, ofschoon de sy-
ïode de gegrondheid van dc bezwa-
cji tegen de leeruitspraak niet erkent.
Het voorstel om de leeruitspraak
als bindend te beschouwen
iets af
Göcl is een God van het onmogelijke. Dat heeft Abraham
begrepen tpen hij zijn jonge zoon Izak mee nam naar de berg
Moria om hem daar in opdracht van God te offeren. De
schrijver van de brief aan de Hebreeën zegt: „Hij heeft over
wogen dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te
wekken."
Wij laten ons geloof lö dikwijls afbakenen dóór óns vërst&M.
Wij trekken lijnen en willen daarin God opsluiten. En als
wij dan voor problemen komen te staan, die buiten het ons
zichtbare gebied vallen, zitten we in de put.
God moet zich in ons leven telkens weer openbaren als dé
God die geen grenzen kent. Hij laat ons vastlopen in onze j
zelfgebouwde verstands-box om dan de muren te verbrekenJ
en te zeggen: Ik ben de God van hemel en aarde.
Geloven wil zeggen: rekening houden met God, overwegen
dat God verder reikt dan ons verstand, dieper peilt dan ons
gevoel en machtiger is dan onze wil. David schreef: „Met mijn
God spring ik over een muur." Ook wij kunnen over de
muren springen die wij zelf opgetrokken hebben, mits ive
God de kans geven om dit te bewijzen.
EEN GEZEGENDE OOGST
\fOLGENS de voorlopige oogstra -
ming zal de Nederlandse tarwe
oogst dit jaar groter zijn dan ooit
tevoren. De oogst van 1934 was
495.000 ton groot, maar thans zal
waarschijnlijk de 500.000 ton over
schreden worden. Een dergelijke
grote voortbrenging op eigen bo
dem van een eerste levensbehoefte,
zoals de tarwe immers genoemd
mag worden, is een zegen.
Een van de bestuursleden van het
produktschap voor granen, zaden en
peulvruchten merkte vorige week
in de openbare vergadering van dit
schap op, dat we met deze oogst
blij moeten zijn. Dat dit bestuurslid
deze opmerking meende te moeten
maken, had een bepaalde achter
grond. Vele leden van het bestuur
vonden dc overvloedige tarwe-oogst
namelijk een grote moeilijkheid.
Men zat een beetje met de vraag,
wat er met zo'n onverwacht goede
oogst gedaan moest worden.
Uit de landbouw kwam hel geluid,
dat alle tarwe, die Nederland pro
duceert, onafhankelijk van kwaliteit
en hoeveelheid, in het Nederlandse
brood verwerkt dient te worden. Dit
geluid van de landbouw is begrijpe
lijk en hierin klinkt de dankbaar
heid door. die er behoort te zijn
voor het volksvoedsel, dat onze bo
dem voortbrengt. De oorlogsjaren
hebben immers wel duidelijk doen
gevoelen, op hoe hoge waarde het
volksvoedsel geschat dient te wor
den.
DE BROODPRIJS
TT/"AT betreft de tweede kant van de
zaak, de broodprijs, vragen we er
aandacht voor, dat de zaak hier ge
compliceerder ligt dan het mis
schien ogenschijnlijk lijkt. De rui
mere verwerking van duur inlands
graan kan de broodprijs verhogen,
maar de verwerking van de tarwe
tot veevoeder, zou een heffing op
het importgraan nodig gemaakt heb
ben en dus voor de prijs van het
broodgraan dezelfde consequenties
hebben gehad.
Voorts dient bedacht te worden, dat
over enkele weken de Europese
commissie van de E.E.G. met
plannen zal komen voor een ge
meenschappelijk Europees graanbe
leid. Het zal onvermijdelijk zijn. dat
de Europese samenwerking zal lei
den tot graanprijzen binnen de
E.E.G., die liggen boven de wereld
marktprijzen. Daaruit zal waar
schijnlijk mettertijd toch een stij
ging van de Nederlandse broodprijs
voortvloeien. In welke mate dit het
geval zal zijn moet nog afgewacht
worden. In verband met het belang
van de Nederlandse veredelingsbe-
drijven (varkens- en pluimveehou
derij) is te hopen, dat deze graan-
prijsstijgingen niet al te drastisch
zullen zijn.
Een factor, die ook niet over het
hoofd gezien zal mogen worden,
het gaat over een even-
Het bestuur van het produktschap
besloot inderdaad dit landbouw-
standpunt te realiseren. In plaats
van 35 pet. zal er tijdens het nieu
we oogstjaar 38 pet. inlandse tar
we in ons broodbloem verwerkt
worden. Dat genoemd bestuur ge
makkelijk tot dit besluit kwam, kan
echter moeilijk gezegd worden.
Vooral de bakkerij-sector bood nog
al enig verzet. De Nederlandse tar
we zou te zacht zijn om in grote
hoeveelheden in het broodbloem
verwerkt te worden, en daarbij
kwam ook nog hel prijzen-argu-
ment. De ingevoerde tarwe kost
slechts 22 per 100 kg, maar de in
landse tarwe f 31. Een broodprijs
stijging omstreeks de jaarwisseling
lijkt niet geheel uitgesloten.
Al deze argumenten zijn belangrijk,
en er zal rekening mee gehouden
dienen te worden. De landbouw zal
bij het „bepalen van de omvang"
van de produktie van de verschil
lende graansoorten moeten denken
aan de bezwaren, die aan de Ne
derlandse tarwe kleven voor de
verwerking tot brood. Ook bij de
prijspolitiek zal hiermee rekening
gehouden moeten worden.
Thans kunnen we echter instemmen
met het besluit van het produkt
schap. De onverwacht grote tarwe
oogst wordt niet gedenatureerd tot
veevoeder, maar verwerkt in het
broodgraan. Dat is een juist en
waardig besluit.
tuele verhoging van de broodprijs
in de nabije toekomst, ls de ver
plichting, die Nederland als deelne
mer aan de Internationale Tarwe-
Overeenkomst op zich genomen
heeft. De enkele maanden geleden
afgesloten nieuwe overeenkomst
houdt namelijk in. dat elk deelne
mend graanimporterend land tot
een bepaald percentage zijn tarwe-
behoefte zal dekken in de tarwe-ex-
porterende landen, die eveneens de
overeenkomst getekend hebben.
Voor Nederland is dit percentage
bepaald op 75 pet.
Ougetwijfeld zal dit betekenen, dat
er voortaan niet meer zo gemakke
lijk goedkoop Russisch graan inge
voerd kan worden, omdat Rusland
nu eenmaal niet tot de Internatio
nale Tarwe-Overeenkomst is toege-
Bovendien heeft bij enkele Insiders
de mening post gevat, dat, wanneer
Amerika en Canada het met elkaar
eens worden, deze landen op basis
van de Internationale 'farwe-Over-
eenkomsl het internationale prijsni
veau gemakkelijk op een bepaald
peil zouden kunnen handhaven.
Dit alles zal men moeten overwe
gen, indien mede tengevolge van
een ruimere verwerking van de in
landse tarwe in de Nederlandse
broodbloem een lichte stijging van
de broodprijs zou volgen.
Int. Reformatorisch Verbond vergaderde
Op de jaarlijkse bestuursvergade.
ring van het Internationaal Refor
matorisch Verbond is onder meer be
sloten dat het volgend Internationaal
Gereformeerd Congres van 1118
augustus 1960 zal worden gehouden
in het Newnhain College te Cam
bridge, Engeland. Het thema zal
deed j doet echter
volgd)
als o,,1
istbaar heeft gegolden. Namelijk dat i
in de leer van het Verbond tweeerlei
tot zijn recht moet komen. Enerzijds
de souverclne en verkiezende genade
van God en dc krachtdadige werking
van Zijn Geest; anderzijds de roeping
tot geloof en bekering en de mense
lijke verantwoordelijkheid.
De synode blijft dienovereenkomstig
edere voorstelling afwijzen, die in de
eer van hel Verbond óf aan het één,
if aan het ander tekort doet (b.v. door
lat men de verbondsbelofte doet opgaan
n een voorwaardelijke toezegging, of
vanneer men de krachtdadige werking I
/an de Heilige Geest niet tot de ver-
bondsweldaden rekent; evenzeer wan-
itiêri de verbondsbelofte zou laten
opgaan in een onvoorwaardelijke toezeg
ging. waarbij voor de oproep tot geloof
bekering als eis van het Verbond
geen plaats of slechts een verzwakte be
tekenis zou overblijven).
Ten aanzien van de overblijvende ver-
sohillen wekt dc synode allen, die me-
daaraan uiting te moeten geven,
name ook de «oordvoerders in de
kerkelijke pers, op dat zij met inacht
neming van het thans uitgesprokene en
met eerbiediging van de kerkelijke or
de. zleh met voorzichtigheid en chris
telijke tolerantie uiten. De syuode dringt
bij de kcrke'i:kc vergaderingen op
zoveel als in haar vermogen ligt
-;;an mee te werken en op toe tc
zijn: „Het gezag van de Bijbel in
onze tijd."
Tijdens dit congres zal er gesproken
worden over de nieuw-testamentische vi
sie op de Schrift: de Bijbel en het ge
zag van de menselijke rede, van de
staat, en van de Kerk; en het gezag
van de Bijbel in het dagelijks leven.
Voorts zal van 19—23 april 1960 te
Brussel een Frans-Belgisch-Nederlandse
conferentie plaatsvinden, terwijl van
610 sept. 1960 een studieconferentie is
geprojecteerd over het algenene the
ma: „Schepping en evolutie".
Het bestuur besloot het liljratuurpro-
gramma van de Société Calviniste de
France te blijven steunen. Een heruit
gave van Calvijns „Institutie" heeft een
zeer snelle afzet gevonden Op het ogen
blik is in voorbereiding de heruitgave
van enkele commentaren van Calvijn op
het Oude en Nieuwe Testament in mo
dern Frans. Ook in het Spaans zullen
binnen niet al te lange tijd enkele klei
nere werkjes van Calvijn worden uitge
geven.
In Duitsland worden plannen voorbe
reid voor de uitgave van een boek over
de Heidelbergse Catechismus, omdat het
in 1963 vierhonderd jaar geleden zal
zijn dat dit werk het licht zag In Grie
kenland, op Ceylon, Formosa en Nieuw-
Zeeland werd hel werk van het I.R.V.
gestart Of versterkt.
ndagmiddag 15 september. Na de
wetenschappelijke rede van de scheiden
de rector-magnificuSi prof. mr. H. J.
Scheltoma, wordt het verslag uitgebracht
over de lotgevallen van de universiteit
in het afgelopen jaar. Daarna wordt het
rectoraat overgedragen aan de nieuwe
rcctor-magnificus, prof. dr. P. J.